abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217302392
Gras.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  zondag 6 april 2025 @ 11:18:14 #2
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_217302437
Wij hebben ook last gehad van mollen, Mushanga. En zijn toen ook helemaal opnieuw begonnen een aantal jaar geleden met graszoden. We hebben toen eerst gaas gelegd en de graszoden bovenop het gaas. Dat heeft geholpen tegen de mollen. Was alleen jammer voor onze aartsluie, maar oersterke kater. Toen we nog mollen hadden lag hij soms uren te slapen naast een hol, geduldig wachtend tot er een mol omhoog kwam. Zo heeft hij er uiteindelijk toch een paar gevangen. Het gaas was uiteindelijk een betere oplossing.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_217302715
En die graszoden lagen direct op het gaas, livelink? Hier liet ik worteldoek leggen, daar bovenop aarde en toen de zoden. Dat hielp dus niet.
Haha, je kat! Slim dier O+
De molshopen vallen wel mee, die zitten vooral aan de zijkant tussen de planten, maar die tunnels :X
Goeie wel, gaas, denk ook dat ik het tzt zo laat doen want een mol vernaggeld écht het gazon. Naaste buren hebben heel de tuin betegeld dus rara waar mollen feest vieren :')
If they say
pi_217302824
Gras is niet de beste optie voor biodiversiteit, dacht ik. Als ik ooit besluit tegels om te ruilen voor meer begroeiing, zou ik een beloopbaar bloemen/kruidenmengsel kiezen. Hoeft ook niet gemaaid te worden :+.

Wij zijn nu al maanden ‘bezig’ met een vijvertje. De vijverbak ligt al in de tuin, via marktplaats opgehaald (nog helemaal nieuw). Maar ik zie zo tegen ingraven op. Kleibodem -O-. Ik heb een hovenier gevraagd, maar die hebben geen tijd/zin in zo’n klein klusje.

Ik heb wel een start gemaakt met de tuinmeubels schoonmaken. De houten delen zijn weer fris. Vandaag het stalen frame doen, dan kunnen we weer buiten zitten O+.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217302871
Naar aanleiding van het vorige topic nog een leuke anekdote trouwens. Mijn schoonouders wonen in een wijk waar een grote Joodse gemeenschap zit. Toen wij er waren, liep er een orthodox Joodse meneer langs. Zegt de jongste: hee, dat lijkt wel een cowboy! :X Toen maar even uitleg gegeven.

In Nederland ben ik nog nooit in een moskee geweest eigenlijk. Maar wel in Istanbul en Iran, daar zijn ze zeker niet saai! Prachtig O+.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217302952
Paar weken geleden hebben we de tuin weer lenteklaar gemaakt. Alles weer netjes en schoon. Kussens meteen weer op de loungeset. Heerlijk weer om de deur open te gooien en buiten te zitten. Alles begint ook weet te groeien. We hebben de polygala flink gekortwiekt. Ik was bang dat het te rigoureus was maar er zijn allemaal kleine uitlopers. Ben heel benieuwd of ie weer helemaal in bloei gaat komen.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_217302956
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 12:15 schreef Phaidra het volgende:
Gras is niet de beste optie voor biodiversiteit, dacht ik. Als ik ooit besluit tegels om te ruilen voor meer begroeiing, zou ik een beloopbaar bloemen/kruidenmengsel kiezen. Hoeft ook niet gemaaid te worden :+.

Wij zijn nu al maanden ‘bezig’ met een vijvertje. De vijverbak ligt al in de tuin, via marktplaats opgehaald (nog helemaal nieuw). Maar ik zie zo tegen ingraven op. Kleibodem -O-. Ik heb een hovenier gevraagd, maar die hebben geen tijd/zin in zo’n klein klusje.

Ik heb wel een start gemaakt met de tuinmeubels schoonmaken. De houten delen zijn weer fris. Vandaag het stalen frame doen, dan kunnen we weer buiten zitten O+.
Oeh, ik zit nu voor dat mengsel te kijken, dat is zeker een optie :) We doen toch niet veel op het gras, het ligt er groen te wezen maar verder :N
Ik ga me inlezen want dan hoeft het mos er misschien niet eens uit?
Heb sowieso een groene tuin, meeste zijn groenblijvende planten en struiken, op de Japanse esdoorn O+, de kers, pruim en appeltak na. En als de schutting ooit af is, wil ik daar een groenblijvende jasmijn planten.

Succes met je vijver, misschien dat een hovenier later het jaar tijd heeft? Tis nu natuurlijk lente en dan wil iedereen laten klussen aan de tuin ;)
If they say
pi_217303232
Ik ben ongeveer op 30% van het voorstrijken van de uitbouw. De stand: kleren onder, bril onder, 1 blokkwast kapot, pijn in mijn hand, zeurende schouder maar ik word steeds voorzien van koffie, thee en tosti's. :)

Tuin, jaaaaa, eindelijk tuinwerkweer.
Wij denken al langer na over gras want veel te veel tegels, maar tuin op het Noordwesten en B met hooikoorts.

We zijn nu aan het nadenken of we de olijfboom gaan verplaatsen of gaan verwijderen. Waar hij nu staat moet ie weg, maar ik vrees dat ie het een andere plek minder goed gaat doen. Nu staat ie beschut en is inmiddels hoger dan 2 meter. De nieuwe plek is niet beschut. Donderdag komt er een hovenier langs voor de schutting die ga ik ook maar advies vragen.
pi_217304167
Maar hooikoorts is toch niet vanwege gras? Meestal zijn dat bepaalde pollen waar iemand allergisch voor is. Als je weet welke zou je andere kunnen planten.

Wij hebben net bietjes en rode kool in de tuin geplant. Als we terug zijn van vakantie volgen er nog drie komkommerplantjes (of 2 komkommer en een courgette oid), daarvoor is het nog net te vroeg.
pi_217304289
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 15:01 schreef FlyingFish het volgende:
Maar hooikoorts is toch niet vanwege gras? Meestal zijn dat bepaalde pollen waar iemand allergisch voor is. Als je weet welke zou je andere kunnen planten.

Wij hebben net bietjes en rode kool in de tuin geplant. Als we terug zijn van vakantie volgen er nog drie komkommerplantjes (of 2 komkommer en een courgette oid), daarvoor is het nog net te vroeg.
Bloeiend gras = astma aanval bij B. Nou kan ik het steeds maaien voor de bloei maar gewoon geen gras is handiger ;)
pi_217304318
Voorstrijk is klaaaaaaar! Echt zo'n plafond is funest. Plafond is op 210 cm wat een pokkehoogte om te kwasten. Heb mijn haar ook maar meteen voorgestreken. ;)

Komende week iig het plafond sauzen, maar eerst de spierpijn verwerken.
pi_217307734
Ik ben zojuist aan het rondstruinen naar enigszins betaalbaar biologisch inheems bloemzaad voor in de tuin en ook nog biologisch graszaad voor in de konijnenren (dat is namelijk inmiddels meer een zandverstuiving dan een groen en sappig grasveld :') ) Verder is onze tuin een wildernis, maar het is goed voor de biodiversiteit dus prima ^O^ . We pakken het rustig aan en het moet vooral groen en aantrekkelijk voor de beestjes blijven/worden.

Mollen zijn wel rot voor je gazon, vooral in eerste periode dat ze hun gangen graven om de boel te verkennen, maar zijn juist weer héél goed voor je bodemleven. En uiteindelijk dus ook voor je gras. (Maar je moet wel leren leven met geen strak biljartlaken willen, want af en toe gaan ze ook later nog wel op inspectie. En een mol doden heeft meestal niet zoveel zin, want dan komt er een buurman mol, en die gaat z'n eigen gangen weer graven en moet ook de boel verkennen) . :)

@exode klinkt pittig! Dat zijn van die kutklussen waarvan je later niks meer ziet, maar die veel tijd/energie kosten
pi_217307868
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 12:15 schreef Phaidra het volgende:

Wat voor bloemen-/kruidenmengsel is dat? Misschien vind ik dat tzt ook wel wat.
Fijn zo'n klusjesdag in de tuin!

@exode, lekker bezig geweest zo te lezen. Zwaar zo'n plafond! Ik had alleen een washokje, dat vond ik al pittig.
De schilder heeft hier het plafond en de witte muren gespoten gisteren. Dat gaat best vlot en ziet er netjes uit.
Alleen wel een hoop van die spettertjes die als stof neerdwarrelen. Hij had de hele vloer netjes afgeplakt dus dat is na volgende week een kwestie van dat papier oprollen en dan is de meeste stofzooi weg. Eerst nog de gekleurde muur.

Met mijn ouders vandaag een schemaatje gemaakt, die komen na de schilder helpen poetsen enzo, zodat we maandag een lekker schoon huis hebben als de meubels terug komen.
Fake it till you make it...
pi_217308167
@Mushanga71, de planten in het nisje in de woonkamer staan nu ondertussen 3 weken. Echt heel blij mee. Dit kleedt het echt aan.

Hieronder twee foto’s en een filmpje. Een overdag en een in de avond met de groeiverlichting aan (omdat ze relatief donker staan). Het is de bedoeling dat als het groeit het nog een beetje naar buiten gegroeid komt. Dat is nu al wel een beetje het geval na 3 weken (foto’s is van toen het net gezet is). De rare plankjes aan de onderkant zijn er af ondertussen. Die zaten er voor de montage van het lattensysteem er even tegenaan.

Ik weet niet of het lukt zo met een filmpje, wellicht op de laatste even klikken.

Wat fijn exode dat het voorstrijken klaar is!
Flyingfish wat leuk om zo wat groente te planten!

Hier hebben we ook een moestuin, er staat al wat fruitplanten en bomen in. Ben benieuwd wat de opbrengst gaat zijn. Groente staat er ook wat maar we hebben nog niet gekeken wat nog goed is of wat we moeten herplanten. Maar tot nu toe ook te druk met van alles en nog wat gehad. Dus wellicht dat dat volgend jaar pas gedaan gaat worden en we nu nog afwachten op het fruit.
pi_217308365
Wauw! O+
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_217308625
Oh, wow Hillie, dit is echt heel prachtig gedaan O+ Goede oplossing voor zo midden in je woonkamer, zeker als de planten wat breder gaan groeien :Y

Heerlijk @Nijna dat je ouders komen helpen poetsen :) Als ik alleen al aan de stofrotzooi denk die hier van de hal af kwam... Lekker zo, die laatste loodjes.

@Candaasje, hoe ga jij dat doen met jouw tuin, haal je alles eruit en dan het zaad er in?
Ik neig nu ook meer die kant op ipv gewone graszoden. De eerste jaren is gras prachtig, maar toch, het onderhoud, het sproeien telkens en dan later een mostuin omdat ik gewoon niet kan verticuteren... En bloemetjes O+ Mollen zijn dan ook geen probleem meer. Ben sowieso niet van strak en aangeharkt.
Moet me nog verder inlezen, maar las ook ergens dat het éénjarige bloemen zijn. En ik zie het niet zitten om elk jaar opnieuw te zaaien, want vogels. Als ik nu zie wat een bende eksters met het mos hebben gedaan :')
If they say
pi_217309632
@hilliebillie gaaf!

@Mushanga71 heel blij dat mijn ouders een handje komen helpen. Mijn man is op reis, dus extra handen zijn heel welkom.
pi_217310038
Altijd fijn, @Nijna zulke hulp.

Pff.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet quoten aub, dit haal ik vast straks weg.

[ Bericht 20% gewijzigd door Hupje op 07-04-2025 17:08:11 ]
pi_217310225
Hupje :*

Wel naar als je het niet meer had verwacht dat het zoveel met je zou doen, ik kan me voorstellen dat de pijn/emotie dan even dubbel bij je binnenkomt :*
pi_217310760
Ach Hupje :*
If they say
pi_217311124
Wauw @hilliebillie, wat mooi zo O+

@exode, wat gaan jullie als een speer zeg! *O*

@Hupje, heel veel sterkte, wat een verdriet als dat zo onverwachts dan toch naar boven komt ;( :*

Ik heb de laatste paar dagen meer dan normaal last van hoofdpijn. Zaterdag was het bijna migraine, gisteren echt migraine, nu weer bijna migraine. Ik ben er wel klaar mee.

Merk daarnaast dat ik nu al aan het piekeren ben over de verjaardag van mijn jongste (naast alle andere zaken waar mijn hoofd mee overloopt). Die is 31 mei pas jarig }:| En dat blijf ik mijzelf ook steeds voorhouden, maar ik ben dus toch aan het stressen over traktatie, kinderfeestje, traktatiezakjes, cadeautjes, wie wanneer uitnodigen (want dat is heel complex elk jaar weer met onze families). Kan iemand mijn hoofd zeggen dat het even normaal moet gaan doen? 8)7
  maandag 7 april 2025 @ 12:13:08 #22
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217311257
Hoofd van Schanu: DOE NORMAAL

Zou het helpen om een rijtje te maken van wat je moet/wil regelen en dan even aan de kant te leggen? Kun je stoppen met bedenken wat je moet bedenken en het misschien wat beter even loslaten...

Ik heb m'n eerste drie voorstellingen gehad. M'n knie is officieel overleden, maar de eerste duizend mensen in het publiek waren enthousiast. Applaus blijft heerlijk O+ O+
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_217311344
Ik ben op reis
Werewolf
pi_217311388
@Hupje :*

@Schanu's hoofd: doe eens even normaal ;) :*
Maar wat vervelend! Hopelijk gauw wat meer rust in je hoofd!
pi_217311720
Ah, @Schanu, rustig aan doen en alles op z’n tijd!
Goeie tip denk ik van tink om alles op te schrijven zodat je zeker weet dat je het niet vergeet, maar het voor nu wel los kan laten hopelijk.
En elke keer als je iets bedenkt, schrijf je het er gewoon bij.

@tink89. Wat gaaf die optredens! Heel gaaf als je ziet dat mensen enthousiast worden van hetgeen je neerzet! Hoeveel optredens nog te gaan?
  maandag 7 april 2025 @ 15:12:50 #26
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217312484
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 13:21 schreef hilliebillie het volgende:
Ah, @:schanu, rustig aan doen en alles op z’n tijd!
Goeie tip denk ik van tink om alles op te schrijven zodat je zeker weet dat je het niet vergeet, maar het voor nu wel los kan laten hopelijk.
En elke keer als je iets bedenkt, schrijf je het er gewoon bij.

@:tink89. Wat gaaf die optredens! Heel gaaf als je ziet dat mensen enthousiast worden van hetgeen je neerzet! Hoeveel optredens nog te gaan?
Nog 6. We spelen drie weekenden vrijdagavond, zatavond en zondagmatinee. Daarna twee vakantie om bij te tanken ;)
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_217312498
Ja, ff alles opschrijven helpt mijn hoofd ook altijd wel om het los te laten. Ik maak dan zo'n afvinklijstje in de notifies van m'n telefoon.

Kleine update over het moskeebezoek: ik heb de directrice van school gemaild met de boodschap dat ik hoorde dat R's klas een moskee gaat bezoeken, dat ik ervan uitga dat dit gebeurt in het kader van kennismaking met verschillende religies met als doel het stimuleren van wederzijds begrip, dat ik een heel waardevol uitgangspunt vind en dat ik hier volledig achtersta, maar dat ik het wel belangrijk vind dat, om het echt wederzijds te laten zijn, er ook aandacht is voor andere geloofstradities. Bijvoorbeeld door ook een synagoge of een (Rooms-)katholieke kerk te bezoeken. En ik heb haar gevraagd of dit ook op de planning staat.

Ze mailde terug dat het bezoek op uitnodiging van de Moskee is (ik hoorde dat de moskee alle scholen in de regio heeft aangeschreven), dat er geen andere bezoeken gepland staan, maar dat, wanneer er uitnodigingen komen van andere gebedshuizen, ze hier zeker op in zullen gaan.

Ik heb terug gemaild dat R vertelde dat er in de klas regelmatig spanningen zijn rondom geloof, zoals opmerkingen in de trant van “God is stom” of kritiek op de ramadan en dat dit m.i. aangeeft dat er behoefte is aan een bredere kennismaking met verschillende overtuigingen. Dus dat het belangrijk is dat de school niet enkel ingaat op de uitnodiging van de Moskee, maar, in de wetenschap dat de kans klein in dat ook andere geloofsovertuigingen een uitnodiging sturen, zelf óók actief op zoek gaan naar andere perspectieven. Anders zijn ze straks aan het einde van groep 8 enkel bij de moskee op bezoek geweest en hebben ze geen kennis gemaakt met andere geloven. Dat strookt niet met de kernwaarden van een openbare school en is niet echt bevordelijk voor het oplossen van de tweedeling in de klas, lijkt me.

En om niet alleen maar kut te roepen maar ook bij te dragen aan een oplossing, heb ik voorgesteld om zelf een katholieke kerk en een synagoge te benaderen om te vragen of ze open staan voor een klassenbezoek.

Zo. Dat jullie het even weten. :Y)
pi_217313340
Zo, vanmiddag om 2 uur startte ik met sauzen en om 5 uur stopte ik. Net over de helft ben ik en het is mooi :) Superstrak al zeg ik het zelf. Bedankt Youtube en dure verf en rollers.
Qua plafond hoef ik alleen de werkkamer nog, joepie!

Ik ga woensdag of donderdag verder, plafond moet voor vrijdag af zijn omdat dan de elektricien komt om de spotjes af te monteren. Maar mijn handen moeten ff rust.

Wat goed dat je het gevraagd hebt Spring.

Superstoer van het optreden Tink!
pi_217314485
Lekker @exode!

Als het goed is komt onze keuken morgen, de vloerenman heb ik voor eind van de week gevraagd, dan kan hij de eventueel nog nodige plinten bevestigen als de keuken erin zit. Er liggen nog stukjes plint, hij wist niet of de keukenmannen het zouden doen of niet.
pi_217314571
Lekker bezig exode!

Wat fijn Nijna, morgen de keuken!
pi_217314646
Mijn hoofd staat ook eindelijk wat meer na inrichten. Dus net kurk op rol besteld voor de werkkamer en verloofde gaat met haar vader een pegboard maken als kapstok, voor in het halleTJE want ja we hebben nu net als normale mensen een halletje voor schoenen, schooltassen en jassen.

Fijn de keuken Nijna! Ik was al vergeten dat donderdag een deel van de Ikea keuken binnenkomt. 1 kast en wat los spul maar moet wel even denken waar ik dat ga opslaan.

Morgen klusloos, geen werkmannen, zelf doe ik ook ff niets. Nou ja, niets, werken, niets fysieks.

Deze week nog even met B naar de Jamin, volgende week gaat ie op schoolkamp en mijnheer wil Warheads etc mee.
pi_217315469
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 20:38 schreef exode het volgende:
Mijn hoofd staat ook eindelijk wat meer na inrichten. Dus net kurk op rol besteld voor de werkkamer en verloofde gaat met haar vader een pegboard maken als kapstok, voor in het halleTJE want ja we hebben nu net als normale mensen een halletje voor schoenen, schooltassen en jassen.

Fijn de keuken Nijna! Ik was al vergeten dat donderdag een deel van de Ikea keuken binnenkomt. 1 kast en wat los spul maar moet wel even denken waar ik dat ga opslaan.

Morgen klusloos, geen werkmannen, zelf doe ik ook ff niets. Nou ja, niets, werken, niets fysieks.

Deze week nog even met B naar de Jamin, volgende week gaat ie op schoolkamp en mijnheer wil Warheads etc mee.
Schiet bij jullie ook al aardig op zo. Succes met tetrissen met het keukenspul. Geniet van je klusloze dagje.

Ik heb de vloer deels met nieuw papier bekleed zodat de keukenmannen hopelijk een beetje schoon hun spul neer kunnen zetten, zal ze instrueren dat ze niet over de stoffige stukken moeten lopen. Benieuwd of dat werkt... Ik heb geen idee hoe laat ze komen morgen, dus ik ga maar op tijd uit bed.
pi_217315495
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 20:53 schreef Nijna het volgende:

[..]
Wat voor bloemen-/kruidenmengsel is dat? Misschien vind ik dat tzt ook wel wat.
Fijn zo'n klusjesdag in de tuin!
Hier kan je een paar voorbeelden zien:
https://yarinde.nl/blogs/(...)atief-voor-het-gazon

@hilliebillie wauw wat mooi die plant! O+ Echt heel bijzonder zo.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217315566
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 22:37 schreef Mushanga71 het volgende:
Oh, wow Hillie, dit is echt heel prachtig gedaan O+ Goede oplossing voor zo midden in je woonkamer, zeker als de planten wat breder gaan groeien :Y

Heerlijk @:Nijna dat je ouders komen helpen poetsen :) Als ik alleen al aan de stofrotzooi denk die hier van de hal af kwam... Lekker zo, die laatste loodjes.

@:Candaasje, hoe ga jij dat doen met jouw tuin, haal je alles eruit en dan het zaad er in?
Ik neig nu ook meer die kant op ipv gewone graszoden. De eerste jaren is gras prachtig, maar toch, het onderhoud, het sproeien telkens en dan later een mostuin omdat ik gewoon niet kan verticuteren... En bloemetjes O+ Mollen zijn dan ook geen probleem meer. Ben sowieso niet van strak en aangeharkt.
Moet me nog verder inlezen, maar las ook ergens dat het éénjarige bloemen zijn. En ik zie het niet zitten om elk jaar opnieuw te zaaien, want vogels. Als ik nu zie wat een bende eksters met het mos hebben gedaan :')
Voor de konijnenren hoef ik er nog amper wat uit te halen :') Ik ben alleen benieuwd of het snel genoeg kan groeien om opgewassen te zijn tegen die twee monsters. Vorig jaar legden we grasmatten en konden ze er pas na twee weken op. Ze hebben er toen wel heel de zomer mee kunnen doen, maar het lange natte najaar/winter heeft wel veel van het gras gevergd.

De rest van de tuin heb ik niet echt een grasveld, (er ligt wel gras, maar het is niet vlak, het is meer bosgrond :P ) maar ik heb wel wat plekken die wat kleurrijker mogen. Daarvoor heb ik meerjarig bijenspul gekocht. Eens zien of dat wil opkomen, tot nu toe komt er ook vanuit zichzelf al vanalles aangewaaid dus ik denk dat het qua bodem wel goed zit.

Ik kocht het graszaadmengels voor de konijnen, en een zakje Blije Bijen Mengsel voor de rest van de tuin (en om nog uit te delen later deze maand.) Rib uit het lijf wel, dus beter slaat het aan :{w
https://shop.bio-ron.com/(...)ngsel-iv/?pcatID=110
pi_217318365
Goed bezig, Exode! Hier moet ook zoveel gebeuren nog. Maar ik weet nog niet of ik jouw posts als een aanmoediging of een waarschuwing zie :P :D

Haha Candaasje, ik vrees dat dit ook geen lang leven beschoren zal zijn tbh. Konijnen vreten idd als gekken. :D

Vanmorgen de juf gesproken. Ze gaf aan dat ze regelmatig contact heeft gezocht met pastoors, rabbijnen en dominees maar dat ze er nog nooit een bereid had gevonden om een klas te ontvangen. Maar dat ze er zeker voor open staat.

Dus thuis meteen de katholieke kerk om de hoek van de school gebeld, evenals de protestantse kerk en een spiritueel centrum hier in de buurt. Alle drie geven ze aan regelmatig schoolklassen te ontvangen maar nog nooit een verzoek hadden gehad van de basisschool van mijn dochter. Ik heb meteen de gegevens genoteerd en naar de juf gemaild. Ze heeft beloofd contact op te nemen.

De synagoge en het Humanistisch verbond waren telefonisch niet bereikbaar dus die heb ik gemaild
  dinsdag 8 april 2025 @ 13:55:33 #36
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_217318853
Mooi dat die moslim vaders jou ook in beweging gezet hebben dus!
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_217318888
quote:
17s.gif Op dinsdag 8 april 2025 13:55 schreef oh-oh het volgende:
Mooi dat die moslim vaders jou ook in beweging gezet hebben dus!
Nou idd. Anders zit ik me toch maar te vervelen!
pi_217319580
Iets totaal anders maar wel een discussie/gesprek waard.

Wat en hoe leren jullie je kinderen over ‘stranger danger’?

Er was hier laatst het 1 en ander gebeurd bij een speeltuin rondom een ‘vreemde, vriendelijke’ man.
Heeft o.a bij het spelen/stoeien een 8 jarige opgepakt en in de nek gekust.
Er gaan nu meer verhalen rond.
Mijn kinderen zijn er niet bij betrokken maar wel klasgenoten en leeftijdsgenoten.
De moeder van A’s beste vriend lichtte mij in. -O-
pi_217319729
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 april 2025 15:50 schreef vencodark het volgende:

Er was hier laatst het 1 en ander gebeurd bij een speeltuin rondom een ‘vreemde, vriendelijke’ man.
Mijn kinderen zijn er niet bij betrokken maar wel klasgenoten en leeftijdsgenoten.
Getver. Is de politie ingelicht?

Ik heb sowieso heel vaak gesprekken met m'n jongste als: "Je bent daar en daar, en als je ergens anders naartoe gaat, móet ik het weten. Je komt eerst naar huis om het te melden. Je gaat nooit met iemand mee, óók niet als het de ouder van een vriend(innet)je is, óók niet als ze zeggen dat ik ze heb gestuurd of er iets met mij is gebeurd. Altijd eerst naar huis."

En als ik zou weten dat er daadwerkelijk een creep rondloopt zoals jij omschrijft, zou ik ze niet meer zonder toezicht alleen buiten laten spelen. Gevaar is er altijd, maar als je wéét dat er daadwerkelijk een rondloopt die ook al iets heeft geflikt, zou ik het risico niet durven nemen. Dan maar ff wat dichter bij huis spelen of meegaan wanneer het kan. Vandaag zoent ie een kind in de nek; morgen sleept ie er mss een mee z'n busje in.
pi_217319858
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 april 2025 15:50 schreef vencodark het volgende:

Ik geloof niet echt in stranger danger. Ik geloof meer in het risico van bekenden (buurt, school, sport, hobby). Met reden.
Dat is ook in aantallen een veel gevaarlijkere groep.
Dus wij leren onze kinderen (waar mogelijk :X) dat hun lijf van hen is en zij erover beslissen.

Leuke klokhuis over en ook recent een jeugdjournaal maar dat laatste moet ik nog kijken.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_217319904
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 april 2025 16:19 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik geloof niet echt in stranger danger. Ik geloof meer in het risico van bekenden (buurt, school, sport, hobby). Met reden.
Dat is ook in aantallen een veel gevaarlijkere groep.
Dus wij leren onze kinderen (waar mogelijk :X) dat hun lijf van hen is en zij erover beslissen.

Leuke klokhuis over en ook recent een jeugdjournaal maar dat laatste moet ik nog kijken.
Nee, die term moet je in dit geval niet te letterlijk nemen.
Daarnaast ook hoe je kinderen kan waarschuwen of leren omgaan met dit soort mensen/signalen/situaties. :)
pi_217319914
@-Spring Ik sprak haar zaterdag en ze waren toen nog met de ouders van de betrokkenen kinderen bezig een enigszins duidelijk verhaal op papier te zetten zodat ze inderdaad een melding kunnen maken.
pi_217319999
Ik vind buurt(genoten) ook wel onder 'strangers' vallen.

Een vriendinnetje van R is tijdens het fietsen door een puberjongen die in de straat bleek te wonen bij dr nek van dr fiets getrokken en seksueel betast en een klasgenootje werd in de speeltuin gedwongen om handelingen te verrichten bij een jochie uit dezelfde wijk als zij.

Beiden kenden ze de jochies niet.

Onder welke categorie vind jij deze ventjes vallen?
pi_217320461
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 april 2025 16:40 schreef -Spring het volgende:
Ik vind buurt(genoten) ook wel onder 'strangers' vallen.

Een vriendinnetje van R is tijdens het fietsen door een puberjongen die in de straat bleek te wonen bij dr nek van dr fiets getrokken en seksueel betast en een klasgenootje werd in de speeltuin gedwongen om handelingen te verrichten bij een jochie uit dezelfde wijk als zij.

Beiden kenden ze de jochies niet.

Onder welke categorie vind jij deze ventjes vallen?
Strangers
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_217320491
Het is trouwens niet dat ik niet geloof dat onbekenden dit kunnen doen. Het is dat het gevaar bij bekenden vele malen groter is. Het aantal kinderen dat seksueel wordt gewatdanookt door een bekende is vele malen groter dan door een vreemde.

In dat licht vind ik de term stranger danger niet wenselijk omdat die impliceert dat je vooral moet oppassen voor de enige man in de bosjes en voorbij gaat aan het risico van die gezellige buurman waar je kind de hond voor uitlaat.
pi_217320910
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 april 2025 17:50 schreef Vanyel het volgende:
Het is trouwens niet dat ik niet geloof dat onbekenden dit kunnen doen. Het is dat het gevaar bij bekenden vele malen groter is. Het aantal kinderen dat seksueel wordt gewatdanookt door een bekende is vele malen groter dan door een vreemde.

In dat licht vind ik de term stranger danger niet wenselijk omdat die impliceert dat je vooral moet oppassen voor de enige man in de bosjes en voorbij gaat aan het risico van die gezellige buurman waar je kind de hond voor uitlaat.
Nee, natuurlijk. Dat ben ik met je eens.
In dit geval was het ook in het kader van die gebeurtenis bij de speeltuin en de term ‘stranger danger’ was even een alom vattende term voor mijn vraag.
pi_217321283
Als er dat soort dingen gebeuren dan zou ik dat aangrijpen om het er met de kinderen over te hebben.
Intussen zijn ze al 15 en 17, maar nu hebben we het over loverboys, sexting, en weet ik wat er al niet meer gebeurd.
pi_217321429
Doen we ook en al eerder natuurlijk. :)
pi_217321979
Ik benoem dat soort dingen altijd vrij expliciet. Als in: niet iedereen heeft het beste met je voor. Dus kijk uit.
Als we ergens zijn spreken we ‘veilige mensen’ uit. Dat zijn wijzelf, tantes, opa’s en oma’s, mijn beste vrienden.

Verder hebben ze eigenlijk altijd een gps-belhorloge om als ze alleen op straat zijn, dan kunnen ze bellen als ze een vraag hebben (mag ik met die buurman mee? Nee.)

En verder is het vooral ook hopen dat het ze gewoon niet gebeurt. Je hebt er ook maar deels écht controle over helaas -O-
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_217322025
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2025 22:19 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Voor de konijnenren hoef ik er nog amper wat uit te halen :') Ik ben alleen benieuwd of het snel genoeg kan groeien om opgewassen te zijn tegen die twee monsters. Vorig jaar legden we grasmatten en konden ze er pas na twee weken op. Ze hebben er toen wel heel de zomer mee kunnen doen, maar het lange natte najaar/winter heeft wel veel van het gras gevergd.

De rest van de tuin heb ik niet echt een grasveld, (er ligt wel gras, maar het is niet vlak, het is meer bosgrond :P ) maar ik heb wel wat plekken die wat kleurrijker mogen. Daarvoor heb ik meerjarig bijenspul gekocht. Eens zien of dat wil opkomen, tot nu toe komt er ook vanuit zichzelf al vanalles aangewaaid dus ik denk dat het qua bodem wel goed zit.

Ik kocht het graszaadmengels voor de konijnen, en een zakje Blije Bijen Mengsel voor de rest van de tuin (en om nog uit te delen later deze maand.) Rib uit het lijf wel, dus beter slaat het aan :{w
https://shop.bio-ron.com/(...)ngsel-iv/?pcatID=110
Ik zag de prijzen...dus je mag dan wel verwachten dat het wat doet. Ben benieuwd :) Wat je al niet overhebt voor je konijnen ;)
Hier waait ook vanalles aan: paardebloemen :') en die appeltak was er ook ineens. Wel leuk, een aangewaaide varen. Elke herfst legt ie het loodje om vervolgens nog groter terug te groeien. Die staat naast de schutting dus laat ik mooi staan.

Ben ik nu wel zover dat ik, door het droge weer, in staat ben het mos eruit te gaan pulken en dan toch maar iets te gaan zaaien. Maar gras of toch bloemenmengsel? Het is 25m2. Weet niet hoe bloemen er in de winter bijhangen/liggen. Gras is natuurlijk altijd groen. Zelfs het mos is groen. Nouja, nu ist geel want ik vond het zonde van het water om mos te gaan sproeien en mn tuinslang is naar de ratsmodee }:|

Zoon is zn dure oortjes kwijt. Was een dramaaa. Paar keer naar school gereden, want de app gaf aan dat ze daar buiten ergens waren. Nope. Nog ergens heen gereden waar ie geweest was. Nope. Hij baalt ervan en ik ook.
If they say
pi_217322209
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 april 2025 21:04 schreef LeSage het volgende:

En verder is het vooral ook hopen dat het ze gewoon niet gebeurt. Je hebt er ook maar deels écht controle over helaas -O-
Yup.
Bewust maken en waarschuwen is leuk, maar een kind (of zelfs volwassene) is gewoon niet opgewassen tegen iemand die echt shit wil.
pi_217322376
Ik had voor mijn kinderen een lijstje met wie ze wél altijd mee mochten. En dat lijstje was maar heel kort.
If they say
pi_217322427
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 april 2025 21:33 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Yup.
Bewust maken en waarschuwen is leuk, maar een kind (of zelfs volwassene) is gewoon niet opgewassen tegen iemand die echt shit wil.
Wat een vervelende conclusie eigenlijk :{
  dinsdag 8 april 2025 @ 22:19:37 #54
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_217322613
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 april 2025 21:33 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Yup.
Ik heb me toen mijn kinderen werden geboren al neergelegd bij het feit dat ik ze niet tegen ellende kan beschermen. Dat geldt voor deze ellende maar ook ziek worden, doodgaan, oorlog in Nederland, verlies van naasten, alles. Op dit onderwerp probeer ik ze dus vooral te leren dat ze het mogen delen als er iets vervelends is gebeurd, en dan hoeft dat niet eens perse met mij maar met een vertrouwd persoon. Niet omdat alles goed komt als je het deelt maar wel omdat het dan niet meer geheim is, misschien kan stoppen, je ze kan begeleiden.

En dan heb ik wel het geluk dat mijn kinderen dat lijken te snappen en zich goed kunnen verwoorden.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_217324621
Ik probeer mijn kinderen vooral te leren dat hun lijf van hun is met de 'ondergoedregel', alles waar ondergoed zit is sowieso privé en daar mag niemand aan zitten. En dat ongeacht wat er gebeurt, en wat iemand ook zegt, ze altijd alles tegen ons mogen vertellen zonder dat ze bang hoeven te zijn dat wij boos worden of teleurgesteld zouden raken. Want inderdaad, het zijn vaak juist bekenden, en in veel gevallen wordt een kind bang gepraat ("als je het vertelt, worden je ouders heel boos op jou" of "je doet je ouders pijn als ze er achter komen" of "het is je eigen schuld").

Daarnaast maak ik ze uiteraard ook bekend met de gevaren van vreemden, maar die is lastig want als de verleiding maar groot genoeg is denk ik dat mijn woorden daar niet meer tegen opgewassen zullen zijn. Ik leg altijd uit dat alleen wij ze van school halen. Mocht er ooit iemand anders staan en wij hebben ze dat niet van tevoren gezegd en/of wij hebben de juf hier niet over ingelicht, dan moeten ze naar de juf en moet de juf eerst contact opnemen met ons. Als ze buiten spelen, dan zijn er grenzen tot waar ze mogen komen en ze mogen nooit bij iemand naar binnen zonder het eerst aan ons te vragen (ook niet bij een vriendinnetje, want dan weet ik niet waar ik ze moet zoeken als ik denk dat ze buiten spelen). Als een vreemde ze iets aanbiedt, mogen ze het niet aannemen (anders dan natuurlijk in een winkel een plakje worst of iets dergelijks) en ze mogen zeker nooit meegaan met een vreemde die zegt iets in een auto of thuis te hebben.

Ik merk dat ik het vooral bij mijn oudste heel lastig vind, die is 8 maar moet je echt concrete situaties uitleggen omdat ze het anders niet goed lijkt te begrijpen. Als je tegen haar zegt dat ze niet tegen vreemden mag praten, dan denkt ze bijvoorbeeld ook dat een eenvoudige begroeting niet meer is toegestaan. Zeg je dat ze niets van vreemden mag aannemen, dan accepteert ze ook die krentenbol bij de bakker niet meer terwijl wij erbij staan, etc. Dus ik ben ergens altijd bang dat ik daardoor situaties teveel moet specificeren om het voor haar maar beeldend en duidelijk te maken, waardoor ik bepaalde situaties niet beschrijf en zij dus niet weet hoe ze met zo'n situatie om moet gaan als ze er in terecht komt. Als dat een beetje begrijpelijk klinkt?

Enfin, het is moeilijke en kwetsbare materie. En zoals Lemijn terecht opmerkt, je kan je kinderen niet overal tegen beschermen. En dat vind ik een bizar enge en nare gedachte, maar het sterkt mij wel in mijn wens om ze vooral weerbaar te maken. En om ervoor te zorgen dat ze zich bij ons altijd veilig en geborgen genoeg voelen om open en eerlijk tegen ons te zijn. Zodat als er wel wat voorvalt, we ze daar meteen bij kunnen helpen en erger kunnen voorkomen.
pi_217326959
Zo ben ik ook heel stellig in dat mijn kinderen geen knuffel of kus hoeven te geven. Hoe vaak ik dat niet zie bij ouders, dat ze een kind ertoe aanzetten iemand een knuffel of kus te geven. Als ze niet willen, willen ze niet. Netjes gedag zeggen uiteraard wel, maar fysiek contact bepalen ze zelf.
En ik ben als ouder blij met Lentekriebels, goed dat er ook op school aandacht aan wordt gegeven.

Het is natuurlijk een net wat engere wereld geworden dan toen wij kind waren. Met B ben ik vooral bezig met online veiligheid.

Ik ben only the lonely thuis, B is de hort op met vrienden, Juul is in de speeltuin. En ik, ga maar even zoeken voor de zomervakantie. De financien van de verbouwing zijn nu toch wel ver bekend, al het meerwerk is ook al gefactueerd en betaald. Dus ik weet het vakantie budget 8-)

Qua verbouwing nu weer wachten. Ik heb vanochtend de werkkamer en de wc gesaust. Ik ben sausklaar! Nou ja, ik denk dat een paar muren nog een keer moeten en 1 muur kan niet omdat de stuc nog niet droog is. Maar ik ben voor 90% klaar. Verloofde gaat de wc deur nog helemaal kaal schuren en dan kunnen we gaan lakken.
Net een vaatwasser besteld, alleen de koelkast moet nog, maat we twijfelen nog tussen 2 modellen. Het is toch een losstaande, geen haast.
pi_217327045
Oh en vanavond weer naar de dierenarts voor opakat. De AB kuur is afgelopen hij ademt nog steeds piepend en moeilijk. De assistente had het over weer een kuur, maar na 2 AB kuren is dat wel klaar lijkt mij.
Hij krijgt nog wel elke dag prednison en eet als een malle. Soms heeft ineens een moment van gek doen zoals hij zo vaak deed. Zijn gekke 5 minuten maar dan in 10 seconden gepropt.
Hij wil ook ontzettend graag naar buiten dus ik blijf de deur voor hem open doen. Dan loopt ie naar zijn plekje in de zon en ploft daar neer.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 9 april 2025 @ 16:14:25 #58
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_217327094
Hier legowasstraat vandaag. Grote bak lego gekregen, die helaas te ranzig voor woorden is, dus de wasmachine draait overuren en het ligt buiten te drogen. Nog 2 machines te gaan.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_217327199
Jaa, dat verplichte zoenen! Mijn moeder was daar al fel op tegen. Moest altijd mn oom (van vaders kant, tuurlijk :') ) een zoen geven en dan kwam ie met die natte lippen tussen zn baard naar me toe :'( Kan het me nog herinneren en tis bijna 50 jaar geleden. Toen heeft mijn mams daar een eind aan gemaakt O+

Dus, mijn kinderen is dat ook geleerd, zoenen mag maar een hand geven, of zelfs even hallo zeggen en zwaaien, is ook prima.

Moeilijk hoor, met opakat exode. Is je vaste da al terug?

Succes met het legowassen @Ynske Vieze lego...😖
If they say
pi_217327261
Lego in de wasmachine? NOU JA. (sorry Lego snob)

Nee, de vaste dierenarts is nog op vakantie maar ik ga nu bij een andere, niet die ene die ik stom vind anders kon ik gisteren al terecht.
pi_217327343
Jup, lego in de wasmachine, werkt prima :D

Das wel fijn, dat je nu een da hebt die wel een goed gevoel geeft. Afwachten dus maar even.
If they say
pi_217327384
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 16:44 schreef Mushanga71 het volgende:
Jup, lego in de wasmachine, werkt prima :D

Das wel fijn, dat je nu een da hebt die wel een goed gevoel geeft. Afwachten dus maar even.
Dat doet echt pijn aan mijn Lego hart, maar goed, ik ben er ook wel erg voorzichtig mee en met tweedehands Lego waar lekker mee gespeeld (en gegooid en op gebeten wordt) zou ik het vast ook doen >:)

Overigens is er echt nog veel te boeken in de zomervakantie, ik dacht echt veel te laat te zijn. Ik zoek in Oostenrijk, 2 weken, voor ons doen kort, maar voor dit jaar lang genoeg.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 9 april 2025 @ 16:53:34 #63
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_217327405
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 16:34 schreef exode het volgende:
Lego in de wasmachine? NOU JA. (sorry Lego snob)

Nee, de vaste dierenarts is nog op vakantie maar ik ga nu bij een andere, niet die ene die ik stom vind anders kon ik gisteren al terecht.
Mijn lego gaat er niet in, maar dit zijn incomplete smerige vieze sets voor gewoon mee te spelen.
Sorry maar die ga ik niet met een tandenborstel allemaal afschrobben.
Today is life -

Dale Carnegie
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 9 april 2025 @ 16:54:06 #64
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_217327408
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 16:49 schreef exode het volgende:

[..]
Dat doet echt pijn aan mijn Lego hart, maar goed, ik ben er ook wel erg voorzichtig mee en met tweedehands Lego waar lekker mee gespeeld (en gegooid en op gebeten wordt) zou ik het vast ook doen >:)

Overigens is er echt nog veel te boeken in de zomervakantie, ik dacht echt veel te laat te zijn. Ik zoek in Oostenrijk, 2 weken, voor ons doen kort, maar voor dit jaar lang genoeg.
Hoe zou je het anders schoon willen krijgen?
Today is life -

Dale Carnegie
pi_217327425
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 16:54 schreef Ynske het volgende:

[..]
Hoe zou je het anders schoon willen krijgen?
Ik was het allemaal met de hand, ook dat van B en Juul maar dat is natuurlijk niet smerig. Dat is wat stoffig en soms wat plakkerig.
Het gaat allemaal in bad, laten weken, B en Juul schrobben wat en dan op handdoeken drogen. Het liefste buiten (niet in de zon) en anders verdeeld over de slaapkamers.

Ik ben een enorme Lego snob he, ik kan niet wachten tot de verbouwing klaar is en alle Lego weer van zolder gehaald kan worden O+
pi_217327431
Mijn broer heeft ooit over zijn Lego heen lopen kotsen, dat ging in een kussensloop in de wasmachine volgens mij. Dus het ligt niet aan mijn genen deze afwijking.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 9 april 2025 @ 16:58:44 #67
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_217327436
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 16:56 schreef exode het volgende:

[..]
Ik was het allemaal met de hand, ook dat van B en Juul maar dat is natuurlijk niet smerig. Dat is wat stoffig en soms wat plakkerig.
Het gaat allemaal in bad, laten weken, B en Juul schrobben wat en dan op handdoeken drogen. Het liefste buiten (niet in de zon) en anders verdeeld over de slaapkamers.

Ik ben een enorme Lego snob he, ik kan niet wachten tot de verbouwing klaar is en alle Lego weer van zolder gehaald kan worden O+
Dit was een kist vol van 60 bij 30 bij 40. Dan ben ik weken bezig.
Maar zoals gezegd niet mijn vuil erop en plakkerig etc en t is maar voor mee te spelen.

Mijn hp kasteel word afgeborsteld :D
Today is life -

Dale Carnegie
pi_217327448
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 16:58 schreef Ynske het volgende:

[..]
Dit was een kist vol van 60 bij 30 bij 40. Dan ben ik weken bezig.
Maar zoals gezegd niet mijn vuil erop en plakkerig etc en t is maar voor mee te spelen.

Mijn hp kasteel word afgeborsteld :D
Wel lekker veel Lego :)

Wij hebben een stofzuigertje voor onze Lego :P
pi_217327468
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 16:49 schreef exode het volgende:

[..]

Oude lego idd, of duplo én in een kussensloop :Y De legosets gaan onder geen enkel beding in de wasmachine, die hou ik opsekop in een bak met water als ze erg stoffig zijn of voorzichtig met de stofzuiger.

Succes met boeken :) Hier wordt het Maastricht. We zouden naar Londen maar...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet quoten :)
If they say
  woensdag 9 april 2025 @ 17:49:18 #70
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_217327734
Goede reden Mush!

SPOILER
pi_217327777
Ja toch? :D en thanks!
If they say
pi_217327877
MiniMush! *O*

Ik heb voor de verhuizing al m'n Harry Potter sets afgebroken en gesorteerd. Na de verhuizing alles in een teiltje met sop gehad en daarna weer opgebouwd. Inmiddels zo'n 6 weken verder en nog niet afgestoft.. #faal
pi_217327901
eb904ca8c39f240609892d6b24d3b3192ea123d4.jpg?1744210030
Big Swing in Graskop, South Africa.

Eerste keer niet gefilmd dus mocht nog eens jumpen.
Werewolf
pi_217328049
Wat leeeeeuuuuk Mush :)
pi_217328063
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 18:18 schreef Pinnenmutske het volgende:
[ afbeelding ]
Big Swing in Graskop, South Africa.

Eerste keer niet gefilmd dus mocht nog eens jumpen.
Vet is die! Wij hebben die vorig jaar ook gedaan!
Geluk dat je nog een keer mocht. Meisje voor ons had de camera het niet gedaan, die kreeg alleen het geld terug van het filmen geloof ik (niet afgewacht of ze nog wat anders besproken heeft hoor)

Mush gefeliciteerd O+

Verplicht zoenen hou ik ook niet van. Ik was zo blij dat dat met corona niet meer gedaan werd en had me voorgenomen dat ook niet meer te gaan doen. Maar op een of andere manier wordt je toch ‘gedwongen’ en dus doe ik het toch maar.

Bij de kinderen er heel duidelijk in dat ze dat niet hoeven doen. En die hebben er een hekel aan en die geven dat ook heel duidelijk aan dat ze dat niet willen.

Hier is dochter erg blij. Onze buurvrouw heeft een nest kittens (niet van het ras dat wij willen). Maar ze was voor over een paar weken nog op zoek naar wat kinderen die af en toe met die beestjes komen knuffelen en spelen. Want dat is goed voor het tam worden en dergelijke. En is positief als ze straks in de verkoop gaan. Dus heb aangegeven dat ik er minimaal 1 heb zitten die daar heel blij van gaat worden.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 9 april 2025 @ 19:18:23 #76
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_217328353
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 17:00 schreef exode het volgende:

[..]
Wel lekker veel Lego :)

Wij hebben een stofzuigertje voor onze Lego :P
stapel van 10 cm hoog :')
Today is life -

Dale Carnegie
pi_217328548
Wat een lieve dierenarts hadden we.

Maar de uitslag was minder, al zagen we die al van mijlenver aankomen. Het advies is om hem binnen een week te laten inslapen. ;(
Ze heeft me de rontgenfoto's laten zien, ze zei dat ze nu na al die kuren wel kunnen vaststellen dat het tumoren zijn. In zijn longen maar ook onder zijn hart en ook zijn hart is wat vergroot.
Dit samen met mijn uitleg over hoe de dagen van opakat gaan en nog wat extra onderzoek waren wel duidelijk. Beestje is op. Langer wachten is niet eerlijk tegenover het beestje.

Ze vertelde nog dat het 1 van de oudste katten is die ze ooit op consult heeft gehad en dat hij echt een lang en mooi leven heeft gehad. Nooit ziek geweest etc.

En nu het praktisch, B gaat maandag op kamp tot en met donderdag. Dus we gaan in overleg met B, wat hij fijn zou vinden. Volgende week donderdag zou het kunnen, ook al is dat 8 dagen. Het lijkt me zo vreemd en naar voor B om op kamp te gaan en daarvoor nog even afscheid te nemen.
SPOILER
pi_217328602
Ondanks dat het te verwachten was is het toch vervelend zo’n uitslag. Fijn dat je met B kan overleggen wat de beste tijd is. Maar hopelijk verslechtert hij dan niet in de tijd dat hij op kamp is en hij eerder ingeslapen moet worden zonder dat hij dat dan weet. Lastige keuze lijkt me :*
pi_217328826
Is dit weekend of uiterlijk vrijdag geen optie dan?
Weekend is zeker speciaal tarief of bij noodzaak?
Tot volgende week donderdag lijkt dan best een lang eind.
  woensdag 9 april 2025 @ 20:14:38 #80
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_217328896
Sterkte met de juiste keuze maken -Exode

Mush *O*

Dat Stranger Danger nog hè. Dat heeft bij mijn dochter in die zin uitgepakt dat ze al jaaaren bij een psycholoog loopt omdat ze heel bang is dat er iets gebeurt op straat.
En nee: dat heeft ze niet van ons als ouder. Wij hebben daar juist nooit iets over gezegd. Ze heeft het zichzelf aangepraat.
En dat is best lastig, als je mogelijk volgend jaar op kamers moet in een vreemde stad en je ouders er dus niet zijn om je overal te halen en brengen.
pi_217328926
quote:
1s.gif Op woensdag 9 april 2025 20:08 schreef vencodark het volgende:
Is dit weekend of uiterlijk vrijdag geen optie dan?
Weekend is zeker speciaal tarief of bij noodzaak?
Tot volgende week donderdag lijkt dan best een lang eind.
Zaterdag kan de dierenarts maar wij eigenlijk niet. B is tot 4 uur weg en daarna hebben we feestje van nichtje.

Het klinkt allemaal super egoïstisch, als ik het zo opschrijf. Het heeft geen spoed zei ze maar vervolgens benoemde ze wel die week. Morgen heb ik sowieso een belafspraak met de dierenarts zodat we het eerst konden laten bezinken. Dus dan vraag ik even door. Als zij echt binnen een paar dagen adviseert dan zorgen we dat het kan.
  woensdag 9 april 2025 @ 20:19:09 #82
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_217328929
Dan effe iets heel anders. We hebben dus zo’n soft close toiletbril. Maar als je dus heel nodig moet. En de deksel is nog omhoog. Dan duurt het best wel lang voordat hij uit zichzelf gezakt is. En als je hem een handje helpt. Dan uiteindelijk maak je het soft close gedeelte dus kapot.
pi_217328952
quote:
1s.gif Op woensdag 9 april 2025 20:19 schreef amaranta het volgende:
Dan effe iets heel anders. We hebben dus zo’n soft close toiletbril. Maar als je dus heel nodig moet. En de deksel is nog omhoog. Dan duurt het best wel lang voordat hij uit zichzelf gezakt is. En als je hem een handje helpt. Dan uiteindelijk maak je het soft close gedeelte dus kapot.
Ja wij hebben een peuter en het soft close gedeelte is idd kapot. :')
  woensdag 9 april 2025 @ 20:24:24 #84
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_217328973
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 20:21 schreef Bami het volgende:

[..]
Ja wij hebben een peuter en het soft close gedeelte is idd kapot. :')
Kan dus ook gewoon zonder peuter. We hebben dus de wc bril vervangen. En hij gaat nu dus weer tergend langzaam.
pi_217329120
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 20:18 schreef exode het volgende:

[..]
Zaterdag kan de dierenarts maar wij eigenlijk niet. B is tot 4 uur weg en daarna hebben we feestje van nichtje.

Het klinkt allemaal super egoïstisch, als ik het zo opschrijf. Het heeft geen spoed zei ze maar vervolgens benoemde ze wel die week. Morgen heb ik sowieso een belafspraak met de dierenarts zodat we het eerst konden laten bezinken. Dus dan vraag ik even door. Als zij echt binnen een paar dagen adviseert dan zorgen we dat het kan.
Sure, je kan er altijd nog even over in gesprek gaan.
Lastig maar sterkte ermee!
pi_217329130
We hebben al 11 jaar 2 x softclose en ondanks af en toe even mee duwen, zijn ze nog niet kapot gegaan. :P
pi_217329148
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 20:18 schreef exode het volgende:

[..]

Ik ga je even ongevraagd advies vanuit mijn eigen ervaringen geven. (Ik werk in een verwijs/spoeddierenziekenhuis en ik heb helaas veel ervaring met benauwde dieren. Dat zijn echt de patiënten die diep in je ziel gekerfd blijven staan. )

Hoewel ik echt begrijp dat je B liever niet voor maar na zijn kamp afscheid wil laten nemen, denk ik dat een week wachten te lang is. Ik ga natuurlijk puur af op wat je beschrijft, maar opakat zijn gedrag alleen al spreekt echt boekdelen. Hij heeft het op dit moment heel zwaar. Ook een vergroot hart is een teken dat zijn lijf aan het compenseren is.

Het gevaar met dit soort patiënten is dat het hart het best een tijdje kan volhouden, maar het raakt uitgeput en dan kan het zo binnen enkele uren (of minder) helemaal de verkeerde kant op gaan. Of dit binnen 3 dagen gebeurt of 3 weken is niet te voorspellen, en het kan ook 's nachts gebeuren of wanneer je aan het werk bent. Het kan ook gebeuren wanneer B op kamp is; je kunt hem niet beloven dat opakat er straks nog is. Dus misschien is, hoe verdrietig ook, eerder samen afscheid nemen dan een liefdevoller besluit. (En dan zou ik toch echt de verjaardag van nichtje skippen, daar kun je altijd nog een ander keertje langs gaan. )

Dit soort patiënten verdrinken vaak in hun eigen vocht, omdat het hart het bloed niet meer goed kan rondpompen. En het klinkt helaas nog minder naar dan het in werkelijkheid is. (Nee dat was geen foute zinsbouw). De benauwde patiënt is de patiënt waar ALLES voor van tafel gaat. In elkge (spoed)kliniek. En het breekt echt je hart wanneer deze dieren in volle paniek raken (want geen adem) en waneer ze uiteindelijk stikken. Ik schrijf dit niet om eens even lekker te shockeren, maar het is echt de meest afschuwelijke dood waarvan ik meer dan eens getuige ben geweest. Bespaar opakat, maar ook echt jezelf die momenten. Zeker als in het weekend/avond/nacht gebeurt, heb je ook nog eens eerst reis met de auto voor de boeg en zal het afscheid niet vredig zijn, maar zo snel mogelijk. Dat is naar, dat is niet hoe je het wil. Trust me.

Ik las dat je morgen gaat overleggen, maar als zijn longen echt zo vol tumoren zitten, als hij zo weinig energie heeft, zijn hart vergroot is... dan durf ik wel te zeggen dat de kans dat het de komende week toch fout gaat, zeker wel aanwezig is. :*
pi_217329271
Net al met B gesproken, hij wil er bij zijn. Dus ik ga morgen vragen of het vrijdag kan. Als het dan alleen overdag kan, slaat ie maar een dagje school over.
pi_217329289
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 20:51 schreef exode het volgende:
Net al met B gesproken, hij wil er bij zijn. Dus ik ga morgen vragen of het vrijdag kan. Als het dan alleen overdag kan, slaat ie maar een dagje school over.
:* Blijft verdrietig. Zeker als opakat ook zo lief voor B is. Veel sterkte alvast!
pi_217329970
Dank jullie wel, ook voor alle eerlijke adviezen, wordt enorm gewaardeerd.
pi_217330095
Och wat verdrietig @exode, ook al zagen jullie het wel al aankomen. Succes met afscheid nemen enzo :*

Wij hebben een keuken *O* de mannen hebben het heel netjes afgeleverd.
Ik was in de veronderstelling dat we ook een bestekbak indeling ding hadden besteld, en iets om de handdoek op te hangen, maar net nog even in de offerte gekeken en ik zag ze er ook niet in staan :{ .
Nou ja, ze gingen kijken. Dus we wachten maar even af.

Na het weekend heb ik mn huis weer terug, zo ongeveer dan. We missen nog een boekenkast :s)
pi_217330150
Thanks meiden O+

@amaranta, dat is best lastig voor je dochter. Zou wel heel dapper van haar als ze besluit om tijdens haar studie op kamers te gaan.

Ach exode, wat een rotnieuws ;( Sterkte voor jullie :*

@livelink, heb jij je stem inmiddels alweer terug?

Yay voor de keuken @Nijna!
If they say
pi_217330387
Amaranta dat is wel lastig zeg, hopelijk werkt het op kamers gaan positief als ze alles zelf moet doen en merkt dat dat ook gewoon lukt (maar waarschijnlijk zal het zo makkelijk niet zijn).

Exode, lastige keuze. Maar ik denk dat het inderdaad goed is om B een dagje school te laten skippen zodat opakat niet verder hoeft te lijden, maar ook dat het niet ineens met spoed moet als B op kamp is.

Nijna, wat fijn, een keuken!

Ik duw ook wel eens de toiletbril omlaag als ik nodig moet, moet ik toch maar mee op gaan letten dan :{
(En op het werk vergeet ik wel eens dat het geen softclose is en laat ik de bril wel eens keihard naar beneden kletteren :') )
  woensdag 9 april 2025 @ 23:37:46 #94
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_217330440
@amaranta, mijn dochter was ook zo bang om 's avonds of 's nachts alleen buiten te lopen. De keren dat ze mij belde vanuit de bus en vroeg of ik haar vanaf de bushalte kon ophalen om samen naar huis te lopen waren echt talrijk. Terwijl er in ons stadje echt niet veel gebeurt. Maar toen ging ze op haar 18e op kamers wonen in een slecht bekend staande wijk in Utrecht en daar durfde ze wel ineens 's nachts over straat. Het kan dus vanzelf uiteindelijk goed komen.

En die angst hadden wij haar absoluut niet aangeleerd ook. Ik liep en loop zelf 's nachts zonder enige problemen over straat.

En @Schanulleke, mijn zoon was en is ook zo absoluut met regels. Maar ik vond dat juist wel makkelijk en helemaal niet erg dat hij het dan ook toepaste bij bijvoorbeeld plakje worst bij de slager. Dat werd dan beleefd geweigerd. En het was helemaal makkelijk met de regels voor alcohol. Niet drinken voor je 18e was bij hem ook gewoon niet drinken voor je 18e. Geen uitzonderingen. Heel absoluut, want dat was de regel.

@Mushanga71, leuk nieuws! En ja, sinds gisteren heb ik mijn stem weer redelijk terug. Heeft echt wel lang geduurd. Ik heb een paar keer op het punt gestaan de huisarts in te schakelen, maar uiteindelijk niet gedaan.

@exode :*
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_217330817
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 19:40 schreef exode het volgende:
Wat een lieve dierenarts hadden we.

Maar de uitslag was minder, al zagen we die al van mijlenver aankomen. Het advies is om hem binnen een week te laten inslapen. ;(
Ze heeft me de rontgenfoto's laten zien, ze zei dat ze nu na al die kuren wel kunnen vaststellen dat het tumoren zijn. In zijn longen maar ook onder zijn hart en ook zijn hart is wat vergroot.
Dit samen met mijn uitleg over hoe de dagen van opakat gaan en nog wat extra onderzoek waren wel duidelijk. Beestje is op. Langer wachten is niet eerlijk tegenover het beestje.

Ze vertelde nog dat het 1 van de oudste katten is die ze ooit op consult heeft gehad en dat hij echt een lang en mooi leven heeft gehad. Nooit ziek geweest etc.

En nu het praktisch, B gaat maandag op kamp tot en met donderdag. Dus we gaan in overleg met B, wat hij fijn zou vinden. Volgende week donderdag zou het kunnen, ook al is dat 8 dagen. Het lijkt me zo vreemd en naar voor B om op kamp te gaan en daarvoor nog even afscheid te nemen.
SPOILER
Dikke knuffel :*
Werewolf
pi_217331402
Dierenarts al gesproken, morgenavond gaan we onze gekke, lieve, stokoude kat in laten slapen.

Gisterenavond met B nog verhalen over de kat gedeeld, wat een mafketel was het altijd. Een tijdje hadden we een kattenvrouwtje die voor de katten zorgde als wij op vakantie waren en zij was ook kattengedragskundige. Deze was een behoorlijk uniek exemplaar zei ze steeds _O-

Maar wel de allerliefste die nooit een vlieg kwaad deed (behalve dan libelles, padden, kikkers, ratten, muizen, duiven en spinnen).

Het is goed zo, ik ben behoorlijk verdrietig maar ik zie ook wel dat dit het allerbeste is voor het beestje.
pi_217331422
Fijn @livelink dat je je stem terug hebt. Kan idd lang duren. Ik was hees en als dat na drie weken nog zo was, wilde ik de ha bellen. Had net ervoor mn stem helemaal terug. En nu ben ik steeds schor :')

Mijn hemel. Pubers en nadenken werkt niet he? Meneer vergeet dus echt elke dag wel iets. Vandaag zn beugel.
En hij kijkt voor nieuwe oortjes. Jaa mam, deze gaan heel lang mee! Ja zoon, heb je niks an als je ze toch verliest |:( :')
If they say
pi_217331435
Goede maar heel verdrietige beslissing, exode. Nu nog twee daagjes knuffelen en herinneringen maken. Jullie kunnen nu iig op een fijne manier afscheid nemen :*
If they say
pi_217331436
@exode, opakat klinkt als een heerlijke goedzak O+ . Jammer dat jullie afscheid moeten gaan nemen, maar wel "fijn" dat het wel voelt als de juiste beslissing. Sterkte en knuffel ze, nog even :*
  donderdag 10 april 2025 @ 09:10:06 #100
176471 oh-oh
pi_217331522
quote:
7s.gif Op woensdag 9 april 2025 20:41 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Ik ga je even ongevraagd advies vanuit mijn eigen ervaringen geven. (Ik werk in een verwijs/spoeddierenziekenhuis en ik heb helaas veel ervaring met benauwde dieren. Dat zijn echt de patiënten die diep in je ziel gekerfd blijven staan. )

Hoewel ik echt begrijp dat je B liever niet voor maar na zijn kamp afscheid wil laten nemen, denk ik dat een week wachten te lang is. Ik ga natuurlijk puur af op wat je beschrijft, maar opakat zijn gedrag alleen al spreekt echt boekdelen. Hij heeft het op dit moment heel zwaar. Ook een vergroot hart is een teken dat zijn lijf aan het compenseren is.

Het gevaar met dit soort patiënten is dat het hart het best een tijdje kan volhouden, maar het raakt uitgeput en dan kan het zo binnen enkele uren (of minder) helemaal de verkeerde kant op gaan. Of dit binnen 3 dagen gebeurt of 3 weken is niet te voorspellen, en het kan ook 's nachts gebeuren of wanneer je aan het werk bent. Het kan ook gebeuren wanneer B op kamp is; je kunt hem niet beloven dat opakat er straks nog is. Dus misschien is, hoe verdrietig ook, eerder samen afscheid nemen dan een liefdevoller besluit. (En dan zou ik toch echt de verjaardag van nichtje skippen, daar kun je altijd nog een ander keertje langs gaan. )

Dit soort patiënten verdrinken vaak in hun eigen vocht, omdat het hart het bloed niet meer goed kan rondpompen. En het klinkt helaas nog minder naar dan het in werkelijkheid is. (Nee dat was geen foute zinsbouw). De benauwde patiënt is de patiënt waar ALLES voor van tafel gaat. In elkge (spoed)kliniek. En het breekt echt je hart wanneer deze dieren in volle paniek raken (want geen adem) en waneer ze uiteindelijk stikken. Ik schrijf dit niet om eens even lekker te shockeren, maar het is echt de meest afschuwelijke dood waarvan ik meer dan eens getuige ben geweest. Bespaar opakat, maar ook echt jezelf die momenten. Zeker als in het weekend/avond/nacht gebeurt, heb je ook nog eens eerst reis met de auto voor de boeg en zal het afscheid niet vredig zijn, maar zo snel mogelijk. Dat is naar, dat is niet hoe je het wil. Trust me.

Ik las dat je morgen gaat overleggen, maar als zijn longen echt zo vol tumoren zitten, als hij zo weinig energie heeft, zijn hart vergroot is... dan durf ik wel te zeggen dat de kans dat het de komende week toch fout gaat, zeker wel aanwezig is. :*
Dit is dus wat er met mijn hond gebeurde en dat heb ik al eerder benoemd, dat wil je echt voorkomen...

Sterkte @exode !
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_217331811
Deze doos gaat zo een beugel brengen :') Denk wel dat ik zoon een verklaring laat tekenen dat dit de laatste keer is. In vijfvoud.
If they say
  donderdag 10 april 2025 @ 09:57:29 #102
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217331851
Sterkte exode. Ik denk een wijs besluit.

Mush, jij bent echt te goed voor je zoon ;-) Ik had hem zelf laten terugkomen om 'm op te halen. In de pauze op en neer fietsen ofzo.
pi_217332032
I know :')
Hij vergat ook zn rapport en vanmiddag na school is er een rapportbespreking. Maar, dit is de laatste keer... *)
If they say
pi_217332036
@exode een wijs, maar verdrietig besluit. Sterkte.

quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 09:52 schreef Mushanga71 het volgende:
Deze doos gaat zo een beugel brengen :') Denk wel dat ik zoon een verklaring laat tekenen dat dit de laatste keer is. In vijfvoud.
Dat was deels de reden dat C een blokjesbeugel kreeg. Die haal je er niet zomaar ff uit :D
Al hadden ze dinsdag maar 3 kwartier nodig om 2 spalkjes te plaatsen en de blokjes te verwijderen. Dus daar is hij mooi vanaf.
pi_217332055
Ik heb net mijn kind uitgezwaaid die rijkelijk te laat wegging, alweer.
Van de week vroeg ze of ik haar kon brengen, toen heb ik met de hand over mijn hart gestreken, vandaag mag ze het zelf oplossen.

Ik kan weer koken, maar ik heb helemaal geen inspiratie. Vanavond eten we pasta, maar ik moet voor zaterdag eigenlijk iets wat makkelijk is om te maken en snel klaar.
pi_217332433
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 10:23 schreef Deepfreeze het volgende:
@:exode een wijs, maar verdrietig besluit. Sterkte.
[..]
Dat was deels de reden dat C een blokjesbeugel kreeg. Die haal je er niet zomaar ff uit :D
Al hadden ze dinsdag maar 3 kwartier nodig om 2 spalkjes te plaatsen en de blokjes te verwijderen. Dus daar is hij mooi vanaf.
Oh, die krijgt hij ook nog. En hoewel die zit vastgeplakt, zal er vast heel vaak een slotje loslaten, daar ben ik van overtuigd :+

@Nijna, das altijd zo als je een tijdje niet in de dagelijkse kooksleur hebt gezeten: bedenken hoe en wat je ook weer moet koken ;) Succes iig met bedenken en veel plezier met je nieuwe keuken!

Oh, en makkelijk snel klaar? Diervriespizza, kan je meteen je nieuwe oven inwijden :+
If they say
pi_217332532
Sterkte Exode! Klinkt als een naar maar goed besluit.

Nijna, mijn snel en makkelijk klaar gerecht zijn roerbaknoodles. Kip bakken in kruiden (mix van kerrie, paprika en een beetje knoflook), zak groente kort meebakken, pak noodles erbij, wat ketjap erbij en een lading water erbij. Laten pruttelen, paar keer omroeren en klaar. Binnen 15 minuten staat het op tafel en maar 1 vieze pan. Gebakken uitjes en kroepoek erbij wordt gewaardeerd door de kinderen.
  donderdag 10 april 2025 @ 11:45:17 #108
176471 oh-oh
pi_217332550
Pasta of noodles idd, supersnel klaar!
Ik moest werken vandaag maar mijn nieuwe headset die ik vorige week kreeg doet het niet meer, dus ik ben op storing gezet tot de nieuwe er is want mijn manager was er wel klaar mee :D
Betaald uiteraard.
Waar zal ik eens heen wandelen vandaag?
( Groucho Marx )
pi_217332558
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 10:27 schreef Nijna het volgende:
ik moet voor zaterdag eigenlijk iets wat makkelijk is om te maken en snel klaar.
Soep, tosti en rauwkost :D
Dat is echt een noodgreep als we samen laat thuis zijn..

Of de papa-pasta hier: Gehakt en diverse groenten bakken(champ, paprika, prei, ui, wortel, courgette of een zak macaronigroentemix om snijwerk te omzeilen). Blikje tomatenpuree, theeglas bouillon, beetje ketjap en wat kruiden naar smaak. En dan daar een zak gekookte elleboogjes erdoor roeren. Lekker met een augurkje :P
  FOK!fotograaf donderdag 10 april 2025 @ 11:56:01 #110
148247 taxibabe
pi_217332625
Shoarma wraps doen wij wel eens als we het makkelijk willen doen. Shoarma in de pan, je kunt er nog paprika en/of champignons er doorheen gooien. Zakje sla en saus er bij op tafel, klaaar! (Ik doe er nog kruidenroomkaas bij om eerst op de wrap te smeren, dan kun je de wrap beter dichtplakken.)
pi_217332771
De laatste tijd doe ik shoarma niet meer in een broodje, maar los op een bord en dan met flatbread en sla. Wél zelf knoflooksaus erbij maken. Deel yoghurt, deel echte mayo, zout en gedroogde knoflook uit de molen :9

Ook makkelijk: tonijnsalade met brood.
Tonijn uit blik, tomaatjes, appel, ui, zout, peper, mayo en yoghurt. Husselen en voila.
Dag van te voren maken en dan is ie de volgende dag lekkerder.
If they say
pi_217333115
Sterkte @exode ;(.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217333139
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 10:23 schreef Mushanga71 het volgende:
I know :')
Hij vergat ook zn rapport en vanmiddag na school is er een rapportbespreking. Maar, dit is de laatste keer... *)
Oudste zoon vergat vanmorgen zijn kluispasje. Hij is wel teruggegaan, maar twijfelde of hij dan op tijd op school zou zijn. Maar ik zag geen absentiemelding in Magister, het zal dus wel goedgekomen zijn :+.

'Even' heen en weer fietsen zou hem 1 uur kosten, dat past nog niet eens in een tussenuur... Nu merkte hij het binnen 5 minuten, dat scheelde. Maar anders had hij dikke pech gehad.

Snel klaar eten is hier soep, tosti of pasta. Saus al van tevoren maken of een kant en klaar bakje als het echt heel snel moet. Verse pasta hoeft maar 2 min te koken. Water in waterkoker is snel aan de kook O-). Of gehaktbal van Kippie. Opwarmen in magnetron, op bolletje met satésaus. Wat rauwkost erbij voor vitamientjes oO<. Genoeg opties...

[ Bericht 9% gewijzigd door Phaidra op 10-04-2025 13:34:12 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217333376
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 11:27 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Oh, die krijgt hij ook nog. En hoewel die zit vastgeplakt, zal er vast heel vaak een slotje loslaten, daar ben ik van overtuigd :+

@:Nijna, das altijd zo als je een tijdje niet in de dagelijkse kooksleur hebt gezeten: bedenken hoe en wat je ook weer moet koken ;) Succes iig met bedenken en veel plezier met je nieuwe keuken!

Oh, en makkelijk snel klaar? Diervriespizza, kan je meteen je nieuwe oven inwijden :+
Hahaha pizza zat ik ook al aan te denken, maar dan haal ik wel bodems die wel zelf beleggen, want de oudste vind pizza alleen lekker als ze hem zelf mag beleggen, nou dat ik niet zo moeilijk te regelen.
Eerst nog even polsen bij degene die mee
komt poetsen of zij ook te porren is voor pizza.

quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 11:42 schreef FlyingFish het volgende:
Sterkte Exode! Klinkt als een naar maar goed besluit.

Nijna, mijn snel en makkelijk klaar gerecht zijn roerbaknoodles. Kip bakken in kruiden (mix van kerrie, paprika en een beetje knoflook), zak groente kort meebakken, pak noodles erbij, wat ketjap erbij en een lading water erbij. Laten pruttelen, paar keer omroeren en klaar. Binnen 15 minuten staat het op tafel en maar 1 vieze pan. Gebakken uitjes en kroepoek erbij wordt gewaardeerd door de kinderen.
Mijn kinderen zijn niet zo van de groenten, maar dit klinkt wel als iets wat ik een keer ga uitproberen, tnx!
1 vieze pan maakt me nu niet uit, ik heb een immense wasbak om in af te wassen en de vaatwasser doet het ook weer *O* .

@oh-oh goh vervelend zo'n niet werkende headset, geniet van je wandeling!
Pasta eten we vanavond al :). Maar inderdaad snel klaar.

@taxibabe, ook een goede tip. Die ga ik ook een keer proberen!

@Mushanga71, tnx. Als ik zo de ideeën lees, dan wordt het een kookboek *) ik heb voor de komende weekenden wat makkelijke dingen om uit te proberen op voorraad zo :) leuk, dank dames!

@Deepfreeze, tosti en soep zijn al veel voorbij gekomen. Rauwkost (als in wortel en komkommer) staan hier meestal wel op tafel. Die papa-pasta klinkt ook niet verkeerd.

@Phaidra, die gehaktbal van Kippie gaan we maar een keer doen als de man terug is van zijn reis, hij is wel fan!
En pasta gaat vlot hier, want ik heb tegenwoordig een Quooker.

De verhuizer belde dat ze maandagochtend vroeg voor de deur staan, we zijn de eersten!
Kan ik de HELE dag op de bank hangen :+ . Oh nee, dozen uitpakken moet ook nog gebeuren. Mijn ouders komen helpen dus dat wordt geen bankhangen. ;)
pi_217333452
Wij eten ook al weken snelle, makkelijke maaltjes. Vanavond maak ik een poke bowl.

Altijd een hit:
Sperziebonen, gehakt, spekjes met rijst. Kruiden met kurkuma, gember, korianderzaad en komijn.

Runder braadworst, vel eraf, vlees bakken en dan passata erbij, mengen met pasta. Ernaast rauwkost.

Verse groentesoep.

Wraps die ze zelf beleggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door exode op 10-04-2025 15:46:55 ]
pi_217334253
Kluispasje, check! Maar die ga ik écht niet brengen.
Dan heeft je zoon mazzel gehad, @Phaidra, dat hij toch op tijd was. Handig he, magister ;)

Whaha @Nijna, zelfde gedachte :D Zelf beleggen is ook lekker snel, scheelt jou weer en de meeste zijn wel voor een pizza te porren ;)
Ik hou van snelle gerechten. Het erge is, als ik stoofvlees of iets maak, wat ik dan heel de dag ruik, ik dat s'avonds niet meer hoef. Poef en klaar is qua eten voor mij echt wel beter.
Vanavond mcD, das nog sneller :P

Heerlijk dat jullie morgen de eerste zijn, heb je gauw weer je spulletjes om je heen. Succes met uitpakken morgen!
If they say
  donderdag 10 april 2025 @ 17:31:20 #117
176471 oh-oh
pi_217334842
9 km gelopen en nog een uur op de losloop gechilled daarna met vrienden.
Goed te doen!
En de zon ging schijnen zodra ik het veld in liep O+
Eerste keer dat ik dat alleen weer deed trouwens, en helemaal niet bij nagedacht verder!
( Groucho Marx )
pi_217335265
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 16:04 schreef Mushanga71 het volgende:

Heerlijk dat jullie morgen de eerste zijn, heb je gauw weer je spulletjes om je heen. Succes met uitpakken morgen!
Maandag, als het goed is, als ze morgen voor de deur staan dan ga ik huilen, want de schilder moet nog. Maar inderdaad wel de hele dag tijd om uit te pakken, MAANDAG :+ .
pi_217335875
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 18:40 schreef Nijna het volgende:

[..]
Maandag, als het goed is, als ze morgen voor de deur staan dan ga ik huilen, want de schilder moet nog. Maar inderdaad wel de hele dag tijd om uit te pakken, MAANDAG :+ .
Maandag en morgen. Jaa, ik kan niet meer lezen :+ Succes maandag met uitpakken dan :D

Oke, ik bestelde 3 shirts, maat 40. Twee zitten er prima maar nummer drie is veeeeel te wijd. Pas er drie keer in :') Die gaat dus terug en dat kost me 2,95 aan retourkosten. Dan komt mijn oorspronkelijke bestelling onder het bedrag van gratisch verzenden en komen die kosten er ook nog bij, denk ik? Als ik dit shirt hier opnieuw bestel, kost me dat weer 3,95. Dan heb ik onder de streep 10,85 extra betaald. Ruilen kan hier niet.
Ditzelfde shirt heb ik ook gevonden op een andere site en daar staat bij: bestel een maat kleiner want valt wijd (goh, echt? :') :') :') ) maar daar betaal ik geen verzendkosten. Denk dat ik dat maar doe want ik wil het echt graag hebben.
Kijk, dat sommige veel bestellen en dan bijna alles terugsturen en dat ze daar kosten voor rekenen vind ik helemaal prima maar deze maat klopt gewoon niet en dan vind ik deze kosten best onterecht, eigenlijk. Als er op de eigen site ook gewoon had gestaan dat ie wijd valt, had ik meteen een maat kleiner besteld, toch?
Peanuts, I know, maar goed. Tis toch zonde.

Edit: ik zie dit merk nu ook op een grote webshop staan. Kijk, dan is het voor mij een uitgemaakte zaak. Ik zal nooit meer op de eigen site bestellen maar via deze grote webshop waar ik toch al een account heb.
Normaliter met eten bestellen, doe ik dat altijd bewust op de site van het restaurant. Ik weet namelijk wat de provisie is als het via een andere site gaat. En ik gun de ondernemer gewoon zijn geld. Maar gaat een groot bedrijf zo lopen fucken met verzendkosten, dan ben ik daar klaar mee.

Nog een edit :') : gratis bezorging via een pakketkluis en voor 1 euro meer thuisbezorgd. Het vorige pakket lag in een pakketkluis maar kreeg het dringende verzoek om het binnen drie dagen op te halen wegens drukte en het anders teruggestuurd zou worden. Ben ik ook mooi klaar mee :+

Geloof dat het tijd wordt dat ik een leven ga leiden :')

[ Bericht 10% gewijzigd door Mushanga71 op 10-04-2025 20:00:43 ]
If they say
pi_217337282
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 16:02 schreef exode het volgende:
Zo ben ik ook heel stellig in dat mijn kinderen geen knuffel of kus hoeven te geven. Hoe vaak ik dat niet zie bij ouders, dat ze een kind ertoe aanzetten iemand een knuffel of kus te geven. Als ze niet willen, willen ze niet. Netjes gedag zeggen uiteraard wel, maar fysiek contact bepalen ze zelf.
En ik ben als ouder blij met Lentekriebels, goed dat er ook op school aandacht aan wordt gegeven.

Het is natuurlijk een net wat engere wereld geworden dan toen wij kind waren. Met B ben ik vooral bezig met online veiligheid.

Ik ben only the lonely thuis, B is de hort op met vrienden, Juul is in de speeltuin. En ik, ga maar even zoeken voor de zomervakantie. De financien van de verbouwing zijn nu toch wel ver bekend, al het meerwerk is ook al gefactueerd en betaald. Dus ik weet het vakantie budget 8-)

Qua verbouwing nu weer wachten. Ik heb vanochtend de werkkamer en de wc gesaust. Ik ben sausklaar! Nou ja, ik denk dat een paar muren nog een keer moeten en 1 muur kan niet omdat de stuc nog niet droog is. Maar ik ben voor 90% klaar. Verloofde gaat de wc deur nog helemaal kaal schuren en dan kunnen we gaan lakken.
Net een vaatwasser besteld, alleen de koelkast moet nog, maat we twijfelen nog tussen 2 modellen. Het is toch een losstaande, geen haast.
Beetje laat, maar toch nog reageren op het eerste. Ik ben het daar helemaal mee eens, behalve bij opa. Mijn blinde vader heeft niets aan een zwaai, dus daar moeten ze van mij fysiek naartoe om afscheid te nemen. Dat doen ze eigenlijk altijd met een knuffel, dat zou van mij niet hoeven, maar opa geef je een hand of bijvoorbeeld aanraking op de schouder. Grappig wel, want oma slaan ze soms wel over en roepen ze naar, maar bij opa nemen ze altijd de tijd O+
pi_217337363
Exode, sterkte morgen :*
Een huisdier verliezen heeft altijd zoveel impact op je gezin ;(
  donderdag 10 april 2025 @ 23:44:09 #122
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_217337822
Heel veel sterkte voor morgen Exode! :*
pi_217337979
@Candaasje Heel waardevolle post van je. :) Goed omschreven wel wat zo’n diagnose met een dier kan doen.

@exode Veel sterkte voor morgen. Het is vreselijk verdrietig maar je doet je katje ermee helpen.
Hoe heet hij eigenlijk? O+
Van het weekend wel tijd om ervan bij te komen, hoop ik.
pi_217338233
Sterkte @exode :*
pi_217338248
Sterkte exode
pi_217338303
Sterkte voor jullie vandaag exode :*
If they say
pi_217338357
Sterkte exode
Werewolf
  FOK!fotograaf vrijdag 11 april 2025 @ 07:31:06 #128
148247 taxibabe
pi_217338451
Sterkte vandaag @exode. En knuffel voor B.
pi_217338983
Opakat heet Freggle, van de Freggles O+ Wij adopteerden hem en zijn broer toen ze als kitten van straat zijn gehaald. Bij het vervoeren naar een pleeggezin ontsnapte hij uit het transportmandje en ging onder het rempedaal zitten. :o Zij noemden hem daarom Pedals. Maar wij vonden dat geen leuke naam. Dus na een paar weken was de conclusie dat het een Freggle is. Hij doet namelijk enorm stoer maar verstopt zich heel snel in holletjes als hij bang is.

Zijn lievelingsplek is bij mij op schoot en met zijn koppie onder mijn arm. O+

En als hij niet luistert roepen we Freggletje V.o.s. (de achternaam van verloofde), maar dat heeft geen nut wat A. mijnheer heeft nooit in zijn leven geluisterd en B. hij is al een tijdje doof.

Kinderen zijn naar school, B in PJ want ze hebben een soort feestdag. Morgen heeft B een drukke dag en dat is denk ik goed, even wat afleiding. Zondag hebben we een chilldag met zijn 4en. Tussendoor gaan wij de kozijnen binnen en 2 deuren lakken. Ik wil ook gewoon bezig blijven merk ik.
pi_217339012
:* exode en familie
pi_217339050
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 08:53 schreef exode het volgende:
Opakat heet Freggle, van de Freggles O+ Wij adopteerden hem en zijn broer toen ze als kitten van straat zijn gehaald. Bij het vervoeren naar een pleeggezin ontsnapte hij uit het transportmandje en ging onder het rempedaal zitten. :o Zij noemden hem daarom Pedals. Maar wij vonden dat geen leuke naam. Dus na een paar weken was de conclusie dat het een Freggle is. Hij doet namelijk enorm stoer maar verstopt zich heel snel in holletjes als hij bang is.

Zijn lievelingsplek is bij mij op schoot en met zijn koppie onder mijn arm. O+

En als hij niet luistert roepen we Freggletje V.o.s. (de achternaam van verloofde), maar dat heeft geen nut wat A. mijnheer heeft nooit in zijn leven geluisterd en B. hij is al een tijdje doof.

Kinderen zijn naar school, B in PJ want ze hebben een soort feestdag. Morgen heeft B een drukke dag en dat is denk ik goed, even wat afleiding. Zondag hebben we een chilldag met zijn 4en. Tussendoor gaan wij de kozijnen binnen en 2 deuren lakken. Ik wil ook gewoon bezig blijven merk ik.
O+
Afscheid nemen blijft rot, ook al is het beter voor het beestje. Sterkte vandaag :*.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217339157
Naaah, exode O+
Weet je, die herinneringen blijven, voor altijd.
Tis nu 25 jaar geleden dat ik mijn kattenmaatje moest laten inslapen en laatst nog, vertelde ik zoon over één van zijn vele streken.
Kat mocht nooit op bed van stbe dus wat deed ie? Bij mij op bed en als stbe laat thuiskwam en zodra hij hem van veraf hoorde, nam ie de poten, ging op de bank liggen en deed alsof ie sliep. Dat wist ik pas tot hij vertelde dat kat altijd sliep als ie thuiskwam. Jaa, tuurlijk :D

Hou de herinneringen levend, vertel erover. Maakt het gemis niet minder, maar houdt wel de liefde voor hem in leven.
:*
If they say
pi_217339233
Mooie herinneringen exode, veel sterkte vandaag (en daarna!)
pi_217339332
We bedachten net dat we nog tientallen filmpjes van Freggle hebben op de wildcamera, inclusief die dat hij in de voortuin het egel eten opat. O+
pi_217339359
Sterkte @exode en gezin :*
pi_217339601
Heel veel sterkte van @exode, wat een moeilijke beslissing hebben jullie moeten nemen. Dat hij zo'n lang en mooi leven heeft mogen hebben bij jullie verzacht de pijn hopelijk iets, maar het zal er niet minder verdriet om doen ;(
pi_217341302
Sterkte @exode!
  vrijdag 11 april 2025 @ 14:45:52 #138
176471 oh-oh
pi_217341962
@exode, gaan jullie naar de da of komt de da bij jullie?
Je kan hele mooie foto's van de pootjes maken onder een kopieermachine, ik doe dat altijd bij de honden, dat kan bij honden bij leven prima, bij katten is dat mss niet zo handig.
:*
( Groucho Marx )
pi_217342350
We gaan naar de dierenarts, we worden tussen half 7 en half 9 gebeld.
Toevallig net pootafdrukken in gips gemaakt. Dat was een hele bevalling maar gelukkig is hij voor eten nog te porren. Dus schaal met gips tussen hem en wat snoepjes gelegd.

B wil graag een plukje vacht omdat hij zo zacht is, maar dat knipt de dierenarts nadat hij is overleden.

In het cement in de uitbouw is hij sowieso vereeuwigd, daar staat een afdruk van hem in. O+
pi_217342494
Hier net een moederfaal :@. De jongste komt zelf naar huis normaal gesproken. Maar na 20 min was hij nog niet thuis. Dus ik zoeken.. niet te vinden. Uiteindelijk school even ingelopen, bleek er een kijkmiddag die ik totaal vergeten was :'). Maar vlak voor ik binnenkwam, was zoon maar naar huis gegaan omdat niemand kwam. Aaaargh. Slapstickwaardig dit hoor. Ik had wel een briefje op de deur gedaan, dat hij naar de buren moest gaan. Dus die konden me bellen. Kwam het toch nog goed ;).
Venus in pocketformaat
© loveli
  FOK!fotograaf vrijdag 11 april 2025 @ 16:28:03 #141
148247 taxibabe
pi_217342588
Hier onverwacht een kindloze middag, hij mocht met een vriendje mee naar de mini-dierentuin met grote speeltuin, ze zijn nog niet terug...

Het gaf mij wel mooi ff de tijd om een kabouterdeurtje tegen de boom voor ons huis te maken. :+
pi_217342607
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 16:10 schreef Phaidra het volgende:
Hier net een moederfaal :@. De jongste komt zelf naar huis normaal gesproken. Maar na 20 min was hij nog niet thuis. Dus ik zoeken.. niet te vinden. Uiteindelijk school even ingelopen, bleek er een kijkmiddag die ik totaal vergeten was :'). Maar vlak voor ik binnenkwam, was zoon maar naar huis gegaan omdat niemand kwam. Aaaargh. Slapstickwaardig dit hoor. Ik had wel een briefje op de deur gedaan, dat hij naar de buren moest gaan. Dus die konden me bellen. Kwam het toch nog goed ;).
Aah, dat soort dingen zijn altijd jammer.
Maar soms is er zoveel te onthouden rondom school (neem dit mee, studiedag, kijkmiddag/ochtend) dat er weleens wat vergeten wordt.
Een tijdje terug had mijn groep 3-er een Letterfeestje.
Omdat ze alle letters kenden. Incl. uitreiking van een certificaat.
Zoiets staat keurig in de app hoor, 13:45 aanwezig voordat de school uit is.
Maar ik kwam gewoon 14:00.

Man, dan baal je echt hoor! -O-
Dochter vond het zooo jammer dat ik er niet was.
Ze begrijpt echt wel dat zoiets oprecht vergeten is en dat ik er serieus van baal maar terugdraaien doe je het niet.
  vrijdag 11 april 2025 @ 18:40:03 #143
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_217343687
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 15:54 schreef exode het volgende:
Toevallig net pootafdrukken in gips gemaakt. Dat was een hele bevalling maar gelukkig is hij voor eten nog te porren. Dus schaal met gips tussen hem en wat snoepjes gelegd.

B wil graag een plukje vacht omdat hij zo zacht is, maar dat knipt de dierenarts nadat hij is overleden.

In het cement in de uitbouw is hij sowieso vereeuwigd, daar staat een afdruk van hem in. O+
Sterkte
  vrijdag 11 april 2025 @ 18:45:08 #144
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_217343733
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 15:54 schreef exode het volgende:

Sterkte zo, voor jullie allemaal :*
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_217345366
Wat goed dat hij zichzelf vereeuwigd heeft in het cement van de uitbouw O+ dat was ook zijn plekje.

Sterkte en vooral ook voor B :*

Phaidra en Venco, dat zijn wel van die ‘oeps’momentjes waar je dan ontzettend van baalt ja! Maar inderdaad niet terug te draaien. Maar kan iedereen gebeuren zoiets!
pi_217345650
Ah Venco dat is ook rot ;(. Zoon is vanmiddag nog even terug naar school gekomen, dus heeft hij toch nog wel iets kunnen laten zien aan mij, een vriendje dat hielp zoeken en zijn grote broer die toevallig ook net uit school kwam O+.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217346700
Onze grote boef Freggle is heel rustig ingeslapen.

Het is goed zo, er zullen genoeg verdrietige momenten zijn maar we hebben veel grappige momenten om de tranen te drogen.

Bedankt voor jullie advies en lieve woorden. Jullie zijn toppers.
pi_217346710
pi_217346734
Heel veel sterkte @exode :*
pi_217346741
Vandaag als het goed is de laatste dingen, schilder staat zo voor de deur, laatste vloerdingetje afmaken en dan is ons huis weer van ons *O* .
Ik hoop net op tijd, ik ben afgedraaid. Voor volgende week de agenda wat leeggeveegd, tijd voor RUST.
Maar eerst vandaag nog "even" door...
pi_217346762
Sterkte exode :*

Nijna succes met de laatste loodjes vandaag, fijn dat je je agenda wat leeg hebt kunnen maken volgende week!
pi_217347092
Sterkte Exode!

Ik ga straks met o.a. zoon, broer en neefje op scoutingkamp. Ouder-kind weekend, en toevallig bij mijn oude groep dus op bekend terrein :) qua weer wel een perfect weekend om weg te gaan, qua timing een stuk minder zo vlak voor mijn laatste werkdagen, de paasactiviteiten op school (die ik organiseer) en onze vakantie.
pi_217347154
052e8a670a46aa892a55d1fa070a9e10f36897a0.jpg?1744444297
Oh grootmoe wat hebt u grote oren
Werewolf
  zaterdag 12 april 2025 @ 10:11:37 #155
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_217347237
Sterkte Exode :*

Veel plezier FF!

Ik heb dinsdag een nogal chique evenement van mijn werk. Ik dacht gewoon een lbd aan te trekken maar al mijn vrouwelijke collega's gaan in het lang (galajurken). Dus nu ben ik ook halsoverkop op zoek naar een galajurk. Maar flinke plussize en eigenlijk geen tijd :')
pi_217347289
Exode :*

Nijna, succes vandaag en FlyingFish veel plezier!

Zoon drop ik vanmiddag bij zn sport, ze hebben wat extra's en dan kan ik nog even een aflevering of twee van Shetland kijken. Verder geen plannen en das ook wel es fijn.
If they say
pi_217347420
Sterkte, exode. 😘

Bewaar het stukje haar goed in een dicht ziplockzakje. Ik had ook een plukje haar van mijn hondje en dat is volledig opgevreten door tapijtkevers. Het zat in een dichte doosje, maar daar zijn ze toch doorheen gekomen.

Je kunt nu geen tapijtkevers in huis hebben, maar je hoeft er maar één te hebben die 's winters in huis komt overnachten en je bent de sjaak.

Ps: het is een controversieel onderwerp, maar mocht je het fijn vinden om een groter stukje tastbare herinnering te bewaren, dan kan ik dat voor je doen. 😘
pi_217347428
De dierenarts heeft de plukjes in hele mooie luchtdichte glazen potjes gedaan.
  zaterdag 12 april 2025 @ 10:48:40 #159
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_217347481
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 april 2025 10:11 schreef Kyara het volgende:

Veel plezier FF!

Ik heb dinsdag een nogal chique evenement van mijn werk. Ik dacht gewoon een lbd aan te trekken maar al mijn vrouwelijke collega's gaan in het lang (galajurken). Dus nu ben ik ook halsoverkop op zoek naar een galajurk. Maar flinke plussize en eigenlijk geen tijd :')
wat is een lbd? Een long black dress?
pi_217347560
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 april 2025 10:48 schreef amaranta het volgende:

[..]
wat is een lbd? Een long black dress?
Ik gok little ;)
  zaterdag 12 april 2025 @ 11:09:46 #161
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_217347598
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2025 11:06 schreef PoesInDoos het volgende:

[..]
Ik gok little ;)
Ah ja. Natuurlijk. 🤣
pi_217347712
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 april 2025 11:09 schreef amaranta het volgende:

[..]
Ah ja. Natuurlijk. 🤣
Moguh. :D
pi_217347733
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2025 09:52 schreef Pinnenmutske het volgende:
[ afbeelding ]
Oh grootmoe wat hebt u grote oren
O+ Waar zit je in Ziid-Afrika? Geniet ervan!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217347743
Venus in pocketformaat
© loveli
  zaterdag 12 april 2025 @ 11:50:48 #165
176471 oh-oh
pi_217347809
Sterkte @exode.
Kinderen gaan meestal makkelijker met de dood om dan volwssenen merk ik.
Ik had vanmorgen een discussie aan de poort van de losloop, er was een hond die ik niet 100% vertrouw op, dus ik keerde om, komt die man helemaal scheldend aan dat ik me niet zo aan moest stellen en dat zijn hond niks deed etc.
Die hond is een joekel van een berghond en die valt aan de lijn ( uitlooplijn ook nog, hond is denk ik 80 kilo als het niet zwaarder is ) al jaren uit naar mijn honden. Dus geen probleem, ik kom wel een andere keer.
Terwijl hij tegen mij stond te foeteren liep aan de andere kant een kennis naar binnen met een leonberger, en die kennen mijn honden en dat gaat prima, maar hij vloog ineens met zijn hond van het veldje af :D
Blijken Lou ( berghond ) en Aslan de leonberger altijd met elkaar te knokkken.
En dan doet ie lastig tegen mij dat ik mijn honden liever niet bij die van hem laat.
Schiet mij maar lek :D
( Groucho Marx )
  zaterdag 12 april 2025 @ 12:11:23 #166
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_217347950
lbd is inderdaad een little black dress. Niet zo little maar wel kort (nou ja, op de knie). Op zich nog wel wat chiquer te maken met styling (hoge hakken, mooie panty, envelop tasje en sieraden en natuurlijk haar en make-up)
  zaterdag 12 april 2025 @ 12:12:37 #167
176471 oh-oh
pi_217347957
Ik kende de uitdrukking ook niet :@
Ik heb 1 jurk van Miljuschka die ik nooit gedragen heb en nu niet meer pas :+
( Groucho Marx )
  zaterdag 12 april 2025 @ 12:21:47 #168
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_217348019
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2025 12:12 schreef oh-oh het volgende:
Ik ken de uitdrukking dus wel. Maar was indd nog niet wakker.
  zaterdag 12 april 2025 @ 12:22:29 #169
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_217348022
Ik kocht laatst een jurk met mijn dochter voor haar gala. Stop de tijd.
pi_217348035
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2025 12:12 schreef oh-oh het volgende:
Ik ken de term wel maar dat het als afkorting wordt gebruikt, nee. :)
  zaterdag 12 april 2025 @ 12:32:53 #171
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_217348070
Ik kom uit het Tina/Yes/Viva en een vleugje Cosmopolitan tijdperk :D
pi_217348075
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 april 2025 10:11 schreef Kyara het volgende:

Veel plezier FF!

In de binnenstad op t jansplein zit een winkel met galajurken ook in plussize. Maar weet niet of je t red daar langs te gaan ;)
  zaterdag 12 april 2025 @ 12:35:57 #173
176471 oh-oh
pi_217348084
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 april 2025 12:32 schreef Kyara het volgende:
Ik kom uit het Tina/Yes/Viva en een vleugje Cosmopolitan tijdperk :D
Dat heb ik mijn hele leven lang weten te ontwijken :D
Ik las alleen maar Oor.
( Groucho Marx )
pi_217348378
Ik ben niet modieus ofzo maar dit soort dingen weet ik dan weer wel.
Keek ook graag mode programma’s en van die magazines. Make-overs! *O*
  zaterdag 12 april 2025 @ 13:09:25 #175
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217348442
Lbd'es O+

Maar net zo lief in gala of in een spijkerjurkje. Of in een harembroek. Ik draag echt alles.
pi_217348450
Nooit jurken en rokjes. Just not me. :P
  zaterdag 12 april 2025 @ 13:17:35 #177
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_217348505
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2025 12:33 schreef Puala het volgende:

[..]
In de binnenstad op t jansplein zit een winkel met galajurken ook in plussize. Maar weet niet of je t red daar langs te gaan ;)
Ja, die ken ik. Maar ik heb geen tijd om nog iets te laten vermaken. En net niet is ook maar net niet. Maar thanks voor de tip! :*
  zaterdag 12 april 2025 @ 13:19:39 #178
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_217348529
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2025 13:09 schreef Tink89 het volgende:
Lbd'es O+

Maar net zo lief in gala of in een spijkerjurkje. Of in een harembroek. Ik draag echt alles.
Ja, same.

Ik draag vooral veel jurkjes maar ook een spijkerbroek met shirt. Of een joggingbroek (in en rond het huis, en in de sportschool natuurlijk).

Mijn grootste probleem is dat ik nogal schommel qua maat en gewicht. En in deze maat nog nooit in chique hoeven verschijnen.
pi_217348568
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 april 2025 13:11 schreef vencodark het volgende:
Nooit jurken en rokjes. Just not me. :P
Hier nog één. Jeans, thats it. Wel in huis, in de zomer een jurkje, maar buiten :N
If they say
  zaterdag 12 april 2025 @ 16:39:18 #180
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217349926
Ik heb in 3xl trouwens wel nog een zwarte galajurk hangen. Spaghettibandjes, recht model, met hoge split. Mag je lenen of overnemen. Moet ik 'm wel opsturen.
pi_217350105
Het ging hier laatst over zomerjassen. Die van mij ging dus stuk deze week, de rits deed het niet meer. Dus vandaag ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe, en dat was heel lastig. Maar heb er 1 gevonden.

Bij de ANWB.

Ik voel mij stokoud :'( :')
  zaterdag 12 april 2025 @ 17:17:13 #182
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_217350226
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2025 16:39 schreef Tink89 het volgende:
Ik heb in 3xl trouwens wel nog een zwarte galajurk hangen. Spaghettibandjes, recht model, met hoge split. Mag je lenen of overnemen. Moet ik 'm wel opsturen.
Lief! Dat wordt wat krap qua tijd denk ik. Volgens mij woon je ook niet echt bij mij in de buurt geloof ik.
pi_217350383
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2025 17:04 schreef Schanu het volgende:
Het ging hier laatst over zomerjassen. Die van mij ging dus stuk deze week, de rits deed het niet meer. Dus vandaag ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe, en dat was heel lastig. Maar heb er 1 gevonden.

Bij de ANWB.

Ik voel mij stokoud :'( :')
Joh, anwb heeft echt prima jassen en praktisch kleding spul. :P
Of heeft je partner dezelfde? :+
pi_217350796
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 april 2025 17:39 schreef vencodark het volgende:

[..]
Joh, anwb heeft echt prima jassen en praktisch kleding spul. :P
Of heeft je partner dezelfde? :+
We hebben het overwogen, maar zij had geen nieuwe nodig :')
pi_217350875
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2025 18:29 schreef Schanu het volgende:

[..]
We hebben het overwogen, maar zij had geen nieuwe nodig :')
:D
  zaterdag 12 april 2025 @ 20:11:36 #186
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_217351858
Mijn winterjas is ook van de ANWB. Fijnste jas ever.
pi_217352158
Schilder is klaar, het ziet er echt mooi uit O+ .Vloerenman lijkt van de aardbodem verdwenen... niet geweest, geen bericht. Nam de telefoon niet aan :{ volgende week maar in de herkansing.
Ben wel blij dat ik niet heb zitten wachten met naar de stort gaan tot hij er was, want dan was ik nog steeds aan het wachten.

Alle zooi beneden, zolder is zo goed als schoon *O* (althans de voorkamer die onze tijdelijke huiskamer was, de waskamer nog niet).
Oven uitgetest, de pizza was goed gelukt :) en ik ben moe.
Jongste is de hort op, moet uiterlijk half 2 thuis zijn. Ik denk dat ik zo lekker in bed ga netflixen ofzo.
Of eerst bad, dan bed is ook nog wel een idee.
pi_217352494
Fijn dat de schilder is uitgeschilderd @Nijna :)
Raar wel van de vloerenboer... Misschien een weekje met vakantie en hoor je maandag iets.
En toch de oven uitgetest met pizza ;)
Badder en Netflixse!

Ik ga Shetland kijken en als dat is afgelopen, begin ik weer es met Poldark O+
If they say
  zaterdag 12 april 2025 @ 21:57:13 #189
176471 oh-oh
pi_217352715
Ik heb vaak laarzen van de ANWB gehad, hele fijne!
Ik overweeg een bodywarmer ipv een zomerjas. Maar die dingen kosten 120 euro of zo. Like hell no 🙄
( Groucho Marx )
pi_217352799
Ik heb wandelschoenen een jas wat broeken en een jurkje van de anwb. En het zijn prima spullen
  zaterdag 12 april 2025 @ 22:58:34 #191
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_217353070
Ik ben trouwens wel anwb met mijn man. We hebben dezelfde Air Max. En heel soms dragen we ze tegelijk
  zaterdag 12 april 2025 @ 23:35:08 #192
176471 oh-oh
pi_217353233
Een vriendin en ik hadden ook dezelfde Air Max, wij deden ze expres aan als we samen gingen lopen.
Maar die van mij bleven niet zo lang wit als die van haar.
( Groucho Marx )
pi_217353956
Vraagje. Tot welke lengte laten jullie je kind in een autostoel (groep III met rugleuning) zitten?
pi_217354237
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 07:31 schreef Hupje het volgende:
Vraagje. Tot welke lengte laten jullie je kind in een autostoel (groep III met rugleuning) zitten?
Wettelijk moeten ze totdat ze 1.35 meter zijn, in een autostoel. Dochter heeft ook tot die lengte in een autostoel gezeten en voor zoon kocht ik later maar een zittingverhoger omdat ik die er niet meer in kreeg :')
Voor beide had ik een maxicosi en daarna een meegroeistoel.
Beide wel altijd op de voorstoel vervoerd, tenzij er iemand meereed.
If they say
  zondag 13 april 2025 @ 09:06:15 #195
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217354361
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 07:31 schreef Hupje het volgende:
MIjn oudste is nu 122 en past er nog prima in. Ze zou ook echt nog niet los op de zitting kunnen, ze is smal en dan zou de gordel heel rot in haar nek zitten denk ik. De komende jaren zit ze er nog wel in.
pi_217355331
Ik heb de rugleuning denk ik iets eerder laten gaan dan de 1.35 maar wel tot die lengte met zitverhoger. Voor uitstapjes met school of vriendjes die mee reden had ik wel eerder een zitverhoger zonder leuning uit praktisch oogpunt.

Viel mij wel op dat vriendjes veel eerder zonder zitverhoger mochten. Maar als ik moest rijden met een schooluitstapje gingen ze er toch echt op. Als ze zelf niets bij zich hadden had ik nog extra in de kofferbak ;)
pi_217355458
Juul is 1,25 en zit ook nog in een zitje met zij en rugleuning. We hebben wel een stoelverhoger op zolder liggen, nog van B. Voorlopig gaat ze daar nog niet op.

Zo, hier wordt geschuurd, schoongemaakt, gelakt en bewonderd ;) Het is een takkewerk want ik was vergeten hoe waardeloos die lak op waterbasis is, maar goed, het wordt wel mooi :)
pi_217355479
Mijn 8 jarige is ongeveer 1.34m denk ik, die zit al een tijdje zonder rugleuning omdat ze het echt niet meer fijn vond zitten.

Mijn bijna 7 jarige is 1.19m en zelfs zij zit vaker zonder dan met rugleuning :@ wel met de zitverhoger en daar blijven ze voorlopig ook beiden op zitten.
  zondag 13 april 2025 @ 12:07:31 #199
176471 oh-oh
pi_217355514
Door de regen lopen is gewoon ook wel weer eens lekker!
( Groucho Marx )
pi_217355784
Heerlijk oh oh, de tuin juicht ook, het was gortdroog, ik bleef water geven.
  zondag 13 april 2025 @ 16:47:37 #201
176471 oh-oh
pi_217358722
Alles ruikt ook zo lekker nu buiten!
Ik ga nog maar eens.
( Groucho Marx )
pi_217359066
Pyjama/badjas dag hier. :P
  zondag 13 april 2025 @ 18:09:57 #203
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_217359986
Regen ?
pi_217360727
quote:
2s.gif Op zondag 13 april 2025 18:09 schreef Kyara het volgende:
Regen ?
Hier maar een heel klein beetje vandaag.
pi_217360762
De reden dat ik het vroeg van de autostoel is dat vriend een gesprek had gehad met vrienden die vonden dat wij (te) beschermend zijn naar ons kind toe omdat die nog in de groep III stoel zit. Hij is nu ongeveer 1,37. Dus ja, het mág zonder, maar de stoel kan nog best een poos qua lengte. Aangezien wij een familielid verloren zijn door een auto ongeluk (zonder schuld van eigen kant) zijn wij wel voorzichtig. Maar zij vonden het hypocriet om wel in een autostoel te zitten en niet (meer) met helm op te fietsen.
Maar als ik het hier zo hoor, zijn die vrienden dus niet helemaal gek ;) :@
pi_217360979
Als je met vakantie in Duitsland komt waar de minimumlengte 150cm is moeten ze weer in de autostoel. Ik vind het eerder gek voelen dat ze hier al eerder zonder mogen.

L zit met 133cm nog gewoon in zijn autostoel en wat mij betreft blijft hij daar in onze eigen auto daar gewoon nog een tijdje in zitten tot max die 150cm. Bij anderen zal ik waarschijnlijk er wel wat makkelijker in worden, niet steeds de zitverhoger meeslepen.
pi_217361057
Ik heb geen eigen auto maar mijn zoon is al een tijdje uit de autostoel, inmiddels is hij 1.42 dus dat werkt in zijn voordeel.

Nog 1 week tot vakantie, woensdag paasviering en donderdag koningsspelen en volgens de kinderen hun aftelkalender komt dan zaterdag onze pup Cooper naar huis maaaaar die ga ik woensdag stiekem al halen terwijl zij denken dat ik een afspraak heb, dus als ze dan thuiskomen van de oppas is de pup al thuis...

SPOILER
S. 2014
J. 2016
pi_217361213
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 19:07 schreef Hupje het volgende:
De reden dat ik het vroeg van de autostoel is dat vriend een gesprek had gehad met vrienden die vonden dat wij (te) beschermend zijn naar ons kind toe omdat die nog in de groep III stoel zit. Hij is nu ongeveer 1,37. Dus ja, het mág zonder, maar de stoel kan nog best een poos qua lengte. Aangezien wij een familielid verloren zijn door een auto ongeluk (zonder schuld van eigen kant) zijn wij wel voorzichtig. Maar zij vonden het hypocriet om wel in een autostoel te zitten en niet (meer) met helm op te fietsen.
Maar als ik het hier zo hoor, zijn die vrienden dus niet helemaal gek ;) :@
Ze hebben je aan het twijfelen gebracht, wat eigenlijk wel jammer is.
Natuurlijk kan het als tip/advies/wake-up call bedoeld zijn en wie weet hebben ze wel een punt maar feit blijft ook dat dit jullie keus is en als jullie je hier veilig bij voelen en daar rust in vinden, moeten ze eigenlijk gewoon hun mond houden of je moet hun commentaar naast je neer leggen. :)
pi_217361220
quote:
1s.gif Op zondag 13 april 2025 19:31 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Ik heb geen eigen auto maar mijn zoon is al een tijdje uit de autostoel, inmiddels is hij 1.42 dus dat werkt in zijn voordeel.

Nog 1 week tot vakantie, woensdag paasviering en donderdag koningsspelen en volgens de kinderen hun aftelkalender komt dan zaterdag onze pup Cooper naar huis maaaaar die ga ik woensdag stiekem al halen terwijl zij denken dat ik een afspraak heb, dus als ze dan thuiskomen van de oppas is de pup al thuis...

SPOILER
Top verrassing! Veel plezier. O+
pi_217361290
Het zou mij persoonlijk worst zijn wat iemand ervan vindt dat Juul in een stoel met zij- en rugleuning zit.
En met hypocriet kan ik al helemaal niets, maar goed ik weet niet hoe de discussie ging.

B zijn tas voor kamp is ingepakt, vanavond nog even goed douchen want dat doet ie de komende dagen vast niet.
Hij heeft er veel zin in :)

En wij zijn een eind gekomen met verven, maar we zijn echt nog niet klaar. Morgen weer schuren, schoonmaken, lakken.
Ben er inmiddels wel behoorlijk klaar mee. Nog 1,5 week dan is het klaar. (Afgezien van het werkblad dan)
pi_217361299
Wat leuk GM! Topverrassing.
pi_217361302
quote:
1s.gif Op zondag 13 april 2025 19:46 schreef vencodark het volgende:

[..]
Ze hebben je aan het twijfelen gebracht, wat eigenlijk wel jammer is.
Natuurlijk kan het als tip/advies/wake-up call bedoeld zijn en wie weet hebben ze wel een punt maar feit blijft ook dat dit jullie keus is en als jullie je hier veilig bij voelen en daar rust in vinden, moeten ze eigenlijk gewoon hun mond houden of je moet hun commentaar naast je neer leggen. :)
Nou, dat zei ik dus ook tegen vriend. Sowieso waren we aan het 'afbouwen', dwz dat hij bij vervoer door anderen op een zitverhoger zit ipv in de stoel. Dus ik ga ook niet meteen overstag.
Maar de woordkeuze 'te beschermend' raakte me wel, eigenlijk. En zette me aan het denken.
pi_217361442
Mijn zoon (1,35) zit al heel lang op een zitverhoger, maar dat is omdat 3 complete autostoelen niet past op de achterbank. Z’n zussen zitten nog steeds in zo’n stoel, zijn nu iets langer dan 1,20. Maar bij vervoer door anderen zitten ze al heel lang alle drie niet meer in een autostoel. Geen zin meer in gesleep en het gaat om incidenteel / korte stukjes. En mijn ouders (die hen zo het meeste vervoeren) zijn echte kneuzen met autostoeltjes dus dan zitten ze veiliger in gewone gordels, dan in een fout half vastgemaakt stoeltje.
pi_217361582
@Hupje, als jullie je prettig voelen bij het gebruik van de autostoel, dan is dat toch helemaal prima? Het is jullie kind, echt schijt hebben aan wat een ander vindt. En zolang je zoon er geen probleem van maakt, dan zou ik hem lekker zo vervoeren :Y
Ben trouwens blij dat ik zoons stoel toen nog niet heb weggedaan. Handig nu voor kleinzoon.

Er worden hier bommen afgestoken. Zijn ze dit jaar te vroeg of te laat :?

Ooh @gewoonmezelf87 wat gaaf dat je Cooper O+ eerder gaat halen. Denk dat je straks twee heel blije kinderen zal hebben :)
If they say
pi_217361722
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 19:54 schreef Hupje het volgende:

[..]
Nou, dat zei ik dus ook tegen vriend. Sowieso waren we aan het 'afbouwen', dwz dat hij bij vervoer door anderen op een zitverhoger zit ipv in de stoel. Dus ik ga ook niet meteen overstag.
Maar de woordkeuze 'te beschermend' raakte me wel, eigenlijk. En zette me aan het denken.
Snap ik, misschien wat ongelukkig uitgedrukt.
Qua autostoel kan je niet gauw te beschermend zijn of hij doelde op jullie algehele opvoeding en regels ofzo.
pi_217361763
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 19:54 schreef Hupje het volgende:
Maar de woordkeuze 'te beschermend' raakte me wel, eigenlijk.
Pas als je een kind van +150cm nog in een autostoel probeert te proppen dan ben je wat autostoeltjes betreft TE beschermend bezig zou ik zeggen.

S zit met 2,5jaar nog altijd achteruit. Daar vinden sommige mensen ook wat van maar hij zit prima en de ene keer dat we de stoel vooruit hadden gedraaid omdat het anders niet paste was hij boos omdat hij door de hoofdsteun L niet kon zien.

[ Bericht 0% gewijzigd door Elleska op 13-04-2025 20:55:29 ]
pi_217361916
Zijn het trouwens vrienden zonder kinderen of ervaring met kinderen? :+
pi_217362096
quote:
1s.gif Op zondag 13 april 2025 21:06 schreef vencodark het volgende:
Beide. Zonder, met jongere en met oudere kinderen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hupje op 13-04-2025 21:50:00 ]
pi_217364855
Ik vind vooral dat je moet doen waar je jezelf het beste bij voelt zo lang het de veiligheid bevorderd. (Ik vind er namelijk wel wat van als mensen kinderen veel eerder hun kind al uit de stoeltjes laten, maarrr ook dan laat ik ze in hun waarde en ga ik er vanuit dat ze die beslissing weloverwogen genomen hebben en niet alleen omdat het kind er niet meer in wil, maar als ze dan bij mij in de auto mee gaan en ik heb de zitverhoger er in liggen, dan gaan ze daar gewoon op. Zeker als het met een schooluitje is en we het dorp uit gaan)

Maar wat kunnen sommige mensen naar zijn en meteen een waarde oordeel aan hun mening hangen (en deze ook uitspreken). Dat vind ik vooral erg jammer.
pi_217365240
@Nijna, succes met uitpakken vandaag!

Vanmiddag even wat broeken voor zoon bestellen. Die blijft maar doorgroeien :')
If they say
pi_217365338
quote:
1s.gif Op zondag 13 april 2025 21:06 schreef vencodark het volgende:
Dat hoeft niet per se wat te zeggen - ik heb me groen en geel geërgerd dat mn nichtje al vanaf 11 maanden vooruit vervoerd werd (ze woog ook nog geen 9kg). Denk dat het meer te maken heeft met individuele verschillen in risico inschatting + risicomijdendheid. Ik schat risico's relatief snel als groot/reëel in en vermijd graag risico's, dus ik vervoer mn nichtje (nu bijna 2) nog steeds achteruit als ze bij mij in de auto zit, of ze dat nou leuk vindt of niet. Mijn broertje ziet dingen veel minder snel als (reëel) risico en heeft ook minder de neiging om alle risico's te willen mijden, dus die maakte daar andere afwegingen in. Ik vind daar wat van, maar hij vindt andersom soms ook wat van mijn afwegingen. En soms vind ik dat ik echt 'gelijk' heb (zoals met het stoeltje, dat mag officieel ook gewoon niet) en soms kan ik achteraf wel zien dat mijn reactie té beschermend is (bv 5 maanden na de enige autobrand in de straat in 7.5 jaar tijd nog steeds niet het ventilatieschuifje in de kamer aan voorkant waar inmiddels mijn katten slapen open durven te laten 's nachts want wat nou als weer autobrand en dan rook in die kamer..).

Ik zou dus vooral voor jullie zelf even breder kijken of jullie je kind niet alleen in bubbeltjesplastic naar buiten laten oid @Hupje (wat volgens mij niet het geval is ;)), en zo niet, de opmerkingen naast je neer leggen. Het belangrijkste is dat júllie er achter staan en je er prettig bij voelen, en het niet overmatig veel tijd of moeite oid kost ten opzichte van hoe groot het risico is (daarmee bedoel ik dat als je bv 20x móét checken of de gordel wel goed vast zit voor je wegrijdt en bij elk stoplicht weer opnieuw oid, ik daar wel wat mee zou doen, maar ook die grens van wat je nog acceptabel vindt ligt voor iedereen anders). Die afwegingen zijn in elk geval aan jullie, niet aan iemand anders. Die anderen doen dan gewoon lekker geen autostoel met hun kind.

[ Bericht 0% gewijzigd door vlindertje89 op 14-04-2025 09:42:00 ]
pi_217365408
Het wel of niet hebben van kinderen zegt zeker niet altijd wat.
Dat weet ik. :)
Ik ben in dit geval wel benieuwd wat iemand z’n achtergrond of beweegredenen zijn om zulke dingen te zeggen.
Iemand zonder kinderen hoeft zeker niet altijd maar z’n mond te houden, om het zo te zeggen.

Laatst zei mijn zoon iets onaardigs tegen zijn oma.
Dan gaan mijn man en ik hem corrigeren.
Mijn broertje gaat vervolgens zich ermee ‘bemoeien’ door te stellen dat A. het niet zo meende.
Zoiets vind ik ook irritant. Later nog eens met iets anders.
Je hoeft onze opvoeding op die manier niet in twijfel te trekken.
In zo’n geval (broertje kindloos) heb ik wel zoiets van: je begrijpt niets van opvoeden.
  maandag 14 april 2025 @ 09:43:51 #223
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217365418
Na mijn auto-ongeluk van begon vorig jaar waarbij een auto zich in mijn rechterachterportier boorde en serieuze schade maakte (gelukkig een laag autootje en die van ons was een ix35 en dus heel hoog, waardoor zoon ongeschonden uit de auto kwam) ben ik nog wat scherper op autostoelen. Die van ons zitten allebei in een groep 2-3 stoel en die gaan niet met anderen mee zonder zitverhoger. Enige uitzondering is bij een van mijn beste vriendinnen. Die heeft een kleine auto met twee kinderstoelen achterin. Als prul daar tussenin moet zitten voor het ritje van school naar hun thuis, past daar echt geen zitverhoger. Maar als ze verder weg zouden gaan, rijd ik nog liever mee dan dat ze zonder verhoger bij iemand instapt.

Viel mij vorig jaar bij een schooluitje op dat bijna geen enkel kind in pruls klas (groep 3) een zitverhoger mee had voor de rit. Voelde me toen wel een beetje een zeikerd.

Hier twijfels over de schoolreis. Groep 1-2-3 gaan naar een dierentuin, 50 minuten rijden verderop. Ik durf mijn kinderen eigenlijk niet zo'n lang stuk mee te geven aan een andere rijdende ouder, zeker niet als ze dan op een zitverhoger zitten. Wrs vallen ze op de terugweg bovendien in slaap, dat lijkt me helemaal niks zonder autostoel. Maar zelf rijden betekent op een onhandige dag proberen vrij te nemen, de benzine op en neer zelf lappen en...zelf m'n entreekaartje betalen. En dan dus de hele dag door dat park sjokken met een groepje.

Dus nu overweeg ik de grootste wel mee te laten gaan met een zitverhoger en met de jongste zelf een andere keer te gaan. Hij zit dan twee maanden op school en ik vind hem nog zo klein...

Wat zouden jullie doen?
  maandag 14 april 2025 @ 09:52:28 #224
176471 oh-oh
pi_217365474
quote:
1s.gif Op maandag 14 april 2025 09:42 schreef vencodark het volgende:
Ik ben in dit geval wel benieuwd wat iemand z’n achtergrond of beweegredenen zijn om zulke dingen te zeggen.
Iemand zonder kinderen hoeft zeker niet altijd maar z’n mond te houden, om het zo te zeggen.

Mijn broertje gaat vervolgens zich ermee ‘bemoeien’ door te stellen dat A. het niet zo meende.
In zo’n geval (broertje kindloos) heb ik wel zoiets van: je begrijpt niets van opvoeden.
Bij ons was dat meestal andersom, mijn zusje corrigeerde die aapjes nooit.
Maar ze deed ook niet moeilijk als mijn broer en ik dat wel deden :')
( Groucho Marx )
  maandag 14 april 2025 @ 09:59:37 #225
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_217365518
Goeie, wij gaan ivm te hoge buskosten dit jaar ook met auto’s op schoolreisje. Ik zat niet bij de vergadering dus ik weet niet of ze het over zitverhogers hebben gehad.
Zou je ook een zitverhoger meegeven als ze met de bus zouden gaan?
pi_217365581
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 09:43 schreef Tink89 het volgende:
Na mijn auto-ongeluk van begon vorig jaar waarbij een auto zich in mijn rechterachterportier boorde en serieuze schade maakte (gelukkig een laag autootje en die van ons was een ix35 en dus heel hoog, waardoor zoon ongeschonden uit de auto kwam) ben ik nog wat scherper op autostoelen. Die van ons zitten allebei in een groep 2-3 stoel en die gaan niet met anderen mee zonder zitverhoger. Enige uitzondering is bij een van mijn beste vriendinnen. Die heeft een kleine auto met twee kinderstoelen achterin. Als prul daar tussenin moet zitten voor het ritje van school naar hun thuis, past daar echt geen zitverhoger. Maar als ze verder weg zouden gaan, rijd ik nog liever mee dan dat ze zonder verhoger bij iemand instapt.

Viel mij vorig jaar bij een schooluitje op dat bijna geen enkel kind in pruls klas (groep 3) een zitverhoger mee had voor de rit. Voelde me toen wel een beetje een zeikerd.

Hier twijfels over de schoolreis. Groep 1-2-3 gaan naar een dierentuin, 50 minuten rijden verderop. Ik durf mijn kinderen eigenlijk niet zo'n lang stuk mee te geven aan een andere rijdende ouder, zeker niet als ze dan op een zitverhoger zitten. Wrs vallen ze op de terugweg bovendien in slaap, dat lijkt me helemaal niks zonder autostoel. Maar zelf rijden betekent op een onhandige dag proberen vrij te nemen, de benzine op en neer zelf lappen en...zelf m'n entreekaartje betalen. En dan dus de hele dag door dat park sjokken met een groepje.

Dus nu overweeg ik de grootste wel mee te laten gaan met een zitverhoger en met de jongste zelf een andere keer te gaan. Hij zit dan twee maanden op school en ik vind hem nog zo klein...

Wat zouden jullie doen?
Als je zelf niet mee wil, moet je dat zeker niet doen. En de jongste wil vast ook graag mee.
Kan je ze beide zitverhogers meegeven zodat ze in elk geval wat veiliger zitten?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_217365590
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 09:52 schreef oh-oh het volgende:

[..]
Bij ons was dat meestal andersom, mijn zusje corrigeerde die aapjes nooit.
Maar ze deed ook niet moeilijk als mijn broer en ik dat wel deden :')
Vind ik inderdaad anders. :)
Trouwens, jij hebt bijv. honden en ik niet.
Ga ik mij ook niet bemoeien en ongevraagde adviezen geven. :D What do I know?
pi_217365603
De eerste 2 jaar wilde zoon zelf niet mee op schoolreisje (ik was toen geen klassenouder en mocht niet mee), in groep 3 was ie ziek, groep 4 is ie meegeweest en ging ik mee als begeleider, groep 5 en 6 was het crisis dus geen schoolreisje, in groep 7 ging ik mee en in groep 8 moesten de ouders zelf rijden en had zoon geen zin in walibi.
Dat was zoon :')
Dochter is wél elk schoolreisje geweest en ben ik altijd meegegaan als begeleider.
Dus @Tink89, ik snap je aarzeling om jouw jongste mee te laten gaan als je zelf niet mee kan. Ik zou het zelf niet doen.
Anders toch zelf rijden en je ticket betalen maar dan absoluut niet de verantwoordelijkheid van een groepje hebben maar meehelpen met het groepje waar je zoon inzit. Als ze je als begeleider willen, zullen ze toch écht dat ticket moeten dokken.
If they say
  maandag 14 april 2025 @ 10:08:55 #229
176471 oh-oh
pi_217365632
quote:
1s.gif Op maandag 14 april 2025 10:06 schreef vencodark het volgende:

[..]
Vind ik inderdaad anders. :)
Trouwens, jij hebt bijv. honden en ik niet.
Ga ik mij ook niet bemoeien en ongevraagde adviezen geven. :D What do I know?
Haha ik vind het wel echt altijd zo een dooddoener dat mensen zonder kinderen er geen mening over mogen hebben!
@Tink89, ik zou dat ook niet doen als het niet goed voelt.
( Groucho Marx )
pi_217365722
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 10:08 schreef oh-oh het volgende:

[..]
Haha ik vind het wel echt altijd zo een dooddoener dat mensen zonder kinderen er geen mening over mogen hebben!
@:Tink89, ik zou dat ook niet doen als het niet goed voelt.
Daarom legde ik het uit.
Maar het is soms wel begrijpelijk dat je soms denkt: wat weet een ander er nou van?
Daarbij heb je de kinderen al die jaren regelmatig bij je gehad. Bent vroeger au-pair geweest etc etc.
pi_217365845
quote:

Ik begrijp wel dat je dat irritant vindt, ja. Of dat dan met kindloos zijn en dus niks van opvoeden begrijpen te maken heeft, weet ik niet. Ik denk dat het je er niet per se om ging dat hij het gevoel had dat je zoon het misschien niet zo bedoelde, maar dat hij zich er in het moment zelf met kind erbij ermee ging bemoeien, klopt dat?

Ik zou dat in elk geval nooit doen - als ik zoiets zou denken, zou ik het wel benoemen, maar niet met kind erbij, want ondermijning van ouders. Maar ik ben ook kindloos, dus dat ligt dan denk ik meer aan het niet begrijpen van sociale situaties met ondermijnen van ouders dan met wel of geen kinderen hebben ;)

Edit: oh, wat reacties inmiddels al erbij. Ik denk dat het hem voor mij vooral zit in het kindloos = weet er niks van. Je kan toch zelf geen kinderen hebben, maar om welke reden dan ook er wel degelijk wat van weten? Net zoals dat zelf geen hond hebben toch niet betekent dat je niks van honden weet? Als ik iemand zn hond zie schoppen dan weet ik ook dat dat niet okay is, of ik nou zelf een hond heb of niet :+ . Ik vraag me overigens ook wel eens af wat een ander er nou van weet, óók over mensen met kinderen. Er zijn genoeg mensen met kinderen die ook niks van opvoeden weten (naar mijn mening). En er zijn natuurlijk allerlei visies op opvoeden, en er is niet per se één universele 'goede' manier van opvoeden (uiteraard wel dingen waarvan we weten dat die niét goed zijn voor de ontwikkeling). Dus ook tussen mensen met kinderen kun je het niet eens zijn met elkaars manier van opvoeden, heeft dan niks met wel/geen kind hebben te maken.

Het is niet persoonlijk op jou bedoeld hoor verder venco, maar ik merk dat ik er een beetje door getriggerd raak omdat ik dus zelf kindloos ben maar wel degelijk denk best wat van opvoeding te begrijpen. Puur op basis van kindloosheid iemands opvoeding-begrip/vaardigheden inschatten vind ik wel erg kort door de bocht ;). Maar dat ligt dus ook aan mijn eigen gevoeligheid daarover :) .

@Tink89 is het een optie om jongste wel mee te laten gaan maar dan met autostoel ipv alleen zitverhoger? En waar zit het niet mee durven geven hem in? Dat je die ouder niet kent? Bang bent dat die minder veilig rijdt dan jij? Of dat áls er iets gebeurt, jij er niet bij bent? Of nog wat anders / combinatie van?
Wat betreft in slaap vallen: het kan ook juist zijn dat ze na zo'n uitje zo hyper zijn dat ze helemaal niet slapen, zeker met meerdere kinderen in de auto die elkaar wakker houden. En al zouden ze wel in slaap vallen, en ze liggen een klein uurtje in niet zo heel comfortabele positie, wat is dan het ergste dat daardoor in jouw hoofd kan gebeuren? Wat maakt dat je dat niks lijkt zonder stoel?

De vragen zijn niet veroordelend bedoeld, maar om helder te krijgen (ook voor jouzelf) waar precies je ongemak in zit. Want dan is het ook wat makkelijker kijken naar of dat reëel is en of de reactie proportioneel is, of dat het een mooi moment is om jezelf een klein beetje uit te dagen om iets meer los te laten. Dat is helemaal los van dat ik heel goed begrijp dat je na het ongeluk alles wat hiermee te maken heeft wat spannender zal vinden, he, want dat is heel logisch. De vraag is alleen in hoeverre je jezelf/je kinderen in reactie daarop wil beperken - en net zoals tegen Hupje hierboven ook al, die afweging is aan jou. Maar het helpt wel om die dus bewust te maken - wat is het nou precies waar je neiging van niet laten gaan vandaan komt, vind je dat reëel en vind je die reactie dan acceptabel? Daarmee geef je denk ik voor jezelf duidelijk antwoord op wat je moet/wil doen.

[ Bericht 5% gewijzigd door vlindertje89 op 14-04-2025 10:36:04 ]
  maandag 14 april 2025 @ 10:33:57 #232
176471 oh-oh
pi_217365888
Ik had een heel verhaal getypt, maar wat vlindertje zegt dus :P
( Groucho Marx )
pi_217365943
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 09:43 schreef Tink89 het volgende:

Ik zou in ieder geval niet zelf gaan. Ik zou net 2 maanden op school wel jong vinden om mee te laten gaan. Maar op die leeftijd was D een ontzettende dwarrel, dus dan moet hij wel bij een ouder die ik vertrouw. Ik ben eerder bang dat hij een leeuwenhok in hinkelt, dan dat er iets in de auto zou gebeuren :P
Groep 3 zou ik met of zonder zitverhoger niet over twijfelen (tenzij wettelijk een zitje nog moet).

Bij D, een mini, wel lang een zitje mee gegeven. Maar ergens moet je eens loslaten, het is ook niet dat ik beter rijd dan andere ouders. Bij C op school kwamen er redelijk wat ouders met de auto, ik had standaard ook een extra zitje in de auto liggen. Vanaf groep 3 dat niet zoveel meer gedaan, dat kind was wel lang. Bij D in groep 3&4 nog wel zitjes gehad, ook voor kleine vriendjes. Bij anderen in de auto ging hij zo mee, dan hing het af van of diegene een extra zitje had hoe hij meeging. Bij die school gingen de meeste ouders op de fiets, dus dat gebeurde minder. Die zaten dan wel weer vanaf groep 3 elke week in een bus naar gym.

Ik was vorig jaar niet blij toen een ouder 4 12 jarigen op de achterbank had zitten. Op die leeftijd krijg je dat niet echt mee (ik dacht dat ze gingen zwemmen bij de sloot om de hoek, dat bleek een strand op 15 km). Heb tegen D en die ouder gezegd dat ik volgende keer in de auto spring en wel mee rijdt (geen werk, dus dat lukt vaak wel).
  maandag 14 april 2025 @ 10:47:35 #234
176471 oh-oh
pi_217365995
Mijn zusje ging laatst met mijn ouders en twee kinderen en haar partner met 1 auto uit eten.
Zat haar oudste, die volwassen is, bij haar op schoot voorin de auto.
Stuurde ze lachend een filmpje van.
Ik heb daar serieus vraagtekens bij, maar hey, ik heb geen rijbewijs, en geen kinderen :+ :')
( Groucho Marx )
pi_217366091
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 10:47 schreef oh-oh het volgende:
Mijn zusje ging laatst met mijn ouders en twee kinderen en haar partner met 1 auto uit eten.
Zat haar oudste, die volwassen is, bij haar op schoot voorin de auto.
Stuurde ze lachend een filmpje van.
Ik heb daar serieus vraagtekens bij, maar hey, ik heb geen rijbewijs, en geen kinderen :+ :')
Maar je hebt wel gezond verstand..

Ik heb ooit eens geweigerd om een moeder mee te nemen op excursie. De mijne was 2 en netje in een zitje. Zij wilde haar 4 maanden oude kindje bij haar in de gordel proppen. Dat ging me echt te ver. Zowel in of buiten de gordel. Er zit toen door een andere ouder geschoven met haar 2 kinderen, waardoor die kleine wel in een goed stoeltje zat, maar die 2 andere kindje wettelijk gezien een stoeltje te groot zaten. Niet mijn keus, mijn kinderen of in mijn auto..
SPOILER
  maandag 14 april 2025 @ 10:54:40 #236
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217366097
quote:
1s.gif Op maandag 14 april 2025 09:59 schreef amaranta het volgende:
Goeie, wij gaan ivm te hoge buskosten dit jaar ook met auto’s op schoolreisje. Ik zat niet bij de vergadering dus ik weet niet of ze het over zitverhogers hebben gehad.
Is niet van toepassing. Twee jaar geleden was dat wel het geval, maar toen is prul niet meegeweest omdat ik haar toen nog te klein vond en ik zelf uitgeloot was. Ik vind in die touringcars zonder gordel ook niks... Als zo'n ding over de kop gaat. Maar die kans is gevoelsmatig wel echt kleiner dan een 'gewoon' auto-ongeluk.

quote:
@Tink89 is het een optie om jongste wel mee te laten gaan maar dan met autostoel ipv alleen zitverhoger? En waar zit het niet mee durven geven hem in? Dat je die ouder niet kent? Bang bent dat die minder veilig rijdt dan jij? Of dat áls er iets gebeurt, jij er niet bij bent? Of nog wat anders / combinatie van?
Wat betreft in slaap vallen: het kan ook juist zijn dat ze na zo'n uitje zo hyper zijn dat ze helemaal niet slapen, zeker met meerdere kinderen in de auto die elkaar wakker houden. En al zouden ze wel in slaap vallen, en ze liggen een klein uurtje in niet zo heel comfortabele positie, wat is dan het ergste dat daardoor in jouw hoofd kan gebeuren? Wat maakt dat je dat niks lijkt zonder stoel?
Het is een combinatie van ouder en diens rijgedrag niet kennen, er niet bij zijn als er iets is (mijn jongste zat vorig jaar ook in de auto bij dat ongeluk) en bang zijn dat zoontje bijv. moet plassen en dat ze dan zeggen 'ach we zijn er zo' en dattie dan in z'n broek plast en daar verdrietig van is ofzo. Ik vind loslaten moeilijk, ben ik me van bewust, is niet mijn sterkste kant.

Wat in slaap vallen betreft: omdat hij zo klein is, ben ik bang dat hij uit de driepuntsgordel glijdt (onze groep 2-3 stoel heeft een 5-puntsgordel) of dat de gordel is zijn nek snijdt of dat die ouder zegt 'doe die gordel maar onder je oksel' en dattie dan dus niet veilig zit bij een aanrijding... #doemdenken

Overigens is hij met z'n 4 jaar nét 1 meter lang, hij weegt 15 kg. Hij moet dus eigenlijk in een stoeltje en niet op een zitverhoger. We zijn zelf pas net over naar de groep 2-3 stoel. Maar als zo'n rijdende ouder al 1 of 2 stoelen achterin heeft staan en er moeten nog twee kinderen mee, past een tweede stoel wrs niet (anders past er wrs geen stoelverhoger meer tussen). Dus kan ik dan eisen dat hij in z'n stoel vervoerd wordt?

Conclusie: ik ga wel gewoon mee. Desnoods als extra, maar ik laat hem niet met een ander meerijden.

[ Bericht 51% gewijzigd door Tink89 op 14-04-2025 11:07:25 ]
  maandag 14 april 2025 @ 11:00:43 #237
176471 oh-oh
pi_217366169
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 10:53 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Ik heb ooit eens geweigerd om een moeder mee te nemen op excursie. De mijne was 2 en netje in een zitje. Zij wilde haar 4 maanden oude kindje bij haar in de gordel proppen. Dat ging me echt te ver. Zowel in of buiten de gordel. Er zit toen door een andere ouder geschoven met haar 2 kinderen, waardoor die kleine wel in een goed stoeltje zat, maar die 2 andere kindje wettelijk gezien een stoeltje te groot zaten. Niet mijn keus, mijn kinderen of in mijn auto..
SPOILER
Mijn zus en haar partner zijn beiden ingenieur :D
En benoemen dat nog steeds als er iemand ergens iets over zegt, hoe lame is dat dan _O-
( Groucho Marx )
pi_217366178
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 10:53 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

SPOILER
Ik denk dat oh-ohs opmerking sarcastisch was in reactie op de posts hierboven ;)

Oef, die situatie zou ik ook bizar vinden.. goed dat je daarin je eigen grenzen aangegeven hebt ^O^
  maandag 14 april 2025 @ 11:03:18 #239
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_217366214
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 10:54 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Is niet van toepassing. Twee jaar geleden was dat wel, maar toen is prul niet meegeweest omdat ik haar toen nog te klein vond en ik zelf uitgeloot was. Ik vind in die touringcars zonder gordel ook niks... Als zo'n ding over de kop gaat. Maar die kans is gevoelsmatig wel echt kleiner dan een 'gewoon' auto-ongeluk.
Maar elke touringcar heeft gordels
  maandag 14 april 2025 @ 11:06:09 #240
176471 oh-oh
pi_217366239
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 11:01 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Ik denk dat oh-ohs opmerking sarcastisch was in reactie op de posts hierboven ;)

Oef, die situatie in je spoiler zou ik ook bizar vinden.. goed dat je daarin je eigen grenzen aangegeven hebt ^O^
Nee zij deden dit echt hoor.
Want het restaurant was maar 25 minuten rijden.
:+
En ik heb het echt maar laten gaan, want ze leefden nog en het was me de discussie niet waard,
Maar ik was het er natuurlijk niet mee eens.
( Groucho Marx )
pi_217366256
Jammer dat het er toch op lijkt dat mijn opmerking uit z’n verband getrokken wordt. :')
Ik heb allang gezegd wat ik bedoel.
  maandag 14 april 2025 @ 11:08:07 #242
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217366265
quote:
1s.gif Op maandag 14 april 2025 11:03 schreef amaranta het volgende:

[..]
Maar elke touringcar heeft gordels
Ooit een schoolreisje gezien waarbij de kinderen die daadwerkelijk om hebben?
pi_217366320
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 11:06 schreef oh-oh het volgende:

[..]
Nee zij deden dit echt hoor.
Want het restaurant was maar 25 minuten rijden.
:+
En ik heb het echt maar laten gaan, want ze leefden nog en het was me de discussie niet waard,
Maar ik was het er natuurlijk niet mee eens.
Ik bedoelde jouw 'maar hey ik heb geen rijbewijs en geen kinderen' stukje ;) dat het echt gebeurd is geloof ik direct!
  maandag 14 april 2025 @ 11:17:12 #244
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_217366377
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 11:08 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Uh ja?
pi_217366383
Trouwens, ik ben natuurlijk meer getriggerd door een broertje en zus die beide geen kinderen hebben en mij in het verleden vaak genoeg verteld hebben hoe het zou moeten and what not.
Alsof ik op dergelijk advies zat te wachten.
En als ik dan klaagde, kwam mijn zus met de dooddoener: “Tja, daar heb je zelf voor gekozen, haha”.
Fuck you. :P

Ik heb het niet over elk kinderloos persoon die een mening heeft over kinderen/opvoeding.
Gezond verstand inderdaad.

Ga ik er toch weer op in. :+
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 14 april 2025 @ 11:21:11 #246
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_217366405
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 11:08 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Ja, hier verplicht en word op gecontroleerd.
Als ik rijd gaat kind in stoel op voorstoel, tweede kleinste kind in de reserve stoel en tweede grootste kind op stoelverhoger
Today is life -

Dale Carnegie
  maandag 14 april 2025 @ 11:26:32 #247
176471 oh-oh
pi_217366535
quote:
1s.gif Op maandag 14 april 2025 11:18 schreef vencodark het volgende:
Trouwens, ik ben natuurlijk meer getriggerd door een broertje en zus die beide geen kinderen hebben en mij in het verleden vaak genoeg verteld hebben hoe het zou moeten and what not.
En als ik dan klaagde, kwam mijn zus met de dooddoener: “Tja, daar heb je zelf voor gekozen, haha”.

Ik heb het niet over elk kinderloos persoon die een mening heeft over kinderen/opvoeding.

Maar die dooddoener is dan wel waar natuurlijk.
Fuck you of niet :D
Ik ga ook niet lopen klagen dat ik zo vaak naar buiten moet, weer of geen weer , en als ik eens klaag, dan weet ik dat ik daar zelf voor heb gekozen!
( Groucho Marx )
pi_217366569
quote:
1s.gif Op maandag 14 april 2025 11:18 schreef vencodark het volgende:

Ik vind het fijn dat je er wel op in gaat. Want ik had best wel moeite erin gestoken om op een respectvolle en genuanceerde manier aan te geven dat ik begrijp dat je het gedrag in die situatie irritant vond, maar ook uit te leggen waarom ik denk dat dat niet per se wat met kinderloosheid te maken heeft, wat ook best kwetsbaar is om uit te leggen. Ik gaf nota bene nog expliciet aan dat het niet persoonlijk op jou gericht is..

Ik begrijp met je extra uitleg heus dat je het gedrag van je broertje irritant vond, nog meer al dan in de eerste posts. Maar de ondertoon in je eerste posts was wel een meer algemene kindloos = weet er niks vanaf, althans zo kwam dat op mij over en blijkbaar ook op @oh-oh . Bij deze post ook wel een beetje overigens - als ze niet kindloos waren geweest maar exact dezelfde dingen gezegd zouden hebben, dan zou dat toch nog steeds ontzettend irritant gedrag zijn? Ik zou dat ongeacht kindloos of niet in elk geval héél slecht trekken! Maar anyway, als dan twee mensen aangeven die algemenere ondertoon te ervaren, en je dat wegzet als 'uit verband trekken :') ' , dan vind ik dat jammer en geen recht doen aan de inhoudelijke posts die erover geschreven zijn. Je kunt ook even bedenken dat het misschien niet voor niks is dat twee mensen zo reageren, en dus inderdaad zo'n toevoeging doen als hier dat het je dus specifiek om je eigen gezinsleden gaat, en niet een algemene kindloos weet niks van opvoeden. Dat je dat alsnog doet siert je en waardeer ik ^O^

Ik ben het overigens dan weer niet eens met die dooddoener zoals oh-oh hierboven schrijft, althans, natuurlijk hoort dat dan bij de keuze om kinderen te krijgen, maar ik vind dat je dan best mag klagen als het zwaar is en dat daarnaar geluisterd mag worden en gereageerd op een empathische manier. Dat je ergens voor kiest betekent niet dat je álles wat daarmee te maken heeft ook leuk moet vinden.

[ Bericht 3% gewijzigd door vlindertje89 op 14-04-2025 11:36:32 ]
pi_217366577
quote:
1s.gif Op maandag 14 april 2025 09:59 schreef amaranta het volgende:
Terechte vraag. Dát hebben we afgelopen jaar dus niet gedaan. Wel overwogen, maar omdat de bus weg zou gaan en kind dan dus met de zitverhoger in een pretpark zou lopen, niet gedaan.
Beetje hypocriet ben ik dus kennelijk wel :')
pi_217366590
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 11:26 schreef oh-oh het volgende:

[..]
Maar die dooddoener is dan wel waar natuurlijk.
Fuck you of niet :D
Ik ga ook niet lopen klagen dat ik zo vaak naar buiten moet, weer of geen weer , en als ik eens klaag, dan weet ik dat ik daar zelf voor heb gekozen!
Ja, maar als jij tegen mij klaagt, zeg ik toch ook niet: Zelf voor gekozen?
Kan je niks mee. -O-
  maandag 14 april 2025 @ 11:35:48 #251
176471 oh-oh
pi_217366612
Nou ja dat mag je prima zeggen want ik weet dat het een keuze was.
Ik zit daar echt niet mee.
( Groucho Marx )
pi_217366627
Weet je, ik vind/vond die opmerking dat iemand die geen kinderen heeft, altijd naar.
Ik heb niet het idee dat ik beter lesgeef als juf nu ik zelf moeder ben tov daarvoor. Absoluut niet. Máár. Als een kind niet lekker is, of een ouder vertelt hoe zwaar het thuis was, ben ik nu wel eerder geneigd om zo'n kind even op schoot te nemen of op een andere manier begrip te tonen. Omdat ik weet hoe fijn ik het vind als een ander dat ook bij mijn kind doet O+
Iemand en plein public afvallen kan nooit wmb. Geen collega, geen mede-ouder, geen andere ouder. Tenzij acute veiligheid.
pi_217366643
@vlindertje89
Ja, ok, natuurlijk kan ik ook weer uitgebreid inhoudelijk reageren op jou inhoudelijk reactie. :P
Ik wou niet bot overkomen.

Maar het werd allemaal veel uitgebreider dan ik bedoeld heb en daar was ik niet voor in de stemming.
En wat mijn toon betreft over kindloosheid: ik meende dat daarna redelijk gecoverd te hebben met dit:
quote:

Maar goed, zo kan je alles wel analyseren en bekijken natuurlijk.
  maandag 14 april 2025 @ 11:40:48 #254
344469 Amsel
zonder t
pi_217366694
Het wordt lastig als je kind al ouder is maar nog steeds klein. Vanwege de logistiek met werk en twee verschillende basisscholen worden onze kinderen vaak gehaald en gebracht met de auto, en de 10-jarige die nét 1m34) is gaat echt niet meer in haar roze autostoel :')

De zitverhoger is op een gegeven moment uit beeld geraakt toen we een keer van auto switchten en hem vergaten. Binnen de bebouwde kom vind ik het wel best zo.
  maandag 14 april 2025 @ 11:41:09 #255
176471 oh-oh
pi_217366700
Ik denk ook echt dat het meer met de manier waarop te maken heeft dan met het feit dat ze kinderloos zijn.
( Groucho Marx )
pi_217366716
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 11:41 schreef oh-oh het volgende:
Ik denk ook echt dat het meer met de manier waarop te maken heeft dan met het feit dat ze kinderloos zijn.
Wellicht is dat het.
Het was sowieso niet naar alle kinderlozen gericht want zo ben ik echt niet.
pi_217366738
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 11:40 schreef Amsel het volgende:
Het wordt lastig als je kind al ouder is maar nog steeds klein.
Nou, dat dus. Toen man aan die vrienden vertelde dat J weliswaar 10 is geworden, maar pas net de wettelijke lengte heeft behaald, werd het van hun kant uit wat genuanceerd. Maar goed, toen zat het al in mijn hoofd.
En ik heb zo'n braaf kind die gewoon in die (zwarte ;)) autostoel gaat zitten.
pi_217366768
quote:
1s.gif Op maandag 14 april 2025 11:37 schreef vencodark het volgende:
@:vlindertje89
Ja, ok, natuurlijk kan ik ook weer uitgebreid inhoudelijk reageren op jou inhoudelijk reactie. :P
Ik wou niet bot overkomen.

Maar het werd allemaal veel uitgebreider dan ik bedoeld heb en daar was ik niet voor in de stemming.
En wat mijn toon betreft over kindloosheid: ik meende dat daarna redelijk gecoverd te hebben met dit:
[..]
Maar goed, zo kan je alles wel analyseren en bekijken natuurlijk.
Júist dit: "in zo'n geval (broertje kindloos) heb ik wel zoiets van: je begrijpt niks van opvoeden", dus de toevoeging "broertje kindloos" was waar ik over viel waardoor ik alsnog die lange post plaatste. Want daardoor kwam de nadruk (voor mij) te liggen op relatie kindloos en begrijpt niks van opvoeden. Terwijl volgens mij het gedrag hoe dan ook irritant is, en snap je als je dat gedrag laat zien niets van opvoeden, óók als je wél zelf kinderen hebt. Edit: dus wat oh-oh net zegt tijdens het typen van deze post haha, maar dan korter ;)

Ik begrijp dat die ondertoon niet je intentie was, hopelijk begrijp jij nu ook waarom dat toch wel zo over kwam. Dat was wat ik in vorige post probeerde uit te leggen - maar misschien dat het heel genuanceerd / voorzichtig willen doen en daardoor langere post, die boodschap wat in de weg zat. Ik geloof namelijk écht wel dat je het niet zo bedoelde, dat is júist waarom ik het wilde aangeven :Y

[ Bericht 8% gewijzigd door vlindertje89 op 14-04-2025 11:54:53 ]
pi_217366797
Ik wist trouwens helemaal niet van de autostoel/zitverhoger tot 1m50 in Duitsland. Ik ben 1m58 _O- gelukkig mag ik dan net zonder daarheen rijden voor boodschappen, haha!
pi_217366895
Maar dat is vaak hè. Hoe je het zelf bedoeld, wordt door een ander toch heel anders gelezen.
En als je getriggerd wordt door een oomerking, dan heeft dat vaak ook een persoonlijke reden.
pi_217366903
Maar eej, ik gooi dan de knuppel wel in het hondenhok ;)

Ik heb genoeg situaties meegemaakt dat ik mijn kinderloze vrienden of kennissen alleen maar met een eyeroll aankeek als ze iets wilden adviseren.

Want er zijn echt wel dingen die je gewoon niet weet als je geen kinderen hebt. De extreme vermoeidheid omdat je kind pas na 1,5 jaar eens 1 nacht doorslaapt. De stress in de Coronatijd omdat je continue handen tekort komt.
Leuk dat je je goed kan inleven maar dat komt niet eens in de buurt.

En dan mag je best zeggen 'Ja, laat haar dan gewoon eens huilen' maar laat het dan opvolgen met 'Zal ik haar eens 1 nachtje meenemen zodat jullie bij kunnen tanken'.

En als ik mijn kind zonder gordel zal vervoeren mag je mij erop aanspreken hoor, met of zonder kinderen.
  maandag 14 april 2025 @ 12:13:01 #262
176471 oh-oh
pi_217366944
Ik heb altijd gedaan wat ik kon, mbt opvang van die kinderen van mijn zus.
Maar ik ben wel de enige van hun 4 ooms en tantes bij wie ze altijd logeerden.
Wel ook bij beide opa's en oma's.
Maar goed ik heb ook vaak het idee dat ouders dat niet willen hoor.
Mijn oudste nichtje bleef met een maandje of 8 al hier slapen omdat mama een congres in het buitenland had en papa moest werken. Ik nam vrijj :D

[ Bericht 0% gewijzigd door oh-oh op 14-04-2025 13:19:42 ]
( Groucho Marx )
  maandag 14 april 2025 @ 12:20:59 #263
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217367012
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 12:07 schreef exode het volgende:
Maar eej, ik gooi dan de knuppel wel in het hondenhok ;)

Ik heb genoeg situaties meegemaakt dat ik mijn kinderloze vrienden of kennissen alleen maar met een eyeroll aankeek als ze iets wilden adviseren.

Want er zijn echt wel dingen die je gewoon niet weet als je geen kinderen hebt. De extreme vermoeidheid omdat je kind pas na 1,5 jaar eens 1 nacht doorslaapt. De stress in de Coronatijd omdat je continue handen tekort komt.
Leuk dat je je goed kan inleven maar dat komt niet eens in de buurt.

En dan mag je best zeggen 'Ja, laat haar dan gewoon eens huilen' maar laat het dan opvolgen met 'Zal ik haar eens 1 nachtje meenemen zodat jullie bij kunnen tanken'.

En als ik mijn kind zonder gordel zal vervoeren mag je mij erop aanspreken hoor, met of zonder kinderen.
Ik ben blij dat jij dit zegt, want ik ben het met je eens, maar durfde niet zo goed meer.

Mijn zusje is MSc pedagogische wetenschappen. Loopt stage, dealt veel met kinderen. Die weet in theorie dus écht waar ze het over heeft. En toch denk ik nog regelmatig 'ja doei, wacht maar tot je ze zelf hebt, dan begrijp je pas echt waar ik het over heb'.

En dat wil niet zeggen dat je over zaken geen mening mag hebben en zelfs advies mag geven, maar wel dat je niet weet hoe het is om kinderen te hebben, 4 jaar lang geen nacht door te slapen, altijd te moeten dealen met mom-guilt en het jongleren van werk, kinderen, relatie, hobby's....
pi_217367076
Er zijn in mijn familie talloze voorbeelden van mijn zus en broertje te noemen waarbij ik heb gedacht: “Sorry, maar je weet niet echt hoe het is”.
Het dagelijkse gezinsleven leiden en de berg verantwoordelijkheid die erbij hoort.
Dat opvoeden ook op vakantie gebeurd, op een feestje, kerst en de onzekerheid die daar in je rol bijhoort.

Maar: normaals…dat wil allerminst zeggen dat een kindloos persoon (ik hou de term er even in), geen waardevolle mening kan hebben.
  maandag 14 april 2025 @ 12:27:37 #265
176471 oh-oh
pi_217367079
Geloof me dat je je vaker moet verantwoorden waarom je geen kinderen wil, dan dat je ze hebt :D
( Groucho Marx )
pi_217367107
quote:
10s.gif Op maandag 14 april 2025 12:27 schreef oh-oh het volgende:
Geloof me dat je je vaker moet verantwoorden waarom je geen kinderen wil, dan dat je ze hebt :D
Dat geloof ik direct!
Daar zijn inmiddels genoeg nieuwsberichten en social mediaposts over en hier op Fok geloof ik ook.
Vrouwen kunnen zich amper voor hun 40e later steriliseren als ze 0 kinderen hebben.

Of de dooddoener: “wacht maar tot je ouder bent”. :P
pi_217367116
Ik snap sowieso die bemoeidrang niet, of het nou over kinderen gaat, honden, katten of voor mij part je goudvis. Ik heb die neiging gewoon niet. Als iemand mij om advies vraagt, geef ik dat als het wat toevoegt maar ik hoef nooit op mijn tong te bijten.
In onze sociale kring zijn best wat mensen met kinderen van allerlei leeftijden en pluimage, allemaal met andere opvoedtechnieken. Nooit denk ik 'Ik zal eens even zeggen wat ik ervan vind' maar ik vind er meestal ook gewoon niets van.

Wij hebben best wat mensen in onze omgeving (lees; schoonfamilie) die vinden dat ze zelf perfect zijn. In alles. Dus alles wat een ander doet wordt bekritiseerd. Ik vond dat een tijd best lastig, maar nu denk ik 'ene oor in andere weer uit'.
pi_217367149
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 12:32 schreef exode het volgende:
Ik snap sowieso die bemoeidrang niet, of het nou over kinderen gaat, honden, katten of voor mij part je goudvis. Ik heb die neiging gewoon niet. Als iemand mij om advies vraagt, geef ik dat als het wat toevoegt maar ik hoef nooit op mijn tong te bijten.
In onze sociale kring zijn best wat mensen met kinderen van allerlei leeftijden en pluimage, allemaal met andere opvoedtechnieken. Nooit denk ik 'Ik zal eens even zeggen wat ik ervan vind' maar ik vind er meestal ook gewoon niets van.
We hebben hier een zusje en schoonzusje die compleet tegenover elkaar staan qua opvoedtechnieken.. Voelt wel dat ik lekker in het veilige midden zit :D
Al was het wel gek als je dan zaterdag bij de ene op een verjaardag zat en volgestouwd werd met suiker, chips en bedtijden de deur uit gingen. En de zaterdag erna bij de andere op de verjaardag en dan zat je aan de komkommer en tomaatjes en netjes om half 6 aan het avondeten en 7 uur naar bed (dus wij moesten eigenlijk voor 5 uur de deur wel uit zijn). Allebei prima, als het werkt voor die ouder en dat kind, wie ben ik om me daarmee te bemoeien.

Beide hebben weleens advies gevraagd en dan geef ik tips, zover ik dat kan. Maar al die kinderen zijn weer anders dan de mijne. Zelfs de opvoedtechnieken van mijn nr1 werken averechts bij nr 2.
Inmiddels zijn ze allemaal pubers en ze leven allemaal nog.
pi_217367357
Zoals gezegd hebben mijn zus en broertje beide geen kinderen.
Soms vind ik dat jammer want neefjes of nichtjes hebben en je siblings als ouder zien, had ook leuk geweest. Toch iets wat je deelt of iets met je band kan doen.
Of juist niet. :P Had net zo goed tot discussies kunnen leiden.

Tegelijk is dit gewoon wat het is. Ik weet niet hoe het anders had uitgepakt natuurlijk.
  maandag 14 april 2025 @ 13:24:51 #270
176471 oh-oh
pi_217367495
Ze hebben toch wel neefjes/ nichtjes van de andere kant?
Het enige wat ik me wel eens afgevraagd heb is of mijn zusje ook vrij genomen zou hebben voor kinderen van mij of mijn broertje. Maar goed aangezien ze dat voor haar eigen offspring ook al zelden doet weet ik het antwoord wel 😂.
Vroeger nam ik mijn honden wel eens mee als ik de kinderen haalde of bracht. Utrecht- Maastricht. Die waren daar al niet echt welkom hoor. Ik was altijd zo weer vertrokken!
( Groucho Marx )
pi_217367563
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 13:24 schreef oh-oh het volgende:
Het enige wat ik me wel eens afgevraagd heb is of mijn zusje ook vrij genomen zou hebben voor kinderen van mij of mijn broertje. Maar goed aangezien ze dat voor haar eigen offspring ook al zelden doet weet ik het antwoord wel 😂.
Vroeger nam ik mijn honden wel eens mee als ik de kinderen haalde of bracht. Utrecht- Maastricht. Die waren daar al niet echt welkom hoor. Ik was altijd zo weer vertrokken!
Ja, 2 neefjes. 19 en 14 maar die zien ze echt heel weinig. Mijn schoonzus en man hebben helemaal niet zoveel contact.
Sowieso ben ik van die jongste al niet zo fan en die oudste is qua leeftijd toch minder een speelgenootje, zeg maar.
Oh en dat nichtje in Engeland. :P
pi_217367641
quote:
1s.gif Op maandag 14 april 2025 11:52 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik wist trouwens helemaal niet van de autostoel/zitverhoger tot 1m50 in Duitsland. Ik ben 1m58 _O- gelukkig mag ik dan net zonder daarheen rijden voor boodschappen, haha!
150cm of 12 jaar, dat red je wel mag ik hopen ;)
pi_217367687
Een autozitje is toch maar tot 1.35?
Waar komt die 1.50 vandaan?
pi_217367854
quote:
1s.gif Op maandag 14 april 2025 13:44 schreef vencodark het volgende:
In NL verplicht tot 135 en vaak geschikt tot 150.
pi_217367888
Ooh verplicht/geschikt.
Ja, dat is wel een belangrijk detail. :P
pi_217367981
Zo, hoppa, B zijn muren zijn ook alweer gesaust, aangezien hij 3 nachten weg is, vond ik dit het perfecte moment. Strak wit, kijken hoe lang het zo blijft.

Nog te doen:
- 1 kant schuifdeur nog 2 keer schuren, schoonmaken en lakken
- Raamkozijn nog 1 keer schuren, schoonmaken en lakken
- Achterdeur nog 1 keer schuren, schoonmaken en lakken
- De oude paneeldeur die we als wc deur gaan gebruiken, uhm geen idee, dat is het project van verloofde maar hij ziet er nog ongelakt uit _O-
- De nis waar de koelkast komt sauzen, er is daar een klein stukje stucwerk vochtig :{ Nu de straalkachel erop gericht, drogen zal ie.
- Uiterlijk donderdagavond de vriezer leegeten en de koelkast zo ver mogelijk. Vrijdag komt de nieuwe en wordt de oude afgevoerd.
- Vaatwasser loskoppelen, op Marktplaats zetten en wachten tot vrijdag de nieuwe komt

Klinkt als een hele lijst he, maar er komt zicht op het einde, licht zie ik door de tunnel. Donderdag de vloer erin, dat gaat zo'n verschil maken. Niet meer 1 grote stofbende *O*
  maandag 14 april 2025 @ 14:10:06 #277
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217368031
quote:
Ik vind jouw toon over je zus soms best negatief wel. Het komt over alsof ze weinig goed doet/goed kan doen. Je vindt iets van hoe ze dingen aanpakt, je lacht erom dat ze volgens jou te weinig tijd vrij neemt voor de kinderen...

En hier is niemand met honden welkom btw. Nee, ook niet in de tuin. Prima toch dat mensen dat liever niet hebben?
pi_217368074
quote:
1s.gif Op maandag 14 april 2025 12:06 schreef vencodark het volgende:
Maar dat is vaak hè. Hoe je het zelf bedoeld, wordt door een ander toch heel anders gelezen.
En als je getriggerd wordt door een oomerking, dan heeft dat vaak ook een persoonlijke reden.
Dat eerste: ja, dat snap ik. Maar als je het dan niet zo bedoeld hebt zoals het blijkbaar door méér dan 1 iemand wel wordt gelezen, dan is het toch fijn als iemand dat aangeeft? Juist omdat dat niet je bedoeling was? Dat was mijn enige bedoeling met mijn posts. Die ik volgens mij júist op een verbindende en niét polariserende manier heb geschreven met begrip voor beide kanten.
Dat tweede: dat weet ik. Dat had ik ook expliciet al benoemd in mijn eerdere post :)

En over de posts na deze: sorry, maar ik snap echt even niet wat hier gebeurt. Er wordt iets gezegd wat wordt opgevat door twee mensen als 'kindloos zijn = je weet niks van opvoeden / wat weet je nou'. Specifiek in relatie tot een situatie waarin een kind gecorrigeerd wordt op iets wat gezegd wordt en een derde ter plekke iets zegt over dat het kind dat misschien anders bedoelde. Ik reageer daarop om aan te geven dat dat gedrag irritant is, maar volgens mij niks met kindloos zijn te maken heeft maar met überhaupt niet echt begrip voor sociale situaties/structuren.

En dan barst er ineens een soort discussie los over grote algemene dingen als niet begrijpen hoe slaaptekort echt voelt of niet begrijpen hoe de verantwoordelijkheid van een gezin voelt. En dat mensen dat niet durven te zeggen na (mijn?) posts? Sorry, maar dat heeft inhoudelijk toch zeer weinig te maken met de situatie waar het over ging en waarover ik aangaf dat kindloos = weet er niks van wat kort door de bocht is? Ik heb helemaal nergens gezegd dat wel of niet kindloos zijn nooit relevant is. Of dat het betekent dat je van alles wat met kinderen te maken heeft precies weet hoe het voelt of moet. Het enige wat ik heb willen zeggen is dat niet alle kindloze personen niks van opvoeden weten. Dat is niet hetzelfde als zeggen dat kindloze mensen alles weten van hoe het is om kinderen te hebben.

Dus nog een keer heel expliciet: ik begrijp heus dat ik niet weet hoe het voelt om vier jaar nauwelijks te slapen omdat je kind niet doorslaapt. Of dat ik niet weet hoe het voelt om continu handen tekort te hebben in coronatijd. Ik heb nergens gezegd dat dat wel zo is.

Het voelt alsof me nu statements en uitspraken in de mond worden gelegd die ik helemaal niet heb gemaakt en ook echt nóóit zou maken. Want ja, ik ben me er uitermate bewust van dat ik niet weet hoe het voelt om een kind te hebben.
SPOILER
pi_217368099
Het is natuurlijk wel jammer dat je wel een paar kinderen onder je hoede neemt (dagenlang) maar je vervolgens niet je doggo’s mee mag nemen om de desbetreffende kinderen op te halen of thuis te brengen. :P

Mijn zus heeft incidenteel weleens op mijn zoon gepast maar dat is op 1 hand te tellen.
Mijn broertje nooit maar die zou ik nog niet op mijn goudvis laten passen. :P
pi_217368101
Je maakt een algemeen gesprek enorm persoonlijk vlindertje.
pi_217368110
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 13:39 schreef Elleska het volgende:

[..]
150cm of 12 jaar, dat red je wel mag ik hopen ;)
Haha, 12 jaar ben ik inmiddels wel voorbij ja ;)

quote:
1s.gif Op maandag 14 april 2025 13:44 schreef vencodark het volgende:
De 1.50 is voor Duitsland gaf Elleska aan ;) vandaar ook mijn voorbeeld met naar Duitsland rijden voor boodschappen. In NL idd verplicht tot 1.35!
pi_217368133
@vlindertje89
Je reageert weer op mij en waarschijnlijk doel je ook op posts van andere mensen.
Maar goed, ik ben er zelf wel een beetje klaar mee.
Ik ga nondeju niet elke post en regel 24 x door filteren hoor.
pi_217368230
Laat maar.
Ik blijf wel even weg. Want ja, de uitspraken uit de bovenstaande posts die volgen op mijn gesprek met venco raken me persoonlijk, en ik geloof dat met de informatie uit mijn laatste post ook wel enigszins invoelbaar zou moeten kunnen zijn waarom. Of dat nou de intentie is geweest of niet, dat is wel de snaar die het bij mij geraakt heeft. Dus ik kom wel terug als ik weer wat objectiever en met meer afstand het gesprek kan lezen.

[ Bericht 82% gewijzigd door vlindertje89 op 14-04-2025 14:43:44 ]
pi_217368301
Ik zit hier vooral jaloers te zijn op een kind dan met 1,5 al een nacht doorgeslapen heeft. :') :+

Verder denk ik dat enige context en zachtheid van in het echt communiceren ipv typen hier mist, en begrijp ik de associaties van beide kanten. Maar misschien idd beter om het voor nu even te laten?
pi_217368309
Misschien is afstand nemen dan inderdaad even beter.

Mijn post was algemeen en niet naar jou persoonlijk gericht. Als ik het teruglees ontgaat me dat nog steeds volledig.
pi_217368334
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 14:43 schreef exode het volgende:
Misschien is afstand nemen dan inderdaad even beter.

Mijn post was algemeen en niet naar jou persoonlijk gericht. Als ik het teruglees ontgaat me dat nog steeds volledig.
Ik denk een combinatie van de gevoeligheid die al getriggerd was bij mij, de 'knuppel in het hoenderhok' opmerking (voor mij verwijzend naar het gesprek ervoor) en daarbij de opmerking van tink op jouw post dat ze het niet meer durfde te zeggen na het eerdere gesprek, wat de discussie daarna over kindlozen die van niks weten verbond aan mijn gesprek van vlak ervoor. Ik snap dan weer - zeker met de uitleg in mijn post op vorige pagina - niet hoe het niet duidelijk kan zijn waarom het voor mij wel leek alsof het voortkwam uit mijn posts en daarmee dus gelinkt was aan de inhoud daarvan. Maar dat is natuurlijk omdat we het elk vanuit onze eigen perceptie lezen en die is altijd het meest logisch voor jezelf natuurlijk ;)

Wel fijn dat je aangeeft dat het iig niks met de inhoud van mijn posts te maken had, dank je wel.
pi_217368349
Ik heb net een kaart en cadeautje gekocht voor de juf van Juul die na morgen met zwangerschapsverlof gaat omdat ze zwanger is van de 5e. En dat is geen typfout.

5!

Echt, ik vind 2 al behoorlijk veel werk.
pi_217368380
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 14:47 schreef exode het volgende:
Ik heb net een kaart en cadeautje gekocht voor de juf van Juul die na morgen met zwangerschapsverlof gaat omdat ze zwanger is van de 5e. En dat is geen typfout.

5!

Echt, ik vind 2 al behoorlijk veel werk.
:o ik vind mn nichtje hier een weekend per maand al veel werk ;) (en heel gezellig uiteraard O+ )
pi_217368397
@vlindertje89

Ik herken weinig van de dingen die je schrijft.
Heeft niets te maken met een gebrek aan empathie of iets en ik zag al helemaal geen discussie losbarsten, zoals je zei.
Ik vond mijn eerdere uitleg over kindloze mensen en hun mening redelijk duidelijk en anders is het echt even jammer.
Zoals je zelf mooi stelt: er worden woorden in de mond gelegd en daar heb je volgens mij een prima aandeel in.

Je neemt zelf dingen persoonlijk op vanwege je eigen geschiedenis, gevoel en what not.
Maar ik heb geen idee wat je nu van mij terug wil lezen.

Ohja: je spoiler vind ik oprecht vervelend voor je.
Daar las ik in eerste instantie lukraak overheen.
Mijn broertje had ook graag kinderen willen hebben.
Met alle respect begrijp ik dat dit moeilijk is. Dat ligt gevoelig.

Ik wil best op nieuwe antwoorden ingaan maar ga niet de posts van vanmorgen nog eens terughalen hoor.
  maandag 14 april 2025 @ 14:59:34 #290
176471 oh-oh
pi_217368413
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 14:10 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Ik vind jouw toon over je zus soms best negatief wel. Het komt over alsof ze weinig goed doet/goed kan doen. Je vindt iets van hoe ze dingen aanpakt, je lacht erom dat ze volgens jou te weinig tijd vrij neemt voor de kinderen...

En hier is niemand met honden welkom btw. Nee, ook niet in de tuin. Prima toch dat mensen dat liever niet hebben?
Ik zou bij jou natuurlijk niet komen met mijn honden.maar als ik een week lang op je kinderen gepast heb en de moeite neem om ze ook nog met de trein het halve land door naar huis te brengen en ik weet dat niemand allergisch is, is het toch wel een tikkeltje anders. De kinderen van mijn zus zijn alle drie hb en happy,ze maakt keuzes die ik niet zou maken maar het zijn godzijdank niet mijn kinderen en daar blijf ik bij. Maar ik mag er wel iets van vinden.
( Groucho Marx )
pi_217368510
quote:
1s.gif Op maandag 14 april 2025 14:56 schreef vencodark het volgende:
@:vlindertje89
Ik denk dat je je post begon te typen voor ik de inhoud van die van mij had aangepast. Dus ik ga er verder inhoudelijk niet op reageren, daarvoor verwijs ik naar de aangepaste versie ;).
Waardeer wel de toevoeging over mijn spoiler, dank je wel.
pi_217368818
Ik ben inmiddels uitgehuild en gekalmeerd.
Ik zie dat ik vanmiddag ook posts tussendoor gemist heb, omdat het typen van mijn post dan zo lang duurde dat er inmiddels al weer een stuk posts meer waren dan toen ik mijn reactie begon. Daardoor leek het bij de start vh schrijven van mijn reactie een wat heftigere 'discussie' dan met alle posts nu ik het teruglees.

Ik denk dat we elkaar gewoon niet helemaal goed begrepen vanochtend @vencodark, en dat het feit dat ik getriggerd werd daar niet bij meehielp, sorry als ik wat fel naar je ben geweest. Ik bedoelde mijn posts echt niet vervelend want ik snap je persoonlijke frustratie met de adviezen van je broertje en zus heel goed. Ik denk dat ik gewoon hetzelfde wilde zeggen als @oh-oh zei, maar het wat onhandiger verwoordde. Behalve wat betreft het klagen, ben het zeker met je eens dat klagen over dat het zwaar is gewoon mag en daar ook een helpendere reactie op mag volgen dan tja eigen keus. Ook van dingen waar je zelf voor kiest, hoeft niet alles leuk te zijn, en dat mag gewoon uitgesproken worden.

En de reacties van @exode en @Tink89 kwamen wat harder binnen door het gesprek ervoor, icm dat ik zelf ook graag een gezin had gehad, waardoor de opmerking van het niet weten hoe het voelt om een kind te hebben hard binnen kwam, ook al was die niet specifiek op mij gericht. Objectief lezen wordt met die emoties wat moeilijker. Nu ik teruglees zie ik ook wel dat het niet op mij als persoon gericht was maar meer een onderwerp dat naar boven kwam nav het eerdere gesprek. En ik kan me de frustraties die jullie benoemen ook echt wel voorstellen. Ik snap ook wel dat goedbedoelde adviezen de plank echt enorm kunnen misslaan zeker als je totaal geen blijk geeft van begrip van hoe de situatie in elkaar zit. En dat het helpt als mensen niet alleen meningen hebben over slaapproblemen, maar ze dan ook even wat hulp aanbieden. Ik heb precies daarom mn nichtje bijna maandelijks een weekend hier en soms zelfs twee nachtjes, zodat broertje en schoonzus even kunnen doorslapen, met zn tweetjes wat kunnen doen, naar een feestje kunnen zonder om 6u op te hoeven etc :Y want als ik zie hoe zwaar ik zo'n weekend soms vind, dan snap ik ook heus dat het best heftig is als elke dag zo is, ook als je het met zijn tweeën doet.

Dus sorry dat mijn emoties het gesprek/de sfeer hier wat negatief hebben beïnvloed, dat was niet mijn bedoeling. Hopelijk begrijpen jullie zo ook wat beter waar het vandaan kwam en neemt dat wat ergernis erover weg.
pi_217368869
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 12:20 schreef Tink89 het volgende:
En dat wil niet zeggen dat je over zaken geen mening mag hebben en zelfs advies mag geven, maar wel dat je niet weet hoe het is om kinderen te hebben, 4 jaar lang geen nacht door te slapen, altijd te moeten dealen met mom-guilt en het jongleren van werk, kinderen, relatie, hobby's....
Ik geloof dat ik niet eens weet wat mom-guilt is, laat staan dat ik er last van heb.

Volgens mij is de vraag vooral hoeveel empatie de ander heeft of toont. Iemand zonder kinderen kan om hele andere redenen best weten hoe het is om x of y. Of zelfs veel erger meegemaakt hebben dan jij (men) met je kinderen en daarom niet, of juist wel, zo meelevend zijn.

De meeste mensen hier (of waar dan ook eigenlijk) kunnen zich totaal geen voorstelling maken van hoe zwaar het zou zijn om mijn kinderen te hebben, toch kan de een daar met heel veel begrip en empathie op reageren en de ander helemaal niet, waarbij het zelf hebben van kinderen lang niet altijd de doorslaggevende factor is.
Je hoeft het niet allemaal zelf mee te maken om er op een goede manier mee om te kunnen gaan/op te reageren.
pi_217368901
quote:
Voor je eigen kinderen vrij nemen voor zomaar is niet altijd makkelijk. Je moet vaak ook al voor duizend 'verplichte' dingen van het gebeurt vrij nemen, zoveel dagen heeft niet iedereen.
  maandag 14 april 2025 @ 16:26:20 #295
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217369171
Vlindertje :*

En ik ga nu niet verder op de discussie in, wilde alleen even zeggen dat ik niemand persoonlijk bedoelde, maar dat mijn post ging over 'in het algemeen/in het dagelijks leven'.

SPOILER
  maandag 14 april 2025 @ 16:32:54 #296
176471 oh-oh
pi_217369235
quote:
1s.gif Op maandag 14 april 2025 16:04 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Voor je eigen kinderen vrij nemen voor zomaar is niet altijd makkelijk. Je moet vaak ook al voor duizend 'verplichte' dingen van het gebeurt vrij nemen, zoveel dagen heeft niet iedereen.
Oh nee ze zei dat dan ook gewoon 😂.
Maar haar keuze toch?
( Groucho Marx )
  maandag 14 april 2025 @ 16:45:27 #297
344469 Amsel
zonder t
pi_217369325
Ik zou niet eens precies weten wie ik dit topic wel en niet kinderen hebben, dat houd ik allemaal niet bij. Dus dan zou je zomaar ineens iets kunnen zeggen dat hard aankomt bij iemand zonder dat je snapt waarom.

Anyway, mijn 8-jarige begint ein-de-lijk door te slapen *O* dus volgens mij heb ik met tien jaar aan gebroken nachten vast een record gehaald, en ik kon (ingegeven door slaapgebrek) iedereen die me daar de afgelopen jaren advies over heeft geprobeerd te geven ook wel wurgen }:|
pi_217369530
Hele herkenbare frustraties. Mijn schoonzus en zwager hadden hun dochter al, op dat moment nog een dreumes maar onwijs makkelijk met slapen en heerlijk rustig. Wij op dat moment een kleuter en een peuter, al zo'n 5 jaar veel te weinig slaap (want de 1e was nonstop ziek, de 2e een huilbaby met zo bleek achteraf reflux en de 1e gewoon algeheel niet goed kunnen slapen). Toen we een keer bij de schoonouders op bezoek waren en zij er ook waren, en wij uitgeput op de bank zaten en ter sprake kwam dat onze oudste nog steeds bij ons in bed sliep, kraamden zij verontwaardigd uit: dat leer je ze gewoon zelf aan! Met het voorbeeld van hun buren waar de kinderen met 7/8 nog steeds in het bed van hun ouders sliepen en wat dus nóóit meer goed zou komen want ja, dat hebben ze zelf zo gecreëerd. Ik kon mijn tranen toen niet meer inhouden en ben weggelopen, ik vond het zó bot en onnadenkend. En ja, op dat moment dacht ik inderdaad tief een eind op met je makkelijke dreumes die vanaf dag 1 in haar eigen bed op haar eigen kamer slaapt. In de strekking van, je hebt makkelijk praten want wat weet je nou daadwerkelijk van onze situatie en het hebben van een kind dat gewoon écht niet anders kan af.

En zo hebben ze wel meer hele rotte en botte opmerkingen geplaatst, al kan ik dat nu wat makkelijker naast mij neerleggen. Op dit moment hebben ze een 2 jarige die dus heel slecht slaapt en begrijpen ze ons misschien ook wat beter. Snappen ze ook dat dit dus niets te maken heeft met opvoeding, want ze gingen prat op hun opvoeding met hun rustige dochter terwijl diezelfde opvoeding dat effect dus totaal niet heeft op hun jongste.

Genoeg mensen zonder kinderen die heel inlevend zullen en kunnen zijn ook al weten ze niet hoe het is, hetzelfde geldt voor mensen met 'makkelijke' kinderen. Maar feit is wel dat als je dan zo'n opmerking krijgt van iemand die zich onmogelijk kan voorstellen hoe het op dat moment voor jou is, dat extra steekt juist omdát ze zich bemoeien met iets waar ze zich dan misschien gewoon even niet mee moeten bemoeien.
pi_217369555
Oh, die frustratie snap ik heel goed @Tink89! :* Zelfs als dat qua advies inhoudelijk zinnig zou zijn, maakt het nogal uit hoe dat wordt gegeven. Als dat komt in de vorm van 'Ik begrijp dat het makkelijker gezegd is dan in de praktijk gedaan, maar ik denk dat xx misschien zou kunnen helpen, zullen we anders samen eens kijken wat een eerste haalbare stap in die richting zou zijn om te implementeren?' Of, 'zou het helpen als we samen eens kijken welke zaken nu ervoor zorgen dat dat niet zo goed lukt, en of er iets te bedenken valt om daar wat aan te doen / of ik kan helpen om daar misschien iets van weg te nemen?' dan is het al een stuk makkelijker om het daarover te hebben dan alleen zo'n opmerking.

Toen de buren hadden besloten dat de speen eruit moest, heb ik aangeboden om de eerste avond daarvan te doen als ik ging oppassen. Omdat ik weet hoe pittig ze het hebben en hoezeer ze tegen die eerste avond van gaan slapen zonder speen opzagen. Uiteindelijk hebben ze het op een ander moment gedaan, maar ze vonden het wel fijn dat ik het aanbood. Zelfde aanbod maar dan met als ze hier logeert ligt ook bij broertje en schoonzus - voor mij is het dan misschien één nacht zwaar, maar als dat voor hen een goed begin oplevert en de nachten erna iets minder pittig maakt, dan doe ik het graag.

Mijn frustratie zit de andere kant op, maar dan met name op veiligheid/geïnformeerd zijn. Opvoeden zelf heb ik niet zo'n mening over hoe ze dat doen. En ook bij deze frustraties heb ik geprobeerd het rustig aan te geven, met uitleg over waarom etc ipv een 'jullie doen xx en dat kan echt niet'. En het daarna aan hen gelaten wat ze ermee doen. Ik vind daar dan dus wel wat van, maar hun kind, hun verantwoordelijkheid, hun regels.
SPOILER
En @Schanu :* dat is ook echt ronduit onaardig en getuigt van weinig inlevingsvermogen, ja..

Ik denk dat wat dat betreft @Vanyel een goed punt heeft, dat veel echt staat of valt met de manier waarop iets gezegd wordt en de mate van empathie die getoond wordt/daarin voelbaar is.

[ Bericht 7% gewijzigd door vlindertje89 op 14-04-2025 17:27:16 ]
  maandag 14 april 2025 @ 17:33:26 #300
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_217369788
We gooien deze dicht en beginnen met een schone lei
  maandag 14 april 2025 @ 17:34:17 #301
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_217369794
Dicht
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo