abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217640948

Nederland w/
Omroep: AVROTROS
Selectiemethode: interne selectie
Deelnemer: Claude Kiambe
Leeftijd: 21 jaar
Social media: Instagram TikTok YouTube
Titel inzending: C'est La Vie
Taal inzending: Frans en Engels
Genre inzending: Pop
Schrijvers muziek: Léon Palmen, Joren van der Voort, and Arno Krabman
Schrijvers tekst: Léon Palmen, Joren van der Voort, and Arno Krabman
Loting: Eerste semi, tweede helft

quote:
Kiambe vluchtte in 2013[b] op 9-jarige leeftijd vanuit Congo met zijn moeder, drie broers en drie zussen naar Nederland.Daarna verbleven ze anderhalf jaar in het asielzoekerscentrum in Alkmaar, waar het multicultureel orkest Orchestre Partout indruk op hem maakte; hij ging steeds een beetje meer meedoen. Claude: "Zingen zit in onze familie." Ze verhuisden naar Enkhuizen, waar hij zijn havo-diploma haalde. Hij studeerde hotelmanagement maar is daarmee gestopt.Naast zijn zangcarrière was hij werkzaam in een restaurant.

In 2017 won hij een talentenjacht in Enkhuizen met het nummer Uit elkaar van Yes-R. In het voorjaar van 2019 nam hij deel aan het achtste seizoen van The Voice Kids met het nummer Papaoutai van Stromae. Hij strandde in de tweede ronde, 'The Battles'.In de jaren daarna deed hij onder meer mee aan de ARE YOU NEXT?-talentenjacht waar hij een platencontract bij muzieklabel Cloud 9 Music won.

De jaren daarna deed hij mee aan verschillende audities en zangwedstrijden waar hij in contact kwam met onder andere muziekproducent Arno Krabman en songwriter Joren van der Voort. Samen met hen schreef hij het Nederlands-Franse nummer Ladada (Mon dernier mot), dat eind 2022 uitkwam. Het werd een 538 Favourite en bereikte de nummer 1-positie in de Nederlandse Top 40 en Single Top 100. Hij werd bij de totstandkoming van het nummer geïnspireerd door Stromae.

In 2023 trad Claude op het popmuziekfestival Noorderslag op. In maart van dat jaar kreeg hij de 3FM Award voor Beste nieuwkomer en werd hij uitgeroepen tot 3FM Talent. Diezelfde maand volgde het nummer Layla, dat de Alarmschijf werd bij Qmusic.[14] In april maakte hij zijn festivaldebuut op Paaspop in Schijndel, waar hij het nog niet uitgekomen nummer Écoute-moi ten gehore bracht.

Claude zou in april 2023 in het voorprogramma van de concerten van Stromae staan, maar deze concerten werden afgelast wegens gezondheidsredenen van de Belgische zanger.In plaats daarvan heeft Claude in het voorprogramma van Suzan & Freek in november dat jaar gestaan.

Op 5 mei 2023 trad Claude op tijdens het Bevrijdingsconcert op de Amstel. In datzelfde jaar was hij te gast in het televisieprogramma Ik hou van Holland.

Op 12 oktober 2023 trad Claude op bij de 58e editie van het Gouden Televizier-Ring Gala waarna hij de troffee Televizier-Ring Talent uitreikte aan Noa Vahle. Claude trad op 3 februari 2024 op in Rotterdam tijdens de Qmusic Top 40 Awards. Hij won de Award in de categorie "Beste Artiest" en trad op met Flemming. In maart en april 2024 deed hij zijn eerste clubtour met de naam Je m'appelle Claude.

Op 21 september 2024 was hij de hoofdgast in het programma Beste Zangers. Twee maanden later verscheen zijn debuutalbum Parler français.

In 2025 vertegenwoordigt Claude Nederland bij het Eurovisie Songfestival in Basel, Zwitserland.
Wikipedia

Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-video
C’est Davie :o)
pi_217640972
Als ik Google op “songtext C’est la vie” zie ik een resultaat van musicmatch, met afwijkende songtekst.

De tekst “oh this rollercoaster” is daarin vervangen door “Oh des soirées comme ça”.

Bijzonder, zou dat later zijn aangepast?
pi_217640982
Misschien een goed moment om even alle verwijten aan de delegatie terug te nemen wat betreft de repetitie snippet over 'hoe in godsnaam zoeken jullie juist dít stukje uit waarin Claude vals zingt'. Zowel voor de 'pers' en andere media (en ook een beetje hier 😊 ).
pi_217641000
Ja, ik vond het niet meer dan logisch dat de snippet ná de repetities zou worden gekozen, maar de fuck-the-EBU-maffia kennelijk niet.

Sorry delegatie!
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 15 mei 2025 @ 13:26:41 #5
163650 Greys
pi_217641058
quote:
5s.gif Op donderdag 15 mei 2025 13:15 schreef Dave het volgende:
Als ik Google op “songtext C’est la vie” zie ik een resultaat van musicmatch, met afwijkende songtekst.

De tekst “oh this rollercoaster” is daarin vervangen door “Oh des soirées comme ça”.

Bijzonder, zou dat later zijn aangepast?
Viel me ook al een keer op.
Op de site van AvroTros zelf staat gewoon met rollercoaster en andere sites ook. Dus misschien foutje van die ene site?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_217641070
Maar wel een rare fout toch, alleen die ene regel. Oh well. C’est la vie! ( |:) )
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 15 mei 2025 @ 13:39:37 #7
163650 Greys
pi_217641146
quote:
14s.gif Op donderdag 15 mei 2025 13:28 schreef Dave het volgende:
Maar wel een rare fout toch, alleen die ene regel. Oh well. C’est la vie! ( |:) )
Ik weet dat meer mensen die zin niet goed konden verstaan haha. Want toen wij de tweet hadden gepost van zijn zingende stukje in de tram met Erika en er iets over een rollercoaster bij hadden gezet kwamen er ook al een quote tweet met OHHHHH NU WEET IK EINDELIJK WAT HIJ ZINGT IN DIE ZIN. :D

Dus die site die jij bedoelt heeft een Franstalig gokje gedaan vermoed ik haha.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_217641568
Hij wordt 14e in de finale. Een aardig liedje maar niet echt bijzonder. De visuele presentatie is totaal onbegrijpelijk.
Nee, meer dan een bescheiden middenmoterpositie zit er echt niet in.
pi_217641649
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 14:28 schreef Bassie48 het volgende:
Hij wordt 14e in de finale. Een aardig liedje maar niet echt bijzonder. De visuele presentatie is totaal onbegrijpelijk.
Tuurlijk joh.
pi_217641729
Als ik realistisch ben denk ik dat hij top 10 wel zal halen, en wellicht zit er een mooie top 5 notering in.

Maar ik ben eigenlijk niet zo realistisch ingesteld dus we gaan gewoon winnen. w/

#sorrynotsorry
pi_217641839
quote:
Hmm. Ik vind het nummer van Claude redelijk mainstream en “middle of the road”. Maar tegelijkertijd viel het nummer wel ontzettend op in de halve finale, omdat er dinsdag verder zoveel hysterie en bombarie in zat. Ook het gebruik van de steady cam is prettig, dan word je er echt ingezogen. Beetje het CATS effect.

In feite was C’est La Vie één van de weinige liedje-liedjes. Ben benieuwd naar zijn plek in de running order voor de finale. Het nummer heeft wel wat contrast nodig. :)
pi_217641856
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 14:41 schreef Aadrianus het volgende:

[..]
Tuurlijk joh.
Ik hoop voor je dat ik ongelijk heb.
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 15 mei 2025 @ 15:11:18 #13
163650 Greys
pi_217641891
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 13:17 schreef Aadrianus het volgende:
Misschien een goed moment om even alle verwijten aan de delegatie terug te nemen wat betreft de repetitie snippet over 'hoe in godsnaam zoeken jullie juist dít stukje uit waarin Claude vals zingt'. Zowel voor de 'pers' en andere media (en ook een beetje hier 😊 ).
Ja. Want op deze manier vooraf een snippet kiezen is voor een delegatie best een 'enge' gok. Eens. Daar kan niemand van de delegatie dan iets aan doen. Wel natuurlijk dat stukje kiezen wat ze wilden prijsgeven qua beeld maar ik snap best dat Pim het begin en einde niet wilde laten zien. En als je dan net dan in dát vooraf gekozen stukje een vocale uitglijder hebt is dat wel enorm zuur.

Dit was niet altijd zo trouwens, dit vooraf kiezen.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 15 mei 2025 @ 15:12:41 #14
163650 Greys
pi_217641908
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 15:03 schreef Orange123 het volgende:

[..]
Hmm. Ik vind het nummer van Claude redelijk mainstream en “middle of the road”. Maar tegelijkertijd viel het nummer wel ontzettend op in de halve finale, omdat er dinsdag verder zoveel hysterie en bombarie in zat. Ook het gebruik van de steady cam is prettig, dan word je er echt ingezogen. Beetje het CATS effect.

In feite was C’est La Vie één van de weinige liedje-liedjes. Ben benieuwd naar zijn plek in de running order voor de finale. Het nummer heeft wel wat contrast nodig. :)
Eens.
En Claude is ook een van de weinigen die heel veel warm contact legt via de camera met de mensen thuis en daardoor meer je hart aanspreekt. Er is niks koels en kils aan, vergeleken met toch best veel van de anderen.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_217642098
Overigens zie ik Zweden gewoon met een landslide winnen hoor ;) Hoor van zoveel mensen in mijn omgeving dat ze het zo’n leuk nummer (en act!) vonden. Zelfs van mensen die niet van ESC houden. Tenzij Zweden het organiseren helemaal beu is en de Zweedse producer ze bewust een slechte positie geeft in de finale, en ze jury’s gaan beïnvloeden. Want anders… Zweden is de perfecte kandidaat om Israël van de winst af te houden. :P

Claude krijgt normaal gesproken wel redelijk wat juryvotes als hij zuiver zingt en die connectie blijft maken. En ik zie hem ook wel sprokkelen bij de televote, beetje zoals Duncan. Weinig/geen ‘douze points’, maar wel een constante factor met uit veel landen 5 punten ofzo.
pi_217642122
quote:
mesgien ken je je weer beter op die ander forums van je rigten zoas vielesofie enzo in plaats dit hier ekke zes paginaas te melde ja tog
hebbie effe voor mei?
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 15 mei 2025 @ 15:46:50 #17
163650 Greys
pi_217642194
Oostenrijk is zowel gisteravond als vanmiddag bozig van het podium gelopen na afloop omdat er dingen mis gaan.

Sneu voor JJ.
Maar hup Claude. :@
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_217642283
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2025 15:46 schreef Greys het volgende:
Oostenrijk is zowel gisteravond als vanmiddag bozig van het podium gelopen na afloop omdat er dingen mis gaan.

Sneu voor JJ.
Ik heb de video gezien en vond het einde iets te heftig met al dat licht. Als het casual publiek niet zoveel had met Strobe Lights, vraag ik me af of ze hier wel de telefoon voor gaan pakken.. Maar aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat dit niet kwalificeert.
pi_217642305
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 15:59 schreef d_elise het volgende:

[..]
Ik heb de video gezien en vond het einde iets te heftig met al dat licht. Als het casual publiek niet zoveel had met Strobe Lights, vraag ik me af of ze hier wel de telefoon voor gaan pakken.. Maar aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat dit niet kwalificeert.
Ik vond het vooral mensonterend amateurtoneel van JJ eerlijk gezegd :@
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_217642365
quote:
10s.gif Op donderdag 15 mei 2025 16:02 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Dat ook, hij komt niet echt sympathiek over op beeld. Nog iets waarin hij op België lijkt.
pi_217642381
Straks gaan Malta en Oostenrijk allebei niet door. Ik heb de popcorn klaarstaan voor de ziedende fans.

Admin donderdag 15 mei 2025 @ 16:15:05 #22
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_217642388
quote:
10s.gif Op donderdag 15 mei 2025 16:02 schreef Fred_B het volgende:

[..]
En ik ben wel klaar met jaarlijks gekrijs en semi opera en gekwelde blikken.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Admin donderdag 15 mei 2025 @ 16:15:57 #23
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_217642398
quote:
10s.gif Op donderdag 15 mei 2025 16:14 schreef NailQueen het volgende:
Straks gaan Malta en Oostenrijk allebei niet door. Ik heb de popcorn klaarstaan voor de ziedende fans.

[ afbeelding ]
Is Oostenrijk zo hot dan? Ik vind het voornamelijk kut.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_217642410
quote:
17s.gif Op donderdag 15 mei 2025 16:15 schreef yvonne het volgende:

[..]
Is Oostenrijk zo hot dan? Ik vind het voornamelijk kut.
Onder de fans is het verdeeld maar wel onder de bookmakers
pi_217642414
quote:
10s.gif Op donderdag 15 mei 2025 16:14 schreef NailQueen het volgende:

[ afbeelding ]
Het lied van Oostenrijk opent nog wel mooi, daar zit nog wel wat emotie in waar kijkers op kunnen reageren. Dat had je bij Red Sebastian helemaal niet. Het refrein en het einde, daar gaan mensen afhaken, want dan wordt het gewoon lachwekkend.
pi_217642424
Zitten we straks alsnog per ongeluk met Israël als winnaar omdat alles tegenvalt.

:')
pi_217642453
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2025 16:19 schreef Em31 het volgende:
Zitten we straks alsnog per ongeluk met Israël als winnaar omdat alles tegenvalt.

Sturen we Joost nog een keer 🥳
Maar dan breekt toch gewoon de pleuris uit?
pi_217642469
Ik vind het nog steeds stom dat Australië meedoet. Jullie hebben dat ondertussen verwerkt en geaccepteerd?
  donderdag 15 mei 2025 @ 16:24:45 #29
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_217642475
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 16:23 schreef bloempje-moi het volgende:
Ik vind het nog steeds stom dat Australië meedoet. Jullie hebben dat ondertussen verwerkt en geaccepteerd?
Wilde Canada niet mee gaan doen?
pi_217642484
quote:

Na de reactie van Martin Green zal het me een worst wezen. Zit weer even hoog in m'n boos-op-de-EBU-humeur.
  Admin donderdag 15 mei 2025 @ 16:27:01 #31
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_217642492
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 16:26 schreef d_elise het volgende:

[..]
Na de reactie van Martin Green zal het me een worst wezen. Zit weer even hoog in m'n boos-op-de-EBU-humeur.
Jup, same old, same old.

pi_217642495
quote:

Dat is de EBU ook wel gegund.
  Admin donderdag 15 mei 2025 @ 16:29:13 #33
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_217642502
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2025 16:28 schreef NailQueen het volgende:

[..]
Vals, maar lekker _O_

pi_217642632
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2025 15:46 schreef Greys het volgende:

Sneu voor JJ.
Bij Oostenrijk zelf, of bij de organisatie?
pi_217642644
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2025 16:28 schreef NailQueen het volgende:

[..]
Ik vind het zo jammer dat dit ook al zo politiek-achtig is.
  donderdag 15 mei 2025 @ 16:51:59 #36
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_217642737
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 16:24 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Ze willen wel

Momo in ESF / [2025] Nieuwtjes en geruchten voor ESF in Basel #4 EBU maffia

En net als SBS in Australië is het Canadese CBC een Associate Member van de EBU.
Dus het zou alleen op uitnodiging kunnen.
Life is what happens to you while you're busy making other plans
pi_217642849
Oostenrijk leunt erg op Nemo. Maar waar Nemo likeable was, heeft JJ die factor niet, of in ieder geval veel minder. Ik geloof nooit dat Europa nu weer een winnaar wil die in dezelfde vijver probeert te vissen en dat op een minder innemende manier doet. Ik zelf haak halverwege het nummer af omdat mijn oren het niet meer trekken. Het zou voor vele een enorme shock NQ'er zijn, maar mij zou het niet verbazen als dat echt zo is. We gaan het zien vanavond.
pi_217642862
En Canada is welkom wat mij betreft, net als Australië. United by Music. Bij Trumps VS ga ik op mijn strepen staan overigens. Laat die maar lekker met Israël samen iets leuks organiseren.
pi_217642897
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 17:06 schreef Aadrianus het volgende:
Oostenrijk leunt erg op Nemo. Maar waar Nemo likeable was, heeft JJ die factor niet, of in ieder geval veel minder. Ik geloof nooit dat Europa nu weer een winnaar wil die in dezelfde vijver probeert te vissen en dat op een minder innemende manier doet. Ik zelf haak halverwege het nummer af omdat mijn oren het niet meer trekken. Het zou voor vele een enorme shock NQ'er zijn, maar mij zou het niet verbazen als dat echt zo is. We gaan het zien vanavond.
Als ik die JJ bezig zag met Claude en anderen leek me dat een prima gast. Het probleem is meer dat hij in de staging dingen moet doen die hij niet beheerst. Waardoor het er krampachtig en amateuristisch uit gaat zien.
pi_217643020
quote:
Mensen vinden Wasted Love best een aardig nummer, het doet het (voor zo'n liedje) best goed op de streamingdiensten dus het zou me verbazen mocht hij niet kwalificeren.
pi_217643056
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 17:12 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Als ik die JJ bezig zag met Claude en anderen leek me dat een prima gast. Het probleem is meer dat hij in de staging dingen moet doen die hij niet beheerst. Waardoor het er krampachtig en amateuristisch uit gaat zien.
Ben ik met je eens. Als privé persoon is er niks mis mee, maar stage presence is een ander ding. Claude heeft allebei. Daarom is hij goud voor de Nederlandse delegatie.
  donderdag 15 mei 2025 @ 17:40:31 #42
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_217643172
quote:
Ik weet dat je altijd graag Nederland goed ziet doen en graag naar mindere kwaliteiten zoekt bij tegenstanders. Maar JJ komt juist erg sympathiek over hoe hij met andere kandidaten om gaat. En vocaal is het superknap wat hij doet. Ook al is zijn stijl niet iets voor iedereen, er zijn ook best veel mensen fan. Ik denk zelf ook niet meer dat JJ gaat winnen. Er zijn ook technische problemen met de act elke keer. Het was sowieso wel lastig met een nummer waar mensen idd wel die vergelijking gaan trekken. Die winst is wel echt voor Zweden, ik zie zelf geen andere winnaar meer.
pi_217643235
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 16:24 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Misschien ziet Leo XIV het wel zitten. Live from the Sistine Chapel 2027!
pi_217643242
Is het al duidelijk hoe Claude het doet op Spotify een dag later?
  donderdag 15 mei 2025 @ 17:52:58 #45
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_217643246
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2025 17:51 schreef Em31 het volgende:
Is het al duidelijk hoe Claude het doet op Spotify een dag later?
pi_217643263
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 17:52 schreef Momo het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Dat zijn de cijfers van dinsdag.
pi_217643265
Wordt Albanië 🇦🇱 ook niet een beetje onderschat?

Het nummer is niet mijn cup of tea, maar er zijn weinig vrouwen, ze heeft 2e helft geloot, opvallend verschijning, waarschijnlijk veel jury-votes etc.
pi_217643275
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 17:40 schreef Momo het volgende:

[..]
Ik weet dat je altijd graag Nederland goed ziet doen en graa Maar JJ komt juist erg sympathiek over hoe hij met andere kandidaten om gaat. En vocaal is het superknap wat hij doet. Ook al is zijn stijl niet iets voor iedereen, er zijn ook best veel mensen fan. Ik denk zelf ook niet meer dat JJ gaat winnen. Er zijn ook technische problemen met de act elke keer. Het was sowieso wel lastig met een nummer waar mensen idd wel die vergelijking gaan trekken. Die winst is wel echt voor Zweden, ik zie zelf geen andere winnaar meer.
Dit is een beetje onzin, ik zoek niet naar mindere kwaliteiten en zeker niet ten opzichte van Claude. Als ik JJ zie met Claude samen zie ik een aardige jongen, en vocaal kan hij echt wel wat. Alleen, ik vind het nummer niet mooi en voor mijn gevoel spat hij niet van het scherm af. Ik trok Nemo's lied vorig jaar ook niet bijzonder, maar oké, zijn optreden vond ik sympathiek (en deed me meer dan de video) en hij heeft ermee gewonnen, daar ding ik niks op af. Maar ik zal toch niet de enige zijn die overeenkomsten ziet tussen Nemo's en JJ's lied? Dat gaan echt meer mensen zien en horen. En hoe vaak komt het nou voor dat eenzelfde soort lied een jaar later weer wordt gekozen? Zelden toch? Dat is zo ongeveer een Eurovision wet. Dus los van mijn persoonlijke smaak, heb ik vanwege die grote overeenkomst echt nooit begrepen waarom dat nummer al die tijd zo hoog staat bij de bookmakers.
  donderdag 15 mei 2025 @ 17:59:49 #49
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_217643281
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 17:56 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Dat zijn de cijfers van dinsdag.
Ohja nieuwe cijfers komen meestal 22:00 toch?
pi_217643296
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 17:59 schreef Momo het volgende:

[..]
Ahh oké, dacht altijd rond 12 uur. Wist het niet zeker meer.
pi_217643301
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 17:59 schreef Momo het volgende:

[..]
De cijfers zijn er al wel, maar dat overzichtje komt altijd wat later inderdaad. In Nederland staat hij "slechts" op #3, dat is op zich wel opmerkelijk. Het is geen Europapa, of zelfs De Diepte.

Wat me zo opvalt als ik vluchtig even de charts in andere landen die songfestivalgek zijn bekijk (Estland, Litouwen etc.) is dat Kyle Alessandro het ongeveer even goed doet.
  donderdag 15 mei 2025 @ 18:22:21 #52
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_217643382
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 18:03 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
De cijfers zijn er al wel, maar dat overzichtje komt altijd wat later inderdaad. In Nederland staat hij "slechts" op #3, dat is op zich wel opmerkelijk. Het is geen Europapa, of zelfs De Diepte.

Wat me zo opvalt als ik vluchtig even de charts in andere landen die songfestivalgek zijn bekijk (Estland, Litouwen etc.) is dat Kyle Alessandro het ongeveer even goed doet.
Estland en Zweden doen het wel echt beste van semi 1, daarna Kyle en Claude. En ook Portugal en Italië zie ik daar ook een aantal keer zie staan als ik scroll door de top 50 lijstjes van landen.
  donderdag 15 mei 2025 @ 18:24:47 #53
18561 Giggio
kijk naar jezelf...
pi_217643397
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 16:51 schreef usagi414 het volgende:

[..]
Ze willen wel

Momo in ESF / [2025] Nieuwtjes en geruchten voor ESF in Basel #4 EBU maffia

En net als SBS in Australië is het Canadese CBC een Associate Member van de EBU.
Dus het zou alleen op uitnodiging kunnen.
volgend jaar toch 70ste ESC?
mooi moment om Canada toe te voegen *O*
... en huiver mee
  donderdag 15 mei 2025 @ 18:26:12 #54
18561 Giggio
kijk naar jezelf...
pi_217643403
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 17:08 schreef Aadrianus het volgende:
En Canada is welkom wat mij betreft, net als Australië. United by Music. Bij Trumps VS ga ik op mijn strepen staan overigens. Laat die maar lekker met Israël samen iets leuks organiseren.
die kunnen toch aanhaken bij de plannen van Rusland om een nieuw songfestival op te gaan zetten?

(of waren dat maar geruchten die nergens op sloegen?)
... en huiver mee
pi_217643479
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2025 15:11 schreef Greys het volgende:
Dit was niet altijd zo trouwens, dit vooraf kiezen.
Al wel een tijdje, toch? Isaiah Firebrace had in zijn snippet in 2017 die valse noot...
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 15 mei 2025 @ 18:44:27 #56
163650 Greys
pi_217643488
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 18:41 schreef BillDauterive het volgende:

[..]
Al wel een tijdje, toch? Isaiah Firebrace had in zijn snippet in 2017 die valse noot...
Jawel maar een paar jaar geleden kon men na de repetitie in een viewing room bv weer wel het fragment kiezen.

Dus het kán wel bedoel ik.
Zonde dat dat is afgeschaft.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_217643499
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2025 18:44 schreef Greys het volgende:

[..]
Jawel maar een paar jaar geleden kon men na de repetitie in een viewing room bv weer wel het fragment kiezen.

Dus het kán wel bedoel ik.
Zonde dat dat is afgeschaft.
Ja, mee eens. Aan de andere kant krijg je nu wel iets andere snippets, omdat mensen nu eerder voor veiligheid gaan, denk ik. Dat is wel goed :)
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 15 mei 2025 @ 19:29:42 #58
862 Arcee
Look closer
pi_217643852
Oei, ineens weer een 15 bij de odds. :@
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  donderdag 15 mei 2025 @ 19:33:46 #59
248295 TDHS
2 hoog achter
pi_217643899
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 19:29 schreef Arcee het volgende:
Ja, maar die heeft dan ook weer Frankrijk op een 8.
pi_217643954
Frankrijk zal nog wel een boost krijgen van vanavond dus zie die er wel weer overheen gaan.
pi_217643974
quote:
Kom op zeg, doe niet zo hysterisch over die odds. En zeker over één bookmaker. Vanavond verandert het toch weer allemaal.
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 15 mei 2025 @ 20:16:09 #62
163650 Greys
pi_217644397
quote:
Maakt niet uit want we winnen. w/
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_217644408
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 19:41 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Kom op zeg, doe niet zo hysterisch over die odds. En zeker over één bookmaker. Vanavond verandert het toch weer allemaal.
Laat gewoon, iedereen mag toch gewoon hyperen hier? Ook over de odds.
Apart from some of the videos and haircuts, I don't think I've made any wrong moves.
George Michael
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 15 mei 2025 @ 20:27:41 #64
163650 Greys
pi_217644507
We hebben een iettttsie tegenvallend Zweden.
We hebben een Oostenrijk dat erg dramatisch loopt te doen op het podium en waarvoor 85 procent van de kijkers thuis tegen het einde overprikkeld de afstandsbediening pakt om het allemaal iets zachter te zetten want het is ZO ENORM VEEL allemaal.
We hebben een Frankrijk dat zich vast gaat verslikken in de kurksnippers.
We hebben dit keer echt véél landen die een flitsende act hebben en goed (maar nogal hard) zingen maar nogal afstandelijk en koel overkomen.

Maar niet ons warme kaneelbroodje met zijn ontwapenende hoofd in close up. Die gaat harten veroveren. Die is niet kil en koel en afstandelijk. Integendeel. Je zit haast op zijn lip. Hij sleurt je zo zijn hart in, of je nou wilt of niet.

Rotterdam 2026. w/
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_217644512
Nu weer 12, it’s a rollercoaster of emoosies :B w/
Apart from some of the videos and haircuts, I don't think I've made any wrong moves.
George Michael
pi_217644559
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2025 20:27 schreef Greys het volgende:
We hebben een Oostenrijk dat erg dramatisch loopt te doen op het podium en waarvan 85 procent van de kijkers thuis aan het eind de afstandsbediening pakt om het allemaal iets zachter te zetten want het is ZO ENORM VEEL allemaal.
We hebben dit keer echt véél landen die een flitsende act hebben en goed maar nogal hard zingen maar nogal afstandelijk en koel overkomen.

Maar niet ons warme kaneelbroodje met zijn ontwapenende hoofd in close up. Die gaat harten veroveren. Die is niet kil en koel en afstandelijk. Integendeel. Je zit haast op zijn lip. Hij sleurt je zo zijn hart in, of je nou wilt of niet.

Rotterdam 2026. w/

Kreejs *;
George Michael
pi_217644570
quote:
We hebben een Oostenrijk dat erg dramatisch loopt te doen op het podium en waarvoor 85 procent van de kijkers thuis tegen het einde overprikkeld de afstandsbediening pakt om het allemaal iets zachter te zetten want het is ZO ENORM VEEL allemaal.
We hebben dit keer echt véél landen die een flitsende act hebben en goed (maar nogal hard) zingen maar nogal afstandelijk en koel overkomen.

Rotterdam 2026. w/
Kaneelbroodje _O-
George Michael
pi_217644587
Zweden is toch nog niet een overtuigende winnaar. Want maar 38 % kans om te winnen. Volgens mij zat Duncan toen al boven de 50% toch?
pi_217644633
Waarom levert UK altijd toch van die slechte liedjes af?
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 15 mei 2025 @ 20:43:39 #70
163650 Greys
pi_217644672
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2025 20:33 schreef GeorgeM het volgende:

[..]
Kaneelbroodje _O-
Warm! O+
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 15 mei 2025 @ 20:44:06 #71
163650 Greys
pi_217644684
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 20:40 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Waarom levert UK altijd toch van die slechte liedjes af?
Ja die gaan niet hoog eindigen. :X
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  donderdag 15 mei 2025 @ 20:44:41 #72
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_217644691
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2025 20:35 schreef summer52 het volgende:
Zweden is toch nog niet een overtuigende winnaar. Want maar 38 % kans om te winnen. Volgens mij zat Duncan toen al boven de 50% toch?
51% maar dat was zaterdag voor de show.
pi_217644694
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2025 20:44 schreef Greys het volgende:

[..]
Ja die gaan niet hoog eindigen. :X
Zo zonde. Land heeft zoveel potentie.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  ESF Reporter donderdag 15 mei 2025 @ 20:45:04 #74
87554 Cee
Welluk?
pi_217644697
quote:
Na de eerste semi (Nederland zat in de tweede) stond hij op 30% met Zweden op 13%. Dag van de finale was het 46% voor Nederland en als tweede stond Australië met 12%.
pi_217644729
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 20:44 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
hee. jij gaat ook kijken?
pi_217644731
Wat een jankplaat heeft Frankrijk. En kurk, het ziet er helemaal niet uit. Gaat ze nog weids vervelend smeekgebaren maken. _O-
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 15 mei 2025 @ 20:51:06 #77
163650 Greys
pi_217644789
Claude heeft net in de groepsapp iedereen succes gewenst voor de 2e semi.

Trijntje is heel trots op hem omdat het zo'n moeilijk lied is om te zingen en ze hem zo warm en goed vindt.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_217644794
quote:
Vorig jaar zaten ze fout met Kroatië, dus wie weet.
pi_217644806
Nu ik alles van vanavond zie. God, wat steken we er weer bovenuit met Claude. _O_
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 15 mei 2025 @ 20:54:16 #80
163650 Greys
pi_217644834
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 20:46 schreef Pisces29 het volgende:
Wat een jankplaat heeft Frankrijk. En kurk, het ziet er helemaal niet uit. Gaat ze nog weids vervelend smeekgebaren maken. _O-
Weids gebaren. _O-

quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 20:51 schreef Pisces29 het volgende:
Nu ik alles van vanavond zie. God, wat steken we er weer bovenuit met Claude. _O_
Ja.
Ja.
JA!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 15 mei 2025 @ 20:56:23 #81
163650 Greys
pi_217644861
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 20:44 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Sam Ryder was fantastisch.
Maar ze kunnen dat niet voortzetten kennelijk. Helaas.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_217644870
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2025 20:56 schreef Greys het volgende:

[..]
Sam Ryder was fantastisch.
Maar ze kunnen dat niet voortzetten kennelijk. Helaas.
waar heeft dat mee te maken? Zijn ze als volkje gewoon niet zo zanglustig?
pi_217644966
nou, het gaat beginnen
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 15 mei 2025 @ 21:01:06 #84
163650 Greys
pi_217644967
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 20:57 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
waar heeft dat mee te maken? Zijn ze als volkje gewoon niet zo zanglustig?
Op zich kunnen deze drie dames goed zingen. Het lied is gewoon all over the place. :X
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 15 mei 2025 @ 21:02:07 #85
163650 Greys
pi_217644984
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 21:01 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
nou, het gaat beginnen
Dan verhuizen we nu naar onderstaand topic, houden we deze zo veel mogelijk over Claude. ^O^

ESF / [LIVE] Tweede halve finale songfestival 2025 15 mei 21:00 #1
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_217647748
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2025 20:17 schreef GeorgeM het volgende:

[..]
Laat gewoon, iedereen mag toch gewoon hyperen hier? Ook over de odds.
Natuurlijk, maar als je dat bij elke bookmaker die de odds aanpast doet... het zegt echt helemaal geen ene reet. Maar hyper er lekker op los.
pi_217647916
Na Frankrijk gezien te hebben vrees ik dat WIJ benadeeld gaan worden zodat zij meer aandacht krijgen.
pi_217648129
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2025 22:30 schreef Em31 het volgende:
Na Frankrijk gezien te hebben vrees ik dat WIJ benadeeld gaan worden zodat zij meer aandacht krijgen.
Ze gaan alleen niet winnen denk ik.
pi_217648209
quote:
Zeker als Frankrijk weer gaat klimmen in de odds, al duurt dat wel even voordat dat echt zichtbaar is en de RO natuurlijk vannacht al komt.
pi_217648212
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 22:36 schreef Mandy040986 het volgende:

[..]
Ze gaan alleen niet winnen denk ik.
Nee denk ik ook niet, misschien de jury eventueel dan
pi_217648268
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 22:26 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Natuurlijk, maar als je dat bij elke bookmaker die de odds aanpast doet... het zegt echt helemaal geen ene reet. Maar hyper er lekker op los.
Dat gebeurt toch ook helemaal niet? En wat dan nog.
George Michael
pi_217648288
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2025 22:38 schreef Em31 het volgende:

[..]
Het publiek heeft meer smaak dan de jury's. En die gaan dit niet vreten, Mans Zelmerlow kan er over meepraten.
pi_217648357
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2025 22:38 schreef Em31 het volgende:

[..]
Misschien. Maar at the end of the day blijft het een matig nummer gezongen door een dame onder een hoop dramatisch ogend zand. dat ziet het publiek hopelijk ook.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 15 mei 2025 @ 22:54:06 #94
862 Arcee
Look closer
pi_217648550
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 22:26 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Step on the hype train. *O*
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 15 mei 2025 @ 23:01:42 #95
163650 Greys
pi_217648733
quote:
De EBU lijkt idd wel heel graag te willen dat Frankrijk wint. Met al die voorkeursbehandeling qua pauze ervoor en erna enzo. :D

Maar WIJ winnen.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_217649018
De Spotify charts van gisteren:

C'est La Vie
#3 Netherlands
#11 Iceland
#11 Lithuania
#16 Estonia
#52 Belgium
#66 Finland
#73 Switzerland
#78 Latvia
#89 Norway
#158 Sweden

Bara Bada Bastu
#1 Estonia
#2 Finland
#2 Iceland
#2 Sweden
#3 Lithuania
#10 Latvia
#11 Switzerland
#13 Norway
#41 Poland
#42 Netherlands
#63 Belgium
#72 Austria
#128 Ukraine
#134 Denmark
#147 Czech Republic

Espresso Macchiato
#2 Estonia
#3 Iceland
#8 Lithuania
#18 Latvia
#29 Finland
#38 Switzerland
#39 Sweden
#58 Poland
#63 Netherlands
#68 Norway
#98 Belgium
#153 Austria
#183 Italy
#198 Greece
pi_217649050
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2025 23:01 schreef Greys het volgende:

[..]
De EBU lijkt idd wel heel graag te willen dat Frankrijk wint. Met al die voorkeursbehandeling qua pauze ervoor en erna enzo. :D

Maar WIJ winnen.
Ze ZEGT het gewoon :D
George Michael
pi_217649087
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2025 23:01 schreef Greys het volgende:

[..]

Maar WIJ winnen.
Jaaaa. *O* w/
pi_217649240
Claude moet morgen overdag eigenlijk nog even ergens een spontaan stunning optreden geven, maar daar zal wel geen tijd voor zijn.
George Michael
pi_217649605
Dit is zo’n stomme avond altijd, want ik weet dat ik toch weer wil wachten op die running order. :') gaat weer eeuwen duren natuurlijk
pi_217649606
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2025 23:14 schreef GeorgeM het volgende:

[..]
Ze ZEGT het gewoon :D
Geef die vrouw een pil snickers
All we got is this moment - Joost Klein, 9 mei 2024
  Moderator donderdag 15 mei 2025 @ 23:40:39 #102
403253 crew  Meke
Fuck the EBU!
pi_217649678
quote:
warme kaneelbroodje
Ik vind dit een erg accurate omschrijving van hoe Claude's aanwezigheid op het ESF voelt
Op woensdag 9 september 2020 20:31 en op maandag 13 januari 2025 21:00 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod (die we nooit hebben gehad.)
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 16 mei 2025 @ 00:24:18 #103
163650 Greys
pi_217650061
Frankrijk trekt 2e helft.
Verrassend. :+

Claude dan dus graag eind 1e helft ofzo.
Anders zitten we tussen de Franse ballades.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_217650079
Ik hoop op plek 10-12. Maar de EBU kennende mogen we als 3e.
pi_217650096
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 00:24 schreef Greys het volgende:

Oostenrijk als favoriet helaas wel zeker eerste helft
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 16 mei 2025 @ 00:28:54 #106
163650 Greys
pi_217650122
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 00:26 schreef Em31 het volgende:

[..]
Oostenrijk als favoriet helaas wel zeker eerste helft
Ja!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_217650171
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 00:24 schreef Greys het volgende:

Ik heb net Louane en Claude achter elkaar bekeken, om een beetje feeling erbij te krijgen, maar juist omdat het allemaal wat minder gelikt is dan bij Louane komt de performance van Claude veel echter over. Zet ze maar dicht bij elkaar, maakt niks uit. (gaan ze niet doen overigens)
pi_217650183
Israël heeft eerste helft, dus die kan als tweede met Nederland er direct na.

Edit: producers choice, maar zou het wat uitmaken
pi_217650208
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 00:36 schreef Fred_B het volgende:

Dat deden ze bij Joost omdat hij een televote-kanon was. Het kan best dat Claude 5e of 6e is geworden in de semi en dan gebruiken ze wellicht eerder Tommy Cash als Israël-buffer.
  Moderator vrijdag 16 mei 2025 @ 00:43:55 #110
375570 crew  Cyan9
pi_217650218
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 00:36 schreef Fred_B het volgende:

Israël als tweede lijkt me een prima keuze.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_217650226
Hoelaat wordt meestal de RO bekendgemaakt? Vannacht nog wel? Lijkt me wel toch als morgen al repetities zijn
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 16 mei 2025 @ 00:52:42 #112
163650 Greys
pi_217650235
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 00:46 schreef Eurochacha het volgende:
Hoelaat wordt meestal de RO bekendgemaakt? Vannacht nog wel? Lijkt me wel toch als morgen al repetities zijn
Rond half drie in de nacht was vorig jaar geloof ik.

Ik ga er niet op wachten en me geestelijk vast voorbereiden op dolgelukkig wakker worden óf piswoest. _O-
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_217650238
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 00:40 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Dat deden ze bij Joost omdat hij een televote-kanon was. Het kan best dat Claude 5e of 6e is geworden in de semi en dan gebruiken ze wellicht eerder Tommy Cash als Israël-buffer.
Ja, en ze hebben daar nog best wat keus met Oostenrijk, Finland, Oekraïne en Luxemburg in de eerste helft.
pi_217650240
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 00:52 schreef Greys het volgende:

[..]

Ik ga er niet op wachten en me geestelijk vast voorbereiden op dolgelukkig wakker worden óf piswoest. _O-
Oh dat is wel heel laat ja hahaha. Ik denk het laatste….
pi_217650246
Ik gok op een vette sorry voor vorig jaar een we geven jullie de beste plek mogelijk
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 16 mei 2025 @ 00:57:24 #116
163650 Greys
pi_217650247
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 00:54 schreef Eurochacha het volgende:

[..]
Oh dat is wel heel laat ja hahaha. Ik denk het laatste….
Ik gok het ook maar misschien worden we blij verrast omdat ze NL vorig jaar ook al op een kutplek hadden gezet als een van de favorieten.

(Maar misschien vinden ze dat we die nog tegoed hebben nu. ;( )
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Admin vrijdag 16 mei 2025 @ 01:20:41 #117
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_217650289
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 00:52 schreef Greys het volgende:

[..]

Verleden jaar zaten nog tot laat te hyperen. Nu. Ligt iedereen in bed nog wat te FOK!ken.

Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 16 mei 2025 @ 01:28:31 #118
163650 Greys
pi_217650308
quote:
17s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 01:20 schreef yvonne het volgende:

[..]
Verleden jaar zaten nog tot laat te hyperen. Nu. Ligt iedereen in bed nog wat te FOK!ken.
Ja, vorig jaar heeft erin gehakt. 😅
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_217650458
twitter
pi_217650521
Als 12de zaterdag :s)
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_217650638
Hmm Nederland na Letland dus. Met Finland er direct achter.

Oostenrijk als 9e tussen UK en IJsland in. Dat is eigenlijk veel gunstiger toch?

Israel al vroeg ná Tommy Cash (had het omgedraaid EBU…)
pi_217650670
Nee, na Letland is niet helemaal het contrast waar ik op hoopte.

Zwitserland komt na een bak herrie van Armenië. Zoiets had ik voor Nederland gehoopt eigenlijk. De Franse chansons zijn wel mooi verspreid over de avond.

Noorwegen opent, Albanië sluit af. Met twee favorieten op 23 (Zweden) en 24 (Frankrijk).

Even wachten op de volledige recap. :)
pi_217650672
Hmm niet slecht, maar hopelijk een kleine pauze tussen Nederland en Finland.
pi_217650674
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 02:40 schreef Mandy040986 het volgende:
[ x ]
Meer dan Estland had ik niet verwacht :o
  vrijdag 16 mei 2025 @ 06:55:31 #125
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_217650676
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 06:52 schreef Em31 het volgende:
Hmm niet slecht, maar hopelijk een kleine pauze tussen Nederland en Finland.
Bij Finland moeten er spullen op het podium worden gezet, dus die kans is aanwezig.
pi_217650679
quote:
17s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 01:20 schreef yvonne het volgende:

[..]
Als ik het zo zie heeft gewoon niemand gewacht hier _O- dat is weleens anders geweest. :D
pi_217650704
Het geweld van Finland na ons lijkt me niet heel goed voor onze kansen op de winst. Frankrijk wordt wel enorm geholpen met deze loting, trouwens.
pi_217650772
12e is niets om over te klagen toch? *O*
Winnen of niet, het wordt een pracht resultaat voor zo’n jonge, lieverd als Claude. O+ O+

We zijn nu al trots! *O* *O*
pi_217650780
Kon slechter toch?
  Moderator vrijdag 16 mei 2025 @ 07:24:50 #130
446930 crew  ESF1Gamer
pi_217650824
Prima startplek om de top5 minstens te halen.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_217650864
Ik ben echt zenuwachtig naar bed gegaan omdat ze ons vorig jaar echt een rotstreek hebben geleverd. Maar 12de plek valt me alleszins mee. Ja, voor Erika Vikman maar dat hoeft geen ramp te zijn.
pi_217650897
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 07:33 schreef NailQueen het volgende:
Ik ben echt zenuwachtig naar bed gegaan omdat ze ons vorig jaar echt een rotstreek hebben geleverd. Maar 12de plek valt me alleszins mee. Ja, voor Erika Vikman maar dat hoeft geen ramp te zijn.
Ja, dat geluk heeft Estland dit jaar.
pi_217650916
Ik begrijp dat iedereen vreesde dat we als tweede of derde ofzo zouden moeten, maar dit is gewoon een bijzonder matige startpositie. Als je van de 26 plekken overal neergezet kan worden, dan is 12e, en vlak voor een zeer memorabele inzending van Finland erna, gewoon echt een heel slechte uitkomst. Dat gaat hoe dan ook punten kosten.
pi_217650943
12e is een kutplek. Een vergeetbare plek
  Moderator vrijdag 16 mei 2025 @ 07:59:36 #135
446930 crew  ESF1Gamer
pi_217650981
quote:
9s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 07:50 schreef Benny het volgende:
12e is een kutplek. Een vergeetbare plek
6 jaar terug wonnen we vanaf de 12de plek :{w
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
  vrijdag 16 mei 2025 @ 08:05:36 #136
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_217651006
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 07:45 schreef Fred_B het volgende:
Ik begrijp dat iedereen vreesde dat we als tweede of derde ofzo zouden moeten, maar dit is gewoon een bijzonder matige startpositie. Als je van de 26 plekken overal neergezet kan worden, dan is 12e, en vlak voor een zeer memorabele inzending van Finland erna, gewoon echt een heel slechte uitkomst. Dat gaat hoe dan ook punten kosten.
Hopelijk snappen veel gemiddelde kijkers het optreden van Letland niet (zoals ik :@ ) , dan lijkt het nummer van Claude opeens lekker toegankelijk en wél begrijpelijk :)
Finland vist qua stemmers niet in dezelde vijver als Nederland.
Ik heb mijn positieve bril even opgezet :+
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_217651013
12e is prima. De eerste plekken moet iedereen nog inkomen, de laatste 4/5 plekken let de helft waarschijnlijk nauwelijks meer op. En juist het optreden van Claude met dat ene camerashot is juist opvallend genoeg om te blijven hangen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217651017
quote:
9s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 07:39 schreef Em31 het volgende:

[..]
Ja, dat geluk heeft Estland dit jaar.
En voor Litouwen. Silverster Belt wordt soms nog badend in het zweet wakker
pi_217651031
quote:
En we zitten ook na een redelijk muzikale inzending ipv na een bak herrie. Het is een beetje een S10-achtige positie dit, “oh ja die was er ook nog”.

We worden niet opzichtig genaaid maar ook zeker niet behandeld als favoriet, zoals Frankrijk wel in extreme mate gebeurt. Kan ook betekenen dat we wellicht niet zo heel hoog hebben gescoord in de semi, wat ik op basis van de streamingcijfers buiten Nederland (nauwelijks beter dan Kyle Alessandro) wel een beetje denk… al zijn al die aantallen vrij laag, eigenlijk maakte blijkbaar niemand echt indruk.
pi_217651058
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 08:06 schreef Hanca het volgende:
12e is prima. De eerste plekken moet iedereen nog inkomen, de laatste 4/5 plekken let de helft waarschijnlijk nauwelijks meer op. En juist het optreden van Claude met dat ene camerashot is juist opvallend genoeg om te blijven hangen.
Dat is wel zo, met deze verschrikkelijk slechte editie (muzikaal gezien) wordt het echt een lange zit. Het was in onze semi ook zeer opvallend hoe slecht de tweede helft scoorde t.o.v. de eerste helft.

Statistisch gezien scoren de laatste 5 startplekken in de finale wel echt veel hoger dan de rest, dus statistisch gezien heb je geen gelijk :)
pi_217651077
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 08:09 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
En we zitten ook na een redelijk muzikale inzending ipv na een bak herrie. Het is een beetje een S10-achtige positie dit, “oh ja die was er ook nog”.

We worden niet opzichtig genaaid maar ook zeker niet behandeld als favoriet, zoals Frankrijk wel in extreme mate gebeurt. Kan ook betekenen dat we wellicht niet zo heel hoog hebben gescoord in de semi, wat ik op basis van de streamingcijfers buiten Nederland (nauwelijks beter dan Kyle Alessandro) wel een beetje denk… al zijn al die aantallen vrij laag, eigenlijk maakte blijkbaar niemand echt indruk.
Nee, het zou best kunnen dat we maar ergens in de middenmoot zijn geëindigd. Al is Nederland verhoudingsgewijs best redelijk gestreamd (zie onder). Maar daar zit Nederland zelf ook bij, en het zijn ook geen superaantallen.

Het probleem is vooral dat je rond een aantal inzendingen zit die sterk of vrij memorabel zijn. Het was al fijner geweest als Nederland met Italië zou wisselen bijvoorbeeld.

twitter
pi_217651088
quote:

[..]

Online is er ook totaal geen hype voor Nederland, dus dat zou best kunnen dat het qua televote een beetje mwah was. Maar ach, top 5 zou al heel mooi zijn. Al vrees is er wel een beetje voor met dat mooie plekje voor Frankrijk.
pi_217651097
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 08:15 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Dat is wel zo, met deze verschrikkelijk slechte editie (muzikaal gezien) wordt het echt een lange zit. Het was in onze semi ook zeer opvallend hoe slecht de tweede helft scoorde t.o.v. de eerste helft.

Statistisch gezien scoren de laatste 5 start plekken in de finale wel echt veel hoger dan de rest, dus statistisch gezien heb je geen gelijk :)
Dat laatste weet ik, maar ik vond de 2 semi's iig wel een lange zit. En gister kwam ook de helft van de afvallers uit de 2e helft, al zat alleen Servië echt laat.

Maar ik vind de kans dat veel mensen al 4 of 5 nummers voor het eind behoorlijk overprikkeld nauwelijks meer luisteren echt best wel groot. En dan is de kans dat mensen de recap zien en denken 'o ja, dat nummer van Nederland vond ik echt het mooiste moment van de avond' volgens mij helemaal niet zo klein, juist omdat zo halverwege je echt nog wel geïnteresseerd zit te kijken/luisteren.

Maar goed, we gaan het zien.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217651104
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 08:07 schreef NailQueen het volgende:

[..]
En voor Litouwen. Silverster Belt wordt soms nog badend in het zweet wakker
Compleet idioot eigenlijk, zou me niet eens verbazen als Estland de televote heeft gewonnen of in ieder geval heel dichtbij Zweden zat. Eigenlijk gewoon precies het Joost-scenario voor hem.

Zweden, die al zo vaak gewonnen hebben, wordt daar natuurlijk niet neergezet. :)
  vrijdag 16 mei 2025 @ 08:26:37 #145
179307 Saboo
Hoi ik zit op fok
pi_217651119
Hmm, ik vrees er een beetje voor. Precies in het midden is wat je het makkelijkst vergeet en het is ook geen knalnummer.

Zwitserland en Frankrijk zitten beter (17 schijnt historisch gezien de beste startplaats te zijn las ik ergens :P Maar daar zit Dui. Zwitserland op 19).

Frankrijk vond ik niet uitmuntend gezongen gisteren en de act is pure kitsch. Ik denk stiekem wel dat Zwitserland hoger gaat eindigen dan NL en ook punten gaat wegsnoepen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Saboo op 16-05-2025 08:33:56 ]
pi_217651126
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 08:23 schreef Em31 het volgende:

[..]
Compleet idioot eigenlijk, zou me niet eens verbazen als Estland de televote heeft gewonnen of in ieder geval heel dichtbij Zweden zat. Eigenlijk gewoon precies het Joost-scenario voor hem.

Zweden, die al zo vaak gewonnen hebben, wordt daar natuurlijk niet neergezet. :)
Wat me vooral stoort is dat het zo opzichtig is. Je ziet gewoon wat ze doen, twee jaar achter elkaar precies hetzelfde. Je moet dit als Estland niet accepteren, jouw kansen worden geslachtofferd om een ander land (dat per se moet meedoen) niet te laten winnen. Maar als je dat aankaart krijg je natuurlijk stront aan de knikker. Echt schandalig, maar voor het grote publiek niet duidelijk en daarom geen schandaal.
pi_217651136
De statistiek dat de laatste plekken beter zijn komt trouwens ook omdat het geen loting is en de producers graag afsluiten met een paar kanshebbers. Ik vraag me dus af of je meer kans hebt door op de laatste plekken te staan, ik denk dat je eerder op de laatste plekken staat doordat je meer kans hebt.
pi_217651151
quote:

[..]
Dit idd. Waarschijnlijk 4e of 5e geworden in de semi. Niet extreem genaaid, maar ná een muzikale inzending en voor Finland. Tja. Dan wordt het sneller een niemandalletje idd.

En als je dan het contrast ziet met Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk. Meh.

Top 10 is mogelijk. Top-5 al lastiger.
pi_217651165
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 08:19 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Nee, het zou best kunnen dat we maar ergens in de middenmoot zijn geëindigd. Al is Nederland verhoudingsgewijs best redelijk gestreamd (zie onder). Maar daar zit Nederland zelf ook bij, en het zijn ook geen superaantallen.

Het probleem is vooral dat je rond een aantal inzendingen zit die sterk of vrij memorabel zijn. Het was al fijner geweest als Nederland met Italië zou wisselen bijvoorbeeld.

[ x ]
Als je streams buiten eigen land eraf haalt is Claude 331.016 keer gestreamd, Kyle Alessandro 409.162 keer en Tommy Cash bijna evenveel als het totaal want Estland is zo klein :)

Dat is gewoon matig, als je minder wordt beluisterd dan zo'n inwisselbaar popdeuntje als Lighter. En maar nauwelijks meer dan de IJslandse inzending. Blijkbaar heeft Claude toch relatief weinig indruk gemaakt, als je met zo'n radionummer alsnog zo weinig streams haalt. Kijk, dat JJ niet gaat schroeien in de streams kan ik me wel voorstellen, maar daar is het ook geen nummer voor.

Ik denk dat hij mag hopen op max 100 punten in de televote, en dan is top-5 je maximum in de einduitslag.
pi_217651172
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 08:28 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Wat me vooral stoort is dat het zo opzichtig is. Je ziet gewoon wat ze doen, twee jaar achter elkaar precies hetzelfde. Je moet dit als Estland niet accepteren, jouw kansen worden geslachtofferd om een ander land (dat per se moet meedoen) niet te laten winnen. Maar als je dat aankaart krijg je natuurlijk stront aan de knikker. Echt schandalig, maar voor het grote publiek niet duidelijk en daarom geen schandaal.
Ik wil geen politieke discussie aanzwengelen of wat dan ook, maar het is natuurlijk ook belachelijk dat Israël zich in feite naar binnen chanteert. Want iedereen met een weerwoord wordt gelijk als antisemiet weggezet.
  vrijdag 16 mei 2025 @ 08:39:14 #151
179307 Saboo
Hoi ik zit op fok
pi_217651174
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 08:29 schreef Hanca het volgende:
De statistiek dat de laatste plekken beter zijn komt trouwens ook omdat het geen loting is en de producers graag afsluiten met een paar kanshebbers. Ik vraag me dus af of je meer kans hebt door op de laatste plekken te staan, ik denk dat je eerder op de laatste plekken staat doordat je meer kans hebt.
Ik denk een combinatie. Het recency-effect is wel echt een bestaand ding (we onthouden alles beter wat op het einde komt, in lessen, tv etc.).

Het primacy-effect ook (ofwel, alles in het midden vergeet je), maar daar heb je gewoon last van mensen die laat inschakelen of mensen die hopen dat er nog iets beters voorbijkomt.

Ik ben er wel van overtuigd dat je met een goed liedje van iedere plek kan winnen. Alleen als het (heel) dichtbij elkaar ligt, gaat dit uitmaken. Dit jaar ligt alles dicht bij elkaar :P .
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 16 mei 2025 @ 08:42:03 #152
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_217651200
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 08:39 schreef Saboo het volgende:

[..]
Ik denk een combinatie. Het recency-effect is wel echt een bestaand ding (we onthouden alles beter wat op het einde komt, in lessen, tv etc.).

Het primacy-effect ook (ofwel, alles in het midden vergeet je), maar daar heb je gewoon last van mensen die laat inschakelen of mensen die hopen dat er nog iets beters voorbijkomt.

Ik ben er wel van overtuigd dat je met een goed liedje van iedere plek kan winnen. Alleen als het (heel) dichtbij elkaar ligt, gaat dit uitmaken. Dit jaar ligt alles dicht bij elkaar :P .
Dat je tegenwoordig niet pas na afloop kunt stemmen is ook wel prima en haalt een groot deel van het nadeel van vroege nummers al weg.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_217651201
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 08:35 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Als je streams buiten eigen land eraf haalt is Claude 331.016 keer gestreamd, Kyle Alessandro 409.162 keer en Tommy Cash bijna evenveel als het totaal want Estland is zo klein :)

Dat is gewoon matig, als je minder wordt beluisterd dan zo'n inwisselbaar popdeuntje als Lighter. En maar nauwelijks meer dan de IJslandse inzending. Blijkbaar heeft Claude toch relatief weinig indruk gemaakt, als je met zo'n radionummer alsnog zo weinig streams haalt. Kijk, dat JJ niet gaat schroeien in de streams kan ik me wel voorstellen, maar daar is het ook geen nummer voor.

Ik denk dat hij mag hopen op max 100 punten in de televote, en dan is top-5 je maximum in de einduitslag.
Pakweg 90% van de kijkers hoort alle nummers op die van eigen land na zaterdag voor de tweede of zelfs eerste keer, streams zeggen wat dat betreft vrij weinig.
pi_217651206
quote:

[..]
Jup, woestmakend gewoon. Maar wat doe je er aan inderdaad, helemaal als het kleine Estland. :{
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 16 mei 2025 @ 08:43:11 #155
284411 crew  heywoodu
pi_217651210
quote:

[..]
Estland wordt geslachtofferd om te zorgen dat Israël niet wint? :?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
pi_217651215
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 08:29 schreef Hanca het volgende:
Dat de laatste plekken beter gaan was ook het geval toen het nog 100% loting was. Het einde blijft beter hangen en de show duurt zo lang (veel te lang eigenlijk) waardoor iedereen aan het eind van de rit de nummers van het begin al weer is vergeten. Of je moet echt opvallen met bijvoorbeeld extreem sterke zang of een of andere hysteria-act.

Finland bijvoorbeeld zou vanaf elke startpositie wel opvallen.
pi_217651220
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 08:43 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ja, omdat men het niet aandurft om Israël de deelname te weigeren.
pi_217651230
quote:

[..]
Waarschijnlijk heeft Israël de televote gewonnen, maar die willen ze niet als winnaar. Door Estland daar te plaatsen, die waarschijnlijk ook heel goed gescoord heeft in de televote, proberen ze daar de aandacht naar toe te trekken. Dit was vorig jaar de bedoeling met Joost.
pi_217651231
quote:

[..]
Dat bedoel ik dus met "het is niet duidelijk voor het grote publiek". Je moet snappen wat de EBU doet. Vorig jaar werd Joost als 3e of als 4e vlak voor Israël gezet in de running order, dit jaar Estland. Ze zetten Israël heel vroeg in de running order met een televote-kanon ervoor om maar te zorgen dat er zoveel mogelijk televotes worden weggesnoept.

Want als Israël uiteindelijk wint zou dat rampzalig zijn voor Eurovisie... maar Israël moet wel per se meedoen. Dan krijg je dit soort opzichtige tactieken.
pi_217651239
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 08:38 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik wil geen politieke discussie aanzwengelen of wat dan ook, maar het is natuurlijk ook belachelijk dat Israël zich in feite naar binnen chanteert. Want iedereen met een weerwoord wordt gelijk als antisemiet weggezet.
Ik heb nog niets gelezen over de Israëlische delegatie. Dus ik hoop dat ze zich gedragen.
pi_217651255
quote:
Ik denk eerlijk gezegd dat Finland nog best kan tegenvallen bij de televote :@
pi_217651281
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 08:48 schreef NailQueen het volgende:

[..]
Ik heb nog niets gelezen over de Israëlische delegatie. Dus ik hoop dat ze zich gedragen.
De zangeres komt ook wel likable over. Veel beter dan die lui met dat Unicorn-gedrocht en dat hele kijk ons dan-sfeertje :r
pi_217651306
Joost Klein zou plek 5 krijgen, met inderdaad Israel erna als 6e.

Ze herhalen hetzelfde trucje dus weer, alleen nu plek 3-4.
pi_217651310
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 08:51 schreef NailQueen het volgende:

[..]
Op Twitter werd het geplugd als mogelijke surprise winner. Maar ik denk dat het toch een tikje te ordinair en te intens is om een breed publiek aan te spreken :P
pi_217651311
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 08:35 schreef blackswangreen het volgende:

[..]

Ja, televote gaat met deze streams, deze startpositie en deze act wel een lastig verhaal worden. Zeker nu ook heel Scandinavië elkaar punten kan geven, en ex-Joegoslavië er niet bij is, waar Albanië van gaat profiteren (en wellicht Italië ook) en met Estland, Israël, Oekraïne (en eventueel Oostenrijk) al 4 liedjes bij de eerste 11 voor ons die het ondanks de tegenslag van de startpositie al beter gaan doen.
  Redactie Sport vrijdag 16 mei 2025 @ 08:58:18 #166
274204 crew  Mexicanobakker
pi_217651328
Is dit een slechte loting of een dramatische loting?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_217651330
quote:

[..]
Ik was redelijk overprikkeld na het zien van Finland. :)
pi_217651342
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 08:56 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Ja, televote gaat met deze streams, deze startpositie en deze act wel een lastig verhaal worden. Zeker nu ook heel Scandinavië elkaar punten kan geven, en ex-Joegoslavië er niet bij is, waar Albanië van gaat profiteren (en wellicht Italië ook) en met Estland, Israël, Oekraïne (en eventueel Oostenrijk) al 4 liedjes bij de eerste 11 voor ons die het ondanks de tegenslag van de startpositie al beter gaan doen.
Winst lijkt me kansloos zoals de kaarten nu op tafel liggen. Ik zie ook niet echt wie Zweden nog van de overwinning af moet houden.

Ik merk dat ik een beetje Netta-vibes krijg. Maandenlang de torenhoge favoriet, tijdens de ESF-week allerlei speculaties over andere potentiële winnaars maar uiteindelijk gewoon vrij comfortabel de winst binnenhengelen.
  Redactie Sport vrijdag 16 mei 2025 @ 09:00:22 #169
pi_217651343
Ik vond Finland rommelig en het liedje eigenlijk niet goed.
  vrijdag 16 mei 2025 @ 09:00:50 #170
477691 Niels93
<3 Muziek in alle vormen
pi_217651349
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 08:56 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Op Twitter werd het geplugd als mogelijke surprise winner. Maar ik denk dat het toch een tikje te ordinair en te intens is om een breed publiek aan te spreken :P
En ik vind het ook niet bijzonder memorabel qua melodie... Ik gok zo'n 100-150 punten in de televote, maar niet meer.
Just do it »
pi_217651353
quote:

[..]
Dat denk ik ook, maar Nederland zit met UK - Oostenrijk - IJsland - (Letland) - Nederland - Finland wel in een groep inzendingen die allemaal op hun manier vrij veel aandacht trekken. Je hebt ook Portugal, Griekenland, Spanje, Denemarken, Oekraïne, Armenië, San Marino, Italië, Litouwen, Duitsland en dat soort dingen die wat geruislozer passeren.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 16 mei 2025 @ 09:02:12 #172
284411 crew  heywoodu
pi_217651355
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 08:47 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Dat bedoel ik dus met "het is niet duidelijk voor het grote publiek". Je moet snappen wat de EBU doet. Vorig jaar werd Joost als 3e of als 4e vlak voor Israël gezet in de running order, dit jaar Estland. Ze zetten Israël heel vroeg in de running order met een televote-kanon ervoor om maar te zorgen dat er zoveel mogelijk televotes worden weggesnoept.

Want als Israël uiteindelijk wint zou dat rampzalig zijn voor Eurovisie... maar Israël moet wel per se meedoen. Dan krijg je dit soort opzichtige tactieken.
Ik geloof er niet zo in, eigenlijk :@

Eerlijk is eerlijk: als de volgorde 100% op loting gebaseerd wordt, maar men denkt dat het een keuze is, dan nog gaan bij elke mogelijke uitslag mensen zeggen "ze proberen land X te naaien!" en "land Y moet blijkbaar winnen!".
pi_217651359
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:00 schreef Niels93 het volgende:

[..]
En ik vind het ook niet bijzonder memorabel qua melodie... Ik gok zo'n 100-150 punten in de televote, maar niet meer.
Het is gewoon teveel. In meerdere opzichten.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 16 mei 2025 @ 09:02:53 #174
284411 crew  heywoodu
pi_217651361
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 08:58 schreef Mexicanobakker het volgende:
Is dit een slechte loting of een dramatische loting?
Niks bijzonders. Zoals voor de meeste landen blijft het belangrijkste gewoon dat je een goed optreden met een goed nummer hebt.
pi_217651364
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:00 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Winst lijkt me kansloos zoals de kaarten nu op tafel liggen. Ik zie ook niet echt wie Zweden nog van de overwinning af moet houden.

Ik merk dat ik een beetje Netta-vibes krijg. Maandenlang de torenhoge favoriet, tijdens de ESF-week allerlei speculaties over andere potentiële winnaars maar uiteindelijk gewoon vrij comfortabel de winst binnenhengelen.
Frankrijk jury, Zweden publiek. Waarbij Zweden waarschijnlijk een veel betere juryscore krijgt dan Frankrijk bij het publiek, dus dan heb je de winnaar.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 16 mei 2025 @ 09:03:43 #176
284411 crew  heywoodu
pi_217651366
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:02 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Dat denk ik ook, maar Nederland zit met UK - Oostenrijk - IJsland - (Letland) - Nederland - Finland wel in een groep inzendingen die allemaal op hun manier vrij veel aandacht trekken. Je hebt ook Portugal, Griekenland, Spanje, Denemarken, Oekraïne, Armenië, San Marino, Italië, Litouwen, Duitsland en dat soort dingen die wat geruislozer passeren.
San Marino is toch juist echt zo'n nummer waarbij het dak eraf gaat, wat dat betreft wel prima voor aan het einde, lekker knallen.
pi_217651367
Die meme van Vikman met de kaasfondue gaat ook lekker trouwens.
pi_217651371
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 08:56 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik vind haar geweldig maar ik denk dat dit voor demensethuis te heftig overkwam.
pi_217651383
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:02 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ik geloof er niet zo in, eigenlijk :@
Dat is prima, maar dat is wel zo’n redenatie dat op een WK voetbal een makkelijk pad naar de finale geen hogere winstkans oplevert dan dat je allemaal favorieten tegenkomt.
pi_217651388
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:04 schreef NailQueen het volgende:

[..]
Ik vind haar geweldig maar ik denk dat dit voor demensethuis te heftig overkwam.
Ja ik zei het hierboven al. Het is teveel.
pi_217651395
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:02 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Duitsland zit perfect, op die plek had Claude moeten zitten als hij voor een top-3 wilde meestrijden. Ik denk dat van de drie lalala-liedjes (Luxemburg, Nederland en Duitsland) uiteindelijk Duitsland aan het langste eind trekt in de televote. Spreekt volgens mij de (met name jonge) televoters wat meer aan dan Claude, die met zijn lied en act toch een wat ouwelijke en brave indruk maakt.
  Redactie Sport vrijdag 16 mei 2025 @ 09:07:17 #182
pi_217651399
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:03 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Frankrijk jury, Zweden publiek. Waarbij Zweden waarschijnlijk een veel betere juryscore krijgt dan Frankrijk bij het publiek, dus dan heb je de winnaar.
Gaat Estland of Israel niet het publiek winnen? En Oostenrijk de juryvote?

Ik zie nog wel een beetje hetzelfde gebeuren als vorig jaar: Er zijn maar 3 nummers waar de jury een sloot aan punten over gaat verdelen, terwijl de televote zich misschien wel over 5 of 6 acts verspreidt. Daar hadden de Zwitsers vorig jaar ook mazzel mee.
  vrijdag 16 mei 2025 @ 09:07:47 #183
477691 Niels93
<3 Muziek in alle vormen
pi_217651403
Om het on topic te houden: ik temper mijn verwachtingen een beetje. Top 10 zou mooi zijn!
Just do it »
pi_217651419
Ben benieuwd! Het kon iig slechter voor Nederland
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 16 mei 2025 @ 09:09:07 #185
284411 crew  heywoodu
pi_217651420
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:05 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Dat is prima, maar dat is wel zo’n redenatie dat op een WK voetbal een makkelijk pad naar de finale geen hogere winstkans oplevert dan dat je allemaal favorieten tegenkomt.
Mwah, niet helemaal, op een WK voetbal is het niet elk jaar een dingetje dat iedereen roept "oh, land X moet zeker weer winnen en land Y mag zeker niet winnen?!".

Hier wordt elk jaar vooral gedaan alsof een groot boos comité vooraf bepaalt dat X of Y wel of niet moet winnen (en dat het sowieso altijd tegen Nederland is, want of Nederland nou voorin, achterin of in het midden zit, de sfeer lijkt altijd te suggereren dat de positie kut is). Ik geloof er meer in dat er gewoon een bepaalde opbouw is met als hoofddoel een zo goed mogelijke show, want dat trekt de meeste kijkers, positieve reacties en dus geld, uiteindelijk. Dan is het logisch om wat favorieten aan het eind te hebben, zodat het niet dood gaat bloeden.
pi_217651425
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:07 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Ik zie nog wel een beetje hetzelfde gebeuren als vorig jaar: Er zijn maar 3 nummers waar de jury een sloot aan punten over gaat verdelen, terwijl de televote zich misschien wel over 5 of 6 acts verspreidt. Daar hadden de Zwitsers vorig jaar ook mazzel mee.
Ja, ik bedoelde eigenlijk van die twee landen. Al denk ik dat Zweden zo laat in de show wel een grote kans maakt de televoting te winnen.
pi_217651426
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:07 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Ja dat was interessant. Ik had m’n geld ook op Kroatië gezet.
pi_217651458
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:09 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Ja, ik bedoelde eigenlijk van die twee landen. Al denk ik dat Zweden zo laat in de show wel een grote kans maakt de televoting te winnen.
Gezien de situatie denk ik wel dat Israël vanuit elke plek wel de nodige sympathyvotes pakt. Vooral voor Estland lijkt deze RO me dodelijk, voor hen kan het wel het verschil betekenen tussen top 10 of middenmoot.

In televotingland zijn er wel de nodige concurrenten voor Zweden.
  Redactie Sport vrijdag 16 mei 2025 @ 09:14:56 #189
pi_217651485
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:09 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Zweden zal ongetwijfeld minder een uitschieter zijn dan Frankrijk (net als 2 jaar terug, maar dan de andere kant op), als die de televoting ook werkelijk (ruim) winnen dan is het wel gespeeld denk ik.
Als ze flink dwarsgezeten worden door Estland/Israël/Oekraïne/IJsland/Finland.. dan wordt het al lastiger. Het helpt daarin ook niet mee dat eigenlijk alle televotingmagneten uit dezelfde regio komen, al zullen de 12 punten van Finland wel binnen zijn :')
pi_217651493
Ik ben een beetje bang dat de televote gaat tegenvallen, er zitten 3 televotekanonnen, Israël, Oekraïne, veel buren en diaspora in het veld dat je als Claude mag hopen op een punt of 3 per land max.

Ik denk dat het ergens tussen 50 en 100 punten max gaan worden...
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  Redactie Sport vrijdag 16 mei 2025 @ 09:17:03 #191
pi_217651497
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:12 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Gezien de situatie denk ik wel dat Israël vanuit elke plek wel de nodige sympathyvotes pakt. Vooral voor Estland lijkt deze RO me dodelijk, voor hen kan het wel het verschil betekenen tussen top 10 of middenmoot.

In televotingland zijn er wel de nodige concurrenten voor Zweden.
Ik vraag me toch af of dat echt uitmaakt - als televoter denk je toch niet: 'Estland, best lollig - oh Israel doet mee, ik stem op Israel!!1!!1'

Dat je nummer dood kan slaan net voor of na een knotsgekke act, daar geloof ik wel in, maar ik kan me niet voorstellen dat omdat je direct voor Israel moet, je ineens minder stemmen pakt. Direct na lijkt me wel een probleempositie trouwens, als iemand wegzapt omdat anti-Israel, dan pik je meteen de zingende kraanmachinist ook niet mee.
pi_217651501
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:09 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Mwah, niet helemaal, op een WK voetbal is het niet elk jaar een dingetje dat iedereen roept "oh, land X moet zeker weer winnen en land Y mag zeker niet winnen?!".

Hier wordt elk jaar vooral gedaan alsof een groot boos comité vooraf bepaalt dat X of Y wel of niet moet winnen (en dat het sowieso altijd tegen Nederland is, want of Nederland nou voorin, achterin of in het midden zit, de sfeer lijkt altijd te suggereren dat de positie kut is). Ik geloof er meer in dat er gewoon een bepaalde opbouw is met als hoofddoel een zo goed mogelijke show, want dat trekt de meeste kijkers, positieve reacties en dus geld, uiteindelijk. Dan is het logisch om wat favorieten aan het eind te hebben, zodat het niet dood gaat bloeden.
Ook als je Nederland negeert, is er prima iets te zeggen over hoe de show is opgebouwd rond het neutraliseren van Israël en bevoordelen van door de EBU gewenste winnaars Frankrijk of Zweden.
pi_217651510
We zitten wel qua ga meezingers! De rest om ons heen in een taal die de meeste kijkers niet kennen (behalve dat je ich komme wel kan bleren maar thats it), dat is bij ons nummer wel anders
  Redactie Sport vrijdag 16 mei 2025 @ 09:19:16 #194
pi_217651517
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:16 schreef TheVulture het volgende:
Ik ben een beetje bang dat de televote gaat tegenvallen, er zitten 3 televotekanonnen, Israël, Oekraïne, veel buren en diaspora in het veld dat je als Claude mag hopen op een punt of 3 per land max.

Ik denk dat het ergens tussen 50 en 100 punten max gaan worden...
En de televotingkanonnen zijn allemaal West-Europees (waarbij je over Estland kunt discussiëren) en vrijwel alle west-europese landen hebben zich gekwalificeerd (allemaal even lachen om België en Ierland).

Ik vraag me wel af welk oostblokland gaat profiteren. Albanië is traditioneel ook niet het meest geliefde land in de Balkan, Griekenland dito. Wat hebben we dan nog over? Ik zie Polen nog wel vlammen daardoor.
pi_217651535
Er zit trouwens ook een pauze voor ons lijkt me, aangezien het gisteren ook even duurde om dat gordijn van Letland weg te krijgen.
pi_217651543
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:17 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Ik vraag me toch af of dat echt uitmaakt - als televoter denk je toch niet: 'Estland, best lollig - oh Israel doet mee, ik stem op Israel!!1!!1'

Dat je nummer dood kan slaan net voor of na een knotsgekke act, daar geloof ik wel in, maar ik kan me niet voorstellen dat omdat je direct voor Israel moet, je ineens minder stemmen pakt. Direct na lijkt me wel een probleempositie trouwens, als iemand wegzapt omdat anti-Israel, dan pik je meteen de zingende kraanmachinist ook niet mee.
Het probleem is sowieso meer dat er genoeg mensen pas om half 10 ofzo inschakelen en dan wel stemmen op de favoriet van wat ze gezien hebben.

Al zou Israël er dan nog steeds uitspringen als duidelijk de beste van de eerste zoveel als er niet wat andere goede liedjes omheen gezet zouden worden.
  vrijdag 16 mei 2025 @ 09:21:35 #197
248295 TDHS
2 hoog achter
pi_217651552
blegh. inmiddels naar zes procent.
pi_217651566
quote:

[..]

Meh, het is wel degelijk een publiek geheim dat de EBU bepaalde landen liever niet (meer) als organisator ziet.
pi_217651577
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:19 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
En de televotingkanonnen zijn allemaal West-Europees (waarbij je over Estland kunt discussiëren) en vrijwel alle west-europese landen hebben zich gekwalificeerd (allemaal even lachen om België en Ierland).

Ik vraag me wel af welk oostblokland gaat profiteren. Albanië is traditioneel ook niet het meest geliefde land in de Balkan, Griekenland dito. Wat hebben we dan nog over? Ik zie Polen nog wel vlammen daardoor.
Vanuit ex-Joegoslavië zal er nog wel het nodige naar Italië gaan. Naast Albanië dan. En vanzelfsprekend Oekraïne en Estland vanuit de bredere regio.
pi_217651579
quote:

[..]

Je bent wat naïef. De EBU kan een overwinning voor een groot deel regisseren. Vorig jaar werd Nemo slechts 4e in de halve finale, zelfs achter Armenië. In de finale werden ze 5e in de televote. Komt gewoon door de startpositie. Kroatië of Zwitserland mocht winnen, het werd Zwitserland.

Dit jaar mogen Frankrijk of Zweden winnen, en dan liefst Frankrijk. Volgend jaar de 70e editie van Eurovisie, zou natuurlijk heel goed zijn qua marketing als dat in Parijs kon gebeuren. Ze krijgen de perfecte startpositie en een uitzondering rondom het geklooi met zand op het podium. Helaas is het nummer wel erg matig dus is het waarschijnlijk niet voldoende... maar de EBU heeft zeker z'n best gedaan.
  Redactie Sport vrijdag 16 mei 2025 @ 09:23:25 #201
pi_217651594
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:20 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Het probleem is sowieso meer dat er genoeg mensen pas om half 10 ofzo inschakelen en dan wel stemmen op de favoriet van wat ze gezien hebben.

Al zou Israël er dan nog steeds uitspringen als duidelijk de beste van de eerste zoveel als er niet wat andere goede liedjes omheen gezet zouden worden.
Ja dat vroeg in de running order zitten relatief vervelend is, is wel logisch. En logisch, Israel heeft, eerlijk is eerlijk, ook echt wel een goed liedje gestuurd.
pi_217651599
quote:

[..]

Polen profiteert sowieso van diasporavoting natuurlijk.
  Redactie Sport vrijdag 16 mei 2025 @ 09:24:47 #203
pi_217651608
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:22 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Vanuit ex-Joegoslavië zal er nog wel het nodige naar Italië gaan. Naast Albanië dan. En vanzelfsprekend Oekraïne en Estland vanuit de bredere regio.
Oja, Italië gaat hier ook wel van profiteren natuurlijk. En er wonen natuurlijk wel genoeg Albanezen her en der om daar in de regio ietwat van te profiteren.
pi_217651618
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:17 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Ik denk ook niet dat het werkt, maar de EBU gelooft dit duidelijk wel. Ze doen twee jaar op rij precies hetzelfde, eerst met Joost en nu met Tommy Cash.

Maar mensen stemmen natuurlijk toch wel op Israël, het maakt feitelijk geen reet uit wat ze doen. Het grootste deel van de televoters op Israël vorig jaar heeft de show waarschijnlijk niet eens gezien.
pi_217651631
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:22 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Je bent wat naïef. De EBU kan een overwinning voor een groot deel regisseren. Vorig jaar werd Nemo slechts 4e in de halve finale, zelfs achter Armenië. In de finale werden ze 5e in de televote. Komt gewoon door de startpositie. Kroatië of Zwitserland mocht winnen, het werd Zwitserland.

Dit jaar mogen Frankrijk of Zweden winnen, en dan liefst Frankrijk. Volgend jaar de 70e editie van Eurovisie, zou natuurlijk heel goed zijn qua marketing als dat in Parijs kon gebeuren. Ze krijgen de perfecte startpositie en een uitzondering rondom het geklooi met zand op het podium. Helaas is het nummer wel erg matig dus is het waarschijnlijk niet voldoende... maar de EBU heeft zeker z'n best gedaan.
Hear, hear.
  Redactie Sport vrijdag 16 mei 2025 @ 09:26:27 #206
pi_217651635
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:25 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Ik denk ook niet dat het werkt, maar de EBU gelooft dit duidelijk wel. Ze doen twee jaar op rij precies hetzelfde, eerst met Joost en nu met Tommy Cash.

Maar mensen stemmen natuurlijk toch wel op Israël, het maakt feitelijk geen reet uit wat ze doen. Het grootste deel van de televoters op Israël vorig jaar heeft de show waarschijnlijk niet eens gezien.
Er zit denk ik weinig correlatie tussen Israel-sympathisanten en ESF-liefhebbers, dus daar geloof ik wel in.
  Redactie Sport vrijdag 16 mei 2025 @ 09:27:38 #207
pi_217651652
quote:

[..]

Daar heeft de winst natuurlijk weinig te maken met wie de volgende keer mag organiseren. Als dat wel zo zou zijn, zou de immer corrupte FIFA de zandbaklanden wel een handje helpen.
pi_217651657
Zojuist de recap bekeken. De landen die er wat mij betreft positief uitspringen:

- IJsland (10) kan best leuk gaan scoren. De meest vrolijke upbeat na de zwanenzang van Oostenrijk (9).
- Griekenland (17) mag een bloemetje sturen naar de EBU. Een rustpuntje na een aantal upbeat songs, met direct Armenië erna.
- Portugal (21) viel me ook positief op, na de bak herrie (sorry) van Malta.

Wat de rest betreft:
- Estland (3) zit na twee upbeat songs en voor Israël, waardoor Israël er eigenlijk beter uit komt dan Estland. Lullig voor Tommy Cash.
- Oekraïne (7) wordt volledig geneutraliseerd na twee upbeat nummers van Litouwen (5) en Spanje (6).
- Claude na Letland, voor Finland. Niet ideaal. Ik ben bang voor het S10 effect.
- De stoeipoes van Finland (13) en Polen (15) zitten elkaar mijns inziens in de weg. Met het niemandalletje van Italië ertussen (14). En dan ook nog Duitsland (16) erna met een upbeat liedje. Griekenland (17) zit echt lekker daar, maar het nummer en zangeres doen mij niets.
- Zwitserland (19) zit tussen twee drukke nummers in. Maar vissen die niet in dezelfde vijver als Frankrijk (24)? Ik had bij Frankrijk zoiets van: goh alweer een Franse ballade. Weet niet of dat positief is! En Frankrijk is ook minder toegankelijk dan het nummer van Claude. Het Franse nummer doet mij eerlijk gezegd niet zoveel eigenlijk, al zullen de jury’s er wel voor gaan.
- Zweden (23) na upbeat Denemarken is ook niet ideaal, maar Zweden blijft wel overeind. De hype is real.

Ik zie Zweden winnen omdat ze er uitspringen, en omdat de jury’s het niet volledig gaan negeren.
pi_217651692
quote:

[..]

Ik vind Albanië echt een kandidaat voor de top 5, de hele balkanregio zal daar met wat hulp van diaspora hun 12 punten aan gaan geven, en ik zie veel jury's ook wel voor hen gaan dit keer...
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_217651702
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:26 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Er zit denk ik weinig correlatie tussen Israel-sympathisanten en ESF-liefhebbers, dus daar geloof ik wel in.
Dat denk ik ook niet. Maar voor de EBU is het ook belangrijk dat Israël de televoting niet wint. Want dan krijg je een jaar lang gelul over “the people’s winner” enzo.
  Redactie Sport vrijdag 16 mei 2025 @ 09:31:47 #211
pi_217651704
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:27 schreef Orange123 het volgende:
- Oekraïne (7) wordt volledig geneutraliseerd na twee upbeat nummers van Litouwen (5) en Spanje (6).
Alsof de Oekraine-stemmers op het land stemmen omdat het zo'n goed liedje is. Zeker nu het oostblok zo goed als afwezig is in de finale gaan die gewoon heel hoog eindigen in de televote (ik sluit winst niet eens uit)
  Redactie Sport vrijdag 16 mei 2025 @ 09:32:48 #212
pi_217651723
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:30 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Ik vind Albanië echt een kandidaat voor de top 5, de hele balkanregio zal daar met wat hulp van diaspora hun 12 punten aan gaan geven, en ik zie veel jury's ook wel voor hen gaan dit keer...
Ik denk dat Albanië wel heel goed gaat scoren bij de oostblokjury's ja. Die pakken top 5 in de juryvote denk ik. Dan zullen ze in de televoting misschien 10e worden, maar daarmee doe je gewoon mee om een topklassering.
pi_217651770
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:31 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Alsof de Oekraine-stemmers op het land stemmen omdat het zo'n goed liedje is. Zeker nu het oostblok zo goed als afwezig is in de finale gaan die gewoon heel hoog eindigen in de televote (ik sluit winst niet eens uit)
Ze zullen (net als Polen) veel televote stemmen krijgen dankzij alle diaspora etc. En wat sympathy votes vanwege de oorlog.

Maar winnen? Dat nummer van Oekraïne is toch eigenlijk te matig om veel stemmen te krijgen van een jury?
pi_217651813
Prima plek gekregen toch? In het midden van het eerste blokje 'favorieten'.
pi_217651816
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:32 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Ik denk dat Albanië wel heel goed gaat scoren bij de oostblokjury's ja. Die pakken top 5 in de juryvote denk ik. Dan zullen ze in de televoting misschien 10e worden, maar daarmee doe je gewoon mee om een topklassering.
Ik denk ook een top-10 notering voor Albanië, en vooral door de jury’s. Positie 26 heeft ook nog nooit gewonnen toch… Laatste positie is voor televote helemaal niet zo gunstig. En vlak daarvoor de topfavorieten. Hmm.

[ Bericht 1% gewijzigd door Orange123 op 16-05-2025 09:42:02 (.) ]
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 16 mei 2025 @ 09:41:27 #216
284411 crew  heywoodu
pi_217651819
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:22 schreef blackswangreen het volgende:

[..]

Op basis waarvan 'mocht' Kroatië vorig jaar winnen? Zagreb is toch niet zo bijzonder dat de EBU daar graag naartoe wilde ofzo?

Buiten dat het gewoon een lekker nummer was dat had moeten winnen.
pi_217651821
pi_217651828
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:41 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Op basis waarvan 'mocht' Kroatië vorig jaar winnen? Zagreb is toch niet zo bijzonder dat de EBU daar graag naartoe wilde ofzo?

Buiten dat het gewoon een lekker nummer was dat had moeten winnen.
Omdat er veel landen in de regio zijn afgehaakt, en ze die weer terug wilden hebben op het ESF.
pi_217651829
Het is gewoon weer een matige kutplek, hoe je het ook bekijkt.
  vrijdag 16 mei 2025 @ 09:43:03 #220
478909 molloot200
alles muziek.
pi_217651836
quote:
Ja hehe, ik denk echt dat de Producer’s Choice de slechtste keuze is die de afgelopen jaren is gemaakt bij het ESF.

De televote only semi finals vallen me niets tegen, als dingen als Portugal en Letland nog steeds kunnen kwalificeren vind ik het wel oké :)
pi_217651840
Aanhakend op de discussie die ik hier teruglees helemaal mee eens. Nederland wordt altijd genaaid door de EBU met dit soort startposities. Maar ook met televote stemmen. Alleen Duncan scoorde hoger dan 50 punten te afgelopen 10 jaar en zelfs die won te televote nog niet eens. Wat een drama. Zweden bijvoorbeeld krijgt altijd voordeel. Zowel qua positie of qua jurystemmen. Ook al is het lied not zo slecht. Als c'est la vie een nummer van Zweden was dan stonden we sowieso op 20% bij de bookmakers. Voor het festival is het helemaal niet goed als Zweden weer wint.
pi_217651845
quote:
Beetje flauw van Cornald, vorig jaar moesten ze als eerste en met Loreen als negende.
  vrijdag 16 mei 2025 @ 09:45:07 #223
478909 molloot200
alles muziek.
pi_217651857
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:43 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Beetje flauw van Cornald, vorig jaar moesten ze als eerste en met Loreen als negende.
Vorig jaar waren ze gastland dus moesten ze hun startplek loten. Jaar daarvoor bij Loreen was het team wat de volgorde bepaalde niet Zweeds.
pi_217651861
“Prima start plek, echt gematst door de EBU”, aldus Aran_B (geen familie van) op 538.

Kennelijk ook kleine aanpassing aan Claude’s outfit: meer parels.
pi_217651864
12e plek valt toch mee?
In 2019 was volgens mij iedereen enthousiast dat Duncan op die plek was gezet.
En zo niet, het resultaat mocht er toch zijn?
Ook toen waren er mensen die het een gezapig liedje vonden, en Duncan was ook niet altijd stemvast. Maar het werkte wel. Geen 1e plek bij vakjury en televote maar toch uiteindelijk de winst pakken.

Want als een liedje je pakt dan kies je daarvoor, op welke startplek dan ook.

Dus ik vertrouw op Claude, misschien niet de winst maar wel een mooie top 10 (of 5). *O*

Oh ja Zweden moest toen voor Duncan, had startplek 9 en werd uiteindelijk 4e!
pi_217651873
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:45 schreef molloot200 het volgende:

[..]
Vorig jaar waren ze gastland dus moesten ze hun startplek loten. Jaar daarvoor bij Loreen was het team wat de volgorde bepaalde niet Zweeds.
Maar dan nog, als ik de laatste 10 jaar zie dan zijn juist posities 10-12 de winnende.
  Moderator vrijdag 16 mei 2025 @ 09:47:23 #227
446930 crew  ESF1Gamer
pi_217651876
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:45 schreef summer52 het volgende:
12e plek valt toch mee?
In 2019 was volgens mij iedereen enthousiast dat Duncan op die plek was gezet.
En zo niet, het resultaat mocht er toch zijn?
Ook toen waren er mensen die het een gezapig liedje vonden, en Duncan was ook niet altijd stemvast. Maar het werkte wel. Geen 1e plek bij vakjury en televote maar toch uiteindelijk de winst pakken.

Want als een liedje je pakt dan kies je daarvoor, op welke startplek dan ook.

Dus ik vertrouw op Claude, misschien niet de winst maar wel een mooie top 10 (of 5). *O*
That's the spirit *O*

Dat gezeik over de startplek van vorig jaar kon ik begrijpen, maar nu heb ik iets van prima startplek.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
  Moderator vrijdag 16 mei 2025 @ 09:48:21 #228
446930 crew  ESF1Gamer
pi_217651885
Misschien krijgt NL ook wel pity votes vanwege het gedonder van vorig jaar.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
pi_217651889
quote:
Cornald geeft ook echt geen fuck meer he :D
pi_217651894
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:48 schreef ESF1Gamer het volgende:
Misschien krijgt NL ook wel pity votes vanwege het gedonder van vorig jaar.
Dat weet mevrouw Petrovic uit Novi Sad echt niet meer.
  Moderator vrijdag 16 mei 2025 @ 09:49:26 #231
446930 crew  ESF1Gamer
pi_217651895
Als de EBU Israël echt niet willen laten winnen, dan had Israel wel startpositie 2 gekregen.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
pi_217651902
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:43 schreef molloot200 het volgende:

[..]
Ja hehe,

Nou ja, zo “hehe” is dat blijkbaar niet, als je ziet hoeveel mensen blijkbaar nog denken dat we een goede startpositie hebben.
pi_217651907
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:49 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Nou ja, zo “hehe” is dat blijkbaar niet, als je ziet hoeveel mensen blijkbaar nog denken dat we een goede startpositie hebben.
Maar die hebben we ook, laatste 10 jaar komen de meeste winnaars uit de 8-14 groep. Het is echt een heel achterhaald idee dat je alleen kan winnen vanuit eindposities tweede helft. Niet gebaseerd op enige statistiek.
pi_217651908
Zoals ik al eerder zei, elk ander land dat in de afgelopen jaren meerdere malen had gewonnen zoals Zweden had nu geen voorkeursbehandeling meer gekregen.
pi_217651911
quote:
Maar Cornald… Dat Nederland 1e helft krijgt is niet meer dan logisch. Met Franstalige songs van Frankrijk en Zwitserland in de 2e helft (die kunnen elkaar in de weg zitten). En dan mag NL nog blij zijn dat ze plek 12 krijgen en niet plek 2 zoals Luxemburg.

Alleen Finland na Claude… Dat is een terechte klacht. En persoonlijk had ik ook liever een druk nummer vóór Claude gehad. Toch een beetje genaaid weer dus.
pi_217651930
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:46 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Maar dan nog, als ik de laatste 10 jaar zie dan zijn juist posities 10-12 de winnende.
Tussendoor is het systeem ook veranderd, met dat producers choice sinds vorig jaar. Daarvoor werden favorieten met eerste starthelft doorgaans ergens op 8-13 gezet, dus logisch dat die startposities statistisch gezien beter scoren.

En je hebt nu twee jaar op rij een rare volgorde omdat Israël zo nodig benadeeld moet worden.
pi_217651978
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:47 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
That's the spirit *O*

Dat gezeik over de startplek van vorig jaar kon ik begrijpen, maar nu heb ik iets van prima startplek.
Vreselijk he?

Liedje is goed of niet, artiest of act spreekt je aan of niet en je stemt daarop of niet. Punt uit. :)
pi_217651992
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:48 schreef Em31 het volgende:

[..]
Dat producer’s choice moet je ook gewoon afschaffen, zeker als er zulke opzichtige keuzes worden gemaakt waaraan iedere insider zoals Cornald kan zien dat je niet objectief bent. Cornald gooit er voor de politieke correctheid nog even Israël bij, dat meent hij natuurlijk niet maar zo kunnen ze hem er niet van betichten anti-Israël te zijn.
  Redactie Sport vrijdag 16 mei 2025 @ 09:58:02 #239
pi_217652016
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:36 schreef Orange123 het volgende:

[..]
Ze zullen (net als Polen) veel televote stemmen krijgen dankzij alle diaspora etc. En wat sympathy votes vanwege de oorlog.

Maar winnen? Dat nummer van Oekraïne is toch eigenlijk te matig om veel stemmen te krijgen van een jury?
Winst in de televote he ;) Ook omdat de West-Europese televote zich nog een beetje verspreidt over Zweden, Estland, IJsland, nog wat Israel-sympathie...
  roze vrijdag 16 mei 2025 @ 09:59:07 #240
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_217652029
quote:
Ik ben gisteren voor de uitslagen gaan slapen maar liet hij dit keer wel eerst de dames het vertellen? :D
Your beauty never ever scared me.
  Redactie Sport vrijdag 16 mei 2025 @ 10:00:00 #241
pi_217652039
Gewoon alleen nog maar startnummers loten en verder niks. Als je nummer 3 krijgt heb je pech en als je nummer 24 krijgt heb je geluk. Maar dan heeft in ieder geval niemand de schijn tegen.

Ja, ik weet het, dit gaat niet gebeuren.
  vrijdag 16 mei 2025 @ 10:00:34 #242
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_217652047
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:55 schreef summer52 het volgende:

[..]
Vreselijk he?

Liedje is goed of niet, artiest of act spreekt je aan of niet en je stemt daarop of niet. Punt uit. :)
Zou leuk zijn als het inderdaad zo werkte :)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 16 mei 2025 @ 10:00:51 #243
163650 Greys
pi_217652052
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:59 schreef Ama het volgende:

[..]
Ik ben gisteren voor de uitslagen gaan slapen maar liet hij dit keer wel eerst de dames het vertellen? :D
Ja en hij dacht dat dinsdag ook gewoon te doen he. Daar ter plekke deed hij dat ook gewoon goed. Dat de tv uitzending hier 2 seconden achterliep op wat er in de zaal gebeurde kon hij niks aan doen. :)
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_217652054
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:00 schreef Mexicanobakker het volgende:
Gewoon alleen nog maar startnummers loten en verder niks. Als je nummer 3 krijgt heb je pech en als je nummer 24 krijgt heb je geluk. Maar dan heeft in ieder geval niemand de schijn tegen.

Ja, ik weet het, dit gaat niet gebeuren.
Weet ook niet of ik dat een goed idee vind. Kun je zo maar een hele saaie show van krijgen met bijvoorbeeld 4 ballads achter elkaar of alle favorieten in het begin.
  vrijdag 16 mei 2025 @ 10:01:22 #245
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_217652056
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:59 schreef Ama het volgende:

[..]
Ja. Maar bij semi final 1 was hij uiteraard ook niet met opzet sneller.
pi_217652059
Ben bang dat het een pijnlijk moment wordt zaterdag. Dat we best aardig wat jurypunten sprokkelen om vervolgens tijdens de televote een magere score te krijgen. Vind ik altijd de meest ongemakkelijke momenten, omdat het in de manier van presenteren dan zo opvalt.
  roze vrijdag 16 mei 2025 @ 10:01:48 #247
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_217652060
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:01 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Ja. Maar bij semi final 1 was hij uiteraard ook niet met opzet sneller.
Nee dat begrijp ik ook wel. :D
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 16 mei 2025 @ 10:01:52 #248
163650 Greys
pi_217652062
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:01 schreef aarontje112 het volgende:

[..]
Weet ook niet of ik dat een goed idee vind. Kun je zo maar een hele saaie show van krijgen met bijvoorbeeld 4 ballads achter elkaar of alle favorieten in het begin.
Ik vind dat zelf echt minder erg dan dit veel te sturende gedoe van de makers.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  roze vrijdag 16 mei 2025 @ 10:02:29 #249
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_217652071
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:00 schreef Greys het volgende:

[..]
Ja en hij dacht dat dinsdag ook gewoon te doen he. Daar ter plekke deed hij dat ook gewoon goed. Dat de tv uitzending hier 2 seconden achterliep op wat er in de zaal gebeurde kon hij niks aan doen. :)
Ik zei dinsdag ook al dat hij het vast niet expres deed maar maakte het niet minder irritant. :D
  Redactie Sport vrijdag 16 mei 2025 @ 10:02:36 #250
pi_217652074
quote:

[..]
Dat is dan maar zo. Tis tenminste wel eerlijk.
pi_217652079
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:01 schreef Greys het volgende:

[..]
Ik vind dat zelf echt minder erg dan dit veel te sturende gedoe van de makers.
Hmm ja, misschien gewoon weer terug naar 1e en 2e helft.
pi_217652131
quote:

[..]
Nu heb je 2 favorieten bij de eerste 4 en dingen als Spanje, Oekraïne en UK achter elkaar. Dat zou met loten niet zo snel gebeuren.
pi_217652149
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:00 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Idd.
Startpositie is gewoon erg bepalend (zie Nemo). En ook of iets eruit springt in de recap. Met maar liefst 26 nummers. Het liefst wil je veel contrast met het nummer ervoor en erna.

Ik bekeek net de recap van 2019 en vond Duncan er ook niet zo uitspringen eigenlijk. En dat bleek ook meer een sprokkelaar dan een televote-kanon.

Bij Claude denk ik: 12e positie is helemaal prima, alleen Letland ervoor en Finland had beter gekund. Hmm.
  vrijdag 16 mei 2025 @ 10:11:58 #254
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_217652169
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:03 schreef aarontje112 het volgende:

[..]
Hmm ja, misschien gewoon weer terug naar 1e en 2e helft.
Heeft mijn voorkeur, zelfs als de 3 favorieten dan eerste helft trekken, so what, dan zet je die een beetje uit elkaar.
  vrijdag 16 mei 2025 @ 10:12:04 #255
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_217652172
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:09 schreef Orange123 het volgende:

[..]
Idd.
Startpositie is gewoon erg bepalend (zie Nemo). En ook of iets eruit springt in de recap. Met maar liefst 26 nummers. Het liefst wil je veel contrast met het nummer ervoor en erna.

Ik bekeek net de recap van 2019 en vond Duncan er ook niet zo uitspringen eigenlijk. En dat bleek ook meer een sprokkelaar dan een televote-kanon.
Niet alleen startpositie. Mensen stemmen ook massaal op landen om andere redenen zoals diaspora of oorlog. Maar startpositie maakt absoluut uit.
pi_217652181
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:00 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Bij mij wel. Ja misschien ben ik naïef maar je gaat toch op een liedje stemmen wat je voorkeur heeft.
Ik doe dat wel en ik hoop dat het grotendeel van de stemmers dat ook doet. :)
  Redactie Sport vrijdag 16 mei 2025 @ 10:13:15 #257
pi_217652189
Is een kleinere finale geen optie? Gewoon maar 16 landen in de finale. Alleen de top 5 van elke halve finale door.
  vrijdag 16 mei 2025 @ 10:15:26 #258
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_217652209
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:12 schreef summer52 het volgende:

[..]
Bij mij wel. Ja misschien ben ik naïef maar je gaat toch op een liedje stemmen wat je voorkeur heeft.
Ik doe dat wel en ik hoop dat het grotendeel van de stemmers dat ook doet. :)
Schijnt dat een deel van de mensen ongeveer eerste uur missen. Kijkcijfers zijn altijd hoogste daarna. Rond 23 uur haken dan weer wat mensen af die waarschijnlijk naar bed gaan.
  vrijdag 16 mei 2025 @ 10:17:59 #259
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_217652237
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 09:48 schreef Em31 het volgende:

[..]
Jawel, nog één fuckje, aan de EBU :+
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  vrijdag 16 mei 2025 @ 10:18:23 #260
181519 Guanabana
Pluviophile
pi_217652241
Ik voel me na ruim 10 jaar ESF volgen soms nog steeds een n00b hier :P :'), zo slecht is 12e toch niet, had veel slechter kunnen zijn immers. Duncan moest inderdaad ook als 12e.

En trouwens, is het weer dat je kan stemmen vanaf het begin, zoals vorig jaar? Dan maakt het waarschijnlijk nog minder uit?
Koel en donker bewaren
pi_217652244
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:15 schreef Momo het volgende:

[..]
Schijnt dat een deel van de mensen ongeveer eerste uur missen. Kijkcijfers zijn altijd hoogste daarna. Rond 23 uur haken dan weer wat mensen af die waarschijnlijk naar bed gaan.
[ afbeelding ]
Dan zou Claude ongeveer om 22.00 uur moeten? Dan is dat toch gunstig? :)
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 16 mei 2025 @ 10:18:57 #262
163650 Greys
pi_217652251
Duncan moest ook als 12e dus hup Claude!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_217652267
quote:

[..]
[ afbeelding ]
Maar plek 26 wint toch juist nooit? Wat was de laatste keer dat een nummer vanaf plek 26 goed scoorde?

Plek 12 is gewoon prima idd. Alleen Finland erna is minder.
  vrijdag 16 mei 2025 @ 10:20:36 #264
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_217652274
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:18 schreef summer52 het volgende:

[..]
Dan zou Claude ongeveer om 22.00 uur moeten? Dan is dat toch gunstig? :)
Denk rond 22:15- 22:30 inderdaad, wat dat betreft wel ideaal.
  vrijdag 16 mei 2025 @ 10:20:58 #265
181519 Guanabana
Pluviophile
pi_217652278
quote:

[..]
[ afbeelding ]
Huh, dat hoe later hoe beter geloof ik eigenlijk niet zo? Als je als allerlaatste moet zijn mensen er wel klaar mee toch.
Koel en donker bewaren
  vrijdag 16 mei 2025 @ 10:22:09 #266
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_217652285
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:20 schreef Guanabana het volgende:

[..]
Huh, dat hoe later hoe beter geloof ik eigenlijk niet zo? Als je als allerlaatste moet zijn mensen er wel klaar mee toch.
Dat had ik bij beide semi’s wel ja :')
pi_217652289
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:20 schreef Momo het volgende:

[..]
Denk rond 22:15- 22:30 inderdaad, wat dat betreft wel ideaal.
Zie wel, helemaal oké die 12e plek. *O*
Zo ik ga mijzelf nu trakteren op een bak koffie met een slagroomgebakje. c_/
pi_217652312
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:20 schreef Orange123 het volgende:

[..]
Maar plek 26 wint toch juist nooit? Wat was de laatste keer dat een nummer vanaf plek 26 goed scoorde?

Plek 12 is gewoon prima idd. Alleen Finland erna is minder.
2021 Italië als laatste? Won.
pi_217652317
Is het stemmen weer achteraf? Of weer vanaf de start van de show?
  Redactie Sport vrijdag 16 mei 2025 @ 10:28:19 #270
pi_217652320
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:26 schreef HenkjeNL2 het volgende:

[..]
Florida was toen als laatste toch?
pi_217652321
2: Hey, Luxemburg doet mee. Oh ze zingt in het Frans.

12: Wat een leuke charismatische jongen. Mooi toegankelijk liedje, in het Frans en Engels. Huh, is dit Nederland?

19: Goh, Zwitserland zingt ook in het Frans.

24: Nóg een Franse ballade *zucht*
pi_217652334
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:26 schreef HenkjeNL2 het volgende:

[..]
Nee, die waren 24e :)
  Redactie Sport vrijdag 16 mei 2025 @ 10:31:19 #273
pi_217652344
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:29 schreef Orange123 het volgende:

[..]
Nee, die waren 24e :)
Italië won gewoon hoor.
pi_217652362
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:20 schreef Guanabana het volgende:

[..]

Dit jaar wel, denk ik, want jezus wat een bagger zit ertussen. En ik geloof ook niet zozeer dat de stemmers voor Claude en de stemmers voor Erika Vikman veel overlap hebben. Maar ja, S10 trad op als 11e, tussen de latere nummer 1 (Stefania) en nummer 3 (Slomo) en die verdween helemaal. Dus het heeft zeker wel effect als je wordt weggedrukt door het geweld dat na je komt, met een lief liedje dat misschien een beetje instant impact mist.
pi_217652369
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:33 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Dit jaar wel, denk ik, want jezus wat een bagger zit ertussen. En ik geloof ook niet zozeer dat de stemmers voor Claude en de stemmers voor Erika Vikman veel overlap hebben. Maar ja, S10 trad op als 11e, tussen de latere nummer 1 (Stefania) en nummer 3 (Slomo) en die verdween helemaal. Dus het heeft zeker wel effect als je wordt weggedrukt door het geweld dat na je komt, met een lief liedje dat misschien een beetje instant impact mist.
De diepte was sowieso natuurlijk geen televote kanon
pi_217652372
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:31 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Italië won gewoon hoor.
Startplek 24. Niet als laatste.

Mijn vraag was: Heeft er ooit een land goed gescoord vanaf positie 26?
pi_217652388
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:35 schreef Orange123 het volgende:

[..]

Il Volo won de televoting.

Maar meestal is allerlaatste niet gunstig, omdat mensen dan na een minuut hun lijstjes gaan maken. Iets ervoor is beter.
  vrijdag 16 mei 2025 @ 10:37:37 #278
181519 Guanabana
Pluviophile
pi_217652399
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:35 schreef Orange123 het volgende:

[..]

Italië 2018 scoorde heel goed.

edit: Oh werd 5e.
Koel en donker bewaren
pi_217652405
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:18 schreef Greys het volgende:
Duncan moest ook als 12e dus hup Claude!
Als je de twee N’en in DUNCAN vervangt door een L en een E en je husselt de letters, dan staat er CLAUDE.
pi_217652413
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:34 schreef HenkjeNL2 het volgende:

[..]
De diepte was sowieso natuurlijk geen televote kanon
Ik vind dat er wel veel overeenkomsten zijn. Leuk Spotify-liedje, bij de eerste keer horen een beetje simpel en veel lalala, nogal understated staging, wel gebracht met de nodige emotie.
pi_217652420
Ik geloof trouwens niet dat Zweden de televote kan winnen (dat gaat tussen Israël, Oekraïne en Finland, denk ik) en ook niet dat Zweden veel punten van jury's krijgt. Ik denk dat de jury massaal voor Oostenrijk en Frankrijk gaat, met daarna Nederland.

Nederland zie ik dus wel top 3 halen bij de jury en misschien ook wel top 5 bij de televote.

Dan krijg je dat alles dicht op elkaar zit, maar zie ik eerder een winstroute voor Nederland dan voor Zweden... al denk ik dat het uiteindelijk tussen Israël, Oekraïne en Oostenrijk gaat.
pi_217652430
Misschien een beetje off topic, maar weet niet waar ik het anders moet plaatsen:

Vinden jullie het ook niet een beetje een braaf jaar? Er is wat mij betreft maar weinig hype en een gezonde dosis drama (dan doel ik niet op de diskwalificatie van Joost :')). De nummers zijn natuurlijk al vrij gezapig, maar er zijn maar weinig optredens die ik heb teruggekeken en zie ook op socials niet echt veel gebeuren…
pi_217652447
Recency bias bestaat, maar je hebt natuurlijk ook een bias omdat goede nummers altijd op latere posities in de 1e/2e helft worden gezet. Het is een soort van feedback loop. Men denkt dat je die posities nodig hebt om te winnen en vervolgens worden goede nummers daar ook weer geplaatst. Dus het gevoel versterkt zichzelf terwijl andere opties nooit echt geprobeerd zijn.

Ik heb zelf het idee dat dit een prima positie is. Televote zal vrij verspreid gaan liggen zoals vorig jaar en jury zal waarschijnlijk weer de grootste factor worden en dan is het wel lekker dat je voor Finland zit.
  vrijdag 16 mei 2025 @ 10:44:09 #284
179307 Saboo
Hoi ik zit op fok
pi_217652449
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:42 schreef aarontje112 het volgende:
Misschien een beetje off topic, maar weet niet waar ik het anders moet plaatsen:

Vinden jullie het ook niet een beetje een braaf jaar? Er is wat mij betreft maar weinig hype en een gezonde dosis drama (de diskwalificatie van Joost daargelaten). De nummers zijn natuurlijk kwalitatief al vrij gezapig, maar er zijn maar weinig optredens die ik heb teruggekeken en zie ook op socials niet echt veel gebeuren…
Ja, maar vind het eigenlijk wel heel gaaf dat het nog helemaal open ligt qua winnaar.

Kwaliteit van liedjes is alleen.... Meh :P .... (Mijn sport-playlist is wel goed aangevuld gezien het hoge aantal stampnummers :+ )
  vrijdag 16 mei 2025 @ 10:44:48 #285
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_217652456
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:42 schreef aarontje112 het volgende:

Vinden jullie het ook niet een beetje een braaf jaar? Er is wat mij betreft maar weinig hype en een gezonde dosis drama (dan doel ik niet op de diskwalificatie van Joost :')). De nummers zijn natuurlijk kwalitatief al vrij gezapig, maar er zijn maar weinig optredens die ik heb teruggekeken en zie ook op socials niet echt veel gebeuren…
Ja, ik ervaar het ook als een tam jaar. Ik had al relatief weinig voorpret door vorig jaar en met de nummers van dit jaar heb ik niet zoveel.
De grootste emotie die ik voelde was dat we mogelijk de staging weer verkloot hadden :')
  Moderator vrijdag 16 mei 2025 @ 10:46:08 #286
446930 crew  ESF1Gamer
pi_217652466
quote:

Vinden jullie het ook niet een beetje een braaf jaar? Er is wat mij betreft maar weinig hype en een gezonde dosis drama (dan doel ik niet op de diskwalificatie van Joost :')). De nummers zijn natuurlijk al vrij gezapig, maar er zijn maar weinig optredens die ik heb teruggekeken en zie ook op socials niet echt veel gebeuren…
Alleen dat België niet naar de finale is gegaan, vind ik een kleine drama.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
pi_217652469
quote:

Vinden jullie het ook niet een beetje een braaf jaar? Er is wat mij betreft maar weinig hype en een gezonde dosis drama (dan doel ik niet op de diskwalificatie van Joost :')). De nummers zijn natuurlijk kwalitatief al vrij gezapig, maar er zijn maar weinig optredens die ik heb teruggekeken en zie ook op socials niet echt veel gebeuren…
Ja het is wel echt een matig jaar wat dat betreft. Ook niet echt een hit verder. Interval acts ook zo random eigenlijk.

Plus dat je het publiek zo slecht/niet hoort helpt ook niet mee tijdens het kijken vind ik zelf. Slaat af en toe wat dood. Ik bedoel moet je je voorstellen dat het publiek vorig jaar bij Europapa niet te horen was. :+
  vrijdag 16 mei 2025 @ 10:46:44 #288
181519 Guanabana
Pluviophile
pi_217652471
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:44 schreef Saboo het volgende:

[..]
Ja, maar vind het eigenlijk wel heel gaaf dat het nog helemaal open ligt qua winnaar.

Kwaliteit van liedjes is alleen.... Meh :P .... (Mijn sport-playlist is wel goed aangevuld gezien het hoge aantal stampnummers :+ )
Tja, hoe open ligt het echt? Als straks Zweden wint dan is het het scenario van 2018; (wat ik iemand anders ook al zag schrijven), Netta van tevoren de torenhoge favoriet, tijdens het ESF zelf allemaal speculatie over andere winnaars, en dan uiteindelijk toch gewoon winnen.
Koel en donker bewaren
pi_217652483
quote:

Ik zag gisteren de recap van de gekwalificeerden en ik dacht: jezus, er zit gewoon geen enkel normaal liedje tussen. Alleen Luxemburg. Het is kwalitatief echt heel slecht dit jaar.

Maar ook qua hype is het inderdaad niet veel, Bara Bada Bastu en Espresso Macchiato zijn de grote televoting-favorieten maar als je dan ziet wat die doen qua streams... valt ook wel weer een beetje tegen. Het zijn geen Europapa's, zeg maar.
pi_217652514
quote:

De gebeurtenissen van vorig jaar, een matige line-up, de EBU die repetities/persconferenties/aanwezige pers en alles inperkt, gedoe rond Israël, weinig memorabele shows. Ik denk dat dit gewoon het ESF nieuwe stijl is. Maandag is het voor iedereen al weer grotendeels vergeten.
  vrijdag 16 mei 2025 @ 10:51:19 #291
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_217652518
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:47 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Ik zag gisteren de recap van de gekwalificeerden en ik dacht: jezus, er zit gewoon geen enkel normaal liedje tussen. Alleen Luxemburg. Het is kwalitatief echt heel slecht dit jaar.

Maar ook qua hype is het inderdaad niet veel, Bara Bada Bastu en Espresso Macchiato zijn de grote televoting-favorieten maar als je dan ziet wat die doen qua streams... valt ook wel weer een beetje tegen. Het zijn geen Europapa's, zeg maar.
Nederland is ook heel normaal :)

Edit: of had je hrt over de recap van de 2e semi? Dan snap ik dat je NL niet noemde :+
pi_217652527
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:47 schreef blackswangreen het volgende:

[..]

Ja same. Vond daarom Duitsland er nog best uitspringen gisteren. Maar ook dat kakte naar mate het nummer vorderde een beetje in. Voor mijn gevoel zijn we een beetje terug in de jaren 2008-2012. Hopelijk volgend jaar beter :)
  vrijdag 16 mei 2025 @ 10:52:32 #293
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_217652528
quote:

Het woord 'braaf' zou ik niet persé gebruiken, en 'gezapig' ook niet, met types als die van Finland en Malta ertussen.

Wel: goedkoop, kermisachtig, een verzameling hysterisch gillende keukenmeiden (m/v), enzovoort.
  vrijdag 16 mei 2025 @ 10:54:49 #294
179307 Saboo
Hoi ik zit op fok
pi_217652539
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:46 schreef Guanabana het volgende:

[..]
Tja, hoe open ligt het echt? Als straks Zweden wint dan is het het scenario van 2018; (wat ik iemand anders ook al zag schrijven), Netta de torenhoge favoriet, tijdens het ESF zelf allemaal speculatie over andere winnaars, en dan uiteindelijk toch gewoon winnen.
Ik heb wel echt twijfels over de winst van Zweden. Vond het optreden slechter dan tijdens Melfest en er echt niet uitspringen (waar de hype onder fans natuurlijk op gebaseerd is) en ik denk oprecht dat mensen wel klaar zijn met Zweden. Ook gezien alle ophef om de organisatie.... Die uit erg veel Zweden bestaat. Ik vind het zelf een tof lied, misschien wel mijn favoriet, maar mijn eigen enthousiasme wordt dus wel echt getemperd omdat het (weer) Zweden is :P .

Maarja, da's ook maar mijn onderbuik. De kwalificaties waren ook best verrassend.

Het jaar met Netta kan ik me niet zo goed herinneren, dus misschien heb je gelijk :D .

[ Bericht 8% gewijzigd door Saboo op 16-05-2025 11:06:48 ]
  Moderator vrijdag 16 mei 2025 @ 10:55:08 #295
446930 crew  ESF1Gamer
pi_217652546
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:52 schreef aarontje112 het volgende:

[..]
Ja same. Vond daarom Duitsland er nog best uitspringen gisteren. Maar ook dat kakte naar mate het nummer vorderde een beetje in. Voor mijn gevoel zijn we een beetje terug in de jaren 2008-2012. Hopelijk volgend jaar beter :)
Dat gevoel heb ik ook dat we terug zijn in die jaren.
De jury moet terug komen in semi's.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
pi_217652559
Een tam jaar zonder echte hypes is misschien wel gunstig voor Claude.

Televote kan hij gaan sprokkelen als hij zingt met emo-sie en weer een connectie maakt met de kijker. En in de jurysjow moet het vooral zuiver zijn. :)
pi_217652575
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:55 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Weet niet of het per se jury’s zijn. Van de non-qualifiers is er nou niet een hele bups die ik mis. En landen als Portugal of Letland hebben zich ook gekwalificeerd. Hoop eigenlijk dat er volgend jaar wat meer landen intern gaan kiezen en nummers daardoor wat kwalitatiever worden…
  Redactie Sport vrijdag 16 mei 2025 @ 10:59:34 #298
pi_217652582
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:55 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Dat had misschien 2 of 3 nummers gescheeld.
pi_217652604
Zou wel kunnen dat bepaalde landen al wat idioter kiezen met het idee dat de jury niet aanwezig gaat zijn in de semi, maar dat gebeurt dan al eerder.
pi_217652608
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 10:51 schreef Arizona het volgende:

[..]
Nederland is ook heel normaal :)

Edit: of had je hrt over de recap van de 2e semi? Dan snap ik dat je NL niet noemde :+
Ja, ik bedoel de recap van de 10 gekwalificeerden uit de semi. Claude is ook normaal (lijkt ook wel heel erg op Luxemburg eigenlijk, ook qua kleurstelling).
  vrijdag 16 mei 2025 @ 11:33:20 #301
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_217652840
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2025 11:02 schreef Em31 het volgende:
Zou wel kunnen dat bepaalde landen al wat idioter kiezen met het idee dat de jury niet aanwezig gaat zijn in de semi, maar dat gebeurt dan al eerder.
Dat.

Het Tiktok-gehalte ligt iig hoog.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')