Je naam doet eer aan vandaag.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 09:19 schreef Nattekat het volgende:
Vandaag is het beter weer dan precies een jaar geleden, ter info.
Vandaag anders ook nog niet best. Vooralsnog geen zomer weer vandaag. Grijs en 14-16 gradenquote:Op dinsdag 10 juni 2025 09:19 schreef Nattekat het volgende:
Jezus, RIP West-Europa.quote:
Dit is bij lange na niet het meest extreme CAPE kaartje dat ik ooit gezien hebquote:
Vorig jaar was 20 juni de eerste prima dag van het jaar.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 09:19 schreef Nattekat het volgende:
NeVeR a DuLl MoMeNtquote:Op dinsdag 10 juni 2025 13:03 schreef LTVDK het volgende:
Vandaag een krappe 15 graden met (mot)regen en over 3 dagen 30+
En terreurbuienquote:Op dinsdag 10 juni 2025 13:03 schreef LTVDK het volgende:
Vandaag een krappe 15 graden met (mot)regen en over 3 dagen 30+
Waar kijk ik naar? Ik ben geen weerkundige, maar ik zie geen temperaturen , neerslag of wind?quote:
De hele simpele versie: hoog nummer = meer brandstof voor onweersbuien. 3000J/kg is extreem hoog. Nog steeds rookienummers in vergelijking met de VS, maar detailsquote:Op dinsdag 10 juni 2025 14:56 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Waar kijk ik naar? Ik ben geen weerkundige, maar ik zie geen temperaturen , neerslag of wind?
SUrface CAPE (J/kg) ?????
Zeker. Flinke deep layer shear.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vooral de ochtend ja, nu is het wel aardig weer met wat zon erbijquote:
Donderdag eerste mooie dag van de weekquote:Op dinsdag 10 juni 2025 21:43 schreef Geschiedkundige het volgende:
Morgen de laatste prettige dag van de week
Gelukkig vrijdag naar de Alpen
Niks moois aan 30 graden. Dat is net zulk kut weer als regen: je kunt niks doen buiten zonder drijfnat te wordenquote:Op dinsdag 10 juni 2025 21:46 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Donderdag eerste mooie dag van de week
Helaas vrijdag naar Copenhagen.
morgen ook pas de eerste. Zondag, gister en vandaag was niet bepaald zomers en tegenvallendquote:Op dinsdag 10 juni 2025 21:43 schreef Geschiedkundige het volgende:
Morgen de laatste prettige dag van de week
Gelukkig vrijdag naar de Alpen
Vandaag was saai maar prima voor mijquote:
Nog erger!quote:Op dinsdag 10 juni 2025 21:50 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Niks moois aan 30 graden. Dat is net zulk kut weer als regen: je kunt niks doen buiten zonder drijfnat te worden
Dank voor beide versies van de uitlegquote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:13 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De hele simpele versie: hoog nummer = meer brandstof voor onweersbuien. 3000J/kg is extreem hoog. Nog steeds rookienummers in vergelijking met de VS, maar details
Dit zegt eigenlijk dat als er een onweersbui ontstaat, dat deze heel snel heel heftig kan worden.
Langere versie: onweersbuien worden gevoed doordat warme vochtige lucht opstijgt en door de koudere bovenlaag prikt. Warme lucht is lichter dan koude lucht, dus hoe hoger het komt, hoe sneller dat luchtpakje verder opstijgt. Droge lucht verliest sneller energie dan vochtige lucht, dus hoe benauwder het aan de oppervlakte is, hoe langer dat luchtpakje z'n warmte om te stijgen vast kan houden. Hoe veel energie er op die manier uiteindelijk vrij komt hoger in de atmosfeer zie je in dit kaartje. Er moet echter wel een trigger zijn. In dit geval lijkt er niet veel nodig om het te laten ontploffen, maar soms heeft een luchtpakje een klein steuntje nodig om op gang te komen.
Het geeft dus het potentieel aan, niet of het ook daadwerkelijk los gaat. Daarnaast zijn er ook nog andere factoren. Zo bepaalt de windschering (verschil in richting en snelheid tussen 0km en 6km hoogte) of het plotselinge extreme hoosbuien of supercells zijn die ontstaan.
Vanaf zondag ook prima en normaal zomer weer. Veelal 22-25/26 graden in Nederland. Alleen vrijdag en zaterdag wat heterquote:Op dinsdag 10 juni 2025 22:05 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Vandaag was saai maar prima voor mij
Niet voor de tijd van het jaar.
Morgen is prima zomerweer ja
quote:Op woensdag 11 juni 2025 15:11 schreef Geschiedkundige het volgende:
Zoals vandaag is, zou de zomer moeten zijn![]()
Nee, dat is het nieuwe beleid. En ik ben beleid.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |