abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 22 maart 2025 @ 18:09:00 #76
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217145059
quote:
Ja, en na 1 rondje Nurburgring moet die weer aan de lader en rijd de Porsche nog 25 rondjes. Zet dat ding op Le Mans en nog steeds gaat een Diesel winnen.
pi_217145178
quote:
Het onderwerp is hier Tesla… :)
pi_217145190
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 18:02 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Het zijn twee verschillende claims; Musk was de eerste, en zonder Musk zouden we hier niet zijn.
Volgens mij volgt het een uit het ander. Dus had ik er niets meer aan toe te voegen.
pi_217145500
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 18:25 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Volgens mij volgt het een uit het ander. Dus had ik er niets meer aan toe te voegen.
Wat mij betreft niet per se. Je kan wat mij betreft prima beargumenteren dat Musk een visionair is die het publiek de ogen heeft geopend voor de mogelijkheid van autonoom rijden, maar dat een ander bedrijf dat vervolgens net sneller ontwikkeld heeft (los van dat beide dus niet waar zijn).
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 19:21:40 #80
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217145647
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 19:03 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Wat mij betreft niet per se. Je kan wat mij betreft prima beargumenteren dat Musk een visionair is die het publiek de ogen heeft geopend voor de mogelijkheid van autonoom rijden, maar dat een ander bedrijf dat vervolgens net sneller ontwikkeld heeft (los van dat beide dus niet waar zijn).
Musk is geen Visionair, hij heeft Tesla gekocht daarna de oprichters en ware visionairs er uit geschopt.
pi_217146695
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 11:33 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het was in ieder geval een bedankje waard.

Al die dingen zelf ontwikkelen is niet zo simpel, maar wat jij wil.

https://www.autoweek.nl/a(...)-andere-fabrikanten/
Kom op zeg. Wat is er moeilijker aan een 48v waterpomp dan aan een 12v waterpomp? In bijna alle opzichten is het makkelijker omdat je met een hogere spanning een lagere stroom hebt. Dus minder warmte en minder dikke draden. In veel situaties, zoals de waterpomp , airco of stuurbekrachtiging is het slechts een kwestie van de motor anders wikkelen.

Het enige moeilijke aan 48v is de leveranciers overtuigen mee te doen. Omdat die op dit moment nog voor alle andere bedrijven alles op 12v leveren. Dus dat tesla het als eerste doet, maakt het makkelijker voor een eventuele volgende autofabrikant. Maar dat heeft absoluut niks met iets technisch te maken of innovatie te maken. Enkel met wie de kosten wil dragen van first adopter zijn.

Nadeel van 48v is trouwens wel dat het een stukje gevaarlijker is voor de monteurs. Met 12v moet je heel erg je best doen om jezelf pijn te doen. 48v kan, onder de verkeerde omstandigheden, dodelijk zijn.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  zaterdag 22 maart 2025 @ 20:51:20 #82
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217146768
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 19:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Musk is geen Visionair, hij heeft Tesla gekocht daarna de oprichters en ware visionairs er uit geschopt.
Tesla had bij Musks eerste investering wel 10 werknemers en exact 0 auto's gemaakt. Dus ja, dat is makkelijk, zo'n succesvol bedrijf kopen dat al 1 heel jaar bestaat en dan achterover leunen. Het huidige resultaat was exact hetzelfde geweest onder iedere andere investeerder, zijn invloed was zo goed als nihil.

Sorry voor het cynisme hoor, maar ik vind het vrijwel volledig ontkennen van elke significantie van Musk voor het succes van zijn bedrijven echt absurde vormen aannemen. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat wanneer Steve Jobs op dezelfde manier in onmin was geraakt, men ook had gezegd: "Steve Jobs is helemaal geen visionair, hij parasiteerde op het werk van Wozniak, kon zelf vrijwel geen code schrijven en heeft nog nooit zelf een Mac of iPhone in elkaar geschroefd."

Je hoeft iemand als Musk niet te adoreren (dat doe ik ook niet), maar het kan geen kwaad om wel enigszins realistisch te blijven en niet koste wat het kost weigeren om een persoon ook maar enige credit te geven omdat die je niet aanstaat.
pi_217149410
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 19:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Musk is geen Visionair, hij heeft Tesla gekocht daarna de oprichters en ware visionairs er uit geschopt.
Volgens de alwetende vem god moet je dat toch anders zien.

quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 10:06 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Elon time is berucht, maar dat maakt je geen oplichter. Een autobedrijf vanuit het niets opbouwen (laat staan op basis van alleen maar elektrische voertuigen) is een fantastische prestatie. SpaceX evenzeer.
De niet elon fans snappen het allemaal niet. :Y)
pi_217149676
pi_217149974
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 08:15 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Volgens de alwetende vem god moet je dat toch anders zien.
[..]
De niet elon fans snappen het allemaal niet. :Y)
Toen Musk na enkele maanden zich aansloot was er niets meer dan een idee.

Kan je zelf ook opzoeken.

Van de 1 miljoen ideeën wordt wellicht 1 een bedrijf met een verkoopbaar product. En de meesten daarvan zijn in no time failliet ook nog.
pi_217150562
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 08:57 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Toen Musk na enkele maanden zich aansloot was er niets meer dan een idee.

Kan je zelf ook opzoeken.

Van de 1 miljoen ideeën wordt wellicht 1 een bedrijf met een verkoopbaar product. En de meesten daarvan zijn in no time failliet ook nog.
Tja dat jij nu ook zegt dat hij zich aansloot impliceert toch echt dat elon niet dit bedrijf vanuit niets opbouwde zoals je beweerde 8-) . Hij zette na aansluiting een gedeelte van zijn vermogen, zijn netwerk en marketing skills in om vanuit iets wat al opgericht is verder te bouwen. Ook dat weet jij en had je niet eens hoeven op te zoeken. Waarom dicht jij elon soms bepaalde zaken toe terwijl dit objectief gezien niet klopt?

En dat er bedrijven failliet gaan weten we allemaal maar is natuurlijk een totaal non argument in deze discussie. :D
pi_217151160
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 09:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Tja dat jij nu ook zegt dat hij zich aansloot impliceert toch echt dat elon niet dit bedrijf vanuit niets opbouwde zoals je beweerde 8-) . Hij zette na aansluiting een gedeelte van zijn vermogen, zijn netwerk en marketing skills in om vanuit iets wat al opgericht is verder te bouwen. Ook dat weet jij en had je niet eens hoeven op te zoeken. Waarom dicht jij elon soms bepaalde zaken toe terwijl dit objectief gezien niet klopt?

En dat er bedrijven failliet gaan weten we allemaal maar is natuurlijk een totaal non argument in deze discussie. :D
Jij haalt nu wat dingen door elkaar. Ja, de oprichting was al in de tweede helft van 2003 en Musk kwam er pas bij begin 2004.

Maar het oprichten van een schil maakt nog geen bedrijf. Hell, heel veel rechtspersonen hebben helemaal geen bedrijf. Zullen ook nooit een bedrijf worden. Denk aan een pure holding.

Tesla was op het moment dat Musk erbij kwam slechts een idee. Er was nog geen begin van een prototype van een eerste model. En het was Musk die ook bedacht dat het eerste model een sportieve auto moest zijn.

Het idee was overigens ‘elektrische auto’s gaan bouwen’. Bepaald niet uniek…
pi_217151254
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 10:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Jij haalt nu wat dingen door elkaar. Ja, de oprichting was al in de tweede helft van 2003 en Musk kwam er pas bij begin 2004.

Maar het oprichten van een schil maakt nog geen bedrijf. Hell, heel veel rechtspersonen hebben helemaal geen bedrijf. Zullen ook nooit een bedrijf worden. Denk aan een pure holding.

Tesla was op het moment dat Musk erbij kwam slechts een idee. Er was nog geen begin van een prototype van een eerste model. En het was Musk die ook bedacht dat het eerste model een sportieve auto moest zijn.

Het idee was overigens ‘elektrische auto’s gaan bouwen’. Bepaald niet uniek…
Hmmmm, ja sorry maar dan kunnen we denk ik wel gewoon concluderen dat je er 0 verstand van hebt. Het was een startup met een idee en een concept.
Het idee was niet nieuw maar schijnbaar zag Musk er genoeg in om te investeren en zelfs meerdere investeerders aan te trekken. Dat is een prestatie die je Musk toe kan schrijven. Tegelijkertijd een enorm risico maar dat is een investering in een startup sowieso. Maar Amerika kent een heel ander investeringsklimaat qua startups dan de rest van de wereld.

Ik blijf erbij dat je de marketingstrategie er achter gewoon niet wil zien.
pi_217151340
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 10:22 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Hmmmm, ja sorry maar dan kunnen we denk ik wel gewoon concluderen dat je er 0 verstand van hebt. Het was een startup met een idee en een concept.
Het idee was niet nieuw maar schijnbaar zag Musk er genoeg in om te investeren en zelfs meerdere investeerders aan te trekken. Dat is een prestatie die je Musk toe kan schrijven. Tegelijkertijd een enorm risico maar dat is een investering in een startup sowieso. Maar Amerika kent een heel ander investeringsklimaat qua startups dan de rest van de wereld.

Ik blijf erbij dat je de marketingstrategie er achter gewoon niet wil zien.
Er was een bedrijfsplan (een PLAN) en men was op zoek naar geld.

Het bedrijfsPLAN is vervolgens gewijzigd en op basis daarvan is men gestart met executie en dat is het moment waarop het bedrijf ontstaat.

Vanaf 0 dus. Op het moment dat Elon instapte was Tesla geen autoproducent. Ze hadden immers de middelen niet om zelfs maar een prototype te gaan maken.

Plannen maken kan iedereen. Zelfs in je slaap.
pi_217151363
quote:
Tesla was officially incorporated in 2003 with the goal of inventing an electric car that was powerful, beautiful, and with zero emissions. Other co-founders were JB Straubel—the company's chief technology officer (CTO) until 2019—and Ian Wright, who left Tesla in 2004. Wright later founded the electric vehicle powertrain company Wrightspeed.
13
14
15

In 2004, the company’s co-founders went through initial rounds of investing with venture capital firms.
16
Musk led the initial round of funding and soon joined as the head of the board of directors.
9
Future investors in subsequent rounds would include friends, family, and a litany of VC firms, including Valor Equity Partners.
https://www.investopedia.(...)d-teslas-success.asp
pi_217151417
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 10:27 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Er was een bedrijfsplan (een PLAN) en men was op zoek naar geld.

Het bedrijfsPLAN is vervolgens gewijzigd en op basis daarvan is men gestart met executie en dat is het moment waarop het bedrijf ontstaat.

Vanaf 0 dus. Op het moment dat Elon instapte was Tesla geen autoproducent. Ze hadden immers de middelen niet om zelfs maar een prototype te gaan maken.

Plannen maken kan iedereen. Zelfs in je slaap.
De hele historie is gewoon online terug te vinden met een paar simpele zoekopdrachten.
Voor iemand die 7 Tesla’s heeft gekocht (waarom?) en een bovenmatige interesse in Tesla heeft ben je verdomd slecht op de hoogte.
pi_217151714
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 10:30 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
De hele historie is gewoon online terug te vinden met een paar simpele zoekopdrachten.
Voor iemand die 7 Tesla’s heeft gekocht (waarom?) en een bovenmatige interesse in Tesla heeft ben je verdomd slecht op de hoogte.
Wat klopt er volgens jou niet aan wat ik schreef? Was men al begonnen met autootjes bouwen?

Kijk dat jij het schrijven van een bedrijfsplan en financiering ophalen wil zien als de start van het bedrijf, mag. Ik niet omdat het de voorfase betreft. Maar goed, het is niet alsof dat ergens in een wet vastligt.

Maar dan nog: stel dat je het meeneemt als al gestart, dan was er tov wat er nu is nog niet 1 promille…

En dan is het argument: hij is helemaal niet vanaf 0 gestart, hij is gestart vanaf 0,001.

Heb je enig idee hoe sneu dat argument is?
pi_217151965
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 10:42 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wat klopt er volgens jou niet aan wat ik schreef? Was men al begonnen met autootjes bouwen?
Dat is inderdaad het enige punt waar je gelijk hebt. Daar hadden ze dus investeerders voor nodig. De tekeningen lagen er al en het chassis was al besteld. Het lijkt me nogal logisch dat als je een ingenieus idee hebt, zoiets als een auto bouwen, dat je daar niet vanaf morgen mee begint. Er zijn denk ik bar weinig mensen op deze aardbol die een auto kunnen ontwerpen elén tevens genoeg geld hebben om een productielijn op te starten. Musk zal ongetwijfeld hetzelfde idee hebben gehad en de gedeelde interesse brengt 2 partijen bij elkaar. Waarschijnlijk waren er in die tijd meerdere startups en had Tesla het beste idee volgens Musk. Nogmaals daar mag hij voor geroemd worden. Maar Musk heeft 0 inspraak gehad over de Roadster.
quote:
Kijk dat jij het schrijven van een bedrijfsplan en financiering ophalen wil zien als de start van het bedrijf, mag. Ik niet omdat het de voorfase betreft. Maar goed, het is niet alsof dat ergens in een wet vastligt.

Maar dan nog: stel dat je het meeneemt als al gestart, dan was er tov wat er nu is nog niet 1 promille…

En dan is het argument: hij is helemaal niet vanaf 0 gestart, hij is gestart vanaf 0,001.

Heb je enig idee hoe sneu dat argument is?
Musk is gewoon de ordinaire suikeroom van Tesla geweest en heeft zich daarmee als CEO in het bedrijf gekocht. Hoe moeilijk is dat om dat te erkennen?
pi_217152002
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 15:57 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat vertaal jij dan wel heel vrijelijk, nietwaar?

Maar goed, vertel eens welke elektrische auto’s Tesla hebben ingehaald. Ik ben razend benieuwd. Ik heb de nieuwe Taycan naast de 4 jaar oudere Model S Plaid gelegd en dat viel toch niet gunstig uit voor de Porsche. Ja, mooie laadcurve, dat wel. Maar overall? Neuh.
Uiteindelijk zijn dat niet de modellen waar de omzet in zit.

Je moet kijken naar de Y / 3 en het segment waar de concurrentie zit.

De nieuwe Y is goed geslaagd (afgezien van de missende hendels / stalks) maar vanwege Musk zou ik die nu niet kopen.

De Q1 cijfers (aantal verkopen en later ook kwartaalcijfer) worden heel interessant, dat kan een "duik" of "vlieg" moment voor het aandeel worden.
pi_217152026
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 14:56 schreef SnertMetChoco het volgende:
[ afbeelding ]
Sektariërs gonna sekte.
Ach ja, iedereen kan naast een auto gaan staan en een foto nemen ;)
pi_217152225
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 11:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ach ja, iedereen kan naast een auto gaan staan en een foto nemen ;)
True, hoewel er wel meer Republikeinen ineens reclame maken voor Tesla, met Trump voorop.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_217152282
Musk is ook tegen de “tarrifs”
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')