abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217302392
Gras.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  zondag 6 april 2025 @ 11:18:14 #2
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_217302437
Wij hebben ook last gehad van mollen, Mushanga. En zijn toen ook helemaal opnieuw begonnen een aantal jaar geleden met graszoden. We hebben toen eerst gaas gelegd en de graszoden bovenop het gaas. Dat heeft geholpen tegen de mollen. Was alleen jammer voor onze aartsluie, maar oersterke kater. Toen we nog mollen hadden lag hij soms uren te slapen naast een hol, geduldig wachtend tot er een mol omhoog kwam. Zo heeft hij er uiteindelijk toch een paar gevangen. Het gaas was uiteindelijk een betere oplossing.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_217302715
En die graszoden lagen direct op het gaas, livelink? Hier liet ik worteldoek leggen, daar bovenop aarde en toen de zoden. Dat hielp dus niet.
Haha, je kat! Slim dier O+
De molshopen vallen wel mee, die zitten vooral aan de zijkant tussen de planten, maar die tunnels :X
Goeie wel, gaas, denk ook dat ik het tzt zo laat doen want een mol vernaggeld écht het gazon. Naaste buren hebben heel de tuin betegeld dus rara waar mollen feest vieren :')
If they say
pi_217302824
Gras is niet de beste optie voor biodiversiteit, dacht ik. Als ik ooit besluit tegels om te ruilen voor meer begroeiing, zou ik een beloopbaar bloemen/kruidenmengsel kiezen. Hoeft ook niet gemaaid te worden :+.

Wij zijn nu al maanden ‘bezig’ met een vijvertje. De vijverbak ligt al in de tuin, via marktplaats opgehaald (nog helemaal nieuw). Maar ik zie zo tegen ingraven op. Kleibodem -O-. Ik heb een hovenier gevraagd, maar die hebben geen tijd/zin in zo’n klein klusje.

Ik heb wel een start gemaakt met de tuinmeubels schoonmaken. De houten delen zijn weer fris. Vandaag het stalen frame doen, dan kunnen we weer buiten zitten O+.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217302871
Naar aanleiding van het vorige topic nog een leuke anekdote trouwens. Mijn schoonouders wonen in een wijk waar een grote Joodse gemeenschap zit. Toen wij er waren, liep er een orthodox Joodse meneer langs. Zegt de jongste: hee, dat lijkt wel een cowboy! :X Toen maar even uitleg gegeven.

In Nederland ben ik nog nooit in een moskee geweest eigenlijk. Maar wel in Istanbul en Iran, daar zijn ze zeker niet saai! Prachtig O+.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217302952
Paar weken geleden hebben we de tuin weer lenteklaar gemaakt. Alles weer netjes en schoon. Kussens meteen weer op de loungeset. Heerlijk weer om de deur open te gooien en buiten te zitten. Alles begint ook weet te groeien. We hebben de polygala flink gekortwiekt. Ik was bang dat het te rigoureus was maar er zijn allemaal kleine uitlopers. Ben heel benieuwd of ie weer helemaal in bloei gaat komen.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_217302956
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 12:15 schreef Phaidra het volgende:
Gras is niet de beste optie voor biodiversiteit, dacht ik. Als ik ooit besluit tegels om te ruilen voor meer begroeiing, zou ik een beloopbaar bloemen/kruidenmengsel kiezen. Hoeft ook niet gemaaid te worden :+.

Wij zijn nu al maanden ‘bezig’ met een vijvertje. De vijverbak ligt al in de tuin, via marktplaats opgehaald (nog helemaal nieuw). Maar ik zie zo tegen ingraven op. Kleibodem -O-. Ik heb een hovenier gevraagd, maar die hebben geen tijd/zin in zo’n klein klusje.

Ik heb wel een start gemaakt met de tuinmeubels schoonmaken. De houten delen zijn weer fris. Vandaag het stalen frame doen, dan kunnen we weer buiten zitten O+.
Oeh, ik zit nu voor dat mengsel te kijken, dat is zeker een optie :) We doen toch niet veel op het gras, het ligt er groen te wezen maar verder :N
Ik ga me inlezen want dan hoeft het mos er misschien niet eens uit?
Heb sowieso een groene tuin, meeste zijn groenblijvende planten en struiken, op de Japanse esdoorn O+, de kers, pruim en appeltak na. En als de schutting ooit af is, wil ik daar een groenblijvende jasmijn planten.

Succes met je vijver, misschien dat een hovenier later het jaar tijd heeft? Tis nu natuurlijk lente en dan wil iedereen laten klussen aan de tuin ;)
If they say
pi_217303232
Ik ben ongeveer op 30% van het voorstrijken van de uitbouw. De stand: kleren onder, bril onder, 1 blokkwast kapot, pijn in mijn hand, zeurende schouder maar ik word steeds voorzien van koffie, thee en tosti's. :)

Tuin, jaaaaa, eindelijk tuinwerkweer.
Wij denken al langer na over gras want veel te veel tegels, maar tuin op het Noordwesten en B met hooikoorts.

We zijn nu aan het nadenken of we de olijfboom gaan verplaatsen of gaan verwijderen. Waar hij nu staat moet ie weg, maar ik vrees dat ie het een andere plek minder goed gaat doen. Nu staat ie beschut en is inmiddels hoger dan 2 meter. De nieuwe plek is niet beschut. Donderdag komt er een hovenier langs voor de schutting die ga ik ook maar advies vragen.
pi_217304167
Maar hooikoorts is toch niet vanwege gras? Meestal zijn dat bepaalde pollen waar iemand allergisch voor is. Als je weet welke zou je andere kunnen planten.

Wij hebben net bietjes en rode kool in de tuin geplant. Als we terug zijn van vakantie volgen er nog drie komkommerplantjes (of 2 komkommer en een courgette oid), daarvoor is het nog net te vroeg.
pi_217304289
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 15:01 schreef FlyingFish het volgende:
Maar hooikoorts is toch niet vanwege gras? Meestal zijn dat bepaalde pollen waar iemand allergisch voor is. Als je weet welke zou je andere kunnen planten.

Wij hebben net bietjes en rode kool in de tuin geplant. Als we terug zijn van vakantie volgen er nog drie komkommerplantjes (of 2 komkommer en een courgette oid), daarvoor is het nog net te vroeg.
Bloeiend gras = astma aanval bij B. Nou kan ik het steeds maaien voor de bloei maar gewoon geen gras is handiger ;)
pi_217304318
Voorstrijk is klaaaaaaar! Echt zo'n plafond is funest. Plafond is op 210 cm wat een pokkehoogte om te kwasten. Heb mijn haar ook maar meteen voorgestreken. ;)

Komende week iig het plafond sauzen, maar eerst de spierpijn verwerken.
pi_217307734
Ik ben zojuist aan het rondstruinen naar enigszins betaalbaar biologisch inheems bloemzaad voor in de tuin en ook nog biologisch graszaad voor in de konijnenren (dat is namelijk inmiddels meer een zandverstuiving dan een groen en sappig grasveld :') ) Verder is onze tuin een wildernis, maar het is goed voor de biodiversiteit dus prima ^O^ . We pakken het rustig aan en het moet vooral groen en aantrekkelijk voor de beestjes blijven/worden.

Mollen zijn wel rot voor je gazon, vooral in eerste periode dat ze hun gangen graven om de boel te verkennen, maar zijn juist weer héél goed voor je bodemleven. En uiteindelijk dus ook voor je gras. (Maar je moet wel leren leven met geen strak biljartlaken willen, want af en toe gaan ze ook later nog wel op inspectie. En een mol doden heeft meestal niet zoveel zin, want dan komt er een buurman mol, en die gaat z'n eigen gangen weer graven en moet ook de boel verkennen) . :)

@exode klinkt pittig! Dat zijn van die kutklussen waarvan je later niks meer ziet, maar die veel tijd/energie kosten
pi_217307868
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 12:15 schreef Phaidra het volgende:

Wat voor bloemen-/kruidenmengsel is dat? Misschien vind ik dat tzt ook wel wat.
Fijn zo'n klusjesdag in de tuin!

@exode, lekker bezig geweest zo te lezen. Zwaar zo'n plafond! Ik had alleen een washokje, dat vond ik al pittig.
De schilder heeft hier het plafond en de witte muren gespoten gisteren. Dat gaat best vlot en ziet er netjes uit.
Alleen wel een hoop van die spettertjes die als stof neerdwarrelen. Hij had de hele vloer netjes afgeplakt dus dat is na volgende week een kwestie van dat papier oprollen en dan is de meeste stofzooi weg. Eerst nog de gekleurde muur.

Met mijn ouders vandaag een schemaatje gemaakt, die komen na de schilder helpen poetsen enzo, zodat we maandag een lekker schoon huis hebben als de meubels terug komen.
Fake it till you make it...
pi_217308167
@Mushanga71, de planten in het nisje in de woonkamer staan nu ondertussen 3 weken. Echt heel blij mee. Dit kleedt het echt aan.

Hieronder twee foto’s en een filmpje. Een overdag en een in de avond met de groeiverlichting aan (omdat ze relatief donker staan). Het is de bedoeling dat als het groeit het nog een beetje naar buiten gegroeid komt. Dat is nu al wel een beetje het geval na 3 weken (foto’s is van toen het net gezet is). De rare plankjes aan de onderkant zijn er af ondertussen. Die zaten er voor de montage van het lattensysteem er even tegenaan.

Ik weet niet of het lukt zo met een filmpje, wellicht op de laatste even klikken.

Wat fijn exode dat het voorstrijken klaar is!
Flyingfish wat leuk om zo wat groente te planten!

Hier hebben we ook een moestuin, er staat al wat fruitplanten en bomen in. Ben benieuwd wat de opbrengst gaat zijn. Groente staat er ook wat maar we hebben nog niet gekeken wat nog goed is of wat we moeten herplanten. Maar tot nu toe ook te druk met van alles en nog wat gehad. Dus wellicht dat dat volgend jaar pas gedaan gaat worden en we nu nog afwachten op het fruit.
pi_217308365
Wauw! O+
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_217308625
Oh, wow Hillie, dit is echt heel prachtig gedaan O+ Goede oplossing voor zo midden in je woonkamer, zeker als de planten wat breder gaan groeien :Y

Heerlijk @Nijna dat je ouders komen helpen poetsen :) Als ik alleen al aan de stofrotzooi denk die hier van de hal af kwam... Lekker zo, die laatste loodjes.

@Candaasje, hoe ga jij dat doen met jouw tuin, haal je alles eruit en dan het zaad er in?
Ik neig nu ook meer die kant op ipv gewone graszoden. De eerste jaren is gras prachtig, maar toch, het onderhoud, het sproeien telkens en dan later een mostuin omdat ik gewoon niet kan verticuteren... En bloemetjes O+ Mollen zijn dan ook geen probleem meer. Ben sowieso niet van strak en aangeharkt.
Moet me nog verder inlezen, maar las ook ergens dat het éénjarige bloemen zijn. En ik zie het niet zitten om elk jaar opnieuw te zaaien, want vogels. Als ik nu zie wat een bende eksters met het mos hebben gedaan :')
If they say
pi_217309632
@hilliebillie gaaf!

@Mushanga71 heel blij dat mijn ouders een handje komen helpen. Mijn man is op reis, dus extra handen zijn heel welkom.
pi_217310038
Altijd fijn, @Nijna zulke hulp.

Pff.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet quoten aub, dit haal ik vast straks weg.

[ Bericht 20% gewijzigd door Hupje op 07-04-2025 17:08:11 ]
pi_217310225
Hupje :*

Wel naar als je het niet meer had verwacht dat het zoveel met je zou doen, ik kan me voorstellen dat de pijn/emotie dan even dubbel bij je binnenkomt :*
pi_217310760
Ach Hupje :*
If they say
pi_217311124
Wauw @hilliebillie, wat mooi zo O+

@exode, wat gaan jullie als een speer zeg! *O*

@Hupje, heel veel sterkte, wat een verdriet als dat zo onverwachts dan toch naar boven komt ;( :*

Ik heb de laatste paar dagen meer dan normaal last van hoofdpijn. Zaterdag was het bijna migraine, gisteren echt migraine, nu weer bijna migraine. Ik ben er wel klaar mee.

Merk daarnaast dat ik nu al aan het piekeren ben over de verjaardag van mijn jongste (naast alle andere zaken waar mijn hoofd mee overloopt). Die is 31 mei pas jarig }:| En dat blijf ik mijzelf ook steeds voorhouden, maar ik ben dus toch aan het stressen over traktatie, kinderfeestje, traktatiezakjes, cadeautjes, wie wanneer uitnodigen (want dat is heel complex elk jaar weer met onze families). Kan iemand mijn hoofd zeggen dat het even normaal moet gaan doen? 8)7
  maandag 7 april 2025 @ 12:13:08 #22
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217311257
Hoofd van Schanu: DOE NORMAAL

Zou het helpen om een rijtje te maken van wat je moet/wil regelen en dan even aan de kant te leggen? Kun je stoppen met bedenken wat je moet bedenken en het misschien wat beter even loslaten...

Ik heb m'n eerste drie voorstellingen gehad. M'n knie is officieel overleden, maar de eerste duizend mensen in het publiek waren enthousiast. Applaus blijft heerlijk O+ O+
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_217311344
Ik ben op reis
Werewolf
pi_217311388
@Hupje :*

@Schanu's hoofd: doe eens even normaal ;) :*
Maar wat vervelend! Hopelijk gauw wat meer rust in je hoofd!
pi_217311720
Ah, @Schanu, rustig aan doen en alles op z’n tijd!
Goeie tip denk ik van tink om alles op te schrijven zodat je zeker weet dat je het niet vergeet, maar het voor nu wel los kan laten hopelijk.
En elke keer als je iets bedenkt, schrijf je het er gewoon bij.

@tink89. Wat gaaf die optredens! Heel gaaf als je ziet dat mensen enthousiast worden van hetgeen je neerzet! Hoeveel optredens nog te gaan?
  maandag 7 april 2025 @ 15:12:50 #26
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217312484
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 13:21 schreef hilliebillie het volgende:
Ah, @:schanu, rustig aan doen en alles op z’n tijd!
Goeie tip denk ik van tink om alles op te schrijven zodat je zeker weet dat je het niet vergeet, maar het voor nu wel los kan laten hopelijk.
En elke keer als je iets bedenkt, schrijf je het er gewoon bij.

@:tink89. Wat gaaf die optredens! Heel gaaf als je ziet dat mensen enthousiast worden van hetgeen je neerzet! Hoeveel optredens nog te gaan?
Nog 6. We spelen drie weekenden vrijdagavond, zatavond en zondagmatinee. Daarna twee vakantie om bij te tanken ;)
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_217312498
Ja, ff alles opschrijven helpt mijn hoofd ook altijd wel om het los te laten. Ik maak dan zo'n afvinklijstje in de notifies van m'n telefoon.

Kleine update over het moskeebezoek: ik heb de directrice van school gemaild met de boodschap dat ik hoorde dat R's klas een moskee gaat bezoeken, dat ik ervan uitga dat dit gebeurt in het kader van kennismaking met verschillende religies met als doel het stimuleren van wederzijds begrip, dat ik een heel waardevol uitgangspunt vind en dat ik hier volledig achtersta, maar dat ik het wel belangrijk vind dat, om het echt wederzijds te laten zijn, er ook aandacht is voor andere geloofstradities. Bijvoorbeeld door ook een synagoge of een (Rooms-)katholieke kerk te bezoeken. En ik heb haar gevraagd of dit ook op de planning staat.

Ze mailde terug dat het bezoek op uitnodiging van de Moskee is (ik hoorde dat de moskee alle scholen in de regio heeft aangeschreven), dat er geen andere bezoeken gepland staan, maar dat, wanneer er uitnodigingen komen van andere gebedshuizen, ze hier zeker op in zullen gaan.

Ik heb terug gemaild dat R vertelde dat er in de klas regelmatig spanningen zijn rondom geloof, zoals opmerkingen in de trant van “God is stom” of kritiek op de ramadan en dat dit m.i. aangeeft dat er behoefte is aan een bredere kennismaking met verschillende overtuigingen. Dus dat het belangrijk is dat de school niet enkel ingaat op de uitnodiging van de Moskee, maar, in de wetenschap dat de kans klein in dat ook andere geloofsovertuigingen een uitnodiging sturen, zelf óók actief op zoek gaan naar andere perspectieven. Anders zijn ze straks aan het einde van groep 8 enkel bij de moskee op bezoek geweest en hebben ze geen kennis gemaakt met andere geloven. Dat strookt niet met de kernwaarden van een openbare school en is niet echt bevordelijk voor het oplossen van de tweedeling in de klas, lijkt me.

En om niet alleen maar kut te roepen maar ook bij te dragen aan een oplossing, heb ik voorgesteld om zelf een katholieke kerk en een synagoge te benaderen om te vragen of ze open staan voor een klassenbezoek.

Zo. Dat jullie het even weten. :Y)
pi_217313340
Zo, vanmiddag om 2 uur startte ik met sauzen en om 5 uur stopte ik. Net over de helft ben ik en het is mooi :) Superstrak al zeg ik het zelf. Bedankt Youtube en dure verf en rollers.
Qua plafond hoef ik alleen de werkkamer nog, joepie!

Ik ga woensdag of donderdag verder, plafond moet voor vrijdag af zijn omdat dan de elektricien komt om de spotjes af te monteren. Maar mijn handen moeten ff rust.

Wat goed dat je het gevraagd hebt Spring.

Superstoer van het optreden Tink!
pi_217314485
Lekker @exode!

Als het goed is komt onze keuken morgen, de vloerenman heb ik voor eind van de week gevraagd, dan kan hij de eventueel nog nodige plinten bevestigen als de keuken erin zit. Er liggen nog stukjes plint, hij wist niet of de keukenmannen het zouden doen of niet.
pi_217314571
Lekker bezig exode!

Wat fijn Nijna, morgen de keuken!
pi_217314646
Mijn hoofd staat ook eindelijk wat meer na inrichten. Dus net kurk op rol besteld voor de werkkamer en verloofde gaat met haar vader een pegboard maken als kapstok, voor in het halleTJE want ja we hebben nu net als normale mensen een halletje voor schoenen, schooltassen en jassen.

Fijn de keuken Nijna! Ik was al vergeten dat donderdag een deel van de Ikea keuken binnenkomt. 1 kast en wat los spul maar moet wel even denken waar ik dat ga opslaan.

Morgen klusloos, geen werkmannen, zelf doe ik ook ff niets. Nou ja, niets, werken, niets fysieks.

Deze week nog even met B naar de Jamin, volgende week gaat ie op schoolkamp en mijnheer wil Warheads etc mee.
pi_217315469
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 20:38 schreef exode het volgende:
Mijn hoofd staat ook eindelijk wat meer na inrichten. Dus net kurk op rol besteld voor de werkkamer en verloofde gaat met haar vader een pegboard maken als kapstok, voor in het halleTJE want ja we hebben nu net als normale mensen een halletje voor schoenen, schooltassen en jassen.

Fijn de keuken Nijna! Ik was al vergeten dat donderdag een deel van de Ikea keuken binnenkomt. 1 kast en wat los spul maar moet wel even denken waar ik dat ga opslaan.

Morgen klusloos, geen werkmannen, zelf doe ik ook ff niets. Nou ja, niets, werken, niets fysieks.

Deze week nog even met B naar de Jamin, volgende week gaat ie op schoolkamp en mijnheer wil Warheads etc mee.
Schiet bij jullie ook al aardig op zo. Succes met tetrissen met het keukenspul. Geniet van je klusloze dagje.

Ik heb de vloer deels met nieuw papier bekleed zodat de keukenmannen hopelijk een beetje schoon hun spul neer kunnen zetten, zal ze instrueren dat ze niet over de stoffige stukken moeten lopen. Benieuwd of dat werkt... Ik heb geen idee hoe laat ze komen morgen, dus ik ga maar op tijd uit bed.
pi_217315495
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 20:53 schreef Nijna het volgende:

[..]
Wat voor bloemen-/kruidenmengsel is dat? Misschien vind ik dat tzt ook wel wat.
Fijn zo'n klusjesdag in de tuin!
Hier kan je een paar voorbeelden zien:
https://yarinde.nl/blogs/(...)atief-voor-het-gazon

@hilliebillie wauw wat mooi die plant! O+ Echt heel bijzonder zo.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217315566
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 22:37 schreef Mushanga71 het volgende:
Oh, wow Hillie, dit is echt heel prachtig gedaan O+ Goede oplossing voor zo midden in je woonkamer, zeker als de planten wat breder gaan groeien :Y

Heerlijk @:Nijna dat je ouders komen helpen poetsen :) Als ik alleen al aan de stofrotzooi denk die hier van de hal af kwam... Lekker zo, die laatste loodjes.

@:Candaasje, hoe ga jij dat doen met jouw tuin, haal je alles eruit en dan het zaad er in?
Ik neig nu ook meer die kant op ipv gewone graszoden. De eerste jaren is gras prachtig, maar toch, het onderhoud, het sproeien telkens en dan later een mostuin omdat ik gewoon niet kan verticuteren... En bloemetjes O+ Mollen zijn dan ook geen probleem meer. Ben sowieso niet van strak en aangeharkt.
Moet me nog verder inlezen, maar las ook ergens dat het éénjarige bloemen zijn. En ik zie het niet zitten om elk jaar opnieuw te zaaien, want vogels. Als ik nu zie wat een bende eksters met het mos hebben gedaan :')
Voor de konijnenren hoef ik er nog amper wat uit te halen :') Ik ben alleen benieuwd of het snel genoeg kan groeien om opgewassen te zijn tegen die twee monsters. Vorig jaar legden we grasmatten en konden ze er pas na twee weken op. Ze hebben er toen wel heel de zomer mee kunnen doen, maar het lange natte najaar/winter heeft wel veel van het gras gevergd.

De rest van de tuin heb ik niet echt een grasveld, (er ligt wel gras, maar het is niet vlak, het is meer bosgrond :P ) maar ik heb wel wat plekken die wat kleurrijker mogen. Daarvoor heb ik meerjarig bijenspul gekocht. Eens zien of dat wil opkomen, tot nu toe komt er ook vanuit zichzelf al vanalles aangewaaid dus ik denk dat het qua bodem wel goed zit.

Ik kocht het graszaadmengels voor de konijnen, en een zakje Blije Bijen Mengsel voor de rest van de tuin (en om nog uit te delen later deze maand.) Rib uit het lijf wel, dus beter slaat het aan :{w
https://shop.bio-ron.com/(...)ngsel-iv/?pcatID=110
pi_217318365
Goed bezig, Exode! Hier moet ook zoveel gebeuren nog. Maar ik weet nog niet of ik jouw posts als een aanmoediging of een waarschuwing zie :P :D

Haha Candaasje, ik vrees dat dit ook geen lang leven beschoren zal zijn tbh. Konijnen vreten idd als gekken. :D

Vanmorgen de juf gesproken. Ze gaf aan dat ze regelmatig contact heeft gezocht met pastoors, rabbijnen en dominees maar dat ze er nog nooit een bereid had gevonden om een klas te ontvangen. Maar dat ze er zeker voor open staat.

Dus thuis meteen de katholieke kerk om de hoek van de school gebeld, evenals de protestantse kerk en een spiritueel centrum hier in de buurt. Alle drie geven ze aan regelmatig schoolklassen te ontvangen maar nog nooit een verzoek hadden gehad van de basisschool van mijn dochter. Ik heb meteen de gegevens genoteerd en naar de juf gemaild. Ze heeft beloofd contact op te nemen.

De synagoge en het Humanistisch verbond waren telefonisch niet bereikbaar dus die heb ik gemaild
  dinsdag 8 april 2025 @ 13:55:33 #36
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_217318853
Mooi dat die moslim vaders jou ook in beweging gezet hebben dus!
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_217318888
quote:
17s.gif Op dinsdag 8 april 2025 13:55 schreef oh-oh het volgende:
Mooi dat die moslim vaders jou ook in beweging gezet hebben dus!
Nou idd. Anders zit ik me toch maar te vervelen!
pi_217319580
Iets totaal anders maar wel een discussie/gesprek waard.

Wat en hoe leren jullie je kinderen over ‘stranger danger’?

Er was hier laatst het 1 en ander gebeurd bij een speeltuin rondom een ‘vreemde, vriendelijke’ man.
Heeft o.a bij het spelen/stoeien een 8 jarige opgepakt en in de nek gekust.
Er gaan nu meer verhalen rond.
Mijn kinderen zijn er niet bij betrokken maar wel klasgenoten en leeftijdsgenoten.
De moeder van A’s beste vriend lichtte mij in. -O-
pi_217319729
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 april 2025 15:50 schreef vencodark het volgende:

Er was hier laatst het 1 en ander gebeurd bij een speeltuin rondom een ‘vreemde, vriendelijke’ man.
Mijn kinderen zijn er niet bij betrokken maar wel klasgenoten en leeftijdsgenoten.
Getver. Is de politie ingelicht?

Ik heb sowieso heel vaak gesprekken met m'n jongste als: "Je bent daar en daar, en als je ergens anders naartoe gaat, móet ik het weten. Je komt eerst naar huis om het te melden. Je gaat nooit met iemand mee, óók niet als het de ouder van een vriend(innet)je is, óók niet als ze zeggen dat ik ze heb gestuurd of er iets met mij is gebeurd. Altijd eerst naar huis."

En als ik zou weten dat er daadwerkelijk een creep rondloopt zoals jij omschrijft, zou ik ze niet meer zonder toezicht alleen buiten laten spelen. Gevaar is er altijd, maar als je wéét dat er daadwerkelijk een rondloopt die ook al iets heeft geflikt, zou ik het risico niet durven nemen. Dan maar ff wat dichter bij huis spelen of meegaan wanneer het kan. Vandaag zoent ie een kind in de nek; morgen sleept ie er mss een mee z'n busje in.
pi_217319858
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 april 2025 15:50 schreef vencodark het volgende:

Ik geloof niet echt in stranger danger. Ik geloof meer in het risico van bekenden (buurt, school, sport, hobby). Met reden.
Dat is ook in aantallen een veel gevaarlijkere groep.
Dus wij leren onze kinderen (waar mogelijk :X) dat hun lijf van hen is en zij erover beslissen.

Leuke klokhuis over en ook recent een jeugdjournaal maar dat laatste moet ik nog kijken.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_217319904
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 april 2025 16:19 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik geloof niet echt in stranger danger. Ik geloof meer in het risico van bekenden (buurt, school, sport, hobby). Met reden.
Dat is ook in aantallen een veel gevaarlijkere groep.
Dus wij leren onze kinderen (waar mogelijk :X) dat hun lijf van hen is en zij erover beslissen.

Leuke klokhuis over en ook recent een jeugdjournaal maar dat laatste moet ik nog kijken.
Nee, die term moet je in dit geval niet te letterlijk nemen.
Daarnaast ook hoe je kinderen kan waarschuwen of leren omgaan met dit soort mensen/signalen/situaties. :)
pi_217319914
@-Spring Ik sprak haar zaterdag en ze waren toen nog met de ouders van de betrokkenen kinderen bezig een enigszins duidelijk verhaal op papier te zetten zodat ze inderdaad een melding kunnen maken.
pi_217319999
Ik vind buurt(genoten) ook wel onder 'strangers' vallen.

Een vriendinnetje van R is tijdens het fietsen door een puberjongen die in de straat bleek te wonen bij dr nek van dr fiets getrokken en seksueel betast en een klasgenootje werd in de speeltuin gedwongen om handelingen te verrichten bij een jochie uit dezelfde wijk als zij.

Beiden kenden ze de jochies niet.

Onder welke categorie vind jij deze ventjes vallen?
pi_217320461
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 april 2025 16:40 schreef -Spring het volgende:
Ik vind buurt(genoten) ook wel onder 'strangers' vallen.

Een vriendinnetje van R is tijdens het fietsen door een puberjongen die in de straat bleek te wonen bij dr nek van dr fiets getrokken en seksueel betast en een klasgenootje werd in de speeltuin gedwongen om handelingen te verrichten bij een jochie uit dezelfde wijk als zij.

Beiden kenden ze de jochies niet.

Onder welke categorie vind jij deze ventjes vallen?
Strangers
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_217320491
Het is trouwens niet dat ik niet geloof dat onbekenden dit kunnen doen. Het is dat het gevaar bij bekenden vele malen groter is. Het aantal kinderen dat seksueel wordt gewatdanookt door een bekende is vele malen groter dan door een vreemde.

In dat licht vind ik de term stranger danger niet wenselijk omdat die impliceert dat je vooral moet oppassen voor de enige man in de bosjes en voorbij gaat aan het risico van die gezellige buurman waar je kind de hond voor uitlaat.
pi_217320910
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 april 2025 17:50 schreef Vanyel het volgende:
Het is trouwens niet dat ik niet geloof dat onbekenden dit kunnen doen. Het is dat het gevaar bij bekenden vele malen groter is. Het aantal kinderen dat seksueel wordt gewatdanookt door een bekende is vele malen groter dan door een vreemde.

In dat licht vind ik de term stranger danger niet wenselijk omdat die impliceert dat je vooral moet oppassen voor de enige man in de bosjes en voorbij gaat aan het risico van die gezellige buurman waar je kind de hond voor uitlaat.
Nee, natuurlijk. Dat ben ik met je eens.
In dit geval was het ook in het kader van die gebeurtenis bij de speeltuin en de term ‘stranger danger’ was even een alom vattende term voor mijn vraag.
pi_217321283
Als er dat soort dingen gebeuren dan zou ik dat aangrijpen om het er met de kinderen over te hebben.
Intussen zijn ze al 15 en 17, maar nu hebben we het over loverboys, sexting, en weet ik wat er al niet meer gebeurd.
pi_217321429
Doen we ook en al eerder natuurlijk. :)
pi_217321979
Ik benoem dat soort dingen altijd vrij expliciet. Als in: niet iedereen heeft het beste met je voor. Dus kijk uit.
Als we ergens zijn spreken we ‘veilige mensen’ uit. Dat zijn wijzelf, tantes, opa’s en oma’s, mijn beste vrienden.

Verder hebben ze eigenlijk altijd een gps-belhorloge om als ze alleen op straat zijn, dan kunnen ze bellen als ze een vraag hebben (mag ik met die buurman mee? Nee.)

En verder is het vooral ook hopen dat het ze gewoon niet gebeurt. Je hebt er ook maar deels écht controle over helaas -O-
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_217322025
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2025 22:19 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Voor de konijnenren hoef ik er nog amper wat uit te halen :') Ik ben alleen benieuwd of het snel genoeg kan groeien om opgewassen te zijn tegen die twee monsters. Vorig jaar legden we grasmatten en konden ze er pas na twee weken op. Ze hebben er toen wel heel de zomer mee kunnen doen, maar het lange natte najaar/winter heeft wel veel van het gras gevergd.

De rest van de tuin heb ik niet echt een grasveld, (er ligt wel gras, maar het is niet vlak, het is meer bosgrond :P ) maar ik heb wel wat plekken die wat kleurrijker mogen. Daarvoor heb ik meerjarig bijenspul gekocht. Eens zien of dat wil opkomen, tot nu toe komt er ook vanuit zichzelf al vanalles aangewaaid dus ik denk dat het qua bodem wel goed zit.

Ik kocht het graszaadmengels voor de konijnen, en een zakje Blije Bijen Mengsel voor de rest van de tuin (en om nog uit te delen later deze maand.) Rib uit het lijf wel, dus beter slaat het aan :{w
https://shop.bio-ron.com/(...)ngsel-iv/?pcatID=110
Ik zag de prijzen...dus je mag dan wel verwachten dat het wat doet. Ben benieuwd :) Wat je al niet overhebt voor je konijnen ;)
Hier waait ook vanalles aan: paardebloemen :') en die appeltak was er ook ineens. Wel leuk, een aangewaaide varen. Elke herfst legt ie het loodje om vervolgens nog groter terug te groeien. Die staat naast de schutting dus laat ik mooi staan.

Ben ik nu wel zover dat ik, door het droge weer, in staat ben het mos eruit te gaan pulken en dan toch maar iets te gaan zaaien. Maar gras of toch bloemenmengsel? Het is 25m2. Weet niet hoe bloemen er in de winter bijhangen/liggen. Gras is natuurlijk altijd groen. Zelfs het mos is groen. Nouja, nu ist geel want ik vond het zonde van het water om mos te gaan sproeien en mn tuinslang is naar de ratsmodee }:|

Zoon is zn dure oortjes kwijt. Was een dramaaa. Paar keer naar school gereden, want de app gaf aan dat ze daar buiten ergens waren. Nope. Nog ergens heen gereden waar ie geweest was. Nope. Hij baalt ervan en ik ook.
If they say
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')