Hoe laat je in één post zien dat je eigenlijk geen flauw idee hebt wat hoogbegaafheid inhoudt.quote:Op maandag 17 maart 2025 12:58 schreef TheInnocent het volgende:
Ik heb zelf geen kinderen, maar wel “hoogbegaafde” kinderen in de familie. Ik wil best mijn ergernissen delen hierover en dat is niet omdat ik zelf niet gestudeerd heb oid (ik zat ook altijd in zogenaamde plusklassen wat dan met een bepaalde kleur werd omschreven en niet met turboteam of wat dan ook waardoor kinderen zich al beter gaan voelen dan de ander). Ik heb op het gymnasium en de universiteit heel intelligente mensen gekend zonder dat het woord hoogbegaafd maar werd genoemd. Ook niet op de basisschool gelukkig. Ik vind het ook vreemd om je kind zo te noemen. Elk kind heeft een bepaald niveau en daarvoor onderwijschallenges nodig. Als het kind zodanig intelligent is dar die al in groep 8 universitaire studies kan afronden, dan heeft dat kind in mijn ogen speciaal onderwijs nodig voor zeer intelligente mensen. Of worden kinderen nu al hoogbegaafd genoemd als ze in een plusklasje zitten? Hebben we het dan over de vwo’ers van nederland? Ik volg het namelijk niet meer. Mijn tante noemt haar dochter ook hoogbegaafd, maar ik zie een kind met autisme (wat niet erg is) die niet de hoogste cijfers haalt omdat ze hoogbegaafd is. Vervolgens noemt ze zichzelf ook zo en geeft ze aan dat ze slimmer is dan de rest. Zo wil je je kind toch niet hebben? Die wordt dan echt wel buitengesloten dan, zelfs ik ergerde me aan het arme kind.
Ik heb ook geen idee. Wat is het? Waarom worden de problemen niet gewoon beschreven ipv help mijn kind is slim of hoogbegaafd?quote:Op maandag 17 maart 2025 13:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hoe laat je in één post zien dat je eigenlijk geen flauw idee hebt wat hoogbegaafheid inhoudt.
Jij hebt geen hoogbegaafd kind, dus dan is dit wellicht niet het topic voor jou.quote:Op maandag 17 maart 2025 13:12 schreef TheInnocent het volgende:
[..]
Ik heb ook geen idee. Wat is het? Waarom worden de problemen niet gewoon beschreven ipv help mijn kind is slim of hoogbegaafd?
Omdat het zo lastig is om gelijkgestemden te vinden in een topic met de titel 'mijn kind is enthousiast, gefrustreerd, onzeker, creatief, heeft inzicht, geen doorzettingsvermogen, enz'quote:Op maandag 17 maart 2025 13:12 schreef TheInnocent het volgende:
[..]
Ik heb ook geen idee. Wat is het? Waarom worden de problemen niet gewoon beschreven ipv help mijn kind is slim of hoogbegaafd?
Autisme is ook een lastig te omschrijven begrip inderdaad, is ook een breed spectrum heb ik begrepen. In dit geval zou ik mijn nichtje omschrijven als sociaal ongemakkelijk en de communicatie verloopt stroef. Verder kan ze zich moeilijk inleven in de emotionele staat van een ander persoon. Dit zorgt ervoor dat ze wordt buitengesloten door andere kinderen. Dat ze bij mij aangeeft dat ze hoogbegaafd is en slimmer dan andere kinderen, geeft mij zelfs een ongemakkelijk gevoel, laat staan bij andere kinderen of ouders.quote:Op maandag 17 maart 2025 13:23 schreef Hupje het volgende:
[..]
Omdat het zo lastig is om gelijkgestemden te vinden in een topic met de titel 'mijn kind is enthousiast, gefrustreerd, onzeker, creatief, heeft inzicht, geen doorzettingsvermogen, enz'
Jij typeert je nichtje als autistisch. Waarom dan niet ook gewoon de problemen beschrijven ipv de term autisme?![]()
Dit topic is niet de plek voor een dergelijke discussie. Vooral niet als je zo binnen komt vallen.quote:Op maandag 17 maart 2025 14:35 schreef TheInnocent het volgende:
[..]
Autisme is ook een lastig te omschrijven begrip inderdaad, is ook een breed spectrum heb ik begrepen. In dit geval zou ik mijn nichtje omschrijven als sociaal ongemakkelijk en de communicatie verloopt stroef. Verder kan ze zich moeilijk inleven in de emotionele staat van een ander persoon. Dit zorgt ervoor dat ze wordt buitengesloten door andere kinderen. Dat ze bij mij aangeeft dat ze hoogbegaafd is en slimmer dan andere kinderen, geeft mij zelfs een ongemakkelijk gevoel, laat staan bij andere kinderen of ouders.
Maar wat is hoogbegaafd nou eigenlijk? Oprechte vraag. Slim en geen doorzettingsvermogen?
Ik wil hier wel serieus op ingaan. Voor de beeldvorming: elk leerniveau kan gekoppeld worden aan een gemiddeld IQ. Een vmbo-t leerling heeft bijvoorbeeld een gemiddeld IQ tussen de 100 en 107, een havoleerling tussen de 108 en 115 en een vwo-leerling heeft een gemiddeld IQ vanaf 118.quote:Op maandag 17 maart 2025 12:58 schreef TheInnocent het volgende:
Ik heb zelf geen kinderen, maar wel “hoogbegaafde” kinderen in de familie. Ik wil best mijn ergernissen delen hierover en dat is niet omdat ik zelf niet gestudeerd heb oid (ik zat ook altijd in zogenaamde plusklassen wat dan met een bepaalde kleur werd omschreven en niet met turboteam of wat dan ook waardoor kinderen zich al beter gaan voelen dan de ander). Ik heb op het gymnasium en de universiteit heel intelligente mensen gekend zonder dat het woord hoogbegaafd maar werd genoemd. Ook niet op de basisschool gelukkig. Ik vind het ook vreemd om je kind zo te noemen. Elk kind heeft een bepaald niveau en daarvoor onderwijschallenges nodig. Als het kind zodanig intelligent is dar die al in groep 8 universitaire studies kan afronden, dan heeft dat kind in mijn ogen speciaal onderwijs nodig voor zeer intelligente mensen. Of worden kinderen nu al hoogbegaafd genoemd als ze in een plusklasje zitten? Hebben we het dan over de vwo’ers van nederland? Ik volg het namelijk niet meer. Mijn tante noemt haar dochter ook hoogbegaafd, maar ik zie een kind met autisme (wat niet erg is) die niet de hoogste cijfers haalt omdat ze hoogbegaafd is. Vervolgens noemt ze zichzelf ook zo en geeft ze aan dat ze slimmer is dan de rest. Zo wil je je kind toch niet hebben? Die wordt dan echt wel buitengesloten dan, zelfs ik ergerde me aan het arme kind.
Ik snap het nut van dit topic en ook in dit topic worden ergernissen gedeeld over ouders/anderen die niet reageren zoals je zou willen en mijn reactie is precies een voorbeeld daarvan. Dat is uit onwetendheid en oprechte interesse in wat het probleem is met het hebben van een slim kind zoals in topictitel genoemd. Als er zou staan: help mijn kind is cognitief sterk/heeft een hoog IQ en haalt lage cijfers of krijgt geen aandacht op maat om het beste uit zichzelf te halen, dan kan ik me inleven in die situatie. Maar als het woord hoogbegaafd wordt gebruikt, dan denk ik heh? waar heb je het over? Als er dan ook een houding wordt aangenomen van “je begrijpt het toch niet, want je hebt geen hoogbegaafd kind” dan kan dat ook niet de gewenste reacties geven. Begrip tonen komt van twee kanten. Daar komt bij dat dit topic een openlijk topic is waarin toevallig ook vreemde mensen mogen reageren, ook mensen zonder hoogbegaafde kinderen, het is immers FOK! en geen topic op uitnodiging.quote:Op maandag 17 maart 2025 15:06 schreef Elleska het volgende:
HB is een net zo breed spectrum als autisme en kan deels overlap hebben met autisme.
Begin eens met jezelf inlezen ipv hier komen binnenstampen om je ergernissen te delen terwijl dit topic daar overduidelijk niet voor is bedoeld. Nogal ongemakkelijk en getuige van weinig inlevingsvermogen.
Dankjewel!quote:Op maandag 17 maart 2025 15:30 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik wil hier wel serieus op ingaan. Voor de beeldvorming: elk leerniveau kan gekoppeld worden aan een gemiddeld IQ. Een vmbo-t leerling heeft bijvoorbeeld een gemiddeld IQ tussen de 100 en 107, een havoleerling tussen de 108 en 115 en een vwo-leerling heeft een gemiddeld IQ vanaf 118.
Officieel ben je hoogbegaafd vanaf een IQ van 130. UHB vanaf 145 (in NL, omdat onze testen vaak verder gaan. Er zijn landen die 160+ als grens nemen).
HB betekent niet direct snel-lerend, maar anders-lerend. Daardoor ontstaan ook problemen op school, want dat “anders” is niet zoals ze op school les geven. Veel HB-kinderen hebben daardoor maar matige resultaten op school. Wat dan weer veel opmerkingen genereert zoals jij in je post. “Hoezo HB?!” Wat weer verklaart waarom je niet direct enthousiaste reacties krijgt op je post. Dit soort vooroordelen moeten wij zo vaak aanhoren…
Overigens, speciaal onderwijs voor hoogbegaafde kinderen zou heel mooi zijn. Want eigenlijk is het gek dat er voor de laagste 5% IQ’s wel speciaal onderwijs beschikbaar is, en voor de hoogste 5% niet. Van hen wordt verwacht dat ze zich maar aanpassen, terwijl dat voor iemand met een IQ van 75-80 nooit wordt verwacht. Terwijl ze evenveel afwijken van het gemiddelde in NL.
Hoogbegaafd zijn betekent niet meteen dat iemand slim is. Ik ben heel erg hoogbegaafd maar kan enorm domme dingen doen. Ik heb wel een heel hoog ontwikkelingspotentieel. Als ik op de juiste plek ben, leer ik heel snel en maak ik nieuwe dingen me snel eigen.quote:Op maandag 17 maart 2025 15:52 schreef TheInnocent het volgende:
[..]
Dankjewel!
Edit: Ik denk dat de term “hoogbegaafd” een beetje ongelukkig gekozen term is omdat het voor veel mensen - die niet weten wat het daadwerkelijk inhoudt - klinkt als “ik heb een veel te slim kind”. Niet als: “ik heb een slim kind dat anders leert (omdat die cognitief sterk is)”. Ook ouders weten het soms niet goed en leggen het hun kind uit als dat ze veel slimmer zijn dan andere kinderen, wat niet per se zo hoeft te zijn want er zijn ook kinderen met een hoog IQ die goed kunnen leren zoals de school dat voorschrijft, maar die worden dan niet hoogbegaafd genoemd of zeggen dat niet over zichzelf. Het is denk ik een ongelukkig gekozen term die bij mensen weerstand oproept, terwijl het gaat om kinderen met een hoog IQ die eigenlijk passend onderwijs nodig hebben zodat hun talenten beter tot hun recht komen. Jammer dat dit er niet is.
HB-ers krijgen nogal eens onterecht een autismediagnose.quote:Op maandag 17 maart 2025 15:06 schreef Elleska het volgende:
HB is een net zo breed spectrum als autisme en kan deels overlap hebben met autisme.
[..]
De mijne is daar 3x keer op getest voor ze het er toch over eens waren dat hij geen autisme had.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 07:59 schreef CarbonC het volgende:
[..]
HB-ers krijgen nogal eens onterecht een autismediagnose.
Zo herkenbaarquote:Op dinsdag 18 maart 2025 08:18 schreef BE het volgende:
[..]
Oftewel een keiharde kop die je niet zomaar van iets anders overtuigd. Heel veel last van een rechtvaardigheidsgevoel maar niet altijd vanuit het juiste perspectief.
Oh ja, zeker ook dat laatste! Godzijdank is wijsheid een beetje met de jaren gekomen en kan hij dingen nu (15jr) makkelijker laten gaan omdat hij door heeft dat hij daar verder mee komt.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 08:23 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Zo herkenbaarrechtvaardigheid en een enorme behoefte aan autonomie.
Oh ja, dat zou de mijne ook kunnen zeggenquote:Op dinsdag 18 maart 2025 08:56 schreef BE het volgende:
[..]
Oh ja, zeker ook dat laatste! Godzijdank is wijsheid een beetje met de jaren gekomen en kan hij dingen nu (15jr) makkelijker laten gaan omdat hij door heeft dat hij daar verder mee komt.
Maar hij heeft wel vrijwel letterlijk ooit eens iets gezegd over waarom de juf de baas was, want dat was toch ook maar gewoon een mens en wat was dan het verschil met hem.
Ik had dat 2 weken geleden nog bij een familieding. Eentje was compleet verbaasd dat D bij de dag/uur/minuut leeft. Die heeft geen behoefte aan structuur. Of dat hij veel vriendjes had, veel kletst en heel sociaal is.. Uh, HB is geen ASSquote:Op dinsdag 18 maart 2025 07:59 schreef CarbonC het volgende:
HB-ers krijgen nogal eens onterecht een autismediagnose.
Dat is ook ondoenlijk, want hoogbegaafdheid an sich is geen ziekte. Wel kan het gepaard gaan met andere stoornissen, zoals leer- of ontwikkelingstoornissen zoals aandoeningen in het autismespectrum bijvoorbeeld.quote:Op maandag 17 maart 2025 15:52 schreef TheInnocent het volgende:
[..]
Dankjewel!
Edit: Ik denk dat de term “hoogbegaafd” een beetje ongelukkig gekozen term is omdat het voor veel mensen - die niet weten wat het daadwerkelijk inhoudt - klinkt als “ik heb een veel te slim kind”. Niet als: “ik heb een slim kind dat anders leert (omdat die cognitief sterk is)”. Ook ouders weten het soms niet goed en leggen het hun kind uit als dat ze veel slimmer zijn dan andere kinderen, wat niet per se zo hoeft te zijn want er zijn ook kinderen met een hoog IQ die goed kunnen leren zoals de school dat voorschrijft, maar die worden dan niet hoogbegaafd genoemd of zeggen dat niet over zichzelf. Het is denk ik een ongelukkig gekozen term die bij mensen weerstand oproept, terwijl het gaat om kinderen met een hoog IQ die eigenlijk passend onderwijs nodig hebben zodat hun talenten beter tot hun recht komen. Jammer dat dit er niet is.
Duidelijkquote:Op maandag 17 maart 2025 15:30 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik wil hier wel serieus op ingaan. Voor de beeldvorming: elk leerniveau kan gekoppeld worden aan een gemiddeld IQ. Een vmbo-t leerling heeft bijvoorbeeld een gemiddeld IQ tussen de 100 en 107, een havoleerling tussen de 108 en 115 en een vwo-leerling heeft een gemiddeld IQ vanaf 118.
Officieel ben je hoogbegaafd vanaf een IQ van 130. UHB vanaf 145 (in NL, omdat onze testen vaak niet verder gaan. Er zijn landen die 160+ als grens nemen).
HB betekent niet direct snel-lerend, maar anders-lerend. Daardoor ontstaan ook problemen op school, want dat “anders” is niet zoals ze op school les geven. Veel HB-kinderen hebben daardoor maar matige resultaten op school. Wat dan weer veel opmerkingen genereert zoals jij in je post. “Hoezo HB?!” Wat weer verklaart waarom je niet direct enthousiaste reacties krijgt op je post. Dit soort vooroordelen moeten wij zo vaak aanhoren…
Overigens, speciaal onderwijs voor hoogbegaafde kinderen zou heel mooi zijn. Want eigenlijk is het gek dat er voor de laagste 5% IQ’s wel speciaal onderwijs beschikbaar is, en voor de hoogste 5% niet. Van hen wordt verwacht dat ze zich maar aanpassen, terwijl dat voor iemand met een IQ van 75-80 nooit wordt verwacht. Terwijl ze evenveel afwijken van het gemiddelde in NL.
Herkenbaar.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 08:56 schreef BE het volgende:
[..]
Oh ja, zeker ook dat laatste! Godzijdank is wijsheid een beetje met de jaren gekomen en kan hij dingen nu (15jr) makkelijker laten gaan omdat hij door heeft dat hij daar verder mee komt.
Maar hij heeft wel vrijwel letterlijk ooit eens iets gezegd over waarom de juf de baas was, want dat was toch ook maar gewoon een mens en wat was dan het verschil met hem.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |