ze maken allemaal winst , 47% van de huur is netto winstquote:Op woensdag 4 juni 2025 20:25 schreef xzaz het volgende:
[..]
Omdat ze een maatschappelijke functie hebben. Ze zijn juist niet markt technisch bezig.
Ik kan je vertellen dat elke woning en of grond die een woningcorporatie nu aankoopter geld bij gelegd moet worden. Een investering is bijna altijd negatief. Zeker de laatste 3 jaar vanwege de prijs inflatie en de loonkosten stijging.
Maar daar heb je dus een heel andere situatie: de hedendaagse grondprijzen zijn met iets van ¤600 - 800 /m2 tot absurde hoogte opgeschroefd. De bouwkosten idem (overigens vraag ik me af wat een rijtje van 20 standaard woningen nou werkelijk kost, kaal opgeleverd).quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:25 schreef xzaz het volgende:
Ik kan je vertellen dat elke woning en of grond die een woningcorporatie nu aankoopter geld bij gelegd moet worden. Een investering is bijna altijd negatief. Zeker de laatste 3 jaar vanwege de prijs inflatie en de loonkosten stijging.
Ja dat heeft te maken met LTV's die gedekt moeten worden. Technisch gezien worden die leningen gedisconteerd. De raad van toezicht moet dit allemaal goedkeuren inclusief de accountant. Daarmee moeten ze via de dPi en de dVi dit aanleveren aan de overheid zodat die er weer op kunnen controleren. Maar nogmaals; dit alles is waar ze alleen binnen de kaders van de wet kunnen acteren.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ze maken allemaal winst , 47% van de huur is netto winst
Het is even zoeken ,
https://www.woningcorporatiejaarverslagen.nl/
https://publicaties.porta(...)voudige-jaarrekening
Daarom zijn ze naar flexwoningen gegaan. Maar deze hebben alleen een marktwaarde daar mag geen beleid op worden gevoerd.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Maar daar heb je dus een heel andere situatie: de hedendaagse grondprijzen zijn met iets van ¤600 - 800 /m2 tot absurde hoogte opgeschroefd. De bouwkosten idem (overigens vraag ik me af wat een rijtje van 20 standaard woningen nou werkelijk kost, kaal opgeleverd).
Enige voordeel is de lage rente.
Je kan wel dingen blijven roepen maar je haalt heel veel zaken door elkaarquote:
Ik zeg ook nergens dat een stichting geen winst mag maken. Ik zeg dat ze geen winst mogen maken om winst te halen. Dus als doel hebben winst te maken en zo rijk mogelijk te worden. Elke cent moet teruggaan naar de huisvesting.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:36 schreef michaelmoore het volgende:
een stichting mag best winst maken ,maar moet dan vpb betalen
https://aedes.nl/financie(...)r-eu-15-miljard-jaar
nou dat gaat in het eigen vermogen hequote:Op woensdag 4 juni 2025 20:48 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ik zeg ook nergens dat een stichting geen winst mag maken. Ik zeg dat ze geen winst mogen maken om winst te halen.
Dus als doel hebben winst te maken en zo rijk mogelijk te worden. Elke cent moet teruggaan naar de huisvesting.
quote:Corporatie Portaal ontving in 2023 ruim 384 miljoen aan huur , maakte in 2023 180 miljoen netto winst
het hele bestuur ontving als bezoldiging ieder 223.000 euro
quote:Hoeveel winstbelasting betalen woningcorporaties?
De corporaties, die samen ruim twee miljoen huurwoningen bezitten, moeten over de jaren 2019 tot en met 2022 in totaal bijna 1,4 miljard euro extra winstbelasting betalen als gevolg van de regeling, blijkt uit antwoorden op Kamervragen die minister Keijzer begin februari naar het parlement stuurde.13 feb 2025
Uit die link (2023):quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een stichting mag best winst maken ,maar moet dan vpb betalen
https://aedes.nl/financie(...)r-eu-15-miljard-jaar
LTV = Vreemd vermogen t.o.v. Eigen Vermogen??quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:36 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ja dat heeft te maken met LTV's die gedekt moeten worden.
Loan to valuequote:Op woensdag 4 juni 2025 21:24 schreef blomke het volgende:
[..]
LTV = Vreemd vermogen t.o.v. Eigen Vermogen??
30 jaar geleden hadden ze een maatschappelijke functie. Sindsdien wil de regering er van af en woonkosten volledig overlaten aan de vrije markt. Officieel omdat we dan het minste zouden betalen voor de beste kwaliteit. In de praktijk zodat het bedrijfsleven er maximaal aan kan verdienen. Kijk er gewoon een willekeurig verkiezingsprogramma van de VVD over die tijd op na en je weet genoeg. En ja, huursubsidie kan natuurlijk helemaal niet.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:25 schreef xzaz het volgende:
[..]
Omdat ze een maatschappelijke functie hebben. Ze zijn juist niet markt technisch bezig.
maar we zitten nu op een niveau dat huurders de huur echt niet meer kunnen betalen en dat er voor hun en voor onze kinderen ,. kleinkinderen ook geen huizen meer zijnquote:Op woensdag 4 juni 2025 21:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
30 jaar geleden hadden ze een maatschappelijke functie. Sindsdien wil de regering er van af en woonkosten volledig overlaten aan de vrije markt. Officieel omdat we dan het minste zouden betalen voor de beste kwaliteit. In de praktijk zodat het bedrijfsleven er maximaal aan kan verdienen. Kijk er gewoon een willekeurig verkiezingsprogramma van de VVD over die tijd op na en je weet genoeg.
Het is maar waar die kiezers zitten. Als ze onder modaal zitten, dan is het een groot probleem. Boven modaal is het irritant, maar verder goed te doen. En aan de top is het een eitje. Dus de verhuurders die ruim boven modaal zitten, de typische VVD stemmers, zien het probleem niet.quote:Op woensdag 4 juni 2025 21:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar we zitten nu op een niveau dat huurders de huur echt niet meer kunnen betalen en dat er voor hun en voor onze kinderen ,. kleinkinderen ook geen huizen meer zijn
Nu moet er wat gebeuren dat snapt zelfs Groen Links
ook kinderen van gegoede ouders zijn nu de sjaak , niemand kan nog aan een woning komenquote:Op woensdag 4 juni 2025 21:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is maar waar die kiezers zitten. Als ze onder modaal zitten, dan is het een groot probleem. Boven modaal is het irritant, maar verder goed te doen. En aan de top is het een eitje. Dus de verhuurders die ruim boven modaal zitten, de typische VVD stemmers, zien het probleem niet.
De stikstof is gewoon een handig smoesje.quote:Op woensdag 4 juni 2025 21:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ook kinderen van gegoede ouders zijn nu de sjaak , niemand kan nog aan een woning komen
Ik kan niet van een grote woning naar een bejaardenhuis, mensen kunnen niet in mijn huis, alles zit nu vast met dank aan het linkse stikstof gepeupel
https://aedes.nl/huurbele(...)es-kunnen-doorbouwenquote:Nu het kabinet is gevallen, vervalt ook het ondoordachte plan om de sociale huren bij woningcorporaties 2 jaar te bevriezen. Inmiddels heeft minister Keijzer aan de Kamer laten weten dat ze het wetsvoorstel om de huren in 2025 en 2026 te bevriezen niet naar de Kamer zal sturen. Dat is aanleiding voor Aedes en 230 corporaties om ook het kort geding tegen de Staat in te trekken dat woensdag 4 juni gepland stond.
kloptquote:Op woensdag 4 juni 2025 22:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De stikstof is gewoon een handig smoesje.
Waar een wil is, is een weg.quote:Op woensdag 4 juni 2025 23:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt
Die MOB had geadviseerd om de woningbouw uit de stikstof blokkering te halen aan Hugo , maar Hugo heeft het niet gedaan
De verbouwing van het binnenhof was geen enkel probleem , net als het circuit in Zandvoort, ook bouw van distributiecentra is geen probleem
jonge jonge wat kan jij dom postenquote:Op woensdag 4 juni 2025 20:48 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ik zeg ook nergens dat een stichting geen winst mag maken. Ik zeg dat ze geen winst mogen maken om winst te halen. Dus als doel hebben winst te maken en zo rijk mogelijk te worden. Elke cent moet teruggaan naar de huisvesting.
De huurtoeslag heeft sowieso een prijsopdrijvend effect. Waar mensen die het niet ontvangen natuurlijk weer het meeste last van hebben.quote:Op woensdag 4 juni 2025 23:21 schreef michaelmoore het volgende:
De overheid moet de huurtoeslag verhalen op de woningcorporaties, ze hebben geld zat
Hogere huurtoeslag is nu niets anders dan het spekken van de maffiose woningcorporaties
Als je een jaarverslag van een woningcorporatie hebt dan krijg je eerst 20 pagina met sociaal geleuter voor je bij het financieel gedeelte komt en je hun eigen vermogen en de behaalde winst van het afgelopen jaar kunt zien
https://www.woningcorporatiejaarverslagen.nl/
Als het aan de woningcorporaties ligt dan gaan de huurtoeslag nog veel verder omhoogquote:Op donderdag 5 juni 2025 08:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
De huurtoeslag heeft sowieso een prijsopdrijvend effect. Waar mensen die het niet ontvangen natuurlijk weer het meeste last van hebben.
Ja, uiteraard. Hogere huurtoeslag = hogere huur. De huurder vindt het allemaal prima, want de facto gaat er evenveel uit zijn portemonnee, de verhuurder kan lekker cashen. De belastingbetaler draait weer op voor dit nivelleren.quote:Op donderdag 5 juni 2025 08:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als het aan de woningcorporaties ligt dan gaan de huurtoeslag nog veel verder omhoog
onopvallend via een omweg uit de staatsruif vreten
het beste is de woningbouwverenigingen te nationaliseren en de woningen aan de huurders te verkopen voor 50% van de WOZ, dan zijn we ook van de huurtoeslag afquote:Op donderdag 5 juni 2025 08:55 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, uiteraard. Hogere huurtoeslag = hogere huur. De huurder vindt het allemaal prima, want de facto gaat er evenveel uit zijn portemonnee, de verhuurder kan lekker cashen. De belastingbetaler draait weer op voor dit nivelleren.
Hoe dan? Dan hebben de WBV-en wel cash, maar het eigen vermogen slinkt 2x zo hard.quote:Op donderdag 5 juni 2025 09:13 schreef michaelmoore het volgende:
het beste is de woningbouwverenigingen te nationaliseren en de woningen aan de huurders te verkopen voor 50% van de WOZ, dan zijn we ook van de huurtoeslag af
Geen dividend, maar klaarblijkelijk wel Vennootschapsbelasting. Aan de overheid. Vind het zo gek nog niet; 1 maandhuur gemiddeld verdwijnt in de schatkist. Ter compensatie van de HRA.quote:Op donderdag 5 juni 2025 09:13 schreef michaelmoore het volgende:
Nu is er geen eigenaar van de woningcorporaties ze keren ook geen dividend uit aan iemand
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |