Maar als je salaris van 2.000 naar 2.050 stijgt is het toch relatief lastiger een huis te kopen dan in Nederland, en ga je er ook harder op achteruit dan in Nederland. Dat is het idee.quote:Op woensdag 30 april 2025 12:47 schreef bloodymary1 het volgende:
En als een huis in Portugal stijgt van ¤ 20.000 naar ¤ 40.000 is dat een stijging van 100 % ja. Maar nog steeds weinig geld...
zijn veel tweede huizen , met twee huizen heb je recht op twee keer alleenstaande AOWquote:Op donderdag 1 mei 2025 13:34 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Maar als je salaris van 2.000 naar 2.050 stijgt is het toch relatief lastiger een huis te kopen dan in Nederland, en ga je er ook harder op achteruit dan in Nederland. Dat is het idee.
aanname. heb je daar onafhankelijk bewijs voor of is dit het zoveelste onderbuikgevoel wat je als feit presenteert?quote:Op donderdag 1 mei 2025 13:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als er geen subsidie zou zijn dan was de aankoopprijs lager , dus minder schuld
wut? hoe vroeg begin jij met drinken?quote:Op donderdag 1 mei 2025 14:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zijn veel tweede huizen , met twee huizen heb je recht op twee keer alleenstaande AOW
ja samen met je partner dan hequote:
Hij bedoelde, een stel die later bij elkaar komt maar niet gaan samenwonen omdat het ze aow kost. Een claim die hij nooit met cijfers wil of kan onderbouwenquote:
nee jij weet nietsquote:Op donderdag 1 mei 2025 14:46 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hij bedoelde, een stel die later bij elkaar komt maar niet gaan samenwonen omdat het ze aow kost. Een claim die hij nooit met cijfers wil of kan onderbouwen
quote:Ouderen met een AOW-uitkering die samenleven maar ieder een eigen (huur)huis hebben, worden vanaf 1 februari 2014 gezien als niet-samenwonend.
Hierdoor ontvangen zij een hogere AOW-uitkering.
De wijziging zorgt er voor dat de richtlijnen voor AOW-ers die intensief met elkaar optrekken duidelijker worden. Het wetsvoorstel is vandaag aangeboden aan de Tweede kamer..
Ah eindelijk, een bron ergens voor.quote:Op donderdag 1 mei 2025 14:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee jij weet niets
https://www.htbaccountant(...)ering-en-samenwonen/
[..]
incorrect. in het gehele topic is vrijwel elke claim van jou ontkracht terwijl @investeerdertje, alhoewel soms wellicht wat enthousiast, wel claims kan onderbouwen.quote:
6000?? zet dat maar op 60.000quote:Op donderdag 1 mei 2025 14:50 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ah eindelijk, een bron ergens voor.
Nou 6000 mensen. Dat zet zoden aan de dijk. 3000 seniorenwoningen.
Maar oke, het zijn wel cijfers van 11 jaar oud. Ook nog iets actuelers?
een extra AirBNB hokkie in Spanje voldoetquote:Op donderdag 1 mei 2025 14:51 schreef freak1 het volgende:
[..]
incorrect. in het gehele topic is vrijwel elke claim van jou ontkracht terwijl @:investeerdertje, alhoewel soms wellicht wat enthousiast, wel claims kan onderbouwen.
verder is het uiteraard een absoluut debiele claim om maar 2 huizen te houden om meer geld te claimen. dan ben je gewoon dom als je het alleen maar gaat om meer geld te kunnen krijgen uit je AOW.
alleenstaande strijk bijna 1500 euro op per maand inc loonheffingskorting
samenwonend is het 1025 pp inc. loonheffingskorting.
oftewel, zogauw dat extra huis je al meer dan 750 euro per maand kost aan extra lasten zonder dat het goed rendeerd (huur vs koop) en dat is al snel met de electra en andere belastingen, ben je niet alleen een dief van je liefdesleven (wie wil nou apart van zijn partner gaan wonen op die leeftijd?) maar ook nog eens van je portomonnee.
degene die echt om die reden niet gaan samenwonen noem ik in en in triest.
plus, zie hierboven, dan moet die extra huurwoning inc. alle lasten zeker niet meer dan 750 euro extra kosten. denk eens aan de extra reistijd en alle andere onzin..quote:Op donderdag 1 mei 2025 14:50 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ah eindelijk, een bron ergens voor.
Nou 6000 mensen. Dat zet zoden aan de dijk. 3000 seniorenwoningen.
