Ja, dit herken ik ook wel. Als het me duidelijk is in welk kader ik mag werken, dan ga ik ook als de brandweer. Maar ik denk dan vaak ook weer aan dingen waar andere mensen totaal niet over nagedacht hebben. Soms heel wenselijk, want anderen zeggen dan ‘oh, wat fijn dat jij dat onthouden / scherp hebt, want anders was het bij niemand (meer) bekend’, en soms frustreert het anderen, omdat het er totaal niet toe doet.quote:Op woensdag 19 maart 2025 20:43 schreef Clubsoda het volgende:
Ik heb door de diagnostiek bij mijn kind wel geleerd dat ik zelf (ook) een enorm top down leren ben. Geef me alsjeblieft regels en feiten en dan kan ik van daaruit verder. Dan kan ik ook prima dingen stampen en onthouden. Zo kan ik alle Duitse grammaticaregels nog oplepelen, naamvallen, vervoegingen etc. Gewoon omdat het in mijn hoofd logisch is. Ik was goed in zowel talen als exact, want regelmaat. Met zaakvakken kon ik niets want daarin ontbrak de structuur.
In de loop der jaren heb ik zelf wel geleerd die aan te brengen. Superhandig in mijn werk en ik kan bijvoorbeeld ook snel teksten schrijven als ik weet waar ik heen wil. In mijn managementtaken kom ik niet vooruit als ik niet overzie hoe de situatie in elkaar zit. Ik heb wel geleerd om te omarmen dat ik nu eenmaal zo denk (en op te koop toe te nemen dat mijn vrouw me regelmatig uitlacht als ik gefrustreerd ben omdat ik het niet snap)
Geen idee trouwens van m'n IQ, gaan we ook niet meer achter komen![]()
Mag ik vragen wat voor soort baan dit is? Want het klinkt als dingen die ik ook graag zou doen maar in mijn huidige baan niet vind.quote:Op woensdag 19 maart 2025 20:51 schreef MevrouwCactus het volgende:
Ik ben zelf uhb getest. Heb sinds een paar maanden een nieuwe baan waarbij ik mijn brein mag inzetten. Ik word daar zo vrolijk van! Het is voor het eerst dat ik voel dat ik “aan sta”. Ik mag de hele dag nadenken, puzzels oplossen, dingen uitzoeken… het is geweldig! Ik krijg er ook echt energie van.
Same, alleen dus dat latijn, dat moest ik stampen. Verder op uni eigenlijk nooit aantekeningen gemaakt op 1 statistiek-vak bij phd na (phd in de VS, dus met flink wat vakken), maar makkelijk door 2 master's en phd heengefietst eigenlijk, zelfs tweede jaar uni geloof ik bij 3 colleges geweest in totaal, waarvan ik er bij 1 na de pauze ben vertrokken, en dat jaar meer punten gehaald dan er in het schema stonden (in paar extra vakken examens gedaan). Derde jaar uni was wel minder, omdat ik toen echt teveel met andere dingen bezig was, en ook werkstukken enzo niet meer inleverde, toen jaartje ertussenuit geweest, weer gemotiveerd geraakt en er een 2e studie bij gaan doen. Redelijk wat vakken op inzicht en kennis die ik elders opgedaan had. Wel eens blanco examens ingegaan en gehaald (niet met gigantisch hoge cijfers, maar wel gehaald, een definitie geven is lastig als je het collegedictaat niet hebt gelezen, maar dan kun je nog wel de onderliggende processen begrijpen).quote:Op woensdag 19 maart 2025 20:27 schreef Tink89 het volgende:
Ik herken dat andersom. Ik kan (en wil) echt geen dingen uit m’n hoofd leren. Op inzicht haalde ik alles, maar echt geleerd of gestudeerd heb ik nooit. Met uitleg op college en dan een keer oefenen met statistiek berekeningen en verder logisch nadenken heb ik m’n gymnasium en later MSc gehaald zonder problemen.
Inzicht heeft mij gered, als ik het van motivatie of leren had moeten hebben, had ik niks gehaald.
En ja, hb hier.
Je hoort best wel eens dat kinderen van (kleuter)juffen met een voorsprong op school komen, gewoon omdat er thuis standaard veel aandacht voor de kennis en vaardigheden van groep 1 niveau is. Bijv kleurenkennis, tellen, schaar hantering. Dat trekt daarna dan vaak weer bij.quote:Op woensdag 19 maart 2025 22:23 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Maar je leest hier regelmatig dat kinderen een voorsprong hebben op iets. In hoeverre kan zo'n voorsprong beinvloedt zijn door hoe de ouders een kind opvoeden?
En dat geldt denk ik voor alle professionals die met kinderen werken. Ik ben dan geen leerkracht, maar logopedist. En ja, ik durf te zeggen dat mijn dochter qua spraak-/taalontwikkeling altijd al goed voor op het lijntje heeft gelopen. Je bent er toch op een andere manier mee bezig (deels bewust, maar deels ook omdat het zo in je systeem zit) dan een aantal andere ouders. Maar inderdaad, ik verwacht niet dat ze straks nog een hele grote voorsprong heeft t.o.v. klasgenootjes. Misschien wel op het gebied van haar (actieve) woordenschat, maar qua zinsbouw en pragmatische vaardigheden zal het wel sneller levelen.quote:Op woensdag 19 maart 2025 23:07 schreef Hupje het volgende:
[..]
Je hoort best wel eens dat kinderen van (kleuter)juffen met een voorsprong op school komen, gewoon omdat er thuis standaard veel aandacht voor de kennis en vaardigheden van groep 1 niveau is. Bijv kleurenkennis, tellen, schaar hantering. Dat trekt daarna dan vaak weer bij.
Je kunt elk kind stimuleren natuurlijk, maar als een kind ergens niet aan toe is, zal het niet beklijven.
Het welbekende nurture versus nature vraagstuk!quote:Op woensdag 19 maart 2025 22:23 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Wat ik me wel afvraag. HB is deels erfelijk, dat is duidelijk. Maar je leest hier regelmatig dat kinderen een voorsprong hebben op iets. In hoeverre kan zo'n voorsprong beinvloedt zijn door hoe de ouders een kind opvoeden? Ik kan me voorstellen dat een kind wat dagelijks stimulansen krijgt om zich te ontwikkelen beter ontwikkelt dan een kind dat dat niet krijgt.
D is ook van de taalgrappen, fantasieverhalen etc. Tekenen lukt niet zo, omdat de motoriek niet laat zien wat je in je hoofd hebt. Maar het sterkst is hij creatief in verbanden zien, door kunnen redeneren, oplossingen verzinnen.quote:Op donderdag 20 maart 2025 08:58 schreef SaskiaR het volgende:
Een ander aspect van HB volgens het Renzulli-model is trouwens creatief denken, hoe ziet dat er bij jullie uit? Bij mij is het meer snel verbanden zien, snel veel informatie kunnen overzien enz. Bij dochter zit het meer in echt creatieve dingen, zoals originele verhalen bedenken, heel creatieve tekeningen maken, originele woordgrappen bedenken, terwijl ik dat eigenlijk helemaal niet heb.
Bij O werd het op een gegeven moment aangegrepen om te stellen dat hij emotioneel achter zou blijven, want hij was blijven hangen in het magische denken. Dat kwam voort uit zijn angst voor inbrekers.quote:Op donderdag 20 maart 2025 08:58 schreef SaskiaR het volgende:
Een ander aspect van HB volgens het Renzulli-model is trouwens creatief denken, hoe ziet dat er bij jullie uit? Bij mij is het meer snel verbanden zien, snel veel informatie kunnen overzien enz. Bij dochter zit het meer in echt creatieve dingen, zoals originele verhalen bedenken, heel creatieve tekeningen maken, originele woordgrappen bedenken, terwijl ik dat eigenlijk helemaal niet heb.
Dat herken ik zeker inderdaad. N is ook totaal niet bang voor enge films of boeken (we kijken nu Lord of the Rings, dat vindt ze geweldig). Want ze weet dat dat nep is. Zelfs toen ze 1 jaar was, wist ze al precies wat echt en nep was. Rollenspel vindt ze ook leuk, maar dat is een spel, geen magisch denken. Maar als ze iets leest over ziektes of de dood, dan vindt ze dat wel eng en kan ze daardoor best wel piekeren over dat zulke dingen ook met haar familie kunnen gebeuren. Meestal is ze daar wel met ratio uit te halen, maar er zijn ook veel hb’ers die dan maar blijven doordenken.quote:Op zondag 23 maart 2025 09:11 schreef BE het volgende:
[..]
Bij O werd het op een gegeven moment aangegrepen om te stellen dat hij emotioneel achter zou blijven, want hij was blijven hangen in het magische denken. Dat kwam voort uit zijn angst voor inbrekers.
Wij dachten (en denk nog steeds) beter te weten, namelijk een HB-er die in staat is om elk gedachtenpaadje uit te denken en uit te rollen. 'Wat nou als dit, want dan kan er dat, en dan weer dat, en dan weer zus en dan weer zo'. En daar kon hij zich heel erg in verliezen. Dat is niet magisch denken, dat is een brein met ongelofelijk veel mogelijkheden.
Dit is heel herkenbaar. Beide kinderen hebben dat wel, maar de jongste het meest. Dit speelt hem op school ook parten, hij geeft zelf aan dat hij soms moeite heeft met het beantwoorden van vragen omdat er in zijn hoofd zóveel verschillende opties zijn.quote:Op zondag 23 maart 2025 09:11 schreef BE het volgende:
[..]
Bij O werd het op een gegeven moment aangegrepen om te stellen dat hij emotioneel achter zou blijven, want hij was blijven hangen in het magische denken. Dat kwam voort uit zijn angst voor inbrekers.
Wij dachten (en denk nog steeds) beter te weten, namelijk een HB-er die in staat is om elk gedachtenpaadje uit te denken en uit te rollen. 'Wat nou als dit, want dan kan er dat, en dan weer dat, en dan weer zus en dan weer zo'. En daar kon hij zich heel erg in verliezen. Dat is niet magisch denken, dat is een brein met ongelofelijk veel mogelijkheden.
Ik zou beginnen op google.scholar.com, zoeken naar wetenschappelijke artikelen. Maar die zijn vaak niet makkelijk te lezen voor de meesten.quote:Op woensdag 16 april 2025 21:14 schreef GrumpyFish het volgende:
Wij hebben wat vermoedens over hoogbegaafdheid bij onze dochter van 5. Ik ben me aan het inlezen maar vind het lastig om goede (wetenschappelijk onderbouwde) diepgaande informatie te vinden die inzicht geven wat het is, wat kenmerken zijn, etc.
Ik ben net even teveel paranormale psychologen, mensen met eigen methodes e.d. tegengekomen.
Wat raden jullie aan qua betrouwbare websites, boeken, videos, tests, methodes?
Ik doe nu de opleiding Zelfstandig talentbegeleider bij Cedin (vroeger Novilo). Het is zeker interessant en je leert veel. Het is wel veel zelfstudie, dus je moet er wel echt tijd voor maken (dat doe ik nu nog te weinigquote:Op woensdag 16 april 2025 23:05 schreef Hupje het volgende:
Zijn er hier mensen met een opleiding hb-specialist oid? Welke opleidingen zijn goed, wat is een meerwaarde?
Hier staan heel wat leestips;quote:Op woensdag 16 april 2025 21:14 schreef GrumpyFish het volgende:
Wij hebben wat vermoedens over hoogbegaafdheid bij onze dochter van 5. Ik ben me aan het inlezen maar vind het lastig om goede (wetenschappelijk onderbouwde) diepgaande informatie te vinden die inzicht geven wat het is, wat kenmerken zijn, etc.
Ik ben net even teveel paranormale psychologen, mensen met eigen methodes e.d. tegengekomen.
Wat raden jullie aan qua betrouwbare websites, boeken, videos, tests, methodes?
Dat zou altijd het uitgangspunt moeten zijn, niet alleen bij hb-kinderen.quote:Op donderdag 17 april 2025 09:17 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik had ook best moeite om informatie te vinden. Mijn kind paste eigenlijk nergens echt 100% in. Sommige dingen herkende ik hem 50%, soms maar 10%. Want naast het slim zijn spelen er nog meer karaktereigenschappen en ontwikkelingsdingen mee. Zo had de mijne last van zijn emotieregulatie. Ik ben dus vooral gaan kijken wat mijn kind nodig had en al snel die "kant en klare" methodes de deur uit gedaan.
Wij hebben pas getest in groep 4, toen was het nodig om hem op de externe plusklas te krijgen. Daardoor konden we dat prima met de leerkrachten en ib-er regelen. De score verbaasde ons wel, een stukkie hoger nog dan wij verwachten.
Inmiddels is het een puber en zijn die emotieproblemen glad gestreken, hij past nu wel ietsjes beter in de mal. Maar toch verschillen zijn 3 hb vrienden allemaal genoeg om dat niet af te kunnen dekken met 1 methode. Behalve dan een methode die vanuit het kind kijkt.
Tsja, elke kind is uniek, maar hoe ga je kleinere klassen, lagere werkdruk en betere, meer individueel toegepaste lesmethoden, betalen?quote:Op maandag 18 augustus 2025 07:22 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Dat zou altijd het uitgangspunt moeten zijn, niet alleen bij hb-kinderen.
Grote klassen, hoge werkdruk en matige lesmethoden (dat zijn middelen, niet het doel) helpen niet.
Investeren in de toekomst van het land.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 15:46 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Tsja, elke kind is uniek, maar hoe ga je kleinere klassen, lagere werkdruk en betere, meer individueel toegepaste lesmethoden, betalen?
Met een goed business-plan voor een solide return of investment zou dat moeten goedkomen dan, toch? Er zal een enorme inverstering moeten zijn om klassen kleiner te maken, gebouwen daar voor te hebben, meer personeel aan te trekken, personeel op te leiden, vervoer te regelen voor iedereen die gemiddeld verder weg naar zijn eigen specialistische onderwijs kan, etc.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 17:42 schreef Troel het volgende:
[..]
Investeren in de toekomst van het land.
Ik weet het. Maar ik denk ook dat de werkdruk het vak niet aantrekkelijker maakt. En er moet echt wat gebeuren.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 20:35 schreef Tink89 het volgende:
Klinkt leuk en waardevol, maar ik werk achter de schermen in het onderwijs en we hebben simpelweg niet voldoende bekwaam personeel (en dan laat ik bevoegdheid nog even buiten beeld). Ze zijn er simpelweg niet...
Ik denk ook dat de werkdruk enorm verschilt per school/soort onderwijs/vak.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 03:12 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik weet het. Maar ik denk ook dat de werkdruk het vak niet aantrekkelijker maakt. En er moet echt wat gebeuren.
Maar dat laatste is ook slechts beperkt toch? Ik bedoel: zodra ze naar het VO zijn, willen ze echt niet meer gebracht worden, tenzij het hard regent enzoquote:Op woensdag 20 augustus 2025 09:55 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Ik denk ook dat de werkdruk enorm verschilt per school/soort onderwijs/vak.
Mijn man is gymdocent in het VSO en ervaart de werkdruk niet als hoog. De kleuterjuf van mijn zoon (in een goed gesprek met drie slapende kinderen op de achterbank op terugreis van schoolreisje vorig jaar) ook niet. En ik ken ook de verhalen van leerkrachten en docenten die dat wél zo ervaren. De vraag is dan hoe dat kan... zit 't 'm in de organisatie op school, de leerlingpopulatie, de capaciteiten van het management en de ruimte voor balans werk-privé. Ik maak zelf de overstap niet vanwege het salaris, de waardeloze Pabo die ik dan zou moeten gaan doen en het absolute gebrek aan flexibiliteit. Ik werk met liefde achter de schermen in het onderwijs, maar dat ik nooit meer mijn eigen kinderen op mijn werkdagen naar school zou kunnen brengen als ik juf word, maakt dat ik die keuze niet maak. VO is al iets flexibeler.
Ja, maar in mijn geval dus nog 8 jaar (even uitgaand van de basisschoolperiode). En meegaan op schoolreisje of een musical bijwonen of een ochtendje gaan helpen bij een activiteit... allemaal dingen waarvoor ik nu gewoon vrij kan vragen. En dat kan niet als je voor de klas staat. En dat vind ik echt heel logisch, maar maakt de drempel ook te hoog om de sprong te wagen.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 11:46 schreef Troel het volgende:
[..]
Maar dat laatste is ook slechts beperkt toch? Ik bedoel: zodra ze naar het VO zijn, willen ze echt niet meer gebracht worden, tenzij het hard regent enzo
Wat frustrerend, hopelijk lukt het een middelbare school te vinden waar hij wel gezien wordt.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 09:42 schreef Phaidra het volgende:
Vanaf maandag hier weer naar school. Ik heb er weinig zin in, zoon ook niet. Vorig schooljaar was het de bedoeling dat hij groep 6 en 7 in 1 jaar zou doen (bij doortoetsen bleek dat hij op veel vlakken op eind 6 niveau zat). Dat is niet helemaal verlopen zoals gepland, ze hebben het niet gered om alle groep 7 stof te doorlopen. Deels omdat begin van het schooljaar bleek dat zoon kon aansluiten bij Day a Week school (buitenschoolse plusklas) en de versnelling dus in 4 dagen gepropt moest worden ipv 5. Ik snap heus dat dat lastig is, maar er was (bleek achteraf) ook geen goed plan. Hij heeft gewoon alle groep 6 stof moeten maken (soms wel gecompact) en is nauwelijks aan groep 7 stof toegekomen, terwijl hij wel de cito's van groep 7 heeft gedaan. Vervolgens bleek dat hij daar niet goed op scoorde (joh, gek he?).
Omdat wij grote risico's zien op uitval als we de versnelling terugdraaien, gaan we er toch mee door. In de vakantie hebben we (op ons verzoek en in overleg met zoon) werkboekjes meegekregen voor werkwoordspelling en rekenen. Daar zijn we een heel eind mee gekomen door écht te kijken wat nog geoefend moet worden en wat hij gewoon met 2 vingers in de neus kan.
Met terugwerkende kracht baal ik dat het zo is gelopen. Begin van het jaar is alles rondom het doortoetsen goed doorgesproken met de leerkracht, er was dus prima in beeld waar de hiaten zaten. Ik had verwacht dat daar een goed plan voor zou komen. De leerkracht zegt vooral 'ja, hij is er ook maar zo weinig he, en hij is niet de enige in de klas en de motivatie is er ook niet zo'. Dat laatste hangt dus vooral samen met toch alle stof moeten doorwerken, ook als je het al weet. Deze leerkracht snapt gewoon niet hoe HB werkt, ondanks uitleg van de specialist (ik ga het zelf niet eens proberen).
Maar goed, laatste jaar basisschool. We gaan vooral energie steken in het vinden van een middelbare school waar hij wél gezien wordt.
Maar je brengt ze niet nog 8 jaar lang neem ik aan en de musical is ‘s avonds, het aantal activiteiten neemt vanaf de bovenbouw meestal wel af en je werkt parttime toch?quote:Op woensdag 20 augustus 2025 12:09 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Ja, maar in mijn geval dus nog 8 jaar (even uitgaand van de basisschoolperiode). En meegaan op schoolreisje of een musical bijwonen of een ochtendje gaan helpen bij een activiteit... allemaal dingen waarvoor ik nu gewoon vrij kan vragen. En dat kan niet als je voor de klas staat. En dat vind ik echt heel logisch, maar maakt de drempel ook te hoog om de sprong te wagen.
Ik snap het wel hoor. Ook al bracht ik de kinderen op een gegeven moment niet naar school meer, er moet wel iemand zijn in de ochtend. Hier op mijn vrije dagen wel nog altijd ophalen (t/m groep 7) want afspreken.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 18:08 schreef laziness het volgende:
[..]
Maar je brengt ze niet nog 8 jaar lang neem ik aan en de musical is ‘s avonds, het aantal activiteiten neemt vanaf de bovenbouw meestal wel af en je werkt parttime toch?
Ik denk dat je soep heter opdient dan dat ie gegeten wordt
Dit gevoel inderdaad en dat terwijl op de basisschool de communicatie altijd heel goed is gegaan. Bij de PSZ stond ik wel op mijn hoede op het plein en bleek achteraf dat geen bericht = goed bericht daar niet op ging.quote:Op donderdag 11 september 2025 10:46 schreef Deepfreeze het volgende:
Lukt het bij jullie als ouders ook om daar in te vertrouwen. Ik merkte dat ik nog een hele poos op mijn hoede was met wat ik na schooltijd te horen zou krijgen. En wat ik nou weer moest oplossen..
Die zindelijkheid heeft hier ook lang geduurd. Hij had echt tot in groep 2 wel wekelijks ongelukjes. Je kunt niet alles in 1 keerquote:Op zaterdag 13 september 2025 15:00 schreef LauriLynne het volgende:
Wij hadden deze week ouderavond. Hier kwamen wat dingen langs die ze moeten kunnen eind groep 1. Een groot deel daarvan beheerst ze al. Zindelijkheid daarentegen is een uitdaging laten we maar zeggen.
Schijnbaar is het in Engeland een groeiend probleem dat kinderen op school nog niet zindelijk zijn. Komt vaker en vaker voor. Enerzijds mogelijk door betere luiers, anderzijds mogelijk doordat ouders er minder aandacht aan geven om het te oefenen (mogelijk mede door de betere luiers).quote:Op zaterdag 13 september 2025 15:00 schreef LauriLynne het volgende:
Wij hadden deze week ouderavond. Hier kwamen wat dingen langs die ze moeten kunnen eind groep 1. Een groot deel daarvan beheerst ze al. Zindelijkheid daarentegen is een uitdaging laten we maar zeggen.
Hier tikt zoon ook bijna alles eind groep 1 af. Hij is van maart en gaat dus ruim 2 jaar kleuteren, maar als ik dan lees wat ze moeten kunnen, dan zou hij alleen nog de dagen van de week beter moeten leren (die weet hij als de kleuren zoals ze ze op school benoemen en niet met de benamingen) en links en rechts uit elkaar gaan houden (dat doet hij onbewust op de fiets perfect, maar desgevraagd niet). De rest is er al, dat zei de juf bij het startgesprekje ook. Toch wil ze hem niet na dit schooljaar al naar groep 3 hebben. Dat willen wij ook niet (al is het onwijs jammer dat zijn beste vriendjes wel doorschuiven allemaal), want qua concentratie is hij een echte kleuter. Alles is eventjes leuk, hij zoekt steeds halverwege een werkje een nieuwe uitdaging (vaak geeft hij dan aan dat wat hij aan het doen was, saai geworden is) en hij is geen held in doorzetten als iets hem niet lukt. Gelukkig vindt hij spelen nog helemaal fantastisch en zo lang hij met plezier naar school gaat, vind ik het prima. Sociaal is hij lief, maar komt hij ook prima voor zichzelf - en waar nodig voor anderen - op. Dat vind ik dan nog het leukste om te horenquote:Op zaterdag 13 september 2025 15:00 schreef LauriLynne het volgende:
Wij hadden deze week ouderavond. Hier kwamen wat dingen langs die ze moeten kunnen eind groep 1. Een groot deel daarvan beheerst ze al. Zindelijkheid daarentegen is een uitdaging laten we maar zeggen.
Fijn dat hij het nog naar zn zin heeft. Hopelijk is dat over 1,5 jaar ook het geval en kunnen ze hem voldoende uitdaging bieden. Voor een vlotte leerling is hij eigenlijk op een ongunstig moment in het jaar geboren.quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:46 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Hier tikt zoon ook bijna alles eind groep 1 af. Hij is van maart en gaat dus ruim 2 jaar kleuteren, maar als ik dan lees wat ze moeten kunnen, dan zou hij alleen nog de dagen van de week beter moeten leren (die weet hij als de kleuren zoals ze ze op school benoemen en niet met de benamingen) en links en rechts uit elkaar gaan houden (dat doet hij onbewust op de fiets perfect, maar desgevraagd niet). De rest is er al, dat zei de juf bij het startgesprekje ook. Toch wil ze hem niet na dit schooljaar al naar groep 3 hebben. Dat willen wij ook niet (al is het onwijs jammer dat zijn beste vriendjes wel doorschuiven allemaal), want qua concentratie is hij een echte kleuter. Alles is eventjes leuk, hij zoekt steeds halverwege een werkje een nieuwe uitdaging (vaak geeft hij dan aan dat wat hij aan het doen was, saai geworden is) en hij is geen held in doorzetten als iets hem niet lukt. Gelukkig vindt hij spelen nog helemaal fantastisch en zo lang hij met plezier naar school gaat, vind ik het prima. Sociaal is hij lief, maar komt hij ook prima voor zichzelf - en waar nodig voor anderen - op. Dat vind ik dan nog het leukste om te horen![]()
Wel gaan we naar de logopedie. Meneer zegt geen K (wel knap, klus of crossen, maar geen kaas, koe of kip, dan is de k een t qua uitspraak). Ben benieuwd hoe hij dat gaat oppakken.
True, december was handiger geweest.quote:Op dinsdag 16 september 2025 16:10 schreef LauriLynne het volgende:
[..]
Fijn dat hij het nog naar zn zin heeft. Hopelijk is dat over 1,5 jaar ook het geval en kunnen ze hem voldoende uitdaging bieden. Voor een vlotte leerling is hij eigenlijk op een ongunstig moment in het jaar geboren.
Dat is vaak wel een uitdaging, om het interessant te houden. Aan de andere kant, zeggen dat ze iets saais vinden, moet ook geen uitweg worden om dan maar gelijk iets anders te kunnen gaan doen.quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:46 schreef Tink89 het volgende:
(vaak geeft hij dan aan dat wat hij aan het doen was, saai geworden is)
Dat is iets waar veel HB'ers tegenaan lopen. Heel veel gaat ze makkelijk af, waardoor ze weinig ervaring hebben met tegenslag en doorzetten om iets af te krijgen. Lijkt me goed om daar vroeg bewust mee bezig te zijn. Ook als HB'er kun je niet alles zomaar ineens. En ook als HB'er gaat dingen beter en sneller als je oefent en je ervaart dat het af en toe niet in een keer lukt.quote:en hij is geen held in doorzetten als iets hem niet lukt.
Thanks voor je post, is allemaal bekend idd. Oudste is ook HB. We schakelen senzai in zodra we denken dat dat nodig is en de lijntjes met de juf zijn kort. Die heeft mijn oudste ook gehad en is bijgeschoold op hb-vlak, dus ik maak me geen zorgen nu.quote:Op dinsdag 16 september 2025 22:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat is vaak wel een uitdaging, om het interessant te houden. Aan de andere kant, zeggen dat ze iets saais vinden, moet ook geen uitweg worden om dan maar gelijk iets anders te kunnen gaan doen.
[..]
Dat is iets waar veel HB'ers tegenaan lopen. Heel veel gaat ze makkelijk af, waardoor ze weinig ervaring hebben met tegenslag en doorzetten om iets af te krijgen. Lijkt me goed om daar vroeg bewust mee bezig te zijn. Ook als HB'er kun je niet alles zomaar ineens. En ook als HB'er gaat dingen beter en sneller als je oefent en je ervaart dat het af en toe niet in een keer lukt.
Dit is wel een lastige. Uitdaging is nodig, levenslessen zoals omgaan met frustatie leren.quote:Op dinsdag 16 september 2025 22:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat is vaak wel een uitdaging, om het interessant te houden. Aan de andere kant, zeggen dat ze iets saais vinden, moet ook geen uitweg worden om dan maar gelijk iets anders te kunnen gaan doen.
[..]
Dat is iets waar veel HB'ers tegenaan lopen. Heel veel gaat ze makkelijk af, waardoor ze weinig ervaring hebben met tegenslag en doorzetten om iets af te krijgen. Lijkt me goed om daar vroeg bewust mee bezig te zijn. Ook als HB'er kun je niet alles zomaar ineens. En ook als HB'er gaat dingen beter en sneller als je oefent en je ervaart dat het af en toe niet in een keer lukt.
Alles wat je zegt wijst op HB, waarom zou je dat ontkennen?quote:Op woensdag 17 september 2025 09:25 schreef DorothyGale het volgende:
Even spuien![]()
Gister het startgesprek gehad met de juf van groep 5.
Mijn zoon heeft eerder een jaar overgeslagen (groep 2). In groep 3 ging het redelijk goed en groep 4 was alweer wat lastiger voor hem. En dat was voornamelijk het uitdagend genoeg voor hem houden. Hij had pluswerk in de klas en de plusklas (twee uur per week). Maar hij gaf aan dat het nog steeds te makkelijk was.
En daarnaast was voor hem het omgaan met emoties ook moeilijk. Vooral als het niet lukt wat hij wil. Hij is heel erg perfectionistisch. We hebben aan het einde van groep 4 ook een pittige periode thuis gehad, waarbij onze zoon compleet over zijn en onze grenzen ging. En het bleek dus gewoon dat hij het moeilijk had op school Hij kon toen ook niet goed benoemen wat.
Ik ben toen wel weer naar school gegaan om te vragen hoe het in de klas ging. Daar was hij juist heel rustig en meegaand. En waren ze compleet verbaasd. Gelukkig is er toen wel meteen actie ondernomen en kijkt deze week een hb-specialist mee in de klas. Om te zien of de school kan bieden wat mijn zoon nodig heeft. Dus super fijn dat de school hem ziet![]()
Bij de test van groep 4 kwam naar voren dat hij nog steeds een jaar voor loopt.
Het gesprek van gister ging ook over de sociale kant. Er is namelijk een kind in zijn klas waar hij bevriend mee was. Dat samen spelen ging niet goed en dat jongetje haalde dingen uit die veel en veel te ver gingen, dat was gewoon niet gezond ( ik ga niet in detail vanwege privacy en we hebben dit met de ouders besproken). Dat jongetje woont ook in de buurt. We hebben dit aangegeven bij de juf omdat we niet willen dat het nog verder uit de hand loopt. Ze gaf aan dat het belangrijk is dat onze zoon weerbaar blijft. En dat er geen groepsvorming komt tegen hem.
Zij gaf ook aan dat onze zoon echt de jongste is qua gedrag en dat merken wij ook. Hij is bijna 7,5 en er zitten ook kinderen in zijn klas die negen zijn of binnenkort worden. Hij kijkt ook enorm op tegen deze kinderen. Nu is dat okee, maar volgend jaar in groep 6 kan dat schijnbaar een probleem opleveren dat hij de jongste is.
Ook merk ik nu peer pressure. Onze zoon vond het leuk om ook Spaans te leren op Duolingo en was daar heel enthousiast mee aan de slag. Totdat één van zijn vrienden zei dat het stom is. En toen is hij er abrupt mee gestopt. Ik ben ook heel erg bang dat hij wordt gepest, omdat hij toch anders is dan het gemiddelde kind in de klas. Hij leest ontzettend graag en veel. Houdt van dieper nadenken en is enorm leergierig. Hij kan ook niet tegen te veel lawaai in de klas, want dan kan hij zijn werk niet goed doen (maar kan zelf ook ontzettend druk zijn thuis).
Voor nu gaat het heel trouwens erg goed in de klas. Hij heeft heel veel verschillende vriendjes en vriendinnetjes in de buurt. Dus dat loopt lekker.
Ik ben heel erg benieuwd hoe de HB specialist dit allemaal ziet. Volgens mij is hij trouwens niet HB, ik zie hem nog steeds als een kind wat ‘voor loopt’. Hij past ook helemaal niet in dat profiel. Ik heb ook een paar boeken over dit onderwerp gelezen en herken er gedeeltelijk wat uit. Maar goed, dat is ook helemaal niet belangrijk. Het belangrijkste is dat hij zich goed voelt op school. En ik kan mij heel goed voorstellen dat de school daar niet in kan voorzien.
We hebben eerder al kort gehoord wat eventueel andere mogelijkheden zijn. Hij kan meedoen aan de Day A Week School, waar wel een strenge voorselectie voor is. En in groep 7 zou hij naar het pré gymnasium kunnen.
Ik ben benieuwd hoe dit allemaal ontwikkelt
Dat vraag ik me ook af. Als er voldoende hulp is en school loopt op zich lekker, dan is het niet nodig om het extern bevestigd te krijgen, maar als er nu al gesproken wordt over Day a Week school en pre-gymnasium denk ik wel dat hij door school wordt gezien als HB. Het kan voor hemzelf ook fijn zijn om dit te weten, zodat hij snapt waarom hij soms anders denkt/ is dan zijn vrienden.quote:Op woensdag 17 september 2025 09:58 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Alles wat je zegt wijst op HB, waarom zou je dat ontkennen?
Wat goed dat hij zo zijn weg daarin heeft gevondenquote:Op woensdag 17 september 2025 09:59 schreef Deepfreeze het volgende:
@:DorothyGale mijn kind voldoet ook niet aan de standaard HB dingen. Boeken heb ik al snel aan de kant gelegd.
De iq test liet wel zien dat hij kneiterslim is(nodig voor de plusklas), maar hij heeft wat karaktereigenschappen die niet helemaal in het plaatje passen. Geen probleem, HB-ers zijn net mensen met al hun variaties
Mijne was ook jong. Van december, dus officieel geen klas over geslagen. Vanaf de hogere groepen verwachten wij ook meer issues qua sociaal, maar dat gebeurde niet. Hij ging als 8,5 jarig guppie met zijn groep 6-7-8 op kamp, begin van het schooljaar. De oudste was al 12. Maar hij werd prima geaccepteerd door de groep. Maar hij trok zich ook weinig aan van sociaal gedoe, dat scheelt ook wel. Trok zijn eigen plan dwars tussen de pubers door![]()
Ik merk nu in de puberteit ook weinig van zijn jongheid. De meeste vrienden zijn van het voorjaar, dus ruim een half jaar ouder. Hij is wat dat betreft ook prima in balans.
Ja, ik weet eigenlijk niet zo goed waarom ik dit zo denk. Misschien omdat ik bang ben dat hij toch buiten de boot gaat vallen in de klas als hij dit 'label' krijgt. Maar aan de andere kant is het wel beter voor hem inderdaad als hij dit weet..quote:Op woensdag 17 september 2025 14:52 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Dat vraag ik me ook af. Als er voldoende hulp is en school loopt op zich lekker, dan is het niet nodig om het extern bevestigd te krijgen, maar als er nu al gesproken wordt over Day a Week school en pre-gymnasium denk ik wel dat hij door school wordt gezien als HB. Het kan voor hemzelf ook fijn zijn om dit te weten, zodat hij snapt waarom hij soms anders denkt/ is dan zijn vrienden.
Ik merk ook wel dat aan het begrip 'hoogbegaafd' een verkeerde betekenis hangt. Alsof die kinderen altijd wonderkinderen zijn en ouders allemaal willen dat hun kind hoogbegaafd is. Ik ben daarom ook voorzichtig wie ik er wel en niet over vertel. Maar binnen het gezin is benoemen we het zeker wel duidelijk. De jongste heeft ook psycho-educatie gehad vlak na zijn IQ-test. Daar leerde hij wat hoogbegaafd zijn inhoudt, wat zijn sterke kanten zijn (heel belangrijk als je een laag zelfbeeld hebt!) en waar hij meer moeite mee heeft (en waarom). Dat heeft hem zeker wel geholpen.quote:Op donderdag 18 september 2025 18:43 schreef DorothyGale het volgende:
[..]
Wat goed dat hij zo zijn weg daarin heeft gevondenIk hoop dat dit voor mijn zoon ook zo loopt.
[..]
Ja, ik weet eigenlijk niet zo goed waarom ik dit zo denk. Misschien omdat ik bang ben dat hij toch buiten de boot gaat vallen in de klas als hij dit 'label' krijgt. Maar aan de andere kant is het wel beter voor hem inderdaad als hij dit weet..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |