quote:Op dinsdag 10 juni 2025 17:53 schreef Jojoke het volgende:
Oh, dat is snel. Daar hebben we de eerste kandidaat voor een lijsttrekkersverkiezing al.
Ingewijden: Diederik Boomsma overweegt lijsttrekkerschap NSC
https://www.telegraaf.nl/(...)ap-nsc/71098758.html
Ze doen niet eens meer hun best om er een beetje serieus verhaal van te maken. Een soort ingezonden brief, maar dan verpakt als een nieuwsartikel.quote:[..]die het kneiterlinkse stadsbestuur regelmatig in verlegenheid wist te brengen, onder meer vanwege zijn niet-aflatende strijd rondom erfpachtmistanden
Nou ja, als je even verzint waar deze partij uit voortkomt... ik zou niet uitsluiten dat Omtzigt dit gehaald zou hebben als het CDA indertijd eenzelfde constructie had gehad.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 18:32 schreef freako het volgende:
Een kandidaat-lijsttrekker die steun van 10% van de leden achter zich moet hebben om zich überhaupt kandidaat te mogen stellen is geschift trouwens. Klopt dat aantal echt? Dat is compleet onhaalbaar, en lijkt uit dezelfde koker te komen als dat pensioenreferendum-idee. Gewoon een onhaalbaar hoge grens zetten, dan weet je zeker dat het gewenste resultaat er uit komt. En dan noem je het democratie.
VVD gaat niet in zee met PVV vanwege niet-inhoudelijke redenen.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 16:19 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Hij gaat voor 76 zetels of niks. Zal gelukkig wel niks worden dus. Blijft bizar dat mensen op die clown stemmen. Met Baudet heb je zelfs nog meer kans dat hij iets bereikt politiek gezien.
Daarbij VVD met Yesilgoz gaat echt wel met hem regeren als ze dat over rechts kunnen.
Dat lijkt me weer typisch zo iemand die van partij naar partij springt.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 18:57 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Lol maar als Coenradi nog iets wil in de politiek zal ze toch niet voor NSC gaan?
Beetje a la Femke Merel van Kooten.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 19:11 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat lijkt me weer typisch zo iemand die van partij naar partij springt.
Of een Yesilguzquote:Op dinsdag 10 juni 2025 19:23 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Beetje a la Femke Merel van Kooten.
Nee, dan eerder nog CDA wellicht. Al hebben die ook niet per se een tekort aan bestuurders natuurlijk.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 18:57 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Lol maar als Coenradi nog iets wil in de politiek zal ze toch niet voor NSC gaan?
Oei als Syp Wynia hem bewierrookt moet er wel wat mis zijn met die vent.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 18:55 schreef Jojoke het volgende:
Dit is een beetje schimmige bron, maar heeft een uitgebreide beschrijving van de ideologie van Diederik Boomsma. Dat zou de NSC in ieder geval weer een verhaal geven.
https://www.wyniasweek.nl(...)entie-en-moed-nodig/
En dit is ook een beschrijving van hem.
https://www.tijdschriftcd(...)eralisme-ontmaskeren
JA21.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 18:57 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Denk het ook. Had Vullings het over op de radio vrijdag.quote:
Bontenbal heeft ook al aangegeven dat NSC- en BBB-spijtoptanten niet welkom waren op de kandidatenlijst.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 19:32 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee, dan eerder nog CDA wellicht. Al hebben die ook niet per se een tekort aan bestuurders natuurlijk.
SBS-2 wordt gewoon weer ruzie. Leuk om te volgen in de media, kut voor de staat van het land.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 20:23 schreef Grrrrrrrr het volgende:
PVV op 33 zetels in laatste peiling, dat is samen met de VVD 59.
Ik moet echt nog maar eens zien wat die uitsluiting van Dilan waard is als de daadwerkelijke uitslag daar op lijkt.
Kernwoord hier is 'als'. De bulk van de kiezers wacht tot de laatste week om te bepalen op welke band wagon men deze keer springt.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 20:23 schreef Grrrrrrrr het volgende:
PVV op 33 zetels in laatste peiling, dat is samen met de VVD 59.
Ik moet echt nog maar eens zien wat die uitsluiting van Dilan waard is als de daadwerkelijke uitslag daar op lijkt.
Ik heb beide artikels doorgescand. Hij lijkt mij meer ideologisch dan Omtzigt. Net als Omtzigt heeft hij banden met de Stichting Sociale Christendemocratie. Omtzigt trok een breed publiek, wat uiteindelijk misschien ook de vraag opriep waar NSC precies voor staat. Hij heeft een veel scherper profiel, dus ik denk dat een deel van de achterban afknapt op hem (dat zijn ze waarschijnlijk toch al), maar ik denk ook dat ze met hem kans hebben op meer dan 1 zetel.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 19:45 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Oei als Syp Wynia hem bewierrookt moet er wel wat mis zijn met die vent.
Ik ga eens voor de gein bij de grens staan met een groep vrienden. Allemaal een Jellaba aan (je weet wel, met puntmuts) en dan alleen blanke mensen aanhouden. Even kijken hoe dat valt.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 20:38 schreef Bluesdude het volgende:
Germany's interior minister and the head of its federal police union on Tuesday criticised unofficial border checks by citizens in the Netherlands, saying they expected decisive action from the Dutch authorities to stamp out such practices.
------
https://www.reuters.com/b(...)r-checks-2025-06-10/
Journalisten moeten de vaderlandshatende activisten testen.
Kom vanaf Duitsland het land in en als je aangehouden wordt.... alles filmen.
Ook leuk: een groep blanke mensen in een auto de grens over laten gaan.
En daarna dat een groep niet zo blanke mensen dezelfde grens oversteken.
Hoe reageren de activisten op deze groepen.
Je kan wel iets minder serieus kijken toch hopelijk. Mag ik ook meedoen in mijn oranje Jelleba (normaal voor koningsdag)quote:
Compleet van de zotte natuurlijk dat die lui niet direct weg zijn geveegd.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 20:38 schreef Bluesdude het volgende:
Germany's interior minister and the head of its federal police union on Tuesday criticised unofficial border checks by citizens in the Netherlands, saying they expected decisive action from the Dutch authorities to stamp out such practices.
------
https://www.reuters.com/b(...)r-checks-2025-06-10/
Journalisten moeten de vaderlandshatende activisten testen.
Kom vanaf Duitsland het land in en als je aangehouden wordt.... alles filmen.
Ook leuk: een groep blanke mensen in een auto de grens over laten gaan.
En daarna dat een groep niet zo blanke mensen dezelfde grens oversteken.
Hoe reageren de activisten op deze groepen.
Die twee zien er niet echt woke en links uit. Probeer het nog eens.quote:
Fijn dat de PVV-ers nu iig concreet kunnen benoemen waar die tegenwerking vandaan komt.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 22:19 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[ afbeelding ]
Baudet lijkt minder aan de drugs de laatste tijd.
Wilders wil het 10 puntenplan niet uitwerken![]()
Dat wisten we al, want daar heeft ie net een kabinet op laten vallen.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 22:19 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Wilders wil het 10 puntenplan niet uitwerken
Ze geven het tenminste openlijk toe.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 22:19 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[ afbeelding ]
Klopt. Wilders wilde het gewoon meteen gaan uitvoeren, zonder naar wettelijkheid te kijken of naar rechters te luisteren. En daar had de rest geheel terecht geen trek in. Want we zijn een rechtsstaat.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 22:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat wisten we al, want daar heeft ie net een kabinet op laten vallen.
Die kijkt elke avond met een notitieboekje naar Trump.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 22:26 schreef probeer het volgende:
[..]
Klopt. Wilders wilde het gewoon meteen gaan uitvoeren, zonder naar wettelijkheid te kijken of naar rechters te luisteren. En daar had de rest geheel terecht geen trek in. Want we zijn een rechtsstaat.
En nu nog eens zeer expliciet bevestigd; Wilders wil zijn 10 punten alleen op een onwettelijke manier.
En ~23% (35 zetels in de laatste peiling?) van stemmend Nederland vindt Wilders' onwettelijkheid geen enkel probleem.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 22:27 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Die kijkt elke avond met een notitieboekje naar Trump.
Zelf zegt hij juist dat hij het heeft laten vallen omdat ze hem deze punten niet gunden. Mij hoeft natuurlijk niet uitgelegd te worden dat Wilders absoluut niets wil bereiken behalve als hij dictatortje mag spelen.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 22:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat wisten we al, want daar heeft ie net een kabinet op laten vallen.
Precies ja niet de partij die het mag zeggen is het probleem. Nee het is de Islamisering die je letterlijk voor je ogen kunt zien. Daarom zei het CBS ook dat in 2015 hier 6,5% van de bevolking moslim was en in 2023 nog maar 5,6% omdat mensen letterlijk die afname van 0,9% kunnen zien.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 22:30 schreef probeer het volgende:
[..]
En ~23% (35 zetels in de laatste peiling?) van stemmend Nederland vindt Wilders' onwettelijkheid geen enkel probleem.
Maar de teloorgang van dit land komt toch heus door de allochtonen hoor, met hun haat voor westerse waarden (mbt staatsvorming).
Ik ben geschokt! Je zou bijna denken dat hij geen oplossing wil.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 22:19 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[ afbeelding ]
Mbv een vijandsbeeld over de ander, holt de eigen leider de rechtsstaat uit. Maar er zijn heus geen overeenkomsten, daar mogen we het niet over hebben.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 22:48 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Precies ja niet de partij die het mag zeggen is het probleem. Nee het is de Islamisering die je letterlijk voor je ogen kunt zien. Daarom zei het CBS ook dat in 2015 hier 6,5% van de bevolking moslim was en in 2023 nog maar 5,6% omdat mensen letterlijk die afname van 0,9% kunnen zien.
Wellicht op andere gebieden niet zo verstandig om Baudet als graadmeter van rechts Nederland te nemen, maar als zelfs hij vindt dat wat je doet nergens op slaat ..quote:Op dinsdag 10 juni 2025 22:44 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Zelf zegt hij juist dat hij het heeft laten vallen omdat ze hem deze punten niet gunden. Mij hoeft natuurlijk niet uitgelegd te worden dat Wilders absoluut niets wil bereiken behalve als hij dictatortje mag spelen.
Ik denk dat zo'n motie Baudet best aardig is om PVV kiezers duidelijk te maken op wat voor een zinloze zooi ze stemmen. Ik hoop verder niet dat Baudets beweging succesvol is ik vind hem meestal een engnek. Maar de laatste tijd brengt hij meer dan die partij met 30 zetels.
Vind het een beetje een Conservatief-Cafe-type. Zegt ook wel wat dat hij Ortega y Gasset's Opstand der Horden heeft vertaald, veel chagrijniger krijg je ze amper.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 20:28 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ik heb beide artikels doorgescand. Hij lijkt mij meer ideologisch dan Omtzigt. Net als Omtzigt heeft hij banden met de Stichting Sociale Christendemocratie. Omtzigt trok een breed publiek, wat uiteindelijk misschien ook de vraag opriep waar NSC precies voor staat. Hij heeft een veel scherper profiel, dus ik denk dat een deel van de achterban afknapt op hem (dat zijn ze waarschijnlijk toch al), maar ik denk ook dat ze met hem kans hebben op meer dan 1 zetel.
Tjer zag vooral een geinig opzetje om een electorale concurrent een hak te kunnen zetten. Eerdmans had hetzelfde kunnen doen.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 23:01 schreef probeer het volgende:
[..]
Wellicht op andere gebieden niet zo verstandig om Baudet als graadmeter van rechts Nederland te nemen, maar als zelfs hij vindt dat wat je doet nergens op slaat ..
https://longreads.cbs.nl/(...)eloof-hangen-we-aan/quote:Op dinsdag 10 juni 2025 22:48 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Precies ja niet de partij die het mag zeggen is het probleem. Nee het is de Islamisering die je letterlijk voor je ogen kunt zien. Daarom zei het CBS ook dat in 2015 hier 6,5% van de bevolking moslim was en in 2023 nog maar 5,6% omdat mensen letterlijk die afname van 0,9% kunnen zien.
NSC, dat als de ideale mix van links en rechts begon voor de verkiezingen, laat nog even zn laatste radicaal rechtse stuiptrekking zien voor het bijna alle zetels moet inleveren.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 22:19 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[ afbeelding ]
Al zou je het meteen uit willen voeren, dan nog zul je nog wel ergens wat dingen aan moeten passen en in moeten regelen.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 22:26 schreef probeer het volgende:
[..]
Klopt. Wilders wilde het gewoon meteen gaan uitvoeren, zonder naar wettelijkheid te kijken of naar rechters te luisteren. En daar had de rest geheel terecht geen trek in. Want we zijn een rechtsstaat.
En nu nog eens zeer expliciet bevestigd; Wilders wil zijn 10 punten alleen op een onwettelijke manier.
Ik weet niet dat debat wat ik zag was Eerdmans vooral ook bezig met jammeren dat de zo prachtige rechtse samenwerken stuk was gelopen zo niet in landsbelang. Dan was Baudet een stuk kritischer over het gepresenteerde verhaal.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 23:11 schreef freako het volgende:
[..]
Tjer zag vooral een geinig opzetje om een electorale concurrent een hak te kunnen zetten. Eerdmans had hetzelfde kunnen doen.
Ook mooi om te zien dat Baudet weer eens aanwezig is in de Kamer. Dat is ook niet bepaald een vanzelfsprekendheid.
edit: Eerdmans heeft blijkbaar nagenoeg dezelfde motie ingediend
https://www.tweedekamer.n(...)11623&did=2025D26704
PVV gunt uiteraard geen enkel succes aan de andere 3 partijen. Dat wordt nog leuk als er straks moties komen met zaken rechtstreeks uit het PVV programma.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 22:19 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[ afbeelding ]
Oh verkeerd gekeken. Nouja ik denk wel dat je een toenname van 1,5% over 15 jaar goed kan zien toch.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 23:23 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
https://longreads.cbs.nl/(...)eloof-hangen-we-aan/
Jaartal % Islam
2012 4,5
2013 4,7
2014 4,7
2015 4,6
2016 5,1
2017 5,1
2018 5,0
2019 5,0
2020 5,1
2021 4,6
2022 5,6
2023 6
Ik weet niet uit welke CBS cijfers jij haalt dat er tussen 2015 en 2023 een daling van 0,9% was, maar in elk geval niet uit de echte. Juist het feit dat ze stijgen maakt ze een aantrekkelijk doelwit.
Artikel waar in staat waarom ze vóór stemden:quote:Op dinsdag 10 juni 2025 23:24 schreef Beathoven het volgende:
[..]
NSC, dat als de ideale mix van links en rechts begon voor de verkiezingen, laat nog even zn laatste radicaal rechtse stuiptrekking zien voor het bijna alle zetels moet inleveren.
Wilders laat hiermee goed zien wat hij echt wil. Buiten de wet om zijn tien punten uitvoeren. Zegt letterlijk dat hij gerechtelijke uitspraken wil negeren. Stemt tegen een motie om zijn punten tot wetten te willen maken. En wil middels een absolute meerderheid de nieuwe MP worden. De nieuwe uitvoerende macht, die zowel de gerechtelijke macht als de wetgevende macht de middelvinger geeft en gewoon gaat doen wat ze wil.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 23:27 schreef Halcon het volgende:
[..]
Al zou je het meteen uit willen voeren, dan nog zul je nog wel ergens wat dingen aan moeten passen en in moeten regelen.
Waardeloos van Wilders dit. Al zou hij echt denken dat NSC gaan blokkeren, stem dan voor deze motie en laat NSC de kaarten op tafel leggen.
Het is nu wel duidelijk. De portefeuille asiel overlaten aan 'n prutser als Faber en dan nu tegen deze motie stemmen.
Ik denk dat je nu wel doordraaft.quote:Op woensdag 11 juni 2025 00:20 schreef probeer het volgende:
[..]
Wilders laat hiermee goed zien wat hij echt wil. Buiten de wet om zijn tien punten uitvoeren. Zegt letterlijk dat hij gerechtelijke uitspraken wil negeren. Stemt tegen een motie om zijn punten tot wetten te willen maken. En wil middels een absolute meerderheid de nieuwe MP worden. De nieuwe uitvoerende macht, die zowel de gerechtelijke macht als de wetgevende macht de middelvinger geeft en gewoon gaat doen wat ze wil.
En dan kunnen we prima gaan discussiëren over hoe en wat er in die tien punten staat en of dat goed is of juist niet. Maar wat die punten dan ook mogen zijn, elke burger die ook maar enige waarde hecht aan de Nederlandse rechtsstaat en diens belang inziet, zou hierdoor heel hard bij de PVV weg moeten rennen.
Sterker nog ... Elke keer dat een politicus het in zijn of haar hoofd haalt om voor te stellen om de wetgevende en gerechtelijke macht te passeren, zou elke burger gezamenlijk op moeten staan en zeggen "Absoluut niet! Zo werkt ons land niet, en als je het toch probeert hebben we vechtende ruzie."
Want als we het mogelijk maken en toelaten dat een regering op die manier dingen wil gaan doen, dan hebben we de fundamenten van dit land meer schade toegebracht dan elke buitenlandse mogendheid van de afgelopen paar decennia. Dan kan de laatste Nederlandse staatsburger het licht uit doen.
Wat Wilders heeft gezegd over het tegenstemmen staat ook in dit artikel:quote:Op woensdag 11 juni 2025 00:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik denk dat je nu wel doordraaft.
Zijn redenen om tegen te stemmen zijn drogredenen en smoesjes. Hij wil gewoon niet dat 'n minister van een andere partij het uitvoert en dus veel meer voor elkaar krijgt dan Faber.
Al zou een kwart uitgevoerd worden, dan zou Wilders al een goede zaak doen. Je voert dan een kwart van de punten die je graag wilt uit en je kiespubliek waardeert dat ook.
De motie schrijft niet voor om zijn punten tot wetten te maken. De motie schrijft voor om uit te voeren waar mogelijk en concrete voorstellen te maken. Afgaande op wat hij zei, zou hij wel voorgestemd hebben als de motie schreef dat het tot wetten gemaakt moet worden.
quote:“De afwegingen voor defensie-uitgaven worden door politici gepresenteerd als een rationele kosten-batenafweging tussen defensie en verzorgingsstaat, maar als de specificatie afwezig blijft, kun je zo’n afweging helemaal niet maken. Ik zou dan ook de bal terug willen kaatsen: laat maar zien die kosten-batenanalyse, tot achter de komma nauwkeurig graag! Toon maar aan waarom een tank een betere investering zou zijn dan een CT-scan die levens kan redden.
Ja, dat zijn smoesjes van hem. Ligt er wel heel dik op.quote:Op woensdag 11 juni 2025 00:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat Wilders heeft gezegd over het tegenstemmen stast ook in dit artikel:
https://www.nu.nl/politie(...)bb-stemmen-voor.html
Wat moet je met een CT-scan als de Russen de boel tot puin bombarderen? Dat zal het idee een beetje zijn hè.quote:Op woensdag 11 juni 2025 00:28 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
https://www.trouw.nl/reli(...)%2Fwww.reddit.com%2F
Waar vechten we nog voor, als we de verzorgingsstaat korten voor het defensiebudget?
Europa bewapent zich, maar zijn de kosten van een wapenwedloop wel te verantwoorden?
[..]
Wat heb je aan een bom als je een CT scan nodig hebt. De Russen komen niet eens voorbij Oekraine, het is niet alsof Europa niks heeft staan. Er wordt toch in Europa al voor een paar 100 miljard per jaar richting defensie gesmeten.quote:Op woensdag 11 juni 2025 00:32 schreef Halcon het volgende:
[..]
Wat moet je met een CT-scan als de Russen de boel tot puin bombarderen? Dat zal het idee een beetje zijn hè.
Ik ben ook niet zo onder de indruk van de Russen. Ik geef enkel aan wat het idee achter zo'n maatregel is. En dat is dat je aan een CT-scan niks meer hebt als je onder de voet wordt gelopen.quote:Op woensdag 11 juni 2025 00:43 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Wat heb je aan een bom als je een CT scan nodig hebt. De Russen komen niet eens voorbij Oekraine, het is niet alsof Europa niks heeft staan. Er wordt toch in Europa al voor een paar 100 miljard per jaar richting defensie gesmeten.
Best handig om eerst te kijken wat je eventueel nodig hebt en wat dat gaat kosten voordat je zegt we moeten zoveel % richting defensie gooien. Als het gaat om iets te doen aan een genocide door een bondgenoot te stoppen hebben we wel tijd om eerst nodeloos uitgebreid te onderzoeken of ze nou oorlogsmisdaden begaan.
Daarbij die 5% komt letterlijk van Trump die gek noemt een willekeurig getal en wij springen. We zijn toch gekke Henkie niet. Omdat Mark bukt moeten we dat allemaal maar doen ofzo?
Voorlopig is de VS degene die NAVO steun heeft ontvangen in hun oorlogen. Ze geven zelf niet eens 5% uit. Daarbij geeft deze leiding van de VS luid en duidelijk aan dat we hun bondgenoot niet zijn. Het is een idioot verhaal dat de VS zichzelf vertelt dat ze de afgelopen decennia uitgaven voor ons hebben gedaan. Het is hun eigen idee dat ze overal ter wereld troepen ter plaatse nodig hebben voor hun veiligheid, handelsbelangen, het coupen van regeringen die ze niet mogen. Trump zegt ook dat hij niet weet of hij wil helpen of er stront aan de knikker is. Met hoe hij het Rusland probleem aanpakt zien we nou ook niet echt dat hij onze belangen wil meewegen.quote:Op woensdag 11 juni 2025 00:48 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik ben ook niet zo onder de indruk van de Russen. Ik geef enkel aan wat het idee achter zo'n maatregel is. En dat is dat je aan een CT-scan niks meer hebt als je onder de voet wordt gelopen.
Ik ben het er ook wel mee eens dat je beter kunt kijken wat je nodig hebt en dat geld efficiënt inzetten. Nu klinkt het een beetje als veel geld vrijmaken en dan maar kijken wat er mee moet gebeuren. Voor een deel zal het ook wel boekhoudkundig gegoochel zijn. Infrastructuur die wordt geboekt als nodig voor defensie, zodat je het ook kunt plussen zodat je dichter bij die 5% komt.
De VS snap ik dan wel weer dat ze ook willen dat Europese landen verantwoordelijkheid pakken binnen de NAVO. Je maakt afspraken met elkaar. Dan mag je elkaar er ook wel aan houden. Tot nu toe was het toch wel zo dat veel landen het wel prima vonden, omdat de VS een sterk leger heeft en verplicht is om te helpen als er stront aan de knikker is.
Met de zeer gewaardeerde hulp van Whiskers2009 in de post onder deze;quote:Op woensdag 11 juni 2025 00:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik denk dat je nu wel doordraaft.
Zijn redenen om tegen te stemmen zijn drogredenen en smoesjes. Hij wil gewoon niet dat 'n minister van een andere partij het uitvoert en dus veel meer voor elkaar krijgt dan Faber.
Al zou een kwart uitgevoerd worden, dan zou Wilders al een goede zaak doen. Je voert dan een kwart van de punten die je graag wilt uit en je kiespubliek waardeert dat ook.
De motie schrijft niet voor om zijn punten tot wetten te maken. De motie schrijft voor om uit te voeren waar mogelijk en concrete voorstellen te maken. Afgaande op wat hij zei, zou hij wel voorgestemd hebben als de motie schreef dat het tot wetten gemaakt moet worden.
En eh. Nee. Simpelweg nee. Dat is niet hoe onze staat mag functioneren. De wetgevende macht (parlement) maakt de wetten, de uitvoerende macht (regering) voert de wetten uit, en de gerechtelijke macht ziet er op toe dat zowel overheid als burger zich aan die wetten houdt. Dat is waar ons land op gebouwd is. Een van de fundamenten waardoor we al tig decennia in de positieve top-10 lijstjes bungelen. Dat is waarom we beter zijn dan een zeer groot deel van de rest.quote:Wilders stemde "met overtuiging" tegen, zoals hij vorige week tijdens het debat over de val van het kabinet al aangaf. Het plan moet niet worden uitgewerkt, maar uitgevoerd, was toen zijn redenering. "Uitwerken betekent dat we over een half jaar een briefje krijgen van de minister van Binnenlandse Zaken waarin wordt gezegd dat het niet kan. Dus als er niet staat "uitvoeren" maar "uitwerken", stelt het geen bal voor."
https://www.nu.nl/politie(...)bb-stemmen-voor.html
Of Pim Fortuynquote:Op dinsdag 10 juni 2025 19:23 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Beetje a la Femke Merel van Kooten.
Het artikel maakt hier wel zelf een arbitraire keuze tussen verzorgingsstaat en defensie.quote:Op woensdag 11 juni 2025 00:28 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
https://www.trouw.nl/reli(...)%2Fwww.reddit.com%2F
Waar vechten we nog voor, als we de verzorgingsstaat korten voor het defensiebudget?
Europa bewapent zich, maar zijn de kosten van een wapenwedloop wel te verantwoorden?
[..]
Elk percentage is arbitrair. De 5% is vooral om Trump tevreden te houden, maar Rutte heeft er al een flink deel van de infrabegroting ingefietst waardoor we het feitelijk over 3,5 hebben. En dat is nog voor de lange termijn en in de wetenschap dat die 2% ook lang niet altijd is nagekomen. Ik zou me hier niet direct op een percentage blindstaren.quote:Op woensdag 11 juni 2025 06:10 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dat getal van 5% lijkt me wel arbitraire.Jarenlang is 2% afdoende en nu Trump er 5 van wilt maken moet dat ineens. En ongeveer alles van Trump nemen we niet serieus maar dit ineens wel.
Niemand die zegt dat we per volgend jaar op 5% moeten zitten, dat wordt een groeipad. Maar het is wel duidelijk dat wat we de afgelopen 20 jaar aan defensie uitgaven, ruim onvoldoende was:quote:Op woensdag 11 juni 2025 00:43 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Wat heb je aan een bom als je een CT scan nodig hebt. De Russen komen niet eens voorbij Oekraine, het is niet alsof Europa niks heeft staan. Er wordt toch in Europa al voor een paar 100 miljard per jaar richting defensie gesmeten.
Best handig om eerst te kijken wat je eventueel nodig hebt en wat dat gaat kosten voordat je zegt we moeten zoveel % richting defensie gooien. Als het gaat om iets te doen aan een genocide door een bondgenoot te stoppen hebben we wel tijd om eerst nodeloos uitgebreid te onderzoeken of ze nou oorlogsmisdaden begaan.
Daarbij die 5% komt letterlijk van Trump die gek noemt een willekeurig getal en wij springen. We zijn toch gekke Henkie niet. Omdat Mark bukt moeten we dat allemaal maar doen ofzo?
Onzinnig om Nederland 'naar de klote' te noemen, er is qua zorg, infrastructuur, sociaal vangnet enz. nauwelijks een land dat het beter geregeld heeft dan Nederland. Ja, er kunnen dingen beter. Maar Nederland is nog steeds een extreem fijn land om in te wonen.quote:Op woensdag 11 juni 2025 07:51 schreef klaasweetalles het volgende:
[ afbeelding ]
mooi plaatje die ik tegenkwam
VVD staat er wel heel vaak tussen....
Klopt, mensen weten niet zo goed hoe goed ze het wel in nederland hebben en maar zeiken over alles en nog wat.....quote:Op woensdag 11 juni 2025 07:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Onzinnig om Nederland 'naar de klote' te noemen, er is qua zorg, infrastructuur, sociaal vangnet enz. nauwelijks een land dat het beter geregeld heeft dan Nederland. Ja, er kunnen dingen beter. Maar Nederland is nog steeds een extreem fijn land om in te wonen.
Ik lees in tijden van verkiezingen altijd dat Nederland een soort India is.quote:Op woensdag 11 juni 2025 07:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Onzinnig om Nederland 'naar de klote' te noemen, er is qua zorg, infrastructuur, sociaal vangnet enz. nauwelijks een land dat het beter geregeld heeft dan Nederland. Ja, er kunnen dingen beter. Maar Nederland is nog steeds een extreem fijn land om in te wonen.
Ten eerste hebben veel van die landen 2% lange tijd niet eens gehaald en heb je daarmee gewoon een flinke inhaalslag te maken, dus dat betekent als je alleen al de '2% norm' wilt halen met terugwerkende kracht, je de komende tijd flink extra moet investeren om de onderinvestering van de afgelopen jaren te compenseren.quote:Op woensdag 11 juni 2025 06:10 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het artikel maakt hier wel zelf een arbitraire keuze tussen verzorgingsstaat en defensie.
Je kunt dat geld ook ergens anders vandaan halen (klimaat, stikstof, ontwikkelings samenwerking, belasting verhogen, ambtenaar salarissen, pensioenleeftijd ophogen, vliegbelasting etc).
Dat getal van 5% lijkt me wel arbitraire.Jarenlang is 2% afdoende en nu Trump er 5 van wilt maken moet dat ineens. En ongeveer alles van Trump nemen we niet serieus maar dit ineens wel.
Daarnaast wordt nu gedacht aan tanks/vliegtuigen terwijl je met relatief goedkope DIY/FPV drones ook veel kan bereiken.
Dat klopt niet..In India hebben ze veel minder moslims!quote:Op woensdag 11 juni 2025 08:06 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik lees in tijden van verkiezingen altijd dat Nederland een soort India is.
Ja, maar hij heeft lekker de VVD geschoffeerd!quote:Op woensdag 11 juni 2025 08:22 schreef Vis1980 het volgende:
Wilders' PVV mag in een kabinet. Wilders zet persoon neer op zijn geliefde post. Tijdens het kabinet schoffeert hij het hele kabinet, via Twitter en het liefst nog tijdens de zittingen. Hij laat het zelf klappen. VVD geeft aan niet meteen PVV uit te sluiten, Wilders schoffeert ze nog eens een paar keer, waardoor VVD geen andere keus heeft dan te melden dat ze niet meer met PVV willen.
En dan stijgt PVV in de peilingen. Hoe vaak wil je hier nog intrappen als Nederland?
Stuk of 200 miljoen slechts.quote:Op woensdag 11 juni 2025 08:17 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Dat klopt niet..In India hebben ze veel minder moslims!
Mark Rutte heeft het toch vooral over vliegtuigen en tanks. 3,5% is meer dan we in de koude oorlog uitgaven. Alsof dit Rusland zo gevaarlijk is als de Soviet Unie was. Europa heeft zeker niet geteerd op bescherming van de VS. Wat een onzin tegen wie hebben we volgens jou dan iets gehad aan de zogenaamde nucleaire bescherming door Amerika. Alsof Frankrijk en Engeland geen atoomwapens hebben die afschrikken.quote:Op woensdag 11 juni 2025 08:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ten eerste hebben veel van die landen 2% lange tijd niet eens gehaald en heb je daarmee gewoon een flinke inhaalslag te maken, dus dat betekent als je alleen al de '2% norm' wilt halen met terugwerkende kracht, je de komende tijd flink extra moet investeren om de onderinvestering van de afgelopen jaren te compenseren.
Het is ook onzin om te stellen dat nu enkel gedacht zou worden aan tanks / vliegtuigen. Je ziet in veel landen een brede strategie qua geplande investeringen, van manschappen tot munitie tot zwaar materieel, maar ook zaken als drones. Met drones alleen kom je er echter ook niet.
En laten we wel wezen, Europa heeft gewoon jarenlang geteerd op de bescherming van de VS, zowel in conventionele als nucleaire zin. De VS beklaagt zich daar al decennia terecht over, maar sinds de eerste regeerperiode van Trump is duidelijk dat er ook echt niet meer gerekend hoeft te worden op onvoorwaardelijke steun. Dat er nu het idee bestaat dat er meer geïnvesteerd moet worden heeft weinig van doen met wat Trump eist, maar meer met wat hij nalaat en het gat dat daarmee valt.
Is zelf produceren dan in Nederland of Europa?quote:Op woensdag 11 juni 2025 08:43 schreef Immerdebestebob het volgende:
Die procenten zeggen me ook niet zoveel. Belangrijkste is onafhankelijker worden van Amerika en zelf een deel (blijven) produceren en uitbreiden. Hetgeen je niet hebt kan je dan kopen bij gelijkgestemde landen.
Een gedeelte in Nedquote:Op woensdag 11 juni 2025 08:50 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Is zelf produceren dan in Nederland of Europa?
Deze partijen zijn er dan wel heel slecht in. Als ze er 50 jaar voor nodig hebben. Goede reden om op ze te stemmen.quote:Op woensdag 11 juni 2025 07:51 schreef klaasweetalles het volgende:
[ afbeelding ]
Eigenlijk zijn er alleen in de kabinetten met PvdA stappen gezet. Wouter Bos heeft bijvoorbeeld veel gedaan zoals Fortis nationaliseren wat veel ellende heeft voorkomen.quote:Op woensdag 11 juni 2025 09:02 schreef Friggles het volgende:
[..]
Deze partijen zijn er dan wel heel slecht in. Als ze er 50 jaar voor nodig hebben. Goede reden om op ze te stemmen.
Europa natuurlijk met Nederland als onderdeel daarvan.quote:Op woensdag 11 juni 2025 08:50 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Is zelf produceren dan in Nederland of Europa?
En dan is links het doembeeld....quote:Op woensdag 11 juni 2025 07:51 schreef klaasweetalles het volgende:
[ afbeelding ]
Sowieso is Nederland helemaal niet naar de kloten.quote:
Nee, hij heeft het onder andere over vliegtuigen en tanks. Naast cyberaanvallen, drones e.d. En Rutte heeft volkomen gelijk als hij zegt dat vliegtuigen en tanks onmisbaar zijn.quote:Op woensdag 11 juni 2025 08:38 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Mark Rutte heeft het toch vooral over vliegtuigen en tanks.
Wie probeer jij nu voor de gek te houden? Lees eens een geschiedenisboek.quote:3,5% is meer dan we in de koude oorlog uitgaven. Alsof dit Rusland zo gevaarlijk is als de Soviet Unie was. Europa heeft zeker niet geteerd op bescherming van de VS. Wat een onzin tegen wie hebben we volgens jou dan iets gehad aan de zogenaamde nucleaire bescherming door Amerika. Alsof Frankrijk en Engeland geen atoomwapens hebben die afschrikken.
Nee, die kweken we in een zooi kassen. Net als met 'er moet meer politie bij' is zoiets erg makkelijk in elkaar te draaien. Je zet gewoon wat mensen neer en klaar.quote:Op woensdag 11 juni 2025 09:59 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
En gaan we daar personeel voor importeren?
Niet meer naar de kloten als de rest van de wereld in ieder geval.quote:Op woensdag 11 juni 2025 09:44 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Sowieso is Nederland helemaal niet naar de kloten.
Gegenereerd door een PVV stemmer?quote:Op woensdag 11 juni 2025 07:51 schreef klaasweetalles het volgende:
[ afbeelding ]
Dat kan haast niet anders. Het is in ieder geval wenselijk dat heel geleidelijk te doen.quote:Op woensdag 11 juni 2025 09:59 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
En gaan we daar personeel voor importeren?
Uiteindelijk kun je natuurlijk die mensen van Nedcar weer aan het werk zetten. Dat type werk is niet heel anders. Maar je onttrekt deze mensen dan wel uit de automotive. Nu gaat bijvoorbeeld Vredestein dicht, dan zou je kunnen kijken of je daar wat mee kan.quote:Op woensdag 11 juni 2025 10:14 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nee, die kweken we in een zooi kassen. Net als met 'er moet meer politie bij' is zoiets erg makkelijk in elkaar te draaien. Je zet gewoon wat mensen neer en klaar.
In de werkelijkheid maak je niet zomaar even wat militaire voertuigen, kun je moeilijke ineens het leger 10 keer groter maken en ook bij politie duurt het jaren voordat iemand goed getraind is. In die gevallen gaan bijvoorbeeld 100 mensen solliciteren, 25 blijven er over na wat gesprekken, 12 blijven erover na een flinke screening, en uiteindelijk werken daarvan er ongeveer 4 mensen een langere tijd bij de organisatie. Om dat op te schalen heb je veel en veel meer mensen nodig, die buiten de sollicitanten om op hoog niveau les kunnen geven, kunnen screenen en daar moet je dan ook weer een goede locatie voor hebben. En dat is dan nog helemaal aan de voorkant, terwijl om dat te faciliteren er ook een hoop personeel en bevoegde kennis aanwezig moet zijn. Dan heb je ook nog eens een groot deel dat met pensioen gaat.
Even allemaal fabrieken opzetten voor militaire doeleinden voor alleen het eigen land is onmogelijk op korte termijn, terwijl het al lastig is op zeer lange termijn.
quote:Op woensdag 11 juni 2025 10:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, hij heeft het onder andere over vliegtuigen en tanks. Naast cyberaanvallen, drones e.d. En Rutte heeft volkomen gelijk als hij zegt dat vliegtuigen en tanks onmisbaar zijn.
[..]
Wie probeer jij nu voor de gek te houden? Lees eens een geschiedenisboek.
Glas is half vol of half leeg.quote:Op woensdag 11 juni 2025 10:15 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Niet meer naar de kloten als de rest van de wereld in ieder geval.
Dan moet je nog mensen hebben met verstand van zaken in het leger, mensen die de transport en logistiek ervan begrijpen, onderdelen kennen, les kunnen geven om die dingen te kunnen besturen. Daarnaast allerlei veiligheidsdingen en regels die ook nageleefd moeten worden. Het is niet alleen de productie, maar een hele weg van productie naar uiteindelijk effectief gebruik.quote:Op woensdag 11 juni 2025 10:19 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Uiteindelijk kun je natuurlijk die mensen van Nedcar weer aan het werk zetten. Dat type werk is niet heel anders. Maar je onttrekt deze mensen dan wel uit de automotive. Nu gaat bijvoorbeeld Vredestein dicht, dan zou je kunnen kijken of je daar wat mee kan.
Dat kan bijna niet andersquote:
Er is een einde aan de manschappen bij de Russen. Op een gegeven moment heeft hij die allemaal door de gehaktmolen gedraaid, ook de Noord-Koreaanse troepen en een ander deel van de Russen wil helemaal niet vechten. Ik ben benieuwd wanneer we dat punt bereiken.quote:Op woensdag 11 juni 2025 00:48 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik ben ook niet zo onder de indruk van de Russen. Ik geef enkel aan wat het idee achter zo'n maatregel is. En dat is dat je aan een CT-scan niks meer hebt als je onder de voet wordt gelopen.
Aan de ene kant heb je gelijk, aan de andere kant maken we dan dezelfde fout waarin we nu zitten. We waren altijd afhankelijk van Amerika en dan zouden we nu dezelfde keuze maken alleen dan wisselen we Amerika in voor Duitsland/Frankrijk/Italie.quote:Op woensdag 11 juni 2025 09:11 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Europa natuurlijk met Nederland als onderdeel daarvan.
Op eigen houtje boten, straaljagers, tanks en drones gaan ontwikkelen met een zeer beperkte afzet in eigen land wordt wel een erg kostbaar geheel.
Er is geen alternatief voor internationale samenwerking. Nederland is te klein om een vuist te maken op het wereldtoneel en hetzelfde geldt eigenlijk voor elk Europees land. Als we niet samenwerken, worden we allemaal tegen elkaar uitgespeeld ten faveure van de VS, China, Rusland en het Midden-Oosten.quote:Op woensdag 11 juni 2025 12:08 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Aan de ene kant heb je gelijk, aan de andere kant maken we dan dezelfde fout waarin we nu zitten. We waren altijd afhankelijk van Amerika en dan zouden we nu dezelfde keuze maken alleen dan wisselen we Amerika in voor Duitsland/Frankrijk/Italie.
Nu zal het niet zo een vaart lopen, maar in theorie had ook de AFD kunnen winnen in Duitsland en het zoals GB een "Dexit" kunnen bewerkstelligen.
Daarom is het ook zo bizar dat populistisch rechts dit wel lijkt te willen in Europa.quote:Op woensdag 11 juni 2025 12:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er is geen alternatief voor internationale samenwerking. Nederland is te klein om een vuist te maken op het wereldtoneel en hetzelfde geldt eigenlijk voor elk Europees land. Als we niet samenwerken, worden we allemaal tegen elkaar uitgespeeld ten faveure van de VS, China, Rusland en het Midden-Oosten.
Niet ontoevallig worden die bewegingen doorgaans ook gefinancierd door de partijen buiten Europa die baat hebben bij een gebrek aan Europese samenwerking.quote:Op woensdag 11 juni 2025 12:45 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Daarom is het ook zo bizar dat populistisch rechts dit wel lijkt te willen in Europa.
Ik vind vooral dat we het in Europa moeten uitgeven, omdat als we jaarlijks 1,5% van het BBP, dat is 255 miljard, gaan uitgeven, dat beter in de Europese economie kan. Niet omdat ik angst heb dat we in oorlog raken met de VS, of dat de VS de spullen niet zal leveren.quote:Op woensdag 11 juni 2025 12:08 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Aan de ene kant heb je gelijk, aan de andere kant maken we dan dezelfde fout waarin we nu zitten. We waren altijd afhankelijk van Amerika en dan zouden we nu dezelfde keuze maken alleen dan wisselen we Amerika in voor Duitsland/Frankrijk/Italie.
Nu zal het niet zo een vaart lopen, maar in theorie had ook de AFD kunnen winnen in Duitsland en het zoals GB een "Dexit" kunnen bewerkstelligen.
En dan mag je je ook nog afvragen of Lubbers, Paars, Balkenende en Rutte 2 überhaupt linkse kabinetten waren.quote:
Zo werkt de wereld nu eenmaal. We kunnen Nederland niet hermetisch afsluiten en roepen: "Met het buitenland willen we niets van doen hebben".quote:Op woensdag 11 juni 2025 12:08 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Smerige werkwijze van die Bergkamp.quote:Er rijzen steeds meer vragen over de rol van oud-Kamervoorzitter Vera Bergkamp (D66) in de affaire rond het onderzoek naar haar voorganger Khadija Arib (PvdA). Zo vernietigde Bergkamp het appverkeer met haar voormalig woordvoerder Sonja K., die verdacht wordt van het lekken van vertrouwelijke informatie. Ook verwijderde Bergkamp haar berichten met twee betrokken topambtenaren, zo blijkt uit onderzoek van Nieuwsuur en Follow the Money.
In 2022 ontving Kamervoorzitter Bergkamp een anonieme brief waarin haar voorganger Arib werd beschuldigd van "machtsmisbruik", een "schrikbewind" en een "onveilige werkomgeving". Het bestuur van de Tweede Kamer - het presidium - besloot daarop een onderzoek in te stellen naar Arib. Dat besluit, en het advies van de landsadvocaat daarover, lekten via NRC uit, nog voordat Arib zelf op de hoogte was gebracht.
Bergkamp deed namens het presidium aangifte van het lek, waarop de rijksrecherche een onderzoek startte. Uit dat dossier, 'Bremen', van de rijksrecherche ingezien door Nieuwsuur en Follow the Money komt een beeld naar voren van onderlinge afstemming door topambtenaren en hoofdrolspelers die achteraf hun sporen verwijderen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |