abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217140761
quote:
Het aandeel Tesla bevindt zich op glad ijs, nadat de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s dinsdag bekendmaakte in het eerste kwartaal van dit jaar veel minder auto’s te hebben geleverd dan verwacht.

Tesla verkocht in de eerste drie maanden van het jaar 386.810 duizend elektrische voertuigen, fors lager dan de 450.000 waar analisten gemiddeld op rekenden.

De tegenvallende cijfers zijn voor analisten van zakenbank JPMorgan reden om het ‘underweight’-advies voor het aandeel Tesla te handhaven. De zakenbank verlaagt zijn koersdoel van 130 dollar naar 115 dollar. Woensdag sloot Tesla op 168 dollar, zodat het nieuwe koersdoel een daling van 31 procent impliceert ten opzichte van de huidige koers.

Het aandeel Tesla bereikte in november 2021 een recordhoogte van 381 dollar en is sindsdien 55 procent gedaald. Analist Ryan Brinkman van JPMorgan, denkt dat die daling verder kan doorzetten, schrijft hij in een rapport naar aanleiding van verkoopcijfers over het eerste kwartaal.

Brinkman wijt de problemen bij Tesla aan afnemende vraag naar elektrische auto's en toenemende concurrentie. Volgens de analist kan het geduld van beleggers opraken, omdat Tesla op de beurs al drie jaar op rij tegenvallend presteert.

De analist benadrukt dat Tesla niet eerder zoveel minder auto's leverde dan vooraf werd verwacht. Dit gegeven maakt volgens hem duidelijk hoe groot de misser van Tesla is, zeker omdat de verwachtingen van analisten al neerwaarts waren bijgesteld in de aanloop naar de publicatie van de verkoopcijfers.

Medio 2022 bleek uit een peiling van persbureau Bloomberg onder analisten dat de gemiddelde verwachting voor het eerste kwartaal van 2024 lag op 626.000 verkochte auto's. De fabrikant wist er uiteindelijk 387.000 te slijten, dus 38 procent minder dan minder dan twee jaar geleden werd verwacht.

Het grote gat tussen de verwachtingen en daadwerkelijke autoverkopen van Tesla komt volgens kenners mede door verstoringen in de toeleveringsketen van autofabrieken en toenemende (prijs)concurrentie van Chinese autofabrikanten.

Hedgefonds: aandeel Tesla is een bubbel
Sommige beleggers zijn extreem kritisch over de vooruitzichten van Tesla. Zo denkt hedgefondsmanager Per Lekander dat het aandeel Tesla een zeepbel is en dat er zelfs een risico is dat het bedrijf failliet gaat. Lekander gaf deze week tegen over de Amerikaanse tv-zender CNBC aan dat hij sinds 2020 speculeert op een daling van het aandeel Tesla.

"Dit is echt het begin van het einde van de Tesla-bubbel, naar mijn mening de grootste zeepbel op de aandelenmarkt in de moderne geschiedenis", zei Lekander tegen CNBC.

De criticus verwacht dat de koers van Tesla kan zakken naar 14 dollar, wat een daling van ruim 90 procent zou inhouden ten opzichte van de huidige beurskoers.

Lekander heeft grote twijfels over het verdienmodel van Tesla, dat volgens hem afhankelijk is van stabiele en hoge omzetgroei. Die omzetgroei komt uit het direct verkopen van auto's aan klanten, waar winst uit voortvloeit.

"Dit is een geweldig model wanneer er groei is, want je vangt als bedrijf via directe verkopen de volledige winstmarge. Het probleem is dat wanneer de situatie zich omdraait en de autoverkopen dalen, de rest van het model ook kantelt", aldus Lekander.

Volgens de criticus zit Tesla vast aan hoge vaste kosten en een negatief werkkapitaal.

De druk op de verkopen komt op een moment dat Tesla al te kampen heeft met beperkte vernieuwing in het aanbod. Tesla verkoopt vooral de Model 3 en de Model Y. Een nieuw model staat pas gepland voor 2025. Lekander is sceptisch over de planning en zegt dat het model waarschijnlijk pas in 2026 uitkomt. "Ik zie geen enkele reden om de komende twee jaar herstel te zien, gelet op het feit dat deze modellen oudbakken zijn en omdat economie niet omhoog schiet".

Beleggers zullen volgens de hedgefondsmanager een "echte schok" ervaren, als Tesla over een paar weken de financiële cijfers over het eerste kwartaal presenteert.

Lekander is al jaren kritisch over Tesla en miste zodoende ook de sterke stijgingen van het aandeel. In 2020 noteerde het aandeel nog op 30 dollar. Op het huidige koersniveau van bijna 170 dollar is het aandeel nog altijd vijf keer zoveel waard.

Sommige analisten op Wall Street blijven ook optimistisch over Tesla. Zo zien analisten van adviesbureau. Wedbush ziet nog steeds een opwaartse trend van 66 procent voor het aandeel, ondanks de "ramp" in eerste kwartaal bij de verkopen.
Bron Business Insider

quote:
Tesla delivered 386,810 vehicles in the first quarter of 2024, an 8.5 percent drop compared to the first quarter of 2023. Tesla produced 433,371 vehicles in Q1 2024, a year-over-year decline of 1.7 percent.

"Decline in volumes was partially due to the early phase of the production ramp of the updated Model 3 at our Fremont factory and factory shutdowns resulting from shipping diversions caused by the Red Sea conflict and an arson attack at Gigafactory Berlin," Tesla announced today.

In Q1 2023, Tesla produced 440,808 cars and delivered 422,875. Tesla's Q4 2023 numbers were 494,989 cars produced and 484,507 delivered.

The Q1 2024 numbers mark Tesla's "first year-over-year decline in quarterly deliveries since 2020, missing Wall Street's expectations and stoking further concern about the company's growth prospects this year," The Wall Street Journal wrote. Tesla's stock price was down over 5 percent today and has fallen over 33 percent in 2024.
Bron.
pi_217140780
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 10:21 schreef VEM2012 het volgende: [..] Het klopt absoluut niet dat Tesla niet meer innoveert. Denk aan 48v bij de Cybertruck. Dat is een technisch hoogstandje. En ingehaald door klassieke autobedrijven? Klopt ook niets van.
Wanneer je kijkt naar het aantal aanvragen voor nieuwe patenten door tesla in de afgelopepn jaren: Dan zie dat tesla vanaf 2017 een duidelijke daling laat zien in patent registratie aanvraag:

in 2020; 169, 2021;161, 2022: 273, 2023:169, 2024; 9 bron.

BMW alleen in 2024; 564 aanvragen (bron)

Van beide bedrijven worden natuurlijk niet alle aanvragen goed gekeurd, maar dit geeft wel een ander beeld van de zogenaamd gigantische innovatieve voorsprong tesla heeft, die valt dus tegen.
De cybertruck wordt massaal terug gberacht door verkeerde lijm keuze. niks wat niet opgelost kan worden. Maar wat vindt je de stock prijs van Tesla op basis van hun prestaties?
pi_217140785
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 10:36 schreef Wantie het volgende: [..] Ah, het was dus weer een lege reactie.
Nee. Jij bent weer net aan het doen alsof je gek bent, want in jouw eerste reactie begreep je precies wat ik schreef.
pi_217141015
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 11:01 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Wanneer je kijkt naar het aantal aanvragen voor nieuwe patenten door tesla in de afgelopepn jaren: Dan zie dat tesla vanaf 2017 een duidelijke daling laat zien in patent registratie aanvraag, in 2020; 169, 2021;161, 2022: 273, 2023:169, 2024; 9 bron. BMW alleen in 2024; 564 aanvragen. van beide bedrijven worden natuurlijk niet alle aanvragen goed gekeurd, maar dit geeft wel een ander beeld van de zogenaamd gigantische innovatieve voorsprong tesla heeft, die valt dus tegen, als je de cijfers er bijhaalt. De cybertruck wordt massaal terug gberacht door verkeerde lijm keuze. niks wat niet opgelost kan worden. Maar wat vindt je de stock prijs van tesla op basis van hun prestaties?
De eerste generaties auto's en raketten zijn gebouwd door veteranen. Dat was heel goed: als je nieuwe bedrijven op zet, neem de beste mensen uit de branche aan. En daar beide branches (raketten en elektrische auto's) lagen te slapen, konden daar flinke stappen gezet worden.

Het gaat pas fout als Musk zelf het voortouw neemt. Eerst bij de nieuwe productiefaciliteit van de model 3, die helemaal naar zijn inzicht was opgezet. Met als resultaat dat ze die dingen buiten in tenten met de hand in elkaar moesten gaan zetten. "Production hell", noemde Musk het. Maar wel helemaal zijn eigen schuld.

Zowel de Starship als de Cybertruck zijn dingen uit zijn jeugd, die hij wilde verwezenlijken. Starship is een idioot ontwerp, maar wel 1 uit de verhalen die hij als kind las. De booster, toegevoegd om het feitelijke "ruimteschip" de lucht in te krijgen, is op zich prima, maar de bovenste trap moet je minimaal nog in 2 en liefst in 3 stukken hakken. Maar ja, dat wil hij niet. En dus moet je voor een retourtje Maan twintig keer tanken in de ruimte en is Mars onbereikbaar. Niet dat je met zo'n hoog ding op 1 van die twee kunt landen.

De rest van zijn bedrijven heeft hij ook zelf bedacht en is dus ook niet veel soeps.

Kortom, zolang hij bezig was de spullen te verkopen en subsidies binnen te harken, ging het uitstekend. Toen hij zich ook met de bedrijfsvoering en producten ging bemoeien, was het een aflopende zaak.
pi_217141026
Nog een voorbeeld dat tesla wordt ingehaald:

Mercedes kreeg eerder de zelfrijdende auto geregisteerd dan Tesla.

https://cleantechnica.com(...)e-mercedes-benz-eqs/
pi_217141113
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 11:15 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
De eerste generaties auto's en raketten zijn gebouwd door veteranen. Dat was heel goed: als je nieuwe bedrijven op zet, neem de beste mensen uit de branche aan. En daar beide branches (raketten en elektrische auto's) lagen te slapen, konden daar flinke stappen gezet worden.

Het gaat pas fout als Musk zelf het voortouw neemt. Eerst bij de nieuwe productiefaciliteit van de model 3, die helemaal naar zijn inzicht was opgezet. Met als resultaat dat ze die dingen buiten in tenten met de hand in elkaar moesten gaan zetten. "Production hell", noemde Musk het. Maar wel helemaal zijn eigen schuld.

Zowel de Starship als de Cybertruck zijn dingen uit zijn jeugd, die hij wilde verwezenlijken. Starship is een idioot ontwerp, maar wel 1 uit de verhalen die hij als kind las. De booster, toegevoegd om het feitelijke "ruimteschip" de lucht in te krijgen, is op zich prima, maar de bovenste trap moet je minimaal nog in 2 en liefst in 3 stukken hakken. Maar ja, dat wil hij niet. En dus moet je voor een retourtje Maan twintig keer tanken in de ruimte en is Mars onbereikbaar. Niet dat je met zo'n hoog ding op 1 van die twee kunt landen.

De rest van zijn bedrijven heeft hij ook zelf bedacht en is dus ook niet veel soeps.

Kortom, zolang hij bezig was de spullen te verkopen en subsidies binnen te harken, ging het uitstekend. Toen hij zich ook met de bedrijfsvoering en producten ging bemoeien, was het een aflopende zaak.
zo zwart wit wil ik het niet zeggen. Maar Musk lijkt dus niet de ultieme genie te zijn, zoals hij zich zelf graag presenteert. ik snap nog steeds zoals bij lequea of Legends een account op koopt en doet alsof hij dit zelf heeft opgebouwd (wat gewoon 5 tot 10 jaar dagelijks 6 tot 8 uur gamen kost om dat level te bereiken).

En dat is net als met veel dingen wie in de media geroepen worden, veel experts interesseert het niet wat er in de media staat als het niet klopt. dat heb ik ook in mijn eigen professie, veel zaken denk je: laat maar te veel moeite om dit echt te generaliseren of uit te leggen.

Hij viel heel snel door de mand tijdens die stream. dat was natuurlijk best bijzonder dat de rijkste man ter wereld zoveel externe waardering nodig heeft.
pi_217141203
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 10:49 schreef knoopie het volgende:

[..]
Waarom is het een technisch hoogstandje om van 12v naar 48v te gaan? Iedereen weet dat het bij hogere belastingen een hogere spanning efficiënter is. Daarom zijn we ook lang geleden van 6v naar 12v gegaan.
Maar het is vooral een logistiek drama, omdat alle bestaande leveranciers nu nog 12v onderdelen maken. Dus je moet of alle leveranciers overtuigen, of je moet al je spul zelf maken.
Het was in ieder geval een bedankje waard.

Al die dingen zelf ontwikkelen is niet zo simpel, maar wat jij wil.

https://www.autoweek.nl/a(...)-andere-fabrikanten/
pi_217141214
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 11:01 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Wanneer je kijkt naar het aantal aanvragen voor nieuwe patenten door tesla in de afgelopepn jaren: Dan zie dat tesla vanaf 2017 een duidelijke daling laat zien in patent registratie aanvraag:

in 2020; 169, 2021;161, 2022: 273, 2023:169, 2024; 9 bron.

BMW alleen in 2024; 564 aanvragen (bron)

Van beide bedrijven worden natuurlijk niet alle aanvragen goed gekeurd, maar dit geeft wel een ander beeld van de zogenaamd gigantische innovatieve voorsprong tesla heeft, die valt dus tegen.
De cybertruck wordt massaal terug gberacht door verkeerde lijm keuze. niks wat niet opgelost kan worden. Maar wat vindt je de stock prijs van Tesla op basis van hun prestaties?
Een duidelijke daling? Meer vrij constant met een uitschieter naar boven en een uitschieter naar beneden.
pi_217141244
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 11:16 schreef Korenfok het volgende:
Nog een voorbeeld dat tesla wordt ingehaald:

Mercedes kreeg eerder de zelfrijdende auto geregisteerd dan Tesla.

https://cleantechnica.com(...)e-mercedes-benz-eqs/
Is geen zelfrijdende auto en het lukte in California waar de autoriteiten Musk opzettelijk dwars zitten.
pi_217141272
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 11:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Een duidelijke daling? Meer vrij constant met een uitschieter naar boven en een uitschieter naar beneden.
Uitschieter? ze vroegen in 2024 9 aanvragen aan. Maar mijn punt is de vergelijking met BMW, dat tesla wordt ingehaald op innovatie gebied.

Ander voorbeeld:

Dus waarom is het niet waar dat Tesla wordt ingehaald volgens jou?

en ik zou graag je mening willen horen over de stockprijs van tesla, met een P/E van 115, wat is jou verklaring hiervoor?
pi_217141280
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 11:24 schreef Korenfok het volgende:

[..]
zo zwart wit wil ik het niet zeggen. Maar Musk lijkt dus niet de ultieme genie te zijn, zoals hij zich zelf graag presenteert. ik snap nog steeds zoals bij lequea of Legends een account op koopt en doet alsof hij dit zelf heeft opgebouwd (wat gewoon 5 tot 10 jaar dagelijks 6 tot 8 uur gamen kost om dat level te bereiken).

En dat is net als met veel dingen wie in de media geroepen worden, veel experts interesseert het niet wat er in de media staat als het niet klopt. dat heb ik ook in mijn eigen professie, veel zaken denk je: laat maar te veel moeite om dit echt te generaliseren of uit te leggen.

Hij viel heel snel door de mand tijdens die stream. dat was natuurlijk best bijzonder dat de rijkste man ter wereld zoveel externe waardering nodig heeft.
Musk staat bekend om hele bijzondere oplossingen te bedenken waar een team al langere tijd het hoofd over breekt.

Maar natuurlijk leunt hij ook op expertise van anderen. Niemand kan alles het beste. En zelfs al doet hij niet meer dan de omstandigheden creëren waardoor een product of bedrijf kan ontstaan en floreren, dan nog is dat een prestatie.

Zonder Musk zou niemand proberen zelfrijdende auto’s te maken, want toen hij daaraan begon werd hij uitgelachen omdat het toch nooit zou lukken.
pi_217141282
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 11:37 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Is geen zelfrijdende auto en het lukte in California waar de autoriteiten Musk opzettelijk dwars zitten.
maar goed... ik zie dat je niet inhoudelijk wil discussieren en alleen dit soort dooddoeners posts. Jammer.
pi_217141340
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 11:41 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Musk staat bekend om hele bijzondere oplossingen te bedenken waar een team al langere tijd het hoofd over breekt.

Maar natuurlijk leunt hij ook op expertise van anderen. Niemand kan alles het beste. En zelfs al doet hij niet meer dan de omstandigheden creëren waardoor een product of bedrijf kan ontstaan en floreren, dan nog is dat een prestatie.

Zonder Musk zou niemand proberen zelfrijdende auto’s te maken, want toen hij daaraan begon werd hij uitgelachen omdat het toch nooit zou lukken.
Jij gelooft musk echt op zijn woorde

Want logisch gedacht: Musk is geen getrainde engineer, geen getrainde natuurkundige, geen getrainde chemicus... dus kans is erg klein dat hij echt vakinhoudelijk dit kan overstijgen, qua kennis.

Elk genie moet ook praktijk ervaring (oefenen, meters maken etc) om echt te exceleren. musk presenteert zich als geniaal bestuurder, ingenieur, ontwerper, natuurkundige, gamer etc. Prima dat je dit gelooft, maar logisch lijkt het niet.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 11:57:11 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217141419
quote:
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 00:41 schreef LXIV het volgende:
Ben wel short op Tesla. Iets wat ik zelden doe en waarmee ik nooit verloren heb.
Musk is gewoon te raar en wispelturig, consumenten keren zich af, de marketcap is groter dan die van alle Duitse fabrikanten en de koers is zonder echte reden verdubbeld
Dit was wel mijn beste run ooit, bijna recht naar beneden. Was eigenlijk gewoon gratis geld. Nu denk ik winst te nemen
The End Times are wild
pi_217141628
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 11:40 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Uitschieter? ze vroegen in 2024 9 aanvragen aan. Maar mijn punt is de vergelijking met BMW, dat tesla wordt ingehaald op innovatie gebied.

Ander voorbeeld:

Dus waarom is het niet waar dat Tesla wordt ingehaald volgens jou?

en ik zou graag je mening willen horen over de stockprijs van tesla, met een P/E van 115, wat is jou verklaring hiervoor?
Een duidelijke daling is 200, 150, 100, 50. Jouw reeks voldoet daar niet aan. Als 2025 nu ook heel laag is, ok. Maar op basis van 1 jaar?

En kijk ik nou scheef of is het hetzelfde voorbeeld?
pi_217141632
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 11:42 schreef Korenfok het volgende:

[..]
maar goed... ik zie dat je niet inhoudelijk wil discussieren en alleen dit soort dooddoeners posts. Jammer.
Onzin.

Wat Mercedes mag in Cali, dat kan Autopilot al ongeveer 10 jaar.
pi_217141769
quote:
Denk je niet dat je hem hier een wat al te grote veer in zijn reet steekt? Dat hij er als eerste mee begon, prima, maar dat er nu nog niemand mee bezig zou zijn zonder ElonGOD lijkt me echt schromelijk overdreven.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_217141940
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 11:46 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Jij gelooft musk echt op zijn woorde

Want logisch gedacht: Musk is geen getrainde engineer, geen getrainde natuurkundige, geen getrainde chemicus... dus kans is erg klein dat hij echt vakinhoudelijk dit kan overstijgen, qua kennis.

Elk genie moet ook praktijk ervaring (oefenen, meters maken etc) om echt te exceleren. musk presenteert zich als geniaal bestuurder, ingenieur, ontwerper, natuurkundige, gamer etc. Prima dat je dit gelooft, maar logisch lijkt het niet.
Jij denkt echt dat ik dit van Elon heb?
pi_217141948
quote:

Toen Musk het begon te promoten reden de eerste zelfrijdende auto’s al rond. Dus deze claim is op zijn zachtst gezegd al schromelijk overdreven.
pi_217141955
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:46 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Denk je niet dat je hem hier een wat al te grote veer in zijn reet steekt? Dat hij er als eerste mee begon, prima, maar dat er nu nog niemand mee bezig zou zijn zonder ElonGOD lijkt me echt schromelijk overdreven.
Waarom zouden ze er wel mee begonnen zijn als iedereen in de branche dacht dat het onmogelijk was (en velen nog steeds: is) en er geen vraag naar is?
pi_217141986
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:10 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Toen Musk het begon te promoten reden de eerste zelfrijdende auto’s al rond. Dus deze claim is op zijn zachtst gezegd al schromelijk overdreven.
Waar reden ze dan rond? Daar zie ik graag een bron van, want ik las in die tijd (en nog vaak) dat het onzinnig was om eraan te beginnen.
pi_217142000
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:26 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Een duidelijke daling is 200, 150, 100, 50. Jouw reeks voldoet daar niet aan. Als 2025 nu ook heel laag is, ok. Maar op basis van 1 jaar?

En kijk ik nou scheef of is het hetzelfde voorbeeld?
en hoe is die trend bij BMW en vergelijk je de aanvragen ook van BMW vs tesla?
pi_217142026
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:27 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Onzin.

Wat Mercedes mag in Cali, dat kan Autopilot al ongeveer 10 jaar.
en mercedes ook. Waarom heeft Tesla het nog steeds niet kunnen registreren, in geen een land / staat in de wereld? Mercedes in meerderer landen.
pi_217142122
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:14 schreef Korenfok het volgende:

[..]
en hoe is die trend bij BMW en vergelijk je de aanvragen ook van BMW vs tesla?
De trend bij BMW is niet relevant voor de trend bij Tesla.

Wat je schreef was objectief bepaalbaar onjuist. Als jij dat niet wil toegeven, ook goed.
pi_217142133
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Waar reden ze dan rond? Daar zie ik graag een bron van, want ik las in die tijd (en nog vaak) dat het onzinnig was om eraan te beginnen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Waymo

Eerste prototype werd in 2014 door Waymo geïntroduceerd toen Musk nog bezig was met Kane keeping assist.

Eerste types van de autonome taxi’s reden al in 2020 in Phoenix rond.
pi_217142178
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:15 schreef Korenfok het volgende:

[..]
en mercedes ook. Waarom heeft Tesla het nog steeds niet kunnen registreren, in geen een land / staat in de wereld? Mercedes in meerderer landen.
Mercedes heeft dat niet al 10 jaar. Het was nota bene nieuws dat er mensen achterin de Tesla gingen zitten. Vervolgens kwam die klote nag…

Ik heb een functioneel geheugen.

En ten aanzien van de registratie begrijp ik dat Musk de focus 100% wil houden op FSD. Dat is ook waar je extra voor betaalt. AP is standaard.
pi_217142200
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:20 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Waymo

Eerste prototype werd in 2014 door Waymo geïntroduceerd toen Musk nog bezig was met Kane keeping assist.

Eerste types van de autonome taxi’s reden al in 2020 in Phoenix rond.
Ok.

I stand corrected.
pi_217142207
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:20 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De trend bij BMW is niet relevant voor de trend bij Tesla.

Wat je schreef was objectief bepaalbaar onjuist. Als jij dat niet wil toegeven, ook goed.
wat ik zei er is na 2017 een duidelijke dalende trend, maar inderdaad 2018, want er is een kleine upleving.

Maar waarom is tesla zou innovatie vooruitstrevend volgens jou, op dit moment. waar blijkt dit uit? iedergeval niet in patent aanvragen van de afgelopen 8 jaar.
pi_217142342
Tesla maar zeker Musk is helemaal niet vooruitstrevend of innovatief. Ze kopiëren en bewerken innovatieve ideeën tot een concept wat onder aanvoering van een marketingstrategie onder leiding van Musk uitgroeit tot een commercieel succes. Want 1 ding moet je musk nageven, hij heeft wel een gevoel voor welke ideeën zouden kunnen werken en kan dit geweldig promoten en marketen.

De enige reden waarom dat Tesla de huidige positie heeft is de enorme bak met geld die er achter zit. Het is natuurlijk ook wat meer mogelijk om in een startup met nieuwe ideeën te komen en te initiëren tegenover een traditioneel merk welke ook nog eens richten op allerlei andere markten.

Ik blijf er bij, Tesla is louter en alleen een marketing tool voor Musk en worden grandioos geholpen door de omstandigheden maar dat gaat ze opende langere termijn toch tegenwerken.
pi_217142381
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:32 schreef Vliegbaard het volgende:
Tesla maar zeker Musk is helemaal niet vooruitstrevend of innovatief. Ze kopiëren en bewerken innovatieve ideeën tot een concept wat onder aanvoering van een marketingstrategie onder leiding van Musk uitgroeit tot een commercieel succes. Want 1 ding moet je musk nageven, hij heeft wel een gevoel voor welke ideeën zouden kunnen werken en kan dit geweldig promoten en marketen.

De enige reden waarom dat Tesla de huidige positie heeft is de enorme bak met geld die er achter zit. Het is natuurlijk ook wat meer mogelijk om in een startup met nieuwe ideeën te komen en te initiëren tegenover een traditioneel merk welke ook nog eens richten op allerlei andere markten.

Ik blijf er bij, Tesla is louter en alleen een marketing tool voor Musk en worden grandioos geholpen door de omstandigheden maar dat gaat ze opende langere termijn toch tegenwerken.
De enige reden dat Tesla zo populair is dankzij linkse EU partijen aan de macht of de democraten.
De klimaatwappies hebben Tesla zo populair gemaakt.

Elk EU land dikke subsidies voor Tesla's en dan nu gaan janken dat Elon Musk van democraat naar republikein is gegaan omdat de democraten totaal richting idiocracy aan het gaan zijn de afgelopen jaren.

quote:
Member State Incentives: According to the European Automobile Manufacturers' Association (ACEA), as of 2022, 21 EU member states offered purchase incentives for EVs, such as direct subsidies, bonus payments, or premiums, while others provided tax reductions or exemptions. For example:

Romania offers up to ¤10,000 for a new electric car.

Germany provides up to ¤9,000 through its "Umweltbonus" program.

France grants up to ¤7,000 (reduced to ¤4,000 max in 2025) under its ecological bonus, with a 2024 budget of ¤1.5 billion for EV subsidies, dropping to ¤1 billion in 2025.

Poland launched a 2025 program with up to ¤9,500 (40,000 PLN) per vehicle, funded by EU resources.

EU-Level Funding: The EU itself supports EV adoption indirectly through broader programs rather than direct subsidies to consumers. For instance:
The Green eMotion initiative (2011-2015) allocated ¤41.8 million, with the European Commission contributing ¤24.2 million, to develop EV infrastructure and market rollout across Europe.

The European Economic Recovery Plan (2008) included the European Green Cars Initiative, one of three public-private partnerships, though specific EV subsidy amounts were not isolated in the ¤5 billion total package.

More recently, EU funds like the Recovery and Resilience Facility (post-COVID-19) have supported national EV programs, such as Poland's "NaszEauto" scheme, but these are disbursed to member states to manage.

Scale of National Spending: While exact totals are elusive, some countries have publicized significant investments. Germany's post-COVID stimulus in 2020 included ¤130 billion, with a portion boosting EV incentives. France's 2024 EV subsidy budget alone was ¤1.5 billion. If we extrapolate from such examples, the combined national spending across the EU on EV subsidies likely runs into tens of billions of euros annually, though this includes both direct subsidies and tax breaks.

Without a comprehensive, up-to-date report aggregating all national budgets and EU contributions specifically for EV subsidies as of March 22, 2025, a precise number isn't available. However, based on trends and reported figures, the EU member states collectively have likely provided subsidies and incentives worth well over ¤50 billion since widespread EV promotion began around 2010, with annual spending in recent years possibly exceeding ¤10-15 billion across the bloc. This is a rough estimate, factoring in major markets like Germany, France, and smaller programs elsewhere.
For a definitive answer, one would need to sum the latest budgets from each member state's EV incentive programs, adjusted for 2025 policy changes (e.g., France's reduction), plus any EU funds allocated through mechanisms like the Just Transition Fund or Horizon Europe. As this data isn't centralized here, I can't pinpoint an exact figure beyond this informed approximation.

Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217142451
quote:
6s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:35 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
De enige reden dat Tesla zo populair is dankzij linkse EU partijen aan de macht of de democraten.

Elk EU land dikke subsidies voor Tesla's en dan nu gaan janken dat Elon Musk van democraat naar republikein is gegaan omdat de democraten totaal richting idiocracy aan het gaan zijn de afgelopen jaren.
[..]

Er waren, zijn geen dikke subsidies voor Tesla's, maar voor EV's. Waarom deze misvatting steeds weer geopperd wordt is mij een raadsel :?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_217142523
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:39 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Er waren, zijn geen dikke subsidies voor Tesla's, maar voor EV's. Waarom deze misvatting steeds weer geopperd wordt is mij een raadsel :?
Maar welbeschouwd is Tesla die er het meeste van geprofiteerd heeft. Dat hebben ze prima gedaan verder.
pi_217142524
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:24 schreef Korenfok het volgende:

[..]
wat ik zei er is na 2017 een duidelijke dalende trend, maar inderdaad 2018, want er is een kleine upleving.

Maar waarom is tesla zou innovatie vooruitstrevend volgens jou, op dit moment. waar blijkt dit uit? iedergeval niet in patent aanvragen van de afgelopen 8 jaar.
Waarom zou dat uit patentaanvragen moeten blijken?

Om te beginnen heeft Musk meermaals aangegeven dat hij anti patenten is en gelooft in open source (ben ik het grotendeels mee eens omdat patenten in theorie perfecte bescherming bieden, maar in de praktijk de grote bedrijven zwaar bevoordeelt).

Ten tweede heeft een patent ook inherente nadelen. Stel dat Coca Cola hun receptuur had gepatenteerd, dan waren ze waarschijnlijk niet zo dominant geweest als nu. Voor hen was de keuze trade secret de beste keuze.

Nog altijd is Tesla als BEV de beste. De concurrentie is dichterbij gekomen, dat is waar. Maar er voorbij? En BMW? Holy shit wat een slechte line up hebben die. En ze waren er nog vroeg bij ook.

Mercedes maakt meer indruk op mij. De nieuwe CLA is best interessant. Wel heel duur voor zo’n kleine auto.
pi_217142531
quote:

Prima, heb jij er geen verstand van.
pi_217142554
quote:
6s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:35 schreef epicbeardman het volgende:

[..]

[..]

Toch gek dat ik 7 Tesla’s heb gekocht waarvan niet 1 met subsidie (wel een extra fiscale aftrek, maar dat was nou ook weer niet bizar veel).

Maar mensen die nooit Tesla gereden hebben weten zeker dat je bakken met subsidie kreeg bij iedere Tesla…
pi_217142567
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:48 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Maar welbeschouwd is Tesla die er het meeste van geprofiteerd heeft. Dat hebben ze prima gedaan verder.
Nu de EV's algemeengoed worden zijn de subsidies beperkt of afgeschaft , zoals in Duitsland. In de VS waren de subsidies deels ook tot het aantal wagens beperkt en de prijs van de EV van de fabrikant.
pi_217142598
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:49 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Omdat ik de billen van Musk niet kus?
Ok ^O^
pi_217142621
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:51 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Toch gek dat ik 7 Tesla’s heb gekocht waarvan niet 1 met subsidie (wel een extra fiscale aftrek, maar dat was nou ook weer niet bizar veel).

Maar mensen die nooit Tesla gereden hebben weten zeker dat je bakken met subsidie kreeg bij iedere Tesla…
Ah ja een BPM-vrijstelling is geen vorm van subsidie?
pi_217142624
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:56 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Omdat ik de billen van Musk niet kus?
Ok ^O^
Dat doe ik ook niet, maar ik heb er wel enigszins verstand van, vooral uit de praktijk.

Dus dat is niet gerelateerd. Ik denk mee dat jouw onderbuik luider klinkt dan jouw bovenkamer. Maar dat is puur gissen.
pi_217142628
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:58 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ah ja een BPM-vrijstelling is geen vorm van subsidie?
Waren niet vrijgesteld. De grondslag maakte het bedrag 0 euro. Maar dat stond los van Tesla/BEV zijn.

(En een belastingvrijstelling is inderdaad geen subsidie, maar dat terzijde)
pi_217142629
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:11 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Waarom zouden ze er wel mee begonnen zijn als iedereen in de branche dacht dat het onmogelijk was (en velen nog steeds: is) en er geen vraag naar is?
Er wordt sinds 1950 al geëxperimenteerd met auto's zonder bestuurders, en in 1990 had je al een prototype dat redelijk autonoom over de snelweg kon. Ik zou niet weten waarom die ontwikkelingen zich zonder Musk niet verder hadden voortgezet.
pi_217142638
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:59 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat doe ik ook niet, maar ik heb er wel enigszins verstand van, vooral uit de praktijk.

Dus dat is niet gerelateerd. Ik denk mee dat jouw onderbuik luider klinkt dan jouw bovenkamer. Maar dat is puur gissen.
Verstand uit de praktijk omdat je Tesla rijdt? Dat heeft geen reet te maken met de zogenaamde innovatie en marketingconcept van Tesla. Maar goed geprobeerd.
pi_217142684
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 14:00 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Er wordt sinds 1950 al geëxperimenteerd met auto's zonder bestuurders, en in 1990 had je al een prototype dat redelijk autonoom over de snelweg kon. Ik zou niet weten waarom die ontwikkelingen zich zonder Musk niet verder hadden voortgezet.
Sterker nog, ze reden al rond nog voor Musk zich ermee begon te bemoeien.

Tesla rijdt op level 2 autonomie en er zijn traditionele niet-innoverende autofabrikanten die op level 3 zitten.

Qua autonomie zal Tesla nog even op level 2 blijven stevenen met hun filosofie geloof ik niet dat ze binnen afzienbare tijd naar level 4 autonomie gaan.
pi_217142812
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 14:00 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Wellicht net zoals met de waterstofauto… omdat het ze niet lukte?

Maar goed, dat Tesla de automobielindustrie heeft opgeschud en de elektrificatie van het wagenpark fors heeft versneld lijkt mij evident.

Ik zie niet in waarom net gedaan moet worden alsof Tesla een doodnormaal product had wat iedereen kon maken en met mooie praatjes en natuurlijk subsidies van de klimaatmaffia kon verkopen en daarmee is hij dan rijk geworden.
pi_217142844
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 14:02 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Verstand uit de praktijk omdat je Tesla rijdt? Dat heeft geen reet te maken met de zogenaamde innovatie en marketingconcept van Tesla. Maar goed geprobeerd.
Omdat ik Tesla rijdt volg ik het bedrijf aandachtig. Als je dan een gezond stel hersenen hebt kun je aardig wat kennis opdoen.

Kennelijk nieuw(s) voor jou.
pi_217142902
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 14:20 schreef VEM2012 het volgende:
Ik zie niet in waarom net gedaan moet worden alsof Tesla een doodnormaal product had wat iedereen kon maken en met mooie praatjes en natuurlijk subsidies van de klimaatmaffia kon verkopen en daarmee is hij dan rijk geworden.
Dit is dan ook helemaal niet wat ik zeg. Ik zeg alleen dat we ook zonder Musk wel stappen hadden gezet richting zelfrijdende auto's.
pi_217142925
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 14:28 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Dit is dan ook helemaal niet wat ik zeg. Ik zeg alleen dat we ook zonder Musk wel stappen hadden gezet richting zelfrijdende auto's.
Ok.
pi_217142933
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 14:32 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ok.
Goed verhaal weer vem.
pi_217142945
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 14:22 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Omdat ik Tesla rijdt volg ik het bedrijf aandachtig. Als je dan een gezond stel hersenen hebt kun je aardig wat kennis opdoen.

Kennelijk nieuw(s) voor jou.
Ik rijd al 20 jaar BMw maar nog nooit de intentie gehad om enkel van BMW alle strategische keuzes en ontwikkelingen te volgen.
Maar als je in 12 jaar tijd 7 Tesla’s koopt Magnus met recht een fanboy genoemd worden en de vraag is of je überhaupt nog in staat bent om dan met een neutrale blik naar Tesla’s te kijken.

Ik heb de indruk namelijk dat je verblind wordt door je liefde voor Tesla en alle kritiek of aanmerken aan de persoonlijke kant op pakt.

Dat je het hele businessmodel en marketingstrategie van Tesla durft te ontkennen geeft wat mij betreft al aan hoe je in de wedstrijd zit.
Ik durf als niet-tesla-fan gerust te stellen dat ze een aantal zaken heel goed doen maar daar gigantische risico’s mee nemen of hebben genomen. Traditionele autofabrikanten gaan wat minder risicovol tewerk en leveren gewoon een goedgekeurd en volwaardig product af. Tesla durft auto’s te verkopen die pas na een paar updates de beloofde technologie op orde hebben.
pi_217142972
Ik volg dit topic, niet de mogelijkheid om momenteel verder te reageren, maar 48V architectuur een technisch hoogstandje noemen? Sorry :')
pi_217143060

Sektariërs gonna sekte.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_217143091
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 14:33 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Goed verhaal weer vem.
Wat had ik er dan van moeten vinden?
pi_217143108
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 14:35 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik rijd al 20 jaar BMw maar nog nooit de intentie gehad om enkel van BMW alle strategische keuzes en ontwikkelingen te volgen.
Maar als je in 12 jaar tijd 7 Tesla’s koopt Magnus met recht een fanboy genoemd worden en de vraag is of je überhaupt nog in staat bent om dan met een neutrale blik naar Tesla’s te kijken.

Ik heb de indruk namelijk dat je verblind wordt door je liefde voor Tesla en alle kritiek of aanmerken aan de persoonlijke kant op pakt.

Dat je het hele businessmodel en marketingstrategie van Tesla durft te ontkennen geeft wat mij betreft al aan hoe je in de wedstrijd zit.
Ik durf als niet-tesla-fan gerust te stellen dat ze een aantal zaken heel goed doen maar daar gigantische risico’s mee nemen of hebben genomen. Traditionele autofabrikanten gaan wat minder risicovol tewerk en leveren gewoon een goedgekeurd en volwaardig product af. Tesla durft auto’s te verkopen die pas na een paar updates de beloofde technologie op orde hebben.
Zeldzaam uitgebreide stropop dit. Probeer het eens anders.

Verder ben ik merktrouw. Zo heb ik nog veel meer Porsches gekocht en ook van Porsche weet ik bovengemiddeld veel.

Kortom: vul niet zoveel in.
pi_217143117
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 15:06 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Zeldzaam uitgebreide stropop dit. Probeer het eens anders.

Verder ben ik merktrouw. Zo heb ik nog veel meer Porsches gekocht en ook van Porsche weet ik bovengemiddeld veel.

Kortom: vul niet zoveel in.
Ik vul niks in, je etaleert het zelf.
pi_217143121
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 14:56 schreef SnertMetChoco het volgende:
[ afbeelding ]
Sektariërs gonna sekte.
Ze heeft wel gelijk dat de auto pretty en snazzy is. :)
pi_217143125
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 15:07 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik vul niks in, je etaleert het zelf.
Daarom verzin je ook vanalles wat ik zogenaamd zou vinden.

Ik zou de laatste zijn die beweert dat Tesla geen risico’s neemt. Ik noem maar wat.
pi_217143130
Musk belooft zijn medewerkers gouden bergen als ze niet hun Tesla aandelen verkopen.

Maar hoe zat het ook alweer met zijn andere beloftes?

Bekijk deze YouTube-video
pi_217143149
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 15:09 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Daarom verzin je ook vanalles wat ik zogenaamd zou vinden.

Ik zou de laatste zijn die beweert dat Tesla geen risico’s neemt. Ik noem maar wat.
Ik verzin helemaal niks van wat jij zou vinden. Dat vul je nogmaals helemaal zelf in. Ik zeg al, je etaleert het volkomen zelf.
pi_217143152
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 15:03 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wat had ik er dan van moeten vinden?
Wat je ergens van vindt is aan jou, dat ga ik je niet voorschrijven. Ik had alleen iets meer onderbouwing verwacht bij je verhaal dat we zonder Musk helemaal niks zouden doen met zelfrijdende auto's, dus daar zit mijn teleurstelling.
  Overall beste user 2022 zaterdag 22 maart 2025 @ 15:19:54 #60
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_217143184
https://www.nu.nl/economi(...)anwege-rol-musk.html

quote:
De gesprekken tussen Italië en ruimtebedrijf SpaceX over het leveren van communicatiediensten zijn "tot stilstand gekomen". Dat heeft de Italiaanse defensieminister Guido Crosetto gezegd. Volgens de minister komt dat door discussies over de betrokkenheid van Elon Musk.
Oeps....Toch weer 1,5 miljard aan omzet minder.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_217143328
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 15:14 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik verzin helemaal niks van wat jij zou vinden. Dat vul je nogmaals helemaal zelf in. Ik zeg al, je etaleert het volkomen zelf.
Goh, wat bedoelde je hiermee dan te zeggen?

Of nog simpeler: geef even aan waar ik het hele businessmodel en (de) marketingstrategie ontken…
pi_217143335
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 15:14 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Wat je ergens van vindt is aan jou, dat ga ik je niet voorschrijven. Ik had alleen iets meer onderbouwing verwacht bij je verhaal dat we zonder Musk helemaal niks zouden doen met zelfrijdende auto's, dus daar zit mijn teleurstelling.
Wat had je nog verwacht na mijn ‘I stand corrected’ ter zake? Of heb je die gewoon over het hoofd gezien?
pi_217143353
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 15:19 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nee, gisteren was die niet al binnen en vandaag is die ook niet definitief verloren gegaan.

Er is dus feitelijk niets veranderd.
pi_217143361
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 15:19 schreef Ulx het volgende:
[..]
Canada was ook al gestopt.
pi_217143421
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 15:35 schreef Wantie het volgende:

[..]
Canada was ook al gestopt.
Totaal anders. En bovendien een gevalletje hoe schiet ik mijzelf in de voet.

https://www.cbc.ca/amp/1.7475817
pi_217143439
Overigens een vraag: welke elektrische auto is Tesla voorbij gestreefd volgende de ‘kenners’ alhier. Een keer man en paard zou wel handig zijn.
pi_217143511
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 15:33 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Goh, wat bedoelde je hiermee dan te zeggen?

Of nog simpeler: geef even aan waar ik het hele businessmodel en (de) marketingstrategie ontken…
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:49 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Als reactie op:
quote:

Schijnbaar zie jij het dan anders.
pi_217143611
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 15:50 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
[..]
Als reactie op:
[..]
Schijnbaar zie jij het dan anders.
Dat vertaal jij dan wel heel vrijelijk, nietwaar?

Maar goed, vertel eens welke elektrische auto’s Tesla hebben ingehaald. Ik ben razend benieuwd. Ik heb de nieuwe Taycan naast de 4 jaar oudere Model S Plaid gelegd en dat viel toch niet gunstig uit voor de Porsche. Ja, mooie laadcurve, dat wel. Maar overall? Neuh.
pi_217143711
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 15:57 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Maar goed, vertel eens welke elektrische auto’s Tesla hebben ingehaald. Ik ben razend benieuwd. Ik heb de nieuwe Taycan naast de 4 jaar oudere Model S Plaid gelegd en dat viel toch niet gunstig uit voor de Porsche. Ja, mooie laadcurve, dat wel. Maar overall? Neuh.
Ik kan niet anders als je geen tegenargumenten geeft.
pi_217144295
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 16:04 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik kan niet anders als je geen tegenargumenten geeft.
Die moet je even uitleggen: waarom heb jij tegenargumenten nodig om hetgeen ik schrijf niet te verbasteren naar iets totaal anders?
  zaterdag 22 maart 2025 @ 17:08:22 #71
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217144604
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217144637
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 15:43 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Totaal anders. En bovendien een gevalletje hoe schiet ik mijzelf in de voet.

https://www.cbc.ca/amp/1.7475817
Op zich wel begrijpelijk.
Alles is beter dan je ziel aan de duivel verkopen.
pi_217144641
quote:
Porsche moet het sowieso niet hebben van de Jan Modaaltjes, Xiaomi vergelijken met Porsche is eigenlijk al lachwekkend.

En Xiaomi vind ik ook wel prima, maar iedereen die een Porsche koop zal nooit een Xiaomi overwegen.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217144965
quote:
quote:
Er zit een motor van 288 kW (386 pk) aan de voorkant en twee elektromotoren van elk 425 kW (570 pk) aan de achterkant. Dat is een gezamenlijk vermogen van 1.138 kW (1.526 pk). Het maximumkoppel is 1.770 Nm en de topsnelheid is 359 km/u. De acceleratie van 0-100 km/u is voorbij een duizelingwekkende 1,98 seconden!
Damn
pi_217144999
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 15:34 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wat had je nog verwacht na mijn ‘I stand corrected’ ter zake? Of heb je die gewoon over het hoofd gezien?
Het zijn twee verschillende claims; Musk was de eerste, en zonder Musk zouden we hier niet zijn.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 18:09:00 #76
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217145059
quote:
Ja, en na 1 rondje Nurburgring moet die weer aan de lader en rijd de Porsche nog 25 rondjes. Zet dat ding op Le Mans en nog steeds gaat een Diesel winnen.
pi_217145178
quote:
Het onderwerp is hier Tesla… :)
pi_217145190
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 18:02 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Het zijn twee verschillende claims; Musk was de eerste, en zonder Musk zouden we hier niet zijn.
Volgens mij volgt het een uit het ander. Dus had ik er niets meer aan toe te voegen.
pi_217145500
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 18:25 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Volgens mij volgt het een uit het ander. Dus had ik er niets meer aan toe te voegen.
Wat mij betreft niet per se. Je kan wat mij betreft prima beargumenteren dat Musk een visionair is die het publiek de ogen heeft geopend voor de mogelijkheid van autonoom rijden, maar dat een ander bedrijf dat vervolgens net sneller ontwikkeld heeft (los van dat beide dus niet waar zijn).
  zaterdag 22 maart 2025 @ 19:21:40 #80
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217145647
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 19:03 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Wat mij betreft niet per se. Je kan wat mij betreft prima beargumenteren dat Musk een visionair is die het publiek de ogen heeft geopend voor de mogelijkheid van autonoom rijden, maar dat een ander bedrijf dat vervolgens net sneller ontwikkeld heeft (los van dat beide dus niet waar zijn).
Musk is geen Visionair, hij heeft Tesla gekocht daarna de oprichters en ware visionairs er uit geschopt.
pi_217146695
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 11:33 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het was in ieder geval een bedankje waard.

Al die dingen zelf ontwikkelen is niet zo simpel, maar wat jij wil.

https://www.autoweek.nl/a(...)-andere-fabrikanten/
Kom op zeg. Wat is er moeilijker aan een 48v waterpomp dan aan een 12v waterpomp? In bijna alle opzichten is het makkelijker omdat je met een hogere spanning een lagere stroom hebt. Dus minder warmte en minder dikke draden. In veel situaties, zoals de waterpomp , airco of stuurbekrachtiging is het slechts een kwestie van de motor anders wikkelen.

Het enige moeilijke aan 48v is de leveranciers overtuigen mee te doen. Omdat die op dit moment nog voor alle andere bedrijven alles op 12v leveren. Dus dat tesla het als eerste doet, maakt het makkelijker voor een eventuele volgende autofabrikant. Maar dat heeft absoluut niks met iets technisch te maken of innovatie te maken. Enkel met wie de kosten wil dragen van first adopter zijn.

Nadeel van 48v is trouwens wel dat het een stukje gevaarlijker is voor de monteurs. Met 12v moet je heel erg je best doen om jezelf pijn te doen. 48v kan, onder de verkeerde omstandigheden, dodelijk zijn.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  zaterdag 22 maart 2025 @ 20:51:20 #82
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217146768
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 19:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Musk is geen Visionair, hij heeft Tesla gekocht daarna de oprichters en ware visionairs er uit geschopt.
Tesla had bij Musks eerste investering wel 10 werknemers en exact 0 auto's gemaakt. Dus ja, dat is makkelijk, zo'n succesvol bedrijf kopen dat al 1 heel jaar bestaat en dan achterover leunen. Het huidige resultaat was exact hetzelfde geweest onder iedere andere investeerder, zijn invloed was zo goed als nihil.

Sorry voor het cynisme hoor, maar ik vind het vrijwel volledig ontkennen van elke significantie van Musk voor het succes van zijn bedrijven echt absurde vormen aannemen. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat wanneer Steve Jobs op dezelfde manier in onmin was geraakt, men ook had gezegd: "Steve Jobs is helemaal geen visionair, hij parasiteerde op het werk van Wozniak, kon zelf vrijwel geen code schrijven en heeft nog nooit zelf een Mac of iPhone in elkaar geschroefd."

Je hoeft iemand als Musk niet te adoreren (dat doe ik ook niet), maar het kan geen kwaad om wel enigszins realistisch te blijven en niet koste wat het kost weigeren om een persoon ook maar enige credit te geven omdat die je niet aanstaat.
pi_217149410
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 19:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Volgens de alwetende vem god moet je dat toch anders zien.

quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 10:06 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Elon time is berucht, maar dat maakt je geen oplichter. Een autobedrijf vanuit het niets opbouwen (laat staan op basis van alleen maar elektrische voertuigen) is een fantastische prestatie. SpaceX evenzeer.
De niet elon fans snappen het allemaal niet. :Y)
pi_217149676
pi_217149974
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 08:15 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Volgens de alwetende vem god moet je dat toch anders zien.
[..]
De niet elon fans snappen het allemaal niet. :Y)
Toen Musk na enkele maanden zich aansloot was er niets meer dan een idee.

Kan je zelf ook opzoeken.

Van de 1 miljoen ideeën wordt wellicht 1 een bedrijf met een verkoopbaar product. En de meesten daarvan zijn in no time failliet ook nog.
pi_217150562
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 08:57 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Toen Musk na enkele maanden zich aansloot was er niets meer dan een idee.

Kan je zelf ook opzoeken.

Van de 1 miljoen ideeën wordt wellicht 1 een bedrijf met een verkoopbaar product. En de meesten daarvan zijn in no time failliet ook nog.
Tja dat jij nu ook zegt dat hij zich aansloot impliceert toch echt dat elon niet dit bedrijf vanuit niets opbouwde zoals je beweerde 8-) . Hij zette na aansluiting een gedeelte van zijn vermogen, zijn netwerk en marketing skills in om vanuit iets wat al opgericht is verder te bouwen. Ook dat weet jij en had je niet eens hoeven op te zoeken. Waarom dicht jij elon soms bepaalde zaken toe terwijl dit objectief gezien niet klopt?

En dat er bedrijven failliet gaan weten we allemaal maar is natuurlijk een totaal non argument in deze discussie. :D
pi_217151160
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 09:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Tja dat jij nu ook zegt dat hij zich aansloot impliceert toch echt dat elon niet dit bedrijf vanuit niets opbouwde zoals je beweerde 8-) . Hij zette na aansluiting een gedeelte van zijn vermogen, zijn netwerk en marketing skills in om vanuit iets wat al opgericht is verder te bouwen. Ook dat weet jij en had je niet eens hoeven op te zoeken. Waarom dicht jij elon soms bepaalde zaken toe terwijl dit objectief gezien niet klopt?

En dat er bedrijven failliet gaan weten we allemaal maar is natuurlijk een totaal non argument in deze discussie. :D
Jij haalt nu wat dingen door elkaar. Ja, de oprichting was al in de tweede helft van 2003 en Musk kwam er pas bij begin 2004.

Maar het oprichten van een schil maakt nog geen bedrijf. Hell, heel veel rechtspersonen hebben helemaal geen bedrijf. Zullen ook nooit een bedrijf worden. Denk aan een pure holding.

Tesla was op het moment dat Musk erbij kwam slechts een idee. Er was nog geen begin van een prototype van een eerste model. En het was Musk die ook bedacht dat het eerste model een sportieve auto moest zijn.

Het idee was overigens ‘elektrische auto’s gaan bouwen’. Bepaald niet uniek…
pi_217151254
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 10:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Jij haalt nu wat dingen door elkaar. Ja, de oprichting was al in de tweede helft van 2003 en Musk kwam er pas bij begin 2004.

Maar het oprichten van een schil maakt nog geen bedrijf. Hell, heel veel rechtspersonen hebben helemaal geen bedrijf. Zullen ook nooit een bedrijf worden. Denk aan een pure holding.

Tesla was op het moment dat Musk erbij kwam slechts een idee. Er was nog geen begin van een prototype van een eerste model. En het was Musk die ook bedacht dat het eerste model een sportieve auto moest zijn.

Het idee was overigens ‘elektrische auto’s gaan bouwen’. Bepaald niet uniek…
Hmmmm, ja sorry maar dan kunnen we denk ik wel gewoon concluderen dat je er 0 verstand van hebt. Het was een startup met een idee en een concept.
Het idee was niet nieuw maar schijnbaar zag Musk er genoeg in om te investeren en zelfs meerdere investeerders aan te trekken. Dat is een prestatie die je Musk toe kan schrijven. Tegelijkertijd een enorm risico maar dat is een investering in een startup sowieso. Maar Amerika kent een heel ander investeringsklimaat qua startups dan de rest van de wereld.

Ik blijf erbij dat je de marketingstrategie er achter gewoon niet wil zien.
pi_217151340
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 10:22 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Hmmmm, ja sorry maar dan kunnen we denk ik wel gewoon concluderen dat je er 0 verstand van hebt. Het was een startup met een idee en een concept.
Het idee was niet nieuw maar schijnbaar zag Musk er genoeg in om te investeren en zelfs meerdere investeerders aan te trekken. Dat is een prestatie die je Musk toe kan schrijven. Tegelijkertijd een enorm risico maar dat is een investering in een startup sowieso. Maar Amerika kent een heel ander investeringsklimaat qua startups dan de rest van de wereld.

Ik blijf erbij dat je de marketingstrategie er achter gewoon niet wil zien.
Er was een bedrijfsplan (een PLAN) en men was op zoek naar geld.

Het bedrijfsPLAN is vervolgens gewijzigd en op basis daarvan is men gestart met executie en dat is het moment waarop het bedrijf ontstaat.

Vanaf 0 dus. Op het moment dat Elon instapte was Tesla geen autoproducent. Ze hadden immers de middelen niet om zelfs maar een prototype te gaan maken.

Plannen maken kan iedereen. Zelfs in je slaap.
pi_217151363
quote:
Tesla was officially incorporated in 2003 with the goal of inventing an electric car that was powerful, beautiful, and with zero emissions. Other co-founders were JB Straubel—the company's chief technology officer (CTO) until 2019—and Ian Wright, who left Tesla in 2004. Wright later founded the electric vehicle powertrain company Wrightspeed.
13
14
15

In 2004, the company’s co-founders went through initial rounds of investing with venture capital firms.
16
Musk led the initial round of funding and soon joined as the head of the board of directors.
9
Future investors in subsequent rounds would include friends, family, and a litany of VC firms, including Valor Equity Partners.
https://www.investopedia.(...)d-teslas-success.asp
pi_217151417
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 10:27 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Er was een bedrijfsplan (een PLAN) en men was op zoek naar geld.

Het bedrijfsPLAN is vervolgens gewijzigd en op basis daarvan is men gestart met executie en dat is het moment waarop het bedrijf ontstaat.

Vanaf 0 dus. Op het moment dat Elon instapte was Tesla geen autoproducent. Ze hadden immers de middelen niet om zelfs maar een prototype te gaan maken.

Plannen maken kan iedereen. Zelfs in je slaap.
De hele historie is gewoon online terug te vinden met een paar simpele zoekopdrachten.
Voor iemand die 7 Tesla’s heeft gekocht (waarom?) en een bovenmatige interesse in Tesla heeft ben je verdomd slecht op de hoogte.
pi_217151714
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 10:30 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
De hele historie is gewoon online terug te vinden met een paar simpele zoekopdrachten.
Voor iemand die 7 Tesla’s heeft gekocht (waarom?) en een bovenmatige interesse in Tesla heeft ben je verdomd slecht op de hoogte.
Wat klopt er volgens jou niet aan wat ik schreef? Was men al begonnen met autootjes bouwen?

Kijk dat jij het schrijven van een bedrijfsplan en financiering ophalen wil zien als de start van het bedrijf, mag. Ik niet omdat het de voorfase betreft. Maar goed, het is niet alsof dat ergens in een wet vastligt.

Maar dan nog: stel dat je het meeneemt als al gestart, dan was er tov wat er nu is nog niet 1 promille…

En dan is het argument: hij is helemaal niet vanaf 0 gestart, hij is gestart vanaf 0,001.

Heb je enig idee hoe sneu dat argument is?
pi_217151965
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 10:42 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wat klopt er volgens jou niet aan wat ik schreef? Was men al begonnen met autootjes bouwen?
Dat is inderdaad het enige punt waar je gelijk hebt. Daar hadden ze dus investeerders voor nodig. De tekeningen lagen er al en het chassis was al besteld. Het lijkt me nogal logisch dat als je een ingenieus idee hebt, zoiets als een auto bouwen, dat je daar niet vanaf morgen mee begint. Er zijn denk ik bar weinig mensen op deze aardbol die een auto kunnen ontwerpen elén tevens genoeg geld hebben om een productielijn op te starten. Musk zal ongetwijfeld hetzelfde idee hebben gehad en de gedeelde interesse brengt 2 partijen bij elkaar. Waarschijnlijk waren er in die tijd meerdere startups en had Tesla het beste idee volgens Musk. Nogmaals daar mag hij voor geroemd worden. Maar Musk heeft 0 inspraak gehad over de Roadster.
quote:
Kijk dat jij het schrijven van een bedrijfsplan en financiering ophalen wil zien als de start van het bedrijf, mag. Ik niet omdat het de voorfase betreft. Maar goed, het is niet alsof dat ergens in een wet vastligt.

Maar dan nog: stel dat je het meeneemt als al gestart, dan was er tov wat er nu is nog niet 1 promille…

En dan is het argument: hij is helemaal niet vanaf 0 gestart, hij is gestart vanaf 0,001.

Heb je enig idee hoe sneu dat argument is?
Musk is gewoon de ordinaire suikeroom van Tesla geweest en heeft zich daarmee als CEO in het bedrijf gekocht. Hoe moeilijk is dat om dat te erkennen?
pi_217152002
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 15:57 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Uiteindelijk zijn dat niet de modellen waar de omzet in zit.

Je moet kijken naar de Y / 3 en het segment waar de concurrentie zit.

De nieuwe Y is goed geslaagd (afgezien van de missende hendels / stalks) maar vanwege Musk zou ik die nu niet kopen.

De Q1 cijfers (aantal verkopen en later ook kwartaalcijfer) worden heel interessant, dat kan een "duik" of "vlieg" moment voor het aandeel worden.
pi_217152026
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 14:56 schreef SnertMetChoco het volgende:
[ afbeelding ]
Sektariërs gonna sekte.
Ach ja, iedereen kan naast een auto gaan staan en een foto nemen ;)
pi_217152225
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 11:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ach ja, iedereen kan naast een auto gaan staan en een foto nemen ;)
True, hoewel er wel meer Republikeinen ineens reclame maken voor Tesla, met Trump voorop.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_217152282
Musk is ook tegen de “tarrifs”
Vakman pur sang
  zondag 23 maart 2025 @ 11:53:49 #101
323876 michaelmoore
pi_217152499
Africa heeft een enorm potentie voor cars powerd op solar energy

Nu zonnepanelen zo extreem goedkoop zijn geworden zal Africa overspoeld gaan worden met zeer goede solar , met bemande charging points in overvloed

Als er een behoefte is aan een EV car company dan is het daar, China zal er massaal EV autos gaan produceren

Ook TATA kan beter in Africa werken met 300 dagen zon per jaar , verder gaan als men waterstof wil gaan gebruiken voor Staal productie

[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 23-03-2025 12:34:18 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 23 maart 2025 @ 12:40:22 #102
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217153085
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 10:57 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Dat is inderdaad het enige punt waar je gelijk hebt. Daar hadden ze dus investeerders voor nodig. De tekeningen lagen er al en het chassis was al besteld. Het lijkt me nogal logisch dat als je een ingenieus idee hebt, zoiets als een auto bouwen, dat je daar niet vanaf morgen mee begint. Er zijn denk ik bar weinig mensen op deze aardbol die een auto kunnen ontwerpen elén tevens genoeg geld hebben om een productielijn op te starten. Musk zal ongetwijfeld hetzelfde idee hebben gehad en de gedeelde interesse brengt 2 partijen bij elkaar. Waarschijnlijk waren er in die tijd meerdere startups en had Tesla het beste idee volgens Musk. Nogmaals daar mag hij voor geroemd worden. Maar Musk heeft 0 inspraak gehad over de Roadster.
[..]
Musk is gewoon de ordinaire suikeroom van Tesla geweest en heeft zich daarmee als CEO in het bedrijf gekocht. Hoe moeilijk is dat om dat te erkennen?
Het klopt dat Musk zich heeft ingekocht en het bedrijf niet heeft opgericht. Waar het mijns inziens om gaat, is dat als je zegt dat Musk een visionair is en zijn leiding cruciaal is geweest voor het gigantische succes van Tesla, het tegenargument is: "nee hoor, dat is het resultaat van het werk van de oprichters. Musk heeft het slechts gekocht, meer niet."

Ter vergelijk (zomaar een voorbeeld): Heineken is opgericht door de grootvader van Freddy Heineken. Die zag kansen in de biermarkt en nam in 1864 een reeds bestaande brouwerij over. Toen Freddy in '41 zelf bij het bedrijf ging werken, was Heineken een lokale bierbrouwerij met een bescheiden positie alleen in Nederland, die al 77 jaar bestond en niet meer voor de neerderheid in bezit was van de familie.

Door aandelen terug te kopen kreeg de familie weer een meerderheidsbelang en Freddy nam vanaf 1954 de leiding van het bedrijf. Hij heeft het bedrijf getransformeerd van een lokale speler met een bescheiden positie in de Nederlandse markt naar een van de grootste bierbrouwerijen ter wereld, in meer dan 170 landen verkrijgbaar.

Er zijn bij mijn weten bijzonder weinig mensen die dat niet toeschrijven aan Freddy's opmerkelijke visie en strategie. Maar als je de argumentatie hier zou hanteren wanneer je het gewoonweg niet kunt verdragen om een persoon die je niet aanstaat credits te geven, is het verhaal: "Freddy was helemaal geen visionair. Hij heeft het bedrijf niet eens opgericht, dat deed zijn grootvader. En die had op zijn beurt slechts brouwerij "De Hooiberg" overgenomen en niet eens zelf gestart. Freddy was slechts geldschieter en heeft zich ingekocht, dat succes is niet zijn verdienste."

Het is gewoon niet realistisch.
pi_217153206
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 12:40 schreef Repentless het volgende:

[..]
Het klopt dat Musk zich heeft ingekocht en het bedrijf niet heeft opgericht. Waar het mijns inziens om gaat, is dat als je zegt dat Musk een visionair is en zijn leiding cruciaal is geweest voor het gigantische succes van Tesla, het tegenargument is: "nee hoor, dat is het resultaat van het werk van de oprichters. Musk heeft het slechts gekocht, meer niet."

Ter vergelijk (zomaar een voorbeeld): Heineken is opgericht door de grootvader van Freddy Heineken. Die zag kansen in de biermarkt en nam in 1864 een reeds bestaande brouwerij over. Toen Freddy in '41 zelf bij het bedrijf ging werken, was Heineken een lokale bierbrouwerij met een bescheiden positie alleen in Nederland, die al 77 jaar bestond en niet meer voor de neerderheid in bezit was van de familie.

Door aandelen terug te kopen kreeg de familie weer een meerderheidsbelang en Freddy nam vanaf 1954 de leiding van het bedrijf. Hij heeft het bedrijf getransformeerd van een lokale speler met een bescheiden positie in de Nederlandse markt naar een van de grootste bierbrouwerijen ter wereld, in meer dan 170 landen verkrijgbaar.

Er zijn bij mijn weten bijzonder weinig mensen die dat niet toeschrijven aan Freddy's opmerkelijke visie en strategie. Maar als je de argumentatie hier zou hanteren wanneer je het gewoonweg niet kunt verdragen om een persoon die je niet aanstaat credits te geven, is het verhaal: "Freddy was helemaal geen visionair. Hij heeft het bedrijf niet eens opgericht, dat deed zijn grootvader. En die had op zijn beurt slechts brouwerij "De Hooiberg" overgenomen en niet eens zelf gestart. Freddy was slechts geldschieter en heeft zich ingekocht, dat succes is niet zijn verdienste."

Het is gewoon niet realistisch.
Volgens mij was de Internationale expansie meer het werk van Karel Vuursteen, in ieder geval wat Amerika betreft.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217153262
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 10:57 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
[..]
Heel makkelijk als je de realiteit geweld aan wil doen. Musk wegzetten als een simpele investeerder is erg dom.
  zondag 23 maart 2025 @ 13:04:36 #105
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217153280
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 12:55 schreef raptorix het volgende:

[..]
Volgens mij was de Internationale expansie meer het werk van Karel Vuursteen, in ieder geval wat Amerika betreft.
Ik kende de naam niet. Maar ik zie dat de man vanaf 1991 bij Heineken in dienst is getreden, klopt dat?
pi_217153308
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 13:04 schreef Repentless het volgende:
Karel Vuursteen
Ja.

https://archive.ph/LKAh5
pi_217153371
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 11:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Uiteindelijk zijn dat niet de modellen waar de omzet in zit.

Je moet kijken naar de Y / 3 en het segment waar de concurrentie zit.

De nieuwe Y is goed geslaagd (afgezien van de missende hendels / stalks) maar vanwege Musk zou ik die nu niet kopen.

De Q1 cijfers (aantal verkopen en later ook kwartaalcijfer) worden heel interessant, dat kan een "duik" of "vlieg" moment voor het aandeel worden.
Ik snap heel goed dat de Porsche en de Tesla Model S geen warme broodjes zijn. Maar Porsche heeft wel het maximale in zich wat VAG kan maken op dit gebied. Dus is het wel interessant om daar naar te kijken.

Om de Plaid te verslaan op de Nordschleife heeft men de Turbo GT moeten maken. Zelden zo’n onnozele BEV gezien. Toch een kunstgreep nodig als Porsche om op de Nordschleife beter te kunnen presteren dan een auto die al jaren op de markt is.

De nieuwe Y heeft een stengel om richting aan te geven. Schakelen gebeurt automatisch als je dat wil. Als je weet hoe dan hoef je zelden nog naar het scherm te gaan.

Q1 ben ik ook benieuwd naar.
pi_217153376
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 11:33 schreef Lospedrosa het volgende:
Musk is ook tegen de “tarrifs”
Ieder zinnig mens is daartegen…
pi_217153527
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 13:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De nieuwe Y heeft een stengel om richting aan te geven. Schakelen gebeurt automatisch als je dat wil. Als je weet hoe dan hoef je zelden nog naar het scherm te gaan.
Och, is de stengel toch weer terug? Die knopjes op het stuur waren gewoon kut maar dat vond ik ook al toen ik nog wel in de race was voor een Model Y.

Ik volg het niet zo hard meer omdat m'n interesse weg is.

Nu die voor het schakelen nog.
Echt van die wijzigingen waar niemand om gevraagd heeft.

quote:
Q1 ben ik ook benieuwd naar.
Ja, dat zal wel de toon zetten.
  zondag 23 maart 2025 @ 13:34:39 #110
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217153585
quote:
Heineken was bij het terugtreden van Freddy al actief in 170 landen. Vanaf de jaren '40-'50 begon de export naar Noord-Amerika. Vanaf de jaren '70 is de groei enorm geweest, vergeleken met de positie die het bedrijf had bij zijn aantreden. Het was toen niet eens de grootste bierbrouwer van Nederland.

Globaal marktaandeel van Heineken in '89 (bij terugtreden Freddy) wordt geschat op zo'n 4 tot 5%. Bij terugtreden van Vuursteen in 2002 op zo'n 8%. Een verdubbeling dus en dat is meer dan indrukwekkend, maar de transformatie en groei die het bedrijf heeft doorgemaakt vanaf het startpunt van Freddy's leiding is uitzonderlijk. Dat ben je toch wel eens, neem ik aan?
pi_217153836
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 13:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Och, is de stengel toch weer terug? Die knopjes op het stuur waren gewoon kut maar dat vond ik ook al toen ik nog wel in de race was voor een Model Y.

Ik volg het niet zo hard meer omdat m'n interesse weg is.

Nu die voor het schakelen nog.
Echt van die wijzigingen waar niemand om gevraagd heeft.
[..]
Ja, dat zal wel de toon zetten.
Ik vind het automatisch schakelen echt heel fijn werken. Maar goed, ik vond het schakelen aan het stuur dan ook k met peren.

Richting aangeven… eens.

Maar goed, het is niet voor niets aangepast.
  zondag 23 maart 2025 @ 15:06:27 #112
323876 michaelmoore
pi_217154450
Duitsers spugen op Poetin en op Tesla

quote:
Tesla is DONE in Germany, 94% won't buy it
pi_217160003
twitter
pi_217162874
Het sentiment lijkt in de VS alweer te draaien:

https://x.com/MarioNawfal(...)len.17180%2Fpage-674

In China hebben ze de MYLR in prijs verhoogd (teken dat ze meer kunnen verkopen dan produceren) en ook in Europa zijn er geluiden dat de MY Juniper goed verkoopt.

En terecht.
pi_217162959
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 15:06 schreef michaelmoore het volgende:
Duitsers spugen op Poetin en op Tesla
[..]
Logisch met die dure stroom daar. Alleen een fiets is nog betaalbaar en is nog 'groen' ook.
pi_217163370
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 08:38 schreef VEM2012 het volgende:
Het sentiment lijkt in de VS alweer te draaien:

https://x.com/MarioNawfal(...)len.17180%2Fpage-674

In China hebben ze de MYLR in prijs verhoogd (teken dat ze meer kunnen verkopen dan produceren) en ook in Europa zijn er geluiden dat de MY Juniper goed verkoopt.

En terecht.
https://www.demorgen.be/n(...)t-nu-lijkt~bb372cde/
Interessant artikel er over, wellicht voor jullie achter een paywall. Negatieve kanten hier al toegelicht in het topic, positieve kanten: oa nieuw model, maar ook toch nog de verwachting voor de robotaxi in de zomer. Ben benieuwd of het nu na de 14de keer 'dit jaar, echt' nu eens zou gebeuren.

Persoonlijk zou het me niet verwonderen dat een deel van de MAGA base nu Tesla's gaat gaan kopen. To own the libs vermoed ik dan.
pi_217163426
Ik heb meer vertrouwen in de kwartaalcijfers dan een tweet van een random persoon.
pi_217163747
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 09:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb meer vertrouwen in de kwartaalcijfers dan een tweet van een random persoon.
De reacties onder de tweet zeggen ook wel genoeg.
pi_217163881
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 09:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Op zich helemaal terecht.

Maar die kanttekening werd gek genoeg niet gemaakt bij alle ‘Tesla gaat door het putje’ berichtgeving.

Overigens zal Q1 waarschijnlijk nog steeds relatief laag zijn, omdat Tesla slechts een deel van de maand maart heeft kunnen gebruiken om met de nieuwe Y te scoren en bovendien nog niet alle varianten er zijn.

Nog afgezien van dat ik wel verwacht dat de hetze in 2025 effect zal hebben. Daarna: business better as usual. Zeker als men 4680 eindelijk naar de volumemodellen kan brengen.

[ Bericht 24% gewijzigd door VEM2012 op 24-03-2025 11:20:18 ]
  maandag 24 maart 2025 @ 16:15:48 #120
323876 michaelmoore
pi_217166337
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 08:46 schreef niggeplease het volgende:

[..]
Logisch met die dure stroom daar. Alleen een fiets is nog betaalbaar en is nog 'groen' ook.
groen en stikstof is overrated
  FOK!fotograaf maandag 24 maart 2025 @ 16:39:18 #121
364681 over_hedge
pi_217166685
Gaat nu wel lekker omhoog. 270 dollar nu
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_217166873
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 13:02 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Heel makkelijk als je de realiteit geweld aan wil doen. Musk wegzetten als een simpele investeerder is erg dom.
Ik wil hem helemaal niet wegzetten als een simpele investeerder.
Hij heeft de eerste investeringsronde geïnitieerd notabene. Maar die hele investering is gestoeld op gebakken lucht en die verkoopt hij nu nog steeds.
De hoge beursnotering tov de huidige marktwaarde van Tesla zegt imo genoeg, het is een marketingtechnisch geweldig bedrijf en dat breng allerlei voordelen met zich mee. De Tesla zelf is en blijft een overrated Chinese prulwagen.
  maandag 24 maart 2025 @ 17:19:14 #123
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217167022
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2025 17:03 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Hij heeft de eerste investeringsronde geïnitieerd notabene. Maar die hele investering is gestoeld op gebakken lucht en die verkoopt hij nu nog steeds.
De hoge beursnotering tov de huidige marktwaarde van Tesla zegt imo genoeg, het is een marketingtechnisch geweldig bedrijf en dat breng allerlei voordelen met zich mee. De Tesla zelf is en blijft een overrated Chinese prulwagen.
Dit is ook geen gekke insteek. Ik vind Tesla's ook overrated, als je puur naar de kwaliteit van de auto's kijkt. Qua batterijtechnologie, connectivity en laadinfrastructuur lopen of liepen ze mijns inziens wel ver voor op de concurrentie.

Maar het punt was dat bepaalde mensen (ik bedoel jou niet) het succes van Tesla simpelweg niet willen toeschrijven aan het beleid van Musk, omdat ze het een klootzak vinden. En dat houdt in dat de man zo neergezet moet worden dat hii geen enkele kwaliteit of visie heeft. Dat hij het slechts gekocht heeft en er verder niet zoveel mee te maken heeft. En dat vinden mensen (waaronder ik) niet terecht en buiten elke realiteit.
pi_217167738
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 16:39 schreef over_hedge het volgende:
Gaat nu wel lekker omhoog. 270 dollar nu
Nou, dan zal tampon Tim Walz weer de deur plat lopen bij de psychiater…
pi_217167761
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2025 17:03 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Gek dat iemand die er wel verstand van heeft, zoals Munro, daar wezenlijk anders over denkt dan ene Vliegbaard van Fok!

En ook de Chinezen denken er wezenlijk anders over. Cijfers over de populariteit van de nieuwe Model Y:

https://x.com/daltybrewer(...)len.17180%2Fpage-674
pi_217167831
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 17:19 schreef Repentless het volgende:

[..]
Dit is ook geen gekke insteek. Ik vind Tesla's ook overrated, als je puur naar de kwaliteit van de auto's kijkt. Qua batterijtechnologie, connectivity en laadinfrastructuur lopen of liepen ze mijns inziens wel ver voor op de concurrentie.

Maar het punt was dat bepaalde mensen (ik bedoel jou niet) het succes van Tesla simpelweg niet willen toeschrijven aan het beleid van Musk, omdat ze het een klootzak vinden. En dat houdt in dat de man zo neergezet moet worden dat hii geen enkele kwaliteit of visie heeft. Dat hij het slechts gekocht heeft en er verder niet zoveel mee te maken heeft. En dat vinden mensen (waaronder ik) niet terecht en buiten elke realiteit.
De kwaliteit van Tesla’s is flink omhoog gegaan. Ja, de eerste Model S (en de opvolgende in het vorige decennium ook wel) had best wat kuren.

De Model 3 was al beter, maar de eerste versie had ook wel kuren. De eerste refresh (eind 2021) was zonder meer goed. De MY uit Berlijn was echt goed. 0 fehler auto. Mijn eerste ooit. Zelfs de Porsches hadden wel eens wat.

Maar goed, zo’n reputatie raak je niet makkelijk kwijt.

Waar Tesla in achterblijft is een bepaalde mate van afwerking. Het is niet zoals bij Audi en Porsche dat men echt de inzittenden wil verwennen. Het is veel meer no nonsense. Niet in het minst omdat verwennerij extra gewicht betekent. Ik mis het dan ook niet.

Daar staat tegenover dat ik geen auto gereden heb met zoveel gezeik als een Audi. Indertijd had ik er twee gekocht. Mijn hemel. Die stonden bwvs vaker bij de dealer dan in mijn garage.
pi_217168370
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 18:30 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Gek dat iemand die er wel verstand van heeft, zoals Munro, daar wezenlijk anders over denkt dan ene Vliegbaard van Fok!

En ook de Chinezen denken er wezenlijk anders over. Cijfers over de populariteit van de nieuwe Model Y:

https://x.com/daltybrewer(...)len.17180%2Fpage-674
Ja leuk, heel erg knap. In de week van lancering.

Zegt me nog steeds geen reet. Maar goed geprobeerd wel.
pi_217169662
Wanneer verwachten we de kwartaalcijfers van Tesla?
Love is in the air!
pi_217169720
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 20:55 schreef Landgeld het volgende:
Wanneer verwachten we de kwartaalcijfers van Tesla?
Zal wel rond de derde week van april zijn.
pi_217169840
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 19:26 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ja leuk, heel erg knap. In de week van lancering.

Zegt me nog steeds geen reet. Maar goed geprobeerd wel.
Lagere cijfers die worden verklaard doordat mensen wachten op de nieuwe model Y zijn een bewijs van dat Tesla door het putje gaat, zeer hoge cijfers van de nieuwe model Y komen doordat mensen hebben gewacht op de nieuwe model Y en zijn dus niet relevant.

Is dat jouw stelling?
pi_217169972
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 21:14 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Lagere cijfers die worden verklaard doordat mensen wachten op de nieuwe model Y zijn een bewijs van dat Tesla door het putje gaat, zeer hoge cijfers van de nieuwe model Y komen doordat mensen hebben gewacht op de nieuwe model Y en zijn dus niet relevant.

Is dat jouw stelling?
Het is wel heel zwartwit: het dalen of stijgen van de autoverkoop verbinden aan 1 oorzaak.
pi_217170037
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 17:19 schreef Repentless het volgende:

[..]

Het probleem hiermee is natuurlijk, dat al die mensen die Musk een revolutionaire visionair vinden, geen artikelen gaan lezen die dat in twijfel trekken. Mensen blijven meestal in hun bubbel zitten totdat ze er niet meer onderuit kunnen.

Mijn probleem is voornamelijk dat ik ver vooruit loop en dus meestal ~10 jaar voor gek uitgemaakt word, totdat de rest er ook achter is.
pi_217170045
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 18:30 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je bedoelt de Munro, die begon met alles Tesla en Musk af te kraken, wat hem weinig volgers en veel hoon opleverde. En dus omschakelde naar dat allemaal de hemel in prijzen?
pi_217170244
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 21:14 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Is dat jouw stelling?
IK heb nooit gezegd dat Tesla door het putje gaat.
En ja verkoop cijfers in de week van een lancering gebruiken als maatstaf om dat tegen de rest van de concurrentie af te zetten is niet echt een graadmeter. Jaarcijfers zeggen al een stuk meer.

Weetje; voor iemand die sinds 2021 (als ik het goed begrijp) 7 Tesla’s heeft gekocht, meerdere Audi’s en Porsches heeft gekocht vind ik dat je een bijzonder bekrompen manier van communiceren en objectieve beoordeling hebt. Sorry dat ik het zeg maar ik begin behoorlijk aan je verhaal te twijfelen.
  maandag 24 maart 2025 @ 22:02:48 #135
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217170329
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 21:32 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het probleem hiermee is natuurlijk, dat al die mensen die Musk een revolutionaire visionair vinden, geen artikelen gaan lezen die dat in twijfel trekken. Mensen blijven meestal in hun bubbel zitten totdat ze er niet meer onderuit kunnen.

Mijn probleem is voornamelijk dat ik ver vooruit loop en dus meestal ~10 jaar voor gek uitgemaakt word, totdat de rest er ook achter is.
Nee, het gaat niet eens om hem een revolutionaire visionair te noemen. Dat hoef je niet te vinden. Het probleem is dat sommige mensen zijn aandeel in het succes van Tesla of zijn andere bedrijven volledig ontkennen, vanuit antipathie. Zodanig dat het niet meer realistisch is.

Voor de rest overschat je jezelf schromelijk. Je impliceert namelijk dat je zo goed als een onbegrepen genie bent.
  maandag 24 maart 2025 @ 22:30:46 #136
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217170675
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 18:37 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De kwaliteit van Tesla’s is flink omhoog gegaan. Ja, de eerste Model S (en de opvolgende in het vorige decennium ook wel) had best wat kuren.

De Model 3 was al beter, maar de eerste versie had ook wel kuren. De eerste refresh (eind 2021) was zonder meer goed. De MY uit Berlijn was echt goed. 0 fehler auto. Mijn eerste ooit. Zelfs de Porsches hadden wel eens wat.

Maar goed, zo’n reputatie raak je niet makkelijk kwijt.

Waar Tesla in achterblijft is een bepaalde mate van afwerking. Het is niet zoals bij Audi en Porsche dat men echt de inzittenden wil verwennen. Het is veel meer no nonsense. Niet in het minst omdat verwennerij extra gewicht betekent. Ik mis het dan ook niet.

Daar staat tegenover dat ik geen auto gereden heb met zoveel gezeik als een Audi. Indertijd had ik er twee gekocht. Mijn hemel. Die stonden bwvs vaker bij de dealer dan in mijn garage.
Ik doelde inderdaad vooral op de afwerking. Naden die niet goed aansluiten, karig interieur, dat soort werk. Vriend van mij heeft ook een model S, lak die binnen de kortste keren afbladderde. Het type problemen dat veel autofabrikanten enkele decennia terug hadden.

Ze hebben zich mijns inziens voornamelijk geconcentreerd op de zaken die ik noemde: batterijtechnologie, connectivity, laadinfrastructuur. Daarin blonken of blinken ze uit. Kijk je naar het voertuig zelf, zie je dat het nog geen autobouwer is met enkele decennia trial and error op dat vlak. Maar goed, inmiddels is dst misschien sterk verbeterd.
pi_217170717
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2025 21:26 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het is wel heel zwartwit: het dalen of stijgen van de autoverkoop verbinden aan 1 oorzaak.
Ja, nu wel.
pi_217170735
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 21:32 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Tuurlijk. Iedereen is gek, behalve jij.
pi_217170759
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2025 21:55 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
IK heb nooit gezegd dat Tesla door het putje gaat.
En ja verkoop cijfers in de week van een lancering gebruiken als maatstaf om dat tegen de rest van de concurrentie af te zetten is niet echt een graadmeter. Jaarcijfers zeggen al een stuk meer.

Weetje; voor iemand die sinds 2021 (als ik het goed begrijp) 7 Tesla’s heeft gekocht, meerdere Audi’s en Porsches heeft gekocht vind ik dat je een bijzonder bekrompen manier van communiceren en objectieve beoordeling hebt. Sorry dat ik het zeg maar ik begin behoorlijk aan je verhaal te twijfelen.
Waarom hoor ik jou nu pas over kijken naar langere termijn?

En de eerste Tesla kocht ik in 2013. Geen idee hoe je bij 2021 komt.

Hoe een objectieve beoordeling een probleem is ontgaat mij ook. En jouw twijfel interesseert mij al helemaal geen ene reet.
pi_217170762
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 22:02 schreef Repentless het volgende:

[..]
Nee, het gaat niet eens om hem een revolutionaire visionair te noemen. Dat hoef je niet te vinden. Het probleem is dat sommige mensen zijn aandeel in het succes van Tesla of zijn andere bedrijven volledig ontkennen, vanuit antipathie. Zodanig dat het niet meer realistisch is.

Voor de rest overschat je jezelf schromelijk. Je impliceert namelijk dat je zo goed als een onbegrepen genie bent.
Spot on!
pi_217170787
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2025 22:30 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ik doelde inderdaad vooral op de afwerking. Naden die niet goed aansluiten, karig interieur, dat soort werk. Vriend van mij heeft ook een model S, lak die binnen de kortste keren afbladderde. Het type problemen dat veel autofabrikanten enkele decennia terug hadden.

Ze hebben zich mijns inziens voornamelijk geconcentreerd op de zaken die ik noemde: batterijtechnologie, connectivity, laadinfrastructuur. Daarin blonken of blinken ze uit. Kijk je naar het voertuig zelf, zie je dat het nog geen autobouwer is met enkele decennia trial and error op dat vlak. Maar goed, inmiddels is dst misschien sterk verbeterd.
Gelukkig wel. En het is ook niet zo gek dat gebrek aan ervaring je soms de das omdoet. Aan de andere kant helpt het je weer omdat je dan niet in de valkuil trapt van ‘omdat we het nu eenmaal zo doen’.
  maandag 24 maart 2025 @ 23:00:42 #142
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217170895
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 22:42 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Gelukkig wel. En het is ook niet zo gek dat gebrek aan ervaring je soms de das omdoet. Aan de andere kant helpt het je weer omdat je dan niet in de valkuil trapt van ‘omdat we het nu eenmaal zo doen’.
Dat klopt. 'Disruptive' zijn kan je heel veel succes opleveren en er zelfs voor zorgen dat je gerenommeerde merken binnen de kortste keren van de kaart veegt.
pi_217171058
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 22:02 schreef Repentless het volgende:

[..]

Ik heb daar hierboven een filmpje over gepost.
pi_217171062
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 22:36 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Tuurlijk. Iedereen is gek, behalve jij.
Niet iedereen. Maar de mensen die heel erg neoliberaal bezig zijn hebben er absoluut niet over nagedacht, of willen nog veel rijker worden ten koste van de rest van de bevolking.
  maandag 24 maart 2025 @ 23:45:33 #145
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217171071
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 23:36 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik heb daar hierboven een filmpje over gepost.
Ja, en?
pi_217171076
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 23:45 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ja, en?
Je hebt het niet gekeken, neem ik aan? Want het komt van iemand die niet dezelfde gevoelens en denkbeelden heeft bij Telsa/Musk als jij? Dus het is automatisch troep?
  maandag 24 maart 2025 @ 23:56:01 #147
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217171084
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 23:48 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je hebt het niet gekeken, neem ik aan? Want het komt van iemand die niet dezelfde gevoelens en denkbeelden heeft bij Telsa/Musk als jij? Dus het is automatisch troep?
Ik heb het even aangeklikt en een beetje gescrold, aangezien het 40 minuten duurt. Daarin zie ik echter: "why has Elon Musk become such an insufferable asshole? The answer is: he has always been."

Dat is natuurlijk nogal een vooringenomenheid en subjectief begrip van waaruit alles verder beredeneerd wordt. Maar goed, misschien kun jij de kernpunten opnoemen?

Iedereen heeft het volste recht om hem een enorme klootzak te vinden hoor. Het vertroebelt echter een beetje de blik op de realiteit en dat is waar het hier om gaat. Want zelfs de grootste klootzakken op aarde kunnen alsnog kwaliteiten bezitten om iets succesvol te maken. Hoezeer mensen die twee concepten onverenigbaar vinden en denken vanuit het standpunt: "als iemand een klootzak is, dan is het onmogelijk dat hij goede kwaliteiten op andere vlakken heeft."
pi_217171091
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 23:56 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ik heb het even aangeklikt en een beetje gescrold, aangezien het 40 minuten duurt. Daarin zie ik echter: "why has Elon Musk become such an insufferable asshole? The answer is: he has always been."

Dat is natuurlijk nogal een vooringenomenheid en subjectief begrip van waaruit alles verder beredeneerd wordt. Maar goed, misschien kun jij de kernpunten opnoemen?

Iedereen heeft het volste recht om hem een enorme klootzak te vinden hoor. Het vertroebelt echter een beetje de blik op de realiteit en dat is waar het hier om gaat. Want zelfs de grootste klootzakken op aarde kunnen alsnog kwaliteiten bezitten om iets succesvol te maken. Hoezeer mensen die twee concepten onverenigbaar vinden en denken vanuit het standpunt: "als iemand een klootzak is, dan is het onmogelijk dat hij goede kwaliteiten op andere vlakken heeft."
Het gaat er maar om, dat dat filmpje het ook probeert te bewijzen. Dat gaat jou en @VEM2012 niet overtuigen dat jullie God ook slechte kanten heeft, natuurlijk. Maar het is ook niet voor jullie bedoeld.
  maandag 24 maart 2025 @ 23:59:50 #149
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217171093
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 23:58 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het gaat er maar om, dat dat filmpje het ook probeert te bewijzen. Dat gaat jou en @:VEM2012 niet overtuigen dat jullie God ook slechte kanten heeft, natuurlijk. Maar het is ook niet voor jullie bedoeld.
Denk je nu echt dat ik niet snap dat Musk ook slechte kanten heeft? Het is een mens, niemand is perfect.
pi_217171098
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 23:59 schreef Repentless het volgende:

[..]
Denk je nu echt dat ik niet snap dat Musk ook slechte kanten heeft? Het is een mens, niemand is perfect.
Heel goed. Dat is de eerste stap naar acceptatie.
  dinsdag 25 maart 2025 @ 00:03:01 #151
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217171101
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 00:01 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Heel goed. Dat is de eerste stap naar acceptatie.
Acceptatie waarvan? Misschien kun je accepteren dat een klootzak ook kwaliteiten heeft op bepaalde vlakken. Dat kun je niet leuk vinden, maar dat verandert daar niets aan.
pi_217171111
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 00:03 schreef Repentless het volgende:

[..]
Acceptatie waarvan? Misschien kun je accepteren dat een klootzak ook kwaliteiten heeft op bepaalde vlakken. Dat kun je niet leuk vinden, maar dat verandert daar niets aan.
Dat Elon ook maar een gewoon mens is?
  dinsdag 25 maart 2025 @ 00:07:09 #153
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217171112
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 00:06 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik heb nooit anders beweerd.
pi_217171114
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 00:07 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ik heb nooit anders beweerd.
Mooi. Denk je dat hij het erg zou vinden als een miljoen mensen heel akelig doodgaan als hij er flink aan kan verdienen?
  dinsdag 25 maart 2025 @ 00:09:01 #155
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217171116
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 00:08 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Mooi. Denk je dat hij het erg zou vinden als een miljoen mensen heel akelig doodgaan als hij er flink aan kan verdienen?
Ja, dat denk ik wel. Vanwaar de vraag?
pi_217171124
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 00:09 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ja, dat denk ik wel. Vanwaar de vraag?
Daarover verschillen we dan van mening. Ik ben er van overtuigd, dat Musk een enkele empathie heeft. Hij is er alleen voor hemzelf.
  dinsdag 25 maart 2025 @ 00:15:19 #157
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217171126
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 00:13 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Daarover verschillen we dan van mening. Ik ben er van overtuigd, dat Musk een enkele empathie heeft. Hij is er alleen voor zichzelf.
Dat is prima, dat mag je vinden. Is verder niet zo relevant voor de vraag of hij op bepaalde vlakken kwaliteiten heeft.
pi_217171132
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 00:15 schreef Repentless het volgende:

[..]
Dat is prima, dat mag je vinden. Is verder niet zo relevant voor de vraag of hij op bepaalde vlakken kwaliteiten heeft.
Hij heeft zich omringd met mensen die hem continu vertellen hoe geweldig hij is. Hij kan het onderscheid tussen goed en fout niet meer maken, want alles wat hij doet wordt de hemel in geprijsd.
  dinsdag 25 maart 2025 @ 00:22:59 #159
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217171135
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 00:19 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Hij heeft zich omringd met mensen die hem continu vertellen hoe geweldig hij is. Hij kan het onderscheid tussen goed en fout niet meer maken, want alles wat hij doet wordt de hemel in geprijsd.
Ook dit is niet relevant voor de vraag of hij kwaliteiten bezit. Dit is allemaal wat jij ervan vindt en dat is je goed recht, maar het draait hier om wat er onder zijn leiding bij zijn bedrijven is gerealiseerd. En dat zijn gewoon tastbare objecten met meetbare resultaten.
pi_217171150
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 00:22 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ook dit is niet relevant voor de vraag of hij kwaliteiten bezit. Dit is allemaal wat jij ervan vindt en dat is je goed recht, maar het draait hier om wat er onder zijn leiding bij zijn bedrijven is gerealiseerd. En dat zijn gewoon tastbare objecten met meetbare resultaten.
Het gaat er maar om wat hijzelf ziet als zijn kwaliteiten. Als hij iets heel slims zegt krijgt hij net zoveel bijval als wanneer hij iets heel stoms zegt. Dat is waarom absolute macht absoluut corrumpeert. Zeker als al jouw beslissingen het wel en wee van miljoenen sukkels mensen beïnvloeden. Dan zijn het maar nummers.

Wat maakt het dan allemaal uit, zolang jij er maar beter van wordt? Het is niet alsof hij aan iemand verantwoording hoeft af te leggen. Alhoewel het opdrogen van de verkopen misschien toch invloed heeft?
  dinsdag 25 maart 2025 @ 00:36:08 #161
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217171153
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 00:31 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het gaat er maar om wat hijzelf ziet als zijn kwaliteiten. Als hij iets heel slims zegt krijgt hij net zoveel bijval als wanneer hij iets heel stoms zegt. Dat is waarom absolute macht absoluut corrumpeert. Zeker als al jouw beslissingen het wel en wee van miljoenen sukkels mensen beïnvloed. Dan zijn het maar nummers.

Wat maakt het dan allemaal uit, zolang jij er maar beter van wordt? Het is niet alsof hij aan iemand verantwoording hoeft af te leggen. Alhoewel het opdrogen van de verkopen misschien toch invloed heeft?
Nogmaals: dit is allemaal wat jij ervan vindt en dat is je goed recht. Uiteindelijk tellen de objectief meetbare resultaten. Er zijn succesvolle, werkende en innovatieve producten gerealiseerd die ook nog eens commerciële waarde hebben en zijn bedrijven zijn onder zijn leiding gigantisch gegroeid.

Hoe vervelend iemand Musk ook mag vinden, dat verandert daar simpelweg niets aan.
  dinsdag 25 maart 2025 @ 03:44:34 #162
323876 michaelmoore
pi_217171369
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 00:06 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Musk denkt erg rationeel , te rationeel misschien voor een verwende modale westerse consument

Dat USA en ook EU het huidige China absoluut niet kan bijbenen en dat hij dat als geen ander kan zien, dat geloof ik

Ook dat er in china geen social securitys zijn en het toch allemaal zeer goed functioneert is opvallend
In het westen zwelgen we in onze hemelse democratie , maar niemand werkt meer

Wij zijn de overheid, maar we zijn een slaaf van onszelf geworden
Wij maken schulden voor consumptie en strooien het om ons heen
Wij sluiten kerncentrales en vliegvelden, gooien beton in onze gasputten , gebruiken bestaande gasvoorraden onder de waddenzee niet vanwege ... en kopen het aardgas met schulden in Arabie, jagen de voedselboeren het land uit met een stikstof smoes
Wij bouwen geen huizen meer voor onze kinderen maar halen massaal zielepieten hierheen , die zielepieten spugen ook op onze Groen Links zwakheid
Qua infrastructuur loopt Europa en de USA 100 jaar achter op China , maar we vinden onszelf geweldig

We moeten weer aan het werk en ik denk dat dat hetgene is dat Musk wil zeggen

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 25-03-2025 04:40:46 ]
pi_217171645
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 16:15 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
groen en stikstof is overrated
Nee is big business.
pi_217171662
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 03:44 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Musk denkt erg rationeel , te rationeel misschien voor een verwende modale westerse consument

Dat USA en ook EU het huidige China absoluut niet kan bijbenen en dat hij dat als geen ander kan zien, dat geloof ik

Ook dat er in china geen social securitys zijn en het toch allemaal zeer goed functioneert is opvallend

Wij zijn de overheid, maar we zijn een slaaf van onszelf geworden
Wij maken schulden voor consumptie en strooien het om ons heen
Wij sluiten kerncentrales en vliegvelden, gooien beton in onze gasputten , gebruiken bestaande gasvoorraden onder de waddenzee niet vanwege ... en kopen het aardgas met schulden in Arabie, jagen de voedselboeren het land uit met een stikstof smoes
Wij bouwen geen huizen meer voor onze kinderen maar halen massaal zielepieten hierheen , die zielepieten spugen ook op onze Groen Links zwakheid
Qua infrastructuur loopt Europa en de USA 100 jaar achter op China , maar we vinden onszelf geweldig

We moeten weer aan het werk en ik denk dat dat hetgene is dat Musk wil zeggen

We moeten dus slaven worden naar Chinees model.

Nou nee, dank je.
pi_217173879
Ik heb met veel genoegen gelezen hoe ik over Musk denk. Nieuws voor mij, maar ok…

Ten eerste: of Musk al dan niet een toffe peer is zal mij jeuken. Kan ik toch niet beoordelen. Al lijkt hij duidelijk ook zijn mindere kanten te hebben. Dat geldt overigens voor heel veel mensen en zeker mensen die zoveel van zichzelf eisen en zo’n drive hebben. Ideaal voor de positie die Musk heeft. Voor de omgeving vaak een last.

Ten tweede: ik vind Musk een geweldige ondernemer. Je hebt grosso modo twee varianten van succesvolle ondernemers. Degenen die ergens aan begonnen zijn en daarmee heel succesvol zijn geworden. En je hebt de seriële ondernemers die meerdere succes boeken.

De eerste categorie kan ook top zijn, maar dat kan ook een toevalstreffer zijn. Ik vergelijk het altijd met een vrije trap van 30 meter in het kruis jagen. Er zijn voetballers die dat een keer is gelukt. Iemand als Roberto Carlos stond erom bekend…

De tweede categorie schat ik dus veel hoger in. Hoe meer successen, hoe kleiner de geluksfactor kan spelen. Daarnaast geldt bij Musk dat hij een aantal hele lastige missies op zich heeft genomen en dat succesvol heeft gedaan. Tesla en SpaceX.

Zo denk ik dus over Musk. Gewoon een zeer succesvolle en goede ondernemer. Mensen die dat willen ontkennen: ga je gang, maar kijk niet raar op als mensen vervolgens denken: die is niet goed bij zijn hoofd/kan niet objectief oordelen over Musk.

Maar dit onderwerp gaat over Tesla en Tesla is geen Musk. Musk is een onderdeel van Tesla, maar dan houdt het ook op.

Wederom gevoed door een persoonlijke mening over Musk wordt beweerd dat Tesla slechte auto’s maakt. Granted, de eerste jaren waren er echt wel dingen niet goed genoeg. Dat krijg je met gebrek aan ervaring. Een advocaat-stagiair maakt ook veel fouten en daarom kijkt er de eerste jaren een patroon mee.

Maar ik heb een aardig voorbeeld van hoe goed Tesla toch is. De Tesla Model S Plaid. Die Porsche naar de kroon stak op de Nordschleife. Porsche was het aan haar stand verplicht om met een antwoord te komen. 4 jaar later. Het werd niet de turbo s, maar de turbo gt. Feitelijk een trackday car op basis van de Taycan.

Er is werkelijk niets zo stupide als een trackday car op basis van een BEV. Laat staan met vier deuren. Laat staan met slechts 2 zitplaatsen.

Porsche diende dus een special te maken om de Model S Plaid voorbij te steken. Porsche…

En ja, de Taycan is mooier afgewerkt enzo, maar als BEV dus de mindere. 4 jaar later…

De tweede die sneller is op de Nordschleife is de Lucid Air. Nog afgezien van dat Lucid op sterven na dood is geldt ook voor Sapphire dat het om een special gaat waarvan ze er maximaal 250 gaan bouwen. En voor de goede orde: voor een dubbele prijs als de Plaid. De reden voor het maximum: ze maken er verlies op.

Nou is de Model S geen cashcow, maar als het gaat om laten zien wat je kan tov de concurrentie is het voor mij duidelijk dat Tesla nog altijd minimaal 5 jaar voorloopt op de concurrentie… als BEV.
pi_217173895
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 07:45 schreef Wantie het volgende:

[..]
We moeten dus slaven worden naar Chinees model.

Nou nee, dank je.
Dat is precies niet wat Musk nastreeft. Integendeel. Hij droomt van een wereld van overvloed voor iedereen, waarbij het werk vooral door robots/ai/etc wordt gedaan.
  dinsdag 25 maart 2025 @ 11:50:25 #167
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217174000
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 03:44 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Niemand neemt je serieus als je dit soort dingen zegt.
pi_217174627
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 11:42 schreef VEM2012 het volgende:
En ja, de Taycan is mooier afgewerkt enzo, maar als BEV dus de mindere. 4 jaar later…
De mindere als je de prestaties op de Nurburgring als maatstaf neemt.

Ik neem comfort en afwerking ook mee als ik een auto koop, dus dan valt de schaal weer anders uit.
pi_217174645
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 11:42 schreef VEM2012 het volgende:
De tweede categorie schat ik dus veel hoger in. Hoe meer successen, hoe kleiner de geluksfactor kan spelen. Daarnaast geldt bij Musk dat hij een aantal hele lastige missies op zich heeft genomen en dat succesvol heeft gedaan. Tesla en SpaceX.
Nee hoor, als je 100 keer een dobbelsteen gooit is er ook gewoon een kans dat het iedere keer 6 was. Als je het maar vaak genoeg doet. Zeg, miljarden keren. Voor iedere aardbewoner, zeg maar. Geluk is altijd de belangrijkste factor, hoe graag succesvolle mensen het ook volledig aan hun eigen kundigheid toe willen schrijven.

En natuurlijk geholpen door het geld van zijn vader, die volgens jou niet rijk was maar naar eigen zeggen op zijn 24ste zijn eerste vliegtuig kocht.

quote:
Porsche diende dus een special te maken om de Model S Plaid voorbij te steken. Porsche…
Ja, dat is de kracht van elektrisch: snoeiharde acceleratie. Dus op een circuit, waar je niet echt de gelegenheid hebt om snelheid te maken, is dat een gewonnen race. Maar dat wist jij ook wel.
pi_217174922
Ik vind de Tesla vs Porsche een beetje een non-discussie. Ten eerste betaal je niet alleen voor de prestaties maar voor het totaalplaatje. En welbeschouwd betaal je voor een Porsche standaard al wel teveel t.o.v. andere merken. Daarnaast gaat Porsche geen auto ontwikkelen om Tesla op de Nordschleife te kunnen verslaan.

En of Musk nou zo’n geweldige ondernemer is durf ik ook wel te betwijfelen. Sure hij heeft er een fortuin mee opgebouwd dus hij zal echt wel iets goed doen. Maar als je veel geld achter de hand hebt kun je in feite elk project tot een succes brengen. Zijn kracht zit hem vooral in marketing, dat doet hij gewoon echt heel goed. Ik vind de cybertruck een voorbeeld dan echter wel het voorbeeld van waar de man toe in staat is. Zijn kracht ligt m.i. echt niet in het bedenken van revolutionaire, innovatieve ideeën.
pi_217174924
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 11:43 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat is precies niet wat Musk nastreeft. Integendeel. Hij droomt van een wereld van overvloed voor iedereen, waarbij het werk vooral door robots/ai/etc wordt gedaan.
Dat is niet wat erin het bericht staat.

Daarnaast heeft Musk ook uitspraken gedaan over hoeveel uur per week iemand zou moeten werken.
En dat was meer dan het dubbele van wat wij voor werknemers acceptabel vinden.
  dinsdag 25 maart 2025 @ 13:15:57 #172
508590 Grotetijd
What A Truly Magnificent View
pi_217175023
Tesla's duiken al onder de 10k _O-
Model 3 uit 2019 met 120k op de klok zag ik voor 18k voorbijkomen :')
Model S uit 2013 met 2.5 ton op de klok voor 9.5k.
Ben geen Musk fan, maar voor dat geld worden Tesla's wel interessant.
Well, life can be a riot
I can be the pilot provided that it's private
I got the world to worry about
pi_217175973
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 12:36 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Ik neem comfort en afwerking ook mee als ik een auto koop, dus dan valt de schaal weer anders uit.
Ten eerste staat er uitdrukkelijk ‘als BEV’. Ten tweede: de Model S is duidelijk comfortabeler dan de Taycan.

Afwerking van de Taycan weelderig, maar op zichzelf niets mis met die van de MS. Alcantara,(vegan) leer en carbon.
pi_217176014
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 12:36 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Prestaties op de Nurburgring zijn voor de gemiddelde consument helemaal niet van belang.
pi_217176150
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 12:37 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Nee hoor, als je 100 keer een dobbelsteen gooit is er ook gewoon een kans dat het iedere keer 6 was. Als je het maar vaak genoeg doet. Zeg, miljarden keren. Voor iedere aardbewoner, zeg maar. Geluk is altijd de belangrijkste factor, hoe graag succesvolle mensen het ook volledig aan hun eigen kundigheid toe willen schrijven.

En natuurlijk geholpen door het geld van zijn vader, die volgens jou niet rijk was maar naar eigen zeggen op zijn 24ste zijn eerste vliegtuig kocht.
[..]
Ja, dat is de kracht van elektrisch: snoeiharde acceleratie. Dus op een circuit, waar je niet echt de gelegenheid hebt om snelheid te maken, is dat een gewonnen race. Maar dat wist jij ook wel.
Voor iemand die zichzelf een prodigy waant heb je geen enkel idee van hoe exponentieel werkt… Reken maar eens uit hoe weinig keren je achter elkaar 6 moet gooien voordat de kans minder dan 1 op 1 miljard is. Gaat je nog verbazen.

Verder stond er dat de factor geluk steeds kleiner wordt. Had je ook kunnen begrijpen als prodigy…

Als iemand 10 keer achter elkaar 6 gooit is de kans op een verzwaarde dobbelsteen nu eenmaal veel groter dan de kans op geluk.

En nee, de factor geluk is niet de grootste factor. Iedereen krijgt kansen (=geluk), maar om dat uit te nutten moet je ook talent hebben en inzet tonen. Een enkele uitzondering daargelaten.

De vader van Musk was vooral een fantast:

https://www.businessinsid(...)ional=true&r=US&IR=T

Nog afgezien van dat algemeen bekend is dat Musk helemaal geen significant bedrag van hem heeft ontvangen.

En hoezo heb je op een circuit geen gelegenheid om snelheid te maken? Die zin slaat nergens op. Het argument sowieso niet, want beiden zijn elektrisch, dus hoe kan het dan een voordeel hebben van dat je een elektrische aandrijflijn hebt?
pi_217176173
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 13:01 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik vind de Tesla vs Porsche een beetje een non-discussie. Ten eerste betaal je niet alleen voor de prestaties maar voor het totaalplaatje. En welbeschouwd betaal je voor een Porsche standaard al wel teveel t.o.v. andere merken. Daarnaast gaat Porsche geen auto ontwikkelen om Tesla op de Nordschleife te kunnen verslaan.

En of Musk nou zo’n geweldige ondernemer is durf ik ook wel te betwijfelen. Sure hij heeft er een fortuin mee opgebouwd dus hij zal echt wel iets goed doen. Maar als je veel geld achter de hand hebt kun je in feite elk project tot een succes brengen. Zijn kracht zit hem vooral in marketing, dat doet hij gewoon echt heel goed. Ik vind de cybertruck een voorbeeld dan echter wel het voorbeeld van waar de man toe in staat is. Zijn kracht ligt m.i. echt niet in het bedenken van revolutionaire, innovatieve ideeën.
Porsche heeft de turbo gt specifiek ontwikkeld omdat ze vonden dat de Taycan de snelste op de Nürburgring diende te zijn. Dat is ook het enige ‘nut’ van die auto. Als ze een snelle tweezitten hadden willen maken hadden ze gewoon een andere basis genomen.

Verder: als jij Musk geen goede ondernemer vindt: noem eens 3 ondernemers die jij beter vindt en waarom dan?
pi_217176231
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 13:01 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat is niet wat erin het bericht staat.

Daarnaast heeft Musk ook uitspraken gedaan over hoeveel uur per week iemand zou moeten werken.
En dat was meer dan het dubbele van wat wij voor werknemers acceptabel vinden.
Ik ken de context van die uitspraak net.

Recentelijk gaf hij nog aan voor een universeel basisinkomen te zijn. Dus het lijkt mij allemaal wat genuanceerder liggen.
pi_217176268
quote:
17s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 13:15 schreef Grotetijd het volgende:
Tesla's duiken al onder de 10k _O-
Model 3 uit 2019 met 120k op de klok zag ik voor 18k voorbijkomen :')
Model S uit 2013 met 2.5 ton op de klok voor 9.5k.
Ben geen Musk fan, maar voor dat geld worden Tesla's wel interessant.
Even op autoscout gekeken. De goedkoopste zit inderdaad net onder de 10k, maar die heeft dan ook wel heel veel problemen die (voor veel geld) opgelost moeten worden.

Dus wel even kijken of ze nog netjes zijn. Voor 10k zou ik er zo een nette MS bijkopen uit 2013. En dan niet om mee te rijden. Heerlijk goedkope thuisbatterij!
pi_217176273
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 14:58 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]
Prestaties op de Nurburgring zijn voor de gemiddelde consument helemaal niet van belang.
Klopt, maar dat was het punt dan ook niet.
  dinsdag 25 maart 2025 @ 15:33:48 #180
508590 Grotetijd
pi_217176290
Als ik een nette kan vinden eind van 't jaar voor rond de 10-15k dan gooi ik mijn Polo in de verkoop en ga ik met m'n spaarcenten toch écht kijken naar een Tesla. Altijd al gewild, zelfs in proefgereden maar was toen financieel per maand net té gek. Nu ze 2e hands echt goed naar beneden aan 't gaan zijn qua prijs vind ik het veel gunstiger om er een te kopen eind v/h jaar.
Well, life can be a riot
pi_217176339
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 15:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Porsche heeft de turbo gt specifiek ontwikkeld omdat ze vonden dat de Taycan de snelste op de Nürburgring diende te zijn. Dat is ook het enige ‘nut’ van die auto. Als ze een snelle tweezitten hadden willen maken hadden ze gewoon een andere basis genomen.

Verder: als jij Musk geen goede ondernemer vindt: noem eens 3 ondernemers die jij beter vindt en waarom dan?
Jensen Huang, Bill Gates, Larry Ellison.
pi_217176382
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 15:38 schreef raptorix het volgende:

[..]
Jensen Huang, Bill Gates, Larry Ellison.
Het gaat natuurlijk voor 99% over de onderbouwing. En eerlijk gezegd ben ik er zeer benieuwd naar, want ik kan deze keuzes niet echt plaatsen. Maar wie weet…
pi_217176407
Natuurlijk is Musk een goede ondernemer, maar je kunt je afvragen of hij momenteel nog de juiste man is voor Tesla.
pi_217176553

Met onze favoriet Woutaahh
pi_217176567
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 15:42 schreef TargaFlorio het volgende:
Natuurlijk is Musk een goede ondernemer, maar je kunt je afvragen of hij momenteel nog de juiste man is voor Tesla.
Dat kan. En dat zullen diverse aandeelhouders momenteel ook doen.

Zoals ik al eerder zei: helemaal zonder Musk zou ik niet doen. Maar CEO? Misschien niet meer de beste positie.

Is verder aan de aandeelhouders en niet aan een stelletje wappies die menen dat geweld gebruiken omdat je het niet eens bent met iemand te billijken is.
pi_217176882
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 15:28 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik ken de context van die uitspraak net.

Recentelijk gaf hij nog aan voor een universeel basisinkomen te zijn. Dus het lijkt mij allemaal wat genuanceerder liggen.
Hij schiet dus alle kanten op.
pi_217176943
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 15:42 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het gaat natuurlijk voor 99% over de onderbouwing. En eerlijk gezegd ben ik er zeer benieuwd naar, want ik kan deze keuzes niet echt plaatsen. Maar wie weet…
Sowieso hebben deze 3 echt een bedrijf helemaal zelf opgezet, en hebben ook voor een groot deel de Technologische visie en ontwikkeling gedaan wat het nog eens extra knap maakt. Zeker wat Huang betreft is dat hij bijvoorbeeld al heel veel vroeg ingezet heeft op Videokaarten die meer dan alleen voor games gebruikt kon worden, hiermee heeft hij eigenlijk de concurrentie bijna blijvend verslagen. Musk kan amper programmeren, en heeft een aantal gelukjes gehad, sommige zullen dat niet als geluk zien maar als goed zakelijk inzicht, ik zelf betwijfel het.
pi_217177108
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 16:16 schreef Wantie het volgende:

[..]
Hij schiet dus alle kanten op.
Zonder de context te weten van de uitspraak die jij aanhaalt kun je dat niet zeggen. Je hebt vast een bron.
pi_217177144
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 16:21 schreef raptorix het volgende:

[..]
Sowieso hebben deze 3 echt een bedrijf helemaal zelf opgezet, en hebben ook voor een groot deel de Technologische visie en ontwikkeling gedaan wat het nog eens extra knap maakt. Zeker wat Huang betreft is dat hij bijvoorbeeld al heel veel vroeg ingezet heeft op Videokaarten die meer dan alleen voor games gebruikt kon worden, hiermee heeft hij eigenlijk de concurrentie bijna blijvend verslagen. Musk kan amper programmeren, en heeft een aantal gelukjes gehad, sommige zullen dat niet als geluk zien maar als goed zakelijk inzicht, ik zelf betwijfel het.
Even afgezien van dat ik niet per sé het met alles eens ben wat hierboven staat: je wijst nu niet echt op ondernemerskwaliteiten.

Beter kunnen programmeren maakt je een betere programmeur.
pi_217177168
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 16:34 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Zonder de context te weten van de uitspraak die jij aanhaalt kun je dat niet zeggen. Je hebt vast een bron.
Ik zie ook geen bron dat hij voorstander is van wat jij allemaal claimt.

Volgens Grok:

quote:
Elon Musk staat bekend om zijn intense werkethiek en lange werkweken. Hoewel hij geen specifiek 'perfecte werkweek' heeft gedefinieerd, zijn er enkele belangrijke punten die uit zijn uitspraken en gedrag naar voren komen:
* Lange werkuren:
* Musk heeft meermaals aangegeven dat hij zelf extreem lange werkweken draait, soms tot wel 120 uur.
* Hij verwacht van zijn werknemers, met name bij bedrijven als Tesla en SpaceX, ook een aanzienlijke inzet en lange werkdagen.
* Hij heeft bij de overname van Twitter ook een werkweek van 80 uur ingevoerd.
* Focus op resultaten:
* Voor Musk draait het niet zozeer om het aantal uren, maar om de geleverde resultaten.
* Hij hecht veel waarde aan productiviteit en efficiëntie.
* Technisch en ontwerpwerk:
* Musk besteedt een groot deel van zijn tijd aan technisch en ontwerpwerk.
* Hij is sterk betrokken bij de details van de projecten van zijn bedrijven.
* 5 minuten blokken:
* Hij probeert zijn werkdag in te delen in blokken van 5 minuten.
Het is belangrijk op te merken dat de werkethiek van Musk controversieel is en niet door iedereen wordt gedeeld. Veel mensen waarschuwen voor de risico's van burn-out en andere gezondheidsproblemen die kunnen voortkomen uit extreem lange werkuren.
  dinsdag 25 maart 2025 @ 16:42:21 #191
508590 Grotetijd
pi_217177201
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 15:49 schreef epicbeardman het volgende:

Met onze favoriet Woutaahh
:r Wouter "ik neem elke 5 zinnen een ander accent aan" ka(uhr)rrsen
Well, life can be a riot
pi_217177258
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 16:38 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Even afgezien van dat ik niet per sé het met alles eens ben wat hierboven staat: je wijst nu niet echt op ondernemerskwaliteiten.

Beter kunnen programmeren maakt je een betere programmeur.
Maar het punt is dat als je de materie van een bedrijf goed begrijpt dit je ook een betere entrepreneur maakt.
Daarnaast ben ik ook van mening dat het bij een entrepeneur ook gaat om hoe je bijvoorbeeld gedraagt tegenover je personeel en maatschappij, als het alleen om geld zou gaan dan kan je gewoon een lijstje maken op basis van wat er verdient is.
pi_217177513
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 16:39 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik zie ook geen bron dat hij voorstander is van wat jij allemaal claimt.

Volgens Grok:
[..]

Grok spreekt zichzelf tegen. Heb je gewoon een goede bron?

Bron van wat ik schreef: https://www.businessinsid(...)ncome-ai#elon-musk-2
pi_217177570
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 16:48 schreef raptorix het volgende:

[..]
Maar het punt is dat als je de materie van een bedrijf goed begrijpt dit je ook een betere entrepreneur maakt.
Daarnaast ben ik ook van mening dat het bij een entrepeneur ook gaat om hoe je bijvoorbeeld gedraagt tegenover je personeel en maatschappij, als het alleen om geld zou gaan dan kan je gewoon een lijstje maken op basis van wat er verdient is.
Maar al dan niet goed kunnen programmeren heeft dan weer niets te maken met kunnen begrijpen.

Alle drie genoemde voorbeelden hebben 1 (zeer) geslaagd bedrijf uit de grond weten te stampen.

Ik sla meerdere successen hoger aan dan een enkel succes om genoemde redenen.

Dat is natuurlijk ook persoonlijk, er is geen echte meetlat als het gaat om goed ondernemerschap. Alleen als iemand gaat beweren dat Musk eigenlijk alleen maar goed is in marketing (SpaceX, marketing… rly???), dan mag die dat van mij echt eens concreter gaan maken.

Zulke gerichte vragen leggen vaak veel leegte bloot.
pi_217177857
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 17:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Maar al dan niet goed kunnen programmeren heeft dan weer niets te maken met kunnen begrijpen.

Alle drie genoemde voorbeelden hebben 1 (zeer) geslaagd bedrijf uit de grond weten te stampen.

Ik sla meerdere successen hoger aan dan een enkel succes om genoemde redenen.

Dat is natuurlijk ook persoonlijk, er is geen echte meetlat als het gaat om goed ondernemerschap. Alleen als iemand gaat beweren dat Musk eigenlijk alleen maar goed is in marketing (SpaceX, marketing… rly???), dan mag die dat van mij echt eens concreter gaan maken.

Zulke gerichte vragen leggen vaak veel leegte bloot.
Ok, leg ons dan eens uit wat Elon Musk zoveel beter doet dan al die andere ondernemers.
pi_217177863
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 17:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Grok spreekt zichzelf tegen. Heb je gewoon een goede bron?

Bron van wat ik schreef: https://www.businessinsid(...)ncome-ai#elon-musk-2
Nee, ik trap er verder niet in.
pi_217178265
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 17:46 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nee, ik trap er verder niet in.
6 overbodige woorden.
pi_217178328
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 17:45 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ok, leg ons dan eens uit wat Elon Musk zoveel beter doet dan al die andere ondernemers.
Wat dacht je eens van resultaat?

Om een ondernemer echt te beoordelen moet je veel meer data hebben. Punt is ook helemaal niet dat ik vind dat hij de beste ondernemer is. Punt is dat hier beweerd wordt dat hij eigenlijk een slechte ondernemer is die alleen maar goed is in marketing. Dat wil ik dan graag eens goed onderbouwd zien.

Nogmaals, een onderneming als SpaceX draait helemaal niet om marketing.

Wat duidelijk te beoordelen is, is dat Musk meerdere succesvolle ondernemingen heeft opgebouwd, wat de kans op toeval erg klein maakt. Dus vanuit dat bezien is het niet meer dan normaal dat ik om een onderbouwing vraag.
pi_217178389
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 15:18 schreef VEM2012 het volgende:
Ik heb niet gezegd dat het geen goede ondernemer is dicht hem andere kwaliteiten toe. Verder blijf ik het gewoon een luchtfietser vinden die hele hoge verwachtingen schept maar ze niet altijd na komt.
  dinsdag 25 maart 2025 @ 18:36:36 #200
323876 michaelmoore
pi_217178391
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 17:45 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Musk is een visionair en die zijn zeldzaam , Daarnaast een groot wetenschapper met boven normale intelligentie

Ook het doge , gedoe zal ie goed uitlkomen
Als klaar is met Doge dan draait de USA veel efficienter op minder dan 10 % van het huidig aantal ambtenaren
En is financieel net zo inzichteljk als een groot bedrijf
pi_217178405
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 18:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Musk is een visionair en die zijn zeldzaam , Daarnaast een groot wetenschapper met boven normale intelligentie

Ook het doge , gedoe zal ie goed uitlkomen
Als klaar is met Doge dan draait de USA veel efficienter op minder dan 10 % van het huidig aantal ambtenaren
En is financieel net zo inzichteljk als een groot bedrijf
Ik bewonder je fantasie.
  dinsdag 25 maart 2025 @ 18:40:04 #202
323876 michaelmoore
pi_217178415
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 18:38 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik bewonder je fantasie.
Ik ben zelf 35 jaar ambtenaar geweest en ik weet dat dit goed haalbaar is
pi_217178457
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 18:26 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wat dacht je eens van resultaat?

Om een ondernemer echt te beoordelen moet je veel meer data hebben. Punt is ook helemaal niet dat ik vind dat hij de beste ondernemer is. Punt is dat hier beweerd wordt dat hij eigenlijk een slechte ondernemer is die alleen maar goed is in marketing. Dat wil ik dan graag eens goed onderbouwd zien.

Nogmaals, een onderneming als SpaceX draait helemaal niet om marketing.

Wat duidelijk te beoordelen is, is dat Musk meerdere succesvolle ondernemingen heeft opgebouwd, wat de kans op toeval erg klein maakt. Dus vanuit dat bezien is het niet meer dan normaal dat ik om een onderbouwing vraag.
Ik heb lang geleden een keer een documentaire gezien waarbij ze de CEO van een Britse reder (cruise schepen, ik ben de naam van het bedrijf vergeten) vergeleken met de CEO van Unilever.

Die CEO van de cruise schepen (die ook van adel was) zat de hele tijd te vertellen dat alles aan zijn kennis en kunde te danken was. Hij ging bijvoorbeeld vlak voor de tewaterlating van zijn nieuwste schip een inspectie houden, waarbij hij honderden dingen afkeurde. Die mensen om hem heen stonden als knipmessen te buigen. En dus werd een hoop van het binnenwerk gesloopt en opnieuw gedaan, wat een hoop extra geld kostte en veel vertraging opleverde. Maar ja, hij wist als enige wat belangrijk was en die mensen om hem heen niet. En hij had geen plaats voor mensen die hem tegenspraken.

Dan denk je ook bij jezelf: wat een mongool, dat hij dat dan van te voren in overleg had gedaan.

Die CEO van Unilever zat de hele tijd te vertellen dat hij niet veel te doen had. Als hij het druk had, dan betekende dat hij eerder iets over het hoofd had gezien of fout had gedaan. Er stond al vast wat ze de eerstkomende tien jaar allemaal gingen doen en hij had daar zijn mensen voor. En direct onder hem de mensen die de plannen maakten en de troubleshooters. Hij had wel vergaderingen, maar die waren meestal heel kort, als er wat ernstigs aan de hand was dan namen de verantwoordelijken wel direct contact met hem op.

En zo hoort het, natuurlijk.

Ok, als je een nieuw bedrijf opstart is het een kwestie van helden die hard werken. Maar als je bij je grote internationals nog gaat eisen dat je werknemers iedere week 40 uur onbetaald overwerk doen en dat jij de enige bent die alles kan en weet, dan zit je absoluut in die eerste categorie. Met grote macht komt ook een grote verantwoordelijkheid.
pi_217178566
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 18:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ik ben zelf 35 jaar ambtenaar geweest en ik weet dat dit goed haalbaar is
Oh, daar twijfel ik ook niet aan.
pi_217178677
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 18:58 schreef Wantie het volgende:

[..]
Oh, daar twijfel ik ook niet aan.
Waren de mensen van de plantsoendienst vroeger ook geen ambtenaren?
pi_217178745
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 18:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Daarnaast een groot wetenschapper
Klap in het gezicht van iedereen die zich officieel wetenschapper mag noemen.
pi_217178755
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 19:12 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Waren de mensen van de plantsoendienst vroeger ook geen ambtenaren?
Klopt.
Tegenwoordig sociale werkvoorziening?

Maar dat terzijde, de wijze waarop DOGE in de federale overheid om hakt levert niet een efficiënter ambtenarenapparaat op.

Voor wat ik ervan heb meegekregen zijn de overheidsuitgaven de eerste maanden van dit jaar hoger dan vorig jaar.
pi_217178918
Ik heb uit een podcast van Maarten van Rossum begrepen dat het voorlopig nog maar om een paar duizend mensen gaat. En dat op een totaal van miljoenen.
pi_217179310
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 19:35 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik heb uit een podcast van Maarten van Rossum begrepen dat het voorlopig nog maar om een paar duizend mensen gaat. En dat op een totaal van miljoenen.
Klopt, er zijn tussen de 2 en 2,5 miljoen federale ambtenaren.
  dinsdag 25 maart 2025 @ 20:22:44 #210
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_217179870
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_217179966
quote:
11s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 20:22 schreef Perrin het volgende:
[ x ]
Het blijft toch wel echt de allerlelijkste “auto” ooit.
pi_217180057
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 18:46 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik heb lang geleden een keer een documentaire gezien waarbij ze de CEO van een Britse reder (cruise schepen, ik ben de naam van het bedrijf vergeten) vergeleken met de CEO van Unilever.

Die CEO van de cruise schepen (die ook van adel was) zat de hele tijd te vertellen dat alles aan zijn kennis en kunde te danken was. Hij ging bijvoorbeeld vlak voor de tewaterlating van zijn nieuwste schip een inspectie houden, waarbij hij honderden dingen afkeurde. Die mensen om hem heen stonden als knipmessen te buigen. En dus werd een hoop van het binnenwerk gesloopt en opnieuw gedaan, wat een hoop extra geld kostte en veel vertraging opleverde. Maar ja, hij wist als enige wat belangrijk was en die mensen om hem heen niet. En hij had geen plaats voor mensen die hem tegenspraken.

Dan denk je ook bij jezelf: wat een mongool, dat hij dat dan van te voren in overleg had gedaan.

Die CEO van Unilever zat de hele tijd te vertellen dat hij niet veel te doen had. Als hij het druk had, dan betekende dat hij eerder iets over het hoofd had gezien of fout had gedaan. Er stond al vast wat ze de eerstkomende tien jaar allemaal gingen doen en hij had daar zijn mensen voor. En direct onder hem de mensen die de plannen maakten en de troubleshooters. Hij had wel vergaderingen, maar die waren meestal heel kort, als er wat ernstigs aan de hand was dan namen de verantwoordelijken wel direct contact met hem op.

Ok, als je een nieuw bedrijf opstart is het een kwestie van helden die hard werken. Maar als je bij je grote internationals nog gaat eisen dat je werknemers iedere week 40 uur onbetaald overwerk doen en dat jij de enige bent die alles kan en weet, dan zit je absoluut in die eerste categorie. Met grote macht komt ook een grote verantwoordelijkheid.
Goed verhaal, lekker kort.
pi_217180070
De FT heeft de keutel van 1,4 miljard ook weer ingetrokken…

https://x.com/TeslaBoomer(...)len.17180%2Fpage-675
pi_217180078
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 20:29 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Het blijft toch wel echt de allerlelijkste “auto” ooit.
Nou, stap eens de BMW dealer binnen zou ik zeggen.
pi_217180308
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 14:54 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ten eerste staat er uitdrukkelijk ‘als BEV’. Ten tweede: de Model S is duidelijk comfortabeler dan de Taycan.

Afwerking van de Taycan weelderig, maar op zichzelf niets mis met die van de MS. Alcantara,(vegan) leer en carbon.
Ja, ik snap dat we het alleen over BEV's hebben, maar mijn punt is dat voor mij als autokoper prestaties op de Nurburgring niet doorslaggevend zijn om te zeggen dat de ene auto beter is dan de andere.
  dinsdag 25 maart 2025 @ 21:14:58 #216
323876 michaelmoore
pi_217180705
en er blijven maar EV s uit China komen met 10000 tegelijk, en de bevolking van Europa wordt steeds ouder heeft minder te besteden en heeft ook geen EV nodig
pi_217180821
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 21:14 schreef michaelmoore het volgende:
en er blijven maar EV s uit China komen met 10000 tegelijk, en de bevolking van Europa wordt steeds ouder heeft minder te besteden en heeft ook geen EV nodig
Over 10 jaar moeten alle auto's elektrisch zijn en de Europese autobouwers vinden het maar niets. En blijkbaar zijn die Chinese auto's heel concurrerend, zelfs met een hoge importbelasting.
pi_217181122
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 20:51 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Ja, ik snap dat we het alleen over BEV's hebben, maar mijn punt is dat voor mij als autokoper prestaties op de Nurburgring niet doorslaggevend zijn om te zeggen dat de ene auto beter is dan de andere.
Daar ging het dan ook niet om. Het gaat erom de Tesla een auto in 2021 kon bouwen waar zelfs Porsche nu nog de tanden op stukbijt.
pi_217181248
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 21:44 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Daar ging het dan ook niet om. Het gaat erom de Tesla een auto in 2021 kon bouwen waar zelfs Porsche nu nog de tanden op stukbijt.
Qua snelheid op de Nurburgring. Dat maakt het geen betere auto, alleen een snellere auto (op de nurburgring)
pi_217181334
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 21:51 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Qua snelheid op de Nurburgring. Dat maakt het geen betere auto, alleen een snellere auto (op de nurburgring)
Ik heb nergens gezegd dat de ene beter is dan de andere (dat is erg persoonlijk, nietwaar?).
pi_217181428
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 21:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik heb nergens gezegd dat de ene beter is dan de andere (dat is erg persoonlijk, nietwaar?).
Dat heb je nu meerdere berichten in groot detail wel gedaan.
pi_217181480
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 21:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je noemt de ene de mindere van de andere (als BEV) op basis van de prestaties op de Nordschleiffe. Dat is wel degelijk de ene beter dan de andere noemen.
pi_217181640
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 16:21 schreef raptorix het volgende:

[..]
Musk kan amper programmeren, en heeft een aantal gelukjes gehad, sommige zullen dat niet als geluk zien maar als goed zakelijk inzicht, ik zelf betwijfel het.
Een paar van zijn projecten laten overduidelijk zien dat ook hij de plank wel eens behoorlijk misslaat. Zowel Hyperloop als The Boring Company slaan zakelijk gezien helemaal nergens op. Financieel compleet onrendabel zelfs in de meest rooskleurige voorspellingen. Twitter is ondertussen ook nog maar 25% waard van wat Musk er toen voor betaald heeft. En Solarcity was ook een financieel fiasco waar volgens mij nog steeds rechtzaken over lopen.

En zelfs de mensen naar Mars-missie slaat eigenlijk nergens op als je er langer dan drie seconden over nadenkt. Leuk idee om naar Mars te vluchten als de aarde onleefbaar wordt, maar Mars is nu ook nog onleefbaar. De situatie op Mars is dusdanig vijandig, dat we ontzettend veel tijd en energie er in zouden moeten steken om het daar leefbaar te maken. En als we die technologie zouden hebben, dan is het makkelijker om de onleefbare aarde weer leefbaar te maken, dan een planeet op 401 miljoen kilometer afstand. Niet mijn argument, maar van Neil Degrasse Tyson.

[ Bericht 11% gewijzigd door knoopie op 25-03-2025 22:21:44 ]
pi_217181961
Als je wilt excelleren als ondernemer moet je gewoon zo veel mogelijk mensen zo hard mogelijk voor je laten werken tegen een zo laag mogelijk salaris. Wat ze precies doen is veel minder belangrijk dan dat je daar voor betaald krijgt, bijvoorbeeld door producten of diensten te verkopen. Of die mensen gewoon te verhuren aan andere bedrijven. Hoe groter je ego en hoe kleiner je vermogen tot empathie, hoe beter. Mensen zijn vervangbaar en alleen nuttig als ze geld voor je verdienen of jouw spullen kopen. Zodra ze je geld kosten moet je ze zo snel mogelijk dumpen.

Dat zien we nu ook bij DOGE.
pi_217182078
Carlos Ghosn Says Nissan Is Failing – ‘Only Elon Musk Can Fix It!'
  dinsdag 25 maart 2025 @ 23:03:07 #226
323876 michaelmoore
pi_217182290
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 22:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
Als je wilt excelleren als ondernemer moet je gewoon zo veel mogelijk mensen zo hard mogelijk voor je laten werken tegen een zo laag mogelijk salaris.

Wat ze precies doen is veel minder belangrijk dan dat je daar voor betaald krijgt, bijvoorbeeld door producten of diensten te verkopen. Of die mensen gewoon te verhuren aan andere bedrijven.

Hoe groter je ego en hoe kleiner je vermogen tot empathie, hoe beter.
Mensen zijn vervangbaar en alleen nuttig als ze geld voor je verdienen of jouw spullen kopen.
Zodra ze je geld kosten moet je ze zo snel mogelijk dumpen.

klopt, daarom moeten we naar een basis inkomen

in feite zijn we al aardig op weg met de Toeslagen voor van alles en nog wat
AOW is ook een soort basisinkomen
bijstand wordt al ongecontroleerd toegekend

wie bij wil verdienen die doet maar , arbeid zal goedkoop worden en alleen worden gedaan door mensen die werken leuk vinden of exceptionele hoogbetaalde vaardigheden bezitten
verdiensten voor eenvoudig werk zal laag zijn

In fabrieken in China zijn nu al donkere fabrieken waar geen mensen werken

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 25-03-2025 23:25:47 ]
pi_217182406
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 23:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
klopt, daarom moeten we naar een basis inkomen

in feite zijn we al aardig op weg met de Toeslagen voor van alles en nog wat

AOW is ook een soort basisinkomen
bijstand wordt al ongecontroleerd toegekend

wie bij wil verdienen die doet maar , arbeid zal goedkoop worden en alleen worden gedaan door mensen die werken leuk vinden of exceptionele vaardigheden bezitten
verdiensten voor eenvoudig werk zullen laag zijn

In fabrieken in China zijn nu al donkere fabrieken waar geen mensen werken
Hoeven we helemaal niet, de mens zal in bepaalde vormen altijd nodig blijven. Ik ga daar hier nu geen hele boom over opzetten.

Maar even simpel gezegd; vroeger was iedereen boer of werkte ergens in een fabriek. Door automatisering waren minder mensen nodig, mensen gingen meer verdienen en gaven het aan andere dingen uit waar ook weer mensen voor nodig zijn even heel banaal; beveiliger op een festival.

Wij, onze kinderen en onze klein kinderen gaan het niet meemaken dat de wereld autonoom draait en dat iedereen zomaar doet waar hij zin in heeft.

Ik zou zeggen, laat de fles staan en ga naar bed.
  dinsdag 25 maart 2025 @ 23:27:50 #228
323876 michaelmoore
pi_217182490
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 23:14 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Hoeven we helemaal niet, de mens zal in bepaalde vormen altijd nodig blijven.
Dat klopt

maar zeer beperkt
pi_217182536
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 23:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dat klopt

maar zeer beperkt
Nee hoor, tegen die tijd is de mens wel uitgestorven. Het idee van een basisinkomen is leuk bedacht, maar we hebben de eerste 40 jaar de mensen kei en keihard nodig, En daar kan AI bij helpen maar die gaat de mens echt niet vervangen.

maar ik denk dat het verspilde moeite is en ook nogal off-topic
pi_217182561
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 23:34 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Nee hoor, tegen die tijd is de mens wel uitgestorven. Het idee van een basisinkomen is leuk bedacht, maar we hebben de eerste 40 jaar de mensen kei en keihard nodig, En daar kan AI bij helpen maar die gaat de mens echt niet vervangen.

maar ik denk dat het verspilde moeite is en ook nogal off-topic
Basisinkomen, dat word altijd bedacht door idealisten die er van uitgaan dat de voordelen uit robotisering en automatisering ten goede van de maatschappij komen, ja zo werkt het niet natuurlijk.
pi_217183175
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 22:04 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Je noemt de ene de mindere van de andere (als BEV) op basis van de prestaties op de Nordschleiffe. Dat is wel degelijk de ene beter dan de andere noemen.
Ja, en? Ik noem toch ook de Taycan de betere op basis van afwerking?

Het geheel van plussen en minnen, alsmede de waardering en weging daarvan maakt toch wat onder de streep de beste auto voor persoon x is?
pi_217183177
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 22:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
Als je wilt excelleren als ondernemer moet je gewoon zo veel mogelijk mensen zo hard mogelijk voor je laten werken tegen een zo laag mogelijk salaris. Wat ze precies doen is veel minder belangrijk dan dat je daar voor betaald krijgt, bijvoorbeeld door producten of diensten te verkopen. Of die mensen gewoon te verhuren aan andere bedrijven. Hoe groter je ego en hoe kleiner je vermogen tot empathie, hoe beter. Mensen zijn vervangbaar en alleen nuttig als ze geld voor je verdienen of jouw spullen kopen. Zodra ze je geld kosten moet je ze zo snel mogelijk dumpen.

Wat een onzin.

En daar laat ik het bij, het is off topic. Als je hierover door wil gaan, graag een apart onderwerp voor openen.

Zelfde geldt voor UBI, robotisering en AI. Interessant om over door te gaan, maar niet hier.
pi_217185090
Kleine intermezzo:

De Tessler Sibertruck!

pi_217185557
quote:
1s.gif Op woensdag 26 maart 2025 11:14 schreef Wantie het volgende:
Kleine intermezzo:

De Tessler Sibertruck!

Niet gekeken, maar iedereen is helemaal foxwild van de cybertruck, een iconisch mooie auto die nu al de historieboeken in gaat als meest innoverend design in jaren. Een inspiratiebom voor youtubers en influencers.

Iedereen die maar blijft posten over de cybertruck en voornamelijk reddit maakt de auto alleen maar populairder, ondanks dat ze alleen maar lopen te huilen daar.
  FOK!fotograaf woensdag 26 maart 2025 @ 12:01:02 #235
364681 over_hedge
pi_217185584
quote:
10s.gif Op woensdag 26 maart 2025 11:57 schreef epicbeardman het volgende:
een iconisch mooie auto
Voor een blinde misschien
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_217185683
quote:
10s.gif Op woensdag 26 maart 2025 11:57 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Niet gekeken, maar iedereen is helemaal foxwild van de cybertruck, een iconisch mooie auto die nu al de historieboeken in gaat als meest innoverend design in jaren. Een inspiratiebom voor youtubers en influencers.

Iedereen die maar blijft posten over de cybertruck en voornamelijk reddit maakt de auto alleen maar populairder, ondanks dat ze alleen maar lopen te huilen daar.
Ah, dus Reddit heeft best wel een grote invloed op het koopgedrag van mensen.

Het opmerkelijke aan de video is dat hun spreekt van een Tesler.
Net als Trump.
De video is 3 jaar oud.

Ik zou zeggen, trek je stoute schoenen aan en bekijk de video.

Wellicht valt je nog een stukje actualiteit op in de video.
  Moderator woensdag 26 maart 2025 @ 12:16:46 #237
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_217185709
Breitling - Instruments for Professionals
pi_217187058
quote:
Uit dit artikel:

quote:
De FSD-goedkeuring van Tesla zou moeten helpen om de leveringen op korte termijn in China te verbeteren. In andere markten rekent Tesla echter een maandelijks abonnementsgeld voor het gebruik van de software. Dit in tegenstelling tot concurrent BYD, die zijn Level 2 autonoom rijdende software gratis aanbiedt.

• Aangezien Tesla alleen goedkeuring heeft gekregen voor zijn FSD-software van niveau 2, vragen we ons af of consumenten bereid zijn om een maandelijks abonnement te betalen voor software die mogelijk slechts marginaal beter is dan de gratis versie van BYD
_O-
  woensdag 26 maart 2025 @ 15:17:50 #239
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217187443
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 22:16 schreef knoopie het volgende:

[..]
Een paar van zijn projecten laten overduidelijk zien dat ook hij de plank wel eens behoorlijk misslaat. Zowel Hyperloop als The Boring Company slaan zakelijk gezien helemaal nergens op. Financieel compleet onrendabel zelfs in de meest rooskleurige voorspellingen. Twitter is ondertussen ook nog maar 25% waard van wat Musk er toen voor betaald heeft. En Solarcity was ook een financieel fiasco waar volgens mij nog steeds rechtzaken over lopen.

En zelfs de mensen naar Mars-missie slaat eigenlijk nergens op als je er langer dan drie seconden over nadenkt. Leuk idee om naar Mars te vluchten als de aarde onleefbaar wordt, maar Mars is nu ook nog onleefbaar. De situatie op Mars is dusdanig vijandig, dat we ontzettend veel tijd en energie er in zouden moeten steken om het daar leefbaar te maken. En als we die technologie zouden hebben, dan is het makkelijker om de onleefbare aarde weer leefbaar te maken, dan een planeet op 401 miljoen kilometer afstand. Niet mijn argument, maar van Neil Degrasse Tyson.
Die redenatie m.b.t. Mars vs. de Aarde leefbaar maken snap ik, maar het idee gaat nog veel verder dan dat. Het gaat niet alleen om Mars als toevluchtsoord wanneer de Aarde onleefbaar wordt, maar om het succesvol reizen naar andere hemellichamen en die uiteindelijk leefbaar maken. Een eerste stap is interplanetair, het uiteindelijke doel is interstellair.

Ons zonnestelsel houdt een keer op te bestaan en voor het einde groeit de zon al dusdanig dat de condities op alle planeten onleefbaar worden. Mogelijk worden ze al opgeslokt voordat het einde daar is. Dan maakt het dus ook geen reet uit of je nu op de Aarde of op Mars bent, want op beide is het niet meer te doen. Dan is het dus al veel te laat om nog aan interplanetair, laat staan interstellair te beginnen.

Hoewel het voor ons nog steeds een vergezicht en gigantische stap is om mensen succesvol op Mars te krijgen en daar te laten overleven, zijn het slechts babystapjes in het grote geheel. Qua interstellair praat je hier uiteraard over onvoorstelbaar ver in de toekomst, iets wat tientallen, honderden of misschien wel duizenden generaties na ons nog niet eens gaan meemaken (áls het ooit mogelijk wordt en als we dan nog niet uitgestorven zijn). Het is zelfs maar zeer de vraag of wij interplanetair reizen gaan meemaken. Maar je moet ergens beginnen.
  woensdag 26 maart 2025 @ 15:28:12 #240
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217187523
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 18:46 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Maar wat is nou het punt dat je hiermee wilt maken? Het argument is simpelweg: het aandeel van Musk in het succes van een aantal van zijn bedrijven is cruciaal.

Als je met bovenstaande wilt zeggen dat Musk zijn bedrijven verkeerd aanstuurt, dan is dat uiteraard je goed recht. Maar Tesla en SpaceX zijn megasuccesvol geworden, dus je kunt concluderen dat die aanpak daar heeft gewerkt. Of je moet van mening zijn dat die bedrijven veel succesvoller waren geweest als Musk het anders had aangepakt, dat kan. Maar als je dat vindt, wat is dan de argumentatie daarachter?
pi_217188067
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 22:16 schreef knoopie het volgende:
Twitter is ondertussen ook nog maar 25% waard van wat Musk er toen voor betaald heeft.
Deze week nog gelezen dat X inmiddels weer waard is wat Musk ervoor heeft betaald.

En over Neil Degrasse Tyson: sinds die mee is gaan lullen met de translobby en ineens niet meer het verschil weet tussen mannen en vrouwen kan ik hem niet meer serieus nemen. Corrupt.
  FOK!fotograaf woensdag 26 maart 2025 @ 16:20:29 #242
364681 over_hedge
pi_217188092
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 16:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Deze week nog gelezen dat X inmiddels weer waard is wat Musk ervoor heeft betaald.

En over Neil Degrasse Tyson: sinds die mee is gaan lullen met de translobby en ineens niet meer het verschil weet tussen mannen en vrouwen kan ik hem niet meer serieus nemen. Corrupt.
pi_217188158
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 16:20 schreef over_hedge het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Klopt dan toch?

Het stond in een artikel in de NRC over Musk en Tesla.
  FOK!fotograaf woensdag 26 maart 2025 @ 16:27:20 #244
364681 over_hedge
pi_217188174
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 16:25 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Klopt dan toch?

Ligt er aan. Weet niet precies hoeveel hij betaald heeft per aandeel. En weet ook niet precies wanneer dit was.

Maar als je dit wel weet kan je het dus gewoon aflezen
  woensdag 26 maart 2025 @ 16:29:51 #245
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217188198
quote:

[..]

Hier ben ik het dan weer niet mee eens. Wanneer iemand op bepaalde vlakken standpunten heeft waar ik het mee oneens ben, betekent niet dat ik ze op andere vlakken (zoals hun vakgebied) niet meer serieus neem of dat ze geen valide punten hebben. Ik heb DeGrasse Tyson op het gebied van astrofysica hoog zitten, ongeacht wat hij van transzaken vindt. :)

In dat opzicht zou ik het ook fijn vinden als mensen hun antipathie jegens Musk (waar niks mis mee is, dat moet iedereen zelf weten) los kunnen zien van zijn prestaties.
pi_217188356
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 16:25 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Klopt dan toch?

Worden de aandelen nog steeds openbaar als Twitter verkocht? :')

Zolang aandelen niet publiekelijk verhandeld worden en het bedrijf geen jaarcijfers meer produceert is de prijsvorming niets meer als gebakken lucht.

Moeten we jou hier gewoon niet meer serieus nemen zoals jij hier een wetenschapper niet meer serieus neemt omdat hij een andere mening als jou over een bepaald onderwerp. :P
pi_217188663
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 16:27 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Ligt er aan. Weet niet precies hoeveel hij betaald heeft per aandeel. En weet ook niet precies wanneer dit was.

Maar als je dit wel weet kan je het dus gewoon aflezen
54,20
pi_217188692
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 16:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Worden de aandelen nog steeds openbaar als Twitter verkocht? :')

Zolang aandelen niet publiekelijk verhandeld worden en het bedrijf geen jaarcijfers meer produceert is de prijsvorming niets meer als gebakken lucht.

Moeten we jou hier gewoon niet meer serieus nemen zoals jij hier een wetenschapper niet meer serieus neemt omdat hij een andere mening als jou over een bepaald onderwerp. :P
Iemand beweert dat twitter nog maar een kwart waard is.

Ik zeg dat ik gelezen heb dat twitter inmiddels weer waard is wat Musk ervoor heeft betaald.

En jij valt mijn bewering aan?

Goh… hoe dom is dat!

Ps twitter heeft uiteraard gewoon jaarcijfers.
pi_217189403
VEM Kun je ons eens een link geven naar het laatste jaar rapport van x/ twitter dan?
pi_217189819
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 18:05 schreef Basp1 het volgende:
VEM Kun je ons eens een link geven naar het laatste jaar rapport van x/ twitter dan?
Kun je zelf toch zoeken als je daar interesse in hebt?
  FOK!fotograaf woensdag 26 maart 2025 @ 18:44:54 #251
364681 over_hedge
pi_217189883
Tarrifs op autos incoming
pi_217190249
quote:

[..]

Oh wow. En dat terwijl jij altijd iedereen loopt te beschuldigen van stropoppen. _O-
Maar zelfs als Tesla-fanboy zal je moeten toegeven dat ook Musk meerdere ideeën heeft gehad die bij voorbaat al geen kans van slagen hadden. Zelfs als we even doen alsof space-x en Twitter een succes zijn.
pi_217190519
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 18:44 schreef over_hedge het volgende:
Tarrifs op autos incoming
De aandelenmarkt ging te goed, dus Trump gooit er weer een tariff tegenaan.
pi_217191522
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 18:39 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Kun je zelf toch zoeken als je daar interesse in hebt?
Ik kan met mijn Google skill niets recents van een annual report van x vinden, dus alvast bedankt. Tesla annual report geeft wel gewoon een verwacht resultaat van Tesla. ;)
  woensdag 26 maart 2025 @ 21:21:01 #255
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217191838
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 19:21 schreef knoopie het volgende:

[..]
Oh wow. En dat terwijl jij altijd iedereen loopt te beschuldigen van stropoppen. _O-
Maar zelfs als Tesla-fanboy zal je moeten toegeven dat ook Musk meerdere ideeën heeft gehad die bij voorbaat al geen kans van slagen hadden. Zelfs als we even doen alsof space-x en Twitter een succes zijn.
De kans van slagen die SpaceX had bij de start, pas 23 jaar geleden, was uiterst klein. Laat staan dat ze nu al op het huidige niveau zouden zijn
pi_217191943
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 19:21 schreef knoopie het volgende:

[..]
Leg even uit waar jij een stropopredenering herkent.
pi_217192082
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 21:21 schreef Repentless het volgende:

[..]
De kans van slagen die SpaceX had bij de start, pas 23 jaar geleden, was uiterst klein. Laat staan dat ze nu al op het huidige niveau zouden zijn
En nu lanceren ze Starlink satellieten om genoeg omzet te hebben en verbranden ze dure Starship raketten om er straks absoluut niet mee naar de Maan en Mars te kunnen gaan. In nooit eindigende Elon time.
  woensdag 26 maart 2025 @ 21:48:18 #258
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217192155
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 21:41 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En nu lanceren ze Starlink satellieten om genoeg omzet te hebben en verbranden ze dure Starship raketten om er straks absoluut niet mee naar de Maan en Mars te kunnen gaan. In nooit eindigende Elon time.
Dat eerste is ronduit opzienbarend te noemen binnen het tijdsbestek van hun bestaan, iets dat vrijwel niemand voor mogelijk had gehouden in 2002. Het tweede is jouw voorspelling, meer niet.
pi_217192223
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 21:48 schreef Repentless het volgende:

[..]
Dat eerste is ronduit opzienbarend te noemen binnen het tijdsbestek van hun bestaan, iets dat vrijwel niemand voor mogelijk had gehouden in 2002. Het tweede is jouw voorspelling, meer niet.
Ah, je bent dus toch een dromer :)
  woensdag 26 maart 2025 @ 21:56:09 #260
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217192233
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 21:55 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ah, je bent dus toch een dromer :)
Nee, ik beweer alleen niet dat het onmogelijk is.
pi_217192251
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 21:56 schreef Repentless het volgende:

[..]
Nee, ik beweer alleen niet dat het onmogelijk is.
Geen kennis van zaken, maar je weet wat je wilt.
  woensdag 26 maart 2025 @ 22:03:58 #262
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217192279
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 21:59 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Geen kennis van zaken, maar je weet wat je wilt.
Eens zien: aan de ene kant hebben we Elon Musk, iemand die 23 jaar geleden een ruimtevaartbedrijf heeft opgericht dat van scratch volledig nieuwe raketten heeft ontwikkeld. Die raketten zijn inmiddels zelflandend, een doorbraak en het bedrijf brengt inmiddels ook succesvol mensen van en naar het ISS. Hij denkt dat het op termijn mogelijk is om succesvol mensen op Mars te laten landen en verblijven.

Aan de andere kant hebben we SymbolicFrank van Fok!, die zelf denkt dat hij 10 jaar voorloopt op de mensheid. En die zegt dat het onmogelijk is, omdat hij dat denkt.

Ja, dat maakt het inderdaad wel een hele lastige keuze wiens verhaal aannemelijker is.
pi_217192490
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 22:03 schreef Repentless het volgende:

[..]
Eens zien: aan de ene kant hebben we Elon Musk, iemand die 23 jaar geleden een ruimtevaartbedrijf heeft opgericht dat van scratch volledig nieuwe raketten heeft ontwikkeld. Die raketten zijn inmiddels zelflandend, een doorbraak en het bedrijf brengt inmiddels ook succesvol mensen van en naar het ISS. Hij denkt dat het op termijn mogelijk is om succesvol mensen op Mars te laten landen en verblijven.

Aan de andere kant hebben we SymbolicFrank van Fok!, die zelf denkt dat hij 10 jaar voorloopt op de mensheid. En die zegt dat het onmogelijk is, omdat hij dat denkt.

Ja, dat maakt het inderdaad wel een hele lastige keuze wiens verhaal aannemelijker is.
Kortom, je weet het zelf niet.
  woensdag 26 maart 2025 @ 22:33:23 #264
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217192499
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 22:30 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Kortom, je weet het zelf niet.
Nee, niemand weet of het mogelijk is, omdat het nog niet gedaan is. Maar niemand weet ook of het onmogelijk is. Daar gaat het om.
pi_217192510
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 22:33 schreef Repentless het volgende:

[..]
Nee, niemand weet of het mogelijk is, omdat het nog niet gedaan is. Maar niemand weet ook of het onmogelijk is. Daar gaat het om.
Dat jij het niet begrijpt, betekent niet dat niemand het begrijpt. Het zegt alleen iets over jou.

Als je moet kiezen tussen wie het meest geloofwaardig overkomt, wint de oplichter. Want die heeft daar zijn beroep van gemaakt. Politici komen op de tweede plaats en wetenschappers ergens helemaal achteraan, want die zijn meestal heel slecht in dingen uitleggen aan leken.
  woensdag 26 maart 2025 @ 22:39:55 #266
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217192532
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 22:36 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat jij het niet begrijpt, betekent niet dat niemand het begrijpt. Het zegt alleen iets over jou.

Als je moet kiezen tussen wie het meest geloofwaardig overkomt, wint de oplichter. Want die heeft daar zijn beroep van gemaakt. Politici komen op de tweede plaats en wetenschappers ergens helemaal achteraan, want die zijn meestal heel slecht in dingen uitleggen aan leken.
Als ik jou was, zou ik proberen contact te leggen met Musk. En dan leg jij met sluitend bewijs uit waarom het onmogelijk is om ooit Mars te bereiken. Je bent goud waard voor dat bedrijf, want dat scheelt ze ontzettend veel investeringen in een missie waarvan jij nu al weet dat het pertinent onmogelijk is.

Maar in welk wetenschappelijk veld ben jij actief en een autoriteit? Daar ben ik wel benieuwd naar. Welke wetenschappelijke doorbraken heb jij op je naam staan?
pi_217192600
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 22:39 schreef Repentless het volgende:

[..]
Als ik jou was, zou ik proberen contact te leggen met Musk. En dan leg jij met sluitend bewijs uit waarom het onmogelijk is om ooit Mars te bereiken. Je bent goud waard voor dat bedrijf, want dat scheelt ze ontzettend veel investeringen in een missie waarvan jij nu al weet dat het pertinent onmogelijk is.

Maar in welk wetenschappelijk veld ben jij actief en een autoriteit? Daar ben ik wel benieuwd naar. Welke wetenschappelijke doorbraken heb jij op je naam staan?
Als je niet weet waar je over praat, kun je beter je mond houden.
  woensdag 26 maart 2025 @ 22:53:27 #268
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217192602
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 22:52 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als je niet weet waar je over praat, kun je beter je mond houden.
Dat klopt, uitstekend advies aan jezelf wederom. :)
pi_217192630
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 22:53 schreef Repentless het volgende:

[..]
Dat klopt, uitstekend advies aan jezelf wederom. :)
Ok. Vertel mij eens hoe het dan wel werkt.

Hm. Je hebt waarschijnlijk geen flauw idee wat de mogelijkheden zijn. Je reageerde initieel op mijn post over verschillende stijlen om een bedrijf te leiden. Vertel maar hoe je dat het beste kunt doen en waarom.
  woensdag 26 maart 2025 @ 23:06:25 #270
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217192651
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 22:59 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ok. Vertel mij eens hoe het dan wel werkt.

Hm. Je hebt waarschijnlijk geen flauw idee wat de mogelijkheden zijn. Je reageerde initieel op mijn post over verschillende stijlen om een bedrijf te leiden. Vertel maar hoe je dat het beste kunt doen en waarom.
Dat is al eerder besproken hier. Er is een plan hoe dit bereikt kan worden. Theorie uiteraard, zoals alles theorie is alvorens het daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Die theorie is op geen enkele wetenschappelijke manier weerlegd als zijnde onmogelijk, maar of het ooit werkelijkheid wordt wordt is ook 0,0 zekerheid over. Er is dan ook niemand die dat met 100% zekerheid aantoont.

Maar jij doet de claim dat je zeker weet dat het onmogelijk is. Maar dat onderbouw je nooit. Jouw argumentatie is "ik vind mezelf nu eenmaal ontzettend intelligent en daarom klopt alles dat ik zeg. En daarom hoef ik het ook niet te onderbouwen". Dat is de reden dat bijzonder weinig mensen dat serieus nemen.

Ik hoef je ook niet te vertellen hoe je het beste een bedrijf kunt leiden en waarom. De vraag was: welk punt wilde je met die post maken?
pi_217192657
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 23:06 schreef Repentless het volgende:

[..]
Dat is al eerder besproken hier. Er is een plan hoe dit bereikt kan worden. Theorie uiteraard, zoals alles theorie is alvorens het daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Die theorie is op geen enkele wetenschappelijke manier weerlegd als zijnde onmogelijk, maar of het ooit werkelijkheid wordt wordt is ook 0,0 zekerheid over. Er is dan ook niemand die dat met 100% zekerheid aantoont.

Maar jij doet de claim dat je zeker weet dat het onmogelijk is. Maar dat onderbouw je nooit. Jouw argumentatie is "ik vind mezelf nu eenmaal ontzettend intelligent en daarom klopt alles dat ik zeg. En daarom hoef ik het ook niet te onderbouwen". Dat is de reden dat bijzonder weinig mensen dat serieus nemen.

Ik hoef je ook niet te vertellen hoe je het beste een bedrijf kunt leiden en waarom. De vraag was: welk punt wilde je met die post maken?
Dat zegt helemaal niets. Je draait er omheen.
  woensdag 26 maart 2025 @ 23:10:12 #272
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217192671
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 23:08 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat zegt helemaal niets. Je draait er omheen.
Ik draai nergens omheen. Jij debiteert allerlei vaststaande waarheden die je niet onderbouwt, vanuit een waanbeeld dat je 10 jaar voorloopt op de mensheid.
pi_217192681
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 23:10 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ik draai nergens omheen. Jij debiteert allerlei vaststaande waarheden die je niet onderbouwt, vanuit een waanbeeld dat je 10 jaar voorloopt op de mensheid.
Als je geen idee hebt hoe dingen werken, zul je het ook nooit kunnen begrijpen.

Heb je een hobby? Praat daar over.
pi_217192696
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 21:29 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Leg even uit waar jij een stropopredenering herkent.
Je probeert de aandacht af te leiden van Elon zijn debiele plan om op Mars te gaan wonen, door te beginnen of het standpunt van Neil Degrasse Tyson over genderidentiteit. Waarschijnlijk omdat je er inhoudelijk niets tegenin te brengen hebt? Voor mijn part mag je het ook anders noemen dan een stropop.

Als we in de toekomst de techniek zouden hebben om het op Mars leefbaar te maken, waarom gebruiken we die techniek dan niet om het op aarde (weer) leefbaar te maken? Dat scheelt een heleboel logistiek. Of het ooit technisch mogelijk gaat zijn maakt niet uit, het ging om de vraag of het een zinvol idee is. En dat is op willen wonen Mars niet.
  woensdag 26 maart 2025 @ 23:18:11 #275
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217192698
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 23:13 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als je geen idee hebt hoe dingen werken, zul je het ook nooit kunnen begrijpen.

Heb je een hobby? Praat daar over.
Dat klopt, dat toon je aan. Jij roept feitenvrij allerlei zelfverzonnen waarheden, die je toch nooit hoeft te bewijzen. Jij denkt enkel en alleen dat je gelijk hebt vanuit een waanbeeld dat je 10 jaar voorloopt op de mensheid.

Pas als je het daadwerkelijk zou moeten bewijzen en dat niet kunt, blijkt dat je er allemaal geen reet van begrijpt. Maar zelfs dan ligt het er nog aan dat anderen het volgens jou niet begrijpen.
pi_217192723
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 23:18 schreef Repentless het volgende:

[..]
Dat klopt, dat toon je aan. Jij roept feitenvrij allerlei zelfverzonnen waarheden, die je toch nooit hoeft te bewijzen. Jij denkt enkel en alleen dat je gelijk hebt vanuit een waanbeeld dat je 10 jaar voorloopt op de mensheid.

Pas als je het daadwerkelijk zou moeten bewijzen en dat niet kunt, blijkt dat je er allemaal geen reet van begrijpt. Maar zelfs dan ligt het er nog aan dat anderen het volgens jou niet begrijpen.
Ah, feitenvrij. Als jij het niet kent, betekent dat niet dat het onzin is. Het betekent dat je het eerst uit moet zoeken voordat je er je mond over open doet.
  woensdag 26 maart 2025 @ 23:25:14 #277
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217192728
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 23:18 schreef knoopie het volgende:

[..]
Je probeert de aandacht af te leiden van Elon zijn debiele plan om op Mars te gaan wonen, door te beginnen of het standpunt van Neil Degrasse Tyson over genderidentiteit. Waarschijnlijk omdat je er inhoudelijk niets tegenin te brengen hebt? Voor mijn part mag je het ook anders noemen dan een stropop.

Als we in de toekomst de techniek zouden hebben om het op Mars leefbaar te maken, waarom gebruiken we die techniek dan niet om het op aarde (weer) leefbaar te maken? Dat scheelt een heleboel logistiek. Of het ooit technisch mogelijk gaat zijn maakt niet uit, het ging om de vraag of het een zinvol idee is. En dat is op willen wonen Mars niet.
Het gaat (zoals eerder aangegeven) om de stepping stone-functie naar interstellair in de verre, verre toekomst, wanneer ons zonnestelsel niet meer leefbaar is. Dat moet ergens beginnen. Uiteraard mits we niet al lang en breed zijn uitgestorven als soort.
pi_217192730
Theoretisch zou het met een hele hoop aanpassingen vast mogelijk zijn om op mars te wonen. Mensen op mars zetten lijkt me de uitdaging hierin nog het minst. Ze daar houden en aan laten passen aan de omstandigheden lijkt mij toch echt vrijwel zinloos.
  woensdag 26 maart 2025 @ 23:27:59 #279
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217192742
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 23:23 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ah, feitenvrij. Als jij het niet kent, betekent dat niet dat het onzin is. Het betekent dat je het eerst uit moet zoeken voordat je er je mond over open doet.
Het betekent dat het onzin is als er geen wetenschapper te vinden is die het met 100% zekerheid uitsluit. Maar jij wel.
  woensdag 26 maart 2025 @ 23:28:49 #280
323876 michaelmoore
pi_217192745
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 23:25 schreef Vliegbaard het volgende:
Theoretisch zou het met een hele hoop aanpassingen vast mogelijk zijn om op mars te wonen. Mensen op mars zetten lijkt me de uitdaging hierin nog het minst.
Ze daar houden en aan laten passen aan de omstandigheden lijkt mij toch echt vrijwel zinloos.
mischien mogen die mensen zelf bepalen of ze dat zinloos vinden?

Een weg terug is er niet , is ook niet nodig
Wel een gigantische uitdaging
pi_217192751
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 23:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
mischien mogen die mensen zelf bepalen of ze dat zinloos vinden?

Een weg terug is er niet , is ook niet nodig
Wel een gigantische uitdaging
Ik denk dat ik prima zelf mag bepalen of ik het zinvol vind. Het kost ontiegelijk veel geld en waarvoor?
  woensdag 26 maart 2025 @ 23:30:43 #282
323876 michaelmoore
pi_217192753
quote:

[..]
Als we in de toekomst de techniek zouden hebben om het op Mars leefbaar te maken, waarom gebruiken we die techniek dan niet om het op aarde (weer) leefbaar te maken?

Dat scheelt een heleboel logistiek. Of het ooit technisch mogelijk gaat zijn maakt niet uit, het ging om de vraag of het een zinvol idee is.
Dat kan allebei , het een sluit het ander niet uit
pi_217192754
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 23:27 schreef Repentless het volgende:

[..]
Het betekent dat het onzin is als er geen wetenschapper te vinden is die het met 100% zekerheid uitsluit. Maar jij wel.
Ah, je wilt overal een link voor. Ik zal er aan denken.

Maar we kunnen dus niet op een gelijk niveau dingen bespreken.
  woensdag 26 maart 2025 @ 23:31:43 #284
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217192757
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 23:30 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ah, je wilt overal een link voor. Ik zal er aan denken.

Maar we kunnen dus niet op een gelijk niveau dingen bespreken.
Dat klopt, omdat je het niet begrijpt en een waanidee hebt over je eigen intelligentie, waardoor he niets hoeft te onderbouwen.
pi_217192780
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 23:31 schreef Repentless het volgende:

[..]
Dat klopt, omdat je het niet begrijpt en een waanidee hebt over je eigen intelligentie, waardoor he niets hoeft te onderbouwen.
Wees gerust, ik zal in het vervolg overal een linkje van maken als ik op een bericht van jou reageer. Als ik het de moeite waard vind om dat werk te doen.
  woensdag 26 maart 2025 @ 23:40:57 #286
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217192790
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 23:37 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Wees gerust, ik zal in het vervolg overal een linkje van maken als ik op een bericht van jou reageer. Als ik het de moeite waard vind om dat werk te doen.
Ik heb nergens linkjes voor nodig. :) Er is geen gerenommeerde wetenschapper die 100% uitsluit dat het mogelijk is om op Mars te landen.

Je kletst volledig uit je nek en kunt echt niets onderbouwen. En dan gooi je het steevast slechts op dat de ander het niet begrijpt, wanneer je die onderbouwing niet kunt geven. :)
pi_217192793
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 23:40 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ik heb nergens linkjes voor nodig. :) Er is geen gerenommeerde wetenschapper die 100% uitsluit dat het mogelijk is om op Mars te landen.

Je kletst volledig uit je nek en kunt echt niets onderbouwen. En dan gooi je het steevast slechts op dat de ander het niet begrijpt, wanneer je die onderbouwing niet kunt geven. :)
Ok, dan zal ik je in het vervolg gewoon negeren. Wat jij wilt.
  woensdag 26 maart 2025 @ 23:43:12 #288
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217192796
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 23:42 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ok, dan zal ik je in het vervolg gewoon negeren. Wat jij wilt.
Het maakt mij niet uit, wat je zelf wilt. :)
pi_217192815
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 23:25 schreef Repentless het volgende:

[..]
Het gaat (zoals eerder aangegeven) om de stepping stone-functie naar interstellair in de verre, verre toekomst, wanneer ons zonnestelsel niet meer leefbaar is. Dat moet ergens beginnen. Uiteraard mits we niet al lang en breed zijn uitgestorven als soort.
Dan heb je je prioriteiten inderdaad op orde; hier een heleboel tijd en moeite steken in een missie naar Mars en daarbij ontzettend veel resources gebruiken en de opwarming nog extra versnellen met raketten de ruimte in schieten, zodat ooit in een hele verre toekomst we eventueel op Mars kunnen gaan wonen... Want over een miljard jaar wordt de zon zo heet dat de aarde onbewoonbaar is, dus we hebben er haast mee! |:(

Af en toe, als ik in een cynische bui ben, denk ik wel eens dat Mars de minder nadenkende consument gewoon als een aflaat voor het slechte geweten wordt voorgehouden. "Ga maar lekker veel dingen consumeren, koop een nieuwe auto of meteen twee, en flikker je afval maar in de verbrandingsovens of direct in de zee. Als de aarde op is, dan kunnen we gewoon naar Mars toe!"
  woensdag 26 maart 2025 @ 23:56:43 #290
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217192818
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 23:55 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dan heb je je prioriteiten inderdaad op orde; hier een heleboel tijd en moeite steken in een missie naar Mars en daarbij ontzettend veel resources gebruiken en de opwarming nog extra versnellen met raketten de ruimte in schieten, zodat ooit in een hele verre toekomst we eventueel op Mars kunnen gaan wonen... Want over een miljard jaar wordt de zon zo heet dat de aarde onbewoonbaar is, dus we hebben er haast mee! |:(

Af en toe, als ik in een cynische bui ben, denk ik wel eens dat Mars de minder nadenkende consument gewoon als een aflaat voor het slechte geweten wordt voorgehouden. "Ga maar lekker veel dingen consumeren, koop een nieuwe auto of meteen twee, en flikker je afval maar in de verbrandingsovens of direct in de zee. Als de aarde op is, dan kunnen we gewoon naar Mars toe!"
Wanneer zou je er dan mee moeten beginnen?
pi_217192827
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 23:55 schreef knoopie het volgende:

[..]

Oude boomer mentaliteit gespot, innovatie brengt de mens vooruit. SpaceX zou ik als kind mooi hebben gevonden, inspirerend. Nu vind ik het ook mooi natuurlijk, al die launches en returns.
pi_217192846
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 23:56 schreef Repentless het volgende:

[..]
Wanneer zou je er dan mee moeten beginnen?
Als het je gaat om het redden van de mensheid op het moment dat ons zonnestelsel onleefbaar wordt, dan is over 900 miljoen jaar vroeg genoeg. Dan heeft space-x nog ongeveer 100 miljoen jaar de tijd voordat de zon het hier onleefbaar maakt.
Om het even in perspectief te plaatsen: wij als mens(-achtigen) zijn pas 400.000 jaar geleden op twee poten gaan lopen. Dus wie weet hoe de mensheid tegen die tijd geëvolueerd is.
pi_217192849
quote:
15s.gif Op donderdag 27 maart 2025 00:00 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Oude boomer mentaliteit gespot, innovatie brengt de mens vooruit. SpaceX zou ik als kind mooi hebben gevonden, inspirerend. Nu vind ik het ook mooi natuurlijk, al die launches en returns.
Innovatie met een doel brengt de mens vooruit. Innovatie zonder doel is precies wat jij zegt; leuk vermaak voor kleine kinderen.
pi_217192859
Ik rij al jaren Tesla en blijf dat ook doen. Zijn topauto’s en betrouwbaar. Zou me verder een zorg zijn wie de eigenaar is
pi_217193081
quote:

[..]

Ik probeer helemaal niet de aandacht af te leiden van het Mars project. Dat is simpelweg onzinnig om hier te bespreken, want het onderwerp is Tesla, niet SpaceX of Musk (als je het Mars project wil bespreken, open er een onderwerp over, dan kom ik vast langs… want jouw kritiek is te simpel).

Ik sloeg aan op jouw stelling dat twitter nog maar 25% waard zou zijn, hetgeen simpelweg onjuist lijkt te zijn.

Daarnaast zei ik iets over DeGrasse Tyson, omdat ik die man heel hoog had zitten en hij tegenwoordig een ordinaire sell out is die naar mijn mening alles bereid is te zeggen waarvan hij denkt dat zijn publiek het wil horen.

Voor de goede orde (en dat schreef ik al eerder): ik heb ook twijfels over het Mars project.

En voor jou zou het goed zijn om op te zoeken wat een stropopargumentatie werkelijk is.
pi_217193097
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 06:18 schreef VEM2012 het volgende:

Ik sloeg aan op jouw stelling dat twitter nog maar 25% waard zou zijn, hetgeen simpelweg onjuist lijkt te zijn.

Heb jij nu wel al het laatste jaarverslag van x kunnen vinden? En zou je dat hier willen delen?
pi_217193710
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 06:33 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Heb jij nu wel al het laatste jaarverslag van x kunnen vinden? En zou je dat hier willen delen?
Hier heb je mijn bron aangaande hetgeen ik schreef. 100% correct.

https://archive.ph/j7ScK

Misschien dat je je nu kan richten tot de persoon die beweerde dat het 25% is, mocht je echt interesse in de cijfers hebben, in plaats van als een klein, klein kleutertje zuigen.
pi_217193894
Tiens, hebben de fanboys hun lijflied nog niet gepost? :D
  donderdag 27 maart 2025 @ 11:36:20 #299
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_217195126
Die musk doet dat slim inderdaad.

Beetje inkopen in een bedrijfje, de originele founders er uit mieteren, dan vervolgens beloftes maken over FSD in 2015 dat dat over 2 jaar klaar is. Daarmee investeringsgeld binnenharken..

Dan een compleet lulverhaal ophangen over mars missies en vacuum treinen. Daarmee nog meer investeringsgeld binnenharken.. dat geld gebruiken om nog even iets zinnigs bij tesla te genereren. Matige kwaliteit producten, maar nog steeds.. dan kunnen ze hem niet beschuldigen dat hij niks met dat investeringsgeld heeft gedaan.

En zo als een jongleur met draaiende bordjes op stokjes klungelen we het 10-de jaar in van gebroken musk beloftes. Dus wat is zijn volgende stap? Aanschurken bij een president, jezelf nog meer overheidscontracten toespelen vanuit die positie, jezelf naar voren werpen als een meester van verspilling-voorkomen met leugens over bestaande overheidcontracten met NGO's. In de hoop dat het domste segment van de amerikaanse bevolking en de POTUS jou beschutting gaan geven voor de komende rechtszaken.

Steeds weer nieuwe bedrijven en pie-in-the-sky ideen (zoals de amerikanen dat zo mooi zeggen) om mensen dit misplaatste gevoel te geven dat hij een futurist is.. Continu maar weer uitstel van gerechtigheid zodat hij zo lang mogelijk die titel van rijkste man kan blijven klauwen.

Wat een circus.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_217195468
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 11:36 schreef SpecialK het volgende:
Die musk doet dat slim inderdaad.

Beetje inkopen in een bedrijfje, de originele founders er uit mieteren, dan vervolgens beloftes maken over FSD in 2015 dat dat over 2 jaar klaar is. Daarmee investeringsgeld binnenharken..

Dan een compleet lulverhaal ophangen over mars missies en vacuum treinen. Daarmee nog meer investeringsgeld binnenharken.. dat geld gebruiken om nog even iets zinnigs bij tesla te genereren. Matige kwaliteit producten, maar nog steeds.. dan kunnen ze hem niet beschuldigen dat hij niks met dat investeringsgeld heeft gedaan.

En zo als een jongleur met draaiende bordjes op stokjes klungelen we het 10-de jaar in van gebroken musk beloftes. Dus wat is zijn volgende stap? Aanschurken bij een president, jezelf nog meer overheidscontracten toespelen vanuit die positie, jezelf naar voren werpen als een meester van verspilling-voorkomen met leugens over bestaande overheidcontracten met NGO's. In de hoop dat het domste segment van de amerikaanse bevolking en de POTUS jou beschutting gaan geven voor de komende rechtszaken.

Steeds weer nieuwe bedrijven en pie-in-the-sky ideen (zoals de amerikanen dat zo mooi zeggen) om mensen dit misplaatste gevoel te geven dat hij een futurist is.. Continu maar weer uitstel van gerechtigheid zodat hij zo lang mogelijk die titel van rijkste man kan blijven klauwen.

Wat een circus.
En zulke onzin krijgt op Fok! nog likes ook…

In 2015 (FSD werd al in 2014 aangekondigd) was Musk al ruim 10 jaar bij Tesla, leverde Tesla al 6,5 jaar auto’s af aan klanten en reden er al veel Tesla’s rond in Nederland…

Inmiddels al 7 miljoen geleverd.

Aantoonbare onzin derhalve.
pi_217195471
Tijd voor een nieuw deel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')