Waarvan akte, Etto. 👍🏼quote:Op woensdag 18 juni 2025 14:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De reacties op dat Joop-artikel.
Dit spant wel de kroon, trouwens:
https://www.bnnvara.nl/jo(...)ng-voor-ons-allemaal
Valt Israël vandaag Iran aan omdat er een existentiële dreiging voor Israël van Iran uitgaat? In onze media wordt geregeld gewezen op de traditionele Iraanse retoriek over 'de vernietiging van Israël', zoals ook Tim de Wit in VPRO's Bureau Buitenland beweert. Maar wat zeggen de Iraanse dictatoriale leiders eigenlijk écht? De Iraanse leiders praten nadrukkelijk niet over Israël, maar hebben het consequent over de 'zionistische entiteit'.
Wát de Iraanse leiders met de 'vernietiging van de zionistische entiteit' exact bedoelen? Ik weet het niet. En Tim de Wit weet het ook niet. Wat ik wél weet is hoe ik en veel anderen de 'vernietiging van de zionistische entiteit' zouden invullen: een nieuwe democratische staat Israël/Palestina waarin álle huidige inwoners van historisch Palestina - jood, moslim, christen en zij die zich anders identificeren - in vrijheid, volledige gelijkheid en veiligheid met elkaar samenleven. En dat is nu precies die inclusieve samenleving die de huidige apartheidsstaat Israël uit alle macht verwerpt!
Dit is de cult waar ik het over heb. We hebben een roedel totaal verblinde ideologisch gedreven academici en journalisten die niet langer in staat zijn rationeel na te denken.
De selectieve verontwaardiging, de totaal achterlijke samensmelting van woke idealen (meneer heeft het wat later over genderongelijkheid in Iran en dat dat ook erg is) met conservatieve religie, en een volstrekt gebrek aan historisch besef of kennis van geopolitiek. Kennelijk hoeven al die omringende landen waar al eeuwen de meest grove schendingen van mensenrechten plaatsvinden níet te veranderen in een 'inclusieve samenleving' en zijn dat geen apartheidsstaten of zo. Ondertussen Israël afbeelden als soort beestachtig primitief barbaars land. Dat soort retoriek.
Toegegeven, dit is Joop, met een lezerspubliek van drie krakers en de eigen schrijverspoel. Maar de geur van dat artikel neem je ook gewoon waar in de 'standaard' en 'respectabele' media.
Er is een ongezonde anti-Israël bias, die met zuivere kritiek op Netanyahu (terecht) zijn kabinet (terecht) en kolonisten (terecht) niets meer van doen heeft.
Gegarandeerd dat XR en Pro-Pallie straks met Iraanse vlaggen gaat zwaaien. Kwestie van tijd.
Nou Syrië heeft sowieso geen Iraanse proxies natuurlijk, dat volgt al uit de naam. Maar meer het punt dat je hier weglaat, namelijk dat je uit de huidige situatie extrapoleert dat ze de komende tien jaar geen 'probleem' vormen. Ik zie hier over het algemeen weinig positieve opvattingen over een Jihadist in maatpak aan de macht.quote:Op woensdag 18 juni 2025 14:19 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het is een aanname dat Syrië geen luchtmacht, zware wapens en Iraanse proxies die oprukken meer heeft?
Lezen blijft ook een vak. Retoriek is er al decennia, maar het is niet zo dat Iran dagelijks bezig is met het bestoken van Israël. Sterker nog, zelfs op recente acties van Israël is nog zowaar nog wel een redelijk bemeten reactie gekomen als je er met een wat meer abstracte, geopolitieke bril naar kijkt.quote:[..]
Oh werkelijk? Dat heeft niks te maken met dat Iran al veertig jaar roept Israël te gaan vernietigen en tot nu toe continu bereidheid heeft getoond haar direct en indirect aan te vallen en hierin te escaleren, het risico op de koop toenemend dat Amerika ingrijpt én ten koste van zware sancties en aanvallen?
En dit heeft precies wat van doen met het feit dat we de escalatie van het huidige conflict in de Gazastrook kunnen toeschrijven aan Hamas?quote:[..]
Hamas zou niet bestaan zonder Iran. 7 oktober was niet mogelijk zonder geld, expertise en wapens uit Iran. Libanon hoefde als Iran zich gedroeg niet aangevallen te worden wegens het huisvesten van Hezbollah dat al haar wapens van Iran krijgt. De VS hoefden de Houthi's niet aan te vallen als ze niet de scheepvaart zouden bedreigen met raketten geleverd door.... Iran. Waar heb je het over?
De retoriek van het kabinet Netanyahu? Zie niet in waarom ik dat kabinet heel veel voordeel van de twijfel zou moeten geven qua nobele intenties. Maar uit de naam die aan een militaire operatie wordt gegeven nobele intenties afleiden is wel echt de hilariteit voorbij hoor, ongeacht wie de militaire operatie uitvoert. Als je wel eens in Belgrado bent geweest, dan weet je dat ze daar "Operation Noble Anvil" ook niet heel nobel vinden.quote:[..]
Dat je de retoriek van Israël even gemakkelijk opzij schuift als die van Noord-Korea en de actied van Iran vergelijkt qua dreigingsniveau met NK verraadt wel een zekere mate van bad faith.
Maar is dat wel echt zo? Want het is toch echt Iran die de (financiële) voedingsbodem legt voor deze terroristische organisatie.quote:Op woensdag 18 juni 2025 14:14 schreef Monolith het volgende:
Kijk je b.v. naar de Gazastrook dan kun je rustig stellen dat de huidige escalatie daar aan Hamas te wijten is.
De podcast van de NYT gaat er dieper op in.quote:Op woensdag 18 juni 2025 12:56 schreef Eagles89 het volgende:
[..]
Al die tijd heeft Trump het spelletje mee lopen spelen, een zeer sluwe en geniale actie moet ik zeggen.
Interessant ... Maar de realiteit blijft onverminderd dat 'even in verzet gaan' om deze ellende te voorkomen en daarmee 'eigen schuld, dikke bult 'gewoon te simplistisch gedacht is. Jouw reactie op 'Verzet was geen optie', zoals hieronder kort resumerend weergegeven, doet daar verder niets aan af.quote:Op woensdag 18 juni 2025 12:27 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De realiteit is simpelweg dat nog altijd een aanzienlijk aantal Palestijnen het gedachtegoed van Hamas steunen. Afgelopen week doken er meteen alweer videos op van juichende steden toen Iran raketten afvuurde op Israël.
Als je als Westers mens enig moreel kompas hebt, besef je je dat er in die samenleving zo ontzettend veel verachtelijk en verwerpelijke sentimenten zitten, dat je je daar van moet distantieren. De huidige situatie is volledig de eigen schuld van de Palestijnen en zij hadden al veel eerder eens gigantisch hard aangepakt moeten worden.
Een cultuur die is gestoeld op een verzonnen nationaliteit en de wens de vernietiging van een land en ander volk is idioot.
[..]
Dit krijg je als redacties gerund worden door hoogopgeleide mensen met een radicaal links en woke wereldbeeld.
Dit ook:
[..]
En ook:
[..]_!
Dit zou absoluut verreweg de meest ideale situatie zijn. Iraanse legerleiding die in opstand komt tegen de Rev. Garde en tegen de huidige leiders in Iran (wat daar nog van over is).Laten we hopen dat het waar is. Dat is echt de enige manier om dit conflict op de meest vreedzame manier te eindigen.quote:
Zou kunnen maar dan kun je natuurlijk nog steeds op twee paarden wedden. Mócht Iran niet aan de eisen willen voldoen dat ze dan meteen volledig verrast zullen worden. En dat laatste gesprek van afgelopen zondag met Iran al voor de buhne zou zijn geweest.quote:Op woensdag 18 juni 2025 14:43 schreef Aether het volgende:
[..]
De podcast van de NYT gaat er dieper op in.
Trump wilde wel degelijk een diplomatieke oplossing.
https://www.nytimes.com/2(...)-irael-war-iran.html
Verzet is altijd een optie. Maar daar heb je wel een aanzienlijke groep mensen voor nodig, die is er niet omdat te veel nog altijd zich kunnen vinden in het gedachtegoed van Hamas, ondanks dat men wellicht het niet eens is met de staat van welvaart.quote:Op woensdag 18 juni 2025 14:43 schreef KinKiJan het volgende:
[..]
Interessant ... Maar de realiteit blijft onverminderd dat 'even in verzet gaan' om deze ellende te voorkomen en daarmee 'eigen schuld, dikke bult 'gewoon te simplistisch gedacht is. Jouw reactie op 'Verzet was geen optie', zoals hieronder kort resumerend weergegeven, doet daar verder niets aan af.
Verzet was geen optie / Ja maar heel veel Palestijnen steunen Hamas nog steeds!
Verzet was geen optie / Ze stonden te juichen toen Iran bommen dropte op Israël!
Verzet was geen optie / Ze hadden al veel eerder keihard aangepakt moeten worden!
Verzet was geen optie / Die idiote cultuur is gestoeld op de vernietiging van een andere samenleving!
Verzet was geen optie / Die vuige linkse media met hun woke redactie!
Verzet was geen optie / *Random citaten uit voorgenoemde media.
Het enige wat je hier doet is opnieuw je eeuwige riedeltjes afvuren waarmee je het eigenlijk gemaakte punt negeert. Prima, maar daar ik niet in mee.
Ik blijf er dus bij, was het maar zo simpel als even in verzet gaan. Het verleden heeft bewezen dat dat een zinloze onderneming bleek te zijn.
Dat is dus iets anders dan dat men zich over de gehele breedte distantiëren van het gedachtegoed van Hamas.quote:Hamas appears to have forcibly suppressed a rare uptick in public dissent in Gaza, beating and arresting scores of people over the past week who have been demonstrating against price rises and dire living conditions across the strip.
Je zult dit maar gewoon kunnen zeggen over een heel volk. Absurd. Je schrijft een heel volk collectief schuld toe en rechtvaardigt geweld tegen ze. Bizar dat dit hier ook kan blijven staan.quote:Op woensdag 18 juni 2025 12:27 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De huidige situatie is volledig de eigen schuld van de Palestijnen en zij hadden al veel eerder eens gigantisch hard aangepakt moeten worden.
Als ik naar mijn eigen omgeving kijk en dan vooral de mensen die meer pro Palestina neigen dan zie ik eigenlijk weinig haat tegen Joden/antisemitisme. De kritiek is echt op het land Israël en de vele burgerdoden die vallen. Ik heb het idee dat veel mensen die pro Israël zijn projecteren dat linkse mensen die niet pro Israël zijn allemaal Jodenhaters zijn terwijl dat echt een kleine groep is. Extreemrechts ala FvD zie ik inderdaad ook veel haat voor Israël (het is een Joods complot), maar het is niet dat die mensen wel sympathie hebben voor de Palestijnen. Want moslims vinden ze net zo goed helemaal niks, net als alle andere etnische groepen die niet boreaal zijn. Tenminste dat is mijn beleving. Verbaas mij ook hoe makkelijk mensen doen over 50 burgerdoden in Gaza want ja Hamas gebruikt ze als schild/veel Palestijnen zijn pro Hamas/ moslims zijn toch vaak terroristen.quote:Op woensdag 18 juni 2025 14:35 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik ben rechts en conservatief, waarom zou ik politiek nu ineens in het midden zitten?
[..]
Zowel bij radicaal links als radicaal rechts leeft er een enorme ongezonde antipathie jegens Israël.
Droom maar verder, dat gaat echt niet gebeuren.quote:Op woensdag 18 juni 2025 14:44 schreef Eagles89 het volgende:
[..]
Dit zou absoluut verreweg de meest ideale situatie zijn. Iraanse legerleiding die in opstand komt tegen de Rev. Garde en tegen de huidige leiders in Iran (wat daar nog van over is).Laten we hopen dat het waar is. Dat is echt de enige manier om dit conflict op de meest vreedzame manier te eindigen.
Het is de afgelopen honderd jaar ongeveer 25 keer gebeurd. Waarom nu niet?quote:Op woensdag 18 juni 2025 15:02 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Droom maar verder, dat gaat echt niet gebeuren.
De sjah weer terug, door het westen naar voren geschoven.
Ik had het dan ook over een ongezonde antipathie jegens Israël, niet over antisemitisme. Al leeft dat trouwens wel degelijk bij delen van zowel radicaal links en radicaal rechts.quote:Op woensdag 18 juni 2025 14:58 schreef Momo het volgende:
[..]
Als ik naar mijn eigen omgeving kijk en dan vooral de mensen die meer pro Palestina neigen dan zie ik eigenlijk weinig haat tegen Joden/antisemitisme. De kritiek is echt op het land Israël en de vele burgerdoden die vallen. Ik heb het idee dat veel mensen die pro Israël zijn projecteren dat linkse mensen die niet pro Israël zijn allemaal Jodenhaters zijn terwijl dat echt een kleine groep is. Extreemrechts ala FvD zie ik inderdaad ook veel haat voor Israël (het is een Joods complot), maar het is niet dat die mensen wel sympathie hebben voor de Palestijnen. Want moslims vinden ze net zo goed helemaal niks, net als alle andere etnische groepen die niet boreaal zijn. Tenminste dat is mijn beleving. Verbaas mij ook hoe makkelijk mensen doen over 50 burgerdoden in Gaza want ja Hamas gebruikt ze als schild/veel Palestijnen zijn pro Hamas/ moslims zijn toch vaak terroristen.
Zoals Khamenei al zei... het is niet erg als Iraans/zijn bloed vloeit, het gaat om de islam.quote:Op woensdag 18 juni 2025 15:14 schreef HSG het volgende:
Iran is net als Rusland. Teveel hoogmoed en je vijand onderschatten.
Trump is inderdaad ook een lompe respectloze mongool zonder enige diplomatieke vaardigheid dan wel gevoel er voor. En dat heb je vrees ik toch wel nodig in dit soort geopolitieke complexe situaties. Beter houdt die gast gewoon zijn bek dicht voortaan en schuift hij iemand naar voren die beter is in het diplomatieke spel.quote:
Heb je een lijstje? En zijn dat niet-westerse landen waarbij het westen ze heeft ‘bevrijd’?quote:Op woensdag 18 juni 2025 15:12 schreef Eagles89 het volgende:
[..]
Het is de afgelopen honderd jaar ongeveer 25 keer gebeurd. Waarom nu niet?
Kat in het nauw maakt rare sprongen.quote:Op woensdag 18 juni 2025 15:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Kamenei bedreigt nu de eigen bevolking.
Dat doet 'ie al 40 jaar.quote:Op woensdag 18 juni 2025 15:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Kamenei bedreigt nu de eigen bevolking.
Talloze. En vaak ging het uiteindelijk weer mis. Irak, Iran, Egypte, Libanon, Libië, Tunesië, Turkije, Venezuela, Colombia etc etcquote:Op woensdag 18 juni 2025 15:30 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Heb je een lijstje? En zijn dat niet-westerse landen waarbij het westen ze heeft ‘bevrijd’?
Veel succes met het vinden van een dergelijk persoon in het huidige VS.quote:Op woensdag 18 juni 2025 15:26 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Trump is inderdaad ook een lompe respectloze mongool zonder enige diplomatieke vaardigheid dan wel gevoel er voor. En dat heb je vrees ik toch wel nodig in dit soort geopolitieke complexe situaties. Beter houdt die gast gewoon zijn bek dicht voortaan en schuift hij iemand naar voren die beter is in het diplomatieke spel.
Dan heb je wel ballen zeg.quote:
Poetin weet dat hij invloed heeft op Trump, al denkt Trump dat het andersom isquote:
Is dat zo? Iran sponsort ze inderdaad, net al Qatar overigens en er hangt nog een heel schimmig netwerk aan verdere internationale financiering achter. Maar dat Iran middels proxies een destabiliserende rol speelt in de regio hoor je mij ook niet ontkennen. Ik heb het over de directe aanleiding en dat is toch echt Hamas dat een grootschalige terroristische aanslag uitvoert.quote:Op woensdag 18 juni 2025 14:42 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Maar is dat wel echt zo? Want het is toch echt Iran die de (financiële) voedingsbodem legt voor deze terroristische organisatie.
Oman is de go to place als Iran diplomatische gesprekken houdt. Interessant om in de gaten te houdenquote:Op woensdag 18 juni 2025 15:53 schreef Ciclon het volgende:
[..]
Wie zou er in zitten? Onderhandelaars?
Israel is militair totaal afhankelijk van de VS, dus niets bijzonder dit. Wat je nu wel kan gaan krijgen is dat China en Rusland zich ermee kunnen gaan bemoeien en wat dat zal inhouden weet ik ook niet.quote:
Dat artikel spreekt over economische protesten inderdaad, omdat overleven nou eenmaal een grotere prioriteit heeft dan algemeen verzet tegen Hamas. Dat kun je hen als fatsoenlijk Westers mens met enig moreel kompas gewoon niet kwalijk nemen. Overigens werd er toen eveneens tegen corruptie geprotesteerd, maar het punt is dat verzet, of dit nou om economische redenen of tegen de algemene gedachtegoed van Hamas als onderdrukker is, nagenoeg kansloos is, zoals het artikel als voorbeeld liet zien.quote:Op woensdag 18 juni 2025 14:49 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Verzet is altijd een optie. Maar daar heb je wel een aanzienlijke groep mensen voor nodig, die is er niet omdat te veel nog altijd zich kunnen vinden in het gedachtegoed van Hamas, ondanks dat men wellicht het niet eens is met de staat van welvaart.
Het artikel dat jij linkt spreekt dan ook over 'economische protesten':
[..]
Dat is dus iets anders dan dat men zich over de gehele breedte distantiëren van het gedachtegoed van Hamas.
Israël produceert zelf ook veel. Niet alleen wapens ook technologie.quote:Op woensdag 18 juni 2025 15:56 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
Israel is militair totaal afhankelijk van de VS, dus niets bijzonder dit. Wat je nu wel kan gaan krijgen is dat China en Rusland zich ermee kunnen gaan bemoeien en wat dat zal inhouden weet ik ook niet.
Klopt, maar denk wel dat je begrijpt wat ik bedoel.......quote:Op woensdag 18 juni 2025 15:59 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Israël produceert zelf ook veel. Niet alleen wapens ook technologie.
Denk niet dat Rusland nog zoveel kan behalve diplomatiek. Toen het bewind van hun andere strategische partner in het MO waren ze ook al niet machte veel te doen. En dat was tegen opstandelingen, nog niet eens tegen een door de VS gesteund Israel.quote:Op woensdag 18 juni 2025 15:56 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
Israel is militair totaal afhankelijk van de VS, dus niets bijzonder dit. Wat je nu wel kan gaan krijgen is dat China en Rusland zich ermee kunnen gaan bemoeien en wat dat zal inhouden weet ik ook niet.
Nu zitten ze in Teheran met een Russische trekpop opgezadeld. En zo populair is dat regime niet.quote:Op woensdag 18 juni 2025 15:02 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Droom maar verder, dat gaat echt niet gebeuren.
De sjah weer terug, door het westen naar voren geschoven.
De kans is groot dat de bevolking daar anders over denkt.quote:Op woensdag 18 juni 2025 15:25 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Zoals Khamenei al zei... het is niet erg als Iraans/zijn bloed vloeit, het gaat om de islam.
Daar vrees ik ook voorquote:Op woensdag 18 juni 2025 15:56 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
Trump loopt net tijdens zijn vlaggmast paradebouw (op CNN) te verkondigen dat hij Putin (gisteren) heeft gezegd dat die beter zichzelf kan gaan onderhandelen. Ik vermoed dat Putin, ook een alfaatje, met vertrokken kaken zit te luisteren naar die patjepeeër.quote:Op woensdag 18 juni 2025 15:53 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Poetin weet dat hij invloed heeft op Trump, al denkt Trump dat het andersom is
In Syrie was er een grondoorlog ontstaan die Assad en Co niet konden stoppen, een soort Blitzkrieg. Ik zie Israel/VS niet zo snel een grondoorlog beginnen in Iran. Zal wel bij bombardementen vanuit de lucht blijven over en weer..quote:Op woensdag 18 juni 2025 16:00 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Denk niet dat Rusland nog zoveel kan behalve diplomatiek. Toen het bewind van hun andere strategische partner in het MO waren ze ook al niet machte veel te doen. En dat was tegen opstandelingen, nog niet eens tegen een door de VS gesteund Israel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |