Ik denk een combinatie. Het recency-effect is wel echt een bestaand ding (we onthouden alles beter wat op het einde komt, in lessen, tv etc.).quote:Op vrijdag 16 mei 2025 08:29 schreef Hanca het volgende:
De statistiek dat de laatste plekken beter zijn komt trouwens ook omdat het geen loting is en de producers graag afsluiten met een paar kanshebbers. Ik vraag me dus af of je meer kans hebt door op de laatste plekken te staan, ik denk dat je eerder op de laatste plekken staat doordat je meer kans hebt.
Dat je tegenwoordig niet pas na afloop kunt stemmen is ook wel prima en haalt een groot deel van het nadeel van vroege nummers al weg.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 08:39 schreef Saboo het volgende:
[..]
Ik denk een combinatie. Het recency-effect is wel echt een bestaand ding (we onthouden alles beter wat op het einde komt, in lessen, tv etc.).
Het primacy-effect ook (ofwel, alles in het midden vergeet je), maar daar heb je gewoon last van mensen die laat inschakelen of mensen die hopen dat er nog iets beters voorbijkomt.
Ik ben er wel van overtuigd dat je met een goed liedje van iedere plek kan winnen. Alleen als het (heel) dichtbij elkaar ligt, gaat dit uitmaken. Dit jaar ligt alles dicht bij elkaar.
Pakweg 90% van de kijkers hoort alle nummers op die van eigen land na zaterdag voor de tweede of zelfs eerste keer, streams zeggen wat dat betreft vrij weinig.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 08:35 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Als je streams buiten eigen land eraf haalt is Claude 331.016 keer gestreamd, Kyle Alessandro 409.162 keer en Tommy Cash bijna evenveel als het totaal want Estland is zo klein![]()
Dat is gewoon matig, als je minder wordt beluisterd dan zo'n inwisselbaar popdeuntje als Lighter. En maar nauwelijks meer dan de IJslandse inzending. Blijkbaar heeft Claude toch relatief weinig indruk gemaakt, als je met zo'n radionummer alsnog zo weinig streams haalt. Kijk, dat JJ niet gaat schroeien in de streams kan ik me wel voorstellen, maar daar is het ook geen nummer voor.
Ik denk dat hij mag hopen op max 100 punten in de televote, en dan is top-5 je maximum in de einduitslag.
Jup, woestmakend gewoon. Maar wat doe je er aan inderdaad, helemaal als het kleine Estland.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 08:28 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Wat me vooral stoort is dat het zo opzichtig is. Je ziet gewoon wat ze doen, twee jaar achter elkaar precies hetzelfde. Je moet dit als Estland niet accepteren, jouw kansen worden geslachtofferd om een ander land (dat per se moet meedoen) niet te laten winnen. Maar als je dat aankaart krijg je natuurlijk stront aan de knikker. Echt schandalig, maar voor het grote publiek niet duidelijk en daarom geen schandaal.
Estland wordt geslachtofferd om te zorgen dat Israël niet wint?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 08:28 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Wat me vooral stoort is dat het zo opzichtig is. Je ziet gewoon wat ze doen, twee jaar achter elkaar precies hetzelfde. Je moet dit als Estland niet accepteren, jouw kansen worden geslachtofferd om een ander land (dat per se moet meedoen) niet te laten winnen. Maar als je dat aankaart krijg je natuurlijk stront aan de knikker. Echt schandalig, maar voor het grote publiek niet duidelijk en daarom geen schandaal.
Dat de laatste plekken beter gaan was ook het geval toen het nog 100% loting was. Het einde blijft beter hangen en de show duurt zo lang (veel te lang eigenlijk) waardoor iedereen aan het eind van de rit de nummers van het begin al weer is vergeten. Of je moet echt opvallen met bijvoorbeeld extreem sterke zang of een of andere hysteria-act.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 08:29 schreef Hanca het volgende:
De statistiek dat de laatste plekken beter zijn komt trouwens ook omdat het geen loting is en de producers graag afsluiten met een paar kanshebbers. Ik vraag me dus af of je meer kans hebt door op de laatste plekken te staan, ik denk dat je eerder op de laatste plekken staat doordat je meer kans hebt.
Ja, omdat men het niet aandurft om Israël de deelname te weigeren.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 08:43 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Estland wordt geslachtofferd om te zorgen dat Israël niet wint?
Waarschijnlijk heeft Israël de televote gewonnen, maar die willen ze niet als winnaar. Door Estland daar te plaatsen, die waarschijnlijk ook heel goed gescoord heeft in de televote, proberen ze daar de aandacht naar toe te trekken. Dit was vorig jaar de bedoeling met Joost.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 08:43 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus met "het is niet duidelijk voor het grote publiek". Je moet snappen wat de EBU doet. Vorig jaar werd Joost als 3e of als 4e vlak voor Israël gezet in de running order, dit jaar Estland. Ze zetten Israël heel vroeg in de running order met een televote-kanon ervoor om maar te zorgen dat er zoveel mogelijk televotes worden weggesnoept.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 08:43 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik heb nog niets gelezen over de Israëlische delegatie. Dus ik hoop dat ze zich gedragen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 08:38 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik wil geen politieke discussie aanzwengelen of wat dan ook, maar het is natuurlijk ook belachelijk dat Israël zich in feite naar binnen chanteert. Want iedereen met een weerwoord wordt gelijk als antisemiet weggezet.
Ik denk eerlijk gezegd dat Finland nog best kan tegenvallen bij de televotequote:Op vrijdag 16 mei 2025 07:45 schreef Fred_B het volgende:
Ik begrijp dat iedereen vreesde dat we als tweede of derde ofzo zouden moeten, maar dit is gewoon een bijzonder matige startpositie. Als je van de 26 plekken overal neergezet kan worden, dan is 12e, en vlak voor een zeer memorabele inzending van Finland erna, gewoon echt een heel slechte uitkomst. Dat gaat hoe dan ook punten kosten.
De zangeres komt ook wel likable over. Veel beter dan die lui met dat Unicorn-gedrocht en dat hele kijk ons dan-sfeertjequote:Op vrijdag 16 mei 2025 08:48 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Ik heb nog niets gelezen over de Israëlische delegatie. Dus ik hoop dat ze zich gedragen.
Op Twitter werd het geplugd als mogelijke surprise winner. Maar ik denk dat het toch een tikje te ordinair en te intens is om een breed publiek aan te sprekenquote:Op vrijdag 16 mei 2025 08:51 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Ik denk eerlijk gezegd dat Finland nog best kan tegenvallen bij de televote
Ja, televote gaat met deze streams, deze startpositie en deze act wel een lastig verhaal worden. Zeker nu ook heel Scandinavië elkaar punten kan geven, en ex-Joegoslavië er niet bij is, waar Albanië van gaat profiteren (en wellicht Italië ook) en met Estland, Israël, Oekraïne (en eventueel Oostenrijk) al 4 liedjes bij de eerste 11 voor ons die het ondanks de tegenslag van de startpositie al beter gaan doen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 08:35 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Als je streams buiten eigen land eraf haalt is Claude 331.016 keer gestreamd, Kyle Alessandro 409.162 keer en Tommy Cash bijna evenveel als het totaal want Estland is zo klein![]()
Dat is gewoon matig, als je minder wordt beluisterd dan zo'n inwisselbaar popdeuntje als Lighter. En maar nauwelijks meer dan de IJslandse inzending. Blijkbaar heeft Claude toch relatief weinig indruk gemaakt, als je met zo'n radionummer alsnog zo weinig streams haalt. Kijk, dat JJ niet gaat schroeien in de streams kan ik me wel voorstellen, maar daar is het ook geen nummer voor.
Ik denk dat hij mag hopen op max 100 punten in de televote, en dan is top-5 je maximum in de einduitslag.
Ik was redelijk overprikkeld na het zien van Finland.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 08:51 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Winst lijkt me kansloos zoals de kaarten nu op tafel liggen. Ik zie ook niet echt wie Zweden nog van de overwinning af moet houden.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 08:56 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ja, televote gaat met deze streams, deze startpositie en deze act wel een lastig verhaal worden. Zeker nu ook heel Scandinavië elkaar punten kan geven, en ex-Joegoslavië er niet bij is, waar Albanië van gaat profiteren (en wellicht Italië ook) en met Estland, Israël, Oekraïne (en eventueel Oostenrijk) al 4 liedjes bij de eerste 11 voor ons die het ondanks de tegenslag van de startpositie al beter gaan doen.
En ik vind het ook niet bijzonder memorabel qua melodie... Ik gok zo'n 100-150 punten in de televote, maar niet meer.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 08:56 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Op Twitter werd het geplugd als mogelijke surprise winner. Maar ik denk dat het toch een tikje te ordinair en te intens is om een breed publiek aan te spreken
Dat denk ik ook, maar Nederland zit met UK - Oostenrijk - IJsland - (Letland) - Nederland - Finland wel in een groep inzendingen die allemaal op hun manier vrij veel aandacht trekken. Je hebt ook Portugal, Griekenland, Spanje, Denemarken, Oekraïne, Armenië, San Marino, Italië, Litouwen, Duitsland en dat soort dingen die wat geruislozer passeren.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 08:51 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Ik geloof er niet zo in, eigenlijkquote:Op vrijdag 16 mei 2025 08:47 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus met "het is niet duidelijk voor het grote publiek". Je moet snappen wat de EBU doet. Vorig jaar werd Joost als 3e of als 4e vlak voor Israël gezet in de running order, dit jaar Estland. Ze zetten Israël heel vroeg in de running order met een televote-kanon ervoor om maar te zorgen dat er zoveel mogelijk televotes worden weggesnoept.
Want als Israël uiteindelijk wint zou dat rampzalig zijn voor Eurovisie... maar Israël moet wel per se meedoen. Dan krijg je dit soort opzichtige tactieken.
Het is gewoon teveel. In meerdere opzichten.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:00 schreef Niels93 het volgende:
[..]
En ik vind het ook niet bijzonder memorabel qua melodie... Ik gok zo'n 100-150 punten in de televote, maar niet meer.
Niks bijzonders. Zoals voor de meeste landen blijft het belangrijkste gewoon dat je een goed optreden met een goed nummer hebt.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 08:58 schreef Mexicanobakker het volgende:
Is dit een slechte loting of een dramatische loting?
Frankrijk jury, Zweden publiek. Waarbij Zweden waarschijnlijk een veel betere juryscore krijgt dan Frankrijk bij het publiek, dus dan heb je de winnaar.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:00 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Winst lijkt me kansloos zoals de kaarten nu op tafel liggen. Ik zie ook niet echt wie Zweden nog van de overwinning af moet houden.
Ik merk dat ik een beetje Netta-vibes krijg. Maandenlang de torenhoge favoriet, tijdens de ESF-week allerlei speculaties over andere potentiële winnaars maar uiteindelijk gewoon vrij comfortabel de winst binnenhengelen.
San Marino is toch juist echt zo'n nummer waarbij het dak eraf gaat, wat dat betreft wel prima voor aan het einde, lekker knallen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:02 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, maar Nederland zit met UK - Oostenrijk - IJsland - (Letland) - Nederland - Finland wel in een groep inzendingen die allemaal op hun manier vrij veel aandacht trekken. Je hebt ook Portugal, Griekenland, Spanje, Denemarken, Oekraïne, Armenië, San Marino, Italië, Litouwen, Duitsland en dat soort dingen die wat geruislozer passeren.
Ik vind haar geweldig maar ik denk dat dit voor demensethuis te heftig overkwam.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 08:56 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Op Twitter werd het geplugd als mogelijke surprise winner. Maar ik denk dat het toch een tikje te ordinair en te intens is om een breed publiek aan te spreken
Dat is prima, maar dat is wel zo’n redenatie dat op een WK voetbal een makkelijk pad naar de finale geen hogere winstkans oplevert dan dat je allemaal favorieten tegenkomt.quote:
Ja ik zei het hierboven al. Het is teveel.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:04 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Ik vind haar geweldig maar ik denk dat dit voor demensethuis te heftig overkwam.
Duitsland zit perfect, op die plek had Claude moeten zitten als hij voor een top-3 wilde meestrijden. Ik denk dat van de drie lalala-liedjes (Luxemburg, Nederland en Duitsland) uiteindelijk Duitsland aan het langste eind trekt in de televote. Spreekt volgens mij de (met name jonge) televoters wat meer aan dan Claude, die met zijn lied en act toch een wat ouwelijke en brave indruk maakt.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:02 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, maar Nederland zit met UK - Oostenrijk - IJsland - (Letland) - Nederland - Finland wel in een groep inzendingen die allemaal op hun manier vrij veel aandacht trekken. Je hebt ook Portugal, Griekenland, Spanje, Denemarken, Oekraïne, Armenië, San Marino, Italië, Litouwen, Duitsland en dat soort dingen die wat geruislozer passeren.
Gaat Estland of Israel niet het publiek winnen? En Oostenrijk de juryvote?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:03 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Frankrijk jury, Zweden publiek. Waarbij Zweden waarschijnlijk een veel betere juryscore krijgt dan Frankrijk bij het publiek, dus dan heb je de winnaar.
Mwah, niet helemaal, op een WK voetbal is het niet elk jaar een dingetje dat iedereen roept "oh, land X moet zeker weer winnen en land Y mag zeker niet winnen?!".quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:05 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat is prima, maar dat is wel zo’n redenatie dat op een WK voetbal een makkelijk pad naar de finale geen hogere winstkans oplevert dan dat je allemaal favorieten tegenkomt.
Ja, ik bedoelde eigenlijk van die twee landen. Al denk ik dat Zweden zo laat in de show wel een grote kans maakt de televoting te winnen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:07 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Gaat Estland of Israel niet het publiek winnen? En Oostenrijk de juryvote?
Ik zie nog wel een beetje hetzelfde gebeuren als vorig jaar: Er zijn maar 3 nummers waar de jury een sloot aan punten over gaat verdelen, terwijl de televote zich misschien wel over 5 of 6 acts verspreidt. Daar hadden de Zwitsers vorig jaar ook mazzel mee.
Ja dat was interessant. Ik had m’n geld ook op Kroatië gezet.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:07 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Gaat Estland of Israel niet het publiek winnen? En Oostenrijk de juryvote?
Ik zie nog wel een beetje hetzelfde gebeuren als vorig jaar: Er zijn maar 3 nummers waar de jury een sloot aan punten over gaat verdelen, terwijl de televote zich misschien wel over 5 of 6 acts verspreidt. Daar hadden de Zwitsers vorig jaar ook mazzel mee.
Gezien de situatie denk ik wel dat Israël vanuit elke plek wel de nodige sympathyvotes pakt. Vooral voor Estland lijkt deze RO me dodelijk, voor hen kan het wel het verschil betekenen tussen top 10 of middenmoot.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:09 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ja, ik bedoelde eigenlijk van die twee landen. Al denk ik dat Zweden zo laat in de show wel een grote kans maakt de televoting te winnen.
Zweden zal ongetwijfeld minder een uitschieter zijn dan Frankrijk (net als 2 jaar terug, maar dan de andere kant op), als die de televoting ook werkelijk (ruim) winnen dan is het wel gespeeld denk ik.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:09 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ja, ik bedoelde eigenlijk van die twee landen. Al denk ik dat Zweden zo laat in de show wel een grote kans maakt de televoting te winnen.
Ik vraag me toch af of dat echt uitmaakt - als televoter denk je toch niet: 'Estland, best lollig - oh Israel doet mee, ik stem op Israel!!1!!1'quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:12 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Gezien de situatie denk ik wel dat Israël vanuit elke plek wel de nodige sympathyvotes pakt. Vooral voor Estland lijkt deze RO me dodelijk, voor hen kan het wel het verschil betekenen tussen top 10 of middenmoot.
In televotingland zijn er wel de nodige concurrenten voor Zweden.
Ook als je Nederland negeert, is er prima iets te zeggen over hoe de show is opgebouwd rond het neutraliseren van Israël en bevoordelen van door de EBU gewenste winnaars Frankrijk of Zweden.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:09 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Mwah, niet helemaal, op een WK voetbal is het niet elk jaar een dingetje dat iedereen roept "oh, land X moet zeker weer winnen en land Y mag zeker niet winnen?!".
Hier wordt elk jaar vooral gedaan alsof een groot boos comité vooraf bepaalt dat X of Y wel of niet moet winnen (en dat het sowieso altijd tegen Nederland is, want of Nederland nou voorin, achterin of in het midden zit, de sfeer lijkt altijd te suggereren dat de positie kut is). Ik geloof er meer in dat er gewoon een bepaalde opbouw is met als hoofddoel een zo goed mogelijke show, want dat trekt de meeste kijkers, positieve reacties en dus geld, uiteindelijk. Dan is het logisch om wat favorieten aan het eind te hebben, zodat het niet dood gaat bloeden.
En de televotingkanonnen zijn allemaal West-Europees (waarbij je over Estland kunt discussiëren) en vrijwel alle west-europese landen hebben zich gekwalificeerd (allemaal even lachen om België en Ierland).quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:16 schreef TheVulture het volgende:
Ik ben een beetje bang dat de televote gaat tegenvallen, er zitten 3 televotekanonnen, Israël, Oekraïne, veel buren en diaspora in het veld dat je als Claude mag hopen op een punt of 3 per land max.
Ik denk dat het ergens tussen 50 en 100 punten max gaan worden...
Het probleem is sowieso meer dat er genoeg mensen pas om half 10 ofzo inschakelen en dan wel stemmen op de favoriet van wat ze gezien hebben.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:17 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik vraag me toch af of dat echt uitmaakt - als televoter denk je toch niet: 'Estland, best lollig - oh Israel doet mee, ik stem op Israel!!1!!1'
Dat je nummer dood kan slaan net voor of na een knotsgekke act, daar geloof ik wel in, maar ik kan me niet voorstellen dat omdat je direct voor Israel moet, je ineens minder stemmen pakt. Direct na lijkt me wel een probleempositie trouwens, als iemand wegzapt omdat anti-Israel, dan pik je meteen de zingende kraanmachinist ook niet mee.
Meh, het is wel degelijk een publiek geheim dat de EBU bepaalde landen liever niet (meer) als organisator ziet.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:09 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Mwah, niet helemaal, op een WK voetbal is het niet elk jaar een dingetje dat iedereen roept "oh, land X moet zeker weer winnen en land Y mag zeker niet winnen?!".
Hier wordt elk jaar vooral gedaan alsof een groot boos comité vooraf bepaalt dat X of Y wel of niet moet winnen (en dat het sowieso altijd tegen Nederland is, want of Nederland nou voorin, achterin of in het midden zit, de sfeer lijkt altijd te suggereren dat de positie kut is). Ik geloof er meer in dat er gewoon een bepaalde opbouw is met als hoofddoel een zo goed mogelijke show, want dat trekt de meeste kijkers, positieve reacties en dus geld, uiteindelijk. Dan is het logisch om wat favorieten aan het eind te hebben, zodat het niet dood gaat bloeden.
Vanuit ex-Joegoslavië zal er nog wel het nodige naar Italië gaan. Naast Albanië dan. En vanzelfsprekend Oekraïne en Estland vanuit de bredere regio.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:19 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
En de televotingkanonnen zijn allemaal West-Europees (waarbij je over Estland kunt discussiëren) en vrijwel alle west-europese landen hebben zich gekwalificeerd (allemaal even lachen om België en Ierland).
Ik vraag me wel af welk oostblokland gaat profiteren. Albanië is traditioneel ook niet het meest geliefde land in de Balkan, Griekenland dito. Wat hebben we dan nog over? Ik zie Polen nog wel vlammen daardoor.
Je bent wat naïef. De EBU kan een overwinning voor een groot deel regisseren. Vorig jaar werd Nemo slechts 4e in de halve finale, zelfs achter Armenië. In de finale werden ze 5e in de televote. Komt gewoon door de startpositie. Kroatië of Zwitserland mocht winnen, het werd Zwitserland.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:09 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |