abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217139191
En hier het zoveelste rapport over hoe zwaar moslims het wel niet zouden hebben in Nederland. Vooral de inhoud is bizar te noemen. Ik heb dit rapport gisteravond eens even doorgelezen en er staan onder meer ideeën in voor moslimquota's binnen organisaties en dat mocht een werkgever een Islamitische werknemer niet feliciteren met een Islamitische feestdag of geen gebedsruimte aanbieden, moslims ditschijnbaar als discriminatie een gebrek van 'inclusiviteit' ervaren.
quote:
'Moslimdiscriminatie is hardnekkig, ontwrichtend en steeds meer genormaliseerd'

Moslimdiscriminatie is hardnekkig, ontwrichtend en wordt steeds normaler gevonden in alle lagen van de Nederlandse samenleving. Dat concluderen onderzoekers van het bureau Regioplan en de Universiteit Utrecht uit een literatuurstudie en gesprekken met moslims, belangengroepen, experts en beleidsmakers.

De uitkomst van het onderzoek laat zien dat moslimdiscriminatie een wijdverspreid fenomeen is dat verschillende vormen kan aannemen. Het gaat vaak niet om losse incidenten, maar om een patroon, staat in een brief aan de Tweede Kamer. De onderzoekers benadrukken dat ze voor een kwalitatieve benadering hebben gekozen en dat de steekproef niet representatief is voor alle moslims.

Desondanks is discriminatie van moslims volgens de onderzoekers aanzienlijk op de arbeidsmarkt, in het onderwijs, bij het zoeken van huisvesting en in de gezondheidszorg. Het komt vaak ook tot uiting in persoonlijk contact en gebeurt soms op subtiele manieren, waar moeilijk de vinger op te leggen is.

Niet volwaardig

Volgens het onderzoek, in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, zijn er ook sterke aanwijzingen voor discriminatie door de overheid en binnen de financiële sector. Nederlandse moslims ervaren discriminatie door instituties, bijvoorbeeld doordat ze onevenredig vaak worden gecontroleerd of beboet.

Vooral moslims van jongere generaties hebben vaak het gevoel niet als volwaardig te worden gezien. De onderzoekers waarschuwen dat zij hierdoor de verbinding met de Nederlandse samenleving kunnen kwijtraken, terwijl onderlinge verbondenheid juist nodig is om belangrijke maatschappelijke problemen op te lossen.

Sommige moslims die meededen aan het onderzoek beschrijven dat ze als gevolg van institutionele vormen van discriminatie proberen om onder de radar van de overheid te blijven. De populariteit van de PVV zien ze als teken dat ze niet breed worden geaccepteerd in Nederland.

Systeem aanpakken

Een eerste stap om dit probleem tegen te gaan is volgens de onderzoekers om het te erkennen. Verder pleiten ze ervoor om het systeem aan te pakken, niet de individuen. Maatregelen die tot verbetering kunnen leiden, zijn bijvoorbeeld het opstellen van richtlijnen in de zorg. Moslims zouden volgens de onderzoekers bij de aanpak betrokken moeten worden.

Desondanks is het niet het eerste onderzoek waaruit blijkt dat moslims discriminatie ervaren. De laatste veiligheidsmonitor van het CBS toont aan dat moslims de grootste groep Nederlanders zijn die te maken hebben met discriminatie vanwege hun religie of levensbeschouwing.

Uit onderzoek van de Radboud Universiteit van vorig jaar bleek dat moslima's veelvuldig met discriminatie te maken hebben in alle fasen van hun werk bij het ziekenhuis.

Het kabinet komt voor de zomer met een reactie op de bevindingen. Minister Uitermark van Binnenlandse Zaken en staatssecretaris Nobel voor Participatie en Integratie beloven met een "krachtig vervolg" te komen, zoals ook in het regeerprogramma is afgesproken.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_217139317
Ik heb even het rapport doorgenomen...

quote:
We selecteerden mensen die zichzelf als moslim identificeren10 en die met ons in gesprek wilden gaan over hun ervaringen met moslimdiscriminatie in één of meer van de gekozen focus-domeinen. Aan de life-course interviews hebben 35 mensen deelgenomen en aan de focusgroepen 17 mensen. Mensen konden zowel deelnemen aan een interview als een focusgroep. In totaal hebben 44 unieke personen deelgenomen aan de life-course interviews en focusgroepen.
Ik denk niet dat we dit 'onderzoek' serieus moeten nemen...
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_217139389
Hier een paar quotes uit het rapport, dat op de website van de overheid te bekijken is:
quote:
Het onderwijs wordt ook in de gesprekken als belangrijk domein genoemd. Dit kan bijvoorbeeld gaan om stagediscriminatie, onder- waardering, of het gevoel van een ongelijke behandeling. Wat betreft dit laatste wordt de onevenredige verdeling in aandacht voor feestdagen genoemd, zo wordt ervaren dat er meer aandacht is rondom de Pride dan voor het Suikerfeest. Daarnaast hebben leerlingen (zowel in het basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs) regelmatig het gevoel dat ze getest worden op goed burgerschap, bijvoorbeeld met vragen als: ‘wat vind je van Hamas?’, ‘wat vind je van de aanslagen door IS?’. Deze vragen worden zowel door me- deleerlingen als door leerkrachten gesteld.
quote:
Zelfs in organisaties die ruimtes bieden om te bidden en werknemers toestaan een vrije dag op te nemen tijdens islamitische feestdagen, melden sommige moslimmedewerkers nog steeds dat er van hen wordt verwacht dat ze flexibel zijn en hun religieuze behoeften aanpassen op een manier die past bij de prioriteiten van de organisatie wanneer dat nodig is (Berger et al., 2017).
quote:
Er is bij moslims een sterk gevoel aanwezig dat er binnen en door de overheid met twee maten gemeten wordt. Als voorbeeld wordt gegeven dat Koranverbrandingen onder vrijheid van meningsuiting vallen, maar het verbranden van een LHBTI-vlag verboden is. Daarnaast wordt ook discriminatie door DUO, de Belastingdienst, rechters en de politie genoemd.
quote:
De gemeenschap ervaart een sterke mate van wantrouwen vanuit de overheid richting moslims, waarbij moslims als veiligheidsrisico worden gezien. Maatregelen die hieruit voortvloeien kunnen discriminerend uitpakken, bijvoorbeeld als moskeeën strenger (financieel) gecontroleerd worden dan synagogen en kerken.
quote:
Veel respondenten ervaren een gebrek aan inclusiviteit op de werkvloer, wat ervoor zorgt dat ze zich soms buitengeslo- ten voelen of het gevoel hebben dat er te veel nadruk wordt gelegd op hun ‘anders zijn’. Dat kan zich op verschillende manieren uiten, bijvoorbeeld bij teamuitjes of bedrijfsborrels waarbij volgens de respondenten structureel geen rekening wordt gehouden met moslims. Ook komt het voor dat moslims niet gefeliciteerd worden door collega’s bij een islamitische feestdag, of dat er geen gebedsruimte is.
quote:
In de gesprekken met moslims benadrukken ze het belang van een brede erkenning van moslimdiscriminatie als hardnekkig maatschappelijk probleem. Ze achten het nodig dat er bij verschillende actoren in de maatschappij meer bewustzijn komt over de negatieve gevolgen van moslimdiscriminatie. Actoren die hierbij specifiek worden genoemd zijn mensen in machtsposities, zoals werkgevers, docenten en de overheid. Ook zou in de ogen van de respondenten de stem van moslims beter gefaciliteerd kunnen worden.
quote:
Een verbeterkans die deels speelt op het niveau van organisaties en deels op het niveau van wet- en regelgeving is het invoeren van quota die een richtlijn of verplichting geven van de vertegenwoordiging van moslims binnen een organisatie.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_217139393
Dit is helaas gewoon een feit. Bij gelijke geschiktheid kiezen veel witte Nederlandse werkgevers toch voor de witte Nederlander, zeker als de moslim kandidaat zichtbare uitingen zijn haar/zijn geloof draagt zoals bijvoorbeeld een hijab of baard met getrimde snor.

Nou is het wel zo dat als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt, en de demografische ontwikkelingen steeds meer werkgevers genoopt zijn moslims aan te nemen, en dan zien dat dit ook heel goede werknemers kunnen zijn. Dit zal op den duur hopelijk wel tot een shift leiden.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
  zaterdag 22 maart 2025 @ 09:39:15 #5
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_217139465
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 09:30 schreef HowardRoark het volgende:
Hier een paar quotes uit het rapport, dat op de website van de overheid te bekijken is:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]

quote:
maar het verbranden van een LHBTI-vlag verboden is.
Dit is niet verboden. Gewoon een leugen dus.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_217139486
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 09:31 schreef Galvez het volgende:
Dit is helaas gewoon een feit. Bij gelijke geschiktheid kiezen veel witte Nederlandse werkgevers toch voor de witte Nederlander, zeker als de moslim kandidaat zichtbare uitingen zijn haar/zijn geloof draagt zoals bijvoorbeeld een hijab of baard met getrimde snor.

Nou is het wel zo dat als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt, en de demografische ontwikkelingen steeds meer werkgevers genoopt zijn moslims aan te nemen, en dan zien dat dit ook heel goede werknemers kunnen zijn. Dit zal op den duur hopelijk wel tot een shift leiden.
Blanke*

Witte mensen bestaan niet, of ze zijn ziek - hebben griep oid.
Zonder wrijving geen glans
pi_217139510
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 09:39 schreef thedeedster het volgende:

[..]
[..]
Dit is niet verboden. Gewoon een leugen dus.
Precies. Nonsens die zo te zien gewoon kritiekloos in dit "onderzoek" is opgenomen.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 09:55:07 #8
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217139648
Dat is een groot probleem dat ook eens aangepakt moet worden.
Als ze in het onderwijs, werkplek, of in het dagelijks leven niet als volwaardig worden gezien heeft dat nare gevolgen voor hun ontwikkeling en toekomst.

Ook nu zitten we opgescheept met een gedrocht van een partij in de regering die jarenlang die mensen heeft neergezet als ongewenst.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 22 maart 2025 @ 09:55:55 #9
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_217139652
Het slachtoffercomplex is hardnekkig in deze.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zaterdag 22 maart 2025 @ 09:58:15 #10
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_217139682
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 09:14 schreef HowardRoark het volgende:
En hier het zoveelste rapport over hoe zwaar moslims het wel niet zouden hebben in Nederland. Vooral de inhoud is bizar te noemen. Ik heb dit rapport gisteravond eens even doorgelezen en er staan onder meer ideeën in voor moslimquota's binnen organisaties en dat mocht een werkgever een Islamitische werknemer niet feliciteren met een Islamitische feestdag of geen gebedsruimte aanbieden, moslims ditschijnbaar als discriminatie een gebrek van 'inclusiviteit' ervaren.
[..]

Nog meer fraude lijkt me niet wenselijk.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_217139738
moslims of wie dan ook discrimineren is niet ok. maar de realiteit is dat het niet beter gaat worden. discriminatie is net als belastingen een feit en wordt overal ter wereld erger. zo zijn mensen nu eenmaal. dit heb ik allang geaccepteerd, en is gwn mee te leven. multiculturalisme werkt helemaal niet en dat zo het ook nooit doen.

betekent niet dat er geen maatregelen moeten worden genomen. hoe triest moet je zijn om ziekenhuiswerknemers met een hoofddoek te discrimineren :') is echt een ding ja
pi_217139758
Moslims hebben inderdaad te maken met discriminatie. Daarentegen is discriminatie ook inherent aangeleerd aan alle gelovigen waardoor je uit dit artikel te meer kan concluderen dat we zoveel mogelijk van alle geloven af moeten. Het enige wat het brengt is haat en nijd.
Conscience do cost.
pi_217139761
quote:
zo wordt ervaren dat er meer aandacht is rondom de Pride dan voor het Suikerfeest.
Dat is niet erg inclusief gedacht van deze geinterviewde moslims hoor. Deze naar meer inclusiviteit smachtende groep heeft dus zelf ongetwijfeld ook heel tolerante denkbeelden over de alfabetgemeenschap, dan zou (vermeend) veel aandacht voor de Pride toch helemaal geen probleem moeten zijn? :o
  zaterdag 22 maart 2025 @ 10:22:38 #14
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217139899
Ik heb dat rapport op grond van 44 personen niet nodig om te weten dat er inderdaad discriminatie jegens moslims bestaat, maar de voorbeelden in het rapport zijn voor het grootste deel belachelijk. "De Pride-vlag verbranden is verboden".

En het zelf dan geloven, én het zien als discriminatie, ga weg. Niet letterlijk ga weg, maar spreekwoordelijk trouwens voordat ervan gemaakt wordt dat ik moslims weg wil hebben.
pi_217140042
Nederland is dan ook geen moslimland.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 10:34:57 #16
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217140112
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 10:30 schreef GoldenAge het volgende:
Oh nee dan is het goed om ze te discrimineren.
Nogmaals, een hoop "bevindingen" in dat rapport zijn geen voorbeeld van discriminatie maar om te stellen dat "Nederland dan ook geen moslimland is" als argument dat het niet erg zou zijn is nogal nietszeggend.

Bijvoorbeeld, Nederland heeft een prima seculiere wetgeving die discriminatie verbiedt. Daarmee onderscheiden we ons van landen als Iran, Soedan en Saoedi-Arabië. Dus dat het geen moslimland is zou je net zo goed kunnen uitleggen als een argument tegen.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 10:38:02 #17
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_217140169
Zouden deze mensen ook wel eens onderzoek doen naar mensen die het gevoel hebben dat er op ze neergekeken wordt door moslims?
pi_217140241
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 09:24 schreef Resistor het volgende:
[..]
Dit is idd meer een bachelor scriptie.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_217140298
quote:

Heb jij ooit een moslim met getrimde baart ect bij een Chinees restaurant zien werken zoals in de keuken? Of een Chinees bij een kebabzaak? Nee? Dat komt omdat zij liever een Chinees/Turk/Marokkaan/moslim prefereren. Ga dan niet je vingertje wijzen naar de "witte Nederlander" en doen alsof zij de enige zijn.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  zaterdag 22 maart 2025 @ 10:43:41 #20
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_217140302
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 10:22 schreef Qarrad het volgende:
Ik heb dat rapport op grond van 44 personen niet nodig om te weten dat er inderdaad discriminatie jegens moslims bestaat, maar de voorbeelden in het rapport zijn voor het grootste deel belachelijk. "De Pride-vlag verbranden is verboden".

En het zelf dan geloven, én het zien als discriminatie, ga weg. Niet letterlijk ga weg, maar spreekwoordelijk trouwens voordat ervan gemaakt wordt dat ik moslims weg wil hebben.
Dit ja.

Dat document heeft sowieso meer weg van een hbo-groepsopdracht dan van een serieus onderzoek, en dat is jammer want die discriminatie bestaat wel degelijk en dan doet zo'n broddelwerkje meer kwaad dan goed.
Huilen dan.
pi_217140489
Het maakt eigenlijk niet uit of mensen hier in Nederland moslim zijn of niet. Dat is gewoon een privézaak. We hebben daar helemaal niets mee te maken. Het valt me wel op dat een groep Marokkanen continu in het nieuws komt bij overlast. Maar ja, dat heb je ook bij andere groepen. Het verschil is dat Marokkanen die overlast veroorzaken in de woonwijken waar iedereen woont. Voetbalhooligans en oost-Europese criminelen heb je in een woonwijk weinig last van. Dat concentreert zich in een afgekaderde omgeving.

Om on-topic te blijven: mij maakt het helemaal geen bal uit of een collega moslim is, of een hoofddoek draagt of wat dan ook. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, en het werkt gewoon goed.
pi_217140590
quote:
Eens.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_217140835
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 10:30 schreef GoldenAge het volgende:
Die zeurende moslims zijn zelfs niet meer welkom in moslimlanden.
pi_217140853
Er is hier ook gewoon heel veel moslimdiscriminatie. De Nederlandse overheid moet een campagne starten om dit meer onder de aandacht te brengen in landen zoals Afghanistan, Syrië en Marokko. Daar heerst nog steeds het beeld van het tolerante Nederland waar respect is voor iedereen van welk geloof dan ook (wat heel erg belangrijk is voor mensen uit die regio). Maar dat is dus helemaal niet zo. Racistische Nederlanders doen niets liever dan moslims te weerhouden om apotheker of chirurg te worden.
I'm gonna eat your brains and gain your knowledge.
pi_217140904
Als zij, moslims, dit zo voelen, dan mogen zij zich zo voelen. Betekent niet dat iedereen zich moet aanpassen aan de regelgeving van de Islam. Nederland is geen islamitische land, punt.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 11:16:49 #26
28033 Pek
je moet wat
pi_217141030
Hardnekkig en genormaliseerd kan ik allemaal volgen, maar wat is er precies "ontwrichtend" aan?
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 11:18:09 #27
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217141052
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 10:43 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dit ja.

Dat document heeft sowieso meer weg van een hbo-groepsopdracht dan van een serieus onderzoek, en dat is jammer want die discriminatie bestaat wel degelijk en dan doet zo'n broddelwerkje meer kwaad dan goed.
Dit is echt keihard waar in mijn ogen. Gemiste kans op een moment waarop we alle reden zouden moeten voelen om er serieus over in gesprek te gaan want het wordt er niet minder grimmig op.
pi_217141081
quote:

Ik heb eens bij een Turks import bedrijf gesolliciteerd. Toen ik belde over de stand van mijn sollicitatie zei die vent openlijk dat ik niet in aanmerking kwam omdat ik geen Turk ben.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 11:25:32 #29
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217141130
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 11:21 schreef AyrtonSenna het volgende:

[..]
Ik heb eens bij een Turks import bedrijf gesolliciteerd. Toen ik belde over de stand van mijn sollicitatie zei die vent openlijk dat ik niet in aanmerking kwam omdat ik geen Turk ben.
Dat is allemaal niet netjes en koosjer, maar neemt niet weg dat het net zomin okay is om als bedrijf Turken niet aan te willen nemen, toch?

De Turkse winkel hier heeft van alles in dienst, van zeer vrome Arabieren tot stereotype Svetlana's dus het is gelukkig niet overal.
pi_217141161
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 11:25 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Dat is allemaal niet netjes en koosjer, maar neemt niet weg dat het net zomin okay is om als bedrijf Turken niet aan te willen nemen, toch?

De Turkse winkel hier heeft van alles in dienst, van zeer vrome Arabieren tot stereotype Svetlana's dus het is gelukkig niet overal.
Nee dat is zeker niet oke alleen het is raar dat de hardste schreeuwers dan hun schouders ophalen maar wel lopen te schuimbekken als zij een foto van een bedrijf zien met alleen maar blanke Nederlanders. Als je zo voor gelijkheid bent dan moet je ook daarin geen onderscheid maken.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_217141191
Een bedrijf moet mensen aannemen die voor dat bedrijf het meest geschikt zijn.

Om dat dan discriminatie te noemen is echt van het padje af.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_217141193
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 11:21 schreef AyrtonSenna het volgende:

[..]
Wat zij doen, hoeven wij nog niet te doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vincent_student op 22-03-2025 11:39:42 ]
  zaterdag 22 maart 2025 @ 11:34:34 #33
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217141209
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 11:29 schreef HSG het volgende:

[..]
Nee dat is zeker niet oke alleen het is raar dat de hardste schreeuwers dan hun schouders ophalen maar wel lopen te schuimbekken als zij een foto van een bedrijf zien met alleen maar blanke Nederlanders. Als je zo voor gelijkheid bent dan moet je ook daarin geen onderscheid maken.
Hoe weet je dat het juist de hardste schreeuwers zijn?
pi_217141288
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 11:06 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Nederland is geen christenland, Nederland is een land voor iedereen. Zou even mooi worden als een land zich een godsdienst als standaard gaat aanmeten. Die landen zijn er, moeten ze zelf weten, maar Nederland is dat zeker niet. Daarom heb ik het ook altijd erg vreemd gevonden dat volgens Geert Wilders kerken wel bestaansrecht hebben en moskeeën niet. Vrijheid van godsdienst staat in onze grondwet.
Dit, dankjewel.

Ik ben atheïst en zou nooit zeggen dat Nederland christelijk is. Ik denk dat een meerderheid seculier is?

Nederland kent godsdienstvrijheid, we zijn een rechtsstaat, een democratie en dat wil ik ook graag zo houden. Maar we zijn geen christelijk land, gelukkig.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_217141322
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 11:06 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Nederland is geen christenland, Nederland is een land voor iedereen. Zou even mooi worden als een land zich een godsdienst als standaard gaat aanmeten. Die landen zijn er, moeten ze zelf weten, maar Nederland is dat zeker niet. Daarom heb ik het ook altijd erg vreemd gevonden dat volgens Geert Wilders kerken wel bestaansrecht hebben en moskeeën niet. Vrijheid van godsdienst staat in onze grondwet.
Dit, dankjewel.

Ik ben atheïst en zou me niet thuis voelen in een christelijk Nederland. Ik denk dat zelfs een meerderheid seculier is?

Nederland kent godsdienstvrijheid, we zijn een rechtsstaat, een democratie en dat wil ik ook graag zo houden. Maar we zijn geen christelijk land, gelukkig.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_217141328
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 11:42 schreef Sumppi het volgende:

[..]
Dit, dankjewel.

Ik ben atheïst en zou nooit zeggen dat Nederland christelijk is. Ik denk dat een meerderheid seculier is?

Ik ben zelf christen, maar ik vind dat godsdienst gescheiden moet blijven van landelijk en lokaal bestuur. Ik zal nooit op een christelijke partij stemmen omdat ik een groot voorstander ben van seculariteit. Godsdienst is voor mij binnen de muren, niet daarbuiten.
pi_217141379
quote:
15s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 11:47 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Als alle Moslims uit Nederland weggaan heb je een groot probleem.

:{²
Arme NL vrouwen krijgen dan niet meer genoeg aandacht op straat :{
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  zaterdag 22 maart 2025 @ 11:52:54 #38
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_217141387
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 11:51 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Arme NL vrouwen krijgen dan niet meer genoeg aandacht op straat :{
Wat zullen ze blij zijn met de Harmen Siezens van deze wereld. :')

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_217141389
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 09:24 schreef Resistor het volgende:
[..]
Niet weten wat kwalitatief onderzoek is :')
"Pools are perfect for holding water"
pi_217141392
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 09:47 schreef Red_85 het volgende:
Wat een ongelofelijke hoeveelheid bullshit.

Nauwelijks representatieve steekproef, alleen maar jankverhalen, niks gechecked en ook totaal niet doorgaan naar de oorzaken. Die compleet bij dat discriminerende volk zelf ligt.

Maar hey, het ligt noooooit aan de moslims zelf he, dat ze met de nek worden aangekeken. Is ook totaaaaaaaal onterecht.
:')
Klopt, het is dan ook geen kwantitatief onderzoek.

Cijfermatige representativiteit is niet het doel van dat soort onderzoeken.

quote:
Kwalitatief onderzoek (Engels: qualitative research) is een type onderzoek dat gericht is op het verzamelen en analyseren van niet-numerieke (beschrijvende) gegevens om inzicht te verkrijgen in de sociale werkelijkheid van individuen of groepen, waaronder hun attitudes, overtuigingen en motivaties.[1] Kwalitatief onderzoek omvat doorgaans diepte-interviews, focus groepen of observaties, om op deze manier data te verzamelen die rijk is aan details en context.[1] Kwalitatief onderzoek wordt veelal gebruikt om complexe fenomenen te onderzoeken, of om inzicht te krijgen in de ervaringen en perspectieven van mensen op een specifiek thema.[1] Kwalitatief onderzoek is vooral geschikt wanneer onderzoekers inzicht willen verkrijgen in de betekenis die mensen toekennen aan hun ervaringen of wanneer onderzoekers bepaald gedrag van mensen willen begrijpen.

Voorbeelden van kwalitatieve onderzoeksmethoden zijn etnografie, gefundeerde theorie, discoursanalyse en thematische analyse. Kwalitatief onderzoek wordt in vele gebieden toegepast, enkele voorbeelden zijn: sociologie, psychologie, communicatiewetenschap, sociale psychologie en onderwijssociologie.
Meestal onderzoekt men eerst op een kwantitatieve manier (steekproeven, enquetes) of en hoe vaak iets plaatsvindt, met mogelijk een kwalitatief vervolgonderzoek om meer in de diepte te kunnen treden en (zoals bovengenoemd) meer te leren over details en context.

Waarbij ik helemaal niet wil zeggen dat het onderzoek wat in de OP aangehaald wordt deugt of goed is ofzo, ik heb het niet gelezen.

Maar onderzoek zonder een representatieve steekproef kan wel degelijk waardevol zijn.

Bv eerst een enquête onder 500-1000 zorgwerknemers naar de werkdruk (kwantitatief), en daarna wat interviews met een handjevol van die mensen, om er achter te komen waar die werkdruk nou precies uit bestaat (kwalitatief). Welke specifieke zaken ze tegenaan lopen, iets wat je nou eenmaal moeilijk kan bevragen in een gestandaardiseerde enquête.

[ Bericht 23% gewijzigd door probeer op 22-03-2025 12:08:36 ]
pi_217141431
quote:
15s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 11:52 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]
Wat zullen ze blij zijn met de Harmen Siezens van deze wereld. :')

Ik zou dit niet als verweer gebruiken in de rechtbank :{
  zaterdag 22 maart 2025 @ 11:59:40 #42
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217141435
Persoonlijk ben ik het gejammer van moslims helemaal beu.

Geen strobreed word je hier in de weg gelegd dat geloof te beoefenen. Maar dat is niet genoeg: iedereen moet zich schikken naar de wensen van deze club, want anders discriminatie.

Gaat niet gebeuren.

Is het niet genoeg, wil je meer, doen onbedekte vrouwen en regenboogvlagjes je ziel pijn? Vertrek. Ga weg. Houdoe.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 22 maart 2025 @ 12:00:23 #43
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217141441
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 11:59 schreef EttovanBelgie het volgende:

Geen strobreed word je hier in de weg gelegd dat geloof te beoefenen. Maar dat is niet genoeg: iedereen moet zich schikken naar de wensen van deze club, want anders discriminatie.

Gaat niet gebeuren.
Punt is dat het wel gebeurt.
The End Times are wild
pi_217141458
quote:
9s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 10:07 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Dat is niet erg inclusief gedacht van deze geinterviewde moslims hoor. Deze naar meer inclusiviteit smachtende groep heeft dus zelf ongetwijfeld ook heel tolerante denkbeelden over de alfabetgemeenschap, dan zou (vermeend) veel aandacht voor de Pride toch helemaal geen probleem moeten zijn? :o
Nu snap ik trouwens die hele samenwerking wel inzake een bepaalde oorlog die bezig is. De moslims janken evenveel als de alfabetmensen (misschien toch stiekem veel 'kast' gevallen daar).
  zaterdag 22 maart 2025 @ 12:03:05 #45
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217141461
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 11:52 schreef probeer het volgende:

[..]
Niet weten wat kwalitatief onderzoek is :')
Het is een baggeronderzoek.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 22 maart 2025 @ 12:03:21 #46
13462 BansheeBoy
pi_217141465
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:00 schreef torentje het volgende:

[..]
Jij durft helemaal niet in een moslimland te gaan wonen, omdat jij weet dat je dan dagelijks hard moet werken voor een fooitje.
Nadenken. Dat hoef ik toch niet te doen met 2 miljoen euro fast cash in de pockets. :')

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
pi_217141473
quote:

Gaat niet gebeuren.

Is het niet genoeg, wil je meer, doen onbedekte vrouwen en regenboogvlagjes je ziel pijn? Vertrek. Ga weg. Houdoe.
zijn gewoon roomblanke mensen die dit soort onderzoeken financieren en uitvoeren en de conclusie als eerste schrijven
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 12:04:14 #48
13462 BansheeBoy
pi_217141475
quote:

Gaat niet gebeuren.
Laat me raden: sterrenbeeld struisvogel? :')

Bestaat niet maar voor jou verzinnen we hem met alle plezier. :D

pi_217141487
quote:
15s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:04 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Je kunt beter sterrenbeeld struisvogel zijn dan sterrenbeeld maatschappijparasiet.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 12:06:36 #50
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217141496
quote:
15s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:04 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Niet echt; de secularisering neemt alleen maar toe. Gelukkig maar.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 22 maart 2025 @ 12:06:57 #51
13462 BansheeBoy
pi_217141499
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:05 schreef Tjoent het volgende:

[..]
Je kunt beter sterrenbeeld struisvogel zijn dan sterrenbeeld maatschappijparasiet.
Vals dilemma. :')

:{
pi_217141501
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:03 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het is een baggeronderzoek.
Dat zal best.

Maar doen alsof kwalitatief onderzoek waardeloos is omdat het geen N=100+ enquête is, is simpelweg onzin.

Nadeel van een kwalitatief onderzoek is dan wel weer dat je niet kan zeggen 'nou, we hebben 20 mensen geïnterviewd, en wat we daaruit geleerd hebben zal dus ook wel opgaan voor een veel grotere populatie'.

Maar goed, dit weet jij al lang.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 12:07:42 #53
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217141506
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:07 schreef probeer het volgende:

[..]
Dat zal prima kunnen.

Maar doen alsof kwalitatief onderzoek waardeloos is omdat het geen N=100+ enquête is, is simpelweg onzin.

Nadeel van een kwalitatief onderzoek is dan wel weer dat je niet kan zeggen 'nou, we hebben 20 mensen geïnterviewd, en wat we daaruit geleerd hebben zal dus ook wel opgaan voor een veel grotere populatie'.

Klopt.

En dit is nog steeds een politiek en ideologisch gedreven baggeronderzoek.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 22 maart 2025 @ 12:12:02 #54
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217141540
Het is weer ramadan hè...

Allerlei D66 en Groenlinks volk, 'onderzoekers' incluis, willen uitgerekend nu natuurlijk even die godsdienst komen promoten.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217141547
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:07 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Klopt.

Nederland onwaardig.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 12:12:32 #56
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_217141548
quote:
Zo stellen sommige moslims in de gesprekken dat ze de verbinding met de Nederlandse samenleving kwijt zijn en daardoor plannen hebben om te emigreren.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_217141550
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:07 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Klopt.

Daar laat ik me niet over uit.

Maar ik zou mijn medefokkers er graag op wijzen dat kwalitatief onderzoek wel degelijk waarde kan hebben.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 12:13:46 #58
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217141557
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:12 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Misschien omdat 'de Nederlandse samenleving' niet zo zit te wachten op middeleeuwse denkbeelden over vrouwen, (homo)seksualiteit, individuele vrijheid en democratie.

Inderdaad: vertrek.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 22 maart 2025 @ 12:14:37 #59
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217141559
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:12 schreef probeer het volgende:

[..]
Daar laat ik me niet over uit.

Maar ik zou mijn medefokkers er graag op wijzen dat kwalitatief onderzoek wel degelijk waarde kan hebben.
Waarom laat je je er niet over uit?

Een dronken brugklasser kan nog zien wat de 't doel van dit 'rapport' is.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217141570
Misschien moeten die 44 moslims even uitgelegd worden wat een seculiere samenleving inhoudt.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_217141573
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:14 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Omdat ik geen tijd of zin heb om dat ding te lezen en analyseren. Het is weekend, mooi weer, en ik sta op het punt om de deur uit te gaan om iets leuks te doen.
pi_217141583
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:13 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Misschien omdat 'de Nederlandse samenleving' niet zo zit te wachten op middeleeuwse denkbeelden over vrouwen, (homo)seksualiteit, individuele vrijheid en democratie.

Inderdaad: vertrek.
Ook hier zet ik vraagtekens bij. Want onze 'Nederlandse samenleving' heeft het ook niet zo begrepen op LBTQIU en weetikveel wat voor letters, regenboogvlaggen en -zebrapaden, dat gendergedoe van mensen die zich geen man en geen vrouw voelen maar een soort derde geslacht, enz.
pi_217141590
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:14 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dat zeggen ze zelf toch (fuck nu doe ik het toch; dat onderzoek bekijken) ook?

quote:
Regioplan en European Research Centre on Migration and Ethnic Relations (ERCOMER) van de Universiteit Utrecht hebben in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid onderzoek gedaan naar de ervaringen met moslimdiscriminatie. Hoewel er recent verschillende onderzoeken zijn uitgevoerd naar de mate waarin moslimdiscriminatie in Nederland voorkomt, is er nog weinig bekend over de aard van discriminerende handelingen en de specifieke contexten en situaties waarin moslims discriminatie ervaren.
Maw, ze zijn niet bezig geweest naar hoe vaak moslimdiscriminatie voorkomt, ze kijken louter naar hoe dat beleefd wordt. Dan ga je er inderdaad al van uit dat het voor komt ja.

Het startpunt is niet 'hej laten we kijken of die discriminatie plaatsvindt', het startpunt is 'als we er op basis van eerdere onderzoeken van uit gaan dat die discriminatie plaatsvindt, laten we eens gaan kijken hoe dat dan gebeurt en beleefd wordt'.

En dat is dan ook wat ze vanuit de opdrachtgever gevraagd is.

quote:
We vertrekken vanuit de erkenning dat moslimdiscriminatie een hardnekkig probleem is in Nederland, waarbij we ons baseren op bestaande onderzoeken. We hebben ervoor gekozen om niet het bestaan van moslimdiscriminatie te onderzoeken, maar verdiepend onderzoek te doen naar de ervaringen van moslimdiscriminatie en hoe moslimdiscriminatie kan worden tegengegaan.
Staat er letterlijk hoor.

Als men dan wil soebatten over of moslimdiscriminatie voorkomt en of het een probleem is, dan is dit inderdaad geen onderzoek waar je wat aan hebt.

[ Bericht 3% gewijzigd door probeer op 22-03-2025 12:28:33 ]
pi_217141601
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:18 schreef probeer het volgende:

[..]
Dat zeggen ze zelf toch (fuck nu doe ik het toch; dat onderzoek bekijken) ook?
[..]
Maw, ze zijn niet bezig geweest naar hoe vaak moslimdiscriminatie voorkomt, ze kijken louter naar hoe dat beleefd wordt. Dan ga je er inderdaad al van uit dat het voor komt ja.
Dat is inderdaad een belangrijk verschil.
Het heeft jaren geduurd maar uiteindelijk hebben ze Salman toch flink te pakken kunnen nemen. Vanwege een boek.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 12:24:26 #65
3542 Gia
User under construction
pi_217141615
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 09:30 schreef HowardRoark het volgende:
"Veel respondenten ervaren een gebrek aan inclusiviteit op de werkvloer, wat ervoor zorgt dat ze zich soms buitengeslo- ten voelen of het gevoel hebben dat er te veel nadruk wordt gelegd op hun ‘anders zijn’. Dat kan zich op verschillende manieren uiten, bijvoorbeeld bij teamuitjes of bedrijfsborrels waarbij volgens de respondenten structureel geen rekening wordt gehouden met moslims."
Deze er even uitgehaald. Mijn vraag aan moslims is: In welke zin moet er rekening gehouden worden met moslims? Een teamuitje of vrijmibo is vrij toegankelijk. Moet er dan gekozen worden voor een restaurant met halal eten? Of mogen de collega's geen wijntje drinken in het bijzijn van de moslim? Dus, wat wordt hiermee bedoeld?

quote:
Ook komt het voor dat moslims niet gefeliciteerd worden door collega’s bij een islamitische feestdag, of dat er geen gebedsruimte is.
Andersom komt dat nog veel minder voor!! Vrijwel geen enkele moslim wenst een Christelijke collega een vrolijk Pasen of gelukkig Kerstfeest. Sterker nog: In geval van gemengde huwelijken vinden ze het normaal dat de niet moslim (groot)ouders wel meedoen met de iftar, suikerfeest en offerfeest, maar ze komen niet naar het Kerstdiner. Kinderen mogen geen cadeautjes met Sinterklaas, geen paaseitjes zoeken enz....
pi_217141625
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:24 schreef Gia het volgende:

[..]
Deze er even uitgehaald. Mijn vraag aan moslims is: In welke zin moet er rekening gehouden worden met moslims? Een teamuitje of vrijmibo is vrij toegankelijk. Moet er dan gekozen worden voor een restaurant met halal eten? Of mogen de collega's geen wijntje drinken in het bijzijn van de moslim? Dus, wat wordt hiermee bedoeld?
[..]
Andersom komt dat nog veel minder voor!! Vrijwel geen enkele moslim wenst een Christelijke collega een vrolijk Pasen of gelukkig Kerstfeest. Sterker nog: In geval van gemengde huwelijken vinden ze het normaal dat de niet moslim (groot)ouders wel meedoen met de iftar, suikerfeest en offerfeest, maar ze komen niet naar het Kerstdiner. Kinderen mogen geen cadeautjes met Sinterklaas, geen paaseitjes zoeken enz....
En daar kom je dus voornamelijk achter door het een handjevol moslims te vragen tijdens een aantal gesprekken.

Daar kom je niet achter door er 100en de hokjes van een enquête te laten aanvinken.

Tada, het nut van kwalitatief onderzoek.
pi_217141637
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:07 schreef probeer het volgende:

[..]
Dat zal best.

Dat klopt, maar in de media wordt de onderzoeksopzet nogal eens achterwege gelaten, hier wordt keurig vermeld dat het om een kwalitatief onderzoek gaat.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 12:29:58 #68
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217141640
quote:

[..]
[..]
Er wordt alleen MAAR rekening gehouden met die religie.

Maar dat is niet genoeg. Iedereen moet en zal meedoen met hun geloof. Andersom? Haha, natuurlijk niet.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217141642
quote:
Nederland is momenteel niet echt een christenland in termen van beoefening, maar het hele westen is wel gebouwd op een christelijke fundering. Het atheïsme is wat dat betreft nog redelijk nieuw. Vanaf de middeleeuwen tot en met de jaren '50 was het christelijke geloof alom dominerend in Nederland.

De Islam is hier pas echt merkbaar aanwezig vanaf de jaren '80.

[ Bericht 23% gewijzigd door Jippie op 22-03-2025 22:48:39 ]
pi_217141645
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:26 schreef probeer het volgende:

[..]
En daar kom je dus voornamelijk achter door het een handjevol moslims te vragen tijdens een aantal gesprekken.

Daar kom je niet achter door er 100en de hokjes van een enquête te laten aanvinken.

Klopt. Alleen zit de kwaliteit dan ook niet in het vraag en antwoordspelletje.
Ik geloof niet echt in dit soort enquetes.
pi_217141649
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:29 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Dat klopt, maar in de media wordt de onderzoeksopzet nogal eens achterwege gelaten, hier wordt keurig vermeld dat het om een kwalitatief onderzoek gaat.
Dat mag ik hopen ja; zonder degelijke methodiek is een onderzoek bagger.

En dat de media onderzoeken onjuist of onvolledig overneemt mag ook geen verrassing meer heten.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 12:31:29 #72
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217141652
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:29 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Er moet gewoon weer even verkondigd worden dat moslims echt heel onderdrukt zijn in Nederland, en dat Nederland uit z'n voegen barst van haat en racisme.

Ondertussen heeft de VU gescheiden ingangen naar een islamitische gebedsruimte.

Lees dat gerust nog een keer.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217141654
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:30 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Klopt. Alleen zit de kwaliteit dan ook niet in het vraag en antwoordspelletje.
Ik geloof niet echt in dit soort enquetes.
HET IS GEEN ENQUETE. DAT IS JUIST HET HELE PUNT.

Fucking hell ...
  zaterdag 22 maart 2025 @ 12:32:58 #74
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217141662
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:31 schreef probeer het volgende:

[..]

Fucking hell ...
Waarom het bagger is?

Laten we dat borrelmiddagje erbij halen.

Er wordt wijn geschonken bij de borrel op het werk.

DISCRIMINATIE.

Je kunt natuurlijk ook gewoon zelf een spa blauw nemen, i.p.v. jezelf aangevallen te voelen dat anderen wel alcohol drinken.

Maar dat is niet voldoende. Heel de werkplek moet drooggelegd worden. Iedereen moet 'rekening houden' met die paar collegae en hun 'religie'.

Het is te bespottelijk voor woorden. Zijn we zo ver gekomen om het kerkelijk juk van ons af te schudden, gaan we ons laten aanpraten dat er gediscrimineerd wordt wegens de vrijmibo en varkensvlees op de schoolbarbeque.

Baggeronderzoek.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217141667
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:30 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Nederland is momenteel niet echt een christenland in termen van beoefening, maar het hele westen is wel gebouwd op een christelijke fundering. Het atheïsme is wat dat betreft nog redelijk nieuw. Vanaf de middeleeuwen tot en met de jaren '50 was het christelijke geloof alom dominerend in Nederland.

De Islam is hier pas echt merkbaar aanwezig vanaf de jaren '80.
Klopt. Maar wij hebben wel een Keltische of Gallische achtergrond.
En de religies van deze groepen spelen veel meer een rol in ons dagelijks leven.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 12:34:39 #76
3542 Gia
User under construction
pi_217141673
quote:

Gaat niet gebeuren.

Dit. Hier in de stad heeft de moslimgemeenschap (ergens in 2022) geprobeerd om via de gemeentelijke politiek het voor elkaar te krijgen dat er zwemuurtjes voor moslims zouden komen. Gelukkig is men hier niet in meegegaan. Er is wel 1 uurtje in de week dat er zwemles voor vrouwen is.
Maar dit soort dingen proberen ze overal af te dwingen. En vaak lukt dat nog ook.

Maar stel dat we zoiets zouden doen, alleen voor Christenen, dan is het land te klein. Dan is het discriminatie.
pi_217141679
Als de meeste moslims nou gewoon Nederlands zouden spreken en niet zouden zeiken over elke westerse normen en waarden die niet helemaal stroken met de Islam, dan zou werkelijk niemand het wat kunnen schelen dat er moslims in Nederland wonen. En dat mensen die zich identificeren als moslim, oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit, helpt ook niet. Lullig voor de individuen die het wel goed doen, dat snap ik.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 12:35:26 #78
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217141685
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:34 schreef Gia het volgende:

[..]
Dit. Hier in de stad heeft de moslimgemeenschap (ergens in 2022) geprobeerd om via de gemeentelijke politiek het voor elkaar te krijgen dat er zwemuurtjes voor moslims zouden komen. Gelukkig is men hier niet in meegegaan. Er is wel 1 uurtje in de week dat er zwemles voor vrouwen is.
Maar dit soort dingen proberen ze overal af te dwingen. En vaak lukt dat nog ook.

Maar stel dat we zoiets zouden doen, alleen voor Christenen, dan is het land te klein. Dan is het discriminatie.
Waarom gaan deze mensen niet gewoon weg?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217141688
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:31 schreef probeer het volgende:

[..]

Fucking hell ...
Nee, het was een rapport. En waar is zo'n rapport dan op gebaseerd?
En waarom maak je je hier zo druk over?
pi_217141694
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:31 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Er moet gewoon weer even verkondigd worden dat moslims echt heel onderdrukt zijn in Nederland, en dat Nederland uit z'n voegen barst van haat en racisme.

Ondertussen heeft de VU gescheiden ingangen naar een islamitische gebedsruimte.

Lees dat gerust nog een keer.
Nee, onzin.

quote:
dat moslims echt heel onderdrukt zijn in Nederland
Als je daar iets over wil weten, dan dien je dus te kijken naar andere onderzoeken. Veelal kwantitatieve onderzoeken.

Dit onderzoek probeert antwoord te geven op de vraag hoe dat soort discriminatie beleefd wordt. En dan hoef je niet eens te concluderen dat 'omdat Ahmed zegt dat hij gediscrimineerd wordt, het dus ook zo is'. Daaruit hoef je alleen maar mee te nemen dat hij denkt dat dat zo is.

Maar dit weet je allemaal best. Want jij weet wat de waarde van kwalitatief onderzoek is en wat je daar wel of niet mee kan.
pi_217141700
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:36 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Nee, het was een rapport. En waar is zo'n rapport dan op gebaseerd?
En waarom maak je je hier zo druk over?
Omdat dom volk doet alsof onderzoek bij voorbaat onzin is als het geen enquête is.

"Ow, N=10 dus dit onderzoek is fout."

"Ik zie de waarde niet in van interviews"

Ga naar school, leer iets.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 12:38:24 #82
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217141707
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:36 schreef probeer het volgende:

[..]
Nee, onzin.
[..]
Als je daar iets over wil weten, dan dien je dus te kijken naar andere onderzoeken. Veelal kwantitatieve onderzoeken.

Dit onderzoek probeert antwoord te geven op de vraag hoe dat soort discriminatie beleefd wordt. En dan hoef je niet eens te concluderen dat 'omdat Ahmed zegt dat hij gediscrimineerd wordt, het dus ook zo is'. Daaruit hoef je alleen maar mee te nemen dat hij denkt dat dat zo is.

Maar dit weet je allemaal best. Want jij weet wat de waarde van kwalitatief onderzoek is en wat je daar wel of niet mee kan.
Ja, en wat denk je dat de bedoeling daarvan is?

Gewoon 'de beleving' in kaart brengen?

Nee, natuurlijk niet. Dit is de blauwdruk om weer allerlei diversiteits- en bewustwordingscursussen te verkopen.

Ging het maar eens in op de achterlijkheid van die 'beleving'.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217141712
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:33 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Klopt. Maar wij hebben wel een Keltische of Gallische achtergrond.
En de religies van deze groepen spelen veel meer een rol in ons dagelijks leven.
Paganisme?
  zaterdag 22 maart 2025 @ 12:39:24 #84
3542 Gia
User under construction
pi_217141719
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:26 schreef probeer het volgende:

[..]

Wat dit dus niet is. Want wat heb je aan aangeven dat men geen rekening houdt met moslims tijdens teamuitjes, als je niet weet in welke vorm dat 'rekening houden' dan is? Hoe dan?
pi_217141732
Dit topic is een mooi voorbeeld.
pi_217141736
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:39 schreef Gia het volgende:

[..]
Wat dit dus niet is. Want wat heb je aan aangeven dat men geen rekening houdt met moslims tijdens teamuitjes, als je niet weet in welke vorm dat 'rekening houden' dan is? Hoe dan?
Daarom wordt het ze dus toch verdomme gevraagd. Dat is het hele fucking punt.
pi_217141737
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:35 schreef Cockwhale het volgende:
Als de meeste moslims nou gewoon Nederlands zouden spreken en niet zouden zeiken over elke westerse normen en waarden die niet helemaal stroken met de Islam, dan zou werkelijk niemand het wat kunnen schelen dat er moslims in Nederland wonen. En dat mensen die zich identificeren als moslim, oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit, helpt ook niet. Lullig voor de individuen die het wel goed doen, dat snap ik.
En hier ook weer vraagtekens. Ik denk dus niet dat moslims oververtegenwoordigd zijn in de misdaadcijfers.
Net zomin als christenen of joden dat zijn of waren. Het zijn wel meestal mannen.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 12:41:06 #88
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217141740
Kan het woord 'onderlinge verbondenheid' ook niet meer horen.

Het is al jaren éénrichtingsverkeer. Altijd maar bukken voor de eisen van die club.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 22 maart 2025 @ 12:41:36 #89
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217141742
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:40 schreef probeer het volgende:

[..]
Nee hoor. Het punt is dat er politiek bedreven moet worden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217141743
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:38 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja, en wat denk je dat de bedoeling daarvan is?

Gewoon 'de beleving' in kaart brengen?

Nee, natuurlijk niet. Dit is de blauwdruk om weer allerlei diversiteits- en bewustwordingscursussen te verkopen.

Ging het maar eens in op de achterlijkheid van die 'beleving'.
Ik neem aan dat het ministerie er wel een doel mee heeft ja.

Maar daar heb je als onderzoeker schijt aan. Hen is gevraagd onderzoek te doen naar hoe moslims discriminatie beleven, en dat hebben ze gedaan. Niets meer, niets minder.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 12:43:19 #91
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217141752
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:41 schreef probeer het volgende:

[..]
Ik neem aan dat het ministerie er wel een doel mee heeft ja.

Maar daar heb je als onderzoeker schijt aan. Hen is gevraagd onderzoek te doen naar hoe moslims discriminatie beleven, en dat hebben ze gedaan. Niets meer, niets minder.
Wat naïef.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217141758
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:40 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
En hier ook weer vraagtekens. Ik denk dus niet dat moslims oververtegenwoordigd zijn in de misdaadcijfers.
Net zomin als christenen of joden dat zijn of waren. Het zijn wel meestal mannen.
Daarom zeg ik ook 'identificeren als moslim'. Daar valt vrijwel elke Noord-Afrikaan en Midden-Oostiër onder.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 12:45:19 #93
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_217141760
Altijd maar weer in de slachtofferrol kruipen...
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_217141762
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:38 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Paganisme?
Ik heb geen flauw idee, schat. Ik weet wel dat onze voorouderlijke mannen rondliepen in lange broeken, terwijl de Romeinse overheersers gekleed gingen in toga's.
pi_217141773
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:45 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Daarom zeg ik ook 'identificeren als moslim'. Daar valt vrijwel elke Noord-Afrikaan en Midden-Oostiër onder.
Italianen zijn overwegend katholiek. Wil dat zeggen dat alle gangsters ook katholiek zijn?
pi_217141777
quote:

[..]
Vooral met Ramadan is het bijna geen doen om dit te onthouden. Bijna elke dag op kantoor wel een collega die een moslim collega iets te drinken aan probeert te bieden of meevraagt om te lunchen. Het is facinerend om te zien.

Zelf ben ik van nature een moeilijke eter (en ook niet echt van de alcohol), maar het zou nooit in me opkomen om me hierdoor buitengesloten te voelen of om te vragen voor specifiek eten (mijn moeder deed dat vroeger, maar als volwassene zou dat iets te ver gaan).
  zaterdag 22 maart 2025 @ 12:47:39 #97
3542 Gia
User under construction
pi_217141779
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:40 schreef probeer het volgende:

[..]
Oh, dan heb ik iets gemist, schijnbaar, want ik zie dat antwoord nergens staan.
"Er wordt geen rekening met ons gehouden bij teamuitjes"
Waarom wordt er geen vervolgvraag gesteld: 'Op welke manier zou je willen dat er rekening met je gehouden wordt bij teamuitjes' of 'In welke zin wordt er geen rekening met je gehouden'?
Wat doen de werkgever, de collega's enz... fout bij een borrel of teamuitje?

Kan iemand daar gewoon antwoord op geven of blijft het alleen maar bij: Ze ervaren dat zo.
pi_217141802
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:43 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Wat naïef.
OK Etto.

Want wat die onderzoekers dan eigenlijk moeten doen is zeggen 'nou, wij zijn het niet eens met de mogelijke vervolgstappen die onze opdrachtgever wil gaan zetten (diversiteitscursussen) dus we gaan alles wat die zogenaamd gediscrimineerde moslims ons in interviews vertellen, sowieso allemaal in twijfel trekken.'

En dan dus keihard falen in je opdracht (onderzoek naar de beleving van discriminatie door die moslims, en dus NIET 'of het wel echt zo is dat ze gediscrimineerd worden') en je betrouwbaarheid als onderzoeker ten grabbel gooien.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 12:51:54 #99
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217141803
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:47 schreef Gia het volgende:

[..]
Oh, dan heb ik iets gemist, schijnbaar, want ik zie dat antwoord nergens staan.
"Er wordt geen rekening met ons gehouden bij teamuitjes"
Waarom wordt er geen vervolgvraag gesteld: 'Op welke manier zou je willen dat er rekening met je gehouden wordt bij teamuitjes' of 'In welke zin wordt er geen rekening met je gehouden'?
Wat doen de werkgever, de collega's enz... fout bij een borrel of teamuitje?

Kan iemand daar gewoon antwoord op geven of blijft het alleen maar bij: Ze ervaren dat zo.
Hier ook een keer...

"Ja, er zit een fles wijn in het kerst, of ja wintertijdpakket, en als moslim mag ik geen wijn..."

Dan geef je die fles weg.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 22 maart 2025 @ 12:52:18 #100
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217141807
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:51 schreef probeer het volgende:

[..]
OK Etto.

Want wat die onderzoekers dan eigenlijk moeten doen is zeggen 'nou, wij zijn het niet eens met de mogelijke vervolgstappen die onze opdrachtgever wil gaan zetten (diversiteitscursussen) dus we gaan alles wat die zogenaamd gediscrimineerde moslims ons in interviews vertellen, sowieso allemaal in twijfel trekken.'

En dan dus keihard falen in je opdracht (onderzoek naar de beleving van discriminatie door die moslims, en dus NIET 'of het wel echt zo is dat ze gediscrimineerd worden') en je betrouwbaarheid als onderzoeker ten grabbel gooien.
Nee, je zou allereerst eens een definitie moeten geven van discriminatie.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')