abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217029527
Voor de ene ouder een droom, voor de andere ouder een nachtmerrie..

Hoe ga je om met deze kinderen ? Hoe ga je om met school ? Hoe kies je een goede middelbare school ?
Waar loop je tegen aan ? Hoe gaat het sociaal-emotioneel ?

Daarom dit topic.

enne t is geen wens van ons, ook geen kijk ons eens slimme kinderen hebben topic dus lullige opmerkingen mag je voor je houden, onze dank is groot :*
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_217041019
Ik heb hier al wel eens eerder uit interesse gepost en heb nu nog een thema dat misschien wel interessant is voor dit topic.

Ik wil vooropstellen dat ik zelf een dreumes heb, die zich eigenlijk heel gemiddeld ontwikkelt. Hij doet alles op zijn gemak, begon relatief laat met loslopen, maar die ‘achterstand’ is alweer weggewerkt, en hij komt goed mee met zijn leeftijdsgenoten op de opvang.

Nu is er echter een ding waar hij voor mijn gevoel nogal in uitblinkt. Hij is nu 23 maanden en kan puzzles met 50 stukjes alleen maken. (ik ken niet zoveel andere dreumesjes om te vergelijken, maar wat ik van anderen heb gehoord is dit al heel knap).

Ik ben natuurlijk heel trots, maar wat ik dus interessant vind, is dat als je dit ergens benoemt (vooral online), dat je dan heel erg wordt aangevallen. Er worden meteen negatieve/sarcastische opmerkingen gemaakt door mensen alsof je ze persoonlijk hebt beledigd.

Ik ben echt een beetje mindblown hoe vreemde mensen zich zo aangevallen kunnen voelen als iemand laat blijken dat zijn/haar kind in iets uitblinkt waarvan vermoed wordt dat het misschien wel met hogere intelligentie te maken zou kunnen hebben. (Uiteindelijk heeft elke vorm van ontwikkeling met intelligentie te maken, maar wanneer kinderen vroeg kunnen lopen of fietsen wordt dit vaak niet ingezien en is dit iets waar dan wel weer vaak positief op wordt gereageerd).

Hoe ervaren jullie dit? Is intelligentie echt nog zo’n taboethema als het lijkt ? Zowel online al offline?

En hebben jullie voor jezelf een reden kunnen vinden waarom sommige (wildvreemde/anonyme) mensen zich zo aangevallen /op hun teentjes getrapt kunnen voelen door dit onderwerp?

(Sinds ik zelf een kind heb, vind ik het trouwens super fascinerend hoe de verschillende vaardigheden van zo’n klein mensje zich ontwikkelen en hoe de hersenen hiervoor verantwoordelijk zijn. Magisch!)

P.s. als dit onderwerp hier ook te veel escaleert of niet gewenst is, mag deze post natuurlijk worden verwijderd. ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door margaretha_01 op 14-03-2025 00:35:40 ]
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
pi_217042039
Als kinderen goed kunnen voetballen/turnen/etc mag er vaak flink worden verteld over alle bereikte prestaties. Als je kind cognitief sterker is dan anderen, wordt het vaak ongemakkelijk en gebagitaliseerd door anderen. Super vervelend, vind ik dat, maar ik weet nu ook dat het komt door onwetendheid, onzekerheid en soms afgunst.

Als moeder van een (u)hb-er heb ik leren afwegen wat ik wel en wat ik niet vertel, maar ook tegen wie ik dingen vertel. Dat kan namelijk niet bij iedereen, helaas.
pi_217043048
Ik denk inderdaad dat het een beladen onderwerp kan zijn. Waarom krijg ik ook niet precies duidelijk. Voor mij is het wel relevant in welke context informatie gedeeld wordt. In mijn beleving is er best wat veranderd in het omgaan met andere ouders, zowel online als offline. Tegenwoordig zijn veel OUD-topics een soort wekelijks/maandelijks nieuwsbericht waarin vooral staat hoe geweldig alles gaat. In de tijd van mijn oudste (een decennium terug) werd er vanaf de zwangerschap tot ruim in de peutertijd héél veel gedeeld. De leuke dingen maar zeker ook de worstelingen, moeilijkheden in relaties, zorgen en twijfels en er werd ook veel op elkaar gereageerd. Er waren grote en kleine meets en daardoor leerde je elkaar ook veel beter kennen. In die context vallen opmerkingen over ‘uitblinken’ gewoon heel anders. Als een goede vriendin vertelt dat haar peuter Chinees leert, reageer ik ook anders dan wanneer er in de supermarkt een moeder naar me toe komt met de mededeling dat haar baby al tot 100 kan tellen. Als je een niet-bestaande relatie opstart met iets (bijzonder) positiefs over je kind (en daarmee jezelf) te vertellen dan zullen mensen sneller het gevoel hebben dat ze daar of tegenop moeten bieden of je prestatie naar beneden moeten halen om het voor je gevoel weer in balans te krijgen. Daar kan je wel van alles van vinden maar tegelijkertijd weet je ook niet wat er bij de ander leeft aan twijfels, onzekerheden en voorgeschiedenis (want daar wordt immers niet naar gevraagd). Binnen een bestaande, gelijkwaardige relatie kan de voorspoed veel beter ontvangen worden en sluit je veel beter aan bij de belevingswereld van de ander.

Overigens geldt dit niet alleen online wat mij betreft, ook bij bijvoorbeeld babyzwemmen merk ik een enorme verschraling van het contact. Vroeger kleedde iedere gezamenlijk om, kletsten we veel, werd er koffie gedronken. Nu heb ik na 1,5 jaar geloof ik in totaal 10 zinnen met andere ouders gewisseld en trekt iedereen zich terug in de krappe kleine hokjes (met een dreumes… :? ) Jammer vind ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door Clubsoda op 14-03-2025 14:42:43 ]
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 09:44:13 #5
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217043434
Ik deel dat beeld slechts deels. Ik deel(de) ook veel over de struggles hier thuis, het bizar slechte slapen, m’n ppd etc. Maar zodra er een paar ouders trots vertellen over wat hun kind al kan op intellectueel vlak worden er opmerkingen gemaakt als ‘nou sorry hoor dat die van mij niet lezend uit de baarmoeder kwam’. Dan stop ik met delen, omdat ik het gevoel heb dat er voor mijn hb-kinderen geen ruimte is. Er zijn niet voor niks wa-groepjes ontstaan waarin er wel ruimte is voor de specifieke uitdagingen met hb-kinderen.

En bij de peutergym hier, maar ook bij zwemles en in het borstvoedingscafé bijvoorbeeld worden niet alleen de leuke dingen, maar ook de worstelingen gedeeld. Ik heb daar echt vriendschappen gevonden.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_217043477
Bij mensen die ik niet zo vaak zie, of niet zo'n band heb, dan zeg ik meestal dat hij lekker meekomt op school. Als ze echt doorvragen dan krijgen ze zowel de scores als de ellende (die we voorbij zijn) te horen.

Ik heb het idee dat kinderen en hun ouders, ze vaak vergelijken met elkaar. Dat begint met vroeg lopen, vlot praten, goed puzzelen etc. Op de basisschool wordt dat vergelijken op schoolscores. Want dat zijn dingen die je makkelijk kunt vergelijken. De sociale en emotionele ontwikkeling wordt veel minder vergeleken, zijn van die "softe" onderwerpen. Daarop vergelijken is lastiger, maar voor mij net zo belangrijk. (juist omdat het bij de ene op sociaal vlak en de andere op emotioneel vlak problemen had)

We lopen er in onze familie ook een beetje tegenaan. Op schoolvlak kan ik eigenlijk niet veel zeggen, omdat andere neefjes zo hard moeten werken voor lagere cijfers op een lager niveau. Maar als er iemand lekker muziek maakt is het geweldig. Maar school=toekomst, dus extra belangrijk..

Afgelopen week nog een uitgebreid gesprek gehad en die was dan weer helemaal verbaasd dat mijn HB-er absoluut geen probleem heeft met verandering. Tsja, hij is slim, geen autist :X Dat kind leeft echt per dag, per uur. Ik heb daar meer moeite mee dan hij :P

En mijn Hb-er kon eind basisschool nog geen puzzel van 50 stukjes maken. Hij kan veel met zijn brein, maar ruimtelijk inzicht is echt een zwart gat :D
pi_217043676
Ja herkenbaar. Ik zeg er maar liever niets over maar toch komt het soms ter sprake en ik wil ook niet liegen.
Pas nog een ouder die nogal negatief reageerde toen ze erachter kwam dat L naar de plusgroep ging. Zij vroeg zich af waar L een kindje van kende, van de plusgroep was blijkbaar niet het juiste antwoord en ik begrijp niet waar die reactie vandaan kwam want ze weet hoeveel werk wij en school hebben gehad met het gedrag van L.

Later sprak ik een met een andere ouder over hoe fijn het is dat alle kinderen in de klas hun eigen lijntje mogen volgen. Niet meer zoals vroeger apart worden gezet voor extra begeleiding waardoor je een uitzondering bent. Haar kind heeft veel moeite met lezen en ze vroeg zich af of andere kinderen niet vergeten werden omdat haar kind zoveel extra hulp nodig had. Aan mij durfde ze dat wel te vragen zei ze ook nog dus dat gevoel van niet alles durven vragen/zeggen is een veel breder probleem. Dat soort gesprekken doen mij dan weer goed maar dat lijntje tussen wanneer het wel en niet kan vind ik lastig.

quote:
1s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 09:07 schreef Clubsoda het volgende:
Overigens geldt dit niet alleen online wat mij betreft, ook bij bijvoorbeeld babyzwemmen merk ik een enorme verschraling van het contact. Vroeger kleedde iedere gezamenlijk om, kletsten we veel, werd er koffie gedronken. Nu heb ik na 1,5 geloof ik in totaal 10 zinnen met andere ouders gewisseld en trekt iedereen zich terug in de krappe kleine hokjes (met een dreumes… ) Jammer vind ik.
Zo extreem merk ik het niet, samen omkleden en daar kletsen doen we nog steeds. Die 10 zinnen zijn al gewisseld voordat we in het zwembad liggen. Maar niet meer nadien samen koffiedrinken waardoor het contact meer oppervlakkig is. Dat is toen met L gestopt in de coronatijd en hoewel ik het meer dan eens heb geopperd krijg ik de rest niet mee.
Aan de andere kant valt mij op dat er tegenwoordig veel meer vaders bij de activiteiten van de kleintjes zijn, dat is dan weer een positieve verandering.

Ook op Fok is dat verschil tussen dezelfde fase met L en S goed merkbaar hoewel er maar 4 jaar tussen zit. Gelukkig is dit topic er nog wel want die aansluiting vinden is niet alleen voor kinderen belangrijk, ook voor de ouders.

[ Bericht 0% gewijzigd door Elleska op 14-03-2025 11:38:40 ]
pi_217043853
Het kan ook best aan mij liggen hoor, ik was bij mijn oudste echt op zoek naar contact maar nu ook minder behoefte aan. Maar opvallend vind ik het wel maar ik realiseer me ook nu dat corona vast ook een grote rol heeft gespeeld.

Hier in OUD is het heel duidelijk. Deels ook begrijpelijk want we staan een stuk minder naïef in het online delen van informatie en foto's van kinderen. Anderzijds is het ook jammer, want ik heb er destijds veel aan gehad.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 11:21:47 #9
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_217044569
Mooi hoe je over die tijd schrijft Clubsoda! Ik vond het heel fijn dat hier zoveel gedeeld werd en herkende veel in de ervaringen van anderen, meer dan irl. Het gaf me ook het gevoel dat mijn kinderen misschien toch niet zo “raar” waren :Y Dat veel van de users bij wie ik die herkenning voelde in dit topic schrijven verklaart veel :+
Oude (on)bekende.
pi_217044609
quote:
1s.gif Op donderdag 13 maart 2025 23:42 schreef margaretha_01 het volgende:
Ik heb hier al wel eens eerder uit interesse gepost en heb nu nog een thema dat misschien wel interessant is voor dit topic.

Ik wil vooropstellen dat ik zelf een dreumes heb, die zich eigenlijk heel gemiddeld ontwikkelt. Hij doet alles op zijn gemak, begon relatief laat met loslopen, maar die ‘achterstand’ is alweer weggewerkt, en hij komt goed mee met zijn leeftijdsgenoten op de opvang.

Nu is er echter een ding waar hij voor mijn gevoel nogal in uitblinkt. Hij is nu 23 maanden en kan puzzles met 50 stukjes alleen maken. (ik ken niet zoveel andere dreumesjes om te vergelijken, maar wat ik van anderen heb gehoord is dit al heel knap).

Ik ben natuurlijk heel trots, maar wat ik dus interessant vind, is dat als je dit ergens benoemt (vooral online), dat je dan heel erg wordt aangevallen. Er worden meteen negatieve/sarcastische opmerkingen gemaakt door mensen alsof je ze persoonlijk hebt beledigd.

Ik ben echt een beetje mindblown hoe vreemde mensen zich zo aangevallen kunnen voelen als iemand laat blijken dat zijn/haar kind in iets uitblinkt waarvan vermoed wordt dat het misschien wel met hogere intelligentie te maken zou kunnen hebben. (Uiteindelijk heeft elke vorm van ontwikkeling met intelligentie te maken, maar wanneer kinderen vroeg kunnen lopen of fietsen wordt dit vaak niet ingezien en is dit iets waar dan wel weer vaak positief op wordt gereageerd).

Hoe ervaren jullie dit? Is intelligentie echt nog zo’n taboethema als het lijkt ? Zowel online al offline?

En hebben jullie voor jezelf een reden kunnen vinden waarom sommige (wildvreemde/anonyme) mensen zich zo aangevallen /op hun teentjes getrapt kunnen voelen door dit onderwerp?

(Sinds ik zelf een kind heb, vind ik het trouwens super fascinerend hoe de verschillende vaardigheden van zo’n klein mensje zich ontwikkelen en hoe de hersenen hiervoor verantwoordelijk zijn. Magisch!)

P.s. als dit onderwerp hier ook te veel escaleert of niet gewenst is, mag deze post natuurlijk worden verwijderd. ;)
Het is ook helemaal niet per se vanaf de start duidelijk dat een kind HB is. Onze beide kinderen zijn HB getest, 1 was inderdaad wel snel met alles, de ander juist totaal niet. Ook geen interesse in schoolse zaken.

Ik merk dat daar vooral mijn terughoudendheid zit. De oudste blinkt uit in sport, had zonder twijfel een vwo-advies. Op één of andere manier snappen mensen makkelijker dat hij HB is dan de jongste. Want de jongste is motorisch onhandig, blinkt niet duidelijk ergens in uit, dat boeit hem ook niet echt. School gaat moeizaam, hij is ernstig dyslectisch. De laatste tijd krijg ik geregeld de vraag waarom hij op vrijdag niet meer op school is (hij gaat naar een bovenschoolse plusklas) en ik merk bij mezelf dat ik het gewoon niet altijd fijn vind om te delen. De reacties zijn heel wisselend, en ik denk juist omdat het bij hem minder zichtbaar is.
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 14 maart 2025 @ 13:03:47 #11
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_217045689
Wij vertellen aan vrienden liever niet over onze kinderen. Het gesprek draait nogal snel naar: ja maar onze kroost had laatst een goed voor lezen! Of mijn nichtje is ook heel slim want die heeft VWO-advies gekregen.

Dat is helemaal niet waar we het over hebben. We willen graag even ons hart luchten dat het allemaal wel veel aandacht vraagt en ons erg veel kruim kost. Maar anderen horen blijkbaar alleen: wat een opscheppers met hun slimme kind.

Vind het wel een treffende discussie hier.

Edit: ook denken anderen graag dat je kind alles weet of kan als het hoogbegaafd is… zo vermoeiend. Beetje als: jij doet toch iets met computers? Los mijn IT probleem maar even op dan.
pi_217045851
Maar dat begrijp ik dan ook wel, want wat ik lastig vind in de opvoeding zijn allemaal dingen waarvan ik van te voren niet wist dat het met hoogbegaafdheid te maken heeft. Dus dat mensen niet direct kunnen levelen met die uitdagingen snap ik en als ik zoiets uitleg, dan zal ik ook niet zo snel de term hoogbegaafd gebruiken maar uitleggen waar we concreet tegenaan lopen. Het vermijden van het begrip intelligentie heeft overigens weinig te maken met schaamte ofzo maar vooral omdat ik het een veel te eendimensionale beschrijving vind van hoe een kind is.

En dan nog is een schoolgaand hoogbegaafd ook nog echt weer wat anders dan een voorschools kind met een specifiek (cognitief) talent.
pi_217045900
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 11:25 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Het is ook helemaal niet per se vanaf de start duidelijk dat een kind HB is. Onze beide kinderen zijn HB getest, 1 was inderdaad wel snel met alles, de ander juist totaal niet. Ook geen interesse in schoolse zaken.

Ik merk dat daar vooral mijn terughoudendheid zit. De oudste blinkt uit in sport, had zonder twijfel een vwo-advies. Op één of andere manier snappen mensen makkelijker dat hij HB is dan de jongste. Want de jongste is motorisch onhandig, blinkt niet duidelijk ergens in uit, dat boeit hem ook niet echt. School gaat moeizaam, hij is ernstig dyslectisch. De laatste tijd krijg ik geregeld de vraag waarom hij op vrijdag niet meer op school is (hij gaat naar een bovenschoolse plusklas) en ik merk bij mezelf dat ik het gewoon niet altijd fijn vind om te delen. De reacties zijn heel wisselend, en ik denk juist omdat het bij hem minder zichtbaar is.
Dat kan ik me ook weer voorstellen. Mijn oudste is zoals jouw oudste, goed op school en sportief (niet buitengewoon, maar gewoon prima). Dan is het heel 'logisch' om te zeggen dat er een plusklas is bijvoorbeeld.
pi_217046106
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 13:23 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Dat kan ik me ook weer voorstellen. Mijn oudste is zoals jouw oudste, goed op school en sportief (niet buitengewoon, maar gewoon prima). Dan is het heel 'logisch' om te zeggen dat er een plusklas is bijvoorbeeld.
Ja zo voelt dat wel idd.

En dan proberen we met de jongste ook nog te versnellen. Ik begrijp zelfs soms al niet waarom we dat willen / nodig is. Want de cito's waren weer niet eenduidig lyrisch ofzo. Maar aan de andere kant heeft hij nu wel eindelijk het gevoel dat er uitdaging is op school. De leerkuil is gevonden, voor hem voelt het meer als een onneembare muur. Ik wéét dat het nodig is, maar ik krijg buikpijn als ik eraan denk dat hij volgend jaar dan al bijna naar het VO zal gaan. Huiswerk geeft gigantische weerstand. Het is echt niet zo eenduidig en makkelijk, laat staan dat ik het aan anderen uitgelegd krijg. 8)7
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217046268
En als ouders dan in hun eigen proces zitten (en dat bedoel ik, daarvoor is wederkerigheid in het contact zo belangrijk) dan komt dat helemaal niet aan. Ik heb wel momenten gehad waarop het leek alsof er iedere week een kind naar het fulltime hb-onderwijs vertrok (en dat kan gewoon niet, theoretisch) terwijl wij een beetje aam het worstelen en modderen waren en die optie nooit op tafel kwam.
  Moderator vrijdag 14 maart 2025 @ 14:35:05 #16
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_217046670
Interessante discussie, en voor mij ook heel herkenbaar. Aapie loopt ook voor op bepaalde vlakken, zo is hij altijd goed geweest met cijfers en letters. Als dat benoemd werd in het peutertopic kreeg je inderdaad opmerkingen zoals @Tink89 dat benoemt. Voor mij een reden om minder over Aapie te posten en inderdaad via een whatsappgroepje dit te delen.

Hij zit nu 3 maanden op school en begint zich al een beetje te vervelen. Gelukkig zit hij nu in een projectgroepje voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben. Ik ben erg benieuwd hoe dit verdergaat. Eigenlijk hoop ik dat hij gewoon flink slim is maar niet HB :@
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_217046794
Ik zou geloof ik nog liever stomme opmerkingen horen dan die eindeloze echoput (ECHO echo echo) die OUD nu is ;)

Ik zat gisteren even mijn Facebook terug te kijken. Toen las ik allemaal lieve berichtjes (o.a. van jou @Mevr_Mus O+ ) voor de tweede verjaardag van mijn oudste. Gaat nu echt niet meer gebeuren :D
  Moderator vrijdag 14 maart 2025 @ 14:59:01 #18
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_217046907
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 14:48 schreef Clubsoda het volgende:
Ik zou geloof ik nog liever stomme opmerkingen horen dan die eindeloze echoput (ECHO echo echo) die OUD nu is ;)

Ik zat gisteren even mijn Facebook terug te kijken. Toen las ik allemaal lieve berichtjes (o.a. van jou @:Mevr_Mus O+ ) voor de tweede verjaardag van mijn oudste. Gaat nu echt niet meer gebeuren :D
Ik kan wel weer eens een "aapie is pienter" in de groep gooien, dan is er vast wel weer wat reuring O-) :') Maar inderdaad, het is niet veel meer. Ik heb als mod ook al maanden niks hoeven doen, dat scheelt weer _O-
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_217047474
Ik post zelf ook niks meer in de andere topics. Enige behoefte die ik nog voel om te posten is hier, omdat ik hier best mee worstel. Ben er ook onzeker over, van 'had ik niet eerder actie moeten nemen' aan de ene kant tot aan 'vinden ze me op school geen zeur?' aan de andere kant. Ik vind het gewoon ronduit kut dat ik op dit moment een niet heel gelukkig kind heb. Ik had hem liever minder slim maar blijer gehad.

En op andere momenten kan ik het prima relativeren: school pakt het goed op, er is een plan, ggd nam ons serieus... Dus dit komt vast wel weer goed, maar toch. En delen met ouders om me heen doe ik maar weinig, want ja, ik heb geen zin om als een opschepper of pusherige ouder (ik ben het tegenovergestelde van) weggezet te worden). Dat voelt soms best eenzaam.
pi_217048101
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 15:51 schreef Gogo83 het volgende: Dat voelt soms best eenzaam.
Dit vooral..
Protège moi de mes désirs.
pi_217048162
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 16:41 schreef arvensis het volgende:

[..]
Dit vooral..
Eens. Ik post ook hier in dit topic weinig inhoudelijks over onze situatie, omdat ik dan toch altijd weer denk, wat zal een ander hier van denken?
Meedenken met anderen doe ik dan wel weer graag, ook om anderen te helpen of te behoeden voor dingen waar wij tegenaan gelopen zijn.

Het verdedigen naar de buitenwereld als je niet een 'volgens het ideaalbeeld schoolslim' kind hebt, maakt mij als ouder heel onzeker.
Ik denk dat er op de vorige school een heleboel ouders hun mening klaar hadden over mijn kind, zal ik maar zeggen. (En dat doet eigenlijk best pijn)
  Moderator vrijdag 14 maart 2025 @ 16:53:35 #22
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_217048225
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 16:47 schreef Hupje het volgende:

[..]
Eens. Ik post ook hier in dit topic weinig inhoudelijks over onze situatie, omdat ik dan toch altijd weer denk, wat zal een ander hier van denken?
Meedenken met anderen doe ik dan wel weer graag, ook om anderen te helpen of te behoeden voor dingen waar wij tegenaan gelopen zijn.

Het verdedigen naar de buitenwereld als je niet een 'volgens het ideaalbeeld schoolslim' kind hebt, maakt mij als ouder heel onzeker.
Ik denk dat er op de vorige school een heleboel ouders hun mening klaar hadden over mijn kind, zal ik maar zeggen. (En dat doet eigenlijk best pijn)
Maar in dit topic moet dat toch prima kunnen? Of bedoel je op dit forum in z'n algemeen?
pi_217048293
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 16:53 schreef MaJo het volgende:

[..]
Maar in dit topic moet dat toch prima kunnen? Of bedoel je op dit forum in z'n algemeen?
Nou, zelfs in dit topic heb ik dat dus in bepaalde mate. Ook hier heb ik nog nooit precies beschreven hoe de situatie bij ons is. Toch ergens bang voor een oordeel (+ dat het dan toch ergens op internet staat natuurlijk).
  vrijdag 14 maart 2025 @ 17:20:50 #24
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_217048474
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 16:59 schreef Hupje het volgende:

[..]
Nou, zelfs in dit topic heb ik dat dus in bepaalde mate. Ook hier heb ik nog nooit precies beschreven hoe de situatie bij ons is. Toch ergens bang voor een oordeel (+ dat het dan toch ergens op internet staat natuurlijk).
Vooral dat laatste. Wij hebben een heel pittige tijd met de jongste. Irl daarover praten is lastig (leg maar eens uit dat je kind sociaal compleet vastloopt omdat hij ook sociaal voorloopt :X ), maar hier over de situatie schrijven voelt vanwege de openbaarheid niet oké.
Oude (on)bekende.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 17:40:27 #25
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_217048737
Ik log voor het eerst in maanden speciaal in om te zeggen dat ik hier lees voor alle herkenning. Dus mocht er een initiatief zijn voor een groepje buiten fok om en iemand herkent mijn naam nog dan houd ik me aanbevolen.
En dan ook nog liever Signal dan WA... :s) .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_217048817
Idem! Ook interesse om aan te sluiten in de WA-groepen als dat kan.

En hoe vaak ik hier wel een bericht heb getypt en weer gedelete..
  vrijdag 14 maart 2025 @ 18:11:10 #27
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_217049138
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 17:46 schreef arvensis het volgende:
Idem! Ook interesse om aan te sluiten in de WA-groepen als dat kan.

En hoe vaak ik hier wel een bericht heb getypt en weer gedelete..
Ja maf hoe dat werkt. Ik heb ook al ongeveer 30x niet gereageerd. Maar ik ben erg dol op mijn kinderen en het is ook zo ingewikkeld soms en de herkenning op precies dat is toch wel heel veel waard.

@MaJo ik zei vroeger ook 'ik hoop dat ze gewoon slim zijn' maar gaandeweg krijg je door dat je daarmee per ongeluk een stuk van jezelf ontkent. En dan verdwijnt het, want er verandert niks en het is ook mooi en sowieso oke.
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Moderator vrijdag 14 maart 2025 @ 18:45:33 #28
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_217049526
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 17:40 schreef Lemijn het volgende:
Ik log voor het eerst in maanden speciaal in om te zeggen dat ik hier lees voor alle herkenning. Dus mocht er een initiatief zijn voor een groepje buiten fok om en iemand herkent mijn naam nog dan houd ik me aanbevolen.
En dan ook nog liever Signal dan WA... :s) .
Het whatsapp groepje waar @Tink89 op doelt is een klein groepje waarvan de kinderen even oud zijn (rondom 4). Maar wil best een groep starten die wat breder is om hier verder over te praten. En ik sluit me helemaal aan bij Signal in plaats van WA, ik probeer iedereen al over te krijgen :)

En uiteraard ken ik je naam nog O+

quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 18:11 schreef Lemijn het volgende:

[..]
Ja maf hoe dat werkt. Ik heb ook al ongeveer 30x niet gereageerd. Maar ik ben erg dol op mijn kinderen en het is ook zo ingewikkeld soms en de herkenning op precies dat is toch wel heel veel waard.

@:MaJo ik zei vroeger ook 'ik hoop dat ze gewoon slim zijn' maar gaandeweg krijg je door dat je daarmee per ongeluk een stuk van jezelf ontkent. En dan verdwijnt het, want er verandert niks en het is ook mooi en sowieso oke.
Mooi gesproken, en daar heb je ook helemaal gelijk in! Ik wil vooral dat hij gelukkig is, dat is voor mij het allerbelangrijkste :)
pi_217049554
@MevrouwCactus beheert een grote WA-groep.
Zelf zit ik vooral op Facebook, in de Pharos-groepen bijvoorbeeld. Daar heeft iedereen wel zo zijn eigen vraagstukken (al wordt het dan vaak wel weer erg negatief, want mensen die geen problemen ervaren, posten daar natuurlijk niet).
pi_217049588
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 18:48 schreef SaskiaR het volgende:
@:MevrouwCactus beheert een grote WA-groep.
Zelf zit ik vooral op Facebook, in de Pharos-groepen bijvoorbeeld. Daar heeft iedereen wel zo zijn eigen vraagstukken (al wordt het dan vaak wel weer erg negatief, want mensen die geen problemen ervaren, posten daar natuurlijk niet).
Klopt. Wel specifiek op uhb gericht overigens. Er zijn ook grote hb-groepen, maar ik merk dat ik daar dan ook weer te weinig herkenning vind.
  Moderator vrijdag 14 maart 2025 @ 18:52:36 #31
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_217049594
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 18:48 schreef SaskiaR het volgende:
@:MevrouwCactus beheert een grote WA-groep.
Ah ok, dan is dat blijkbaar al breder geregeld en hoef ik dat niet op te starten. Tenzij er naast @Lemijn meer mensen over willen stappen op Signal, dan kan ik dat wel organiseren :)
  Moderator vrijdag 14 maart 2025 @ 18:54:28 #32
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_217049616
Waar ik vooral mee zit: Aapie is nog zo jong dus hij heeft nog geen diagnose. Hij loopt flink voor, dat wel. Op school valt dat nu ook op. Wanneer kun je überhaupt gaan zeggen of een kind HB is. Wanneer en hoe test je dat precies?
pi_217049762
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 18:54 schreef MaJo het volgende:
Waar ik vooral mee zit: Aapie is nog zo jong dus hij heeft nog geen diagnose. Hij loopt flink voor, dat wel. Op school valt dat nu ook op. Wanneer kun je überhaupt gaan zeggen of een kind HB is. Wanneer en hoe test je dat precies?
Ik zou in eerste instantie zeggen: maakt het uit? Als je herkenning vindt, zit je goed, toch? In dit soort topics of groepen voor oudercontact? En als er aan zijn behoeftes kan worden voldaan?

Maar concreet: tot een jaar of 6/8 spreekt men van een ontwikkelingsvoorsprong. Testen hoef je niet te doen als er voldaan wordt aan de behoeftes van je kind. Vaak is de aanleiding om te testen dat er iets niet lekker loopt. Dan wordt er (oa) een IQ test afgenomen. Dat kan door school worden geregeld of kun je als ouders zelf regelen (via de jeugdwet of helemaal zelf). Soms is de uitkomst daarvan nodig om toegang te krijgen tot bepaalde voorzieningen (bijv toelating voor een plusklas).

Scholen kunnen vaak ook hulp inroepen van een hb-deskundige, die tips kan geven. Dat kan zelfs al voor extra uitdaging in de kleuterklas, als scholen daar zelf nog niet veel van af weten.

[ Bericht 3% gewijzigd door Hupje op 14-03-2025 19:33:00 ]
pi_217050288
Achteraf gezien heb ik spijt dat we U. niet eerder hebben laten testen. Had veel frustratie, moeite en boosheid gescheeld..

@MaJo Z. is ook 4. O-)
Over Z. gesproken. Ze gaat qua lezen veel harder dan U. Had dat echt nooit verwacht. Maar ik weet nu natuurlijk ook beter hoe ik haar kan ondersteunen en op school laat ze het ook zien, dus dat scheelt natuurlijk ook.
pi_217050317
Ja, eens. En het is natuurlijk ook niet zo dat een kind met een IQ van 129 (dat kun je überhaupt niet zo zeggen, maar voor de beeldvorming) overal doorheen fietst en dat er bij 130 opeens allerlei problemen ontstaan. Aanpassen blijft hoe dan ook maatwerk.

Wij zijn de eerste keer gaan testen toen school vastliep, hij zat toen in groep 4 en toen was er al een externe plusklas, dus daar wat het nog niet eens voor nodig. (Via het CJG en uiteindelijk bar weinig aan gehad, ik had wel 10 testen kunnen bedenken die ik op dat moment nuttiger vond maar dit was hun beleid. Had ik wat mee moeten doen, maar ja toen kwam corona en alles). Tweede keer op mijn initiatief (en kosten) voor de overgang naar de middelbare school. Dat was voor hem een enorm fijne ervaring en heeft mij heel veel inzicht gegeven in zijn leerstijl. En die score was dan ook meteen weer betrouwbaarder want hij was inmiddels 11+. En juist die beschrijvende diagnostiek is voor mij zoveel waardevoller dan een platgeslagen getal.
pi_217051397
Dat begrijp ik goed @Clubsoda. Ik heb zelf op latere leeftijd een iq-test laten afnemen en het voelt soms bijna als een handleiding voor mezelf.

Ik ben zeer geïnteresseerd in een whatsapp- of signal groep. Heb er ook nog eentje van 4 rondlopen, maar een bredere groep is juist weer fijn voor oudste. Volgens mij is de groep van @MevrouwCactus voor ouders van uhb-ers en niet per se een fokgroep toch?
  vrijdag 14 maart 2025 @ 21:35:26 #37
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_217051951
Laten we het gewoon doen! Ik heb jonger dan 4 en ouder dan 4 maar wat maakt het uit. Ik heb gogo's nummer, zij hopelijk de mijne ook nog en dan kan verder iedereen zich gewoon per DM aan iemand melden, dan hoeft het niet allemaal uitgespeld te worden hier.
pi_217052775
Ik vind het Whatsapp-groepje met de paar dames van hier (;)) heel fijn! Rondom de 4 jaar, inderdaad. Mijn dochter is daar de jongste, haha. Die is nu ruim 3,5 jaar oud. Fijn om met elkaar te delen en ook vragen te kunnen stellen. Ook persoonlijke dingen komen voorbij en dat is fijn.

Mocht er iets breders komen, dan vind ik het zeker leuk om mee te lezen. Juist ook interessant om de verhalen te lezen van de mensen die al oudere kinderen hebben, waar zij tegenaan lopen bijvoorbeeld.
pi_217056134
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 19:54 schreef Clubsoda het volgende:
En juist die beschrijvende diagnostiek is voor mij zoveel waardevoller dan een platgeslagen getal.
Dat is zeker waar! Zo'n getal zegt eigenlijk heel weinig.
  zaterdag 15 maart 2025 @ 08:51:15 #40
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217056384
Over testen: hier is het vooralsnog niet nodig geweest. PSZ en KDV signaleerden, wij signaleerden en bij school kwam het uit de startvragenlijsten na een paar weken ook. We gaan nu wel doortoetsen, maar da’s om te checken hoe het onderwijs voor prul eruit moet zien, niet voor toegang tot dingen. Ook voor de arrangementen met de bovenschoolse hb-specialist, Senzai, het plusklasje (dat heet hier trouwens turboteam :s) ) is het allemaal niet nodig. Voor fulltime hb-onderwijs dan weer wel, maar dat er is niet in onze regio.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tink89 op 16-03-2025 08:33:22 ]
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_217056892
Bij ons viel een aantal dingen samen, waardoor we wilden testen:
- Oudste zat in de interne plusklas, maar moest daar weer uit omdat hij zijn reguliere werk niet af had.
- Jongste had veel zijnskenmerken, dat werd ook wel erkend op school, maar doordat vooral het lezen niet lukte konden ze de plusklas niet verantwoorden en verrijken werd al helemaal niet gedaan. Want veel extra ondersteuning op lezen (wat alleen averechts werkte).

Dit resulteerde in 2 gefrustreerde kinderen die thuis moesten ontladen (want op school waren ze voorbeeldige leerlingen). Op deze grond hebben we via de huisarts een verwijzing gekregen voor beide kinderen om te testen. Ik heb aangegeven dat er gedragsproblemen speelden thuis en dat die vermoedelijk samenhangen met HB en niet gezien worden op school. Was zo geregeld en wij konden de test laten doen bij een bureau van onze keuze, waardoor we zeker wisten dat er HB-expertise was :).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217056928
Heel veel herkenning. Ik heb ook al heel wat getypt en vervolgens toch niet geplaatst.
Aan de ene kant omdat het misschien te herkenbaar is om online te plaatsen, aan de andere kant omdat hier alles goed gaat.
Wij zitten ook in die ontkenningsfase met hopen dat L gewoon slim is. We hebben het super getroffen met school waardoor het normaal voelt maar hij krijgt niet voor niets extra verrijkingsmateriaal van de juffen en gaat niet voor niets naar de plusgroep.

De laatste tijd komen er vanuit de omgeving vragen of S (2,5jaar) niet voorloopt. Ik heb zelf het idee dat het zo lijkt omdat goed kan praten maar dat kan ook ontkenning zijn. Op deze leeftijd valt er sowieso weinig over te zeggen en ik weet dat hij op een goede school terecht komt mocht hij wel een voorsprong hebben.
pi_217059104
Oke! Ik begin een groepje op Signal. Wie wil stuur maar een pb/dm. Lemijn is denk ik de enige die hierboven reageerde wiens nummer ik heb, dus die voeg ik vast toe.
pi_217059865
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 13:35 schreef Gogo83 het volgende:
Oke! Ik begin een groepje op Signal. Wie wil stuur maar een pb/dm. Lemijn is denk ik de enige die hierboven reageerde wiens nummer ik heb, dus die voeg ik vast toe.
Ik ken heel Signal niet, hoe werkt dat precies? Moet je dat downloaden ook?
pi_217059879
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 14:49 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]
Ja. Is vergelijkbaar met Whatsapp.
  Moderator zaterdag 15 maart 2025 @ 15:58:52 #46
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_217060552
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 14:49 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]
Hetzelfde als whatsapp maar niet van Meta (facebook/instagram etc) maar een non-profitorganisatie. Geleid door een vouw ook nog *O*

Ik heb wel interesse dus ik DM gogo even :)
pi_217066060
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 15:58 schreef MaJo het volgende:

[..]
Hetzelfde als whatsapp maar niet van Meta (facebook/instagram etc) maar een non-profitorganisatie. Geleid door een vouw ook nog *O*

Ik heb wel interesse dus ik DM gogo even :)
Zeg er dan ook bij dat Signal het een onderdeel is van US military, dan hebben mensen een completere keuze te maken.

Wat is nog erger? Dat Big Tech het meeleest, of de opperbevelhebber van het US leger, Trump dus.

Vrouwen in het leger hebben wel eerder enorme flaters geslagen, bijvoorbeeld de NL commendore O'Sullivan en haar zeven puber dwergen.
  Moderator zondag 16 maart 2025 @ 00:07:44 #48
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_217066127
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 23:56 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Zeg er dan ook bij dat Signal het een onderdeel is van US military, dan hebben mensen een completere keuze te maken.

Wat is nog erger? Dat Big Tech het meeleest, of de opperbevelhebber van het US leger, Trump dus.

Vrouwen in het leger hebben wel eerder enorme flaters geslagen, bijvoorbeeld de NL commendore O'Sullivan en haar zeven puber dwergen.
Waar heb jij het over :?

Jij bedoelt denk ik dit: Signal Corps, branch of the U.S. Army whose mission is to manage all aspects of communications and information systems support. The Signal Corps was officially established as a branch of the U.S. Army in March 1863.

Dat is toch iets compleet anders dan de app waar we het over hebben :D
pi_217068781
Venus in pocketformaat
© loveli
  maandag 17 maart 2025 @ 08:50:16 #50
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_217081833
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 13:35 schreef Gogo83 het volgende:
Zitten er ook ouders van wat oudere kinderen (10+) in de groep? Volgend jaar zitten ze beide op de middelbare school (als alles rond komt met de jongste). Daar spelen weer heel andere dingen dan op de basisschool :)
Oude (on)bekende.
pi_217082125
Eerlijk: Ik vind het forum juist fijner. We hadden hier op school ook een klein fysiek groepje ouders. Maar in praktijk zit er zoveel variatie tussen dat ik mijn kind er nog niet zo in herkende. Het was wel handig voor adresjes en waar je niet moest zijn. Dat groepje is ook weer doodgebloed met het groeien van de kinderen.
Iedereen die professioneel hulp bood schoot elke keer in de hb-hulp hoek. Dat groepje benoemde ook veel van die dingen terwijl de problemen hier zoveel breder waren dan alleen dat hoofd/cognitie.

Ik ben blij dat ik het verhaal van D hier neergezet heb. Door het grotere aantal mensen heb je iets meer kans op goede tips. Met dank aan @MevrouwCactus hebben we de PMT hoek gevonden. Daar is hij bezig gegaan met het emotionele deel van zijn ontwikkeling. Dat heeft hier geholpen.

En nu hebben we eigenlijk ook geen dramatische HB-problemen meer. Meer puber-acties die je er wat slimmer uitkletsen :P
  maandag 17 maart 2025 @ 11:41:36 #52
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_217083203
HB blijft een lastig verhaal. Ik heb 3 kinderen in de leeftijd van (bijna) 14, 11 en 7.
Waar de middelste cognitief wat achterblijft en de jongste juist erg voorloopt, weten we dat ze alle 3 HB zijn. De jongste wel het meeste trouwens.
Gelukkig heeft de oudste inmiddels op het middelbaar haar weg gevonden en hebben ze daar veel ervaring met HB kinderen. Of veel ervaring, in elk geval de juiste ervaring. Ze helpen ze erg met dingen als woordjes stampen en krijgen ze via het TTO programma ook lekker uitgedaagd.

De middelste heeft zich helemaal aangepast aan zijn klas tot het punt dat hij expres fout in zijn toetsen en huiswerk om maar niet te veel op te vallen. Helaas ook bij de doorstroomtoets waardoor hij een havo/vwo traject in moet.

De jongste hebben we uit het regulier onderwijs getrokken en op een dalton school gezet waar hij nu in het SterQ programma zit. Gelukkig zit die school op maar een kwartier fietsen van thuis. Bizar hoe hij van een projectje van de juf nu gewoon 1 van de 14 is in zijn klas. Waar zijn leeftijdsgenoten (groep 3) het letterfestival vierden omdat ze alle letters van het alfabet wisten, had zijn klas het over de zwaartekracht op Jupiter. AVI lezen is hij al voorbij.

Maar inderdaad, je kan het tegen niemand zeggen. Niet zonder een "ja, maar mijn kind .... "

De jongste moeten we binnenkort gaan laten testen. Waarschijnlijk gaan we er voor naar Jaxie in Goes.
Waar we met de middelste ook een uitgebreid orthopedagogisch traject hebben doorlopen, is dit toch weer anders.
Ken iemand ze?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_217083909
Ik heb zelf geen kinderen, maar wel “hoogbegaafde” kinderen in de familie. Ik wil best mijn ergernissen delen hierover en dat is niet omdat ik zelf niet gestudeerd heb oid (ik zat ook altijd in zogenaamde plusklassen wat dan met een bepaalde kleur werd omschreven en niet met turboteam of wat dan ook waardoor kinderen zich al beter gaan voelen dan de ander). Ik heb op het gymnasium en de universiteit heel intelligente mensen gekend zonder dat het woord hoogbegaafd maar werd genoemd. Ook niet op de basisschool gelukkig. Ik vind het ook vreemd om je kind zo te noemen. Elk kind heeft een bepaald niveau en daarvoor onderwijschallenges nodig. Als het kind zodanig intelligent is dar die al in groep 8 universitaire studies kan afronden, dan heeft dat kind in mijn ogen speciaal onderwijs nodig voor zeer intelligente mensen. Of worden kinderen nu al hoogbegaafd genoemd als ze in een plusklasje zitten? Hebben we het dan over de vwo’ers van nederland? Ik volg het namelijk niet meer. Mijn tante noemt haar dochter ook hoogbegaafd, maar ik zie een kind met autisme (wat niet erg is) die niet de hoogste cijfers haalt omdat ze hoogbegaafd is. Vervolgens noemt ze zichzelf ook zo en geeft ze aan dat ze slimmer is dan de rest. Zo wil je je kind toch niet hebben? Die wordt dan echt wel buitengesloten dan, zelfs ik ergerde me aan het arme kind.
  Moderator maandag 17 maart 2025 @ 13:08:32 #54
5428 crew  miss_sly
pi_217083988
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 12:58 schreef TheInnocent het volgende:
Ik heb zelf geen kinderen, maar wel “hoogbegaafde” kinderen in de familie. Ik wil best mijn ergernissen delen hierover en dat is niet omdat ik zelf niet gestudeerd heb oid (ik zat ook altijd in zogenaamde plusklassen wat dan met een bepaalde kleur werd omschreven en niet met turboteam of wat dan ook waardoor kinderen zich al beter gaan voelen dan de ander). Ik heb op het gymnasium en de universiteit heel intelligente mensen gekend zonder dat het woord hoogbegaafd maar werd genoemd. Ook niet op de basisschool gelukkig. Ik vind het ook vreemd om je kind zo te noemen. Elk kind heeft een bepaald niveau en daarvoor onderwijschallenges nodig. Als het kind zodanig intelligent is dar die al in groep 8 universitaire studies kan afronden, dan heeft dat kind in mijn ogen speciaal onderwijs nodig voor zeer intelligente mensen. Of worden kinderen nu al hoogbegaafd genoemd als ze in een plusklasje zitten? Hebben we het dan over de vwo’ers van nederland? Ik volg het namelijk niet meer. Mijn tante noemt haar dochter ook hoogbegaafd, maar ik zie een kind met autisme (wat niet erg is) die niet de hoogste cijfers haalt omdat ze hoogbegaafd is. Vervolgens noemt ze zichzelf ook zo en geeft ze aan dat ze slimmer is dan de rest. Zo wil je je kind toch niet hebben? Die wordt dan echt wel buitengesloten dan, zelfs ik ergerde me aan het arme kind.
Hoe laat je in één post zien dat je eigenlijk geen flauw idee hebt wat hoogbegaafheid inhoudt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_217084031
quote:
7s.gif Op maandag 17 maart 2025 13:08 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Hoe laat je in één post zien dat je eigenlijk geen flauw idee hebt wat hoogbegaafheid inhoudt.
Ik heb ook geen idee. Wat is het? Waarom worden de problemen niet gewoon beschreven ipv help mijn kind is slim of hoogbegaafd?
  Moderator maandag 17 maart 2025 @ 13:19:28 #56
5428 crew  miss_sly
pi_217084114
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 13:12 schreef TheInnocent het volgende:

[..]
Ik heb ook geen idee. Wat is het? Waarom worden de problemen niet gewoon beschreven ipv help mijn kind is slim of hoogbegaafd?
Jij hebt geen hoogbegaafd kind, dus dan is dit wellicht niet het topic voor jou.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_217084156
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 13:12 schreef TheInnocent het volgende:

[..]
Omdat het zo lastig is om gelijkgestemden te vinden in een topic met de titel 'mijn kind is enthousiast, gefrustreerd, onzeker, creatief, heeft inzicht, geen doorzettingsvermogen, enz'
Jij typeert je nichtje als autistisch. Waarom dan niet ook gewoon de problemen beschrijven ipv de term autisme? ;)
pi_217084829
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2025 13:23 schreef Hupje het volgende:

[..]
Omdat het zo lastig is om gelijkgestemden te vinden in een topic met de titel 'mijn kind is enthousiast, gefrustreerd, onzeker, creatief, heeft inzicht, geen doorzettingsvermogen, enz'
Jij typeert je nichtje als autistisch. Waarom dan niet ook gewoon de problemen beschrijven ipv de term autisme? ;)
Autisme is ook een lastig te omschrijven begrip inderdaad, is ook een breed spectrum heb ik begrepen. In dit geval zou ik mijn nichtje omschrijven als sociaal ongemakkelijk en de communicatie verloopt stroef. Verder kan ze zich moeilijk inleven in de emotionele staat van een ander persoon. Dit zorgt ervoor dat ze wordt buitengesloten door andere kinderen. Dat ze bij mij aangeeft dat ze hoogbegaafd is en slimmer dan andere kinderen, geeft mij zelfs een ongemakkelijk gevoel, laat staan bij andere kinderen of ouders.

Maar wat is hoogbegaafd nou eigenlijk? Oprechte vraag. Slim en geen doorzettingsvermogen?
pi_217085127
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2025 14:35 schreef TheInnocent het volgende:

[..]
Autisme is ook een lastig te omschrijven begrip inderdaad, is ook een breed spectrum heb ik begrepen. In dit geval zou ik mijn nichtje omschrijven als sociaal ongemakkelijk en de communicatie verloopt stroef. Verder kan ze zich moeilijk inleven in de emotionele staat van een ander persoon. Dit zorgt ervoor dat ze wordt buitengesloten door andere kinderen. Dat ze bij mij aangeeft dat ze hoogbegaafd is en slimmer dan andere kinderen, geeft mij zelfs een ongemakkelijk gevoel, laat staan bij andere kinderen of ouders.

Maar wat is hoogbegaafd nou eigenlijk? Oprechte vraag. Slim en geen doorzettingsvermogen?
Dit topic is niet de plek voor een dergelijke discussie. Vooral niet als je zo binnen komt vallen.
Wat de definitie is van (uitzonderlijk) hoogbegaafd kan je zelf ook uitzoeken.
pi_217085141
HB is een net zo breed spectrum als autisme en kan deels overlap hebben met autisme.

Begin eens met jezelf inlezen ipv hier komen binnenstampen om je ergernissen te delen terwijl dit topic daar overduidelijk niet voor is bedoeld. Nogal ongemakkelijk en getuige van weinig inlevingsvermogen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Elleska op 17-03-2025 15:13:01 ]
pi_217085354
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 12:58 schreef TheInnocent het volgende:
Ik wil hier wel serieus op ingaan. Voor de beeldvorming: elk leerniveau kan gekoppeld worden aan een gemiddeld IQ. Een vmbo-t leerling heeft bijvoorbeeld een gemiddeld IQ tussen de 100 en 107, een havoleerling tussen de 108 en 115 en een vwo-leerling heeft een gemiddeld IQ vanaf 118.

Officieel ben je hoogbegaafd vanaf een IQ van 130. UHB vanaf 145 (in NL, omdat onze testen vaak niet verder gaan. Er zijn landen die 160+ als grens nemen).

HB betekent niet direct snel-lerend, maar anders-lerend. Daardoor ontstaan ook problemen op school, want dat “anders” is niet zoals ze op school les geven. Veel HB-kinderen hebben daardoor maar matige resultaten op school. Wat dan weer veel opmerkingen genereert zoals jij in je post. “Hoezo HB?!” Wat weer verklaart waarom je niet direct enthousiaste reacties krijgt op je post. Dit soort vooroordelen moeten wij zo vaak aanhoren…

Overigens, speciaal onderwijs voor hoogbegaafde kinderen zou heel mooi zijn. Want eigenlijk is het gek dat er voor de laagste 5% IQ’s wel speciaal onderwijs beschikbaar is, en voor de hoogste 5% niet. Van hen wordt verwacht dat ze zich maar aanpassen, terwijl dat voor iemand met een IQ van 75-80 nooit wordt verwacht. Terwijl ze evenveel afwijken van het gemiddelde in NL.

[ Bericht 0% gewijzigd door Phaidra op 17-03-2025 21:25:44 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
  maandag 17 maart 2025 @ 15:46:36 #62
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_217085474
Die kregen wij ook toen O overging naar een school voor voltijds HB onderwijs: 'Huh? Maar O scoort toch helemaal niet zo heel er bijzonder goed, zo slim is hij toch niet?'
Van een zeer intelligente vader (gaf later aan de middelbare school Arduino lessen etc.) van een heel intelligente zoon die op alles leergierig was. Maar zijn zoon is dus ook precies dat: heel intelligent.

Maar een hoogbegaafd persoon is veel meer dan alleen maar intelligent.
De mijne doet op dit moment 3havo over en haalt vrij matige cijfers en het interesseert hem echt geen moer. -O-
Dat en hij mist natuurlijk ook weer veel lessen door zijn topsporttraject, wat niet per se helpt, maar in theorie zou hij dat met zijn IQ heel prima zelf op moeten kunnen vangen. Maar ja... dat moet je dat wel willen he. ;) Momenteel denkt hij dat je scheurend op een bezorgbrommer ook prima geld kan verdienen. :X ;( -O-
En dat is dan wel fijn op zich, we kunnen ongegeneerd pronken met zijn sporttalent! Dat vindt dan wel echt iedereen gaaf om te horen. :+
pi_217085537
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 15:06 schreef Elleska het volgende:
HB is een net zo breed spectrum als autisme en kan deels overlap hebben met autisme.

Begin eens met jezelf inlezen ipv hier komen binnenstampen om je ergernissen te delen terwijl dit topic daar overduidelijk niet voor is bedoeld. Nogal ongemakkelijk en getuige van weinig inlevingsvermogen.
Ik snap het nut van dit topic en ook in dit topic worden ergernissen gedeeld over ouders/anderen die niet reageren zoals je zou willen en mijn reactie is precies een voorbeeld daarvan. Dat is uit onwetendheid en oprechte interesse in wat het probleem is met het hebben van een slim kind zoals in topictitel genoemd. Als er zou staan: help mijn kind is cognitief sterk/heeft een hoog IQ en haalt lage cijfers of krijgt geen aandacht op maat om het beste uit zichzelf te halen, dan kan ik me inleven in die situatie. Maar als het woord hoogbegaafd wordt gebruikt, dan denk ik heh? waar heb je het over? Als er dan ook een houding wordt aangenomen van “je begrijpt het toch niet, want je hebt geen hoogbegaafd kind” dan kan dat ook niet de gewenste reacties geven. Begrip tonen komt van twee kanten. Daar komt bij dat dit topic een openlijk topic is waarin toevallig ook vreemde mensen mogen reageren, ook mensen zonder hoogbegaafde kinderen, het is immers FOK! en geen topic op uitnodiging.
pi_217085551
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 15:30 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Ik wil hier wel serieus op ingaan. Voor de beeldvorming: elk leerniveau kan gekoppeld worden aan een gemiddeld IQ. Een vmbo-t leerling heeft bijvoorbeeld een gemiddeld IQ tussen de 100 en 107, een havoleerling tussen de 108 en 115 en een vwo-leerling heeft een gemiddeld IQ vanaf 118.

Officieel ben je hoogbegaafd vanaf een IQ van 130. UHB vanaf 145 (in NL, omdat onze testen vaak verder gaan. Er zijn landen die 160+ als grens nemen).

HB betekent niet direct snel-lerend, maar anders-lerend. Daardoor ontstaan ook problemen op school, want dat “anders” is niet zoals ze op school les geven. Veel HB-kinderen hebben daardoor maar matige resultaten op school. Wat dan weer veel opmerkingen genereert zoals jij in je post. “Hoezo HB?!” Wat weer verklaart waarom je niet direct enthousiaste reacties krijgt op je post. Dit soort vooroordelen moeten wij zo vaak aanhoren…

Overigens, speciaal onderwijs voor hoogbegaafde kinderen zou heel mooi zijn. Want eigenlijk is het gek dat er voor de laagste 5% IQ’s wel speciaal onderwijs beschikbaar is, en voor de hoogste 5% niet. Van hen wordt verwacht dat ze zich maar aanpassen, terwijl dat voor iemand met een IQ van 75-80 nooit wordt verwacht. Terwijl ze evenveel afwijken van het gemiddelde in NL.
Dankjewel!

Edit: Ik denk dat de term “hoogbegaafd” een beetje ongelukkig gekozen term is omdat het voor veel mensen - die niet weten wat het daadwerkelijk inhoudt - klinkt als “ik heb een veel te slim kind”. Niet als: “ik heb een slim kind dat anders leert (omdat die cognitief sterk is)”. Ook ouders weten het soms niet goed en leggen het hun kind uit als dat ze veel slimmer zijn dan andere kinderen, wat niet per se zo hoeft te zijn want er zijn ook kinderen met een hoog IQ die goed kunnen leren zoals de school dat voorschrijft, maar die worden dan niet hoogbegaafd genoemd of zeggen dat niet over zichzelf. Het is denk ik een ongelukkig gekozen term die bij mensen weerstand oproept, terwijl het gaat om kinderen met een hoog IQ die eigenlijk passend onderwijs nodig hebben zodat hun talenten beter tot hun recht komen. Jammer dat dit er niet is.

[ Bericht 20% gewijzigd door TheInnocent op 17-03-2025 16:03:57 ]
pi_217085730
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2025 15:52 schreef TheInnocent het volgende:

[..]
Dankjewel!

Edit: Ik denk dat de term “hoogbegaafd” een beetje ongelukkig gekozen term is omdat het voor veel mensen - die niet weten wat het daadwerkelijk inhoudt - klinkt als “ik heb een veel te slim kind”. Niet als: “ik heb een slim kind dat anders leert (omdat die cognitief sterk is)”. Ook ouders weten het soms niet goed en leggen het hun kind uit als dat ze veel slimmer zijn dan andere kinderen, wat niet per se zo hoeft te zijn want er zijn ook kinderen met een hoog IQ die goed kunnen leren zoals de school dat voorschrijft, maar die worden dan niet hoogbegaafd genoemd of zeggen dat niet over zichzelf. Het is denk ik een ongelukkig gekozen term die bij mensen weerstand oproept, terwijl het gaat om kinderen met een hoog IQ die eigenlijk passend onderwijs nodig hebben zodat hun talenten beter tot hun recht komen. Jammer dat dit er niet is.
Hoogbegaafd zijn betekent niet meteen dat iemand slim is. Ik ben heel erg hoogbegaafd maar kan enorm domme dingen doen. Ik heb wel een heel hoog ontwikkelingspotentieel. Als ik op de juiste plek ben, leer ik heel snel en maak ik nieuwe dingen me snel eigen.
Mijn kind werkt hetzelfde. Doet soms enorm domme dingen, maar begon met 8 jaar op de middelbare. Enorm hoog ontwikkelingspotentieel, maar als hij niet op een passende plek zit, komt het er niet uit en leert hij het niet te benutten. Daar wordt hij ongelukkig van.

Er is een groep mensen die zich ‘bedreigd’ voelen als iemand zegt dat hij hoogbegaafd is. Er is een groep mensen die graag wil dat hun kind hoogbegaafd is. En er is een groep mensen met hoogbegaafde kinderen, die zeggen dat het liever niet had gehoeven voor hen. Misschien is het een onhandig gekozen term, misschien maakt de term niet uit maar hangt er een lading aan door alle meningen van iedereen.

Edit: een school voor kinderen met een iq in de range van mijn zoon is niet te doen. In heel Nederland zijn namelijk ongeveer 270 kinderen tussen de 10-14 jaar met zo’n zelfde iq of hoger. Verspreid over het hele land. Daar is geen school voor te maken (of het wordt een internaat ergens in het midden van het land).
pi_217091458
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 15:06 schreef Elleska het volgende:

[..]
HB-ers krijgen nogal eens onterecht een autismediagnose.
  dinsdag 18 maart 2025 @ 08:18:14 #67
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_217091543
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 07:59 schreef CarbonC het volgende:

[..]
De mijne is daar 3x keer op getest voor ze het er toch over eens waren dat hij geen autisme had.
Nee, allen wel echt veel last van die soms behoorlijk starre ‘zijnskenmerken’. Oftewel een keiharde kop die je niet zomaar van iets anders overtuigd. Heel veel last van een rechtvaardigheidsgevoel maar niet altijd vanuit het juiste perspectief.
pi_217091581
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 08:18 schreef BE het volgende:

[..]
Oftewel een keiharde kop die je niet zomaar van iets anders overtuigd. Heel veel last van een rechtvaardigheidsgevoel maar niet altijd vanuit het juiste perspectief.
Zo herkenbaar :Y rechtvaardigheid en een enorme behoefte aan autonomie.
  dinsdag 18 maart 2025 @ 08:56:39 #69
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_217091938
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 08:23 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Zo herkenbaar :Y rechtvaardigheid en een enorme behoefte aan autonomie.
Oh ja, zeker ook dat laatste! Godzijdank is wijsheid een beetje met de jaren gekomen en kan hij dingen nu (15jr) makkelijker laten gaan omdat hij door heeft dat hij daar verder mee komt.

Maar hij heeft wel vrijwel letterlijk ooit eens iets gezegd over waarom de juf de baas was, want dat was toch ook maar gewoon een mens en wat was dan het verschil met hem. :D
pi_217092127
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 08:56 schreef BE het volgende:

[..]
Oh ja, zeker ook dat laatste! Godzijdank is wijsheid een beetje met de jaren gekomen en kan hij dingen nu (15jr) makkelijker laten gaan omdat hij door heeft dat hij daar verder mee komt.

Maar hij heeft wel vrijwel letterlijk ooit eens iets gezegd over waarom de juf de baas was, want dat was toch ook maar gewoon een mens en wat was dan het verschil met hem. :D
Oh ja, dat zou de mijne ook kunnen zeggen :') pas toen hij halsstarrig weigerde 'sorry' te zeggen tegen zijn beste vriendje want 'hij had écht niets verkeerd gedaan' tot overstuur aan toe, realiseerde ik me hoe verschrikkelijk het voor hem is iets te doen wat niet past bij zijn gevoel over de situatie. Ik ben sindsdien wel milder in geworden en probeer hem inderdaad te laten zien waar zulke conflicten hem op de lange termijn brengen. Ik herken inderdaad ook dat hij daar nu hij ouder is, een stuk redelijker in is geworden :Y
pi_217092504
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 07:59 schreef CarbonC het volgende:
Ik had dat 2 weken geleden nog bij een familieding. Eentje was compleet verbaasd dat D bij de dag/uur/minuut leeft. Die heeft geen behoefte aan structuur. Of dat hij veel vriendjes had, veel kletst en heel sociaal is.. Uh, HB is geen ASS

Maar hij snapt echt geen hout van klasgenoten die de regels niet volgen bij gym-spelletjes. Als je geraakt bent door een bal ben je gewoon af, waarom liegen als de regels toch duidelijk zijn.
En autonomie is ook wel een ding inderdaad. Hij redt zichzelf wel. Alleen in combi met het bij de minuut leven zorgt het wel af en toe dat je niet helemaal voorbereid bent op een activiteit :D

Tijdens de grote problemen werd het ook door elke deskundige gevraagd. Alsof er een script lag met "heeft hij problemen met eten en structuur", "heeft hij problemen met verandering van planning" en "heeft hij moeite met labeltjes in kleding".. Daar werd ik ook wel moe van. Zeker toen het ook nog extra gevraagd werd door de gemeente van de vergoeding van de PMT. Gelukkig is de PMT wel betaald vanuit de gemeente en heeft het goed geholpen..
  dinsdag 18 maart 2025 @ 10:27:14 #72
208890 June.
Seriously?
pi_217092831
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2025 15:52 schreef TheInnocent het volgende:

[..]
Dankjewel!

Dat is ook ondoenlijk, want hoogbegaafdheid an sich is geen ziekte. Wel kan het gepaard gaan met andere stoornissen, zoals leer- of ontwikkelingstoornissen zoals aandoeningen in het autismespectrum bijvoorbeeld.

Slimme kinderen vertonen niet meer probleem gedrag dan gemiddelde kinderen. Wel is het zo dat van die slimme kinderen die een label Hb hebben gekregen meer probleemgedrag vertonen. Dus waarschijnlijk zit er een enorme bias en is de diagnostiek Hb ingezet vanwege het probleemgedrag. En niet andersom. Want als je een hoog IQ hebt, maar verder gewoon mee kan komen is er in feite geen probleem natuurlijk.
Shine bright like a diamond.
pi_217093069
Bij N in de klas is er nu vrij veel onrust, meer pestgedrag, kritiek op elkaar enz. (de beruchte 9-jaarsfase...). Zij begrijpt daar dus gewoon niets van, waarom kinderen dat doen. Ze hebben eerder les gehad over met elkaar omgaan met het programma Vreedzame school, dus houdt zij zich aan de regels daarbij, zoals elkaar niet buitensluiten, geen kritiek op elkaar geven, luisteren naar de juf enz. Ze snapt waarom zulke regels nodig zijn en ook waarom iedere regel handig is om te hebben. Dat mensen zich er niet houden vindt ze echt heel vreemd.
En als er een conflict is, wil zij dat oplossen met een gesprek. Dat anderen daar dan niet altijd voor openstaan, dat vindt ze dan ook gek. Het is dus niet heel gek dat ze wat meer buiten de groep begint te vallen dan eerst, aangezien de anderen wel meegaan met dit soort uitdagend gedrag.

Dus de behoefte aan autonomie is er bij haar niet in de zin dat ze wil doen wat ze zelf wil of regels niet wil volgen, misschien in tegenstelling tot andere hb'ers. De regels zijn echt de basis waardoor iedereen (kind of volwassene) gelijkwaardig kan functioneren, in haar idee.
pi_217094327
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2025 15:30 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Officieel ben je hoogbegaafd vanaf een IQ van 130. UHB vanaf 145 (in NL, omdat onze testen vaak niet verder gaan. Er zijn landen die 160+ als grens nemen).

Duidelijk :)
Maar niet elke HB'er leert ook op dezelfde manier toch? Er zijn HB'ers die wel goed ook regulier leren, die moeten vooral uitgedaagd blijven worden. Ik herken daar wel veel van mijn jeugd in (woede uitbarstingen op de kleuterschool, totdat ik bij een juf kan die me constant bezig kon houden, zodat ik niet op de rest van de klas hoefde te wachten en mezelf, en anderen, ging vervelen). En ook dat rechtvaardigheidsgevoel herken ik erg, mijn sterkste herinneringen uit die tijd hebben vooral met rechtvaardigheidsgevoel te maken.
Maar HB'ers die beter op andere manieren leren, daar zit ook weer diversiteit in, toch? Dat maakt het wel lastig lijkt me om passend onderwijs aan te bieden, aangezien de ene HB'er ook de andere niet is.
Overigens heeft Nederland eigenlijk al de luxe door vanaf de middelbare meer diversiteit aan te bieden (vmbo, havo, vwo), in veel landen zit alles samen, en is er soms alleen onderscheid in het aantal vakken waarin ze examens doen, of het niveau van de examens.

Vmbo-t is gemiddeld IQ 100-107? Ik kreeg afgelopen weken een aantal keren hele irritante videos voorgeschoteld door instagram van dansende families met hun IQ, waarbij gesteld wordt dat het gemiddelde IQ in de VS 94 is...
pi_217094347
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 08:56 schreef BE het volgende:

[..]

Herkenbaar.

L is dan wel niet hb maar autistisch, en heeft het er regelmatig over dat docenten 'brutaal' zijn geweest tegen leerlingen. :D
  dinsdag 18 maart 2025 @ 20:49:29 #76
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217099829
Ik knip even uit een andere post:

Tijdens de grote problemen werd het ook door elke deskundige gevraagd. Alsof er een script lag met "heeft hij problemen met eten en structuur", "heeft hij problemen met verandering van planning" en "heeft hij moeite met labeltjes in kleding".. Daar werd ik ook wel moe van. Zeker toen het ook nog extra gevraagd werd door de gemeente van de vergoeding van de PMT.

Maar dit wordt niet alleen gevraagd vanuit ASS-optiek, maar ook vanwege hoogsensitiviteit, volgens onze orthopedagoog. Prul is zeker niet autistisch, maar wel heel gevoelig. Vooral voor onrechtvaardige dingen (in haar ogen dan) en voor ‘het goed willen doen’. Structuur is totaal overbodig (voor haar dan, ik vind het wel fijn) en sociaal gezien gaat ze top. Maar labeltjes, te veel drukte of te weinig uitdaging en ze is echt de kluts kwijt.
pi_217100011
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 11:41 schreef avotar het volgende:

De jongste moeten we binnenkort gaan laten testen. Waarschijnlijk gaan we er voor naar Jaxie in Goes.
Waar we met de middelste ook een uitgebreid orthopedagogisch traject hebben doorlopen, is dit toch weer anders.
Ken iemand ze?
Ja ik. Ik woon en werk in dezelfde regio als psycholoog kind en jeugd. Als je er vragen over hebt, stuur die dan maar even per PM.
pi_217100166
Ik ben overigens wel benieuwd hoe jullie kijken naar IQ uitslagen (als je die hebt) van jullie kinderen. Reflecteren die, naar jullie idee, ook daadwerkelijk wat ze cognitief kunnen?

Mijn 9 jarige (ik denk niet dat hij hoogbegaafd is overigens als je heel het zijnsluik ernaast legt), gaat heel lekker op school. Hij heeft eigenlijk op alle vakken verrijking en kan dat prima aan. Echter, toen we hem twee jaar geleden (omwille van iets heel anders) lieten testen, kwam zijn IQ laag uit (iets onder de 80 zelfs). Dat herkende helemaal niemand, en ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat dat vooral met zich onveilig voelen in de testsituatie te maken had, maar goed, vandaar de vraag dus: hoe zien jullie dat?
pi_217100767
Een IQ-test die wordt afgenomen in het kader van iets anders kan ook echt wel anders uitpakken. Als de tester geen specifieke HB-kennis heeft, kan het best een stuk lager uitvallen. Een IQ-test bij bijv dyslectie-onderzoek is bedoeld om laagbegaafdheid uit te sluiten. Die zijn totaal niet berekend op (zeer) hoge IQ’s.

Bij de oudste denk ik dat zijn uitslag (TIQ 130, niet zo harmonisch) goed klopt. Bij de jongste kwam ongeveer dezelfde uitslag, maar de tester doorzag dat hij afhaakte bij herhaling. Dus die 130 is een ondergrens.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217101853
Hier namen ze vanuit het samenwerkingsverband de iq test af. Dat was nodig om naar de externe plusklas te mogen. Groep 4 was dat.

We hadden wel verwacht dat hij hoog zou scoren, zeg 130-135. Al waren we ons bewust dat hij verbaal sterk was en daardoor misschien wat lager zou scoren dan verwacht.
In praktijk bleek verbaal zijn laagste score en kwam hij op een TIQ van 145 uit. Daar waren we dus behoorlijk verbaasd over.

Maar mijn kind had echt lol die ochtend. Hij vind testjes heerlijk, en heeft helemaal geen probleem met vreemde mensen. En dan moest hij ook nog wachten in een vreemde klas omdat zijn eigen klas weg moest naar gym.
Een klasgenoot had een veel lagere score dan verwacht, want rare setting, vreemde mens, angst voor de test. Dan is de score toch anders. (Hij heeft daarna privé hulp gehad omdat er toch ook een diagnose ASS bij kwam). Zijn IQ is waarschijnlijk wel hoger, maar als je hoofd vastloopt op andere dingen is er niet genoeg ruimte voor de test over.
pi_217102059
Bij U. is de KIQT afgenomen. Daar kwam bij kwantitatief redeneren index 152 (145-159) uit. Had ik echt niet verwacht, omdat hij verbaal juist altijd heel sterk was. Maar ik zie het nu wel opkomen.
Vanwege zijn tweetaligheid is de KIQT afgenomen.

De TIQ (143) kwam voor ons niet als verrassing, voor school wel. Maar vooral het rapport dat erbij zat was erg herkenbaar. Gaf ook school veel handvatten om verder te gaan.

Hier ook veel plezier tijdens het maken van de test. Heeft 3 x 10 min. gedaan over de vragen en 1,5 uur gespeeld met de psycholoog die hem afnam. :+

@silliegirl is hij getest door iemand die gespecialiseerd is in hb?

[ Bericht 0% gewijzigd door arvensis op 19-03-2025 10:46:47 ]
  woensdag 19 maart 2025 @ 08:47:51 #82
208890 June.
Seriously?
pi_217102251
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 14:35 schreef MaJo het volgende:
Interessante discussie, en voor mij ook heel herkenbaar. Aapie loopt ook voor op bepaalde vlakken, zo is hij altijd goed geweest met cijfers en letters. Als dat benoemd werd in het peutertopic kreeg je inderdaad opmerkingen zoals @:Tink89 dat benoemt. Voor mij een reden om minder over Aapie te posten en inderdaad via een whatsappgroepje dit te delen.

Hij zit nu 3 maanden op school en begint zich al een beetje te vervelen. Gelukkig zit hij nu in een projectgroepje voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben. Ik ben erg benieuwd hoe dit verdergaat. Eigenlijk hoop ik dat hij gewoon flink slim is maar niet HB :@
Dit topic is natuurlijk ook een bias he? Er zijn ook kinderen die hoogbegaafd zijn, maar excelleren op alle vlakken. Alleen daar zie je weinig tot geen problemen bij, dus daar hoor je vaak niks over. Het hóeft dus niet per se een probleem te zijn.
Shine bright like a diamond.
  Moderator woensdag 19 maart 2025 @ 09:45:58 #83
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_217102678
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 08:47 schreef June. het volgende:

[..]
Dit topic is natuurlijk ook een bias he? Er zijn ook kinderen die hoogbegaafd zijn, maar excelleren op alle vlakken. Alleen daar zie je weinig tot geen problemen bij, dus daar hoor je vaak niks over. Het hóeft dus niet per se een probleem te zijn.
Dar is een goed punt :Y

quote:
1s.gif Op woensdag 19 maart 2025 08:11 schreef arvensis het volgende:
Bij U. is de KIQT afgenomen. Daar kwam bij kwantitatief redeneren index 152 (145-159) uit. Had ik echt niet verwacht, omdat hij verbaal juist altijd heel sterk was. Maar ik zie het nu wel opkomen.

De TIQ (143) kwam voor ons niet als verrassing, voor school wel. Maar vooral het rapport dat erbij zat was erg herkenbaar. Gaf ook school veel handvatten om verder te gaan.

Hier ook veel plezier tijdens het maken van de test. Geeft 3 x 10 min. gedaan over de vragen en 1,5 uur gespeeld met de psycholoog die hem afnam. :+

@:silliegirl is hij getest door iemand die gespecialiseerd is in hb?
Ik ben zelf niet HB maar ik herken wel de snelheid van zo'n test. Bij eindexamens en tentamens was ik altijd veel eerder klaar dan de rest. Soms zelfs nog voordat je op mocht staan _O- Ik heb dat altijd zo raar gevonden, dat iedereen zo traag is en ik zo snel. Misschien heb ik dat deel van HB dan wel :P
  woensdag 19 maart 2025 @ 10:36:20 #84
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217103151
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 09:45 schreef MaJo het volgende:

[..]
Dar is een goed punt :Y
[..]
Ik ben zelf niet HB maar ik herken wel de snelheid van zo'n test. Bij eindexamens en tentamens was ik altijd veel eerder klaar dan de rest. Soms zelfs nog voordat je op mocht staan _O- Ik heb dat altijd zo raar gevonden, dat iedereen zo traag is en ik zo snel. Misschien heb ik dat deel van HB dan wel :P
Herkenbaar. Eindexamens en tentamens waar je drie uur voor hebt in 25 minuten klaar en dat je dan nog niet weg mag, omdat er nog mensen max een half uur te laat mogen binnenkomen :-D

Mijn jongste is nu twee halve dagen en een hele dag naar school geweest en de juf signaleerde nu al dat hij rap kan denken. Ben benieuwd...
pi_217103229
Ben je dan niet gewoon zelf wel hb? Ik hoor dat zo vaak, dat ouders heel verbaasd zijn dat hun kind hb is, want ze zijn het zelf niet. En vervolgens blijkt uit alles wat ze zeggen dat ze het wel zijn ;)
pi_217103259
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 09:45 schreef MaJo het volgende:

[..]

Erg herkenbaar. Maar ik twijfelde altijd aan mijzelf waarom ik zo snel klaar was. Ging alle vragen dan nogmaals af om te checken of ik iets had gemist.
pi_217103301
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 10:36 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Herkenbaar. Eindexamens en tentamens waar je drie uur voor hebt in 25 minuten klaar en dat je dan nog niet weg mag, omdat er nog mensen max een half uur te laat mogen binnenkomen :-D

Mijn jongste is nu twee halve dagen en een hele dag naar school geweest en de juf signaleerde nu al dat hij rap kan denken. Ben benieuwd...
En dat je denkt: "dit kan niet zo makkelijk zijn, ik heb het vast slecht gemaakt"

Bij M. wordt nog steeds tweederde van zijn oefenopgaven weggestreept omdat hij het niet bij kan houden. "Juf, ik kan dat niet ik raak afgeleid!"

En dan toetsen in de helft van de tijd maken. :')
  Moderator woensdag 19 maart 2025 @ 11:09:04 #88
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_217103469
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 10:44 schreef SaskiaR het volgende:
Ben je dan niet gewoon zelf wel hb? Ik hoor dat zo vaak, dat ouders heel verbaasd zijn dat hun kind hb is, want ze zijn het zelf niet. En vervolgens blijkt uit alles wat ze zeggen dat ze het wel zijn ;)
Mja ik weet het niet, denk het gewoon niet :D Ik kan makkelijk leren en weet best veel dingen, maar ik kan het ook heel makkelijk weer vergeten allemaal. Er zijn ook bepaalde gebieden waar ik echt niks van bak, zoals scheikunde en natuurkunde en dergelijken. Maar misschien klopt mijn beeld van HB ook niet helemaal. Ik denk dat ik best slim ben, maar niet uitzonderlijk :)

quote:
1s.gif Op woensdag 19 maart 2025 10:48 schreef arvensis het volgende:

[..]
Erg herkenbaar. Maar ik twijfelde altijd aan mijzelf waarom ik zo snel klaar was. Ging alle vragen dan nogmaals af om te checken of ik iets had gemist.
Yup :Y Of ik schreef al mijn antwoorden nog eens opnieuw op, zodat het netter was en geen zinnen met eventuele krassen erin _O-

quote:
1s.gif Op woensdag 19 maart 2025 10:52 schreef Cygne het volgende:

[..]
En dat je denkt: "dit kan niet zo makkelijk zijn, ik heb het vast slecht gemaakt"

Bij M. wordt nog steeds tweederde van zijn oefenopgaven weggestreept omdat hij het niet bij kan houden. "Juf, ik kan dat niet ik raak afgeleid!"

En dan toetsen in de helft van de tijd maken. :')
Ook herkenbaar. Sowieso het ADD aspect :Y
pi_217103686
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 11:09 schreef MaJo het volgende:

[..]
Mja ik weet het niet, denk het gewoon niet :D Ik kan makkelijk leren en weet best veel dingen, maar ik kan het ook heel makkelijk weer vergeten allemaal. Er zijn ook bepaalde gebieden waar ik echt niks van bak, zoals scheikunde en natuurkunde en dergelijken. Maar misschien klopt mijn beeld van HB ook niet helemaal. Ik denk dat ik best slim ben, maar niet uitzonderlijk :)
[..]
Yup :Y Of ik schreef al mijn antwoorden nog eens opnieuw op, zodat het netter was en geen zinnen met eventuele krassen erin _O-
[..]
Ook herkenbaar. Sowieso het ADD aspect :Y
Ja echt op alles +1. als het me niet boeit komt het niet binnen. Ik denk dat ik op een iq-test ook slecht zou scoren. Ik begrijp die logica gewoon niet.

Sprak ooit iemand met dezelfde diagnoses als ik (ass+add) 2 universitaire masters afgerond, ook relevante functie daarin. Maar met de iq-test scoorde ze lvb. Dat ze wel deze scholing had afgerond en ok functioneerde was te verklaren door aangeleerd gedrag.
pi_217105139
quote:
1s.gif Op woensdag 19 maart 2025 11:20 schreef Cygne het volgende:

[..]
Ja echt op alles +1. als het me niet boeit komt het niet binnen. Ik denk dat ik op een iq-test ook slecht zou scoren. Ik begrijp die logica gewoon niet.

Sprak ooit iemand met dezelfde diagnoses als ik (ass+add) 2 universitaire masters afgerond, ook relevante functie daarin. Maar met de iq-test scoorde ze lvb. Dat ze wel deze scholing had afgerond en ok functioneerde was te verklaren door aangeleerd gedrag.
Dat slaat natuurlijk nergens op, met aangeleerd gedrag kan iemand met een lvb echt geen master afronden...
pi_217105143
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 11:09 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ik ben ook alleen maar goed in talen, geschiedenis enz. En ik onthou ook niet alles wat ik leer. Maar de IQ-test zegt toch echt dat ik hb ben.
pi_217105577
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 13:40 schreef SaskiaR het volgende:

[..]
Dat slaat natuurlijk nergens op, met aangeleerd gedrag kan iemand met een lvb echt geen master afronden...
Nee, lijkt me ook niet. Dan heb je ook de capaciteit niet om dat aan te leren.
pi_217105707
quote:
1s.gif Op woensdag 19 maart 2025 08:11 schreef arvensis het volgende:

Hier ook veel plezier tijdens het maken van de test. Heeft 3 x 10 min. gedaan over de vragen en 1,5 uur gespeeld met de psycholoog die hem afnam. :+

@:silliegirl is hij getest door iemand die gespecialiseerd is in hb?
Hij is destiids door een multidisciplinair team gezien. Naast IQ onderzoek ook neuropsychologisch onderzoek, motorisch onderzoek, logopedisch onderzoek, eeg gemaakt, onderzoek door kinderneuroloog… ze hebben niet de expertise HB, maar ergens mag je met zo’n heel team toch wel hopen dat ze weten wat ze doen.. Maar dat bleek niet helemaal zo te zijn…

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.

Verder herkenbaar, ik ben ook door alle scholing en opleidingen heengefietst, kan me mega vastbiiten in dingen die mijn interesse hebben en daar ver
in komen, maar alles met wiskunde haak ik in af.
Mijn oudste is daarin het tegenovergestelde, geef hem iets met cijfers en hij lost alles op. Ik kan hem
met regelmaat niet volgen, of moet op een rekenmachine zijn antwoorden narekenen.. :N
pi_217106153
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 15:05 schreef silliegirl het volgende:

[..]
Hij is destiids door een multidisciplinair team gezien. Naast IQ onderzoek ook neuropsychologisch onderzoek, motorisch onderzoek, logopedisch onderzoek, eeg gemaakt, onderzoek door kinderneuroloog… ze hebben niet de expertise HB, maar ergens mag je met zo’n heel team toch wel hopen dat ze weten wat ze doen.. Maar dat bleek niet helemaal zo te zijn…

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.

Verder herkenbaar, ik ben ook door alle scholing en opleidingen heengefietst, kan me mega vastbiiten in dingen die mijn interesse hebben en daar ver
Mijn oudste is daarin het tegenovergestelde, geef hem iets met cijfers en hij lost alles op. Ik kan hem
met regelmaat niet volgen, of moet op een rekenmachine zijn antwoorden narekenen.. :N
Oef, ik snap dat dat vertrouwen dan wel weg is.
  Moderator woensdag 19 maart 2025 @ 16:21:55 #95
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_217106564
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 13:41 schreef SaskiaR het volgende:

[..]
Ik ben ook alleen maar goed in talen, geschiedenis enz. En ik onthou ook niet alles wat ik leer. Maar de IQ-test zegt toch echt dat ik hb ben.
Interessant :) Ik dacht altijd dat je als HB een enorme spons bent voor alles.

Een voorbeeld waarom ik denk niet HB te zijn: op de HAVO en het HBO kwam ik super makkelijk mee. Ik las 1x de stof en ik wist alles. Op het vwo en de universiteit was dat absoluut niet het geval. Ik moest opeens super hard studeren en haalde alles net aan. Ik kon het niveau aan maar moest er wel veel harder mijn best voor doen.

Wat ik altijd apart vind bij mij is dat er bepaalde dingen zijn die ik simpelweg niet onthoud. Je kunt me 10x vertellen welke eilanden bij de Canarische Eilanden horen en welke bij de Balearen maar ik onthoud het simpelweg niet. Maar bijvoorbeeld het Molotov-Ribbentrop pact waar ik over leerde op mijn 14e heb ik wel altijd onthouden. Ik snap gewoon niet hoe dat werkt in mijn hoofd _O-
  woensdag 19 maart 2025 @ 16:57:04 #96
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_217107215
Ik ben denk ik niet HB, F ook niet, maar we komen allebei, op verschillende vlakken in de buurt.
Zo kan ik plattengronden altijd heel snel doorgronden en had op mijn werk vaak supersnel door hoe een congresfaciliteit in elkaar stak, soms ging ik daarin rapper dan de medewerkers. Zo ook met bijvoorbeeld in een metro even de route uitstippelen. Ik sta al op het perron als mijn medereizigers nog aan het bekijken zijn waar we staan. ;)
F is weer heel rap met databases etc.
Daarnaast is zijn beste vriend wel HB en is de zoon van mijn beste vriendinnetje ook UHB en zo zijn er meer mensen in onze omgeving.
Onder de meeste perenbomen liggen uiteindelijk geen appels. Dus het komt ergens vandaan en dan is het een soort van gunstige of ongunstige genenmix. ;) (Ongunstig om dat in ons geval dat HB-stuk echt wel heel veel gedoe en verdriet heeft opgeleverd.)

Van onze oudste zeiden ze op de kleuterschool ook na een maand: nou... ik weet niet of we die wel 2,5 jaar in de kleuterklas kunnen houden. (eind december jarig) maar die nivelleerde zelf totaal naar de rest van de groep en liep daarna keurig met iedereen mee en zit nu op het VWO en is daar verder geen hoogvlieger maar doet het prima.
Hij kwam op een IQ test rond de 120 uit, met een niet-harmonieus profiel.

Terwijl de jongste dus op 142 uit kwam met een compleet harmonieus profiel.

Ikzelf heb 2 en 4 havo gedoubleerd, niet omdat ik het niet kon hoor, maar echt ALLES was leuker en interessanter dan school. :+ Echt nul motivatie. Terwijl ik het HBO weer fluitend deed en de uitvaartopleiding al helemaal, want dat was nou eenmaal wel interessant...
pi_217107357
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 15:05 schreef silliegirl het volgende:

Herkenbaar, maar alleen wiskunde B ging me niet goed af dan, wiskunde A wel. Talen was wat ik niet zo goed kon, inclusief latijn. Voor een tentamen wisten we dat een flink deel van het tentamen het vertalen van een tekst zou zijn, en die tekst hadden we al in de klas vertaald. Dus 30 kantjes tekst uit mijn hoofd geleerd, en tijdens het tentamen de gegeven tekst perfect vertaald uit mijn hoofd opgeschreven (moest wel corrigeren, want was een paar zinnen te ver doorgegaan).
pi_217107366
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 16:21 schreef MaJo het volgende:

[..]
Interessant :) Ik dacht altijd dat je als HB een enorme spons bent voor alles.

Een voorbeeld waarom ik denk niet HB te zijn: op de HAVO en het HBO kwam ik super makkelijk mee. Ik las 1x de stof en ik wist alles. Op het vwo en de universiteit was dat absoluut niet het geval. Ik moest opeens super hard studeren en haalde alles net aan. Ik kon het niveau aan maar moest er wel veel harder mijn best voor doen.

Wat ik altijd apart vind bij mij is dat er bepaalde dingen zijn die ik simpelweg niet onthoud. Je kunt me 10x vertellen welke eilanden bij de Canarische Eilanden horen en welke bij de Balearen maar ik onthoud het simpelweg niet. Maar bijvoorbeeld het Molotov-Ribbentrop pact waar ik over leerde op mijn 14e heb ik wel altijd onthouden. Ik snap gewoon niet hoe dat werkt in mijn hoofd _O-
Nee hoor, elke HB'er heeft zijn eigen kwaliteiten :)

Je ziet bij HB'ers heel vaak wat jij beschrijft: op school/hbo gaat alles vanzelf, maar op de universiteit wordt iets heel anders gevraagd (inzicht in plaats van reproduceren van kennis). Omdat altijd alles vanzelf gegaan is, heeft een HB'er nooit 'leren leren' en dan moeten ze ineens heel hard werken. Vaak komt dat punt al eerder, bijv. de basisschool gaat vanzelf en de middelbare ineens niet meer. Hoe hoger je IQ, hoe later die omslag komt, vermoed ik.
pi_217109210
Maar ool andersom, in mijn ervaring. Mijn kind heeft de schurft aan kennis, die kent nog steeds maar nauwelijks het alfabet, heeft de tafels niet volledig geautomatiseerd. Wiskunde gaat allemaal op inzicht en begrip van hoe getallen werken. Frans frustreert hem mateloos want hij heeft er (nog) geen gevoel voor en woordjes stampen vindt hij zo nutteloos. Latijn daarentegen doorziet hij en dat gaat dan weer prima, gewoon op begrip hoe een taal werkt.

Het heeft echt lang geduurd voordat hij van wilde aannemen dat slim zijn niet betekent dat je alles wéét maar dat het je een voorsprong geeft in hoe snel je dingen te weten komt. Dat het feit dat je bepaalde dingen in je geheugen moet stampen niet betekent dat je dus dom bent. Was wel een mooi kwartje om te zien vallen
pi_217109268
Ik ben nooit getest, maar ik ben ook door m’n vwo en hbo gefietst. Op de universiteit moest ik inderdaad wel meer moeite doen, maar dat ging me ook prima af. Ik kan vooral goed ‘leren’ en reproduceren inderdaad, ik denk dat ik schriftelijk ook erg sterk ben. Inzicht heb ik wisselend, ligt eraan welk onderwerp / vak. :D Voor mijn werk moet ik vaak klinisch redeneren en daar ben ik wel dol op, dat puzzeltje leggen qua taal/spraak/communicatie en daar dan samen met een gedragsdeskundige een mooi totaalbeeld van maken.
Ik weet oprecht niet of ik HB ben. Zou best eens een onderzoek willen naar zoiets, maar ik loop eigenlijk nergens tegenaan. Soms merk ik wel dat andere mensen mijn gedachten en/of redeneringen niet goed kunnen volgen. Maar verder gaat het op werk en sociaal allemaal prima.

Mijn dochter is ruim 3,5 jaar oud dus en ik zie bij haar veel kenmerken van een ontwikkelingsvoorsprong en ook een heel aantal zijnskenmerken. Op de psz en bij de gastouder is ze ook ‘gesignaleerd’, maar ze is zo sociaal en mengt zich prima in een groep. Ze laat individueel wel gedrag zien waar de pm’ers oog voor hebben, anders dan veel andere driejarigen. Ik ben heel benieuwd straks op de basisschool.
  woensdag 19 maart 2025 @ 20:27:35 #101
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217110101
Ik herken dat andersom. Ik kan (en wil) echt geen dingen uit m’n hoofd leren. Op inzicht haalde ik alles, maar echt geleerd of gestudeerd heb ik nooit. Met uitleg op college en dan een keer oefenen met statistiek berekeningen en verder logisch nadenken heb ik m’n gymnasium en later MSc gehaald zonder problemen.

Inzicht heeft mij gered, als ik het van motivatie of leren had moeten hebben, had ik niks gehaald.

En ja, hb hier.
pi_217110242
Ik heb door de diagnostiek bij mijn kind wel geleerd dat ik zelf (ook) een enorm top down leren ben. Geef me alsjeblieft regels en feiten en dan kan ik van daaruit verder. Dan kan ik ook prima dingen stampen en onthouden. Zo kan ik alle Duitse grammaticaregels nog oplepelen, naamvallen, vervoegingen etc. Gewoon omdat het in mijn hoofd logisch is. Ik was goed in zowel talen als exact, want regelmaat. Met zaakvakken kon ik niets want daarin ontbrak de structuur.

In de loop der jaren heb ik zelf wel geleerd die aan te brengen. Superhandig in mijn werk en ik kan bijvoorbeeld ook snel teksten schrijven als ik weet waar ik heen wil. In mijn managementtaken kom ik niet vooruit als ik niet overzie hoe de situatie in elkaar zit. Ik heb wel geleerd om te omarmen dat ik nu eenmaal zo denk (en op te koop toe te nemen dat mijn vrouw me regelmatig uitlacht als ik gefrustreerd ben omdat ik het niet snap :') )

Geen idee trouwens van m'n IQ, gaan we ook niet meer achter komen :P

[ Bericht 8% gewijzigd door Clubsoda op 19-03-2025 20:48:23 ]
pi_217110298
Ik ben zelf uhb getest. Heb sinds een paar maanden een nieuwe baan waarbij ik mijn brein mag inzetten. Ik word daar zo vrolijk van! Het is voor het eerst dat ik voel dat ik “aan sta”. Ik mag de hele dag nadenken, puzzels oplossen, dingen uitzoeken… het is geweldig! Ik krijg er ook echt energie van.
pi_217110667
quote:
1s.gif Op woensdag 19 maart 2025 20:43 schreef Clubsoda het volgende:
Ik heb door de diagnostiek bij mijn kind wel geleerd dat ik zelf (ook) een enorm top down leren ben. Geef me alsjeblieft regels en feiten en dan kan ik van daaruit verder. Dan kan ik ook prima dingen stampen en onthouden. Zo kan ik alle Duitse grammaticaregels nog oplepelen, naamvallen, vervoegingen etc. Gewoon omdat het in mijn hoofd logisch is. Ik was goed in zowel talen als exact, want regelmaat. Met zaakvakken kon ik niets want daarin ontbrak de structuur.

In de loop der jaren heb ik zelf wel geleerd die aan te brengen. Superhandig in mijn werk en ik kan bijvoorbeeld ook snel teksten schrijven als ik weet waar ik heen wil. In mijn managementtaken kom ik niet vooruit als ik niet overzie hoe de situatie in elkaar zit. Ik heb wel geleerd om te omarmen dat ik nu eenmaal zo denk (en op te koop toe te nemen dat mijn vrouw me regelmatig uitlacht als ik gefrustreerd ben omdat ik het niet snap :') )

Geen idee trouwens van m'n IQ, gaan we ook niet meer achter komen :P
Ja, dit herken ik ook wel. Als het me duidelijk is in welk kader ik mag werken, dan ga ik ook als de brandweer. Maar ik denk dan vaak ook weer aan dingen waar andere mensen totaal niet over nagedacht hebben. Soms heel wenselijk, want anderen zeggen dan ‘oh, wat fijn dat jij dat onthouden / scherp hebt, want anders was het bij niemand (meer) bekend’, en soms frustreert het anderen, omdat het er totaal niet toe doet. :D Ik heb ook een heel goed geheugen voor verschillende ‘nutteloze’ zaken. Mijn dochter is nu dus precies zo, die weet letterlijk nog welke kleur de glijbaan had in het restaurant waar we in april 2024 gingen eten met oma. Dat soort dingen. En ze heeft altijd gelijk. Mijn man wordt helemaal gek van ons.
pi_217110924
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 20:51 schreef MevrouwCactus het volgende:
Ik ben zelf uhb getest. Heb sinds een paar maanden een nieuwe baan waarbij ik mijn brein mag inzetten. Ik word daar zo vrolijk van! Het is voor het eerst dat ik voel dat ik “aan sta”. Ik mag de hele dag nadenken, puzzels oplossen, dingen uitzoeken… het is geweldig! Ik krijg er ook echt energie van.
Mag ik vragen wat voor soort baan dit is? Want het klinkt als dingen die ik ook graag zou doen maar in mijn huidige baan niet vind.

Tevens hoi :W ik lees hier ook mee.
Geen hb kind, wel interessant onderwerp. En ik herken ook wel redelijk wat, zowel van problemen waar jullie kinderen tegenaan lopen van mijn broertje, als van de recente posts over jullie zelf.

Mijn broertje is in groep 3 getest en bleek hoogbegaafd. Hij is toen met kerst doorgezet naar groep 4, bij mij in de klas. Ik ben in groep 4 toen ook getest, daar kwam een IQ net onder 130 uit. Tijdens mijn onderzoeksstage in master heeft een collega een verkorte WAIS (als ik me goed herinner woordenschat, overeenkomsten, blokpatronen en figuur samenstellen) bij me afgenomen als stap in voorbereiding op hem zelf kunnen gaan afnemen. Daar scoorde ik toen met hun scoring omzet methode een TIQ van 145. Die neem ik wel met een korreltje zout, want ik nam toen al een tijdje de WISC af bij kinderen, en uiteraard zijn de vragen niet hetzelfde maar ik had dus wel meer kennis over hoe bv scoring van overeenkomsten werkt dan je normaal gesproken hebt. Mijn broertje en ik zijn ook duidelijk wel echt anders, al weet ik natuurlijk niet of dat verschil komt door wel/niet hb of gewoon persoonlijkheid bv ook (en zijn sterke kant is performaal, ik ben juist verbaal erg sterk, dus dat is ook al anders). Van mijn vader weet ik vrij zeker dat hij ook hb is, en uhb acht ik ook vrij reëel.

Ik ben zonder grote problemen qua prestaties door basisschool en middelbare school gegaan (maar ook niet per se met waanzinnig hoge cijfers, twee zevens en verder achten geloof ik op mn eindlijst) en bij mijn studie ging alles uitstekend. Uiteindelijk bachelor afgestudeerd met 3.5 jaar aan punten in 3 jaar en een extra onderzoek voor de lol, met oa 5x een 9.5 en 5x een 9.0 op mn lijst. Daarna master met iets minder achterlijk hoge cijfers maar nog steeds gewoon goed gemiddelde. Daarna gepromoveerd, en sindsdien al een aantal jaar in de academie aan het werk. Ik heb vanaf mijn 18e angststoornissen gehad die altijd veel ruimte in mijn hoofd innamen, maar sinds mijn recentste therapie 1.5 jaar geleden is gestart zijn mijn angsten deels weg en deels sterk verminderd. Daardoor heb ik ook weer meer ruimte voor andere dingen. Heel fijn natuurlijk, maar.. ik loop er nu wel tegenaan dat ik me eigenlijk best wel verveel op mijn werk. Ik vind het opzich wel leuk, en ik ben goed in studenten begeleiden en haal daar ook wel voldoening uit, maar ik vind er naar mijn gevoel nauwelijks intellectuele uitdaging. Ik heb een collega waarmee het vanaf moment 1 enorm klikt, zowel werk inhoudelijk als persoonlijk, en ik weet vrij zeker dat zij hb is. Zij is eigenlijk de grootste reden van mijn werkplezier. Het werk zelf vraagt wel veel, maar vooral door veel taken, niet door inhoudelijk uitdagende taken. Het lastige is dat ik ook niet zo goed weet hoe/waar ik dat meer in zou kunnen vinden. Bv wel in een baan waar ik mensen kan helpen, maar waar meer dat puzzel element in zit? Bv zoiets als wat @Clubsoda doet? Of zit het hem in het 'niveau' - ik help nu studenten vooruit, op individueel niveau, maar misschien dat op wat meer overkoepelend niveau dingen doen me beter past? Op strategisch niveau over beleid nadenken en nieuw beleid maken, bijdragen aan oplossingen voor maatschappelijke problemen, dat soort dingen? Want impact hebben vind ik wel heel belangrijk, alleen dus het liefst wel met iets waar ik zelf ook eens echt voor aan de bak moet, intellectueel gezien. Ik heb dus vooral geconstateerd dat ik op dit moment wat mis in mijn werk, maar heb nog helemaal niet echt een idee hoe ik daar wat aan zou kunnen doen.

Mochten anderen het herkenbaar vinden en/of suggesties hebben, hoor ik ze ook heel graag! En als het hier niet past want natuurlijk niet strikt binnen t onderwerp hier, is een dm/pm als antwoord ook prima hoor mwCactus!

En sorry voor de lange post :+

[ Bericht 1% gewijzigd door vlindertje89 op 19-03-2025 22:52:20 ]
pi_217111288
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 20:27 schreef Tink89 het volgende:
Ik herken dat andersom. Ik kan (en wil) echt geen dingen uit m’n hoofd leren. Op inzicht haalde ik alles, maar echt geleerd of gestudeerd heb ik nooit. Met uitleg op college en dan een keer oefenen met statistiek berekeningen en verder logisch nadenken heb ik m’n gymnasium en later MSc gehaald zonder problemen.

Inzicht heeft mij gered, als ik het van motivatie of leren had moeten hebben, had ik niks gehaald.

En ja, hb hier.
Same, alleen dus dat latijn, dat moest ik stampen. Verder op uni eigenlijk nooit aantekeningen gemaakt op 1 statistiek-vak bij phd na (phd in de VS, dus met flink wat vakken), maar makkelijk door 2 master's en phd heengefietst eigenlijk, zelfs tweede jaar uni geloof ik bij 3 colleges geweest in totaal, waarvan ik er bij 1 na de pauze ben vertrokken, en dat jaar meer punten gehaald dan er in het schema stonden (in paar extra vakken examens gedaan). Derde jaar uni was wel minder, omdat ik toen echt teveel met andere dingen bezig was, en ook werkstukken enzo niet meer inleverde, toen jaartje ertussenuit geweest, weer gemotiveerd geraakt en er een 2e studie bij gaan doen. Redelijk wat vakken op inzicht en kennis die ik elders opgedaan had. Wel eens blanco examens ingegaan en gehaald (niet met gigantisch hoge cijfers, maar wel gehaald, een definitie geven is lastig als je het collegedictaat niet hebt gelezen, maar dan kun je nog wel de onderliggende processen begrijpen).
PhD was een traject van 4 jaar met vakken volgen, en ik werkte er 20u/week bij als Teaching Assistant. PhD in net iets meer dan 2,5 jaar afgerond uiteindelijk.
Verschillende vriendinnen gehad die gefrustreerd werden hoe weinig moeite ik er in leek te steken volgens hun (was bij de MSc's ook wel zo eigenlijk).
Nooit getest, en na aanpassingen op kleuterschool, waar mijn moeder zich hard voor had gemaakt, weinig problemen gehad (op wat uitbarstingen op basisschool na). Ik had het geluk dat mijn moeder bij de kinderbescherming werkte toen ik nog op de kleuterschool zat, en de school kon overtuigen dat de problemen die ik vertoonde niet kwamen doordat ik een probleemkind was, maar omdat ik me verveelde, en ze me dus meer werk moesten geven. Dat, en een andere juf, hielp heel erg. Op middelbare school zat ik tussen allerlei kinderen die het een stuk beter deden dan ik op school, en veel daarvan zijn nu ook aardig succesvol (eigen investment fund opgezet, beurshandelaren opgeleid, professoren, directeuren, artsen, partners in grote kantoren etc), dus ik stak er echt niet bovenuit daar.

Wat ik me wel afvraag. HB is deels erfelijk, dat is duidelijk. Maar je leest hier regelmatig dat kinderen een voorsprong hebben op iets. In hoeverre kan zo'n voorsprong beinvloedt zijn door hoe de ouders een kind opvoeden? Ik kan me voorstellen dat een kind wat dagelijks stimulansen krijgt om zich te ontwikkelen beter ontwikkelt dan een kind dat dat niet krijgt. Of dat een kind wat bijvoorbeeld veel meer stimulans krijgt om te rekenen, omdat dat in het begin een keertje goed ging en men daarna in een vicieuze circkel kwam van het gaat goed > kind vindt het leukt > ouder stimuleert het meer > het kind doet het beter > kind vindt het leuker > ouder stimuleert het meer.
Op zo'n manier kan een kind ook een (tijdelijke) voorsprong op een, of een paar, vlakken hebben, en slim lijken, maar dat het meer komt doordat het meer geoefend heeft. Wordt zo'n kind ook wel eens voor HB aangezien? Het lijkt me dat een HB test daar dan duidelijkheid in verschaft? Kan me ook voorstellen dat ouders het dan wel eens niet eens zijn met een test-uitslag, maar daar komen ze dan hopelijk later achter dat ze verkeerd zitten.
pi_217111723
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 22:23 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Maar je leest hier regelmatig dat kinderen een voorsprong hebben op iets. In hoeverre kan zo'n voorsprong beinvloedt zijn door hoe de ouders een kind opvoeden?
Je hoort best wel eens dat kinderen van (kleuter)juffen met een voorsprong op school komen, gewoon omdat er thuis standaard veel aandacht voor de kennis en vaardigheden van groep 1 niveau is. Bijv kleurenkennis, tellen, schaar hantering. Dat trekt daarna dan vaak weer bij.

Je kunt elk kind stimuleren natuurlijk, maar als een kind ergens niet aan toe is, zal het niet beklijven.
pi_217112158
quote:
1s.gif Op woensdag 19 maart 2025 23:07 schreef Hupje het volgende:

[..]
Je hoort best wel eens dat kinderen van (kleuter)juffen met een voorsprong op school komen, gewoon omdat er thuis standaard veel aandacht voor de kennis en vaardigheden van groep 1 niveau is. Bijv kleurenkennis, tellen, schaar hantering. Dat trekt daarna dan vaak weer bij.

Je kunt elk kind stimuleren natuurlijk, maar als een kind ergens niet aan toe is, zal het niet beklijven.
En dat geldt denk ik voor alle professionals die met kinderen werken. Ik ben dan geen leerkracht, maar logopedist. En ja, ik durf te zeggen dat mijn dochter qua spraak-/taalontwikkeling altijd al goed voor op het lijntje heeft gelopen. Je bent er toch op een andere manier mee bezig (deels bewust, maar deels ook omdat het zo in je systeem zit) dan een aantal andere ouders. Maar inderdaad, ik verwacht niet dat ze straks nog een hele grote voorsprong heeft t.o.v. klasgenootjes. Misschien wel op het gebied van haar (actieve) woordenschat, maar qua zinsbouw en pragmatische vaardigheden zal het wel sneller levelen.
pi_217112518
Ik heb 2 kinderen opgevoed. Maar de ene is echt hb, de andere een doorsnee vwo-er. Het brein van mijn hb-er lijkt gewoon meer draadjes te hebben om complexer te denken, meer input ruimte (is een spons met weetjes. De andere moet stampen). Alle dingen ontwikkeling begon ook eerder, motorisch, verbaal etc.

En ja, we leren ze meer dan gemiddeld op IT/arduino/programmeer gebied dan doorsnee kinderen. En toch lijkt de niet hb-er dat net zo goed op te pakken, misschien wel meer. De hb-er haakt eerder af als het te moeilijk wordt, haakt ook eerder af als er een saai stukje gedaan moet worden. Oudste heeft meer doorzettingsvermogen om die struikelpunten voorbij te komen.

Die schoolse dingen hebben we thuis proberen te ontwijken thuis, waar kon. Ook geen Squla ofzo. Na school deden we juist die andere dingen zoals programmeren, knutselen, etc
In ieder geval niet teveel vooruit lopend op schoolse dingen. Wel als ze op school met een letter bezig waren daar thuis ook mee spelen. Of hem zelf bieb boeken laten uitzoeken ipv wat hij op school moet.

Maar als je amper 6 jarige een pc spel speelt waren hij een ratio moet uitrekenen en mij het antwoord vraagt: "5/6e van 0,75" en hij geeft zelf het antwoord eerder dan mij, dan kijk je toch wel even op :D
pi_217113046
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 22:23 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Wat ik me wel afvraag. HB is deels erfelijk, dat is duidelijk. Maar je leest hier regelmatig dat kinderen een voorsprong hebben op iets. In hoeverre kan zo'n voorsprong beinvloedt zijn door hoe de ouders een kind opvoeden? Ik kan me voorstellen dat een kind wat dagelijks stimulansen krijgt om zich te ontwikkelen beter ontwikkelt dan een kind dat dat niet krijgt.
Het welbekende nurture versus nature vraagstuk! :D

Dat vond ik dus ook heel interessant toen ik zag hoe de puzzle skills van onze 21-maanden oude kindje zich ontwikkelden: zodra wij in de gaten kregen dat hij dit leuk vond om te doen, hebben we dit heel vaak samen met hem gedaan. Zodra een puzzle te makkelijk werd, vervingen wij deze door een puzzle met meer stukjes, waardoor hij in een periode van 3 maanden geleerd heeft om zelfstandig puzzles van 60 stukjes te maken.

Aan de ene kant hebben wij hem dus gestimuleerd in zijn interesses - dit deel lijkt dus sterk op ‘nurture’.

Waar wij echter geen invloed op hebben gehad, is zijn concentratie vermogen. Hij kan zich op een puzzle concentreren totdat ie af is. Dit is denk ik wel een stukje ‘nature’

We kennen genoeg kindjes die net zo oud zijn als onze kleine, van wie de ouders zeggen dat hoewel ze het vaak genoeg geprobeerd hebben/proberen, het niet lukt om met hun kindjes te puzzelen of om boekjes voor te lezen, omdat ze niet stil willen blijven zitten.

Maar misschien dat de vraag nurture/nature ook een beetje een indicator is voor het verschil tussen (hoog)intelligentie en hoogbegaafd. Een intelligent persoon kan met genoeg stimulans en begeleiding in lineaire stappen tot een bepaalde prestatie komen (nurture) (bottom-up denken). Een hoogbegaafd iemand kan hetzelfde presteren, maar zelfstandig op een ‘niet-lineaire’ manier tot zo’n prestatie (inzicht)(top down denken) komen, dit is dan misschien weer zo’n stukje nature.

[ Bericht 0% gewijzigd door margaretha_01 op 20-03-2025 12:01:34 ]
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
pi_217113398
Wij stimuleren ons kind ook wel veel; als klein kind met veel voorlezen en veel uitjes, nu (9 jaar) met allerlei muziek- en sportclubjes en nog steeds veel voorlezen. Maar het wel dingen die ze zelf leuk vindt; je kan je kind niet pushen om ergens heel goed in te worden waar ze echt geen talent voor hebben. Het is echter niet zo dat ze thuis ook veel schoolse werkjes doet; die kinderen zijn er ook zeker, maar zo is zij niet.

Net als bij mij, ligt het talent van mijn dochter niet echt bij rekenen. Zoiets als wat Deepfreeze beschrijft, hebben wij allebei niet. Ikzelf had met heel veel werk wel een 9 op mijn vwo voor wiskunde A, maar er waren ook mensen die helemaal niks deden en dan een 10 haalden voor wiskunde A, B en natuurkunde. Jaloers dat ik was :D
Dochter idem, voor haar is rekenen een klusje, want het automatiseren van tafels en rekenstrategieën is matig (dat zie je ook vaak wel bij hb'ers), dus bij iedere som moet ze bedenken hoe die ook weer moest en dan alles stap voor stap uitrekenen. Duurt eindeloos...

Een ander aspect van HB volgens het Renzulli-model is trouwens creatief denken, hoe ziet dat er bij jullie uit? Bij mij is het meer snel verbanden zien, snel veel informatie kunnen overzien enz. Bij dochter zit het meer in echt creatieve dingen, zoals originele verhalen bedenken, heel creatieve tekeningen maken, originele woordgrappen bedenken, terwijl ik dat eigenlijk helemaal niet heb.
pi_217113878
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 08:58 schreef SaskiaR het volgende:
Een ander aspect van HB volgens het Renzulli-model is trouwens creatief denken, hoe ziet dat er bij jullie uit? Bij mij is het meer snel verbanden zien, snel veel informatie kunnen overzien enz. Bij dochter zit het meer in echt creatieve dingen, zoals originele verhalen bedenken, heel creatieve tekeningen maken, originele woordgrappen bedenken, terwijl ik dat eigenlijk helemaal niet heb.
D is ook van de taalgrappen, fantasieverhalen etc. Tekenen lukt niet zo, omdat de motoriek niet laat zien wat je in je hoofd hebt. Maar het sterkst is hij creatief in verbanden zien, door kunnen redeneren, oplossingen verzinnen.

Dat creatieve is trouwens een drama zodra het door een opdracht beperkt wordt. Hij kan prima rijmen, verhalen bedenken etc. Maar als het voor school moet lukt het niet meer.

D is denk ik wel vooral een beta. Het logisch denken was ook veruit de beste op zijn IQ test (155 ofzo). Maar taal en zaakvakken gaan hem ook gemakkelijk af. De info vliegt zijn hoofd in, dus dan is rijtjes leren niet zo'n punt. Alleen de interesse ligt niet op dat gebied, dus het is wel een moetje. in praktijk heeft hij op bijna alle vakken tussen de 6&8, want waarom meer doen als je zonder huiswerk maken en een beetje opletten in de klas school doorkomt :P
  donderdag 20 maart 2025 @ 11:05:40 #113
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217114757
Mijn dochter is vooral creatief in de zin van spelletjes bedenken, fantasiespel, verhalen vertellen etc. Ze tekent graag, maar raakt idd gefrustreerd omdat ze niet zo mooi op papier krijgt als wat ze in haar hoofd ziet.

Mijn jongste is nu 2 dagen 4 en doet ook heel graag fantasiespelletjes en maakt de prachtigste bouwwerken met blokken enz. Maar 'gewoon' met dino's en paw patrol spelen vindtie ook helemaal prima.

Wat nature vs nurture betreft: mijn oudste wil niet puzzelen. Als ik haar een puzzel geef, haakt ze snel af, zet ze niet door. Ze kiest voor te makkelijke puzzels en weet wel strategieën om een moeilijke puzzel te maken, maar heeft gewoon geen zin om ze te doen. Ze heeft wel een verrijkingsbak op school en is momenteel helemaal into de ruimte en de maancycli etc. en leest boeken van de zoete zusjes enzo.

De jongste vindt puzzelen wél leuk en gaat dan ook als een speer op dit vlak. Die vindt daarentegen letters helemaal niet interessant, kan z'n naam niet schrijven en zegt gewoon 'doet de juf wel voor mij'. Maar vraag hem een brug te bouwen waar 10 auto's op kunnen en dan bokstie dat voor elkaar.

En ze worden allebei elke dag voorgelezen, we doen spelletjes (stratego met mijn zesjarige O+ O+ en stratego junio van Joris en de Draak met de jongste O+ O+ ), bekijken bijv. met loepjes beestjes in het bos, benoemen langs welke bomen we lopen, kijken naar sterren en planeten (twee weken geleden kon je Mars, Venus en Jupiter met het blote oog zien O+ ), hebben we een telescoop enzovoorts. Maar dat is een mix van 'wij bieden aan' en wat er vanuit de kinderen komt die dan roepen dat ze dat op tv gezien hebben, bij een vriendje gedaan hebben, op school geleerd hebben, graag willen enz.

Dus my two cents: je kunt stimuleren, maar als je kind de interesse of de capaciteit niet heeft om zich dingen eigen te maken, lukt het echt niet. Anders zou je elk kind naar het gymnasium kunnen sturen met genoeg pushen en dat is natuurlijk niet zo. En zo kan mijn jongste fantastisch bouwen en mijn oudste fantastisch lezen en je alles over de maan vertellen.
pi_217116081
Ja, de mijne is ook wel creatief. Hele spellen zelf verzinnen, verbanden kunnen leggen, al het kromme recht kunnen lullen, een raket en een wc-gebouw voor een spelletjesaap bouwen met magnetische tegels, noem het maar op. Ik sluit aan bij wat ze zelf graag wil. Wij zitten nu heel erg in de letter- en schrijfmodus. Nou, dan doen we dat soort dingen thuis heel veel. We lezen iedere dag voor en daar geniet ze ook erg van. Qua filmpjes kijkt ze nu graag Topdoks van de EO. Dan bekijkt ze het liefst een aflevering waarbij een jongetje van 7 twee nieuwe hartkleppen krijgt. En interessant joh. En alles wat ze wil weten, beantwoorden we (voor zover we het zelf weten).

Spelletjes doen we ook veel. Kwartet en Kroko Loko zijn favoriet. Puzzelen doet ze ook graag, soms denkt ze dat ze het niet kan, maar een puzzel van 99 stukjes kan ze prima als ik er naast zit (als ze die alleen moet doen als ik iets anders aan het doen ben, is het inderdaad ‘ik kan het niet!!!!’).
  Moderator donderdag 20 maart 2025 @ 13:35:00 #115
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_217116702
Aapie is ook ontzettend creatief, verzint de wildste verhalen. En vindt het leuk om grapjes te maken. Een van zijn beste opmerkingen ooit: "Weet je wat nooit naar een ziekenhuis zal gaan? Een blok kaas!" _O- Of toen we op straat liepen in Hong Kong en iedereen hem aanstaarde: "mensen denken dat ik een kip ben" :D

Hij houdt van knutselen maar het liefst speelt hij met zijn auto's. Of eigenlijk het allerliefst kijkt hij tv. Hij is niet echt een doorzetter, als iets niet lukt wil hij meteen dat wij het overnemen. Zo vindt hij het niet leuk om te kleuren want dat "kan hij niet". Ook bij spelletjes haakt hij snel af, hij heeft te weinig geduld. Een potje UNO gaat wel maar bijvoorbeeld Memory duurt hem te lang.

Hij is erg geïnteresseerd in de natuur. Vanochtend zei hij ook "het is weer lente, dan komen de krokusjes weer!". Verder zijn dieren, de wereld en dino's favoriet. Wij lezen ook elke dag en hebben zijn vragen altijd op normaal niveau beantwoordt (voor zover mogelijk). Als hij vraagt wat een afzuigkap is dan leg ik hem dat uit.

En wat ik echt heel knap vind is dat hij zelf dingen zo oppikt en leert. In Vietnam zei hij uit het niets "icecream betekent ijsje toch?". En laatst luisterde we naar een liedje waar een paar keer "a million" wordt gezongen. Hij vroeg aan mij hoe het liedje heet, ik zei dat ik dat niet wist. Toen ik aan hem vroeg wat hij dacht zei hij "a million". Hij heeft echt een heel goed gehoor :o
pi_217148985

[ Bericht 50% gewijzigd door Groofskenhonderdtwee op 23-03-2025 19:39:35 ]
pi_217149112

[ Bericht 100% gewijzigd door Groofskenhonderdtwee op 23-03-2025 19:39:55 ]
  zondag 23 maart 2025 @ 09:11:45 #118
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_217150166
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 08:58 schreef SaskiaR het volgende:

Bij O werd het op een gegeven moment aangegrepen om te stellen dat hij emotioneel achter zou blijven, want hij was blijven hangen in het magische denken. Dat kwam voort uit zijn angst voor inbrekers.
Wij dachten (en denk nog steeds) beter te weten, namelijk een HB-er die in staat is om elk gedachtenpaadje uit te denken en uit te rollen. 'Wat nou als dit, want dan kan er dat, en dan weer dat, en dan weer zus en dan weer zo'. En daar kon hij zich heel erg in verliezen. Dat is niet magisch denken, dat is een brein met ongelofelijk veel mogelijkheden.
pi_217151837
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 09:11 schreef BE het volgende:

[..]
Bij O werd het op een gegeven moment aangegrepen om te stellen dat hij emotioneel achter zou blijven, want hij was blijven hangen in het magische denken. Dat kwam voort uit zijn angst voor inbrekers.
Wij dachten (en denk nog steeds) beter te weten, namelijk een HB-er die in staat is om elk gedachtenpaadje uit te denken en uit te rollen. 'Wat nou als dit, want dan kan er dat, en dan weer dat, en dan weer zus en dan weer zo'. En daar kon hij zich heel erg in verliezen. Dat is niet magisch denken, dat is een brein met ongelofelijk veel mogelijkheden.
Dat herken ik zeker inderdaad. N is ook totaal niet bang voor enge films of boeken (we kijken nu Lord of the Rings, dat vindt ze geweldig). Want ze weet dat dat nep is. Zelfs toen ze 1 jaar was, wist ze al precies wat echt en nep was. Rollenspel vindt ze ook leuk, maar dat is een spel, geen magisch denken. Maar als ze iets leest over ziektes of de dood, dan vindt ze dat wel eng en kan ze daardoor best wel piekeren over dat zulke dingen ook met haar familie kunnen gebeuren. Meestal is ze daar wel met ratio uit te halen, maar er zijn ook veel hb’ers die dan maar blijven doordenken.
pi_217152320
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 09:11 schreef BE het volgende:

[..]
Dit is heel herkenbaar. Beide kinderen hebben dat wel, maar de jongste het meest. Dit speelt hem op school ook parten, hij geeft zelf aan dat hij soms moeite heeft met het beantwoorden van vragen omdat er in zijn hoofd zóveel verschillende opties zijn.

Hij is ook veel beter met out-of-the-box denken. De oudste speelt graag Zelda. De jongste vindt dat een heel interessant spel, maar zelf spelen vindt hij lastig (motorisch is hij gewoon niet zo handig, de controller goed genoeg beheersen voor een complex spel lukt hem niet goed genoeg). Dan zit hij mee te kijken met de oudste en helpt hem met alle puzzels oplossen. Hij doorziet meestal als eerste wat er moet gebeuren. Het is echt grappig om te zien hoe ze elkaar daarin aanvullen.

Bij de Day a week school hebben ze ook vaak opdrachten als: maak van 1 vel papier een bootje waar een playmobilpoppetje echt in kan varen. Dat vindt hij ook onzettend leuk, gaat er helemaal op aan. Voor hem is de grootste uitdaging om wel te blijven samenwerken met je groepje, ipv alleen je eigen idee goed genoeg te vinden :+.

Ik werk in een omgeving met veel HB'ers, wat superfijn is voor herkenning. Ik voel me daar echt op mijn plek. Dat heeft wel moeten groeien (ik werk er bijna 12 jaar). Ik ben altijd wel onzeker geweest over mijn kunnen (ondanks goede cijfers/beoordelingen) en vond het lange tijd wel prima om me een beetje te verstoppen op een veilig plekje waar ik onderpresteerde. De laatste 2-3 jaar vallen er steeds meer puzzelstukjes op zijn plek, doorzie ik ook beter waar mijn kwaliteiten liggen en durf ik meer. Ik vind het nog steeds wel spannend, maar voel me ontzettend gesteund door collega's en mijn leidinggevende.

[ Bericht 23% gewijzigd door Phaidra op 23-03-2025 11:55:59 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 16 april 2025 @ 21:14:16 #121
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_217388362
Wij hebben wat vermoedens over hoogbegaafdheid bij onze dochter van 5. Ik ben me aan het inlezen maar vind het lastig om goede (wetenschappelijk onderbouwde) diepgaande informatie te vinden die inzicht geven wat het is, wat kenmerken zijn, etc.

Ik ben net even teveel paranormale psychologen, mensen met eigen methodes e.d. tegengekomen.

Wat raden jullie aan qua betrouwbare websites, boeken, videos, tests, methodes?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_217389706
Oa Renata Hamsikova en Tessa Kieboom hebben goede informatieve boeken geschreven.
pi_217389717
Zijn er hier mensen met een opleiding hb-specialist oid? Welke opleidingen zijn goed, wat is een meerwaarde?
pi_217389794
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 21:14 schreef GrumpyFish het volgende:
Wij hebben wat vermoedens over hoogbegaafdheid bij onze dochter van 5. Ik ben me aan het inlezen maar vind het lastig om goede (wetenschappelijk onderbouwde) diepgaande informatie te vinden die inzicht geven wat het is, wat kenmerken zijn, etc.

Ik ben net even teveel paranormale psychologen, mensen met eigen methodes e.d. tegengekomen.

Ik zou beginnen op google.scholar.com, zoeken naar wetenschappelijke artikelen. Maar die zijn vaak niet makkelijk te lezen voor de meesten.
pi_217390955
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 23:05 schreef Hupje het volgende:
Zijn er hier mensen met een opleiding hb-specialist oid? Welke opleidingen zijn goed, wat is een meerwaarde?
Ik doe nu de opleiding Zelfstandig talentbegeleider bij Cedin (vroeger Novilo). Het is zeker interessant en je leert veel. Het is wel veel zelfstudie, dus je moet er wel echt tijd voor maken (dat doe ik nu nog te weinig :D )
pi_217391003
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 21:14 schreef GrumpyFish het volgende:

Hier staan heel wat leestips;
https://www.villakakelbon(...)eid-literatuurlijst/
En hier wat meer wetenschappelijke: https://www.slo.nl/thema/meer/begaafde-leerling/literatuur/ (al is het voor ouders echt niet nodig de wetenschappelijke literatuur in te duiken)
En deze zijn voor kinderen zelf: https://www.stichtingiqplus.nl/boeken-voor-kinderen/

Wil je je kind laten testen, dan is het eigenlijk met name nuttig als je een hulpvraag hebt. Als het op school niet lekker gaat ofzo. Dan kan je de WISC-V of de SON-R laten doen (beide vanaf 6 jaar), die zijn heel uitgebreid en geven veel inzicht. De KIQT is speciaal ontwikkeld voor hb, maar is nogal kort en geeft daardoor minder inzicht, alleen puur een IQ-cijfer. Maar dat zegt niet zoveel over hoe je kind is. 5 jaar is ook nog wel jong om te testen; voor die leeftijd is er ook de WPPSI.
Heb je geen hulpvraag, dan is een test niet echt nodig (ze zijn ook nogal duur...).

Verder moet je vooral goed aansluiten bij wat je kind nodig heeft, dan wijst het zich vaak vanzelf wel :)
pi_217391083
Ik had ook best moeite om informatie te vinden. Mijn kind paste eigenlijk nergens echt 100% in. Sommige dingen herkende ik hem 50%, soms maar 10%. Want naast het slim zijn spelen er nog meer karaktereigenschappen en ontwikkelingsdingen mee. Zo had de mijne last van zijn emotieregulatie. Ik ben dus vooral gaan kijken wat mijn kind nodig had en al snel die "kant en klare" methodes de deur uit gedaan.

Wij hebben pas getest in groep 4, toen was het nodig om hem op de externe plusklas te krijgen. Daardoor konden we dat prima met de leerkrachten en ib-er regelen. De score verbaasde ons wel, een stukkie hoger nog dan wij verwachten.

Inmiddels is het een puber en zijn die emotieproblemen glad gestreken, hij past nu wel ietsjes beter in de mal. Maar toch verschillen zijn 3 hb vrienden allemaal genoeg om dat niet af te kunnen dekken met 1 methode. Behalve dan een methode die vanuit het kind kijkt..
  donderdag 17 april 2025 @ 09:33:39 #128
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217391165
Ik ben blij dat wij (nog) niet hoeven te testen voor alle hulp. Prul past op zich prima in 'het plaatje hb', dwz: ze wil vaak niet naar school, onderpresteert regelmatig, vindt doorzetten en uitdagingen aangaan heel erg ingewikkeld, kon in groep 1 al aardig lezen (maar liet dat op school niet zien), doet alleen dingen die ze leuk vindt of waarvan ze het nut inziet, heeft een heel sterk rechtvaardigheidsgevoel en legt de lat voor zichzelf enorm hoog.

En ondanks dat het dus een redelijk standaard hb-meisje lijkt te zijn (voor zo ver dat bestaat), lopen we regelmatig vast. Nu ook weer op school.... ik houd mijn hart vast voor komend jaar en hoop, hoop, hoop dat ze een leerkracht krijgt die het wél snapt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')