Het klopt dat Musk zich heeft ingekocht en het bedrijf niet heeft opgericht. Waar het mijns inziens om gaat, is dat als je zegt dat Musk een visionair is en zijn leiding cruciaal is geweest voor het gigantische succes van Tesla, het tegenargument is: "nee hoor, dat is het resultaat van het werk van de oprichters. Musk heeft het slechts gekocht, meer niet."quote:Op zondag 23 maart 2025 10:57 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat is inderdaad het enige punt waar je gelijk hebt. Daar hadden ze dus investeerders voor nodig. De tekeningen lagen er al en het chassis was al besteld. Het lijkt me nogal logisch dat als je een ingenieus idee hebt, zoiets als een auto bouwen, dat je daar niet vanaf morgen mee begint. Er zijn denk ik bar weinig mensen op deze aardbol die een auto kunnen ontwerpen elén tevens genoeg geld hebben om een productielijn op te starten. Musk zal ongetwijfeld hetzelfde idee hebben gehad en de gedeelde interesse brengt 2 partijen bij elkaar. Waarschijnlijk waren er in die tijd meerdere startups en had Tesla het beste idee volgens Musk. Nogmaals daar mag hij voor geroemd worden. Maar Musk heeft 0 inspraak gehad over de Roadster.
[..]
Musk is gewoon de ordinaire suikeroom van Tesla geweest en heeft zich daarmee als CEO in het bedrijf gekocht. Hoe moeilijk is dat om dat te erkennen?
Volgens mij was de Internationale expansie meer het werk van Karel Vuursteen, in ieder geval wat Amerika betreft.quote:Op zondag 23 maart 2025 12:40 schreef Repentless het volgende:
[..]
Het klopt dat Musk zich heeft ingekocht en het bedrijf niet heeft opgericht. Waar het mijns inziens om gaat, is dat als je zegt dat Musk een visionair is en zijn leiding cruciaal is geweest voor het gigantische succes van Tesla, het tegenargument is: "nee hoor, dat is het resultaat van het werk van de oprichters. Musk heeft het slechts gekocht, meer niet."
Ter vergelijk (zomaar een voorbeeld): Heineken is opgericht door de grootvader van Freddy Heineken. Die zag kansen in de biermarkt en nam in 1864 een reeds bestaande brouwerij over. Toen Freddy in '41 zelf bij het bedrijf ging werken, was Heineken een lokale bierbrouwerij met een bescheiden positie alleen in Nederland, die al 77 jaar bestond en niet meer voor de neerderheid in bezit was van de familie.
Door aandelen terug te kopen kreeg de familie weer een meerderheidsbelang en Freddy nam vanaf 1954 de leiding van het bedrijf. Hij heeft het bedrijf getransformeerd van een lokale speler met een bescheiden positie in de Nederlandse markt naar een van de grootste bierbrouwerijen ter wereld, in meer dan 170 landen verkrijgbaar.
Er zijn bij mijn weten bijzonder weinig mensen die dat niet toeschrijven aan Freddy's opmerkelijke visie en strategie. Maar als je de argumentatie hier zou hanteren wanneer je het gewoonweg niet kunt verdragen om een persoon die je niet aanstaat credits te geven, is het verhaal: "Freddy was helemaal geen visionair. Hij heeft het bedrijf niet eens opgericht, dat deed zijn grootvader. En die had op zijn beurt slechts brouwerij "De Hooiberg" overgenomen en niet eens zelf gestart. Freddy was slechts geldschieter en heeft zich ingekocht, dat succes is niet zijn verdienste."
Het is gewoon niet realistisch.
Heel makkelijk als je de realiteit geweld aan wil doen. Musk wegzetten als een simpele investeerder is erg dom.quote:Op zondag 23 maart 2025 10:57 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat is inderdaad het enige punt waar je gelijk hebt. Daar hadden ze dus investeerders voor nodig. De tekeningen lagen er al en het chassis was al besteld. Het lijkt me nogal logisch dat als je een ingenieus idee hebt, zoiets als een auto bouwen, dat je daar niet vanaf morgen mee begint. Er zijn denk ik bar weinig mensen op deze aardbol die een auto kunnen ontwerpen elén tevens genoeg geld hebben om een productielijn op te starten. Musk zal ongetwijfeld hetzelfde idee hebben gehad en de gedeelde interesse brengt 2 partijen bij elkaar. Waarschijnlijk waren er in die tijd meerdere startups en had Tesla het beste idee volgens Musk. Nogmaals daar mag hij voor geroemd worden. Maar Musk heeft 0 inspraak gehad over de Roadster.
[..]
Musk is gewoon de ordinaire suikeroom van Tesla geweest en heeft zich daarmee als CEO in het bedrijf gekocht. Hoe moeilijk is dat om dat te erkennen?
Ik kende de naam niet. Maar ik zie dat de man vanaf 1991 bij Heineken in dienst is getreden, klopt dat?quote:Op zondag 23 maart 2025 12:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Volgens mij was de Internationale expansie meer het werk van Karel Vuursteen, in ieder geval wat Amerika betreft.
Ik snap heel goed dat de Porsche en de Tesla Model S geen warme broodjes zijn. Maar Porsche heeft wel het maximale in zich wat VAG kan maken op dit gebied. Dus is het wel interessant om daar naar te kijken.quote:Op zondag 23 maart 2025 11:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteindelijk zijn dat niet de modellen waar de omzet in zit.
Je moet kijken naar de Y / 3 en het segment waar de concurrentie zit.
De nieuwe Y is goed geslaagd (afgezien van de missende hendels / stalks) maar vanwege Musk zou ik die nu niet kopen.
De Q1 cijfers (aantal verkopen en later ook kwartaalcijfer) worden heel interessant, dat kan een "duik" of "vlieg" moment voor het aandeel worden.
Och, is de stengel toch weer terug? Die knopjes op het stuur waren gewoon kut maar dat vond ik ook al toen ik nog wel in de race was voor een Model Y.quote:Op zondag 23 maart 2025 13:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De nieuwe Y heeft een stengel om richting aan te geven. Schakelen gebeurt automatisch als je dat wil. Als je weet hoe dan hoef je zelden nog naar het scherm te gaan.
Ja, dat zal wel de toon zetten.quote:Q1 ben ik ook benieuwd naar.
Heineken was bij het terugtreden van Freddy al actief in 170 landen. Vanaf de jaren '40-'50 begon de export naar Noord-Amerika. Vanaf de jaren '70 is de groei enorm geweest, vergeleken met de positie die het bedrijf had bij zijn aantreden. Het was toen niet eens de grootste bierbrouwer van Nederland.quote:
Ik vind het automatisch schakelen echt heel fijn werken. Maar goed, ik vond het schakelen aan het stuur dan ook k met peren.quote:Op zondag 23 maart 2025 13:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Och, is de stengel toch weer terug? Die knopjes op het stuur waren gewoon kut maar dat vond ik ook al toen ik nog wel in de race was voor een Model Y.
Ik volg het niet zo hard meer omdat m'n interesse weg is.
Nu die voor het schakelen nog.
Echt van die wijzigingen waar niemand om gevraagd heeft.
[..]
Ja, dat zal wel de toon zetten.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Tesla is DONE in Germany, 94% won't buy it
Logisch met die dure stroom daar. Alleen een fiets is nog betaalbaar en is nog 'groen' ook.quote:Op zondag 23 maart 2025 15:06 schreef michaelmoore het volgende:
Duitsers spugen op Poetin en op Tesla
[..]
Bekijk deze YouTube-video
https://www.demorgen.be/n(...)t-nu-lijkt~bb372cde/quote:Op maandag 24 maart 2025 08:38 schreef VEM2012 het volgende:
Het sentiment lijkt in de VS alweer te draaien:
https://x.com/MarioNawfal(...)len.17180%2Fpage-674
In China hebben ze de MYLR in prijs verhoogd (teken dat ze meer kunnen verkopen dan produceren) en ook in Europa zijn er geluiden dat de MY Juniper goed verkoopt.
En terecht.
De reacties onder de tweet zeggen ook wel genoeg.quote:Op maandag 24 maart 2025 09:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb meer vertrouwen in de kwartaalcijfers dan een tweet van een random persoon.
Op zich helemaal terecht.quote:Op maandag 24 maart 2025 09:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb meer vertrouwen in de kwartaalcijfers dan een tweet van een random persoon.
groen en stikstof is overratedquote:Op maandag 24 maart 2025 08:46 schreef niggeplease het volgende:
[..]
Logisch met die dure stroom daar. Alleen een fiets is nog betaalbaar en is nog 'groen' ook.
Ik wil hem helemaal niet wegzetten als een simpele investeerder.quote:Op zondag 23 maart 2025 13:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Heel makkelijk als je de realiteit geweld aan wil doen. Musk wegzetten als een simpele investeerder is erg dom.
Dit is ook geen gekke insteek. Ik vind Tesla's ook overrated, als je puur naar de kwaliteit van de auto's kijkt. Qua batterijtechnologie, connectivity en laadinfrastructuur lopen of liepen ze mijns inziens wel ver voor op de concurrentie.quote:Op maandag 24 maart 2025 17:03 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik wil hem helemaal niet wegzetten als een simpele investeerder.
Hij heeft de eerste investeringsronde geïnitieerd notabene. Maar die hele investering is gestoeld op gebakken lucht en die verkoopt hij nu nog steeds.
De hoge beursnotering tov de huidige marktwaarde van Tesla zegt imo genoeg, het is een marketingtechnisch geweldig bedrijf en dat breng allerlei voordelen met zich mee. De Tesla zelf is en blijft een overrated Chinese prulwagen.
Nou, dan zal tampon Tim Walz weer de deur plat lopen bij de psychiater…quote:Op maandag 24 maart 2025 16:39 schreef over_hedge het volgende:
Gaat nu wel lekker omhoog. 270 dollar nu
Gek dat iemand die er wel verstand van heeft, zoals Munro, daar wezenlijk anders over denkt dan ene Vliegbaard van Fok!quote:Op maandag 24 maart 2025 17:03 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik wil hem helemaal niet wegzetten als een simpele investeerder.
Hij heeft de eerste investeringsronde geïnitieerd notabene. Maar die hele investering is gestoeld op gebakken lucht en die verkoopt hij nu nog steeds.
De hoge beursnotering tov de huidige marktwaarde van Tesla zegt imo genoeg, het is een marketingtechnisch geweldig bedrijf en dat breng allerlei voordelen met zich mee. De Tesla zelf is en blijft een overrated Chinese prulwagen.
De kwaliteit van Tesla’s is flink omhoog gegaan. Ja, de eerste Model S (en de opvolgende in het vorige decennium ook wel) had best wat kuren.quote:Op maandag 24 maart 2025 17:19 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dit is ook geen gekke insteek. Ik vind Tesla's ook overrated, als je puur naar de kwaliteit van de auto's kijkt. Qua batterijtechnologie, connectivity en laadinfrastructuur lopen of liepen ze mijns inziens wel ver voor op de concurrentie.
Maar het punt was dat bepaalde mensen (ik bedoel jou niet) het succes van Tesla simpelweg niet willen toeschrijven aan het beleid van Musk, omdat ze het een klootzak vinden. En dat houdt in dat de man zo neergezet moet worden dat hii geen enkele kwaliteit of visie heeft. Dat hij het slechts gekocht heeft en er verder niet zoveel mee te maken heeft. En dat vinden mensen (waaronder ik) niet terecht en buiten elke realiteit.
Ja leuk, heel erg knap. In de week van lancering.quote:Op maandag 24 maart 2025 18:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Gek dat iemand die er wel verstand van heeft, zoals Munro, daar wezenlijk anders over denkt dan ene Vliegbaard van Fok!
En ook de Chinezen denken er wezenlijk anders over. Cijfers over de populariteit van de nieuwe Model Y:
https://x.com/daltybrewer(...)len.17180%2Fpage-674
Zal wel rond de derde week van april zijn.quote:Op maandag 24 maart 2025 20:55 schreef Landgeld het volgende:
Wanneer verwachten we de kwartaalcijfers van Tesla?
Lagere cijfers die worden verklaard doordat mensen wachten op de nieuwe model Y zijn een bewijs van dat Tesla door het putje gaat, zeer hoge cijfers van de nieuwe model Y komen doordat mensen hebben gewacht op de nieuwe model Y en zijn dus niet relevant.quote:Op maandag 24 maart 2025 19:26 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ja leuk, heel erg knap. In de week van lancering.
Zegt me nog steeds geen reet. Maar goed geprobeerd wel.
Het is wel heel zwartwit: het dalen of stijgen van de autoverkoop verbinden aan 1 oorzaak.quote:Op maandag 24 maart 2025 21:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Lagere cijfers die worden verklaard doordat mensen wachten op de nieuwe model Y zijn een bewijs van dat Tesla door het putje gaat, zeer hoge cijfers van de nieuwe model Y komen doordat mensen hebben gewacht op de nieuwe model Y en zijn dus niet relevant.
Is dat jouw stelling?
Het probleem hiermee is natuurlijk, dat al die mensen die Musk een revolutionaire visionair vinden, geen artikelen gaan lezen die dat in twijfel trekken. Mensen blijven meestal in hun bubbel zitten totdat ze er niet meer onderuit kunnen.quote:Op maandag 24 maart 2025 17:19 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dit is ook geen gekke insteek. Ik vind Tesla's ook overrated, als je puur naar de kwaliteit van de auto's kijkt. Qua batterijtechnologie, connectivity en laadinfrastructuur lopen of liepen ze mijns inziens wel ver voor op de concurrentie.
Maar het punt was dat bepaalde mensen (ik bedoel jou niet) het succes van Tesla simpelweg niet willen toeschrijven aan het beleid van Musk, omdat ze het een klootzak vinden. En dat houdt in dat de man zo neergezet moet worden dat hii geen enkele kwaliteit of visie heeft. Dat hij het slechts gekocht heeft en er verder niet zoveel mee te maken heeft. En dat vinden mensen (waaronder ik) niet terecht en buiten elke realiteit.
Je bedoelt de Munro, die begon met alles Tesla en Musk af te kraken, wat hem weinig volgers en veel hoon opleverde. En dus omschakelde naar dat allemaal de hemel in prijzen?quote:Op maandag 24 maart 2025 18:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Gek dat iemand die er wel verstand van heeft, zoals Munro, daar wezenlijk anders over denkt dan ene Vliegbaard van Fok!
IK heb nooit gezegd dat Tesla door het putje gaat.quote:Op maandag 24 maart 2025 21:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Lagere cijfers die worden verklaard doordat mensen wachten op de nieuwe model Y zijn een bewijs van dat Tesla door het putje gaat, zeer hoge cijfers van de nieuwe model Y komen doordat mensen hebben gewacht op de nieuwe model Y en zijn dus niet relevant.
Is dat jouw stelling?
Nee, het gaat niet eens om hem een revolutionaire visionair te noemen. Dat hoef je niet te vinden. Het probleem is dat sommige mensen zijn aandeel in het succes van Tesla of zijn andere bedrijven volledig ontkennen, vanuit antipathie. Zodanig dat het niet meer realistisch is.quote:Op maandag 24 maart 2025 21:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het probleem hiermee is natuurlijk, dat al die mensen die Musk een revolutionaire visionair vinden, geen artikelen gaan lezen die dat in twijfel trekken. Mensen blijven meestal in hun bubbel zitten totdat ze er niet meer onderuit kunnen.
Mijn probleem is voornamelijk dat ik ver vooruit loop en dus meestal ~10 jaar voor gek uitgemaakt word, totdat de rest er ook achter is.
Ik doelde inderdaad vooral op de afwerking. Naden die niet goed aansluiten, karig interieur, dat soort werk. Vriend van mij heeft ook een model S, lak die binnen de kortste keren afbladderde. Het type problemen dat veel autofabrikanten enkele decennia terug hadden.quote:Op maandag 24 maart 2025 18:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De kwaliteit van Tesla’s is flink omhoog gegaan. Ja, de eerste Model S (en de opvolgende in het vorige decennium ook wel) had best wat kuren.
De Model 3 was al beter, maar de eerste versie had ook wel kuren. De eerste refresh (eind 2021) was zonder meer goed. De MY uit Berlijn was echt goed. 0 fehler auto. Mijn eerste ooit. Zelfs de Porsches hadden wel eens wat.
Maar goed, zo’n reputatie raak je niet makkelijk kwijt.
Waar Tesla in achterblijft is een bepaalde mate van afwerking. Het is niet zoals bij Audi en Porsche dat men echt de inzittenden wil verwennen. Het is veel meer no nonsense. Niet in het minst omdat verwennerij extra gewicht betekent. Ik mis het dan ook niet.
Daar staat tegenover dat ik geen auto gereden heb met zoveel gezeik als een Audi. Indertijd had ik er twee gekocht. Mijn hemel. Die stonden bwvs vaker bij de dealer dan in mijn garage.
Ja, nu wel.quote:Op maandag 24 maart 2025 21:26 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is wel heel zwartwit: het dalen of stijgen van de autoverkoop verbinden aan 1 oorzaak.
Tuurlijk. Iedereen is gek, behalve jij.quote:Op maandag 24 maart 2025 21:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het probleem hiermee is natuurlijk, dat al die mensen die Musk een revolutionaire visionair vinden, geen artikelen gaan lezen die dat in twijfel trekken. Mensen blijven meestal in hun bubbel zitten totdat ze er niet meer onderuit kunnen.
Mijn probleem is voornamelijk dat ik ver vooruit loop en dus meestal ~10 jaar voor gek uitgemaakt word, totdat de rest er ook achter is.
Waarom hoor ik jou nu pas over kijken naar langere termijn?quote:Op maandag 24 maart 2025 21:55 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
IK heb nooit gezegd dat Tesla door het putje gaat.
En ja verkoop cijfers in de week van een lancering gebruiken als maatstaf om dat tegen de rest van de concurrentie af te zetten is niet echt een graadmeter. Jaarcijfers zeggen al een stuk meer.
Weetje; voor iemand die sinds 2021 (als ik het goed begrijp) 7 Tesla’s heeft gekocht, meerdere Audi’s en Porsches heeft gekocht vind ik dat je een bijzonder bekrompen manier van communiceren en objectieve beoordeling hebt. Sorry dat ik het zeg maar ik begin behoorlijk aan je verhaal te twijfelen.
Spot on!quote:Op maandag 24 maart 2025 22:02 schreef Repentless het volgende:
[..]
Nee, het gaat niet eens om hem een revolutionaire visionair te noemen. Dat hoef je niet te vinden. Het probleem is dat sommige mensen zijn aandeel in het succes van Tesla of zijn andere bedrijven volledig ontkennen, vanuit antipathie. Zodanig dat het niet meer realistisch is.
Voor de rest overschat je jezelf schromelijk. Je impliceert namelijk dat je zo goed als een onbegrepen genie bent.
Gelukkig wel. En het is ook niet zo gek dat gebrek aan ervaring je soms de das omdoet. Aan de andere kant helpt het je weer omdat je dan niet in de valkuil trapt van ‘omdat we het nu eenmaal zo doen’.quote:Op maandag 24 maart 2025 22:30 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik doelde inderdaad vooral op de afwerking. Naden die niet goed aansluiten, karig interieur, dat soort werk. Vriend van mij heeft ook een model S, lak die binnen de kortste keren afbladderde. Het type problemen dat veel autofabrikanten enkele decennia terug hadden.
Ze hebben zich mijns inziens voornamelijk geconcentreerd op de zaken die ik noemde: batterijtechnologie, connectivity, laadinfrastructuur. Daarin blonken of blinken ze uit. Kijk je naar het voertuig zelf, zie je dat het nog geen autobouwer is met enkele decennia trial and error op dat vlak. Maar goed, inmiddels is dst misschien sterk verbeterd.
Dat klopt. 'Disruptive' zijn kan je heel veel succes opleveren en er zelfs voor zorgen dat je gerenommeerde merken binnen de kortste keren van de kaart veegt.quote:Op maandag 24 maart 2025 22:42 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Gelukkig wel. En het is ook niet zo gek dat gebrek aan ervaring je soms de das omdoet. Aan de andere kant helpt het je weer omdat je dan niet in de valkuil trapt van ‘omdat we het nu eenmaal zo doen’.
Ik heb daar hierboven een filmpje over gepost.quote:Op maandag 24 maart 2025 22:02 schreef Repentless het volgende:
[..]
Nee, het gaat niet eens om hem een revolutionaire visionair te noemen. Dat hoef je niet te vinden. Het probleem is dat sommige mensen zijn aandeel in het succes van Tesla of zijn andere bedrijven volledig ontkennen, vanuit antipathie. Zodanig dat het niet meer realistisch is.
Voor de rest overschat je jezelf schromelijk. Je impliceert namelijk dat je zo goed als een onbegrepen genie bent.
Niet iedereen. Maar de mensen die heel erg neoliberaal bezig zijn hebben er absoluut niet over nagedacht, of willen nog veel rijker worden ten koste van de rest van de bevolking.quote:Op maandag 24 maart 2025 22:36 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Tuurlijk. Iedereen is gek, behalve jij.
Ja, en?quote:Op maandag 24 maart 2025 23:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik heb daar hierboven een filmpje over gepost.
Je hebt het niet gekeken, neem ik aan? Want het komt van iemand die niet dezelfde gevoelens en denkbeelden heeft bij Telsa/Musk als jij? Dus het is automatisch troep?quote:
Ik heb het even aangeklikt en een beetje gescrold, aangezien het 40 minuten duurt. Daarin zie ik echter: "why has Elon Musk become such an insufferable asshole? The answer is: he has always been."quote:Op maandag 24 maart 2025 23:48 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je hebt het niet gekeken, neem ik aan? Want het komt van iemand die niet dezelfde gevoelens en denkbeelden heeft bij Telsa/Musk als jij? Dus het is automatisch troep?
Het gaat er maar om, dat dat filmpje het ook probeert te bewijzen. Dat gaat jou en @VEM2012 niet overtuigen dat jullie God ook slechte kanten heeft, natuurlijk. Maar het is ook niet voor jullie bedoeld.quote:Op maandag 24 maart 2025 23:56 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik heb het even aangeklikt en een beetje gescrold, aangezien het 40 minuten duurt. Daarin zie ik echter: "why has Elon Musk become such an insufferable asshole? The answer is: he has always been."
Dat is natuurlijk nogal een vooringenomenheid en subjectief begrip van waaruit alles verder beredeneerd wordt. Maar goed, misschien kun jij de kernpunten opnoemen?
Iedereen heeft het volste recht om hem een enorme klootzak te vinden hoor. Het vertroebelt echter een beetje de blik op de realiteit en dat is waar het hier om gaat. Want zelfs de grootste klootzakken op aarde kunnen alsnog kwaliteiten bezitten om iets succesvol te maken. Hoezeer mensen die twee concepten onverenigbaar vinden en denken vanuit het standpunt: "als iemand een klootzak is, dan is het onmogelijk dat hij goede kwaliteiten op andere vlakken heeft."
Denk je nu echt dat ik niet snap dat Musk ook slechte kanten heeft? Het is een mens, niemand is perfect.quote:Op maandag 24 maart 2025 23:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het gaat er maar om, dat dat filmpje het ook probeert te bewijzen. Dat gaat jou en @:VEM2012 niet overtuigen dat jullie God ook slechte kanten heeft, natuurlijk. Maar het is ook niet voor jullie bedoeld.
Heel goed. Dat is de eerste stap naar acceptatie.quote:Op maandag 24 maart 2025 23:59 schreef Repentless het volgende:
[..]
Denk je nu echt dat ik niet snap dat Musk ook slechte kanten heeft? Het is een mens, niemand is perfect.
Acceptatie waarvan? Misschien kun je accepteren dat een klootzak ook kwaliteiten heeft op bepaalde vlakken. Dat kun je niet leuk vinden, maar dat verandert daar niets aan.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 00:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Heel goed. Dat is de eerste stap naar acceptatie.
Dat Elon ook maar een gewoon mens is?quote:Op dinsdag 25 maart 2025 00:03 schreef Repentless het volgende:
[..]
Acceptatie waarvan? Misschien kun je accepteren dat een klootzak ook kwaliteiten heeft op bepaalde vlakken. Dat kun je niet leuk vinden, maar dat verandert daar niets aan.
Ik heb nooit anders beweerd.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 00:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat Elon ook maar een gewoon mens is?
Mooi. Denk je dat hij het erg zou vinden als een miljoen mensen heel akelig doodgaan als hij er flink aan kan verdienen?quote:
Ja, dat denk ik wel. Vanwaar de vraag?quote:Op dinsdag 25 maart 2025 00:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Mooi. Denk je dat hij het erg zou vinden als een miljoen mensen heel akelig doodgaan als hij er flink aan kan verdienen?
Daarover verschillen we dan van mening. Ik ben er van overtuigd, dat Musk een enkele empathie heeft. Hij is er alleen voor hemzelf.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 00:09 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ja, dat denk ik wel. Vanwaar de vraag?
Dat is prima, dat mag je vinden. Is verder niet zo relevant voor de vraag of hij op bepaalde vlakken kwaliteiten heeft.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 00:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Daarover verschillen we dan van mening. Ik ben er van overtuigd, dat Musk een enkele empathie heeft. Hij is er alleen voor zichzelf.
Hij heeft zich omringd met mensen die hem continu vertellen hoe geweldig hij is. Hij kan het onderscheid tussen goed en fout niet meer maken, want alles wat hij doet wordt de hemel in geprijsd.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 00:15 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dat is prima, dat mag je vinden. Is verder niet zo relevant voor de vraag of hij op bepaalde vlakken kwaliteiten heeft.
Ook dit is niet relevant voor de vraag of hij kwaliteiten bezit. Dit is allemaal wat jij ervan vindt en dat is je goed recht, maar het draait hier om wat er onder zijn leiding bij zijn bedrijven is gerealiseerd. En dat zijn gewoon tastbare objecten met meetbare resultaten.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 00:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hij heeft zich omringd met mensen die hem continu vertellen hoe geweldig hij is. Hij kan het onderscheid tussen goed en fout niet meer maken, want alles wat hij doet wordt de hemel in geprijsd.
Het gaat er maar om wat hijzelf ziet als zijn kwaliteiten. Als hij iets heel slims zegt krijgt hij net zoveel bijval als wanneer hij iets heel stoms zegt. Dat is waarom absolute macht absoluut corrumpeert. Zeker als al jouw beslissingen het wel en wee van miljoenen sukkels mensen beïnvloeden. Dan zijn het maar nummers.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 00:22 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ook dit is niet relevant voor de vraag of hij kwaliteiten bezit. Dit is allemaal wat jij ervan vindt en dat is je goed recht, maar het draait hier om wat er onder zijn leiding bij zijn bedrijven is gerealiseerd. En dat zijn gewoon tastbare objecten met meetbare resultaten.
Nogmaals: dit is allemaal wat jij ervan vindt en dat is je goed recht. Uiteindelijk tellen de objectief meetbare resultaten. Er zijn succesvolle, werkende en innovatieve producten gerealiseerd die ook nog eens commerciële waarde hebben en zijn bedrijven zijn onder zijn leiding gigantisch gegroeid.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 00:31 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het gaat er maar om wat hijzelf ziet als zijn kwaliteiten. Als hij iets heel slims zegt krijgt hij net zoveel bijval als wanneer hij iets heel stoms zegt. Dat is waarom absolute macht absoluut corrumpeert. Zeker als al jouw beslissingen het wel en wee van miljoenen sukkels mensen beïnvloed. Dan zijn het maar nummers.
Wat maakt het dan allemaal uit, zolang jij er maar beter van wordt? Het is niet alsof hij aan iemand verantwoording hoeft af te leggen. Alhoewel het opdrogen van de verkopen misschien toch invloed heeft?
Musk denkt erg rationeel , te rationeel misschien voor een verwende modale westerse consumentquote:Op dinsdag 25 maart 2025 00:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat Elon ook maar een gewoon mens is?
We moeten dus slaven worden naar Chinees model.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 03:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Musk denkt erg rationeel , te rationeel misschien voor een verwende modale westerse consument
Dat USA en ook EU het huidige China absoluut niet kan bijbenen en dat hij dat als geen ander kan zien, dat geloof ik
Ook dat er in china geen social securitys zijn en het toch allemaal zeer goed functioneert is opvallend
In het westen zwelgen we in onze hemelse democratie , maar niemand werkt meer
Wij zijn de overheid, maar we zijn een slaaf van onszelf geworden
Wij maken schulden voor consumptie en strooien het om ons heen
Wij sluiten kerncentrales en vliegvelden, gooien beton in onze gasputten , gebruiken bestaande gasvoorraden onder de waddenzee niet vanwege ... en kopen het aardgas met schulden in Arabie, jagen de voedselboeren het land uit met een stikstof smoes
Wij bouwen geen huizen meer voor onze kinderen maar halen massaal zielepieten hierheen , die zielepieten spugen ook op onze Groen Links zwakheid
Qua infrastructuur loopt Europa en de USA 100 jaar achter op China , maar we vinden onszelf geweldig
We moeten weer aan het werk en ik denk dat dat hetgene is dat Musk wil zeggen
Dat is precies niet wat Musk nastreeft. Integendeel. Hij droomt van een wereld van overvloed voor iedereen, waarbij het werk vooral door robots/ai/etc wordt gedaan.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 07:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
We moeten dus slaven worden naar Chinees model.
Nou nee, dank je.
Niemand neemt je serieus als je dit soort dingen zegt.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 03:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Musk denkt erg rationeel , te rationeel misschien voor een verwende modale westerse consument
Dat USA en ook EU het huidige China absoluut niet kan bijbenen en dat hij dat als geen ander kan zien, dat geloof ik
Ook dat er in china geen social securitys zijn en het toch allemaal zeer goed functioneert is opvallend
In het westen zwelgen we in onze hemelse democratie , maar niemand werkt meer
De mindere als je de prestaties op de Nurburgring als maatstaf neemt.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 11:42 schreef VEM2012 het volgende:
En ja, de Taycan is mooier afgewerkt enzo, maar als BEV dus de mindere. 4 jaar later…
Nee hoor, als je 100 keer een dobbelsteen gooit is er ook gewoon een kans dat het iedere keer 6 was. Als je het maar vaak genoeg doet. Zeg, miljarden keren. Voor iedere aardbewoner, zeg maar. Geluk is altijd de belangrijkste factor, hoe graag succesvolle mensen het ook volledig aan hun eigen kundigheid toe willen schrijven.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 11:42 schreef VEM2012 het volgende:
De tweede categorie schat ik dus veel hoger in. Hoe meer successen, hoe kleiner de geluksfactor kan spelen. Daarnaast geldt bij Musk dat hij een aantal hele lastige missies op zich heeft genomen en dat succesvol heeft gedaan. Tesla en SpaceX.
Ja, dat is de kracht van elektrisch: snoeiharde acceleratie. Dus op een circuit, waar je niet echt de gelegenheid hebt om snelheid te maken, is dat een gewonnen race. Maar dat wist jij ook wel.quote:Porsche diende dus een special te maken om de Model S Plaid voorbij te steken. Porsche…
Dat is niet wat erin het bericht staat.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 11:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is precies niet wat Musk nastreeft. Integendeel. Hij droomt van een wereld van overvloed voor iedereen, waarbij het werk vooral door robots/ai/etc wordt gedaan.
Ten eerste staat er uitdrukkelijk ‘als BEV’. Ten tweede: de Model S is duidelijk comfortabeler dan de Taycan.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 12:36 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
De mindere als je de prestaties op de Nurburgring als maatstaf neemt.
Ik neem comfort en afwerking ook mee als ik een auto koop, dus dan valt de schaal weer anders uit.
Prestaties op de Nurburgring zijn voor de gemiddelde consument helemaal niet van belang.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 12:36 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
De mindere als je de prestaties op de Nurburgring als maatstaf neemt.
Ik neem comfort en afwerking ook mee als ik een auto koop, dus dan valt de schaal weer anders uit.
Voor iemand die zichzelf een prodigy waant heb je geen enkel idee van hoe exponentieel werkt… Reken maar eens uit hoe weinig keren je achter elkaar 6 moet gooien voordat de kans minder dan 1 op 1 miljard is. Gaat je nog verbazen.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 12:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nee hoor, als je 100 keer een dobbelsteen gooit is er ook gewoon een kans dat het iedere keer 6 was. Als je het maar vaak genoeg doet. Zeg, miljarden keren. Voor iedere aardbewoner, zeg maar. Geluk is altijd de belangrijkste factor, hoe graag succesvolle mensen het ook volledig aan hun eigen kundigheid toe willen schrijven.
En natuurlijk geholpen door het geld van zijn vader, die volgens jou niet rijk was maar naar eigen zeggen op zijn 24ste zijn eerste vliegtuig kocht.
[..]
Ja, dat is de kracht van elektrisch: snoeiharde acceleratie. Dus op een circuit, waar je niet echt de gelegenheid hebt om snelheid te maken, is dat een gewonnen race. Maar dat wist jij ook wel.
Porsche heeft de turbo gt specifiek ontwikkeld omdat ze vonden dat de Taycan de snelste op de Nürburgring diende te zijn. Dat is ook het enige ‘nut’ van die auto. Als ze een snelle tweezitten hadden willen maken hadden ze gewoon een andere basis genomen.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 13:01 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik vind de Tesla vs Porsche een beetje een non-discussie. Ten eerste betaal je niet alleen voor de prestaties maar voor het totaalplaatje. En welbeschouwd betaal je voor een Porsche standaard al wel teveel t.o.v. andere merken. Daarnaast gaat Porsche geen auto ontwikkelen om Tesla op de Nordschleife te kunnen verslaan.
En of Musk nou zo’n geweldige ondernemer is durf ik ook wel te betwijfelen. Sure hij heeft er een fortuin mee opgebouwd dus hij zal echt wel iets goed doen. Maar als je veel geld achter de hand hebt kun je in feite elk project tot een succes brengen. Zijn kracht zit hem vooral in marketing, dat doet hij gewoon echt heel goed. Ik vind de cybertruck een voorbeeld dan echter wel het voorbeeld van waar de man toe in staat is. Zijn kracht ligt m.i. echt niet in het bedenken van revolutionaire, innovatieve ideeën.
Ik ken de context van die uitspraak net.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 13:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is niet wat erin het bericht staat.
Daarnaast heeft Musk ook uitspraken gedaan over hoeveel uur per week iemand zou moeten werken.
En dat was meer dan het dubbele van wat wij voor werknemers acceptabel vinden.
Even op autoscout gekeken. De goedkoopste zit inderdaad net onder de 10k, maar die heeft dan ook wel heel veel problemen die (voor veel geld) opgelost moeten worden.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 13:15 schreef Grotetijd het volgende:
Tesla's duiken al onder de 10k
Model 3 uit 2019 met 120k op de klok zag ik voor 18k voorbijkomen
Model S uit 2013 met 2.5 ton op de klok voor 9.5k.
Ben geen Musk fan, maar voor dat geld worden Tesla's wel interessant.
Klopt, maar dat was het punt dan ook niet.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 14:58 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Prestaties op de Nurburgring zijn voor de gemiddelde consument helemaal niet van belang.
Jensen Huang, Bill Gates, Larry Ellison.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 15:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Porsche heeft de turbo gt specifiek ontwikkeld omdat ze vonden dat de Taycan de snelste op de Nürburgring diende te zijn. Dat is ook het enige ‘nut’ van die auto. Als ze een snelle tweezitten hadden willen maken hadden ze gewoon een andere basis genomen.
Verder: als jij Musk geen goede ondernemer vindt: noem eens 3 ondernemers die jij beter vindt en waarom dan?
Het gaat natuurlijk voor 99% over de onderbouwing. En eerlijk gezegd ben ik er zeer benieuwd naar, want ik kan deze keuzes niet echt plaatsen. Maar wie weet…quote:Op dinsdag 25 maart 2025 15:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Jensen Huang, Bill Gates, Larry Ellison.
Dat kan. En dat zullen diverse aandeelhouders momenteel ook doen.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 15:42 schreef TargaFlorio het volgende:
Natuurlijk is Musk een goede ondernemer, maar je kunt je afvragen of hij momenteel nog de juiste man is voor Tesla.
Hij schiet dus alle kanten op.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 15:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik ken de context van die uitspraak net.
Recentelijk gaf hij nog aan voor een universeel basisinkomen te zijn. Dus het lijkt mij allemaal wat genuanceerder liggen.
Sowieso hebben deze 3 echt een bedrijf helemaal zelf opgezet, en hebben ook voor een groot deel de Technologische visie en ontwikkeling gedaan wat het nog eens extra knap maakt. Zeker wat Huang betreft is dat hij bijvoorbeeld al heel veel vroeg ingezet heeft op Videokaarten die meer dan alleen voor games gebruikt kon worden, hiermee heeft hij eigenlijk de concurrentie bijna blijvend verslagen. Musk kan amper programmeren, en heeft een aantal gelukjes gehad, sommige zullen dat niet als geluk zien maar als goed zakelijk inzicht, ik zelf betwijfel het.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 15:42 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het gaat natuurlijk voor 99% over de onderbouwing. En eerlijk gezegd ben ik er zeer benieuwd naar, want ik kan deze keuzes niet echt plaatsen. Maar wie weet…
Zonder de context te weten van de uitspraak die jij aanhaalt kun je dat niet zeggen. Je hebt vast een bron.quote:
Even afgezien van dat ik niet per sé het met alles eens ben wat hierboven staat: je wijst nu niet echt op ondernemerskwaliteiten.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 16:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Sowieso hebben deze 3 echt een bedrijf helemaal zelf opgezet, en hebben ook voor een groot deel de Technologische visie en ontwikkeling gedaan wat het nog eens extra knap maakt. Zeker wat Huang betreft is dat hij bijvoorbeeld al heel veel vroeg ingezet heeft op Videokaarten die meer dan alleen voor games gebruikt kon worden, hiermee heeft hij eigenlijk de concurrentie bijna blijvend verslagen. Musk kan amper programmeren, en heeft een aantal gelukjes gehad, sommige zullen dat niet als geluk zien maar als goed zakelijk inzicht, ik zelf betwijfel het.
Ik zie ook geen bron dat hij voorstander is van wat jij allemaal claimt.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 16:34 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Zonder de context te weten van de uitspraak die jij aanhaalt kun je dat niet zeggen. Je hebt vast een bron.
quote:Elon Musk staat bekend om zijn intense werkethiek en lange werkweken. Hoewel hij geen specifiek 'perfecte werkweek' heeft gedefinieerd, zijn er enkele belangrijke punten die uit zijn uitspraken en gedrag naar voren komen:
* Lange werkuren:
* Musk heeft meermaals aangegeven dat hij zelf extreem lange werkweken draait, soms tot wel 120 uur.
* Hij verwacht van zijn werknemers, met name bij bedrijven als Tesla en SpaceX, ook een aanzienlijke inzet en lange werkdagen.
* Hij heeft bij de overname van Twitter ook een werkweek van 80 uur ingevoerd.
* Focus op resultaten:
* Voor Musk draait het niet zozeer om het aantal uren, maar om de geleverde resultaten.
* Hij hecht veel waarde aan productiviteit en efficiëntie.
* Technisch en ontwerpwerk:
* Musk besteedt een groot deel van zijn tijd aan technisch en ontwerpwerk.
* Hij is sterk betrokken bij de details van de projecten van zijn bedrijven.
* 5 minuten blokken:
* Hij probeert zijn werkdag in te delen in blokken van 5 minuten.
Het is belangrijk op te merken dat de werkethiek van Musk controversieel is en niet door iedereen wordt gedeeld. Veel mensen waarschuwen voor de risico's van burn-out en andere gezondheidsproblemen die kunnen voortkomen uit extreem lange werkuren.
quote:Op dinsdag 25 maart 2025 15:49 schreef epicbeardman het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Met onze favoriet Woutaahh
Maar het punt is dat als je de materie van een bedrijf goed begrijpt dit je ook een betere entrepreneur maakt.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 16:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Even afgezien van dat ik niet per sé het met alles eens ben wat hierboven staat: je wijst nu niet echt op ondernemerskwaliteiten.
Beter kunnen programmeren maakt je een betere programmeur.
Grok spreekt zichzelf tegen. Heb je gewoon een goede bron?quote:Op dinsdag 25 maart 2025 16:39 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik zie ook geen bron dat hij voorstander is van wat jij allemaal claimt.
Volgens Grok:
[..]
Maar al dan niet goed kunnen programmeren heeft dan weer niets te maken met kunnen begrijpen.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 16:48 schreef raptorix het volgende:
[..]
Maar het punt is dat als je de materie van een bedrijf goed begrijpt dit je ook een betere entrepreneur maakt.
Daarnaast ben ik ook van mening dat het bij een entrepeneur ook gaat om hoe je bijvoorbeeld gedraagt tegenover je personeel en maatschappij, als het alleen om geld zou gaan dan kan je gewoon een lijstje maken op basis van wat er verdient is.
Ok, leg ons dan eens uit wat Elon Musk zoveel beter doet dan al die andere ondernemers.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 17:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar al dan niet goed kunnen programmeren heeft dan weer niets te maken met kunnen begrijpen.
Alle drie genoemde voorbeelden hebben 1 (zeer) geslaagd bedrijf uit de grond weten te stampen.
Ik sla meerdere successen hoger aan dan een enkel succes om genoemde redenen.
Dat is natuurlijk ook persoonlijk, er is geen echte meetlat als het gaat om goed ondernemerschap. Alleen als iemand gaat beweren dat Musk eigenlijk alleen maar goed is in marketing (SpaceX, marketing… rly???), dan mag die dat van mij echt eens concreter gaan maken.
Zulke gerichte vragen leggen vaak veel leegte bloot.
Nee, ik trap er verder niet in.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 17:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Grok spreekt zichzelf tegen. Heb je gewoon een goede bron?
Bron van wat ik schreef: https://www.businessinsid(...)ncome-ai#elon-musk-2
Wat dacht je eens van resultaat?quote:Op dinsdag 25 maart 2025 17:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ok, leg ons dan eens uit wat Elon Musk zoveel beter doet dan al die andere ondernemers.
Ik heb niet gezegd dat het geen goede ondernemer is dicht hem andere kwaliteiten toe. Verder blijf ik het gewoon een luchtfietser vinden die hele hoge verwachtingen schept maar ze niet altijd na komt.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 15:18 schreef VEM2012 het volgende:
Verder: als jij Musk geen goede ondernemer vindt: noem eens 3 ondernemers die jij beter vindt en waarom dan?
Musk is een visionair en die zijn zeldzaam , Daarnaast een groot wetenschapper met boven normale intelligentiequote:Op dinsdag 25 maart 2025 17:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ok, leg ons dan eens uit wat Elon Musk zoveel beter doet dan al die andere ondernemers.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |