Misschien kan het constitutioneel hof dat er ook nooit zal komen de plannen van tafel vegenquote:Op woensdag 26 maart 2025 18:49 schreef Janneke141 het volgende:
Oh ja, in het regeerakkoord was natuurlijk opgenomen dat NSC een voorstel mocht doen voor een idee dat toch nooit werkelijkheid wordt.
Nou dat hebben ze dan bij deze gedaan. Heeft geen draagvlak, is niet uitvoerbaar, enkeltje kliko, op naar het volgende kutplan.
Voor zover ik heb begrepen, is het wel de bedoeling dat de evenredige vertegenwoordiging blijft. Daarvoor zijn ook de 25 vereffeningszetels.quote:Op woensdag 26 maart 2025 19:21 schreef MichaelScott het volgende:
Een slap aftreksel van het Amerikaanse systeem wat uiteindelijk zal leiden tot een tweepartijenstelsel met wat splinterpartijtjes erbij die voor spek en bonen meedoen.
Voor welk probleem is dit nou echt een oplossing?quote:Op woensdag 26 maart 2025 19:28 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Voor zover ik heb begrepen, is het wel de bedoeling dat de evenredige vertegenwoordiging blijft. Daarvoor zijn ook de 25 vereffeningszetels.
Het idee van provinciale kandidatenlijsten en vereffeningszetels is eerder ontleend aan het Duitse kiesstelsel.
Jouw partij stemt voor een motie om criminele asielzoekers hier te houden en dus voor verval van het land.quote:Op woensdag 26 maart 2025 18:51 schreef Harvest89 het volgende:
Mooi om te zien dat ze zich daar bezig houden met de daadwerkelijke grote problemen in het land.![]()
Flikker toch op man.
Dat vraag ik me ook af.quote:Op woensdag 26 maart 2025 19:29 schreef Raw85 het volgende:
Voor welk probleem is dit nou echt een oplossing?
Calimerogedrag uit de poepluchtprovinciesquote:Op woensdag 26 maart 2025 19:29 schreef Raw85 het volgende:
[..]
nee dat gaat hem niet worden , te ingewikkeld , snapt geen mens iets vanquote:Op woensdag 26 maart 2025 18:47 schreef Jason22 het volgende:
Het kiesstelsel gaat flink op de schop, als het aan minister van Binnenlandse Zaken Judith Uitermark ligt. De NSC-minister stelt voor om 125 van de 150 Tweede Kamerleden te laten kiezen via regionale kiesdistricten.
Dat betekent dat een politieke partij voortaan niet meer één landelijke lijst met kandidaten samenstelt, maar dat er in twaalf districten afzonderlijke lijsten komen met regionale kandidaten. Ingewijden bevestigen berichtgeving hierover van RTL Nieuws woensdag.
Het doel van de wijziging is om de binding van de gekozene en kiezers in de regio te versterken. In het voorstel worden 125 Kamerleden in de regio’s gekozen en de andere 25 Kamerleden worden via zogenoemde vereffeningszetels verkozen.
De districten komen overeen met de provincies en het aantal Kamerzetels dat per district beschikbaar is, hangt af van het aantal inwoners. Dus hoe meer inwoners een provincie heeft, hoe meer zetels daar te verkiezen zijn voor de Tweede Kamer.
https://www.ad.nl/politie(...)es-gekozen~ab8a07fa/
er komen toch steeds minder ouderen he en die gaan elkaar helpen met de Groen Links voorzorgcirkelsquote:Op woensdag 26 maart 2025 19:18 schreef Buitendam het volgende:
De PVV doet met Agema een poging de thuiszorg te slopen. +
Misschien kan deze mevrouw zich daar beter mee bezig houden.
Dit plan is inderdaad vooral positief voor partijen als de SGP en BBB die hun stemmen in de provincies halen. Een stem in Zeeland is straks meer (zetel) waard dan een stem in Zuid Holland. Alleen daarom al een heel slecht plan.quote:Op woensdag 26 maart 2025 19:38 schreef Erno-BE het volgende:
Waarschijnlijk zou Zeeland 3 zetels krijgen, terwijl ze maar op 2 zetels recht hebben. Zuid-Holland krijgt dan wel slechts 26 zetels want naar boven afronden in de dichtbevolktere gebieden doen wij natuurlijk niet. Hoera, 5 extra zetels voor rechtsconservatieve partijen ten koste van linksprogressieve partijen ten opzichte van een pure evenredige vertegenwoordiging. Bovendien staan in provincies als Zeeland en Drenthe de uitslag van tevoren vast en zijn verkiezingen door buitenlandse mogendheden makkelijker te manipuleren doordat niet iedere stem even zwaar meetelt.
Omdat er anders niks op de Wikipedia-pagina over haar geschreven kan worden onder het kopje “minister van binnenlandse zaken, Schoof (2024-2025)”quote:Op woensdag 26 maart 2025 19:19 schreef Straatcommando. het volgende:
Ah. De bekende "het moet anders" reflex. Waarom? "Omdat het anders moet"
Voor de overmatige focus op de randstad en de verwaarlozing van de overige provincies.quote:Op woensdag 26 maart 2025 19:29 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Is het stuk? Nee? Blijf er dan met je poten vanaf.quote:Op woensdag 26 maart 2025 19:19 schreef Straatcommando. het volgende:
Ah. De bekende "het moet anders" reflex. Waarom? "Omdat het anders moet"
Ik denk dat we de enigen zijn die hier positief over zijn. Die kloof is denk ik niet gepercipieerd maar echt bestaand. Vorig jaar heeft Omzigt een lezing gegeven waar hij dit toelichtte en de argumenten voor een districtenstelsel gaf.quote:Op woensdag 26 maart 2025 19:00 schreef thedeedster het volgende:
In dit land is er een gepercipieerde kloof tussen Randstad en de rest van Nederland. Of dit terecht is, laat ik nu buiten beschouwing.
Maar in die context kan dit zeker interessant zijn.
Moedig Schoof-1 nou niet nog verder aan ..quote:Op woensdag 26 maart 2025 19:17 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat de Raad van State al klaar zit om het in mootjes te hakken.
Het is een kopie van de kiesstelsels in Zweden en Denemarken.quote:Op woensdag 26 maart 2025 19:28 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Voor zover ik heb begrepen, is het wel de bedoeling dat de evenredige vertegenwoordiging blijft. Daarvoor zijn ook de 25 vereffeningszetels.
Het idee van provinciale kandidatenlijsten en vereffeningszetels is eerder ontleend aan het Duitse kiesstelsel.
Ik ben niet tegen districten, maar wil het wel representatief hebben. In Duitsland heb je 299 districten met daarnaast 331 zetels wat gebruikt wordt om het proportioneel te maken. Hoewel dat wel gaat om districten waar 1 persoon gekozen wordt, dus daardoor is natuurlijk sowieso al veel meer nodig.quote:Op woensdag 26 maart 2025 21:22 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik denk dat we de enigen zijn die hier positief over zijn. Die kloof is denk ik niet gepercipieerd maar echt bestaand. Vorig jaar heeft Omzigt een lezing gegeven waar hij dit toelichte en de argumenten voor een districtenstelsel gaf.
De kiesdrempel van 5% vind ik te hoog.quote:Op woensdag 26 maart 2025 19:40 schreef luxerobots het volgende:
Ik zie wel wat in een kiesdrempel naar Duits voorbeeld, dan hadden we geen FvD, Denk en Bij1 gehad (ow, die zijn gelukkig al weg).
Waarom? Dit is een stelsel dat in andere Europese landen naar tevredenheid functioneert, niet zo'n slecht doordacht proefballonnetje als dat pensioenreferendum.quote:Op woensdag 26 maart 2025 19:17 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat de Raad van State al klaar zit om het in mootjes te hakken.
Daar zie ik dus niets in. Wat zou er dan moeten gebeuren als een kamerlid niet meer goed ligt bij zijn fractiegenoten en zijn fractiegenoten willen hem uit de fractie gooien? Moet hij dan op grond van het verbod op eenpersoonsfracties zijn zetel afstaan? Zo kan een fractie zich wel heel makkelijk van een dissident fractielid ontdoen.quote:Op woensdag 26 maart 2025 21:37 schreef Idisrom het volgende:
Plus een verbod op eenmansfractie-afscheidingen. Elke fractie in de Kamer moet minimaal drie personen hebben, dus ook bij afscheiding.
Akkoord, denk je dat dit voorstel onvoldoende respresentatief is? Wellicht is het een mogelijkheid om provincies in plaats van kiesdistricten te gebruiken?quote:Op woensdag 26 maart 2025 21:36 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik ben niet tegen districten, maar wil het wel representatief hebben. In Duitsland heb je 299 districten met daarnaast 331 zetels wat gebruikt wordt om het proportioneel te maken. Hoewel dat wel gaat om districten waar 1 persoon gekozen wordt, dus daardoor is natuurlijk sowieso al veel meer nodig.
Bepaalde personen schieten elk idee van dit kabinet af uit pure haat.quote:Op woensdag 26 maart 2025 21:42 schreef freako het volgende:
[..]
Waarom? Dit is een stelsel dat in andere Europese landen naar tevredenheid functioneert, niet zo'n slecht doordacht proefballonnetje als dat pensioenreferendum.
Het probleem bij kiesdrempels is dat extreme elementen in de maatschappij niet vertegenwoordigd worden en daardoor eerder geneigd zijn zich op andere manieren te uiten.quote:Op woensdag 26 maart 2025 21:37 schreef Idisrom het volgende:
[..]
De kiesdrempel van 5% vind ik te hoog.
Een kiesdrempel van 2% scheelt al heel veel. Plus een verbod op eenmansfractie-afscheidingen. Elke fractie in de Kamer moet minimaal drie personen hebben, dus ook bij afscheiding.
Ik wil stemmen op het functioneren van iemand, waar ze wonen interesseert me geen kut.quote:Op woensdag 26 maart 2025 21:42 schreef freako het volgende:
[..]
Waarom? Dit is een stelsel dat in andere Europese landen naar tevredenheid functioneert, niet zo'n slecht doordacht proefballonnetje als dat pensioenreferendum.
Ik weet het (nog) niet. Er is wel onderzoek naar gedaan lees ik. Het rapport kun je vanaf hier downloaden: https://www.tweedekamer.n(...)00744&did=2025D01771quote:Op woensdag 26 maart 2025 22:00 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Akkoord, denk je dat dit voorstel onvoldoende respresentatief is? Wellicht is het een mogelijkheid om provincies in plaats van kiesdistricten te gebruiken?
Het levert alleen maar een ander probleem op. Waarom zou ik gedwongen moeten worden om te stemmen op een regionale kandidaat die volkomen toevallig bij mij in de buurt woont als ik iemand uit een andere regio geschikter vind om mij te vertegenwoordigen?quote:Op woensdag 26 maart 2025 19:29 schreef Raw85 het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |