Bron Business Insiderquote:Het aandeel Tesla bevindt zich op glad ijs, nadat de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s dinsdag bekendmaakte in het eerste kwartaal van dit jaar veel minder auto’s te hebben geleverd dan verwacht.
Tesla verkocht in de eerste drie maanden van het jaar 386.810 duizend elektrische voertuigen, fors lager dan de 450.000 waar analisten gemiddeld op rekenden.
De tegenvallende cijfers zijn voor analisten van zakenbank JPMorgan reden om het ‘underweight’-advies voor het aandeel Tesla te handhaven. De zakenbank verlaagt zijn koersdoel van 130 dollar naar 115 dollar. Woensdag sloot Tesla op 168 dollar, zodat het nieuwe koersdoel een daling van 31 procent impliceert ten opzichte van de huidige koers.
Het aandeel Tesla bereikte in november 2021 een recordhoogte van 381 dollar en is sindsdien 55 procent gedaald. Analist Ryan Brinkman van JPMorgan, denkt dat die daling verder kan doorzetten, schrijft hij in een rapport naar aanleiding van verkoopcijfers over het eerste kwartaal.
Brinkman wijt de problemen bij Tesla aan afnemende vraag naar elektrische auto's en toenemende concurrentie. Volgens de analist kan het geduld van beleggers opraken, omdat Tesla op de beurs al drie jaar op rij tegenvallend presteert.
De analist benadrukt dat Tesla niet eerder zoveel minder auto's leverde dan vooraf werd verwacht. Dit gegeven maakt volgens hem duidelijk hoe groot de misser van Tesla is, zeker omdat de verwachtingen van analisten al neerwaarts waren bijgesteld in de aanloop naar de publicatie van de verkoopcijfers.
Medio 2022 bleek uit een peiling van persbureau Bloomberg onder analisten dat de gemiddelde verwachting voor het eerste kwartaal van 2024 lag op 626.000 verkochte auto's. De fabrikant wist er uiteindelijk 387.000 te slijten, dus 38 procent minder dan minder dan twee jaar geleden werd verwacht.
Het grote gat tussen de verwachtingen en daadwerkelijke autoverkopen van Tesla komt volgens kenners mede door verstoringen in de toeleveringsketen van autofabrieken en toenemende (prijs)concurrentie van Chinese autofabrikanten.
Hedgefonds: aandeel Tesla is een bubbel
Sommige beleggers zijn extreem kritisch over de vooruitzichten van Tesla. Zo denkt hedgefondsmanager Per Lekander dat het aandeel Tesla een zeepbel is en dat er zelfs een risico is dat het bedrijf failliet gaat. Lekander gaf deze week tegen over de Amerikaanse tv-zender CNBC aan dat hij sinds 2020 speculeert op een daling van het aandeel Tesla.
"Dit is echt het begin van het einde van de Tesla-bubbel, naar mijn mening de grootste zeepbel op de aandelenmarkt in de moderne geschiedenis", zei Lekander tegen CNBC.
De criticus verwacht dat de koers van Tesla kan zakken naar 14 dollar, wat een daling van ruim 90 procent zou inhouden ten opzichte van de huidige beurskoers.
Lekander heeft grote twijfels over het verdienmodel van Tesla, dat volgens hem afhankelijk is van stabiele en hoge omzetgroei. Die omzetgroei komt uit het direct verkopen van auto's aan klanten, waar winst uit voortvloeit.
"Dit is een geweldig model wanneer er groei is, want je vangt als bedrijf via directe verkopen de volledige winstmarge. Het probleem is dat wanneer de situatie zich omdraait en de autoverkopen dalen, de rest van het model ook kantelt", aldus Lekander.
Volgens de criticus zit Tesla vast aan hoge vaste kosten en een negatief werkkapitaal.
De druk op de verkopen komt op een moment dat Tesla al te kampen heeft met beperkte vernieuwing in het aanbod. Tesla verkoopt vooral de Model 3 en de Model Y. Een nieuw model staat pas gepland voor 2025. Lekander is sceptisch over de planning en zegt dat het model waarschijnlijk pas in 2026 uitkomt. "Ik zie geen enkele reden om de komende twee jaar herstel te zien, gelet op het feit dat deze modellen oudbakken zijn en omdat economie niet omhoog schiet".
Beleggers zullen volgens de hedgefondsmanager een "echte schok" ervaren, als Tesla over een paar weken de financiële cijfers over het eerste kwartaal presenteert.
Lekander is al jaren kritisch over Tesla en miste zodoende ook de sterke stijgingen van het aandeel. In 2020 noteerde het aandeel nog op 30 dollar. Op het huidige koersniveau van bijna 170 dollar is het aandeel nog altijd vijf keer zoveel waard.
Sommige analisten op Wall Street blijven ook optimistisch over Tesla. Zo zien analisten van adviesbureau. Wedbush ziet nog steeds een opwaartse trend van 66 procent voor het aandeel, ondanks de "ramp" in eerste kwartaal bij de verkopen.
Bron.quote:Tesla delivered 386,810 vehicles in the first quarter of 2024, an 8.5 percent drop compared to the first quarter of 2023. Tesla produced 433,371 vehicles in Q1 2024, a year-over-year decline of 1.7 percent.
"Decline in volumes was partially due to the early phase of the production ramp of the updated Model 3 at our Fremont factory and factory shutdowns resulting from shipping diversions caused by the Red Sea conflict and an arson attack at Gigafactory Berlin," Tesla announced today.
In Q1 2023, Tesla produced 440,808 cars and delivered 422,875. Tesla's Q4 2023 numbers were 494,989 cars produced and 484,507 delivered.
The Q1 2024 numbers mark Tesla's "first year-over-year decline in quarterly deliveries since 2020, missing Wall Street's expectations and stoking further concern about the company's growth prospects this year," The Wall Street Journal wrote. Tesla's stock price was down over 5 percent today and has fallen over 33 percent in 2024.
Wanneer je kijkt naar het aantal aanvragen voor nieuwe patenten door tesla in de afgelopepn jaren: Dan zie dat tesla vanaf 2017 een duidelijke daling laat zien in patent registratie aanvraag:quote:Op zaterdag 22 maart 2025 10:21 schreef VEM2012 het volgende: [..] Het klopt absoluut niet dat Tesla niet meer innoveert. Denk aan 48v bij de Cybertruck. Dat is een technisch hoogstandje. En ingehaald door klassieke autobedrijven? Klopt ook niets van.
Nee. Jij bent weer net aan het doen alsof je gek bent, want in jouw eerste reactie begreep je precies wat ik schreef.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 10:36 schreef Wantie het volgende: [..] Ah, het was dus weer een lege reactie.
De eerste generaties auto's en raketten zijn gebouwd door veteranen. Dat was heel goed: als je nieuwe bedrijven op zet, neem de beste mensen uit de branche aan. En daar beide branches (raketten en elektrische auto's) lagen te slapen, konden daar flinke stappen gezet worden.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:01 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Wanneer je kijkt naar het aantal aanvragen voor nieuwe patenten door tesla in de afgelopepn jaren: Dan zie dat tesla vanaf 2017 een duidelijke daling laat zien in patent registratie aanvraag, in 2020; 169, 2021;161, 2022: 273, 2023:169, 2024; 9 bron. BMW alleen in 2024; 564 aanvragen. van beide bedrijven worden natuurlijk niet alle aanvragen goed gekeurd, maar dit geeft wel een ander beeld van de zogenaamd gigantische innovatieve voorsprong tesla heeft, die valt dus tegen, als je de cijfers er bijhaalt. De cybertruck wordt massaal terug gberacht door verkeerde lijm keuze. niks wat niet opgelost kan worden. Maar wat vindt je de stock prijs van tesla op basis van hun prestaties?
zo zwart wit wil ik het niet zeggen. Maar Musk lijkt dus niet de ultieme genie te zijn, zoals hij zich zelf graag presenteert. ik snap nog steeds zoals bij lequea of Legends een account op koopt en doet alsof hij dit zelf heeft opgebouwd (wat gewoon 5 tot 10 jaar dagelijks 6 tot 8 uur gamen kost om dat level te bereiken).quote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De eerste generaties auto's en raketten zijn gebouwd door veteranen. Dat was heel goed: als je nieuwe bedrijven op zet, neem de beste mensen uit de branche aan. En daar beide branches (raketten en elektrische auto's) lagen te slapen, konden daar flinke stappen gezet worden.
Het gaat pas fout als Musk zelf het voortouw neemt. Eerst bij de nieuwe productiefaciliteit van de model 3, die helemaal naar zijn inzicht was opgezet. Met als resultaat dat ze die dingen buiten in tenten met de hand in elkaar moesten gaan zetten. "Production hell", noemde Musk het. Maar wel helemaal zijn eigen schuld.
Zowel de Starship als de Cybertruck zijn dingen uit zijn jeugd, die hij wilde verwezenlijken. Starship is een idioot ontwerp, maar wel 1 uit de verhalen die hij als kind las. De booster, toegevoegd om het feitelijke "ruimteschip" de lucht in te krijgen, is op zich prima, maar de bovenste trap moet je minimaal nog in 2 en liefst in 3 stukken hakken. Maar ja, dat wil hij niet. En dus moet je voor een retourtje Maan twintig keer tanken in de ruimte en is Mars onbereikbaar. Niet dat je met zo'n hoog ding op 1 van die twee kunt landen.
De rest van zijn bedrijven heeft hij ook zelf bedacht en is dus ook niet veel soeps.
Kortom, zolang hij bezig was de spullen te verkopen en subsidies binnen te harken, ging het uitstekend. Toen hij zich ook met de bedrijfsvoering en producten ging bemoeien, was het een aflopende zaak.
Het was in ieder geval een bedankje waard.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 10:49 schreef knoopie het volgende:
[..]
Waarom is het een technisch hoogstandje om van 12v naar 48v te gaan? Iedereen weet dat het bij hogere belastingen een hogere spanning efficiënter is. Daarom zijn we ook lang geleden van 6v naar 12v gegaan.
Maar het is vooral een logistiek drama, omdat alle bestaande leveranciers nu nog 12v onderdelen maken. Dus je moet of alle leveranciers overtuigen, of je moet al je spul zelf maken.
Een duidelijke daling? Meer vrij constant met een uitschieter naar boven en een uitschieter naar beneden.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:01 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Wanneer je kijkt naar het aantal aanvragen voor nieuwe patenten door tesla in de afgelopepn jaren: Dan zie dat tesla vanaf 2017 een duidelijke daling laat zien in patent registratie aanvraag:
in 2020; 169, 2021;161, 2022: 273, 2023:169, 2024; 9 bron.
BMW alleen in 2024; 564 aanvragen (bron)
Van beide bedrijven worden natuurlijk niet alle aanvragen goed gekeurd, maar dit geeft wel een ander beeld van de zogenaamd gigantische innovatieve voorsprong tesla heeft, die valt dus tegen.
De cybertruck wordt massaal terug gberacht door verkeerde lijm keuze. niks wat niet opgelost kan worden. Maar wat vindt je de stock prijs van Tesla op basis van hun prestaties?
Is geen zelfrijdende auto en het lukte in California waar de autoriteiten Musk opzettelijk dwars zitten.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:16 schreef Korenfok het volgende:
Nog een voorbeeld dat tesla wordt ingehaald:
Mercedes kreeg eerder de zelfrijdende auto geregisteerd dan Tesla.
https://cleantechnica.com(...)e-mercedes-benz-eqs/
Uitschieter? ze vroegen in 2024 9 aanvragen aan. Maar mijn punt is de vergelijking met BMW, dat tesla wordt ingehaald op innovatie gebied.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een duidelijke daling? Meer vrij constant met een uitschieter naar boven en een uitschieter naar beneden.
Musk staat bekend om hele bijzondere oplossingen te bedenken waar een team al langere tijd het hoofd over breekt.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:24 schreef Korenfok het volgende:
[..]
zo zwart wit wil ik het niet zeggen. Maar Musk lijkt dus niet de ultieme genie te zijn, zoals hij zich zelf graag presenteert. ik snap nog steeds zoals bij lequea of Legends een account op koopt en doet alsof hij dit zelf heeft opgebouwd (wat gewoon 5 tot 10 jaar dagelijks 6 tot 8 uur gamen kost om dat level te bereiken).
En dat is net als met veel dingen wie in de media geroepen worden, veel experts interesseert het niet wat er in de media staat als het niet klopt. dat heb ik ook in mijn eigen professie, veel zaken denk je: laat maar te veel moeite om dit echt te generaliseren of uit te leggen.
Hij viel heel snel door de mand tijdens die stream. dat was natuurlijk best bijzonder dat de rijkste man ter wereld zoveel externe waardering nodig heeft.
maar goed... ik zie dat je niet inhoudelijk wil discussieren en alleen dit soort dooddoeners posts. Jammer.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Is geen zelfrijdende auto en het lukte in California waar de autoriteiten Musk opzettelijk dwars zitten.
Jij gelooft musk echt op zijn woordequote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Musk staat bekend om hele bijzondere oplossingen te bedenken waar een team al langere tijd het hoofd over breekt.
Maar natuurlijk leunt hij ook op expertise van anderen. Niemand kan alles het beste. En zelfs al doet hij niet meer dan de omstandigheden creëren waardoor een product of bedrijf kan ontstaan en floreren, dan nog is dat een prestatie.
Zonder Musk zou niemand proberen zelfrijdende auto’s te maken, want toen hij daaraan begon werd hij uitgelachen omdat het toch nooit zou lukken.
quote:
Dit was wel mijn beste run ooit, bijna recht naar beneden. Was eigenlijk gewoon gratis geld. Nu denk ik winst te nemenquote:Op woensdag 22 januari 2025 00:41 schreef LXIV het volgende:
Ben wel short op Tesla. Iets wat ik zelden doe en waarmee ik nooit verloren heb.
Musk is gewoon te raar en wispelturig, consumenten keren zich af, de marketcap is groter dan die van alle Duitse fabrikanten en de koers is zonder echte reden verdubbeld
Een duidelijke daling is 200, 150, 100, 50. Jouw reeks voldoet daar niet aan. Als 2025 nu ook heel laag is, ok. Maar op basis van 1 jaar?quote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:40 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Uitschieter? ze vroegen in 2024 9 aanvragen aan. Maar mijn punt is de vergelijking met BMW, dat tesla wordt ingehaald op innovatie gebied.
Ander voorbeeld:
Dus waarom is het niet waar dat Tesla wordt ingehaald volgens jou?
en ik zou graag je mening willen horen over de stockprijs van tesla, met een P/E van 115, wat is jou verklaring hiervoor?
Onzin.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:42 schreef Korenfok het volgende:
[..]
maar goed... ik zie dat je niet inhoudelijk wil discussieren en alleen dit soort dooddoeners posts. Jammer.
Denk je niet dat je hem hier een wat al te grote veer in zijn reet steekt? Dat hij er als eerste mee begon, prima, maar dat er nu nog niemand mee bezig zou zijn zonder ElonGOD lijkt me echt schromelijk overdreven.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:41 schreef VEM2012 het volgende:
Zonder Musk zou niemand proberen zelfrijdende auto’s te maken, want toen hij daaraan begon werd hij uitgelachen omdat het toch nooit zou lukken.
Jij denkt echt dat ik dit van Elon heb?quote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:46 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Jij gelooft musk echt op zijn woorde
Want logisch gedacht: Musk is geen getrainde engineer, geen getrainde natuurkundige, geen getrainde chemicus... dus kans is erg klein dat hij echt vakinhoudelijk dit kan overstijgen, qua kennis.
Elk genie moet ook praktijk ervaring (oefenen, meters maken etc) om echt te exceleren. musk presenteert zich als geniaal bestuurder, ingenieur, ontwerper, natuurkundige, gamer etc. Prima dat je dit gelooft, maar logisch lijkt het niet.
Toen Musk het begon te promoten reden de eerste zelfrijdende auto’s al rond. Dus deze claim is op zijn zachtst gezegd al schromelijk overdreven.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:41 schreef VEM2012 het volgende:
Zonder Musk zou niemand proberen zelfrijdende auto’s te maken, want toen hij daaraan begon werd hij uitgelachen omdat het toch nooit zou lukken.
Waarom zouden ze er wel mee begonnen zijn als iedereen in de branche dacht dat het onmogelijk was (en velen nog steeds: is) en er geen vraag naar is?quote:Op zaterdag 22 maart 2025 12:46 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Denk je niet dat je hem hier een wat al te grote veer in zijn reet steekt? Dat hij er als eerste mee begon, prima, maar dat er nu nog niemand mee bezig zou zijn zonder ElonGOD lijkt me echt schromelijk overdreven.
Waar reden ze dan rond? Daar zie ik graag een bron van, want ik las in die tijd (en nog vaak) dat het onzinnig was om eraan te beginnen.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:10 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Toen Musk het begon te promoten reden de eerste zelfrijdende auto’s al rond. Dus deze claim is op zijn zachtst gezegd al schromelijk overdreven.
en hoe is die trend bij BMW en vergelijk je de aanvragen ook van BMW vs tesla?quote:Op zaterdag 22 maart 2025 12:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een duidelijke daling is 200, 150, 100, 50. Jouw reeks voldoet daar niet aan. Als 2025 nu ook heel laag is, ok. Maar op basis van 1 jaar?
En kijk ik nou scheef of is het hetzelfde voorbeeld?
en mercedes ook. Waarom heeft Tesla het nog steeds niet kunnen registreren, in geen een land / staat in de wereld? Mercedes in meerderer landen.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 12:27 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Onzin.
Wat Mercedes mag in Cali, dat kan Autopilot al ongeveer 10 jaar.
De trend bij BMW is niet relevant voor de trend bij Tesla.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:14 schreef Korenfok het volgende:
[..]
en hoe is die trend bij BMW en vergelijk je de aanvragen ook van BMW vs tesla?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Waymoquote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waar reden ze dan rond? Daar zie ik graag een bron van, want ik las in die tijd (en nog vaak) dat het onzinnig was om eraan te beginnen.
Mercedes heeft dat niet al 10 jaar. Het was nota bene nieuws dat er mensen achterin de Tesla gingen zitten. Vervolgens kwam die klote nag…quote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:15 schreef Korenfok het volgende:
[..]
en mercedes ook. Waarom heeft Tesla het nog steeds niet kunnen registreren, in geen een land / staat in de wereld? Mercedes in meerderer landen.
Ok.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:20 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Waymo
Eerste prototype werd in 2014 door Waymo geïntroduceerd toen Musk nog bezig was met Kane keeping assist.
Eerste types van de autonome taxi’s reden al in 2020 in Phoenix rond.
wat ik zei er is na 2017 een duidelijke dalende trend, maar inderdaad 2018, want er is een kleine upleving.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De trend bij BMW is niet relevant voor de trend bij Tesla.
Wat je schreef was objectief bepaalbaar onjuist. Als jij dat niet wil toegeven, ook goed.
De enige reden dat Tesla zo populair is dankzij linkse EU partijen aan de macht of de democraten.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:32 schreef Vliegbaard het volgende:
Tesla maar zeker Musk is helemaal niet vooruitstrevend of innovatief. Ze kopiëren en bewerken innovatieve ideeën tot een concept wat onder aanvoering van een marketingstrategie onder leiding van Musk uitgroeit tot een commercieel succes. Want 1 ding moet je musk nageven, hij heeft wel een gevoel voor welke ideeën zouden kunnen werken en kan dit geweldig promoten en marketen.
De enige reden waarom dat Tesla de huidige positie heeft is de enorme bak met geld die er achter zit. Het is natuurlijk ook wat meer mogelijk om in een startup met nieuwe ideeën te komen en te initiëren tegenover een traditioneel merk welke ook nog eens richten op allerlei andere markten.
Ik blijf er bij, Tesla is louter en alleen een marketing tool voor Musk en worden grandioos geholpen door de omstandigheden maar dat gaat ze opende langere termijn toch tegenwerken.
quote:Member State Incentives: According to the European Automobile Manufacturers' Association (ACEA), as of 2022, 21 EU member states offered purchase incentives for EVs, such as direct subsidies, bonus payments, or premiums, while others provided tax reductions or exemptions. For example:
Romania offers up to ¤10,000 for a new electric car.
Germany provides up to ¤9,000 through its "Umweltbonus" program.
France grants up to ¤7,000 (reduced to ¤4,000 max in 2025) under its ecological bonus, with a 2024 budget of ¤1.5 billion for EV subsidies, dropping to ¤1 billion in 2025.
Poland launched a 2025 program with up to ¤9,500 (40,000 PLN) per vehicle, funded by EU resources.
EU-Level Funding: The EU itself supports EV adoption indirectly through broader programs rather than direct subsidies to consumers. For instance:
The Green eMotion initiative (2011-2015) allocated ¤41.8 million, with the European Commission contributing ¤24.2 million, to develop EV infrastructure and market rollout across Europe.
The European Economic Recovery Plan (2008) included the European Green Cars Initiative, one of three public-private partnerships, though specific EV subsidy amounts were not isolated in the ¤5 billion total package.
More recently, EU funds like the Recovery and Resilience Facility (post-COVID-19) have supported national EV programs, such as Poland's "NaszEauto" scheme, but these are disbursed to member states to manage.
Scale of National Spending: While exact totals are elusive, some countries have publicized significant investments. Germany's post-COVID stimulus in 2020 included ¤130 billion, with a portion boosting EV incentives. France's 2024 EV subsidy budget alone was ¤1.5 billion. If we extrapolate from such examples, the combined national spending across the EU on EV subsidies likely runs into tens of billions of euros annually, though this includes both direct subsidies and tax breaks.
Without a comprehensive, up-to-date report aggregating all national budgets and EU contributions specifically for EV subsidies as of March 22, 2025, a precise number isn't available. However, based on trends and reported figures, the EU member states collectively have likely provided subsidies and incentives worth well over ¤50 billion since widespread EV promotion began around 2010, with annual spending in recent years possibly exceeding ¤10-15 billion across the bloc. This is a rough estimate, factoring in major markets like Germany, France, and smaller programs elsewhere.
For a definitive answer, one would need to sum the latest budgets from each member state's EV incentive programs, adjusted for 2025 policy changes (e.g., France's reduction), plus any EU funds allocated through mechanisms like the Just Transition Fund or Horizon Europe. As this data isn't centralized here, I can't pinpoint an exact figure beyond this informed approximation.
Er waren, zijn geen dikke subsidies voor Tesla's, maar voor EV's. Waarom deze misvatting steeds weer geopperd wordt is mij een raadselquote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:35 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
De enige reden dat Tesla zo populair is dankzij linkse EU partijen aan de macht of de democraten.
De klimaatwappies hebben Tesla zo populair gemaakt.
Elk EU land dikke subsidies voor Tesla's en dan nu gaan janken dat Elon Musk van democraat naar republikein is gegaan omdat de democraten totaal richting idiocracy aan het gaan zijn de afgelopen jaren.
[..]
Maar welbeschouwd is Tesla die er het meeste van geprofiteerd heeft. Dat hebben ze prima gedaan verder.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Er waren, zijn geen dikke subsidies voor Tesla's, maar voor EV's. Waarom deze misvatting steeds weer geopperd wordt is mij een raadsel
Waarom zou dat uit patentaanvragen moeten blijken?quote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:24 schreef Korenfok het volgende:
[..]
wat ik zei er is na 2017 een duidelijke dalende trend, maar inderdaad 2018, want er is een kleine upleving.
Maar waarom is tesla zou innovatie vooruitstrevend volgens jou, op dit moment. waar blijkt dit uit? iedergeval niet in patent aanvragen van de afgelopen 8 jaar.
Prima, heb jij er geen verstand van.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:32 schreef Vliegbaard het volgende:
Tesla maar zeker Musk is helemaal niet vooruitstrevend of innovatief. Ze kopiëren en bewerken innovatieve ideeën tot een concept wat onder aanvoering van een marketingstrategie onder leiding van Musk uitgroeit tot een commercieel succes. Want 1 ding moet je musk nageven, hij heeft wel een gevoel voor welke ideeën zouden kunnen werken en kan dit geweldig promoten en marketen.
De enige reden waarom dat Tesla de huidige positie heeft is de enorme bak met geld die er achter zit. Het is natuurlijk ook wat meer mogelijk om in een startup met nieuwe ideeën te komen en te initiëren tegenover een traditioneel merk welke ook nog eens richten op allerlei andere markten.
Ik blijf er bij, Tesla is louter en alleen een marketing tool voor Musk en worden grandioos geholpen door de omstandigheden maar dat gaat ze opende langere termijn toch tegenwerken.
Toch gek dat ik 7 Tesla’s heb gekocht waarvan niet 1 met subsidie (wel een extra fiscale aftrek, maar dat was nou ook weer niet bizar veel).quote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:35 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
De enige reden dat Tesla zo populair is dankzij linkse EU partijen aan de macht of de democraten.
De klimaatwappies hebben Tesla zo populair gemaakt.
Elk EU land dikke subsidies voor Tesla's en dan nu gaan janken dat Elon Musk van democraat naar republikein is gegaan omdat de democraten totaal richting idiocracy aan het gaan zijn de afgelopen jaren.
[..]
Nu de EV's algemeengoed worden zijn de subsidies beperkt of afgeschaft , zoals in Duitsland. In de VS waren de subsidies deels ook tot het aantal wagens beperkt en de prijs van de EV van de fabrikant.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:48 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Maar welbeschouwd is Tesla die er het meeste van geprofiteerd heeft. Dat hebben ze prima gedaan verder.
Omdat ik de billen van Musk niet kus?quote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Prima, heb jij er geen verstand van.
Ah ja een BPM-vrijstelling is geen vorm van subsidie?quote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:51 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Toch gek dat ik 7 Tesla’s heb gekocht waarvan niet 1 met subsidie (wel een extra fiscale aftrek, maar dat was nou ook weer niet bizar veel).
Maar mensen die nooit Tesla gereden hebben weten zeker dat je bakken met subsidie kreeg bij iedere Tesla…
Dat doe ik ook niet, maar ik heb er wel enigszins verstand van, vooral uit de praktijk.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:56 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Omdat ik de billen van Musk niet kus?
Ok
Waren niet vrijgesteld. De grondslag maakte het bedrag 0 euro. Maar dat stond los van Tesla/BEV zijn.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:58 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ah ja een BPM-vrijstelling is geen vorm van subsidie?
Er wordt sinds 1950 al geëxperimenteerd met auto's zonder bestuurders, en in 1990 had je al een prototype dat redelijk autonoom over de snelweg kon. Ik zou niet weten waarom die ontwikkelingen zich zonder Musk niet verder hadden voortgezet.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom zouden ze er wel mee begonnen zijn als iedereen in de branche dacht dat het onmogelijk was (en velen nog steeds: is) en er geen vraag naar is?
Verstand uit de praktijk omdat je Tesla rijdt? Dat heeft geen reet te maken met de zogenaamde innovatie en marketingconcept van Tesla. Maar goed geprobeerd.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat doe ik ook niet, maar ik heb er wel enigszins verstand van, vooral uit de praktijk.
Dus dat is niet gerelateerd. Ik denk mee dat jouw onderbuik luider klinkt dan jouw bovenkamer. Maar dat is puur gissen.
Sterker nog, ze reden al rond nog voor Musk zich ermee begon te bemoeien.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 14:00 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Er wordt sinds 1950 al geëxperimenteerd met auto's zonder bestuurders, en in 1990 had je al een prototype dat redelijk autonoom over de snelweg kon. Ik zou niet weten waarom die ontwikkelingen zich zonder Musk niet verder hadden voortgezet.
Wellicht net zoals met de waterstofauto… omdat het ze niet lukte?quote:Op zaterdag 22 maart 2025 14:00 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Er wordt sinds 1950 al geëxperimenteerd met auto's zonder bestuurders, en in 1990 had je al een prototype dat redelijk autonoom over de snelweg kon. Ik zou niet weten waarom die ontwikkelingen zich zonder Musk niet verder hadden voortgezet.
Omdat ik Tesla rijdt volg ik het bedrijf aandachtig. Als je dan een gezond stel hersenen hebt kun je aardig wat kennis opdoen.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 14:02 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Verstand uit de praktijk omdat je Tesla rijdt? Dat heeft geen reet te maken met de zogenaamde innovatie en marketingconcept van Tesla. Maar goed geprobeerd.
Dit is dan ook helemaal niet wat ik zeg. Ik zeg alleen dat we ook zonder Musk wel stappen hadden gezet richting zelfrijdende auto's.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 14:20 schreef VEM2012 het volgende:
Ik zie niet in waarom net gedaan moet worden alsof Tesla een doodnormaal product had wat iedereen kon maken en met mooie praatjes en natuurlijk subsidies van de klimaatmaffia kon verkopen en daarmee is hij dan rijk geworden.
Ok.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 14:28 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dit is dan ook helemaal niet wat ik zeg. Ik zeg alleen dat we ook zonder Musk wel stappen hadden gezet richting zelfrijdende auto's.
Ik rijd al 20 jaar BMw maar nog nooit de intentie gehad om enkel van BMW alle strategische keuzes en ontwikkelingen te volgen.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 14:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Omdat ik Tesla rijdt volg ik het bedrijf aandachtig. Als je dan een gezond stel hersenen hebt kun je aardig wat kennis opdoen.
Kennelijk nieuw(s) voor jou.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |