Dat zie ik echt niet, het tegenovergestelde juist. Jetten wilde taboes benoemen (over migratie bijvoorbeeld) en zich juist afzetten van hoe D66 daarvoor campagne voerde. Progressief betekent voorstander van vrijwel ongebreidelde migratie, daar tegenin gaan is wat D66 heeft gedaan.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:09 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Volgens mij hebben ze vrij progressieve campagne gevoerd. Dat ze nu het tegenovergestelde doen ja tsja..
Alleen de onderbuik zeker.quote:Op donderdag 26 maart 2026 18:34 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Gewoon geen enkele media ouwe dibbes
Vond ze vooral populistisch, D66 deze campagne. Met die Tien nieuwe steden en Het kan wel.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:07 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Mja, D66 heeft juist gewonnen door het progressieve juk een beetje van zich af te gooien en veel pragmatischer te gaan werken. Dus welk potentieel zit daar dan?
Rechtse Robbie en de strijd tegen de regenboogzebrapaden was natuurlijk niet bepaald progressief.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:09 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Volgens mij hebben ze vrij progressieve campagne gevoerd. Dat ze nu het tegenovergestelde doen ja tsja..
Het kan wel is gewoon ingebracht door iemand die bij de Obama-campagne stage heeft gelopen.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:11 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Vond ze vooral populistisch, D66 deze campagne. Met die Tien nieuwe steden en Het kan wel.
D66 is in de campagne vrij snel geturnd tot de Pechtold-D66 en schiet nu nog wat verder naar rechts door; wijsheid komt met de jaren.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:09 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Daar gaat de houdbaarheid van onze staatshuishouding.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:17 schreef nostra het volgende:
[..]
D66 is in de campagne vrij snel geturnd tot de Pechtold-D66 en schiet nu nog wat verder naar rechts door; wijsheid komt met de jaren.
Een overgrote meerderheid van hun kiezers zien zichzelf als progressief. De van NSC gewonnen kiezers zaten vóór NSC bij een progressieve partij.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Rechtse Robbie en de strijd tegen de regenboogzebrapaden was natuurlijk niet bepaald progressief.
Ben je maf, daar zit ultra-havik Heinen bovenop.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:19 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Daar gaat de houdbaarheid van onze staatshuishouding.
Je gebruikt best wel veel woorden om duidelijk te maken dat je geen idee hebt waar de partij voor staat.quote:Op donderdag 26 maart 2026 18:58 schreef EsserS het volgende:
Nou, de kogel is door de kerk: PvdA en GroenLinks gaan voortaan door het leven als 'Progressief Nederland'. Je verwacht het niet, hè? Wat een ontzettend originele, spannende naam. Het klinkt vooral als een veredelde praatgroep voor mensen die vinden dat alles 'anders' moet zolang een ander de rekening maar betaalt. Waarschijnlijk hebben ze er drie dure heisessies en een biologische lunch aan gewaagd om op deze term te komen.
Typisch voor die lui om te denken dat een nieuwe sticker op een oude, krakkemikkige doos de inhoud ineens fris maakt. In de praktijk betekent 'progressief' hier natuurlijk gewoon dat de belastingen omhoog gaan en we nog meer regeltjes krijgen waar niemand op zit te wachten. En heel veel, nog meer asielzoekers uiteraard. Maar goed, ze zijn nu in ieder geval eerlijk over hun pretenties: alsof zij het alleenrecht hebben op de toekomst van Nederland.
Eerlijk gezegd vind ik het wel schattig, die blinde overtuiging dat een nieuwe naam de idealistisch georiënteerde kiezer gaat overtuigen. Succes ermee jongens, ik blijf nog wel even aan de nuchtere en praktische kant van het spectrum staan. En blijf van mijn geld af want dat is niet van jullie.
Poe poe, wat een wijsheid om UNRWA te laten stikken. Heel wijs.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:17 schreef nostra het volgende:
[..]
D66 is in de campagne vrij snel geturnd tot de Pechtold-D66 en schiet nu nog wat verder naar rechts door; wijsheid komt met de jaren.
Sociaal-liberalisme past inderdaad binnen het sociaal-democratische spectrum vermits het eenzijdig streven van wegnemen van barrieres voor de zelfverwezenlijking het individu niet de overhand krijgt.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:20 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Een overgrote meerderheid van hun kiezers zien zichzelf als progressief. De van NSC gewonnen kiezers zaten vóór NSC bij een progressieve partij.
Jetten was er dubbel over, bij de EO
https://www.nporadio1.nl/(...)jken-nee-zegt-jetten
'Sociaal-liberalisme' is uiteindelijk een centrum-linkse ideologie. Als je daar serieus trouw aan wilt zijn. Als je dat label serieus neemt.
Ik hoop op wat voldoende tegenwicht want als je de VVD vrij spel geeft wordt het hier Orbanistan en Trump land, Palantirland. Zeker weten.
Ik moet natuurlijk wel aan de links elitaire verwachtingen voldoen.quote:
Was inderdaad ook een mooie naam geweest, wel met hoofdletter dan en aan elkaar. 1Meiquote:
Die transformatie van een manke Dodo tot havik is dan snel gegaan.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:20 schreef nostra het volgende:
[..]
Ben je maf, daar zit ultra-havik Heinen bovenop.
Nee, dat "mooie rijtje" van jou met Rod Dreher en Douglas Murray erin is prachtig (en heel liberaal natuurlijk, progressief-rechts)quote:
Ja het zal allemaal Klop, ik ga na je recente nachtelijke DM-rant met helsverwijzingen niet meer serieus met je in discussie. Zit hier voor mijn lol, niet voor achterlijke idiotie.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nee, dat "mooie rijtje" van jou met Rod Dreher en Douglas Murray erin is prachtig (en heel liberaal natuurlijk, progressief-rechts)
Sociaal-liberalisme is in elk ander land onderdeel van het linkse blok (zorgen er voor dat links niet knettergek wordt) of überhaupt de linkse partij (zoals in Canada). Dat is prima.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:23 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Sociaal-liberalisme past inderdaad binnen het sociaal-democratische spectrum vermits het eenzijdig streven van wegnemen van barrieres voor de zelfverwezenlijking het individu niet de overhand krijgt.
Probleem is alleen dat types als Rutte zich ook wel sociaal-liberaal noemen, terwijl die dat natuurlijk niet zijn.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Sociaal-liberalisme is in elk ander land onderdeel van het linkse blok (zorgen er voor dat links niet knettergek wordt) of überhaupt de linkse partij (zoals in Canada). Dat is prima.
Een ander deel van D66 was het vrijzinnig-democratische. Dat zie je al helemaal bijna niet meer terug (ja, Van Mierlo was tegen referenda, maar alsnog voortdurend strevend naar een meer democratische maatschappij).
Ik ben er niet bekend mee dat Rutte dit ooit van zichzelf heeft gezegd. Sociaal-liberalen schermen niet met Ayn Rand en Friedrich Hayek. In het buitenland niet iig. Vooral Ayn Rand is natuurlijk volstrekt gek (verheerlijkte de genocide op inheems Amerikanen).quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:36 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Probleem is alleen dat types als Rutte zich ook wel sociaal-liberaal noemen, terwijl die dat natuurlijk niet zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |