De oorlog tussen Hamas en Israël is een escalatie van het Israëlisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Israëlische invasie in de Gazastrook.
De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecoördineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Israël, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Israëlische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Israël doorbraken en aanslagen pleegden op Israëlische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Israëlische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Israëlische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.
In reactie op de aanval voerden de Israëlische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Israëlische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Israëlisch grondoffensief gestart.
IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Israël en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Israël, reageerde Israël met luchtaanvallen op Libanon.
Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Israël als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.
Israël spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israëli's werden geëvacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Israël ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Israël. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.
Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Israël [af]. Het Hof zag het potentiële risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Israël aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Israël binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier verder.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
[..] Ze zouden willen vluchten omdat er geen keuze is. Als je buurman je huis afbrand en de grond giftig maakt en je met de dood bedreigd dan vertrek je als dat kan. Gebeurd dat op grote schaal, dan noemt met dat etnische zuivering.
Er wonen wel joden in de Gazastrook. Het landjepik is namelijk al begonnen.
Nee, er is geen sprake van een etnische zuivering en ook niet van 'landjepik'. De definitie van een ethnische zuivering is hier nu meermaals gedeeld aan de hand van verschillende bronnen, om dan stug te blijven volhouden dat er tóch sprake van zou zijn is onzinnig. Dan gaat het je niet meer om daadwerkelijke termen en de definitie daarvan, maar enkel de lading.
[..] Foutje gewoon. Doorlopen allemaal. Israel met hun hoogtechnologische wapens maakt wel erg veel 'foutjes'. Maar bij de usual suspects hier is er nul verontwaardiging. Kan gebeuren.
Dat heb je heel goed begrepen, foutjes gebeuren in een oorlog. Helemaal in een gebied waar mensen geen scheiding maken tussen burgers en strijders, zoals de Palestijnen zelf structureel nalaten.
En als dit in andere oorlogen voortkomt, maken weinigen zich daar druk over, dus dit wekt de vraag op waarom je nu wél verontwaardiging verwacht van mensen. Waarom zijn Palestijnen wat dit betreft meer waard dan andere mensen?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Macabere obsessie ook van onze pers met babylijkjes en kindermoorden dit en dat, met foto's, video's (vaak fake) erbij zogenaamd allemaal uit Gaza. Dit doen ze NOOIT als het gaat om conflicten in Sudan, Congo, Koerdistan, Armenië, etcetera. Dode kinderen in Israël op 7 oktober werden ook meteen doodgezwegen.
Zelfs de oorlog tegen Oekraïne zonden ze geen kinderlijken uit op tv. Hoe zit het met het portretrecht van Palestijnen?
Het is het aloude antisemitisme wat we al eeuwenlang kennen. Opeens worden er continu kinderen van stal gehaald, valt jullie dat ook niet op?
Op maandag 26 mei 2025 09:33 schreef Homey het volgende: Macabere obsessie ook van onze pers met babylijkjes en kindermoorden dit en dat, met foto's, video's (vaak fake) erbij zogenaamd allemaal uit Gaza. Dit doen ze NOOIT als het gaat om conflicten in Sudan, Congo, Koerdistan, Armenië, etcetera. Dode kinderen in Israël op 7 oktober werden ook meteen doodgezwegen.
Zelfs de oorlog tegen Oekraïne zonden ze geen kinderlijken uit op tv. Hoe zit het met het portretrecht van Palestijnen?
Het is het aloude antisemitisme wat we al eeuwenlang kennen. Opeens worden er continu kinderen van stal gehaald, valt jullie dat ook niet op?
Mij valt vooral op dat een groep blijft volharden in hun missie om nul kritiek te leveren op Israel. Zelfs een 'dit gaat veel te ver' is al te moeilijk. Alsof Israel tien miljoen get-out-of-jail-free-cards heeft gekregen.
Op maandag 26 mei 2025 09:33 schreef Homey het volgende: Macabere obsessie ook van onze pers met babylijkjes en kindermoorden dit en dat, met foto's, video's (vaak fake) erbij zogenaamd allemaal uit Gaza. Dit doen ze NOOIT als het gaat om conflicten in Sudan, Congo, Koerdistan, Armenië, etcetera. Dode kinderen in Israël op 7 oktober werden ook meteen doodgezwegen.
Is het antisemitisme om beelden te laten zien van de slachtoffers van bombardementen? Het is een conflict dat zeer leeft in de samenleving. Helaas zie je ook dit soort beelden wel van Oekraïne.
[..] Mij valt vooral op dat een groep blijft volharden in hun missie om nul kritiek te leveren op Israel. Zelfs een 'dit gaat veel te ver' is al te moeilijk. Alsof Israel tien miljoen get-out-of-jail-free-cards heeft gekregen.
Nee, het valt op dat jij geen kritiek durft te leveren op Sudan of Congo. Alsof Sudan en Congo tien miljoen get out of jail free cards heeft gekregen.
[..] Is het antisemitisme om beelden te laten zien van de slachtoffers van bombardementen? Het is een conflict dat zeer leeft in de samenleving. Helaas zie je ook dit soort beelden wel van Oekraïne.
Je mist mijn punt. In al die andere conflicten laten ze geen kinderlijken zien. Waarom is dat denk je?
[..] Je mist mijn punt. In al die andere conflicten laten ze geen kinderlijken zien. Waarom is dat denk je?
1. Omdat er veel kinderen omkomen in Gaza 2. Omdat de Palestijnen hier wel meer beelden van maken, in Oekraïne heb wel dat soort beelden gezien maar minder. Kan mij voorstellen dat de familie dat niet wil. Ja, er zit wel een doel achter van de Palestijnen om de wereld te laten wat er gebeurd. 3. Omdat het voor clicks zorgt. 4. Helaas zorgen conflicten in Soedan onder andere niet voor meer aandacht, voelt als ver van mijn bed show. Bepaalde groepen in Nederland hebben nauwe relatie met Israel (Joden, maar zie ook bv Geert Wilders), Palestijnen voelen voor andere groepen in Nederland weer als dichtbij (Moslims migranten, actiegroepen).
[..] Nee, er is geen sprake van een etnische zuivering en ook niet van 'landjepik'. De definitie van een ethnische zuivering is hier nu meermaals gedeeld aan de hand van verschillende bronnen, om dan stug te blijven volhouden dat er tóch sprake van zou zijn is onzinnig. Dan gaat het je niet meer om daadwerkelijke termen en de definitie daarvan, maar enkel de lading. [..] Dat heb je heel goed begrepen, foutjes gebeuren in een oorlog. Helemaal in een gebied waar mensen geen scheiding maken tussen burgers en strijders, zoals de Palestijnen zelf structureel nalaten.
En als dit in andere oorlogen voortkomt, maken weinigen zich daar druk over, dus dit wekt de vraag op waarom je nu wél verontwaardiging verwacht van mensen. Waarom zijn Palestijnen wat dit betreft meer waard dan andere mensen?
Ik gun jou een nieuwe buurman uit Gaza. Je doet zo je best om er een te krijgen.
[..] Mij valt vooral op dat een groep blijft volharden in hun missie om nul kritiek te leveren op Israel. Zelfs een 'dit gaat veel te ver' is al te moeilijk. Alsof Israel tien miljoen get-out-of-jail-free-cards heeft gekregen.
Veel mensen vinden het simpelweg niet te ver gaan, waarom zou men?
[..] 1. Omdat er veel kinderen omkomen in Gaza 2. Omdat de Palestijnen hier wel meer beelden van maken, in Oekraïne heb wel dat soort beelden gezien maar minder. Kan mij voorstellen dat de familie dat niet wil. Ja, er zit wel een doel achter van de Palestijnen om de wereld te laten wat er gebeurd. 3. Omdat het voor clicks zorgt. 4. Helaas zorgen conflicten in Soedan onder andere niet voor meer aandacht, voelt als ver van mijn bed show. Bepaalde groepen in Nederland hebben nauwe relatie met Israel (Joden, maar zie ook bv Geert Wilders), Palestijnen voelen voor andere groepen in Nederland weer als dichtbij (Moslims migranten, actiegroepen).
Doet de NOS dit omdat ze Joden zo erg haten?
Ik geloof niet dat iedereen bij de NOS per se Joden zou haten, wel Israël als land.
Je vergeet dan ook nog een aantal dingen in dat lijstje. En het doel dat de Palestijnen vooral hebben met al hun propaganda is vooral Israël demoniseren en we moeten natuurlijk erkennen dat ze daar erg goed in slagen.
Ja het echte probleem is het laten zien van kindermoord. Niet het doodhongeren en opblazen van kinderen. En je hebt gelijk dat geen enkele ouder dit zo zou willen laten zien. Kun je nagaan hoe wanhopig ze zijn.
[..] Ja het echte probleem is het laten zien van kindermoord. Niet het doodhongeren en opblazen van kinderen. En je hebt gelijk dat geen enkele ouder dit zo zou willen laten zien. Kun je nagaan hoe wanhopig ze zijn.
Wat raar dan dat we nooit zulke reacties zien in andere oorlogen of bijvoorbeeld de situatie van met de familie Bibas, waar duizenden Palestijnen staan te dansen en te springen bij de doodskisten van die kinderen. Dan gaan al deze argumenten ineens niet meer op, dat benadrukt dan ook dat het daar niet echt over gaat.
[..] Veel mensen vinden het simpelweg niet te ver gaan, waarom zou men? [..] Ik geloof niet dat iedereen bij de NOS per se Joden zou haten, wel Israël als land.
Je vergeet dan ook nog een aantal dingen in dat lijstje. En het doel dat de Palestijnen vooral hebben met al hun propaganda is vooral Israël demoniseren en we moeten natuurlijk erkennen dat ze daar erg goed in slagen. [..] Dit mag je wel even verder onderbouwen ...
Zodra de grens open is zijn er twee miljoen mensen die allemaal asielrecht in Europa hebben. En jij bent groot voorstander van die grens openzetten en de etnische zuivering die je een vrijwillige verhuizing noemt.
[..] Zodra de grens open is zijn er twee miljoen mensen die allemaal asielrecht in Europa hebben. En jij bent groot voorstander van die grens openzetten en de etnische zuivering die je een vrijwillige verhuizing noemt.
En waarom zouden die mensen naar het Westen moeten?
[..] En waarom zouden die mensen naar het Westen moeten?
Je vraagstelling is verkeerd.
Ze moeten verhuizen vanwege een terroristische staat die jij steunt en daarna gaan mensen kiezen waar ze de beste toekomst verwachten. Een groot gedeelte zal kiezen om naar Europa te komen. Geen rechter die zal zeggen dat het veilig is om terug naar Gaza te gaan. Gefeliciteerd je hebt een nieuwe buurman.
Op maandag 26 mei 2025 10:36 schreef Momo het volgende: En dat maakt Netanyahu en Trump natuurlijk geen drol uit als die golf vluchtelingen straks in grote groepen naar Europa zouden gaan.
Ik heb soms echt het gevoel dat een heel groot deel van het electoraat moeite heeft met oorzaak gevolg relaties als er meer dan een stapje in het proces zit. Zie hier al die heldere Israël lichten die juichend hun nachtmerrie verwelkomen.
Ik heb zeker kritiek op Israel, ik vind met name de Israelische overheid nu steeds schofteriger worden en dit hele gebeuren begint te lang te duren zonder echt een plan. Troepen in gaza, dan weer eruit, dan weer een wapenstilstand, dan weer troepen erin. Dan wel hulpgoederen toelaten, dan weer niet. Ze doen erg hun best om elke steun weg te halen en ik heb dan ook steeds minder steun voor Israel.
Maar mijn steun voor de Palestijnen groeit ook niet, ik vind het gewoon allebei een bende.
Wat mij wel stoort is dat Pro-palestijnen niet echt pro-Palestijnen zijn maar Anti-Israel. Als het echt pro-palestijnen zijn dan zou je bij demonstraties ook borden moeten zien met teksten tegen Hamas, maar daar hoor je niemand over.
Het dehumanizeren van Israelische mensen wat nu steeds meer gaande is vind ik ook gewoon enge vormen aannemen. Het aantal dat de moord op het jonge stel in Washington goedkeuren of totaal gebrek aan enig empathie voor die mensen is ziekmakend.
israelische mensen worden alleen nog maar gezien als monsters die het verdienen, dit zou je niet bij Russen zien, niet bij andere conflicten maar wel bij Israeli's.
[..] Ik heb zeker kritiek op Israel, ik vind met name de Israelische overheid nu steeds schofteriger worden en dit hele gebeuren begint te lang te duren zonder echt een plan. Troepen in gaza, dan weer eruit, dan weer een wapenstilstand, dan weer troepen erin. Dan wel hulpgoederen toelaten, dan weer niet. Ze doen erg hun best om elke steun weg te halen en ik heb dan ook steeds minder steun voor Israel.
Maar mijn steun voor de Palestijnen groeit ook niet, ik vind het gewoon allebei een bende.
Wat mij wel stoort is dat Pro-palestijnen niet echt pro-Palestijnen zijn maar Anti-Israel. Als het echt pro-palestijnen zijn dan zou je bij demonstraties ook borden moeten zien met teksten tegen Hamas, maar daar hoor je niemand over.
Het dehumanizeren van Israelische mensen wat nu steeds meer gaande is vind ik ook gewoon enge vormen aannemen. Het aantal dat de moord op het jonge stel in Washington goedkeuren of totaal gebrek aan enig empathie voor die mensen is ziekmakend.
israelische mensen worden alleen nog maar gezien als monsters die het verdienen, dit zou je niet bij Russen zien, niet bij andere conflicten maar wel bij Israeli's.
Je steunt Israël steeds minder, maar je hebt nog wel de manier van denken die ze graag van je willen.
[..] Ik heb zeker kritiek op Israel, ik vind met name de Israelische overheid nu steeds schofteriger worden en dit hele gebeuren begint te lang te duren zonder echt een plan. Troepen in gaza, dan weer eruit, dan weer een wapenstilstand, dan weer troepen erin. Dan wel hulpgoederen toelaten, dan weer niet. Ze doen erg hun best om elke steun weg te halen en ik heb dan ook steeds minder steun voor Israel.
Ik denk dat je eraan voorbij gaat dat het vanzelfsprekend is dat je tegen Hamas bent. (Of ja dat lijkt mij dan) Dat is de doel van die demonstraties vaak ook niet. Men komt daar niet om steun voor Hamas te betuigen. Ze komen om of steun aan de Palestijnen uit te spreken of om hun woede over Israelische praktijken te laten weten.
[..] Ik denk dat je eraan voorbij gaat dat het vanzelfsprekend is dat je tegen Hamas bent. (Of ja dat lijkt mij dan) Dat is de doel van die demonstraties vaak ook niet. Men komt daar niet om steun voor Hamas te betuigen. Ze komen om of steun aan de Palestijnen uit te spreken of om hun woede over Israelische praktijken te laten weten.
Ik vind dit een hele dubieuze aanname. Niet omdat jij het bent of dat je hem zodanig weg zet maar meer omdat ik niet zeker ben of alle demonstranten ook daadwerkelijk tegen Hamas zijn. Als je tegen de oorlogsmisdaden van Israël wil protesteren kan dat prima zonder Palestijnse vlaggen.
[..] Ik denk dat je eraan voorbij gaat dat het vanzelfsprekend is dat je tegen Hamas bent. (Of ja dat lijkt mij dan) Dat is de doel van die demonstraties vaak ook niet. Men komt daar niet om steun voor Hamas te betuigen. Ze komen om of steun aan de Palestijnen uit te spreken of om hun woede over Israelische praktijken te laten weten.
Is dat wel zo? Onder progressieve kringen kom je toch ook veel dit soort meningen tegen:
[..] Ik vind dit een hele dubieuze aanname. Niet omdat jij het bent of dat je hem zodanig weg zet maar meer omdat ik niet zeker ben of alle demonstranten ook daadwerkelijk tegen Hamas zijn. Als je tegen de oorlogsmisdaden van Israël wil protesteren kan dat prima zonder Palestijnse vlaggen.
Natuurlijk kun je dat nooit zeker weten. Er zullen ongetwijfeld mensen bij zijn geweest die wellicht sympathie hebben voor Hamas of zelfs Israel weg wil hebben. Dat kan, maar dat blijft een hele kleine groep. Ik ben bij de demonstratie vorige week geweest. Ik heb totaal niet de indruk gekregen dat er mensen waren die pro-Hamas waren of iets tegen Israeliers of de Joden hebben. Het is voor 99% gewoon een demonstratie tegen de Israelische regering en hun praktijken. En dan in verlengde daarvan de slappe reacties van de Nederlandse regering daarop.
Dus ja ik vind het wel vervelend worden als men die kleine groep wil gebruiken om hele demonstratie of hele verontwaardiging te bagatelliseren.
Zeker als die groep tegelijk nul kritiek levert op Israel en alleen maar op uit is om mensen die opkomen voor Palestijnse zaak, op welke manier dan ook, belachelijk te maken.
[ Bericht 6% gewijzigd door Frozen-assassin op 26-05-2025 11:04:14 ]
Ik snap wel wat de schrijver zegt. Ik heb er wel enigszins moeite mee. De orginele intenties van Hamas kan dan wel logisch en begrijpelijk zijn in de zin dat ze verzet bieden tegen ongebreidelde Israëlische kolonialisme. In het artikel staat ook dat Israel ze ook steunde in het begin dus daar hadden ze dan ook geen moeite mee.
De discussie die hier ook na 7 oktober vaak is gevoerd maar alleen maar tot enorm verontwaardigde reacties leidt, is ook wel wanneer is verzet legitiem of beter gezegd wanneer is gewapend verzet legitiem. Ik kan me voorstellen dat je verzet tegen de Israelische kolonisten of de Israelische leger wanneer zij dit oogluikend toestaan. De aanval van 7 oktober is een aanval op onschuldige mensen daarmee heeft Hamas dan wel hun glazen mee ingegooid zou ik zeggen. Dat valt gewoon niet goed te praten.
Tegelijk mogen we dan ook wel kritisch zijn, wat ook wel gebeurd in VN maar daar wordt het continu gevetoed door aantal landen, op Israel die al tientallen jaren aan het koloniseren is en ook op de ongebreidelde aanvallen van Israel nu op Gaza waarbij gewoon te veel onschuldige slachtoffers vallen en laten we kolonialisme in Westbank niet vergeten.
Dus ja ik snap waar de schrijver heen wil maar je kunt je krediet op een gegeven moment ook gaan verspelen.
[..] Ik snap wel wat de schrijver zegt. Ik heb er wel enigszins moeite mee. De orginele intenties van Hamas kan dan wel logisch en begrijpelijk zijn in de zin dat ze verzet bieden tegen ongebreidelde Israëlische kolonialisme. In het artikel staat ook dat Israel ze ook steunde in het begin dus daar hadden ze dan ook geen moeite mee.
De discussie die hier ook na 7 oktober vaak is gevoerd maar alleen maar tot enorm verontwaardigde reacties leidt, is ook wel wanneer is verzet legitiem of beter gezegd wanneer is gewapend verzet legitiem. Ik kan me voorstellen dat je verzet tegen de Israelische kolonisten of de Israelische leger wanneer zij dit oogluikend toestaan. De aanval van 7 oktober is een aanval op onschuldige mensen daarmee heeft Hamas dan wel hun glazen mee ingegooid zou ik zeggen. Dat valt gewoon niet goed te praten.
Tegelijk mogen we dan ook wel kritisch zijn, wat ook wel gebeurd in VN maar daar wordt het continu gevetoed door aantal landen, op Israel die al tientallen jaren aan het koloniseren is en ook op de ongebreidelde aanvallen van Israel nu op Gaza waarbij gewoon te veel onschuldige slachtoffers vallen en laten we kolonialisme in Westbank niet vergeten.
Dus ja ik snap waar de schrijver heen wil maar je kunt je krediet op een gegeven moment ook gaan verspelen.
Je komt nu toch een beetje dubbelzinnig over waarbij je Hamas neerzet als een verzetsbeweging die op 7 oktober 'net wat te ver is gegaan'.
Daarmee verstrek je het beeld dat al die demonstraties alleen gericht zijn op Israël en er eigenlijk wel begrip is voor wat Hamas allemaal doet.
I'm gonna eat your brains and gain your knowledge.
[..] Waar denk jij waar die mensen straks heen willen gaan?
Het maakt niet uit wat zij willen, mensen uit een samenleving waar moslimfundamentalisme, antisemitisme en martelaarschap breed worden gedragen moeten we hier niet willen. Het zou dan ook logisch zijn als zij naar andere (Arabische en) Islamitische landen gaan. Dit sluit het beste aan op hun cultuur.
Ze moeten verhuizen vanwege een terroristische staat die jij steunt en daarna gaan mensen kiezen waar ze de beste toekomst verwachten. Een groot gedeelte zal kiezen om naar Europa te komen. Geen rechter die zal zeggen dat het veilig is om terug naar Gaza te gaan. Gefeliciteerd je hebt een nieuwe buurman.
Nee hoor, mijn vraagstelling klopt.
Deze mensen moeten verhuizen vanwege hun eigen gedrag. Zij hebben immers decennialang een land en volk proberen te vernietigen. Ik wil geen geradicaliseerde Jodenhater als buurman, dus Palestijnen uit de Gazastrook moeten wat mij betreft koste wat het kost buiten Europa worden gehouden.
Huilende vrouwen, kinderen die vechten met pannetjes bij de gaarkeuken... we kennen het inmiddels wel. De bingokaarten zijn weer vol.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt' 'Ieder nadeel heb zijn voordeel' We zullen je nooit, nooit vergeten 1947-2016
[..] Het maakt niet uit wat zij willen, mensen uit een samenleving waar moslimfundamentalisme, antisemitisme en martelaarschap breed worden gedragen moeten we hier niet willen. Het zou dan ook logisch zijn als zij naar andere (Arabische en) Islamitische landen gaan. Dit sluit het beste aan op hun cultuur. [..] Nee hoor, mijn vraagstelling klopt.
Deze mensen moeten verhuizen vanwege hun eigen gedrag. Zij hebben immers decennialang een land en volk proberen te vernietigen. Ik wil geen geradicaliseerde Jodenhater als buurman, dus Palestijnen uit de Gazastrook moeten wat mij betreft koste wat het kost buiten Europa worden gehouden.
Wat jij wil doet er niet toe. Deze mensen hebben recht op asiel als ze in Europa komen en vliegen daarna de fam ook in. Geertje gaat dat niet aangepast krijgen en zeker niet in het komende halfjaar.
[..] Wat jij wil doet er niet toe. Deze mensen hebben recht op asiel als ze in Europa komen en vliegen daarna de fam ook in. Geertje gaat dat niet aangepast krijgen en zeker niet in het komende halfjaar.
Ik krijg afgaande op jouw posts bijna de indruk dat jij ze zelf graag in Europa wilt hebben, kan dat misschien kloppen?
Het overkomt Israël één keer in de zoveel tijd. Het overkomt de Palestijnen bijna dagelijks. Daarom dat je het van Israël maar soms ziet en van de Palestijnen heel vaak. Een normaal mens legt de schuld dan bij Israël maar sommigen leggen dat dan blijkbaar bij de pers . Haal je kop eens uit het zand.
[..] Ik krijg afgaande op jouw posts bijna de indruk dat jij ze zelf graag in Europa wilt hebben, kan dat misschien kloppen?
Nee ik wil ze hier totaal niet hebben. We hebben al genoeg buitenlandse conflicten binnen de grens.
Dat is ook meteen de reden dat ik nogal eens de term domrechts heb gebruikt. Extreem rechts is niet alleen moreel verwerpelijk, maar vooral ook zelfdestructief. Je weet gewoon zeker dat jij over 5 jaar aan het janken bent dat links vluchtelingen heeft binnengehaald en alweer helemaal vergeten bent hoe enthousiast je was toen ze vluchteling werden gemaakt.
[..] Het land dat ze zou moeten opvangen is Israël.
Goed idee. Het land waar een regering zit die je daar weg wil hebben (ze zeggen nog nét niet dat ze je liever dood willen hebben) moet je maar opvangen. In welke wereld is dat een goed idee?
[..] Goed idee. Het land waar een regering zit die je daar weg wil hebben (ze zeggen nog nét niet dat ze je liever dood willen hebben) moet je maar opvangen. In welke wereld is dat een goed idee?
Deze. Ieder alternatief is ook kut, dus dan maar de optie waarin de daders maximaal betalen.
En intussen houdt Egypte de grens potdicht. Stel Polen had de grens dichtgegooid met Oekraïne en gezegd tegen die mensen ga maar naar het midden-oosten, daar vangen je ze wel op. Oh wacht.
[..] Het overkomt Israël één keer in de zoveel tijd. Het overkomt de Palestijnen bijna dagelijks. Daarom dat je het van Israël maar soms ziet en van de Palestijnen heel vaak. Een normaal mens legt de schuld dan bij Israël maar sommigen leggen dat dan blijkbaar bij de pers . Haal je kop eens uit het zand.
Waar zie jij kinderlijken uit Oekraïne, Sudan of Congo? Er sterven daar meer kinderen dan waar dan ook? Of steek jij je kop in het Arabische zand?
Nee hoor. Mohammed was een pedofiele warlord en ik vind het onbegrijpelijk dat mensen zo'n persoon als boodschapper van god willen zien. Om nog maar te zwijgen over de vele contradicties in de religie die erop wijzen dat god of heel dom is, of iemand in een tent maar wat bedacht wat op dat moment uitkwam.
Ik vind extreem rechts alleen nog net wat kutter. Waarschijnlijk omdat ze in Nederland met veel meer zijn dan moslims die iets te streng in de leer zitten.
[..] En met de rest van de joden ook. Geen wonder dat jij dat de beste optie vind.
We ruimen al 80 jaar de shit van Israël op en als dank zijn ze al jaren bezig met onze belangen te schaden. De dader moet betalen en als ze daar geen zin in hebben hadden ze deze campagne van totale vernietiging maar niet in moeten zetten.
[..] En intussen houdt Egypte de grens potdicht. Stel Polen had de grens dichtgegooid met Oekraïne en gezegd tegen die mensen ga maar naar het midden-oosten, daar vangen je ze wel op. Oh wacht.
Ja heel gemeen van Egypte. Veranderd verder helemaal niks aan het feit dat ik daar de realiteit beschrijf.
[..] Nee hoor. Mohammed was een pedofiele warlord en ik vind het onbegrijpelijk dat mensen zo'n persoon als boodschapper van god willen zien. Om nog maar te zwijgen over de vele contradicties in de religie die erop wijzen dat god of heel dom is, of iemand in een tent maar wat bedacht wat op dat moment uitkwam.
Ik vind extreem rechts alleen nog net wat kutter. Waarschijnlijk omdat ze in Nederland met veel meer zijn dan moslims die iets te streng in de leer zitten. [..] We ruimen al 80 jaar de shit van Israël op en als dank zijn ze al jaren bezig met onze belangen te schaden. De dader moet betalen en als ze daar geen zin in hebben hadden ze deze campagne van totale vernietiging maar niet in moeten zetten.
De daders zijn de Palestijnen want die zijn zelf de oorlog begonnen. Op 7 oktober. Maar ook eerdere intifadas waren geheel op eigen initiatief van de Palestijnen.
Als je zelf continu het pad inslaat van oorlog en geweld, krijg je uiteraard je neus op de deksel. De wensdroom van de gemiddelde antisemiet in Palestina zal niet uitkomen: de wereld vrij van joden. Het is nu hard tegen hard: ga zelf maar verkassen.
[..] Elk land moet ze opvangen BEHALVE Arabische landen. Die hebben de absolute privilege om hun grenzen potdicht te houden.
De omringende landen hebben allemaal miljoenen vluchtelingen van eerdere Israëlische oorlogen. Egypte en Libanon staan op het punt van omvallen, Syrië hoeven we het niet over te hebben en Jordanië heeft ook een ongezellige geschiedenis.
Op maandag 26 mei 2025 12:52 schreef Glazenmaker het volgende: We ruimen al 80 jaar de shit van Israël op en als dank zijn ze al jaren bezig met onze belangen te schaden. De dader moet betalen en als ze daar geen zin in hebben hadden ze deze campagne van totale vernietiging maar niet in moeten zetten.
Klopt, de Palestijnen moeten inderdaad betalen.
I'm gonna eat your brains and gain your knowledge.
[..] De daders zijn de Palestijnen want die zijn zelf de oorlog begonnen. Op 7 oktober. Maar ook eerdere intifadas waren geheel op eigen initiatief van de Palestijnen.
Als je zelf continu het pad inslaat van oorlog en geweld, krijg je uiteraard je neus op de deksel. De wensdroom van de gemiddelde antisemiet in Palestina zal niet uitkomen: de wereld vrij van joden. Het is nu hard tegen hard: ga zelf maar verkassen.
Deze geschiedenis begon niet op 7 oktober en Israël is om mindere blokkades oorlogen begonnen dan wat ze bij Gaza deden. Om maar wat te noemen.
Hoeveel Palestijnse gijzelaars zaten op 7 oktober al vast in een gevangenis waar ze gemarteld en verkracht werden? Meer dan Hamas meenam.
[..] De omringende landen hebben allemaal miljoenen vluchtelingen van eerdere Israëlische oorlogen. Egypte en Libanon staan op het punt van omvallen, Syrië hoeven we het niet over te hebben en Jordanië heeft ook een ongezellige geschiedenis.
Israëlische oorlogen... suggereer je nou dat ze allemaal door Israël zijn gestart?
[..] Elk land moet ze opvangen BEHALVE Arabische landen. Die hebben de absolute privilege om hun grenzen potdicht te houden.
Ik wil ze best opvangen hoor, maar laat Israël ze dan wel enigszins fris en fruitig afleveren. Goed gevoed, gezond, geschoold, traumavrij, Engelstalig, en met inburgeringscertificaat. Ik heb dan banen zat voor ze! En we kunnen ze goed gebruiken, gezien het geboortecijfer in Nederland.
En later kunnen ze dan onze pensioenen betalen, terwijl ze zelf ook iets opbouwen.
[..] Nee, het valt op dat jij geen kritiek durft te leveren op Sudan of Congo. Alsof Sudan en Congo tien miljoen get out of jail free cards heeft gekregen.
En dan wil je dat die antisemieten dus meer aandacht hebben voor andere ellende of wil je dat ze Israël en de aangericht ellende negeren?
Samenvatting: Israël wil 75% van Gaza binnen twee maanden in handen hebben, zegt het leger.
Het Israëlische leger heeft zondag verklaard dat het van plan is om binnen twee maanden 75% van de Gazastrook te veroveren.
Het leger is ook van plan om al maandag een nieuw, door de VS gesteund programma uit te rollen om hulpgoederen in Gaza te distribueren. Het heeft drie complexen gebouwd in het zuiden van Gaza en één in het centrum van Gaza, waar honderden Amerikaanse aannemers hulpgoederen aan Palestijnen zullen distribueren, aldus een Israëlische functionaris.
Israël heeft tot nu toe ongeveer 25% van de honderden kilometers aan tunnels die Hamas onder Gaza heeft gegraven, vernietigd, aldus een Israëlische militair.
"People that use Fiat currency as a store of value. There is a name for it: We call them Poor"
Samenvatting: Israël wil 75% van Gaza binnen twee maanden in handen hebben, zegt het leger.
Het Israëlische leger heeft zondag verklaard dat het van plan is om binnen twee maanden 75% van de Gazastrook te veroveren.
Het leger is ook van plan om al maandag een nieuw, door de VS gesteund programma uit te rollen om hulpgoederen in Gaza te distribueren. Het heeft drie complexen gebouwd in het zuiden van Gaza en één in het centrum van Gaza, waar honderden Amerikaanse aannemers hulpgoederen aan Palestijnen zullen distribueren, aldus een Israëlische functionaris.
Israël heeft tot nu toe ongeveer 25% van de honderden kilometers aan tunnels die Hamas onder Gaza heeft gegraven, vernietigd, aldus een Israëlische militair.
Alles komt dus weer op het conto van Hamas te staan. Maar het zal denk ik voor het genocidegejammer niet schelen.
[..] Deze geschiedenis begon niet op 7 oktober en Israël is om mindere blokkades oorlogen begonnen dan wat ze bij Gaza deden. Om maar wat te noemen.
Hoeveel Palestijnse gijzelaars zaten op 7 oktober al vast in een gevangenis waar ze gemarteld en verkracht werden? Meer dan Hamas meenam.
De Palestijnen zijn op 7 oktober zelf begonnen. En nu moeten ze boeten. Zo ging het exact zo in 1939: Duitsland begon, en kreeg daarna zelf klappen. De les: begin geen oorlog. Doe niet aan antisemisme, dat is alleen maar projectie van je eigen falen.
Sowieso zijn antisemieten wel heel lui in het denken. Joden zijn maar 0,2% van de wereldbevolking, en die zijn overal schuldig aan? Aan die gemeenschap moet jij de hele dag aan denken? De rest, 99,98%, treft zelf geen blaam? Wow.
En er is ook al wat info te vinden over hoe dat distributie systeem moet gaan werken:
twitter
Ik ben benieuwd of er vandaag al eentje open is. En of het werkt. Lijkt me best eng met Hamas die niet wil dat de bevolking daar heen gaat. Ik denk aan zelfmoord aanslagen enzo. Tevens is er dus geen distributie-punt in het noorden.
[ Bericht 8% gewijzigd door capricia op 26-05-2025 15:07:43 ]
"People that use Fiat currency as a store of value. There is a name for it: We call them Poor"
[..] Ik wil ze best opvangen hoor, maar laat Israël ze dan wel enigszins fris en fruitig afleveren. Goed gevoed, gezond, geschoold, traumavrij, Engelstalig, en met inburgeringscertificaat. Ik heb dan banen zat voor ze! En we kunnen ze goed gebruiken, gezien het geboortecijfer in Nederland.
En later kunnen ze dan onze pensioenen betalen, terwijl ze zelf ook iets opbouwen.
Win-win-win!
Geldt ook voor Egypte, die willen ook wel mensen die hun pensioenen betalen. Veel praktischer ook, ze hoeven alleen maar de grens over te lopen daar. Het vliegtuig nemen naar Europa is slecht voor het milieu.
Ik ben benieuwd of er vandaag al eentje open is. En of het werkt. Lijkt me best eng met Hamas die niet wil dat de bevolking daar heen gaat. Ik denk aan zelfmoord aanslagen enzo. Tevens is er dus geen distributie-punt in het noorden.
De Amerikaanse ambassadeur in Israël meldde eerder deze maand dat ze met dit plan maar 60% van de bevolking kunnen voeden.
Er komt geen distributiepunt in het noorden. De bevolking gaat op drie locaties geplaatst worden en idealiter op zelfs maar één kleine locatie. En die zelfmoordaanslagen had ik niet aan gedacht, dat kan misschien wel eens gaan gebeuren brr
[..] De Amerikaanse ambassadeur in Israël meldde eerder deze maand dat ze met dit plan maar 60% van de bevolking kunnen voeden.
Er komt geen distributiepunt in het noorden. De bevolking gaat op drie locaties geplaatst worden en idealiter op zelfs maar één kleine locatie
Plus Hamas die oproept niet te gaan. Zo'n punt lijkt me een uitgerekend doelwit.
quote:
Vanaf vandaag zal het eerstehulpdistributiecentrum in de Gazastrook operationeel zijn. Dit is onderdeel van de uitvoering van een nieuw plan waarmee Hamas de controle over de hulpdistributie vrijwel volledig verliest [..]
Elk gezin ontvangt 70 kg aan voedsel. • Inwoners van de noordelijke Gazastrook blijven bevoorrading ontvangen via de bestaande konvooien
[..] De Palestijnen zijn op 7 oktober zelf begonnen. En nu moeten ze boeten. Zo ging het exact zo in 1939: Duitsland begon, en kreeg daarna zelf klappen. De les: begin geen oorlog. Doe niet aan antisemisme, dat is alleen maar projectie van je eigen falen.
Sowieso zijn antisemieten wel heel lui in het denken. Joden zijn maar 0,2% van de wereldbevolking, en die zijn overal schuldig aan? Aan die gemeenschap moet jij de hele dag aan denken? De rest, 99,98%, treft zelf geen blaam? Wow.
Palestijnen zijn oktober 7 begonnen.
Volgende alinea: antisemieten zijn lui in het denken.
[..] De Amerikaanse ambassadeur in Israël meldde eerder deze maand dat ze met dit plan maar 60% van de bevolking kunnen voeden.
Er komt geen distributiepunt in het noorden. De bevolking gaat op drie locaties geplaatst worden en idealiter op zelfs maar één kleine locatie. En die zelfmoordaanslagen had ik niet aan gedacht, dat kan misschien wel eens gaan gebeuren brr
Hamas kan ook gewoon haar wapens neerleggen en de gijzelaars opgeven natuurlijk. Alles wat afwijkt van dat resulteert in suboptimale scenario's, het één erger dan het ander.
[..] Nee ik wil ze hier totaal niet hebben. We hebben al genoeg buitenlandse conflicten binnen de grens.
Dat is ook meteen de reden dat ik nogal eens de term domrechts heb gebruikt. Extreem rechts is niet alleen moreel verwerpelijk, maar vooral ook zelfdestructief. Je weet gewoon zeker dat jij over 5 jaar aan het janken bent dat links vluchtelingen heeft binnengehaald en alweer helemaal vergeten bent hoe enthousiast je was toen ze vluchteling werden gemaakt.
Ik heb duidelijk aangegeven dat ik ze ook niet wil, jij stelt dat je dit ook zo ziet, dus waarom je toch constant op de conclusie uitkomt dat ze hierheen moeten komen en ik een Gazaan als buurman krijgt blijft onduidelijk.
[..] De omringende landen hebben allemaal miljoenen vluchtelingen van eerdere Israëlische oorlogen. Egypte en Libanon staan op het punt van omvallen, Syrië hoeven we het niet over te hebben en Jordanië heeft ook een ongezellige geschiedenis.
Je bedoelt da de landen hebben vluchtelingen opgevangen van oorlogen die de Palestijnen en zij zelf zijn begonnen.
De geschiedenis begon eind 19e, begin 20e eeuw met bruut geweld van Arabieren (voornamelijk moslims) jegens Joden.
Als de Palestijn zoals jij zo vaak stelt lang geleden begonnen is, zou je dan kunnen stellen dat die inwoners van dorpen in de West Bank het verdienen om aangevallen en verdreven te worden?
[..] Ik heb duidelijk aangegeven dat ik ze ook niet wil, jij stelt dat je dit ook zo ziet, dus waarom je toch constant op de conclusie uitkomt dat ze hierheen moeten komen en ik een Gazaan als buurman krijgt blijft onduidelijk. [..] Goed idee, de mensen die niets liever willen dan Israël en het Joodse volk vernietigen in Israël zetten tussen allemaal Joden.
De landen die de Palestijnen zouden moeten opvangen zijn Egypte, Syrië, Jordanië, Irak en Saudi-Arabië. Daar kennen veel Palestijnen immers hun roots. [..] Je bedoelt da de landen hebben vluchtelingen opgevangen van oorlogen die de Palestijnen en zij zelf zijn begonnen. [..] Correct.
De geschiedenis begon eind 19e, begin 20e eeuw met bruut geweld van Arabieren (voornamelijk moslims) jegens Joden.
Gestopt met lezen bij moeten. Waarom toch altijd liegen?
[..] Als de Palestijn zoals jij zo vaak stelt lang geleden begonnen is, zou je dan kunnen stellen dat die inwoners van dorpen in de West Bank het verdienen om aangevallen en verdreven te worden?
Nee, maar de situaties die zich daar afspelen gaan ook vaak iets anders dan vele media doen beweren.
Als we sommige media moeten geloven. Daarnaast brengen de Oekraïners netjes een scheiding aan tussen burgers en strijders, zelf de Russen doen dit. Dat maakt deze oorlog dan ook volkomen anders.
[..] Ho ho wacht even. Oekraïne meldt er niet bij hoeveel van die 31 doden bij defensie werkten of dat daar defensie aanwezig was
Heeft Oekraïne een samenleving waar het leger zich tussen of onder de eigen burgers verschuilt? Nee dus, het Oekraïense leger zit vol met heldhaftige militairen die hun eigen leven geven voor het verdedigen van de burgers.
[..] Heeft Oekraïne een samenleving waar het leger zich tussen of onder de eigen burgers verschuilt? Nee dus, het Oekraïense leger zit vol met heldhaftige militairen die hun eigen leven geven voor het verdedigen van de burgers.
Rusland heeft al meerdere keren beweerd dat Oekraïense militairen zich onder meer in ziekenhuizen verschuilen
De vorige oorlogen waren de Palestijnen ook begonnen trouwens. Herken je een patroon?
De geschiedenis van dit conflict gaat verder terug dan de recente oorlog. Zo’n 125 jaar geleden was er een instroom van immigranten in het gebied dat toen Palestina werd genoemd. De lokale bevolking, vooral boeren, kon daar weinig tegen beginnen, ondanks pogingen tot verzet en steun uit de regio. Dat verzet gaat tot op de dag van vandaag door, ondanks het hoge menselijke en economische kostenplaatje. Dat roept de vraag op: waarom blijft zo’n verzet bestaan? Er moet een reden zijn, want verzet is geen eenvoudige keuze, maar vaak een reactie op een situatie die als onacceptabel wordt ervaren.
Het Israëlische leger zegt dat het gebouw een commandopost van de terroristische organisaties Hamas en Islamitische Jihad huisvestte, waar het dat op baseert wordt niet gezegd.
Dan denk je: hmm, wat is apart, want blijkbaar geldt er dus alleen maar een bewijslast voor het Israëlische leger. Als de Palestijnen iets claimen is dat per definitie een feit, maar van Israël worden allerlei bewijzen verwacht.
[..] Bij de NOS gaat men blind mee in allerlei claims, zolang die maar van de Palestijnen komen: [..] Even later stellen ze dan in hetzelfde artikel: [..] Dan denk je: hmm, wat is apart, want blijkbaar geldt er dus alleen maar een bewijslast voor het Israëlische leger. Als de Palestijnen iets claimen is dat per definitie een feit, maar van Israël worden allerlei bewijzen verwacht.
Serieus, schaakmat? Is winnen zo belangrijk voor je dat je amygdala direct het roer overnam en je deze impulsieve reactie uit de heup liet slingeren? Dit soort opmerkingen dragen zo weinig bij, en het triggert andere amygdalae, zoals die van mij, die dan vervolgens ook weer iets impulsiefs uit de heup wensen te slingeren.
[..] Had de IDF maar niet keer op keer moeten liegen.
Als dit een reden was om sceptisch te zijn, dan zou er 1000x zoveel scepsis moeten zijn mbt de claims van de Palestijnen. Maar dat zien we nooit, dat geeft blijk van vooringenomenheid bij de NOS. De Palestijnen worden op hun blauwe ogen geloofd omdat het aansluit op de confirmation bias.
[..] Bij de NOS gaat men blind mee in allerlei claims, zolang die maar van de Palestijnen komen: [..] Even later stellen ze dan in hetzelfde artikel: [..] Dan denk je: hmm, wat is apart, want blijkbaar geldt er dus alleen maar een bewijslast voor het Israëlische leger. Als de Palestijnen iets claimen is dat per definitie een feit, maar van Israël worden allerlei bewijzen verwacht.
Dat is precies waar ik over viel inderdaad. De lat voor Israël wordt zo bizar en onhaalbaar hoog gelegd.
[..] Als dit een reden was om sceptisch te zijn, dan zou er 1000x zoveel scepsis moeten zijn mbt de claims van de Palestijnen. Maar dat zien we nooit, dat geeft blijk van vooringenomenheid bij de NOS. De Palestijnen worden op hun blauwe ogen geloofd omdat het aansluit op de confirmation bias.
Mensen met blauwe ogen geloven zou jou aan moeten spreken.
[..] Dat is precies waar ik over viel inderdaad. De lat voor Israël wordt zo bizar en onhaalbaar hoog gelegd.
Het is simpelweg een dubbele standaard. Een kant mag alles, alle claims worden direct voor de waarheid aangenomen en heeft alle sympathie. De andere partij kan niets goed doen, wordt nooit geloofd en wordt het verwachtingspatroon op een onhaalbaar niveau gelegd.
Dit komt voort uit het feit dat de kans aannemelijk is dat er bij redacties zoals die van de NOS, veel hoogopgeleide mensen met een progressief links wereldbeeld zitten, die pro-Palestijnse en anti-Israël zijn en daarom nieuws verslaan op een manier die aansluit bij hun wereldbeeld.
[..] Mensen met blauwe ogen geloven zou jou aan moeten spreken.
Als de waarheid voor jou blijkbaar niet relevant is of wordt bepaald op basis van wie iets zegt snap ik dat je denkt dat anderen ook zo simpel redeneren.
De bewijslast ligt over het algemeen bij de partij die iets stelt of in dit geval de partij die de aanval plaatst. Die zegt dat het een legitiem militair doel was en dat na zorgvuldig afwegen een onbekend aantal burgerslachtoffers collateral damage zijn.
Ik ben wel benieuwd welke PIJ en Hamas terroristen zijn uitgeschakeld. Gek genoeg wordt dat zelden genoemd. We krijgen alleen te horen dat ze direct betrokken waren bij 7 oktober. En op deze manier kan elke aanval goedgepraat worden.
Cynische opgebaarde vraagt zich af waarom IDF niet eens uit strategische overwegingen doelen aanvalt om de mensen die het overleven (of in de buurt waren) te motiveren te vertrekken....
Op maandag 26 mei 2025 16:28 schreef HowardRoark het volgende: Bij de NOS gaat men blind mee in allerlei claims, zolang die maar van de Palestijnen komen:
Jij bent een beetje als de pro-Rusland mensen in het Oekraïne topic zijn.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
[..] Dat is precies waar ik over viel inderdaad. De lat voor Israël wordt zo bizar en onhaalbaar hoog gelegd.
Dat is de underdog bias. "De zwakke liegt niet, die overleeft." versus "Je bent een staat, dus bewijs het maar."
Maar gelukkig zijn we hier slim genoeg om te snappen dat waar twee kijven, twee schuld hebben. En eerlijk gezegd: al die fotogenieke gebeurtenissen, en al die persmomentjes waar wij zo druk mee bezig zijn? Dat zijn slechts de symptomen van een honderd jaar oude ziekte. Liever praten we over een pad naar genezing.
[..] Het is simpelweg een dubbele standaard. Een kant mag alles, alle claims worden direct voor de waarheid aangenomen en heeft alle sympathie. De andere partij kan niets goed doen, wordt nooit geloofd en wordt het verwachtingspatroon op een onhaalbaar niveau gelegd.
Dit komt voort uit het feit dat de kans aannemelijk is dat er bij redacties zoals die van de NOS, veel hoogopgeleide mensen met een progressief links wereldbeeld zitten, die pro-Palestijnse en anti-Israël zijn en daarom nieuws verslaan op een manier die aansluit bij hun wereldbeeld.
Maar zo schaamteloos doorzichtig zoals de NOS de laatste tijd doet? Ik vind het bizar soms. Alleen de titel is vaak al ernstig gekleurd en spreekt in eerste instantie bijvoorbeeld van een aanval op een burgerdoel. In het beste geval nuanceert het bericht het een beetje maar zelfs dat blijft steeds vaker achterwege.
[..] De bewijslast ligt over het algemeen bij de partij die iets stelt of in dit geval de partij die de aanval plaatst. Die zegt dat het een legitiem militair doel was en dat burgerslachtoffers collateral damage zijn.
Ik ben wel benieuwd welke PIJ en Hamas terroristen zijn uitgeschakeld. Gek genoeg wordt dat zelden genoemd. We krijgen alleen te horen dat ze direct betrokken waren bij 7 oktober. En op deze manier kan elke aanval hoed gepraat worden.
Cynische opgebaarde vraagt zich af waarom IDF niet eens uit strategische overwegingen doelen aanvalt om de mensen die het overleven (of in de buurt waren) te motiveren te vertrekken....
De bewijslast ligt bij de partij die stelt dat er een aanval is geweest en daar een aantal slachtoffers bij claimt.
[..] Als de waarheid voor jou blijkbaar niet relevant is of wordt bepaald op basis van wie iets zegt snap ik dat je denkt dat anderen ook zo simpel redeneren.
[..] Jij bent een beetje als de pro-Rusland mensen in het Oekraïne topic zijn.
In deze oorlog is pro-Israël zijn hetzelfde als pro-Oekraïne zijn in de oorlog tussen Oekraïne en Rusland. Zowel de Russen als de Palestijnen zijn namelijk een oorlog begonnen door een land binnen te vallen. De Palestijnen deden dat zelfs op een veel brutere manier als de Russen. Al kunnen die er natuurlijk ook wat van, niet voor niets zijn er goede banden tussen Moskou en de Palestijnse terreurgroeperingen.
[..] Serieus, schaakmat? Is winnen zo belangrijk voor je dat je amygdala direct het roer overnam en je deze impulsieve reactie uit de heup liet slingeren? Dit soort opmerkingen dragen zo weinig bij, en het triggert andere amygdalae, zoals die van mij, die dan vervolgens ook weer iets impulsiefs uit de heup wensen te slingeren.
Vind je het niet zonde van ieders tijd?
Het gaat niet om winnen. Er is geen winnen hier. Echter is deze user één van de zovelen die er een neurotisch genoegen uithaalt om mensen, waaronder ik, die een andere mening dan zij zijn toegedaan als voorstander van een genocide weg te zetten. Ik kan een glimlachje niet onderdrukken als iemand zijn eigen inconsistentie even blootlegt.
[..] In deze oorlog is pro-Israël zijn hetzelfde als pro-Oekraïne zijn in de oorlog tussen Oekraïne en Rusland. Zowel de Russen als de Palestijnen zijn namelijk een oorlog begonnen door een land binnen te vallen. De Palestijnen deden dat zelfs op een veel brutere manier als de Russen. Al kunnen die er natuurlijk ook wat van, niet voor niets zijn er goede banden tussen Moskou en de Palestijnse terreurgroeperingen.
Het is allemaal niet zo relevant. We kunnen blijven vingerwijzen, maar wat draagt het bij? Hooguit wat dopamine.
Dus stel je voor…
1. Hamas stelt zich volwassen op, geeft toe dat dit niet werkt, laat de gijzelaars vrij, ontmantelt zichzelf, en laat Gaza aansluiten bij de Palestijnse Autoriteit.
2. Netanyahu stelt zich volwassen op, geeft toe dat dit niet werkt, laat het voedsel door, en ontmantelt, met serieus gevaar voor eigen leven (wees dapper), de nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever (landruil optioneel).
3. Daarna zegt Palestina tegen Israël dat hij dat toch eigenlijk best wel heel erg lief vindt, en vraagt of Israël op zijn verjaardag wil komen.
4. En op de verjaardag van Palestina praten Israël en Palestina enthousiast verder over gezamenlijke voorzieningen, water, energie, landbouw, import/export, en besluiten dat dit toch een stuk leuker is dan oorlog voeren.
[..] In deze oorlog is pro-Israël zijn hetzelfde als pro-Oekraïne zijn in de oorlog tussen Oekraïne en Rusland. Zowel de Russen als de Palestijnen zijn namelijk een oorlog begonnen door een land binnen te vallen. De Palestijnen deden dat zelfs op een veel brutere manier als de Russen. Al kunnen die er natuurlijk ook wat van, niet voor niets zijn er goede banden tussen Moskou en de Palestijnse terreurgroeperingen.
Denk dat het voor veel mensen wel uitmaakt dat er niet zoveel burgerslachtoffers vallen in Rusland nu.
[..] De bewijslast ligt bij de partij die stelt dat er een aanval is geweest en daar een aantal slachtoffers bij claimt.
Begrijp ik je goed dat jij liever ziet dat MoH de lichamen van de doden open en bloot (dus onafgedekt) op een rijtje legt en de gewonden verzameld als bewijs bij een volgens MoH aanval? En daarnaast als (!) IDF op de beschuldiging van MoH reageert dat dit bericht letterlijk overgenomen wordt?
Ik moet eerlijk zeggen dat het wel een interessant idee is.
[..] Het is allemaal niet zo relevant. We kunnen blijven vingerwijzen, maar wat draagt het bij? Hooguit wat dopamine.
Dus stel je voor…
1. Hamas stelt zich volwassen op, geeft toe dat dit niet werkt, laat de gijzelaars vrij, ontmantelt zichzelf, en laat Gaza aansluiten bij de Palestijnse Autoriteit.
2. Netanyahu stelt zich volwassen op, geeft toe dat dit niet werkt, laat het voedsel door, en ontmantelt, met serieus gevaar voor eigen leven (wees dapper), de nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever (landruil optioneel).
3. Daarna zegt Palestina tegen Israël dat hij dat toch eigenlijk best wel heel erg lief vindt, en vraagt of Israël op zijn verjaardag wil komen.
4. En op de verjaardag van Palestina praten Israël en Palestina enthousiast verder over gezamenlijke voorzieningen, water, energie, landbouw, import/export, en besluiten dat dit toch een stuk leuker is dan oorlog voeren.
En toen werd je wakker?
Hamas houdt Netanyahu een beetje in stand op deze manier en dat is wel jammer, als ze de gijzelaars zouden vrijlaten is er geen reden om deze oorlog voort te zetten.
[..] Dat is fijn voor ze. Niet bepaald hetzelfde of vergelijkbaar, maar toch.
Als Rusland invloedrijke militairen die met verlof zijn in hun thuis omgeving probeert uit te schakelen dan zijn die mannen of vrouwen toch net zo goed legitieme doelwitten?
[..] Het is allemaal niet zo relevant. We kunnen blijven vingerwijzen, maar wat draagt het bij? Hooguit wat dopamine.
Dus stel je voor…
Addendum:
Stel je voor dat Palestina en Israël Jan en Piet zouden zijn. Beide zeven jaar oud. Ze zitten in dezelfde klas, maar kunnen het al tijden niet met elkaar vinden. Jan zegt dat Piet altijd zijn spullen afpakt, en Piet zegt dat Jan hem altijd dwarszit. Ze hebben al zo vaak ruzie gehad dat niemand nog weet wie ooit begonnen is.
Natuurlijk zouden Jan en Piet niet zomaar uit zichzelf tot bezinning komen. Ze zouden elkaar blijven uitdagen, gekwetst blijven, niet verder zien dan hun eigen pijn en trots. Maar stel dat er een ouder bij komt, iemand die erbuiten staat, die rustig blijft, die het grotere plaatje ziet. Zo’n ouder die een hand op beide schouders legt en zegt:
“Kom op, jongens. Genoeg. Jullie zijn belangrijker dan deze ruzie.”
Palestina en Israël hebben ook ruzie. Ze mogen dan landen zijn in plaats van zevenjarige kinderen, maar ze hebben last van exact dezelfde emotionele dynamiek als Jan en Piet. En als we eerlijk zijn: ze zijn blijkbaar net zo weerbaar tegen die emoties als Jan en Piet, want anders hadden ze het allang opgelost met elkaar.
Het enige verschil is dat landen geen ouders hebben. Maar wij, als wereldbewoners, als mensen die niet direct in het conflict zitten, zouden die rol kunnen vervullen. Niet door met de vinger te wijzen of partij te kiezen, maar door te zeggen:
“Jullie mogen boos zijn, jullie mogen verdriet hebben. Maar wij staan hier, buiten de ruzie, en we zien het grotere plaatje. Jullie zijn allebei mensen, en wij willen jullie er graag aan herinneren dat jullie elkaar niet hoeven te vernietigen.”
[..] De geschiedenis van dit conflict gaat verder terug dan de recente oorlog. Zo’n 125 jaar geleden was er een instroom van immigranten in het gebied dat toen Palestina werd genoemd. De lokale bevolking, vooral boeren, kon daar weinig tegen beginnen, ondanks pogingen tot verzet en steun uit de regio. Dat verzet gaat tot op de dag van vandaag door, ondanks het hoge menselijke en economische kostenplaatje. Dat roept de vraag op: waarom blijft zo’n verzet bestaan? Er moet een reden zijn, want verzet is geen eenvoudige keuze, maar vaak een reactie op een situatie die als onacceptabel wordt ervaren.
Fout. Het conflict begon nog veel eerder, namelijk ergens in de 6e eeuw toen een of andere schuimbekkende idioot het gemunt had op joden en die obsessie opschreef in een boekje.
Dus stel je voor…
Nummer 1 lijkt veel op het laatste voorstel van Hamas maar Hamas wilde wel terugtrekking van Israël
[..] Als Rusland invloedrijke militairen die met verlof zijn in hun thuis omgeving probeert uit te schakelen dan zijn die mannen of vrouwen toch net zo goed legitieme doelwitten?
Niet volgens HOR natuurlijk
Legitiem? Geen idee hoe dat zit qua oorlogsrecht.
Het verschil zit 'm het doelbewust verbergen van actieve strijdkrachten onder de burgerbevolking en eventuele slachtoffers onder die burgerbevolking te misbruiken en breed uit te meten voor propaganda doeleinden.
[..] Fout. Het conflict begon nog veel eerder, namelijk ergens in de 6e eeuw toen een of andere schuimbekkende idioot het gemunt had op joden en die obsessie opschreef in een boekje.
Laten we het maar gewoon even bij ordinaire landjepik houden als ziekmaker van patient zero, want als we deze kant opgaan, belanden we al snel in een eindeloze mix van mythes, geloofsconflicten en geschiedenisboekjes die door iedereen anders worden gelezen, en daar wordt het conflict niet bepaald beter van, eerder vermoeiender.
[..] Denk dat het voor veel mensen wel uitmaakt dat er niet zoveel burgerslachtoffers vallen in Rusland nu.
We weten allemaal dat als dit wel het geval was, dit misschien zelfs wel met gejuich ontvangen zou zijn. Er hebben de meest bijzondere posts op FOK! gestaan over wat er allemaal met Russen zou moeten gebeuren. En volledig terecht wat mij betreft.
[..] Laten we het maar gewoon even bij ordinaire landjepik houden als ziekmaker van patient zero, want als we deze kant opgaan, belanden we al snel in een eindeloze mix van mythes, geloofsconflicten en geschiedenisboekjes die door iedereen anders worden gelezen, en daar wordt het conflict niet bepaald beter van, eerder vermoeiender.
'Landjepik' is nooit de aanleiding geweest. Arabieren hebben hier namelijk ook nog nooit een eigen land gehad.
Hamas houdt Netanyahu een beetje in stand op deze manier en dat is wel jammer, als ze de gijzelaars zouden vrijlaten is er geen reden om deze oorlog voort te zetten.
Helemaal eens hoor, maar het kan daar vervolgens niet bij blijven, want dan gaan we volgens mij iets te snel voorbij aan de oorzaak van dat conflict dat al ruim 77 jaar duurt, of niet?
[..] 'Landjepik' is nooit de aanleiding geweest. Arabieren hebben hier namelijk ook nog nooit een eigen land gehad.
Het gaat niet over staatsgrenzen of juridische erkenning van "een eigen land", Het gaat over mensen die generaties lang op dat land hebben gewoond, en de harde realisatie dat dat hen ontnomen is.
Op maandag 26 mei 2025 16:49 schreef Discombobulate het volgende: Het zou mij eigenlijk ook niet verbazen als het wel genocide blijkt te zijn over een jaar of vijf.
“Oh, nou dat had ik er destijds niet achter gezocht. Sneu wel voor die mensen. Wat eten we vanavond?”
[..] Het gaat niet over staatsgrenzen of juridische erkenning van "een eigen land", Het gaat over mensen die generaties lang op dat land hebben gewoond, en de harde realisatie dat dat hen ontnomen is.
Er is hen niets ontnomen.
Er woonden hier twee volkeren: Arabieren & Joden. Beide is een staat aangeboden, Joden accepteerden dit, Arabieren niet en begonnen een burgeroorlog gevolgd door en invasie van meerdere kanten door Arabische en Islamitische buurlanden.
Maar die oorlog werd vervolgens door de Arabieren tegen alle verwachting in verloren, dit zorgde ervoor dat Israël veel groter werd dan verwacht en ook dat er 750.000 mensen waren gevlucht en in een paar gevallen verdreven.
[..] Legitiem? Geen idee hoe dat zit qua oorlogsrecht.
Het verschil zit 'm het doelbewust verbergen van actieve strijdkrachten onder de burgerbevolking en eventuele slachtoffers onder die burgerbevolking te misbruiken en breed uit te meten voor propaganda doeleinden.
Ongeveer 5.000 van de 30.000 Hamas terroristen had een politieke, bestuurlijke, administratieve of sociale dienstelijke functie. IDF heeft diverse malen gemeld dat alles wat Hamas was een legitiem doelwit is. Dus ook die pennenlikkers
[..] Het gaat niet over staatsgrenzen of juridische erkenning van "een eigen land", Het gaat over mensen die generaties lang op dat land hebben gewoond, en de harde realisatie dat dat hen ontnomen is.
Jodenmensen wonen al heel lang in Judea of hoe dat ook zou moeten heten daar.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt' 'Ieder nadeel heb zijn voordeel' We zullen je nooit, nooit vergeten 1947-2016
[..] Laten we het maar gewoon even bij ordinaire landjepik houden als ziekmaker van patient zero, want als we deze kant opgaan, belanden we al snel in een eindeloze mix van mythes, geloofsconflicten en geschiedenisboekjes die door iedereen anders worden gelezen, en daar wordt het conflict niet bepaald beter van, eerder vermoeiender.
Dat begon ook in de 6e eeuw wat ik al beschreef. Dat landjepik is ongeëvenaard. Talrijke landen zijn overgenomen door die religie. Hele oude culturen weggevaagd. Etnische zuivering 2.0. Miljoenen doden. En het gaat maar door. De meest recente 7 oktober.
[..] Jodenmensen wonen al heel lang in Judea of hoe dat ook zou moeten heten daar.
Joden zijn de og indigenous people in het midden-oosten. Een historie wat daar geworteld is wat 3000 jaar meegaat. Een taal, Hebreeuws, de oudste taal in die regio.
[..] Joden zijn de og indigenous people in het midden-oosten. Een historie wat daar geworteld is wat 3000 jaar meegaat. Een taal, Hebreeuws, de oudste taal in die regio.
Daarvoor woonden er geen mensen. En iedereen is verkeerd tot hoe die daar woonde toch?
[..] Daarvoor woonden er geen mensen. En iedereen is verkeerd tot hoe die daar woonde toch?
Volgens de Palestijnen wel, want die wijzen een inclusieve multi-culturele samenleving af. Iedereen die geen moslim is, niet hetzelfde eruitziet, geen hetero is, moet in zee worden gedreven.
Zo kan Gaza nooit een kosmopolitische stad worden waar 200 nationaliteiten en culturen vertegenwoordigd zijn, zonder een meerderheid van een groep. Waar blijft de superdiversiteit? Zouden pro-Palestina supporters dat ondersteunen?
Er woonden hier twee volkeren: Arabieren & Joden. Beide is een staat aangeboden, Joden accepteerden dit, Arabieren niet en begonnen een burgeroorlog gevolgd door en invasie van meerdere kanten door Arabische en Islamitische buurlanden.
Maar die oorlog werd vervolgens door de Arabieren tegen alle verwachting in verloren, dit zorgde ervoor dat Israël veel groter werd dan verwacht en ook dat er 750.000 mensen waren gevlucht en in een paar gevallen verdreven.
Dat klopt deels, maar dat is niet het hele verhaal. Er is niet alleen land verloren door het weigeren van een tweestatenplan of door een verloren oorlog. Het ging ook om het gevoel van onrecht en ontworteling. Mensen zagen hun dorpen, huizen en landbouwgrond verdwijnen, plekken waar ze generaties lang gewoond hadden. Dat maakt dat de pijn en het verzet diep blijven zitten, zelfs als er formeel "een staat was aangeboden".
[..] Dat klopt deels, maar dat is niet het hele verhaal. Er is niet alleen land verloren door het weigeren van een tweestatenplan of door een verloren oorlog. Het ging ook om het gevoel van onrecht en ontworteling. Mensen zagen hun dorpen, huizen en landbouwgrond verdwijnen, plekken waar ze generaties lang gewoond hadden. Dat maakt dat de pijn en het verzet diep blijven zitten, zelfs als er formeel "een staat was aangeboden".
De pijn van de yezidis en alawieten heb ik jou nooit over gehoord. Die zijn weggevaagd. Of doen het leed van die mensen jou niks?
[..] De pijn van de yezidis en alawieten heb ik jou nooit over gehoord. Die zijn weggevaagd. Of doen het leed van die mensen jou niks?
Het leed van mensen doet me wat, ongeacht wat voor mensen. We maken het elkaar allemaal onmogelijk. Zelfs wij, hier, op dit forum, zijn veel te hard voor elkaar. We verzanden in discussies over symptomen, wijzen vingers, gaan voorbij aan nuances, ik zou dat liever allemaal achter ons laten, en meer energie steken in het nadenken over hoe we met elkaar in vrede de toekomst kunnen vormen. Hoe eerder Palestina Israël durft uit te nodigen op zijn verjaardag, hoe beter! (andersom mag ook hoor, straks krijgen we daar ook nog ruzie over ;-)
[..] Volgens de Palestijnen wel, want die wijzen een inclusieve multi-culturele samenleving af. Iedereen die geen moslim is, niet hetzelfde eruitziet, geen hetero is, moet in zee worden gedreven.
Zo kan Gaza nooit een kosmopolitische stad worden waar 200 nationaliteiten en culturen vertegenwoordigd zijn, zonder een meerderheid van een groep. Waar blijft de superdiversiteit? Zouden pro-Palestina supporters dat ondersteunen?
Bagdad was dat ooit, in de 8e tot 13e eeuw, tijdens het kalifaat van de Abbasiden, als kloppend hart van het islamitische rijk. Het centrum van de Bayt al-Hikma (Huis der Wijsheid), waar moslims, christenen, joden, en zoroastriërs samenwerkten aan wetenschap, filosofie, geneeskunde en literatuur.
Bagdad stond toen bekend om haar tolerantie. Wetenschappers met verschillende achtergronden (Arabieren, Perzen, Joden, Grieken, Indiërs, etc.) werkten samen en vertaalden klassieke werken uit het Grieks, Syrisch en Sanskriet naar het Arabisch.
[ Bericht 0% gewijzigd door Hallulama op 26-05-2025 21:49:09 ]
Nou, het antwoord van het Palestijnse Ministerie van Binnenlandse Zaken (Hamas dus) is binnen. Bron
Door de translate gehaald. Ze verbieden burgers om hulpgoederen via die distributie-punten te gaan halen. Wie dat wel doet zal een prijs betalen. Alleen voedsel via de VN via Hamas mag je aannemen. Aldus het Ministerie.
quote:
Profielfoto van het Palestijnse Ministerie van Binnenlandse Zaken Palestijnse Ministerie van Binnenlandse Zaken @moigovps 12u • 10 tweets • 2 min. lezen • Lees verder 🔹Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Nationale Veiligheid zegt in een verklaring:
Door de distributie van hulpgoederen te controleren, probeert de bezetting orde te vervangen door chaos, een beleid te voeren dat erop gericht is de hongersnood onder Palestijnse burgers te bewerkstelligen en voedsel als wapen te gebruiken in oorlogstijd.
🔸Ministerie van Binnenlandse Zaken: De bezettingsmacht probeert haar kwaadaardige doelen te bereiken door ontheemdingsplannen uit te voeren, burgers in de val te lokken en hen te chanteren om veiligheidsredenen. Dit doet zij door de distributie van humanitaire hulp te controleren via een onlangs opgerichte, verdachte instelling. 🔹Ministerie van Binnenlandse Zaken: De bezetting sluit doelbewust de rol uit van gespecialiseerde internationale organisaties met ruime ervaring in het verdelen van hulp, die over structuren en instrumenten beschikken om hulp te leveren aan degenen die het verdienen, op een manier die hun waardigheid behoudt, en die hun effectiviteit hebben bewezen tijdens de voorgaande maanden van de uitroeiingsoorlog.
🔸Ministerie van Binnenlandse Zaken: Het verwachte Israëlische mechanisme voor de distributie van hulpgoederen in Gaza is volstrekt onaanvaardbaar en we roepen onze bevolking op hier niet aan mee te werken, aangezien de bezetter de distributie van hulpgoederen zal gebruiken in het kader van veiligheids- en inlichtingendiensten onder de dekmantel van de door Israël gefinancierde "Gaza Foundation". 🔹Ministerie van Binnenlandse Zaken: De bezetting probeert toegang te krijgen tot informatie door middel van moderne technologieën, zoals irisscans, om burgers schade te berokkenen en hen gevangen te zetten in het moeras van collaboratie door hun levensonderhoud in gevaar te brengen. 🔸Ministerie van Binnenlandse Zaken: Het naleven van de plannen van de bezetting in het nieuwe mechanisme voor de distributie van hulp vormt een directe bedreiging voor het werk van internationale organisaties in Gaza en een last en gevaar voor burgers in de komende periode. 🔹Ministerie van Binnenlandse Zaken: Het mislukken van de bezetting volgens het nieuwe plan is te wijten aan het gebrek aan reactie van de burgers en hun categorische afwijzing van het plan. Hierdoor zal de bezetting terug moeten keren naar het oude systeem, waarbij hulpgoederen via officiële VN-organisaties werden verdeeld. 🔸Ministerie van Binnenlandse Zaken: De bezettingstroepen en hun pogingen om de hulp te controleren zullen mislukken, net zoals hun eerdere pogingen tijdens de maandenlange uitroeiingsoorlog mislukten. 🔹Ministerie van Binnenlandse Zaken: Wij roepen burgers op om zich verantwoordelijk te gedragen en geen hulpvrachtwagens aan te vallen. Om ervoor te zorgen dat de brief op een eerlijke en veilige manier aan alle burgers wordt verstrekt, en om eensgezind te staan tegenover vandalen en de bezetters. 🔸Ministerie van Binnenlandse Zaken: Wij zullen niet aarzelen om onze plicht te vervullen om hulpvrachtwagens te beveiligen en te beschermen, en wij zullen niet toestaan dat er organisaties worden opgericht die de bezetting dienen in de gebieden die door het leger worden gecontroleerd. Een ieder die met de bezetting samenwerkt om haar agenda door te voeren, zal de prijs betalen en wij zullen de nodige maatregelen tegen hen nemen. • • •
Dit antwoord is gewoon 'Verrek maar'.
Germany’s Merz blasts Israeli offensive in Gaza “To harm the civilian population to such an extent,” the German chancellor said, “can no longer be justified as a fight against Hamas terrorism.”
Merz houdt het ook voor gezien. Zelfs de dikste vrienden van Israel draaien bij. Gelukkig maar het past Europa echt niet dat we wegkijken van een genocide gepleegd door een 'bondgenoot'.
De NOS geeft tegenwoordig ook wel betere context bij het conflict.
quote:
"We hebben geen inzicht in de plannen van het Israëlische leger, maar deze aanvallen passen wel in een patroon van geweld tegen burgers dat we al langer zien", zegt universitair docent Internationaal Recht aan de Universiteit Utrecht Jessica Dorsey. Ze is ook verbonden aan Airwars, een organisatie die op basis van open bronnen burgerslachtoffers van luchtaanvallen documenteert.
"We zien al 19 maanden lang dat het Israëlische leger ziekenhuizen, scholen en moskeeën bombardeert. Ook zien we aanvallen op medici, hulpverleners en journalisten. Burgers aanvallen mag sowieso niet, maar deze groepen zijn onder het internationaal recht extra beschermd. Als je kijkt naar de schaal waarop deze aanvallen worden uitgevoerd, kun je alleen maar constateren dat dit onderdeel is van de strategie van Israël."
Vooral onschuldige burgers Bij de aanval vannacht op het voormalige schoolgebouw in Gaza-Stad zijn zeker 36 mensen gedood. Het gebouw werd door burgers gebruikt als schuilplaats. Afgelopen weekend werden bij een Israëlisch bombardement in Khan Younis in het zuiden van Gaza negen van de tien kinderen van een artsenechtpaar gedood.
"Na een bombardement zie je iedere keer weer een massa burgers het ziekenhuis binnenkomen. Ik zie vooral veel ouderen, vrouwen en kinderen. Het zijn onschuldige burgers. Ook mijn collega's en ik zijn doelwit. Niemand is veilig in Gaza", zegt hij.
Kunstmatige intelligentie Onder het internationaal recht moeten burgers zoveel mogelijk beschermd worden, maar dat doet het Israëlische leger in de ogen van universitair docent Dorsey niet. "De tolerantiegrens van het leger van Israël is erg hoog. Dat betekent dat ze veel burgerslachtoffers accepteren om bijvoorbeeld één iemand van Hamas te doden. Het zijn ongekende aantallen die we sinds de Tweede Wereldoorlog niet meer hebben gezien."
Daarnaast benadrukt Dorsey dat het leger gebruikmaakt van onbetrouwbare AI-systemen om doelwitten te kiezen. "Met behulp van kunstmatige intelligentie wordt bijvoorbeeld bepaald wie een doelwit is en waar diegene zich bevindt. Maar hier komt weinig menselijke controle aan te pas. Bovendien moeten militairen soms binnen tientallen seconden beslissen om een aanval uit te voeren of niet. Het risico op fouten is dan groot."
Op deze manier worden mensen tenminste correct geinformeerd.
JERUSALEM (AP) — Chanting “Death to Arabs” and singing “May your village burn,” groups of young Israeli Jews made their way through Muslim neighborhoods of Jerusalem’s Old City on Monday during an annual march marking Israel ‘s conquest of the eastern part of the city.
Palestinian shopkeepers closed early and police lined the alleys ahead of the march that often becomes a rowdy and sometimes violent procession of ultranationalist Jews. A police officer raised his arms in celebration at one point, hugging a marcher.
Toch bijzonder hoe ik telkens in dit topic lees hoe de haat van alleen van de Palestijnse kant komt. Maar dit klinkt mij toch allemaal vrij haatvol in de oren, kan aan mij liggen natuurlijk.
Op maandag 26 mei 2025 22:46 schreef Lord-Ronddraai het volgende: https://apnews.com/articl(...)aac205115150d1b3a552 Chanting ‘Death to Arabs,’ Israeli nationalists begin an annual march in Jerusalem Ook wel een interessant iets [..] Toch bijzonder hoe ik telkens in dit topic lees hoe de haat van alleen van de Palestijnse kant komt. Maar dit klinkt mij toch allemaal vrij haatvol in de oren, kan aan mij liggen natuurlijk.
Toen ze deze dingen in Amsterdam riepen en taxichauffeurs aanvielen werd er later over een pogrom gesproken.
[..] Ongeveer 5.000 van de 30.000 Hamas terroristen had een politieke, bestuurlijke, administratieve of sociale dienstelijke functie. IDF heeft diverse malen gemeld dat alles wat Hamas was een legitiem doelwit is. Dus ook die pennenlikkers
[..] Het leed van mensen doet me wat, ongeacht wat voor mensen. We maken het elkaar allemaal onmogelijk. Zelfs wij, hier, op dit forum, zijn veel te hard voor elkaar. We verzanden in discussies over symptomen, wijzen vingers, gaan voorbij aan nuances, ik zou dat liever allemaal achter ons laten, en meer energie steken in het nadenken over hoe we met elkaar in vrede de toekomst kunnen vormen. Hoe eerder Palestina Israël durft uit te nodigen op zijn verjaardag, hoe beter! (andersom mag ook hoor, straks krijgen we daar ook nog ruzie over ;-)
Oh wat was dan de ophef over die Israeliers in Amerika die voor Israel werkten. Dat waren toch ook pennelikkers voor een terroristische organisatie. Terecht doelwit dus volgens jouw logica?
[..] Oh wat was dan de ophef over die Israeliers in Amerika die voor Israel werkten. Dat waren toch ook pennelikkers voor een terroristische organisatie. Terecht doelwit dus volgens jouw logica?
Met jou valt niet te discussiëren omdat jij je eigen doelpalen verzint. Hamas is gewoon erkend als een terreurorganisatie, de Israëlische overheid niet.
Daarnaast weet je niet wat mijn logica is want ik stelde een vraag. Hoe kan jij aan de hand van een vraag die ik stel weten wat ik er zelf over denk?
[..] Bagdad was dat ooit, in de 8e tot 13e eeuw, tijdens het kalifaat van de Abbasiden, als kloppend hart van het islamitische rijk. Het centrum van de Bayt al-Hikma (Huis der Wijsheid), waar moslims, christenen, joden, en zoroastriërs samenwerkten aan wetenschap, filosofie, geneeskunde en literatuur.
Bagdad stond toen bekend om haar tolerantie. Wetenschappers met verschillende achtergronden (Arabieren, Perzen, Joden, Grieken, Indiërs, etc.) werkten samen en vertaalden klassieke werken uit het Grieks, Syrisch en Sanskriet naar het Arabisch.
Leuk fabeltje, maar het zou een mooi voorbeeld zijn voor Gaza. Alleen de vraag rijst: staan Palestijnen wel open voor diversiteit?
De directeur van het wereld voedselprogramma weerlegt de propaganda dat Hamas voedsel zou stelen. Volgens haar is het verhaal dat er niet genoeg voedsel door wordt gelaten en dat het stelen gebeurt door mensen in hongersnood.
[..] Met jou valt niet te discussiëren omdat jij je eigen doelpalen verzint. Hamas is gewoon erkend als een terreurorganisatie, de Israëlische overheid niet.
Daarnaast weet je niet wat mijn logica is want ik stelde een vraag. Hoe kan jij aan de hand van een vraag die ik stel weten wat ik er zelf over denk?
Jij zei dat pennenlikkers een legitiem doelwit zijn. Dat is geen doelpaal die ik heb verzonnen.
[..] Ongeveer 5.000 van de 30.000 Hamas terroristen had een politieke, bestuurlijke, administratieve of sociale dienstelijke functie. IDF heeft diverse malen gemeld dat alles wat Hamas was een legitiem doelwit is. Dus ook die pennenlikkers
Omdat het terroristische pennenlikkers zijn wellicht. Eigenlijk maakt het weinig uit wie of wat ze al dan niet likken. Het zijn terroristen.
Het oorlogsrecht maakt onderscheid tussen militair en civiel/politieke doelen. Een gemeente klerk in zijn tent bombarderen omdat hamas het civiele en politieke bestuur was klinkt enigszins disproportioneel. Hamas was alles, op het werk van NGO's na.
[ Bericht 3% gewijzigd door opgebaarde op 26-05-2025 23:34:25 ]
[..] Omdat het terroristische pennenlikkers zijn wellicht. Eigenlijk maakt het weinig uit wie of wat ze al dan niet likken. Het zijn terroristen.
Sommigen lijken dat te vergeten hier.
Wanneer is iemand volgens jou een terrorist? De grootste terreurorganisatie in dit conflict is de Israel. We kunnen dagelijks lezen hoe ze aanslagen plegen op scholen, ziekenhuizen, vluchtelingenkampen, artsen, journalisten. Misschien miste je het bericht van de NOS dat ik net postte.
quote:
"We zien al 19 maanden lang dat het Israëlische leger ziekenhuizen, scholen en moskeeën bombardeert. Ook zien we aanvallen op medici, hulpverleners en journalisten. Burgers aanvallen mag sowieso niet, maar deze groepen zijn onder het internationaal recht extra beschermd. Als je kijkt naar de schaal waarop deze aanvallen worden uitgevoerd, kun je alleen maar constateren dat dit onderdeel is van de strategie van Israël.]
Dat als strategie is uiteraard precies wat een terroristische organisatie doet.
[..] Wanneer is iemand volgens jou een terrorist? De grootste terreurorganisatie in dit conflict is de Israel. We kunnen dagelijks lezen hoe ze aanslagen plegen op scholen, ziekenhuizen, vluchtelingenkampen, artsen, journalisten.
Definieer Israel. Israel is een land. Een land kan geen terreurorganisatie zijn. Hoe zou dat werken, zijn alle inwoners terroristen? Zou jij Hamas een terreurorganisatie noemen?
Het IDF pleegt geen aanslagen. Dat in tegenstelling tot Hamas.
[..] Het leed van mensen doet me wat, ongeacht wat voor mensen. We maken het elkaar allemaal onmogelijk. Zelfs wij, hier, op dit forum, zijn veel te hard voor elkaar. We verzanden in discussies over symptomen, wijzen vingers, gaan voorbij aan nuances, ik zou dat liever allemaal achter ons laten, en meer energie steken in het nadenken over hoe we met elkaar in vrede de toekomst kunnen vormen.
Er zijn maar 2 smaken op dit forum. Je bent voor gEnOcIdE of tegen gEnOcIdE (en ja, dit is een forum met voornamelijk volwassenen).
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
[..] Definieer Israel. Israel is een land. Een land kan geen terreurorganisatie zijn. Hoe zou dat werken, zijn alle inwoners terroristen? Zou jij Hamas een terreurorganisatie noemen?
Het IDF pleegt geen aanslagen. Dat in tegenstelling tot Hamas.
Ja Hamas is een terreurorganisatie. Maar iemand die voor Hamas werkt hoeft geen terrorist te zijn. Hamas brengt bijvoorbeeld cijfers over het aantal doden naar buiten, iemand die die administratie doet is geen terrorist. Dat is niet veel anders in Israel, als een persoon ambtenaar burgelijke stand bent of whatever zou ik die persoon geen terrorist noemen wel onderdeel van een terroristische organisatie. IDF pleegt op gigantische schaal aanslagen elke dag vallen er tientallen doden bij aanslagen door de IDF. Zo was er gisteren het verhaal over de Doktor die 9 kinderen verloor aan een aanslag door IDF.
quote:
Israeli strike kills nine of Gaza doctor's children
[..] Ja Hamas is een terreurorganisatie. Maar iemand die voor Hamas werkt hoeft geen terrorist te zijn. Hamas brengt bijvoorbeeld cijfers over het aantal doden naar buiten, iemand die die administratie doet is geen terrorist. Dat is niet veel anders in Israel, als een persoon ambtenaar burgelijke stand bent of whatever zou ik die persoon geen terrorist noemen wel onderdeel van een terroristische organisatie. IDF pleegt op gigantische schaal aanslagen elke dag vallen er tientallen doden bij aanslagen door de IDF. Zo was er gisteren het verhaal over de Doktor die 9 kinderen verloor aan een aanslag door IDF. [..] https://www.bbc.com/news/articles/c0eq9lq7xr1o
Als we Hamas naast terreurorganisatie beschouwen als de huidige overheid van Palestina, dan wil ik best zo ver gaan dat ambtenaren van die overheid niet per se (ook) terroristen zijn.
Verder denk ik dat je me een verkeerde link hebt gegeven. Dit gaat over het IDF dat bij het jagen op terroristen wellicht per ongeluk ook onschuldigen heeft gedood. Vreselijk uiteraard maar verre van een aanslag op een dokter of zijn 9 kinderen.
[..] Als we Hamas naast terreurorganisatie beschouwen als de huidige overheid van Palestina, dan wil ik best zo ver gaan dat ambtenaren van die overheid niet per se (ook) terroristen zijn.
Verder denk ik dat je me een verkeerde link hebt gegeven. Dit gaat over het IDF dat bij het jagen op terroristen wellicht per ongeluk ook onschuldigen heeft gedood. Vreselijk uiteraard maar verre van een aanslag op een dokter of zijn 9 kinderen.
Nee ik heb de juiste link gedeeld. Wellicht per ongeluk is totaal ongeloofwaardig. Ja een keertje zou kunnen gebeuren maar duizenden keren een foutje met tienduizenden doden tot gevolg natuurlijk niet.
quote:
"We hebben geen inzicht in de plannen van het Israëlische leger, maar deze aanvallen passen wel in een patroon van geweld tegen burgers dat we al langer zien", zegt universitair docent Internationaal Recht aan de Universiteit Utrecht Jessica Dorsey
Hier bijvoorbeeld een andere dokter die geen spaan heel laat van die IDF leugens in deze Bekijk deze YouTube-video
[..] Ja Hamas is een terreurorganisatie. Maar iemand die voor Hamas werkt hoeft geen terrorist te zijn. Hamas brengt bijvoorbeeld cijfers over het aantal doden naar buiten, iemand die die administratie doet is geen terrorist.
[..] Nee ik heb de juiste link gedeeld. Wellicht per ongeluk is totaal ongeloofwaardig. Ja een keertje zou kunnen gebeuren maar duizenden keren een foutje met tienduizenden doden tot gevolg natuurlijk niet. [..] Hier bijvoorbeeld een andere dokter die geen spaan heel laat van die IDF leugens in deze
Ik vind het helemaal niet zo ongeloofwaardig als we meewegen dat het zeer dichtbevolkt gebied betreft en Hamas hun strijdkrachten verbergt tussen burgers en in burgerinstellingen zoals ziekenhuizen. Combineer die verachtelijke strategie van Hamas met het dichtbevolkte gebied en het is eigenlijk nog een wonder dat er niet nog meer doden vallen.
Wat een (andere) dokter te zeggen heeft is totaal niet relevant. Die heeft geen kennis van de strategische keuze en overwegingen van Israel om deze aanval in te zetten.
Hamxs in Crisis: Gaza Command Cuts Off Overseas Leadership, Faces Internal Collapse
According to Ohad Hamo, Palestinian Affairs Correspondent for Israeli Channel 12, Hamxs’ military leadership in Gaza has cut ties with its overseas leadership, exposing a growing internal fracture.
What Hamo uncovered:
•Hamxs commanders in Gaza opposed the release of American-Israeli hostage Edan Alexander, but gave in under heavy pressure from Qatari officials, who demanded his release as a goodwill gesture to the U.S.
•Just one day after Edan’s release, the IDF struck a Hamxs command center in Gaza, reportedly killing Muhammad Sinwar — a top military commander and brother of Yahya Sinwar.
•Enraged by the strike, which they viewed as a consequence of giving in to Qatar, Hamxs’ military wing severed ties with the group’s overseas leadership.
At the same time, Hamxs is in financial freefall. According to Asharq Al-Awsat, government employees in Gaza have been paid just 900 shekels (about $250) total over four months. The military wing reportedly hasn’t received salaries in three months.
The bottom line: Since October 7, Hamxs’ military leadership in Gaza has been dismantled. Only three significant figures remain. The rest have been eliminated by Israel. What remains is a fractured, unpaid terror network in freefall.
[..] Ik vind het helemaal niet zo ongeloofwaardig als we meewegen dat het zeer dichtbevolkt gebied betreft en Hamas hun strijdkrachten verbergt tussen burgers en in burgerinstellingen zoals ziekenhuizen. Combineer die verachtelijke strategie van Hamas met het dichtbevolkte gebied en het is eigenlijk nog een wonder dat er niet nog meer doden vallen.
Wat een (andere) dokter te zeggen heeft is totaal niet relevant. Die heeft geen kennis van de strategische keuze en overwegingen van Israel om deze aanval in te zetten.
Dat Israel claimt dat Hamas zich ergens verschuilt maakt natuurlijk nog niet dat zo is. Israel is ook heel vaak op leugens betrapt met deze zaken bijvoorbeeld toen ze die ambulancebroeders in koele bloeden vermoordden. Blijkbaar geloven mensen dit hele zwakke excuus ook nog 80% burgerslachtoffers maar ze doen echt super hun best hoor om dat te voorkomen. Door AI de doelwitten uit te laten kiezen en dan een mens er in 10 seconde over te laten beslissen Een Dokter is een stuk betrouwbaarder dan een terroristische organisatie die constant op leugens betrapt wordt. Het is zeker geen wonder dat er niet nog meer doden vallen, als dat het geval zou zijn zou Israel nog sneller internationale steun verliezen dan nu al het geval is. Alle experts zijn vrij duidelijk erover dat Israel bewust burgers als doelwit gebruikt de Israelische regering geeft dat zelf ook aan ze willen Gaza vernietigen. Je noemt de strategie van Hamas al walgelijk, dan zijn er denk ik geen woorden voor de strategie van Israel. Maar er zijn wel woorden voor men noemt dit bewust een volk van de aardbodem willen hebben genocide.
Op maandag 26 mei 2025 22:34 schreef capricia het volgende: Nou, het antwoord van het Palestijnse Ministerie van Binnenlandse Zaken (Hamas dus) is binnen. Bron
Door de translate gehaald. Ze verbieden burgers om hulpgoederen via die distributie-punten te gaan halen. Wie dat wel doet zal een prijs betalen. Alleen voedsel via de VN via Hamas mag je aannemen. Aldus het Ministerie. [..] Dit antwoord is gewoon 'Verrek maar'.
Hamas en Netanyahu maken ruzie over onder welke voorwaarden hulpgoederen gedistribueerd mogen worden.
Beiden hebben een verborgen agenda.
Het volk? Dat staat erbij en kijkt ernaar, en krijgt geen hap door hun keel.
Dat is prima, ik heb zojuist toegezegd dat we tussen alle ruis door hier een discussie kunnen voeren hierover. Gezien het jouw voorstel is en je wellicht al wat ideeën had, vroeg ik je van wal te steken.
[..] Dat is prima, ik heb zojuist toegezegd dat we tussen alle ruis door hier een discussie kunnen voeren hierover. Gezien het jouw voorstel is en je wellicht al wat ideeën had, vroeg ik je van wal te steken.
Ik heb er een 15 minuten lange podcast over gemaakt met NotebookLM. Is wel in het Engels. Interesse? De twee stukken waarop het is gebaseerd heb ik ook, maar dat is bij elkaar best een aardige lap tekst. Ik heb ook nog specifieke podcasts gemaakt over die stukken zelf (elk weer 15 minuten), maar die komen daarna wel.
We moeten eerst het conflict en het repeterende karakter ervan goed gegrijpen (waarom het gebeurt), voordat we kunnen nadenken over oplossingen. We moeten daarbij tevens de verschillende partijen en spelers erkennen, en hun beweegredenen, uitgangspunten, invalshoeken, wat ze te winnen hebben, wat ze te verliezen hebben, etc.
De oplossing zelf (hoe het kan stoppen) is iets dat per direct kan starten, maar vereist genade met tanden van de machtigste partij in deze (Israël). Zie dit niet als zwakte of overgave, maar als strategische inzet van macht omwille van vrede. Immers, asymmetrische oorlog kan alleen stoppen door asymmetrische vrede. Daarnaast dient het een serieuze routekaart (periode: decennia) te bevatten voor een pad naar duurzame vrede, wat alleen maar kan door duurzame (gezamenlijke) genezing van opgestapeld trauma. Dit is een belangrijk punt waar beide partijen serieus werk van zullen moeten maken, en wel samen, met elkaar. Ook dit kan per direct starten trouwens.
Als alles mee zit zijn we in 2090 klaar, en rijden er hoge snelheidstreinen dwars door wat ooit checkpoints waren, en spreekt met in die regio zowel Hebreeuws, als Arabisch, als Engels (als werktaal, beetje conform Singapore).
Laat me weten of je serieus geinteresseerd bent, ik zoek nog reviewers en feedback namelijk
[ Bericht 0% gewijzigd door Hallulama op 27-05-2025 08:01:37 ]
[..] Ik heb er een 15 minuten lange podcast over gemaakt met NotebookLM. Is wel in het Engels. Interesse? De twee stukken waarop het is gebaseerd heb ik ook, maar dat is bij elkaar best een aardige lap tekst. Ik heb ook nog specifieke podcasts gemaakt over die stukken zelf (elk weer 15 minuten), maar die komen daarna wel.
We moeten eerst het conflict en het repeterende karakter ervan goed gegrijpen (waarom het gebeurt), voordat we kunnen nadenken over oplossingen. We moeten daarbij tevens de verschillende partijen en spelers erkennen, en hun beweegredenen, uitgangspunten, invalshoeken, wat ze te winnen hebben, wat ze te verliezen hebben, etc.
De oplossing zelf (hoe het kan stoppen) is iets dat per direct kan starten, maar vereist genade met tanden van de machtigste partij in deze (Israël). Zie dit niet als zwakte of overgave, maar als strategische inzet van macht omwille van vrede. Immers, asymmetrische oorlog kan alleen stoppen door asymmetrische vrede. Daarnaast dient het een serieuze routekaart (periode: decennia) te bevatten voor een pad naar duurzame vrede, wat alleen maar kan door duurzame (gezamenlijke) genezing van opgestapeld trauma. Dit is een belangrijk punt waar beide partijen serieus werk van zullen moeten maken, en wel samen, met elkaar. Ook dit kan per direct starten trouwens.
Als alles mee zit zijn we in 2090 klaar, en rijden er hoge snelheidstreinen dwars door wat ooit checkpoints waren, en spreekt met in die regio zowel Hebreeuws, als Arabisch, als Engels (als werktaal, beetje conform Singapore).
Laat me weten of je serieus geinteresseerd bent, ik zoek nog reviewers en feedback namelijk
We moeten ironisch genoeg denk ik ook naar Zuid Afrika kijken, waar hoewel natuurlijk nog altijd niet alles pijs en vree is maar dat ze een veroeningscommissie in stelden.
Elke dag dit soort 'foutjes' is in elk geval niet de manier.
quote:
In beeld: dood en verdriet na de luchtaanval op voormalige school in Gaza-Stad Bij Israëlische aanvallen op Gaza zijn maandag zeker 52 mensen gedood. De meeste slachtoffers zaten in een voormalig schoolgebouw waar dakloos geraakte families hun toevlucht hadden gezocht. In het gebouw zaten honderden mensen. Zeker 35 mensen kwamen bij de luchtaanval op het schoolgebouw om het leven. Na de aanval brak brand uit in het gebouw. Volgens reddingswerkers van Hamas zijn er veel lichamen geborgen, onder wie die van kinderen.
I am tired and sick of war. Its glory is all moonshine. It is only those who have neither fired a shot nor heard the shrieks and groans of the wounded who cry aloud for blood, for vengeance, for desolation. War is hell.
[..] I am tired and sick of war. Its glory is all moonshine. It is only those who have neither fired a shot nor heard the shrieks and groans of the wounded who cry aloud for blood, for vengeance, for desolation. War is hell.
Sherman
[..] Ik heb er een 15 minuten lange podcast over gemaakt met NotebookLM. Is wel in het Engels. Interesse? De twee stukken waarop het is gebaseerd heb ik ook, maar dat is bij elkaar best een aardige lap tekst. Ik heb ook nog specifieke podcasts gemaakt over die stukken zelf (elk weer 15 minuten), maar die komen daarna wel.
Laten we beginnen met die podcast, wil die zeker wel reviewen. Stuur maar op via DM
De distributie van hulpgoederen in Gaza komt nogal wat beren op de weg tegen. Twee hoge officials hebben hun werk al neergelegd en een hoop gaat mis, mogelijk wegens bedreigingen vanuit Hamas, maar volgens de andere bubbel is de Gaza Humanitarian Foundation slechts een instrument in de genocide.
De distributie van hulpgoederen in Gaza komt nogal wat beren op de weg tegen. Twee hoge officials hebben hun werk al neergelegd en een hoop gaat mis, mogelijk wegens bedreigingen vanuit Hamas, maar volgens de andere bubbel is de Gaza Humanitarian Foundation slechts een instrument in de genocide.
I ask the UN, the Arab League, and everyone who had waving the Palestinian flag since October 7:
Where is the flag of Yemen?
In my country, half a million people have died in the last 10 years.
The biggest famine and humanitarian crisis in modern history.
Why does no one care when half a million Yemenis die?
What about Sudan? In less than two years, more than 150,000 people have been killed.
Where is the Sudanese flag?
What about Syria?
Half a million people were killed.
Where is the Syrian flag?
High Commissioner, why is it that when Arabs kill millions of Arabs, no one bats an eye?
Where is the outrage?
Where are the protests?
High Commissioner, may I ask why your report mentions Israel 188 times -- yet fails to mention the Islamic Republic in Iran even once?
How can you speak about the conflict while ignoring the party who armed, trained, and funded the terror proxies -- Hamas, Hezbollah, the Houthis -- who have been bombing Israel thousands of times?
Why don't you mention that the Houthis in Yemen have spent millions of dollars firing missiles at Israel, instead of feeding my starving people?
And why is Qatar sitting here as a member of the Human Rights Council when they host the Hamas terror leaders in luxury hotels?
[ Bericht 70% gewijzigd door Zoddie op 27-05-2025 09:56:10 ]
Fantastische man is dat. Komt ook steeds vaker in Tel-Aviv gezien zijn socials omdat hij daar als homo tenminste veilig is.
Maar daar zullen de 'Queers for Palestine' figuren niets van willen weten, daar blijft men zichzelf immers voorhouden dat 'de Palestijnse zaak' (lees: het vernietigen van het land Israël en het Joodse volk) intersectioneel verbonden is met de vermeende onderdrukking van lhbt-ers in het Westen.
🤡🤡🤡
[..] Ja Hamas is een terreurorganisatie. Maar iemand die voor Hamas werkt hoeft geen terrorist te zijn. Hamas brengt bijvoorbeeld cijfers over het aantal doden naar buiten, iemand die die administratie doet is geen terrorist. Dat is niet veel anders in Israel, als een persoon ambtenaar burgelijke stand bent of whatever zou ik die persoon geen terrorist noemen wel onderdeel van een terroristische organisatie. IDF pleegt op gigantische schaal aanslagen elke dag vallen er tientallen doden bij aanslagen door de IDF. Zo was er gisteren het verhaal over de Doktor die 9 kinderen verloor aan een aanslag door IDF. [..] https://www.bbc.com/news/articles/c0eq9lq7xr1o
Dat bloedsprookje met die 9 kinderen is al lang gedebunked. Fake news.
De media geilt nogal op Palestijnse kinderen (ze laten nooit Soedanese of Congolose kinderen niet), maar vaak is het of AI generated of kinderen uit Yemen of kinderen waarvan de foto's al jarenlang circuleren op internet.
De media geilt nogal op Palestijnse kinderen (ze laten nooit Soedanese of Congolose kinderen niet), maar vaak is het of AI generated of kinderen uit Yemen of kinderen waarvan de foto's al jarenlang circuleren op internet.
Dat deze familie is getroffen kan best, maar hoe dit werd uitgemolken in de media was bizar. Zelfs de NOS had voor een tiental minuten deze AI gegenereerde foto bij hun berichtgeving staan schijnbaar.
De obsessie met al het vermeende leed van de Palestijnen begint ziekelijk te worden.
Ah voor de 100ste keer dezelfde whataboutism die kant nog wal raakt. Geen van die regimes pleegt genocide op een volk met Westerse steun. Geen van die landen is zogenaamd onze bondgenoot. Hoe kan iemand over 7 oktober janken en dan 100+ keer zoveel onschuldige doden bij aanslagen door Israel rechtvaardigen?
Probeer je met die whataboutism aan te geven dat Soedanese en Congolese kinderen te weinig aandacht krijgen? Lijkt me terecht, die kinderen verdienen meer aandacht voor hun ellende, alsof dat minder erg is. Of probeer je aan te geven dat we Palestijnse kinderen en hun ellende net zoals Sudanese en Congolese kinderen ook maar geen aandacht moeten geven?
Dat laatste zou een beetje gek zijn, alsof een moordenaar verongelijkt wijs naar een andere moord en aangeeft dat hij slachtoffer is omdat zijn moord meer aandacht krijgt dan die van een andere moordenaar.
Hieronder een ander account met net zoals jouw bron ook een flinke bias. Dit account laat alleen zien dat die evacuatie orders al anderhalve maand oud waren en dat gebied op recente kaarten ontbrak. Verder zou een evacuatie level volgens HOR nitt automatisch betekenen dat iedereen daar maar dood mag. https://x.com/nirhasson/s(...)Hl_-hsej9WeUwlVWJ8fg
[..] Ah voor de 100ste keer dezelfde whataboutism die kant nog wal raakt. Geen van die regimes pleegt genocide op een volk met Westerse steun. Geen van die landen is zogenaamd onze bondgenoot. Hoe kan iemand over 7 oktober janken en dan 100+ keer zoveel onschuldige doden bij aanslagen door Israel rechtvaardigen?
Goh, zou de vermeende steun vanuit het westen zijn waarom dit strijdtoneel zoveel interessanter is dan andere conflicten? De kern van de zaak draag je hier zelf aan, nota bene in een commentaar op dat punt
[..] Dat bloedsprookje met die 9 kinderen is al lang gedebunked. Fake news.
Nee hoor, niks debunked. Reuters, BBC, The Guardian, Le Monde en CNN hebben allemaal nog artikelen hierover online staan. Tenzij je echt denkt dat die bronnen allemaal koekebakkers zijn en/of meedoen met een complot tegen Israël.
Dat er fouten worden gemaakt met foto's en er wat mensen in een AI foto trappen bewijst natuurlijk helemaal niets. Het is heel makkelijk verwarring te zaaien (bewust en onbewust) op social media.
[..] Nee hoor, niks debunked. Reuters, BBC, The Guardian, Le Monde en CNN hebben allemaal nog artikelen hierover online staan. Tenzij je echt denkt dat die bronnen allemaal koekebakkers zijn en/of meedoen met een complot tegen Israël.
Dat er fouten worden gemaakt met foto's en er wat mensen in een AI foto trappen bewijst natuurlijk helemaal niets. Het is heel makkelijk verwarring te zaaien (bewust en onbewust) op social media.
Waar homey wel gelijk lijkt te hebben is dat de afbeeldingen die die social media accounts gebruiken niet kloppen. De foto van zeven kinderen op een rij is al twee maanden oud en een andere familie. En de foto van een rouwende vrouw met x keer hetzelfde kind is AI gemaakt.
De conclusie dat het dus niet gebeurd is, is natuurlijk overtrokken.
Hier een redelijk betrouwbare bron. Deze man werkt ook voor @fakereporter en dat is een Israëlische organisatie (ik krijg ook deze tweet niet embedded) https://x.com/talhagin/st(...)Hl_-hsej9WeUwlVWJ8fg
Het vermeende leed van de Palestijnen de vermeende Westerse steun. Nogal aparte zaken om in twijfel te trekken. Geeft mooi weer hoe ver sommigen de werkelijkheid verwerpen om hun standpunt te bepalen.
[..] Nee hoor, niks debunked. Reuters, BBC, The Guardian, Le Monde en CNN hebben allemaal nog artikelen hierover online staan. Tenzij je echt denkt dat die bronnen allemaal koekebakkers zijn en/of meedoen met een complot tegen Israël.
Klopt, op zich bewijzen die AI-foto's niets alleen zijn er wel meer dingetjes en dan stapelt het een beetje. Zo zijn er twee verschillende vrouwen opgevoerd in (echte) foto's als de moeder, is in tegenstelling tot de gebruikelijke uitmelk-traditie alleen de broer van de vader beschikbaar voor commentaar en staat alleen een vermeende vader in beeld en als laatste is er nog het optelsommetje van 10 kinderen hebben op je 38e en je desondanks hebben kunnen specialiseren als kinderarts.
Afzonderlijk van elkaar kan dat allemaal gewoon toevallig zo zijn, maar het heeft de schijn wel flink tegen.
Op dinsdag 27 mei 2025 11:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende: Het vermeende leed van de Palestijnen de vermeende Westerse steun. Nogal aparte zaken om in twijfel te trekken. Geeft mooi weer hoe ver sommigen de werkelijkheid verwerpen om hun standpunt te bepalen.
Och, er wordt ook nog steeds gesproken over vermeende verkrachtingen tijdens 7 oktober.
[..] Och, er wordt ook nog steeds gesproken over vermeende verkrachtingen tijdens 7 oktober.
Juist niet. Mensen zijn heel stellig dat dat massaal gebeurd zou zijn. Er is bewijs voor verkrachtingen, niet dat het massaal zou zijn. Dat massale verkrachten is een leugen die Israel verspreid om hun eigen beestachtige gedrag te vergoeilijken. Natuurlijk dat de pro-Israel users die alle leugens vanuit Israel over gaarkeukens of Hamas dat voedsel zou stelen of dat Israel elke keer Hamas doelwitten aanvalt klakkeloos overnemen constant over deze vermeende verkrachtingen beginnen. Bewijs is er niet voor geleverd.
But the investigation by the I-Unit, which examined hours of footage from CCTV, dashcams, personal phones and headcams of killed Hamas fighters, has also found that many of the stories that came out in the days following the attack were false.
These include claims of atrocities such as the mass killing and beheading of babies as well as allegations of widespread and systematic rape – stories that were used repeatedly by politicians in Israel and the West to justify the ferocity of the subsequent bombardment of the Gaza Strip, which has so far killed nearly 32,000 people. The I-Unit also examined claims that widespread sexual violence had occurred on October 7. It concluded that while isolated rapes may have taken place, there was insufficient evidence to support allegations that rape had been “widespread and systematic”.
“It was a catalogue of the most extreme and inhumane forms of killing, torture and other horrors,” including sexual violence, she stated. The team also found convincing information that sexual violence was committed against hostages, and has reasonable grounds to believe that such violence may still be ongoing against those in captivity. While there are reasonable grounds to believe that conflict-related sexual violence occurred in the Nova music festival site, Route 232, and kibbutz Re’im, reported incidents of rape could not be verified in other locations. Concurrently, the team determined that at least two allegations of sexual violence in kibbutz Be’eri — widely reported in the media — were unfounded.
Dus ja 7 oktober was vreselijk ja er is verkracht maar veel claims zoals massale verkrachting dat is verzonnen.
Waar ik het over heb is amper te ontkennen. Je wil echt beweren dat Amerika geen wapens stuurt naar Israel? Dat Wilders zich nooit uitspreekt voor Israel? Dat Palestijnen niet lijden onder 2 jaar oorlog van Israel tegen een burgerbevolking.
[..] Juist niet. Mensen zijn heel stellig dat dat massaal gebeurd zou zijn. Er is bewijs voor verkrachtingen, niet dat het massaal zou zijn. Dat massale verkrachten is een leugen die Israel verspreid om hun eigen beestachtige gedrag te vergoeilijken. Natuurlijk dat de pro-Israel users die alle leugens vanuit Israel over gaarkeukens of Hamas dat voedsel zou stelen of dat Israel elke keer Hamas doelwitten aanvalt klakkeloos overnemen constant over deze vermeende verkrachtingen beginnen. Bewijs is er niet voor geleverd.
Waar ik het over heb is amper te ontkennen. Je wil echt beweren dat Amerika geen wapens stuurt naar Israel? Dat Wilders zich nooit uitspreekt voor Israel? Dat Palestijnen niet lijden onder 2 jaar oorlog van Israel tegen een burgerbevolking.
Nee maar ik wil bijvoorbeeld wel stelling nemen dat de banden van een universiteit met een Israëlische voor een landbouwproject niet gelden als steun zoals jij die bedoelt.
En massaal, potato potato en Al Jazeera als bron lijkt me niet de sterkste der argumenten.
[..] Nee maar ik wil bijvoorbeeld wel stelling nemen dat de banden van een universiteit met een Israëlische voor een landbouwproject niet gelden als steun zoals jij die bedoelt.
En massaal, potato potato en Al Jazeera als bron lijkt me niet de sterkste der argumenten.
Ik heb zowel de verenigde naties en al jazeera geplaatst. Beide zijn vrij betrouwbaar. Typisch om weer de bron aan te vallen niet de inhoud. Zoals ik al zeg er is bewijs voor verkrachting maar de massale verkrachting die geclaimed wordt en werd daarvoor is nog geen bewijs boven tafel gekomen. Het zou zo kunnen zijn maar lijkt onwaarschijnlijk. Nogmaals Israel liegt heel vaak over dit soort zaken. Paar dagen terug beweerde Netanyahu nog dat er niks gebeurd was in een Kibbutz die daar best anders over dacht. Israel loog ook over de ambulancebroeders die ze vermoord hebben. Ze liegen heel vaak. Hier heb je PBS een Amerikaanse bron. https://www.pbs.org/newsh(...)ver-israel-hamas-war
quote:
Though the number of assaults is unclear, photo and video from the attack’s aftermath have shown bodies with legs splayed, clothes torn and blood near their genitals.
Some allege the accounts of sexual assault were purposely concocted. ZAKA officials and others dispute that. Regardless, AP’s examination of ZAKA’s handling of the now debunked stories shows how information can be clouded and distorted in the chaos of the conflict.
As some of the first people on the scene, ZAKA volunteers offered testimony of what they saw that day. Those words have helped journalists, Israeli lawmakers and U.N. investigators paint a picture of what occurred during Hamas’ attack. (ZAKA, a volunteer-based group, does not do forensic work. The organization has been a fixture at Israeli disaster sites and scenes of attacks since it was founded in 1995. Its specific job is to collect bodies in keeping with Jewish law.)
Still, it took ZAKA months to acknowledge the accounts were wrong, allowing them to proliferate. And the fallout from the debunked accounts shows how the topic of sexual violence has been used to further political agendas.
Israel points to sexual violence on Oct. 7 to highlight what it says is Hamas’ savagery and to justify its wartime goal of neutralizing any repeated threat coming from Gaza. It has accused the international community of ignoring or playing down evidence of sexual violence claims, alleging anti-Israel bias. It says any untrue stories were an anomaly in the face of the many documented atrocities.
Waarom maakt het voor jou niet uit of iets massaal is of niet? Er zijn ook berichten dat het Israelische leger verkracht, kan men dan net zo goed zeggen dat het Israelische leger op massale schaal verkracht volgens jou. Als je het over feiten wil hebben maakt het wat mij betreft verschil of iets vaak gebeurt of niet. Ik zei al vooral Israel en hun supporters hebben het telkens over die massale verkrachtingen om het nog veel extremere geweld door Israel te rechtvaardigen. Ik heb bronnen aangeleverd die dat verhaal in twijfel trekken.
Ik heb nooit iets gezegd over landbouwprojecten. Waar het meer schuurt is bijvoorbeeld meewerken aan de AI die targets genereert om te bombarderen. Waar dan iemand 10 seconde naar kijkt en zegt hier kan wel een bom op.
[..] Ik heb zowel de verenigde naties en al jazeera geplaatst. Beide zijn vrij betrouwbaar. Typisch om weer de bron aan te vallen niet de inhoud. Zoals ik al zeg er is bewijs voor verkrachting maar de massale verkrachting die geclaimed wordt en werd daarvoor is nog geen bewijs boven tafel gekomen. Het zou zo kunnen zijn maar lijkt onwaarschijnlijk. Nogmaals Israel liegt heel vaak over dit soort zaken. Paar dagen terug beweerde Netanyahu nog dat er niks gebeurd was in een Kibbutz die daar best anders over dacht. Israel loog ook over de ambulancebroeders die ze vermoord hebben. Ze liegen heel vaak. Hier heb je PBS een Amerikaanse bron. https://www.pbs.org/newsh(...)ver-israel-hamas-war [..] Waarom maakt het voor jou niet uit of iets massaal is of niet? Er zijn ook berichten dat het Israelische leger verkracht, kan men dan net zo goed zeggen dat het Israelische leger op massale schaal verkracht volgens jou. Als je het over feiten wil hebben maakt het wat mij betreft verschil of iets vaak gebeurt of niet. Ik zei al vooral Israel en hun supporters hebben het telkens over die massale verkrachtingen om het nog veel extremere geweld door Israel te rechtvaardigen. Ik heb bronnen aangeleverd die dat verhaal in twijfel trekken.
Ik heb nooit iets gezegd over landbouwprojecten. Waar het meer schuurt is bijvoorbeeld meewerken aan de AI die targets genereert om te bombarderen. Waar dan iemand 10 seconde naar kijkt en zegt hier kan wel een bom op.
Er is simpelweg geen sprake van 'nog extremer geweld' door Israël.
[..] Er is simpelweg geen sprake van 'nog extremer geweld' door Israël.
Jawel Hamas heeft geen hele steden weggevaagd en Hamas heeft niet Israel uitgehongerd tot de internationale druk te hoog werd. Hamas bombardeert niet dagelijks ziekenhuizen en scholen, Hamas vermoord niet op dezelfde schaal journalisten en hulpmedwerkers. Hamas is niet bezig met een etnische zuivering. Hamas heeft veel minder gijzelaars. Moet je nagaan, het land dat jij volledig support is nog erger dan Hamas.
[..] Ik heb zowel de verenigde naties en al jazeera geplaatst. Beide zijn vrij betrouwbaar.
Neuh.
quote:
Typisch om weer de bron aan te vallen niet de inhoud.
Jij zet heel Israël weg als niet betrouwbaar hieronder.
quote:
Zoals ik al zeg er is bewijs voor verkrachting maar de massale verkrachting die geclaimed wordt en werd daarvoor is nog geen bewijs boven tafel gekomen. Het zou zo kunnen zijn maar lijkt onwaarschijnlijk. Nogmaals Israel liegt heel vaak over dit soort zaken. Paar dagen terug beweerde Netanyahu nog dat er niks gebeurd was in een Kibbutz die daar best anders over dacht. Israel loog ook over de ambulancebroeders die ze vermoord hebben. Ze liegen heel vaak. Hier heb je PBS een Amerikaanse bron. https://www.pbs.org/newsh(...)ver-israel-hamas-war [..] Waarom maakt het voor jou niet uit of iets massaal is of niet? Er zijn ook berichten dat het Israelische leger verkracht, kan men dan net zo goed zeggen dat het Israelische leger op massale schaal verkracht volgens jou. Als je het over feiten wil hebben maakt het wat mij betreft verschil of iets vaak gebeurt of niet. Ik zei al vooral Israel en hun supporters hebben het telkens over die massale verkrachtingen om het nog veel extremere geweld door Israel te rechtvaardigen. Ik heb bronnen aangeleverd die dat verhaal in twijfel trekken.
Ja, dat is zoiets dat steeds geroepen wordt, dat het Israëlische leger in Gaza mensen verkracht, maar ik heb die berichten op geen enkele andere manier dan die kreten gesubstantieerd zien worden. Kun jij dat wel?
[..] Jawel Hamas heeft geen hele steden weggevaagd en Hamas heeft niet Israel uitgehongerd tot de internationale druk te hoog werd. Hamas bombardeert niet dagelijks ziekenhuizen en scholen, Hamas vermoord niet op dezelfde schaal journalisten en hulpmedwerkers. Hamas is niet bezig met een etnische zuivering. Hamas heeft veel minder gijzelaars. Moet je nagaan, het land dat jij volledig support is nog erger dan Hamas.
Omdat Hamas de middelen daar niet toe heeft. Anders hadden ze lachend elke Jood in Israël de kop afgesneden. Want dat is hun enige doel. Israël vernietigen en elke Jood die in de weg staat afmaken.
[..] Omdat Hamas de middelen daar niet toe heeft. Anders hadden ze lachend elke Jood in Israël de kop afgesneden. Want dat is hun enige doel. Israël vernietigen en elke Jood die in de weg staat afmaken.
'Hamas zou het ook doen' is niet echt een sterk argument, heb je dat door?
Jij zet heel Israël weg als niet betrouwbaar hieronder.
Ik zet ze zo niet weg dat is zo. Het is een actieve partij in het conlict, natuurlijk zijn die onbetrouwbaar. Ze worden ook dagelijks op leugens betrapt.
quote:
Ja, dat is zoiets dat steeds geroepen wordt, dat het Israëlische leger in Gaza mensen verkracht, maar ik heb die berichten op geen enkele andere manier dan die kreten gesubstantieerd zien worden. Kun jij dat wel?
“Israel has increasingly employed sexual, reproductive and other forms of gender-based violence against Palestinians as part of a broader effort to undermine their right to self-determination,” maintained Chris Sidoti from the Commission of Inquiry on the Occupied Palestinian Territory (OPT).
In a statement accompanying the release of the Commission’s report, it asserted that “forced public stripping and nudity, sexual harassment including threats of rape, as well as sexual assault” were “standard operating procedure” of the Israeli Security Forces toward Palestinians.
“Other forms of sexual and gender-based violence, including rape and violence to the genitals, were committed either under explicit orders or with implicit encouragement by Israel’s top civilian and military leadership,” the report maintained.”
“We heard evidence - you would have heard it if you were looking at our hearings during the last two days - where men and boys were forced to strip wholly or almost wholly, that is down to underpants and then were kept in that condition, often having to sit on stones on the ground in the cold in winter for up to three days.”
[..] Jawel Hamas heeft geen hele steden weggevaagd en Hamas heeft niet Israel uitgehongerd tot de internationale druk te hoog werd. Hamas bombardeert niet dagelijks ziekenhuizen en scholen, Hamas vermoord niet op dezelfde schaal journalisten en hulpmedwerkers. Hamas is niet bezig met een etnische zuivering. Hamas heeft veel minder gijzelaars. Moet je nagaan, het land dat jij volledig support is nog erger dan Hamas.
'Hamas heeft minder gijzelaars'
Alsof Israël mensen heeft gegijzeld. Jouw posts worden met de dag bizarder.
[..] 'Hamas zou het ook doen' is niet echt een sterk argument, heb je dat door?
Als Israel daadwerkelijk overlopen werd door Hamas en dit zou plaatsvinden zou ik zeggen dat we Israel moeten helpen. Ik zou zeker niet zeggen laten we Hamas vol steunen zodat ze de Israeliers etnisch kunnen zuiveren en dan is Hamas eindelijk veilig. Ik zou zeker niet zeggen Hamas moet wel want Israel wil ze uitroeien. Ik zou zeker niet zeggen Hamas mag scholen en ziekenhuizen bombarderen want ze zeggen dat er Israeliers in zitten. We leven niet in de hypothetische situatie waar Hamas dat doet.
[..] Als Israel daadwerkelijk overlopen werd door Hamas en dit zou plaatsvinden zou ik zeggen dat we Israel moeten helpen. Ik zou zeker niet zeggen laten we Hamas vol steunen zodat ze de Israeliers etnisch kunnen zuiveren en dan is Hamas eindelijk veilig. Ik zou zeker niet zeggen Hamas moet wel want Israel wil ze uitroeien. Ik zou zeker niet zeggen Hamas mag scholen en ziekenhuizen bombarderen want ze zeggen dat er Israeliers in zitten. We leven niet in de hypothetische situatie waar Hamas dat doet.
Vreemd, want je hebt het terreur van de Palestijnen eerder als 'terecht' omschreven. Dus dit rijmt niet met elkaar.
[..] Als Israel daadwerkelijk overlopen werd door Hamas en dit zou plaatsvinden zou ik zeggen dat we Israel moeten helpen. Ik zou zeker niet zeggen laten we Hamas vol steunen zodat ze de Israeliers etnisch kunnen zuiveren en dan is Hamas eindelijk veilig. Ik zou zeker niet zeggen Hamas moet wel want Israel wil ze uitroeien. Ik zou zeker niet zeggen Hamas mag scholen en ziekenhuizen bombarderen want ze zeggen dat er Israeliers in zitten. We leven niet in de hypothetische situatie waar Hamas dat doet.
Israël bombardeert ook geen scholen en ziekenhuizen omdat er palestijnen inzitten, maar omdat er terroristen in zitten. Of staat voor jou elke Israëliër gelijk aan een terrorist?
Alsof Israël mensen heeft gegijzeld. Jouw posts worden met de dag bizarder.
Israel heeft duizenden mensen zonder proces in martelkampen gezet. Dat zoiets door jouw 'bronnen' geen ontvoering wordt genoemd maakt nog niet dat het zo is.
[..] 'Al is het nodig, we zouden 7 oktober 1000x overdoen tot israel is vernietigd' Leider Hamas, live op tv.
Of wil je die uitspraak bagatelliseren?
Waar lees je dat in hemelsnaam? Wijs het me aan ik ben het spoor volledig bijster met jou. Het begon met 'Israel is zeer gewelddadig bezig', waarop een 'Hamas zou dat ook doen' volgt. Daarop zeg ik dat dat een weinig sterk argument voor Israel is, wat de bedoeling leek van 'Hamas zou dat ook doen'. En ineens hallucineer jij er iets anders bij?
At the end of December 2024, the Israel Prison Service (IPS) was holding 9,619 Palestinians in detention or in prison on what it defined “security” grounds, including 2,216 from the Gaza Strip
Over 4,000 Palestinians are held without charge or trial either under administrative detention or based on the Unlawful Combatants’ Law, which violates international law.
The release of Palestinian detainees and Israeli hostages in recent weeks has raised grave concerns over inhumane treatment in custody and dire conditions of detention for both hostages in Gaza and detainees in Israel.
Who are the Palestinian prisoners released in exchange for Israeli hostages?
Nearly every Palestinian has a friend or family member who has been jailed by Israel for militant attacks or lesser offenses such as rock-throwing. Most are convicted in military trials that rights advocates say often lack due process. Some are incarcerated for months or years without trial in what is known as administrative detention. Israel says it’s needed to prevent attacks and avoid sharing sensitive intelligence.
quote:
Palestinians freed in the ceasefire say Israeli forces harass them and their families
Nearly 2,000 Palestinian prisoners and detainees have been released from Israeli jails in recent weeks, in exchange for 33 Israeli hostages freed by Hamas. Many of the Palestinians released, like Zughayer, had life sentences for deadly attacks on Israelis, while others — including women and minors — had been held in administrative detention without charges or sentences.
Als je zonder aanklacht of veroordeling vastzit ben je gewoon een gijzelaar. Je wordt steeds wanhopiger merk ik. Proberen te doen alsof zeer uitgebreid gedocumenteerde dingen niet waar zouden zijn.
Ben jij familie van user bianconeri toevallig? Ik bespeur dezelfde neiging tot eenzijdig schuimbekkend gedram, alleen geef jij er iets meer inhoud aan.
[..] Vreemd, want je hebt het terreur van de Palestijnen eerder als 'terecht' omschreven. Dus dit rijmt niet met elkaar.
Dat rijmt prima halve zool, wat is daar nou moeilijk aan? Terreur terecht noemen en een genocide aanmoedigen zijn twee verschillende zaken. Dat moet jij weten want je moedigt Israel de hele tijd aan.
[..] Wat had je dan gewild? Dat Israël aan hamas vraagt om alsjeblieft op te houden met terroristje spelen?
Deze schijntegenstelling bedenk je helemaal zelf. Ik zou van Israël vragen geen etnische zuivering uit te voeren en daarbij niet duizenden kinderen ombrengen, om maar wat te noemen.
[..] Waar lees je dat in hemelsnaam? Wijs het me aan ik ben het spoor volledig bijster met jou. Het begon met 'Israel is zeer gewelddadig bezig', waarop een 'Hamas zou dat ook doen' volgt. Daarop zeg ik dat dat een weinig sterk argument voor Israel is, wat de bedoeling leek van 'Hamas zou dat ook doen'. En ineens hallucineer jij er iets anders bij?
Dus het argument was Hamas zou het ook doen, dus mag Israel het. Maar vervolgens is het feitelijk zo dat Israel Gaza probeert te vernietigen maar dan geldt blijkbaar opeens niet dat Hamas dan ook Israel mag willen vernietigen. Puik staaltje hypocrisie wel.
[..] Dat Israel claimt dat Hamas zich ergens verschuilt maakt natuurlijk nog niet dat zo is. Israel is ook heel vaak op leugens betrapt met deze zaken bijvoorbeeld toen ze die ambulancebroeders in koele bloeden vermoordden. Blijkbaar geloven mensen dit hele zwakke excuus ook nog 80% burgerslachtoffers maar ze doen echt super hun best hoor om dat te voorkomen. Door AI de doelwitten uit te laten kiezen en dan een mens er in 10 seconde over te laten beslissen Een Dokter is een stuk betrouwbaarder dan een terroristische organisatie die constant op leugens betrapt wordt. Het is zeker geen wonder dat er niet nog meer doden vallen, als dat het geval zou zijn zou Israel nog sneller internationale steun verliezen dan nu al het geval is. Alle experts zijn vrij duidelijk erover dat Israel bewust burgers als doelwit gebruikt de Israelische regering geeft dat zelf ook aan ze willen Gaza vernietigen. Je noemt de strategie van Hamas al walgelijk, dan zijn er denk ik geen woorden voor de strategie van Israel. Maar er zijn wel woorden voor men noemt dit bewust een volk van de aardbodem willen hebben genocide.
Ik vroeg me al af wanneer je het woord 'genocide' zou gaan gebruiken, dat duurde niet lang. Er is geen sprake van genocide. Wij steunen onze bondgenoot Israel in haar strijd tegen terrorisme.
[..] Ik vroeg me al af wanneer je het woord 'genocide' zou gaan gebruiken, dat duurde niet lang. Er is geen sprake van genocide. Wij steunen onze bondgenoot Israel in haar strijd tegen terrorisme.
[..] Dan niet hoor. [..] Ik zet ze zo niet weg dat is zo. Het is een actieve partij in het conlict, natuurlijk zijn die onbetrouwbaar. Ze worden ook dagelijks op leugens betrapt. [..] Nutteloze vraag natuurlijk, ik geef je net bronnen en je verwerpt ze direct. Best nutteloos om dan om bronnen te vragen. https://news.un.org/en/story/2025/03/1161081 [..]
Want dit artikel is erg summier vind ik. In het rapport zijn een aantal getuigenverklaringen van met name bedreiging met verkrachting, seksueel geweld tegen gevangenen en geen enkele verkrachting (gelukkig) van vrouwen in Gaza zoals steeds wordt geroepen.
Wat ik ook vreemd vind is dat een ontploffing van een tankgranaat in een ziekenhuis op de afdeling waar embryo's bewaard werden gebracht wordt als een poging om de voortplanting van Palestijnen te saboteren, compleet met de artikelen dat als doelbewust zou zijn, dit onder een genocidale daad zou vallen, terwijl er letterlijk staat in het rapport dat niet te bewijzen valt dat het doelbewust is.
Overigens stond er in dit rapport ook:
quote:
The Commission’s comprehensive findings on violations and abuses committed by the military wing of Hamas and other Palestinian armed groups on and since 7 October 2023 were presented in the Commission’s reports to the Human Rights Council in June 2024 and to the General Assembly in October 2024, as well as in a separate conference room paper. 2 In these reports, the Commission concluded that sexual and gender-based violence was perpetrated in several locations in Israel and by multiple Palestinian perpetrators.
[..] Vreemd, want je hebt het terreur van de Palestijnen eerder als 'terecht' omschreven. Dus dit rijmt niet met elkaar.
Dat rijmt wel, maar ik zal het je nog een keer uitleggen want jij snapt niet hoe logica werkt. De situatie is niet dat Israel platgebombardeerd wordt door Hamas en dat er hongersnood is in Israel etcetera. Daarom stelde ik als dat het geval zou zijn zou ik oproepen om de dader van zulk geweld in dat geval Hamas te stoppen. Maar de situatie is dat Israel deze daden doet in Palestina dus roep ik op om de dader van dat geweld te stoppen. Dat is logica.
Verder uiteraard is het terecht dat Hamas geweld tegen Israel gebruikt. Palestijnen hebben recht op zelfbeschikking dat heeft de rechter ook bepaald en ze worden onderdrukt door Israel.
• Hyper-morele taal, wat leidt tot escalatie • Onzekerheid over cijfers, wat leidt tot selectief wantrouwen • Nood aan simpele dader/slachtoffer-schema's, wat leidt tot enorme polarisatie
Kortom, een "perfect storm" van desinformatie en emotionele uitputting.
Wie desondanks écht iets wil bijdragen, online of offline, zal eerst moeten accepteren dat twee dingen tegelijk waar kunnen zijn: 1) Hamas pleegde onverdedigbare gruweldaden, 2) Israël heeft in zijn tegenreactie de humanitaire proportionaliteit ver overschreden. Pas als beide feiten naast elkaar mogen bestaan, ontstaat er ruimte voor een constructief gesprek.
Dus neem allemaal een valium, en blijf je best doen!
[..] Israël bombardeert ook geen scholen en ziekenhuizen omdat er palestijnen inzitten, maar omdat er terroristen in zitten. Of staat voor jou elke Israëliër gelijk aan een terrorist?
Oh sorry ik zei het verkeerd dan claimt Hamas dat overal IDF zit. Dan mogen ze dus vervolgens alles bombarderen wat ze maar willen.
De werkelijkheid is dat Israel maar hoeft te claimen dat Hamas overal zit en vervolgens vind je dat Israel dus alles mag platbombarderen. Alsof elke Palestijn Hamas is, met meer dan 80% burgerslachtoffers kan je moeilijk volhouden dat Hamas het primaire doelwit is.
[..] Ben jij familie van user bianconeri toevallig? Ik bespeur dezelfde neiging tot eenzijdig schuimbekkend gedram, alleen geef jij er iets meer inhoud aan.
De argumenten zijn op dus maar op de man. Ik heb legio bronnen aangedragen voor mijn uitspraken. Eenzijdig schuimbekkend gedram noem je dat. Moet jij zeggen, je bent enkel een shitposter die nooit iets anders doet dan schuimbekken.
[..] Israel heeft duizenden mensen zonder proces in martelkampen gezet. Dat zoiets door jouw 'bronnen' geen ontvoering wordt genoemd maakt nog niet dat het zo is
Er zijn geen 'martelkampen' in Israël. Maar bedankt voor het erkennen dat Israël dus niemand gijzelt.
quote:
Op dinsdag 27 mei 2025 14:59 schreef viagraap het volgende: [..] Dus je geeft toe dat wat Israel uitspookt niet onder doet voor Hamas? Werd tijd.
Dat maak jij er nu van. Israël, een legitiem land, is op geen enkele manier te vergelijken met het terreur van de Palestijnen. Israël is hier de goede kant, de kant is die is aangevallen, de Palestijnen de slechte kant, de daders van de oplaaiing in dit conflict.
[..] Dat rijmt prima halve zool, wat is daar nou moeilijk aan? Terreur terecht noemen en een genocide aanmoedigen zijn twee verschillende zaken. Dat moet jij weten want je moedigt Israel de hele tijd aan.
[..] Deze schijntegenstelling bedenk je helemaal zelf. Ik zou van Israël vragen geen etnische zuivering uit te voeren en daarbij niet duizenden kinderen ombrengen, om maar wat te noemen.
Er is geen sprake van een etnische zuivering.
Het valt ook op dat elk argument dat je probeert te maken gebaseerd is op een leugen, of het nu over niet-bestaande martelkampen, gijzelingen, etnische zuiveringen of genocide gaat. Het zijn stuk voor stuk leugens.
[..] Ik vroeg me al af wanneer je het woord 'genocide' zou gaan gebruiken, dat duurde niet lang. Er is geen sprake van genocide. Wij steunen onze bondgenoot Israel in haar strijd tegen terrorisme.
Leuk dat je stelt dat er geen genocide is. Elke expert en organisatie die daar wel verstand van heeft en naar de feiten kijkt constateert dat dat wel het geval is. Jij steunt terreurstaat Israel in een genocide. Ik verwerp dat en gelukkig meer en meer mensen. Veel te laat natuurlijk want tegen de tijd dat er iets veranderd is het leed geleden.
De werkelijkheid is dat Israel maar hoeft te claimen dat Hamas overal zit en vervolgens vind je dat Israel dus alles mag platbombarderen. Alsof elke Palestijn Hamas is, met meer dan 80% burgerslachtoffers kan je moeilijk volhouden dat Hamas het primaire doelwit is.
Natuurlijk geven wij een trouwe bondgenoot het voordeel van de twijfel. Ik ben ook minder terughoudend als een goede vriend iets vraagt dan wanneer een complete vreemde hetzelfde doet.
Ben wel benieuwd hoe je aan deze cijfers komt. Israel beschouw je niet als een betrouwbare bron, leugenachtig noem je ze zelfs. Dan ligt de lat die je legt voor de bronnen van deze cijfers vast heel hoog.
[..] Leuk dat je stelt dat er geen genocide is. Elke expert en organisatie die daar wel verstand van heeft en naar de feiten kijkt constateert dat dat wel het geval is. Jij steunt terreurstaat Israel in een genocide. Ik verwerp dat en gelukkig meer en meer mensen. Veel te laat natuurlijk want tegen de tijd dat er iets veranderd is het leed geleden.
Ik denk dat je zelf niet inziet hoe erg jouw berichten en houding in dit topic bijdragen aan het feit dat het woord 'genocide' steeds minder waard wordt.
Of je weet het wel en dit is allemaal een act. Je weet het maar nooit.
[..] Oh sorry ik zei het verkeerd dan claimt Hamas dat overal IDF zit. Dan mogen ze dus vervolgens alles bombarderen wat ze maar willen.
a) waar haal je dit cijfer vandaan? b) zelfs dan kun je bij een vijand die zich met opzet ophoudt tussen de burgers niet spreken van wat jij stelt
Zie steeds meer fotos voorbij komen van Gazanen die hun hulppakket ophalen. Inmiddels twee punten open. F*ck Hamas die meteen riep dat je dat niet mocht als Gazaan en dat ze wel even met je af zouden rekenen. Dikke middelvinger.
Op dinsdag 27 mei 2025 15:33 schreef capricia het volgende: Zie steeds meer fotos voorbij komen van Gazanen die hun hulppakket ophalen. Inmiddels twee punten open. F*ck Hamas die meteen riep dat je dat niet mocht als Gazaan en dat ze wel even met je af zouden rekenen. Dikke middelvinger.
Op dinsdag 27 mei 2025 15:33 schreef capricia het volgende: Zie steeds meer fotos voorbij komen van Gazanen die hun hulppakket ophalen. Inmiddels twee punten open. F*ck Hamas die meteen riep dat je dat niet mocht als Gazaan en dat ze wel even met je af zouden rekenen. Dikke middelvinger.
Heel mooi dat Hamas zijn handen niet op de hulpgoederen kan leggen.
Dit is inderdaad uitstekend, bizar ook dat dit initiatief zoveel tegenstand wist op te roepen, vooral van allerlei NGOs en mensenrechtenorganisaties, waarbij je je toch afvraagt of die niet allemaal structureel onder één hoedje spelen met Hamas.
Palestijnen die zich tegen Hamas keren en met de Amerikaanse vlag rondlopen, bereid zijn Israël te erkennen en in vrede te leven zouden wat mij betreft elders in veiligheid moeten worden gebracht. Goede intenties moeten worden beloond.
[..] Mooi, laat die smeerlappen van Hamas lekker zelf sterven als martelaren als ze dat per se willen.
Ja. Het zou heel fijn zijn als de Palestijnen zelf de kracht hebben om zich tegen Hamas te keren. Doordat ze voor voedsel niet meer afhankelijk van Hamas en consorten zijn. Eerste stap dit.
Nu kijken wat de tegenstap van Hamas gaat zijn.
[..] Ja. Het zou heel fijn zijn als de Palestijnen zelf de kracht hebben om zich tegen Hamas te keren. Doordat ze voor voedsel niet meer afhankelijk van Hamas en consorten zijn. Eerste stap dit.
Hoe fantastisch zou het zijn als we daadwerkelijk het kaf van het koren kunnen scheiden. De mensen helpen en redden die wel graag willen en op dit moment eigenlijk zowel slachtoffer zijn van de strijd tussen Hamas en Israel maar ook gebruikt en onderdrukt worden door Hamas zelf.
[..] Er zijn geen 'martelkampen' in Israël. Maar bedankt voor het erkennen dat Israël dus niemand gijzelt.
Gaza is een groot concentratiekamp. We hebben je net bronnen geleverd die onomstotelijk bewijzen dat Israel duizenden gijzelaars heeft bedankt dat je laat zien elk feit te verwerpen. Is dat ook duidelijk voor de rest van het topic.
quote:
Dat maak jij er nu van. Israël, een legitiem land, is op geen enkele manier te vergelijken met het terreur van de Palestijnen. Israël is hier de goede kant, de kant is die is aangevallen, de Palestijnen de slechte kant, de daders van de oplaaiing in dit conflict.
Nope lees de post van Halleluma er is geen goede kant in dit conflict. Ja de kant die oproept om het geweld te stoppen.
quote:
Er is geen sprake van genocide.
Er is geen sprake van een etnische zuivering.
Het valt ook op dat elk argument dat je probeert te maken gebaseerd is op een leugen, of het nu over niet-bestaande martelkampen, gijzelingen, etnische zuiveringen of genocide gaat. Het zijn stuk voor stuk leugens.
Ja je kunt inderdaad alle informatie die je niet uitkomt verwerpen en mensen die met feiten komen beschuldigen van leugens. Sterk staaltje projectie.
[..] Er zijn geen 'martelkampen' in Israël. Maar bedankt voor het erkennen dat Israël dus niemand gijzelt. [..] Er is geen sprake van genocide. [..] Er is geen sprake van een etnische zuivering.
Stuk voor stuk leugens, zegt de user die op al deze punten die je hier benoemd al meermaals is terecht gewezen. Selectief geheugenverlies weer zeker? Is je moeder nou trots op je dat je zo hardnekkig de waarheid blijft ontkennen met een zelfvertrouwen daarin die stuitende domheid ofwel arrogantie laat zien? Jij bent hier degene die met een stalen gezicht (of toon dan, we zijn op een internetforum) doodleuk allang bewezen feiten niet onder ogen durft te zien. Het enige waar nog over te discussiëren valt is of er daadwerkelijke genocide is omdat dat een juridische term is, verder ben je echt totaal niet serieus te nemen zo.
quote:
[..] Dat maak jij er nu van. Israël, een legitiem land, is op geen enkele manier te vergelijken met het terreur van de Palestijnen. Israël is hier de goede kant, de kant is die is aangevallen, de Palestijnen de slechte kant, de daders van de oplaaiing in dit conflict.
Als je dit daadwerkelijk gelooft ben je echt een hele simpele ziel. Maar goed dat wisten we al. Vanavond weer lekker naar bed en morgen opnieuw precies dezelfde bullshit blijven herhalen, leuk man Ik heb oprecht medelijden met je, je bent of echt heel triest of een Russiche trollbot
[..] Natuurlijk geven wij een trouwe bondgenoot het voordeel van de twijfel. Ik ben ook minder terughoudend als een goede vriend iets vraagt dan wanneer een complete vreemde hetzelfde doet.
Ben wel benieuwd hoe je aan deze cijfers komt. Israel beschouw je niet als een betrouwbare bron, leugenachtig noem je ze zelfs. Dan ligt de lat die je legt voor de bronnen van deze cijfers vast heel hoog.
Ben je ook geneigd een goede vriend de hand boven het hoofd te houden als die z'n wijf slaat? Zo kom je over namelijk
[..] Omdat Hamas de middelen daar niet toe heeft. Anders hadden ze lachend elke Jood in Israël de kop afgesneden. Want dat is hun enige doel. Israël vernietigen en elke Jood die in de weg staat afmaken.
Hamas heeft het niet gedaan. Het hypothetische waarom niet is niet relevant. Feit is dat Hamas het niet gedaan heeft en Israël wel.
[..] Natuurlijk geven wij een trouwe bondgenoot het voordeel van de twijfel. Ik ben ook minder terughoudend als een goede vriend iets vraagt dan wanneer een complete vreemde hetzelfde doet.
Wat een geouwehoer. Israel is geen trouwe bondgenoot, ze negeren het internationaal recht al decennia. Wij zijn een trouwe bondgenoot naar hen maar het is niet wederkerig ze vegen hun reet af met onze afspraken. Een goede vriend zou dat niet doen die houdt rekening met afspraken met de vrienden. Ik vind Rusland en Oekraine ook geen betrouwbare bronnen in dat conflict. Rusland en Israel zijn qua desinformatie en leugens ongeveer elkaars gelijke, nemen ook beide social media manipuleren heel serieus. Dat kan je ook in dit topic zien, Israel fans posten elke keer X linkjes, geen serieuze media.
Al besproken waar die cijfers vandaan komen. De hoogste schattingen zitten op 90%, Israel zelf zegt 53% de meeste onderzoeken zitten rond de 80% slinger zelf maar even google aan. Of lees het topic terug.
En ondertussen weer een tranentrekker op het Liveblog van de NOS over een 11-jarige Palestijns meisje dat omgekomen zou zijn bij een bombardement afgelopen week. En men baseert zich hier dan op de claims van een Palestijnse man op Instagram, die zich voordoet als een journalist. Ook The Guardian heeft er al een artikel over geschreven.
Kortom de logica van sommige Westerse media: Israëlische leger kan nooit worden geloofd maar random Palestijnse accounts op de socials zijn betrouwbaar en kunnen als bron dienen voor de berichtgeving. Dit blijft verbazingwekkend om te zien.
Op dinsdag 27 mei 2025 15:32 schreef Hallulama het volgende: Menig Israelier en Palestijn zal na het lezen van deze discussie denken dat er meer kans is dat ze er zelf uitkomen dan dat wij er hier ooit uitkomen.
Hier is de discussie ook met de hardcore zionistische troep die staat te popelen om genocide voltooid te zien worden.
Op dinsdag 27 mei 2025 15:57 schreef HowardRoark het volgende: En ondertussen weer een tranentrekker op het Liveblog van de NOS over een 11-jarige Palestijns meisje dat omgekomen zou zijn bij een bombardement afgelopen week. En men baseert zich hier dan op de claims van een Palestijnse man op Instagram, die zich voordoet als een journalist. Ook The Guardian heeft er al een artikel over geschreven.
Kortom de logica van sommige Westerse media: Israëlische leger kan nooit worden geloofd maar random Palestijnse accounts op de socials zijn betrouwbaar en kunnen als bron dienen voor de berichtgeving. Dit blijft verbazingwekkend om te zien.
Dus random social media accounts zijn niet betrouwbaar?
Al besproken waar die cijfers vandaan komen. De hoogste schattingen zitten op 90%, Israel zelf zegt 53% de meeste onderzoeken zitten rond de 80% slinger zelf maar even google aan. Of lees het topic terug.
Wat makkelijk zeg, als de genocide zo overduidelijk is zou het eenvoudig aan te tonen moeten zijn. En dan doel ik niet per se op de juridische term en de bijbehorende bewijslast. Meer dan dit moet haalbaar zijn als je echt zo stellig bent in je overtuiging.
Op dinsdag 27 mei 2025 15:57 schreef HowardRoark het volgende: En ondertussen weer een tranentrekker op het Liveblog van de NOS over een 11-jarige Palestijns meisje dat omgekomen zou zijn bij een bombardement afgelopen week. En men baseert zich hier dan op de claims van een Palestijnse man op Instagram, die zich voordoet als een journalist. Ook The Guardian heeft er al een artikel over geschreven.
Overigens verdraai je enorm (niemand is verrast hierover) wat er in het liveblog staat. Het meisje is een instagram-influencer, die volgens meerdere bronnen dood is.
[..] Wat makkelijk zeg, als de genocide zo overduidelijk is zou het eenvoudig aan te tonen moeten zijn. En dan doel ik niet per se op de juridische term en de bijbehorende bewijslast. Meer dan dit moet haalbaar zijn als je echt zo stellig bent in je overtuiging.
[..] Ja. Het zou heel fijn zijn als de Palestijnen zelf de kracht hebben om zich tegen Hamas te keren. Doordat ze voor voedsel niet meer afhankelijk van Hamas en consorten zijn. Eerste stap dit.
Dat is wel moeilijk natuurlijk. Ze zijn totalitair en deinzen niet terug voor geweld, ook niet naar hun eigen mensen. Het zou wel een sneeuwbaleffect kunnen creëren.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
[..] Dat is wel moeilijk natuurlijk. Ze zijn totalitair en deinzen niet terug voor geweld, ook niet naar hun eigen mensen. Het zou wel een sneeuwbaleffect kunnen creëren.
Ja. Hopelijk verliezen ze zo steeds meer de greep van terreur ook op hun eigen bevolking.
[..] Jij begint te mierenneuken over dat getal om het wel/geen genocide te noemen, ik niet.
Ironisch om die twee woorden in een zin te zien.
Voorlopig is die 80% burgerdoden uit te de lucht gegrepen, nog los van het feit dat veel doden het directe gevolg zullen zijn van Hamas zelf door burgers te gebruiken als menselijk schild.
[..] Ironisch om die twee woorden in een zin te zien.
Voorlopig is die 80% burgerdoden uit te de lucht gegrepen, nog los van het feit dat veel doden het directe gevolg zullen zijn van Hamas zelf door burgers te gebruiken als menselijk schild.
Zoals je kunt lezen in de post van heer ronddraai is dat allerminst uit de lucht gegrepen. Verder is het nog altijd de keus van Israel om dan te schieten, voorzover alle burgerdoden daarmee te verklaren zijn.
Kom eens met bewijzen dat die nieuwsorganisaties hun berichtgeving rechtstreeks van insta halen. Houd je het niet voor mogelijk dat naar aanleiding van zo'n post een journalist contact kan maken om meer te verifieren? Typisch wel dat je nu opeens een probleem hebt met social media gebruiken als bron. Je plaatst hier dagelijks vele linkjes naar sociale media als bron.
Niemand beweert dat het Israelische leger nooit kan worden geloofd. Ze spreken ook wel eens de waarheid maar je kan er niet vanuit gaan dat ze de waarheid spreken. Daarvoor zijn ze te vaak op leugens betrapt, daarom heeft bijvoorbeeld hun verhaal dat Hamas overal zit nogal wat sleet opgelopen.
[..] Zoals je kunt lezen in de post van heer ronddraai is dat allerminst uit de lucht gegrepen. Verder is het nog altijd de keus van Israel om dan te schieten, voorzover alle burgerdoden daarmee te verklaren zijn.
Nee, die weigert ook om iets wat schijnbaar overduidelijk is hard te maken, net zoals jij.
[..] Nee, die weigert ook om iets wat schijnbaar overduidelijk is hard te maken, net zoals jij.
Ik hoef helemaal niets hard te maken als organisaties en wetenschappers die daar expert in zijn, en ook de VN, allemaal eensgezind stellen dat er sprake is van genocide. Dat jij liever je 'bondgenoot' blijft geloven doet mij geloven dat als je maat z'n wijf slaat je dat door de vingers ziet.
[..] Wat makkelijk zeg, als de genocide zo overduidelijk is zou het eenvoudig aan te tonen moeten zijn. En dan doel ik niet per se op de juridische term en de bijbehorende bewijslast. Meer dan dit moet haalbaar zijn als je echt zo stellig bent in je overtuiging.
Wat voor bewijslast wil je hebben dan?
quote:
In Gaza is sprake van genocidaal geweld, zegt de directeur van het NIOD
Juridisich zoiets vaststellen duurt decennia. Srebrenica was op die manier dan ook pas een genocide in 2007 ofzo. Alsof het normaal zou zijn geweest voor mensen om in 1997 nog te ontkennen dat er genocide was gepleegd in Srbrenica omdat de internationale rechtspraak nog geen uitspraak had gedaan Maar misschien dat bij dit conflict mensen werkelijk tot ergens in 2040 volhouden het was geen genocide om dan toch ongelijk te krijgen. Op die manier genocide beoordelen is ook vrij nutteloos omdat het dan vrijwel altijd al afgerond is of niet.
[..] Ik hoef helemaal niets hard te maken als organisaties en wetenschappers die daar expert in zijn, en ook de VN, allemaal eensgezind stellen dat er sprake is van genocide. Dat jij liever je 'bondgenoot' blijft geloven doet mij geloven dat als je maat z'n wijf slaat je dat door de vingers ziet.
'Expert' en 'met agenda' sluit elkaar niet uit.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Zoals je kunt lezen in de post van heer ronddraai is dat allerminst uit de lucht gegrepen. Verder is het nog altijd de keus van Israel om dan te schieten, voorzover alle burgerdoden daarmee te verklaren zijn.
Zoals ik al zei en al gepost heb, het laagste getal is van Netanyahu 53%. Het hoogste getal van een organisatie ik niet ken met 90%. Het meeste zit rond de 80, die onderzoeken zijn zeker niet uit de lucht gegrepen ik weet niet hoe kwalitatief ze allemaal zijn maar de zogenaamd nieuwschierige mensen mogen ook zelf wat onderzoek doen en de bevindingen delen. Zelfs als je Netanyahu op zijn woord gelooft dan is het merendeel van de slachtoffers burger. Dus Hamas is niet het voornaamste doelwit van Israel. Zelfs Israel's leider bevestigt dat ze voornamelijk burgers vermoorden.
[..] 'Expert' en 'met agenda' sluit elkaar niet uit.
En wat mag die agenda dan wel zijn? Zelfs het NIOD is antisemitisch volgens jou ofzo? De enige agenda's die ertoe doen, zijn die van de belangen die het Westen in het Midden-Oosten in gevaar ziet als Israel steun verliest. Daarnaast de agenda van een doorgeschoten schuldgevoel nav onze eigen behandeling van joden in Europa.
[..] 'Expert' en 'met agenda' sluit elkaar niet uit.
Nee natuurlijk niet. Maar waarom zouden vrijwel alle mensen die genocide studie doen dan zeggen Israel pleegt genocide. Wat kan daar een verklaring voor zijn, dat ze allemaal antisemitisch zijn? Vind je dan ook bij de consensus onder klimaatwetenschappers dat hun verhaal in twijfel moet worden getrokken want misschien hebben ze eigenlijk allemaal een agenda.
Juridisich zoiets vaststellen duurt decennia. Srebrenica was op die manier dan ook pas een genocide in 2007 ofzo. Alsof het normaal zou zijn geweest voor mensen om in 1997 nog te ontkennen dat er genocide was gepleegd in Srbrenica omdat de internationale rechtspraak nog geen uitspraak had gedaan Maar misschien dat bij dit conflict mensen werkelijk tot ergens in 2040 volhouden het was geen genocide om dan toch ongelijk te krijgen. Op die manier genocide beoordelen is ook vrij nutteloos omdat het dan vrijwel altijd al afgerond is of niet.
En je hebt zelf niet zoiets van wat er in Bosnië is gebeurt niet veel op heeft met wat er nu in Gaza plaats vindt?
Los van het hemeltergende leed wat er uit voort vloeit.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
[..] En wat mag die agenda dan wel zijn? Zelfs het NIOD is antisemitisch volgens jou ofzo? De enige agenda's die ertoe doen, zijn die van de belangen die het Westen in het Midden-Oosten in gevaar ziet als Israel steun verliest. Daarnaast de agenda van een doorgeschoten schuldgevoel nav onze eigen behandeling van joden in Europa.
Het zou wel een bizarre samenzwering zijn. Dus overal waren genocide wetenschappers op hun kans aan het wachten om Israel zwart te maken. En nu slaan ze de handen ineen met organisaties als Amnesty, Artsen Zonder Grenzen en de VN om het plan uit te voeren er is geen genocide maar ze gooien hun naam te grabbel in de hoop van ???
[..] En je hebt zelf niet zoiets van wat er in Bosnië is gebeurt niet veel op heeft met wat er nu in Gaza plaats vindt?
Los van het hemeltergende leed wat er uit voort vloeit.
Dit heb ik al vaker uitgelegd het is geen wedstrijd. Wat in Bosnië plaatsgevonden is niet minder een genocide omdat de holocaust veel grootschaliger was. Het zijn verschillende conflicten dat is moeilijk 1 op 1 vergelijken.
quote:
DEFINITION OF GENOCIDE IN THE CONVENTION: The current definition of Genocide is set out in Article II of the Genocide Convention: Genocide means any of the following acts committed with intent to destroy, in whole or in part, a national, ethnical, racial or religious group, as such: (a) Killing members of the group; (b) Causing serious bodily or mental harm to members of the group; (c) Deliberately inflicting on the group conditions of life calculated to bring about its physical destruction in whole or in part; (d) Imposing measures intended to prevent births within the group; (e) Forcibly transferring children of the group to another group.
[..] Wat bedoel je hiermee. Het lijkt totaal niet van toepassing hier.
op het moment dat we ons druk gaan maken of de IDF wel of niet Hamasadministratiemannetje neer zou moeten schieten lijkt het me zeer zeker van toepassing want de tijd van de boel met de fluwelen handschoentjes aanpakken is nu al een tijdje voorbij, dat heeft niet gewerkt en resultaat was 7 oktober 2023
Zoals ik al zei en al gepost heb, het laagste getal is van Netanyahu 53%. Het hoogste getal van een organisatie ik niet ken met 90%. Het meeste zit rond de 80, die onderzoeken zijn zeker niet uit de lucht gegrepen ik weet niet hoe kwalitatief ze allemaal zijn maar de zogenaamd nieuwschierige mensen mogen ook zelf wat onderzoek doen en de bevindingen delen. Zelfs als je Netanyahu op zijn woord gelooft dan is het merendeel van de slachtoffers burger. Dus Hamas is niet het voornaamste doelwit van Israel. Zelfs Israel's leider bevestigt dat ze voornamelijk burgers vermoorden.
Het doelwit kan prima Hamas zijn, maar ze accepteren heel veel burgerslachtoffers. Het AI doelwitprogramma "waar is papa?" uit de start van de oorlog is daar een goed voorbeeld van. Wachten met bombarderen totdat papa thuis is gekomen.
Ze doen dat overigens niet meer, omdat bijna niemand meer een vast thuis heeft dus het is moeilijk voor de AI om te weten als iemand "thuis" is.
[..] op het moment dat we ons druk gaan maken of de IDF wel of niet Hamasadministratiemannetje neer zou moeten schieten lijkt het me zeer zeker van toepassing want de tijd van de boel met de fluwelen handschoentjes aanpakken is nu al een tijdje voorbij, dat heeft niet gewerkt en resultaat was 7 oktober 2023
nu gaat het hard tegen hard
Fluwelen handschoentjes noem je dat. Wat tot 7 oktober leidde was juist de harde hand. Zowel Hamas als Israel spelen dit conflict alleen hard als staal. Hamas dacht ook zo lijkt me, we hoeven niet uit te zoeken wie IDF is gewoon Israeliers afknallen is prima verantwoord. Ik vind het niet acceptabel dat een bondgenoot van ons die zich heeft verplicht zich aan mensenrechten te houden maar lukraak mensen vermoord. De rechter zal dat ook niet vinden, benieuwd voor hoeveel % onze verantwoordelijkheid bepaald wordt over 20 jaar. Bij Srebrinca was dat 30%.
[..] Fluwelen handschoentjes noem je dat. Wat tot 7 oktober leidde was juist de harde hand. Zowel Hamas als Israel spelen dit conflict alleen hard als staal. Hamas dacht ook zo lijkt me, we hoeven niet uit te zoeken wie IDF is gewoon Israeliers afknallen is prima verantwoord. Ik vind het niet acceptabel dat een bondgenoot van ons die zich heeft verplicht zich aan mensenrechten te houden maar lukraak mensen vermoord. De rechter zal dat ook niet vinden, benieuwd voor hoeveel % onze verantwoordelijkheid bepaald wordt over 20 jaar. Bij Srebrinca was dat 30%.
ik vind het niet acceptabel dat er bij een bondgenoot van ons paragliders uit de lucht komen zeilen om hele dorpen tegen de muur te zetten en af te schieten
[..] op het moment dat we ons druk gaan maken of de IDF wel of niet Hamasadministratiemannetje neer zou moeten schieten lijkt het me zeer zeker van toepassing want de tijd van de boel met de fluwelen handschoentjes aanpakken is nu al een tijdje voorbij, dat heeft niet gewerkt en resultaat was 7 oktober 2023
nu gaat het hard tegen hard
"Fluwelen handschoenen" in de praktijk:
Decennialang honderden mensen gijzelen zonder enige vorm van rechtsspraak.
[..] En we hebben gezien dat je er gratis een anale verkrachting en martelbehandeling bijkrijgt.
ja das minder maar we hebben ook gezien dat die figuren zichzelf in bussen en discotheken opblazen en op willekeurige plekken willekeurige mensen doodsteken gewoon omdat
dan vind ik 1000 gevangenen niet zo'n heel groot probleem hoor
[..] ja das minder maar we hebben ook gezien dat die figuren zichzelf in bussen en discotheken opblazen en op willekeurige plekken willekeurige mensen doodsteken gewoon omdat
We zien ook dagelijks tientallen kinderen opgeblazen worden door de IDF, dus is het niet erg dat Hamas mensen uit Israël gevangen houdt?
[..] Dit heb ik al vaker uitgelegd het is geen wedstrijd. Wat in Bosnië plaatsgevonden is niet minder een genocide omdat de holocaust veel grootschaliger was. Het zijn verschillende conflicten dat is moeilijk 1 op 1 vergelijken. [..] https://www.un.org/en/gen(...)on-FactSheet-ENG.pdf A check B check C check D check E durf ik niet te zeggen.
Dat is raar, want je kwantificeert dingen wel constant. Daarnaast is dit niet de volledige (juridische) basis voor genocide. Dit is zo bizar breed en open voor interpretatie dat vrijwel elke oorlog er een met een genocide was.
Het woordje genocide verliest met de dag waarde op deze manier..dat kan nooit de bedoeling zijn.
[..] ja das minder maar we hebben ook gezien dat die figuren zichzelf in bussen en discotheken opblazen en op willekeurige plekken willekeurige mensen doodsteken gewoon omdat
Correct.
Maar dit negeert de user Glazenmaker structureel. Die blijkt krampachtig zijn best doen om het beeld te wekken dat lukrake Palestijnen, terwijl zijn op weg zijn naar het werk of de supermarkt van straat wordt geplukt en zonder reden vastgezet.