abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217524766
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 20:03 schreef kloon_bassie het volgende:

[..]
Het wordt wel krap maar als de overdracht binnen 6 maanden plaatsvindt van de vorige overdracht dan heeft dat positieve gevolgen voor de overdrachtsbelasting van de koper. Wat vaak gebeurt is dat je dat voordeel (deels) verrekent dmv een hogere overdrachtsprijs.

https://www.belastingdien(...)_een_onroerende_zaak

Aangezien je spreekt van begin dit jaar zou de overdracht dus binnen een paar maanden geregeld moeten zijn.
[..]

dank voor dit inzicht, ik moet eerlijk zeggen dat dit voor mij nog onbekend was!
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_217525048
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 mei 2025 12:37 schreef freak1 het volgende:

[..]
dank voor dit inzicht, ik moet eerlijk zeggen dat dit voor mij nog onbekend was!
Los daarvan, een opgeknapt appartement in deze tijd is heel aantrekkelijk. Ik zou me geen zorgen maken. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat er na kosten nog wel 10-15k winst over blijft (die weer naar een nieuwe woning gaat waarschijnlijk).

Vergeet trouwens niet om die clausule te vermelden in de advertentie en in de koopovereenkomst, anders gaat het voordeel naar de kopers.
pi_217593387
Vandaag in NRC een uitgebreid artikel over de woningmarkt: https://www.nrc.nl/nieuws(...)den-gebouwd-a4892667

Zeven redenen waarom de nieuwbouw niet wil vlotten

1 Geen (eigen) bouwgrond
2 Gebrek aan (stikstof)ruimte
3 Eindeloze voorbereidingen
4 Boze burgers *
5 Geldnood
6 Personeelstekort
7 Ontbrekende infrastructuur

* voorbeeld: "Oegstgeest telt veel „hoogopgeleide omwonenden”, zegt Elfred Bus (D66) van Oegstgeest, „met geld, kennis en tijd om een procedure aan te spannen”. Dat hebben ze in het verleden al gedaan en het is volgens Wethouder Bus (Ruimte, Wonen & Economie ) een „uitdaging” om herhaling te voorkomen. Want bezwaar- en beroepsprocedures, vaak tot aan de Raad van State, zorgen voor veel uitstel – en soms afstel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 10 mei 2025 @ 14:24:10 #154
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217593579
Het barst van de Nimby's, hier in de straat ook mensen die bij alles proberen dwars te liggen, zelfs bij de bouw van huizen die al gepland waren voor zij hun kavel überhaupt kochten, maar goed, achter hun huis: tuin, wadi, wandelpad, bomenrij en 50-150 meter achter die bomenrij moet iets gebouwd gaan worden... dwarsliggen uiteraard.
Achter mijn huis ook tuin, wadi, wandelpad, en daarachter een terrein waar binnen een paar jaar huizen gebouwd gaan worden.
Ik maak daar geen probleem van, ik heb immers kinderen die ergens moeten wonen.
Zij ook trouwens, en nog veel sneller ook, want al klaar met de middelbare, maar kennelijk moeten hun kinderen dan maar bij een ander achter de tuin gaan wonen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 10 mei 2025 @ 14:33:55 #155
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217593635
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 13:44 schreef blomke het volgende:
Vandaag in NRC een uitgebreid artikel over de woningmarkt: https://www.nrc.nl/nieuws(...)den-gebouwd-a4892667

Zeven redenen waarom de nieuwbouw niet wil vlotten

1 Geen (eigen) bouwgrond
2 Gebrek aan (stikstof)ruimte
3 Eindeloze voorbereidingen
4 Boze burgers *
5 Geldnood
6 Personeelstekort
7 Ontbrekende infrastructuur

* voorbeeld: "Oegstgeest telt veel „hoogopgeleide omwonenden”, zegt Elfred Bus (D66) van Oegstgeest, „met geld, kennis en tijd om een procedure aan te spannen”. Dat hebben ze in het verleden al gedaan en het is volgens Wethouder Bus (Ruimte, Wonen & Economie ) een „uitdaging” om herhaling te voorkomen. Want bezwaar- en beroepsprocedures, vaak tot aan de Raad van State, zorgen voor veel uitstel – en soms afstel.
weilanden zat toch

O en de provincies die willen echt niet bouwen , die hebben zelf connecties genoeg voor een kavel voor vrijstaand te bouwen voor de kinderen

wie vergunning schrijft zal vergunningen krijgen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217755118
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 mei 2025 13:25 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Los daarvan, een opgeknapt appartement in deze tijd is heel aantrekkelijk. Ik zou me geen zorgen maken. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat er na kosten nog wel 10-15k winst over blijft (die weer naar een nieuwe woning gaat waarschijnlijk).

Vergeet trouwens niet om die clausule te vermelden in de advertentie en in de koopovereenkomst, anders gaat het voordeel naar de kopers.
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 20:03 schreef kloon_bassie het volgende:

[..]
Het wordt wel krap maar als de overdracht binnen 6 maanden plaatsvindt van de vorige overdracht dan heeft dat positieve gevolgen voor de overdrachtsbelasting van de koper. Wat vaak gebeurt is dat je dat voordeel (deels) verrekent dmv een hogere overdrachtsprijs.

https://www.belastingdien(...)_een_onroerende_zaak

Aangezien je spreekt van begin dit jaar zou de overdracht dus binnen een paar maanden geregeld moeten zijn.
[..]

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 10:40 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dan zou ik het tbh gewoon even uitzitten. Als die kans er nog is dat betrokkene terug kan tenminste. Verkocht huis contant op de bank is niet heel gunstig als je een zorgtraject in moet.

Mocht familielid later toch een andere plek nodig hebben, dan verkopen. Trekt de kosten hopelijk iets bij.
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 10:23 schreef Wantie het volgende:

[..]
Oei, vervelende situatie.

Of alle kosten gedekt worden verschilt per locatie. Het zou zomaar kunnen dat de woning flink in prijs is gestegen.
En dat er 30K is overboden laat wel zien dat het een gewilde woning is.
Wat doen vergelijkbare appartementen in de buurt op Funda?

Ik zou er sowieso rekening mee houden dat niet alles gedekt is.
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 10:11 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Tbf, kan dan familielid het onverwacht de situatie blijven betalen of is dat een issue?
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 08:09 schreef Adames het volgende:

[..]
En kosten opknappen en kosten verkopen.
Lijkt me sterk dat dat alles gaat dekken, tenzij er een grotere gek langs komt

Is ook niet het belangrijkste in zo’n treurige situatie. Ik zie alleen niet in wat het dilemma hierin is. Huis zal toch weg moeten, of is er een andere keuze?
om allen hier even te beantwoorden aangezien dit net afgerond is en ik wel houd van sluiting van onderwerpen;
allereerst nogmaals dank voor de inzichten, we hebben ook wat nieuwe dingen weer geleerd, o.a. die 6 procent..

na overleg (ik ben feitelijk ook maar buitenstaander, gelukkig) is mijn advies geweest om de woning te verkopen, eventueel verlies te accepteren en zsm alles van de hand te doen.
soms is geluk met de dommen blijkbaar..
we hebben een aantal kleine zaken laten doen, de muren een beetje rechttrekken, een aantal incourante kleuren laten overschilderen zodat alles weer op funda kwam en toen de verkoopmakelaar ingeschakeld en de sitautie voorgelegd.
deze makelaar heeft de boel weer te koop aangeboden, we hoefden geen opstartkosten te betalen want de oude spullenboel kon gebruikt worden en we hoefden dan een lager courtage te betalen (ook lekker voor de makelaar, die casht even lekker heel dik met minimaal werk op dezelfde woning in 4 maanden maargoed).
die makelaar heeft vervolgens degene gebeld die de vorige keer "weggeboden" was door ons hebben de aankoopprijs +5K gevraagd en dat was akkoord.
de woningmarkt is dus echt gek.
onder aan de streep krijgen we dus de overdrachtsbelasting terug, er is 5K op het appartement "verdient" alhoewel dat dan weer opgaat aan de courtage van de makelaar, er is iets onder de 1000 euro geinvesteerd aan "opknappen" (dat was al voor overlijden gepland dus dat konden we niet afzeggen, wel terugschroeven naar minimale zaken) en binnen een week was de woning weer verkocht..
bizar....
en dank u meneer Dood,
pi_217756428
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 14:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
weilanden zat toch

O en de provincies die willen echt niet bouwen , die hebben zelf connecties genoeg voor een kavel voor vrijstaand te bouwen voor de kinderen

wie vergunning schrijft zal vergunningen krijgen
Ja, maar wat mij betreft hoeft niet elk weiland volgebouwd te worden met appartementen, micro-woningen of blokkendozen waar arbeidsmigranten online bestellingen inpakken.

Het is ook niet alleen woningen bouwen. Het is ook het elektriciteitsnet dat al overbelast is, het waternet, infrastructuur die een nieuwe wijk of zelfs nieuwe stad ( :') ) nodig heeft, etc.
  maandag 26 mei 2025 @ 10:33:41 #158
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217756574
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 07:58 schreef freak1 het volgende:

[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
om allen hier even te beantwoorden aangezien dit net afgerond is en ik wel houd van sluiting van onderwerpen;
allereerst nogmaals dank voor de inzichten, we hebben ook wat nieuwe dingen weer geleerd, o.a. die 6 procent..

na overleg (ik ben feitelijk ook maar buitenstaander, gelukkig) is mijn advies geweest om de woning te verkopen, eventueel verlies te accepteren en zsm alles van de hand te doen.
soms is geluk met de dommen blijkbaar..
we hebben een aantal kleine zaken laten doen, de muren een beetje rechttrekken, een aantal incourante kleuren laten overschilderen zodat alles weer op funda kwam en toen de verkoopmakelaar ingeschakeld en de sitautie voorgelegd.
deze makelaar heeft de boel weer te koop aangeboden, we hoefden geen opstartkosten te betalen want de oude spullenboel kon gebruikt worden en we hoefden dan een lager courtage te betalen (ook lekker voor de makelaar, die casht even lekker heel dik met minimaal werk op dezelfde woning in 4 maanden maargoed).
die makelaar heeft vervolgens degene gebeld die de vorige keer "weggeboden" was door ons hebben de aankoopprijs +5K gevraagd en dat was akkoord.
de woningmarkt is dus echt gek.
onder aan de streep krijgen we dus de overdrachtsbelasting terug, er is 5K op het appartement "verdient" alhoewel dat dan weer opgaat aan de courtage van de makelaar, er is iets onder de 1000 euro geinvesteerd aan "opknappen" (dat was al voor overlijden gepland dus dat konden we niet afzeggen, wel terugschroeven naar minimale zaken) en binnen een week was de woning weer verkocht..
bizar....
Als er ondertussen ook al sprake is van een overlijden dan is dat wel heel snel gegaan. Gecondoleerd.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_217758908
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 10:33 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als er ondertussen ook al sprake is van een overlijden dan is dat wel heel snel gegaan. Gecondoleerd.
dank, van de ene kant is het bijzonder vervelend dat het familielid nooit meer gebruik heeft kunnen maken van de nieuwe plek, maar tegelijkertijd is het wel het beste voor iedereen.

sta vooral versteld van de aankoop inclusief overbieden en een paar maanden later doorverkopen voor de aankooprijs + verhoging...
en dank u meneer Dood,
pi_217759151
Goh, woning hartje Amsterdam staat al een paar weken te koop en nog steeds geen echt serieuze interesse.

Het is niet heel erg belangrijk om snel te verkopen maar ik had wel wat meer enthousiasme verwacht.
  maandag 26 mei 2025 @ 17:22:53 #161
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217760250
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 15:31 schreef HiZ het volgende:
Goh, woning hartje Amsterdam staat al een paar weken te koop en nog steeds geen echt serieuze interesse.

Het is niet heel erg belangrijk om snel te verkopen maar ik had wel wat meer enthousiasme verwacht.
Dat is idd wel uitzonderlijk, als de prijs/kwaliteit/m² verhouding gewoon klopt.

Je mag een linkje DMen als je het een goed idee vindt dat ik even kijk waar het aan zou kunnen liggen.
Ik ben niet van het kaliber "oei, 450K voor een bezemkast, dat kan ik nooit betalen is wel een beetje duur."
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_217764079
Met een investering van 1 miljard euro wil Rabobank met het BPD Woningfonds liefst 2750 extra middenhuurwoningen realiseren. De Brainport-regio rond Eindhoven is spekkoper. Daar is volgens de bank de uitdaging nu het grootst. ‘Economisch ontploft het hier.’

Bron: https://www.ad.nl/wonen/r(...)et-slot-af~a3dcaf7d/
pi_217764697
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 04:07 schreef Halcon het volgende:
Met een investering van 1 miljard euro wil Rabobank met het BPD Woningfonds liefst 2750 extra middenhuurwoningen realiseren. De Brainport-regio rond Eindhoven is spekkoper. Daar is volgens de bank de uitdaging nu het grootst. ‘Economisch ontploft het hier.’

Bron: https://www.ad.nl/wonen/r(...)et-slot-af~a3dcaf7d/
Ook weer: de middenklasse valt daar tussen wal en schip. Kopen is te duur en voor sociale huur komt die groep niet in aanmerking. BPD-bouw heeft wel goede ideeën daaromtrent. Vraag me af hoe de vergunningverlening en bouw verloopt, als ik dit lees: https://www.ad.nl/nissewa(...)af-balkons~ae17675b/ ...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217765150
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 08:51 schreef blomke het volgende:

[..]
Ook weer: de middenklasse valt daar tussen wal en schip. Kopen is te duur en voor sociale huur komt die groep niet in aanmerking. BPD-bouw heeft wel goede ideeën daaromtrent. Vraag me af hoe de vergunningverlening en bouw verloopt, als ik dit lees: https://www.ad.nl/nissewa(...)af-balkons~ae17675b/ ...
Daarom is subsidie e.d. ook niet persé een leuk iets.
Er is een groep die daar niet van kan profiteren.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_217765243
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 10:19 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, maar wat mij betreft hoeft niet elk weiland volgebouwd te worden met appartementen, micro-woningen of blokkendozen waar arbeidsmigranten online bestellingen inpakken.

Het is ook niet alleen woningen bouwen. Het is ook het elektriciteitsnet dat al overbelast is, het waternet, infrastructuur die een nieuwe wijk of zelfs nieuwe stad ( :') ) nodig heeft, etc.
Vergeet inderdaad ook de wegen naar en van de nieuw volgebouwde weilanden niet. Scholen, ziekenhuizen, huisartsen, tandartsen.
Misschien moet toch maar eens een nieuwe provincie weer gecreerd worden in het IJsselmeer.
pi_217765247
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 08:51 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat valt de middenklasse bijna altijd.

En dat met zo'n 20% scheefhuur. Daar zou eerder wat aan gedaan moeten worden. Die mensen hebben ook tijd zat gehad om te sparen en te anticiperen.
pi_217765484
quote:
1s.gif Op maandag 26 mei 2025 17:22 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is idd wel uitzonderlijk, als de prijs/kwaliteit/m² verhouding gewoon klopt.

Je mag een linkje DMen als je het een goed idee vindt dat ik even kijk waar het aan zou kunnen liggen.
Ik ben niet van het kaliber "oei, 450K voor een bezemkast, dat kan ik nooit betalen is wel een beetje duur."
Bedankt voor je aanbod, maar ik ga er even geen gebruik van maken.

Het gaat om een woning met twee slaapkamers, met een mogelijkheid van drie slaapkamers die bouwkundig helemaal in orde is. Je zou er zo in kunnen gaan wonen. Maar gemiddeld zou ik zeggen dat een koper voor een halve ton aan wens-verbeteringen hier een echt schitterende woning van kan maken (nieuwe keuken etc) . Dat is ook verdisconteerd in de koopprijs die net boven de 8k per vierkante meter zit.

Ik heb er zelf 12 jaar gewoond en daarna 7 jaar verhuurd (gestopt op 1 juli vorig jaar, maar daarvoor letterlijk nooit leegstand).

De makelaar was erg optimistisch over snelle verkoop. Maar zelfs qua kijkers valt het tegen.
pi_217765501
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 09:59 schreef Halcon het volgende:

Dat valt de middenklasse bijna altijd.

En dat met zo'n 20% scheefhuur. Daar zou eerder wat aan gedaan moeten worden. Die mensen hebben ook tijd zat gehad om te sparen en te anticiperen.
Ook weer: de incentive om te gaan verkassen/kopen, ontbreekt bij gesubsidieerd wonen. Idem de hypotheek: HRA en afschaffing wet Hillen zijn geen drijfveren om (extra) te gaan aflossen.
pi_217765508
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 10:25 schreef HiZ het volgende:
Dat is ook verdisconteerd in de koopprijs die net boven de 8k per vierkante meter zit.
Lijkt me niet onsoortig; ik zie ook wel m2 prijzen van >10k.

Erfpacht?
pi_217765638
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 10:29 schreef blomke het volgende:

[..]
Lijkt me niet onsoortig; ik zie ook wel m2 prijzen van >10k.

Erfpacht?
Geen.
  dinsdag 27 mei 2025 @ 10:55:56 #171
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_217765669
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 15:31 schreef HiZ het volgende:

Ligt aan de prijscategorie.
Ik heb afgelopen week mijn huis verkocht en had veel kijkers maar wel maar 2 biedingen. Markt lijkt af te koelen bij woningen die veel mensen niet kunnen betalen. Makelaar was ook verrast.

Uiteindelijk is er nog fors boven de vraagprijs geboden en de woning verkocht voor ¤560k+.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_217765696
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 10:49 schreef HiZ het volgende:

[..]
Geen.
VvE-bijdrage en zo ja: veel?
pi_217765701
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 10:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Uiteindelijk is er nog fors boven de vraagprijs geboden en de woning verkocht voor ¤560k+.
Gefeliciteerd! Nieuwe woning gekocht?
pi_217765818
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 10:59 schreef blomke het volgende:

[..]
VvE-bijdrage en zo ja: veel?
Die is een beetje aan de hoge kant ivm voorschot verwarming, maar netto schat ik rond de ¤170.

Maar het is wel verbazingwekkend om de berichten in de media te zien en dan de realiteit mee te maken van het verkopen in die zogenaamd over kokende markt. Als ik een groot grachtenpand zou verkopen zou ik het begrijpen, maar dit is een net iets groter dan gemiddeld heel gewoon appartement in Amsterdam centrum.
pi_217765827
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 11:16 schreef HiZ het volgende:

[..]
Die is een beetje aan de hoge kant ivm voorschot verwarming, maar netto schat ik rond de ¤170.
Niks mis mee, dat betaal ik alleen al bijna voor m'n gas.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')