Volgens de NOS heeft een verbod 94 voorstanders. Zonder de VVD zijn dat er 70.quote:Op dinsdag 1 april 2025 18:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zonder de VVD zou het 75 tegen 75 zijn.
Je had natuurlijk ook de post kunnen lezen die ik eerder had gelinkt, maar goed dan herhaal ik het nog maar even. De voorstellen van de VVD zijn vrijwel volledig onhoudbaar, alleen al omdat er van te voren aangetoond moet worden dat het verbod te handhaven is. We weten nu al dat dat onmogelijk is. Daarnaast biedt de uitzondering voor verenigingen mogelijkheden genoeg voor buurten die nu toch vaak al gezamelijk kopen dat te blijven doen. En wie gaat er controleren of er iemand in die buurt zo'n papiertje heeft?quote:Jij stelde dat het 'er niet van komt'. Kun je dat nou eindelijk eens verduidelijken? Want jouw suggestie dat de VVD spelbreker gaat zijn snijdt geen hout.
Normaal gesproken is dit excuses en klaar. Maar Faber escaleert alleen maar door haar opstelling en omgangsvormen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 18:45 schreef Szura het volgende:
Aan de commentaren eind van de middag te zien gaan de slapjanussen in de coalitie morgen weer niet doorbijten op Faber
Het blijft bijzonder dat de Islam zo vaak beticht wordt omdat ze zogenaamd middeleeuwse wet en regelgeving zouden willen invoeren, terwijl het nu juist weer de anti Islampartij is die deze middeleeuwse standaarden in de tweede kamer prediken.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:35 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Drugs legaliseren en alle capaciteit inzetten om criminelen vast te houden.
Iedereen 24 uur op zijn cel laten zitten zodat er minder begeleiding nodig is.
Van mijn part zetten we het leger in om cellen te bewaken.
Ik zat ernaast. AD meldt dat PVV, BBB, FvD, SP en JA21 tegen blijven. Dat zijn 53 zetels. Tel daar de 24 zetels van de VVD bij op en je zit op 77 zetels. Je hebt dus gelijk: de VVD is nodig.quote:Op dinsdag 1 april 2025 18:56 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Volgens de NOS heeft een verbod 94 voorstanders. Zonder de VVD zijn dat er 70.
Nee, ik geloof niet de VVD de keutel intrekt. Dit is hoe de VVD haar handhavingseisen verwoordt:quote:Je had natuurlijk ook de post kunnen lezen die ik eerder had gelinkt, maar goed dan herhaal ik het nog maar even. De voorstellen van de VVD zijn vrijwel volledig onhoudbaar, alleen al omdat er van te voren aangetoond moet worden dat het verbod te handhaven is. We weten nu al dat dat onmogelijk is. Daarnaast biedt de uitzondering voor verenigingen mogelijkheden genoeg voor buurten die nu toch vaak al gezamelijk kopen dat te blijven doen. En wie gaat er controleren of er iemand in die buurt zo'n papiertje heeft?
Daarom zie ik het niet gebeuren. En als het er al van komt zal het sowieso de eerste paar jaar nauwelijks iets veranderen, waardoor de VVD genoodzaakt zal zijn de steun in te trekken omdat het verbod niet gehandhaafd kan worden.
Bovendien hebben wel al enkele jaren een totaalverbod gehad, dus op de vraag 'is het te handhaven' hebben we al een antwoord.
Politie en gemeenten zijn groot voorstander van een totaalverbod en zullen dus aangeven dat handhaafbaar is. Bovendien is de verwachting dat handhaving minder hard nodig is naarmate de jaren verstrijken en een verbod meer en meer raakt ingeburgerd. Hulpdiensten en lokale overheden zullen ook duidelijk maken dat noodzakelijk is om een eerste stap te zetten, zelfs als je niet meteen elk knalletje kunt uitbannen.quote:Er komt een effectief handhavingsplan van politie en gemeenten. Daarbij eisen we van het kabinet dat de handhaving op illegaal vuurwerk wordt geïntensiveerd, in de volle breedte en wel direct. Hierbij verwachten we zichtbare inspanningen van de steden die al eerder een afsteekverbod instelden.
Bron
VVD is volgens mij altijd nodig, maar die laten de politiebond niet eerst juichverhalen schrijven om het daarna in te trekken, dan worden ze de anti-politie partij ipv de partij van law and order.quote:Op dinsdag 1 april 2025 19:41 schreef Szura het volgende:
Ligt eraan wat DENK doet @:koosvogels, als die steunen is de VVD niet nodig in de Tweede Kamer
Sommige gemeenten. Maar dat zegt niets, ze moeten bewijzen dat het handhaafbaar is. Dat kunnen ze niet.quote:Op dinsdag 1 april 2025 19:28 schreef KoosVogels het volgende:
Politie en gemeenten zijn groot voorstander van een totaalverbod en zullen dus aangeven dat handhaafbaar is.
Oke, dat kun je vinden. Mijn inschatting is dat het verbod er komt.quote:Op dinsdag 1 april 2025 19:54 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Sommige gemeenten. Maar dat zegt niets, ze moeten bewijzen dat het handhaafbaar is. Dat kunnen ze niet.
Daarnaast heeft de VVD nog helemaal nergens mee ingestemd, ondanks de jubelberichten in de media. Het debat moet nog komen, dus over keutels intrekken kun je het simpelweg niet hebben.
Het is niet handhaafbaar. Dat is bewezen. De VVD zou zich dus belachelijk maken door net te doen alsof 'ja hoor' van politie en sommige gemeenten voldoende is.
Je hebt gelijk, dan is het 76 tegen 74 in het voordeel van de voorstanders van een verbod.quote:Op dinsdag 1 april 2025 19:41 schreef Szura het volgende:
Ligt eraan wat DENK doet @:koosvogels, als die steunen is de VVD niet nodig in de Tweede Kamer
VVD heeft op de website staan dat ze voor het vuurwerkverbod zijn: https://www.vvd.nl/nieuws(...)ilige-jaarwisseling/quote:Op dinsdag 1 april 2025 19:54 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Sommige gemeenten. Maar dat zegt niets, ze moeten bewijzen dat het handhaafbaar is. Dat kunnen ze niet.
Daarnaast heeft de VVD nog helemaal nergens mee ingestemd, ondanks de jubelberichten in de media. Het debat moet nog komen, dus over keutels intrekken kun je het simpelweg niet hebben.
Het is niet handhaafbaar. Dat is bewezen. De VVD zou zich dus belachelijk maken door net te doen alsof 'ja hoor' van politie en sommige gemeenten voldoende is.
Leuk, maar dat is verreweg het grootste gedeelte illegaal vuurwerk. Met legaal vuurwerk kun je daadwerkelijk helemaal niets opblazen. Hoezo verwacht je dat die schade gaat verdwijnen?quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:27 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Uiteraard betaal je nu ook gewoon voor de zorgkosten voor de vuurwerkslachtoffers en de opgeblazen verkeersborden, etc. Heb je daar wel toestemming voor gegeven?
Miljarden? Ha ha. Bron?quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Oud en nieuw kost de samenleving miljarden per jaar
Leuk, maar het grootste gedeelte daarvan is illegaal vuurwerk. En die schade wordt veroorzaakt door mensen die het wel leuk vinden om even te gaan rellen. Dat blijft gewoon. Het is echt ontzettend naïef om te denken dat die allemaal opeens modelburgers worden en dat ze zonder legaal vuurwerk de boel niet zullen afbreken als ze de kans krijgen. En nee, het wordt allemaal echt niet opeens op magische wijze handhaafbaarder dan het nu al is, want die handhaving is de laatste jaren gewoon volledig met de pet mee naar gegooid. Dat gaat ook allemaal extra geld kosten. Niet voor niets pleit de VVD voor een goed plan voor de handhaving, waarbij die sterk moet worden geïntensiveerd. Blijkbaar gebeurde dat toch niet genoeg dan hè. Maar hoe ze dat voor zich zien en wie dat dan moeten doen?quote:en een goed deel daarvan is toe te schrijven aan vuurwerk (acute zorg, mensen met permanente schade, schade op straat). Dus geen cent kwijt klopt niet.
Natuurlijk wel, belastinggeld is gewoon mijn portemonnee. En die van jou.quote:Er gaat ook geen cent rechtstreeks van jouw portemonnee naar die schadeloosstelling.
Doordat die meer opvalt en dus makkelijker te handhaven is. En de kinderen niet meer eerst legaal vuurwerk kopen met hun vader om als ze 15/16 zijn over te stappen op illegaal. Zo'n 'traditie' sterft uit, zoals roken in de kroeg uit stierf en al heel snel niemand dat meer deed ondanks dat men dacht dat het niet handhaafbaar was.quote:Op dinsdag 1 april 2025 20:47 schreef Zelva het volgende:
[..]
Leuk, maar dat is verreweg het grootste gedeelte illegaal vuurwerk. Met legaal vuurwerk kun je daadwerkelijk helemaal niets opblazen. Hoezo verwacht je dat die schade gaat verdwijnen?
Ik ken jou als niet onredelijk. Hoe wil je anders de enorme puinhoop met oud en nieuw oplossen en de hulpverleners tegemoet komen? Hoe wil je zorgen dat geen enkele hulpverlener meer banger is voor oud en nieuw dan voor een andere drukke nacht, zoals koningsnacht of carnaval?quote:Op dinsdag 1 april 2025 21:01 schreef Janneke141 het volgende:
Goed systeem blijft het toch wel. Als een bestaand verbod niet werkt, gewoon nog meer verbieden.
nou 10 miljoen okquote:Op dinsdag 1 april 2025 17:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Oud en nieuw kost de samenleving miljarden per jaar
VVD heeft alle gevangenissen gesloten tegelijk met de bejaardenhuizenquote:Op dinsdag 1 april 2025 17:56 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Als je je middelvinger opsteekt naar de samenleving verdien je een motie van wantrouwen.
Het is toch een bananen republiek als je geen eens criminelen hun straf kan laten uitzitten.
Dat maakt de dag dan weer goed.quote:Op dinsdag 1 april 2025 21:18 schreef klaasweetalles het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
als ik iets niet wil tekenen dan teken ik niet
Het is altijd een beetje flauw om aan iemand die uitlegt waarom een bepaalde voorgestelde oplossing in zijn of haar optiek niet werkt, om een pasklare oplossing te vragen. Die heb ik natuurlijk ook niet.quote:Op dinsdag 1 april 2025 21:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ken jou als niet onredelijk. Hoe wil je anders de enorme puinhoop met oud en nieuw oplossen en de hulpverleners tegemoet komen? Hoe wil je zorgen dat geen enkele hulpverlener meer banger is voor oud en nieuw dan voor een andere drukke nacht, zoals koningsnacht of carnaval?
Gewoon niet op komen dagen of iig niks zeggen bij dat debat, 1 keer tegen je gevoel in stemmen en je bent er. Dat lijkt me redelijk waarschijnlijk.quote:Op dinsdag 1 april 2025 21:18 schreef Hexagon het volgende:
NSC zal het morgen wel weer leuk gaan hebben om Faber de hand boven het hoofd te moeten houden.
Opdagen moet toch wel om een motie weg te stemmen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 21:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gewoon niet op komen dagen of iig niks zeggen bij dat debat, 1 keer tegen je gevoel in stemmen en je bent er. Dat lijkt me redelijk waarschijnlijk.
op zich heeft ze daar groot gelijk in natuurlijkquote:Op dinsdag 1 april 2025 21:18 schreef klaasweetalles het volgende:
Marleen de Rooy in het NOS Journaal van daarnet hield een slag om de arm. Er wordt van Faber een tegemoetkoming verwacht om de steun van de Tweede Kamer te verdienen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 21:18 schreef Hexagon het volgende:
NSC zal het morgen wel weer leuk gaan hebben om Faber de hand boven het hoofd te moeten houden.
rare politieke spelletjesquote:Op dinsdag 1 april 2025 21:18 schreef Hexagon het volgende:
Met die laatste alinea's ben ik het grotendeels eens. Dat het respect voor gezag weer terug moet steun ik volledig. Dat we een land zijn met de meest rumoerige klassen met de minste discipline verbaast mij niet (ik sta elke 2 weken 1,5 uur voor 16 14-15 jarigen, jaarlijks met meer tegenzin), maar het zou wel al een enorme alarmbel moeten laten af gaan. Het respect voor politie, hulpverleners, leerkrachten en ouders is verdwenen, dat klopt.quote:Op dinsdag 1 april 2025 21:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is altijd een beetje flauw om aan iemand die uitlegt waarom een bepaalde voorgestelde oplossing in zijn of haar optiek niet werkt, om een pasklare oplossing te vragen. Die heb ik natuurlijk ook niet.
Ik heb al vrij uitgebreid uitgelegd dat een vuurwerkverbod in mijn optiek niet voldoet aan in elk geval het subsidiariteits- en effectiviteitsbeginsel. Dat is op zichzelf al een reden om het niet in te zetten; ook niet als er nog geen alternatief voor handen is. Dat hulpverleners of andere instanties erom vragen, is ook geen reden op zichzelf.
Ik zou nog mee kunnen gaan in een vuurwerkverbod als het samen zou gaan met flankerend beleid en daar moet volgens mij de oplossing in gezocht worden: wat we al tijden zien is een ontwikkeling waarin zo'n beetje iedere vorm van gezag of traditionele hiërarchie wordt ondermijnd; of het nu gaat om politieagenten, medisch personeel of onderwijzers, het is bon ton om die allemaal (niet noodzakelijk fysiek) aan te vallen. Daarnaast is de effectiviteit van dat gezag belabberd en de sociale controle steeds meer afwezig, waardoor er een cultuur ontstaan is waarin zo'n beetje alles mag, mits je niet gepakt wordt. De ellende rond oud & nieuw is daar slechts één gevolg van. Aan dit alles ligt een hele reeks aan oorzaken ten grondslag, en heel misschien is het vuurwerk afsteken er daar wel eentje van, maar het is een totale illusie om dan een zo'n onderdeel te gaan verbieden en een verbetering te verwachten. Sterker nog, het is een verbod wat vanwege gebrek aan mankracht nauwelijks te handhaven is en het idee dat je alles kan doen zo lang er maar geen agent in de buurt is (of: als je met zo veel lompe mensen bent dat ze je toch niet aan gaan pakken) zal er alleen maar van aangroeien.
De maatschappij, dat ben jij. En ik spreek jou uiteraard niet persoonlijk aan, want je hebt het hart wel op de goede plek. Maar als we een cultuuromslag in de samenleving willen hebben zodat de mensen in publieke dienst 365 dagen per jaar normaal hun werk moeten doen, dan moeten daar een heleboel mensen voor aan het werk. Dat vraagt wat van onderwijs, van politie en justitie, van media - en het vraagt allereerst een voorbeeldfunctie van de politiek. Maar hoe het voorbeeld van de politiek op dit moment is hoef ik je denk ik niet uit te leggen.
Bij de stemming die waarschijnlijk na de lunchpauze plaats zal vinden, niet bij het debat.quote:Op dinsdag 1 april 2025 21:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Opdagen moet toch wel om een motie weg te stemmen.
Maar dan mag ze lekker buiten het kabinet gelijk gaan hebben voor zichzelf.quote:Op dinsdag 1 april 2025 21:26 schreef TLC het volgende:
[..]
op zich heeft ze daar groot gelijk in natuurlijk
dit wijf is gewoon debiel en gestoordquote:Op dinsdag 1 april 2025 21:26 schreef TLC het volgende:
[..]
op zich heeft ze daar groot gelijk in natuurlijk
Ik bedoelde meer in het algemeen: niks ondertekenen als je het zelf niet wiltquote:Op dinsdag 1 april 2025 21:36 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
dit wijf is gewoon debiel en gestoord
wat hebben vrijwilligers direct met instroom te maken?
nou , naar mijn mening is het een spelletje van partijen om de beer te laten dansenquote:Op dinsdag 1 april 2025 21:36 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
dit wijf is gewoon debiel en gestoord
wat hebben vrijwilligers direct met instroom te maken?
coenradi had gelijk ze had gewoon moeten tekenen dan was dit spel uitgedoofd als een nachtkaarsjequote:Op dinsdag 1 april 2025 21:40 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Coenradi bij vandaag inside is ook duidelijk afstand aan het nemen van de PVV. Maandenlange sollicitatie voor bij een andere partij.
dat kan nietquote:Op dinsdag 1 april 2025 21:42 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Faber had er al lang uitgezet moeten worden na haar Rusland propaganda.
Zeker. Ben het ook wel met haar eens, maar het is opmerkelijk dat ze eerst in de media afstand neemt van Faber en nu ook met die toon in een tv programma gaat zitten. Vanuit politiek journalist oogpuntquote:Op dinsdag 1 april 2025 21:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
coenradi had gelijk ze had gewoon moeten tekenen dan was dit spel uitgedoofd als een nachtkaarsje
coenradi is een tikkie onervarenquote:Op dinsdag 1 april 2025 21:43 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Zeker. Ben het ook wel met haar eens, maar het is opmerkelijk dat ze eerst in de media afstand neemt van Faber en nu ook met die toon in een tv programma gaat zitten. Vanuit politiek journalist oogpunt
https://www.telegraaf.nl/(...)d-om-sorry-te-zeggenquote:Henri Bontenbal: 'Faber heeft tot morgenochtend om sorry te zeggen'
21:30
Video
Het CDA eist excuses van asielminister Faber voor haar weigering om lintjes aan vrijwilligers te geven. Anders zegt partijleider Bontenbal, wiens steun belangrijk is voor de asielplannen van de PVV-bewindsvrouw, het vertrouwen in haar op.
Ervaring genoeg in de politiek, loopt er al sinds 2004 rond. Die mikt op een andere partij. Misschien terug naar de VVD, maar waarschijnlijker JA21 lijkt me. Of gaat haar partij Leefbaar weer landelijk?quote:Op dinsdag 1 april 2025 21:43 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Zeker. Ben het ook wel met haar eens, maar het is opmerkelijk dat ze eerst in de media afstand neemt van Faber en nu ook met die toon in een tv programma gaat zitten. Vanuit politiek journalist oogpunt
Wederom, lees je wel wat je zelf linkt? Je doet nogal laconiek over die voorwaarden, maar die zijn fundamenteel. Zoals je kunt lezen:quote:Op dinsdag 1 april 2025 20:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
VVD heeft op de website staan dat ze voor het vuurwerkverbod zijn: https://www.vvd.nl/nieuws(...)ilige-jaarwisseling/
Ja, met voorwaarden, maar het hoofdstandpunt blijft het voor net verbod zijn. Zo interpreteren media het, zo concludeert de politiebond.
Dus vuurwerk wordt sowieso niet volledig uitgesloten. Van een totaalverbod is geen sprake wat de VVD betreft. Komt in de media niet aan de orde want die zijn voor een verbod.quote:1. Er komt een effectief handhavingsplan van politie en gemeenten. Daarbij eisen we van het kabinet dat de handhaving op illegaal vuurwerk wordt geïntensiveerd, in de volle breedte en wel direct. Hierbij verwachten we zichtbare inspanningen van de steden die al eerder een afsteekverbod instelden.
2. Een veilige jaarwisseling sluit vuurwerk niet volledig uit. In de wet leggen we vast dat de burgemeester een ontheffing kan geven aan een vereniging die op lokaal niveau consumentenvuurwerk afsteekt, voor de buurt. En we geven ruim baan aan de lokale vuurwerkshows.
Dus eerst moeten politie en gemeenten bewijzen dat ze kunnen handhaven en de Kamer (dus de VVD want zij zijn de kingmakers hier) moet dan bepalen of aan die voorwaarden voldaan is. Dat gaat dus sowieso niet gebeuren voor het einde van het jaar, als het al gaat gebeuren. Als de politie en media het anders interpreteren kunnen ze gewoon niet lezen, dat is hun probleem.quote:Zij geven aan dat met een algeheel afsteek- en verkoopverbod de situatie wél beheersbaar is. Dit zal moeten blijken. Dat is de reden dat effectieve handhaving voorwaarde één is van de VVD om deze stap te zetten.
Als aan de voorwaarden zijn voldaan kunnen we deze stap zetten om Oudjaarsavond anders in te richten. Wanneer en dus vanaf welke jaarwisseling dat het geval is moet nog blijken uit de manier waarop aan deze voorwaarden invulling wordt gegeven. We willen dat de Tweede Kamer voordat een verbod daadwerkelijk ingaat de mogelijkheid krijgt om te beoordelen of aan deze voorwaarden is voldaan.
Dat heb ik de hele tijd gezegd, dat een gemeente wel de ontheffing moet doen (en misschien zelfs de aanschaf). Zie niet zo goed wat daar het probleem is. Gemeenten (of stadsdelen bij grotere steden) kennen al hun verenigingen prima.quote:Op dinsdag 1 april 2025 22:42 schreef Janneke141 het volgende:
En dus toch ambtenaren die moeten gaan verzinnen welke verenigingen er wel en geen toestemming krijgen om vuurwerk af te steken, en onder welke voorwaarden. Dat kan alleen maar goed gaan.
In de voorwaarde van de VVD staat niets over aanschaf hé. Daarnaast, iedere buurtvereniging zal dan meteen een vergunning aanvragen. Zelfs de 'wijk' met twee doodlopende straten in het gehucht van mijn ouders heeft een buurtvereniging.quote:Op dinsdag 1 april 2025 22:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat heb ik de hele tijd gezegd, dat een gemeente wel de ontheffing moet doen (en misschien zelfs de aanschaf). Zie niet zo goed wat daar het probleem is. Gemeenten (of stadsdelen bij grotere steden) kennen al hun verenigingen prima.
Praten tegen een muur is nog nuttiger.quote:Op dinsdag 1 april 2025 21:18 schreef klaasweetalles het volgende:
Dus nieuwe verenigingen hebben sowieso pech?quote:Op dinsdag 1 april 2025 22:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat heb ik de hele tijd gezegd, dat een gemeente wel de ontheffing moet doen (en misschien zelfs de aanschaf). Zie niet zo goed wat daar het probleem is. Gemeenten (of stadsdelen bij grotere steden) kennen al hun verenigingen prima.
Zou ze het zelf ondertekend hebben?quote:Op dinsdag 1 april 2025 23:08 schreef Faraday01 het volgende:
Ach ach ach Faber, het zal pijn gedaan hebben dit briefje aan de kamer te moeten sturen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |