Nee. Sinds 2017 gewoon 1.1.quote:Op zondag 15 juni 2025 15:52 schreef vaarsuvius het volgende:
is deze koers naar een hogere categorie gepromoveerd? aangezien er op het podium historisch 95% van de tijd wat lokale belgen stonden, maar nu de laatste jaren vol met internationale namen
Neem aan dat hij ook vanaf 2017 bedoelt? Toen kwamen ze weer terug op de kalender en sindsdien zowat enkel grote nemen als winnaarquote:Op zondag 15 juni 2025 16:16 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nee. Sinds 2017 gewoon 1.1.
Maar zal wel alles te maken hebben met de UCI-punten die hier te verdienen zijn.
Plimussquote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:15 schreef hhh38 het volgende:
Heeft iemand In De Waaier met De Mart geluisterd?
Oh ik dacht dat je het zelf al geluisterd had. Hij spreekt op een gegeven moment van Plimuss (Plymouth).quote:
Oh nee ik was benieuwd of het de moeite waard was.quote:Op maandag 16 juni 2025 13:25 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Oh ik dacht dat je het zelf al geluisterd had. Hij spreekt op een gegeven moment van Plimuss (Plymouth).
Ja maar dat was al een paar dagen geleden. Ik vind het de moeite waard overigens.quote:Op maandag 16 juni 2025 13:52 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Oh nee ik was benieuwd of het de moeite waard was.
De focus ligt wel erg veel op doping trouwens. En ook het begin van Marts journalistieke carrière komt aan bod.quote:Op maandag 16 juni 2025 13:52 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Oh nee ik was benieuwd of het de moeite waard was.
De anekdote dat een dokter op het vliegveld Smeets en Ducrot in 2007 vertelde dat 196 van de 198 renners uit de Tour van 1998 retroactief positief waren getest vond ik wel een grappig feitje.quote:Op maandag 16 juni 2025 14:05 schreef Chiappucci het volgende:
[..]
De focus ligt wel erg veel op doping trouwens. En ook het begin van Marts journalistieke carrière komt aan bod.
Wie waren die 2 die dan niet positief getest hebben, vraag ik mij afquote:Op maandag 16 juni 2025 14:46 schreef Slobeend het volgende:
[..]
De anekdote dat een dokter op het vliegveld Smeets en Ducrot in 2007 vertelde dat 196 van de 198 renners uit de Tour van 1998 retroactief positief waren getest vond ik wel een grappig feitje.
Thierry Gouvenou en Patrick Jonker?quote:Op maandag 16 juni 2025 15:04 schreef franklop het volgende:
[..]
Wie waren die 2 die dan niet positief getest hebben, vraag ik mij af
Vroeger zag je heel veel Rabo shirtjes. Tegenwoordig hier en daar wel eens een Visma shirtje, maar niet veel. Het is denk ik een beetje not-done geworden.quote:Op zondag 15 juni 2025 14:53 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat vind ik wel meevallen eigenlijk. Zo af en toe zie je er eens eentje, veel meer in ploegloze kleding dan dat er in Visma-shirtjes fietsen.
Ik geloof best dat een groot deel of het grootste deel gedoped had in 1998. 196 van de 198 geloof ik dan weer niet. Misschien een sterk aangedikt verhaal van de dokter of het falende geheugen van Smeets. Combi van beide is ook mogelijk.quote:Op maandag 16 juni 2025 14:46 schreef Slobeend het volgende:
[..]
De anekdote dat een dokter op het vliegveld Smeets en Ducrot in 2007 vertelde dat 196 van de 198 renners uit de Tour van 1998 retroactief positief waren getest vond ik wel een grappig feitje.
Ja, Rabo zag je veel. Rabo sponsorde ook wel veel verenigingen. Het was ook echt 'n Nederlandse ploeg.quote:Op maandag 16 juni 2025 15:24 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Vroeger zag je heel veel Rabo shirtjes. Tegenwoordig hier en daar wel eens een Visma shirtje, maar niet veel. Het is denk ik een beetje not-done geworden.
quote:Geen profshirt
Van de fiets naar de kleding, te beginnen met het shirtje. Een fietsshirtje van een profploeg is enkel gereserveerd voor de renners die het tot die ploeg hebben geschopt. Leiderstruien van profkoers, regenboogtruien of shirts van nationale selecties zijn helemaal uit den boze; die moet je verdienen, vindt menig wielrenner.
Volgens mij zei Smeets ook niet dat ze allemaal positief zouden testen, maar dat ze allemaal een plusje achter de naam hadden staan qua gebruikte middelen die niet toegestaan zijn. Dat klinkt dan toch iets anders.quote:Op maandag 16 juni 2025 15:27 schreef Coppi het volgende:
[..]
Ik geloof best dat een groot deel of het grootste deel gedoped had in 1998. 196 van de 198 geloof ik dan weer niet. Misschien een sterk aangedikt verhaal van de dokter of het falende geheugen van Smeets. Combi van beide is ook mogelijk.
Knechten van het lagere signatuur als Mario Traversoni, Paolo Fornaciari, Pascal Derami en Xavier Jan zijn nooit met doping of verdachtmakingen in verband gebracht. Minstens 10% was geen dopinggebruiker lijkt mij.
Belangrijkste is dat de hertesten rond 2013 nogmaals zijn gedaan. De resultaten zijn door de Franse senaat gepubliceerd. Uit de hertesten bleek:
Positive:
Andrea Tafi, Erik Zabel, Bo Hamburger (twice), Laurent Jalabert, Marcos Serrano, Jens Heppner, Jeroen Blijlevens, Nicola Minali, Mario Cipollini, Fabio Sacchi, Eddy Mazzoleni, Jacky Durand, Abraham Olano, Laurent Desbiens, Marco Pantani, Manuel Beltran, Jan Ullrich (twice), Kevin Livingston (twice)
Suspicious:
Ermanno Brignoli, Alain Turicchia, Pascal Chanteur, Frederic Moncassin, Bobby Julich, Roland Meier, Giuseppe Calcaterra, Stefano Zanini, Eddy Mazzoleni, Stephane Barthe, Stuart O'Grady, Axel Merckx
Dat betekent dat de rest van de 83 geteste wielrenners dus als negatief voor EPO uit de test kwamen. Zo kom je nooit aan 99%.
Ja, zo wordt er wel naar gekeken door de meesten inderdaad. Hoewel truitjes van cultploegen als Mapei wel weer hip zijn.quote:Op maandag 16 juni 2025 15:46 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, Rabo zag je veel. Rabo sponsorde ook wel veel verenigingen. Het was ook echt 'n Nederlandse ploeg.
Ik denk ook wel dat het not-done is. Op WF ook een artikel gevonden met ongeschreven regels waar o.a. dit in staat:
[..]
Vanmorgen LtD gesproken. Hij had 1u slaap gepakt vannachtquote:Op maandag 16 juni 2025 20:09 schreef Sjoerd102 het volgende:
https://www.wielerflits.n(...)netherlands-aan-kop/ leuk om via de gps tracker te volgen
Dit is volgens mij wel de technische gids toch?quote:Op woensdag 18 juni 2025 14:03 schreef Sjoerd102 het volgende:
10
[..]
Vanmorgen LtD gesproken. Hij had 1u slaap gepakt vannacht![]()
Anyway volgende week het NK.
De Technische gids is nog steeds niet online
Is er wel ergens een startlijst?
Wat betekent eigenlijk "battery" als je klikt op een fietser bij het dotwatchen?quote:Op woensdag 18 juni 2025 14:03 schreef Sjoerd102 het volgende:
10
[..]
Vanmorgen LtD gesproken. Hij had 1u slaap gepakt vannacht![]()
Anyway volgende week het NK.
De Technische gids is nog steeds niet online
Is er wel ergens een startlijst?
Zijn voorsprong is onderhand zo groot dat hij nog wel tijd heeft voor een extra dutje. 82 km voorsprong. Nog 80 tot de finish.quote:Op woensdag 18 juni 2025 14:03 schreef Sjoerd102 het volgende:
10
[..]
Vanmorgen LtD gesproken. Hij had 1u slaap gepakt vannacht![]()
Anyway volgende week het NK.
De Technische gids is nog steeds niet online
Is er wel ergens een startlijst?
Is inderdaad nu net online verschenen.quote:Op woensdag 18 juni 2025 14:15 schreef Felagund het volgende:
[..]
Dit is volgens mij wel de technische gids toch?
https://nkwielrennen.com/technische-gids/
Die race across the Netherlands lijkt mij trouwens niet heel gezond. Volgens mij moet je daar een paar weken van herstellen als je klaar bent.
Misschien lezen ze hier mee.quote:Op woensdag 18 juni 2025 14:50 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
Is inderdaad nu net online verschenen.
Hoeveel batterij de tracker nog heeft denk ik? Ze moeten verplicht met zo'n tracker rondrijden.quote:Op woensdag 18 juni 2025 14:44 schreef Coppi het volgende:
[..]
Wat betekent eigenlijk "battery" als je klikt op een fietser bij het dotwatchen?
Route komt op een 1km van mijn werk vandaan.quote:Op woensdag 18 juni 2025 14:54 schreef Felagund het volgende:
[..]
Hoeveel batterij de tracker nog heeft denk ik? Ze moeten verplicht met zo'n tracker rondrijden.
Dit klinkt als Bora.quote:Op woensdag 18 juni 2025 15:21 schreef Koffieplanter het volgende:
Wie geeft Zwift-fenomeen Anton Schiffer een contract?
Voormalig?quote:Op woensdag 18 juni 2025 16:39 schreef Koffieplanter het volgende:
De eerste echte profzege van voormalig dikzak Raul Garcia, erg mooi.
En toch kan dat bij hem ook zomaar plek 12 in de 1e Tourrit opleveren als hij volledig ingesloten raakt..quote:Op woensdag 18 juni 2025 17:35 schreef Koffieplanter het volgende:
De vorm waarin Merlier momenteel zit is hallucinant. Iedere pedaalslag is raak.
Mwah, van de 13 massasprints waaraan hij dit jaar meedeed won hij er 11. En dat is inclusief Saudi-Arabië en Kuurne, waar hij dus vastzat. Hij en Bert weten hun weg vaak wel te vinden, ondanks dat ze numeriek in ondertal zijn tegen zo'n beetje iedereen.quote:Op woensdag 18 juni 2025 18:24 schreef Marcoss het volgende:
[..]
En toch kan dat bij hem ook zomaar plek 12 in de 1e Tourrit opleveren als hij volledig ingesloten raakt..
Maar met z’n huidige vorm en het volledige ontbreken van vorm bij de concurrentie kan hij straks enkel verliezen.
Ik was vanmiddag nog bij de Proloog in Amerongen, daar zaten volgens mij een aantal rijders die klaar waren met de 'korte' noordelijke route. Het duurde mij te lang om ook nog op Laurens te wachten, die is volgens mij net gefinisht.quote:Op woensdag 18 juni 2025 16:04 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
Route komt op een 1km van mijn werk vandaan.
Echter komt de renner op plek 5 daar pas voorbij als ik al thuis ben.
Op goede 1,5 km van mijn huis komt ook de route voorbij
De renners op plek 3 en 4 zijn zo'n 70km van dat punt verwijderd.
Als ik het even redt, wil ik straks ook even kijken hoe het met hun gaat (mits het niet midden in de nacht is)
Nummer 5
quote:De financiële (r)evolutie in het peloton: “Een aantal ploegen zit in financiële ademnood, er zijn te veel Belgische teams”
Afgaande op het totaalbudget gaat het uitstekend met de wielersport. In 2025 werd de kaap van het half miljard euro vlotjes gerond en steeg het gemiddelde budget van een team uit de World Tour tot 32 miljoen euro. Maar niet iedereen lijkt die tempoversnelling te kunnen volgen. Hoe goed gaat het met de financiën van het wielerpeloton en de Belgische ploegen in het bijzonder? Er is een nieuw ‘cyclisme à deux vitesses’ ontstaan.
De uitdrukking ‘cyclisme à deux vitesses’ dateert uit de periode dat de dopingcultuur nog dominant was en waarbij de Franse ploegen zich afvroegen waarom zij niet meer konden volgen. Omdat er een ‘wielrennen met twee snelheden bestond’, klonk het. Een groep die wel doping gebruikte en een groep die dat niet deed.
Anno 2025 is het dopingspook zo goed als verjaagd maar heeft een nieuwe ongelijkheid zich gemanifesteerd, een financiële. “De komst van zowel multinationals als de zogenaamde geopolitieke sponsoring heeft ervoor gezorgd dat de klassieke teams – gesponsord door middelgrote bedrijven – het groeitempo moeilijk kunnen volgen. Het totaalbudget van de World Tour stijgt snel, heel snel. Maar niet voor iedereen. We gaan, zoals in het Belgische voetbal, naar de vorming van een soort van G5, teams die er budgettair bovenuit steken dankzij de steun van heel kapitaalkrachtige bedrijven: Red Bull, Decathlon, Lidl, INEOS, Visma ook met daarnaast teams die teren op de sponsoring van overheidsholdings van een land met voorop UAE Team Emirates.”
Aan het woord is Wim Lagae, hoogleraar sportmarketing aan de Katholieke Universiteit Leuven en met een gezonde belangstelling voor de wielersport. “Wat nu aan het gebeuren is, is heel marktconform. De Belgische teams hebben de voorbije jaren redelijk goed standgehouden, wat veel zegt over de vinnigheid van die juridische structuren. Maar ik merk dat een aantal ploegen toch wel een beetje in financiële ademnood zit.”
Vertekend beeld
Eén van die ploegen is het Lotto Cycling Team. “Die globale stijging geeft een vertekend beeld”, zegt Kurt Van de Wouwer, sportief manager bij het team van de Nationale Loterij. “Het is een beperkt groepje teams die het budget doen stijgen, voor de overige ploegen is het altijd moeite doen om het budget rond te krijgen. Wat er dan weer voor zorgt dat het talent onevenwichtig wordt verdeeld met vooral UAE dat er huizenhoog bovenuit steekt. Zij kopen alles op.”
Philip Roodhooft van Alpecin-Deceuninck vat het filosofisch op. “Ik vind het moeilijk om te zeggen dat anderen te veel geld hebben”, klinkt het. “Ik ga niemand verwijten dat hij erin geslaagd is om een sponsor als Red Bull naar het wielrennen te halen. Hoe meer geld er in de sport omgaat, hoe beter. En dan is het aan ons om daarop te reageren en moeten wij ervoor zorgen dat we competitief blijven.”
En dat is een hele opgave, bekent Roodhooft. Het team verliest aan het einde van het seizoen tweede naamsponsor Deceuninck. Ondanks de aanwezigheid van de populaire Mathieu van der Poel slaagt het Belgische team er voorlopig niet in een nieuwe geldschieter te vinden. “Sponsors vinden is nooit makkelijk geweest”, zegt Roodhooft. “Wij hebben het geluk of de verdienste dat we vaak wel het geld vonden voor alles wat we wilden doen maar dat ging nooit vanzelf. Het is ons nooit overkomen dat iemand op voorhand belde met de vraag of hij mocht sponsoren en ik ging ervan uit dat het ook nu niet zou gebeuren.”
“Voor elke tweehonderd potentiële sponsors die je contacteert, mag je blij zijn dat het tot één getekende deal komt”, zegt Jurgen Foré, CEO van Soudal Quick-Step. “En daar kan heel wat tijd overheen gaan, tot wel een jaar tussen de eerste contacten en de uiteindelijke handtekening. Wat logisch is: het gaat over aanzienlijke budgetten, dan moet je als bedrijf een plan klaar hebben naar marketing en activatie toe.”
Marko Heijl is de ‘Sponsorship en Corporate Communications Manager’ bij Soudal. Daarnaast doceert hij ‘Sportmarketingcommunicatie’ aan de VUB. Hij kent de wereld van de wielersponsoring als geen ander. “Sponsors voor een bedrag van één miljoen euro vind je nog wel”, klinkt het. “Maar we hebben het tegenwoordig duidelijk over grotere bedragen. We hebben een krachtiger segment van bedrijven nodig en die worden steeds zeldzamer. Iedereen heeft geld nodig.”
“Dat is al zo sinds ik 32 jaar geleden aan de slag ging in de wielerwereld”, vertelt Christoph Sercu, de grote baas van Team Flanders Baloise. “Iedereen is continu op zoek naar nieuwe inkomsten. Ik merk dat dit in België geen makkelijke opdracht is. Wielrennen is ook almaar duurder geworden. Zowel de loonkosten, door indexatie, als de algemene kosten gaan omhoog. Door maatregelen die de UCI (Internationale Wielerunie, red.) ons oplegt maar ook door bijvoorbeeld het groeiend belang van performance. Hoogtestages, nieuwe functies als diëtisten. De lat wordt almaar hoger gelegd. En een voetbalploeg die Europees speelt, zal op het eind van het seizoen misschien vijf keer gereisd hebben. Mijn renners hebben eind februari al vijf keer in het vliegtuig gezeten.”
Internationale zoektocht
De tijd dat voor sponsoring werd gekeken naar de lokale bakker en beenhouwer ligt al ver achter ons. De blik gaat ook bij de Belgische teams over de grenzen. “Omdat er in België geen honderd bedrijven zijn die financieel in aanmerking komen om naamsponsor te worden”, zegt Philip Roodhooft. “Maar ik vind het wel vervelend als er gezegd wordt dat een sponsor minstens vijf miljoen euro moet meebrengen. Dan creëren we een beeld dat de realiteit niet weerspiegelt. Als er morgen iemand met geld afkomt, die gaat ons kunnen helpen.”
De belangen van de Nationale Loterij liggen uiteraard in België maar het team ging in het verleden vaak samen met bedrijven die op de internationale markt mikten: Omega Pharma, Belisol, Soudal… “Het opleiden van jonge Belgische talenten is onze kerntaak”, zegt Kurt Van de Wouwer. “Ik denk dat er momenteel negentig door ons opgeleide renners bij andere teams rijden. Dus is het logisch dat we vooral op Belgische sponsoren mikken. Maar het klopt dat, als we terugkeren naar de World Tour, we er tenminste zouden moeten in slagen om onze betere renners te behouden. En dat is, zeker na het wegvallen van Dstny, nog wat moeilijker geworden. Ondertussen hoor ik jaarlijks op de UCI vertellen dat de budgetten fors stijgen. Als je die trein mist, dan wordt het moeilijk om te blijven concurreren. We plukken niet langer de vrucht van onze arbeid en dat werkt op den duur frustrerend.”
Is fuseren dan de oplossing? Van de Wouwer: “Het hangt ervan af op welke manier het gebeurt. Als je de huidige situatie neutraal bekijkt, dan zijn vier Belgische ploegen in de World Tour te veel voor de markt die er nu is. Als een fusie op een verstandige manier gebeurt en als de puzzel past, waarom dan niet? Of het in de praktijk haalbaar is, is een andere vraag. Mensen zijn verknocht aan hun ploeg, anderen verliezen hun job, een ploeg verliest zijn eigenheid. In ons geval: veertig jaar Lotto, dan spreek je toch van een traditie.”
“Ik denk ook dat er te veel Belgische teams zijn”, bevestigt Lagae. “Maar ik wil hier niets suggereren. Ik zie trouwens nog andere tendensen. Belgische sponsoren zoals SD Worx-Protime en AG Insurance hebben zich aan een vrouwenteam verbonden omdat je daar voor minder budget ook een aanzienlijke exposure kunt scoren. Conclusie? Uiteindelijk zal het de markt zijn die beslist. Laten we eerlijk zijn: er is in België en ook in Vlaanderen altijd een oververtegenwoordiging geweest omdat er bij ons, nog altijd, heel veel mediabelangstelling is voor het wielrennen. Bovendien hebben we een unieke expertise opgebouwd rond het management van wielerteams.”
Hoe de vedetten behouden?
Alpecin-Deceuninck heeft Mathieu van der Poel, Soudal Quick-Step mag tweevoudig olympisch kampioen Remco Evenepoel als uithangbord gebruiken. Twee van de vier meest emblematische renners van het ogenblik rijden in Belgische loondienst. “Als je naar knowhow kijkt, dan denk ik dat je mag zeggen dat we allemaal goede ploegen zijn”, weet Jurgen Foré. “Kijk je puur naar het financiële, dan komen we voor een uitdaging te staan als we niet dringend onze budgetten omhoog krijgen. Het gaat hierbij niet enkel over Remco maar over de ganse ploeg. Een goede klimmer in steun van Remco, die kost geld. Een vedette aan u koppelen, dat is één ding. Maar ook de ploeg eromheen bouwen, dat is een ander ding. UAE kan in de Tour in principe een ploeg opstellen met renners die elders kopman zouden kunnen zijn. Gelukkig zijn er nog renners als bijvoorbeeld Valentin Paret-Peintre, die naar ons komt om Remco te helpen in de Tour maar voor het overige toch ook de vrijheid krijgt om te investeren in zijn eigen toekomst.”
“Wij proberen iets te maken wat jonge mensen als Mathieu aanspreekt”, vult Philip Roodhooft aan. “Mathieu, Puck Pieterse, die kicken erop omdat ze meerdere uitdagingen nodig hebben. Wij hebben iets gemaakt wat bepaalde – en steeds meer – renners aanspreekt. Kunnen zij elders meer verdienen? Zij beseffen dat er mensen zijn die het beter hebben maar zij weten heel goed dat er heel veel mensen zijn die het slechter hebben. Hoe je jezelf daarbij voelt, bepaalt heel veel.”
Het slotwoord is voor Marko Heijl. “We merken dat de budgetten enorm stijgen met weinig ‘marktconforme’ sponsoren, die we trouwens in alle sporten vinden”, zegt hij. “Die komen uit de woestijnlanden en vinden we terug in het voetbal, golf, maar ook wielrennen… Anderzijds zijn er een paar ernstige multinationals bij gekomen. Decathlon of Red Bull vond je tien jaar geleden niet in de wielersport terug. Dat is een goede zaak voor de sport maar niet voor kleinere Belgische sponsoren die niet de budgetten hebben die de Red Bulls van deze wereld kunnen bieden. Laten we niet flauw doen. Zij werken met budgetten die een Belgische sponsor niet kan ophoesten.”
Zes Belgische teams, allemaal kopzorgen
*** Soudal Quick-Step is de meest stabiele ploeg met sponsoren die zich op de internationale markt richten, met indien nodig nog financiële back-up van de Tsjechische hoofdaandeelhouder Zdenek Bakala.
*** Intermarché-Wanty heeft één van de kleinste budgetten in de World Tour maar vindt altijd voldoende financiële ruimte om te overleven op het hoogste niveau.
*** Het derde Belgische team, Alpecin-Deceuninck, ziet aan het eind van dit seizoen tweede naamsponsor Deceuninck afhaken. De broers Roodhooft hebben nog wel wat sponsoren in hun portefeuille – Fenix, Crelan, Corendon – zodat het budget van het mannenteam voorlopig niet in het gedrang lijkt te komen. Maar ook zij zouden er nog graag een nieuwe naamsponsor bij willen.
*** Op pro-continentaal niveau zijn drie Belgische teams actief. Het grote zorgenkind is het Lotto Cycling Team. Door de goede prestaties van de twee voorbije jaren is het haast zeker om aan het eind van dit seizoen naar de World Tour te promoveren. Maar door het afhaken van tweede sponsor Dstny komt het financieel niet eens in de buurt van wat het gemiddelde team uit de World Tour kan uitgeven. Dstny is nog niet vervangen. Intussen dreigt het team alweer een deel van zijn betere middenvelders – Van Moer, Segaert, Livyns – kwijt te spelen door een gebrek aan financiële slagkracht.
*** Team Flanders-Baloise is dan weer een ander verhaal. Het opleidingsteam van de Vlaamse overheid teert al jaren op centen van die Vlaamse overheid, aangevuld met budget van verzekeringsmaatschappij Baloise. Toch brandt ook voor hen een klein oranje flikkerlichtje. In het Vlaams Parlement – meer bepaald binnen de Commissie Sport – is het nut van het team openlijk in vraag gesteld aangezien alle grote wielerteams tegenwoordig een eigen opleidingsteam hebben. Bepaalde stemmen zouden het voorziene budget – net geen twee miljoen euro – liever aan de breedtesport spenderen.
*** Ten slotte is er Wagner Bazin WB, het voormalige Bingoal-Wallonie Bruxelles. Door het verbod op reclame voor gokbedrijven als Bingoal moest teammanager Christophe Brandt op zoek naar een nieuwe partner, wat uitmondde in een fusie met het Franse Wagner Bazin.
Kloptquote:Op woensdag 18 juni 2025 18:50 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik was vanmiddag nog bij de Proloog in Amerongen, daar zaten volgens mij een aantal rijders die klaar waren met de 'korte' noordelijke route. Het duurde mij te lang om ook nog op Laurens te wachten, die is volgens mij net gefinisht.
En toch denk ik dan elke keer, zijn wij dan gek? Soms lijken wij(voor de random wielrenvolger) net een clubje flat earthers die dingen zien die niet bestaan.quote:Op woensdag 18 juni 2025 20:26 schreef Pistolero het volgende:
Anno 2025 is het dopingspook zo goed als verjaagd
Keihard gelachen.
Denk in ieder geval dat buiten de echte volgers niet veel mensen weten dat records worden verpulverd en bizarre waarden worden getrapt. Die zien dat we dit voorjaar spannende koersen hebben gezien en dat er 1 fantastische renner rondrijdt die iedereen oprolt.quote:Op woensdag 18 juni 2025 21:38 schreef Remco het volgende:
[..]
En toch denk ik dan elke keer, zijn wij dan gek? Soms lijken wij(voor de random wielrenvolger) net een clubje flat earthers die dingen zien die niet bestaan.
De ergste moet nog komen:quote:Op donderdag 19 juni 2025 07:04 schreef DeeBee het volgende:
https://sporza.be/nl/2025(...)wordt~1750253284223/
De nieuwe proleet is uit
Het is wachten op Only God Can Judge Me op de rug, Thug Life op de onderbuik en een teardrop.quote:"Ik heb er al over nagedacht", verklapt de debutant. "Maar die zou dan niet op mijn arm komen. Ik wil heel graag 'Le tête et les jambes' (het hoofd en de benen, red.) over mijn borstkas plaatsen.''
quote:"Bovenaan mijn arm staat een maantje en aan mijn pols twee sterren. Die laatste staan voor mijn mama en papa. Er is een liedje waarin Justin Bieber zingt 'I am born from two stars so the moon is where I land'. Daarom hoort er ook een maan bij."
quote:I think this is a horrible book. Written well enough, sure, whatever, but just so very, very wrong, unless you have no morals. At least with Machiavelli you could make the excuse that he wasn't so much advocating what he said, but merely describing reality. This guy is advocating evil. As I read it I couldn't help wondering how many politicians actually think this way.
If I ever met someone who actually liked this book and wanted to live their life according to it, I would never hire that person, never work for that person, never do business with that person, and would try to avoid any and all relationships with that person. I would like to be quite remotely located physically from any such person.
The sad part is I think the author is just plain wrong. Sure, you can find powerful people who have engaged in the behaviors he espouses (I think it's hard to call them "laws") and have been successful, but how many people live life this way and merely end up in the gutter with no friends, no money, and no power?
True power comes from being good, not to mention being happy, which is philosophically quite a bit more important than being powerful, although ultimately they are one and the same.
In het boek worden 48 verschillende 'tactieken' of 'laws' beschreven, elke law heeft een voorbeeld verhaaltje van vroeger over hoe de law goed werd toegepast en een verhaaltje dat laat zien hoe de law werd verkeerd werd toegepast. De verhaaltjes gaan over veel verschillende en vaak bekende personen zoals Napoleon, Thomas Edison, Caesar en ga zo maar door. Na de verhaaltjes komt er elke keer een klein stukje samenvatting van de verhalen en een nawoord per law. Erg leuk wanneer het woord 'power' je al aanspreekt.. Hiervoor ook Mastery gelezen van Robert Greene, alleen vind ik deze persoonlijk een stuk interessanter en leuker.quote:Op donderdag 19 juni 2025 10:16 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
"De slash 48 gaat over het boek 'The 48 Laws of Power' (van auteur Robert Greene, red.). Daarin staan 48 regels over hoe je macht kunt verwerven. Ik zie het een beetje als mijn persoonlijke bijbel."
We pakken er even een volledig willekeurige recensie bij:
Ik verdenk hem er plotseling van dat de boeken van Jordan Peterson ook in zijn boekenkast te vinden zijn.quote:Op donderdag 19 juni 2025 10:23 schreef Pistolero het volgende:
[..]
In het boek worden 48 verschillende 'tactieken' of 'laws' beschreven, elke law heeft een voorbeeld verhaaltje van vroeger over hoe de law goed werd toegepast en een verhaaltje dat laat zien hoe de law werd verkeerd werd toegepast. De verhaaltjes gaan over veel verschillende en vaak bekende personen zoals Napoleon, Thomas Edison, Caesar en ga zo maar door. Na de verhaaltjes komt er elke keer een klein stukje samenvatting van de verhalen en een nawoord per law. Erg leuk wanneer het woord 'power' je al aanspreekt.. Hiervoor ook Mastery gelezen van Robert Greene, alleen vind ik deze persoonlijk een stuk interessanter en leuker.
Spreekt het woord ´power´ jou ook zo aan?
quote:De financiële (r)evolutie in het peloton (deel 2): “Het belang van een ‘Superleague’ als ONE Cycling? Dat er wordt nagedacht over de toekomst”
Hoe goed gaat het met de financiën van het wielerpeloton in het algemeen en de Belgische ploegen in het bijzonder? Met die twee vragen in het achterhoofd begonnen we aan een bevragingsronde bij een rist gerenommeerde actoren in en om het wielerpeloton. De concurrentiepositie van de Belgische teams staat onder druk en oplossingen lijken niet meteen voorhanden.
Ook de komst van enkele kapitaalkrachtige sponsors heeft de structurele zwakte van de wielersport niet opgelost: profteams zijn en blijven afhankelijk van hun geldschieters. De vergelijking met het voetbal zegt alles: geen inkomsten van ticketing, geen riante vergoedingen voor bijvoorbeeld deelname aan de Champions League, geen duizelingwekkende transferbedragen… In hun zoektocht naar manieren om die afhankelijkheid van geldschieters te verkleinen, werden en worden plannen getekend en projecten aangekondigd. En dat gaat bijna steeds gepaard met heel veel tegenkantingen en intern geruzie.
De internationale wielerunie UCI drukte het peloton vorige week nog maar eens met de neus op de feiten. Vanuit Zwitserland kwam het bericht dat de UCI voorlopig niet bereid was het ONE Cycling project te steunen. Dat zou een soort van Superleague worden ter vervanging van de World Tour, met als doel de teams jaarlijks een financiële bonus van één miljoen euro te bezorgen. Het geld hiervoor zou uit Saudi-Arabië komen.
“ONE Cycling is al het zesde hervormingsplan sinds 2007”, zegt Wim Lagae, hoogleraar sportmarketing aan de KU Leuven. “Ik heb in mijn handboeken al hoofdstukken gevuld met de mislukte hervormingsplannen binnen het wielrennen.”
De taart groter maken
Inzet is het businessmodel van de wielersport. “Vierennegentig procent van het budget van een wielerteam komt van sponsoring. De rest van wat prijzengeld en merchandising”, weet Lagae. “Daar willen de teams verandering in brengen omdat ze te afhankelijk zijn van sponsoren. Zij willen hun deel van de koek. Terecht, trouwens. Om deel te nemen aan de Tour krijgen teams van organisator ASO bijvoorbeeld een vergoeding van hooguit 60.000 euro, met nog extra hotelovernachtingen. Dat is belachelijk weinig.”
“Al van zolang ik in de koers zit, wordt er gesproken over het herverdelen van televisiegelden”, zegt Christoph Sercu (Team Flanders-Baloise). “Dan wordt er vooral naar enkele kapitaalkrachtige organisatoren gekeken. Zij zijn nog altijd niet bereid een deel van de taart aan de ploegen te geven. Toch zal het ooit moeten gebeuren. Als we erin slagen de taart groter te maken, dan gaan ze makkelijker geneigd zijn een stuk te delen met de ploegen. Per slot van rekening leveren de ploegen de acteurs die verantwoordelijk zijn voor het spektakel. Het is dan ook niet meer dan logisch dat zij hun deel claimen.”
Toch lijkt het er sterk op dat ONE Cycling het zoveelste goedbedoeld project is dat een stille dood zal sterven. Toch heeft het zijn waarde, vindt Philip Roodhooft (Alpecin-Deceuninck). “Nadenken over de toekomst is altijd belangrijk, of dat nu ergens toe leidt of niet. Het feit dat je erover nadenkt en opties bekijkt en dingen probeert van een andere kant te bekijken, is altijd zinvol. Er wordt eindelijk nagedacht over de toekomst van het wielrennen, over het economisch model achter het wielrennen. Het is in het belang van alle betrokkenen, ook van zij die ONE Cycling momenteel (nog) niet genegen zijn. We zullen het toch echt samen moeten doen.”
Jurgen Foré (Soudal-Quick-Step) is het ONE Cycling project enorm genegen. “Omdat het ons brengt tot een herverdeling van de inkomsten. Ik besef dat niet alle organisatoren het financieel makkelijk hebben, maar er zijn een aantal grote spelers die geen tekorten hebben. ONE Cycling is alleszins een stap in de goede richting. Het betekent dat de stakeholders van het fietsen samen willen nadenken over het product fietsen. En dat product beter proberen te maken om nog meer inkomsten te genereren. Zodat iedereen daar een stukje beter van wordt.”
Kurt Van de Wouwer (Lotto Cycling Team) relativeert dan weer de waarde van een project als ONE Cycling. “Omdat het de verschillen tussen de teams niet wegwerkt”, vindt hij. “Als ieder team hetzelfde bedrag krijgt, blijft het verschil even groot, waarmee de problemen nog altijd niet opgelost zouden zijn.”
UCI-punten
Wat Van de Wouwer bedoelt, is dat ook met ONE Cycling de beste renners geconcentreerd zouden zitten bij een beperkt aantal teams. Lotto zou er nog altijd niet in slagen zijn betere renners aan boord te houden. “Werken met een budget cap, waarbij ploegen een maximaal budget krijgen, lijkt me niet wenselijk noch wettelijk”, klinkt het. “Wat wel zou kunnen werken, is het beperken van het aantal UCI-punten dat een ploeg mag hebben. Dat zou ervoor kunnen zorgen dat de talenten meer gespreid worden over verschillende ploegen. Dan zou bijvoorbeeld Ayuso misschien niet voor UAE rijden.”
“Iedere sport is gebaat bij een competitieve balans”, vult Marko Heijl (Soudal) aan. “Kijk, er zijn altijd dominante ploegen geweest, maar het mag niet verder gaan dan dit. De vork tussen het laagste en hoogste budget in de World Tour heeft zijn limiet bereikt. We zitten echt niet te wachten dat ze bij UAE het budget verdubbelen. Dan moet je UCI zijnde iets doen, in het belang van de sport, in het belang van de kijker, van de supporter ook. En dan is zo’n ‘punten cap’ een interessante piste.”
“Het is een piste die we zelf al hebben geopperd”, zegt Philip Roodhooft. “Door een maximumaantal UCI-punten per ploeg te installeren, vermijd je dat alle talent naar één ploeg gaat. En dan ben je voor een stuk over het muurtje aan het kijken, naar het drafting systeem bij de NBA. Dat is hun manier om talent te verdelen over de ploegen.”
Transfersommen
Lotto Cycling Team verloor afgelopen winter Maxim Van Gils ondanks een nog lopend contract aan Red Bull-BORA-hansgrohe, één van de financiële grootmachten. Het Belgische wielerteam hield er wel een behoorlijke som geld aan over. “Maar van echte transfersommen zoals in het voetbal kan je niet spreken”, aldus Wim Lagae. “Het is meer het afkopen van contracten. De zaak van Van Gils, wat voor mij geen zaak was, is niet meer dan een toepassing van het normale arbeidsrecht.”
Grote transfersommen zoals in het voetbal zitten er dan ook niet aan te komen. En ook het voetbal moet zich zorgen maken, denkt Lagae. “Vorig jaar is het arrest Diarra gevallen en dat legt eigenlijk een bom onder het internationale transfersysteem. Misschien gaan binnenkort de eerste cases komen waar de bepaling van de marktwaarde van voetballers een stuk zuiniger gaat gebeuren en niet langer op een soort van fictieve marktwaarde met onredelijke verbrekingsvergoedingen. Teammanagers mogen in deze piste geen energie steken.”
Zowat iedereen is het erover eens: de sponsors met de grote budgetten zijn meer dan welkom in het wielrennen, maar zorgen voor een scheefgetrokken situatie. Decathlon staat op het punt cosmeticagigant L’Oréal mee aan boord te hijsen, wat tot een flinke budgetverhoging leidt. “En dan zie je dat zelfs Visma-Lease a Bike er niet meer in slaagt een renner als Tiesj Benoot aan boord te houden”, zegt Marko Heijl. “Wie in de wielersport wil meespelen, moet op zoek naar een krachtiger segment van bedrijven.”
“Exploderen is niet het juiste woord, maar het klopt dat de budgetten enorm aan het toenemen zijn. De vraag is maar of er in België voldoende bedrijven zijn die deze bedragen kunnen ophoesten. Want hoe je het ook bekijkt, wielrennen blijft een interessant platform voor sponsoren. Het geeft ons de kans om onze naam aan een ploeg te verbinden, wat je bij Anderlecht of Club Brugge niet zou hebben. Remco Evenepoel rijdt voor Soudal-Quick-Step, een voetballer speelt voor Club Brugge of Anderlecht. Waarom gaat het dan zo moeilijk voor de Belgische teams, vraag ik me dan af.”
Teveel aan teams?
Simpel: er zijn onvoldoende kapitaalkrachtige sponsoren in ons land. “En de economische situatie maakt de zaken er niet makkelijker op”, denkt Wim Lagae. “De onzekerheid rond de internationale handelstarieven door het grillige Trump-beleid, de budgettaire nadruk op defensie. Het wielrennen groeit, maar een kleine vertraging van die groei zou momenteel geen kwaad kunnen. Iedereen staat op de toppen van zijn tenen.”
Misschien is de enige gepaste eindconclusie dat de Belgische wielersport boven zijn stand heeft geleefd met een teveel aan teams. Lagae: “De wielersport is ontzettend populair in ons land, en dan vooral in Vlaanderen. Dan spreek je van een markt van zeven miljoen inwoners met navenante bedrijvenmarkt, een markt die volgens mij al helemaal is leeggevist. Dus zou ik niet rekenen op groei inzake sponsorwerving. Het bestaande niveau behouden wordt al een hele uitdaging.”
En toch overheerst optimisme. “Wielrennen blijft een aantrekkelijk product”, zegt Philip Roodhooft. “Ik ga de realiteit niet beter voorstellen dan ze is en er zijn een aantal dingen die beter kunnen. Maar we zien aantrekkelijke wedstrijden, met aantrekkelijke figuren zoals Evenepoel of Van der Poel. Of zie wat Lotte Kopecky heeft losgemaakt in België. We zien toch heel veel enthousiasme bij het publiek, de kijkcijfers zijn goed. Maar is het product perfect? Kan het niet beter gecommercialiseerd worden? Is het volledig afgestemd op het kijkgedrag van jongeren? Ik denk het niet. Alles evolueert, dus je moet mee evolueren.”
Ze blijven ook nog volledig binnen de Landsgrenzenquote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:47 schreef Dale__Cooper het volgende:
Ik zie dat we zondag zowaar een profkoers in Andorra hebben. Een goed alternatief voor de Kopenhagen-sprint. Erg mooi dat we steeds meer 1.1 klimkoersen hebben.
[ afbeelding ]
Enric Mas gaat hier weer een manier vinden om niet te winnen.
Ben benieuwd hoe het nationale team van Andorra zal presterenquote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:47 schreef Dale__Cooper het volgende:
Ik zie dat we zondag zowaar een profkoers in Andorra hebben. Een goed alternatief voor de Kopenhagen-sprint. Erg mooi dat we steeds meer 1.1 klimkoersen hebben.
[ afbeelding ]
Enric Mas gaat hier weer een manier vinden om niet te winnen.
Ook best een mooi deelnemersveld voor de eerste editie, ondanks dat er maar vier WT-teams aan de start staan.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:47 schreef Dale__Cooper het volgende:
Ik zie dat we zondag zowaar een profkoers in Andorra hebben. Een goed alternatief voor de Kopenhagen-sprint. Erg mooi dat we steeds meer 1.1 klimkoersen hebben.
[ afbeelding ]
Enric Mas gaat hier weer een manier vinden om niet te winnen.
Als Adria Regada en Gerard Mora meedoen is het podium al voor tweederde gevuld kan ik je vertellen.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:58 schreef franklop het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoe het nationale team van Andorra zal presteren
Het is UAE geworden, verrassing! Matxin, neuk je moeder.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 18:37 schreef Koffieplanter het volgende:
Narvaez (alweer) de kampioen van Ecuador. Derde werd Mateo Ramirez, eerstejaars belofte. Tweevoudig winnaar van de Juventud, de grootste rittenkoers op de juniorenkalender in Ecuador. Een van die edities won hij met meer dan 16 minuten voorsprong. Vorig jaar nog een paar keer de strijd aangegaan met Hector Alvarez, Adria Pericas en Marc Zafra in Spanje.
Hallo, Movistar.
Alexis Guerin start daar dus ik geef hem bij voorbaat al precies 0% kans.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:47 schreef Dale__Cooper het volgende:
Ik zie dat we zondag zowaar een profkoers in Andorra hebben. Een goed alternatief voor de Kopenhagen-sprint. Erg mooi dat we steeds meer 1.1 klimkoersen hebben.
[ afbeelding ]
Enric Mas gaat hier weer een manier vinden om niet te winnen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |