Zo extreem merk ik het niet, samen omkleden en daar kletsen doen we nog steeds. Die 10 zinnen zijn al gewisseld voordat we in het zwembad liggen. Maar niet meer nadien samen koffiedrinken waardoor het contact meer oppervlakkig is. Dat is toen met L gestopt in de coronatijd en hoewel ik het meer dan eens heb geopperd krijg ik de rest niet mee.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 09:07 schreef Clubsoda het volgende:
Overigens geldt dit niet alleen online wat mij betreft, ook bij bijvoorbeeld babyzwemmen merk ik een enorme verschraling van het contact. Vroeger kleedde iedere gezamenlijk om, kletsten we veel, werd er koffie gedronken. Nu heb ik na 1,5 geloof ik in totaal 10 zinnen met andere ouders gewisseld en trekt iedereen zich terug in de krappe kleine hokjes (met een dreumes… ) Jammer vind ik.
Het is ook helemaal niet per se vanaf de start duidelijk dat een kind HB is. Onze beide kinderen zijn HB getest, 1 was inderdaad wel snel met alles, de ander juist totaal niet. Ook geen interesse in schoolse zaken.quote:Op donderdag 13 maart 2025 23:42 schreef margaretha_01 het volgende:
Ik heb hier al wel eens eerder uit interesse gepost en heb nu nog een thema dat misschien wel interessant is voor dit topic.
Ik wil vooropstellen dat ik zelf een dreumes heb, die zich eigenlijk heel gemiddeld ontwikkelt. Hij doet alles op zijn gemak, begon relatief laat met loslopen, maar die ‘achterstand’ is alweer weggewerkt, en hij komt goed mee met zijn leeftijdsgenoten op de opvang.
Nu is er echter een ding waar hij voor mijn gevoel nogal in uitblinkt. Hij is nu 23 maanden en kan puzzles met 50 stukjes alleen maken. (ik ken niet zoveel andere dreumesjes om te vergelijken, maar wat ik van anderen heb gehoord is dit al heel knap).
Ik ben natuurlijk heel trots, maar wat ik dus interessant vind, is dat als je dit ergens benoemt (vooral online), dat je dan heel erg wordt aangevallen. Er worden meteen negatieve/sarcastische opmerkingen gemaakt door mensen alsof je ze persoonlijk hebt beledigd.
Ik ben echt een beetje mindblown hoe vreemde mensen zich zo aangevallen kunnen voelen als iemand laat blijken dat zijn/haar kind in iets uitblinkt waarvan vermoed wordt dat het misschien wel met hogere intelligentie te maken zou kunnen hebben. (Uiteindelijk heeft elke vorm van ontwikkeling met intelligentie te maken, maar wanneer kinderen vroeg kunnen lopen of fietsen wordt dit vaak niet ingezien en is dit iets waar dan wel weer vaak positief op wordt gereageerd).
Hoe ervaren jullie dit? Is intelligentie echt nog zo’n taboethema als het lijkt ? Zowel online al offline?
En hebben jullie voor jezelf een reden kunnen vinden waarom sommige (wildvreemde/anonyme) mensen zich zo aangevallen /op hun teentjes getrapt kunnen voelen door dit onderwerp?
(Sinds ik zelf een kind heb, vind ik het trouwens super fascinerend hoe de verschillende vaardigheden van zo’n klein mensje zich ontwikkelen en hoe de hersenen hiervoor verantwoordelijk zijn. Magisch!)
P.s. als dit onderwerp hier ook te veel escaleert of niet gewenst is, mag deze post natuurlijk worden verwijderd.
Dat kan ik me ook weer voorstellen. Mijn oudste is zoals jouw oudste, goed op school en sportief (niet buitengewoon, maar gewoon prima). Dan is het heel 'logisch' om te zeggen dat er een plusklas is bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:25 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Het is ook helemaal niet per se vanaf de start duidelijk dat een kind HB is. Onze beide kinderen zijn HB getest, 1 was inderdaad wel snel met alles, de ander juist totaal niet. Ook geen interesse in schoolse zaken.
Ik merk dat daar vooral mijn terughoudendheid zit. De oudste blinkt uit in sport, had zonder twijfel een vwo-advies. Op één of andere manier snappen mensen makkelijker dat hij HB is dan de jongste. Want de jongste is motorisch onhandig, blinkt niet duidelijk ergens in uit, dat boeit hem ook niet echt. School gaat moeizaam, hij is ernstig dyslectisch. De laatste tijd krijg ik geregeld de vraag waarom hij op vrijdag niet meer op school is (hij gaat naar een bovenschoolse plusklas) en ik merk bij mezelf dat ik het gewoon niet altijd fijn vind om te delen. De reacties zijn heel wisselend, en ik denk juist omdat het bij hem minder zichtbaar is.
Ja zo voelt dat wel idd.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 13:23 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Dat kan ik me ook weer voorstellen. Mijn oudste is zoals jouw oudste, goed op school en sportief (niet buitengewoon, maar gewoon prima). Dan is het heel 'logisch' om te zeggen dat er een plusklas is bijvoorbeeld.
Ik kan wel weer eens een "aapie is pienter" in de groep gooien, dan is er vast wel weer wat reuringquote:Op vrijdag 14 maart 2025 14:48 schreef Clubsoda het volgende:
Ik zou geloof ik nog liever stomme opmerkingen horen dan die eindeloze echoput (ECHO echo echo) die OUD nu is![]()
Ik zat gisteren even mijn Facebook terug te kijken. Toen las ik allemaal lieve berichtjes (o.a. van jou @:Mevr_Mus) voor de tweede verjaardag van mijn oudste. Gaat nu echt niet meer gebeuren
Eens. Ik post ook hier in dit topic weinig inhoudelijks over onze situatie, omdat ik dan toch altijd weer denk, wat zal een ander hier van denken?quote:
Maar in dit topic moet dat toch prima kunnen? Of bedoel je op dit forum in z'n algemeen?quote:Op vrijdag 14 maart 2025 16:47 schreef Hupje het volgende:
[..]
Eens. Ik post ook hier in dit topic weinig inhoudelijks over onze situatie, omdat ik dan toch altijd weer denk, wat zal een ander hier van denken?
Meedenken met anderen doe ik dan wel weer graag, ook om anderen te helpen of te behoeden voor dingen waar wij tegenaan gelopen zijn.
Het verdedigen naar de buitenwereld als je niet een 'volgens het ideaalbeeld schoolslim' kind hebt, maakt mij als ouder heel onzeker.
Ik denk dat er op de vorige school een heleboel ouders hun mening klaar hadden over mijn kind, zal ik maar zeggen. (En dat doet eigenlijk best pijn)
Nou, zelfs in dit topic heb ik dat dus in bepaalde mate. Ook hier heb ik nog nooit precies beschreven hoe de situatie bij ons is. Toch ergens bang voor een oordeel (+ dat het dan toch ergens op internet staat natuurlijk).quote:Op vrijdag 14 maart 2025 16:53 schreef MaJo het volgende:
[..]
Maar in dit topic moet dat toch prima kunnen? Of bedoel je op dit forum in z'n algemeen?
Vooral dat laatste. Wij hebben een heel pittige tijd met de jongste. Irl daarover praten is lastig (leg maar eens uit dat je kind sociaal compleet vastloopt omdat hij ook sociaal voorlooptquote:Op vrijdag 14 maart 2025 16:59 schreef Hupje het volgende:
[..]
Nou, zelfs in dit topic heb ik dat dus in bepaalde mate. Ook hier heb ik nog nooit precies beschreven hoe de situatie bij ons is. Toch ergens bang voor een oordeel (+ dat het dan toch ergens op internet staat natuurlijk).
Ja maf hoe dat werkt. Ik heb ook al ongeveer 30x niet gereageerd. Maar ik ben erg dol op mijn kinderen en het is ook zo ingewikkeld soms en de herkenning op precies dat is toch wel heel veel waard.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 17:46 schreef arvensis het volgende:
Idem! Ook interesse om aan te sluiten in de WA-groepen als dat kan.
En hoe vaak ik hier wel een bericht heb getypt en weer gedelete..
Het whatsapp groepje waar @Tink89 op doelt is een klein groepje waarvan de kinderen even oud zijn (rondom 4). Maar wil best een groep starten die wat breder is om hier verder over te praten. En ik sluit me helemaal aan bij Signal in plaats van WA, ik probeer iedereen al over te krijgenquote:Op vrijdag 14 maart 2025 17:40 schreef Lemijn het volgende:
Ik log voor het eerst in maanden speciaal in om te zeggen dat ik hier lees voor alle herkenning. Dus mocht er een initiatief zijn voor een groepje buiten fok om en iemand herkent mijn naam nog dan houd ik me aanbevolen.
En dan ook nog liever Signal dan WA....
Mooi gesproken, en daar heb je ook helemaal gelijk in! Ik wil vooral dat hij gelukkig is, dat is voor mij het allerbelangrijkstequote:Op vrijdag 14 maart 2025 18:11 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Ja maf hoe dat werkt. Ik heb ook al ongeveer 30x niet gereageerd. Maar ik ben erg dol op mijn kinderen en het is ook zo ingewikkeld soms en de herkenning op precies dat is toch wel heel veel waard.
@:MaJo ik zei vroeger ook 'ik hoop dat ze gewoon slim zijn' maar gaandeweg krijg je door dat je daarmee per ongeluk een stuk van jezelf ontkent. En dan verdwijnt het, want er verandert niks en het is ook mooi en sowieso oke.
Klopt. Wel specifiek op uhb gericht overigens. Er zijn ook grote hb-groepen, maar ik merk dat ik daar dan ook weer te weinig herkenning vind.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 18:48 schreef SaskiaR het volgende:
@:MevrouwCactus beheert een grote WA-groep.
Zelf zit ik vooral op Facebook, in de Pharos-groepen bijvoorbeeld. Daar heeft iedereen wel zo zijn eigen vraagstukken (al wordt het dan vaak wel weer erg negatief, want mensen die geen problemen ervaren, posten daar natuurlijk niet).
Ah ok, dan is dat blijkbaar al breder geregeld en hoef ik dat niet op te starten. Tenzij er naast @Lemijn meer mensen over willen stappen op Signal, dan kan ik dat wel organiserenquote:Op vrijdag 14 maart 2025 18:48 schreef SaskiaR het volgende:
@:MevrouwCactus beheert een grote WA-groep.
Zelf zit ik vooral op Facebook, in de Pharos-groepen bijvoorbeeld. Daar heeft iedereen wel zo zijn eigen vraagstukken (al wordt het dan vaak wel weer erg negatief, want mensen die geen problemen ervaren, posten daar natuurlijk niet).
Ik zou in eerste instantie zeggen: maakt het uit? Als je herkenning vindt, zit je goed, toch? In dit soort topics of groepen voor oudercontact? En als er aan zijn behoeftes kan worden voldaan?quote:Op vrijdag 14 maart 2025 18:54 schreef MaJo het volgende:
Waar ik vooral mee zit: Aapie is nog zo jong dus hij heeft nog geen diagnose. Hij loopt flink voor, dat wel. Op school valt dat nu ook op. Wanneer kun je überhaupt gaan zeggen of een kind HB is. Wanneer en hoe test je dat precies?
Dat is zeker waar! Zo'n getal zegt eigenlijk heel weinig.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 19:54 schreef Clubsoda het volgende:
En juist die beschrijvende diagnostiek is voor mij zoveel waardevoller dan een platgeslagen getal.
Ik ken heel Signal niet, hoe werkt dat precies? Moet je dat downloaden ook?quote:Op zaterdag 15 maart 2025 13:35 schreef Gogo83 het volgende:
Oke! Ik begin een groepje op Signal. Wie wil stuur maar een pb/dm. Lemijn is denk ik de enige die hierboven reageerde wiens nummer ik heb, dus die voeg ik vast toe.
Ja. Is vergelijkbaar met Whatsapp.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 14:49 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
Ik ken heel Signal niet, hoe werkt dat precies? Moet je dat downloaden ook?
Hetzelfde als whatsapp maar niet van Meta (facebook/instagram etc) maar een non-profitorganisatie. Geleid door een vouw ook nogquote:Op zaterdag 15 maart 2025 14:49 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
Ik ken heel Signal niet, hoe werkt dat precies? Moet je dat downloaden ook?
Zeg er dan ook bij dat Signal het een onderdeel is van US military, dan hebben mensen een completere keuze te maken.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 15:58 schreef MaJo het volgende:
[..]
Hetzelfde als whatsapp maar niet van Meta (facebook/instagram etc) maar een non-profitorganisatie. Geleid door een vouw ook nog
Ik heb wel interesse dus ik DM gogo even
Waar heb jij het overquote:Op zaterdag 15 maart 2025 23:56 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Zeg er dan ook bij dat Signal het een onderdeel is van US military, dan hebben mensen een completere keuze te maken.
Wat is nog erger? Dat Big Tech het meeleest, of de opperbevelhebber van het US leger, Trump dus.
Vrouwen in het leger hebben wel eerder enorme flaters geslagen, bijvoorbeeld de NL commendore O'Sullivan en haar zeven puber dwergen.
Zitten er ook ouders van wat oudere kinderen (10+) in de groep? Volgend jaar zitten ze beide op de middelbare school (als alles rond komt met de jongste). Daar spelen weer heel andere dingen dan op de basisschoolquote:Op zaterdag 15 maart 2025 13:35 schreef Gogo83 het volgende:
Oke! Ik begin een groepje op Signal. Wie wil stuur maar een pb/dm. Lemijn is denk ik de enige die hierboven reageerde wiens nummer ik heb, dus die voeg ik vast toe.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |