abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 24 april 2025 @ 13:07:14 #101
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_217455504
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:05 schreef Straatcommando. het volgende:
Deze snap ik even niet
Dat je zelf de vrijheid hebt om te bepalen waarvoor je protesteert. En de inhoud van jouw protest wordt dus door niemand anders bepaalt.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  donderdag 24 april 2025 @ 13:07:20 #102
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_217455506
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:04 schreef Sweet_Jane het volgende:
Wat moet ik überhaupt zien op die plaatjes? Oké, ze staan op politiewagens dat mag niet. Verder zie ik vooral wanhopige mensen met protestvlaggen die iets roepen, maar ik denk dat het geluid van je foto’s stuk is, want ik kan hier niet uit opmaken wat ze roepen en bedoelen. De protestvlaggen kun je uiteraard op meerdere manieren interpreteren, maar moeten we mensen met MAGA-petjes ook opsluiten/verbieden in het openbaar te tonen? Misschien hebben die voor mij wel dezelfde lading als zo’n vlag voor jou.
Mijn hemel... :') _!

Als je toch niet kan opmaken wat ze allemaal bedoelen met die uitdossing van ze waarom slepen ze die vlaggen, borden, foto's en palliesjaaltjes dan mee?

Net als je dacht dat het niet gekker kon....
  donderdag 24 april 2025 @ 13:08:51 #103
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217455519
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:04 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Je leest niet.

Dat wensen ze niet, want ze weten niet eens wat het is. Voor woke is het allemaal vooral gezellig, exotisch en leerzaam, alles wat van buiten Europa komt.
Jij denkt dat ze niet weten wat de sharia ?

quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:04 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Waarom specifiek altijd en alleen Gazanen?
Aangezien het vrij prominent in het nieuws is. En dat demonstreren tegen wat in Darfur of Afghanistan gebeurt weinig zin heeft. De regering is het toch al met ze eens.
  donderdag 24 april 2025 @ 13:09:45 #104
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217455529
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:08 schreef Hexagon het volgende:

[..]
[..]
Aangezien het vrij prominent in het nieuws is. En dat demonstreren tegen wat in Darfur of Afghanistan gebeurt weinig zin heeft. De regering is het toch al met ze eens.
Waarschijnlijk denken ze dat het een heerlijk exotisch gerecht is, duizendmaal beter dan hutspot met worst.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217455537
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:07 schreef AchJa het volgende:

[..]

Als je toch niet kan opmaken wat ze allemaal bedoelen met die uitdossing van ze waarom slepen ze die vlaggen, borden, foto's en palliesjaaltjes dan mee?

Een foto met een man met een dood (?) kind in zijn armen. Een wanted poster van een oorlogscrimineel. Een vlag die een protestbeweging zich heeft toegeëigend. Ja inderdaad, dat zal allemaal wel “kk joden” betekenen. Dat zal vast nooit “laat het doden en uithongeren stoppen, denk aan de kinderen, de mensen, het volk!” Kunnen betekenen.
  donderdag 24 april 2025 @ 13:10:47 #106
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_217455541
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 12:56 schreef AchJa het volgende:

[..]
Over het verzetten van de doelpalen gesproken...

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Maar ze riepen heus geen "Kankerjoden!" hoor. Nee, dat komt van een bron die mij niet bevalt... :')
"Vreedzaam verlopen demonstraties". We hoeven ons nergens zorgen om te maken hoor, op 4 mei.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 24 april 2025 @ 13:11:25 #107
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217455549
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:05 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Deze snap ik even niet
Er staat dat mensen mogen demonstreren voor een zaak zonder dat een ander bepaalt of dit wel of niet de juiste zaak is.

Maar om het nog maar even te herhalen: there is a time and a place.
pi_217455553
Zo lang 1 kant niet zonder massa politiebescherming een herdenking op 7 Oktober voor slachtoffers kan houden kan die andere kant oprotten met hun demonstratierecht.
  donderdag 24 april 2025 @ 13:14:08 #109
396550 Richestorags
pi_217455565
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:08 schreef Hexagon het volgende:

[..]
[..]
Maar de regering doet daar ook geen reet aan toch? En dat is uiteindelijk wat ze willen, dat er ACTIE wordt ondernomen en WEL NU!!!!!!

De demonstraties gaan niet over dat iemand zegt "hey jullie hebben best gelijk" maar dat er actie wordt ondernomen.

Variërend van Netanyahu in de cel tot alle Joden de zee in, Israël opgeheven als staat en onder Palestijns bestuur of alle Joden terug naar Oost-Europa.
  Forum Admin donderdag 24 april 2025 @ 13:16:26 #110
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_217455581
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 12:41 schreef Sweet_Jane het volgende:

[..]
Dit dacht ik eerst ook, maar na enige reflectie denk ik: hoe kan je in godsnaam met droge ogen het verleden herdenken en roepen “nooit meer!” terwijl er in de Gazastrook mensen opzettelijk worden uitgehongerd en uitgeroeid? Als opzettelijk ziekenhuizen en hulpverleners gebombardeerd worden? Ik vind dat iets heel schijnheiligs hebben. Vrede en vrijheid zijn werkwoorden. Er is wat mij betreft geen betere manier van herdenken dan actie ondernemen om herhaling van het verleden te voorkomen.
Dan herdenk je die oorlogsslachtoffers. Zijn er genoeg die met je mee doen en stil staan bij wat er in Gaza gebeurt. Alleen ga je niet lopen demonstreren en daarmee andere mensen hun herdenking versieren
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  donderdag 24 april 2025 @ 13:19:04 #111
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_217455605
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:10 schreef Sweet_Jane het volgende:

Een foto met een man met een dood (?) kind in zijn armen. Een wanted poster van een oorlogscrimineel. Een vlag die een protestbeweging zich heeft toegeëigend. Ja inderdaad, dat zal allemaal wel “kk joden” betekenen. Dat zal vast nooit “laat het doden en uithongeren stoppen, denk aan de kinderen, de mensen, het volk!” Kunnen betekenen.
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 10:26 schreef Sweet_Jane het volgende:
Geloof je het zelf? Meest recente voorbeeld wat me te binnen schiet zijn de gewelddadige “protesten” tegen AZC’s, zoals bijvoorbeeld in Best.

En dat is nog los van het feit dat rechts beleid over lijken gaat.
Ik zie alleen maar wanhopige mensen, ik kan uit de foto's totaal niet opmaken wat ze allemaal bedoelen en willen...

donderdag 24 april 2025 @ 13:19:34 #112
396550 Richestorags
pi_217455612
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:14 schreef Straatcommando. het volgende:
[afbeelding ] Op donderdag 24 april 2025 12:41 schreef Sweet_Jane het volgende:
[..]
Dit dacht ik eerst ook, maar na enige reflectie denk ik: hoe kan je in godsnaam met droge ogen het verleden herdenken en roepen “nooit meer!” terwijl er in de Gazastrook mensen opzettelijk worden uitgehongerd en uitgeroeid? Als opzettelijk ziekenhuizen en hulpverleners gebombardeerd worden? Ik vind dat iets heel schijnheiligs hebben. Vrede en vrijheid zijn werkwoorden. Er is wat mij betreft geen betere manier van herdenken dan actie ondernemen om herhaling van het verleden te voorkomen.
quote:
Dan herdenk je die oorlogsslachtoffers. Zijn er genoeg die met je mee doen en stil staan bij wat er in Gaza gebeurt. Alleen ga je niet lopen demonstreren en daarmee andere mensen hun herdenking versieren
De dodenherdenking heeft nooit een karakter gehad waarbij door individuen via vlaggen of borden werd duidelijk gemaakt wie er precies werd herdacht. Wat dat betreft is het net als een stil gebed.

En als we het dan toch over bidden hebben had Jezus onze Pallieknuffelaars al in de smiezen 2000 jaar geleden:

quote:
Nu iets over het bidden. Wees niet zoals de schijnheiligen: die bidden zo dat iedereen het kan horen en zien, op de hoek van de straat en in de synagoge.
  donderdag 24 april 2025 @ 13:19:50 #113
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217455613
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:14 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Maar de regering doet daar ook geen reet aan toch? En dat is uiteindelijk wat ze willen, dat er ACTIE wordt ondernomen en WEL NU!!!!!!

De demonstraties gaan niet over dat iemand zegt "hey jullie hebben best gelijk" maar dat er actie wordt ondernomen.
Nou nee, de regering kan van alles vinden van Afghanistan en Soedan, maar meer dan dat kunnen ze niet.

Ze hebben wel allerlei betrekkingen met Israel waar ze wat mee kunnen doen. Dus los van wat je verder vind dat wel en niet moet gebeuren. Er is een verschil in de middelen die de regering heeft.
  Forum Admin donderdag 24 april 2025 @ 13:20:45 #114
pi_217455618
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:19 schreef Richestorags het volgende:

[..]
De dodenherdenking heeft nooit een karakter gehad waarbij door individuen via vlaggen of borden werd duidelijk gemaakt wie er precies werd herdacht. Wat dat betreft is het net als een stil gebed.

En als we het dan toch over bidden hebben had Jezus onze Pallieknuffelaars al in de smiezen 2000 jaar geleden:
[..]

Ja ik had die quote gesloopt :D

En precies, het is aan jou of en wie je herdenkt. Je kan stil staan bij wie je wil. Volgens mij hebben we het ook over oorlogsslachtoffers en niet alleen die van de tweede wereldoorlog.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_217455641
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:19 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
Ik zie alleen maar wanhopige mensen, ik kan uit de foto's totaal niet opmaken wat ze allemaal bedoelen en willen...

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zie inderdaad op deze afbeeldingen ook geen gewelddadig protest. 10/10 would recommend. Als je buiten de afbeeldingen maar niet met vuurwerk gooit of met eieren of dingen sloopt of agenten/tegendemonstranten aanvalt.
  donderdag 24 april 2025 @ 13:25:28 #116
396550 Richestorags
pi_217455659
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:19 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nou nee, de regering kan van alles vinden van Afghanistan en Soedan, maar meer dan dat kunnen ze niet.

Ze hebben wel allerlei betrekkingen met Israel waar ze wat mee kunnen doen. Dus los van wat je verder vind dat wel en niet moet gebeuren. Er is een verschil in de middelen die de regering heeft.
Daar kwam vriendje Mutant ook al mee. Dat is totale onzin.

Ten eerste kan de regering gewoon hulp verstrekken aan Soedan en vluchtelingenkampen financieren en we kunnen ook besluiten dat we militair gaan ingrijpen als Europa. We kunnen sancties verstrekken, uitvragen vanuit het ICJ / ICC verstrekken aan oorlogsmisdadigers en lobbyen voor sancties en ingrijpen op Europees niveau. We kunnen VN resoluties opstellen. Idem met de Taliban.

Niks van dat al gebeurt. Maar men verwacht wel dat we dit met Israël doen.
  donderdag 24 april 2025 @ 13:29:44 #117
396550 Richestorags
pi_217455688
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 12:41 schreef Sweet_Jane het volgende:

[..]
Dat dacht ik ook na enige reflectie toen ik tot de conclusie kwam, hoe kunnen we nou de dodenherdenking houden met droge ogen terwijl Haïti is ingestort en bendes het land regeren?

Terwijl er in Soedan verkrachtingen en hongersnoden als wapen en volksverhuizingen en afslachtingen op grote schaal worden ingezet?

Ik vind dat iets heel schijnheiligs hebben. Vrede en vrijheid zijn werkwoorden. Er is wat mij betreft geen betere manier van herdenken dan actie ondernemen om herhaling van het verleden te voorkomen.
pi_217455689
quote:
1s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:19 schreef Richestorags het volgende:

[..]
[..]

[..]

Lol. Deze krans wordt nu gelegd voor x tutututuuu, deze krans wordt nu gelegd voor x tutututuuu. De discussie over of we ook slachtoffers van de koloniale oorlogen gingen herdenken heb ik me vast ingebeeld. Gelukkig ben jij vrij om in gedachten te herdenken wie jij wil in je hoofd in die twee minuten, maar doen alsof wie er herdacht wordt geen officieel karakter heeft in de ceremonies is echt lulkoek.
pi_217455702
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:29 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat dacht ik ook na enige reflectie toen ik tot de conclusie kwam, hoe kunnen we nou de dodenherdenking houden met droge ogen terwijl Haïti is ingestort en bendes het land regeren?

Terwijl er in Soedan verkrachtingen en hongersnoden als wapen en volksverhuizingen en afslachtingen op grote schaal worden ingezet?

Ik vind dat iets heel schijnheiligs hebben. Vrede en vrijheid zijn werkwoorden. Er is wat mij betreft geen betere manier van herdenken dan actie ondernemen om herhaling van het verleden te voorkomen.
Alsjeblieft, organiseer dit! Doe het meteen! Post een oproepje of Facebook, koop bloemen, zoek een mooi pleintje uit. Ik zal je geen strobreed in de weg leggen, want ik vind dit ook vreselijk.
  donderdag 24 april 2025 @ 13:32:17 #120
396550 Richestorags
pi_217455708
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:29 schreef Sweet_Jane het volgende:

[..]
Lol. Deze krans wordt nu gelegd voor x tutututuuu, deze krans wordt nu gelegd voor x tutututuuu. De discussie over of we ook slachtoffers van de koloniale oorlogen gingen herdenken heb ik me vast ingebeeld. Gelukkig ben jij vrij om in gedachten te herdenken wie jij wil in je hoofd in die twee minuten, maar doen alsof wie er herdacht wordt geen officieel karakter heeft in de ceremonies is echt lulkoek.
In de ceremonies ja. Niet bij de inviduele deelnemers. Gaat ook lastig, bij een moment van stilte.
  donderdag 24 april 2025 @ 13:33:50 #121
396550 Richestorags
pi_217455726
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:31 schreef Sweet_Jane het volgende:

[..]
Alsjeblieft, organiseer dit! Doe het meteen! Post een oproepje of Facebook, koop bloemen, zoek een mooi pleintje uit. Ik zal je geen strobreed in de weg leggen, want ik vind dit ook vreselijk.
Het zal een eenzame aangelegenheid worden dan. Het zal alsnog neerkomen op een individuele herdenking. Dit gaat namelijk om zaken waarbij de daders iets te donker kleuren op de kleurstalen.
pi_217455756
quote:
17s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:10 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
"Vreedzaam verlopen demonstraties". We hoeven ons nergens zorgen om te maken hoor, op 4 mei.
Ik vind Halsema's opmerking dat het 'hoogstwaarschijnlijk vredelievend maar we zullen het nooit zeker weten' zal verlopen ook erg bijzonder. Zij anticipeert op rellen.
pi_217455760
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:07 schreef AchJa het volgende:

[..]

Selectief gespeelde naiviteit idd. Zouden ze dat ook doen als (ik noem maar iets extreems) deelnemers van anti-AZC demonstraties met swastikavlaggen op de proppen zouden komen?

"Ja jij weet toch niet wat een hakenkruis voor lading bij die mensen zelf heeft"
"Ze staan wel met hun rechterarm gestrekt maar je hoort toch niet wat ze erbij roepen"
"Misschien zijn ze alleen maar fan van zorgvuldig geplande autowegen, en niet van de slechte dingen die het Derde Rijk heeft gedaan"
pi_217455789
quote:
9s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:36 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Selectief gespeelde naiviteit idd. Zouden ze dat ook doen als (ik noem maar iets extreems) deelnemers van anti-AZC demonstraties met swastikavlaggen op de proppen zouden komen?

"Ja jij weet toch niet wat een hakenkruis voor lading bij die mensen zelf heeft"
"Ze staan wel met hun rechterarm gestrekt maar je hoort toch niet wat ze erbij roepen"
"Misschien zijn ze alleen maar fan van zorgvuldig geplande autowegen, en niet van de slechte dingen die het Derde Rijk heeft gedaan"
Meneer Wagensveld wilde slechts een boek verbranden om zich op te warmen. Daar hoeven mensen zich ook niet om aan te stellen.
pi_217455804
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:32 schreef Richestorags het volgende:

[..]
In de ceremonies ja. Niet bij de inviduele deelnemers. Gaat ook lastig, bij een moment van stilte.
Waar denk je nou eigenlijk dat dit allemaal om gaat? Niet om die twee minuten stilte, daar zijn zij niet op tegen. Zij willen gewoon erkenning voor hun leed voor het voortdurende oorlogsgeweld tijdens een dodenherdenking voor oorlogsgeweld. De organisatie had gewoon graag gezien dat er ook een krans gelegd wordt om alle doden in dat conflict. Ze erkennen dat dit niet gaat lukken en organiseren dit daarom zelf, is dat nou echt zo verkeerd?
  donderdag 24 april 2025 @ 13:43:21 #126
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_217455808
quote:
6s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:41 schreef William_Papadin het volgende:
Meneer Wagensveld wilde slechts een boek verbranden om zich op te warmen. Daar hoeven mensen zich ook niet om aan te stellen.
En hij zette daar toevallig zijn barbecue neer omdat hij al twee dagen niet gegeten had _O-
pi_217455814
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:43 schreef Tengano het volgende:

[..]
En hij zette daar zijn barbecue neer omdat hij al twee dagen niet gegeten had _O-
Precies, je kunt van 1 foto niet zoveel afleiden.
pi_217455819
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:43 schreef Sweet_Jane het volgende:

[..] en organiseren dit daarom zelf, is dat nou echt zo verkeerd?
Het is cultural appropation in opperste vorm. De Nationale Dodenherdenking is van de Nederlander, daar blijf je van gewoon vanaf.
  donderdag 24 april 2025 @ 13:44:52 #129
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_217455823
Maar dat is wel het beetje het punt. De schijnheiligheid bij deze groep scoort significant hoog.
pi_217455834
quote:
9s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:36 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Een hakenkruis vergelijken met die vlag vind ik echt verkeerd. Je kan zelf het verschil toch wel aanvoelen tussen een universeel verguisd symbool met één betekenis en een nog levend symbool dat door verschillende partijen om verschillende redenen omarmd wordt. Aan die vlag wordt continu nieuwe betekenis toegekend. Doen alsof die vlag gelijkstaat aan steun voor Hamas, is gewoon een beetje onnozel. Dan heb jij iets besloten dat je op hen wil drukken.
pi_217455843
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:46 schreef Sweet_Jane het volgende:

[..]
Een hakenkruis vergelijken met die vlag vind ik echt verkeerd. Je kan zelf het verschil toch wel aanvoelen tussen een universeel verguisd symbool met één betekenis en een nog levend symbool dat door verschillende partijen om verschillende redenen omarmd wordt. Aan die vlag wordt continu nieuwe betekenis toegekend. Doen alsof die vlag gelijkstaat aan steun voor Hamas, is gewoon een beetje onnozel. Dan heb jij iets besloten dat je op hen wil drukken.
Universeel verguisd symbool? In India en China wordt de Swastika nog dagelijks gebruikt. Ken uw pappenheimers!
pi_217455861
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:47 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Universeel verguisd symbool? In India en China wordt de Swastika nog dagelijks gebruikt. Ken uw pappenheimers!
In een andere hoek en met stippen tussen de wieken van de molen. Over het algemeen ook niet op een rode vlag met een witte cirkel in het midden.
pi_217455877
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:50 schreef Sweet_Jane het volgende:

[..]
In een andere hoek en met stippen tussen de wieken van de molen. Over het algemeen ook niet op een rode vlag met een witte cirkel in het midden.

Prima dus om met deze afbeelding over straat te gaan tijdens bijvoorbeeld Pesach of het Suikerfeest. Geen probleem.
  donderdag 24 april 2025 @ 13:51:53 #134
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_217455879
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:44 schreef Tengano het volgende:
Maar dat is wel het beetje het punt. De schijnheiligheid bij deze groep scoort significant hoog.
#schijnheilig #onecht #hypcriet #leugenachtig

pi_217455905
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:46 schreef Sweet_Jane het volgende:

[..]
Er zijn mogelijk positieve redenen om de vlag van Al Qaida te omarmen, ja?
pi_217455906
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:51 schreef Tengano het volgende:

[..]
#schijnheilig #onecht #hypcriet #leugenachtig

[ afbeelding ]
Het heeft er wel alle schijn van dat er inderdaad 1 ding meespeelt in de verontwaardiging van users zoals @viagraap, @Hexagon en @Sweet_Jane . Zonde, want als ze hun verontwaardiging breder hadden getrokken en alle slachtoffers wereldwijd in hun betoog hadden meegenomen waren er maar weinig mensen geweest die tegen hun betoog zouden zijn. Nu lijkt het vooral een selectieve verontwaardiging te zijn.
pi_217455922
quote:
6s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:51 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Prima dus om met deze afbeelding over straat te gaan tijdens bijvoorbeeld Pesach of het Suikerfeest. Geen probleem.
Als jij een hindoe bent en een reden hebt om dit te doen, prima. Als jij een niet-hindoeïstische Nederlander bent, zou ik wel aan je intenties twijfelen. Want zoals ik nergens ontkend heb, hebben symbolen betekenissen die continu gevormd worden. Het klassieke hakenkruis heeft inmiddels wel een vrij vaststaande betekenis, maar als jij je daar voor inzet kun je er best voor zorgen dat de swastika dezelfde betekenis krijgt hoor.
pi_217455947
quote:
1s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:56 schreef Sweet_Jane het volgende:

[..]
Als jij een hindoe bent en een reden hebt om dit te doen, prima. Als jij een niet-hindoeïstische Nederlander bent, zou ik wel aan je intenties twijfelen.
Dat komt dan mooi overeen met de twijfels die ik heb als je de Gaza-slachtoffers per se tijdens de Nationale Herdenking van Nederlandse oorlogsslachtoffers wilt "herdenken" door een demonstratie te houden. Je intenties zijn dan simpelweg niet oke.
pi_217455993
quote:
6s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:58 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Dat komt dan mooi overeen met de twijfels die ik heb als je de Gaza-slachtoffers per se tijdens de Nationale Herdenking van Nederlandse oorlogsslachtoffers wilt "herdenken" door een demonstratie te houden. Je intenties zijn dan simpelweg niet oke.
Ik denk dat als we die twijfel nader onderzoeken dat dat toch een andere twijfel is. Jij twijfelt over of mensen oprecht zijn in hun verlangen om hun rouw officieel te laten herkennen, omdat ze een vlag gebruiken die zowel een symbool is voor Hamas als voor reguliere Palestijnse burgers. Er is dus een logisch en plausibel verband tussen vlag en vlagdragers. Ik twijfel omdat iemand die niet gelieerd is aan het hindoeïsme om onbekende redenen een hindoeïstisch symbool gebruikt dat ernstig lijkt op een symbool van de NSB.
  donderdag 24 april 2025 @ 14:08:17 #140
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217456026
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:55 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Het heeft er wel alle schijn van dat er inderdaad 1 ding meespeelt in de verontwaardiging van users zoals @:viagraap, @:Hexagon en @:Sweet_Jane . Zonde, want als ze hun verontwaardiging breder hadden getrokken en alle slachtoffers wereldwijd in hun betoog hadden meegenomen waren er maar weinig mensen geweest die tegen hun betoog zouden zijn. Nu lijkt het vooral een selectieve verontwaardiging te zijn.
Tja nog een keer, het heeft voor demonstranten niet zoveel zin om tegen iets te gaan demonstreren waar de regering het toch wel met ze eens is.
pi_217456034
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:55 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Het heeft er wel alle schijn van dat er inderdaad 1 ding meespeelt in de verontwaardiging van users zoals @:viagraap, @:Hexagon en @:Sweet_Jane . Zonde, want als ze hun verontwaardiging breder hadden getrokken en alle slachtoffers wereldwijd in hun betoog hadden meegenomen waren er maar weinig mensen geweest die tegen hun betoog zouden zijn. Nu lijkt het vooral een selectieve verontwaardiging te zijn.
Welke selectieve verontwaardiging is dat? Volgens mij is er nu al een paar keer aangegeven dat wij als land meer binding hebben met dit conflict, het speelt simpelweg meer, daarom hebben we het ook hierover. Ik heb ook al eerder gezegd: als iemand anders een herdenking wil houden voor de mensen in Darfur, voor de mensen in Syrië of voor de Oeigoeren in China, dan heb ik daar ook geen bezwaar tegen en verdedig ik hun recht om die herdenking te houden. Ik zie alleen dat topic even niet staan in de lijst. Je kunt je ook afvragen waarom je een herdenking van die groepen wel oké zou vinden, maar specifiek deze herdenking niet.
  donderdag 24 april 2025 @ 14:33:07 #142
509226 Gehakt_bal
Lekker balletje
pi_217456218
En dan nog verwachten dat die mensen respect krijgen :{

Als er één dag is waarop je niet gaat demonstreren, dan is het wel 4 mei.
  donderdag 24 april 2025 @ 14:50:42 #143
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_217456347
quote:
1s.gif Op donderdag 24 april 2025 14:33 schreef Gehakt_bal het volgende:
En dan nog verwachten dat die mensen respect krijgen :{

Als er één dag is waarop je niet gaat demonstreren, dan is het wel 4 mei.
Deze groep heeft dan ook niet tot doel om te proteseteren maar om te terroriseren. Wat natuurlijk ook niet zo vreemd is omdat ze aan de kant van de terroristen staan.

En in hun doen en laten geven ze ook duidelijk blijk van dat terroriseren met hun vernielzucht en het creeeren van allerlei onrust en chaos. Ze zijn wat dat betreft net zo 'vredig' als de Gaza bevolking zelf.
pi_217456432
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 14:50 schreef Tengano het volgende:

[..]
Deze groep heeft dan ook niet tot doel om te proteseteren maar om te terroriseren. Wat natuurlijk ook niet zo vreemd is omdat ze aan de kant van de terroristen staan.

En in hun doen en laten geven ze ook duidelijk blijk van dat terroriseren met hun vernielzucht en het creeeren van allerlei onrust en chaos. Ze zijn wat dat betreft net zo 'vredig' als de Gaza bevolking zelf.
Ik zou dat eens omdraaien. De bevolking van Gaza staat niet aan de kant van Hamas, Hamas staat deels aan de kant van de bevolking van Gaza, maar streeft tegelijkertijd ook eigenbelang na. Dat lijkt me accurater dan een bevolking die voor haar vrijheid en voortbestaan strijdt automatisch alle opvattingen en acties van een terroristische organisatie in de schoenen te schuiven.
  donderdag 24 april 2025 @ 15:05:05 #145
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217456448
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 14:50 schreef Tengano het volgende:

[..]

Het hele punt van het op 4 mei doen op deze manier is om ostentatief schijt te hebben aan de rest van Nederland en om de bij elkaar geïntimideerde geboekte terreinwinst te consolideren. Agressieparadijs Nederland.
  donderdag 24 april 2025 @ 15:05:47 #146
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_217456453
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 15:03 schreef Sweet_Jane het volgende:
Ik zou dat eens omdraaien. De bevolking van Gaza staat niet aan de kant van Hamas, Hamas staat deels aan de kant van de bevolking van Gaza, maar streeft tegelijkertijd ook eigenbelang na. Dat lijkt me accurater dan een bevolking die voor haar vrijheid en voortbestaan strijdt automatisch alle opvattingen en acties van een terroristische organisatie in de schoenen te schuiven.
Yeah right :')
  donderdag 24 april 2025 @ 15:23:58 #147
3542 Gia
User under construction
pi_217456649
quote:
6s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:58 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Helemaal mee eens. Ze worden namelijk al herdacht, immers:

quote:
Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenkt Nederland allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord; zowel tijdens de Tweede Wereldoorlog en de onafhankelijkheidsoorlog in Indonesië, als in oorlogssituaties en bij vredesoperaties daarna.
Moet dan iedere groepering in Nederland die doden te betreuren heeft ergens ter wereld in een oorlogssituatie dan een demonstratie gaan houden? Zou echt een zootje worden.

Doe gewoon mee aan de herdenking en houd je fatsoen!
pi_217456749
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 15:23 schreef Gia het volgende:

[..]
Helemaal mee eens. Ze worden namelijk al herdacht, immers:
[..]
Moet dan iedere groepering in Nederland die doden te betreuren heeft ergens ter wereld in een oorlogssituatie dan een demonstratie gaan houden? Zou echt een zootje worden.

Doe gewoon mee aan de herdenking en houd je fatsoen!
https://www.4en5mei.nl/herdenken/wie-en-wat-herdenken-we

Misschien handig om de toelichting te lezen waarin precies uitgelegd wordt wat bedoeld wordt met wat jij dikgedrukt hebt gemaakt. Daarmee wordt namelijk helemaal niet bedoeld wat jij hier zegt dat alle slachtoffers van alle oorlogen bedoeld zijn. Nogmaals het idee is voor zover ik weet helemaal niet om door de twee minuten heen te schreeuwen ofzo, er is een alternatieve herdenking.
pi_217456776
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 14:08 schreef Sweet_Jane het volgende:

[..]
Welke selectieve verontwaardiging is dat? Volgens mij is er nu al een paar keer aangegeven dat wij als land meer binding hebben met dit conflict, het speelt simpelweg meer, daarom hebben we het ook hierover.
Nee, het is selectief gedaan door een kleine groep die vooral hier 'binding' mee hebben omdat het Joden betreft. Dat is wel overduidelijk.
  donderdag 24 april 2025 @ 15:56:10 #150
3542 Gia
User under construction
pi_217456854
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 15:39 schreef Sweet_Jane het volgende:

[..]
https://www.4en5mei.nl/herdenken/wie-en-wat-herdenken-we

Misschien handig om de toelichting te lezen waarin precies uitgelegd wordt wat bedoeld wordt met wat jij dikgedrukt hebt gemaakt. Daarmee wordt namelijk helemaal niet bedoeld wat jij hier zegt dat alle slachtoffers van alle oorlogen bedoeld zijn. Nogmaals het idee is voor zover ik weet helemaal niet om door de twee minuten heen te schreeuwen ofzo, er is een alternatieve herdenking.
Dan nog kun je de tekst voor jezelf als zodanig opvatten en, tijdens de herdenking, naar eigen wens, de doden herdenken in Israël of Gaza, in Rusland of Oekraïne of wat je maar wilt. Voor de rest is het een Nederlandse herdenking in Nederland en kun je niet verlangen van mensen die niets te maken hebben met Gaza, om tijdens de dodenherdenking stil te staan bij omgekomen Gazanen!
Ik zal er nog geen seconde aan denken.
Ik ga wel witte bloemen leggen bij de struikelstenen hier in de straat.

Een alternatieve herdenking houden op een andere plek is ook prima, maar laat spandoeken en vlaggen dan achterwege.
  donderdag 24 april 2025 @ 16:21:28 #151
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217457028
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 15:56 schreef Gia het volgende:

[..]
Dan nog kun je de tekst voor jezelf als zodanig opvatten en, tijdens de herdenking, naar eigen wens, de doden herdenken in Israël of Gaza, in Rusland of Oekraïne of wat je maar wilt. Voor de rest is het een Nederlandse herdenking in Nederland en kun je niet verlangen van mensen die niets te maken hebben met Gaza, om tijdens de dodenherdenking stil te staan bij omgekomen Gazanen!
Ik zal er nog geen seconde aan denken.
Ik ga wel witte bloemen leggen bij de struikelstenen hier in de straat.

Een alternatieve herdenking houden op een andere plek is ook prima, maar laat spandoeken en vlaggen dan achterwege.
Als die niet uitgegraven zijn, bespoten met graffiti of beplakt met een sticker.
pi_217457072
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 12:38 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Gaat niet heel lekker als je ziet dat je een randmening verkondigt en iedereen voor gek moet verklaren en denigreren om wanhopig je gram nog te kunnen halen he?

Misschien even een momentje om bij jezelf stil te staan.
Een randmening op dit forum is een compliment. Al helemaal als jij het zegt.
What Would Goku Do
  donderdag 24 april 2025 @ 18:09:20 #153
3542 Gia
User under construction
pi_217457748
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 16:21 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Als die niet uitgegraven zijn, bespoten met graffiti of beplakt met een sticker.
Dan heb ik de daders op beeld staan, geloof mij maar.
pi_217458202
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 16:21 schreef Qarrad het volgende:
Maak je maar geen zorgen. Het kan misschien honderd jaar duren, maar ooit komt er wel een tijd dat men de herinnering aan die tijd niet meer zo belangrijk vindt. Als er tegen die tijd een moment komt dat de straat opengebroken wordt, bijvoorbeeld omdat de riolering vernieuwd moet worden, dan zal de gemeente er wel voor kiezen om die Stolpersteine niet meer terug te zetten. En die messing plaatjes met de tekst worden dan gewoon omgesmolten.
  donderdag 24 april 2025 @ 19:13:58 #155
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_217458409
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 18:51 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Maak je maar geen zorgen. Het kan misschien honderd jaar duren, maar ooit komt er wel een tijd dat men de herinnering aan die tijd niet meer zo belangrijk vindt. Als er tegen die tijd een moment komt dat de straat opengebroken wordt, bijvoorbeeld omdat de riolering vernieuwd moet worden, dan zal de gemeente er wel voor kiezen om die Stolpersteine niet meer terug te zetten. En die messing plaatjes met de tekst worden dan gewoon omgesmolten.
Waarom dit antwoord? Ooit komt er een tijd dat iedereen die je woorden gelezen heeft niet meer in leven is.
pi_217458491
quote:
5s.gif Op donderdag 24 april 2025 19:13 schreef Kopiko het volgende:

[..]
Waarom dit antwoord? Ooit komt er een tijd dat iedereen die je woorden gelezen heeft niet meer in leven is.
Bekijk deze YouTube-video
pi_217458493
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 11:57 schreef viagraap het volgende:

[..]
De doelpalen worden weer eens verzet zie ik. Gezichtsbedekkende kleding, gut wat erg. En ook nog een vlag! Wat een geweld!
Het gaat er om wat die vlag uitdraagt! Ben je nou echt zo dom?
En gezichtsbedekkende kleding is alleen maar laf! en voor sneuneuzen!
"I'm not expecting to grow flowers in a desert, but i can live and breathe and see the sun in wintertime"
https://www.youtube.com/watch?v=jbhtJh1LXHQRoll
  donderdag 24 april 2025 @ 19:43:47 #158
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217458712
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 18:51 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Niet echt.

De holocaust is namelijk een genocide die zonder weerga is en derhalve tot in eeuwigheid herdacht zal worden.

En terecht, dit ten spijte van allerlei antisemieten en andere Jodenhaters.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217458764
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 19:43 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Niet echt.

De holocaust is namelijk een genocide die zonder weerga is en derhalve tot in eeuwigheid herdacht zal worden.

Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik vrees van niet. Ik ben bang dat mensen apathisch worden, de holocaust gaan ontkennen (zie ook in Amerika) of dat we het voor elkaar gaan krijgen elkaar op nog grotere industriële schaal te vermoorden, al dan niet met behulp van AI.
  donderdag 24 april 2025 @ 19:48:45 #160
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217458777
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 19:47 schreef Sweet_Jane het volgende:

[..]
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik vrees van niet. Ik ben bang dat mensen apathisch worden, de holocaust gaan ontkennen (zie ook in Amerika) of dat we het voor elkaar gaan krijgen elkaar op nog grotere industriële schaal te vermoorden, al dan niet met behulp van AI.
Holocaustontkenning doet het vooral goed in de Arabische en extreem-rechtse wereld.

Zoals Theo van Gogh als profeteerde, uiteindelijk kruipen die engnekken wel bij elkaar.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217458830
quote:

[..]
De herdenking zal ooit wel verdwijnen. Waterloo herdenken we ook niet meer op grote schaal, bij wijze van spreken. Als alles boven 'Gen Z' is uitgestorven, de mensen die nog mensen hebben gekend die de oorlog hebben meegemaakt, dan zal het belang van de herdenking minder worden. Nu werpen sommigen de vraag al op of het geen bredere herdenking moet zijn. Maar een herdenking van 'oorlogsslachtoffers' zal minder sentiment oproepen dan een herdenking aan de verschrikkingen die onze geliefden (vaders/moeders, opa's/oma's) hebben meegemaakt. In die zin ben ik op 5 mei ook niet echt met vrijheid of WO2 bezig. Dat is echt aan 4 mei gekoppeld.
't Echte en 't ware!
  donderdag 24 april 2025 @ 19:54:55 #162
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217458838
quote:

[..]
Niet echt.

Tot in eeuwigheid is erg lang he.
Wanneer herdenken ze in Frankrijk de Gallische oorlog?

Wanneer herdenken ze in Duitsland de 30 jarige oorlog?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  donderdag 24 april 2025 @ 19:56:00 #163
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217458850
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 19:54 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Onvergelijkbaar.

Maar ja, dan moet je ook iets van historisch besef hebben.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 24 april 2025 @ 19:57:33 #164
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217458866
Met demonstreren op 4 mei kom je wel in de aandacht.
Jaren terug was er zo'n gast die ook op de dam wou schreeuwen vanwege de slachtoffers in kolonies.
  donderdag 24 april 2025 @ 20:02:33 #165
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217458923
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 19:56 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Onvergelijkbaar.

Maar ja, dan moet je ook iets van historisch besef hebben.
Voor die tijd zal het best een grote impact zijn geweest.
Er was ook een historicus, Kershaw was dat volgens mij, die zei dat op de lange termijn (dus niet korte, of middellange) er bij WO2 nauwelijks zal worden stil gestaan.

Maar goed, gelukkig is het nog lang niet zo ver.
  donderdag 24 april 2025 @ 20:03:21 #166
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217458927
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 20:02 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Er was ook een historicus, Kershaw was dat volgens mij, die zei dat op de lange termijn (dus niet korte, of middellange) er bij WO2 nauwelijks zal worden stil gestaan.

Kershaw had het over de oorlog, niet de holocaust
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 24 april 2025 @ 20:04:17 #167
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_217458942
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 19:22 schreef Fannie het volgende:

[..]
Er zitten hier wel wat users ja die elke dag met hun ongekende domheid te koop lopen.

Al loopt een aantal ook gewoon in elk topic te trollen en te zuigen.
pi_217458968
zijn we al aangekomen op het punt dat er detectiepoortjes komen te staan bij de ingang van de Dam?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_217459065
quote:
Niet echt.

Hoe verschrikkelijk de holocaust ook was, de holocaust was beslist niet uniek in de geschiedenis. Dat zou jij als Belg toch moeten weten.
  donderdag 24 april 2025 @ 20:23:52 #170
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217459156
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 20:15 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Hoe verschrikkelijk de holocaust ook was, de holocaust was beslist niet uniek in de geschiedenis. Dat zou jij als Belg toch moeten weten.
Jawel, dat was het wel.

En ik ben geen Belg
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217459444
quote:
Niet echt.

Je hebt in die zin wel gelijk dat er nog heel lange tijd mensen zullen blijven die de holocaust herdenken. Vooral in de joodse gemeenschap zal er altijd wel belangstelling voor blijven bestaan. Buiten de joodse gemeenschap zal de belangstelling op een gegeven moment wel grotendeels verdwijnen. En door de omvolking krijgen we steeds meer mensen van bevolkingsgroepen die er al helemaal weinig belangstelling voor hebben, en dan bedoel ik beslist niet alleen bevolkingsgroepen die overwegend islamitisch zijn, maar ook Indiërs, Aziaten en Afrikanen.

Om een voorbeeld te geven, de jaarlijkste Auschwitz herdenking in Amsterdam zal beslist nog wel een paar honderd jaar voortduren, maar op een gegeven moment wordt het alleen iets van de joodse gemeenschap en is het niet meer vanzelfsprekend dat de burgemeester van Amsterdam erbij aanwezig is.
  donderdag 24 april 2025 @ 20:56:27 #172
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217459493
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 20:50 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
jaarlijkste Auschwitz herdenking in Amsterdam zal beslist nog wel een paar honderd jaar voortduren
Vind ik wel een hele rooskleurige voorspelling.
pi_217459584
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 20:15 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Niet de eerste keer dat er miljoenen mensen sterven en zal ook niet de laatste keer zijn
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_217459599
Ik wil mijn hamster herdenken op 4 mei, mag dat?
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  donderdag 24 april 2025 @ 21:06:53 #175
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217459644
quote:
11s.gif Op donderdag 24 april 2025 21:03 schreef Ali_boo het volgende:
Ik wil mijn hamster herdenken op 4 mei, mag dat?
Is de hamster een Nederlands oorlogsslachtoffer?
  Forum Admin donderdag 24 april 2025 @ 21:10:44 #176
pi_217459696
quote:
10s.gif Op donderdag 24 april 2025 21:06 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Is de hamster een Nederlands oorlogsslachtoffer?
De avond is nog jong
  donderdag 24 april 2025 @ 21:13:12 #177
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_217459736
quote:

[..]
Niet echt.

Waarschijnlijk wel, het helpt ook dat het heeft plaatsgevonden tijdens de tweede wereldoorlog met markante persoonlijkheden als Stalin, Hitler en Churchill.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  donderdag 24 april 2025 @ 21:15:40 #178
56749 BlaZ
pi_217459774
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 20:02 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Bij met name de Gallische oorlogen legde 20% van de bevolking het loodje en werd 20% verslaafd, dat is nogal wat en heeft waarschijnlijk een grotere impact als de tweede wereldoorlog gehad.
pi_217460173
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 21:15 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Bij met name de Gallische oorlogen legde 20% van de bevolking het loodje en werd 20% verslaafd, dat is nogal wat en heeft waarschijnlijk een grotere impact als de tweede wereldoorlog gehad.
Ja, maar dat was een heel andere tijd en daarnaast was de geschiedschrijving in die tijd wel (nog) iets minder betrouwbaar dan in de vorige eeuw, dus dat is nogal een lastige vergelijking.

Maar inderdaad, er zal vast een tijd komen waarin de impact van WO2 en de holocaust niet meer zo'n indruk maakt op het algemeen bewustzijn als de afgelopen 80 jaar.
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
  donderdag 24 april 2025 @ 21:54:46 #180
56749 BlaZ
pi_217460258
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 21:48 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:

[..]
Ja, maar dat was een heel andere tijd en daarnaast was de geschiedschrijving in die tijd wel (nog) iets minder betrouwbaar dan in de vorige eeuw, dus dat is nogal een lastige vergelijking.

Maar inderdaad, er zal vast een tijd komen waarin de impact van WO2 en de holocaust niet meer zo'n indruk maakt op het algemeen bewustzijn als de afgelopen 80 jaar.
Ja, dat is zeker een goed punt. Eraan denkende kwam ook in me op dat het bestaan van fotomateriaal en videomateriaal wellicht een blijvende invloed kan hebben.
Een punt wat historicus Tom Holland ooit maakte is dat bepaalde stukken geschiedenis beter onthouden blijven doordat er sterke characters, die later terugkomen in andere soorten media (boeken, films), een belangrijke rol spelen.
Een goed voorbeeld is de geschiedenis rondom Caesar, Marcus Antonius en Cleopatra.

Als we dan de 1e en 2e wereldoorlog vergelijken is de eerste historisch gezien eigenlijk relevanter, echter, de tweede wereldoorlog heeft mede door de holocaust (Anne Frank) en sterke characters (Stalin, Hitler) wellicht een grotere historische aantrekkingskracht op de langere termijn.
pi_217460430
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 21:54 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ja, dat is zeker een goed punt. Eraan denkende kwam ook in me op dat het bestaan van fotomateriaal en videomateriaal wellicht een blijvende invloed kan hebben.
Een punt wat historicus Tom Holland ooit maakte is dat bepaalde stukken geschiedenis beter onthouden blijven doordat er sterke characters, die later terugkomen in andere soorten media (boeken, films), een belangrijke rol spelen.
Een goed voorbeeld is de geschiedenis rondom Caesar, Marcus Antonius en Cleopatra.

Als we dan de 1e en 2e wereldoorlog vergelijken is de eerste historisch gezien eigenlijk relevanter, echter, de tweede wereldoorlog heeft mede door de holocaust (Anne Frank) en sterke characters (Stalin, Hitler) wellicht een grotere historische aantrekkingskracht op de langere termijn.
Ja, en hoe verder terug in de geschiedenis zijn die verhalen/legendes over die sterke karakters natuurlijk ook verder opgeklopt, al dan niet door degene die zelf de geschiedschrijving van zijn "eigen" oorlog voor zijn rekening nam, maar ook weer door boeken en films die het allemaal wat romantischer of spannender weergeven dan de werkelijkheid. So it goes.

Maar we wijken nu wel een beetje af van het oorspronkelijke topic ;)
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
pi_217460544
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 22:10 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:

[..]
Ja, en hoe verder terug in de geschiedenis zijn die verhalen/legendes over die sterke karakters natuurlijk ook verder opgeklopt, al dan niet door degene die zelf de geschiedschrijving van zijn "eigen" oorlog voor zijn rekening nam, maar ook weer door boeken en films die het allemaal wat romantischer of spannender weergeven dan de werkelijkheid. So it goes.

Maar we wijken nu wel een beetje af van het oorspronkelijke topic ;)
Zie oa Caesar, die volgens de geschiedschrijving van Caesar zelf eigenlijk altijd geslaagde veldtochten uitvoerde en nooit ongeprovoceerd oorlogen begon. Dat bijvoorbeeld de eerste invasie van Britannia best wel een mislukking was en het tijdens de Gallische oorlog op meerdere momenten aan zijn onderbevelhebbers te danken was dat het niet verkeerd liep vertelt hij er uiteraard niet bij.
pi_217460662
quote:
Reken er maar op dat een heleboel mensen inderdaad apathisch zijn geworden. De zionisten hebben de holocaust veel te lang en veel te vaak misbruikt als een soort "free out of jail card" om hun misdaden tegen de Palestijnen te rechtvaardigen en om critici van de staat Israel de mond te snoeren.

Het zal wellicht niemand verbazen, maar ik ben inmiddels ook behoorlijk apathisch geworden. Niet alleen om het misbruik van de holocaust voor zionistische propaganda, maar vooral ook omdat de herinnering aan de holocaust maar al te vaak gepaard gaat met het aanpraten van een schuldgevoel aan de Nederlandse bevolking en het verwijt dat de Nederlanders te weinig zouden hebben gedaan om de joden te helpen. Er zijn twee redenen waarom dat mij is gaan irriteren.

Er wordt geoordeeld over de Nederlanders alsof de Nederlanders wisten wat er met de gedeporteerde joden ging gebeuren. In werkelijkheid wist bijna niemand dat. De holocaust was juist zodanig georganiseerd dat zo weinig mogelijk mensen wisten wat het uiteindelijke lot van de joden was. Ook binnen de joodse gemeenschap werd de ernst van de situatie onderschat. Zo ging slechts een klein deel van de joden überhaupt op zoek naar een onderduikadres.

Er wordt geoordeeld over de Nederlanders alsof de Nederlanders in staat waren om veel meer voor de joden te doen. De meeste Nederlanders waren tijdens de bezettingstijd ook maar bezig met overleven. Vooral tijdens de hongerwinter heeft Nederland het heel zwaar gehad. Naar schatting rond 20 duizend Nederlanders zijn toen omgekomen door honger en kou. De impliciete suggestie dat mensen die zelf maar moeten zien te overleven op tulpenbollen en rauwe suikerbieten, in staat zouden zijn om een joodse onderduiker te eten te geven, vind ik een enorme brutaliteit.

Nog een punt dat me irriteert is het gebrek aan dankbaarheid vanuit de joodse gemeenschap aan die Nederlanders die wel veel hebben gedaan om joden te helpen. Er wordt maar al te gemakkelijk voorbij gegaan aan het feit dat het niet niks was om een joodse onderduiker in huis te nemen. Je gaf ten eerste een stuk privacy op. Verder was er altijd het gevaar van verraad of ontdekking, en er stonden behoorlijk zware straffen op hulp aan joden. En dan moest je de joodse onderduiker ook nog te eten geven. Daar moest je dan ook maar aan zien te komen en dat was niet gemakkelijk, want alle levensmiddelen werden gerantsoeneerd. Om een joodse ondeduiker eten te geven moest je dus ofwel zelf en met je eigen gezin minder eten zodat je voedsel uitspaarde voor de onderduiker, ofwel je moet contacten hebben met een verzetsgroep die je van vervalse of buitgemaakte bonkaarten voorzag, of je moest het op de zwarte markt kopen maar dan betaalde je natuurlijk de hoofdprijs

Als de Nederlandse bevolking totaal onverschillig was geweest met betrekking tot het lot van de joden, dan was het percentage joden dat omgebracht werd nog een stukje hoger dan 75%. Bijna iedere jood die de bezettingstijd heeft overleefd, heeft dat te danken aan Nederlanders die daar offers voor gebracht hebben en risico's voor hebben gelopen. Tegenover die groep Nederlanders mogen de joden wel wat meer dankbaarheid tonen.

Het gebrek aan dankbaarheid is er overigens niet altijd geweest. Kort na de bevrijding nam een groep joden die de bezettingstijd hadden overleefd, het initiatief tot oprichting van een monument ter ere van die Nederlanders die joden geholpen hadden, en zamelden daarvoor geld in.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Monument_van_Joodse_Erkentelijkheid
Helaas distantieert de joodse gemeenschap zich van dit monument.
pi_217460692
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 21:03 schreef Ali_boo het volgende:

[..]
Niet de eerste keer dat er miljoenen mensen sterven en zal ook niet de laatste keer zijn
Het gaat ook om de manier waarop. De systematische organisatie erom heen, de bureaucratie en de industriële koelbloedigheid. Sterven door ziekte of in de strijd heeft nog iets “eerlijks.” Dat hoort bij het “spel” (van oorlog, dan wel het leven).
Dit hoort niet bij het leven: mensen efficiënt bij elkaar drijven op een centraal punt. Mensen in een trein proppen als een stel beesten, of nee, niet als een stel beesten, want van je vee wil je dat het de rit overleeft. Mensen daarna in kampen stoppen en, terwijl je het keurig bijhoudt op naam en nummer, mensen vergassen, want dan heb je er zelf ook minder last van om mensen te doden. Misschien pak je er ook nog eens wat mensen uit voor wat onderzoek, goedkoper dan laboratoriumratten, en misschien zijn je onderzoeksresultaten net wat meer toepasbaar op je eigen soort, want ze zijn natuurlijk niet helemaal zoals gewone mensen. Het verfijnen van die processen is uiteraard mensenwerk, trial and error, dus dat er aan het begin duizenden mensen, lopend naar hun massagraf, met meerdere geweerschoten afgeknald moesten worden, terwijl er iemand genoegzaam met een pistool rondliep om de mensen nog te doden bij wie het de eerste ronde niet helemaal gelukt was… tja…

Dit is niet hetzelfde als Waterloo, Azincourt of wat dan ook.
  donderdag 24 april 2025 @ 22:38:00 #185
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217460754
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 22:31 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Reken er maar op dat een heleboel mensen inderdaad apathisch zijn geworden. De zionisten hebben de holocaust veel te lang en veel te vaak misbruikt als een soort "free out of jail card" om hun misdaden tegen de Palestijnen te rechtvaardigen en om critici van de staat Israel de mond te snoeren.

Het zal wellicht niemand verbazen, maar ik ben inmiddels ook behoorlijk apathisch geworden. Niet alleen om het misbruik van de holocaust voor zionistische propaganda, maar vooral ook omdat de herinnering aan de holocaust maar al te vaak gepaard gaat met het aanpraten van een schuldgevoel aan de Nederlandse bevolking en het verwijt dat de Nederlanders te weinig zouden hebben gedaan om de joden te helpen. Er zijn twee redenen waarom dat mij is gaan irriteren.

Er wordt geoordeeld over de Nederlanders alsof de Nederlanders wisten wat er met de gedeporteerde joden ging gebeuren. In werkelijkheid wist bijna niemand dat. De holocaust was juist zodanig georganiseerd dat zo weinig mogelijk mensen wisten wat het uiteindelijke lot van de joden was. Ook binnen de joodse gemeenschap werd de ernst van de situatie onderschat. Zo ging slechts een klein deel van de joden überhaupt op zoek naar een onderduikadres.

Er wordt geoordeeld over de Nederlanders alsof de Nederlanders in staat waren om veel meer voor de joden te doen. De meeste Nederlanders waren tijdens de bezettingstijd ook maar bezig met overleven. Vooral tijdens de hongerwinter heeft Nederland het heel zwaar gehad. Naar schatting rond 20 duizend Nederlanders zijn toen omgekomen door honger en kou. De impliciete suggestie dat mensen die zelf maar moeten zien te overleven op tulpenbollen en rauwe suikerbieten, in staat zouden zijn om een joodse onderduiker te eten te geven, vind ik een enorme brutaliteit.

Nog een punt dat me irriteert is het gebrek aan dankbaarheid vanuit de joodse gemeenschap aan die Nederlanders die wel veel hebben gedaan om joden te helpen. Er wordt maar al te gemakkelijk voorbij gegaan aan het feit dat het niet niks was om een joodse onderduiker in huis te nemen. Je gaf ten eerste een stuk privacy op. Verder was er altijd het gevaar van verraad of ontdekking, en er stonden behoorlijk zware straffen op hulp aan joden. En dan moest je de joodse onderduiker ook nog te eten geven. Daar moest je dan ook maar aan zien te komen en dat was niet gemakkelijk, want alle levensmiddelen werden gerantsoeneerd. Om een joodse ondeduiker eten te geven moest je dus ofwel zelf en met je eigen gezin minder eten zodat je voedsel uitspaarde voor de onderduiker, ofwel je moet contacten hebben met een verzetsgroep die je van vervalse of buitgemaakte bonkaarten voorzag, of je moest het op de zwarte markt kopen maar dan betaalde je natuurlijk de hoofdprijs

Als de Nederlandse bevolking totaal onverschillig was geweest met betrekking tot het lot van de joden, dan was het percentage joden dat omgebracht werd nog een stukje hoger dan 75%. Bijna iedere jood die de bezettingstijd heeft overleefd, heeft dat te danken aan Nederlanders die daar offers voor gebracht hebben en risico's voor hebben gelopen. Tegenover die groep Nederlanders mogen de joden wel wat meer dankbaarheid tonen.

Het gebrek aan dankbaarheid is er overigens niet altijd geweest. Kort na de bevrijding nam een groep joden die de bezettingstijd hadden overleefd, het initiatief tot oprichting van een monument ter ere van die Nederlanders die joden geholpen hadden, en zamelden daarvoor geld in.
:O
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217460792
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 22:31 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]

Je “wir haben es nicht gewüsst” kan ik steeds beter begrijpen hoe ouder ik word, want ik zie nu om me heen hoe mensen zich compleet laten bedriegen in deze tijd waar informatie overal is.

Maar dankbaarheid? Echt wtf? Stel, je zat als kind ondergedoken, maar je hele familie is omgekomen in Bergen Belsen, dan mag je echt wel wat ambigue gevoelens hebben tegenover de rest van de wereld. Je klinkt als JD Vance die in Zelensky’s gezicht begint te schreeuwen: “Did you say thank you? You come in here but you didn’t even thank America.”
pi_217460830
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 19:57 schreef Harvest89 het volgende:
Met demonstreren op 4 mei kom je wel in de aandacht.
Jaren terug was er zo'n gast die ook op de dam wou schreeuwen vanwege de slachtoffers in kolonies.
En bij de dodenherdenking van 2018 was er man die aandacht wilde voor de slachtoffers van Churchill. Hij liet een reclamevliegtuigje met de tekst "Herdenk ook de Churchill-doden" over het land vliegen, en 's avonds ging hij naar de Dam en hield tijdens de 2 minuten stilte en spandoek "Churchill massamoordenaar" omhoog.

In de jaren daarvoor schreef hij gemeentes aan waar een straat of plein naar Churchill is vernoemd, maar kreeg bijna nooit antwoord.

https://www.parool.nl/nie(...)-voor-niks~bd4d13c1/
pi_217460904
quote:
1s.gif Op donderdag 24 april 2025 22:41 schreef Sweet_Jane het volgende:
Maar dankbaarheid? Echt wtf? Stel, je zat als kind ondergedoken, maar je hele familie is omgekomen in Bergen Belsen, dan mag je echt wel wat ambigue gevoelens hebben tegenover de rest van de wereld. Je klinkt als JD Vance die in Zelensky’s gezicht begint te schreeuwen: “Did you say thank you? You come in here but you didn’t even thank America.”
Dat de rest van je familie is uitgemoord, is nooit een excuus om niet dankbaar te hoeven zijn aan die mensen die offers gebracht hebben en risico's hebben gelopen om je dat lot te besparen.
pi_217460976
quote:
Tja, die ambtenaren hebben hiervan geleerd dat het misschien toch wel goed is om op te staan tegen genocide.
  donderdag 24 april 2025 @ 23:20:28 #191
396550 Richestorags
pi_217461074
quote:
14s.gif Op donderdag 24 april 2025 16:28 schreef viagraap het volgende:

[..]
Een randmening op dit forum is een compliment. Al helemaal als jij het zegt.
Graag gedaan.
  donderdag 24 april 2025 @ 23:23:18 #192
396550 Richestorags
pi_217461097
quote:

[..]

Koekoek.
  donderdag 24 april 2025 @ 23:38:23 #193
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_217461147
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 22:43 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
En bij de dodenherdenking van 2018 was er man die aandacht wilde voor de slachtoffers van Churchill. Hij liet een reclamevliegtuigje met de tekst "Herdenk ook de Churchill-doden" over het land vliegen, en 's avonds ging hij naar de Dam en hield tijdens de 2 minuten stilte en spandoek "Churchill massamoordenaar" omhoog.

In de jaren daarvoor schreef hij gemeentes aan waar een straat of plein naar Churchill is vernoemd, maar kreeg bijna nooit antwoord.

https://www.parool.nl/nie(...)-voor-niks~bd4d13c1/
quote:
Hij is arabist, werkte een groot deel van zijn loopbaan voor handelsbedrijven in Noord-Afrika, is nu gepensioneerd. Bleef ongehuwd en kinderloos. Reist en leest veel, heeft geen televisie ('pure indoctrinatie') en is activistisch. Zo is hij actief voor het Palestina-comité.
:')
pi_217462014
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 23:01 schreef Sweet_Jane het volgende:

[..]
Tja, die ambtenaren hebben hiervan geleerd dat het misschien toch wel goed is om op te staan tegen genocide.
2025, alle mogelijkheden om dingen uit te zoeken en nog steeds falen. Gooi jezelf weg.
pi_217463044
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 19:22 schreef Fannie het volgende:

[..]
Het is helaas al gebleken dat de politie alles registreert en dat je in de problemen kunt komen vanwege demonstreren, ook als je geen strafbare feiten begaat. Verder is een vlag nog altijd geen geweld wat mij betreft. Als we op 4 mei inderdaad alle Nederlandse oorlogslachtoffers herdenken moeten we de Nederlandse vlag ook maar afkeuren dan, immers genoeg nazaten van Indonesiërs die aan Nederlandse oorlogsmisdaden ten prooi gevallen zijn die er aanstoot aan kunnen nemen. Of is het dan ineens heel anders?

Vaak gaat het ook niet om Al-Qaida zoals Wilders suggereerde maar om organisaties die door de EU op een lijst zijn gezet omdat ze nog dieper in de reet van Israël willen kruipen. Mocht het wel een vlag zijn van een groep die inderdaad kwaadaardig is zou ik dat afkeuren (al is het nog altijd geen geweld) maar Wilders weet ook best wel dat hij alles kan roepen bij een paar Arabische letters.
What Would Goku Do
pi_217463058
quote:
1s.gif Op donderdag 24 april 2025 23:38 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
:')
Dus iemand heeft ongelijk omdat hij volgens jou een triest leven leidt? Zo kennen we domrechts weer.
What Would Goku Do
  vrijdag 25 april 2025 @ 11:40:35 #197
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217463168
quote:

[..]
Er is geen genocide. De enige partij die een genocide zouden willen plegen zijn de Palestijnen zelf. Wat reden genoeg is om je ook niet druk te maken over slachtoffers aan die kant.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  vrijdag 25 april 2025 @ 11:45:38 #198
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_217463204
quote:

[..]
Die sneue pogingen van sommigen om de holocaust te associëren met het democratische Israël en hun recht op zelfbeschikking. Ik walg er oprecht van.

Maar laten we vooral het woord geloven van de VN,
  vrijdag 25 april 2025 @ 13:00:10 #199
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_217463630
quote:
9s.gif Op vrijdag 25 april 2025 11:19 schreef viagraap het volgende:
Dus iemand heeft ongelijk omdat hij volgens jou een triest leven leidt? Zo kennen we domrechts weer.
Het is een fucking palliewappie activist dus die neem ik bij voorbaat niet serieus met zijn geouwehoer over Churchill tijdens onze NATIONALE dodenherdenking. Echt flikkerstraal toch op.
  vrijdag 25 april 2025 @ 16:03:41 #200
3542 Gia
User under construction
pi_217465156
quote:

[..]
Hier zijn vorig jaar de stoepen nog volledig vernieuwd. Struikelstenen zijn uitgegraven, zorgvuldig opgeborgen en daarna weer teruggeplaatst.
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 19:54 schreef Harvest89 het volgende:

Te lang geleden, denk ik, maar dan nog....stel dat ze dat wel zouden doen, dan herdenken ze Fransen die in een oorlog in Frankrijk zijn omgekomen.

Waarom zouden wij Palestijnen moeten herdenken die omgekomen zijn in een oorlog tussen Gaza en Israël?
Wat hebben wij als Nederland en Nederlanders daarmee te maken? Wij kennen daar niemand, zijn er geen familie van, ook niet ver weg. Daarbij zullen er mogelijk ook wel Nederlanders omgekomen zijn in die oorlog, tijdens hulpmissies e.d. en ja, die worden ook herdacht.
Maar we gaan hier niet nationaal dode Gazanen herdenken. Dat slaat namelijk nergens op. In elk geval niet op de Dam op 4 mei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')