abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218415879
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 14:38 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Pro-Palestijnen negeren Hamas vooral in het hele verhaal.
Ik denk niet dat zij Hamas negeren maar dat ze Hamas geen verrechtvaardiging vinden voor het wangedrag en de misdaden van Israël. Je kunt Hamas afkeuren en walgelijk vinden en tegelijkertijd vinden dat Israël zich anders moet gedragen.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_218415906
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 15:33 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Ik denk niet dat zij Hamas negeren maar dat ze Hamas geen verrechtvaardiging vinden voor het wangedrag en de misdaden van Israël. Je kunt Hamas afkeuren en walgelijk vinden en tegelijkertijd vinden dat Israël zich anders moet gedragen.
Voor sommigen lijkt dat echter een niet-bestaande optie.
pi_218416230
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 15:37 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Voor sommigen lijkt dat echter een niet-bestaande optie.
Is het niet eerder zo dat dit gaat om vermeende daden versus daadwerkelijke daden?
Het wangedrag en de misdaden van Israël komen voor het grootste deel uit de propagandahoed van Hamas. Het wangedrag en de misdaden van Hamas staan buiten kijf; het staat zelfs in hun handvest dat ze alle joden willen doden.

Bovendien klopt het, wat Etto zei. Hamas wordt inderdaad genegeerd.Het is Israël versus het Palestijnse volk, in plaats van Israël versus Hamas (wat de echte oorlog is). Niet alleen bij de betogers, ook bij de media.
pi_218416318
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 13:24 schreef Vallon het volgende:
Dat Israël geen hulp doorlaat is bv ook een gekanteld mediapraatje voor de welgevallige bühne die dat al te graag op(s)likt om dat als waarheid uit te tikken.
Het was de Israëlische defensieminister die zei dat er geen elektriciteit, voedsel en brandstof Gaza meer in mocht.

Bekijk deze YouTube-video
  maandag 4 augustus 2025 @ 16:40:06 #50
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_218416325
quote:

[..]
Best heel lastige met een verschillende maatstaf, oriëntatie en/of uitgangspunt, dan over partijen te oordelen.
Iemand die de Israëlische rechtstaat of de hamas rechtvaardiging huldigt, zijn ook niet voorstander vanal hun methodes en gedragingen.

De vraag die ik (mij) vooral stel, welke partij de beste (toekomst)mogelijkheden tot keuze biedt voor het individu, daar ... maar ook uiteindelijk hier. Hierbij denk ik dan elk mensen in wezen, een keuze wil hebben of om die te kunnen maken.

De ideologie van hamas - naast dat zij anderen op grond van volstrekt 'ongewenst' wil uitsluiten- staat mij dan tegen omdat ik niet zou willen leven in de onderdrukking van haar door religie of op grond van historisch ingegeven (haat) drijfveren.
NB: Ik gebruik hamas hier als verzamelwoord voor alle gelieerde jihadistisch gedreven (terreur)bewegingen. Laten we hier geen kerndiscussie houden of die groepen nu wel of geen bedreiging cq in welke mate dan een eliminatie van andersdenkenden nastreven.

Israël als, daar zijnde, een vertegenwoordiging van verworven vrijheden op grond van een democratisch gevestigd en parlementair gecontroleerde bestuurssysteem, lijkt mij een stuk aangenamer om je onafhankelijke recht en repliek daarop uit te kunnen oefenen.
NB: Dat Israël daar is opgelegd en zij groeperingen cq facties herbergt die (andermans) kernwaarden willen vertrappen om zo alleen hun eigen fundamentele kotsbelang na te willen streven; is zeker waar. Het vormt daarmee geen reden om het soevereine land daarmee als geheel (daarom) maar in de zee te willen doen (ver)drijven.

Dat lijdende mensen op straat geholpen moeten worden is zeker duidelijk. Het hoe daarvan is helaas een uiterst complexe zaak omdat "hulp" voor of door de "één"; weer direct wordt gezien (en ook gebruikt) als daarmee steun voor de "ander".

Hoe dan wel "hulp bieden" is wmb eerst beginnen met elimineren van de (wederzijdse be)dreiging.
Pas daarna kan er aandacht zijn voor zij die daar (onder) lijden.
Ik ben het als mens niet eens wat Israël doet maar snap meer dan dat zij haar doelen wenst te vervullen en pas daarna aandacht wil opbrengen voor Gazanen: door vrijlating van gegijzelden en de hamas(dreiging) daarin te ontmantelen.

PS. Aan of opmerkingen mbt (tot mijn) vorm, kunnen het beste per PM worden medegedeeld.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_218416345
Hamas schiet mortieren af vanuit een tentenkamp. Westerse media straks weer: 'Israël bombardeert zomaar een een tentenkamp!' :'(' . Zou de NOS zulke videos op hun liveblog zetten? Natuurlijk niet, dat past niet in de gewenste narratief.

twitter

twitter
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_218416351
quote:
18s.gif Op maandag 4 augustus 2025 16:40 schreef Vallon het volgende:
Israël als, daar zijnde, een vertegenwoordiging van verworven vrijheden op grond van een democratisch gevestigd en parlementair gecontroleerde bestuurssysteem, lijkt mij een stuk aangenamer om je onafhankelijke recht en repliek daarop uit te kunnen oefenen.
Ik denk dat jij het teveel gescheiden bekijkt. Hamas is een gevolg van Israëls beleid, niet alleen door de Gazanen slecht te behandelen en ze in handen van extremisten te drijven. Maar ook door financiële steun en door met Hamas te onderhandelen (is legitimatie).

Netanyahu heeft het cynisch gespeeld, met het ondersteunen van Hamas kon hij Gaza als een vijandig land behandelen.
pi_218416356
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 16:38 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Het was de Israëlische defensieminister die zei dat er geen elektriciteit, voedsel en brandstof Gaza meer in mocht.
We kunnen natuurlijk gerust zeggen dat de terroristen die 7 oktober pleegden zich ook als losgelagen beesten hebben gedragen of ben je het daar niet mee eens?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  maandag 4 augustus 2025 @ 16:46:22 #54
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_218416376
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 16:38 schreef luxerobots het volgende:

[..]

https\://www.youtube.com/watch?v=rlgHztaeoO4
Uitspraken en gezegdes kunnen altijd anders worden toegelegd en ik ga - hier - niet in op personen die een strekking kunnen of daarmee willen ontkrachten.

De reden van (ja, de mensonterende) belegering van Gaza is (en was) primair te voorkomen dat de door hamas geleide autoriteiten, hun macht kunnen/konden blijven uitoefenen.
pi_218416415
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 16:43 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ik denk dat jij het teveel gescheiden bekijkt. Hamas is een gevolg van Israëls beleid, niet alleen door de Gazanen slecht te behandelen en ze in handen van extremisten te drijven. Maar ook door financiële steun en door met Hamas te onderhandelen (is legitimatie).

Netanyahu heeft het cynisch gespeeld, met het ondersteunen van Hamas kon hij Gaza als een vijandig land behandelen.
Nee, je draait het om.

Hamas is een de zoveelste uitspatting van geweld en terreur jegens Joden in deze regio die al meer dan een eeuw bezig is.
quote:
On October 7, 2023, a pogrom took place in Israel for the first time since the creation of the Jewish state. According to the French Press Agency (AFP), the anti-Semitic massacre perpetrated by the terrorist organization Hamas claimed 1,160 victims, mostly civilians, men, women, old people and children all of whom died in atrocious conditions often after being raped and tortured. The terrorists took approximately 250 people hostage, some of whom were released in exchange for prisoners, while others died in captivity, although the number of deaths was unknown at the time of publication.

This act of unprecedented violence failed to generate the the expected expression of solidarity, particularly in view of the historical context, seventy-nine years after the first Nuremberg Trials. On the contrary, we quickly saw the emergence of a more or less accepted argument establishing a causal link between Israeli policy in the Palestinian territories and the violence of October 7, 2023.

However, a historical review of relations between the Jewish and Arab communities of Palestine shows that in the century preceding the creation of the State of Israel, Palestine was already the scene of numerous pogroms of a violence comparable to that of October 7.

From 1830 to 1948, these repeated massacres aimed to expel the Jews from Palestine, dissuade European refugees from seeking sanctuary there, and thwart the establishment of a ” Homeland for the Jewish people” through extreme violence.

Bron
Waarom blijf je dit maar negeren, waarbij je ook nog eens een victim-blaming probeert te doen?
pi_218416418
quote:
14s.gif Op maandag 4 augustus 2025 16:44 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
We kunnen natuurlijk gerust zeggen dat de terroristen die 7 oktober pleegden zich ook als losgelagen beesten hebben gedragen of ben je het daar niet mee eens?
quote:
15s.gif Op maandag 4 augustus 2025 16:46 schreef Vallon het volgende:

[..]

De reden van (ja, de mensonterende) belegering van Gaza is (en was) primair te voorkomen dat de door hamas geleide autoriteiten, hun beestachtig uitgevoerde macht kunnen/konden botvieren.
En dat is het enige dat er tegen in te brengen is? Ja maar Hamas en 7 oktober?
  maandag 4 augustus 2025 @ 16:49:19 #57
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218416419
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 12:14 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ja dit soort bagger van je bedoel ik dus.
Mensen overlijden aan ondervoeding in Gaza, maar volgens Howard is er geen hongersnood want je moet er dan volgens een door hem goedgekeurde foto uit zien.
Uiteraard alles moet zo lang mogelijk ontkent worden. Zodat de vernietigingsfantasieen van HR door kunnen gaan.
pi_218416435
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 16:49 schreef luxerobots het volgende:

[..]
[..]
En dat is het enige dat er tegen in te brengen is? Ja maar Hamas en 7 oktober?
Deze oorlog is begonnen op 7 oktober 2023, dus inderdaad. Dat is waar deze oplading in het langslepende conflict begon. Daarom blijft dit relevant om te vermelden, ik begrijp dat het voor pro-Palestijnse sympathisanten een onwelgevallig feit is, maar dit blijft de realiteit. Het zoveelste bewijs dat het iedere keer opnieuw de Palestijnen zelf zijn die beginnen.
pi_218416441
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 16:49 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Uiteraard alles moet zo lang mogelijk ontkent worden. Zodat de vernietigingsfantasieen van HR door kunnen gaan.
Kun je een paar voorbeelden geven van deze 'vernietigingsfantasieën'?
pi_218416452
quote:
14s.gif Op maandag 4 augustus 2025 16:50 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Deze oorlog is begonnen op 7 oktober 2023, dus inderdaad.
In post #55 wijs je nog naar eerdere pogroms, maar nu is deze oorlog dus toch begonnen op 7 oktober?

quote:
Dat is waar deze oplading in het langslepende conflict begon. Daarom blijft dit relevant om te vermelden, ik begrijp dat het voor pro-Palestijnse sympathisanten een onwelgevallig feit is, maar dit blijft de realiteit. Het zoveelste bewijs dat het iedere keer opnieuw de Palestijnen zelf zijn die beginnen.
Ah, en daar hebben we weer dat als je het niet met jou eens bent, je een pro-Palesijnse sympathisant bent.
  maandag 4 augustus 2025 @ 16:52:42 #61
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218416454
quote:
14s.gif Op maandag 4 augustus 2025 16:51 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Kun je een paar voorbeelden geven van deze 'vernietigingsfantasieën'?
Het met propaganda ontkennen van de uithongerings-strategie van Israel en je in 100 bochten draaien om ieder grof geweld goed te praten.

Tja dan lijkt dat er wel achter te zitten.
pi_218416479
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 16:24 schreef TheGreatAlfonso het volgende:

[..]
Is het niet eerder zo dat dit gaat om vermeende daden versus daadwerkelijke daden?
Het wangedrag en de misdaden van Israël komen voor het grootste deel uit de propagandahoed van Hamas. Het wangedrag en de misdaden van Hamas staan buiten kijf; het staat zelfs in hun handvest dat ze alle joden willen doden.
Deze zin komt dan juist weer regelrecht uit de propagandahoed van Israël. De informatievoorziening is zeker niet ideaal dankzij zowel Hamas als Israël die journalistiek tegenwerken maar consensus is toch wel dat de cijfers die uit Gaza komen van instanties en NGO's vrij accuraat zijn. Ook met de wetenschap hoe accuraat het was vóór 7 oktober toen er nog wel meer ruimte was voor journalisten en verificatie. Het idee dat mensen die begaan zijn met de Palestijnen allemaal in het ootje worden genomen is een opvatting die vooral online in bepaalde fuiken een ding is.

quote:
Bovendien klopt het, wat Etto zei. Hamas wordt inderdaad genegeerd.Het is Israël versus het Palestijnse volk, in plaats van Israël versus Hamas (wat de echte oorlog is). Niet alleen bij de betogers, ook bij de media.
Israël zegt dat het een oorlog is met Hamas maar gedraagt zich daar niet naar. Dan is het nogal moeilijk om in dat naratief mee te (blijven) gaan.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  maandag 4 augustus 2025 @ 16:56:04 #63
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_218416480
quote:
14s.gif Op maandag 4 augustus 2025 16:44 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Die vraag is ergens onzinnig want wat verwacht je nu als antwoord. De daders deden hun acties in hun volle overtuiging dat zij de andere 'beesten', mochten (en konden) onteren.
Wat iemand daar zelf van vindt, is hooguit een mening als oordeel dat hier verder weinig toevoegt.

Ook hier geldt dat op de keper beschouwt een (bij)gevoeglijke constatering wel terecht kan zijn maar hier niet bijdraagt in bespreken van de situatie.
pi_218416487
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 16:52 schreef luxerobots het volgende:

[..]
In post #55 wijs je nog naar eerdere pogroms, maar nu is deze oorlog dus toch begonnen op 7 oktober?
Zie onderstreepte: oplading moet 'oplaaiing' zijn.
quote:

[..]
Deze oorlog is begonnen op 7 oktober 2023, dus inderdaad. Dat is waar deze oplading in het langslepende conflict begon. Daarom blijft dit relevant om te vermelden, ik begrijp dat het voor pro-Palestijnse sympathisanten een onwelgevallig feit is, maar dit blijft de realiteit. Het zoveelste bewijs dat het iedere keer opnieuw de Palestijnen zelf zijn die beginnen.
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 16:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het met propaganda ontkennen van de uithongerings-strategie van Israel en je in 100 bochten draaien om ieder grof geweld goed te praten.

Tja dan lijkt dat er wel achter te zitten.
Nee hoor, ik hou het namelijk slechts bij de aantoonbare feiten en heb slechts geconstateerd dat er van grote hongersnood of uithongering-strategieën geen sprake lijkt te zijn.

En als jij denkt van wel, wat zijn de bewijzen hier eigenlijk van? En als je nu niet verder komt dan 'Ja, maar de VN zegt zus en zo .. ' of 'Oxam Novib zegt dit en dat ...' Dat zijn geen bewijzen, maar ongefundeerde claims.
pi_218416513
quote:

[..]
Deze oorlog duurt al 50 jaar of meer.....
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
  maandag 4 augustus 2025 @ 17:02:04 #66
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218416526
quote:
14s.gif Op maandag 4 augustus 2025 16:57 schreef HowardRoark het volgende:

Nee hoor, ik hou het namelijk slechts bij de aantoonbare feiten en heb slechts geconstateerd dat er van grote hongersnood of uithongering-strategieën geen sprake lijkt te zijn.

En als jij denkt van wel, wat zijn de bewijzen hier eigenlijk van? En als je nu niet verder komt dan 'Ja, maar de VN zegt zus en zo .. ' of 'Oxam Novib zegt dit en dat ...' Dat zijn geen bewijzen, maar ongefundeerde claims.
Naar wie je allemaal opnoemt ook een hele reeks landen. Immers ga je geen voedsel uit vliegtuigen droppen als ze genoeg hebben. En ohja zelfs de Amerikaanse regering ontkent het niet eens.

Maar jij schijnt daar blijkbaar ter plaatse de situatie beter te kennen.
pi_218416546
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 16:24 schreef TheGreatAlfonso het volgende:

[..]

Maar stel dat het zo zou zijn wat je stelt, dan is het allemaal heel makkelijk te counteren door journalisten toe te laten. Het feit dat Israël die zoveel als mogelijk buiten de deur probeert te houden zegt je niks? Daardoor moeten we het doen met info en cijfers van Hamas.

Hamas is zo dom dat ze alles online gooien. Daarvoor valt dat te verifiëren wat zij online gooien.
Maar er lopen gewoon arrestatiebevelen tegen de top van Hamas, in zoverre zij nog in leven zijn dan.

Maar op Google maps kun je gewoon satellietbeelden zien van Gaza waarin hele steden zijn platgegooid.

De spaarzame info die we vanuit die zijde zien doet toch niet vermoeden dat er geen internationale rechten en verdragen geschonden worden. Tot de rechterlijke uitspraken (in 2027) is het allemaal maar volgens het mantra; we staan er bij en we kijken er naar.
pi_218416553
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 16:55 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Deze zin komt dan juist weer regelrecht uit de propagandahoed van Israël. De informatievoorziening is zeker niet ideaal dankzij zowel Hamas als Israël die journalistiek tegenwerken maar consensus is toch wel dat de cijfers die uit Gaza komen van instanties en NGO's vrij accuraat zijn. Ook met de wetenschap hoe accuraat het was vóór 7 oktober toen er nog wel meer ruimte was voor journalisten en verificatie. Het idee dat mensen die begaan zijn met de Palestijnen allemaal in het ootje worden genomen is een opvatting die vooral online in bepaalde fuiken een ding is.
[..]
Israël zegt dat het een oorlog is met Hamas maar gedraagt zich daar niet naar. Dan is het nogal moeilijk om in dat naratief mee te (blijven) gaan.
We kunnen dit gerust constateren aan het feit dat deze mensen alles geloven wat er door bepaalde media of actiegroepen wordt gesteld. Dit begon immers al in oktober 2023, toen er werd beweerd dat Israël een ziekenhuis had gebombardeerd met honderden slachtoffers als resultaat. Realiteit: een afgeweken raket van nota bene de Palestijnse Jihad.

Ondertussen zijn er de meest wilde claims geweest: 'Israël handelt in de organen van Palestijnen', 'Israël pleegt genocide', 'Israël doet dit en Israël doet dat'. De VN stelde recent nog dat er '14k babies' zouden overlijden (dat bleek niet waar).

Ook zijn doodzieke kinderen in de media gepresenteerd alsof het de norm is in de Palestijnse samenleving op zo'n manier dat zelfs de New York Times afgelopen week schoorvoetend moest toegeven dat het geen ondervoed kind op de voorpagina had gezet, maar doodziek kind.

En veel mensen binnen de pro-Palestijnse contreien slikken al deze verhalen als zoete koek. Kortom, dan wordt je inderdaad in het ootje genomen en ben je op basis van emotie en haat gewoon enorm makkelijk beïnvloedbaar.
pi_218416565
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 17:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Naar wie je allemaal opnoemt ook een hele reeks landen. Immers ga je geen voedsel uit vliegtuigen droppen als ze genoeg hebben. En ohja zelfs de Amerikaanse regering ontkent het niet eens.

Er is op sommige plekken sprake van voedselschaarste, dat is iets anders dan een 'uithongerings-strategie'. De VS heeft dan ook geconstateerd dat die schaarste serieus is en daarom ingestoken op meer voedsel.
pi_218416646
quote:

[..]

En dat op basis van tweets of enig ander social media bericht. Daarbij is Howard al een aantal keer uitgedaagd om de bronnen goed te bekijken alvorens ze hier te posten als waarheid. Wanneer hij daarop aangesproken wordt blijft het telkens angstvallig stil vanuit zijn kant.
  maandag 4 augustus 2025 @ 17:19:20 #71
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_218416664
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 16:43 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dat is dan jouw kijk op mijn kijk. Ik kan prima een heel (ander, steekhoudend) betoog houden wat niet zal maken dat andersdenkenden ineens anders ove hun gevoel(ens) gaan denken.
Dat de "Netanyahu's" hier in Israël daarvoor reden en zelfs ook gelegenheid kregen , maakt eens te meer duidelijk hoe fundamenteel de situatie politiek is. Het is daar één groot vat van opportunistisch niet nagekomen toezeggingen en vals gebroken beloftes.
Helaas kunnen "we" niet opnieuw beginnen met Risk en Monopoly. De vraag is wie aan het andere eind zal moeten (ver)trekken.

Ik ben dan wat "simpel", er is wmb nooit een rechtvaardiging om geweld te gebruik om op die overstijgende wijze daarmee een eigen gelijk af te willen dwingen.

Gaza onder autoriteit van hamas heeft hier openlijk daarmee welbewust en planmatig, die lijn fors overschreden. Israël voorafgaand zal daartoe zeker reden hebben gegeven. Net zoals Israël nu reden heeft weer haar acties te volbrengen. Beide verlopen/verliepen verwerpelijk.
De motivatie van hamas was/is intrinsiek van een ander orde dan die nu voor Israël is geworden.
Een aanslag met bloedig geweld plegen is wmb heel wat anders dan die laffe aanval met inzet van desnoods grof geweld te weerstaan.
  maandag 4 augustus 2025 @ 17:24:44 #72
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_218416727
quote:

[..]

Er is genoeg mogelijk maar de hulporganisaties die vrachtwagens hebben of goederen willen sturen, willen daarin niet samenwerken of de regels volgen van het IDF.
Het droppen van goederen vindt plaats onder verantwoording van deelnemende van landen die daarvoor - ook qua inhoudelijkheid - wel met het IDF overleg willen voeren.

NB: dat daar vliegtuigen kunnen aanvliegen is omdat Israël daarvoor toestemming geeft.
pi_218416773
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 17:24 schreef Vallon het volgende:

[..]
Er is genoeg mogelijk maar de hulporganisaties die vrachtwagens hebben of goederen willen sturen, willen daarin niet samenwerken of de regels volgen van het IDF.
Het droppen van goederen vindt plaats onder verantwoording van deelnemende van landen die daarvoor - ook qua inhoudelijkheid - wel met het IDF overleg willen voeren.

NB: dat daar vliegtuigen kunnen aanvliegen is omdat Israël daarvoor toestemming geeft.
Ik denk dat het neerhalen van vliegtuigen die het door Israël gecontroleerde luchtruim in vliegen, niet echt bijdraagt aan een willekeurige oplossing. Het zou het internationale aanzien van Israël enorm onder druk zetten wanneer zij deze vorm van hulp actief zouden tegenwerken.
pi_218416803
quote:
1s.gif Op maandag 4 augustus 2025 17:14 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
En dat op basis van tweets of enig ander social media bericht. Daarbij is Howard al een aantal keer uitgedaagd om de bronnen goed te bekijken alvorens ze hier te posten als waarheid. Wanneer hij daarop aangesproken wordt blijft het telkens angstvallig stil vanuit zijn kant.
Wat zou er niet aan de recente geposte bronnen kloppen?
pi_218416837
quote:
14s.gif Op maandag 4 augustus 2025 17:34 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Wat zou er niet aan de recente geposte bronnen kloppen?
Zoek het zelf even terug zou ik zeggen.
pi_218416960
quote:
1s.gif Op maandag 4 augustus 2025 17:04 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Maar stel dat het zo zou zijn wat je stelt, dan is het allemaal heel makkelijk te counteren door journalisten toe te laten.
In een oorlogszone? Met terroristen? Wil je de journalisten dood hebben of zo?

Bovendien is de media op de hand van Hamas na dertig jaar propaganda, en krijgen ook zij alleen een lokaal beeld. Geen totaalplaatje.
quote:
Het feit dat Israël die zoveel als mogelijk buiten de deur probeert te houden zegt je niks? Daardoor moeten we het doen met info en cijfers van Hamas.
Met andere woorden: we hebben geen betrouwbare informatie en we weten dat Hamas een propaganda campagne voert. Dan is het toch niet zo moeilijk te begrijpen dat je alle verhalen uit Gaza in twijfel zou moeten trekken?

Er is al geen genocide gaande en de hongersnood is totaal onnodig, als we afgaan op wat we wel weten. De schattingen van Israël en de VS, en de hoeveelheden hulpgoederen die Gaza binnen zijn gekomen, dus. Wat is dan nog meer niet waar?

Ikzelf neig altijd naar Israëls versie van het verhaal, omdat terroristen... nou ja, terroristen zijn.
quote:
Hamas is zo dom dat ze alles online gooien. Daarvoor valt dat te verifiëren wat zij online gooien.
Maar er lopen gewoon arrestatiebevelen tegen de top van Hamas, in zoverre zij nog in leven zijn dan.

Maar op Google maps kun je gewoon satellietbeelden zien van Gaza waarin hele steden zijn platgegooid.
Dat ontkent toch ook niemand?

Er zijn meer bommen en raketten gegooid dan er slachtoffers zijn. Dat an sich is al een indicatie over Israëls intentie.
quote:
De spaarzame info die we vanuit die zijde zien doet toch niet vermoeden dat er geen internationale rechten en verdragen geschonden worden. Tot de rechterlijke uitspraken (in 2027) is het allemaal maar volgens het mantra; we staan er bij en we kijken er naar.
Uiteraard! Israël heeft een functionerend rechtssysteem, ook binnen hun krijgsmacht, dus die laten we gewoon hun werk doen. We laten ons de kop niet gek maken door Hamas-propaganda. We weten wel beter dan naar terroristen te luisteren.

Toch?
pi_218416989
quote:
1s.gif Op maandag 4 augustus 2025 17:32 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik denk dat het neerhalen van vliegtuigen die het door Israël gecontroleerde luchtruim in vliegen, niet echt bijdraagt aan een willekeurige oplossing. Het zou het internationale aanzien van Israël enorm onder druk zetten wanneer zij deze vorm van hulp actief zouden tegenwerken.
Je kunt stellen dat ze de vijand bevoorraden.

Ik had als vlieger deze opdracht geweigerd.
  maandag 4 augustus 2025 @ 18:04:54 #78
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_218417051
quote:
1s.gif Op maandag 4 augustus 2025 17:32 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik heb het niet (eens) over neerhalen wat een ander land zonder expliciete toestemming direct, in conflict zou brengen met Israël. Het lijkt mij essentieel dat er goed overleg is zodat Israël haar eventuele luchtacties kan pauzeren of afstemmen.

Ik geef aan dat Israël gezien de hoge nood en nijpende (oorlogs)situatie, daar haar - ongetwijfeld onder stringente voorwaarden - toestemming voor heeft gegeven.
Wanneer hulporganisaties aan de grens onvoldoende geëquipeerd of niet willen mee- of kunnen samenwerken met Israël, zijn de droppings voor Gazanen letterlijk een druppelend geschenk uit de hemel.
Vervelend blijft wel de totale chaos die dan ter plekke bij het afwerpen ontstaat (waarvoor Israël niet direct verantwoordelijk kan worden gesteld).
pi_218417278
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 18:04 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik heb het niet (eens) over neerhalen wat een ander land zonder expliciete toestemming direct, in conflict zou brengen met Israël. Het lijkt mij essentieel dat er goed overleg is zodat Israël haar eventuele luchtacties kan pauzeren of afstemmen.

Ik geef aan dat Israël gezien de hoge nood en nijpende (oorlogs)situatie, daar haar - ongetwijfeld onder stringente voorwaarden - toestemming voor heeft gegeven.
Wanneer hulporganisaties aan de grens onvoldoende geëquipeerd of niet willen mee- of kunnen samenwerken met Israël, zijn de droppings voor Gazanen letterlijk een druppelend geschenk uit de hemel.
Vervelend blijft wel de totale chaos die dan ter plekke bij het afwerpen ontstaat (waarvoor Israël niet direct verantwoordelijk kan worden gesteld).
En ik geef enkel aan dat Israël geen keus heeft die hulp toe te staan. Het alternatief is alleen maar het neerhalen van die vliegtuigen.
Uiteraard vinden de drippings in overleg met Israël plaats.
  maandag 4 augustus 2025 @ 18:38:24 #80
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_218417423
quote:
1s.gif Op maandag 4 augustus 2025 18:23 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
En ik geef enkel aan dat Israël geen keus heeft die hulp toe te staan. Het alternatief is alleen maar het neerhalen van die vliegtuigen.
Uiteraard vinden de drippings in overleg met Israël plaats.
Je bedoelt dan dat Israël vanwege die toenemende Internationale - diplomatieke - druk, zg. geen keuze zou hebben.

Natuurlijk heeft soeverein Israël, hoe ongemakkelijk dat ook voor hulp biedende landen misschien te aanvaarden is, daarin wel een keuze.
Israël bepaalt momenteel wie wel en niet in/uit belegerd Gaza komt, dat luchtruim aanvliegt en buitenlandse organisaties kunnen er dan voor kiezen om daarin al of niet een eigen afweging te maken.
Kern is dat Israël toestemming voor de hulpacties geeft en dat moet niet worden vermaakt dat dit vanuit haar positie, van geen betekenis is.

Ik stel(de) dat er geen land in de wereld zal zijn die daar zonder zonder toestemming van de Israëlische verkeersleiding daar op straffe van mogelijke vijandigheden in Gaza gaat rondfladderen.
Gaat nog wel interessant worden als desondanks alle maatregelen of afspraken, daar toch een hulpvliegtuig crasht met wie dan volgens wie(ns perceptie) daarvan dan een schuld gaat hebben.
pi_218417444
quote:
12s.gif Op maandag 4 augustus 2025 18:38 schreef Vallon het volgende:

[..]
Je bedoelt dan dat Israël vanwege die toenemende Internationale - diplomatieke - druk, zg. geen keuze zou hebben.

Natuurlijk heeft soeverein Israël, hoe ongemakkelijk dat ook voor hulp biedende landen misschien te aanvaarden is, daarin wel een keuze.
Israël bepaalt momenteel wie wel en niet in/uit belegerd Gaza komt, dat luchtruim aanvliegt en buitenlandse organisaties kunnen er dan voor kiezen om daarin al of niet een eigen afweging te maken.
Kern is dat Israël toestemming voor de hulpacties geeft en dat moet niet worden vermaakt dat dit vanuit haar positie, van geen betekenis is.

Ik stel(de) dat er geen land in de wereld zal zijn die daar zonder zonder toestemming van de Israëlische verkeersleiding daar op straffe van mogelijke vijandigheden in Gaza gaat rondfladderen.
Gaat nog wel interessant worden als desondanks alle maatregelen of afspraken, daar toch een hulpvliegtuig crasht met wie dan volgens wie(ns perceptie) daarvan dan een schuld gaat hebben.
Dus, Nederland stuurt een vliegtuig door het door Israël gecontroleerde luchtruim. Er is vooraf overlegd of kenbaar gemaakt wanneer zij dit zouden doen. Welke optie heeft Israël om dit te weigeren?

(even afgezien van wat voor imago er van ISraël over zou blijven als ze weigeren mee te werken)
pi_218417509
quote:
1s.gif Op maandag 4 augustus 2025 17:53 schreef TheGreatAlfonso het volgende:

[..]
In een oorlogszone? Met terroristen? Wil je de journalisten dood hebben of zo?

Bovendien is de media op de hand van Hamas na dertig jaar propaganda, en krijgen ook zij alleen een lokaal beeld. Geen totaalplaatje.
Dat gebeurd in Oekraïne ook. Dat gebeurd in tal van oorlogen. ik zie daarin niet echt een verschil.
quote:
Met andere woorden: we hebben geen betrouwbare informatie en we weten dat Hamas een propaganda campagne voert. Dan is het toch niet zo moeilijk te begrijpen dat je alle verhalen uit Gaza in twijfel zou moeten trekken?
NGO's bevestigen e.e.a. toch wel. Anderzijds als je de behoefte hebt zou je ook alles wat Israël los laat in twijfel kunnen en moeten trekken.
quote:
Er is al geen genocide gaande en de hongersnood is totaal onnodig, als we afgaan op wat we wel weten. De schattingen van Israël en de VS, en de hoeveelheden hulpgoederen die Gaza binnen zijn gekomen, dus. Wat is dan nog meer niet waar?
Het internationaal strahof is daar nog niet helemaal aan uit. Maar tot aan de uitspraak, nogmaals ergens eind 2027, mogen we niet spreken van een genocide omdat dat juridisch nog niet is uitgesproken. Beetje apart wel. 40-45 all over again.
quote:
Ikzelf neig altijd naar Israëls versie van het verhaal, omdat terroristen... nou ja, terroristen zijn.
Dat mag, we leven in een vrij land.
quote:
Dat ontkent toch ook niemand?

Er zijn meer bommen en raketten gegooid dan er slachtoffers zijn. Dat an sich is al een indicatie over Israëls intentie.
Juist, het platwalsen van de Gazastrip. En je vindt dat een goede optie?
quote:
[..]
Uiteraard! Israël heeft een functionerend rechtssysteem, ook binnen hun krijgsmacht, dus die laten we gewoon hun werk doen. We laten ons de kop niet gek maken door Hamas-propaganda. We weten wel beter dan naar terroristen te luisteren.

Toch?
Dat wil niet zeggen dat ze dan ook maar internationale afspraken, conventies, rechten moeten en hoeven schenden. Het heeft er toch alle schijn van dat dit momenteel gewoon gaande is.
pi_218417562
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 18:50 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Dat gebeurd in Oekraïne ook. Dat gebeurd in tal van oorlogen. ik zie daarin niet echt een verschil.
De oorlog in Oekraïne is een oorlog tussen twee legers. De oorlog tussen Israël en de Palestijnen betreft een oorlog tussen een leger en terreurbewegingen die zich verschuilen tussen en onder hun eigen burgers, waarbij meer dan genoeg burgers deze groeperingen ook steunen.

Dit maakt de situatie van deze oorlog zo uniek. Nog nooit eerder is er een oorlog geweest waarbij terreurgroeperingen in een uitgebreid tunnelstelsel zitten van honderden kilometers met gijzelaars van de tegenpartij, waarbij men doelbewust hoopt op zoveel mogelijk burgerslachtoffers aan hun eigen zijde, omdat men calculeert dat dit in hun voordeel werkt.
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 18:50 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het internationaal strahof is daar nog niet helemaal aan uit. Maar tot aan de uitspraak, nogmaals ergens eind 2027, mogen we niet spreken van een genocide omdat dat juridisch nog niet is uitgesproken. Beetje apart wel. 40-45 all over again.
In die (piek)periode werden er systematisch 15k mensen per dag (!) vergast. Bij Babi Yar was dit naar schatting zelfs 35k in één dag. Gewoon onvoorstelbare aantallen.

Er zijn nu in een kleine twee jaar tijd maar 30k burgerslachtoffers gevallen, aangaande dat naar schatting de helft van alle slachtoffers Palestijnse strijders betreft.

Er is simpelweg geen sprake van een genocide, hoe graag sommigen dit wellicht ook willen.
pi_218417664
quote:
14s.gif Op maandag 4 augustus 2025 18:55 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
De oorlog in Oekraïne is een oorlog tussen twee legers. De oorlog tussen Israël en de Palestijnen betreft een oorlog tussen een leger en terreurbewegingen die zich verschuilen tussen en onder hun eigen burgers, waarbij meer dan genoeg burgers deze groeperingen ook steunen.

Dit maakt de situatie van deze oorlog zo uniek. Nog nooit eerder is er een oorlog geweest waarbij terreurgroeperingen in een uitgebreid tunnelstelsel zitten van honderden kilometers met gijzelaars van de tegenpartij, waarbij men doelbewust hoopt op zoveel mogelijk burgerslachtoffers aan hun eigen zijde, omdat men calculeert dat dit in hun voordeel werkt.
Blijft nog steeds overeind staan dat Israël geen journalisten toe laat en zij die wel toegelaten worden moeten alle beelden en informatie eerst voorleggen aan IDF. Het maakt sowieso elke objectieve verslaggeving praktisch onmogelijk.
quote:
In die (piek)periode werden er systematisch 15k mensen per dag (!) vergast. Bij Babi Yar was dit naar schatting zelfs 35k in één dag. Gewoon onvoorstelbare aantallen.

Er zijn nu in een kleine twee jaar tijd maar 30k burgerslachtoffers gevallen, aangaande dat naar schatting de helft van alle slachtoffers Palestijnse strijders betreft.

Er is simpelweg geen sprake van een genocide, hoe graag sommigen dit wellicht ook willen.
Ik heb het niet over de aantallen. ik heb het over de manier waarom er nu weggekeken wordt van een mogelijke genocide.

Jij stelt dat er ''simpelweg'' geen sprake is van genocide. De aanklachten liggen er al en wordt onderzoek naar gedaan dus stellen dat dit ''simpelweg'' niet aan de gang is, is gewoon niet waar.

Waarbij nog een kritische noot; vóór 7-10-2023 werden het aantal Hamasstrijders geschat op 30k-40k. Volgens jou zijn de meesten dus al omgelegd, toch worden de huidige cijfers geschat op nog steeds 30k-40k.
  maandag 4 augustus 2025 @ 19:29:33 #85
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218417893
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 19:10 schreef Vliegbaard het volgende:
Waarbij nog een kritische noot; vóór 7-10-2023 werden het aantal Hamasstrijders geschat op 30k-40k. Volgens jou zijn de meesten dus al omgelegd, toch worden de huidige cijfers geschat op nog steeds 30k-40k.
Zou het misschien kunnen dat Hamas ook nieuwe leden toelaat? Of ronselt?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_218418012
quote:

[..]
Blijft nog steeds overeind staan dat Israël geen journalisten toe laat en zij die wel toegelaten worden moeten alle beelden en informatie eerst voorleggen aan IDF. Het maakt sowieso elke objectieve verslaggeving praktisch onmogelijk.
[..]
Ik heb het niet over de aantallen. ik heb het over de manier waarom er nu weggekeken wordt van een mogelijke genocide.
Het is natuurlijk logisch dat ze dat niet doen. Hele grote kans dat er mensen om het leven komen of worden gegijzeld door de Palestijnse terroristen van Hamas. En wie wordt daar vervolgens voor verantwoordelijk gehouden? Juist ja: Israël. Je kunt de krantenkoppen nu al uittekenen:

'After BBC journalist has been taken hostage, IFJ says Israeli army doesn't provide enough cover for journalists'
'New York Times journalist killed after explosion in building. IDF blamed for reckless operating in urban areas'
'Hamas takes CNN journalist hostage. UN blames Israel for lack of protection for foreign journalists in the Gaza Strip'

Daarnaast heb je ook nog de kans dat journalisten doodleuk het spelletje gaan meespelen in het aanwakkeren van onjuiste informatie vanuit een empathie voor de vermeende underdog, de Palestijnen.
quote:
Jij stelt dat er ''simpelweg'' geen sprake is van genocide. De aanklachten liggen er al en wordt onderzoek naar gedaan dus stellen dat dit ''simpelweg'' niet aan de gang is, is gewoon niet waar.

Het is onwaarschijnlijk dat er nog 30-40k over zouden zijn. Dat aantal zal geheid stukken lager liggen. Maar wel weet Hamas schijnbaar snel nieuwe strijders te rekruteren, wat ook benadrukt dat de scheiding tussen burger en strijder niet zo groot is als sommigen beweren.
pi_218418110
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 19:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Zou het misschien kunnen dat Hamas ook nieuwe leden toelaat? Of ronselt?
Uiteraard. Maar dat zijn dan voor het grote gedeelte nieuwe leden die ze in de afgelopen 2 jaar hebben weten te ronselen.
pi_218418145
quote:
14s.gif Op maandag 4 augustus 2025 19:37 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het is natuurlijk logisch dat ze dat niet doen. Hele grote kans dat er mensen om het leven komen of worden gegijzeld door de Palestijnse terroristen van Hamas. En wie wordt daar vervolgens voor verantwoordelijk gehouden? Juist ja: Israël. Je kunt de krantenkoppen nu al uittekenen:

'After BBC journalist has been taken hostage, IFJ says Israeli army doesn't provide enough cover for journalists'
'New York Times journalist killed after explosion in building. IDF blamed for reckless operating in urban areas'
'Hamas takes CNN journalist hostage. UN blames Israel for lack of protection for foreign journalists in the Gaza Strip'

Daarnaast heb je ook nog de kans dat journalisten doodleuk het spelletje gaan meespelen in het aanwakkeren van onjuiste informatie vanuit een empathie voor de vermeende underdog, de Palestijnen.
Ik vind het allemaal niet zo logisch, maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen.
quote:
Het is onwaarschijnlijk dat er nog 30-40k over zouden zijn. Dat aantal zal geheid stukken lager liggen. Maar wel weet Hamas schijnbaar snel nieuwe strijders te rekruteren, wat ook benadrukt dat de scheiding tussen burger en strijder niet zo groot is als sommigen beweren.
Ja of bestaat er een kans dat ze een vrij uitzichtloos bestaan leden wat door het handelen van Israël enkel nóg uitzichtlozer is geworden en Hamas als enige optie zien?
  maandag 4 augustus 2025 @ 19:49:26 #89
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218418150
https://www.nu.nl/midden-(...)nsdag-over-plan.html

quote:
De Israëlische premier Benjamin Netanyahu overweegt om de hele Gazastrook te bezetten. Volgens Israëlische media roept hij dinsdag het veiligheidskabinet bijeen om een beslissing te nemen over dit plan.
Eindelijk wat actie van Israelische kant.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 4 augustus 2025 @ 20:05:22 #90
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218418315
quote:

[..]
Nee, Hamas wordt volledig genegeerd. Kennelijk vindt Pro-Pallie het doodnormaal dat die haatclub al vanaf het begin oproept tot de uitroeiing van Joden, dat op o.a. 7 oktober - waar je diezelfde pro-Pallies NOOIT meer over hoort - hebben aangetoond, en nu vanuit een debiele ideologie verwachten dat Israël inbindt terwijl diezelfde haatclub alle ruimte gelaten wordt, door radicalen ondertussen ook zelfs bejubeld als 'verzetsstrijders'.

Mijn vraag ook aan jou: wat verwacht je nou van Israël, precies?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')