Wat was er de afgelopen periode aan de hand?quote:Op vrijdag 13 juni 2025 17:44 schreef Columbiafan het volgende:
Keurige uitslag van Lennard. Hij is terug renner, erg mooi om te zien.
Hij was bijna dood.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 18:19 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Wat was er de afgelopen periode aan de hand?
Die crash van Froome waar hij zijn dijbeen brak was ook niet best.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 18:39 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Ah, dat is niet bevorderlijk.
Behalve voor Froome dan.
Maar misschien had Lidl een andere tactiek kunnen toepassen dan iedereen zelf te laten aanvallen, al weet ik niet of een Bagioli of Simmons (of Kämna) dan wel in de buurt zouden zijn geweest in de finale.quote:
Dat kon echt nietquote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:15 schreef hhh38 het volgende:
Heeft iemand In De Waaier met De Mart geluisterd?
Zeker met regenquote:Op zaterdag 14 juni 2025 12:38 schreef Faraday01 het volgende:
Vandaag Dwars door het Hageland, altijd een leuke koers
quote:Op zaterdag 14 juni 2025 12:38 schreef Faraday01 het volgende:
Vandaag Dwars door het Hageland, altijd een leuke koers
En Kommissaris Rexquote:Op zaterdag 14 juni 2025 14:15 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]Ook wel leuk startveld met o.a. Del Grosso, Philipsen, Taco en Brennan.
Nog niet, zat Mart weer af te geven op de sport waarin hij jarenlang commentator is geweest?quote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:15 schreef hhh38 het volgende:
Heeft iemand In De Waaier met De Mart geluisterd?
Valt mee. Zit wat zelfreflectie in, (poging tot) humor en laat zowaar andere mensen uitpraten.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 14:16 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Nog niet, zat Mart weer af te geven op de sport waarin hij jarenlang commentator is geweest?
Nee niet echt. Wel lekker namen spuien die Thijs echt nog nooit gehoord heeft. Mart was wel in een goede bui, en het was een leuk gesprek, ook als Mart prikkelende vragen kreeg.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 14:16 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Nog niet, zat Mart weer af te geven op de sport waarin hij jarenlang commentator is geweest?
Afgeven op Virenque is altijd goedquote:Op zaterdag 14 juni 2025 14:19 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Nee niet echt. Wel lekker namen spuien die Thijs echt nog nooit gehoord heeft. Mart was wel in een goede bui, en het was een leuk gesprek, ook als Mart prikkelende vragen kreeg.
Hij had nog wel een leuke anekdote over Boogerd op de Hautacam. Ook nog een anekdote over Breukink.
Hij gaf vooral af op Virenque en Carcassonne
quote:Op zaterdag 14 juni 2025 14:18 schreef Cavalier het volgende:
[..]
Valt mee. Zit wat zelfreflectie in, (poging tot) humor en laat zowaar andere mensen uitpraten.
Ik was namelijk wel een beetje klaar met Smeets als het over wielrennen ging, was een te zure man geworden. Ik ga de aflevering in de komende dagen wel eens beluisteren.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 14:19 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Nee niet echt. Wel lekker namen spuien die Thijs echt nog nooit gehoord heeft. Mart was wel in een goede bui, en het was een leuk gesprek, ook als Mart prikkelende vragen kreeg.
Hij had nog wel een leuke anekdote over Boogerd op de Hautacam. Ook nog een anekdote over Breukink.
Hij gaf vooral af op Virenque en Carcassonne
Ik kan Mart echt niet meer aanquote:Op zaterdag 14 juni 2025 14:16 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Nog niet, zat Mart weer af te geven op de sport waarin hij jarenlang commentator is geweest?
Het is weer een crashfestijn van jewelste. De altijd levensgevaarlijke Belgische wegen leveren weer.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 16:41 schreef Dale__Cooper het volgende:
Gravel en Alpecin is weer volledig in control.
Volgend jaar een aantal minder waarschijnlijkquote:Op zaterdag 14 juni 2025 17:20 schreef Marcoss het volgende:
Alpecin heeft eigenlijk teveel goede renners voor deze koersen
Dat wordt automatisch opgelost jaquote:Op zaterdag 14 juni 2025 17:29 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Volgend jaar een aantal minder waarschijnlijk
Dit zag er niet heel handig uit.quote:
Jakobsen gaat natuurlijk vanaf Augustus schroeienquote:Op zaterdag 14 juni 2025 20:20 schreef wimderon het volgende:
[..]
In de Dauphiné ook weer iets van 250 erbij morgen.
Voor het 4e jaar op rij Durbuy-Durbuy.quote:Op zondag 15 juni 2025 11:31 schreef Van_Poppel het volgende:
Zojuist het parcours van de Baloise Belgium Tour bekeken. Dat valt met 3 sprintetappes, een tijdrit van 10km en een halfbakken Ardennenrit echt vies tegen.
Die zullen wel een contract o.i.d. hebben.quote:Op zondag 15 juni 2025 11:33 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
Voor het 4e jaar op rij Durbuy-Durbuy.![]()
![]()
En dan vandaag niet aan de start in Brugge voor een gegarandeerde sprint. Daar hadden ze toch beter kunnen starten met op zijn minst Lund of Bittner.quote:
Dat vind ik wel meevallen eigenlijk. Zo af en toe zie je er eens eentje, veel meer in ploegloze kleding dan dat er in Visma-shirtjes fietsen.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 13:20 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
De wieleramateur zie je juist heel regelmatig in een tricot van een profploeg fietsen.
Vanmarckequote:Op zondag 15 juni 2025 15:27 schreef vaarsuvius het volgende:
Wie is die ex renner die commentaar geeft?
Ik weet niet hoe, maar opeens staat hij over paar weken in het geel in Lillequote:Op zondag 15 juni 2025 15:40 schreef Dale__Cooper het volgende:
Jayco en Groenewegen in 50e positie op 2 km van de meet, ook een prestatie.
Ik heb hem gemaild dat ik het daar niet mee eens ben, jij ook al gedaan?quote:Op zondag 15 juni 2025 10:43 schreef Immerdebestebob het volgende:
LET OP: Er is een wens geweest om minder namen in de sterrenprijs te hebben. Meer suggesties voor topresultaten vindt u in de favorietenanalyse hieronder.
Ach Emil
Nee. Sinds 2017 gewoon 1.1.quote:Op zondag 15 juni 2025 15:52 schreef vaarsuvius het volgende:
is deze koers naar een hogere categorie gepromoveerd? aangezien er op het podium historisch 95% van de tijd wat lokale belgen stonden, maar nu de laatste jaren vol met internationale namen
Neem aan dat hij ook vanaf 2017 bedoelt? Toen kwamen ze weer terug op de kalender en sindsdien zowat enkel grote nemen als winnaarquote:Op zondag 15 juni 2025 16:16 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nee. Sinds 2017 gewoon 1.1.
Maar zal wel alles te maken hebben met de UCI-punten die hier te verdienen zijn.
Plimussquote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:15 schreef hhh38 het volgende:
Heeft iemand In De Waaier met De Mart geluisterd?
Oh ik dacht dat je het zelf al geluisterd had. Hij spreekt op een gegeven moment van Plimuss (Plymouth).quote:
Oh nee ik was benieuwd of het de moeite waard was.quote:Op maandag 16 juni 2025 13:25 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Oh ik dacht dat je het zelf al geluisterd had. Hij spreekt op een gegeven moment van Plimuss (Plymouth).
Ja maar dat was al een paar dagen geleden. Ik vind het de moeite waard overigens.quote:Op maandag 16 juni 2025 13:52 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Oh nee ik was benieuwd of het de moeite waard was.
De focus ligt wel erg veel op doping trouwens. En ook het begin van Marts journalistieke carrière komt aan bod.quote:Op maandag 16 juni 2025 13:52 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Oh nee ik was benieuwd of het de moeite waard was.
De anekdote dat een dokter op het vliegveld Smeets en Ducrot in 2007 vertelde dat 196 van de 198 renners uit de Tour van 1998 retroactief positief waren getest vond ik wel een grappig feitje.quote:Op maandag 16 juni 2025 14:05 schreef Chiappucci het volgende:
[..]
De focus ligt wel erg veel op doping trouwens. En ook het begin van Marts journalistieke carrière komt aan bod.
Wie waren die 2 die dan niet positief getest hebben, vraag ik mij afquote:Op maandag 16 juni 2025 14:46 schreef Slobeend het volgende:
[..]
De anekdote dat een dokter op het vliegveld Smeets en Ducrot in 2007 vertelde dat 196 van de 198 renners uit de Tour van 1998 retroactief positief waren getest vond ik wel een grappig feitje.
Thierry Gouvenou en Patrick Jonker?quote:Op maandag 16 juni 2025 15:04 schreef franklop het volgende:
[..]
Wie waren die 2 die dan niet positief getest hebben, vraag ik mij af
Vroeger zag je heel veel Rabo shirtjes. Tegenwoordig hier en daar wel eens een Visma shirtje, maar niet veel. Het is denk ik een beetje not-done geworden.quote:Op zondag 15 juni 2025 14:53 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat vind ik wel meevallen eigenlijk. Zo af en toe zie je er eens eentje, veel meer in ploegloze kleding dan dat er in Visma-shirtjes fietsen.
Ik geloof best dat een groot deel of het grootste deel gedoped had in 1998. 196 van de 198 geloof ik dan weer niet. Misschien een sterk aangedikt verhaal van de dokter of het falende geheugen van Smeets. Combi van beide is ook mogelijk.quote:Op maandag 16 juni 2025 14:46 schreef Slobeend het volgende:
[..]
De anekdote dat een dokter op het vliegveld Smeets en Ducrot in 2007 vertelde dat 196 van de 198 renners uit de Tour van 1998 retroactief positief waren getest vond ik wel een grappig feitje.
Ja, Rabo zag je veel. Rabo sponsorde ook wel veel verenigingen. Het was ook echt 'n Nederlandse ploeg.quote:Op maandag 16 juni 2025 15:24 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Vroeger zag je heel veel Rabo shirtjes. Tegenwoordig hier en daar wel eens een Visma shirtje, maar niet veel. Het is denk ik een beetje not-done geworden.
quote:Geen profshirt
Van de fiets naar de kleding, te beginnen met het shirtje. Een fietsshirtje van een profploeg is enkel gereserveerd voor de renners die het tot die ploeg hebben geschopt. Leiderstruien van profkoers, regenboogtruien of shirts van nationale selecties zijn helemaal uit den boze; die moet je verdienen, vindt menig wielrenner.
Volgens mij zei Smeets ook niet dat ze allemaal positief zouden testen, maar dat ze allemaal een plusje achter de naam hadden staan qua gebruikte middelen die niet toegestaan zijn. Dat klinkt dan toch iets anders.quote:Op maandag 16 juni 2025 15:27 schreef Coppi het volgende:
[..]
Ik geloof best dat een groot deel of het grootste deel gedoped had in 1998. 196 van de 198 geloof ik dan weer niet. Misschien een sterk aangedikt verhaal van de dokter of het falende geheugen van Smeets. Combi van beide is ook mogelijk.
Knechten van het lagere signatuur als Mario Traversoni, Paolo Fornaciari, Pascal Derami en Xavier Jan zijn nooit met doping of verdachtmakingen in verband gebracht. Minstens 10% was geen dopinggebruiker lijkt mij.
Belangrijkste is dat de hertesten rond 2013 nogmaals zijn gedaan. De resultaten zijn door de Franse senaat gepubliceerd. Uit de hertesten bleek:
Positive:
Andrea Tafi, Erik Zabel, Bo Hamburger (twice), Laurent Jalabert, Marcos Serrano, Jens Heppner, Jeroen Blijlevens, Nicola Minali, Mario Cipollini, Fabio Sacchi, Eddy Mazzoleni, Jacky Durand, Abraham Olano, Laurent Desbiens, Marco Pantani, Manuel Beltran, Jan Ullrich (twice), Kevin Livingston (twice)
Suspicious:
Ermanno Brignoli, Alain Turicchia, Pascal Chanteur, Frederic Moncassin, Bobby Julich, Roland Meier, Giuseppe Calcaterra, Stefano Zanini, Eddy Mazzoleni, Stephane Barthe, Stuart O'Grady, Axel Merckx
Dat betekent dat de rest van de 83 geteste wielrenners dus als negatief voor EPO uit de test kwamen. Zo kom je nooit aan 99%.
Ja, zo wordt er wel naar gekeken door de meesten inderdaad. Hoewel truitjes van cultploegen als Mapei wel weer hip zijn.quote:Op maandag 16 juni 2025 15:46 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, Rabo zag je veel. Rabo sponsorde ook wel veel verenigingen. Het was ook echt 'n Nederlandse ploeg.
Ik denk ook wel dat het not-done is. Op WF ook een artikel gevonden met ongeschreven regels waar o.a. dit in staat:
[..]
Vanmorgen LtD gesproken. Hij had 1u slaap gepakt vannachtquote:Op maandag 16 juni 2025 20:09 schreef Sjoerd102 het volgende:
https://www.wielerflits.n(...)netherlands-aan-kop/ leuk om via de gps tracker te volgen
Dit is volgens mij wel de technische gids toch?quote:Op woensdag 18 juni 2025 14:03 schreef Sjoerd102 het volgende:
10
[..]
Vanmorgen LtD gesproken. Hij had 1u slaap gepakt vannacht![]()
Anyway volgende week het NK.
De Technische gids is nog steeds niet online
Is er wel ergens een startlijst?
Wat betekent eigenlijk "battery" als je klikt op een fietser bij het dotwatchen?quote:Op woensdag 18 juni 2025 14:03 schreef Sjoerd102 het volgende:
10
[..]
Vanmorgen LtD gesproken. Hij had 1u slaap gepakt vannacht![]()
Anyway volgende week het NK.
De Technische gids is nog steeds niet online
Is er wel ergens een startlijst?
Zijn voorsprong is onderhand zo groot dat hij nog wel tijd heeft voor een extra dutje. 82 km voorsprong. Nog 80 tot de finish.quote:Op woensdag 18 juni 2025 14:03 schreef Sjoerd102 het volgende:
10
[..]
Vanmorgen LtD gesproken. Hij had 1u slaap gepakt vannacht![]()
Anyway volgende week het NK.
De Technische gids is nog steeds niet online
Is er wel ergens een startlijst?
Is inderdaad nu net online verschenen.quote:Op woensdag 18 juni 2025 14:15 schreef Felagund het volgende:
[..]
Dit is volgens mij wel de technische gids toch?
https://nkwielrennen.com/technische-gids/
Die race across the Netherlands lijkt mij trouwens niet heel gezond. Volgens mij moet je daar een paar weken van herstellen als je klaar bent.
Misschien lezen ze hier mee.quote:Op woensdag 18 juni 2025 14:50 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
Is inderdaad nu net online verschenen.
Hoeveel batterij de tracker nog heeft denk ik? Ze moeten verplicht met zo'n tracker rondrijden.quote:Op woensdag 18 juni 2025 14:44 schreef Coppi het volgende:
[..]
Wat betekent eigenlijk "battery" als je klikt op een fietser bij het dotwatchen?
Route komt op een 1km van mijn werk vandaan.quote:Op woensdag 18 juni 2025 14:54 schreef Felagund het volgende:
[..]
Hoeveel batterij de tracker nog heeft denk ik? Ze moeten verplicht met zo'n tracker rondrijden.
Dit klinkt als Bora.quote:Op woensdag 18 juni 2025 15:21 schreef Koffieplanter het volgende:
Wie geeft Zwift-fenomeen Anton Schiffer een contract?
Voormalig?quote:Op woensdag 18 juni 2025 16:39 schreef Koffieplanter het volgende:
De eerste echte profzege van voormalig dikzak Raul Garcia, erg mooi.
En toch kan dat bij hem ook zomaar plek 12 in de 1e Tourrit opleveren als hij volledig ingesloten raakt..quote:Op woensdag 18 juni 2025 17:35 schreef Koffieplanter het volgende:
De vorm waarin Merlier momenteel zit is hallucinant. Iedere pedaalslag is raak.
Mwah, van de 13 massasprints waaraan hij dit jaar meedeed won hij er 11. En dat is inclusief Saudi-Arabië en Kuurne, waar hij dus vastzat. Hij en Bert weten hun weg vaak wel te vinden, ondanks dat ze numeriek in ondertal zijn tegen zo'n beetje iedereen.quote:Op woensdag 18 juni 2025 18:24 schreef Marcoss het volgende:
[..]
En toch kan dat bij hem ook zomaar plek 12 in de 1e Tourrit opleveren als hij volledig ingesloten raakt..
Maar met z’n huidige vorm en het volledige ontbreken van vorm bij de concurrentie kan hij straks enkel verliezen.
Ik was vanmiddag nog bij de Proloog in Amerongen, daar zaten volgens mij een aantal rijders die klaar waren met de 'korte' noordelijke route. Het duurde mij te lang om ook nog op Laurens te wachten, die is volgens mij net gefinisht.quote:Op woensdag 18 juni 2025 16:04 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
Route komt op een 1km van mijn werk vandaan.
Echter komt de renner op plek 5 daar pas voorbij als ik al thuis ben.
Op goede 1,5 km van mijn huis komt ook de route voorbij
De renners op plek 3 en 4 zijn zo'n 70km van dat punt verwijderd.
Als ik het even redt, wil ik straks ook even kijken hoe het met hun gaat (mits het niet midden in de nacht is)
Nummer 5
quote:De financiële (r)evolutie in het peloton: “Een aantal ploegen zit in financiële ademnood, er zijn te veel Belgische teams”
Afgaande op het totaalbudget gaat het uitstekend met de wielersport. In 2025 werd de kaap van het half miljard euro vlotjes gerond en steeg het gemiddelde budget van een team uit de World Tour tot 32 miljoen euro. Maar niet iedereen lijkt die tempoversnelling te kunnen volgen. Hoe goed gaat het met de financiën van het wielerpeloton en de Belgische ploegen in het bijzonder? Er is een nieuw ‘cyclisme à deux vitesses’ ontstaan.
De uitdrukking ‘cyclisme à deux vitesses’ dateert uit de periode dat de dopingcultuur nog dominant was en waarbij de Franse ploegen zich afvroegen waarom zij niet meer konden volgen. Omdat er een ‘wielrennen met twee snelheden bestond’, klonk het. Een groep die wel doping gebruikte en een groep die dat niet deed.
Anno 2025 is het dopingspook zo goed als verjaagd maar heeft een nieuwe ongelijkheid zich gemanifesteerd, een financiële. “De komst van zowel multinationals als de zogenaamde geopolitieke sponsoring heeft ervoor gezorgd dat de klassieke teams – gesponsord door middelgrote bedrijven – het groeitempo moeilijk kunnen volgen. Het totaalbudget van de World Tour stijgt snel, heel snel. Maar niet voor iedereen. We gaan, zoals in het Belgische voetbal, naar de vorming van een soort van G5, teams die er budgettair bovenuit steken dankzij de steun van heel kapitaalkrachtige bedrijven: Red Bull, Decathlon, Lidl, INEOS, Visma ook met daarnaast teams die teren op de sponsoring van overheidsholdings van een land met voorop UAE Team Emirates.”
Aan het woord is Wim Lagae, hoogleraar sportmarketing aan de Katholieke Universiteit Leuven en met een gezonde belangstelling voor de wielersport. “Wat nu aan het gebeuren is, is heel marktconform. De Belgische teams hebben de voorbije jaren redelijk goed standgehouden, wat veel zegt over de vinnigheid van die juridische structuren. Maar ik merk dat een aantal ploegen toch wel een beetje in financiële ademnood zit.”
Vertekend beeld
Eén van die ploegen is het Lotto Cycling Team. “Die globale stijging geeft een vertekend beeld”, zegt Kurt Van de Wouwer, sportief manager bij het team van de Nationale Loterij. “Het is een beperkt groepje teams die het budget doen stijgen, voor de overige ploegen is het altijd moeite doen om het budget rond te krijgen. Wat er dan weer voor zorgt dat het talent onevenwichtig wordt verdeeld met vooral UAE dat er huizenhoog bovenuit steekt. Zij kopen alles op.”
Philip Roodhooft van Alpecin-Deceuninck vat het filosofisch op. “Ik vind het moeilijk om te zeggen dat anderen te veel geld hebben”, klinkt het. “Ik ga niemand verwijten dat hij erin geslaagd is om een sponsor als Red Bull naar het wielrennen te halen. Hoe meer geld er in de sport omgaat, hoe beter. En dan is het aan ons om daarop te reageren en moeten wij ervoor zorgen dat we competitief blijven.”
En dat is een hele opgave, bekent Roodhooft. Het team verliest aan het einde van het seizoen tweede naamsponsor Deceuninck. Ondanks de aanwezigheid van de populaire Mathieu van der Poel slaagt het Belgische team er voorlopig niet in een nieuwe geldschieter te vinden. “Sponsors vinden is nooit makkelijk geweest”, zegt Roodhooft. “Wij hebben het geluk of de verdienste dat we vaak wel het geld vonden voor alles wat we wilden doen maar dat ging nooit vanzelf. Het is ons nooit overkomen dat iemand op voorhand belde met de vraag of hij mocht sponsoren en ik ging ervan uit dat het ook nu niet zou gebeuren.”
“Voor elke tweehonderd potentiële sponsors die je contacteert, mag je blij zijn dat het tot één getekende deal komt”, zegt Jurgen Foré, CEO van Soudal Quick-Step. “En daar kan heel wat tijd overheen gaan, tot wel een jaar tussen de eerste contacten en de uiteindelijke handtekening. Wat logisch is: het gaat over aanzienlijke budgetten, dan moet je als bedrijf een plan klaar hebben naar marketing en activatie toe.”
Marko Heijl is de ‘Sponsorship en Corporate Communications Manager’ bij Soudal. Daarnaast doceert hij ‘Sportmarketingcommunicatie’ aan de VUB. Hij kent de wereld van de wielersponsoring als geen ander. “Sponsors voor een bedrag van één miljoen euro vind je nog wel”, klinkt het. “Maar we hebben het tegenwoordig duidelijk over grotere bedragen. We hebben een krachtiger segment van bedrijven nodig en die worden steeds zeldzamer. Iedereen heeft geld nodig.”
“Dat is al zo sinds ik 32 jaar geleden aan de slag ging in de wielerwereld”, vertelt Christoph Sercu, de grote baas van Team Flanders Baloise. “Iedereen is continu op zoek naar nieuwe inkomsten. Ik merk dat dit in België geen makkelijke opdracht is. Wielrennen is ook almaar duurder geworden. Zowel de loonkosten, door indexatie, als de algemene kosten gaan omhoog. Door maatregelen die de UCI (Internationale Wielerunie, red.) ons oplegt maar ook door bijvoorbeeld het groeiend belang van performance. Hoogtestages, nieuwe functies als diëtisten. De lat wordt almaar hoger gelegd. En een voetbalploeg die Europees speelt, zal op het eind van het seizoen misschien vijf keer gereisd hebben. Mijn renners hebben eind februari al vijf keer in het vliegtuig gezeten.”
Internationale zoektocht
De tijd dat voor sponsoring werd gekeken naar de lokale bakker en beenhouwer ligt al ver achter ons. De blik gaat ook bij de Belgische teams over de grenzen. “Omdat er in België geen honderd bedrijven zijn die financieel in aanmerking komen om naamsponsor te worden”, zegt Philip Roodhooft. “Maar ik vind het wel vervelend als er gezegd wordt dat een sponsor minstens vijf miljoen euro moet meebrengen. Dan creëren we een beeld dat de realiteit niet weerspiegelt. Als er morgen iemand met geld afkomt, die gaat ons kunnen helpen.”
De belangen van de Nationale Loterij liggen uiteraard in België maar het team ging in het verleden vaak samen met bedrijven die op de internationale markt mikten: Omega Pharma, Belisol, Soudal… “Het opleiden van jonge Belgische talenten is onze kerntaak”, zegt Kurt Van de Wouwer. “Ik denk dat er momenteel negentig door ons opgeleide renners bij andere teams rijden. Dus is het logisch dat we vooral op Belgische sponsoren mikken. Maar het klopt dat, als we terugkeren naar de World Tour, we er tenminste zouden moeten in slagen om onze betere renners te behouden. En dat is, zeker na het wegvallen van Dstny, nog wat moeilijker geworden. Ondertussen hoor ik jaarlijks op de UCI vertellen dat de budgetten fors stijgen. Als je die trein mist, dan wordt het moeilijk om te blijven concurreren. We plukken niet langer de vrucht van onze arbeid en dat werkt op den duur frustrerend.”
Is fuseren dan de oplossing? Van de Wouwer: “Het hangt ervan af op welke manier het gebeurt. Als je de huidige situatie neutraal bekijkt, dan zijn vier Belgische ploegen in de World Tour te veel voor de markt die er nu is. Als een fusie op een verstandige manier gebeurt en als de puzzel past, waarom dan niet? Of het in de praktijk haalbaar is, is een andere vraag. Mensen zijn verknocht aan hun ploeg, anderen verliezen hun job, een ploeg verliest zijn eigenheid. In ons geval: veertig jaar Lotto, dan spreek je toch van een traditie.”
“Ik denk ook dat er te veel Belgische teams zijn”, bevestigt Lagae. “Maar ik wil hier niets suggereren. Ik zie trouwens nog andere tendensen. Belgische sponsoren zoals SD Worx-Protime en AG Insurance hebben zich aan een vrouwenteam verbonden omdat je daar voor minder budget ook een aanzienlijke exposure kunt scoren. Conclusie? Uiteindelijk zal het de markt zijn die beslist. Laten we eerlijk zijn: er is in België en ook in Vlaanderen altijd een oververtegenwoordiging geweest omdat er bij ons, nog altijd, heel veel mediabelangstelling is voor het wielrennen. Bovendien hebben we een unieke expertise opgebouwd rond het management van wielerteams.”
Hoe de vedetten behouden?
Alpecin-Deceuninck heeft Mathieu van der Poel, Soudal Quick-Step mag tweevoudig olympisch kampioen Remco Evenepoel als uithangbord gebruiken. Twee van de vier meest emblematische renners van het ogenblik rijden in Belgische loondienst. “Als je naar knowhow kijkt, dan denk ik dat je mag zeggen dat we allemaal goede ploegen zijn”, weet Jurgen Foré. “Kijk je puur naar het financiële, dan komen we voor een uitdaging te staan als we niet dringend onze budgetten omhoog krijgen. Het gaat hierbij niet enkel over Remco maar over de ganse ploeg. Een goede klimmer in steun van Remco, die kost geld. Een vedette aan u koppelen, dat is één ding. Maar ook de ploeg eromheen bouwen, dat is een ander ding. UAE kan in de Tour in principe een ploeg opstellen met renners die elders kopman zouden kunnen zijn. Gelukkig zijn er nog renners als bijvoorbeeld Valentin Paret-Peintre, die naar ons komt om Remco te helpen in de Tour maar voor het overige toch ook de vrijheid krijgt om te investeren in zijn eigen toekomst.”
“Wij proberen iets te maken wat jonge mensen als Mathieu aanspreekt”, vult Philip Roodhooft aan. “Mathieu, Puck Pieterse, die kicken erop omdat ze meerdere uitdagingen nodig hebben. Wij hebben iets gemaakt wat bepaalde – en steeds meer – renners aanspreekt. Kunnen zij elders meer verdienen? Zij beseffen dat er mensen zijn die het beter hebben maar zij weten heel goed dat er heel veel mensen zijn die het slechter hebben. Hoe je jezelf daarbij voelt, bepaalt heel veel.”
Het slotwoord is voor Marko Heijl. “We merken dat de budgetten enorm stijgen met weinig ‘marktconforme’ sponsoren, die we trouwens in alle sporten vinden”, zegt hij. “Die komen uit de woestijnlanden en vinden we terug in het voetbal, golf, maar ook wielrennen… Anderzijds zijn er een paar ernstige multinationals bij gekomen. Decathlon of Red Bull vond je tien jaar geleden niet in de wielersport terug. Dat is een goede zaak voor de sport maar niet voor kleinere Belgische sponsoren die niet de budgetten hebben die de Red Bulls van deze wereld kunnen bieden. Laten we niet flauw doen. Zij werken met budgetten die een Belgische sponsor niet kan ophoesten.”
Zes Belgische teams, allemaal kopzorgen
*** Soudal Quick-Step is de meest stabiele ploeg met sponsoren die zich op de internationale markt richten, met indien nodig nog financiële back-up van de Tsjechische hoofdaandeelhouder Zdenek Bakala.
*** Intermarché-Wanty heeft één van de kleinste budgetten in de World Tour maar vindt altijd voldoende financiële ruimte om te overleven op het hoogste niveau.
*** Het derde Belgische team, Alpecin-Deceuninck, ziet aan het eind van dit seizoen tweede naamsponsor Deceuninck afhaken. De broers Roodhooft hebben nog wel wat sponsoren in hun portefeuille – Fenix, Crelan, Corendon – zodat het budget van het mannenteam voorlopig niet in het gedrang lijkt te komen. Maar ook zij zouden er nog graag een nieuwe naamsponsor bij willen.
*** Op pro-continentaal niveau zijn drie Belgische teams actief. Het grote zorgenkind is het Lotto Cycling Team. Door de goede prestaties van de twee voorbije jaren is het haast zeker om aan het eind van dit seizoen naar de World Tour te promoveren. Maar door het afhaken van tweede sponsor Dstny komt het financieel niet eens in de buurt van wat het gemiddelde team uit de World Tour kan uitgeven. Dstny is nog niet vervangen. Intussen dreigt het team alweer een deel van zijn betere middenvelders – Van Moer, Segaert, Livyns – kwijt te spelen door een gebrek aan financiële slagkracht.
*** Team Flanders-Baloise is dan weer een ander verhaal. Het opleidingsteam van de Vlaamse overheid teert al jaren op centen van die Vlaamse overheid, aangevuld met budget van verzekeringsmaatschappij Baloise. Toch brandt ook voor hen een klein oranje flikkerlichtje. In het Vlaams Parlement – meer bepaald binnen de Commissie Sport – is het nut van het team openlijk in vraag gesteld aangezien alle grote wielerteams tegenwoordig een eigen opleidingsteam hebben. Bepaalde stemmen zouden het voorziene budget – net geen twee miljoen euro – liever aan de breedtesport spenderen.
*** Ten slotte is er Wagner Bazin WB, het voormalige Bingoal-Wallonie Bruxelles. Door het verbod op reclame voor gokbedrijven als Bingoal moest teammanager Christophe Brandt op zoek naar een nieuwe partner, wat uitmondde in een fusie met het Franse Wagner Bazin.
Kloptquote:Op woensdag 18 juni 2025 18:50 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik was vanmiddag nog bij de Proloog in Amerongen, daar zaten volgens mij een aantal rijders die klaar waren met de 'korte' noordelijke route. Het duurde mij te lang om ook nog op Laurens te wachten, die is volgens mij net gefinisht.
En toch denk ik dan elke keer, zijn wij dan gek? Soms lijken wij(voor de random wielrenvolger) net een clubje flat earthers die dingen zien die niet bestaan.quote:Op woensdag 18 juni 2025 20:26 schreef Pistolero het volgende:
Anno 2025 is het dopingspook zo goed als verjaagd
Keihard gelachen.
Denk in ieder geval dat buiten de echte volgers niet veel mensen weten dat records worden verpulverd en bizarre waarden worden getrapt. Die zien dat we dit voorjaar spannende koersen hebben gezien en dat er 1 fantastische renner rondrijdt die iedereen oprolt.quote:Op woensdag 18 juni 2025 21:38 schreef Remco het volgende:
[..]
En toch denk ik dan elke keer, zijn wij dan gek? Soms lijken wij(voor de random wielrenvolger) net een clubje flat earthers die dingen zien die niet bestaan.
De ergste moet nog komen:quote:Op donderdag 19 juni 2025 07:04 schreef DeeBee het volgende:
https://sporza.be/nl/2025(...)wordt~1750253284223/
De nieuwe proleet is uit
Het is wachten op Only God Can Judge Me op de rug, Thug Life op de onderbuik en een teardrop.quote:"Ik heb er al over nagedacht", verklapt de debutant. "Maar die zou dan niet op mijn arm komen. Ik wil heel graag 'Le tête et les jambes' (het hoofd en de benen, red.) over mijn borstkas plaatsen.''
quote:"Bovenaan mijn arm staat een maantje en aan mijn pols twee sterren. Die laatste staan voor mijn mama en papa. Er is een liedje waarin Justin Bieber zingt 'I am born from two stars so the moon is where I land'. Daarom hoort er ook een maan bij."
quote:I think this is a horrible book. Written well enough, sure, whatever, but just so very, very wrong, unless you have no morals. At least with Machiavelli you could make the excuse that he wasn't so much advocating what he said, but merely describing reality. This guy is advocating evil. As I read it I couldn't help wondering how many politicians actually think this way.
If I ever met someone who actually liked this book and wanted to live their life according to it, I would never hire that person, never work for that person, never do business with that person, and would try to avoid any and all relationships with that person. I would like to be quite remotely located physically from any such person.
The sad part is I think the author is just plain wrong. Sure, you can find powerful people who have engaged in the behaviors he espouses (I think it's hard to call them "laws") and have been successful, but how many people live life this way and merely end up in the gutter with no friends, no money, and no power?
True power comes from being good, not to mention being happy, which is philosophically quite a bit more important than being powerful, although ultimately they are one and the same.
In het boek worden 48 verschillende 'tactieken' of 'laws' beschreven, elke law heeft een voorbeeld verhaaltje van vroeger over hoe de law goed werd toegepast en een verhaaltje dat laat zien hoe de law werd verkeerd werd toegepast. De verhaaltjes gaan over veel verschillende en vaak bekende personen zoals Napoleon, Thomas Edison, Caesar en ga zo maar door. Na de verhaaltjes komt er elke keer een klein stukje samenvatting van de verhalen en een nawoord per law. Erg leuk wanneer het woord 'power' je al aanspreekt.. Hiervoor ook Mastery gelezen van Robert Greene, alleen vind ik deze persoonlijk een stuk interessanter en leuker.quote:Op donderdag 19 juni 2025 10:16 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
"De slash 48 gaat over het boek 'The 48 Laws of Power' (van auteur Robert Greene, red.). Daarin staan 48 regels over hoe je macht kunt verwerven. Ik zie het een beetje als mijn persoonlijke bijbel."
We pakken er even een volledig willekeurige recensie bij:
Ik verdenk hem er plotseling van dat de boeken van Jordan Peterson ook in zijn boekenkast te vinden zijn.quote:Op donderdag 19 juni 2025 10:23 schreef Pistolero het volgende:
[..]
In het boek worden 48 verschillende 'tactieken' of 'laws' beschreven, elke law heeft een voorbeeld verhaaltje van vroeger over hoe de law goed werd toegepast en een verhaaltje dat laat zien hoe de law werd verkeerd werd toegepast. De verhaaltjes gaan over veel verschillende en vaak bekende personen zoals Napoleon, Thomas Edison, Caesar en ga zo maar door. Na de verhaaltjes komt er elke keer een klein stukje samenvatting van de verhalen en een nawoord per law. Erg leuk wanneer het woord 'power' je al aanspreekt.. Hiervoor ook Mastery gelezen van Robert Greene, alleen vind ik deze persoonlijk een stuk interessanter en leuker.
Spreekt het woord ´power´ jou ook zo aan?
quote:De financiële (r)evolutie in het peloton (deel 2): “Het belang van een ‘Superleague’ als ONE Cycling? Dat er wordt nagedacht over de toekomst”
Hoe goed gaat het met de financiën van het wielerpeloton in het algemeen en de Belgische ploegen in het bijzonder? Met die twee vragen in het achterhoofd begonnen we aan een bevragingsronde bij een rist gerenommeerde actoren in en om het wielerpeloton. De concurrentiepositie van de Belgische teams staat onder druk en oplossingen lijken niet meteen voorhanden.
Ook de komst van enkele kapitaalkrachtige sponsors heeft de structurele zwakte van de wielersport niet opgelost: profteams zijn en blijven afhankelijk van hun geldschieters. De vergelijking met het voetbal zegt alles: geen inkomsten van ticketing, geen riante vergoedingen voor bijvoorbeeld deelname aan de Champions League, geen duizelingwekkende transferbedragen… In hun zoektocht naar manieren om die afhankelijkheid van geldschieters te verkleinen, werden en worden plannen getekend en projecten aangekondigd. En dat gaat bijna steeds gepaard met heel veel tegenkantingen en intern geruzie.
De internationale wielerunie UCI drukte het peloton vorige week nog maar eens met de neus op de feiten. Vanuit Zwitserland kwam het bericht dat de UCI voorlopig niet bereid was het ONE Cycling project te steunen. Dat zou een soort van Superleague worden ter vervanging van de World Tour, met als doel de teams jaarlijks een financiële bonus van één miljoen euro te bezorgen. Het geld hiervoor zou uit Saudi-Arabië komen.
“ONE Cycling is al het zesde hervormingsplan sinds 2007”, zegt Wim Lagae, hoogleraar sportmarketing aan de KU Leuven. “Ik heb in mijn handboeken al hoofdstukken gevuld met de mislukte hervormingsplannen binnen het wielrennen.”
De taart groter maken
Inzet is het businessmodel van de wielersport. “Vierennegentig procent van het budget van een wielerteam komt van sponsoring. De rest van wat prijzengeld en merchandising”, weet Lagae. “Daar willen de teams verandering in brengen omdat ze te afhankelijk zijn van sponsoren. Zij willen hun deel van de koek. Terecht, trouwens. Om deel te nemen aan de Tour krijgen teams van organisator ASO bijvoorbeeld een vergoeding van hooguit 60.000 euro, met nog extra hotelovernachtingen. Dat is belachelijk weinig.”
“Al van zolang ik in de koers zit, wordt er gesproken over het herverdelen van televisiegelden”, zegt Christoph Sercu (Team Flanders-Baloise). “Dan wordt er vooral naar enkele kapitaalkrachtige organisatoren gekeken. Zij zijn nog altijd niet bereid een deel van de taart aan de ploegen te geven. Toch zal het ooit moeten gebeuren. Als we erin slagen de taart groter te maken, dan gaan ze makkelijker geneigd zijn een stuk te delen met de ploegen. Per slot van rekening leveren de ploegen de acteurs die verantwoordelijk zijn voor het spektakel. Het is dan ook niet meer dan logisch dat zij hun deel claimen.”
Toch lijkt het er sterk op dat ONE Cycling het zoveelste goedbedoeld project is dat een stille dood zal sterven. Toch heeft het zijn waarde, vindt Philip Roodhooft (Alpecin-Deceuninck). “Nadenken over de toekomst is altijd belangrijk, of dat nu ergens toe leidt of niet. Het feit dat je erover nadenkt en opties bekijkt en dingen probeert van een andere kant te bekijken, is altijd zinvol. Er wordt eindelijk nagedacht over de toekomst van het wielrennen, over het economisch model achter het wielrennen. Het is in het belang van alle betrokkenen, ook van zij die ONE Cycling momenteel (nog) niet genegen zijn. We zullen het toch echt samen moeten doen.”
Jurgen Foré (Soudal-Quick-Step) is het ONE Cycling project enorm genegen. “Omdat het ons brengt tot een herverdeling van de inkomsten. Ik besef dat niet alle organisatoren het financieel makkelijk hebben, maar er zijn een aantal grote spelers die geen tekorten hebben. ONE Cycling is alleszins een stap in de goede richting. Het betekent dat de stakeholders van het fietsen samen willen nadenken over het product fietsen. En dat product beter proberen te maken om nog meer inkomsten te genereren. Zodat iedereen daar een stukje beter van wordt.”
Kurt Van de Wouwer (Lotto Cycling Team) relativeert dan weer de waarde van een project als ONE Cycling. “Omdat het de verschillen tussen de teams niet wegwerkt”, vindt hij. “Als ieder team hetzelfde bedrag krijgt, blijft het verschil even groot, waarmee de problemen nog altijd niet opgelost zouden zijn.”
UCI-punten
Wat Van de Wouwer bedoelt, is dat ook met ONE Cycling de beste renners geconcentreerd zouden zitten bij een beperkt aantal teams. Lotto zou er nog altijd niet in slagen zijn betere renners aan boord te houden. “Werken met een budget cap, waarbij ploegen een maximaal budget krijgen, lijkt me niet wenselijk noch wettelijk”, klinkt het. “Wat wel zou kunnen werken, is het beperken van het aantal UCI-punten dat een ploeg mag hebben. Dat zou ervoor kunnen zorgen dat de talenten meer gespreid worden over verschillende ploegen. Dan zou bijvoorbeeld Ayuso misschien niet voor UAE rijden.”
“Iedere sport is gebaat bij een competitieve balans”, vult Marko Heijl (Soudal) aan. “Kijk, er zijn altijd dominante ploegen geweest, maar het mag niet verder gaan dan dit. De vork tussen het laagste en hoogste budget in de World Tour heeft zijn limiet bereikt. We zitten echt niet te wachten dat ze bij UAE het budget verdubbelen. Dan moet je UCI zijnde iets doen, in het belang van de sport, in het belang van de kijker, van de supporter ook. En dan is zo’n ‘punten cap’ een interessante piste.”
“Het is een piste die we zelf al hebben geopperd”, zegt Philip Roodhooft. “Door een maximumaantal UCI-punten per ploeg te installeren, vermijd je dat alle talent naar één ploeg gaat. En dan ben je voor een stuk over het muurtje aan het kijken, naar het drafting systeem bij de NBA. Dat is hun manier om talent te verdelen over de ploegen.”
Transfersommen
Lotto Cycling Team verloor afgelopen winter Maxim Van Gils ondanks een nog lopend contract aan Red Bull-BORA-hansgrohe, één van de financiële grootmachten. Het Belgische wielerteam hield er wel een behoorlijke som geld aan over. “Maar van echte transfersommen zoals in het voetbal kan je niet spreken”, aldus Wim Lagae. “Het is meer het afkopen van contracten. De zaak van Van Gils, wat voor mij geen zaak was, is niet meer dan een toepassing van het normale arbeidsrecht.”
Grote transfersommen zoals in het voetbal zitten er dan ook niet aan te komen. En ook het voetbal moet zich zorgen maken, denkt Lagae. “Vorig jaar is het arrest Diarra gevallen en dat legt eigenlijk een bom onder het internationale transfersysteem. Misschien gaan binnenkort de eerste cases komen waar de bepaling van de marktwaarde van voetballers een stuk zuiniger gaat gebeuren en niet langer op een soort van fictieve marktwaarde met onredelijke verbrekingsvergoedingen. Teammanagers mogen in deze piste geen energie steken.”
Zowat iedereen is het erover eens: de sponsors met de grote budgetten zijn meer dan welkom in het wielrennen, maar zorgen voor een scheefgetrokken situatie. Decathlon staat op het punt cosmeticagigant L’Oréal mee aan boord te hijsen, wat tot een flinke budgetverhoging leidt. “En dan zie je dat zelfs Visma-Lease a Bike er niet meer in slaagt een renner als Tiesj Benoot aan boord te houden”, zegt Marko Heijl. “Wie in de wielersport wil meespelen, moet op zoek naar een krachtiger segment van bedrijven.”
“Exploderen is niet het juiste woord, maar het klopt dat de budgetten enorm aan het toenemen zijn. De vraag is maar of er in België voldoende bedrijven zijn die deze bedragen kunnen ophoesten. Want hoe je het ook bekijkt, wielrennen blijft een interessant platform voor sponsoren. Het geeft ons de kans om onze naam aan een ploeg te verbinden, wat je bij Anderlecht of Club Brugge niet zou hebben. Remco Evenepoel rijdt voor Soudal-Quick-Step, een voetballer speelt voor Club Brugge of Anderlecht. Waarom gaat het dan zo moeilijk voor de Belgische teams, vraag ik me dan af.”
Teveel aan teams?
Simpel: er zijn onvoldoende kapitaalkrachtige sponsoren in ons land. “En de economische situatie maakt de zaken er niet makkelijker op”, denkt Wim Lagae. “De onzekerheid rond de internationale handelstarieven door het grillige Trump-beleid, de budgettaire nadruk op defensie. Het wielrennen groeit, maar een kleine vertraging van die groei zou momenteel geen kwaad kunnen. Iedereen staat op de toppen van zijn tenen.”
Misschien is de enige gepaste eindconclusie dat de Belgische wielersport boven zijn stand heeft geleefd met een teveel aan teams. Lagae: “De wielersport is ontzettend populair in ons land, en dan vooral in Vlaanderen. Dan spreek je van een markt van zeven miljoen inwoners met navenante bedrijvenmarkt, een markt die volgens mij al helemaal is leeggevist. Dus zou ik niet rekenen op groei inzake sponsorwerving. Het bestaande niveau behouden wordt al een hele uitdaging.”
En toch overheerst optimisme. “Wielrennen blijft een aantrekkelijk product”, zegt Philip Roodhooft. “Ik ga de realiteit niet beter voorstellen dan ze is en er zijn een aantal dingen die beter kunnen. Maar we zien aantrekkelijke wedstrijden, met aantrekkelijke figuren zoals Evenepoel of Van der Poel. Of zie wat Lotte Kopecky heeft losgemaakt in België. We zien toch heel veel enthousiasme bij het publiek, de kijkcijfers zijn goed. Maar is het product perfect? Kan het niet beter gecommercialiseerd worden? Is het volledig afgestemd op het kijkgedrag van jongeren? Ik denk het niet. Alles evolueert, dus je moet mee evolueren.”
Ze blijven ook nog volledig binnen de Landsgrenzenquote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:47 schreef Dale__Cooper het volgende:
Ik zie dat we zondag zowaar een profkoers in Andorra hebben. Een goed alternatief voor de Kopenhagen-sprint. Erg mooi dat we steeds meer 1.1 klimkoersen hebben.
[ afbeelding ]
Enric Mas gaat hier weer een manier vinden om niet te winnen.
Ben benieuwd hoe het nationale team van Andorra zal presterenquote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:47 schreef Dale__Cooper het volgende:
Ik zie dat we zondag zowaar een profkoers in Andorra hebben. Een goed alternatief voor de Kopenhagen-sprint. Erg mooi dat we steeds meer 1.1 klimkoersen hebben.
[ afbeelding ]
Enric Mas gaat hier weer een manier vinden om niet te winnen.
Ook best een mooi deelnemersveld voor de eerste editie, ondanks dat er maar vier WT-teams aan de start staan.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:47 schreef Dale__Cooper het volgende:
Ik zie dat we zondag zowaar een profkoers in Andorra hebben. Een goed alternatief voor de Kopenhagen-sprint. Erg mooi dat we steeds meer 1.1 klimkoersen hebben.
[ afbeelding ]
Enric Mas gaat hier weer een manier vinden om niet te winnen.
Als Adria Regada en Gerard Mora meedoen is het podium al voor tweederde gevuld kan ik je vertellen.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:58 schreef franklop het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoe het nationale team van Andorra zal presteren
Het is UAE geworden, verrassing! Matxin, neuk je moeder.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 18:37 schreef Koffieplanter het volgende:
Narvaez (alweer) de kampioen van Ecuador. Derde werd Mateo Ramirez, eerstejaars belofte. Tweevoudig winnaar van de Juventud, de grootste rittenkoers op de juniorenkalender in Ecuador. Een van die edities won hij met meer dan 16 minuten voorsprong. Vorig jaar nog een paar keer de strijd aangegaan met Hector Alvarez, Adria Pericas en Marc Zafra in Spanje.
Hallo, Movistar.
Alexis Guerin start daar dus ik geef hem bij voorbaat al precies 0% kans.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:47 schreef Dale__Cooper het volgende:
Ik zie dat we zondag zowaar een profkoers in Andorra hebben. Een goed alternatief voor de Kopenhagen-sprint. Erg mooi dat we steeds meer 1.1 klimkoersen hebben.
[ afbeelding ]
Enric Mas gaat hier weer een manier vinden om niet te winnen.
Vandaag ook stevig klimmen in Frankrijkquote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:47 schreef Dale__Cooper het volgende:
Ik zie dat we zondag zowaar een profkoers in Andorra hebben. Een goed alternatief voor de Kopenhagen-sprint. Erg mooi dat we steeds meer 1.1 klimkoersen hebben.
[ afbeelding ]
Enric Mas gaat hier weer een manier vinden om niet te winnen.
Vorige zomer zelf gefietst. Vooral het tweede deel is leuk met veel haarspeldbochten.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 15:39 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Vandaag ook stevig klimmen in Frankrijk
quote:Op donderdag 19 juni 2025 07:04 schreef DeeBee het volgende:
https://sporza.be/nl/2025(...)wordt~1750253284223/
De nieuwe proleet is uit
quote:"Rufus is mijn bijnaam. Van de bondscoach tot mijn verzorger en zelfs mijn vader: iedereen gebruikt het al een paar jaar. Het komt uit de film 'Paniekzaaiers' van Gaston en Leo, maar ik weet eigenlijk niet hoe het mijn bijnaam geworden is."
Wat een lelijk shirt.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 13:34 schreef Momo het volgende:
[ x ]
20 jaar later een andere Rasmussen in een Rabobank pakje
Hij trapt dat monsterverzet aardig doorquote:Op vrijdag 20 juni 2025 16:25 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Not sure if Prodhomme or Pogacar.
Terwijl ik ten tijde van die docuserie over hem en senior het een verwend kutkind vond.quote:Op donderdag 19 juni 2025 09:28 schreef DiegoFuser het volgende:
En toch vind ik Tibo de meeste sympathieke (misschien wel de enige) van de jonge lichting Vlaamse coureurs.
Opeens weet je het op je 28e. Ik moet gewoon harder trappen als de rest, net als Pogacar.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 16:25 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Not sure if Prodhomme or Pogacar.
Slechts een minuutje langzamer dan Pogacar, met overduidelijk de eerste helft met de handrem eropquote:Op vrijdag 20 juni 2025 16:25 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Not sure if Prodhomme or Pogacar.
Mogen we zo langzamerhand concluderen dat Tom Donnenwirth een fraud is?quote:Op donderdag 25 juli 2024 17:54 schreef Immerdebestebob het volgende:
Tom Donnenwirth is een fenomeen. Letten jullie op, Cofidis?
Daar kan @Slobeend wel op antwoordenquote:Op vrijdag 20 juni 2025 18:48 schreef wimderon het volgende:
[..]
Mogen we zo langzamerhand concluderen dat Tom Donnenwirth een fraud is?
Doet Prodhomme een Bonnamourtje?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 19:16 schreef Columbiafan het volgende:
Zou Paul Seixas al spijt hebben van het weggeven van die overwinning aan Nicholas P.?
Lijkt me niet. Seixas is toch een uniek talent. Die gaat nog veel winnen.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 19:16 schreef Columbiafan het volgende:
Zou Paul Seixas al spijt hebben van het weggeven van die overwinning aan Nicholas P.?
Dit zijn teksten.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 19:50 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Lijkt me niet. Seixas is toch een uniek talent. Die gaat nog veel winnen.
De Franse Tourdroom leeftquote:Op vrijdag 20 juni 2025 19:50 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Lijkt me niet. Seixas is toch een uniek talent. Die gaat nog veel winnen.
Als Pogacar straks degene is die de grote Franse held van Tourwinst af houdt zullen de ultranationalistische Fransen helemaal gek worden en alle mogelijke middelen inzetten om hem te stoppen.quote:
Ik verdenk de Tractor niet van tatoeagesquote:Op zaterdag 21 juni 2025 12:41 schreef The_Undertone het volgende:
Jammer, was wel een ritje voor den Tibo. Hopelijk geen vervuilde tattoo-naald.
Een 2-3-4 (inclusief wegwerpgebaar) was fraai geweestquote:Op zaterdag 21 juni 2025 16:03 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Hilarische sprint in de Route du Sud waar de ene renner van FDJ de ander opsluit. Helaas kon de renner van AG2R net niet profiteren, dat had het helemaal afgemaakt.
Er was ook nog een derde renner van FDJ aan het sprinten, fraud Donnenwirth leest blijkbaar mee hier.
Steef sluist al het advertentiegeld direct door naar wat DDOS-tools om de concurrentie kapot te maken?quote:
Ik zou niet weten wie anders de moeite zou nemen om firstcycling te dwarsbomen.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:33 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Steef sluist al het advertentiegeld direct door naar wat DDOS-tools om de concurrentie kapot te maken?
De winnaar moet naar Kralingen?quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:14 schreef Mani89 het volgende:
Een koers die beslist gaat worden met de Gouden Fietsbel, dat kan toch niet mensen.
Weet je wie het wel lastig had in Caen?quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:49 schreef Koffieplanter het volgende:
Ik ben nog niet onder de indruk van de vorm van Pippo. Ik heb genoeg gezien, die gaat het Remco niet lastig maken in Caen.
Waarom is dat emo.gif?quote:Op zondag 22 juni 2025 10:35 schreef Chiappucci het volgende:
Ik zie dat Meeus alweer aan het vertrek staat in Kopenhagen vandaag.
Klopt, met als reden dat hij naar Kopenhagen zou afreizenquote:Op zondag 22 juni 2025 10:46 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Omdat hij gisteren DNS was in Zwitserland
En de regel is dat je dan eigenlijk niet mag rijden behalve als de organisatie in Zwitserland toestemming geeft. Dit is gewoon niet wenselijk want voor je het weet gaat iedereen dit doen als het ze beter uit komt.quote:Op zondag 22 juni 2025 10:47 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Klopt, met als reden dat hij naar Kopenhagen zou afreizen
Correct, en het is fijn dat die ruimte er is, want sprinters twee obligate bergritten laten afwerken terwijl er een nieuwe koers wordt gelanceerd zou wel heel erge betutteling zijn.quote:Op zondag 22 juni 2025 10:48 schreef franklop het volgende:
Moet je daar geen toestemming voor hebben van organisatie om dan tijdens de nog lopende koers ergens anders te starten?
Met andere woorden, ze hebben vermoedelijk die toestemming. Waar gaat dit over?quote:Op zondag 22 juni 2025 10:49 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
En de regel is dat je dan eigenlijk niet mag rijden behalve als de organisatie in Zwitserland toestemming geeft. Dit is gewoon niet wenselijk want voor je het weet gaat iedereen dit doen als het ze beter uit komt.
Dan hadden ze iemand anders op moeten stellen in Zwitserland, je rijdt ergens of niet.quote:Op zondag 22 juni 2025 10:50 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Correct, en het is fijn dat die ruimte er is, want sprinters twee obligate bergritten laten afwerken terwijl er een nieuwe koers wordt gelanceerd zou wel heel erge betutteling zijn.
Waarom? Ze hebben toch een waarschijnlijke toestemming gekregen om het zo te mogen doen?quote:Op zondag 22 juni 2025 10:51 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dan hadden ze iemand anders op moeten stellen in Zwitserland, je rijdt ergens of niet.
Ongetwijfeld maar als dit met voorbedachte rade is, lijkt het me niet de bedoeling. Voor je het weet krijg je in allerlei kleinere rondjes dat ploegen vooraf dealtjes maken met de organisatie en de laatste 2 etappes er een flink aantal renners afstappen.quote:Op zondag 22 juni 2025 10:51 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Waarom? Ze hebben toch een waarschijnlijke toestemming gekregen om het zo te mogen doen?
Dit gaat helemaal nergens over. Collectief fulmineren omdat de UCI op alle slakken zout legt, maar waag het niet als renner om een ''dubbele'' koers te rijden, want dan heb je echt de poppen aan het dansen. We willen de beste renners tegen elkaar zien, maar Jordi Meeus of all places moet en zal in Zwitserland blijven rijden om in twee bergritten 153e te worden, in plaats van een sprinterskoers wat extra kleur te geven - voor zover daar bij godbetert Jordi Meeus enige sprake van is.quote:Op zondag 22 juni 2025 10:54 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ongetwijfeld maar als dit met voorbedachte rade is, lijkt het me niet de bedoeling. Voor je het weet krijg je in allerlei kleinere rondjes dat ploegen vooraf dealtjes maken met de organisatie en de laatste 2 etappes er een flink aantal renners afstappen.
Zo van: je kunt deze en deze renners aan de start krijgen mits je ze vrij geeft nadat ze afgestapt zijn. Dat riekt naar competitievervalsing.
Je maakt er een karikatuur van. Waar het om gaat is dat de ploeg er ook prima voor had kunnen kiezen ipv Meeus een andere renner op te stellen in Zwitserland als ze hem graag in Kopenhagen aan de start willen.quote:Op zondag 22 juni 2025 10:58 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Dit gaat helemaal nergens over. Collectief fulmineren omdat de UCI op alle slakken zout legt, maar waag het niet als renner om een ''dubbele'' koers te rijden, want dan heb je echt de poppen aan het dansen. We willen de beste renners tegen elkaar zien, maar Jordi Meeus of all places moet en zal in Zwitserland blijven rijden om in twee bergritten 153e te worden.
quote:Op zondag 22 juni 2025 11:03 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Je maakt er een karikatuur van. Waar het om gaat is dat de ploeg er ook prima voor had kunnen kiezen ipv Meeus een andere renner op te stellen in Zwitserland als ze hem graag in Kopenhagen aan de start willen.
Als je dit toe gaat staan, kun je in principe in bepaalde weken eerst een rondje starten dat op maandag start, daar afstappen en dan doorgaan naar een rondje dat op woensdag of donderdag start. Om ook daar af te stappen en in het weekend nog een eensdagswedstrijd te rijden.
Zo kun je als sprinter wel heel erg gaan cherrypicken.
Waaruit blijkt precies dat de renners in die hypothese die toestemming zouden krijgen, dan? Hoeveel voorbeelden kunnen jullie überhaupt benoemen van renners die, in laten we zeggen de laatste 5 jaar, een ''dubbele'' koers hebben gereden? Nog geheel los van de context van een nieuwe WorldTour koers op de kalender.quote:Op zondag 22 juni 2025 11:03 schreef Frozen-assassin het volgende:
Nou ja, Jordi Meeus kan nu wel punten gaan pakken (al is dat natuurlijk niet van belang voor RBH) terwijl hij normaal nog in Tour de Suisse moet rijden.
Dus ja in dat opzicht is dat wel enigszins vreemd. Zo kan je Astana zijnde ook renners laten afstappen om volgende dag punten te laten pakken in een 1.1 koers.
Dit regel je dan vooraf met de organisatie. Zie mijn eerdere bericht. Zeker de wat grotere namen wil iedereen graag aan de start, als is het maar voor een paar dagen. De grotere ploegen hebben dit niet nodig, maar ik de strijd om de WT licenties kan het ook invloed hebben als ploegen dat gaan doen.quote:Op zondag 22 juni 2025 11:03 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Waaruit blijkt precies dat de renners in die hypothese die toestemming zouden krijgen, dan?
Maar dat kan niet, want die krijgen waarschijnlijk geen toestemming.quote:Op zondag 22 juni 2025 11:08 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dit regel je dan vooraf met de organisatie. Zie mijn eerdere bericht. Zeker de wat grotere namen wil iedereen graag aan de start, als is het maar voor een paar dagen. De grotere ploegen hebben dit niet nodig, maar ik de strijd om de WT licenties kan het ook invloed hebben als ploegen dat gaan doen.
Over alles kun je onderhandelen. De ene ploeg heeft wat meer leverage dan de andere natuurlijk.quote:Op zondag 22 juni 2025 11:10 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Maar dat kan niet, want die krijgen waarschijnlijk geen toestemming.
Getuige het feit dat het welgeteld 0 (nul) keer is voorgekomen sinds de intrede van de promotie/degradatie, denk ik dat al deze Doomsday scenarios redelijk op niets zijn gebaseerd.quote:Op zondag 22 juni 2025 11:12 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Over alles kun je onderhandelen. De ene ploeg heeft wat meer leverage dan de andere natuurlijk.
Prima en logisch dat je Meeus wil opstellen in Kopenhagen en daarmee respect wil tonen voor die koers. Maar dan had je hem dus niet moeten opstellen en voortijdig uit koers moeten halen in Zwitserland.quote:Op zondag 22 juni 2025 13:56 schreef wimderon het volgende:
Je toont toch juist respect voor een koers door een kopman als Meeus op te willen stellen. Als hij maar één van deze twee koersen gereden had dan had Bora in Kopenhagen waarschijnlijk met een onvolledige ploeg zonder sprinter gereden, omdat Welsford meerdere botten gebroken heeft.
Jij bent het geheel met mij eens.quote:Op zondag 22 juni 2025 13:56 schreef Mani89 het volgende:
Ik sluit mij ook aan bij Faraday en wil er graag aan toevoegen dat user Koffieplanter louter wartaal uitslaat.
Maar die reed hij om klaar te zijn voor een mogelijke Tour. Het was of dit of geen Kopenhagen.quote:Op zondag 22 juni 2025 13:59 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Prima en logisch dat je Meeus wil opstellen in Kopenhagen en daarmee respect wil tonen voor die koers. Maar dan had je hem dus niet moeten opstellen en voortijdig uit koers moeten halen in Zwitserland.
Maar wat is precies het probleem als hij moet kiezen tussen óf Zwitserland uitrijden, óf Zwitserland niet rijden en alleen Kopenhagen rijden. Dan mag hij zelf lekker bepalen wat het beste in zijn voorbereiding op de Tour past.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:01 schreef wimderon het volgende:
[..]
Maar die reed hij om klaar te zijn voor een mogelijke Tour. Het was of dit of geen Kopenhagen.
Ik vraag me meer af wat het probleem is dat hij allebei rijdt omdat Welsford in de kreukels ligt.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:11 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Maar wat is precies het probleem als hij moet kiezen tussen óf Zwitserland uitrijden, óf Zwitserland niet rijden en alleen Kopenhagen rijden. Dan mag hij zelf lekker bepalen wat het beste in zijn voorbereiding op de Tour past.
De status van Welsford vind ik eigenlijk nog niet eens zo interessant. Jordi Meeus rijdt met toestemming van de Ronde van Zwitserland een andere koers, lekker boeiend.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:41 schreef wimderon het volgende:
[..]
Ik vraag me meer af wat het probleem is dat hij allebei rijdt omdat Welsford in de kreukels ligt.
Volgend jaar nog meer David Dekkers halen, dat zal helpen.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:45 schreef wimderon het volgende:
Een resterend peloton van een man of 30 en de laatste Euskaltel wappert er af.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |