SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI Buienradar
• KNMI Pluim
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree om erop toegevoegd te worden of meld je aan in dit topic:
GC / FOK!users kaart (Google Maps) Nieuwe kaart, nieuwe kansen (update) #7
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
quote:Op zaterdag 7 juni 2025 13:14 schreef nostra het volgende:
Ik zit middenin mijn midlifecrisis, dus ga zo naar Verknipt en hoop dat het weer een beetje meevalt. Daarna graag weer BBQ-weer.
27 is prima toch.quote:
@Bugno3 kun je confirmen?quote:
Das minder,....heb hier zelf 4 tomatenplanten van bijna 2 meter hoogquote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:10 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Onkruid in m'n tuin is nu al 2 meter hoog
Onkruid bestaat niet.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:10 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Onkruid in m'n tuin is nu al 2 meter hoog
We schakelen een expert in @INViCTuSquote:
37 graden op zaterdagquote:Op zaterdag 7 juni 2025 19:10 schreef 12Beaufort het volgende:
Icon laat voor donderdag ook tropische warmte zien. Vrijdag ook + 30 en de de zaterdag er op is nog warmer.
Potentiële hittegolf?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Vergeet je zuurstoftank niet.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 20:33 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
37 graden op zaterdag
Gelukkig zit ik dan in Oostenrijk. En als het daar zo warm is ga ik gewoon op 3000 meter hoogte zitten
In juni. En dan moeten de twee warmste zomermaanden nog komen...quote:Op zaterdag 7 juni 2025 20:33 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
37 graden op zaterdag
Gelukkig zit ik dan in Oostenrijk. En als het daar zo warm is ga ik gewoon op 3000 meter hoogte zitten
@Djeez Maak je klaar, gooi je gevoerde regenlaarzen aan de kant, je gebeden zijn gehoord.quote:Op zondag 8 juni 2025 08:36 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
In juni. En dan moeten de twee warmste zomermaanden nog komen...
Ook precies waar jij woontquote:Op zaterdag 7 juni 2025 20:33 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
37 graden op zaterdag
Hier welquote:
Inderdaad...Poeh Poeh. Waarschijnlijk 3 dagen 25+. Het is me wat hoor. In de zomerquote:Op zondag 8 juni 2025 12:47 schreef dick_laurent het volgende:
Ik als ik in deze reeks lees dat het mogelijk twee dagen 30+ wordt in Nederland
[ afbeelding ]
Nogmaals;quote:Op zondag 8 juni 2025 15:03 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Inderdaad...Poeh Poeh. Waarschijnlijk 3 dagen 25+. Het is me wat hoor. In de zomer
Uiteraard.quote:Hoe dan ook duikt het kwik ergens in het weekend weer naar beneden, tot een graad of 20-25. We moeten daarbij dus ook rekening houden met flink wat onweer. Al is zelfs dat onzeker, zegt Willemsen. „Het kan ook zomaar zijn dat wij daar niets van gaan merken en dat het onweer boven Duitsland losbarst.”
Zie her en der ook al 38-ers omhoog poppenquote:Op zondag 8 juni 2025 17:20 schreef Arcee het volgende:
https://www.buienradar.nl/weer/debilt/nl/2757783/14daagse
Zaterdag 37 graden.
Graad of 23 warmer dan vandaag. Wel fijn dat we even rustig kunnen acclimatiseren.quote:Op zondag 8 juni 2025 17:20 schreef Arcee het volgende:
Zaterdag 37 graden.
moet zeggen vanaf een uur of 14 hier dat het reuze meevalt, de zon is ook steeds geweest. de 24 uur ervoor was het ronduit verzuipen van de buienquote:Op zondag 8 juni 2025 19:21 schreef PzKpfw het volgende:
Jezus wat een schijtweer, lijkt wel herfst met die combinatie van wind en regen.
Het wordt elk jaar matiger wat onweersbuien betreft.quote:Op zondag 8 juni 2025 19:43 schreef Revanches het volgende:
Hopelijk komen er met de hitte weer onweersbuien, dit jaar is vrij matig wat dat betreft.
Zwarte lijntje staat nog net iets boven de groene toch of snap ik het lijntje niet?quote:Op zondag 8 juni 2025 17:26 schreef Perrin het volgende:
We horen niet meer tot de 5% droogste jaren.
[ afbeelding ]
@invictdinges krijgt hier waarschijnlijk een harde van. Eerst zeiken over de regen en de koele temperaturen van vandaag, morgen gaat hij waarschijnlijk weer zeggen dat dit 'too much' is. Zoals altijd. Het is nooit goed voor hem.quote:Op zondag 8 juni 2025 20:43 schreef DemonRage het volgende:
De virtuele 🔥schroei🔥-hittegolf van GFS:
[ afbeelding ]
Donderdag 12 juni: 31°C
[ afbeelding ]
Vrijdag 13 juni: 33°C
[ afbeelding ]
Zaterdag 14 juni: 34°C
[ afbeelding ]
Zondag 15 juni: 34°C
[ afbeelding ]
Maandag 16 juni: 32°C
[ afbeelding ]
Dinsdag 17 juni: 32°C
[ afbeelding ]
Woensdag 18 juni: 33°C
[ afbeelding ]
Donderdag 19 juni: 32°C
[ afbeelding ]
Vrijdag 20 juni: 29°C
[ afbeelding ]
Zaterdag 21 juni: 27°C
Ja nee, dat gaan we niet doen he. Of eigenlijk: doe maar. Ik ben er toch niet en de groentes zullen het fantastisch vinden. Dus best prima wat dat betreft.quote:Op zondag 8 juni 2025 20:43 schreef DemonRage het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 8 juni 2025 20:43 schreef DemonRage het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
38 graden nu. Lijkt me wel erg warm voor half juni, zo niet onmogelijk.quote:Op zondag 8 juni 2025 17:20 schreef Arcee het volgende:
Zaterdag 37 graden.
Leuk lijntje inderdaadquote:
Die uitschieters zou ik op een korrel zout nemen. Ik denk eerder 33.quote:Op zondag 8 juni 2025 23:35 schreef Arcee het volgende:
[..]
38 graden nu. Lijkt me wel erg warm voor half juni, zo niet onmogelijk.
Of 27 zoals Weeronline zegt.quote:Op maandag 9 juni 2025 06:21 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Die uitschieters zou ik op een korrel zout nemen. Ik denk eerder 33.
quote:"Dit is typisch Nederlands", vertelt Weerplaza-meteoroloog Johnny Willemsen aan NU.nl. Soms is er nu eenmaal een verandering van wisselvallig naar droog weer, legt hij uit.
https://www.nu.nl/binnenl(...)at-het-weer-mis.html
Godver, wat een schroei hitte!quote:Op zondag 8 juni 2025 20:43 schreef DemonRage het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Van 15 graden naar 31 in een paar dagen is wel heel pittig.quote:Op maandag 9 juni 2025 09:32 schreef MissButterflyy het volgende:
Het gaat wel meevallen, hoogste temperaturen nu 31 graden op vrijdag.
quote:Op maandag 9 juni 2025 09:30 schreef Elan het volgende:
Jaja in de handen wrijft.
Om vervolgens weer te janken dat je hok niet koel te krijgen is met die gare mobiele airco
Een tweeluik @Zipportalquote:Op maandag 9 juni 2025 10:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Van 15 graden naar 31 in een paar dagen is wel heel pittig.
Warmte is op zich niet erg zolang je lichaam de tijd krijgt er aan te wennen.
Lok je snapt blijkbaar niet wat een contradictie is.quote:Op maandag 9 juni 2025 10:12 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
[..]
Een tweeluik @:zipportal
Contradictio in terminis.
Jeetje, ik wist niet dat je boos werd.quote:Op maandag 9 juni 2025 10:19 schreef Elan het volgende:
[..]
Lok je snapt blijkbaar niet wat een contradictie is.
Had ik verder ook niet verwacht van iemand met jouw geestelijke capaciteiten.
Ik heb ontzettend slecht geslapen.quote:Op maandag 9 juni 2025 10:21 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Jeetje, ik wist niet dat je boos werd.
quote:Op maandag 9 juni 2025 10:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik heb ontzettend slecht geslapen.
Sorry makker.
Uitstekende temperaturen toch, of niet maatje.quote:Op maandag 9 juni 2025 10:49 schreef Haags het volgende:
Temps zwakken voor hier aan de kust al behoorlijk af. Zie voor do+vr een 27 staan en zaterdag zelfs nog maar 22.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op maandag 9 juni 2025 12:28 schreef Dutch_view het volgende:
Ik haat oranje/ rode/ paarse kaarten
Graag groen en geel![]()
Meeste runs laten alleen zaterdag even wat afkoeling zien. En daarna gelijk de volgende hogedruk er overheen.quote:
Liner van zwembad wordt overmorgen gefixt dus eindelijk weer zwemmenquote:Op maandag 9 juni 2025 13:53 schreef d.k. het volgende:
Wij laten op dit moment het zwembad vol water lopen, ik verheug me nu al op het moment dat ik, net voor het slapen, nog even kan afkoelen komende week. En ach, als het daarna weer minder wordt trek ik het zeil erover en dan wachten we gewoon tot het weer kan.
quote:Op maandag 9 juni 2025 15:33 schreef freaky40 het volgende:
Van 36 graden op zaterdag gisteren, naar 30. Beter niet zover meer vooruit voorspellen, Buienradar...wat een farce die site.
?quote:
Je naam doet eer aan vandaag.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 09:19 schreef Nattekat het volgende:
Vandaag is het beter weer dan precies een jaar geleden, ter info.
Vandaag anders ook nog niet best. Vooralsnog geen zomer weer vandaag. Grijs en 14-16 gradenquote:Op dinsdag 10 juni 2025 09:19 schreef Nattekat het volgende:
Jezus, RIP West-Europa.quote:
Dit is bij lange na niet het meest extreme CAPE kaartje dat ik ooit gezien hebquote:
Vorig jaar was 20 juni de eerste prima dag van het jaar.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 09:19 schreef Nattekat het volgende:
NeVeR a DuLl MoMeNtquote:Op dinsdag 10 juni 2025 13:03 schreef LTVDK het volgende:
Vandaag een krappe 15 graden met (mot)regen en over 3 dagen 30+
En terreurbuienquote:Op dinsdag 10 juni 2025 13:03 schreef LTVDK het volgende:
Vandaag een krappe 15 graden met (mot)regen en over 3 dagen 30+
Waar kijk ik naar? Ik ben geen weerkundige, maar ik zie geen temperaturen , neerslag of wind?quote:
De hele simpele versie: hoog nummer = meer brandstof voor onweersbuien. 3000J/kg is extreem hoog. Nog steeds rookienummers in vergelijking met de VS, maar detailsquote:Op dinsdag 10 juni 2025 14:56 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Waar kijk ik naar? Ik ben geen weerkundige, maar ik zie geen temperaturen , neerslag of wind?
SUrface CAPE (J/kg) ?????
Zeker. Flinke deep layer shear.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vooral de ochtend ja, nu is het wel aardig weer met wat zon erbijquote:
Donderdag eerste mooie dag van de weekquote:Op dinsdag 10 juni 2025 21:43 schreef Geschiedkundige het volgende:
Morgen de laatste prettige dag van de week
Gelukkig vrijdag naar de Alpen
Niks moois aan 30 graden. Dat is net zulk kut weer als regen: je kunt niks doen buiten zonder drijfnat te wordenquote:Op dinsdag 10 juni 2025 21:46 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Donderdag eerste mooie dag van de week
Helaas vrijdag naar Copenhagen.
morgen ook pas de eerste. Zondag, gister en vandaag was niet bepaald zomers en tegenvallendquote:Op dinsdag 10 juni 2025 21:43 schreef Geschiedkundige het volgende:
Vandaag was saai maar prima voor mijquote:
Nog erger!quote:Op dinsdag 10 juni 2025 21:50 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Niks moois aan 30 graden. Dat is net zulk kut weer als regen: je kunt niks doen buiten zonder drijfnat te worden
Dank voor beide versies van de uitlegquote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:13 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De hele simpele versie: hoog nummer = meer brandstof voor onweersbuien. 3000J/kg is extreem hoog. Nog steeds rookienummers in vergelijking met de VS, maar details
Dit zegt eigenlijk dat als er een onweersbui ontstaat, dat deze heel snel heel heftig kan worden.
Langere versie: onweersbuien worden gevoed doordat warme vochtige lucht opstijgt en door de koudere bovenlaag prikt. Warme lucht is lichter dan koude lucht, dus hoe hoger het komt, hoe sneller dat luchtpakje verder opstijgt. Droge lucht verliest sneller energie dan vochtige lucht, dus hoe benauwder het aan de oppervlakte is, hoe langer dat luchtpakje z'n warmte om te stijgen vast kan houden. Hoe veel energie er op die manier uiteindelijk vrij komt hoger in de atmosfeer zie je in dit kaartje. Er moet echter wel een trigger zijn. In dit geval lijkt er niet veel nodig om het te laten ontploffen, maar soms heeft een luchtpakje een klein steuntje nodig om op gang te komen.
Het geeft dus het potentieel aan, niet of het ook daadwerkelijk los gaat. Daarnaast zijn er ook nog andere factoren. Zo bepaalt de windschering (verschil in richting en snelheid tussen 0km en 6km hoogte) of het plotselinge extreme hoosbuien of supercells zijn die ontstaan.
Vanaf zondag ook prima en normaal zomer weer. Veelal 22-25/26 graden in Nederland. Alleen vrijdag en zaterdag wat heterquote:Op dinsdag 10 juni 2025 22:05 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Vandaag was saai maar prima voor mij
Niet voor de tijd van het jaar.
Morgen is prima zomerweer ja
quote:Op woensdag 11 juni 2025 15:11 schreef Geschiedkundige het volgende:
Zoals vandaag is, zou de zomer moeten zijn![]()
Nee, dat is het nieuwe beleid. En ik ben beleid.quote:
Maartgodquote:Op woensdag 11 juni 2025 16:45 schreef RamboDirk het volgende:
Fris windje, april en mei waren vooralsnog betere zomermaanden.
Een nachtelijk MCS zou mooi zijn (en dan ook een beetje naar het oosten)quote:Op woensdag 11 juni 2025 13:47 schreef Jor_Dii het volgende:
Vrijdagavond gaat het mogelijk ook al ontploffen
[ afbeelding ]
Zugspitze arena? De Zugspitze ultra trail is de komende dagen. Sowieso meer wedstrijden. Vriend van mij loopt de 165 km. Gekke Henkiequote:Op dinsdag 10 juni 2025 21:43 schreef Geschiedkundige het volgende:
Nee, oprotten, jullie krijgen al genoegquote:Op woensdag 11 juni 2025 16:55 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Een nachtelijk MCS zou mooi zijn (en dan ook een beetje naar het oosten)
Ja, gewoon in ons huis daar. Weet nog niet hoe lang we blijven. Wil misschien nog ff een uitstapje naar Zuid-Tirol maken als we langer blijven. Ligt ook aan het weer.quote:Op woensdag 11 juni 2025 17:06 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Zugspitze arena? De Zugspitze ultra trail is de komende dagen. Sowieso meer wedstrijden. Vriend van mij loopt de 165 km. Gekke Henkie
Misschien is het wel druk:quote:Op woensdag 11 juni 2025 19:13 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ja, gewoon in ons huis daar. Weet nog niet hoe lang we blijven. Wil misschien nog ff een uitstapje naar Zuid-Tirol maken als we langer blijven. Ligt ook aan het weer.
"Het Nederlandse klimaat zal drastisch veranderen als de Golfstroom door klimaatverandering vertraagt of stilvalt."quote:
Ik kan er niet genoeg van krijgenquote:Op woensdag 11 juni 2025 17:55 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee, oprotten, jullie krijgen al genoeg
Misschien het westen ook, volgens enkele modellenquote:Op woensdag 11 juni 2025 17:55 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee, oprotten, jullie krijgen al genoeg
Wij krijgen nooit wat, dus neequote:Op woensdag 11 juni 2025 21:01 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Misschien het westen ook, volgens enkele modellen
[ x ]
Ab so luut niet. Dikke intense grafkou en grijze treurnis. Wat zou dat knaak zijn. Stook je je een ongeluk. Dan moet je wel hout gaan fikkenquote:Op woensdag 11 juni 2025 21:30 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Zou prachtig nieuws zijn. Zakken met die temperaturen bitte
quote:Op woensdag 11 juni 2025 21:58 schreef INViCTuS het volgende:
Vanaf zaterdagmiddag en -avond neemt op nadering van het koufront, in combinatie met de eerdergenoemde vore boven de oostelijke regio´s, ook elders het risico op serieus onweer toe. Verschillende weermodellen laten zaterdagavond en in de nacht naar zondag vooral landinwaarts enkele forse onweersbuien zien, die profiteren van Mixed Layer CAPE tot maximaal 2000 J/kg en veelal 25-35 knopen windschering. In dat geval spreken we van het convectietype multicell, eventueel resulterend in een opgelijnd systeem of groter buiencomplex (MCS). Hierbij is het grootste aandachtspunt opnieuw de wind met kans op snelheden van 80-100 km/uur bij forse buien, zeer lokaal nog iets hoger.
quote:Met het oog op de enorme hoeveelheid CAPE, behoort lokaal ook grote hagel zeker weer tot de mogelijkheden.
Ja, die hagel mag wel wegblijven.quote:
Machtig mooi weer: frisjes met zonquote:Op woensdag 11 juni 2025 21:37 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Ab so luut niet. Dikke intense grafkou en grijze treurnis. Wat zou dat knaak zijn. Stook je je een ongeluk. Dan moet je wel hout gaan fikken
In november ben je weer aan de beurt.quote:Op woensdag 11 juni 2025 22:28 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Machtig mooi weer: frisjes met zon
We tellen alweer af naar de herfstquote:Op woensdag 11 juni 2025 22:47 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
In november ben je weer aan de beurt.
Dat wel.quote:
Jep, heel laag zelfs. Google aardbeienmaan maar.quote:Op woensdag 11 juni 2025 23:55 schreef svann het volgende:
[..]
Dat wel.![]()
Net de heldere hemel afgespeurd, maar geen volle maan te zien.![]()
Staat hij soms heel laag vandaag?
quote:
Aftellen naar 5 maanden voor 80% grijze treurnis ohne ende. Hoe dan? Ik snap dat dus echt niet. Kijk dan wat een weer het nu vandaag is. Waarom zou je dat willen ruilen. Koekoekquote:Op woensdag 11 juni 2025 23:42 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
We tellen alweer af naar de herfst
Some men just want to watch the world burn.quote:Op donderdag 12 juni 2025 10:48 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Aftellen naar 5 maanden voor 80% grijze treurnis ohne ende. Hoe dan? Ik snap dat dus echt niet. Kijk dan wat een weer het nu vandaag is. Waarom zou je dat willen ruilen. Koekoek
Als je BURN wilt, kom gerust langs zou ik zeggenquote:Op donderdag 12 juni 2025 10:56 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Some men just want to watch the world burn.
(nouja, figuurlijk dan).
Niet iedereen wordt depressief van wolken of heeft zon nodig om gelukkig te zijn.quote:Op donderdag 12 juni 2025 10:48 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Aftellen naar 5 maanden voor 80% grijze treurnis ohne ende. Hoe dan? Ik snap dat dus echt niet. Kijk dan wat een weer het nu vandaag is. Waarom zou je dat willen ruilen. Koekoek
Begin je nu alweer met je langspeelplaat? Afgelopen herfst/winter was het allesbehalve 80% grijs.quote:Op donderdag 12 juni 2025 10:48 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Laten we met behulp van chatGPT hier even een neutrale berekening van maken op basis van de zonuren zoals te vinden op de website weerstatistieken.nlquote:Op donderdag 12 juni 2025 12:05 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Begin je nu alweer met je langspeelplaat? Afgelopen herfst/winter was het allesbehalve 80% grijs.
Hahaquote:Op donderdag 12 juni 2025 11:08 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Als je BURN wilt, kom gerust langs zou ik zeggen
[ afbeelding ]
S'nachts hebben we jullie maximumtemperaturen ongeveer, komende week
Maar het was een hele mooie herfst.quote:Op donderdag 12 juni 2025 12:22 schreef dick_laurent het volgende:
Zo ver van de realiteit is zijn claim dus niet. Maar.... omdat jij vast graag hoort dat je gelijk hebt-> Nee, het was niet letterlijk 80% van de tijd bewolkt, het was namelijk 72% van de tijd.
Omdat het vandaag met 28 graden veel te warm is voor mij. Dan heb ik liever 14 graden en meer wolken ja. Liefste een graad of 14 met zon uiteraard. Maart was echt een perfecte maand voor mij.quote:Op donderdag 12 juni 2025 10:48 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Is elk jaar zo. Zal ook nooit veranderen en het is wat het is.quote:Op donderdag 12 juni 2025 12:22 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Laten we met behulp van chatGPT hier even een neutrale berekening van maken op basis van de zonuren zoals te vinden op de website weerstatistieken.nl
Oktober 2024:
De zon heeft ongeveer 38,2% van de beschikbare tijd geschenen.
Het was dus ongeveer 61,8% van de tijd bewolkt in oktober 2024.
November 2024:
De zon heeft ongeveer 29,5% van de beschikbare tijd geschenen in november 2024.
Het was dus ongeveer 70,5% van de tijd bewolkt.
December 2024:
De zon heeft ongeveer 11,3% van de beschikbare tijd geschenen.
Het was dus ongeveer 88,7% van de tijd bewolkt.
Januari 2025:
De zon heeft ongeveer 23,3% van de beschikbare tijd geschenen.
Het was dus ongeveer 76,7% van de tijd bewolkt.
Februari 2025:
De zon heeft ongeveer 37,9% van de beschikbare tijd geschenen.
Het was dus ongeveer 62,1% van de tijd bewolkt.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Als we de stats heel letterlijk pakken, dan heeft @:invictus alleen gelijk betreft de maand december, en in januari kwam het heel dicht in de buurt van zijn gelijk.
Echter het gemiddelde dat ik heb laten berekenen voor deze gehele periode (okt 2024 - feb 2025) komt op het volgende uit:
☀️ Gemiddeld zonpercentage: 28,0%
☁️ Gemiddeld bewolkt percentage: 72,0%
Zo ver van de realiteit is zijn claim dus niet. Maar.... omdat jij vast graag hoort dat je gelijk hebt-> Nee, het was niet letterlijk 80% van de tijd bewolkt, het was namelijk 72% van de tijd.
De mooiste ooit. Volgend jaar hopelijk weerquote:Op donderdag 12 juni 2025 11:14 schreef Felagund het volgende:
Het mooie aan Nederland is de afwisseling toch? Ik zou ook niet heel vrolijk worden van 3 maanden 30+ graden. We hebben ook een mooie lente gehad.
Doe mij daarom in de winter maar het liefst gewoon 8-12 graden met zo nu en dan zon. Veel beter dan grijs en 2-4 gradenquote:Op donderdag 12 juni 2025 12:38 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Omdat het vandaag met 28 graden veel te warm is voor mij. Dan heb ik liever 14 graden en meer wolken ja. Liefste een graad of 14 met zon uiteraard. Maart was echt een perfecte maand voor mij.
Maar áls ik moet kiezen: dan liever grijs en wat kouder, dan bloedheet en zon.
Bij die laatste functioneer ik namelijk amper, dus is de keuze makkelijk. Niet iedereen wordt van hetzelfde gelukkig.
De wereld is niet zwart-wit.
Is zonradar aan het liegen dat heel Nederland prachtig blauw en zonovergoten is?quote:
Goh, totaal niet verwacht.quote:Op donderdag 12 juni 2025 12:31 schreef Nattekat het volgende:
Lijkt er op dat de timing van het koufront weer eens helemaal ruk is voor het westen. Die ene keer dat de buien ver genoeg naar het westen kunnen ontstaan komen ze te laat in de avond. Het gaat Zeeland niet eens halen zo te zien.
@:haags krijgt weer eens gelijk.
Die doen aan gaslighting. In april hadden we voor het laatste ´een paar weken´ een mooie donkerblauwe lucht.quote:Op donderdag 12 juni 2025 13:22 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Is zonradar aan het liegen dat heel Nederland prachtig blauw en zonovergoten is?
Ik vermoed dat je iets aan je ogen mankeert. Even hier een plaatje van een live webcam op een Nederlandse strandlocatie met verduidelijking. Ik begrijp dat het lastig is voor je, daarom even de naam van de kleur erbij geschreven. You're welcome!quote:
Ga gewoon weg hier triest figuur.quote:Op donderdag 12 juni 2025 13:35 schreef PSVCL het volgende:
[..]
Die doen aan gaslighting. In april hadden we voor het laatste ´een paar weken´ een mooie donkerblauwe lucht.
Deepfakequote:Op donderdag 12 juni 2025 13:44 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik vermoed dat je iets aan je ogen mankeert. Even hier een plaatje van een live webcam op een Nederlandse strandlocatie met verduidelijking. Ik begrijp dat het lastig is voor je, daarom even de naam van de kleur erbij geschreven. You're welcome!
[ afbeelding ]
Mooie donkerblauwe lucht idd, vooral het gedeelte bij de pijl.quote:Op donderdag 12 juni 2025 13:44 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik vermoed dat je iets aan je ogen mankeert. Even hier een plaatje van een live webcam op een Nederlandse strandlocatie met verduidelijking. Ik begrijp dat het lastig is voor je, daarom even de naam van de kleur erbij geschreven. You're welcome!
[ afbeelding ]
Bedankt.quote:Op donderdag 12 juni 2025 12:22 schreef dick_laurent het volgende:
Zo ver van de realiteit is zijn claim dus niet. Maar.... omdat jij vast graag hoort dat je gelijk hebt -> Nee, het was niet letterlijk 80% van de tijd bewolkt, het was namelijk 72% van de tijd.
Oei, geen strak blauwe luchten, snel naar het BNW topic!quote:Op donderdag 12 juni 2025 14:03 schreef PSVCL het volgende:
[..]
[ link | afbeelding ]
De wind mag na 4 weken ook wel een keer gaan liggen
Tis niet meer nodig om naar BNW te verhuizen:WKN / Britten willen experiment om zon te 'dimmen' tegen klimaatveranderingquote:Op donderdag 12 juni 2025 14:04 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Oei, geen strak blauwe luchten, snel naar het BNW topic!
Kleurenblindquote:Op donderdag 12 juni 2025 13:48 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ga gewoon weg hier triest figuur.
Potverdorie, het is een complot!quote:Op donderdag 12 juni 2025 14:07 schreef PSVCL het volgende:
[..]
Tis niet meer nodig om naar BNW te verhuizen:WKN / Britten willen experiment om zon te 'dimmen' tegen klimaatverandering
Nee grijs.quote:Op donderdag 12 juni 2025 12:38 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Omdat het vandaag met 28 graden veel te warm is voor mij. Dan heb ik liever 14 graden en meer wolken ja. Liefste een graad of 14 met zon uiteraard. Maart was echt een perfecte maand voor mij.
Maar áls ik moet kiezen: dan liever grijs en wat kouder, dan bloedheet en zon.
Bij die laatste functioneer ik namelijk amper, dus is de keuze makkelijk. Niet iedereen wordt van hetzelfde gelukkig.
De wereld is niet zwart-wit.
Scheveningen is nog wel wat grijs:quote:Op donderdag 12 juni 2025 13:44 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 12 juni 2025 14:11 schreef Zorro het volgende:
[..]
Nee grijs.
72% van de tijd om precies te zijn.
Zie die witte waas van 5G-kippen-Covid-vaccinatiedamp!!!1!1!11!EINZ!quote:Op donderdag 12 juni 2025 14:03 schreef PSVCL het volgende:
[..]
[ link | afbeelding ]
De wind mag na 4 weken ook wel een keer gaan liggen
Ja maar hij kan niet tegen warm, en is op het warmste stukje Nederland gaan wonen. Logica, je weet tog.quote:Op donderdag 12 juni 2025 16:20 schreef Haags het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk wel mee vallen eerlijk gezegd.
Hier is het 26. Gewoon lekker. Het echt lekkere weer komt morgen en, met name, zaterdag.quote:
Heerlijk! 2 keer per dag naar binnen voor een vlug donkergeel plasjequote:Op donderdag 12 juni 2025 16:33 schreef dick_laurent het volgende:
Ja tog. Gister ook gewoon buiten een workout gedaan in 30 graden hier. 10 reps pull ups, BAM
Wel in de schaduw of course
[ afbeelding ]
Doe cardio danquote:Op donderdag 12 juni 2025 16:33 schreef dick_laurent het volgende:
Ja tog. Gister ook gewoon buiten een workout gedaan in 30 graden hier. 10 reps pull ups, BAM
Wel in de schaduw of course
[ afbeelding ]
Ik ben hier geboren en opgegroeid. Ik ga wonen in Friesland waar ik niemand heb. Logica, je weet tog.quote:Op donderdag 12 juni 2025 16:22 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ja maar hij kan niet tegen warm, en is op het warmste stukje Nederland gaan wonen. Logica, je weet tog.
Al word je geboren in Friesland, dan zou ik er nog niet vrijwillig blijven 😆quote:Op donderdag 12 juni 2025 17:18 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ik ben hier geboren en opgegroeid. Ik ga wonen in Friesland waar ik niemand heb. Logica, je weet tog.
Doe normaal man.
Ja, dat bedoel ik. Dan ga ik er toch al helemaal niet vrijwillig heen.quote:Op donderdag 12 juni 2025 17:41 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Al word je geboren in Friesland, dan zou ik er nog niet vrijwillig blijven 😆
Laat hem maar lullen hoor. De beste man is vrijwillig naar de oven verhuisd om nu te wachten op de herfst. Welke logica dat is weten we ook niet.quote:Op donderdag 12 juni 2025 17:18 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ik ben hier geboren en opgegroeid. Ik ga wonen in Friesland waar ik niemand heb. Logica, je weet tog.
Doe normaal man.
Waait er bij jou wel een beetje wind?quote:
Bij hem hebben ze alleen een warm briesje fossiele brandstoffen uit het ruhrgebied.quote:Op donderdag 12 juni 2025 18:20 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Waait er bij jou wel een beetje wind?
Wat lul jij nou weerquote:Op donderdag 12 juni 2025 18:19 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Laat hem maar lullen hoor. De beste man is vrijwillig naar de oven verhuisd om nu te wachten op de herfst. Welke logica dat is weten we ook niet.
Alsof jij dol bent op die 35 graden maandenlang.quote:
Nee tis niet mn voorkeur, dat klopt. Maar ik word er niet zwaar neerslachtig of ongelukkig van.quote:Op donderdag 12 juni 2025 18:58 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Alsof jij dol bent op die 35 graden maandenlang.
Zodra de herfst komt, kom je met blije gifjes.
Mooi, schenk die sangria dan maar in. Op deze zomerse dag.quote:Op donderdag 12 juni 2025 19:05 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Nee tis niet mn voorkeur, dat klopt. Maar ik word er niet zwaar neerslachtig of ongelukkig van.
En blije gifjes doe ik het hele jaar door hoor
[ afbeelding ]
Heb je ook minimaal 5 maanden kutweer jaquote:Op donderdag 12 juni 2025 18:19 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Laat hem maar lullen hoor. De beste man is vrijwillig naar de oven verhuisd om nu te wachten op de herfst. Welke logica dat is weten we ook niet.
Beetje wel vandaag ja, windkracht 3. Gelukkig maar. Morgen naar Oostenrijkquote:Op donderdag 12 juni 2025 18:20 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Waait er bij jou wel een beetje wind?
Komend weekend onweer in de bergen voor jouquote:Op donderdag 12 juni 2025 19:30 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Beetje wel vandaag ja, windkracht 3. Gelukkig maar. Morgen naar Oostenrijk
Veel.plezierquote:Op donderdag 12 juni 2025 19:30 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Geniet ervan! Veel plezier.quote:Op donderdag 12 juni 2025 19:30 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Komt goed. Ik ga gewoon op 3000 meter zitten als het warm isquote:Op donderdag 12 juni 2025 22:35 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Veel.plezieren hopelijk zit je hoog in de bergen voor de koelte
De Randstad wordt helemaal verpulverd. Dat krijg je als je de goden verzoekt met 'we krijgen nooit watquote:Op vrijdag 13 juni 2025 00:40 schreef Houtenbeen het volgende:
[ afbeelding ]
In delen van Spanje, Frankrijk en België werd een niveau 2 uitgegeven, voornamelijk voor grote tot zeer grote hagel, schadelijke windstoten en in mindere mate voor hevige regenval.
Zalig, nou in iedergeval lekker van genieten van die prachtige uitzichten!quote:Op donderdag 12 juni 2025 22:44 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Komt goed. Ik ga gewoon op 3000 meter zitten als het warm is
Het gaat ons niet halenquote:Op vrijdag 13 juni 2025 00:47 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De Randstad wordt helemaal verpulverd. Dat krijg je als je de goden verzoekt met 'we krijgen nooit wat' @:Nattekat
22-25 graden is zeker prima. Vandaag en morgenquote:Op vrijdag 13 juni 2025 08:47 schreef INViCTuS het volgende:
Lijkt de komende dagen wel prima zomer weer te blijven.
Zie voor hier in het oosten de komende 10 dagen veelal 23-27. Helemaal prima. Nachten ook weer 10-14, dus eigen perfect. Kan raampje openquote:Op vrijdag 13 juni 2025 09:16 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
22-25 graden is zeker prima. Vandaag en morgen
Nachten van 10 - 14quote:Op vrijdag 13 juni 2025 09:44 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Zie voor hier in het oosten de komende 10 dagen veelal 23-27. Helemaal prima. Nachten ook weer 10-14, dus eigen perfect. Kan raampje open
Morgen ging het onweren toch?quote:Op vrijdag 13 juni 2025 09:59 schreef Paul het volgende:
Kenners!
Vraagje
Wordt het morgen goed genoeg weer in het midden des lands voor dagje Zonnen/zwemmen of wordt het vooral bewolkt etc
Of geen idee??
Daarom vraag ik de kenners of het morgen overdag @ midden nedeland = goed weerquote:
Voor de middag de meeste zon, na de middag zal het steeds meer bewolkt (en dus benauwd) raken.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 09:59 schreef Paul het volgende:
Kenners!
Vraagje
Wordt het morgen goed genoeg weer in het midden des lands voor dagje Zonnen/zwemmen of wordt het vooral bewolkt etc
Of geen idee??
dankuwel kennnerquote:Op vrijdag 13 juni 2025 10:26 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Voor de middag de meeste zon, na de middag zal het steeds meer bewolkt (en dus benauwd) raken.
In Assen ook?quote:
Eerder vanavond.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 11:25 schreef Mrmime het volgende:
Hopelijk geen onweer morgenavond in de Kuip
quote:Op vrijdag 13 juni 2025 11:19 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Om het uur wordt het zaterdagavondonweer weggehaald danwel teruggezet in mijn weerapp.
Laten we het hopen.quote:
quote:Op vrijdag 13 juni 2025 12:46 schreef INViCTuS het volgende:
30 graden in De Bilt! ik herhaal, het is 30 graden in De Bilt
En maar wachten op die explosie boven België die telkens net op de grens uit elkaar valtquote:High Temperature
31.5°C at 13:34
Dew Point
21.1°C at 13:34
Wacht maar!quote:
Tegen die tijd liggen wij al onder de grondquote:Op vrijdag 13 juni 2025 16:20 schreef Adrie072 het volgende:
[..]
Wacht maar!
Stevenen we bij het afzwakken van de golfstroom af op extreme temperaturen? Onderzoekers brachten verschillende scenario’s in kaart. West-Europa, en dus ook ons land, dreigt met uitzonderlijk koele winters te moeten afrekenen.
De Atlantic meridional overturning circulation (AMOC), waar de golfstroom deel van uitmaakt, is voor onze contreien niet onbelangrijk. De golfstroom fungeert als transportsysteem voor warm water richting de Noord-Atlantische Oceaan. De temperatuur in West-Europa is in grote mate afhankelijk van de zeewatertemperatuur in dat deel van de Atlantische Oceaan.
Wetenschappers bakkeleien al een tijd over het moment waarop een afzwakking of zelfs het stilvallen van de oceaanstroom verwacht wordt. In zijn vorig rapport achtte het IPCC-panel van de Verenigde Naties het ‘zeer onwaarschijnlijk’ dat de oceaanstroom nog deze eeuw stilvalt. Een andere studie, van Deense wetenschappers, schatte het punt waarop de oceaanstroom zijn einde kent eerder in: ze becijferden het punt ergens tussen 2025 en 2095.
Maar wat staat er precies te gebeuren bij veranderingen van de AMOC? Over die vraag bogen onderzoekers van de Universiteit van Utrecht en het Nederlandse weerinstituut KNMI zich. Hun bevindingen werden gepubliceerd in vakblad Geophysical Research Letters. Uit hun onderzoek blijkt dat de wintertemperaturen in Europa fel kunnen afkoelen.
Zee-ijs
De onderzoekers stelden simulaties op die rekening hielden met twee emissiescenario’s: in het ene geval werd uitgegaan van een opwarming van 2,7 graden (ten opzichte van het pre-industriële gemiddelde) tegen 2100, in het andere geval met 4,7 graden.
Uit de studie blijkt dat onder het zogenaamde gematigde emissiescenario, met een opwarming van 2,7 graden, de minimumtemperaturen in Europa een flinke duik kunnen nemen. Bij uitzonderlijke koude, die eens in de tien jaar voorkomt, zouden de minima bij een verzwakking van de AMOC in ons land kunnen dalen tot -21 graden Celsius.
Vooral de temperaturen in de wintermaanden dreigen beïnvloed te worden door veranderingen van de golfstroom. De zomer zou naar verhouding “niet heel sterk” beïnvloed worden, aldus het onderzoek.
Vooral een uitbreiding van het zee-ijs zou een impact hebben op de Europese wintertemperaturen. Uit bepaalde simulaties bleek dat bij een uitval van de AMOC er ’s winters Arctisch zee-ijs onze richting kan uitkomen. Het ijs zou dan de Nederlandse kust kunnen bereiken en een verder afkoelend effect kunnen hebben.
“Zee-ijs weerkaatst veel meer zonlicht dan het donkere oceaanoppervlak”, zegt onderzoeker Michiel Baatsen (Universiteit Utrecht). “Daardoor kunnen de wintertemperaturen in die regio’s flink dalen.”
-40 graden
Vooral in Schotland en Scandinavië kan de afkoeling extreme proporties aannemen, klinkt het. “Voor een relatief milde stad als Edinburgh zouden de veranderingen ingrijpend zijn,” zegt Baatsen. “Daar zouden de minimumtemperaturen 164 dagen per jaar onder nul liggen. Dat is bijna de helft van het jaar, en 133 dagen meer dan in het pre-industriële tijdperk.”
Aan de normaliter zachte westkust van Noorwegen zouden de temperaturen zelfs kunnen zakken tot -40 graden, schrijven de wetenschappers. Zuid-Europa zou dan weer weinig impact ondervinden van veranderingen aan de AMOC.
Sterkere opwarming
In het scenario waarbij we met een sterkere opwarming te maken krijgen, is de kans groter dat de oceaanstroom stilvalt. Toch zou dat minder impact hebben op de Europese temperaturen, stellen de onderzoekers.
Dat is vooral te wijten aan de in dat geval sterkere opwarming van het zeewater: dat laat niet toe dat Arctisch zee-ijs richting het zuiden kan uitbreiden. “Daardoor worden de koude extremen gedempt in vergelijking met een scenario waarin het zee-ijs wel de Europese kust bereikt”, schrijven de onderzoekers.
De wetenschappers benadrukken dat vervolgstudies noodzakelijk zijn om de gevolgen op Europa beter te begrijpen. “Toch is één ding duidelijk”, schrijven ze. “Klimaatmodellen laten consequent zien dat de Atlantische oceaanstroming zal verzwakken naarmate de aarde verder opwarmt.”
bron https://www.demorgen.be/t(...)est-europa~b955d967/
Ja zet die verwarming nou maar weer uit hoorquote:High Temperature
32.9°C at 16:19
Dew Point
23.8°C at 16:19
Heerlijk dit sfeertje idd. Zomer.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 13:14 schreef GarlandBriggs het volgende:
Dit is toch goud! Die grote gele ploert in de lucht en de behaaglijke deken der Spaanse Pluim
Alleen maar blije mensen, goede zin...zo mag het voorlopig wel blijven
quote:Op vrijdag 13 juni 2025 17:32 schreef Haags het volgende:
Hoelaat begon dat wegvagen van de randstad nou precies? @:nattekat
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |