Ja dat vroeg in de running order zitten relatief vervelend is, is wel logisch. En logisch, Israel heeft, eerlijk is eerlijk, ook echt wel een goed liedje gestuurd.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:20 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Het probleem is sowieso meer dat er genoeg mensen pas om half 10 ofzo inschakelen en dan wel stemmen op de favoriet van wat ze gezien hebben.
Al zou Israël er dan nog steeds uitspringen als duidelijk de beste van de eerste zoveel als er niet wat andere goede liedjes omheen gezet zouden worden.
Polen profiteert sowieso van diasporavoting natuurlijk.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:19 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
En de televotingkanonnen zijn allemaal West-Europees (waarbij je over Estland kunt discussiëren) en vrijwel alle west-europese landen hebben zich gekwalificeerd (allemaal even lachen om België en Ierland).
Ik vraag me wel af welk oostblokland gaat profiteren. Albanië is traditioneel ook niet het meest geliefde land in de Balkan, Griekenland dito. Wat hebben we dan nog over? Ik zie Polen nog wel vlammen daardoor.
Oja, Italië gaat hier ook wel van profiteren natuurlijk. En er wonen natuurlijk wel genoeg Albanezen her en der om daar in de regio ietwat van te profiteren.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:22 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Vanuit ex-Joegoslavië zal er nog wel het nodige naar Italië gaan. Naast Albanië dan. En vanzelfsprekend Oekraïne en Estland vanuit de bredere regio.
Ik denk ook niet dat het werkt, maar de EBU gelooft dit duidelijk wel. Ze doen twee jaar op rij precies hetzelfde, eerst met Joost en nu met Tommy Cash.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:17 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik vraag me toch af of dat echt uitmaakt - als televoter denk je toch niet: 'Estland, best lollig - oh Israel doet mee, ik stem op Israel!!1!!1'
Dat je nummer dood kan slaan net voor of na een knotsgekke act, daar geloof ik wel in, maar ik kan me niet voorstellen dat omdat je direct voor Israel moet, je ineens minder stemmen pakt. Direct na lijkt me wel een probleempositie trouwens, als iemand wegzapt omdat anti-Israel, dan pik je meteen de zingende kraanmachinist ook niet mee.
Hear, hear.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:22 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Je bent wat naïef. De EBU kan een overwinning voor een groot deel regisseren. Vorig jaar werd Nemo slechts 4e in de halve finale, zelfs achter Armenië. In de finale werden ze 5e in de televote. Komt gewoon door de startpositie. Kroatië of Zwitserland mocht winnen, het werd Zwitserland.
Dit jaar mogen Frankrijk of Zweden winnen, en dan liefst Frankrijk. Volgend jaar de 70e editie van Eurovisie, zou natuurlijk heel goed zijn qua marketing als dat in Parijs kon gebeuren. Ze krijgen de perfecte startpositie en een uitzondering rondom het geklooi met zand op het podium. Helaas is het nummer wel erg matig dus is het waarschijnlijk niet voldoende... maar de EBU heeft zeker z'n best gedaan.
Er zit denk ik weinig correlatie tussen Israel-sympathisanten en ESF-liefhebbers, dus daar geloof ik wel in.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:25 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat het werkt, maar de EBU gelooft dit duidelijk wel. Ze doen twee jaar op rij precies hetzelfde, eerst met Joost en nu met Tommy Cash.
Maar mensen stemmen natuurlijk toch wel op Israël, het maakt feitelijk geen reet uit wat ze doen. Het grootste deel van de televoters op Israël vorig jaar heeft de show waarschijnlijk niet eens gezien.
Daar heeft de winst natuurlijk weinig te maken met wie de volgende keer mag organiseren. Als dat wel zo zou zijn, zou de immer corrupte FIFA de zandbaklanden wel een handje helpen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:09 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Mwah, niet helemaal, op een WK voetbal is het niet elk jaar een dingetje dat iedereen roept "oh, land X moet zeker weer winnen en land Y mag zeker niet winnen?!".
Hier wordt elk jaar vooral gedaan alsof een groot boos comité vooraf bepaalt dat X of Y wel of niet moet winnen (en dat het sowieso altijd tegen Nederland is, want of Nederland nou voorin, achterin of in het midden zit, de sfeer lijkt altijd te suggereren dat de positie kut is). Ik geloof er meer in dat er gewoon een bepaalde opbouw is met als hoofddoel een zo goed mogelijke show, want dat trekt de meeste kijkers, positieve reacties en dus geld, uiteindelijk. Dan is het logisch om wat favorieten aan het eind te hebben, zodat het niet dood gaat bloeden.
Ik vind Albanië echt een kandidaat voor de top 5, de hele balkanregio zal daar met wat hulp van diaspora hun 12 punten aan gaan geven, en ik zie veel jury's ook wel voor hen gaan dit keer...quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:19 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
En de televotingkanonnen zijn allemaal West-Europees (waarbij je over Estland kunt discussiëren) en vrijwel alle west-europese landen hebben zich gekwalificeerd (allemaal even lachen om België en Ierland).
Ik vraag me wel af welk oostblokland gaat profiteren. Albanië is traditioneel ook niet het meest geliefde land in de Balkan, Griekenland dito. Wat hebben we dan nog over? Ik zie Polen nog wel vlammen daardoor.
Dat denk ik ook niet. Maar voor de EBU is het ook belangrijk dat Israël de televoting niet wint. Want dan krijg je een jaar lang gelul over “the people’s winner” enzo.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:26 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Er zit denk ik weinig correlatie tussen Israel-sympathisanten en ESF-liefhebbers, dus daar geloof ik wel in.
Alsof de Oekraine-stemmers op het land stemmen omdat het zo'n goed liedje is. Zeker nu het oostblok zo goed als afwezig is in de finale gaan die gewoon heel hoog eindigen in de televote (ik sluit winst niet eens uit)quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:27 schreef Orange123 het volgende:
- Oekraïne (7) wordt volledig geneutraliseerd na twee upbeat nummers van Litouwen (5) en Spanje (6).
Ik denk dat Albanië wel heel goed gaat scoren bij de oostblokjury's ja. Die pakken top 5 in de juryvote denk ik. Dan zullen ze in de televoting misschien 10e worden, maar daarmee doe je gewoon mee om een topklassering.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:30 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik vind Albanië echt een kandidaat voor de top 5, de hele balkanregio zal daar met wat hulp van diaspora hun 12 punten aan gaan geven, en ik zie veel jury's ook wel voor hen gaan dit keer...
Ze zullen (net als Polen) veel televote stemmen krijgen dankzij alle diaspora etc. En wat sympathy votes vanwege de oorlog.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:31 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Alsof de Oekraine-stemmers op het land stemmen omdat het zo'n goed liedje is. Zeker nu het oostblok zo goed als afwezig is in de finale gaan die gewoon heel hoog eindigen in de televote (ik sluit winst niet eens uit)
Ik denk ook een top-10 notering voor Albanië, en vooral door de jury’s. Positie 26 heeft ook nog nooit gewonnen toch… Laatste positie is voor televote helemaal niet zo gunstig. En vlak daarvoor de topfavorieten. Hmm.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:32 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik denk dat Albanië wel heel goed gaat scoren bij de oostblokjury's ja. Die pakken top 5 in de juryvote denk ik. Dan zullen ze in de televoting misschien 10e worden, maar daarmee doe je gewoon mee om een topklassering.
Op basis waarvan 'mocht' Kroatië vorig jaar winnen? Zagreb is toch niet zo bijzonder dat de EBU daar graag naartoe wilde ofzo?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:22 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Je bent wat naïef. De EBU kan een overwinning voor een groot deel regisseren. Vorig jaar werd Nemo slechts 4e in de halve finale, zelfs achter Armenië. In de finale werden ze 5e in de televote. Komt gewoon door de startpositie. Kroatië of Zwitserland mocht winnen, het werd Zwitserland.
Dit jaar mogen Frankrijk of Zweden winnen, en dan liefst Frankrijk. Volgend jaar de 70e editie van Eurovisie, zou natuurlijk heel goed zijn qua marketing als dat in Parijs kon gebeuren. Ze krijgen de perfecte startpositie en een uitzondering rondom het geklooi met zand op het podium. Helaas is het nummer wel erg matig dus is het waarschijnlijk niet voldoende... maar de EBU heeft zeker z'n best gedaan.
Omdat er veel landen in de regio zijn afgehaakt, en ze die weer terug wilden hebben op het ESF.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:41 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Op basis waarvan 'mocht' Kroatië vorig jaar winnen? Zagreb is toch niet zo bijzonder dat de EBU daar graag naartoe wilde ofzo?
Buiten dat het gewoon een lekker nummer was dat had moeten winnen.
Ja hehe, ik denk echt dat de Producer’s Choice de slechtste keuze is die de afgelopen jaren is gemaakt bij het ESF.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:41 schreef Fred_B het volgende:
Cornald is ook geïrriteerd:
[ afbeelding ]
https://x.com/cornaldm/st(...)l0kO3D_wfYnZbrNLmumQ
Beetje flauw van Cornald, vorig jaar moesten ze als eerste en met Loreen als negende.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:41 schreef Fred_B het volgende:
[ afbeelding ]
Vorig jaar waren ze gastland dus moesten ze hun startplek loten. Jaar daarvoor bij Loreen was het team wat de volgorde bepaalde niet Zweeds.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:43 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Beetje flauw van Cornald, vorig jaar moesten ze als eerste en met Loreen als negende.
Maar dan nog, als ik de laatste 10 jaar zie dan zijn juist posities 10-12 de winnende.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:45 schreef molloot200 het volgende:
[..]
Vorig jaar waren ze gastland dus moesten ze hun startplek loten. Jaar daarvoor bij Loreen was het team wat de volgorde bepaalde niet Zweeds.
That's the spiritquote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:45 schreef summer52 het volgende:
12e plek valt toch mee?
In 2019 was volgens mij iedereen enthousiast dat Duncan op die plek was gezet.
En zo niet, het resultaat mocht er toch zijn?
Ook toen waren er mensen die het een gezapig liedje vonden, en Duncan was ook niet altijd stemvast. Maar het werkte wel. Geen 1e plek bij vakjury en televote maar toch uiteindelijk de winst pakken.
Want als een liedje je pakt dan kies je daarvoor, op welke startplek dan ook.
Dus ik vertrouw op Claude, misschien niet de winst maar wel een mooie top 10 (of 5).
Cornald geeft ook echt geen fuck meer hequote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:41 schreef Fred_B het volgende:
[ afbeelding ]
Dat weet mevrouw Petrovic uit Novi Sad echt niet meer.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:48 schreef ESF1Gamer het volgende:
Misschien krijgt NL ook wel pity votes vanwege het gedonder van vorig jaar.
Nou ja, zo “hehe” is dat blijkbaar niet, als je ziet hoeveel mensen blijkbaar nog denken dat we een goede startpositie hebben.quote:
Maar die hebben we ook, laatste 10 jaar komen de meeste winnaars uit de 8-14 groep. Het is echt een heel achterhaald idee dat je alleen kan winnen vanuit eindposities tweede helft. Niet gebaseerd op enige statistiek.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:49 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Nou ja, zo “hehe” is dat blijkbaar niet, als je ziet hoeveel mensen blijkbaar nog denken dat we een goede startpositie hebben.
Maar Cornald… Dat Nederland 1e helft krijgt is niet meer dan logisch. Met Franstalige songs van Frankrijk en Zwitserland in de 2e helft (die kunnen elkaar in de weg zitten). En dan mag NL nog blij zijn dat ze plek 12 krijgen en niet plek 2 zoals Luxemburg.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:41 schreef Fred_B het volgende:
[ afbeelding ]
Tussendoor is het systeem ook veranderd, met dat producers choice sinds vorig jaar. Daarvoor werden favorieten met eerste starthelft doorgaans ergens op 8-13 gezet, dus logisch dat die startposities statistisch gezien beter scoren.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:46 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Maar dan nog, als ik de laatste 10 jaar zie dan zijn juist posities 10-12 de winnende.
Vreselijk he?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:47 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
That's the spirit![]()
Dat gezeik over de startplek van vorig jaar kon ik begrijpen, maar nu heb ik iets van prima startplek.
Dat producer’s choice moet je ook gewoon afschaffen, zeker als er zulke opzichtige keuzes worden gemaakt waaraan iedere insider zoals Cornald kan zien dat je niet objectief bent. Cornald gooit er voor de politieke correctheid nog even Israël bij, dat meent hij natuurlijk niet maar zo kunnen ze hem er niet van betichten anti-Israël te zijn.quote:
Winst in de televote hequote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:36 schreef Orange123 het volgende:
[..]
Ze zullen (net als Polen) veel televote stemmen krijgen dankzij alle diaspora etc. En wat sympathy votes vanwege de oorlog.
Maar winnen? Dat nummer van Oekraïne is toch eigenlijk te matig om veel stemmen te krijgen van een jury?
Ik ben gisteren voor de uitslagen gaan slapen maar liet hij dit keer wel eerst de dames het vertellen?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:41 schreef Fred_B het volgende:
[ afbeelding ]
Zou leuk zijn als het inderdaad zo werktequote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:55 schreef summer52 het volgende:
[..]
Vreselijk he?
Liedje is goed of niet, artiest of act spreekt je aan of niet en je stemt daarop of niet. Punt uit.
Ja en hij dacht dat dinsdag ook gewoon te doen he. Daar ter plekke deed hij dat ook gewoon goed. Dat de tv uitzending hier 2 seconden achterliep op wat er in de zaal gebeurde kon hij niks aan doen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:59 schreef Ama het volgende:
[..]
Ik ben gisteren voor de uitslagen gaan slapen maar liet hij dit keer wel eerst de dames het vertellen?
Weet ook niet of ik dat een goed idee vind. Kun je zo maar een hele saaie show van krijgen met bijvoorbeeld 4 ballads achter elkaar of alle favorieten in het begin.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 10:00 schreef Mexicanobakker het volgende:
Gewoon alleen nog maar startnummers loten en verder niks. Als je nummer 3 krijgt heb je pech en als je nummer 24 krijgt heb je geluk. Maar dan heeft in ieder geval niemand de schijn tegen.
Ja, ik weet het, dit gaat niet gebeuren.
Ja. Maar bij semi final 1 was hij uiteraard ook niet met opzet sneller.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:59 schreef Ama het volgende:
[..]
Ik ben gisteren voor de uitslagen gaan slapen maar liet hij dit keer wel eerst de dames het vertellen?
Nee dat begrijp ik ook wel.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 10:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja. Maar bij semi final 1 was hij uiteraard ook niet met opzet sneller.
Ik vind dat zelf echt minder erg dan dit veel te sturende gedoe van de makers.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 10:01 schreef aarontje112 het volgende:
[..]
Weet ook niet of ik dat een goed idee vind. Kun je zo maar een hele saaie show van krijgen met bijvoorbeeld 4 ballads achter elkaar of alle favorieten in het begin.
Ik zei dinsdag ook al dat hij het vast niet expres deed maar maakte het niet minder irritant.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 10:00 schreef Greys het volgende:
[..]
Ja en hij dacht dat dinsdag ook gewoon te doen he. Daar ter plekke deed hij dat ook gewoon goed. Dat de tv uitzending hier 2 seconden achterliep op wat er in de zaal gebeurde kon hij niks aan doen.
Dat is dan maar zo. Tis tenminste wel eerlijk.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 10:01 schreef aarontje112 het volgende:
[..]
Weet ook niet of ik dat een goed idee vind. Kun je zo maar een hele saaie show van krijgen met bijvoorbeeld 4 ballads achter elkaar of alle favorieten in het begin.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |