abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218337324
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2025 10:57 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Het is geen democratie, dat is Europese propaganda.
In Rusland en noord Korea geloven sommige mensen ook dat ze in een democratie leven omdat ze verteld wordt dat het zo is.

En ik heb helemaal niet beweerd dat een autocratie de oplossing is of dat daar geen problemen zijn.
Dat maak je er zelf van.
Het enige wat ik heb gezegd is dat een autocratie democratischer is dan dat corrupte zooitje in Brussel.

Het probleem is dat jij er steeds andere landen bij betrekt om je punt duidelijk te maken maar dan enkel landen die bij jou mening passen.
Bijvoorbeeld, Singapore kan ook gezien worden als een autocratie.
Maar daar hoor je bijna niemand over.
Autocratie is niet per definitie slecht, in de basis is het juist erg democratisch maar de kans is groot dat er een machtsgreep gedaan wordt.

Een autocratische regering, dus geen oppositie meer.
Democratisch gekozen rechters door het volk en niet voor het leven maar voor een beperkte periode.
En een bindend referendum.

Dat lijkt me wel wat.
Jij vindt het meer democratisch dan… maar goed, je wil het ook niet snappen en jij hebt de wijsheid gelukkig wel in pacht ;)

Een autocratie kent geen referenda…… maar ook dat wil je niet snappen. En ja, je kwam er zelf mee.

Oppositie is nodig voor de balans, maar dat vind jij schijnbaar ook niet.
pi_218337368
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 11:12 schreef inXs het volgende:

[..]
Jij vindt het meer democratisch dan… maar goed, je wil het ook niet snappen en jij hebt de wijsheid gelukkig wel in pacht ;)

Oppositie is nodig voor de balans, maar dat vind jij schijnbaar ook niet.
Kijk nu doe je weer alsof jou mening een vaststaand feit is en mijn mening is maar een mening.
Anders had je wel er bij gezet, ik vind of naar mijn mening.
Dat is typisch voor mensen die de wijsheid in pacht denken te hebben.
En dat jij mij dan daarvan beschuldigd is kenmerkend.
Beschuldig een ander van iets waar je zelf schuldig aan bent.
pi_218337440
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 03:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
europa heeft te maken met een zwaar krimpende bevolking
https://www.populationpyramid.net/europe/2024/

De USA nog niet
https://www.populationpyramid.net/united-states-of-america/2024/
Hoogste tijd om te stoppen met de individualisering en weer beginnen met promoten van het gezinsleven.

Wel eerst de grenzen sluiten voor al die gelukzoekers, laat ze in de regio maar op gaan vangen.
  zondag 27 juli 2025 @ 11:32:36 #204
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218337517
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 11:21 schreef Nober het volgende:

[..]
Hoogste tijd om te stoppen met de individualisering en weer beginnen met promoten van het gezinsleven.

Wel eerst de grenzen sluiten voor al die gelukzoekers, laat ze in de regio maar op gaan vangen.
Hoeveel kinderen heb jij eigenlijk Nober?
pi_218337650
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2025 11:15 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Kijk nu doe je weer alsof jou mening een vaststaand feit is en mijn mening is maar een mening.
Anders had je wel er bij gezet, ik vind of naar mijn mening.
Dat is typisch voor mensen die de wijsheid in pacht denken te hebben.
En dat jij mij dan daarvan beschuldigd is kenmerkend.
Beschuldig een ander van iets waar je zelf schuldig aan bent.
Het is wat je er zelf van maakt, sorry. Je leest dingen die er niet zijn en reageert daarop. Ik heb al honderden keren aangegeven dat het is hoe ik er tegenaan kijk en dat het dus mijn mening is, op basis van een aantal bronnen en onderbouwingen. Dit doe jij dus niet. Nu probeer je mij te pakken op zaken waar jij op aanspreek, terwijl ik van meet af aan al aangeef dat zaken mijn mening zijn.

Alleen je wil dat niet lezen en beticht mij dan van dingen waar jij je schuldig aan maakt. Dat is (naar mijn mening dan) kenmerkend voor mensen zoals jij die met oneliners pretenderen het wel beter te weten (en ja, dat is - naar mijn mening en die van anderen - populistisch). En je komt ook niet met een onderbouwing, voorbeelden, etc. Alleen mijn mening wordt door jou afgedaan als propaganda en jouw mening is de ultieme waarheid. Zie je zelf de ironie?

En jou gedragingen zijn juist typisch (vind ik) en komt vaak voor bij populistische personen en wordt ook wel accusation mirroring genoemd.
pi_218337769
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2025 11:45 schreef inXs het volgende:

[..]
Het is wat je er zelf van maakt, sorry. Je leest dingen die er niet zijn en reageert daarop. Ik heb al honderden keren aangegeven dat het is hoe ik er tegenaan kijk en dat het dus mijn mening is, op basis van een aantal bronnen en onderbouwingen. Dit doe jij dus niet. Nu probeer je mij te pakken op zaken waar jij op aanspreek, terwijl ik van meet af aan al aangeef dat zaken mijn mening zijn.

Alleen je wil dat niet lezen en beticht mij dan van dingen waar jij je schuldig aan maakt. Dat is (naar mijn mening dan) kenmerkend voor mensen zoals jij die met oneliners pretenderen het wel beter te weten (en ja, dat is - naar mijn mening en die van anderen - populistisch). En je komt ook niet met een onderbouwing, voorbeelden, etc. Alleen mijn mening wordt door jou afgedaan als propaganda en jouw mening is de ultieme waarheid. Zie je zelf de ironie?

En jou gedragingen zijn juist typisch (vind ik) en komt vaak voor bij populistische personen en wordt ook wel accusation mirroring genoemd.
Dan kunnen we misschien beter weer over politiek gaan praten en geen verwijten meer gaan maken.
Dus als jij mij nou niet meer ga koppelen aan Trump of hem mijn messias gaat noemen kunnen we ontopic blijven.
  zondag 27 juli 2025 @ 12:00:26 #207
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_218337810
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 11:21 schreef Nober het volgende:

[..]
dat lukt niet , dat is al bewezen , dat lukt NIET
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 27 juli 2025 @ 12:00:51 #208
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_218337815
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 11:32 schreef Momo het volgende:

[..]
Hoeveel kinderen heb jij eigenlijk Nober?
ik heb 3 kinderen en 7 kleinkinderen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218338126
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 12:00 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dat lukt niet , dat is al bewezen , dat lukt NIET
Bovendien is krimp helemaal geen slecht idee. Vooral de komende jaren even door de zure appel heen bijten. IJsland en Noorwegen hebben ook niet veel inwoners nodig om leuk te zijn ;)
  zondag 27 juli 2025 @ 12:49:41 #210
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_218338206
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 12:42 schreef inXs het volgende:

[..]
Bovendien is krimp helemaal geen slecht idee. Vooral de komende jaren even door de zure appel heen bijten. IJsland en Noorwegen hebben ook niet veel inwoners nodig om leuk te zijn ;)
met een tegenvallende economische groei en krimpend Schiphol wat Groen Links graag wil, dan is het volgend jaar al zo ver

dan hebben we wel heel veel weiland en koeien, geen huizen en ook geen expats meer
pi_218338407
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 12:42 schreef inXs het volgende:

[..]
Helemaal mee eens maar de regering wilt juist nog meer inwoners.
Ze willen naar de 19 of 20 miljoen.
https://www.rijksoverheid(...)-ontwikkleingen-2050
pi_218339212
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 13:08 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ja, maar dat is vooral om het gigantische probleem van de vergrijzing aan te kunnen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_218339272
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 14:14 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Ja, maar dat is vooral om het gigantische probleem van de vergrijzing aan te kunnen.
De reden maakt niet echt uit maar het gaat dus nog drukker worden de komende jaar.
Meer druk op de huizenmarkt en infrastructuur.
Ik ben het wel met inXs eens dat het wel wat minder mag.
Nederland is het dichtbevolkste land van de EU.
  zondag 27 juli 2025 @ 15:05:49 #214
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_218340107
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 13:08 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Zucht. :N
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  Forum Admin zondag 27 juli 2025 @ 17:04:33 #215
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218342287
quote:

[..]
Wat niet meer is dan een ponzi scheme en hoe langer we dat volhouden hoe groter de crash gaat zijn.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218345262
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 12:49 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
met een tegenvallende economische groei en krimpend Schiphol wat Groen Links graag wil, dan is het volgend jaar al zo ver

dan hebben we wel heel veel weiland en koeien, geen huizen en ook geen expats meer
We hebben zojuist weer een nieuwe handelsdeal gesloten met Trump.
  zondag 27 juli 2025 @ 20:10:45 #217
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218345449
Ik ben er niet tevreden over.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_218345980
pi_218347601
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2025 20:10 schreef SebbeSwensje het volgende:
Von der Leyen moest zich bewijzen als de leider van "Europa" nadat hij haar eerst in de wachtkamer had gezet, dus het mocht wat kosten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_218347756
Ik ben niet ontevreden. Er is nu minder onzekerheid op de financiële markten.
Onze landbouwsector exporteert iets van 50 miljard per jaar naar de Verenigde Staten.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zondag 27 juli 2025 @ 23:49:01 #221
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218348560
Trump/VS, Rusland en China hebben belang bij een zwak en tandeloos Europa. Wanneer Europa weer terugkeert naar individuele naties krijgt ieder land voorgeschreven hoe en wat door VS en de anderen. Europa moet hier lering uit trekken en zich niets voor laten schrijven, een middenvinger opsteken en haar eigen koers varen
  maandag 28 juli 2025 @ 09:28:45 #223
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_218349947
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 23:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Trump/VS, Rusland en China hebben belang bij een zwak en tandeloos Europa. Wanneer Europa weer terugkeert naar individuele naties krijgt ieder land voorgeschreven hoe en wat door VS en de anderen. Europa moet hier lering uit trekken en zich niets voor laten schrijven, een middenvinger opsteken en haar eigen koers varen
Mee eens jammere alleen is dat we voor onze energie afhankelijk zijn van andere landen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 28 juli 2025 @ 09:31:28 #224
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_218349974
quote:
Maar hoe zit dat precies in elkaar? We zijn al heel lang verenigd en ook toen lieten wij ons meeslepen in talloze oorlogen in het M-O door Amerika en regime change operaties all over the place van Oekraiene tot in landen in Afrika.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  maandag 28 juli 2025 @ 09:35:03 #225
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_218350006
quote:
Daarom moet Europa sterk worden of er aan onderdoor gaan , we hebben te maken met een knettergekke Putin en een gestoorde Trump en een bedachtzame XI die gezamenlijk Afrika aan het beroven zijn van Goud , Zilver en Olie
  maandag 28 juli 2025 @ 11:20:17 #226
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218351030
quote:
7s.gif Op maandag 28 juli 2025 09:31 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Maar hoe zit dat precies in elkaar? We zijn al heel lang verenigd en ook toen lieten wij ons meeslepen in talloze oorlogen in het M-O door Amerika en regime change operaties all over the place van Oekraiene tot in landen in Afrika.
Je hebt niet door dat hier over EU interne politiek gaat?
  maandag 28 juli 2025 @ 11:22:00 #227
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218351051
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 09:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Mee eens jammere alleen is dat we voor onze energie afhankelijk zijn van andere landen.
Daar moeten we dus hard aan werken
  maandag 28 juli 2025 @ 11:23:08 #228
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_218351061
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 11:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Daar moeten we dus hard aan werken
Dat houdt kernenergie en windkracht in.
Met kolen als backup.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_218555316
quote:
VS voeren extra importheffingen in, onder meer op autostoeltjes en motorfietsen
Het Amerikaanse ministerie van Handel heeft de lijst van producten die vallen onder de bijkomende importheffingen op staal en aluminium, verrassend verder uitgebreid. Het gaat om honderden producten, gaande van autostoelen voor baby's tot bulldozers en motorfietsen. De maatregel moet ervoor zorgen dat importeurs de metaalheffingen niet kunnen omzeilen, meldt het ministerie van Handel van de Verenigde Staten.

De goederen vallen onder de bestaande heffing van 50 procent op staal en aluminium. Aanvankelijk was een heffing van 25 procent ingevoerd, maar in juni werd die verdubbeld. De Europese staalsector zei dat die verhoging van de importheffingen neerkwam op een importverbod.

Het is niet duidelijk of de extra belasting bovenop de "normale" heffing per land komt.

Transporteurs werden verrast door de nieuwe heffingen, die net voor het weekend werden gepubliceerd door het agentschap verantwoordelijk voor douane. Het is onduidelijk of ze van toepassing zijn op goederen die al onderweg zijn naar de VS voor levering.
https://www.hln.be/econom(...)-producten~ab5735cd/
pi_218555673
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 11:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat houdt kernenergie en windkracht in.
Met kolen als backup.
pi_218555678
Dat mag je niet zeggen eigenlijk maar als dat lukt zou dat goed nieuws zijn voor de EU.
Vakman pur sang
pi_218555690
Ach ja, Trump is over dik 3 jaar weer verdwenen en de EU niet.
  Forum Admin donderdag 21 augustus 2025 @ 15:08:50 #233
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218555695
quote:
Dit is wat veel anti EU/nexit figuren niet lijken te begrijpen. Als blok is de EU niet te negeren, individuele landen zijn dat wel en die kun je ook nog eens tegen elkaar uitspelen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  donderdag 21 augustus 2025 @ 15:15:45 #234
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218555736
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 15:08 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dit is wat veel anti EU/nexit figuren niet lijken te begrijpen. Als blok is de EU niet te negeren, individuele landen zijn dat wel en die kun je ook nog eens tegen elkaar uitspelen.
EU moet veel onafhankelijker worden van de VS. Nu is de EU veel te afhankelijk van de VS
pi_218556548
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 15:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
EU moet veel onafhankelijker worden van de VS. Nu is de EU veel te afhankelijk van de VS
We zijn nu eenmaal bondgenoten.
Vakman pur sang
pi_218556627
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 15:08 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Maar juist lidstaten vinden een sterk technocratisch blok tegenover zich terwijl de EU naar buiten toe vooral zwak is.
  donderdag 21 augustus 2025 @ 17:12:45 #237
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218556638
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 17:09 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Maar juist lidstaten vinden een sterk technocratisch blok tegenover zich terwijl de EU naar buiten toe vooral zwak is.
Dit dus. Terwijl "meer EU" voor lidstaten helemaal niet betekent dat je extern ook meer voorstelt.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_218556987
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 17:12 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dit dus. Terwijl "meer EU" voor lidstaten helemaal niet betekent dat je extern ook meer voorstelt.
De EU gebruikt al haar kracht om de lidstaten in het keurslijf te dwingen en is mede daardoor heel zwak naar buiten.
pi_218557140
quote:
. Het inmiddels openbaar gemaakte stappenplan stelt onder meer dat de macht moet worden weggehaald bij de Europese Commissie en het Europees Hof van Justitie. Daarnaast pleiten de opstellers voor een nieuwe naam voor de Europese Unie: de Europese Gemeenschap van Naties. De macht moet, zo staat in het document, terug naar de Europese natiestaten.

"De voorstellen komen neer op de volledige ontmanteling van bijvoorbeeld de Europese Commissie. Die zou alleen nog onbelangrijke zaken moeten afhandelen",
Dit klinkt eigenlijk behoorlijk verstandig.
Vakman pur sang
  donderdag 21 augustus 2025 @ 20:28:38 #240
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_218558108
quote:
1s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 19:00 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dan kunnen ze beter aan verdeel-en-heers-politiek doen? Dan kies ik liever voor verdere unificatie.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 21 augustus 2025 @ 20:29:30 #241
pi_218558115
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 18:32 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
De EU gebruikt al haar kracht om de lidstaten in het keurslijf te dwingen en is mede daardoor heel zwak naar buiten.
Die lidstaten kunne gewoon uitstappen als het ze niet bevalt in de EU.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_218558133
Trump wil een hele hoop maar intussen helpt hij de dollar volledig naar de klote.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_218558193
quote:
7s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 20:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Die lidstaten kunne gewoon uitstappen als het ze niet bevalt in de EU.
Niet waar. Ze kunnen uitstappen ja, maar dat heeft negatieve consequenties, het is niet zozeer dat ze erin blijven omdat de EU nou zoveel te bieden heeft. Het heeft zich de vrijhandel met de buurlanden toegeeigend, niet zozeer geboden.
pi_218558258
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 20:36 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Niet waar. Ze kunnen uitstappen ja, maar dat heeft negatieve consequenties, het is niet zozeer dat ze erin blijven omdat de EU nou zoveel te bieden heeft. Het heeft zich de vrijhandel met de buurlanden toegeeigend, niet zozeer geboden.
Precies ja.
Vakman pur sang
pi_218558547
quote:
1s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 19:00 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja behalve dat het onzin is. De Europese raad heeft nog steeds vetorecht. Ergo de macht ligt al bij de natie Staten. Maar dat krijg je niemand uitgelegd.

Dit plan is voor meer verdeeldheid en een zwakker Europa.

Dat zie je ook aan de opstellers en sponsoren van het plan.
  donderdag 21 augustus 2025 @ 22:35:24 #246
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218559330
quote:
1s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 16:57 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
We zijn nu eenmaal bondgenoten.
Trump is daar hard in aan het snijden en Europe over een kabelrol aan het trekken
pi_218559440
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 22:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Trump is daar hard in aan het snijden en Europe over een kabelrol aan het trekken
Over een kokosmat trekken.
Vakman pur sang
pi_218559484
Donald trump is maar een schaakstuk, en een schaakstuk zal nooit een speler worden
pi_218559561
Volt heeft zojuist een stem erbij gekregen.
pi_218559629
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 23:22 schreef Glazenmaker het volgende:
Volt heeft zojuist een stem erbij gekregen.
vanwege trump?
pi_218559657
Welke macht heeft de EU nu dan? :D
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_218559690
Enerzijds natuurlijk bizar dat de Yanks dat wel 'even' denken te kunnen bezoedelen. Anderzijds is een flinke tegenwind voor de EU helemaal zo slecht nog niet.

Europa moet terug naar een stevige EEG-structuur zoals we die eerder kenden, waarbij we ons uiteraard economisch niet hoeven laten uitspelen of degraderen tot het wingewest van Oom Donald & co.
  vrijdag 22 augustus 2025 @ 00:21:45 #253
pi_218559757
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 20:36 schreef Weltschmerz het volgende:
Ze kunnen uitstappen ja, maar dat heeft negatieve consequenties, het is niet zozeer dat ze erin blijven omdat de EU nou zoveel te bieden heeft.
Dat is een contradictio in terminis
pi_218561298
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 00:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Dat is een contradictio in terminis
Nee, het is meer als "wil je lid blijven van de club die ex-leden in elkaar slaat? " dan lid willen blijven omdat die club zoveel leuke dingen organiseert.
pi_218561350
quote:

[..]
Wat is dat voor een 'probleem' dan exact?

Minder volk op deze postzegel is prima gezien de bizarre omvang van veel ploblemen in dit land. Bijna alles heeft te maken met 'te veel volk'.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_218561357
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 10:12 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Nee, het is meer als "wil je lid blijven van de club die ex-leden in elkaar slaat? " dan lid willen blijven omdat die club zoveel leuke dingen organiseert.
'De tolerante moslim'

Die is beter.
1947-2016
pi_218561548
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 10:19 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Wat is dat voor een 'probleem' dan exact?

Minder volk op deze postzegel is prima gezien de bizarre omvang van veel ploblemen in dit land. Bijna alles heeft te maken met 'te veel volk'.
Het grootste probleem is uiteraard dat een steeds kleiner deel werkend Nederland moet zorgen voor een steeds groter deel vergrijzend Nederland.
pi_218561587
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 10:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Het grootste probleem is uiteraard dat een steeds kleiner deel werkend Nederland moet zorgen voor een steeds groter deel vergrijzend Nederland.
Dat is tijdelijk. Heel tijdelijk.
1947-2016
pi_218561901
Kortom, Poetin gebruikt Trump om de EU op te breken, zodat hij de Sovjet-Unie in zijn oude glorie kan herstellen.
pi_218561945
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 23:37 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
vanwege trump?
En de Europese landverraders.
  vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:08:31 #261
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_218562416
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 11:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
Kortom, Poetin gebruikt Trump om de EU op te breken, zodat hij de Sovjet-Unie in zijn oude glorie kan herstellen.
En heel Europa weer braaf katholiek of Calvanistisch.
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_218562446
Welke macht van de EU?
  vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:21:39 #263
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_218562916
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 13:11 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Welke macht van de EU?
Nou, die waar Geert en ander rechts al jaren over lopen te zaniken. Dat de EU alles, maar dan ook alles bepaalt in dit land. Vooral de migratie.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_218563041
quote:
18s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 14:21 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Nou, die waar Geert en ander rechts al jaren over lopen te zaniken. Dat de EU alles, maar dan ook alles bepaalt in dit land. Vooral de migratie.
Nou ja het Europese Hof van de Mensenrechten bepaalt wel veel.
Zoals dat mensen de facto niet kunnen worden teruggestuurd naar land van herkomst, hoe crimineel ook, voordat in den treure is onderzocht dat de migrant geeen risico loopt bij terugkeer.
Vakman pur sang
  vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:45:36 #265
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218563065
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 23:45 schreef Shreyas het volgende:
Welke macht heeft de EU nu dan? :D
Om als eenheid regelgeving van toepassing te maken op bv voedselveiligheid, consumentenbescherming, privacy (denk aan AVG/GDPR). keuring van Autos voor ze worden toegelaten, staal uit China te voorzien van importheffingen, handelsakkoorden te sluiten Onderhandelen over en sluiten van internationale handelsakkoorden, invoerrechten en handelsbescherming vaststellen. Europese Centrale Bank bepaalt monetair beleid zoals rente en geldhoeveelheid. Het voorkomen van kartels en misbruik van marktmacht door grote bedrijven (denk aan gratis roamen binnen de EU wat er nu is
Gelijke veiligheids- en technische standaarden (bijvoorbeeld in de luchtvaart of treinverkeer). visquota, voedselstandaarden.
Coördinatie bij grensoverschrijdende bedreigingen (zoals pandemieën).

Verder ook

Rechten van burgers: vrij verkeer van personen, goederen, diensten en kapitaal.
Buitenlands beleid en veiligheid: nog grotendeels nationaal, maar de EU kan met één stem optreden (bij sancties tegen landen of vredesmissies).
Rechtspraak: het Europees Hof van Justitie ziet toe op eenheid van recht en toetst nationale wetten aan EU-wetgeving.
pi_218563083
Prima om de boel hier eens even flink op te schudden inderdaad. Hoeft helemaal niet verkeerd te zijn, alhoewel zijn bemoeienis natuurlijk wel af en toe veel te ver gaat :')
U MAD?
pi_218563171
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 23:47 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
En zo lang en vaak heeft de VS Europa niet beschermd, maar blijkbaar gaan ze keer op keer weer de WOII kaart spelen.
Eeh…in ieder geval tot de val van de Berlijnse muur.
pi_218565594
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 14:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Om als eenheid regelgeving van toepassing te maken op bv voedselveiligheid, consumentenbescherming, privacy (denk aan AVG/GDPR). keuring van Autos voor ze worden toegelaten, staal uit China te voorzien van importheffingen, handelsakkoorden te sluiten Onderhandelen over en sluiten van internationale handelsakkoorden, invoerrechten en handelsbescherming vaststellen. Europese Centrale Bank bepaalt monetair beleid zoals rente en geldhoeveelheid. Het voorkomen van kartels en misbruik van marktmacht door grote bedrijven (denk aan gratis roamen binnen de EU wat er nu is
Gelijke veiligheids- en technische standaarden (bijvoorbeeld in de luchtvaart of treinverkeer). visquota, voedselstandaarden.
Coördinatie bij grensoverschrijdende bedreigingen (zoals pandemieën).

Verder ook

Rechten van burgers: vrij verkeer van personen, goederen, diensten en kapitaal.
Buitenlands beleid en veiligheid: nog grotendeels nationaal, maar de EU kan met één stem optreden (bij sancties tegen landen of vredesmissies).
Rechtspraak: het Europees Hof van Justitie ziet toe op eenheid van recht en toetst nationale wetten aan EU-wetgeving.
Je ben COVID al weer vergeten? Toen werd pijnlijk duidelijk dat Europa totaal geen eenheid is, vrij verkeer van personen en goederen werd binnen enkele dagen volledig geblokkeerd. Elk land maakte ineens zijn eigen regels, er was eerst nul coördinatie, pas drie maanden voor de pandemie over was, kwam er dan eindelijk die QR code.

Verder hebben ze economisch gezien inderdaad afspraken en ook op gebied van privacy ja, er zijn ook bepaalde standaarden en normen die gelden binnen de EU. Maar dat is dus wat jij verstaat onder macht?

Ik had maar het idee dat het om politieke en militaire macht ging. Want dat heeft Europa totaal niet.
Wereldwijd wordt de EU qua politiek kinderlijk eenvoudig buitenspel gezet door Trump en Poetin.

En de gehele Europese krijgsmacht bij elkaar is zwakker dan dat van Rusland, ondanks we economisch gezien dertig keer rijker zijn en beschikken over beter wapentechnologie. Rusland heeft maar 130 miljoen inwoners. Duitsland en Frankrijk hebben samen al meer. Dus ook qua manschappen zou Europa het altijd moeten kunnen winnen. Toch kunnen we helemaal niets tegen Rusland beginnen zonder de VS.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_218566077
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 20:06 schreef Shreyas het volgende:
Je ben COVID al weer vergeten? Toen werd pijnlijk duidelijk dat Europa totaal geen eenheid is, vrij verkeer van personen en goederen werd binnen enkele dagen volledig geblokkeerd. Elk land maakte ineens zijn eigen regels, er was eerst nul coördinatie, pas drie maanden voor de pandemie over was, kwam er dan eindelijk die QR code.
Die reisbeperkingen binnen Europa had men inderdaad veel eerder in moeten voeren en een snelle invoering van zo'n QR-code had daarbij veel geholpen. Zo'n pandemie daarentegen was wel iets unieks. Daar hield men destijds geen rekening mee. Dat zal nu wel veranderd zijn.
pi_218566134
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 15:07 schreef -river- het volgende:
Ach ja, Trump is over dik 3 jaar weer verdwenen en de EU niet.
Opvolger JD Vance is redelijk hetzelfde qua ideeën, zie nog geen democraat die een kans maakt, maar natuurlijk afhankelijk hoe het over 3 jaar in Amerika gaat
life is like a box of chocolates
  vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:16:33 #271
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218566508
quote:

[..]
Je ben COVID al weer vergeten? Toen werd pijnlijk duidelijk dat Europa totaal geen eenheid is, vrij verkeer van personen en goederen werd binnen enkele dagen volledig geblokkeerd.
True en dit moet sterk verbeteren.
quote:
Elk land maakte ineens zijn eigen regels, er was eerst nul coördinatie, pas drie maanden voor de pandemie over was, kwam er dan eindelijk die QR code.
True en dit moet sterk verbeteren.
quote:
Verder hebben ze economisch gezien inderdaad afspraken en ook op gebied van privacy ja, er zijn ook bepaalde standaarden en normen die gelden binnen de EU. Maar dat is dus wat jij verstaat onder macht?
Door het zetten van standaarden pak je veel macht. Je bepaald het speelveld.
quote:
Ik had maar het idee dat het om politieke

Europa heeft wel degelijk politieke macht, helaas veel te veel en zwakke leiders.

quote:
en militaire macht ging.
Europa moet sterk aan haal militaire macht werken,
quote:
Want dat heeft Europa totaal niet.

True
quote:
Wereldwijd wordt de EU qua politiek kinderlijk eenvoudig buitenspel gezet door Trump
Klopt, EU is economisch erg afhankelijk van de Export naar de VS, wat veel geld opleverde, en Trump draait die spies om. Heeft er ook alles mee te maken dat Europa niet bereid was voor haar eigen defensie te betalen.
quote:
en Poetin.
Putin heeft gigantische economische problemen, kan nog geen oorlog winnen van Oekraïne.
quote:
En de gehele Europese krijgsmacht bij elkaar is zwakker dan dat van Rusland,

Sure. Daarom liepen ze ook door Oekraïne heen. Oh nee.
quote:
ondanks we economisch gezien dertig keer rijker zijn en beschikken over beter wapentechnologie. Rusland heeft maar 130 miljoen inwoners. Duitsland en Frankrijk hebben samen al meer. Dus ook qua manschappen zou Europa het altijd moeten kunnen winnen. Toch kunnen we helemaal niets tegen Rusland beginnen zonder de VS.
Maar goed, Europa moet wel degelijk meer in Defensie steken. Net als bv Polen dat doet.
pi_218569185
quote:

[..]

Ik had maar het idee dat het om politieke en militaire macht ging. Want dat heeft Europa totaal niet.
Wereldwijd wordt de EU qua politiek kinderlijk eenvoudig buitenspel gezet door Trump en Poetin.

En de gehele Europese krijgsmacht bij elkaar is zwakker dan dat van Rusland, ondanks we economisch gezien dertig keer rijker zijn en beschikken over beter wapentechnologie. Rusland heeft maar 130 miljoen inwoners. Duitsland en Frankrijk hebben samen al meer. Dus ook qua manschappen zou Europa het altijd moeten kunnen winnen. Toch kunnen we helemaal niets tegen Rusland beginnen zonder de VS.
Dat komt omdat dat allemaal nationale beleidsterreinen waren. Rond de zomer 2020 werd dat trouwens wel Europees aangepakt.

Met defensie zie je nu langzaamaan hetzelfde.
pi_218974962
quote:
Nieuwe eisen voor concessies, en andere maatregelen die de Verenigde Staten onlangs aan de Europese Unie hebben gesteld, ondermijnen volgens de EU mogelijk de eerder dit jaar gesloten handelsovereenkomst. Dit melden anonieme EU-functionarissen aan persbureau Bloomberg.

De Amerikaanse regering heeft de EU volgens hen eerder deze maand een nieuw voorstel gestuurd voor de invoering van 'wederkerige, eerlijke en evenwichtige' handel. Ze willen niet zeggen wat de eisen zijn, omdat lidstaten woensdag zouden worden bijgepraat over de onderhandelingen. Wel willen ze kwijt dat de EU de voorstellen te extreem vindt en de concessies aanzienlijk.
https://www.ad.nl/buitenl(...)-nederland~a4c857c7/
Nieuwe eisen van Trump die tegen zijn handelsdeal met de EU ingaan :R
pi_219577074
Trump zijn strijd tegen de EU gaat door:

quote:
VS geeft vijf Europeanen die strijden tegen desinformatie een inreisverbod: ‘Zullen censuur niet langer tolereren’
De Verenigde Staten hebben visumsancties opgelegd aan vijf Europeanen die zich inzetten voor strengere regulering van de techsector, onder wie de Franse oud-Eurocommissaris Thierry Breton. Zij krijgen een inreisverbod opgelegd omdat ze volgens de regering-Trump Amerikaanse bedrijven ‘censureren’. Er gaat een oplopende ruzie met onder meer Elon Musk aan vooraf.

‘Al veel te lang hebben ideologen in Europa georganiseerde pogingen ondernomen om Amerikaanse platformen te dwingen Amerikaanse standpunten die hen niet aanstaan, te bestraffen’, aldus minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio op X.

‘De regering-Trump zal die flagrante daden van extraterritoriale censuur niet langer tolereren.’

Thierry Breton was van 2019 tot 2024 Europees commissaris voor de Interne Markt, met veel bevoegdheden op het vlak van technologie. Hij wordt door het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken omschreven als het brein achter de Digital Services Act (DSA), een Europese wet om sociale media te reguleren.

De Europese Commissie niet te spreken over het besluit van de VS. Een woordvoerder van de Commissie laat weten dat Europa de Amerikaanse autoriteiten om opheldering heeft gevraagd. „Indien nodig zullen we snel en resoluut reageren om onze regelgevende autonomie te verdedigen tegen ongerechtvaardigde maatregelen,” zei hij verder.

Ruzie met Elon Musk
Breton botste ooit met Trump-bondgenoot Elon Musk over de naleving van EU-regels. De Fransman vroeg zich op Musks platform X af of de actie van de regering-Trump een ‘heksenjacht’ was.

De Europese Commissie maakte eerder deze maand bekend dat zij X een boete van 120 miljoen euro heeft opgelegd, de eerste sanctie onder de DSA. De boete werd opgelegd op dezelfde dag dat de regering-Trump haar Nationale Veiligheidsstrategie publiceerde, waarin de EU werd beschuldigd van het censureren van vrije meningsuiting.

Musk reageerde door op X het advertentieaccount van de Europese Commissie te sluiten en Rubio noemde de boete ‘een aanval op alle Amerikaanse technologieplatforms en op het Amerikaanse volk’. Hieronder valt ook het modereren en controleren van dingen die gebruikers plaatsen, om zo onder meer haatspraak en desinformatie terug te dringen.
https://www.ad.nl/buitenl(...)-tolereren~a704aad3/
pi_219577305
Ik zie hier vooral de stem van Big Tech, die het benauwd krijgt van Europese regelgeving en van de pogingen van de EU om beleid te ontwikkelen dat de afhankelijkheid van Europese burgers van hun platforms verkleint. Dit beeld wordt, denk ik, in toenemende mate gedeeld binnen Amerikaanse instituties, die de EU steeds meer als een economische rivaal beginnen te zien.

Voor de gemiddelde conservatieve kiezer in de VS zal het weinig uitmaken wat er in Europa gebeurt. De spanningen spelen zich niet af op het niveau van de publieke opinie, maar op dat van bedrijven, beleidsmakers en strategische belangen. Trump is lomp en bot en dat zal minder bij zijn opvolgers te zien zijn, maar de nieuwe koers van de VS tegen de EU zal denk ik blijven.
pi_219577427
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 14:03 schreef Havermout2 het volgende:
Ik zie hier vooral de stem van Big Tech, die het benauwd krijgt van Europese regelgeving en van de pogingen van de EU om beleid te ontwikkelen dat de afhankelijkheid van Europese burgers van hun platforms verkleint. Dit beeld wordt, denk ik, in toenemende mate gedeeld binnen Amerikaanse instituties, die de EU steeds meer als een economische rivaal beginnen te zien.

Het zijn rivalen maar ook elkaars markten. De NAVO als waardengemeenschap was heel belangrijk en dat is stuk en dat komt door de antidemocratisch tendensen van de EU. Daarnaast heeft de VS niet zoveel aan een Europa met een vijfde kolonne want dat is alleen maar een veiligheidsrisico.
pi_219577592
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 14:22 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Het zijn rivalen maar ook elkaars markten. De NAVO als waardengemeenschap was heel belangrijk en dat is stuk en dat komt door de antidemocratisch tendensen van de EU. Daarnaast heeft de VS niet zoveel aan een Europa met een vijfde kolonne want dat is alleen maar een veiligheidsrisico.

Ik geloof niet dat antidemocratische regelgeving in de EU de Amerikanen echt zorgen baart als een land als Turkije al decennia NAVO-lid kan zijn. Wel een land dat een substantiële militaire bijdrage levert, dus ik denk dat de pijn daar veel meer zit. Vooral Duitsland heeft het wel erg bont gemaakt na de koude oorlog: goedkope energie uit Rusland, goedkope arbeidskrachten uit Oost-Europa, militair beschermd door de VS, en met een exporteconomie haar welvaartstaat financieren. Dat irriteert de VS wel.

De EU en VS zijn elkaars markten maar op het gebied van informatietechnologie wordt de markt wel heel eenzijdig door een paar bedrijven uit de VS beheerst, en EU-regulering is voor deze bedrijven een directe aanval op hun verdienmodel.

Toch is een Europese samenwerking wel in het belang van de VS, zij hebben ook niet veel aan een paar losse natiestaten in Europa die zich niet kunnen verdedigen tegen Rusland of China, of gedwongen worden hun (of Amerikaanse) technologie te delen.
pi_219578065
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 14:45 schreef Havermout2 het volgende:

[..]
Ik geloof niet dat antidemocratische regelgeving in de EU de Amerikanen echt zorgen baart als een land als Turkije al decennia NAVO-lid kan zijn. Wel een land dat een substantiële militaire bijdrage levert, dus ik denk dat de pijn daar veel meer zit. Vooral Duitsland heeft het wel erg bont gemaakt na de koude oorlog: goedkope energie uit Rusland, goedkope arbeidskrachten uit Oost-Europa, militair beschermd door de VS, en met een exporteconomie haar welvaartstaat financieren. Dat irriteert de VS wel.

De EU en VS zijn elkaars markten maar op het gebied van informatietechnologie wordt de markt wel heel eenzijdig door een paar bedrijven uit de VS beheerst, en EU-regulering is voor deze bedrijven een directe aanval op hun verdienmodel.

Toch is een Europese samenwerking wel in het belang van de VS, zij hebben ook niet veel aan een paar losse natiestaten in Europa die zich niet kunnen verdedigen tegen Rusland of China, of gedwongen worden hun (of Amerikaanse) technologie te delen.
Jawel maar naast al die directe en vaak tegenstrijdige belangen was er op een niveautje dieper was er een onderliggende geestverwantschap van het gehele Westen. Vrije markt, vrije samenleing en democratie, en de VS was degene die met name in dat laatste hypocriet was. Nu is de EU de vrije samenleving aan het beëindigen en zichzelf ook nog eens hopeloos aan het verzwakken met importmoslims.

Daar kan de VS niet duurzaam op rekenen.
  woensdag 24 december 2025 @ 16:23:39 #279
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219578370
Hij maakt vooral een einde aan de macht van de VS.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  woensdag 24 december 2025 @ 16:30:06 #280
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219578420
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 16:23 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Hij maakt vooral een einde aan de macht van de VS.
Daar zou ik niet al te zeker van zijn. De VS kan dit nog jaren volhouden en dan nog zou er niemand in de buurt komen van hun financiële, militaire en politieke macht. Het klinkt heel leuk en zo zou het moeten gaan, maar wij hebben gewoon te lang liggen slapen. Simpel als dat.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219578456
quote:
1s.gif Op woensdag 24 december 2025 16:30 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Daar zou ik niet al te zeker van zijn. De VS kan dit nog jaren volhouden en dan nog zou er niemand in de buurt komen van hun financiële, militaire en politieke macht. Het klinkt heel leuk en zo zou het moeten gaan, maar wij hebben gewoon te lang liggen slapen. Simpel als dat.
Na Trump is dit beleid van de VS sowieso ten einde. Alleen kan Trump in de jaren die hij heeft nog veel meer schade aanrichten aan de economie van de VS en anderen.
pi_219578659
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 15:36 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Jawel maar naast al die directe en vaak tegenstrijdige belangen was er op een niveautje dieper was er een onderliggende geestverwantschap van het gehele Westen. Vrije markt, vrije samenleing en democratie, en de VS was degene die met name in dat laatste hypocriet was. Nu is de EU de vrije samenleving aan het beëindigen en zichzelf ook nog eens hopeloos aan het verzwakken met importmoslims.

Daar kan de VS niet duurzaam op rekenen.
Is het dan niet vreemd dat de huidige regering van de VS inzet op het opbreken van de EU in plaats van het helpen beëindigen van deze onwenselijke migratie? Juist die gezamelijke universele waarden uit het verleden neergelegd in allerlei verdragen maakt die migratie mogelijk. Ook de VS regering zelf heeft soms moeite met haar eigen grondwet.

De druk op EU qua asiel/arbeidsmigratie komt toch met name uit de lobby van het bedrijfsleven en mensenrechtenorganisaties/VN. Partijen die de VS ook onder druk kan zetten. Bovendien zijn de asielstromen uit het Middenoosten en Noord-Afrika naar de EU, ook deels het gevolg van het Middenoostenbeleid van de VS.

De huidige regering van de VS eist een hogere zelfstandigheid van de EU op het gebied van defensie en heeft handelstarieven afgedwongen. Dan kun je niet verwachten dat de EU zich blijft gedragen als een braaf koloniaal wingewest.
pi_219578791
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 16:34 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Na Trump is dit beleid van de VS sowieso ten einde. Alleen kan Trump in de jaren die hij heeft nog veel meer schade aanrichten aan de economie van de VS en anderen.
Niets is vanzelfsprekend. Trump is niet dementerend ook. Men doet net alsof het ooit een genie was, maar er is nooit een zinnig woord uitgekomen. Wel is ie aan het opbranden met fysieke klachten en het in slaap sukkelen hoort daarbij.

Het kan morgen gebeurd zijn met 'm, maar hij kan het best nog even rekken. Als je ziet hoever het land is gezonken in een jaar, dan is wat er nog komen gaat lang.

De midterms duren in dit perspectief nog heel lang en bieden geen garantie tot verandering in stabiliteit. Simpelweg omdat er op zn best een machtsvacuum kan ontstaan. Er is geen Superman die het schip weer rechtdraait. Er zijn zoveel regimes in de wereld waarbij men punten van hoop passeerde met tijdelijke opschudding. Een impeachment wordt in deze tijden eerder als een oorlogsverklaring gelezen dan een oplossing.

Ik hoop dat Trump 2 zo ongeveer eindigt zoals Trump 1. Maar ik zou er geen geld op inzetten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 24-12-2025 17:25:20 ]
pi_219584517
Edit: verkeerde topic
pi_219584569
Groot gelijk.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 25 december 2025 @ 08:21:54 #286
462265 Peligrosso
Radio Espantoso
pi_219585054
Als daad van verzet probeer ik zo weinig mogelijk gebruik te maken van Amerikaanse producten en diensten.
Ik weet het: "dat zal ze leren!" maar wat kun je verder doen als eenvoudig Nederlands burgermannetje?
Autocratie bv - Anne Applebaum
Het uur van de wolven - Giuliano da Empoli
  donderdag 25 december 2025 @ 10:52:06 #287
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_219586626
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2025 16:34 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Want?

Je weet dat Trump slechts de trekpop is. De mensen/belangen die hem daar hebben gezet en alles voorkauwen wat hij slechts hoeft aan te kondigen denken echt wel verder dan alleen Trumps termijn. In een Amerikaans systeem waar geen enkele kandidaat sowieso niets kan zonder honderden miljoenen dollars om campagne te voeren.

Ik denk dat ze juist net de smaak te pakken hebben, en het naar meer smaakt. Een investering van slechts 200 miljoen euro voor iemand die tientallen miljarden bezit is niet heel veel als je daarmee direct grote invloed op presidentieel beleid inkoopt en dus je belangen op geen betere manier dan deze kan veilig stellen.
enkelband
pi_219587551
Hier moet de EU keihard op terug reageren anders is het einde zoek.
Je moet nu een grens stellen.
  donderdag 25 december 2025 @ 12:29:21 #289
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_219587930
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 11:55 schreef Chadi het volgende:
Amerika of Trump kan de EU op allerlei manieren zo enorm hard raken dat er grote angst ontstaat bij Europese landen dus ik zou maar ervoor zorgen dat dit geen "lelijke vechtscheiding" kan worden. En ja, dat betekent veel slikken als je andersom geen enkele leverage op Amerika hebt.
enkelband
  donderdag 25 december 2025 @ 12:37:17 #290
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219588016
Jarenlang heeft Europa de VS gesteund met het omver werpen van de VS ongewenste regeringen en overal ter wereld bemoeienis.
Nu heeft de VS zijn pijlen gericht op Europa en is het ineens janken.
The End Times are wild
pi_219588054
quote:
Het inmiddels openbaar gemaakte stappenplan stelt onder meer dat de macht moet worden weggehaald bij de Europese Commissie en het Europees Hof van Justitie.
Daar kunnen we het natuurlijk moeilijk mee oneens zijn.
  donderdag 25 december 2025 @ 12:41:15 #292
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_219588065
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 12:37 schreef LXIV het volgende:
Jarenlang heeft Europa de VS gesteund met het omver werpen van de VS ongewenste regeringen en overal ter wereld bemoeienis.
Nu heeft de VS zijn pijlen gericht op Europa en is het ineens janken.
Pijnlijk maar waar. En Trump kan zo Groenland innemen en de EU moet nog uitkijken ook met wat ze zeggen anders trekt hij per direct alle troepen terug uit geheel Europa. Bek houden en slikken, net zoals de global south dat decennialang moest doen ten faveure van het US imperialisme, dat zich nu ook tegen de EU en NAVO-bondgenoten keert _O- En hij heeft nog gelijk ook; een goede EU is een zwakke of vernietigde EU. Voor Amerika, voor China en voor Rusland.
enkelband
pi_219588137
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 12:41 schreef recidivist het volgende:

[..]
Pijnlijk maar waar. En Trump kan zo Groenland innemen en de EU moet nog uitkijken ook met wat ze zeggen anders trekt hij per direct alle troepen terug uit geheel Europa. Bek houden en slikken, net zoals de global south dat decennialang moest doen ten faveure van het US imperialisme, dat zich nu ook tegen de EU en NAVO-bondgenoten keert _O- En hij heeft nog gelijk ook; een goede EU is een zwakke of vernietigde EU. Voor Amerika, voor China en voor Rusland.
De EU heeft altijd nog deze nucleaire optie als de VS te ver gaat.

https://m.economictimes.c(...)leshow/125871003.cms

Dat wordt de Amerikaanse economie diepgeraakt.
  Moderator donderdag 25 december 2025 @ 12:47:38 #294
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219588157
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 12:40 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Daar kunnen we het natuurlijk moeilijk mee oneens zijn.
Daar ben ik het wel mee eens. Voor Trump&co. moet de Eu kapot omdat ze hen in de wegstaat. Kennelijk doet de EU dus toch iets goeds en dat is reden te meer om de EU niet door het gootje te spoelen maar te versterken zodat we (eindelijk) eens meer tanden kunnen laten zien aan de megalomane zure en bejaarde gekken die wereld tegenwoordig rijk is.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219588197
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 12:41 schreef recidivist het volgende:
Voor Amerika, voor China en voor Rusland.
en Europa
pi_219588254
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 11:55 schreef Chadi het volgende:
Hoe dan? De EU heeft zich lelijk in het pak genaaid. Militair stellen we niets voor, we hebben enorm dom vaarwel gezegd tegen goedkope energie en in het westen groeien de etnische spanningen elk jaar een beetje meer.
  donderdag 25 december 2025 @ 12:55:44 #297
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219588260
quote:
14s.gif Op donderdag 25 december 2025 12:47 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Daar ben ik het wel mee eens. Voor Trump&co. moet de Eu kapot omdat ze hen in de wegstaat. Kennelijk doet de EU dus toch iets goeds en dat is reden te meer om de EU niet door het gootje te spoelen maar te versterken zodat we (eindelijk) eens meer tanden kunnen laten zien aan de megalomane zure en bejaarde gekken die wereld tegenwoordig rijk is.
trump zou europa willen opdelen tussen USA en USSR
pi_219588291
quote:
14s.gif Op donderdag 25 december 2025 12:47 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Nu de mensen nog zover krijgen. In zowat alle Europese landen staan de EU kritische partijen er heel goed voor in de peilingen. Als Musk besluit om bepaalde partijen in belangrijke landen financieel te steunen dan kan het heel slecht aflopen met het “versterken” van de EU.
  donderdag 25 december 2025 @ 12:57:43 #299
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_219588292
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 12:46 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
De EU heeft altijd nog deze nucleaire optie als de VS te ver gaat.

https://m.economictimes.c(...)leshow/125871003.cms

Dat wordt de Amerikaanse economie diepgeraakt.
Europese banken zijn afhankelijker van de VS dan andersom. Europa heeft niet eens een volwaardig alternatief voor het SWIFT systeem. LNG gasleveringen politiseren (Duitse industrie 50% van afhankelijk dacht ik), en natuurlijk alle Amerikaanse tech politiseren richting de EU toe oO/

Het is verstandiger als Europa gewoon slikt en braaf toekijkt hoe de VS Groenland inneemt, in het belang van hun security. Gaan Trump en zijn miljardairs verder met het verder verdelen van de EU en verder polariseren van die samenlevingen door steun met groot geld, media etc *;

Ze gooi een standaard global south truc uit de mouw maar dan naar de EU toe. In die zin helemaal niets nieuws en ook niet opzienbarend. Ze hebben - met steun van de EU - niet anders gedaan, uiteraard onder valse voorwendselen.
enkelband
  Moderator donderdag 25 december 2025 @ 13:01:27 #300
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219588340
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 12:57 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Nu de mensen nog zover krijgen. In zowat alle Europese landen staan de EU kritische partijen er heel goed voor in de peilingen. Als Musk besluit om bepaalde partijen in belangrijke landen financieel te steunen dan kan het heel slecht aflopen met het “versterken” van de EU.
Welk alternatief heeft Europees populistisch rechts eigenlijk dat een sterk signaal af kan geven aan de megalomane gekken in de wereld? Want als alle landjes apart iets gaan moeten doen kun je aan je water aanvoelen dat dat niet gaat werken en wordt er helemaal aan alle kanten over ons heengelopen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')