Dat zie ik echt niet, het tegenovergestelde juist. Jetten wilde taboes benoemen (over migratie bijvoorbeeld) en zich juist afzetten van hoe D66 daarvoor campagne voerde. Progressief betekent voorstander van vrijwel ongebreidelde migratie, daar tegenin gaan is wat D66 heeft gedaan.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:09 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Volgens mij hebben ze vrij progressieve campagne gevoerd. Dat ze nu het tegenovergestelde doen ja tsja..
Alleen de onderbuik zeker.quote:Op donderdag 26 maart 2026 18:34 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Gewoon geen enkele media ouwe dibbes
Vond ze vooral populistisch, D66 deze campagne. Met die Tien nieuwe steden en Het kan wel.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:07 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Mja, D66 heeft juist gewonnen door het progressieve juk een beetje van zich af te gooien en veel pragmatischer te gaan werken. Dus welk potentieel zit daar dan?
Rechtse Robbie en de strijd tegen de regenboogzebrapaden was natuurlijk niet bepaald progressief.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:09 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Volgens mij hebben ze vrij progressieve campagne gevoerd. Dat ze nu het tegenovergestelde doen ja tsja..
Het kan wel is gewoon ingebracht door iemand die bij de Obama-campagne stage heeft gelopen.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:11 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Vond ze vooral populistisch, D66 deze campagne. Met die Tien nieuwe steden en Het kan wel.
D66 is in de campagne vrij snel geturnd tot de Pechtold-D66 en schiet nu nog wat verder naar rechts door; wijsheid komt met de jaren.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:09 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Daar gaat de houdbaarheid van onze staatshuishouding.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:17 schreef nostra het volgende:
[..]
D66 is in de campagne vrij snel geturnd tot de Pechtold-D66 en schiet nu nog wat verder naar rechts door; wijsheid komt met de jaren.
Een overgrote meerderheid van hun kiezers zien zichzelf als progressief. De van NSC gewonnen kiezers zaten vóór NSC bij een progressieve partij.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Rechtse Robbie en de strijd tegen de regenboogzebrapaden was natuurlijk niet bepaald progressief.
Ben je maf, daar zit ultra-havik Heinen bovenop.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:19 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Daar gaat de houdbaarheid van onze staatshuishouding.
Je gebruikt best wel veel woorden om duidelijk te maken dat je geen idee hebt waar de partij voor staat.quote:Op donderdag 26 maart 2026 18:58 schreef EsserS het volgende:
Nou, de kogel is door de kerk: PvdA en GroenLinks gaan voortaan door het leven als 'Progressief Nederland'. Je verwacht het niet, hè? Wat een ontzettend originele, spannende naam. Het klinkt vooral als een veredelde praatgroep voor mensen die vinden dat alles 'anders' moet zolang een ander de rekening maar betaalt. Waarschijnlijk hebben ze er drie dure heisessies en een biologische lunch aan gewaagd om op deze term te komen.
Typisch voor die lui om te denken dat een nieuwe sticker op een oude, krakkemikkige doos de inhoud ineens fris maakt. In de praktijk betekent 'progressief' hier natuurlijk gewoon dat de belastingen omhoog gaan en we nog meer regeltjes krijgen waar niemand op zit te wachten. En heel veel, nog meer asielzoekers uiteraard. Maar goed, ze zijn nu in ieder geval eerlijk over hun pretenties: alsof zij het alleenrecht hebben op de toekomst van Nederland.
Eerlijk gezegd vind ik het wel schattig, die blinde overtuiging dat een nieuwe naam de idealistisch georiënteerde kiezer gaat overtuigen. Succes ermee jongens, ik blijf nog wel even aan de nuchtere en praktische kant van het spectrum staan. En blijf van mijn geld af want dat is niet van jullie.
Poe poe, wat een wijsheid om UNRWA te laten stikken. Heel wijs.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:17 schreef nostra het volgende:
[..]
D66 is in de campagne vrij snel geturnd tot de Pechtold-D66 en schiet nu nog wat verder naar rechts door; wijsheid komt met de jaren.
Sociaal-liberalisme past inderdaad binnen het sociaal-democratische spectrum vermits het eenzijdig streven van wegnemen van barrieres voor de zelfverwezenlijking het individu niet de overhand krijgt.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:20 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Een overgrote meerderheid van hun kiezers zien zichzelf als progressief. De van NSC gewonnen kiezers zaten vóór NSC bij een progressieve partij.
Jetten was er dubbel over, bij de EO
https://www.nporadio1.nl/(...)jken-nee-zegt-jetten
'Sociaal-liberalisme' is uiteindelijk een centrum-linkse ideologie. Als je daar serieus trouw aan wilt zijn. Als je dat label serieus neemt.
Ik hoop op wat voldoende tegenwicht want als je de VVD vrij spel geeft wordt het hier Orbanistan en Trump land, Palantirland. Zeker weten.
Ik moet natuurlijk wel aan de links elitaire verwachtingen voldoen.quote:
Was inderdaad ook een mooie naam geweest, wel met hoofdletter dan en aan elkaar. 1Meiquote:
Die transformatie van een manke Dodo tot havik is dan snel gegaan.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:20 schreef nostra het volgende:
[..]
Ben je maf, daar zit ultra-havik Heinen bovenop.
Nee, dat "mooie rijtje" van jou met Rod Dreher en Douglas Murray erin is prachtig (en heel liberaal natuurlijk, progressief-rechts)quote:
Ja het zal allemaal Klop, ik ga na je recente nachtelijke DM-rant met helsverwijzingen niet meer serieus met je in discussie. Zit hier voor mijn lol, niet voor achterlijke idiotie.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nee, dat "mooie rijtje" van jou met Rod Dreher en Douglas Murray erin is prachtig (en heel liberaal natuurlijk, progressief-rechts)
Sociaal-liberalisme is in elk ander land onderdeel van het linkse blok (zorgen er voor dat links niet knettergek wordt) of überhaupt de linkse partij (zoals in Canada). Dat is prima.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:23 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Sociaal-liberalisme past inderdaad binnen het sociaal-democratische spectrum vermits het eenzijdig streven van wegnemen van barrieres voor de zelfverwezenlijking het individu niet de overhand krijgt.
Probleem is alleen dat types als Rutte zich ook wel sociaal-liberaal noemen, terwijl die dat natuurlijk niet zijn.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Sociaal-liberalisme is in elk ander land onderdeel van het linkse blok (zorgen er voor dat links niet knettergek wordt) of überhaupt de linkse partij (zoals in Canada). Dat is prima.
Een ander deel van D66 was het vrijzinnig-democratische. Dat zie je al helemaal bijna niet meer terug (ja, Van Mierlo was tegen referenda, maar alsnog voortdurend strevend naar een meer democratische maatschappij).
Ik ben er niet bekend mee dat Rutte dit ooit van zichzelf heeft gezegd. Sociaal-liberalen schermen niet met Ayn Rand en Friedrich Hayek. In het buitenland niet iig. Vooral Ayn Rand is natuurlijk volstrekt gek (verheerlijkte de genocide op inheems Amerikanen).quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:36 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Probleem is alleen dat types als Rutte zich ook wel sociaal-liberaal noemen, terwijl die dat natuurlijk niet zijn.
Rutte noemde zichzelf vooral ontplooiingsliberaal. Dat valt, zeker in het dagelijks spraakgebruik, deels onder de paraplu van het sociaal-liberalisme of is er in ieder geval aanpalend aan. Zoals ik echter al schreef, dat moet dan meer bevatten dan een implementatie van positieve vrijheid als doorbreken van barrieres voor het individu. In ieder geval moet er een notie dat individuen bij geboorte geen tabulae rasae zijn en dat geluk, pech en momentum een gigantische rol spelen bij de uitkomst van de ontplooiing van dat individu.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik ben er niet bekend mee dat Rutte dit ooit van zichzelf heeft gezegd. Sociaal-liberalen schermen niet met Ayn Rand en Friedrich Hayek. In het buitenland niet iig. Vooral Ayn Rand is natuurlijk volstrekt gek (verheerlijkte de genocide op inheems Amerikanen).
In het debat met Verdonk in 2006 noemde hij wel Ralf Dahrendorf maar dat heeft hij bij mijn weten daarna niet meer gedaan (toen in 2006 was het ledenbestand wel anders dan nu, en Rutte won maar nipt).
Natuurlijk was Rutte in zijn JOVD tijd wel voorstander van samenwerking met D66 en PvdA. Begin jaren 00 wilde hij dat "rechtervleugel PvdA" zou samen gaan in één nieuwe partij met D66 en VVD, maar ja, Jort Kelder zat toen ook bij JOVD en is nu een hele vervelende antidemocratische en hiërarchische rechtse man. FvD financier.
Ik denk dat Ralf Dahrendorf en ook (nog net) Isaiah Berlin daar wel onder vallen. Rutte noemde ook Berlin bedenk ik me nu (maar toen hij het eenmaal werd nooit meer).quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:54 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Rutte noemde zichzelf vooral ontplooiingsliberaal. Dat valt, zeker in het dagelijks spraakgebruik, deels onder de paraplu van het sociaal-liberalisme of is er in ieder geval aanpalend aan. Zoals ik echter al schreef, dat moet dan meer bevatten dan een implementatie van positieve vrijheid als doorbreken van barrieres voor het individu. In ieder geval moet er een notie dat individuen bij geboorte geen tabulae rasae zijn en dat geluk, pech en momentum een gigantische rol spelen bij de uitkomst van de ontplooiing van dat individu.
Het probleem dat ik vooral heb met liberalisme is dat de Geworfenheit (excusez le mot) van het individu in de samenleving nogal een dode hoek lijkt.quote:Op donderdag 26 maart 2026 20:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik denk dat Ralf Dahrendorf en ook (nog net) Isaiah Berlin daar wel onder vallen. Rutte noemde ook Berlin bedenk ik me nu (maar toen hij het eenmaal werd nooit meer).
Moet opeens hier aan denken:
Podcast Filosofie · Episode
Wat ik al zei: de democratische krachten moeten misschien aan merkdifferentiatie en productdiversificatie doen. Net zoals de rechtervleugel VVD en rechterflank CDA heeft gedaan met hun vele spinoffs en ranzige netwerkjes.quote:Op donderdag 26 maart 2026 20:16 schreef Hexagon het volgende:
Hadden ze het niet gewoon Duurzaam Sociale Partij kunnen noemen?
Pro-oligarchie, pro-corruptie, pro-ongelijkheid?quote:Op donderdag 26 maart 2026 21:14 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
Pro-apartheid, pro-auto, pro-oorlog.
De 54-jarige Diederik van Dijk is binnenkort prostaat.quote:Op donderdag 26 maart 2026 21:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Pro-oligarchie, pro-corruptie, pro-ongelijkheid?
Lijkt teveel op CPNquote:Op donderdag 26 maart 2026 21:32 schreef Arcee het volgende:
Leuk dat zij willen dat we Pro zeggen, maar PN is een veel logischere afkorting.
Op zich is die doelgroep ook grotendeels verdwenen door de tijd. Maar erg sterk is het gewoon niet.quote:Op donderdag 26 maart 2026 23:49 schreef Arcee het volgende:
Progressief Nederland slaat qua naam denk ik niet aan in de traditionele rooie PvdA-wijken. Ik vind het niet een 'arbeidersnaam'.
In Emmen heet de praktijkschool Pro. Als iemand het over Pro heeft is dat toch de eerste associatie.quote:Op donderdag 26 maart 2026 23:37 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
Proactief losse eindjes afhechten is erbij in geschoten.
Of zal de Kiesraad "Progressief Eindhoven" als voldoende onderscheidend zien?
Pro Eindhoven is een centrum-rechtse ondernemerspartij.
Pro wordt daar inderdaad veel vaker voor gebruikt. Overigens ook gekozen als naam om een vorige wat besmette naam te vervangenquote:Op vrijdag 27 maart 2026 06:48 schreef derLudolf het volgende:
[..]
In Emmen heet de praktijkschool Pro. Als iemand het over Pro heeft is dat toch de eerste associatie.
De Groene Arbeiderspartij. Kan je met de afkorting nog wat verwarde vvders lokkenquote:Op donderdag 26 maart 2026 20:16 schreef Hexagon het volgende:
Hadden ze het niet gewoon Duurzaam Sociale Partij kunnen noemen?
"Arbeid" is geen naam meer voor jongere stemmers en Pro-werk dekt de lading ook niet. Dat laatste is bovendien al gekaapt door rechts die het hebben verbogen. Als in.. de schouders eronder voor de aandeelhouders.quote:Op donderdag 26 maart 2026 23:49 schreef Arcee het volgende:
Progressief Nederland slaat qua naam denk ik niet aan in de traditionele rooie PvdA-wijken. Ik vind het niet een 'arbeidersnaam'.
Die traditionele arbeiders is de PvdA grotendeels aan het kerkhof kwijt geraakt dus daar valt weinig aan te slaan.quote:Op donderdag 26 maart 2026 23:49 schreef Arcee het volgende:
Wijken misschien niet, maar ik heb hier in het noorden nog weinig mensen zich progressief horen noemen, zelfs de lokale D66 gebruikt dat woord niet. Sociaal, dat noemen ze zich wel. En iedereen die progressief is in de steden, noemt zich ook sociaal. Ik vind dit dan ook een echt heel domme keus. Progressief dekt ook echt de lading van GLPvdA niet volledig. Had je dan Progressief & Sociaal (P&S) genoemd.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 07:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die traditionele arbeiders is de PvdA grotendeels aan het kerkhof kwijt geraakt dus daar valt weinig aan te slaan.
Dat is hem PISquote:Op vrijdag 27 maart 2026 08:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wijken misschien niet, maar ik heb hier in het noorden nog weinig mensen zich progressief horen noemen, zelfs de lokale D66 gebruikt dat woord niet. Sociaal, dat noemen ze zich wel. En iedereen die progressief is in de steden, noemt zich ook sociaal. Ik vind dit dan ook een echt heel domme keus. Progressief dekt ook echt de lading van GLPvdA niet volledig. Had je dan Progressief & Sociaal (P&S) genoemd.
Volgens mij hebben ze in het hele land ook campagne gevoerd met de leus Groen en Sociaal. Hier in elk geval wel. Bewust niet met de leus: Stem Progressief!
Dat is toch ook de bedoeling, rood is volledig opgeslokt door groen.quote:Op donderdag 26 maart 2026 23:49 schreef Arcee het volgende:
Mee eens hoor. En als ik bijvoorbeeld kijk naar de burgemeester van Emmen, Van Oosterhout van de PvdA is sociaal maar toch ook wel voor behoudt van de plattelandscultuur, zoals een paasvuur of carbidschieten. Zijn dochter, sinds november Kamerlid, is helaas de andere kant op doorgeschoten.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 08:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wijken misschien niet, maar ik heb hier in het noorden nog weinig mensen zich progressief horen noemen, zelfs de lokale D66 gebruikt dat woord niet. Sociaal, dat noemen ze zich wel.
rip centrum linksquote:Op vrijdag 27 maart 2026 08:39 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Dat is toch ook de bedoeling, rood is volledig opgeslokt door groen.
Het is een overname geen fusie.
Ja. Ik zie toch wel duidelijke verschillen tussen de PvdA en Pro.quote:
Echt, die ideologische veren hebben ze ondertussen al meer dan 30 jaar terug afgeschud en voor dergelijke partijen blijkt in welvarende landen ook al heel lang weinig ruimte meer te bestaan.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Ik zie toch wel duidelijke verschillen tussen de PvdA en Pro.
PvdA is opgericht als een brede arbeiderspartij. De focus lag historisch op de verheffing van de arbeider, sociale zekerheid en een sterke rol voor de overheid in de economie.
Zie hun programma uit 2012 die ik hierboven ook linkte.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:57 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Echt, die ideologische veren hebben ze ondertussen al meer dan 30 jaar terug afgeschud en voor dergelijke partijen blijkt in welvarende landen ook al heel lang weinig ruimte meer te bestaan.
Kan je wel aan dat romantische beeld vast willen houden, maar dan is wel de vraag wie je voor de gek houdt.
zeker het woningbouwprogramma in 1980 was fantastisch voor de jonge startersquote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Zie hun programma uit 2012 die ik hierboven ook linkte.
Daarin zitten nog de klassieke sociaaldemocratische waarden. Gecombineerd met sociaaleconomische hervormingen en strikte begrotingsdiscipline. Ze pleiten ook voor een een actievere overheid en een herwaardering van de publieke sector. Typische PvdA waarden.
Dat is echt een totaal andere grondslag dan GroenLinks.
Voor Pro is de arme Nederlander niet belangrijk. De klasse der armen en verschoppelingen van de maatschappij vinden ze maar een lastig obstakel om hun fantasierijke, utopische idealen te verwezenlijken.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:40 schreef capricia het volgende:
En zoals ik Pro nu zie, stellen ze ecologische grenzen en duurzaamheid vrijwel altijd als eerste prioriteit.
en inclusie ookquote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:40 schreef capricia het volgende:
[..]
En zoals ik Pro nu zie, stellen ze ecologische grenzen en duurzaamheid vrijwel altijd als eerste prioriteit.
Wederom bewijs je dat je echt geen idee hebt waar de partij voor staat.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:23 schreef EsserS het volgende:
[..]
Voor Pro is de arme Nederlander niet belangrijk. De klasse der armen en verschoppelingen van de maatschappij vinden ze maar een lastig obstakel om hun fantasierijke, utopische idealen te verwezenlijken.
Het kan ook zijn dan de 'klasse der armen en verschoppelingen' verschoven is.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:23 schreef EsserS het volgende:
[..]
Voor Pro is de arme Nederlander niet belangrijk. De klasse der armen en verschoppelingen van de maatschappij vinden ze maar een lastig obstakel om hun fantasierijke, utopische idealen te verwezenlijken.
Je bedoelt asielzoekers die beslag leggen op onze woningen, sociale uitkeringen, medische zorg en onderwijssysteem?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Het kan ook zijn dan de 'klasse der armen en verschoppelingen' verschoven is.
Een verbreding, van de traditionele arbeiders naar solidariteit met groepen die historisch gezien zijn achtergesteld.
Waaruit blijkt dat? dienen ze geen wetsvoorstellen in die de armeren zouden helpen of is het weer eens omdat negers?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:23 schreef EsserS het volgende:
[..]
Inderdaad, de SP probeert dat, maar dat levert steeds minder stemmen op.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:57 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Echt, die ideologische veren hebben ze ondertussen al meer dan 30 jaar terug afgeschud en voor dergelijke partijen blijkt in welvarende landen ook al heel lang weinig ruimte meer te bestaan.
Kan je wel aan dat romantische beeld vast willen houden, maar dan is wel de vraag wie je voor de gek houdt.
Zo te zien is hij weer een nieuwe kloon van Bassie die hier domme plattitudes komt uitbraken.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:44 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat? dienen ze geen wetsvoorstellen in die de armeren zouden helpen of is het weer eens omdat negers?
Zelfs die beseffen dat de doelgroep amper nog bestaat en proberen met wat bozer doen over buitenlanders relevantie terug te vinden.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Inderdaad, de SP probeert dat, maar dat levert steeds minder stemmen op.
ja die zijn wel woke en sociaal maar niet inclusiequote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Inderdaad, de SP probeert dat, maar dat levert steeds minder stemmen op.
Dat laatste zie ik eigenlijk niet zo. Sterker nog, met Dijk, Dobbe en Beckerman lijkt de progressieve factie de richtingenstrijd binnen de partij te hebben gewonnen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:52 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zelfs die beseffen dat de doelgroep amper nog bestaat en proberen met wat bozer doen over buitenlanders relevantie terug te vinden.
Het verkiezingsprogramma van 2012 was beter en minder infantiel opgesteld, maar in 2012 zaten we midden in een crisis met een economie die maar geen tractie leek te krijgen en een relatief hoge werkloosheid, dus stonden in dat PvdA-programma economie en werkgelegenheid op de voorgrond. Nu is er een huizencrisis en is in het GLPvdA/PRO verkiezingsprogramma van 2025 wonen het belangrijkste thema. Wel zijn de klimaatmaatregelen compromislozer in vergelijking met 2012, maar dat zal zowel met de fusie als met het tijdsgewricht en toegenomen kennis te maken hebben.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Daarin zitten nog de klassieke sociaaldemocratische waarden. Gecombineerd met sociaaleconomische hervormingen en strikte begrotingsdiscipline. Ze pleiten ook voor een een actievere overheid en een herwaardering van de publieke sector. Typische PvdA waarden.
Je hebt gemist wat Klaver de laatste maand steeds voor inbreng heeft? Niks klimaat en milieu, maar WW, AOW, WAO, dat zijn zijn speerpunten. Werknemersrechten dus. Dat is zijn eerste prioriteit.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 10:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Ik zie toch wel duidelijke verschillen tussen de PvdA en Pro.
PvdA is opgericht als een brede arbeiderspartij. De focus lag historisch op de verheffing van de arbeider, sociale zekerheid en een sterke rol voor de overheid in de economie.
Als je alleen al economie tegenover milieu bekijkt, zie je ook dat de PvdA historisch vaker de voorkeur aan werkgelegenheid en economische groei gaf.
https://stukroodvlees.nl/(...)da-groenlinks-en-sp/
En zie ook hier. Waar de PvdA zich neerzette als de "banenmotor" en de nadruk legde op het MKB en werkgelegenheid als fundament voor de samenleving:
https://dnpprepo.ub.rug.nl/492/7/PvdATK2012def.pdf
Tja, sommigen zoeken gewoon redenen om maar niet op deze partij te hoeven stemmen, ook al bestaan ze niet werkelijk.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 14:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je hebt gemist wat Klaver de laatste maand steeds voor inbreng heeft? Niks klimaat en milieu, maar WW, AOW, WAO, dat zijn zijn speerpunten. Werknemersrechten dus. Dat is zijn eerste prioriteit.
En dat was ook al zo tijdens de campagne, de GL achterban klaagde steen en been dat Timmermans en Klaver het nooit over klimaat hebben gehad in de hele campagne. Als er al een partij is opgegeten, is het GL.
quote:Op vrijdag 27 maart 2026 16:51 schreef Klopkoek het volgende:
Eindelijk iets verstandigs van deze part-time CIDI lobbyist (met desalniettemin goede info over uiterst rechts). Reactie op een JA21 shill.
[ x ]
de elitaire club GL heeft NIETS met arbeid te makenquote:Op vrijdag 27 maart 2026 13:48 schreef Mikeytt het volgende:
Groen, arbeid en links uit de naam halen is in ieder geval wel eerlijk.
Toch hadden de PvdA, GroenLinks en toen ook nog de SP samen een lijstverbinding bij de verkiezingen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 11:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Want? Wij van de culturele voorhoede werken ook gewoon.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 17:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de elitaire club GL heeft NIETS met arbeid te maken
jeetjequote:Op vrijdag 27 maart 2026 17:23 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Want? Wij van de culturele voorhoede werken ook gewoon.
Seamus Heaney schreef ooit iets als "I spent the evening reading Lawrence, Marx and Hardy, while you just watched United". Nu sla ik weinig voetbal over, maar het gaat om het idee. Je kunt ook eens wat fatsoenlijks lezen ipv jezelf hersendood slaan met SBS6-pulp.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 17:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jeetje
waar haal je de tijd vandaan om dan ook nog woke en incluis te zijn
Jawel hoor, om elitair te zijn moet je een baan hebben namelijk.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 17:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de elitaire club GL heeft NIETS met arbeid te maken
Toen mochten lijstverbindingen nog.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 17:17 schreef zakjapannertje het volgende:
Toch hadden de PvdA, GroenLinks en toen ook nog de SP samen een lijstverbinding bij de verkiezingen.
38 zetels haalden ze hiermee. Plus 8.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 17:17 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Toch hadden de PvdA, GroenLinks en toen ook nog de SP samen een lijstverbinding bij de verkiezingen.
ik heb geen baan meerquote:Op vrijdag 27 maart 2026 17:58 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Jawel hoor, om elitair te zijn moet je een baan hebben namelijk.
in 2017 waren daar nog 9 van over en dat bleven er 9 in 2021. Groenlinks was al zo'n 8 jaar groter, de jongerenbeweging van GL was ook al veel groter, bijna twee keer zo groot. Zonder de fusie was de PvdA overleden.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 18:14 schreef capricia het volgende:
[..]
38 zetels haalden ze hiermee. Plus 8.
https://www.parlement.com/tweede-kamerverkiezingen-2012
Is toch niet zo heel lang geleden. 2012.
Groen links 4 zetels toen.
Volgens mij heb jij uitstekend geboerd, ouwe reus.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 18:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik heb geen baan meer
ik leef van een uitkering
dan hoor ik niet bij de elitaire PRO club dus
Inkomens uit arbeid vinden ze daar niet belangrijk, wel uitkeringen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 17:58 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Jawel hoor, om elitair te zijn moet je een baan hebben namelijk.
Hoe komen die Groenlinkse snoodaards dan zo rijk?quote:Op vrijdag 27 maart 2026 18:24 schreef EsserS het volgende:
[..]
Inkomens uit arbeid vinden ze daar niet belangrijk, wel uitkeringen.
Ik ook. En ik wil dat PRO van mijn geld afblijft.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 18:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik heb geen baan meer
ik leef van een uitkering
dan hoor ik niet bij de elitaire PRO club dus
Bizar hè.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 18:23 schreef -XOR- het volgende:
[..]
in 2017 waren daar nog 9 van over en dat bleven er 9 in 2021. Groenlinks was al zo'n 8 jaar groter, de jongerenbeweging van GL was ook al veel groter, bijna twee keer zo groot. Zonder de fusie was de PvdA overleden.
Ja maar volgens mij maakte het CDA ongeveer eenzelfde duikvlucht, alleen dan over twee verkiezingen verspreid.quote:
Er is gewoon een aardverschuiving geweest. Een heel nieuw tijdperk waarin al het evenwicht weer opnieuw bepaald moest worden. En nog steeds.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 18:28 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ja maar volgens mij maakte het CDA ongeveer eenzelfde duikvlucht, alleen dan over twee verkiezingen verspreid.
PRO-blemen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 19:27 schreef Klopkoek het volgende:
DPG is op oorlogspad. Meerdere artikelen binnen een half uur tijd
https://www.nu.nl/politie(...)ssief-nederland.html
https://www.ad.nl/politie(...)pro-blemen~a044addb/
NU noemt partijen zonder zetels in hun artikel. PRO Eindhoven werd niet gekozen. Dat zegt NU er niet bij.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |