abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 26 mei 2025 @ 08:31:26 #1
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217755412
Samenvatting 7 oktober tot met 29 januari (wiki)

De oorlog tussen Hamas en Israël is een escalatie van het Israëlisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Israëlische invasie in de Gazastrook.

De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecoördineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Israël, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Israëlische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Israël doorbraken en aanslagen pleegden op Israëlische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Israëlische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Israëlische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.

In reactie op de aanval voerden de Israëlische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Israëlische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Israëlisch grondoffensief gestart.

IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Israël en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Israël, reageerde Israël met luchtaanvallen op Libanon.

Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Israël als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.

Israël spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israëli's werden geëvacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Israël ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Israël. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.

Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Israël [af]. Het Hof zag het potentiële risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Israël aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Israël binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Hier verder.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  maandag 26 mei 2025 @ 08:33:36 #2
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217755424
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 17:20 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ze zouden willen vluchten omdat er geen keuze is. Als je buurman je huis afbrand en de grond giftig maakt en je met de dood bedreigd dan vertrek je als dat kan. Gebeurd dat op grote schaal, dan noemt met dat etnische zuivering.

Er wonen wel joden in de Gazastrook. Het landjepik is namelijk al begonnen.
Nee, er is geen sprake van een etnische zuivering en ook niet van 'landjepik'. De definitie van een ethnische zuivering is hier nu meermaals gedeeld aan de hand van verschillende bronnen, om dan stug te blijven volhouden dat er tóch sprake van zou zijn is onzinnig. Dan gaat het je niet meer om daadwerkelijke termen en de definitie daarvan, maar enkel de lading.
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2025 19:11 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Foutje gewoon. Doorlopen allemaal. Israel met hun hoogtechnologische wapens maakt wel erg veel 'foutjes'. Maar bij de usual suspects hier is er nul verontwaardiging. Kan gebeuren.
Dat heb je heel goed begrepen, foutjes gebeuren in een oorlog. Helemaal in een gebied waar mensen geen scheiding maken tussen burgers en strijders, zoals de Palestijnen zelf structureel nalaten.

En als dit in andere oorlogen voortkomt, maken weinigen zich daar druk over, dus dit wekt de vraag op waarom je nu wél verontwaardiging verwacht van mensen. Waarom zijn Palestijnen wat dit betreft meer waard dan andere mensen?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_217755942
Macabere obsessie ook van onze pers met babylijkjes en kindermoorden dit en dat, met foto's, video's (vaak fake) erbij zogenaamd allemaal uit Gaza. Dit doen ze NOOIT als het gaat om conflicten in Sudan, Congo, Koerdistan, Armenië, etcetera. Dode kinderen in Israël op 7 oktober werden ook meteen doodgezwegen.

Zelfs de oorlog tegen Oekraïne zonden ze geen kinderlijken uit op tv. Hoe zit het met het portretrecht van Palestijnen?

Het is het aloude antisemitisme wat we al eeuwenlang kennen. Opeens worden er continu kinderen van stal gehaald, valt jullie dat ook niet op?
  maandag 26 mei 2025 @ 09:41:33 #4
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_217756025
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 09:33 schreef Homey het volgende:
Macabere obsessie ook van onze pers met babylijkjes en kindermoorden dit en dat, met foto's, video's (vaak fake) erbij zogenaamd allemaal uit Gaza. Dit doen ze NOOIT als het gaat om conflicten in Sudan, Congo, Koerdistan, Armenië, etcetera. Dode kinderen in Israël op 7 oktober werden ook meteen doodgezwegen.

Zelfs de oorlog tegen Oekraïne zonden ze geen kinderlijken uit op tv. Hoe zit het met het portretrecht van Palestijnen?

Het is het aloude antisemitisme wat we al eeuwenlang kennen. Opeens worden er continu kinderen van stal gehaald, valt jullie dat ook niet op?
Mij valt vooral op dat een groep blijft volharden in hun missie om nul kritiek te leveren op Israel. Zelfs een 'dit gaat veel te ver' is al te moeilijk. Alsof Israel tien miljoen get-out-of-jail-free-cards heeft gekregen.
  Moderator maandag 26 mei 2025 @ 09:47:33 #5
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_217756101
quote:

Is het antisemitisme om beelden te laten zien van de slachtoffers van bombardementen? Het is een conflict dat zeer leeft in de samenleving. Helaas zie je ook dit soort beelden wel van Oekraïne.
pi_217756220
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 09:41 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Mij valt vooral op dat een groep blijft volharden in hun missie om nul kritiek te leveren op Israel. Zelfs een 'dit gaat veel te ver' is al te moeilijk. Alsof Israel tien miljoen get-out-of-jail-free-cards heeft gekregen.
Nee, het valt op dat jij geen kritiek durft te leveren op Sudan of Congo. Alsof Sudan en Congo tien miljoen get out of jail free cards heeft gekregen.
pi_217756226
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 09:47 schreef Momo het volgende:

[..]
Is het antisemitisme om beelden te laten zien van de slachtoffers van bombardementen? Het is een conflict dat zeer leeft in de samenleving. Helaas zie je ook dit soort beelden wel van Oekraïne.
Je mist mijn punt. In al die andere conflicten laten ze geen kinderlijken zien. Waarom is dat denk je?
  Moderator maandag 26 mei 2025 @ 10:21:10 #8
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_217756451
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 10:01 schreef Homey het volgende:

[..]
Je mist mijn punt. In al die andere conflicten laten ze geen kinderlijken zien. Waarom is dat denk je?
1. Omdat er veel kinderen omkomen in Gaza
2. Omdat de Palestijnen hier wel meer beelden van maken, in Oekraïne heb wel dat soort beelden gezien maar minder. Kan mij voorstellen dat de familie dat niet wil. Ja, er zit wel een doel achter van de Palestijnen om de wereld te laten wat er gebeurd.
3. Omdat het voor clicks zorgt.
4. Helaas zorgen conflicten in Soedan onder andere niet voor meer aandacht, voelt als ver van mijn bed show. Bepaalde groepen in Nederland hebben nauwe relatie met Israel (Joden, maar zie ook bv Geert Wilders), Palestijnen voelen voor andere groepen in Nederland weer als dichtbij (Moslims migranten, actiegroepen).

Doet de NOS dit omdat ze Joden zo erg haten?
pi_217756486
quote:
14s.gif Op maandag 26 mei 2025 08:33 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee, er is geen sprake van een etnische zuivering en ook niet van 'landjepik'. De definitie van een ethnische zuivering is hier nu meermaals gedeeld aan de hand van verschillende bronnen, om dan stug te blijven volhouden dat er tóch sprake van zou zijn is onzinnig. Dan gaat het je niet meer om daadwerkelijke termen en de definitie daarvan, maar enkel de lading.
[..]
Dat heb je heel goed begrepen, foutjes gebeuren in een oorlog. Helemaal in een gebied waar mensen geen scheiding maken tussen burgers en strijders, zoals de Palestijnen zelf structureel nalaten.

En als dit in andere oorlogen voortkomt, maken weinigen zich daar druk over, dus dit wekt de vraag op waarom je nu wél verontwaardiging verwacht van mensen. Waarom zijn Palestijnen wat dit betreft meer waard dan andere mensen?
Ik gun jou een nieuwe buurman uit Gaza. Je doet zo je best om er een te krijgen.
  maandag 26 mei 2025 @ 10:27:03 #10
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217756511
quote:

[..]
Veel mensen vinden het simpelweg niet te ver gaan, waarom zou men?
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 10:21 schreef Momo het volgende:

[..]
1. Omdat er veel kinderen omkomen in Gaza
2. Omdat de Palestijnen hier wel meer beelden van maken, in Oekraïne heb wel dat soort beelden gezien maar minder. Kan mij voorstellen dat de familie dat niet wil. Ja, er zit wel een doel achter van de Palestijnen om de wereld te laten wat er gebeurd.
3. Omdat het voor clicks zorgt.
4. Helaas zorgen conflicten in Soedan onder andere niet voor meer aandacht, voelt als ver van mijn bed show. Bepaalde groepen in Nederland hebben nauwe relatie met Israel (Joden, maar zie ook bv Geert Wilders), Palestijnen voelen voor andere groepen in Nederland weer als dichtbij (Moslims migranten, actiegroepen).

Doet de NOS dit omdat ze Joden zo erg haten?
Ik geloof niet dat iedereen bij de NOS per se Joden zou haten, wel Israël als land.

Je vergeet dan ook nog een aantal dingen in dat lijstje. En het doel dat de Palestijnen vooral hebben met al hun propaganda is vooral Israël demoniseren en we moeten natuurlijk erkennen dat ze daar erg goed in slagen.
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 10:24 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ik gun jou een nieuwe buurman uit Gaza. Je doet zo je best om er een te krijgen.
Dit mag je wel even verder onderbouwen ...
pi_217756518
quote:

Ja het echte probleem is het laten zien van kindermoord. Niet het doodhongeren en opblazen van kinderen. En je hebt gelijk dat geen enkele ouder dit zo zou willen laten zien. Kun je nagaan hoe wanhopig ze zijn.
  maandag 26 mei 2025 @ 10:29:05 #12
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217756537
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 10:27 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ja het echte probleem is het laten zien van kindermoord. Niet het doodhongeren en opblazen van kinderen. En je hebt gelijk dat geen enkele ouder dit zo zou willen laten zien. Kun je nagaan hoe wanhopig ze zijn.
Wat raar dan dat we nooit zulke reacties zien in andere oorlogen of bijvoorbeeld de situatie van met de familie Bibas, waar duizenden Palestijnen staan te dansen en te springen bij de doodskisten van die kinderen. Dan gaan al deze argumenten ineens niet meer op, dat benadrukt dan ook dat het daar niet echt over gaat.
pi_217756556
quote:
14s.gif Op maandag 26 mei 2025 10:27 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Veel mensen vinden het simpelweg niet te ver gaan, waarom zou men?
[..]
Ik geloof niet dat iedereen bij de NOS per se Joden zou haten, wel Israël als land.

Je vergeet dan ook nog een aantal dingen in dat lijstje. En het doel dat de Palestijnen vooral hebben met al hun propaganda is vooral Israël demoniseren en we moeten natuurlijk erkennen dat ze daar erg goed in slagen.
[..]
Dit mag je wel even verder onderbouwen ...
Zodra de grens open is zijn er twee miljoen mensen die allemaal asielrecht in Europa hebben. En jij bent groot voorstander van die grens openzetten en de etnische zuivering die je een vrijwillige verhuizing noemt.
  maandag 26 mei 2025 @ 10:32:10 #14
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217756563
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 10:31 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Zodra de grens open is zijn er twee miljoen mensen die allemaal asielrecht in Europa hebben. En jij bent groot voorstander van die grens openzetten en de etnische zuivering die je een vrijwillige verhuizing noemt.
En waarom zouden die mensen naar het Westen moeten?
  Moderator maandag 26 mei 2025 @ 10:35:37 #15
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_217756592
quote:
14s.gif Op maandag 26 mei 2025 10:32 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Waar denk jij waar die mensen straks heen willen gaan?
  Moderator maandag 26 mei 2025 @ 10:36:51 #16
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_217756607
En dat maakt Netanyahu en Trump natuurlijk geen drol uit als die golf vluchtelingen straks in grote groepen naar Europa zouden gaan.
pi_217756615
quote:
14s.gif Op maandag 26 mei 2025 10:32 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Je vraagstelling is verkeerd.

Ze moeten verhuizen vanwege een terroristische staat die jij steunt en daarna gaan mensen kiezen waar ze de beste toekomst verwachten. Een groot gedeelte zal kiezen om naar Europa te komen. Geen rechter die zal zeggen dat het veilig is om terug naar Gaza te gaan. Gefeliciteerd je hebt een nieuwe buurman.
pi_217756643
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 10:36 schreef Momo het volgende:
En dat maakt Netanyahu en Trump natuurlijk geen drol uit als die golf vluchtelingen straks in grote groepen naar Europa zouden gaan.
Ik heb soms echt het gevoel dat een heel groot deel van het electoraat moeite heeft met oorzaak gevolg relaties als er meer dan een stapje in het proces zit. Zie hier al die heldere Israël lichten die juichend hun nachtmerrie verwelkomen.
pi_217756661
quote:

[..]
Ik heb zeker kritiek op Israel, ik vind met name de Israelische overheid nu steeds schofteriger worden en dit hele gebeuren begint te lang te duren zonder echt een plan.
Troepen in gaza, dan weer eruit, dan weer een wapenstilstand, dan weer troepen erin.
Dan wel hulpgoederen toelaten, dan weer niet.
Ze doen erg hun best om elke steun weg te halen en ik heb dan ook steeds minder steun voor Israel.

Maar mijn steun voor de Palestijnen groeit ook niet, ik vind het gewoon allebei een bende.

Wat mij wel stoort is dat Pro-palestijnen niet echt pro-Palestijnen zijn maar Anti-Israel.
Als het echt pro-palestijnen zijn dan zou je bij demonstraties ook borden moeten zien met teksten tegen Hamas, maar daar hoor je niemand over.

Het dehumanizeren van Israelische mensen wat nu steeds meer gaande is vind ik ook gewoon enge vormen aannemen.
Het aantal dat de moord op het jonge stel in Washington goedkeuren of totaal gebrek aan enig empathie voor die mensen is ziekmakend.

israelische mensen worden alleen nog maar gezien als monsters die het verdienen, dit zou je niet bij Russen zien, niet bij andere conflicten maar wel bij Israeli's.
pi_217756690
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 10:41 schreef Zoddie het volgende:

[..]
Ik heb zeker kritiek op Israel, ik vind met name de Israelische overheid nu steeds schofteriger worden en dit hele gebeuren begint te lang te duren zonder echt een plan.
Troepen in gaza, dan weer eruit, dan weer een wapenstilstand, dan weer troepen erin.
Ze doen erg hun best om elke steun weg te halen en ik heb dan ook steeds minder steun voor Israel.

Maar mijn steun voor de Palestijnen groeit ook niet, ik vind het gewoon allebei een bende.

Wat mij wel stoort is dat Pro-palestijnen niet echt pro-Palestijnen zijn maar Anti-Israel.
Als het echt pro-palestijnen zijn dan zou je bij demonstraties ook borden moeten zien met teksten tegen Hamas, maar daar hoor je niemand over.

Het dehumanizeren van Israelische mensen wat nu steeds meer gaande is vind ik ook gewoon enge vormen aannemen.
Het aantal dat de moord op het jonge stel in Washington goedkeuren of totaal gebrek aan enig empathie voor die mensen is ziekmakend.

israelische mensen worden alleen nog maar gezien als monsters die het verdienen, dit zou je niet bij Russen zien, niet bij andere conflicten maar wel bij Israeli's.
Je steunt Israël steeds minder, maar je hebt nog wel de manier van denken die ze graag van je willen.
  maandag 26 mei 2025 @ 10:50:13 #21
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_217756735
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 10:41 schreef Zoddie het volgende:

[..]

Ik denk dat je eraan voorbij gaat dat het vanzelfsprekend is dat je tegen Hamas bent. (Of ja dat lijkt mij dan) Dat is de doel van die demonstraties vaak ook niet. Men komt daar niet om steun voor Hamas te betuigen. Ze komen om of steun aan de Palestijnen uit te spreken of om hun woede over Israelische praktijken te laten weten.
pi_217756774
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 10:50 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Ik denk dat je eraan voorbij gaat dat het vanzelfsprekend is dat je tegen Hamas bent. (Of ja dat lijkt mij dan) Dat is de doel van die demonstraties vaak ook niet. Men komt daar niet om steun voor Hamas te betuigen. Ze komen om of steun aan de Palestijnen uit te spreken of om hun woede over Israelische praktijken te laten weten.
Ik vind dit een hele dubieuze aanname. Niet omdat jij het bent of dat je hem zodanig weg zet maar meer omdat ik niet zeker ben of alle demonstranten ook daadwerkelijk tegen Hamas zijn. Als je tegen de oorlogsmisdaden van Israël wil protesteren kan dat prima zonder Palestijnse vlaggen.
pi_217756813
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 10:50 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Is dat wel zo? Onder progressieve kringen kom je toch ook veel dit soort meningen tegen:

Hamas als stem van nationaal verzet, niet van terreur
I'm gonna eat your brains and gain your knowledge.
  maandag 26 mei 2025 @ 10:56:43 #24
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_217756828
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 10:53 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik vind dit een hele dubieuze aanname. Niet omdat jij het bent of dat je hem zodanig weg zet maar meer omdat ik niet zeker ben of alle demonstranten ook daadwerkelijk tegen Hamas zijn. Als je tegen de oorlogsmisdaden van Israël wil protesteren kan dat prima zonder Palestijnse vlaggen.
Natuurlijk kun je dat nooit zeker weten. Er zullen ongetwijfeld mensen bij zijn geweest die wellicht sympathie hebben voor Hamas of zelfs Israel weg wil hebben. Dat kan, maar dat blijft een hele kleine groep. Ik ben bij de demonstratie vorige week geweest. Ik heb totaal niet de indruk gekregen dat er mensen waren die pro-Hamas waren of iets tegen Israeliers of de Joden hebben. Het is voor 99% gewoon een demonstratie tegen de Israelische regering en hun praktijken. En dan in verlengde daarvan de slappe reacties van de Nederlandse regering daarop.

Dus ja ik vind het wel vervelend worden als men die kleine groep wil gebruiken om hele demonstratie of hele verontwaardiging te bagatelliseren.

Zeker als die groep tegelijk nul kritiek levert op Israel en alleen maar op uit is om mensen die opkomen voor Palestijnse zaak, op welke manier dan ook, belachelijk te maken.

[ Bericht 6% gewijzigd door Frozen-assassin op 26-05-2025 11:04:14 ]
  maandag 26 mei 2025 @ 11:24:34 #25
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_217757049
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 10:55 schreef mackinac het volgende:

[..]
Is dat wel zo? Onder progressieve kringen kom je toch ook veel dit soort meningen tegen:

Hamas als stem van nationaal verzet, niet van terreur
Ik snap wel wat de schrijver zegt. Ik heb er wel enigszins moeite mee. De orginele intenties van Hamas kan dan wel logisch en begrijpelijk zijn in de zin dat ze verzet bieden tegen ongebreidelde Israëlische kolonialisme. In het artikel staat ook dat Israel ze ook steunde in het begin dus daar hadden ze dan ook geen moeite mee.

De discussie die hier ook na 7 oktober vaak is gevoerd maar alleen maar tot enorm verontwaardigde reacties leidt, is ook wel wanneer is verzet legitiem of beter gezegd wanneer is gewapend verzet legitiem. Ik kan me voorstellen dat je verzet tegen de Israelische kolonisten of de Israelische leger wanneer zij dit oogluikend toestaan. De aanval van 7 oktober is een aanval op onschuldige mensen daarmee heeft Hamas dan wel hun glazen mee ingegooid zou ik zeggen. Dat valt gewoon niet goed te praten.

Tegelijk mogen we dan ook wel kritisch zijn, wat ook wel gebeurd in VN maar daar wordt het continu gevetoed door aantal landen, op Israel die al tientallen jaren aan het koloniseren is en ook op de ongebreidelde aanvallen van Israel nu op Gaza waarbij gewoon te veel onschuldige slachtoffers vallen en laten we kolonialisme in Westbank niet vergeten.

Dus ja ik snap waar de schrijver heen wil maar je kunt je krediet op een gegeven moment ook gaan verspelen.
pi_217757128
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 11:24 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Ik snap wel wat de schrijver zegt. Ik heb er wel enigszins moeite mee. De orginele intenties van Hamas kan dan wel logisch en begrijpelijk zijn in de zin dat ze verzet bieden tegen ongebreidelde Israëlische kolonialisme. In het artikel staat ook dat Israel ze ook steunde in het begin dus daar hadden ze dan ook geen moeite mee.

De discussie die hier ook na 7 oktober vaak is gevoerd maar alleen maar tot enorm verontwaardigde reacties leidt, is ook wel wanneer is verzet legitiem of beter gezegd wanneer is gewapend verzet legitiem. Ik kan me voorstellen dat je verzet tegen de Israelische kolonisten of de Israelische leger wanneer zij dit oogluikend toestaan. De aanval van 7 oktober is een aanval op onschuldige mensen daarmee heeft Hamas dan wel hun glazen mee ingegooid zou ik zeggen. Dat valt gewoon niet goed te praten.

Tegelijk mogen we dan ook wel kritisch zijn, wat ook wel gebeurd in VN maar daar wordt het continu gevetoed door aantal landen, op Israel die al tientallen jaren aan het koloniseren is en ook op de ongebreidelde aanvallen van Israel nu op Gaza waarbij gewoon te veel onschuldige slachtoffers vallen en laten we kolonialisme in Westbank niet vergeten.

Dus ja ik snap waar de schrijver heen wil maar je kunt je krediet op een gegeven moment ook gaan verspelen.
Je komt nu toch een beetje dubbelzinnig over waarbij je Hamas neerzet als een verzetsbeweging die op 7 oktober 'net wat te ver is gegaan'.

Daarmee verstrek je het beeld dat al die demonstraties alleen gericht zijn op Israël en er eigenlijk wel begrip is voor wat Hamas allemaal doet.
  maandag 26 mei 2025 @ 11:44:26 #27
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217757259
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 10:35 schreef Momo het volgende:

[..]
Waar denk jij waar die mensen straks heen willen gaan?
Het maakt niet uit wat zij willen, mensen uit een samenleving waar moslimfundamentalisme, antisemitisme en martelaarschap breed worden gedragen moeten we hier niet willen. Het zou dan ook logisch zijn als zij naar andere (Arabische en) Islamitische landen gaan. Dit sluit het beste aan op hun cultuur.
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 10:37 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Ze moeten verhuizen vanwege een terroristische staat die jij steunt en daarna gaan mensen kiezen waar ze de beste toekomst verwachten. Een groot gedeelte zal kiezen om naar Europa te komen. Geen rechter die zal zeggen dat het veilig is om terug naar Gaza te gaan. Gefeliciteerd je hebt een nieuwe buurman.
Nee hoor, mijn vraagstelling klopt.

Deze mensen moeten verhuizen vanwege hun eigen gedrag. Zij hebben immers decennialang een land en volk proberen te vernietigen. Ik wil geen geradicaliseerde Jodenhater als buurman, dus Palestijnen uit de Gazastrook moeten wat mij betreft koste wat het kost buiten Europa worden gehouden.
  maandag 26 mei 2025 @ 11:51:08 #28
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217757309
quote:

Huilende vrouwen, kinderen die vechten met pannetjes bij de gaarkeuken... we kennen het inmiddels wel.
De bingokaarten zijn weer vol.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_217757396
quote:
14s.gif Op maandag 26 mei 2025 11:44 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het maakt niet uit wat zij willen, mensen uit een samenleving waar moslimfundamentalisme, antisemitisme en martelaarschap breed worden gedragen moeten we hier niet willen. Het zou dan ook logisch zijn als zij naar andere (Arabische en) Islamitische landen gaan. Dit sluit het beste aan op hun cultuur.
[..]
Nee hoor, mijn vraagstelling klopt.

Deze mensen moeten verhuizen vanwege hun eigen gedrag. Zij hebben immers decennialang een land en volk proberen te vernietigen. Ik wil geen geradicaliseerde Jodenhater als buurman, dus Palestijnen uit de Gazastrook moeten wat mij betreft koste wat het kost buiten Europa worden gehouden.
Wat jij wil doet er niet toe. Deze mensen hebben recht op asiel als ze in Europa komen en vliegen daarna de fam ook in. Geertje gaat dat niet aangepast krijgen en zeker niet in het komende halfjaar.
  maandag 26 mei 2025 @ 12:04:01 #30
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217757442
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 12:00 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Wat jij wil doet er niet toe. Deze mensen hebben recht op asiel als ze in Europa komen en vliegen daarna de fam ook in. Geertje gaat dat niet aangepast krijgen en zeker niet in het komende halfjaar.
Ik krijg afgaande op jouw posts bijna de indruk dat jij ze zelf graag in Europa wilt hebben, kan dat misschien kloppen?
  maandag 26 mei 2025 @ 12:07:17 #31
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_217757496
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 12:00 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Wat jij wil doet er niet toe. Deze mensen hebben recht op asiel als ze in Europa komen en vliegen daarna de fam ook in.
En er komt alleen maar ellende van. Moet je niet willen.

Strookt ook totaal niet met onze normen en waarden.

Dus hopelijk gaat er snel wél iets gebeuren om dit te stoppen.
pi_217757518
quote:
14s.gif Op maandag 26 mei 2025 12:04 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik krijg afgaande op jouw posts bijna de indruk dat jij ze zelf graag in Europa wilt hebben, kan dat misschien kloppen?
Volgens mij is hij zelf moslim.
pi_217757607
quote:

Het overkomt Israël één keer in de zoveel tijd. Het overkomt de Palestijnen bijna dagelijks. Daarom dat je het van Israël maar soms ziet en van de Palestijnen heel vaak. Een normaal mens legt de schuld dan bij Israël maar sommigen leggen dat dan blijkbaar bij de pers :') . Haal je kop eens uit het zand.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_217757608
quote:
14s.gif Op maandag 26 mei 2025 12:04 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee ik wil ze hier totaal niet hebben. We hebben al genoeg buitenlandse conflicten binnen de grens.

Dat is ook meteen de reden dat ik nogal eens de term domrechts heb gebruikt. Extreem rechts is niet alleen moreel verwerpelijk, maar vooral ook zelfdestructief. Je weet gewoon zeker dat jij over 5 jaar aan het janken bent dat links vluchtelingen heeft binnengehaald en alweer helemaal vergeten bent hoe enthousiast je was toen ze vluchteling werden gemaakt.
pi_217757618
quote:
1s.gif Op maandag 26 mei 2025 12:07 schreef Mubassie het volgende:

[..]
En er komt alleen maar ellende van. Moet je niet willen.

Strookt ook totaal niet met onze normen en waarden.

Dus hopelijk gaat er snel wél iets gebeuren om dit te stoppen.
Het land dat ze zou moeten opvangen is Israël.
pi_217757655
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 12:16 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Goed idee. Het land waar een regering zit die je daar weg wil hebben (ze zeggen nog nét niet dat ze je liever dood willen hebben) moet je maar opvangen. In welke wereld is dat een goed idee?
pi_217757716
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 12:22 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Goed idee. Het land waar een regering zit die je daar weg wil hebben (ze zeggen nog nét niet dat ze je liever dood willen hebben) moet je maar opvangen. In welke wereld is dat een goed idee?
Deze. Ieder alternatief is ook kut, dus dan maar de optie waarin de daders maximaal betalen.
pi_217757723
Bovendien met 6 miljoen nieuwe stemmers erbij is het snel over met Bibi zijn regering.
pi_217757784
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 12:28 schreef Glazenmaker het volgende:
Bovendien met 6 miljoen nieuwe stemmers erbij is het snel over met Bibi zijn regering.
En met de rest van de joden ook. Geen wonder dat jij dat de beste optie vind.
pi_217757888
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 10:37 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

En intussen houdt Egypte de grens potdicht. Stel Polen had de grens dichtgegooid met Oekraïne en gezegd tegen die mensen ga maar naar het midden-oosten, daar vangen je ze wel op. Oh wacht.
pi_217757894
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 12:16 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Elk land moet ze opvangen BEHALVE Arabische landen. Die hebben de absolute privilege om hun grenzen potdicht te houden.
pi_217757897
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 12:15 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Het overkomt Israël één keer in de zoveel tijd. Het overkomt de Palestijnen bijna dagelijks. Daarom dat je het van Israël maar soms ziet en van de Palestijnen heel vaak. Een normaal mens legt de schuld dan bij Israël maar sommigen leggen dat dan blijkbaar bij de pers :') . Haal je kop eens uit het zand.
Waar zie jij kinderlijken uit Oekraïne, Sudan of Congo? Er sterven daar meer kinderen dan waar dan ook? Of steek jij je kop in het Arabische zand?
pi_217757907
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 12:08 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Volgens mij is hij zelf moslim.
Nee hoor. Mohammed was een pedofiele warlord en ik vind het onbegrijpelijk dat mensen zo'n persoon als boodschapper van god willen zien. Om nog maar te zwijgen over de vele contradicties in de religie die erop wijzen dat god of heel dom is, of iemand in een tent maar wat bedacht wat op dat moment uitkwam.

Ik vind extreem rechts alleen nog net wat kutter. Waarschijnlijk omdat ze in Nederland met veel meer zijn dan moslims die iets te streng in de leer zitten.
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 12:36 schreef mackinac het volgende:

[..]
En met de rest van de joden ook. Geen wonder dat jij dat de beste optie vind.
We ruimen al 80 jaar de shit van Israël op en als dank zijn ze al jaren bezig met onze belangen te schaden. De dader moet betalen en als ze daar geen zin in hebben hadden ze deze campagne van totale vernietiging maar niet in moeten zetten.
pi_217757928
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 12:49 schreef Homey het volgende:

[..]
En intussen houdt Egypte de grens potdicht. Stel Polen had de grens dichtgegooid met Oekraïne en gezegd tegen die mensen ga maar naar het midden-oosten, daar vangen je ze wel op. Oh wacht.
Ja heel gemeen van Egypte. Veranderd verder helemaal niks aan het feit dat ik daar de realiteit beschrijf.
pi_217757936
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 12:52 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Nee hoor. Mohammed was een pedofiele warlord en ik vind het onbegrijpelijk dat mensen zo'n persoon als boodschapper van god willen zien. Om nog maar te zwijgen over de vele contradicties in de religie die erop wijzen dat god of heel dom is, of iemand in een tent maar wat bedacht wat op dat moment uitkwam.

Ik vind extreem rechts alleen nog net wat kutter. Waarschijnlijk omdat ze in Nederland met veel meer zijn dan moslims die iets te streng in de leer zitten.
[..]
We ruimen al 80 jaar de shit van Israël op en als dank zijn ze al jaren bezig met onze belangen te schaden. De dader moet betalen en als ze daar geen zin in hebben hadden ze deze campagne van totale vernietiging maar niet in moeten zetten.
De daders zijn de Palestijnen want die zijn zelf de oorlog begonnen. Op 7 oktober. Maar ook eerdere intifadas waren geheel op eigen initiatief van de Palestijnen.

Als je zelf continu het pad inslaat van oorlog en geweld, krijg je uiteraard je neus op de deksel. De wensdroom van de gemiddelde antisemiet in Palestina zal niet uitkomen: de wereld vrij van joden. Het is nu hard tegen hard: ga zelf maar verkassen.
pi_217757955
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 12:50 schreef Homey het volgende:

[..]
Elk land moet ze opvangen BEHALVE Arabische landen. Die hebben de absolute privilege om hun grenzen potdicht te houden.
De omringende landen hebben allemaal miljoenen vluchtelingen van eerdere Israëlische oorlogen. Egypte en Libanon staan op het punt van omvallen, Syrië hoeven we het niet over te hebben en Jordanië heeft ook een ongezellige geschiedenis.
pi_217757970
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 12:52 schreef Glazenmaker het volgende:
Klopt, de Palestijnen moeten inderdaad betalen.
pi_217757990
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 12:56 schreef Homey het volgende:

[..]
De daders zijn de Palestijnen want die zijn zelf de oorlog begonnen. Op 7 oktober. Maar ook eerdere intifadas waren geheel op eigen initiatief van de Palestijnen.

Als je zelf continu het pad inslaat van oorlog en geweld, krijg je uiteraard je neus op de deksel. De wensdroom van de gemiddelde antisemiet in Palestina zal niet uitkomen: de wereld vrij van joden. Het is nu hard tegen hard: ga zelf maar verkassen.
Deze geschiedenis begon niet op 7 oktober en Israël is om mindere blokkades oorlogen begonnen dan wat ze bij Gaza deden. Om maar wat te noemen.

Hoeveel Palestijnse gijzelaars zaten op 7 oktober al vast in een gevangenis waar ze gemarteld en verkracht werden? Meer dan Hamas meenam.
pi_217757996
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 13:01 schreef mackinac het volgende:

[..]
Klopt, de Palestijnen moeten inderdaad betalen.
En die rekening komt ook bij jou terecht. Wees maar niet bang.
  maandag 26 mei 2025 @ 13:09:00 #50
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217758021
quote:

[..]
Wie zijn dat dan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')