abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 12 juni 2025 @ 21:10:18 #276
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_217924503
quote:
10s.gif Op donderdag 12 juni 2025 21:00 schreef Pistolero het volgende:

[..]
Je kan toch niet met droge ogen beweren dat er niks moet veranderen aan het financieel model van het wielrennen?
Als jij een goed plan hebt hoor ik het graag. Als je mij de keuze geeft tussen het huidige (en eeuwige, wat op zich ook wel iets te betekenen heeft) model of Saoedisch bloedgeld en gesloten circuits weet ik het wel hoor.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_217924545
quote:
Dat zal Christophe Brandt niet leuk vinden :+

Als het peloton niet groter wordt, zal dit vooral nadelig zijn voor de kleinere Pro teams. Kan bijna niet anders dan dat er daar af gaan haken.

Zo'n Wagner Bazin WB bijvoorbeeld. Die bakken er echt helemaal niks meer van.
pi_217924631
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2025 20:55 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Vind jij het normaal dat alle tv inkomsten naar de ASO gaan? Moet je voorstellen dat in het voetbal de UEFA vanuit de rol als organisator alle inkomsten zelf houdt en daar private eigenaren achter zitten die daar heel erg rijk van worden. Want dat is wat de ASO en de familie Amaury is.
Hoeveel pakt de ASO met die rechten? En van dat geld organiseren ze ook nog allerlei wedstrijden waar geld bij moet. Als je wat overblijft dan gaat verdelen over de ploegen, da's peanuts.

Enige dat je kunt doen verder is wat VIP-tenten exploiteren. Als mensen 'n tientje entree moeten betalen om een wielerkoers te zien, haakt een groot deel af.

CL levert miljarden per jaar op. Dan valt er iets te verdelen. Bij de flutbedragen die de ASO krijgt voor de Tour niet.

Plugge met z'n OneCycling. Janken dat de toppers zo weinig tegen elkaar rijden, maar zijn ploeg zet wel hun toppers vooral op de vulkaan in plaats van ze wat meer te laten rijden.

OneCycling zou elk team ¤1m per jaar opleveren. Moet je daar dan alles voor slopen?
pi_217924881
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 21:23 schreef Halcon het volgende:

[..]
Hoeveel pakt de ASO met die rechten? En van dat geld organiseren ze ook nog allerlei wedstrijden waar geld bij moet. Als je wat overblijft dan gaat verdelen over de ploegen, da's peanuts.

Enige dat je kunt doen verder is wat VIP-tenten exploiteren. Als mensen 'n tientje entree moeten betalen om een wielerkoers te zien, haakt een groot deel af.

CL levert miljarden per jaar op. Dan valt er iets te verdelen. Bij de flutbedragen die de ASO krijgt voor de Tour niet.

Plugge met z'n OneCycling. Janken dat de toppers zo weinig tegen elkaar rijden, maar zijn ploeg zet wel hun toppers vooral op de vulkaan in plaats van ze wat meer te laten rijden.

OneCycling zou elk team ¤1m per jaar opleveren. Moet je daar dan alles voor slopen?
De familie Amaury wil niets zeggen over hoeveel ze verdienen aan de tour maar dat moet een hoop zijn aan sponsoring en tv rechten. Het prijzengeld ontwikkelt de laatste jaren ook amper.
pi_217924914
Even door chatgpt gehaald: schatting is 100-150 miljoen winst uit de tour en ongeveer 240 miljoen per jaar uit ASO in totaal.

Maar je mag natuurlijk ook geloven dat ze er amper aan verdienen _O-
pi_217924950
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 21:49 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
De familie Amaury wil niets zeggen over hoeveel ze verdienen aan de tour maar dat moet een hoop zijn aan sponsoring en tv rechten. Het prijzengeld ontwikkelt de laatste jaren ook amper.
Ze zullen er ongetwijfeld goed aan verdienen. Dat geloof ik meteen. Maar het is, denk ik, niet zo dat als je dat geld gaat verdelen onder de ploegen, dat dat een gamechanger is.

Waarom organiseren Plugge en kornuiten niet wat koersjes in Bahrein, Oman en zo? Regelen ze daar even wat tv-zenders die daar tientallen miljoenen voor betalen, toeschouwers die entree betalen, dik prijzengeld, al hun toppers aan de start...
  donderdag 12 juni 2025 @ 21:59:08 #282
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_217924974
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 21:56 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ze zullen er ongetwijfeld goed aan verdienen. Dat geloof ik meteen. Maar het is, denk ik, niet zo dat als je dat geld gaat verdelen onder de ploegen, dat dat een gamechanger is.

Waarom organiseren Plugge en kornuiten niet wat koersjes in Bahrein, Oman en zo? Regelen ze daar even wat tv-zenders die daar tientallen miljoenen voor betalen, toeschouwers die entree betalen, dik prijzengeld, al hun toppers aan de start...
Dat is het probleem bij wielrennen. Je kunt vrijwel onmogelijk een heel parcours (200+km) volledig afzetten en entree gaan heffen.
Net efkes anges
  Moderator donderdag 12 juni 2025 @ 22:01:11 #283
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_217924990
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2025 21:52 schreef Faraday01 het volgende:
Even door chatgpt gehaald: schatting is 100-150 miljoen winst uit de tour en ongeveer 240 miljoen per jaar uit ASO in totaal.

Als je nou gewoon even zelf was gaan googelen had je vrij snel kunnen vinden dat deze cijfers niet kloppen.

Of, laten we het zo zeggen: omzet is geen winst.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_217924999
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 22:01 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]
Als je nou gewoon even zelf was gaan googelen had je vrij snel kunnen vinden dat deze cijfers niet kloppen.
Vertel oh grote wijze, wat zijn dan wel de cijfers.
pi_217925015
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2025 21:52 schreef Faraday01 het volgende:

Volgens deze bron pakken ze ¤ 114,3m winst per jaar.

Maar da's niet alleen wielrennen natuurlijk.
pi_217925025
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 21:59 schreef Sjoerd102 het volgende:

[..]
Dat is het probleem bij wielrennen. Je kunt vrijwel onmogelijk een heel parcours (200+km) volledig afzetten en entree gaan heffen.
Je zou interessante delen af kunnen zetten en entree gaan heffen. Maar of dat veel meer op gaat leveren dan dat het schade doet?
pi_217925064
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 22:04 schreef Halcon het volgende:

[..]
Volgens deze bron pakken ze ¤ 114,3m winst per jaar.

Maar da's niet alleen wielrennen natuurlijk.
De wielertak zou 40-50% zijn. Ze kunnen tenminste het startgeld en prijzengeld een stuk verhogen. Blijkbaar moeten de meeste ploegen er flink geld bij leggen om de tour te rijden.
pi_217925078
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 22:06 schreef Halcon het volgende:

[..]
Je zou interessante delen af kunnen zetten en entree gaan heffen. Maar of dat veel meer op gaat leveren dan dat het schade doet?
Ik vermoed dat Flanders classic goed boert op de Kwaremont
pi_217925089
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 22:09 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
De wielertak zou 40-50% zijn. Ze kunnen tenminste het startgeld en prijzengeld een stuk verhogen. Blijkbaar moeten de meeste ploegen er flink geld bij leggen om de tour te rijden.
Het feit dat er relatief gezien zo krankzinnig weinig geld omgaat in de sport en grote koersen als Paris-Nice en de Dauphiné al niet winstgevend zijn is toch ook gewoon bewijs dat er helemaal niks klopt van de manier waarop de sport georganiseerd wordt.

Verder moet de ASO uiteraard kapot, zolang die organisatie bestaat zal de sport nooit vooruit kunnen.
pi_217925117
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 22:09 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Da's dan een miljoen of 50 per jaar. Er doen ondertussen 23 ploegen mee aan de Tour. Tel uit wat er per ploeg over blijft dan.

Om daar nu alles voor op te blazen.

Begrijp me niet verkeerd, van mij mag het prijzengeld omhoog, maar ik zie niet zo zeer hoe de plannetjes van Plugge & co of een of andere revolutie, het allemaal heel veel beter gaat maken...
pi_217925191
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 22:10 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik vermoed dat Flanders classic goed boert op de Kwaremont
Dat denk ik ook wel. Maar dat is één plek met relatief weinig ruimte en één dag per jaar. ¤ 1,2m winst per jaar trouwens dat Flanders Classic volgens deze bron.

Enige wat een beetje kan. Op zo'n interessante plek VIP-tenten exploiteren. Maar dat kan ook alleen bij een paar grote koersen. Op de rest van de koersen komt nu al amper volk af, laat staan als ze er voor moeten gaan betalen.

In een stadion is zoiets makkelijker te organiseren. Voor voetbal willen ook meer mensen dikke entreeprijzen betalen, er kijken veel meer mensen naar op televisie, mensen kopen elk jaar shirtjes tot aan het derde uitshirt aan toe, er wordt betaald om stadions 'n sponsornaam te geven, competities, etc, etc.

Wielrennen is heel anders. Ik denk dat Plugge & co zich er beter op kunnen richten hoe ze het binnen hun budget kunnen organiseren in plaats van dagdromen over OneCycling.
pi_217925233
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 22:20 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat denk ik ook wel. Maar dat is één plek met relatief weinig ruimte en één dag per jaar. ¤ 1,2m winst per jaar trouwens dat Flanders Classic volgens deze bron.

Enige wat een beetje kan. Op zo'n interessante plek VIP-tenten exploiteren. Maar dat kan ook alleen bij een paar grote koersen. Op de rest van de koersen komt nu al amper volk af, laat staan als ze er voor moeten gaan betalen.

In een stadion is zoiets makkelijker te organiseren. Voor voetbal willen ook meer mensen dikke entreeprijzen betalen, er kijken veel meer mensen naar op televisie, mensen kopen elk jaar shirtjes tot aan het derde uitshirt aan toe, er wordt betaald om stadions 'n sponsornaam te geven, competities, etc, etc.

Wielrennen is heel anders. Ik denk dat Plugge & co zich er beter op kunnen richten hoe ze het binnen hun budget kunnen organiseren in plaats van dagdromen over OneCycling.
Ik wil ook zeker geen zandbak dollars :r

Tegelijkertijd ga je met de UCI en de ASO ook niet verder komen. En als dit blijft duren, loop je de kans dat de profteams een eigen league beginnen zoals al in veel andere sporten gebeurd is. Zitten we straks naar de Tour, RvV of PR te kijken zonder de beste renners :X
pi_217925339
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 22:24 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik wil ook zeker geen zandbak dollars :r

Tegelijkertijd ga je met de UCI en de ASO ook niet verder komen. En als dit blijft duren, loop je de kans dat de profteams een eigen league beginnen zoals al in veel andere sporten gebeurd is. Zitten we straks naar de Tour, RvV of PR te kijken zonder de beste renners :X
Met de UCI en de ASO blijft het zoals het nu is, inderdaad. Ik zou dat ook niet opgeven voor een onzeker Saoedisch avontuur.

En dan zo'n Plugge. Mekkeren dat de toppers amper tegen elkaar rijden, maar zelf z'n renners zo ongeveer het hele jaar op een vulkaan zetten.

Ik geloof er niks van dat Visma een eigen league gaat beginnen. En als ze dat doen, dan denk ik dat mensen liever kijken naar de Tour de France zonder Vingegaard dan naar de Ronde van Oman met Vingegaard of naar een Ronde van Vlaanderen zonder Wout van Aert dan naar een rondje op het F1-circuit van Bahrein waar hij wel meedoet. De Tour is voor Vingegaard belangrijker dan Vingegaard voor de Tour.

Wielerteams zijn wat dat betreft totaal niet te vergelijken met voetbalteams. Je ziet bijna nooit mensen in Visma-shirtjes of met Visma-merchandise. Geen tokkies die een Visma-tattoo op hun kuit zetten. Wielervolgens zijn niet echt fan van een bepaald team. En het aantal echte wereldsterren in het wielrennen is ook beperkt.

Om een lang verhaal kort te maken: ik zie het alternatief voor de manier waarop het nu gaat eigenlijk niet.

Ik denk ook dat er veel grotere problemen zijn in het wielrennen dan 1 miljoen extra per jaar voor Visma. Het dalend aantal jeugdrenners bijvoorbeeld.

[ Bericht 2% gewijzigd door Halcon op 12-06-2025 22:45:59 ]
pi_217928260
Matthews voorlopig aan de kant. Blijkbaar een soort van longembolie gehad. :o
pi_217928332
Morgen Dwars door het Hageland met del Grosso en Brennan.
  vrijdag 13 juni 2025 @ 10:25:21 #296
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_217928342
Het is mij niet echt duidelijk wat het idee van Lidl is met Albert Withen Philipsen. Nu mag hij weer opdraven in de Girobio.
Put these foolish ambitions to rest.
  vrijdag 13 juni 2025 @ 10:58:42 #297
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_217928590
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 22:39 schreef Halcon het volgende:

[..]
Wielerteams zijn wat dat betreft totaal niet te vergelijken met voetbalteams. Je ziet bijna nooit mensen in Visma-shirtjes of met Visma-merchandise. Geen tokkies die een Visma-tattoo op hun kuit zetten. Wielervolgens zijn niet echt fan van een bepaald team. En het aantal echte wereldsterren in het wielrennen is ook beperkt.
Dit is wel een goed punt. Als er al sympathie of antipathie is voor een bepaald team, is dat veelal afhankelijk van de individuele renners en staf, of van de hoeveelheid zeges die ze behalen. UAE wekt irritatie op vanwege de dominantie en de dubieuze begeleiding, niet vanwege het merk UAE; vorig decennium zat Sky/Ineos in die rol en nu totaal niet meer.
  vrijdag 13 juni 2025 @ 10:59:47 #298
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_217928595
Wielrenner is dan ook een edele sport.
  vrijdag 13 juni 2025 @ 11:34:30 #299
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_217928810
quote:
Wat voor verschillende ploegen gevolgen zou kunnen hebben, is dat de UCI voortaan onderscheid gaat maken tussen helmen voor weg- en baantijdritten enerzijds en helmen voor wegwedstrijden anderzijds. Welke helmen in welke wedstrijden gebruikt mogen worden, wordt per 1 januari 2026 verduidelijkt.
UCIgoden. Nu de skin suits nog.
Put these foolish ambitions to rest.
  vrijdag 13 juni 2025 @ 13:20:29 #300
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_217929636
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 22:39 schreef Halcon het volgende:

[..]

De wieleramateur zie je juist heel regelmatig in een tricot van een profploeg fietsen.
Net efkes anges
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')