Maar oke, het zijn wel cijfers van 11 jaar oud. Ook nog iets actuelers?
nou een etage in Spanje is populair anders ook voor de verhuurquote:Op donderdag 1 mei 2025 14:52 schreef freak1 het volgende:
[..]
plus, zie hierboven, dan moet die extra huurwoning inc. alle lasten zeker niet meer dan 750 euro extra kosten. denk eens aan de extra reistijd en alle andere onzin..
vraag maar eens om je heen bijdehandquote:
zit je nou actief fraude aan te moedigen?quote:Op donderdag 1 mei 2025 14:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou een etage in Spanje is populair anders ook voor de verhuur
er wodt met niets zoveel gerotzooid als met de AOW
kansloos.quote:Op donderdag 1 mei 2025 14:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
vraag maar eens om je heen bijdehand
ha ha ha , ik zal mijn mond houden , versprochenquote:Op donderdag 1 mei 2025 14:58 schreef freak1 het volgende:
[..]
zit je nou actief fraude aan te moedigen?
de AOW wordt niet voor niets actief op gecontroleerd.
verder vind ik het absoluut asociaal. de boomer generatie is wat mij betreft absoluut kapot. jou inclusief. wat een omhooggevallen volk. en maar schelden wat de regering fout doet, en het migratie beleid is een probleem en iedereen krijgt maar subsidie op alles (ik ken je onzinpraatjes wel bij de zonnepanelen) en meer van dat soort gezever. maar niets maar dan ook niets zelf bijdragen onderaan de streep. en trots zijn dat ie belasting betaald hoor. die stuiver.. en onderaan de streep wel actief AOW fraude aanmoedigen met airbnbs in spanje "want iedereen doet dat" , het maar normaal vinden.. die hele generatie is absoluut kapot. ze hebben gecashed, de schaapjes zijn op het drogen, de rest kan de tyfus krijgen.
[..]
kansloos.
"Michaelmoore is een bewezen fantast"
bron?
"vraag maar eens om je heen"
die stuiver !!!?quote:ie belasting betaald hoor. die stuiver..
Kan ik doen, maar vrees dat ik niet met heel veel AOW'ers omga.quote:Op donderdag 1 mei 2025 14:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
vraag maar eens om je heen bijdehand
do e maar niet , vergeet het maar snelquote:Op donderdag 1 mei 2025 15:01 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Kan ik doen, maar vrees dat ik niet met heel veel AOW'ers omga.
Als de bank zijn rentebaten belastingvrij kon krijgen dan was de rente ook lager geweest, dus meer schuld.quote:Op donderdag 1 mei 2025 13:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als er geen subsidie zou zijn dan was de aankoopprijs lager , dus minder schuld
quote:Op donderdag 1 mei 2025 15:02 schreef ludovico het volgende:
Als de bank zijn rentebaten belastingvrij kon krijgen dan was de rente ook lager geweest,
ja, maak je er maar weer selectief vanaf. je generatie is stuk. lekker schaapjes op het droge trekken en de rest kan erin zakken.quote:Op donderdag 1 mei 2025 15:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ha ha ha , ik zal mijn mond houden , versprochen
[..]
die stuiver !!!?
jeeee
je zou er grijs bij wegtrekken
Wat, opzicht prima hoor als je denkt dat er te weinig concurrentie is in de bankensector, wat betreft hypotheekrentes geloof ik daar alleen niet in.quote:
ken je het gezegde, 1 gek kan meer vragen stellen dan 11 geleerden kunnen beantwoorden?quote:Op donderdag 1 mei 2025 15:05 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wat, opzicht prima hoor als je denkt dat er te weinig concurrentie is in de bankensector, wat betreft hypotheekrentes geloof ik daar alleen niet in.
Ik vind het sowieso maar een lastig topic, gezien deze denkfout toch ook gewoon op universitair niveau bij finance vakken bestaat.quote:Op donderdag 1 mei 2025 15:06 schreef freak1 het volgende:
[..]
ken je het gezegde, 1 gek kan meer vragen stellen dan 11 geleerden kunnen beantwoorden?
het is een heel lastig topic. als het maar even afbouwen of afschaffen was was dat allang gebeurd. maar er is een stelsel gebouwd van afhankelijkheden waar je alle gevolgen van moet overzien voor je een uitspraak doet. tenzij je michaelmoore heet, je schaapjes op het drogen hebt en leeft met de instelling van "na mij de zondvloed"quote:Op donderdag 1 mei 2025 15:13 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik vind het sowieso maar een lastig topic, gezien deze denkfout toch ook gewoon op universitair niveau bij finance vakken bestaat.
Of iets subsidie is of niet draait uiteindelijk toch ook gewoon om een "norm"
Die norm is veelal evident maar sommige mensen zien door de eigen gekleurde bril het bos niet meer.
ach vroeger was nog veel erger, toen was ook onderhoud en renovatie van de eigen woning aftrekbaar en en hypotheekrente tegen 70%quote:Op donderdag 1 mei 2025 15:18 schreef freak1 het volgende:
[..]
het is een heel lastig topic. als het maar even afbouwen of afschaffen was was dat allang gebeurd. maar er is een stelsel gebouwd van afhankelijkheden waar je alle gevolgen van moet overzien voor je een uitspraak doet. tenzij je michaelmoore heet, je schaapjes op het drogen hebt en leeft met de instelling van "na mij de zondvloed"
volstrekt compleet irrelevant en wederom overal omheen draaien.quote:Op donderdag 1 mei 2025 15:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ach vroeger was nog veel erger, toen was ook onderhoud en renovatie van de eigen woning aftrekbaar en en hypotheekrente tegen 70%
en poep nog met een lange oe!quote:Op donderdag 1 mei 2025 15:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ach vroeger was nog veel erger, toen was ook onderhoud en renovatie van de eigen woning aftrekbaar en en hypotheekrente tegen 70%
aar dat was in de tijd dat de meeste toiletten buiten waren en naar binnemoesten en aangesloten op het riool
Ik denk dat dit land het er best mee eens is dat de HRA bijvoorbeeld gewoon naar 25% wordt gezet in een jaar of 10.quote:Op donderdag 1 mei 2025 15:18 schreef freak1 het volgende:
[..]
het is een heel lastig topic. als het maar even afbouwen of afschaffen was was dat allang gebeurd. maar er is een stelsel gebouwd van afhankelijkheden waar je alle gevolgen van moet overzien voor je een uitspraak doet. tenzij je michaelmoore heet, je schaapjes op het drogen hebt en leeft met de instelling van "na mij de zondvloed"
Het een privé goed noemen, en de woning in zijn geheel buiten de belasting houden, mag ook hoor. Misschien wel beter.quote:Op donderdag 1 mei 2025 15:20 schreef michaelmoore het volgende:
tuurlijk, elkaar opjagen met meer schulden, en meer rente subsidie is een vreemde zaakquote:Op donderdag 1 mei 2025 15:35 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het een privé goed noemen, en de woning in zijn geheel buiten de belasting houden, mag ook hoor. Misschien wel beter.
Het is geen rente subsidie het is gewoon het belasten van winst en visa versa, het betrekken van kosten in die vergelijking, gezien winst = omzet minus kosten.quote:Op donderdag 1 mei 2025 15:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
tuurlijk, elkaar opjagen met meer schulden, en meer rente subsidie is een vreemde zaak
Bedoel jat het inkomstenbelastingtarief in de hoogste schijf, 70% was??quote:Op donderdag 1 mei 2025 15:20 schreef michaelmoore het volgende:
ja goed van jouquote:Op donderdag 1 mei 2025 19:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Bedoel jat het inkomstenbelastingtarief in de hoogste schijf, 70% was??
quote:De effectieve toptarieven in de Nederlandse inkomstenbelasting lagen tot aan 1968 op zo'n 70%.
Van 1969 tot aan 1989 schommelden de tarieven rond de 74%
quote:Wat was het toptarief van de inkomstenbelasting in 1980?
Tot ongeveer 1930 waren er ook gemeentelijke inkomstenbelastingen, voor mensen die er woonden en deels ook voor mensen die er alleen werkten.
Daarna werd er alleen inkomstenbelasting geheven door het Rijk. In 1980 was er nog een toptarief van 72%. Die liep onder Wim Kok terug naar 60%.
Ik ben van die "generatie", maar deze getallen kan ik me niet herinneren; wel de 52%quote:Op donderdag 1 mei 2025 19:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja goed van jou
maar daar waren 1000 trucs op om dat te voorkomen he, maar ik ken jongens die dat hoogste tarief betaald hebben
[..]
1980 toen stortte zo een beetje de economie ineen ging de rente op hypotheken naar 13%quote:Op donderdag 1 mei 2025 19:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik ben van die "generatie", maar deze getallen kan ik me niet herinneren; wel de 52%
In 1980? Ging ik studeren. 1983 - 1885 waren slechte jaren voor ons.quote:Op donderdag 1 mei 2025 19:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
1980 toen stortte zo een beetje de economie ineen ging de rente op hypotheken naar 13%
en ikke was werkeloos , koos werkeloos
ja mij ook, kon ik in 1989 een premie A woning kopen met 42.000 gulden subsidie contante waarde , en werk bij de Uni en ging de zon weer schijnenquote:Op donderdag 1 mei 2025 19:27 schreef blomke het volgende:
[..]
In 1980? Ging ik studeren. 1983 - 1885 waren slechte jaren voor ons.
Eeeeh...we hadden toen het kabinet Lubbers 2 bestaande uit VVD en CDA. Net als het voorgaande Lubbers 1 een centrum rechts kabinet. Inderdaad...toen ging de zon weer schijnen.quote:
roodrechts is toch het bestequote:Op donderdag 1 mei 2025 19:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Eeeeh...we hadden toen het kabinet Lubbers 2 bestaande uit VVD en CDA. Net als het voorgaande Lubbers 1 een centrum rechts kabinet. Inderdaad...toen ging de zon weer schijnen.
En kosten opknappen en kosten verkopen.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 07:43 schreef freak1 het volgende:
ontopic, dilemma, vervelende situatie en ook interessante casus als test voor de huidige woningmarkt
-dichtbij familielid koopt appartement dichtbij mij begin dit jaar
-30K overbieden
-verkoopt eigen huis, tijdelijke overbruggingshypotheek maar gaat appartement afrekenen met afbetaald eigen huis en houd nog wat geld over
-takes a turn for the worst en gaat waarschijnlijk nooit wonen in appartement.
-droevige situatie, appartement is "opgeknapt" dus opnieuw gestuct en geschilderd, keuken moet vervangen worden maar zetten we tijdelijk stop
grote kans dat we dus appartement weer te koop gaan zetten, binnen 4 maanden na aankoop.. de vraag is dan.. is de gekte dusdaning dat je in een 4 a 5 maanden met prijsstijgingen je overdrachtsbelasting kan "goedmaken" ?
dilemma.. tjaquote:Op vrijdag 2 mei 2025 08:09 schreef Adames het volgende:
[..]
En kosten opknappen en kosten verkopen.
Lijkt me sterk dat dat alles gaat dekken, tenzij er een grotere gek langs komt
Is ook niet het belangrijkste in zo’n treurige situatie. Ik zie alleen niet in wat het dilemma hierin is. Huis zal toch weg moeten, of is er een andere keuze?
Tbf, kan dan familielid het onverwacht de situatie blijven betalen of is dat een issue?quote:Op vrijdag 2 mei 2025 08:11 schreef freak1 het volgende:
[..]
dilemma.. tja
meerdere kinderen, erfenis, en ga je, indien de uitzichten er nu naar zijn dat familielid er nooit gaat wonen het aanhouden met de kans dat het wellicht wel gaat gebeuren? verhuren in de tussentijd?
financien zijn niet het probleemquote:Op vrijdag 2 mei 2025 10:11 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Tbf, kan dan familielid het onverwacht de situatie blijven betalen of is dat een issue?
Oei, vervelende situatie.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 07:43 schreef freak1 het volgende:
ontopic, dilemma, vervelende situatie en ook interessante casus als test voor de huidige woningmarkt
-30K overbieden
-verkoopt eigen huis, tijdelijke overbruggingshypotheek maar gaat appartement afrekenen met afbetaald eigen huis en houd nog wat geld over
-droevige situatie, appartement is "opgeknapt" dus opnieuw gestuct en geschilderd, keuken moet vervangen worden maar zetten we tijdelijk stop
grote kans dat we dus appartement weer te koop gaan zetten, binnen 4 maanden na aankoop.. de vraag is dan.. is de gekte dusdaning dat je in een 4 a 5 maanden met prijsstijgingen je overdrachtsbelasting kan "goedmaken" ?
Dan zou ik het tbh gewoon even uitzitten. Als die kans er nog is dat betrokkene terug kan tenminste. Verkocht huis contant op de bank is niet heel gunstig als je een zorgtraject in moet.quote:
Het wordt wel krap maar als de overdracht binnen 6 maanden plaatsvindt van de vorige overdracht dan heeft dat positieve gevolgen voor de overdrachtsbelasting van de koper. Wat vaak gebeurt is dat je dat voordeel (deels) verrekent dmv een hogere overdrachtsprijs.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 07:43 schreef freak1 het volgende:
-30K overbieden
quote:Als u eigenaar wordt van een onroerende zaak binnen 6 maanden nadat de verkoper daarvan eigenaar werd, betaalt u minder belasting. De verkoper daarentegen krijgt geen geld van ons terug. Het kan zijn dat de verkoper met u afspreekt dat u de door hem betaalde overdrachtsbelasting aan hem vergoedt. Dan zien wij die vergoeding als deel van de koopsom. Dit betekent dat u ook over de vergoeding overdrachtsbelasting betaalt.
Verkrijgt u binnen 6 maanden een woning waarover de verkoper 2% overdrachtsbelasting betaalde? Dan wordt de door de verkoper betaalde overdrachtsbelasting op uw overdrachtsbelasting in mindering gebracht.
dank voor dit inzicht, ik moet eerlijk zeggen dat dit voor mij nog onbekend was!quote:Op vrijdag 2 mei 2025 20:03 schreef kloon_bassie het volgende:
[..]
Het wordt wel krap maar als de overdracht binnen 6 maanden plaatsvindt van de vorige overdracht dan heeft dat positieve gevolgen voor de overdrachtsbelasting van de koper. Wat vaak gebeurt is dat je dat voordeel (deels) verrekent dmv een hogere overdrachtsprijs.
https://www.belastingdien(...)_een_onroerende_zaak
Aangezien je spreekt van begin dit jaar zou de overdracht dus binnen een paar maanden geregeld moeten zijn.
[..]
Los daarvan, een opgeknapt appartement in deze tijd is heel aantrekkelijk. Ik zou me geen zorgen maken. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat er na kosten nog wel 10-15k winst over blijft (die weer naar een nieuwe woning gaat waarschijnlijk).quote:Op zaterdag 3 mei 2025 12:37 schreef freak1 het volgende:
[..]
dank voor dit inzicht, ik moet eerlijk zeggen dat dit voor mij nog onbekend was!
weilanden zat tochquote:Op zaterdag 10 mei 2025 13:44 schreef blomke het volgende:
Vandaag in NRC een uitgebreid artikel over de woningmarkt: https://www.nrc.nl/nieuws(...)den-gebouwd-a4892667
Zeven redenen waarom de nieuwbouw niet wil vlotten
1 Geen (eigen) bouwgrond
2 Gebrek aan (stikstof)ruimte
3 Eindeloze voorbereidingen
4 Boze burgers *
5 Geldnood
6 Personeelstekort
7 Ontbrekende infrastructuur
* voorbeeld: "Oegstgeest telt veel „hoogopgeleide omwonenden”, zegt Elfred Bus (D66) van Oegstgeest, „met geld, kennis en tijd om een procedure aan te spannen”. Dat hebben ze in het verleden al gedaan en het is volgens Wethouder Bus (Ruimte, Wonen & Economie ) een „uitdaging” om herhaling te voorkomen. Want bezwaar- en beroepsprocedures, vaak tot aan de Raad van State, zorgen voor veel uitstel – en soms afstel.
quote:Op zaterdag 3 mei 2025 13:25 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Los daarvan, een opgeknapt appartement in deze tijd is heel aantrekkelijk. Ik zou me geen zorgen maken. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat er na kosten nog wel 10-15k winst over blijft (die weer naar een nieuwe woning gaat waarschijnlijk).
Vergeet trouwens niet om die clausule te vermelden in de advertentie en in de koopovereenkomst, anders gaat het voordeel naar de kopers.
quote:Op vrijdag 2 mei 2025 20:03 schreef kloon_bassie het volgende:
[..]
Het wordt wel krap maar als de overdracht binnen 6 maanden plaatsvindt van de vorige overdracht dan heeft dat positieve gevolgen voor de overdrachtsbelasting van de koper. Wat vaak gebeurt is dat je dat voordeel (deels) verrekent dmv een hogere overdrachtsprijs.
https://www.belastingdien(...)_een_onroerende_zaak
Aangezien je spreekt van begin dit jaar zou de overdracht dus binnen een paar maanden geregeld moeten zijn.
[..]
quote:Op vrijdag 2 mei 2025 10:40 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dan zou ik het tbh gewoon even uitzitten. Als die kans er nog is dat betrokkene terug kan tenminste. Verkocht huis contant op de bank is niet heel gunstig als je een zorgtraject in moet.
Mocht familielid later toch een andere plek nodig hebben, dan verkopen. Trekt de kosten hopelijk iets bij.
quote:Op vrijdag 2 mei 2025 10:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Oei, vervelende situatie.
Of alle kosten gedekt worden verschilt per locatie. Het zou zomaar kunnen dat de woning flink in prijs is gestegen.
En dat er 30K is overboden laat wel zien dat het een gewilde woning is.
Wat doen vergelijkbare appartementen in de buurt op Funda?
Ik zou er sowieso rekening mee houden dat niet alles gedekt is.
quote:Op vrijdag 2 mei 2025 10:11 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Tbf, kan dan familielid het onverwacht de situatie blijven betalen of is dat een issue?
om allen hier even te beantwoorden aangezien dit net afgerond is en ik wel houd van sluiting van onderwerpen;quote:Op vrijdag 2 mei 2025 08:09 schreef Adames het volgende:
[..]
En kosten opknappen en kosten verkopen.
Lijkt me sterk dat dat alles gaat dekken, tenzij er een grotere gek langs komt
Is ook niet het belangrijkste in zo’n treurige situatie. Ik zie alleen niet in wat het dilemma hierin is. Huis zal toch weg moeten, of is er een andere keuze?
Ja, maar wat mij betreft hoeft niet elk weiland volgebouwd te worden met appartementen, micro-woningen of blokkendozen waar arbeidsmigranten online bestellingen inpakken.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 14:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
weilanden zat toch
O en de provincies die willen echt niet bouwen , die hebben zelf connecties genoeg voor een kavel voor vrijstaand te bouwen voor de kinderen
wie vergunning schrijft zal vergunningen krijgen
Als er ondertussen ook al sprake is van een overlijden dan is dat wel heel snel gegaan. Gecondoleerd.quote:Op maandag 26 mei 2025 07:58 schreef freak1 het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
om allen hier even te beantwoorden aangezien dit net afgerond is en ik wel houd van sluiting van onderwerpen;
allereerst nogmaals dank voor de inzichten, we hebben ook wat nieuwe dingen weer geleerd, o.a. die 6 procent..
na overleg (ik ben feitelijk ook maar buitenstaander, gelukkig) is mijn advies geweest om de woning te verkopen, eventueel verlies te accepteren en zsm alles van de hand te doen.
soms is geluk met de dommen blijkbaar..
we hebben een aantal kleine zaken laten doen, de muren een beetje rechttrekken, een aantal incourante kleuren laten overschilderen zodat alles weer op funda kwam en toen de verkoopmakelaar ingeschakeld en de sitautie voorgelegd.
deze makelaar heeft de boel weer te koop aangeboden, we hoefden geen opstartkosten te betalen want de oude spullenboel kon gebruikt worden en we hoefden dan een lager courtage te betalen (ook lekker voor de makelaar, die casht even lekker heel dik met minimaal werk op dezelfde woning in 4 maanden maargoed).
die makelaar heeft vervolgens degene gebeld die de vorige keer "weggeboden" was door ons hebben de aankoopprijs +5K gevraagd en dat was akkoord.
de woningmarkt is dus echt gek.
onder aan de streep krijgen we dus de overdrachtsbelasting terug, er is 5K op het appartement "verdient" alhoewel dat dan weer opgaat aan de courtage van de makelaar, er is iets onder de 1000 euro geinvesteerd aan "opknappen" (dat was al voor overlijden gepland dus dat konden we niet afzeggen, wel terugschroeven naar minimale zaken) en binnen een week was de woning weer verkocht..
bizar....
dank, van de ene kant is het bijzonder vervelend dat het familielid nooit meer gebruik heeft kunnen maken van de nieuwe plek, maar tegelijkertijd is het wel het beste voor iedereen.quote:Op maandag 26 mei 2025 10:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als er ondertussen ook al sprake is van een overlijden dan is dat wel heel snel gegaan. Gecondoleerd.
Dat is idd wel uitzonderlijk, als de prijs/kwaliteit/m² verhouding gewoon klopt.quote:Op maandag 26 mei 2025 15:31 schreef HiZ het volgende:
Goh, woning hartje Amsterdam staat al een paar weken te koop en nog steeds geen echt serieuze interesse.
Het is niet heel erg belangrijk om snel te verkopen maar ik had wel wat meer enthousiasme verwacht.
Ook weer: de middenklasse valt daar tussen wal en schip. Kopen is te duur en voor sociale huur komt die groep niet in aanmerking. BPD-bouw heeft wel goede ideeën daaromtrent. Vraag me af hoe de vergunningverlening en bouw verloopt, als ik dit lees: https://www.ad.nl/nissewa(...)af-balkons~ae17675b/ ...quote:Op dinsdag 27 mei 2025 04:07 schreef Halcon het volgende:
Met een investering van 1 miljard euro wil Rabobank met het BPD Woningfonds liefst 2750 extra middenhuurwoningen realiseren. De Brainport-regio rond Eindhoven is spekkoper. Daar is volgens de bank de uitdaging nu het grootst. ‘Economisch ontploft het hier.’
Bron: https://www.ad.nl/wonen/r(...)et-slot-af~a3dcaf7d/
Daarom is subsidie e.d. ook niet persé een leuk iets.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 08:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Ook weer: de middenklasse valt daar tussen wal en schip. Kopen is te duur en voor sociale huur komt die groep niet in aanmerking. BPD-bouw heeft wel goede ideeën daaromtrent. Vraag me af hoe de vergunningverlening en bouw verloopt, als ik dit lees: https://www.ad.nl/nissewa(...)af-balkons~ae17675b/ ...
Vergeet inderdaad ook de wegen naar en van de nieuw volgebouwde weilanden niet. Scholen, ziekenhuizen, huisartsen, tandartsen.quote:Op maandag 26 mei 2025 10:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, maar wat mij betreft hoeft niet elk weiland volgebouwd te worden met appartementen, micro-woningen of blokkendozen waar arbeidsmigranten online bestellingen inpakken.
Het is ook niet alleen woningen bouwen. Het is ook het elektriciteitsnet dat al overbelast is, het waternet, infrastructuur die een nieuwe wijk of zelfs nieuwe stad () nodig heeft, etc.
Dat valt de middenklasse bijna altijd.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 08:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Ook weer: de middenklasse valt daar tussen wal en schip. Kopen is te duur en voor sociale huur komt die groep niet in aanmerking. BPD-bouw heeft wel goede ideeën daaromtrent. Vraag me af hoe de vergunningverlening en bouw verloopt, als ik dit lees: https://www.ad.nl/nissewa(...)af-balkons~ae17675b/ ...
Bedankt voor je aanbod, maar ik ga er even geen gebruik van maken.quote:Op maandag 26 mei 2025 17:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is idd wel uitzonderlijk, als de prijs/kwaliteit/m² verhouding gewoon klopt.
Je mag een linkje DMen als je het een goed idee vindt dat ik even kijk waar het aan zou kunnen liggen.
Ik ben niet van het kaliber "oei, 450K voor een bezemkast, dat kan ik nooit betalen is wel een beetje duur."
Ook weer: de incentive om te gaan verkassen/kopen, ontbreekt bij gesubsidieerd wonen. Idem de hypotheek: HRA en afschaffing wet Hillen zijn geen drijfveren om (extra) te gaan aflossen.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 09:59 schreef Halcon het volgende:
Dat valt de middenklasse bijna altijd.
En dat met zo'n 20% scheefhuur. Daar zou eerder wat aan gedaan moeten worden. Die mensen hebben ook tijd zat gehad om te sparen en te anticiperen.
Lijkt me niet onsoortig; ik zie ook wel m2 prijzen van >10k.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 10:25 schreef HiZ het volgende:
Dat is ook verdisconteerd in de koopprijs die net boven de 8k per vierkante meter zit.
Geen.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 10:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Lijkt me niet onsoortig; ik zie ook wel m2 prijzen van >10k.
Erfpacht?
Ligt aan de prijscategorie.quote:Op maandag 26 mei 2025 15:31 schreef HiZ het volgende:
Goh, woning hartje Amsterdam staat al een paar weken te koop en nog steeds geen echt serieuze interesse.
Het is niet heel erg belangrijk om snel te verkopen maar ik had wel wat meer enthousiasme verwacht.
VvE-bijdrage en zo ja: veel?quote:
Gefeliciteerd! Nieuwe woning gekocht?quote:Op dinsdag 27 mei 2025 10:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Uiteindelijk is er nog fors boven de vraagprijs geboden en de woning verkocht voor ¤560k+.
Die is een beetje aan de hoge kant ivm voorschot verwarming, maar netto schat ik rond de ¤170.quote:
Niks mis mee, dat betaal ik alleen al bijna voor m'n gas.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 11:16 schreef HiZ het volgende:
[..]
Die is een beetje aan de hoge kant ivm voorschot verwarming, maar netto schat ik rond de ¤170.
Verwarming komt hierboven dat is rond de ¤200.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 11:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Niks mis mee, dat betaal ik alleen al bijna voor m'n gas.
Nieuwbouw in 2023 gekocht welke oktober opgeleverd gaat worden.quote:
Ik ben niet in paniek hoor, ik had me ook wel gerealiseerd dat het net iets meer is dan de meeste instappers kunnen veroorloven waardoor je een kleinere doelgroep hebt.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 10:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ligt aan de prijscategorie.
Ik heb afgelopen week mijn huis verkocht en had veel kijkers maar wel maar 2 biedingen. Markt lijkt af te koelen bij woningen die veel mensen niet kunnen betalen. Makelaar was ook verrast.
Uiteindelijk is er nog fors boven de vraagprijs geboden en de woning verkocht voor ¤560k+.
Dat is wel fors voor een appartement. Energielabel?quote:Op dinsdag 27 mei 2025 11:21 schreef HiZ het volgende:
[..]
Verwarming komt hierboven dat is rond de ¤200.
C. Het zijn trouwens 2 etages. Dat heeft wel gevolgen voor de energie efficiëntie. Er zit overal dubbel glas. Grootste deel 10 jaar oud als ik het me goed herinner. In de huiskamer is het een paar maanden terug vernieuwd.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 11:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is wel fors voor een appartement. Energielabel?
Niet heel goed maar ook niet slecht.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 11:36 schreef HiZ het volgende:
[..]
C. Het zijn trouwens 2 etages. Dat heeft wel gevolgen voor de energie efficiëntie. Er zit overal dubbel glas. Grootste deel 10 jaar oud als ik het me goed herinner. In de huiskamer is het een paar maanden terug vernieuwd.
Dat gevoel krijg ik ook, al kan ik het slechts staven met anekdotisch bewijs. Woning hier verderop in de straat staat voor zeker 10% lager te koop dan dat ik het zou verwachten, maar ze krijgen het niet verkocht.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 10:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik heb afgelopen week mijn huis verkocht en had veel kijkers maar wel maar 2 biedingen. Markt lijkt af te koelen bij woningen die veel mensen niet kunnen betalen.
Prijzen zijn ook absurd gestegen. Toen ik de nieuwbouw kocht heb ik gerekend met een ton minder aan opbrengsten voor mijn huidige huis. Dat is iets meer dan een jaar geledenquote:Op dinsdag 27 mei 2025 22:40 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Dat gevoel krijg ik ook, al kan ik het slechts staven met anekdotisch bewijs. Woning hier verderop in de straat staat voor zeker 10% lager te koop dan dat ik het zou verwachten, maar ze krijgen het niet verkocht.
Feitelijk is het mijn droomwoning, we zouden van 150m2 naar 220m2 gaan + garage + verdubbeling van grond, maar de rest van het huishouden heeft geen zin in een verhuizing
Dat is ook wel logisch. Als bijna niemand het kan betalen, dan is er ook minder interesse en dat doet wat met de prijs.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 10:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik heb afgelopen week mijn huis verkocht en had veel kijkers maar wel maar 2 biedingen. Markt lijkt af te koelen bij woningen die veel mensen niet kunnen betalen. Makelaar was ook verrast.
Je moet geluk hebben maar het viel mij op. De mijne is uiteindelijk in 2 weken verkocht.quote:Op woensdag 28 mei 2025 08:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat is ook wel logisch. Als bijna niemand het kan betalen, dan is er ook minder interesse en dat doet wat met de prijs.
Ik zie hier (Limburg) dat huizen boven de miljoen lang te koop staan. Dat ligt misschien ook wel aan die huizen. Als je het kunt betalen, moet het qua huis, grond en locatie maar net je smaak zijn. Ene dorp is het andere niet, dus 10 km verderop kan al showstopper zijn. Sommige van die huizen moet ook nog heel veel aan gebeuren.
Huizen van rond het half miljoen gaan nog gewoon best snel. Veel mensen uit de rest van Nederland ook wel. ASML-expats ook.
Niet alleen in Limburg, hier staan de huizen boven een miljoen ook langer te koop.quote:Op woensdag 28 mei 2025 08:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat is ook wel logisch. Als bijna niemand het kan betalen, dan is er ook minder interesse en dat doet wat met de prijs.
Ik zie hier (Limburg) dat huizen boven de miljoen lang te koop staan. Dat ligt misschien ook wel aan die huizen. Als je het kunt betalen, moet het qua huis, grond en locatie maar net je smaak zijn. Ene dorp is het andere niet, dus 10 km verderop kan al showstopper zijn. Sommige van die huizen moet ook nog heel veel aan gebeuren.
Huizen van rond het half miljoen gaan nog gewoon best snel. Veel mensen uit de rest van Nederland ook wel. ASML-expats ook.
Je hebt wel een duidelijke waarneming. Ik (wij) kijken al enige tijd naar Wageningen-Hoog om t.z.t. te gaan retenieren. Daar stonden lange tijd hooguit 1 - 2 huizen te koop die wegvlogen. Nu al 7, paar riante villa's tot op 2500m2 grond zelfs < 1 miljoen!quote:Op woensdag 28 mei 2025 08:47 schreef Halcon het volgende:
Ja. Het hele plaatje speelt mee. Het publiek zullen ook wel mensen zijn met relatief weinig haast. Het is niet dringen bij die woningen, dus dan kun je rustig afwegen.quote:Op woensdag 28 mei 2025 10:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Niet alleen in Limburg, hier staan de huizen boven een miljoen ook langer te koop.
Mensen die dat kunnen betalen hebben en keuze, en eisen, dus die plukken niet het eerste beste huis van de markt zodra het op Funda komt, zou ik ook niet doen.
Maar ook in die categorie zie ik wel dat vooral het energielabel een hoop doet.
Dat idd.quote:Op woensdag 28 mei 2025 14:30 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja. Het hele plaatje speelt mee. Het publiek zullen ook wel mensen zijn met relatief weinig haast. Het is niet dringen bij die woningen, dus dan kun je rustig afwegen.
Wageningen Hoog is leuk, en jij bent zelf handig, dus zo'n E-label hut naar een aanvaardbaar label krijgen is ook te doen (en betaalbaar).quote:Op woensdag 28 mei 2025 14:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Je hebt wel een duidelijke waarneming. Ik (wij) kijken al enige tijd naar Wageningen-Hoog om t.z.t. te gaan retenieren. Daar stonden lange tijd hooguit 1 - 2 huizen te koop die wegvlogen. Nu al 7, paar riante villa's tot op 2500m2 grond zelfs < 1 miljoen!
https://www.funda.nl/zoek(...)-wageningen-hoog%22]
Maar juist die D en slechter labels schrikt veel mensen af. Waaronder mijzelf. Ik ben geen klusser en een huis van E naar A krijgen kost me een vermogen.quote:Op woensdag 28 mei 2025 14:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wageningen Hoog is leuk, en jij bent zelf handig, dus zo'n E-label hut naar een aanvaardbaar label krijgen is ook te doen (en betaalbaar).
Hier idem hoor, plus dat ik nu in een gasloze A+++ woning woon, en ik ga echt niet meer terug naar een doorwaaiwoning, als ik het maar half kan voorkomen.quote:Op woensdag 28 mei 2025 18:29 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Maar juist die D en slechter labels schrikt veel mensen af. Waaronder mijzelf. Ik ben geen klusser en een huis van E naar A krijgen kost me een vermogen.
Het is een kwestie van de mogelijkheden bekijken en benutten. Ons (bijna 100 jaar oude) huis, bleek ruime spouwmuren te hebben, houten vloeren/plafonds en een gortdroge kruipruimte.quote:Op woensdag 28 mei 2025 18:29 schreef JopieKlaassen het volgende:
Maar juist die D en slechter labels schrikt veel mensen af. Waaronder mijzelf. Ik ben geen klusser en een huis van E naar A krijgen kost me een vermogen.
Ik sluit ook niks uit, maar het moet wel helemaal naar mijn zin zijn. Zowel qua huis als locatie. Ik zit nu goed en hier best veel aan gedaan.quote:Op woensdag 28 mei 2025 14:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat idd.
Ik wil nog wel weer een ander huis bouwen, maar los van de kavelprijs heb ik echt wel behoorlijke eisen aan de locatie.
En je moet niet aankomen met van die nonsens als "De te bouwen woning mag een inhoud van maximaal 350m³ hebben".
Hou op, ik ga toch geen tonnen uitgeven aan een stukje grond om daar vervolgens een kabouterhuisje op te moeten bouwen?
Of een hut met een hele vooraad uitbouwen (want wel weer vergunningsvrij), of een volledige woonverdieping onder het maaiveld, want telt niet mee bij de maximale m3, maar is wel veel duurder bouwen.
Dus ja, dat maakt het lastig en ik zit goed, wat waarschijnlijk voor de meesten in het > 1 mio segment geldt.
ja je wordt er niet gauw beter opquote:Op woensdag 28 mei 2025 23:44 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik sluit ook niks uit, maar het moet wel helemaal naar mijn zin zijn. Zowel qua huis als locatie. Ik zit nu goed en hier best veel aan gedaan.
Beste energielabel ook, dus dan ga je niet meer naar een huis waar je vooraf stookt om het erf te verwarmen, zeg maar.
Ik kijk weleens naar huizen hier in de buurt, maar het is altijd verre van helemaal naar mijn zin.
Wat ook niet helpt, is dat ik zelf qua klussen weinig kan (en het ook niet leuk vindt) en ik verhuizen ook gedoe vind.
Klopt. Ik zou nu ook gaan voor groter wonen, maar als de kinderen straks groter zijn en uit huis gaan, zelfs bij de eerste, dan denk ik daar misschien al anders over.quote:Op donderdag 29 mei 2025 00:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja je wordt er niet gauw beter op
probeer eerst de kinderen maar eens netjes het huis uit te krijgen, als je dat lukt dan kun je weer voor jezelf gaan denkenquote:Op donderdag 29 mei 2025 10:22 schreef Halcon het volgende:
[..]
Klopt. Ik zou nu ook gaan voor groter wonen, maar als de kinderen straks groter zijn en uit huis gaan, zelfs bij de eerste, dan denk ik daar misschien al anders over.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |