Wikipediaquote:Kiambe vluchtte in 2013[b] op 9-jarige leeftijd vanuit Congo met zijn moeder, drie broers en drie zussen naar Nederland.Daarna verbleven ze anderhalf jaar in het asielzoekerscentrum in Alkmaar, waar het multicultureel orkest Orchestre Partout indruk op hem maakte; hij ging steeds een beetje meer meedoen. Claude: "Zingen zit in onze familie." Ze verhuisden naar Enkhuizen, waar hij zijn havo-diploma haalde. Hij studeerde hotelmanagement maar is daarmee gestopt.Naast zijn zangcarrière was hij werkzaam in een restaurant.
In 2017 won hij een talentenjacht in Enkhuizen met het nummer Uit elkaar van Yes-R. In het voorjaar van 2019 nam hij deel aan het achtste seizoen van The Voice Kids met het nummer Papaoutai van Stromae. Hij strandde in de tweede ronde, 'The Battles'.In de jaren daarna deed hij onder meer mee aan de ARE YOU NEXT?-talentenjacht waar hij een platencontract bij muzieklabel Cloud 9 Music won.
De jaren daarna deed hij mee aan verschillende audities en zangwedstrijden waar hij in contact kwam met onder andere muziekproducent Arno Krabman en songwriter Joren van der Voort. Samen met hen schreef hij het Nederlands-Franse nummer Ladada (Mon dernier mot), dat eind 2022 uitkwam. Het werd een 538 Favourite en bereikte de nummer 1-positie in de Nederlandse Top 40 en Single Top 100. Hij werd bij de totstandkoming van het nummer geïnspireerd door Stromae.
In 2023 trad Claude op het popmuziekfestival Noorderslag op. In maart van dat jaar kreeg hij de 3FM Award voor Beste nieuwkomer en werd hij uitgeroepen tot 3FM Talent. Diezelfde maand volgde het nummer Layla, dat de Alarmschijf werd bij Qmusic.[14] In april maakte hij zijn festivaldebuut op Paaspop in Schijndel, waar hij het nog niet uitgekomen nummer Écoute-moi ten gehore bracht.
Claude zou in april 2023 in het voorprogramma van de concerten van Stromae staan, maar deze concerten werden afgelast wegens gezondheidsredenen van de Belgische zanger.In plaats daarvan heeft Claude in het voorprogramma van Suzan & Freek in november dat jaar gestaan.
Op 5 mei 2023 trad Claude op tijdens het Bevrijdingsconcert op de Amstel. In datzelfde jaar was hij te gast in het televisieprogramma Ik hou van Holland.
Op 12 oktober 2023 trad Claude op bij de 58e editie van het Gouden Televizier-Ring Gala waarna hij de troffee Televizier-Ring Talent uitreikte aan Noa Vahle. Claude trad op 3 februari 2024 op in Rotterdam tijdens de Qmusic Top 40 Awards. Hij won de Award in de categorie "Beste Artiest" en trad op met Flemming. In maart en april 2024 deed hij zijn eerste clubtour met de naam Je m'appelle Claude.
Op 21 september 2024 was hij de hoofdgast in het programma Beste Zangers. Twee maanden later verscheen zijn debuutalbum Parler français.
In 2025 vertegenwoordigt Claude Nederland bij het Eurovisie Songfestival in Basel, Zwitserland.
Viel me ook al een keer op.quote:Op donderdag 15 mei 2025 13:15 schreef Dave het volgende:
Als ik Google op “songtext C’est la vie” zie ik een resultaat van musicmatch, met afwijkende songtekst.
De tekst “oh this rollercoaster” is daarin vervangen door “Oh des soirées comme ça”.
Bijzonder, zou dat later zijn aangepast?
Ik weet dat meer mensen die zin niet goed konden verstaan haha. Want toen wij de tweet hadden gepost van zijn zingende stukje in de tram met Erika en er iets over een rollercoaster bij hadden gezet kwamen er ook al een quote tweet met OHHHHH NU WEET IK EINDELIJK WAT HIJ ZINGT IN DIE ZIN.quote:Op donderdag 15 mei 2025 13:28 schreef Dave het volgende:
Maar wel een rare fout toch, alleen die ene regel. Oh well. C’est la vie! ()
Tuurlijk joh.quote:Op donderdag 15 mei 2025 14:28 schreef Bassie48 het volgende:
Hij wordt 14e in de finale. Een aardig liedje maar niet echt bijzonder. De visuele presentatie is totaal onbegrijpelijk.
Nee, meer dan een bescheiden middenmoterpositie zit er echt niet in.
Hmm. Ik vind het nummer van Claude redelijk mainstream en “middle of the road”. Maar tegelijkertijd viel het nummer wel ontzettend op in de halve finale, omdat er dinsdag verder zoveel hysterie en bombarie in zat. Ook het gebruik van de steady cam is prettig, dan word je er echt ingezogen. Beetje het CATS effect.quote:Op donderdag 15 mei 2025 14:28 schreef Bassie48 het volgende:
Hij wordt 14e in de finale. Een aardig liedje maar niet echt bijzonder. De visuele presentatie is totaal onbegrijpelijk.
Ja. Want op deze manier vooraf een snippet kiezen is voor een delegatie best een 'enge' gok. Eens. Daar kan niemand van de delegatie dan iets aan doen. Wel natuurlijk dat stukje kiezen wat ze wilden prijsgeven qua beeld maar ik snap best dat Pim het begin en einde niet wilde laten zien. En als je dan net dan in dát vooraf gekozen stukje een vocale uitglijder hebt is dat wel enorm zuur.quote:Op donderdag 15 mei 2025 13:17 schreef Aadrianus het volgende:
Misschien een goed moment om even alle verwijten aan de delegatie terug te nemen wat betreft de repetitie snippet over 'hoe in godsnaam zoeken jullie juist dít stukje uit waarin Claude vals zingt'. Zowel voor de 'pers' en andere media (en ook een beetje hier 😊 ).
Eens.quote:Op donderdag 15 mei 2025 15:03 schreef Orange123 het volgende:
[..]
Hmm. Ik vind het nummer van Claude redelijk mainstream en “middle of the road”. Maar tegelijkertijd viel het nummer wel ontzettend op in de halve finale, omdat er dinsdag verder zoveel hysterie en bombarie in zat. Ook het gebruik van de steady cam is prettig, dan word je er echt ingezogen. Beetje het CATS effect.
In feite was C’est La Vie één van de weinige liedje-liedjes. Ben benieuwd naar zijn plek in de running order voor de finale. Het nummer heeft wel wat contrast nodig.
mesgien ken je je weer beter op die ander forums van je rigten zoas vielesofie enzo in plaats dit hier ekke zes paginaas te melde ja togquote:Op donderdag 15 mei 2025 14:28 schreef Bassie48 het volgende:
Ik heb de video gezien en vond het einde iets te heftig met al dat licht. Als het casual publiek niet zoveel had met Strobe Lights, vraag ik me af of ze hier wel de telefoon voor gaan pakken.. Maar aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat dit niet kwalificeert.quote:Op donderdag 15 mei 2025 15:46 schreef Greys het volgende:
Oostenrijk is zowel gisteravond als vanmiddag bozig van het podium gelopen na afloop omdat er dingen mis gaan.
Sneu voor JJ.
Maar hup Claude.
Ik vond het vooral mensonterend amateurtoneel van JJ eerlijk gezegdquote:Op donderdag 15 mei 2025 15:59 schreef d_elise het volgende:
[..]
Ik heb de video gezien en vond het einde iets te heftig met al dat licht. Als het casual publiek niet zoveel had met Strobe Lights, vraag ik me af of ze hier wel de telefoon voor gaan pakken.. Maar aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat dit niet kwalificeert.
Dat ook, hij komt niet echt sympathiek over op beeld. Nog iets waarin hij op België lijkt.quote:Op donderdag 15 mei 2025 16:02 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ik vond het vooral mensonterend amateurtoneel van JJ eerlijk gezegd
En ik ben wel klaar met jaarlijks gekrijs en semi opera en gekwelde blikken.quote:Op donderdag 15 mei 2025 16:02 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ik vond het vooral mensonterend amateurtoneel van JJ eerlijk gezegd
Is Oostenrijk zo hot dan? Ik vind het voornamelijk kut.quote:Op donderdag 15 mei 2025 16:14 schreef NailQueen het volgende:
Straks gaan Malta en Oostenrijk allebei niet door. Ik heb de popcorn klaarstaan voor de ziedende fans.
[ afbeelding ]
Onder de fans is het verdeeld maar wel onder de bookmakersquote:Op donderdag 15 mei 2025 16:15 schreef yvonne het volgende:
[..]
Is Oostenrijk zo hot dan? Ik vind het voornamelijk kut.
Het lied van Oostenrijk opent nog wel mooi, daar zit nog wel wat emotie in waar kijkers op kunnen reageren. Dat had je bij Red Sebastian helemaal niet. Het refrein en het einde, daar gaan mensen afhaken, want dan wordt het gewoon lachwekkend.quote:Op donderdag 15 mei 2025 16:14 schreef NailQueen het volgende:
Straks gaan Malta en Oostenrijk allebei niet door. Ik heb de popcorn klaarstaan voor de ziedende fans.
[ afbeelding ]
Sturen we Joost nog een keer 🥳quote:Op donderdag 15 mei 2025 16:19 schreef Em31 het volgende:
Zitten we straks alsnog per ongeluk met Israël als winnaar omdat alles tegenvalt.
Wilde Canada niet mee gaan doen?quote:Op donderdag 15 mei 2025 16:23 schreef bloempje-moi het volgende:
Ik vind het nog steeds stom dat Australië meedoet. Jullie hebben dat ondertussen verwerkt en geaccepteerd?
Na de reactie van Martin Green zal het me een worst wezen. Zit weer even hoog in m'n boos-op-de-EBU-humeur.quote:Op donderdag 15 mei 2025 16:19 schreef Em31 het volgende:
Zitten we straks alsnog per ongeluk met Israël als winnaar omdat alles tegenvalt.
Jup, same old, same old.quote:Op donderdag 15 mei 2025 16:26 schreef d_elise het volgende:
[..]
Na de reactie van Martin Green zal het me een worst wezen. Zit weer even hoog in m'n boos-op-de-EBU-humeur.
Dat is de EBU ook wel gegund.quote:Op donderdag 15 mei 2025 16:19 schreef Em31 het volgende:
Vals, maar lekkerquote:
Bij Oostenrijk zelf, of bij de organisatie?quote:Op donderdag 15 mei 2025 15:46 schreef Greys het volgende:
Oostenrijk is zowel gisteravond als vanmiddag bozig van het podium gelopen na afloop omdat er dingen mis gaan.
Sneu voor JJ.
Maar hup Claude.
Ze willen welquote:
Als ik die JJ bezig zag met Claude en anderen leek me dat een prima gast. Het probleem is meer dat hij in de staging dingen moet doen die hij niet beheerst. Waardoor het er krampachtig en amateuristisch uit gaat zien.quote:Op donderdag 15 mei 2025 17:06 schreef Aadrianus het volgende:
Oostenrijk leunt erg op Nemo. Maar waar Nemo likeable was, heeft JJ die factor niet, of in ieder geval veel minder. Ik geloof nooit dat Europa nu weer een winnaar wil die in dezelfde vijver probeert te vissen en dat op een minder innemende manier doet. Ik zelf haak halverwege het nummer af omdat mijn oren het niet meer trekken. Het zou voor vele een enorme shock NQ'er zijn, maar mij zou het niet verbazen als dat echt zo is. We gaan het zien vanavond.
Mensen vinden Wasted Love best een aardig nummer, het doet het (voor zo'n liedje) best goed op de streamingdiensten dus het zou me verbazen mocht hij niet kwalificeren.quote:Op donderdag 15 mei 2025 17:06 schreef Aadrianus het volgende:
Oostenrijk leunt erg op Nemo. Maar waar Nemo likeable was, heeft JJ die factor niet, of in ieder geval veel minder. Ik geloof nooit dat Europa nu weer een winnaar wil die in dezelfde vijver probeert te vissen en dat op een minder innemende manier doet. Ik zelf haak halverwege het nummer af omdat mijn oren het niet meer trekken. Het zou voor vele een enorme shock NQ'er zijn, maar mij zou het niet verbazen als dat echt zo is. We gaan het zien vanavond.
Ben ik met je eens. Als privé persoon is er niks mis mee, maar stage presence is een ander ding. Claude heeft allebei. Daarom is hij goud voor de Nederlandse delegatie.quote:Op donderdag 15 mei 2025 17:12 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Als ik die JJ bezig zag met Claude en anderen leek me dat een prima gast. Het probleem is meer dat hij in de staging dingen moet doen die hij niet beheerst. Waardoor het er krampachtig en amateuristisch uit gaat zien.
Ik weet dat je altijd graag Nederland goed ziet doen en graag naar mindere kwaliteiten zoekt bij tegenstanders. Maar JJ komt juist erg sympathiek over hoe hij met andere kandidaten om gaat. En vocaal is het superknap wat hij doet. Ook al is zijn stijl niet iets voor iedereen, er zijn ook best veel mensen fan. Ik denk zelf ook niet meer dat JJ gaat winnen. Er zijn ook technische problemen met de act elke keer. Het was sowieso wel lastig met een nummer waar mensen idd wel die vergelijking gaan trekken. Die winst is wel echt voor Zweden, ik zie zelf geen andere winnaar meer.quote:Op donderdag 15 mei 2025 17:06 schreef Aadrianus het volgende:
quote:Op donderdag 15 mei 2025 17:51 schreef Em31 het volgende:
Is het al duidelijk hoe Claude het doet op Spotify een dag later?
Dit is een beetje onzin, ik zoek niet naar mindere kwaliteiten en zeker niet ten opzichte van Claude. Als ik JJ zie met Claude samen zie ik een aardige jongen, en vocaal kan hij echt wel wat. Alleen, ik vind het nummer niet mooi en voor mijn gevoel spat hij niet van het scherm af. Ik trok Nemo's lied vorig jaar ook niet bijzonder, maar oké, zijn optreden vond ik sympathiek (en deed me meer dan de video) en hij heeft ermee gewonnen, daar ding ik niks op af. Maar ik zal toch niet de enige zijn die overeenkomsten ziet tussen Nemo's en JJ's lied? Dat gaan echt meer mensen zien en horen. En hoe vaak komt het nou voor dat eenzelfde soort lied een jaar later weer wordt gekozen? Zelden toch? Dat is zo ongeveer een Eurovision wet. Dus los van mijn persoonlijke smaak, heb ik vanwege die grote overeenkomst echt nooit begrepen waarom dat nummer al die tijd zo hoog staat bij de bookmakers.quote:Op donderdag 15 mei 2025 17:40 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik weet dat je altijd graag Nederland goed ziet doen en graa Maar JJ komt juist erg sympathiek over hoe hij met andere kandidaten om gaat. En vocaal is het superknap wat hij doet. Ook al is zijn stijl niet iets voor iedereen, er zijn ook best veel mensen fan. Ik denk zelf ook niet meer dat JJ gaat winnen. Er zijn ook technische problemen met de act elke keer. Het was sowieso wel lastig met een nummer waar mensen idd wel die vergelijking gaan trekken. Die winst is wel echt voor Zweden, ik zie zelf geen andere winnaar meer.
Ohja nieuwe cijfers komen meestal 22:00 toch?quote:Op donderdag 15 mei 2025 17:56 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Dat zijn de cijfers van dinsdag.
Ahh oké, dacht altijd rond 12 uur. Wist het niet zeker meer.quote:Op donderdag 15 mei 2025 17:59 schreef Momo het volgende:
[..]
Ohja nieuwe cijfers komen meestal 22:00 toch?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |