Rutte noemde zichzelf vooral ontplooiingsliberaal. Dat valt, zeker in het dagelijks spraakgebruik, deels onder de paraplu van het sociaal-liberalisme of is er in ieder geval aanpalend aan. Zoals ik echter al schreef, dat moet dan meer bevatten dan een implementatie van positieve vrijheid als doorbreken van barrieres voor het individu. In ieder geval moet er een notie dat individuen bij geboorte geen tabulae rasae zijn en dat geluk, pech en momentum een gigantische rol spelen bij de uitkomst van de ontplooiing van dat individu.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik ben er niet bekend mee dat Rutte dit ooit van zichzelf heeft gezegd. Sociaal-liberalen schermen niet met Ayn Rand en Friedrich Hayek. In het buitenland niet iig. Vooral Ayn Rand is natuurlijk volstrekt gek (verheerlijkte de genocide op inheems Amerikanen).
In het debat met Verdonk in 2006 noemde hij wel Ralf Dahrendorf maar dat heeft hij bij mijn weten daarna niet meer gedaan (toen in 2006 was het ledenbestand wel anders dan nu, en Rutte won maar nipt).
Natuurlijk was Rutte in zijn JOVD tijd wel voorstander van samenwerking met D66 en PvdA. Begin jaren 00 wilde hij dat "rechtervleugel PvdA" zou samen gaan in één nieuwe partij met D66 en VVD, maar ja, Jort Kelder zat toen ook bij JOVD en is nu een hele vervelende antidemocratische en hiërarchische rechtse man. FvD financier.
Ik denk dat Ralf Dahrendorf en ook (nog net) Isaiah Berlin daar wel onder vallen. Rutte noemde ook Berlin bedenk ik me nu (maar toen hij het eenmaal werd nooit meer).quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:54 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Rutte noemde zichzelf vooral ontplooiingsliberaal. Dat valt, zeker in het dagelijks spraakgebruik, deels onder de paraplu van het sociaal-liberalisme of is er in ieder geval aanpalend aan. Zoals ik echter al schreef, dat moet dan meer bevatten dan een implementatie van positieve vrijheid als doorbreken van barrieres voor het individu. In ieder geval moet er een notie dat individuen bij geboorte geen tabulae rasae zijn en dat geluk, pech en momentum een gigantische rol spelen bij de uitkomst van de ontplooiing van dat individu.
Het probleem dat ik vooral heb met liberalisme is dat de Geworfenheit (excusez le mot) van het individu in de samenleving nogal een dode hoek lijkt.quote:Op donderdag 26 maart 2026 20:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik denk dat Ralf Dahrendorf en ook (nog net) Isaiah Berlin daar wel onder vallen. Rutte noemde ook Berlin bedenk ik me nu (maar toen hij het eenmaal werd nooit meer).
Moet opeens hier aan denken:
Podcast Filosofie · Episode
Wat ik al zei: de democratische krachten moeten misschien aan merkdifferentiatie en productdiversificatie doen. Net zoals de rechtervleugel VVD en rechterflank CDA heeft gedaan met hun vele spinoffs en ranzige netwerkjes.quote:Op donderdag 26 maart 2026 20:16 schreef Hexagon het volgende:
Hadden ze het niet gewoon Duurzaam Sociale Partij kunnen noemen?
Pro-oligarchie, pro-corruptie, pro-ongelijkheid?quote:Op donderdag 26 maart 2026 21:14 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
Pro-apartheid, pro-auto, pro-oorlog.
De 54-jarige Diederik van Dijk is binnenkort prostaat.quote:Op donderdag 26 maart 2026 21:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Pro-oligarchie, pro-corruptie, pro-ongelijkheid?
Lijkt teveel op CPNquote:Op donderdag 26 maart 2026 21:32 schreef Arcee het volgende:
Leuk dat zij willen dat we Pro zeggen, maar PN is een veel logischere afkorting.
Op zich is die doelgroep ook grotendeels verdwenen door de tijd. Maar erg sterk is het gewoon niet.quote:Op donderdag 26 maart 2026 23:49 schreef Arcee het volgende:
Progressief Nederland slaat qua naam denk ik niet aan in de traditionele rooie PvdA-wijken. Ik vind het niet een 'arbeidersnaam'.
In Emmen heet de praktijkschool Pro. Als iemand het over Pro heeft is dat toch de eerste associatie.quote:Op donderdag 26 maart 2026 23:37 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
Proactief losse eindjes afhechten is erbij in geschoten.
Of zal de Kiesraad "Progressief Eindhoven" als voldoende onderscheidend zien?
Pro Eindhoven is een centrum-rechtse ondernemerspartij.
Pro wordt daar inderdaad veel vaker voor gebruikt. Overigens ook gekozen als naam om een vorige wat besmette naam te vervangenquote:Op vrijdag 27 maart 2026 06:48 schreef derLudolf het volgende:
[..]
In Emmen heet de praktijkschool Pro. Als iemand het over Pro heeft is dat toch de eerste associatie.
De Groene Arbeiderspartij. Kan je met de afkorting nog wat verwarde vvders lokkenquote:Op donderdag 26 maart 2026 20:16 schreef Hexagon het volgende:
Hadden ze het niet gewoon Duurzaam Sociale Partij kunnen noemen?
"Arbeid" is geen naam meer voor jongere stemmers en Pro-werk dekt de lading ook niet. Dat laatste is bovendien al gekaapt door rechts die het hebben verbogen. Als in.. de schouders eronder voor de aandeelhouders.quote:Op donderdag 26 maart 2026 23:49 schreef Arcee het volgende:
Progressief Nederland slaat qua naam denk ik niet aan in de traditionele rooie PvdA-wijken. Ik vind het niet een 'arbeidersnaam'.
Die traditionele arbeiders is de PvdA grotendeels aan het kerkhof kwijt geraakt dus daar valt weinig aan te slaan.quote:Op donderdag 26 maart 2026 23:49 schreef Arcee het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |