Want?quote:
Het zou nog kunnen dat de VVD dit ook weet en de strategie van de poisoned pill probeert toe te passen. Oftewel, amandementen indienen gebaseerd op zouteloze compromissen waarmee de interne onrust in de partij opgelost is maar de wet tegelijkertijd onuitvoerbaar wordt en de partij dus wat verantwoordelijkheid kan ontlopen.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 09:24 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
De combi van handhavings plan en de ontheffing voor verenigingen is killing voor de uitvoering. Zeker per gemeente verschillend beleid en interpretatie en de politie maar 360 verschillende ontheffingen gaan handhaven. Terwijl elke knal zelf al lastig te handhaven is. Rotterdam was schatrijk geweest als ze ook maar 20% van de potentiële boetes afgelopen jaar hadden opgehaald. Naïef om te denken dat het handhaven straks wel gaat lukken. Dat gaat nog veel meer inzet van politie vergen dan ze nu kwijt zijn, dat wilden ze toch niet meer?
Zou dat echt verschil maken? Serieuze knallen zijn, op carbid na, nu ook al verboden.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 09:12 schreef miss_sly het volgende:
Het betekent dat iedere knal illegaal is, en dus maakt het handhaven gemakkelijker.
Nooit gehoord wat voor knallen er uit cakeboxen komen?quote:Op vrijdag 28 maart 2025 10:12 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zou dat echt verschil maken? Serieuze knallen zijn, op carbid na, nu ook al verboden.
Je kunt er in theorie iets anders mee maar cakes knallen op hoogte. Niet op de grond.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 10:17 schreef Hanca het volgende:
En natuurlijk is handhaven veel makkelijker als er veel minder vuurwerk in omloop is en iedereen die met vuurwerk rondloopt op een andere plek dan bij het buurthuis illegaal bezig is. Mensen geloven toch zelf niet dat dat niet zo is?
Je vergeet stikstof voor de evenementen vergunning. Hierdoor kon in ons dorp de wandelvierdaagse niet doorgaanquote:Op donderdag 27 maart 2025 16:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er moet ook nog iemand gaan uitzoeken welke verenigingen er wel en geen vuurwerk mogen inkopen hè. En of ze wel een gecertificeerde weetikveel in de gelederen hebben die het veilig mag afsteken. En de vereniging wel netjes hekken van 70 cm hoog en 11kg/m neerzet. En op welke plek ze dan precies mogen afsteken. En of daar geen korenwolven zitten.
Dit wordt, zoals gebruikelijk, een bureacratische draak.
Het is geen evenement in het plan van het CDA.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 10:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Je vergeet stikstof voor de evenementen vergunning. Hierdoor kon in ons dorp de wandelvierdaagse niet doorgaan
Dit dus dat handhavingsvraagstuk is ook zo'n onzin. Het is hier al rond de herfstvakantie bal en de politie is nergens te bekennen.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 09:19 schreef Hexagon het volgende:
Ik blijf het een volstrekte treurnis vinden hoe men iets gaat verbieden vanwege dingen die al verboden zijn.
De meeste problemen komen door mensen die dingen doen die niet al niet mogen, met vuurwerk dat al niet mag op momenten dat dat ook niet mag.
Bovendien is het ook volstrekt fantasieloos. Je kan ook kijken of er afsteekplekken mogelijk zijn waar de liefhebber op eigen risico zijn gang kan gaan. Maar nee een hoop mensen vinden het niet leuk, dan mag het wel verboden worden.
Ik heb het laatst opgezocht maar honden veroorzaken 4x zoveel dodelijke slachtoffers.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 08:21 schreef alpeko het volgende:
[..]
Je doet steeds alsof er geen problemen zijn met O&N als er geen vuurwerk zou zijn en dat is heel naïef gedacht ja. Ik downplay niks maar zoals ook al eerder aangehaald vallen er jaarlijks meer slachtoffers bij een net zo'n nutteloze en voor het milieu desastreuze hobby als wintersport maar daar hoor ik de artsen niet over omdat ze zelf graag op de latten staan met hun babbels.
Wat betreft de hulpverleners: ja dat is een schande maar dat is geen probleem waar O&N uniek in is. Als hulpverlener of politie wil je ook een uitgaansstraat in bepaalde binnensteden niet in na 2u. Ooit wel eens op de SEH gezeten met carnaval? Ik wel (en niet als hulpvragende). Ook geen pretje.
Een vuurwerkverbod voorkomt die excessen niet. Daar zijn andere maatregelen voor nodig. De politiek laat al jaren na om die te nemen. Harder straffen, meldplicht daders... maar daar is geen capaciteit en geld voor dus laten we dan maar iets verbiedenGaat met drugs ook zo lekker. Of met vapes. Verbieden is een noodgreep wegens eigen falen, geen oplossing.
Jij wil niet inzien dat handhaven nu niet kan, aangezien fouilleren door politie niet mag (en nee, een wetswijziging daarvoor is ook niet echt een optie, in een beperkt gebied fouilleren moet steeds worden goedgekeurd door het OM, dit is een belangrijke afbakening in de rechtsstaat). En dat je mensen niet kunt verbieden hun legaal aangeschafte spullen mee naar huis te nemen.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 10:31 schreef alpeko het volgende:
[..]
Je kunt er in theorie iets anders mee maar cakes knallen op hoogte. Niet op de grond.
Drogreden. Dat kan al jaren lang prima gehandhaafd worden op alle tijden voor 31-12 om 18u. Je zou zoals ik aangeef prima als wet kunnen maken dat je dat alleen in gesloten verpakking mag vervoeren (i.v.m. de route van winkel naar huis) en anders strafbaar. Je wilt maar niet inzien dat handhaven nu prima kan als je daar beleid op maakt.
En daar zijn ze dan ook mee bezig: https://www.binnenlandsbe(...)lijke-honden-de-maakquote:Op vrijdag 28 maart 2025 10:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik heb het laatst opgezocht maar honden veroorzaken 4x zoveel dodelijke slachtoffers.
Daar schrik ik van. Als we een klein beetje een hart hebt voor onze mensen in de zorg dan stellen we morgen nog een verbod in.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 10:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik heb het laatst opgezocht maar honden veroorzaken 4x zoveel dodelijke slachtoffers.
https://www.ad.nl/politie(...)ster-terug~add70d29/quote:Conflict in kabinet tussen Keijzer en Faber, ook Schoof floot PVV-minister terug
Ministers Mona Keijzer (BBB) en Marjolein Faber (PVV) zijn verwikkeld in een slepend conflict over huisvesting voor statushouders. Vicepremier Keijzer ergert zich bovendien aan de bestuursstijl van Faber. Ook premier Schoof is daar niet over te spreken en greep vorige week in. Haagse bronnen stellen dat de onderlinge verhouding tussen de twee ministers ‘tot onder het nulpunt is gedaald’. Men zegt dat er ‘spanning is tussen de twee dames’.
Bij vergaderingen werd het zelfs gênant voor de aanwezigen. In sommige gevallen waren daar ministers bij, een andere keer lokale bestuurders. ,,Er wordt met de ogen gedraaid, je merkt dat ze niet op één lijn zitten”, zegt een aanwezige.
Tegengestelde belangen
De twee botsten enkele weken geleden voor het eerst over zogenoemde doorstroomlocaties. Hier hebben beide ministers mee te maken: Faber omdat zij asiel doet, Keijzer vanwege woningbouw. De twee ministers hebben tegenstrijdige belangen als het gaat om de huisvesting van statushouders (asielzoekers met een verblijfsvergunning). Faber wil vooral dat de 14.000 statushouders die nog steeds in asielzoekerscentra wonen daar snel vertrekken. In het regeerprogramma werd afgesproken dat er voor deze groep ‘doorstroomlocaties’ moeten worden gebouwd.
Ook voor mensen die gaan scheiden
Keijzer spreekt liever van ‘opstartwoningen’, waar naast statushouders ook andere mensen kunnen wonen. Ze doelt bijvoorbeeld op mensen die in scheiding liggen of om een andere reden met spoed een huis nodig hebben.
Verbreding van de doelgroep zou volgens haar helpen bij het draagvlak. Omdat Keijzer gemeenten wil verbieden statushouders voorrang te geven op een woning, zouden statushouders ook niet automatisch in aanmerking komen voor een opstartwoning.
Maar dan blijft Faber langer met overvolle azc’s zitten en zou er uiteindelijk geen plek meer zijn. Dat is een probleem, want Faber wil de spreidingswet, die asielzoekers eerlijk over het land verdeelt, juist intrekken. Als gemeenten vervolgens te maken zouden krijgen met daklozen, wil zij daar niet voor verantwoordelijk zijn.
Op dat punt zou BBB’er Keijzer juist PVV’er Faber rechts inhalen, zeggen ingewijden. Zij vindt dat statushouders prima zélf onderdak kunnen regelen. ,,Waarom is een twintiger die hier geboren en getogen is wel verantwoordelijk voor het vinden van eigen woning en een twintiger uit Syrië niet?”, zo zei Keijzer eerder deze maand tegen deze site.
Klachten over bestuursstijl Faber
Daarnaast hekelt Keijzer de bestuursstijl van Faber. Ze zou als ‘een olifant door een porseleinkast banjeren’ en geen moeite doen om steun te krijgen voor haar asielwetten. De vrees van Keijzer is, zegt een ingewijde, dat het kabinet ‘straks niets gedaan heeft gekregen’.
Die bestuursstijl tergt ook premier Dick Schoof. Hij schrapte vorige week een voorbereidende vergadering voor de ministerraad. Faber had ambtelijke stukken rond de intrekking van de spreidingswet te laat naar betrokken ministers gestuurd. Die konden zich daar niet goed op voorbereiden.
Schoof besloot de wet daarom van de agenda van de ministerraad van afgelopen maandag af te halen.
‘Zelf werk niet gedaan’
In die ministerraad beklaagde Faber zich daarover. Zij heeft haast en in haar beleving is de wet waarmee ze de spreidingswet wil intrekken rijp voor besluitvorming.
Keijzer nam het daarop voor Schoof op. Zij maakte duidelijk dat het Fabers eigen schuld was: zij had het politieke handwerk niet gedaan. Ook deze discussie sleept kennelijk nog voort: op de agenda van de ministerraad van vrijdag ontbreekt de spreidingswet.
Voor 31 december 18.00 mag er al jaren niks. Begin eens met daar op te handhaven.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 10:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nooit gehoord wat voor knallen er uit cakeboxen komen?
En natuurlijk is handhaven veel makkelijker als er veel minder vuurwerk in omloop is en iedereen die met vuurwerk rondloopt op een andere plek dan bij het buurthuis illegaal bezig is. Mensen geloven toch zelf niet dat dat niet zo is?
Voor een agent is het van afstand niet te zien of het een gevaarlijke hond betreft. Dat maakt handhaven hierop onmogelijk. Je kunt van afstand niet zien of het een Engelse bulldog of is een mastino. Als we een klein beetje een hart hebt voor onze mensen in de handhaving dan verbieden we alle honden!quote:Op vrijdag 28 maart 2025 10:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
En daar zijn ze dan ook mee bezig: https://www.binnenlandsbe(...)lijke-honden-de-maak
En als je een beetje hart voor de natuur hebt, verbied je zowel honden als katten.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 10:49 schreef alpeko het volgende:
[..]
Voor een agent is het van afstand niet te zien of het een gevaarlijke hond betreft. Dat maakt handhaven hierop onmogelijk. Je kunt van afstand niet zien of het een Engelse bulldog of is een mastino. Als we een klein beetje een hart hebt voor onze mensen in de handhaving dan verbieden we alle honden!
Je ziet toch ook wel in dat dat echt geen argument is. Boeren willen ook zoveel. In het onderwijs wil men ook van alles. In de zorg wil men net zo goed ook een verbod op roken... is er ook niet. Stop met zo op het sentiment van die mensen mee te bewegen. Dan moeten ze in de politiek gaan als als ze beleid willen maken.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 10:45 schreef Hanca het volgende:
Hulpverleners willen het. En we kunnen en mogen onze hulpverleners niet in de kou laten staan. Straks nemen ze allemaal dit besluit en werkt er niemand meer op die dag: https://www.rtl.nl/nieuws(...)ud-en-nieuw-vuurwerk
Het verschil is dat de hulpverleners letterlijk hun leven op het spel moeten zetten om hun werk te doen.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 10:52 schreef alpeko het volgende:
[..]
Je ziet toch ook wel in dat dat echt geen argument is. Boeren willen ook zoveel. In het onderwijs wil men ook van alles. In de zorg wil men net zo goed ook een verbod op roken... is er ook niet. Stop met zo op het sentiment van die mensen mee te bewegen.
Al vaker aangegeven dat dat helaas niet alleen voor 31-12 geldt en dat er geen enkele garantie is dat het anders zal zijn met een vuurwerk verbod. Zie ook de eerder gedeelde link: veel van de problemen betroffen ook: brandstichting, vernieling, geweld.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 10:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het verschil is dat de hulpverleners letterlijk hun leven op het spel moeten zetten om hun werk te doen.
Dat hoort er bij. Daarnaast is vuurwerk niet het probleem an sich.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 10:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het verschil is dat de hulpverleners letterlijk hun leven op het spel moeten zetten om hun werk te doen.
Baldadige jongeren op Oudjaar zal je houden en die hebben dan geen vuurwerk meer om zich rustig mee bezig te houden (want dat is wat de meeste jongeren nu doen, gewoon rustig wat vuurwerk afsteken), wat denk je wat ze dan gaan doen. Lief thuis gaan zitten of andere rottigheid uithalen? Zeker de eerste jaren zul je na een vuurwerkverbod een stuk gevaarlijkere situatie krijgen voor hulpverleners met meer rellen en vandalisme.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 10:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 28 maart 2025 10:48 schreef Cyan9 het volgende:
Het gaat weer soepel in de ministerraad.
[..]
https://www.ad.nl/politie(...)ster-terug~add70d29/
https://www.ad.nl/politie(...)-klaar-mee~a3ab47c0/quote:Faber haalt uit naar Schoof omdat spreidingswet niet op agenda staat: ‘Ben er gewoon klaar mee’
Ongekend: Asielminister Marjolein Faber uit harde kritiek op minister-president Dick Schoof, omdat zij de spreidingswet wil intrekken, maar de premier dat punt niet op de agenda van de ministerraad heeft gezet. ,,Ik heb weken geleden mijn stukken aangeleverd, ik snap niet waarom de minister-president dat niet agendeert. Elke vertraging is een gemiste kans. Ik begrijp er helemaal niets van.”
Vrijdagochtend meldde deze site al dat er spanningen zijn in het kabinet rondom asielminister Marjolein Faber (PVV). Ze zou als ‘een olifant door een porseleinkast banjeren’ en geen moeite doen om steun te krijgen voor haar asielwetten.
Die bestuursstijl tergt ook premier Dick Schoof. Hij schrapte vorige week een voorbereidende vergadering voor de ministerraad. Faber had ambtelijke stukken rond de intrekking van de spreidingswet te laat naar betrokken ministers gestuurd. Die konden zich daar niet goed op voorbereiden. Schoof besloot de wet daarom van de agenda van de ministerraad van afgelopen maandag af te halen.
Maar daar is de asielminister duidelijk niet van gecharmeerd: ,,Ik ben er gewoon klaar mee”, brieste zij vanochtend voorafgaand aan de ministerraad. Ze vindt dat Schoof de boel vertraagt. ,,Ik wil dolgraag de spreidingswet intrekken en Nederland wil dat ook. Die vertraging ligt aan hem.”
In de ministerraad van afgelopen maandag beklaagde Faber zich er ook al over dat haar wet niet op de agenda van de ministerraad staat. Zij heeft ‘haast’ en in haar beleving is de wet waarmee ze de spreidingswet wil intrekken rijp voor besluitvorming.
BBB-vicepremier Mona Keijzer nam het daarop voor Schoof op. Zij maakte duidelijk dat het Fabers eigen schuld was: zij had het politieke handwerk niet gedaan.
Maar Faber werpt die kritiek vrijdagochtend verre van zich: ,,Ik heb geen idee waar het beeld vandaan komt dat ik mijn huiswerk niet goed zou hebben gedaan. Ik kom als eerste altijd op het departement, ik ga als laatste weg.”
En als we vuurwerk verbieden dan mag je ineens wel fouilleren?quote:Op vrijdag 28 maart 2025 10:45 schreef Hanca het volgende:
Jij wil niet inzien dat handhaven nu niet kan, aangezien fouilleren door politie niet mag
Geweldig, een conflict tussen de twee meest weerzinwekkende ministers.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 10:48 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Het is toch met afstand het grootste Bassie en Adriaan-kabinet wat we in jaren hebben gezien? De één nog incompetenter dan de ander. Ze krijgen niets, maar dan ook niets van enige betekenis geregeld en allemaal als de dood voor de afrekening van de eigen achterban waardoor het alleen nog maar symboolpolitiek is. Ongelofelijk wat een zielige club proleten bij elkaar.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 10:48 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 28 maart 2025 11:43 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het is toch met afstand het grootste Bassie en Adriaan-kabinet wat we in jaren hebben gezien? De één nog incompetenter dan de ander. Ze krijgen niets, maar dan ook niets van enige betekenis geregeld en allemaal als de dood voor de afrekening van de eigen achterban waardoor het alleen nog maar symboolpolitiek is. Ongelofelijk wat een zielige club proleten bij elkaar.
Dat is geen vrees, dat is een gegeven.quote:De vrees van Keijzer is, zegt een ingewijde, dat het kabinet ‘straks niets gedaan heeft gekregen’.
Trekt gewoon de stekker uit dit kabinet.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 11:15 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
[..]
https://www.ad.nl/politie(...)-klaar-mee~a3ab47c0/
"Ik kom als eerste altijd op het departement, ik ga als laatste weg."
Dat zegt een raamambtenaar ook: aanwezigheid zegt niks maar dan ook echt niks over je arbeidsethos. Wat een domme doos is het toch ook zeg....
Waarom is Schoof hier ingetrapt? Die lijkt mij eigenlijk nog wel capabel.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 11:43 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het is toch met afstand het grootste Bassie en Adriaan-kabinet wat we in jaren hebben gezien? De één nog incompetenter dan de ander. Ze krijgen niets, maar dan ook niets van enige betekenis geregeld en allemaal als de dood voor de afrekening van de eigen achterban waardoor het alleen nog maar symboolpolitiek is. Ongelofelijk wat een zielige club proleten bij elkaar.
Vrij typisch inderdaad. Het werk niet af hebben en daarom wild om je heen slaan. Die Faber blijft toch een leeghoofd.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 11:15 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
[..]
https://www.ad.nl/politie(...)-klaar-mee~a3ab47c0/
"Ik kom als eerste altijd op het departement, ik ga als laatste weg."
Dat zegt een raamambtenaar ook: aanwezigheid zegt niks maar dan ook echt niks over je arbeidsethos. Wat een domme doos is het toch ook zeg....
LPF was ook wel feest. De ruzie tussen Bomhof en Heinsbroek is absoluut ongeëvenaard.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 11:43 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dit is pertinent onwaar. De daadwerkelijke handhaving op vuurwerkmisbruik is bewezen gekelderd. Vijf keer minder jongeren naar Halt sinds 2007 bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 27 maart 2025 18:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn wel maatregelen genomen. De politieinzet is verhoogd
Toen lachten we hier nog gewoon elke week om.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 11:58 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
LPF was ook wel feest. De ruzie tussen Bomhof en Heinsbroek is absoluut ongeëvenaard.
De kiezer schijnt dit te willen.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 11:43 schreef Buitendam het volgende:
[..]
quote:Door die uitspraak moet nu voor veel projecten toch in kaart worden gebracht wat de precieze gevolgen voor de natuur zijn. Dat raakt een kwart van de bouwprojecten die al vergund zijn of tot 2030 vergund worden, berekende EIB. Maar driekwart dus niet. Dat zijn bijvoorbeeld bouwprojecten die ver van een natuurgebied liggen, of heel klein zijn.
Voor het kwart dat wél geraakt wordt, is een nieuwe natuurvergunning straks dus sowieso een vereiste. Dat kan een vertraging opleveren van een half jaar tot een jaar, schat directeur Taco van Hoek van EIB.
Uiteindelijk denkt EIB dat 9 procent van de nu bekende bouwprojecten, vooral die vlak bij natuurgebieden, echt niet door kan gaan. Dat treft pakweg 40.000 woningen.
Dan zal voor die 40k woningen andere plekken moeten worden gevonden.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 12:38 schreef Hanca het volgende:
Zoals al vaker gemeld is en blijft stikstof niet het probleem voor de huizenbouw: https://www.trouw.nl/duur(...)rekeningen~bc334498/
[..]
Dat staat in dat artikel, idd. Maar voorlopig heeft de bouw er meer last van dat er niet genoeg bouwvakkers zijn, geen electriciteitsaansluitingen en niet genoeg geld. Ruimte en stikstof zijn (dus) het probleem niet. Het verplaatsen van projecten voor in totaal 40.000 woningen moet dus echt wel kunnen, het gaat om een heel klein percentage.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 12:46 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Dan zal voor die 40k woningen andere plekken moeten worden gevonden.
Een kwart van de bouwprojecten wordt dus voor onbepaalde tijd vertraagd (immers een nieuwe natuurvergunning staat weer open voor bezwaar en beroep. Met een overbelaste RvS kan dat jaren duren). Dat is wel fors. Zeker als je ziet dat vooral de kleinere projecten geen problemen verwachten, echter in de grote projecten (nieuwbouw in het weiland) moet je vooral de meters maken als het gaat om woningbouw.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 12:38 schreef Hanca het volgende:
Zoals al vaker gemeld is en blijft stikstof niet het probleem voor de huizenbouw: https://www.trouw.nl/duur(...)rekeningen~bc334498/
[..]
Niet alleen vertraagd maar daardoor ook veel duurder. Nog meer onzekerheid.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 12:55 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Een kwart van de bouwprojecten wordt dus voor onbepaalde tijd vertraagd (immers een nieuwe natuurvergunning staat weer open voor bezwaar en beroep. Met een overbelaste RvS kan dat jaren duren). Dat is wel fors. Zeker als je ziet dat vooral de kleinere projecten geen problemen verwachten, echter in de grote projecten (nieuwbouw in het weiland) moet je vooral de meters maken als het gaat om woningbouw.
Het gaat om projecten t/m 2030, groot deel zal dus geen daadwerkelijke vertraging opleveren.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 12:55 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Een kwart van de bouwprojecten wordt dus voor onbepaalde tijd vertraagd (immers een nieuwe natuurvergunning staat weer open voor bezwaar en beroep. Met een overbelaste RvS kan dat jaren duren). Dat is wel fors. Zeker als je ziet dat vooral de kleinere projecten geen problemen verwachten, echter in de grote projecten (nieuwbouw in het weiland) moet je vooral de meters maken als het gaat om woningbouw.
Jij bouwt dus niet. Weet je wat de doorlooptijd van zo'n project is?quote:Op vrijdag 28 maart 2025 13:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het gaat om projecten t/m 2030, groot deel zal dus geen daadwerkelijke vertraging opleveren.
En het gaat er met name om dat 'de bouw komt stil te liggen' dus een onzinframe is, verreweg het grootste deel gaat gewoon door.
Nee, ik bouw niet. Klopt. Maar wat ik eerder van de minister (ik geef toe, het is Keijzer, maar haar ministerie zou toch kennis moeten hebben) begreep is dat de vergunningen voor het begin van de eerste fase nodig zijn, dat dit dus ook gaat om projecten die pas in 2030 beginnen. Dan zou nu nog een extra vergunning aanvragen toch niet echt voor vertraging moeten zorgen?quote:Op vrijdag 28 maart 2025 13:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Jij bouwt dus niet. Weet je wat de doorlooptijd van zo'n project is?
Punt is dat door de uitspraak met terugwerkende kracht allerlei projecten, die nu vaak al lopen, nieuwe vergunningen moeten aanvragen en krijgen. Als dat speelt, dan doe je daar tot 2030 vermoedelijk niets meer…quote:Op vrijdag 28 maart 2025 13:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, ik bouw niet. Klopt. Maar wat ik eerder van de minister (ik geef toe, het is Keijzer, maar haar ministerie zou toch kennis moeten hebben) begreep is dat de vergunningen voor het begin van de eerste fase nodig zijn, dat dit dus ook gaat om projecten die pas in 2030 beginnen. Dan zou nu nog een extra vergunning aanvragen toch niet echt voor vertraging moeten zorgen?
quote:Op vrijdag 28 maart 2025 13:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan zou nu nog een extra vergunning aanvragen toch niet echt voor vertraging moeten zorgen?
Jij hebt geen idee wat deze tak van de RvS is, hè? Die geven gewoon advies bij elk, ja letterlijk elk, wetsvoorstel. Die bepalen niks, die adviseren alleen. Uit hun advies blijkt soms wel of het waarschijnlijk is dat iets juridisch houdbaar is, maar dat zal hier minder een rol spelen. Al zou het kunnen dat onderscheid tussen verschillende gokspelen juridisch lastig is.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 16:48 schreef Kickinalfa het volgende:
https://www.nu.nl/politie(...)g-in-alcoholwet.html
Hopelijk mogen we van de raad van state bingo en met een biertje!
Wat een complete idioterie dat dit langs de raad van state moet, dat orgaan mag weleens opgegeven worden of dat we voortaan mogen stemmen op de leden.
Ja zo werkt dat dus niet. Je vraagt niet 5 jaar van te voren een bouwvergunning aan.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 13:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, ik bouw niet. Klopt. Maar wat ik eerder van de minister (ik geef toe, het is Keijzer, maar haar ministerie zou toch kennis moeten hebben) begreep is dat de vergunningen voor het begin van de eerste fase nodig zijn, dat dit dus ook gaat om projecten die pas in 2030 beginnen. Dan zou nu nog een extra vergunning aanvragen toch niet echt voor vertraging moeten zorgen?
Bestemmingsplannen hebben dan weer niks met stikstof te maken.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 16:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja zo werkt dat dus niet. Je vraagt niet 5 jaar van te voren een bouwvergunning aan.
Dit zou dan gaan om bestemmingsplanwijzigingen en die procedures duren jaren.
ja zeker welquote:Op vrijdag 28 maart 2025 16:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bestemmingsplannen hebben dan weer niks met stikstof te maken.
Nee, zeker niet. Je kunt namelijk volledig stikstofvrij bouwen, dus alleen een bestemmingsplan wijzigen heeft niets met stikstof te maken.quote:
en dan nog heb je een natuurvergunning cq stikstof ontheffing nodig en ook al bouw je prefab , maakt niets uitquote:Op vrijdag 28 maart 2025 17:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, zeker niet. Je kunt namelijk volledig stikstofvrij bouwen, dus alleen een bestemmingsplan wijzigen heeft niets met stikstof te maken.
Dat is niet helemaal waar.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 16:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bestemmingsplannen hebben dan weer niks met stikstof te maken.
quote:
Volgens pagina 12 van dit rapport heeft Hanca, hoe vreemd ik het ook vond klinken, gelijk.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 15:21 schreef KareldeStoute het volgende:
https://www.eib.nl/wp-con(...)or-de-woningbouw.pdf
Hier is het hele rapport te vinden voor de liefhebbers.
Mijn reactie was meer op de suggestie dat een extra vergunningsaanvraag niet voor vertraging zou zorgen eigenlijk.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 17:17 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
[..]
Volgens pagina 12 van dit rapport heeft Hanca, hoe vreemd ik het ook vond klinken, gelijk.
Als over 4 of 5 jaar de eerste schep pas de grond in gaat?quote:Op vrijdag 28 maart 2025 17:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Mijn reactie was meer op de suggestie dat een extra vergunningsaanvraag niet voor vertraging zou zorgen eigenlijk.
Dan zal het allicht een ander deel van de bouwopgave betreffen. De mensen die met bestemmingsplannen bezig zijn zullen zich er vast niet voor niets zo druk om makenquote:Op vrijdag 28 maart 2025 17:17 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
[..]
Volgens pagina 12 van dit rapport heeft Hanca, hoe vreemd ik het ook vond klinken, gelijk.
Het feit dat we dit überhaupt nog met iemand moeten overleggen of laten adviseren is belachelijk.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 16:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij hebt geen idee wat deze tak van de RvS is, hè? Die geven gewoon advies bij elk, ja letterlijk elk, wetsvoorstel. Die bepalen niks, die adviseren alleen. Uit hun advies blijkt soms wel of het waarschijnlijk is dat iets juridisch houdbaar is, maar dat zal hier minder een rol spelen. Al zou het kunnen dat onderscheid tussen verschillende gokspelen juridisch lastig is.
Het andere deel van de RvS is de hoogste rechter, ik neem aan dat je die niet wil afschaffen. Maar dat is een andere groep.
Het is toch allemaal cumulatief. Het is allemaal extra werk, tijd en kosten voor ambtenaren en bouwbedrijven.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 17:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als over 4 of 5 jaar de eerste schep pas de grond in gaat?
Ik weet dat Nederland stroperig is, maar is het inmiddels al zo erg?
Dat laatste valt wel mee, een België is bijvoorbeeld jaloers hoe wij er hier geen puinhoop van hebben gemaakt met kriskras allemaal verschillende huizen langs de doorgaande weg. En dat je een natuurvergunning nodig hebt vind ik ook echt alleen maar positief, hou rekening met de wereld waar je in leeft.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 18:37 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Het is toch allemaal cumulatief. Het is allemaal extra werk, tijd en kosten voor ambtenaren en bouwbedrijven.
Zinloze papierschuiverij waar we veel te veel van hebben in Nederland.
Maar vaak is het zo dat je iets aan moet vragen waar het antwoord al van bekend is. Dan is het gewoon 1 grote fopneus. Dat is in het bedrijfsleven ook zo, gedeeltelijk door overheidsbeleid.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 18:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat laatste valt wel mee, een België is bijvoorbeeld jaloers hoe wij er hier geen puinhoop van hebben gemaakt met kriskras allemaal verschillende huizen langs de doorgaande weg. En dat je een natuurvergunning nodig hebt vind ik ook echt alleen maar positief, hou rekening met de wereld waar je in leeft.
nou hier wordt een fietspad opgeknapt met nieuwe asfaltlagen , kennelijk is er dan geen natuur vergunning nodig voor geronk en gestamp en getrilquote:Op vrijdag 28 maart 2025 18:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat laatste valt wel mee, een België is bijvoorbeeld jaloers hoe wij er hier geen puinhoop van hebben gemaakt met kriskras allemaal verschillende huizen langs de doorgaande weg. En dat je een natuurvergunning nodig hebt vind ik ook echt alleen maar positief, hou rekening met de wereld waar je in leeft.
Als je ziet met welke oordelen de RvS komt is het broodnodig.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 17:50 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het feit dat we dit überhaupt nog met iemand moeten overleggen of laten adviseren is belachelijk.
ja heel goed hoor , de buurtbingo verbieden en de meest vreselijke online gokspellen handhaven met reclame en alquote:Op vrijdag 28 maart 2025 16:48 schreef Kickinalfa het volgende:
Wat een complete idioterie dat dit langs de raad van state moet, dat orgaan mag weleens opgegeven worden of dat we voortaan mogen stemmen op de leden.
Een orgaan dat advies uitspreekt over de kwaliteit en uitvoerbaarheid van wetsvoorstellen en als hoeder van de rechtsstaat optreedt. Dat moeten we inderdaad niet willen, ronduit belachelijk. Weg ermee. En wel nu.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 06:23 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als je ziet met welke oordelen de RvS komt is het broodnodig.
Hoeder van de rechtstaat, buurt bingos verbieden bedoel je.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 06:31 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Een orgaan dat advies uitspreekt over de kwaliteit en uitvoerbaarheid van wetsvoorstellen en als hoeder van de rechtsstaat optreedt. Dat moeten we inderdaad niet willen, ronduit belachelijk. Weg ermee. En wel nu.
De RvS verbiedt niets, ze adviseren.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 12:15 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Hoeder van de rechtstaat, buurt bingos verbieden bedoel je.
Mijn hele punt is is dat je dit aanpassingen ook zonder een advies van een RvS moet kunnen doorvoeren.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 12:18 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
De RvS verbiedt niets, ze adviseren.
Je bent nou al 3x gewezen op hoe het wel zit, maar blijft maar bewust domheid tentoonspreiden. Derhalve kan de conclusie niet anders zijn dan dat je een troll bent.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 12:15 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ten eerste heb je geen punt. Ten tweede is zo'n advies niet bindend. Ten derde, ja, laat ook maar.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 12:21 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Mijn hele punt is is dat je dit aanpassingen ook zonder een advies van een RvS moet kunnen doorvoeren.
Je snapt dus niet wat de rollen zijn.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 12:15 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ja, nogal een dom punt. Want een advies van de RvS blokkeert niks en kan vaak juist zulke fouten als dit in wetgeving voorkomen.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 12:21 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Mijn hele punt is is dat je dit aanpassingen ook zonder een advies van een RvS moet kunnen doorvoeren.
Het advies dient daarnaast ook een belangrijk doel om de tweede kamer objectief te informeren over de gevolgen van een wet. Daar waar een minister een ministerie heeft, is er bij de kamers veel minder gespecialiseerde ondersteuning beschikbaar. Daarom zijn deze adviezen voor de behandeling ook erg belangrijk.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 12:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, nogal een dom punt. Want een advies van de RvS blokkeert niks en kan vaak juist zulke fouten als dit in wetgeving voorkomen.
Nee, het is nog veel erger.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 17:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als over 4 of 5 jaar de eerste schep pas de grond in gaat?
Ik weet dat Nederland stroperig is, maar is het inmiddels al zo erg?
Er wordt veel te waarde gehecht aan de mening deze overbodige club.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 12:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, nogal een dom punt. Want een advies van de RvS blokkeert niks en kan vaak juist zulke fouten als dit in wetgeving voorkomen.
Dat is dus niet dezelfde club.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 12:50 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Er wordt veel te waarde gehecht aan de mening deze overbodige club.
Hier weer zo een advies waarbij slachtoffers geschoffeerd worden want 4 maanden wachttijd op een uitspraak is natuurlijk tekort.
https://www.nu.nl/economi(...)toeslagenouders.html
Fan van onzorgvuldige wetgeving, die ook onzorgvuldig behandeld wordt in het parlement en waar je pas na invoering achter fouten komt, dus...quote:Het idee dat we een pietluttigheid als een advocaatje bij de bingo überhaupt moeten voorleggen is al belachelijk.
Dat is geen advies, dat is een uitspraak. Vd rechtsprekende tak vd RvS dus. Niet vd adviserende tak.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 12:50 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Er wordt veel te waarde gehecht aan de mening deze overbodige club.
Hier weer zo een advies waarbij slachtoffers geschoffeerd worden want 4 maanden wachttijd op een uitspraak is natuurlijk tekort.
https://www.nu.nl/economi(...)toeslagenouders.html
Het idee dat we een pietluttigheid als een advocaatje bij de bingo überhaupt moeten voorleggen is al belachelijk.
En ook dit is gewoon je reinste onzin, elk wetsvoorstel in Nederland moet langs de Raad van State voor advies. Dan is het heel makkelijk om op je toetsenbord te rammen dat het allemaal belachelijk is, maar waar trek je de streep tussen wel belangrijk genoeg voor advies en niet belangrijk genoeg voor advies? Is 0,7 centimeter geen buitenspel, maar 1,1 centimeter wel? Buitenspel is buitenspel, net zoals elk wetsvoorstel een wetsvoorstel is.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 12:50 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het idee dat we een pietluttigheid als een advocaatje bij de bingo überhaupt moeten voorleggen is al belachelijk.
Karremans roept ondertussen burgemeesters ook op om niet te handhaven. Dat is ook de meest pragmatische oplossing voor een niet-bestaand probleem.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 16:48 schreef Kickinalfa het volgende:
Lijkt erop alsof die 2 zetels winst van PVV komen. Tenminste kan mij niet voorstellen van ergens anders.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 17:13 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe kan Forum nog steeds 5 zetels peilen. Man man.
De ongelukkige PVV-ers zoeken nu hun heil bij FvD en JA21.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 17:13 schreef Janneke141 het volgende:
Er is gewoon een vaste groep wappies.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 17:13 schreef Janneke141 het volgende:
Met deze peilingen kan er een centrumregering komen van GL/PvdA, VVD, CDA en D66, inclusief een kamermeerderheid.quote:
Ik vind Bontenbal van het CDA niet zo irritantquote:Op zaterdag 29 maart 2025 18:25 schreef MoreDakka het volgende:
Fantastisch zeg, krijgen we straks die irritante gristenen van het CDA weer in de regering. Dan heb ik nog liever Timmermans.
Bijna zonder D66 zelfs, maar best kans dat GL-PVDA hen er sowieso bij wil hebben.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 19:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Met deze peilingen kan er een centrumregering komen van GL/PvdA, VVD, CDA en D66, inclusief een kamermeerderheid.
Met als enige smetje dat de VVD dan weer van eigen gefaal gaat profiteren is dit een prima coalitiequote:Op zaterdag 29 maart 2025 19:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Met deze peilingen kan er een centrumregering komen van GL/PvdA, VVD, CDA en D66, inclusief een kamermeerderheid.
Eigenlijk zouden alle partijen die deelnemen aan dit kabinet 10 jaar regeerverbod moeten krijgenquote:Op zaterdag 29 maart 2025 19:47 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Met als enige smetje dat de VVD dan weer van eigen gefaal gaat profiteren is dit een prima coalitie
Hm ja, ietwat opportuunquote:Op zaterdag 29 maart 2025 19:53 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Eigenlijk zouden alle partijen die deelnemen aan dit kabinet 10 jaar regeerverbod moeten krijgen
Alles rondom Bontenbal schreeuwt dat het vooral weer een product is van de (centrum)rechtse partijhopper, die krampachtig opzoek gaat en blijft naar de grote verlosser. Ze komen dit keer om een andere reden van een koude kermis thuis, dat dan weer wel.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 19:29 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik vind Bontenbal van het CDA niet zo irritant
Klopt een regering zonder deze partij is wenselijkquote:Op zaterdag 29 maart 2025 19:59 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Hm ja, ietwat opportuun
Het ligt vooral ook aan de VVD-stemmer die net als de partij zelf gewoon schijt heeft
Sociale huur is 'housing for the masses', geen bijstand-achtig vangnet ofzo.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 22:14 schreef Hanca het volgende:
Sociale huur is geen recht, dat is een subsidie voor mensen die anders op straat staan. Als je daar zo aan tornt sloop je de solidariteit er uit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |