abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 maart 2025 @ 20:27:35 #101
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217110101
Ik herken dat andersom. Ik kan (en wil) echt geen dingen uit m’n hoofd leren. Op inzicht haalde ik alles, maar echt geleerd of gestudeerd heb ik nooit. Met uitleg op college en dan een keer oefenen met statistiek berekeningen en verder logisch nadenken heb ik m’n gymnasium en later MSc gehaald zonder problemen.

Inzicht heeft mij gered, als ik het van motivatie of leren had moeten hebben, had ik niks gehaald.

En ja, hb hier.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_217110242
Ik heb door de diagnostiek bij mijn kind wel geleerd dat ik zelf (ook) een enorm top down leren ben. Geef me alsjeblieft regels en feiten en dan kan ik van daaruit verder. Dan kan ik ook prima dingen stampen en onthouden. Zo kan ik alle Duitse grammaticaregels nog oplepelen, naamvallen, vervoegingen etc. Gewoon omdat het in mijn hoofd logisch is. Ik was goed in zowel talen als exact, want regelmaat. Met zaakvakken kon ik niets want daarin ontbrak de structuur.

In de loop der jaren heb ik zelf wel geleerd die aan te brengen. Superhandig in mijn werk en ik kan bijvoorbeeld ook snel teksten schrijven als ik weet waar ik heen wil. In mijn managementtaken kom ik niet vooruit als ik niet overzie hoe de situatie in elkaar zit. Ik heb wel geleerd om te omarmen dat ik nu eenmaal zo denk (en op te koop toe te nemen dat mijn vrouw me regelmatig uitlacht als ik gefrustreerd ben omdat ik het niet snap :') )

Geen idee trouwens van m'n IQ, gaan we ook niet meer achter komen :P

[ Bericht 8% gewijzigd door Clubsoda op 19-03-2025 20:48:23 ]
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_217110298
Ik ben zelf uhb getest. Heb sinds een paar maanden een nieuwe baan waarbij ik mijn brein mag inzetten. Ik word daar zo vrolijk van! Het is voor het eerst dat ik voel dat ik “aan sta”. Ik mag de hele dag nadenken, puzzels oplossen, dingen uitzoeken… het is geweldig! Ik krijg er ook echt energie van.
pi_217110667
quote:
1s.gif Op woensdag 19 maart 2025 20:43 schreef Clubsoda het volgende:
Ik heb door de diagnostiek bij mijn kind wel geleerd dat ik zelf (ook) een enorm top down leren ben. Geef me alsjeblieft regels en feiten en dan kan ik van daaruit verder. Dan kan ik ook prima dingen stampen en onthouden. Zo kan ik alle Duitse grammaticaregels nog oplepelen, naamvallen, vervoegingen etc. Gewoon omdat het in mijn hoofd logisch is. Ik was goed in zowel talen als exact, want regelmaat. Met zaakvakken kon ik niets want daarin ontbrak de structuur.

In de loop der jaren heb ik zelf wel geleerd die aan te brengen. Superhandig in mijn werk en ik kan bijvoorbeeld ook snel teksten schrijven als ik weet waar ik heen wil. In mijn managementtaken kom ik niet vooruit als ik niet overzie hoe de situatie in elkaar zit. Ik heb wel geleerd om te omarmen dat ik nu eenmaal zo denk (en op te koop toe te nemen dat mijn vrouw me regelmatig uitlacht als ik gefrustreerd ben omdat ik het niet snap :') )

Geen idee trouwens van m'n IQ, gaan we ook niet meer achter komen :P
Ja, dit herken ik ook wel. Als het me duidelijk is in welk kader ik mag werken, dan ga ik ook als de brandweer. Maar ik denk dan vaak ook weer aan dingen waar andere mensen totaal niet over nagedacht hebben. Soms heel wenselijk, want anderen zeggen dan ‘oh, wat fijn dat jij dat onthouden / scherp hebt, want anders was het bij niemand (meer) bekend’, en soms frustreert het anderen, omdat het er totaal niet toe doet. :D Ik heb ook een heel goed geheugen voor verschillende ‘nutteloze’ zaken. Mijn dochter is nu dus precies zo, die weet letterlijk nog welke kleur de glijbaan had in het restaurant waar we in april 2024 gingen eten met oma. Dat soort dingen. En ze heeft altijd gelijk. Mijn man wordt helemaal gek van ons.
pi_217110924
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 20:51 schreef MevrouwCactus het volgende:
Ik ben zelf uhb getest. Heb sinds een paar maanden een nieuwe baan waarbij ik mijn brein mag inzetten. Ik word daar zo vrolijk van! Het is voor het eerst dat ik voel dat ik “aan sta”. Ik mag de hele dag nadenken, puzzels oplossen, dingen uitzoeken… het is geweldig! Ik krijg er ook echt energie van.
Mag ik vragen wat voor soort baan dit is? Want het klinkt als dingen die ik ook graag zou doen maar in mijn huidige baan niet vind.

Tevens hoi :W ik lees hier ook mee.
Geen hb kind, wel interessant onderwerp. En ik herken ook wel redelijk wat, zowel van problemen waar jullie kinderen tegenaan lopen van mijn broertje, als van de recente posts over jullie zelf.

Mijn broertje is in groep 3 getest en bleek hoogbegaafd. Hij is toen met kerst doorgezet naar groep 4, bij mij in de klas. Ik ben in groep 4 toen ook getest, daar kwam een IQ net onder 130 uit. Tijdens mijn onderzoeksstage in master heeft een collega een verkorte WAIS (als ik me goed herinner woordenschat, overeenkomsten, blokpatronen en figuur samenstellen) bij me afgenomen als stap in voorbereiding op hem zelf kunnen gaan afnemen. Daar scoorde ik toen met hun scoring omzet methode een TIQ van 145. Die neem ik wel met een korreltje zout, want ik nam toen al een tijdje de WISC af bij kinderen, en uiteraard zijn de vragen niet hetzelfde maar ik had dus wel meer kennis over hoe bv scoring van overeenkomsten werkt dan je normaal gesproken hebt. Mijn broertje en ik zijn ook duidelijk wel echt anders, al weet ik natuurlijk niet of dat verschil komt door wel/niet hb of gewoon persoonlijkheid bv ook (en zijn sterke kant is performaal, ik ben juist verbaal erg sterk, dus dat is ook al anders). Van mijn vader weet ik vrij zeker dat hij ook hb is, en uhb acht ik ook vrij reëel.

Ik ben zonder grote problemen qua prestaties door basisschool en middelbare school gegaan (maar ook niet per se met waanzinnig hoge cijfers, twee zevens en verder achten geloof ik op mn eindlijst) en bij mijn studie ging alles uitstekend. Uiteindelijk bachelor afgestudeerd met 3.5 jaar aan punten in 3 jaar en een extra onderzoek voor de lol, met oa 5x een 9.5 en 5x een 9.0 op mn lijst. Daarna master met iets minder achterlijk hoge cijfers maar nog steeds gewoon goed gemiddelde. Daarna gepromoveerd, en sindsdien al een aantal jaar in de academie aan het werk. Ik heb vanaf mijn 18e angststoornissen gehad die altijd veel ruimte in mijn hoofd innamen, maar sinds mijn recentste therapie 1.5 jaar geleden is gestart zijn mijn angsten deels weg en deels sterk verminderd. Daardoor heb ik ook weer meer ruimte voor andere dingen. Heel fijn natuurlijk, maar.. ik loop er nu wel tegenaan dat ik me eigenlijk best wel verveel op mijn werk. Ik vind het opzich wel leuk, en ik ben goed in studenten begeleiden en haal daar ook wel voldoening uit, maar ik vind er naar mijn gevoel nauwelijks intellectuele uitdaging. Ik heb een collega waarmee het vanaf moment 1 enorm klikt, zowel werk inhoudelijk als persoonlijk, en ik weet vrij zeker dat zij hb is. Zij is eigenlijk de grootste reden van mijn werkplezier. Het werk zelf vraagt wel veel, maar vooral door veel taken, niet door inhoudelijk uitdagende taken. Het lastige is dat ik ook niet zo goed weet hoe/waar ik dat meer in zou kunnen vinden. Bv wel in een baan waar ik mensen kan helpen, maar waar meer dat puzzel element in zit? Bv zoiets als wat @Clubsoda doet? Of zit het hem in het 'niveau' - ik help nu studenten vooruit, op individueel niveau, maar misschien dat op wat meer overkoepelend niveau dingen doen me beter past? Op strategisch niveau over beleid nadenken en nieuw beleid maken, bijdragen aan oplossingen voor maatschappelijke problemen, dat soort dingen? Want impact hebben vind ik wel heel belangrijk, alleen dus het liefst wel met iets waar ik zelf ook eens echt voor aan de bak moet, intellectueel gezien. Ik heb dus vooral geconstateerd dat ik op dit moment wat mis in mijn werk, maar heb nog helemaal niet echt een idee hoe ik daar wat aan zou kunnen doen.

Mochten anderen het herkenbaar vinden en/of suggesties hebben, hoor ik ze ook heel graag! En als het hier niet past want natuurlijk niet strikt binnen t onderwerp hier, is een dm/pm als antwoord ook prima hoor mwCactus!

En sorry voor de lange post :+

[ Bericht 1% gewijzigd door vlindertje89 op 19-03-2025 22:52:20 ]
pi_217111288
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 20:27 schreef Tink89 het volgende:
Ik herken dat andersom. Ik kan (en wil) echt geen dingen uit m’n hoofd leren. Op inzicht haalde ik alles, maar echt geleerd of gestudeerd heb ik nooit. Met uitleg op college en dan een keer oefenen met statistiek berekeningen en verder logisch nadenken heb ik m’n gymnasium en later MSc gehaald zonder problemen.

Inzicht heeft mij gered, als ik het van motivatie of leren had moeten hebben, had ik niks gehaald.

En ja, hb hier.
Same, alleen dus dat latijn, dat moest ik stampen. Verder op uni eigenlijk nooit aantekeningen gemaakt op 1 statistiek-vak bij phd na (phd in de VS, dus met flink wat vakken), maar makkelijk door 2 master's en phd heengefietst eigenlijk, zelfs tweede jaar uni geloof ik bij 3 colleges geweest in totaal, waarvan ik er bij 1 na de pauze ben vertrokken, en dat jaar meer punten gehaald dan er in het schema stonden (in paar extra vakken examens gedaan). Derde jaar uni was wel minder, omdat ik toen echt teveel met andere dingen bezig was, en ook werkstukken enzo niet meer inleverde, toen jaartje ertussenuit geweest, weer gemotiveerd geraakt en er een 2e studie bij gaan doen. Redelijk wat vakken op inzicht en kennis die ik elders opgedaan had. Wel eens blanco examens ingegaan en gehaald (niet met gigantisch hoge cijfers, maar wel gehaald, een definitie geven is lastig als je het collegedictaat niet hebt gelezen, maar dan kun je nog wel de onderliggende processen begrijpen).
PhD was een traject van 4 jaar met vakken volgen, en ik werkte er 20u/week bij als Teaching Assistant. PhD in net iets meer dan 2,5 jaar afgerond uiteindelijk.
Verschillende vriendinnen gehad die gefrustreerd werden hoe weinig moeite ik er in leek te steken volgens hun (was bij de MSc's ook wel zo eigenlijk).
Nooit getest, en na aanpassingen op kleuterschool, waar mijn moeder zich hard voor had gemaakt, weinig problemen gehad (op wat uitbarstingen op basisschool na). Ik had het geluk dat mijn moeder bij de kinderbescherming werkte toen ik nog op de kleuterschool zat, en de school kon overtuigen dat de problemen die ik vertoonde niet kwamen doordat ik een probleemkind was, maar omdat ik me verveelde, en ze me dus meer werk moesten geven. Dat, en een andere juf, hielp heel erg. Op middelbare school zat ik tussen allerlei kinderen die het een stuk beter deden dan ik op school, en veel daarvan zijn nu ook aardig succesvol (eigen investment fund opgezet, beurshandelaren opgeleid, professoren, directeuren, artsen, partners in grote kantoren etc), dus ik stak er echt niet bovenuit daar.

Wat ik me wel afvraag. HB is deels erfelijk, dat is duidelijk. Maar je leest hier regelmatig dat kinderen een voorsprong hebben op iets. In hoeverre kan zo'n voorsprong beinvloedt zijn door hoe de ouders een kind opvoeden? Ik kan me voorstellen dat een kind wat dagelijks stimulansen krijgt om zich te ontwikkelen beter ontwikkelt dan een kind dat dat niet krijgt. Of dat een kind wat bijvoorbeeld veel meer stimulans krijgt om te rekenen, omdat dat in het begin een keertje goed ging en men daarna in een vicieuze circkel kwam van het gaat goed > kind vindt het leukt > ouder stimuleert het meer > het kind doet het beter > kind vindt het leuker > ouder stimuleert het meer.
Op zo'n manier kan een kind ook een (tijdelijke) voorsprong op een, of een paar, vlakken hebben, en slim lijken, maar dat het meer komt doordat het meer geoefend heeft. Wordt zo'n kind ook wel eens voor HB aangezien? Het lijkt me dat een HB test daar dan duidelijkheid in verschaft? Kan me ook voorstellen dat ouders het dan wel eens niet eens zijn met een test-uitslag, maar daar komen ze dan hopelijk later achter dat ze verkeerd zitten.
pi_217111723
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 22:23 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Maar je leest hier regelmatig dat kinderen een voorsprong hebben op iets. In hoeverre kan zo'n voorsprong beinvloedt zijn door hoe de ouders een kind opvoeden?
Je hoort best wel eens dat kinderen van (kleuter)juffen met een voorsprong op school komen, gewoon omdat er thuis standaard veel aandacht voor de kennis en vaardigheden van groep 1 niveau is. Bijv kleurenkennis, tellen, schaar hantering. Dat trekt daarna dan vaak weer bij.

Je kunt elk kind stimuleren natuurlijk, maar als een kind ergens niet aan toe is, zal het niet beklijven.
pi_217112158
quote:
1s.gif Op woensdag 19 maart 2025 23:07 schreef Hupje het volgende:

[..]
Je hoort best wel eens dat kinderen van (kleuter)juffen met een voorsprong op school komen, gewoon omdat er thuis standaard veel aandacht voor de kennis en vaardigheden van groep 1 niveau is. Bijv kleurenkennis, tellen, schaar hantering. Dat trekt daarna dan vaak weer bij.

Je kunt elk kind stimuleren natuurlijk, maar als een kind ergens niet aan toe is, zal het niet beklijven.
En dat geldt denk ik voor alle professionals die met kinderen werken. Ik ben dan geen leerkracht, maar logopedist. En ja, ik durf te zeggen dat mijn dochter qua spraak-/taalontwikkeling altijd al goed voor op het lijntje heeft gelopen. Je bent er toch op een andere manier mee bezig (deels bewust, maar deels ook omdat het zo in je systeem zit) dan een aantal andere ouders. Maar inderdaad, ik verwacht niet dat ze straks nog een hele grote voorsprong heeft t.o.v. klasgenootjes. Misschien wel op het gebied van haar (actieve) woordenschat, maar qua zinsbouw en pragmatische vaardigheden zal het wel sneller levelen.
pi_217112518
Ik heb 2 kinderen opgevoed. Maar de ene is echt hb, de andere een doorsnee vwo-er. Het brein van mijn hb-er lijkt gewoon meer draadjes te hebben om complexer te denken, meer input ruimte (is een spons met weetjes. De andere moet stampen). Alle dingen ontwikkeling begon ook eerder, motorisch, verbaal etc.

En ja, we leren ze meer dan gemiddeld op IT/arduino/programmeer gebied dan doorsnee kinderen. En toch lijkt de niet hb-er dat net zo goed op te pakken, misschien wel meer. De hb-er haakt eerder af als het te moeilijk wordt, haakt ook eerder af als er een saai stukje gedaan moet worden. Oudste heeft meer doorzettingsvermogen om die struikelpunten voorbij te komen.

Die schoolse dingen hebben we thuis proberen te ontwijken thuis, waar kon. Ook geen Squla ofzo. Na school deden we juist die andere dingen zoals programmeren, knutselen, etc
In ieder geval niet teveel vooruit lopend op schoolse dingen. Wel als ze op school met een letter bezig waren daar thuis ook mee spelen. Of hem zelf bieb boeken laten uitzoeken ipv wat hij op school moet.

Maar als je amper 6 jarige een pc spel speelt waren hij een ratio moet uitrekenen en mij het antwoord vraagt: "5/6e van 0,75" en hij geeft zelf het antwoord eerder dan mij, dan kijk je toch wel even op :D
pi_217113046
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 22:23 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Wat ik me wel afvraag. HB is deels erfelijk, dat is duidelijk. Maar je leest hier regelmatig dat kinderen een voorsprong hebben op iets. In hoeverre kan zo'n voorsprong beinvloedt zijn door hoe de ouders een kind opvoeden? Ik kan me voorstellen dat een kind wat dagelijks stimulansen krijgt om zich te ontwikkelen beter ontwikkelt dan een kind dat dat niet krijgt.
Het welbekende nurture versus nature vraagstuk! :D

Dat vond ik dus ook heel interessant toen ik zag hoe de puzzle skills van onze 21-maanden oude kindje zich ontwikkelden: zodra wij in de gaten kregen dat hij dit leuk vond om te doen, hebben we dit heel vaak samen met hem gedaan. Zodra een puzzle te makkelijk werd, vervingen wij deze door een puzzle met meer stukjes, waardoor hij in een periode van 3 maanden geleerd heeft om zelfstandig puzzles van 60 stukjes te maken.

Aan de ene kant hebben wij hem dus gestimuleerd in zijn interesses - dit deel lijkt dus sterk op ‘nurture’.

Waar wij echter geen invloed op hebben gehad, is zijn concentratie vermogen. Hij kan zich op een puzzle concentreren totdat ie af is. Dit is denk ik wel een stukje ‘nature’

We kennen genoeg kindjes die net zo oud zijn als onze kleine, van wie de ouders zeggen dat hoewel ze het vaak genoeg geprobeerd hebben/proberen, het niet lukt om met hun kindjes te puzzelen of om boekjes voor te lezen, omdat ze niet stil willen blijven zitten.

Maar misschien dat de vraag nurture/nature ook een beetje een indicator is voor het verschil tussen (hoog)intelligentie en hoogbegaafd. Een intelligent persoon kan met genoeg stimulans en begeleiding in lineaire stappen tot een bepaalde prestatie komen (nurture) (bottom-up denken). Een hoogbegaafd iemand kan hetzelfde presteren, maar zelfstandig op een ‘niet-lineaire’ manier tot zo’n prestatie (inzicht)(top down denken) komen, dit is dan misschien weer zo’n stukje nature.

[ Bericht 0% gewijzigd door margaretha_01 op 20-03-2025 12:01:34 ]
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
pi_217113398
Wij stimuleren ons kind ook wel veel; als klein kind met veel voorlezen en veel uitjes, nu (9 jaar) met allerlei muziek- en sportclubjes en nog steeds veel voorlezen. Maar het wel dingen die ze zelf leuk vindt; je kan je kind niet pushen om ergens heel goed in te worden waar ze echt geen talent voor hebben. Het is echter niet zo dat ze thuis ook veel schoolse werkjes doet; die kinderen zijn er ook zeker, maar zo is zij niet.

Net als bij mij, ligt het talent van mijn dochter niet echt bij rekenen. Zoiets als wat Deepfreeze beschrijft, hebben wij allebei niet. Ikzelf had met heel veel werk wel een 9 op mijn vwo voor wiskunde A, maar er waren ook mensen die helemaal niks deden en dan een 10 haalden voor wiskunde A, B en natuurkunde. Jaloers dat ik was :D
Dochter idem, voor haar is rekenen een klusje, want het automatiseren van tafels en rekenstrategieën is matig (dat zie je ook vaak wel bij hb'ers), dus bij iedere som moet ze bedenken hoe die ook weer moest en dan alles stap voor stap uitrekenen. Duurt eindeloos...

Een ander aspect van HB volgens het Renzulli-model is trouwens creatief denken, hoe ziet dat er bij jullie uit? Bij mij is het meer snel verbanden zien, snel veel informatie kunnen overzien enz. Bij dochter zit het meer in echt creatieve dingen, zoals originele verhalen bedenken, heel creatieve tekeningen maken, originele woordgrappen bedenken, terwijl ik dat eigenlijk helemaal niet heb.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_217113878
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 08:58 schreef SaskiaR het volgende:
Een ander aspect van HB volgens het Renzulli-model is trouwens creatief denken, hoe ziet dat er bij jullie uit? Bij mij is het meer snel verbanden zien, snel veel informatie kunnen overzien enz. Bij dochter zit het meer in echt creatieve dingen, zoals originele verhalen bedenken, heel creatieve tekeningen maken, originele woordgrappen bedenken, terwijl ik dat eigenlijk helemaal niet heb.
D is ook van de taalgrappen, fantasieverhalen etc. Tekenen lukt niet zo, omdat de motoriek niet laat zien wat je in je hoofd hebt. Maar het sterkst is hij creatief in verbanden zien, door kunnen redeneren, oplossingen verzinnen.

Dat creatieve is trouwens een drama zodra het door een opdracht beperkt wordt. Hij kan prima rijmen, verhalen bedenken etc. Maar als het voor school moet lukt het niet meer.

D is denk ik wel vooral een beta. Het logisch denken was ook veruit de beste op zijn IQ test (155 ofzo). Maar taal en zaakvakken gaan hem ook gemakkelijk af. De info vliegt zijn hoofd in, dus dan is rijtjes leren niet zo'n punt. Alleen de interesse ligt niet op dat gebied, dus het is wel een moetje. in praktijk heeft hij op bijna alle vakken tussen de 6&8, want waarom meer doen als je zonder huiswerk maken en een beetje opletten in de klas school doorkomt :P
  donderdag 20 maart 2025 @ 11:05:40 #113
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217114757
Mijn dochter is vooral creatief in de zin van spelletjes bedenken, fantasiespel, verhalen vertellen etc. Ze tekent graag, maar raakt idd gefrustreerd omdat ze niet zo mooi op papier krijgt als wat ze in haar hoofd ziet.

Mijn jongste is nu 2 dagen 4 en doet ook heel graag fantasiespelletjes en maakt de prachtigste bouwwerken met blokken enz. Maar 'gewoon' met dino's en paw patrol spelen vindtie ook helemaal prima.

Wat nature vs nurture betreft: mijn oudste wil niet puzzelen. Als ik haar een puzzel geef, haakt ze snel af, zet ze niet door. Ze kiest voor te makkelijke puzzels en weet wel strategieën om een moeilijke puzzel te maken, maar heeft gewoon geen zin om ze te doen. Ze heeft wel een verrijkingsbak op school en is momenteel helemaal into de ruimte en de maancycli etc. en leest boeken van de zoete zusjes enzo.

De jongste vindt puzzelen wél leuk en gaat dan ook als een speer op dit vlak. Die vindt daarentegen letters helemaal niet interessant, kan z'n naam niet schrijven en zegt gewoon 'doet de juf wel voor mij'. Maar vraag hem een brug te bouwen waar 10 auto's op kunnen en dan bokstie dat voor elkaar.

En ze worden allebei elke dag voorgelezen, we doen spelletjes (stratego met mijn zesjarige O+ O+ en stratego junio van Joris en de Draak met de jongste O+ O+ ), bekijken bijv. met loepjes beestjes in het bos, benoemen langs welke bomen we lopen, kijken naar sterren en planeten (twee weken geleden kon je Mars, Venus en Jupiter met het blote oog zien O+ ), hebben we een telescoop enzovoorts. Maar dat is een mix van 'wij bieden aan' en wat er vanuit de kinderen komt die dan roepen dat ze dat op tv gezien hebben, bij een vriendje gedaan hebben, op school geleerd hebben, graag willen enz.

Dus my two cents: je kunt stimuleren, maar als je kind de interesse of de capaciteit niet heeft om zich dingen eigen te maken, lukt het echt niet. Anders zou je elk kind naar het gymnasium kunnen sturen met genoeg pushen en dat is natuurlijk niet zo. En zo kan mijn jongste fantastisch bouwen en mijn oudste fantastisch lezen en je alles over de maan vertellen.
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_217116081
Ja, de mijne is ook wel creatief. Hele spellen zelf verzinnen, verbanden kunnen leggen, al het kromme recht kunnen lullen, een raket en een wc-gebouw voor een spelletjesaap bouwen met magnetische tegels, noem het maar op. Ik sluit aan bij wat ze zelf graag wil. Wij zitten nu heel erg in de letter- en schrijfmodus. Nou, dan doen we dat soort dingen thuis heel veel. We lezen iedere dag voor en daar geniet ze ook erg van. Qua filmpjes kijkt ze nu graag Topdoks van de EO. Dan bekijkt ze het liefst een aflevering waarbij een jongetje van 7 twee nieuwe hartkleppen krijgt. En interessant joh. En alles wat ze wil weten, beantwoorden we (voor zover we het zelf weten).

Spelletjes doen we ook veel. Kwartet en Kroko Loko zijn favoriet. Puzzelen doet ze ook graag, soms denkt ze dat ze het niet kan, maar een puzzel van 99 stukjes kan ze prima als ik er naast zit (als ze die alleen moet doen als ik iets anders aan het doen ben, is het inderdaad ‘ik kan het niet!!!!’).
  Moderator donderdag 20 maart 2025 @ 13:35:00 #115
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_217116702
Aapie is ook ontzettend creatief, verzint de wildste verhalen. En vindt het leuk om grapjes te maken. Een van zijn beste opmerkingen ooit: "Weet je wat nooit naar een ziekenhuis zal gaan? Een blok kaas!" _O- Of toen we op straat liepen in Hong Kong en iedereen hem aanstaarde: "mensen denken dat ik een kip ben" :D

Hij houdt van knutselen maar het liefst speelt hij met zijn auto's. Of eigenlijk het allerliefst kijkt hij tv. Hij is niet echt een doorzetter, als iets niet lukt wil hij meteen dat wij het overnemen. Zo vindt hij het niet leuk om te kleuren want dat "kan hij niet". Ook bij spelletjes haakt hij snel af, hij heeft te weinig geduld. Een potje UNO gaat wel maar bijvoorbeeld Memory duurt hem te lang.

Hij is erg geïnteresseerd in de natuur. Vanochtend zei hij ook "het is weer lente, dan komen de krokusjes weer!". Verder zijn dieren, de wereld en dino's favoriet. Wij lezen ook elke dag en hebben zijn vragen altijd op normaal niveau beantwoordt (voor zover mogelijk). Als hij vraagt wat een afzuigkap is dan leg ik hem dat uit.

En wat ik echt heel knap vind is dat hij zelf dingen zo oppikt en leert. In Vietnam zei hij uit het niets "icecream betekent ijsje toch?". En laatst luisterde we naar een liedje waar een paar keer "a million" wordt gezongen. Hij vroeg aan mij hoe het liedje heet, ik zei dat ik dat niet wist. Toen ik aan hem vroeg wat hij dacht zei hij "a million". Hij heeft echt een heel goed gehoor :o
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_217148985

[ Bericht 50% gewijzigd door Groofskenhonderdtwee op 23-03-2025 19:39:35 ]
pi_217149112

[ Bericht 100% gewijzigd door Groofskenhonderdtwee op 23-03-2025 19:39:55 ]
  zondag 23 maart 2025 @ 09:11:45 #118
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_217150166
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 08:58 schreef SaskiaR het volgende:

Bij O werd het op een gegeven moment aangegrepen om te stellen dat hij emotioneel achter zou blijven, want hij was blijven hangen in het magische denken. Dat kwam voort uit zijn angst voor inbrekers.
Wij dachten (en denk nog steeds) beter te weten, namelijk een HB-er die in staat is om elk gedachtenpaadje uit te denken en uit te rollen. 'Wat nou als dit, want dan kan er dat, en dan weer dat, en dan weer zus en dan weer zo'. En daar kon hij zich heel erg in verliezen. Dat is niet magisch denken, dat is een brein met ongelofelijk veel mogelijkheden.
pi_217151837
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 09:11 schreef BE het volgende:

[..]
Bij O werd het op een gegeven moment aangegrepen om te stellen dat hij emotioneel achter zou blijven, want hij was blijven hangen in het magische denken. Dat kwam voort uit zijn angst voor inbrekers.
Wij dachten (en denk nog steeds) beter te weten, namelijk een HB-er die in staat is om elk gedachtenpaadje uit te denken en uit te rollen. 'Wat nou als dit, want dan kan er dat, en dan weer dat, en dan weer zus en dan weer zo'. En daar kon hij zich heel erg in verliezen. Dat is niet magisch denken, dat is een brein met ongelofelijk veel mogelijkheden.
Dat herken ik zeker inderdaad. N is ook totaal niet bang voor enge films of boeken (we kijken nu Lord of the Rings, dat vindt ze geweldig). Want ze weet dat dat nep is. Zelfs toen ze 1 jaar was, wist ze al precies wat echt en nep was. Rollenspel vindt ze ook leuk, maar dat is een spel, geen magisch denken. Maar als ze iets leest over ziektes of de dood, dan vindt ze dat wel eng en kan ze daardoor best wel piekeren over dat zulke dingen ook met haar familie kunnen gebeuren. Meestal is ze daar wel met ratio uit te halen, maar er zijn ook veel hb’ers die dan maar blijven doordenken.
pi_217152320
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 09:11 schreef BE het volgende:

[..]
Dit is heel herkenbaar. Beide kinderen hebben dat wel, maar de jongste het meest. Dit speelt hem op school ook parten, hij geeft zelf aan dat hij soms moeite heeft met het beantwoorden van vragen omdat er in zijn hoofd zóveel verschillende opties zijn.

Hij is ook veel beter met out-of-the-box denken. De oudste speelt graag Zelda. De jongste vindt dat een heel interessant spel, maar zelf spelen vindt hij lastig (motorisch is hij gewoon niet zo handig, de controller goed genoeg beheersen voor een complex spel lukt hem niet goed genoeg). Dan zit hij mee te kijken met de oudste en helpt hem met alle puzzels oplossen. Hij doorziet meestal als eerste wat er moet gebeuren. Het is echt grappig om te zien hoe ze elkaar daarin aanvullen.

Bij de Day a week school hebben ze ook vaak opdrachten als: maak van 1 vel papier een bootje waar een playmobilpoppetje echt in kan varen. Dat vindt hij ook onzettend leuk, gaat er helemaal op aan. Voor hem is de grootste uitdaging om wel te blijven samenwerken met je groepje, ipv alleen je eigen idee goed genoeg te vinden :+.

Ik werk in een omgeving met veel HB'ers, wat superfijn is voor herkenning. Ik voel me daar echt op mijn plek. Dat heeft wel moeten groeien (ik werk er bijna 12 jaar). Ik ben altijd wel onzeker geweest over mijn kunnen (ondanks goede cijfers/beoordelingen) en vond het lange tijd wel prima om me een beetje te verstoppen op een veilig plekje waar ik onderpresteerde. De laatste 2-3 jaar vallen er steeds meer puzzelstukjes op zijn plek, doorzie ik ook beter waar mijn kwaliteiten liggen en durf ik meer. Ik vind het nog steeds wel spannend, maar voel me ontzettend gesteund door collega's en mijn leidinggevende.

[ Bericht 23% gewijzigd door Phaidra op 23-03-2025 11:55:59 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 16 april 2025 @ 21:14:16 #121
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_217388362
Wij hebben wat vermoedens over hoogbegaafdheid bij onze dochter van 5. Ik ben me aan het inlezen maar vind het lastig om goede (wetenschappelijk onderbouwde) diepgaande informatie te vinden die inzicht geven wat het is, wat kenmerken zijn, etc.

Ik ben net even teveel paranormale psychologen, mensen met eigen methodes e.d. tegengekomen.

Wat raden jullie aan qua betrouwbare websites, boeken, videos, tests, methodes?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_217389706
Oa Renata Hamsikova en Tessa Kieboom hebben goede informatieve boeken geschreven.
pi_217389717
Zijn er hier mensen met een opleiding hb-specialist oid? Welke opleidingen zijn goed, wat is een meerwaarde?
pi_217389794
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 21:14 schreef GrumpyFish het volgende:
Wij hebben wat vermoedens over hoogbegaafdheid bij onze dochter van 5. Ik ben me aan het inlezen maar vind het lastig om goede (wetenschappelijk onderbouwde) diepgaande informatie te vinden die inzicht geven wat het is, wat kenmerken zijn, etc.

Ik ben net even teveel paranormale psychologen, mensen met eigen methodes e.d. tegengekomen.

Ik zou beginnen op google.scholar.com, zoeken naar wetenschappelijke artikelen. Maar die zijn vaak niet makkelijk te lezen voor de meesten.
pi_217390955
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 23:05 schreef Hupje het volgende:
Zijn er hier mensen met een opleiding hb-specialist oid? Welke opleidingen zijn goed, wat is een meerwaarde?
Ik doe nu de opleiding Zelfstandig talentbegeleider bij Cedin (vroeger Novilo). Het is zeker interessant en je leert veel. Het is wel veel zelfstudie, dus je moet er wel echt tijd voor maken (dat doe ik nu nog te weinig :D )
pi_217391003
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 21:14 schreef GrumpyFish het volgende:

Hier staan heel wat leestips;
https://www.villakakelbon(...)eid-literatuurlijst/
En hier wat meer wetenschappelijke: https://www.slo.nl/thema/meer/begaafde-leerling/literatuur/ (al is het voor ouders echt niet nodig de wetenschappelijke literatuur in te duiken)
En deze zijn voor kinderen zelf: https://www.stichtingiqplus.nl/boeken-voor-kinderen/

Wil je je kind laten testen, dan is het eigenlijk met name nuttig als je een hulpvraag hebt. Als het op school niet lekker gaat ofzo. Dan kan je de WISC-V of de SON-R laten doen (beide vanaf 6 jaar), die zijn heel uitgebreid en geven veel inzicht. De KIQT is speciaal ontwikkeld voor hb, maar is nogal kort en geeft daardoor minder inzicht, alleen puur een IQ-cijfer. Maar dat zegt niet zoveel over hoe je kind is. 5 jaar is ook nog wel jong om te testen; voor die leeftijd is er ook de WPPSI.
Heb je geen hulpvraag, dan is een test niet echt nodig (ze zijn ook nogal duur...).

Verder moet je vooral goed aansluiten bij wat je kind nodig heeft, dan wijst het zich vaak vanzelf wel :)
pi_217391083
Ik had ook best moeite om informatie te vinden. Mijn kind paste eigenlijk nergens echt 100% in. Sommige dingen herkende ik hem 50%, soms maar 10%. Want naast het slim zijn spelen er nog meer karaktereigenschappen en ontwikkelingsdingen mee. Zo had de mijne last van zijn emotieregulatie. Ik ben dus vooral gaan kijken wat mijn kind nodig had en al snel die "kant en klare" methodes de deur uit gedaan.

Wij hebben pas getest in groep 4, toen was het nodig om hem op de externe plusklas te krijgen. Daardoor konden we dat prima met de leerkrachten en ib-er regelen. De score verbaasde ons wel, een stukkie hoger nog dan wij verwachten.

Inmiddels is het een puber en zijn die emotieproblemen glad gestreken, hij past nu wel ietsjes beter in de mal. Maar toch verschillen zijn 3 hb vrienden allemaal genoeg om dat niet af te kunnen dekken met 1 methode. Behalve dan een methode die vanuit het kind kijkt..
  donderdag 17 april 2025 @ 09:33:39 #128
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217391165
Ik ben blij dat wij (nog) niet hoeven te testen voor alle hulp. Prul past op zich prima in 'het plaatje hb', dwz: ze wil vaak niet naar school, onderpresteert regelmatig, vindt doorzetten en uitdagingen aangaan heel erg ingewikkeld, kon in groep 1 al aardig lezen (maar liet dat op school niet zien), doet alleen dingen die ze leuk vindt of waarvan ze het nut inziet, heeft een heel sterk rechtvaardigheidsgevoel en legt de lat voor zichzelf enorm hoog.

En ondanks dat het dus een redelijk standaard hb-meisje lijkt te zijn (voor zo ver dat bestaat), lopen we regelmatig vast. Nu ook weer op school.... ik houd mijn hart vast voor komend jaar en hoop, hoop, hoop dat ze een leerkracht krijgt die het wél snapt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')