abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217841789
Kansloos... Ze heeft haar keutel teruggetrokken
pi_217841794
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 14:37 schreef blomke het volgende:

[..]
Je bent vrij om wat anders te zoeken. Die hele huursector is verrot in mijn ogen.
ik zou graag willen, verdien teveel waardoor gestraft en te weinig om te kunnen kopen...
pi_217841914
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 18:51 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Begin toch eens met tellen:
- OZB en andere lokale heffingen
- opstalverzekering
- 'klein' onderhoud zoals controle van de cv-ketel, schilderwerk, dakgoten etc
- groot onderhoud en renovatie zoals badkamers, keukens, kozijnen, daken, technische installaties, verduurzaming etc.
- personeels- en kantoorkosten
- contracten met partijen die 24-uurs service bieden in geval van acute problemen (stroomuitval volledige woning, lekkage, rioolproblemen, schade aan de woning door storm, brand etc).

Of denk je dat het personeel nog tegen een uurloon uit 1955 werkt en de leveranciers en aannemers tarieven uit dat jaar rekenen?
Is dat anders dan met een VVE? Daar gebeurt het in ieder geval wel allemaal, als het goed is.

Het enige wat wij al een tijdje hebben uitgesteld is het vervangen van de buitenwanden en de andere asbest. Dat moet eigenlijk wel, maar dat is nogal duur.
pi_217842132
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 19:10 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Wie weigert er training? Volgens mij heb je mijn analogie niet goed begrepen.

Wat ik duidelijk wil maken is dat de stelling "Als je goed traint, kom je allemaal en altijd over de finish!" onmogelijk te weerleggen valt. Want als ik dan wijs op al die mensen die ondanks hard trainen niet de finish gehaald hebben, kun jij simpelweg zeggen dat ze dan toch nog een tandje harder hadden moeten trainen.

Dus jouw hypothese is onweerlegbaar, en daarmee vanuit wetenschappelijk oogpunt onzin. Zie Karl Popper.
Dit is analoog aan dat we allemaal niet een topsporter kunnen worden of een grootverdiener als je maar "wilt".

Dat is immer een klein percentage wat uitstijgt boven het gemiddelde. We kunnen vanzelf en wegens voor de hand liggende redenen niet allemaal boven het gemiddelde uitstijgen.

Dus wat dat betreft klopt jouw visie en Blomke snapt dat principe niet.

Ons oordeel: je hebt gewoon gelijk. :) The American Dream beschrijft uitzonderingen, niet de regel. En het doet het op zo'n viezige manier alsof het voor iedereen haalbaar is. Wat per definitie niet kan. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_217842915
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 20:13 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Is dat anders dan met een VVE? Daar gebeurt het in ieder geval wel allemaal, als het goed is.

Het enige wat wij al een tijdje hebben uitgesteld is het vervangen van de buitenwanden en de andere asbest. Dat moet eigenlijk wel, maar dat is nogal duur.
Dat ligt er maar aan.

Ik verhuur een aantal appartementen, dus wel wat ervaring met het onderwerp VVE. Meestal hebben ze genoeg in kas voor wat echt moet, maar mag er verder niet veel geks gebeuren. Vaak is de VVE-bijdrage ook al jaren hetzelfde, omdat bij stemmingen verhogingen het zelden halen. Terwijl ¤ 100 nu heel wat anders is dan ¤ 100 10 jaar geleden.

En dan kun je niet veel meer doen. Als het echt moet, omdat bijvoorbeeld balkons afgekeurd zijn. Of iets er echter niet meer uitziet. Maar verder...

Ergens is er bv. nog enkel glas aan één kant van het gebouw. Dat moet eigenlijk wel dubbel glas worden, maar dat haalt het dan in een stemming niet...
pi_217842999
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 22:01 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat ligt er maar aan.

Ik verhuur een aantal appartementen, dus wel wat ervaring met het onderwerp VVE. Meestal hebben ze genoeg in kas voor wat echt moet, maar mag er verder niet veel geks gebeuren. Vaak is de VVE-bijdrage ook al jaren hetzelfde, omdat bij stemmingen verhogingen het zelden halen. Terwijl ¤ 100 nu heel wat anders is dan ¤ 100 10 jaar geleden.

En dan kun je niet veel meer doen. Als het echt moet, omdat bijvoorbeeld balkons afgekeurd zijn. Of iets er echter niet meer uitziet. Maar verder...

Ergens is er bv. nog enkel glas aan één kant van het gebouw. Dat moet eigenlijk wel dubbel glas worden, maar dat haalt het dan in een stemming niet...
En hoe werkt dat bij een woningcoöperatie? Verhuurders staan er nu niet echt bekend om dat ze reparaties en verbeteringen op tijd en goed uitvoeren. Meestal pas vlak voordat ze het verkopen.
pi_217843001
quote:

[..]
- opstalverzekering
- groot onderhoud en renovatie zoals badkamers, keukens, kozijnen, daken, technische installaties, verduurzaming etc.
- contracten met partijen die 24-uurs service bieden in geval van acute problemen (stroomuitval volledige woning, lekkage, rioolproblemen, schade aan de woning door storm, brand etc).

Of denk je dat het personeel nog tegen een uurloon uit 1955 werkt en de leveranciers en aannemers tarieven uit dat jaar rekenen?
En welke bedragen zet je daarbij gedurende de levensduur? Zelf woon ik sinds 1987 in koopwoningen, kan niet zeggen dat het me nou duizelt bij die bedragen; vooral personeels- en kantoorkosten zijn bij ons thuis te verwaarlozen.

Btw heeft een woning corporatie met vele huurwoningen, wel een opstalverzekering? Vanuit statistisch oogpunt, zou dat niet financieel de beste keuze zijn.

En voor zover ik weet, betaalt de huurder het grootste deel van de locale belastingen/heffingen.

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 03-06-2025 22:38:14 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217843077
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 22:11 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En hoe werkt dat bij een woningcoöperatie? Verhuurders staan er nu niet echt bekend om dat ze reparaties en verbeteringen op tijd en goed uitvoeren. Meestal pas vlak voordat ze het verkopen.
Mijn indruk is dat dat daar veel planmatiger gaat. Die weten wat om de hoeveel tijd moet gebeuren en dat doen ze dan ook wel. Ze hebben ook grote portefeuilles, dus dan doet de statistiek z'n werk natuurlijk. Met een pandje kan het vriezen en kan het dooien. Dak kan snel kapot gaan, flinke rib uit het lijf van een particuliere verhuurder. Woningcorporatie heeft een grote portefeuille en tegenover die ene tegenvaller staan weer een hoop huizen waar het wel goed gaat.
pi_217843184
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 04:15 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Corporatie Portaal ontving in 2023 ruim 384 miljoen aan huur , maakte in 2023 180 miljoen netto winst
het hele bestuur ontving als bezoldiging ieder 223.000 euro

Dat is meer dan de Minister President, en dat voor een bestuurder van een sociale woningbouwvereniging
[..]
Portaal heeft over 2023 een 43,4 miljoen euro aan vennootschapsbelasting betaald

Kijk, now are we getting somewhere.

Dit betekent dus dat:
1) 47% van de huur, als winst wordt geboekt?
2) 11% van de huursom, als vennootschapbelasting wordt afgedragen?

Staat er ook nog iets over de verhuurdersheffing in de jaarrekening?

[ Bericht 4% gewijzigd door blomke op 03-06-2025 22:33:30 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217843202
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 22:17 schreef Halcon het volgende:
Ze hebben ook grote portefeuilles, dus dan doet de statistiek z'n werk natuurlijk. Met een pandje kan het vriezen en kan het dooien. Dak kan snel kapot gaan, flinke rib uit het lijf van een particuliere verhuurder. Woningcorporatie heeft een grote portefeuille en tegenover die ene tegenvaller staan weer een hoop huizen waar het wel goed gaat.
Volgens mij geldt dat ook voor de verzekering: gaat er eentje in de fik in de 20 jaar, dan kost dat minder dan duizenden panden 20 jaar verzekeren.
pi_217843314
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 22:17 schreef Halcon het volgende:

[..]
Mijn indruk is dat dat daar veel planmatiger gaat. Die weten wat om de hoeveel tijd moet gebeuren en dat doen ze dan ook wel. Ze hebben ook grote portefeuilles, dus dan doet de statistiek z'n werk natuurlijk. Met een pandje kan het vriezen en kan het dooien. Dak kan snel kapot gaan, flinke rib uit het lijf van een particuliere verhuurder. Woningcorporatie heeft een grote portefeuille en tegenover die ene tegenvaller staan weer een hoop huizen waar het wel goed gaat.
Dat klopt. Maar al het werk dat je er aan doet, drukt je winst.
pi_217843402
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 22:36 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat klopt. Maar al het werk dat je er aan doet, drukt je winst.
Als je het niet doet, kunnen huurders natuurlijk gaan klagen en eisen dat je het wel doet, voor een lagere huur gaan, etc. Dus dan zou je daar jezelf mee in de vingers snijden.

En meen dat soms huurders ook weleens bepaalde verbeterwerkzaamheden uitkiezen en dat er dan iets op de huur wordt geplust.
pi_217843547
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 22:41 schreef Halcon het volgende:

[..]
Als je het niet doet, kunnen huurders natuurlijk gaan klagen en eisen dat je het wel doet, voor een lagere huur gaan, etc. Dus dan zou je daar jezelf mee in de vingers snijden.

En meen dat soms huurders ook weleens bepaalde verbeterwerkzaamheden uitkiezen en dat er dan iets op de huur wordt geplust.
Een bezwaarprocedure duurt meestal heel lang en is vaak heel duur. Plus, of je nou wint of verliest, de verhuurder doet helemaal niets meer voor je als hij er onderuit kan komen. Dus je kunt beter eieren voor je geld kiezen. Alhoewel verhuizen natuurlijk steeds moeilijker is.
pi_217844003
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 17:34 schreef blomke het volgende:

[..]
Want?
Dat ze geen fuck om sociale huur geven, maar alleen maar bezig zijn met verkopen ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 4 juni 2025 @ 06:52:35 #215
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217844155
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 15:52 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik heb lang voor Stadgenoot gewerkt, zijn trouwens nogal boefjes ;)
https://www.stadgenoot.nl(...)sp-rating-stadgenoot
alle woningcorporaties zijn criminelen die sociaal doen voor de buhne , maar crimineel handelen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 4 juni 2025 @ 14:37:13 #216
109199 Kramerica-Industries
Bijdehand mannetje
pi_217848125
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 20:40 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dit is analoog aan dat we allemaal niet een topsporter kunnen worden of een grootverdiener als je maar "wilt".

Dat is immer een klein percentage wat uitstijgt boven het gemiddelde. We kunnen vanzelf en wegens voor de hand liggende redenen niet allemaal boven het gemiddelde uitstijgen.

Dus wat dat betreft klopt jouw visie en Blomke snapt dat principe niet.

Ons oordeel: je hebt gewoon gelijk. :) The American Dream beschrijft uitzonderingen, niet de regel. En het doet het op zo'n viezige manier alsof het voor iedereen haalbaar is. Wat per definitie niet kan. :)
Klopt, dat heeft te maken met een fenomeen dat de "self-serving bias" heet. Wie succesvol is denkt al snel dat dit de eigen verdienste is, en vergeet dat er ook een portie geluk bij komt kijken. En wie pech heeft is dan juist weer geneigd de oorzaak buiten zichzelf te zoeken.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
  woensdag 4 juni 2025 @ 14:49:25 #217
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217848256
Wat een onzin wordt hier vertelt zeg :')
  woensdag 4 juni 2025 @ 14:50:09 #218
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217848266
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 15:52 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik heb lang voor Stadgenoot gewerkt, zijn trouwens nogal boefjes ;)
https://www.stadgenoot.nl(...)sp-rating-stadgenoot
Ze mogen nog goedkoper lenen bij het WSW. En dit is voor niet-DAEB tak.
  woensdag 4 juni 2025 @ 15:04:39 #219
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217848428
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 17:23 schreef michaelmoore het volgende:
Wat mij betreft worden ze verplicht hun 2.000.000 woningen tegen 60% van hun WOZ waarde aan de huurders te verkopen , met financiering garantie via een soort Premie A regeling,
Dat is er al lang doet noemen ze VOV regeling. Ga nou niet het wiel opnieuw uitvinden zodat het lijkt alsof je slim bezig bent. Premie regelingen zijn afgeschaft vanwege een reden.

Bovendien. Als een huurder zo'n woning koopt zeg pakweg een woning met label D WWS punten á 115, 300k WOZ. Dan moeten die mensen een hypotheek bij een commerciele partij of via een regeling waardoor de overheid weer garant moet staan. Dan betaalt de overheid 't gewoon weer omdat deze mensen nog net hun draaisigaretten bij de pomp kunnen betalen.
  woensdag 4 juni 2025 @ 15:12:23 #220
Bijdehand mannetje
pi_217848528
quote:

[..]
- opstalverzekering

De lokale heffingen worden door de gemeente rechtstreeks aan de huurder in rekening gebracht, dus dat heeft geen invloed op de kale huur. De enige lokale heffing die de gemeente aan de verhuurder oplegt, is OZB.

Klein onderhoud kost de corporatie verhoudingsgewijs weinig. Ga maar na: als particulier betaal je bij bijv Feenstra ongeveer 20 euro per maand voor een onderhoudscontract aan je CV-installatie. Maar een grote corporatie als bijv Portaal (waar ik huur) heeft 53.000 woningen. Die betalen echt geen 20 euro per maand per woning, die betalen misschien 5 euro per maand. Onderhoud ventilatiesysteem is waarschijnlijk hetzelfde bedrag.

Onderhoud aan het riool mag de huurder in principe grotendeels zelf betalen, dat valt onder de huurderszelfwerkzaamheid. Veel corporaties regelen dit toch namens de huurder (inclusief spoedservice bij verstoppingen), maar omdat dit onder de huurderszelfwerkzaamheid valt moet de huurder dit via de servicekosten alsnog zelf betalen.

Ik woon hier nu dik 10 jaar, het enige onderhoud wat er is uitgevoerd is 1x de buitenboel geschilderd. Waarmee ze ook nog eens veel te lang gewacht hebben, met als resultaat dat sommige deuren en kozijnen al aardig rot waren geworden.

Klein onderhoud aan badkamers en keukens valt ook onder de huurderszelfwerkzaamheid, dus moet huurder zelf regelen en betalen. Groot onderhoud (waarbij een complete keuken wordt vervangen) wordt over het algemeen pas gedaan als het spul 30 jaar oud is. En dan nog krijg je de simpelst denkbare keuken er voor terug: 3 kastjes onder, 3 boven, geen apparatuur, vaak niet eens een afzuigkap. Badkamer idem dito: van een opperste eenvoud, denk maar niet dat je een meng- of thermostatische douchekraan krijgt. Ook hier geldt dat er zeer groot en goedkoop wordt ingekocht, dus het zou me verbazen als zij voor zo'n cheap-ass keukenblokje veel meer dan EUR 1500 kwijt zijn. En dat blijft er ook weer 30 jaar in zitten, dus kosten per maand omgerekend zullen niet meer dan een paar euro zijn.

Personeelskosten: Portaal weer even als voorbeeld nemend: die hebben 600 man personeel in dienst. Dus omgerekend naar 53.000 woningen houdt dit in dat elk huishouden 1 honderdste personeelslid moet betalen. Als ik de loonkosten heel ruim inschat op EUR 50.000 per Portaal-medewerker dan zijn de kosten per huishouden ruim EUR 40 in de maand.

Als ik dan vervolgens zie dat Portaal rustig een klein jaren '50 flatje van 40 vierkante meter voor bijna EUR 700 verhuurd (hypotheek waarschijnlijk al 40 jaar geleden of langer afgelost), dan kan ik mij toch niet aan de indruk onttrekken dat daar enorm veel winst op wordt gemaakt.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
  woensdag 4 juni 2025 @ 18:17:48 #221
323876 michaelmoore
pi_217849918
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 15:12 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
De lokale heffingen worden door de gemeente rechtstreeks aan de huurder in rekening gebracht, dus dat heeft geen invloed op de kale huur. De enige lokale heffing die de gemeente aan de verhuurder oplegt, is OZB.

Klein onderhoud kost de corporatie verhoudingsgewijs weinig. Ga maar na: als particulier betaal je bij bijv Feenstra ongeveer 20 euro per maand voor een onderhoudscontract aan je CV-installatie. Maar een grote corporatie als bijv Portaal (waar ik huur) heeft 53.000 woningen. Die betalen echt geen 20 euro per maand per woning, die betalen misschien 5 euro per maand. Onderhoud ventilatiesysteem is waarschijnlijk hetzelfde bedrag.

Onderhoud aan het riool mag de huurder in principe grotendeels zelf betalen, dat valt onder de huurderszelfwerkzaamheid. Veel corporaties regelen dit toch namens de huurder (inclusief spoedservice bij verstoppingen), maar omdat dit onder de huurderszelfwerkzaamheid valt moet de huurder dit via de servicekosten alsnog zelf betalen.

Ik woon hier nu dik 10 jaar, het enige onderhoud wat er is uitgevoerd is 1x de buitenboel geschilderd. Waarmee ze ook nog eens veel te lang gewacht hebben, met als resultaat dat sommige deuren en kozijnen al aardig rot waren geworden.

Klein onderhoud aan badkamers en keukens valt ook onder de huurderszelfwerkzaamheid, dus moet huurder zelf regelen en betalen. Groot onderhoud (waarbij een complete keuken wordt vervangen) wordt over het algemeen pas gedaan als het spul 30 jaar oud is. En dan nog krijg je de simpelst denkbare keuken er voor terug: 3 kastjes onder, 3 boven, geen apparatuur, vaak niet eens een afzuigkap. Badkamer idem dito: van een opperste eenvoud, denk maar niet dat je een meng- of thermostatische douchekraan krijgt. Ook hier geldt dat er zeer groot en goedkoop wordt ingekocht, dus het zou me verbazen als zij voor zo'n cheap-ass keukenblokje veel meer dan EUR 1500 kwijt zijn. En dat blijft er ook weer 30 jaar in zitten, dus kosten per maand omgerekend zullen niet meer dan een paar euro zijn.

Personeelskosten: Portaal weer even als voorbeeld nemend: die hebben 600 man personeel in dienst. Dus omgerekend naar 53.000 woningen houdt dit in dat elk huishouden 1 honderdste personeelslid moet betalen. Als ik de loonkosten heel ruim inschat op EUR 50.000 per Portaal-medewerker dan zijn de kosten per huishouden ruim EUR 40 in de maand.

Als ik dan vervolgens zie dat Portaal rustig een klein jaren '50 flatje van 40 vierkante meter voor bijna EUR 700 verhuurd (hypotheek waarschijnlijk al 40 jaar geleden of langer afgelost), dan kan ik mij toch niet aan de indruk onttrekken dat daar enorm veel winst op wordt gemaakt.
van de ontvangen huur is 50 % netto winst . kijk maar in de jaar verslagen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 4 juni 2025 @ 18:22:13 #222
323876 michaelmoore
pi_217849956
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 22:26 schreef blomke het volgende:

[..]

Dit betekent dus dat:

Staat er ook nog iets over de verhuurdersheffing in de jaarrekening?
De verhuurdersheffing die is niet meer,
Maar nu klagen de corporaties dat ze door het afschaffen van de verhuurdersheffing meer winstbelasting moeten betalen

De verhuurdersheffing was namelijk aftrekbaar van de winst, ja dat is wel sneu

maar in principe zijn de huurwoningen eigendom van de huurders , door het oprichten van de woningbouw VERENIGING , maar die actieve leden zijn allang dood

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 04-06-2025 18:49:12 ]
  woensdag 4 juni 2025 @ 19:27:56 #223
323876 michaelmoore
pi_217850447
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 22:26 schreef blomke het volgende:

[..]

Dit betekent dus dat:

als netto winst

van ieder maand huur is bijna de helft netto winst
  woensdag 4 juni 2025 @ 20:20:43 #224
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217851039
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 19:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
als netto winst

van ieder maand huur is bijna de helft netto winst
Een woningcorporatie mag geen winst draaien om winst te draaien. Als ze dat doen moeten ze bij de overheid daarvoor aangeven waarom dat zo is. Het beleid. De huren bepalen ze ook niet zelf dat wordt door de overheid op basis van het wws punten stelsel gedefinieerd. Ze mogen dus niet zomaar een huur vragen voor lage en midden huur.

Bij de beleidshuur wordt deze gemaximaliseerd op de wettelijke maximale huur. Daar waar nu 60 jaar onderhoud wordt ingerekend.
  woensdag 4 juni 2025 @ 20:25:18 #225
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217851088
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
idioot

waarom zou dat niet mogen , marktwerking weet je wel
Omdat ze een maatschappelijke functie hebben. Ze zijn juist niet markt technisch bezig.

Ik kan je vertellen dat elke woning en of grond die een woningcorporatie nu aankoopter geld bij gelegd moet worden. Een investering is bijna altijd negatief. Zeker de laatste 3 jaar vanwege de prijs inflatie en de loonkosten stijging.
  woensdag 4 juni 2025 @ 20:26:12 #226
323876 michaelmoore
pi_217851102
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:25 schreef xzaz het volgende:

[..]
Omdat ze een maatschappelijke functie hebben. Ze zijn juist niet markt technisch bezig.

Ik kan je vertellen dat elke woning en of grond die een woningcorporatie nu aankoopter geld bij gelegd moet worden. Een investering is bijna altijd negatief. Zeker de laatste 3 jaar vanwege de prijs inflatie en de loonkosten stijging.
ze maken allemaal winst , 47% van de huur is netto winst
Het is even zoeken ,
https://www.woningcorporatiejaarverslagen.nl/

https://publicaties.porta(...)voudige-jaarrekening
Totaal ACTIVA 11.213.905 10.184.398 11.213.905 10.184.398
(x ¤ 1.000)
Totaal langlopende schulden 2.405.357 2.335.100 2.405.357 2.335.100

eigen vermogen is 8,7 miljard euro

[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 04-06-2025 20:33:09 ]
pi_217851176
quote:
Maar daar heb je dus een heel andere situatie: de hedendaagse grondprijzen zijn met iets van ¤600 - 800 /m2 tot absurde hoogte opgeschroefd. De bouwkosten idem (overigens vraag ik me af wat een rijtje van 20 standaard woningen nou werkelijk kost, kaal opgeleverd).

Enige voordeel is de lage rente.
  woensdag 4 juni 2025 @ 20:36:00 #228
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217851248
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:26 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ze maken allemaal winst , 47% van de huur is netto winst
Het is even zoeken ,

https://publicaties.porta(...)voudige-jaarrekening
Ja dat heeft te maken met LTV's die gedekt moeten worden. Technisch gezien worden die leningen gedisconteerd. De raad van toezicht moet dit allemaal goedkeuren inclusief de accountant. Daarmee moeten ze via de dPi en de dVi dit aanleveren aan de overheid zodat die er weer op kunnen controleren. Maar nogmaals; dit alles is waar ze alleen binnen de kaders van de wet kunnen acteren.
  woensdag 4 juni 2025 @ 20:38:36 #229
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217851291
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:31 schreef blomke het volgende:

[..]
Maar daar heb je dus een heel andere situatie: de hedendaagse grondprijzen zijn met iets van ¤600 - 800 /m2 tot absurde hoogte opgeschroefd. De bouwkosten idem (overigens vraag ik me af wat een rijtje van 20 standaard woningen nou werkelijk kost, kaal opgeleverd).

Enige voordeel is de lage rente.
Daarom zijn ze naar flexwoningen gegaan. Maar deze hebben alleen een marktwaarde daar mag geen beleid op worden gevoerd.
  woensdag 4 juni 2025 @ 20:46:21 #230
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217851398
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:39 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Je kan wel dingen blijven roepen maar je haalt heel veel zaken door elkaar

De situatie is nu zo dat er bij wc's geld binnen komt maar dat er geen uitgave gedaan kunnen worden vanwege stikstof en stijgende kosten. Dan moeten ze woningen gaan maken die in de vrije markt voor 1300 euro per maand te huur kunnen worden aangeboden maar omdat ze middenhuur zijn deze maar rond de 800 euro mogen worden aangeboden.

Dus wat gaan wc's doen? Omdat ze niet kunnen bouwen gaan ze renoveren maar die projecten zijn ook erg duur geworden. Alles wat ze binnen krijgen is 'winst' maar daartegenover staat dat ze de 'winst' niet inclusief de investering is.

Het wordt allemaal in je eigen link uitgelegd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Frutsel op 05-06-2025 11:56:03 ]
  woensdag 4 juni 2025 @ 20:48:08 #231
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217851424
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:36 schreef michaelmoore het volgende:
een stichting mag best winst maken ,maar moet dan vpb betalen
https://aedes.nl/financie(...)r-eu-15-miljard-jaar
Ik zeg ook nergens dat een stichting geen winst mag maken. Ik zeg dat ze geen winst mogen maken om winst te halen. Dus als doel hebben winst te maken en zo rijk mogelijk te worden. Elke cent moet teruggaan naar de huisvesting.
  woensdag 4 juni 2025 @ 20:51:25 #232
323876 michaelmoore
pi_217851464
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:48 schreef xzaz het volgende:

[..]
Ik zeg ook nergens dat een stichting geen winst mag maken. Ik zeg dat ze geen winst mogen maken om winst te halen.
Dus als doel hebben winst te maken en zo rijk mogelijk te worden. Elke cent moet teruggaan naar de huisvesting.
nou dat gaat in het eigen vermogen he

portaal heeft 11 miljard vermogen op basis van een zeer lage WOZ en slechts 2,2 miljard langlopende leningen
dus 9 miljard eigen vermogen
Maar hou het maar op 15 miljard
verkoop van oude woningen gaat via dochter ondernemingen, die winst zit niet in het batig saldo
michaelmoore in NWS / Kans op huurbevriezing weer kleiner

iedereen die geld verdient moet belasting betalen, ook stichtingen en loterijen

quote:
Corporatie Portaal ontving in 2023 ruim 384 miljoen aan huur , maakte in 2023 180 miljoen netto winst
het hele bestuur ontving als bezoldiging ieder 223.000 euro
quote:
Hoeveel winstbelasting betalen woningcorporaties?
De corporaties, die samen ruim twee miljoen huurwoningen bezitten, moeten over de jaren 2019 tot en met 2022 in totaal bijna 1,4 miljard euro extra winstbelasting betalen als gevolg van de regeling, blijkt uit antwoorden op Kamervragen die minister Keijzer begin februari naar het parlement stuurde.13 feb 2025

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 04-06-2025 21:14:52 ]
pi_217851837
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
een stichting mag best winst maken ,maar moet dan vpb betalen
https://aedes.nl/financie(...)r-eu-15-miljard-jaar
Uit die link (2023):

"De afgelopen jaren droegen woningcorporaties jaarlijks ongeveer ¤ 700 miljoen af aan Vpb. Dit jaar is dat al ongeveer ¤ 1,1 miljard. Gemiddeld gaat er voor iedere sociale huurwoning nu bijna één maand huur aan winstbelasting naar de schatkist. De Vpb loopt de komende jaren snel op naar ¤ 1,5 miljard in 2027. In 10 jaar tijd wordt de Vpb ruim 7 keer zo hoog, veel meer dan eerdere ramingen lieten zien. "
pi_217851923
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:36 schreef xzaz het volgende:

[..]
Ja dat heeft te maken met LTV's die gedekt moeten worden.
LTV = Vreemd vermogen t.o.v. Eigen Vermogen??
pi_217851936
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 21:24 schreef blomke het volgende:

[..]
LTV = Vreemd vermogen t.o.v. Eigen Vermogen??
Loan to value

Al wat schuimbekkende reacties van huurders al binnen op mijn huurverhogingen. :+
pi_217851965
quote:

[..]

30 jaar geleden hadden ze een maatschappelijke functie. Sindsdien wil de regering er van af en woonkosten volledig overlaten aan de vrije markt. Officieel omdat we dan het minste zouden betalen voor de beste kwaliteit. In de praktijk zodat het bedrijfsleven er maximaal aan kan verdienen. Kijk er gewoon een willekeurig verkiezingsprogramma van de VVD over die tijd op na en je weet genoeg. En ja, huursubsidie kan natuurlijk helemaal niet.
  woensdag 4 juni 2025 @ 21:29:37 #237
323876 michaelmoore
pi_217851998
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 21:27 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
30 jaar geleden hadden ze een maatschappelijke functie. Sindsdien wil de regering er van af en woonkosten volledig overlaten aan de vrije markt. Officieel omdat we dan het minste zouden betalen voor de beste kwaliteit. In de praktijk zodat het bedrijfsleven er maximaal aan kan verdienen. Kijk er gewoon een willekeurig verkiezingsprogramma van de VVD over die tijd op na en je weet genoeg.
maar we zitten nu op een niveau dat huurders de huur echt niet meer kunnen betalen en dat er voor hun en voor onze kinderen ,. kleinkinderen ook geen huizen meer zijn

Nu moet er wat gebeuren dat snapt zelfs Groen Links
pi_217852056
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 21:29 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
maar we zitten nu op een niveau dat huurders de huur echt niet meer kunnen betalen en dat er voor hun en voor onze kinderen ,. kleinkinderen ook geen huizen meer zijn

Nu moet er wat gebeuren dat snapt zelfs Groen Links
Het is maar waar die kiezers zitten. Als ze onder modaal zitten, dan is het een groot probleem. Boven modaal is het irritant, maar verder goed te doen. En aan de top is het een eitje. Dus de verhuurders die ruim boven modaal zitten, de typische VVD stemmers, zien het probleem niet.
  woensdag 4 juni 2025 @ 21:38:52 #239
323876 michaelmoore
pi_217852126
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 21:34 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het is maar waar die kiezers zitten. Als ze onder modaal zitten, dan is het een groot probleem. Boven modaal is het irritant, maar verder goed te doen. En aan de top is het een eitje. Dus de verhuurders die ruim boven modaal zitten, de typische VVD stemmers, zien het probleem niet.
ook kinderen van gegoede ouders zijn nu de sjaak , niemand kan nog aan een woning komen

Ik kan niet van een grote woning naar een bejaardenhuis, mensen kunnen niet in mijn huis, alles zit nu vast met dank aan het linkse stikstof gepeupel

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 04-06-2025 22:34:48 ]
pi_217853137
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 21:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ook kinderen van gegoede ouders zijn nu de sjaak , niemand kan nog aan een woning komen

Ik kan niet van een grote woning naar een bejaardenhuis, mensen kunnen niet in mijn huis, alles zit nu vast met dank aan het linkse stikstof gepeupel
De stikstof is gewoon een handig smoesje.
pi_217853176
Van de baan

quote:
Nu het kabinet is gevallen, vervalt ook het ondoordachte plan om de sociale huren bij woningcorporaties 2 jaar te bevriezen. Inmiddels heeft minister Keijzer aan de Kamer laten weten dat ze het wetsvoorstel om de huren in 2025 en 2026 te bevriezen niet naar de Kamer zal sturen. Dat is aanleiding voor Aedes en 230 corporaties om ook het kort geding tegen de Staat in te trekken dat woensdag 4 juni gepland stond.
https://aedes.nl/huurbele(...)es-kunnen-doorbouwen
  woensdag 4 juni 2025 @ 23:03:01 #242
323876 michaelmoore
pi_217853251
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 22:52 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
De stikstof is gewoon een handig smoesje.
klopt

Die MOB had aan Hugo geadviseerd om de woningbouw uit de stikstof blokkering te halen , maar Hugo heeft het niet gedaan

De verbouwing van het binnenhof was geen enkel probleem , net als het circuit in Zandvoort, ook bouw van distributiecentra is geen probleem

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 05-06-2025 07:36:46 ]
pi_217853357
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 23:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
klopt

Die MOB had geadviseerd om de woningbouw uit de stikstof blokkering te halen aan Hugo , maar Hugo heeft het niet gedaan

De verbouwing van het binnenhof was geen enkel probleem , net als het circuit in Zandvoort, ook bouw van distributiecentra is geen probleem

Waar een wil is, is een weg.
  woensdag 4 juni 2025 @ 23:21:21 #244
323876 michaelmoore
pi_217853426
De overheid moet de huurtoeslag verhalen op de woningcorporaties, ze hebben geld zat
Hogere huurtoeslag is nu niets anders dan het spekken van de maffiose woningcorporaties

Als je een jaarverslag van een woningcorporatie hebt dan krijg je eerst 20 pagina met sociaal geleuter voor je bij het financieel gedeelte komt en je hun eigen vermogen en de behaalde winst van het afgelopen jaar kunt zien

[ Bericht 27% gewijzigd door michaelmoore op 05-06-2025 07:36:02 ]
  donderdag 5 juni 2025 @ 08:21:00 #245
323876 michaelmoore
pi_217854663
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:48 schreef xzaz het volgende:

[..]
Ik zeg ook nergens dat een stichting geen winst mag maken. Ik zeg dat ze geen winst mogen maken om winst te halen. Dus als doel hebben winst te maken en zo rijk mogelijk te worden. Elke cent moet teruggaan naar de huisvesting.
jonge jonge wat kan jij dom posten
ze mogen wel winst maken, maar geen winst maken om winst te maken

Nou ze doen hun uiterste best om zoveel mogelijk winst te maken , daarom zijn ze woningverhuurder
pi_217854847
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 23:21 schreef michaelmoore het volgende:
De overheid moet de huurtoeslag verhalen op de woningcorporaties, ze hebben geld zat
Hogere huurtoeslag is nu niets anders dan het spekken van de maffiose woningcorporaties

Als je een jaarverslag van een woningcorporatie hebt dan krijg je eerst 20 pagina met sociaal geleuter voor je bij het financieel gedeelte komt en je hun eigen vermogen en de behaalde winst van het afgelopen jaar kunt zien
De huurtoeslag heeft sowieso een prijsopdrijvend effect. Waar mensen die het niet ontvangen natuurlijk weer het meeste last van hebben.
  donderdag 5 juni 2025 @ 08:53:18 #247
323876 michaelmoore
pi_217854892
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 08:47 schreef Halcon het volgende:

[..]
De huurtoeslag heeft sowieso een prijsopdrijvend effect. Waar mensen die het niet ontvangen natuurlijk weer het meeste last van hebben.
Als het aan de woningcorporaties ligt dan gaan de huurtoeslag nog veel verder omhoog
onopvallend via een omweg uit de staatsruif vreten en het aantal slechte betalers loopt terug
pi_217854907
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 08:53 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Als het aan de woningcorporaties ligt dan gaan de huurtoeslag nog veel verder omhoog
onopvallend via een omweg uit de staatsruif vreten
Ja, uiteraard. Hogere huurtoeslag = hogere huur. De huurder vindt het allemaal prima, want de facto gaat er evenveel uit zijn portemonnee, de verhuurder kan lekker cashen. De belastingbetaler draait weer op voor dit nivelleren.
  donderdag 5 juni 2025 @ 09:13:11 #249
323876 michaelmoore
pi_217855017
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 08:55 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, uiteraard. Hogere huurtoeslag = hogere huur. De huurder vindt het allemaal prima, want de facto gaat er evenveel uit zijn portemonnee, de verhuurder kan lekker cashen. De belastingbetaler draait weer op voor dit nivelleren.
het beste is de woningbouwverenigingen te nationaliseren en de woningen aan de huurders te verkopen voor 50% van de WOZ, dan zijn we ook van de huurtoeslag af

Nu is er geen eigenaar van de woningcorporaties ze keren ook geen dividend uit aan iemand
pi_217855085
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 09:13 schreef michaelmoore het volgende:

het beste is de woningbouwverenigingen te nationaliseren en de woningen aan de huurders te verkopen voor 50% van de WOZ, dan zijn we ook van de huurtoeslag af

Hoe dan? Dan hebben de WBV-en wel cash, maar het eigen vermogen slinkt 2x zo hard.

quote:
Nu is er geen eigenaar van de woningcorporaties ze keren ook geen dividend uit aan iemand
Geen dividend, maar klaarblijkelijk wel Vennootschapsbelasting. Aan de overheid. Vind het zo gek nog niet; 1 maandhuur gemiddeld verdwijnt in de schatkist. Ter compensatie van de HRA.
  donderdag 5 juni 2025 @ 09:33:12 #251
323876 michaelmoore
pi_217855178
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 09:21 schreef blomke het volgende:

[..]
Hoe dan? Dan hebben de WBV-en wel cash, maar het eigen vermogen slinkt 2x zo hard.
[..]
Geen dividend, maar klaarblijkelijk wel Vennootschapsbelasting. Aan de overheid. Vind het zo gek nog niet; 1 maandhuur gemiddeld verdwijnt in de schatkist. Ter compensatie van de HRA.
Dan zijn we wel van de huurtoeslag af , we willen de toeslagen toch afschaffen
De huurders zijn van de huurverhogingen af

Het resterende vermogen van de woningcorporaties kunnen ze verplicht dan investeren in windmolens
De huurwoningen waren met de oprichting eigendom van de leden van de woningbouwverenigingen , die leden zijn dood, de huidige huurders moeten dus eigenaar kunnen worden
pi_217855186
quote:

[..]

50% is wel weinig. Maar een grote koopronde zou wel prima zijn. Dan verdwijnt er veel huurtoeslag (als mensen kopen) en wordt er even een grote klap overdrachtsbelasting geïncasseerd.
  donderdag 5 juni 2025 @ 10:15:05 #253
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217855466
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 09:34 schreef Halcon het volgende:

[..]
50% is wel weinig. Maar een grote koopronde zou wel prima zijn. Dan verdwijnt er veel huurtoeslag (als mensen kopen) en wordt er even een grote klap overdrachtsbelasting geïncasseerd.
Mensen KUNNEN het niet kopen. Dat is de hele reden waarom we dit systeem hebben.
  donderdag 5 juni 2025 @ 10:51:06 #254
323876 michaelmoore
pi_217855668
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 10:15 schreef xzaz het volgende:

[..]
Mensen KUNNEN het niet kopen. Dat is de hele reden waarom we dit systeem hebben.
makkelijk wel

tegen 60% van de WOZ waarde krijgt iedereen een hypotheek
al ben je 85 of gehandicapt

hebben ze gelijk flink overwaarde
pi_217855879
Lagere huizenprijzen betekenen een grote inkomstenderving voor veel beroepsgroepen, dus dat gaat niet gebeuren.

Het zijn de mensen boven modaal, die zelf een koopwoning hebben, die het hardste om hogere huizenprijzen roepen. Die rekenen zich rijk. Ze vergeten wel, dat zij die huurtoeslag mogen betalen. De mensen onder modaal betalen maar weinig belasting, want die hebben maar weinig inkomsten. En krijgen dus al die toeslagen en subsidies.

De rijken hebben het ontduiken van de belasting tot een kunst verheven en vermeerderen hun vermogen op andere manieren dan door een salaris. En ja, het is hier niet meer het belastingparadijs voor bedrijven dat het was, omdat de EU ons meerdere keren op de vingers heeft getikt, maar een BV oprichten is toch het eerste wat je doet als je minder belasting wilt betalen.

Blijft over: de mensen boven modaal die niet rijk zijn. Die mogen alles betalen. Omdat de minimumlonen zo laag zijn. Die toeslagen zijn ook weer een loonkostensubsidie voor de bedrijven. Terwijl ik verwacht, dat de meerderheid van de VVD stemmers in die groep zit. Laat je lekker nemen, dat is goed voor je.
pi_217855888
Inflatie is arbeidsroof is slavernij
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_217855903
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 11:17 schreef Alarmonoff het volgende:
Inflatie is arbeidsroof is slavernij
Ja, dat minimumloon stijgt niet echt mee.
pi_217855951
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 11:19 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, dat minimumloon stijgt niet echt mee.
Of loon op zich. Ze weten wat ze doen.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  donderdag 5 juni 2025 @ 11:26:28 #259
323876 michaelmoore
pi_217855982
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 11:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
Lagere huizenprijzen betekenen een grote inkomstenderving voor veel beroepsgroepen, dus dat gaat niet gebeuren.

Het zijn de mensen boven modaal, die zelf een koopwoning hebben, die het hardste om hogere huizenprijzen roepen. Die rekenen zich rijk. Ze vergeten wel, dat zij die huurtoeslag mogen betalen. De mensen onder modaal betalen maar weinig belasting, want die hebben maar weinig inkomsten. En krijgen dus al die toeslagen en subsidies.

De rijken hebben het ontduiken van de belasting tot een kunst verheven en vermeerderen hun vermogen op andere manieren dan door een salaris. En ja, het is hier niet meer het belastingparadijs voor bedrijven dat het was, omdat de EU ons meerdere keren op de vingers heeft getikt, maar een BV oprichten is toch het eerste wat je doet als je minder belasting wilt betalen.

Blijft over: de mensen boven modaal die niet rijk zijn. Die mogen alles betalen. Omdat de minimumlonen zo laag zijn. Die toeslagen zijn ook weer een loonkostensubsidie voor de bedrijven. Terwijl ik verwacht, dat de meerderheid van de VVD stemmers in die groep zit. Laat je lekker nemen, dat is goed voor je.
we moeten van dat hele toeslagen circus af

en het makkelijkst is het om de profiteurs ervoor te laten betalen
woningbouwverenigingen dus, in geval van de huurtoeslag
pi_217856038
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 11:26 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
we moeten van dat hele toeslagen circus af

en het makkelijkst is het om de profiteurs ervoor te laten betalen
woningbouwverenigingen dus, in geval van de huurtoeslag
Maar zonder een veel hoger minimumloon of veel lagere huizenprijzen kom je er niet van af.
  donderdag 5 juni 2025 @ 11:33:37 #261
323876 michaelmoore
pi_217856069
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 11:30 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar zonder een veel hoger minimumloon of veel lagere huizenprijzen kom je er niet van af.
jawel hoor , met een renteloze lening van de woningcorporaties
pi_217856202
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 11:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
jawel hoor , met een renteloze lening van de woningcorporaties
Dus iedereen een eigen huis en geen huurhuizen meer?
  donderdag 5 juni 2025 @ 11:51:25 #263
323876 michaelmoore
pi_217856217
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 11:48 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus iedereen een eigen huis en geen huurhuizen meer?
nou er zullen er zat over blijven ik denk wel dat ze er een 50% aan de huurders kunnen slijten

maar het fenomeen sociale huurwoning dat kan best wel minder, ik vind het een denigrerende benaming

gewoon weer koopwoningen bouwen met een premie A regeling voor lage inkomens
pi_217856242
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 10:15 schreef xzaz het volgende:

[..]
Dat dus.

Het hele sociale huursysteem is voor mensen die niet konden kopen en de vrije sector huur te hoog was/is.
  donderdag 5 juni 2025 @ 12:07:16 #265
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217856330
quote:
Dat is een andere vorm van sociale huur
pi_217857206
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 11:51 schreef michaelmoore het volgende:
Waar te doen? Hoe dan de vergunningen te krijgen?? Wie betaalt & bouwt dan???
  donderdag 5 juni 2025 @ 14:00:08 #267
323876 michaelmoore
pi_217857210
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 13:59 schreef blomke het volgende:

[..]
Waar te doen? Hoe dan de vergunningen te krijgen?? Wie betaalt & bouwt dan???
er moet nu een goed kabinet komen
pi_217857241
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 14:00 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Met alle respect; naar mijn bescheiden mening zijn de problemen niet door "een kabinet", hoe goed ook, op te lossen.
pi_217857401
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 14:00 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De individuen die een land willen besturen denken slechts aan de eigen portemonnee, laten onrecht tegen andere individuen gewoon bestaan.
  donderdag 5 juni 2025 @ 15:07:19 #270
323876 michaelmoore
pi_217857874
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 14:03 schreef blomke het volgende:

[..]
Met alle respect; naar mijn bescheiden mening zijn de problemen niet door "een kabinet", hoe goed ook, op te lossen.
we moeten een dictator hebben die kan zeggen ga maar woningen bouwen
pi_217858296
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 15:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
we moeten een dictator hebben die kan zeggen ga maar woningen bouwen
Ja, dat gaat werken.. 8)7 ...not.
  donderdag 5 juni 2025 @ 15:56:22 #272
Bijdehand mannetje
pi_217858435
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 10:51 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
makkelijk wel

tegen 60% van de WOZ waarde krijgt iedereen een hypotheek
al ben je 85 of gehandicapt

hebben ze gelijk flink overwaarde
Nou, ik heb eens op wat sites van banken gekregen. Ik zou maximaal EUR 70.000 hypotheek kunnen krijgen. Daar kom je niet ver mee, zelfs al zou je een woning kunnen kopen voor 60% van de WOZ waarde. Dan kom ik uit op ongeveer EUR 117.000. Daar kom je niet ver mee. Ja, een half ingezakt arbeidershuisje in Groningen op een breuklijn.
  donderdag 5 juni 2025 @ 15:56:48 #273
323876 michaelmoore
pi_217858439
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 15:41 schreef blomke het volgende:

[..]
stikstof uitstoot hoort bij Nederland als zijnde een hoog geïndustrialiseerd en land- en akkerbouwland met een internationaal airport en internationaal Seaport en een Ruhrgebied op korte afstand

Dat krijg je nooit weg ten behoeve van een schrale zand natuur met wolven en konikpaarden , dat is een natte droom van links

Nederland groeit economisch bovengemiddeld door de ligging aan de Noordzee en zijnde een doorvoer handelsland met een hoog kennis niveau en transport land

Voor schrale natuur moet je naar Afrika

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 05-06-2025 22:27:13 ]
  donderdag 5 juni 2025 @ 15:57:21 #274
323876 michaelmoore
pi_217858447
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 15:56 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Nou, ik heb eens op wat sites van banken gekregen. Ik zou maximaal EUR 70.000 hypotheek kunnen krijgen. Daar kom je niet ver mee, zelfs al zou je een woning kunnen kopen voor 60% van de WOZ waarde. Dan kom ik uit op ongeveer EUR 117.000. Daar kom je niet ver mee. Ja, een half ingezakt arbeidershuisje in Groningen op een breuklijn.
zoek een vriend zou Hugo zeggen
  donderdag 5 juni 2025 @ 16:00:48 #275
Bijdehand mannetje
pi_217858495
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 15:41 schreef blomke het volgende:

[..]
We hoeven niet direct Joseph Stalin te krijgen, maar op zich kan een verlicht despootschap best voordelen hebben. Er is stabiliteit, want zo'n dictator blijft rustig 30 jaar aan de macht. Dus geen gezeik met eeuwigdurende formaties en regeringen die na een jaar alweer vallen.

En geen gepolder en gekissebis over woningbouw, stikstof, immigratie, etc. Geen geneuzel over wetten en praktische bezwaren. De dictator bepaalt wat er moet gebeuren, en dat gebeurt gewoon. En geen enkele minister die dan weer gaat lopen dwars liggen, want die wordt meteen in een strafkamp gegooid.
  donderdag 5 juni 2025 @ 16:01:38 #276
Bijdehand mannetje
pi_217858505
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 15:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ik heb geen vrienden, alleen vage kennissen.
pi_217858580
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 16:00 schreef Kramerica-Industries het volgende:
En geen gepolder en gekissebis over woningbouw, stikstof, immigratie, etc. Geen geneuzel over wetten en praktische bezwaren. De dictator bepaalt wat er moet gebeuren, en dat gebeurt gewoon. En geen enkele minister die dan weer gaat lopen dwars liggen, want die wordt meteen in een strafkamp gegooid.
Zie Poetin, Hitler, Idi Amin, Pinochet, en ga zo maar door.
  donderdag 5 juni 2025 @ 17:10:15 #278
65846 Bocaj
47th President.
  donderdag 5 juni 2025 @ 17:13:21 #279
323876 michaelmoore
pi_217859041
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 16:00 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
We hoeven niet direct Joseph Stalin te krijgen, maar op zich kan een verlicht despootschap best voordelen hebben. Er is stabiliteit, want zo'n dictator blijft rustig 30 jaar aan de macht. Dus geen gezeik met eeuwigdurende formaties en regeringen die na een jaar alweer vallen.

En geen gepolder en gekissebis over woningbouw, stikstof, immigratie, etc.
Geen geneuzel over wetten en praktische bezwaren.
De dictator bepaalt wat er moet gebeuren, en dat gebeurt gewoon.
En geen enkele minister die dan weer gaat lopen dwars liggen, want die wordt meteen in een strafkamp gegooid.
ook gen last van van Raad van State die denken dat ze Jezus zijn
geen provincie kneuzen de een wil wel in het weiland bouwen en de andere wil dat dan weer niet en wil verdichten tot het allerlaatste stukje groen in de steden volgebouwd is met rothokjes

https://www.telegraaf.nl/(...)-nodig/70435712.html

quote:
'Nederland heeft bulldozer als Donald Trump nodig'
Hoe reageerde PVV-kiezers op val kabinet?
Verslaggever Wierd Duk sprak met een groot aantal en reageert verbaasd: ,,
De meeste mensen die ik sprak gaan gewoon weer op de PVV stemmen, hoewel ze beseffen dat Wilders weinig kans maakt op regeringsdeelname."
Verder in de podcast: Hoe het GroenLinkse smaldeel de PvdA steeds verder radicaliseert.

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 05-06-2025 17:27:11 ]
pi_217859082
quote:

[..]
Als de meerderheid links zou zijn, dan waren de problemen niet zo groot, dan werd de welvaart wel eerlijk verdeeld tussen inwoners van het land.
Dan hadden we o.a. ook minder problemen met de aanhangers van religies.
pi_217859376
De huurbevriezing is niet het enige wat niet doorgaat:

quote:
Ook tijdelijke verhoging huurtoeslag gaat niet door
De tijdelijke verhoging van de huurtoeslag, door PVV-leider Wilders de 'boodschappenbonus' genoemd, gaat niet door. Dat blijkt uit antwoorden van demissionair minister Heinen van Financiën op Kamervragen. Er is geen financiële dekking meer voor, wordt duidelijk uit zijn antwoorden.

Bij de onderhandelingen over de voorjaarsnota spraken de coalitiepartijen op initiatief van de PVV af dat het budget voor de huurtoeslag voor één jaar met een miljard euro zou worden verhoogd, als steuntje in de rug voor mensen die de eindjes aan elkaar moeten knopen. In Nederland krijgen ongeveer 1,5 miljoen huishoudens deze toeslag. Daarnaast zouden de huren bevroren worden.

Inmiddels demissionair minister Keijzer van Volkshuisvesting liet dinsdag weten dat die huurbevriezing toch niet doorgaat. Ze nam dat besluit vanwege de "politieke ontwikkelingen", waarmee ze de val van het kabinet bedoelde.
https://nos.nl/artikel/25(...)eslag-gaat-niet-door
Huurders zijn nu dus dubbel genaaid :R
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  donderdag 5 juni 2025 @ 18:02:16 #282
323876 michaelmoore
pi_217859410
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 17:59 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
die hebben toch geld zat , en die arme woningcorporaties hebben nu weer een klein beetje lucht
  donderdag 5 juni 2025 @ 18:23:10 #283
Bijdehand mannetje
pi_217859572
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 18:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
die hebben toch geld zat , en die arme woningcorporaties hebben nu weer een klein beetje lucht
Precies, ik rij op een gammele fiets en woon in een piepklein flatje, dus ik heb dat geld niet nodig. De directeur van Portaal woont in een grote villa en rijdt in een dikke auto, dat kost handenvol geld, die heeft het harder nodig dan ik. ;)
  donderdag 5 juni 2025 @ 19:02:44 #284
323876 michaelmoore
pi_217859939
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 18:23 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Precies, ik rij op een gammele fiets en woon in een piepklein flatje, dus ik heb dat geld niet nodig. De directeur van Portaal woont in een grote villa en rijdt in een dikke auto, dat kost handenvol geld, die heeft het harder nodig dan ik. ;)
en wintersport is duur he,
en hij is aan het sparen voor een zeewaardig jacht en zijn dochter heeft een flat in New York en een gat in haar hand
, ja het leven is duur jongen

De tijd dat iedere bestuurder van een woningbouwvereniging in een Maseratie van de zaak rondreed is ook voorbij , huizen aan het strand op Bonaire zijn ook onbetaalbaar geworden

https://www.rtl.nl/geld-e(...)an-hubert-mollenkamp
pi_217860487
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 17:59 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Mooi dat het niet doorgaat. Dat rondpompen van geld zou drastisch verminderd moeten worden i.p.v. mensen nog meer aan het infuus leggen.
  donderdag 5 juni 2025 @ 20:12:36 #286
323876 michaelmoore
pi_217860582
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 20:01 schreef Halcon het volgende:

[..]
Mooi dat het niet doorgaat. Dat rondpompen van geld zou drastisch verminderd moeten worden i.p.v. mensen nog meer aan het infuus leggen.
woningcorporaties moeten de huurtoeslag betalen, ze zijn rijk zat

het geld gaat rechtstreeks van de Staat naar de woningcorporatie mensen

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 05-06-2025 22:25:46 ]
  donderdag 5 juni 2025 @ 22:29:58 #287
323876 michaelmoore
pi_217861996
quote:

[..]
laat mij maar een paar jaar dictator spelen , ik vorder 10.000 hectare weiland en stamp een stad voor 500.000 mensen uit de grond , met metro en treinstation met allemaal betaalbare prefab woningen , en geen duivenhokjes

geen last van stikstof
auto luwe stad met een gratis sneltram metro en voor iedereen een koop huis en een sneltrein naar airport lelystad

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 06-06-2025 01:02:51 ]
pi_217864262
quote:
Op donderdag 5 juni 2025 17:20 schreef torentje het volgende:

Als de meerderheid links zou zijn, dan waren de problemen niet zo groot, dan werd de welvaart wel eerlijk verdeeld tussen inwoners van het land.

Totdat de welvaart op is. Het welvarende deel heeft wel mogelijkheden naar het buitenland te gaan met kapitaal.

Kenmerkend is de recente politieoproep om verdachte transactiemeldingen te doen vanaf de Spaanse Costa Del Sol.

quote:
Op donderdag 5 juni 2025 17:20 schreef torentje het volgende:
Dan hadden we o.a. ook minder problemen met de aanhangers van religies.
Tja, als ik zag hoe de ProPalestina betogers met goedkeuring van Groen Links burgemeester Halsema het UvA-interieur heeft gesloopt en politieagenten met CO2-blussers bespuit.....

[ Bericht 5% gewijzigd door blomke op 06-06-2025 09:52:32 ]
pi_217864775
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 22:29 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
laat mij maar een paar jaar dictator spelen , ik vorder 10.000 hectare weiland en stamp een stad voor 500.000 mensen uit de grond , met metro en treinstation met allemaal betaalbare prefab woningen , en geen duivenhokjes

geen last van stikstof
auto luwe stad met een gratis sneltram metro en voor iedereen een koop huis en een sneltrein naar airport lelystad

De macht om dit soort projecten te realiseren heeft de overheid juist al decennia geleden uit handen gegeven.
  vrijdag 6 juni 2025 @ 10:16:32 #290
323876 michaelmoore
pi_217864793
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 10:14 schreef Horzula het volgende:

[..]
De macht om dit soort projecten te realiseren heeft de overheid juist al decennia geleden uit handen gegeven.
Ja aan de provincies , en die hebben geen enkel belang bij woningbouw voor anderen dan hun eigen familie
pi_217866994
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 10:14 schreef Horzula het volgende:
Uit handen van de rijksoverheid wellicht; de werkelijke belemmering zit 'm nu bij de gemeente, de Provincies en de Europese "overheid".
  vrijdag 6 juni 2025 @ 15:11:47 #292
323876 michaelmoore
pi_217867027
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 15:07 schreef blomke het volgende:

[..]
Uit handen van de rijksoverheid wellicht; de werkelijke belemmering zit 'm nu bij de gemeente, de Provincies en de Europese "overheid".
gemeentes willen heel graag bouwen behalve de Groen Links gemeenten

Provincies die blokkeren alles, vooral de groen links provincies en dat zijn er nog steeds veel te veel
pi_217877260
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 15:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Hugo is deze week commissaris van de koning geworden. Een mooi erebaantje voor hem.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 7 juni 2025 @ 16:26:23 #294
323876 michaelmoore
pi_217877325
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 16:16 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Hugo is deze week commissaris van de koning geworden. Een mooi erebaantje voor hem.
ja de Groen Links dames van Amsterdam en Utrecht die wilden Hugo niet hebben op hun maandelijkse grote steden get together
wat ik me ook goed kan voorstellen he, je wilt Hugo niet er bij hebben op zo maandelijkse middag met zijn puntschoenen
Dus dat ging niet door ,,ze hadden al een kandidate , anders dan was ie het vast geworden
  zaterdag 7 juni 2025 @ 16:31:58 #295
Bijdehand mannetje
pi_217877372
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 15:11 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
gemeentes willen heel graag bouwen behalve de Groen Links gemeenten

Provincies die blokkeren alles, vooral de groen links provincies en dat zijn er nog steeds veel te veel
Welke provincies zijn volgens jou GroenLinks provincies? Ik heb even de uitslagen van de laatste Provinciale Staten-verkiezingen erbij gepakt, en op de provincie Utrecht na is er werkelijk geen ENKELE provincie waar GL de grootste is. En zelfs in Utrecht moesten ze de koppositie nog delen met de BBB.

Ik denk dat het verzet tegen nieuwbouwplannen helemaal niks te maken heeft met politieke voorkeur. Er zijn ook genoeg rechtse gemeenten die bouw blokkeren! Het NIMBY-fenomeen komt in alle gemeenten voor! Ik woon zelf in een typisch VVD-dorp, en nergens wordt zo weinig gebouwd als in de hele provincie! En wat er gebouwd wordt zijn villa's en grote herenhuizen, en nagenoeg geen sociale huur. En dat terwijl de wet verplicht dat er bij nieuwbouwprojecten minstens 30% sociale huur moet zijn: https://www.woonbond.nl/p(...)ociale-huurwoningen/

En waarom? Omdat al die rijke kakkers geen zin hebben in "paupers" in hun wijk. Een plan om een hoge flat neer te zetten (wat nu eenmaal de meest efficiënte wijze is om met schaarse bouwgrond om te gaan) werd na talloze bezwaren van omwonenden ingetrokken omdat een flat niet zou passen in het karakter van het dorp.
  zaterdag 7 juni 2025 @ 16:36:19 #296
323876 michaelmoore
pi_217877399
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 16:31 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Welke provincies zijn volgens jou GroenLinks provincies? Ik heb even de uitslagen van de laatste Provinciale Staten-verkiezingen erbij gepakt, en op de provincie Utrecht na is er werkelijk geen ENKELE provincie waar GL de grootste is. En zelfs in Utrecht moesten ze de koppositie nog delen met de BBB.

Ik denk dat het verzet tegen nieuwbouwplannen helemaal niks te maken heeft met politieke voorkeur. Er zijn ook genoeg rechtse gemeenten die bouw blokkeren! Het NIMBY-fenomeen komt in alle gemeenten voor! Ik woon zelf in een typisch VVD-dorp, en nergens wordt zo weinig gebouwd als in de hele provincie! En wat er gebouwd wordt zijn villa's en grote herenhuizen, en nagenoeg geen sociale huur. En dat terwijl de wet verplicht dat er bij nieuwbouwprojecten minstens 30% sociale huur moet zijn: https://www.woonbond.nl/p(...)ociale-huurwoningen/

En waarom? Omdat al die rijke kakkers geen zin hebben in "paupers" in hun wijk. Een plan om een hoge flat neer te zetten (wat nu eenmaal de meest efficiënte wijze is om met schaarse bouwgrond om te gaan) werd na talloze bezwaren van omwonenden ingetrokken omdat een flat niet zou passen in het karakter van het dorp.
niet alleen gemeenten als Amsterdam en Utrecht maar ook provincies die zitten ook vol met groen links volk
  zaterdag 7 juni 2025 @ 16:46:46 #297
Bijdehand mannetje
pi_217877481
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 16:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
niet alleen gemeenten als Amsterdam en Utrecht maar ook provincies die zitten ook vol met groen links volk
En ook vol met PVV'ers, VVD'ers, NSC'ers, BBB'ers, dus wat is je punt?
  zaterdag 7 juni 2025 @ 16:47:46 #298
323876 michaelmoore
pi_217877488
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 16:46 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
En ook vol met PVV'ers, VVD'ers, NSC'ers, BBB'ers, dus wat is je punt?
die zijn niet zo gestoord als de modale Groen linkser met de voedselbossen waar ze nooit komen zelf
allemaal gladde wijven
  zaterdag 7 juni 2025 @ 16:50:29 #299
Bijdehand mannetje
pi_217877513
In de gemeente waar ik woon, en waar in de afgelopen 10 jaar letterlijk NUL sociale huurwoningen zijn gerealiseerd zit GL niet eens in de gemeenteraad.
  zaterdag 7 juni 2025 @ 16:51:27 #300
Bijdehand mannetje
pi_217877523
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 16:47 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
die zijn niet zo gestoord als de modale Groen linkser met de voedselbossen waar ze nooit komen zelf
allemaal gladde wijven
En daarom is het de schuld van GL dat de (sociale) woningbouw stagneert? Zelfs in gemeenten waar ze zo weinig aanhang hebben dat ze niet eens in de gemeenteraad zitten? Toch knap van ze.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')