Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.
Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: "Leuk zo'n feestje, maar het geeft altijd zo'n rommel, hè."
Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.
Radio 2 Top 2000: Editie 2024
Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.
Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, Steve Harley, Melanie en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3. C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3. D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1. E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen Dit jaar stemmen we allemaal op Gorki-Mia.
De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?
Voor degenen die nog twijfelen over welke platen ze op hun lijstje moeten zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik - Wat minder serieus bedoeld maar daarom niet minder noemenswaardig; @Fred_B heeft ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is hier te vinden: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 10 december 12.30 uur checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
[..] Nee, die stond dan weer niet op de voorkeuzelijst gek genoeg, dus ben voor die met Marshmello gegaan. The Mother We Share was ook nog een optie geweest, dat was de eerste die ik van ze leerde kennen (zoals de meeste fans denk ik wel).
Wat betreft Porcupine Tree, die kennen ze op Radio 2 ook alleen maar door een stemactie hoor.
Karaokeplaatje The Mother We Share is hier opgenomen op de stemlijst. Al verwacht ik geen/weinig CHVRCHES in de lijst
Remember the jester that showed you tears The script for tears
Dit kan je op heel veel artiesten/plaatjes toepassen als we krijgen wat we bij de laatste twee 1003'tjes kregen. Prima keuzelijst, maar je krijgt uiteindelijk flink wat radiohitjes. Over die keuzelijst trouwens, wie zet er nou zowel radio-edits als albumversie van hetzelfde nummer op?
[..] Dit kan je op heel veel artiesten/plaatjes toepassen als we krijgen wat we bij de laatste twee 1003'tjes kregen. Prima keuzelijst, maar je krijgt uiteindelijk flink wat radiohitjes. Over die keuzelijst trouwens, wie zet er nou zowel radio-edits als albumversie van hetzelfde nummer op?
Ja dit zag ik ook o.a. bij stemplaatje Escapism. Zou daar niet eens weten welk gedeelte van de albumversie gecut is. Je zou bij zo'n Gen Z lijstje bijna verwachten dat er ook Sped Up versies van nummers op de keuzelijst verschijnen
Tiktokkeriger kan het niet. Had best gekund in deze lijst vind ik. Dat vind ik eigenlijk logischer dan die Madonna vs Stardust Napster mash-up die nog uit 1998 komt ook. Leuk man keuzelijsten, dat is echt mijn eindeloze bron van vermaak.
25 wissels tegenover gisteren, daar kan zelfs Farioli niet overheen!
3625 Johnny Cash - A thing called love
Ja, sorry, ik denk dat ik gewoon weinig heb met de nummers van Jantje. Het is alweer de 4e keer dat we hem tegenkomen en zijn andere nummers die niet uit de American Recordings-tijd waren zullen spoedig volgen. Ik zeg bewust niet 'zijn covers', want ook deze plaat is een cover. Het koortje is wel leuk gedaan maar geeft ook wel een beetje een camp-gevoel. Dit stond er elk jaar in, in 2012 het hoogst op 698 na jaren tussen 800 en 1500 te hebben gestaan. Daarna zakte het weer weg en inmiddels is het nummer er bijna uit, afgelopen editie op 1942.
3624 The Beatles - Don't Let Me Down
Dit staat er vooral in door het Rooftop Concert denk ik. Iconisch natuurlijk, maar ik vind dit zeker niet het beste Beatlenummer. Stond niet voor niets niet eens op een regulier album. Er gebeurt me gewoon te weinig in dit nummer. In 2017 kwam dit ineens binnen op 1987 en 2 jaar later stond het opnieuw in de lijst, op 1931. Daarna bleef het er vijf jaar in, maar vorig jaar stond het er niet meer in.
3623 Trijntje Oosterhuis - Knocked out
De laatste solonotering voor Trijntje, al krijgen we haar nog 1x in Total Touch en 1x in een duet. Die heeft echt met te veel matigheid in de lijst gestaan. Dit nummer is een afdankertje van Anouk, maar wel een aardig afdankertje - als Anouk dit had gezongen was het gewoon een grote hit geweest, nu een bescheiden hitje. Kwam in 2012 op 489 binnen, maar een jaar later op 1448 en in 2014 alweer weg.
SPOILER: 3622-3601
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Don Leo hield ooit in A Gogo een pleidooi waarom One de gong van de toekomst was. Dat was wel wat veel van het goede. Voor mij persoonlijk is een plek in dit blokje wat te weinig van datzelfde goede. Zeker als je naar de andere 24 luistert.
[..] Vond dat 538 lijstje op het eerste gezicht leuker dan dit..
Het gaat wel. Het scherpe randje is er al een tijdje af bij 3, maar ik vind dit lijstje wel beter dan die Megahit-lijst en die Festival-lijst van vorig jaar op 3. Ik kan eigenlijk geen slechte dingen zeggen over een lijstje met Praise the Lord erin.
[..] Het gaat wel. Het scherpe randje is er al een tijdje af bij 3, maar ik vind dit lijstje wel beter dan die Megahit-lijst en die Festival-lijst van vorig jaar op 3. Ik kan eigenlijk geen slechte dingen zeggen over een lijstje met Praise the Lord erin.
Nja zo obscuur zit ik volgens mij niet te stemmen. Maar als een Reflektor, Runaway, Venice Bitch, The Mother We Share, Cornerstone en Jesus of Suburbia het al niet redden
[..] Nja zo obscuur zit ik volgens mij niet te stemmen. Maar als een Reflektor, Runaway, Venice Bitch, The Mother We Share, Cornerstone en Jesus of Suburbia het al niet redden
Onze schizofreen uit Chicago is sowieso buiten beschouwing gelaten. Maar het is toch al 3 jaar meer pophitjes dan voorheen?
[..] Ja klopt. Maar dan zie je de keuzelijst en dan denk je toch daar is nog wel iets leuks van te maken. Maar soit..
Die chi-town autist had geloof ik nog wel 10+ keuzes op de lijst staan maar toch gecanceld. Voorbode ook voor de lijst der lijsten?
Ik werd er in december op gewezen dat wat er al staat niet geschrapt wordt, maar de rest zal er wel aan gaan inderdaad. Ach, doen ze er een paar van Kung Fu Kenny voor terug. Die zijn nog kansrijker ook. Iedereen blij.
Best een degelijk lijstje geworden wat mij betreft. Europapa op 3 is natuurlijk onbenullig en dat gedweep met Froukje is al jaren heel vermoeiend, en NBT is ook wel wat overschat, maar afgezien van die smetjes kom ik bovenin behoorlijk veel nummers tegen die ik een warm hart toedraag.
Oh ja, het lijstje van Mex. Qua nummers die ik lager zou zetten zie ik zo alleen Hannah Mae, hoger iig Kaleo en Coldplay, en ik denk ook wel Lionel Richie en U2. Geen groot fan van laatstgenoemde maar dit is wel erg laag voor deze plaat.
Goedemorgen. In plaats van de krant vandaag deze 25 tekstjes. Of on top of, dat kan natuurlijk ook. Ach, wie leest er nog de krant?
3600 The Beatles - Long Tall Sally
Alweer de Beatles. Het gaat hard voor die jongens. In dit geval een cover, die hier werd uitgebracht voor hun bezoekje aan Nederland, bekend van het concert in de Blokker. Zouden we daar Oos Joos aan hebben verdiend? Ik vind dit niet beter dan de versie van Little Richard, daar blijkt dat de Beatles niet de beste pure performers zijn maar het ook moeten hebben van het uitmuntend geschreven vooruitstrevende materiaal. Dit niet. Toch haalde dit in 2000 plaats 1785 in de Top 2000. Misschien wel de meest overbodige Beatlenotering ooit.
3599 Sonny & Cher - The beat goes on
Aan de titel The Beat Goes On heb ik vreselijke herinneringen, niet zozeer door Sonny & Cher maar door Mario Party. In dat spel was het de naam van een minigame die de titel aardig eer aan deed door maar door en door en door en door te gaan. Een soort Ramses Shaffy. Dit nummer duurt niet zo lang, maar ik vind het voor Sonny & Cher juist een wat minder spannend nummer. Die kunnen beter. In 1999 stond dit op 1829, maar daar bleef het bij.
3598 Paul Anka - Put Your Head on My Shoulder
Opnieuw Paul Anka, dit nummer is een beetje vergelijkbaar met de vorige. Wel aardig, maar heeft iets bubblegummerigs. In deze komt zijn zang er net weer wat beter uit. In 2001, 2003 en 2005 mocht Paul met dit nummer opdraven.
SPOILER: 3597-3576
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Show me love: op zich mankeert niets eraan, en Robin S heeft een goede stem. Maar het is door de jaren heen nogal doodgedraaid. Ik hoef het niet meer te horen.
Ten tijde van de release was het voor mezelf een subtopper.
[ Bericht 1% gewijzigd door Eightyone op 16-03-2025 08:33:00 (taalfout) ]
Er staan er twee tussen die ik wel wat hoger zou zetten, maar waarvan wel te begrijpen is waarom dat voor anderen niet zo is. Die van Daryl & John en die van Helene. Voor de rest blijft het maar doorploeteren in deze regionen.
Ik vind Running to Stand Still nog wel aardig van U2. Niet zo goed als Bullet the Blue Sky, maar wel één van hun betere nummers.
Ook geinig: vanaf het moment dat Snow Patrol echt de popkant koos met het vermakelijke Just Say Yes was het min of meer gedaan met hun hits. Terwijl Coldplay met Mylo Xyloto juist populairder werd. De EDM-synthwave van 2009-2014 heeft echt grote invloed gehad op hedendaagse popmuziek. Misschien was het wel de definitieve doodsteek voor traditionele rock met analoge instrumenten als grootste mainstream popmuziekstroming.
Op vrijdag 14 maart 2025 20:17 schreef DecoAoreste het volgende: Best een degelijk lijstje geworden wat mij betreft. Europapa op 3 is natuurlijk onbenullig en dat gedweep met Froukje is al jaren heel vermoeiend, en NBT is ook wel wat overschat, maar afgezien van die smetjes kom ik bovenin behoorlijk veel nummers tegen die ik een warm hart toedraag.
Alleen geen CHVRCHES in de lijst is wel heel kut.
Ah ja, de 3FM lijst.
Yays: Foals (geen Spanish Sahara, maar soit), LCD Soundsystem, All Saints (met Pure Shores!), Trouble van Coldplay, I Don't Live Here Anymore van TWOD, NEW BORN!!, Phoenix.
Overall een hoop goede nummers en een hoop meme-nummers hoog in de lijst. En de volgorde is niet mijn volgorde. Recentere nummers (nummers van max 6 maanden oud) lijken hun populariteit te hebben meegenomen naar boven in de lijst. Maar goed, smaken verschillen en veel mensen uit de hoofddoelgroep waren nog niet eens geboren aan het begin van de lijst.
Yays: Foals (geen Spanish Sahara, maar soit), LCD Soundsystem, All Saints (met Pure Shores!), Trouble van Coldplay, I Don't Live Here Anymore van TWOD, NEW BORN!!, Phoenix.
Overall een hoop goede nummers en een hoop meme-nummers hoog in de lijst. En de volgorde is niet mijn volgorde. Recentere nummers (nummers van max 6 maanden oud) lijken hun populariteit te hebben meegenomen naar boven in de lijst. Maar goed, smaken verschillen en veel mensen uit de hoofddoelgroep waren nog niet eens geboren aan het begin van de lijst.
3FM zet ook die recente nummers (zelfs releases van2 weken geleden) op de keuzelijst, dat stimuleert die recency bias alleen maar nog meer, want je kan dan gewoon lui blijven.
Nog zo eentje die voor altijd verpest is, ditmaal met dank aan Urbanus
Put your lips 'round my shoulders
Overigens heb ik dan weer niet het idee dat quasiklassiek minder populair is in de lijst, we hebben de afgelopen jaren toch een paar pianopingelliedjes erbij gekregen.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
3588 Emeli Sandé - Next to Me 3586 Snow Patrol - Just Say Yes 3585 Carel Kraayenhof - Adiós Nonino
Emeli Sandé is wel heel erg dertien in een dozijn, en ik heb helemaal niks met het koningshuis dus Carel Kraayenhof mag ook een stukje naar onderen. Snow Patrol is weer zo'n artiest waarvan het oeuvre hier ver uit elkaar staat, net als een Sinead O'Connor of The Beatles. Ze hebben ijzingwekkend sterke platen maar dit is er beslist niet één van, zeg maar. Al vind ik dit wel beter dan Nothing Compares 2U of I Am The Walrus.
Nummers die ik hoger zou plaatsen:
3592 Robin S - Show Me Love 3582 Dire Straits - Why Worry 3579 Simple Minds - Belfast Child
Grappig, Belfast Child had ik al eerder verwacht, dacht dat je die echt afschuwelijk vond. Zelf vind ik hem wel sowieso linkerrijtje. Dat geldt ook voor het soms ten onrechte als saai versleten Why Worry en mijn favoriet van dit blokje, het heerlijk dansbare synth-loopje van Show Me Love.
Ik vind van dit blokje vooral die van Lady Gaga veel te laag staan. Echt een schitterende ballad en fraai gezongen. Al helpt het zeker mee dat ik de film heb gezien.
Op zaterdag 15 maart 2025 16:30 schreef Chiappucci het volgende: Ik vind van dit blokje vooral die van Lady Gaga veel te laag staan. Echt een schitterende ballad en fraai gezongen. Al helpt het zeker mee dat ik de film heb gezien.
Eens. Die vind ik denk ik zelfs beter nog dan Shallow. Al halen ze het beide niet t.o.v. haar up tempo nummers.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
Op zaterdag 15 maart 2025 16:30 schreef Chiappucci het volgende: Ik vind van dit blokje vooral die van Lady Gaga veel te laag staan. Echt een schitterende ballad en fraai gezongen. Al helpt het zeker mee dat ik de film heb gezien.
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen ja. Op zich gewoon goed gezongen. Maar ja, ik zweer bij Shallow
[..] Waarom kwam dit niet gewoon in 2002 binnen eigenlijk?
Toen was dat te nieuwerwets
[..] Daar kan ik me wel wat bij voorstellen ja. Op zich gewoon goed gezongen. Maar ja, ik zweer bij Shallow
Ik vind het allemaal een beetje aan de middelmatige kant. Denk dat ik bijna alles van Gaga in deze regionen zou plaatsen. Shallow vind ik ook echt vreselijk overschat, denk wel de zwakste plaat uit de top-50 sinds Claudia daar weg is.
[..] Ik vind het allemaal een beetje aan de middelmatige kant. Denk dat ik bijna alles van Gaga in deze regionen zou plaatsen. Shallow vind ik ook echt vreselijk overschat, denk wel de zwakste plaat uit de top-50 sinds Claudia daar weg is.
Ik vind Shallow ook helemaal niks, net als die uit dit blokje. Maar die dansnummers vind ik allemaal echt heel fijn. Een beetje hetzelfde als bij Bruno. Als die twee toch eens een duet zouden opnemen, dan zou dat nog best wat kunnen worden.
Die dansnummers hebben voor mezelf allemaal een nogal harde (in de zin van 'loudness war'), dichtgesmeerde, amper ademende productie. Naast dat het sfeertje wat de vrouw zelf uitstraalt (wat ook in haar muziek doorklinkt) sowieso al niet m'n ding is.
Met name Bad romance staat op de doorzap-lijst.
[ Bericht 9% gewijzigd door Eightyone op 16-03-2025 06:58:56 ]
Overigens heb ik dan weer niet het idee dat quasiklassiek minder populair is in de lijst, we hebben de afgelopen jaren toch een paar pianopingelliedjes erbij gekregen.
Beetje gelijk gebleven dan ja. Ennio staat er ook nog steeds wel in. Maar een Rieu of Waldo is wel weg.
quote:
Op zaterdag 15 maart 2025 09:08 schreef Gale_Boetticher het volgende: Heb zelf niet het idee dat er echt een stijgende lijn zit in het niveau van de blokken. Pop pop popquizje is nog wel aardig
Dit is ook wel een blokje met veel haatplaten voor sommigen. Helene, Robin S, Nick en Simon, Belfast Child zijn wel platen die voor sommige anderen veel verder naar de onderkant horen.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
Op maandag 17 maart 2025 14:39 schreef Cassa95 het volgende: Wel op de keuzelijst: Eindelijk Vrij..., Bo Niet op de keuzelijst: Ritme Van De Regen, Zo Zal Het Zijn, Dag Zuster Ursula, Open Einde, etc.
Daar zullen wel meer van op de keuzelijst komen lijkt me dit jaar?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
Op maandag 17 maart 2025 14:39 schreef Cassa95 het volgende: Wel op de keuzelijst: Eindelijk Vrij..., Bo Niet op de keuzelijst: Ritme Van De Regen, Zo Zal Het Zijn, Dag Zuster Ursula, Open Einde, etc.
Dat wat er nu staat zal wel allemaal naar 29 t/m 31 december gaan en ik meen dat Davy Klaassen de trompetter anderhalf jaar geleden nog in de KKD stond? Dan zijn het er een stuk of 8/9, dat lijkt me wel prima zo.
[..] Dat wat er nu staat zal wel allemaal naar 29 t/m 31 december gaan en ik meen dat Davy Klaassen de trompetter anderhalf jaar geleden nog in de KKD stond? Dan zijn het er een stuk of 8/9, dat lijkt me wel prima zo.
Zondag, ritme vd regen, foto, het werd zomer, niet voor t laatst, open einde, Jan klaasen, alles wat ademt. Banger hart, malle babbel teken ik sowieso in. En dan misschien nog zuster ursula, bo, bier is bitter of vanaf vandaag
In de Evergreen zal Rob sowieso harder stijgen. Die geef ik je vast op een briefje.
Ach nee, niet die arme Rob. Alsof ik Evelien de Bruijn ben ga ik even hakkelen en treuren om zijn dood en schreeuwen dat we de programmering gaan omgooien - en uiteindelijk plaats ik 25 liedjes en hoop ik dat Rob ooit een keer voorbij komt. Nouja, vandaag niet kan ik je vertellen.
3575 Guy Fletcher - Mary in the morning
Guy Fletcher moeten we niet verwachten met zijn neef, die toetsenist was in de Dire Straits. Dit was een stuk eerder, deze Guy was liedjesschrijver en besloot er nu zelf een op te nemen. Typische 70s pop/rock, alleen in Nederland een hit en in 1999, 2003 en 2004 bij de onderste 200.
3574 Richard Marx - Right Here Waiting
De ultieme four chords song van Richard Marx. Later nog een keer vrij goed nagedaan door Five For Fighting. Richard zong al een tijdje in het koor bij Lionel Richie die hem ook ontdekt had, maar mocht ook wat solonummers opnemen. Dit was zijn grote doorbraak. Clichématig, maar in al z'n eenvoud ook wel mooi. Maar ja, wel heel erg SkyRadio he? In 1999 op 770, kan ik me bij deze best voorstellen. Maar ook vrij snel weg - in 2000 en 2001 nog in de lijst maar daarna kwam Richard alleen in 2003 nog kijken.
3573 Alexander Curly - I'll Never Drink Again
Dat zei ik ook wel eens als ik weer 20 bier in mijn mik had gegooid. Haha, nee, as if. Ik kan echt slecht tegen de drank, ik haal de 20 echt niet hoor. Deze vind ik een stuk beter dan Guus, in plaats van koddige nederpop hebben we hier gewoon een fijne popsong die prima gezongen is. In 2000 binnen op 1217, daarna tot 2008 in de lijst. Wel weer eentje van de eerste 10 jaar dus.
SPOILER: 3572-3551
Op maandag 17 maart 2025 15:57 schreef Mexicanobakker het volgende: Ach nee, niet die arme Rob. Alsof ik Evelien de Bruijn ben ga ik even hakkelen en treuren om zijn dood en schreeuwen dat we de programmering gaan omgooien - en uiteindelijk plaats ik 25 liedjes en hoop ik dat Rob ooit een keer voorbij komt. Nouja, vandaag niet kan ik je vertellen.
Guy Fletcher moeten we niet verwachten met zijn neef, die toetsenist was in de Dire Straits. Dit was een stuk eerder, deze Guy was liedjesschrijver en besloot er nu zelf een op te nemen. Typische 70s pop/rock, alleen in Nederland een hit en in 1999, 2003 en 2004 bij de onderste 200.
De ultieme four chords song van Richard Marx. Later nog een keer vrij goed nagedaan door Five For Fighting. Richard zong al een tijdje in het koor bij Lionel Richie die hem ook ontdekt had, maar mocht ook wat solonummers opnemen. Dit was zijn grote doorbraak. Clichématig, maar in al z'n eenvoud ook wel mooi. Maar ja, wel heel erg SkyRadio he? In 1999 op 770, kan ik me bij deze best voorstellen. Maar ook vrij snel weg - in 2000 en 2001 nog in de lijst maar daarna kwam Richard alleen in 2003 nog kijken.
Dat zei ik ook wel eens als ik weer 20 bier in mijn mik had gegooid. Haha, nee, as if. Ik kan echt slecht tegen de drank, ik haal de 20 echt niet hoor. Deze vind ik een stuk beter dan Guus, in plaats van koddige nederpop hebben we hier gewoon een fijne popsong die prima gezongen is. In 2000 binnen op 1217, daarna tot 2008 in de lijst. Wel weer eentje van de eerste 10 jaar dus.
Veel zouteloze zeikmuziek, waarvan er een aantal toch wel veel te hoog staat. Stef Bos en Cha cha cha zou ik zelf toch wel wat hoger zetten.
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
Op maandag 17 maart 2025 15:57 schreef Mexicanobakker het volgende: Ach nee, niet die arme Rob. Alsof ik Evelien de Bruijn ben ga ik even hakkelen en treuren om zijn dood en schreeuwen dat we de programmering gaan omgooien - en uiteindelijk plaats ik 25 liedjes en hoop ik dat Rob ooit een keer voorbij komt. Nouja, vandaag niet kan ik je vertellen.
Papa van Stef Bos vind ik een mensonterend zemelnummer, maar de tekst van Is Dit Nou Later en de sfeer die het oproept, maken dit toch wel een plaat die ik bij de bovenste 2000 zou zetten.
Bij Where is the Love? moet ik toch elke keer denken aan dat vraagteken in die clip en dat ik dat heel vaak na ging tekenen. En ook dat ik toen een keer per ongeluk het blaadje waarop ik dat had getekend inleverde voor een toets Engels
Hier schreef Tim86 het volgende: HOI MET DE POLITIE JA MET DE BRANDWEER HET ZIJN DE MOFFEN IK HERHAAL HET ZIJN DE MOFFEN VERSTOPT UW FIETSEN MENSEN VERSTOPT UW FIETSEN EN OPEN DE OGEN
Op maandag 17 maart 2025 17:57 schreef DarkSonic2 het volgende: Bij Where is the Love? moet ik toch elke keer denken aan dat vraagteken in die clip en dat ik dat heel vaak na ging tekenen. En ook dat ik toen een keer per ongeluk het blaadje waarop ik dat had getekend inleverde voor een toets Engels
Kijk, dit zijn de goede verhalen
Vrij Zijn is een van de leukere van Marco B. en aan Radio Africa bewaar ik fijne jeugdherinneringen, omdat die op een verzamel-cd met Afrikaans getinte muziek stond die mijn ouders vaker draaiden.
Oh ja, en wat UB40 betreft: die begonnen ooit met een goed album, met eigen nummers, maar gingen pas echt hits scoren toen ze matige covers brachten.
Wat maar weer bewijst dat de wereld een smakeloos land is
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
Lucille Starr - Colinda Freek de Jonge & Stips - Leven na de dood Veronica Unlimited - What kind of dance is this Robert Long - Iedereen doet t Toon Hermans - Mien, waar is mijn feestneus? Van Orly - Calling Out Baz Luhrmann - Everybodys Free (to Wear Sunscreen) Don Quishocking - Oude school Rudi Carrell - Samen Een Straatje Om Axis - Someone John Rowles - If I Only Had Time Matt Dusk - Two Shots of Happy One Shot of Sad
Dit is wat er voorlopig mist op Spotify. Valt me nog best mee.
Ik bewaar hem tot na The Cure, maar ik ben me al dagen aan het bedenken hoe ik dan door dit blok van 1500 zouteloze platen heen moet worstelen. Ik denk heel veel stofzuigen.
Op maandag 17 maart 2025 18:33 schreef Tussle266 het volgende: Zelfs Emmely draait een stukje keuzenijst. Daar gaan dus geen nieuwe bijkomen tenzij dreigmailtjes.
Wel sindsdien Kunt U Mij De Weg Naar Hamelen Vertellen Meneer gedraaid en Nog Steeds Geen Rock & Roll
Sindsdien zijn ze wel uitgerob’d. Dus als er iets bij komt zijn het die twee, tenzij er in de komende maanden nog iets per ongeluk verkeerd wordt ingestart. Maar dan lijkt me nog altijd dat wat we al hadden+ Davy Klaassen het gaat worden in de lijst straks? Zou er eentje de bovenste 100 kunnen halen, denken jullie?
Op dinsdag 18 maart 2025 13:37 schreef Tussle266 het volgende: Sindsdien zijn ze wel uitgerob’d. Dus als er iets bij komt zijn het die twee, tenzij er in de komende maanden nog iets per ongeluk verkeerd wordt ingestart. Maar dan lijkt me nog altijd dat wat we al hadden+ Davy Klaassen het gaat worden in de lijst straks? Zou er eentje de bovenste 100 kunnen halen, denken jullie?
Dat ligt eraan hoe hard zijn dood uitgemolken wordt in de media de komende maanden en of er nog anderen sterven. Maar Foto van Vroeger wordt sowieso de hoogste.
Gisteren in het 8 uur journaal eindigden ze met Eeuwig Jong, wie weet wordt dat nog een ding dit jaar. 2 keer Yesterday When I Was Young in de lijst, het zou me niets verbazen.
[..] Dat ligt eraan hoe hard zijn dood uitgemolken wordt in de media de komende maanden en of er nog anderen sterven. Maar Foto van Vroeger wordt sowieso de hoogste.
Die gaat 31 december wel halen, lijkt me. Ook door de musical
[..] Die gaat 31 december wel halen, lijkt me. Ook door de musical
Poes van zijn grootje trillend onder de bank door het vuurwerk
DAB plus musicalbonus.. dat kan idd nog wel wat worden..dan maakt de timing ook niet zoveel uit
Oja die musical, nee dan is 31 december wel een zekerheid.
3568 Lewis Capaldi - Before You Go 3565 Herman Brood - My Way 3554 Raymond van het Groenewoud - Chachacha 3551 Delaney, Bonnie & Friends - Free the people
Lewis Capaldi is een van de redenen dat ik zo'n ranking zelf niet maak. Hoe moet ik in zijn nummers nu in vredesnaam een volgorde aanbrengen als ik ze met de beste wil van de wereld niet uit elkaar kan houden? De Herman Brood-versie van My Way is een belangrijke uitzondering op de regel dat ik de muzieksmaak van mijn vader altijd wel kan waarderen, die man kon op het laatst echt voor geen meter meer zingen. Herman Brood bedoel ik dan. Raymond is al vaker besproken, en Free The People vind ik hele matige hoempapa.
3572 UB40 - Kingston Town 3571 Toto - I'll Be Over You 3564 Family of the Year - Hero 3559 Marco Borsato - Vrij zijn 3558 Metallica - Whiskey in the Jar 3557 Doe Maar - Belle Hélène
We hebben weer een hele pijnlijke, mijn #99 aller tijden is gevallen. Family of the Year is wel een beetje een one-hit wonder, maar die ene hit mag er echt wel zijn, een prachtige melancholieke poprockballade. De andere 5 platen hier komen daar niet in de buurt, maar zijn alsnog wel te sterk voor deze regionen naar mijn smaak. Toto ga ik echt steeds meer waarderen laatste jaren, ik kan me eerlijk gezegd geen enkele plaat van ze indenken die niet het rechterrijtje zou ontstijgen. Kingston Town is ook beslist geen Johnny Reggae en mag best een stukje hoger. Marco Borsato vind ik natuurlijk structureel beter dan Mex, Doe Maar is voor Nederlandstalige muziek ook meer dan prima, en Metallica gaat er ook altijd wel lekker in, ook al is het niet de allerspannendste cover ooit.
Doe Zo Zal Het Zijn maar in de lijst, dat vind ik denk ik zijn mooiste. Hier thuis werd ook het B-kantje daarvan, Nu Het Om Haar Gaat, altijd veelvuldig gedraaid, maar die is veel te obscuur vrees ik.
Op dinsdag 18 maart 2025 15:18 schreef Tussle266 het volgende: Ik denk dat die nu tussen 400 en 550 stonden allemaal wel richting de laatste dag gaan? T/m z’n post-schlagertje?
Bang her hard, Ik was 13 en zij was 48 en Poes van je grootje in de top 100 Even onder voorbehoud van wie er nog meer gaan gaan dit jaar, uiteraard.
[..] Bang her hard, Ik was 13 en zij was 48 en Poes van je grootje in de top 100 Even onder voorbehoud van wie er nog meer gaan gaan dit jaar, uiteraard.
Ja wel jammer dat Banger Hart ook door het dak gaat schieten, matige introtune a la Pokemon/I'll Be There For You.
JW draaide vanmorgen Ritme van de regen. Ik verbaas me er altijd weer over hoe lang sommige liederen al weg zijn. Deze is direct naar de optellijst van 2008 geschrapt. Ook nooit in het linkerrijtje gestaan in die eerste 10 jaar.
Ach ja, zachtjes tikt de buurvrouw op 't zolderraam was natuurlijk wel iets oubolliger dan die anderen. Maar wel een klassieker, ja!
Op woensdag 19 maart 2025 10:24 schreef Ozewiezewozewalla het volgende: Ach ja, zachtjes tikt de buurvrouw op 't zolderraam was natuurlijk wel iets oubolliger dan die anderen. Maar wel een klassieker, ja!
Voor iets uit 1962 klinkt het echt meer dan prima.
Het is eerder de vraag of dat Bill Cosby-nummer uit 1978, De Pieper, heden ten dage nog kan.
Nou, inderdaad, een hele nacht erover doen om een meisje te ontmaagden, da's niet meer van deze tijd
Bruce heeft best wel een cent te makken, maar hier verdient hij niet bizar veel aan. Immers is het een cover van Tom Waits in een liveversie. Ik vind het niet heel bijzonder. Er wordt vooral veel te lang geshalala'd, jammer. Daarvoor is het op zich wel aardig. In 2020 binnen op 977, maar daarna vooral gestegen met afgelopen editie plek 800.
3549 Sia - The Greatest
In 2016 bracht Sia Furler dit nummer uit, in een blokje van 3 nummers die me echt te veel op elkaar lijken. Cheap Thrills was een banger, dit en Never Give Up zijn hetzelfde nummer maar dan iets minder. In de Top 2000-versie mist Kendrick, die zorgt voor een wat unieker stukje in het nummer. Cheap Thrills zou hier hoog scoren, maar die haalde de lijst niet. Dit moet het met deze positie doen en met Top 2000-aanwezigheid in 2017 en 2018.
3548 Sailor - Sailor
Er zijn best wat nummers van artiesten die hetzelfde heten als de artiest zelf. Meestal zijn het dan novelty acts zoals Daddy DJ of Schnappi, de kleine krokodil. Maar ook fenomenen als Rammstein en Nightwish hebben een nummer dat zo heet. Sailor ook en scoorde er een Top 2000-hit mee. Geen idee of het de enige is, vast niet, maar ik kan zo geen andere Top 2000-notering bedenken waar artiest en titel gelijk zijn. Jullie vast wel, wat hulp wordt gewaardeerd. Best geinig, maar bijzonder is dit lied ook niet. Tot 2012 stond dit in de lijst, behalve dat er in 2007 een pauze was.
SPOILER: 3547-3526
Ik durf te betwijfelen dat dit de grootste hit was van Eddy Grant, vooral ook omdat deze niet weken op nummer 1 stond.
Op woensdag 19 maart 2025 19:00 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Ik durf te betwijfelen dat dit de grootste hit was van Eddy Grant, vooral ook omdat deze niet weken op nummer 1 stond.
De een na grootste, stop de tijd.
De grootste hebben we al gehad.
Op woensdag 19 maart 2025 19:00 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Ik durf te betwijfelen dat dit de grootste hit was van Eddy Grant, vooral ook omdat deze niet weken op nummer 1 stond.
Geen idee of het de enige is, vast niet, maar ik kan zo geen andere Top 2000-notering bedenken waar artiest en titel gelijk zijn.
Stars On 45...
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
3538 Alain Clark - Father and Friend 3535 Jamie Cullum - Everlasting Love
Father and Friend was een hit in de tijd dat mijn eigen vader de pijp uit ging, dat komt natuurlijk nooit meer goed tussen mij en Alain Clark. Daarnaast is het natuurlijk ook niet het meest inspiratievolle popplaatje, maar altijd nog wel meer dan dat spotgoedkope Everlasting Love.
3536 Waylon - Outlaw in 'em
Het ESF is nogal uit de gratie bij mij natuurlijk, met die debiele links-extremistische cancelcultuur die er heerst, en waarvan Joost uiteraard het grootste slachtoffer is geworden. In feite werd Waylon daar een aantal jaar geleden in mindere mate óók al eens slachtoffer van, na ongefundeerde beschuldigingen van racisme bij zijn deelname met dit nummer. Het is gewoon een heel degelijke plaat met inderdaad een fijn riffje die, zo vond ik destijds, best wat hoger had mogen eindigen, en dat was waarschijnlijk zonder deze beschuldigingen ook wel gebeurd. Ook in de Mex vierduizendzoveel had hij wel wat hoger mogen eindigen van mij, al is het ook weer geen absolute topfavoriet.
Over Sailor-Sailor heb ik ook een verhaal, mijn baas hoorde het een keer op de radio maar wist niet hoe het heette. Toen hebben we heel lang gezocht maar we konden niks vinden. Totdat hij het vroeg aan een kennis van hem die veel van muziek weet en die had het gevonden. Mede door dit verhaal heb ik een paar keer op dit nummer gestemd (en om de best wel grappige tekst)
Hier schreef Tim86 het volgende: HOI MET DE POLITIE JA MET DE BRANDWEER HET ZIJN DE MOFFEN IK HERHAAL HET ZIJN DE MOFFEN VERSTOPT UW FIETSEN MENSEN VERSTOPT UW FIETSEN EN OPEN DE OGEN
3538 Alain Clark - Father and Friend 3535 Jamie Cullum - Everlasting Love
Father and Friend was een hit in de tijd dat mijn eigen vader de pijp uit ging, dat komt natuurlijk nooit meer goed tussen mij en Alain Clark. Daarnaast is het natuurlijk ook niet het meest inspiratievolle popplaatje, maar altijd nog wel meer dan dat spotgoedkope Everlasting Love.
3536 Waylon - Outlaw in 'em
Het ESF is nogal uit de gratie bij mij natuurlijk, met die debiele links-extremistische cancelcultuur die er heerst, en waarvan Joost uiteraard het grootste slachtoffer is geworden. In feite werd Waylon daar een aantal jaar geleden in mindere mate óók al eens slachtoffer van, na ongefundeerde beschuldigingen van racisme bij zijn deelname met dit nummer. Het is gewoon een heel degelijke plaat met inderdaad een fijn riffje die, zo vond ik destijds, best wat hoger had mogen eindigen, en dat was waarschijnlijk zonder deze beschuldigingen ook wel gebeurd. Ook in de Mex vierduizendzoveel had hij wel wat hoger mogen eindigen van mij, al is het ook weer geen absolute topfavoriet.
Had niet verwacht dat je deze Sia terecht hier zou vinden. Niet getreurd: Die andere 2 staan hoger (wel jammer dat haar beste werk, ik noem een Breathe Me, niet bekend genoeg is)
[..] Had niet verwacht dat je deze Sia terecht hier zou vinden. Niet getreurd: Die andere 2 staan hoger (wel jammer dat haar beste werk, ik noem een Breathe Me, niet bekend genoeg is)
Oh crap die ben ik inderdaad vergeten, scherp! Je kent mijn muzieksmaak soms nog beter dan ikzelf.
Maar haar beste werk haalt idd de lijst tot op heden niet, zoals House On Fire, Broken Glass en natuurlijk Snowman.
[..] En volgens de archieven ook Adiemus - Adiemus
Ook nog 15 edities zelfs.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
En gewoon weer door, want we moeten ook dit jaar nog een keer de nummer 1 bespreken en we zitten nu pas net op een kwart. Daar zijn we nog ver van verwijderd, denk aan de vorige 20 blokjes en je krijgt ongeveer hetzelfde.
3525 Rod Stewart - I Don't Want To Talk About It
Crazy Horse nam dit nummer op voordat ze losgingen met Neil Young. Het is bekender in de coverversie van Rod Stewart en is weer eens een wat rustiger nummer van de Brit. Hij klinkt zo lekker schor op deze. Wel een leuke van Rod, maar geen wonderplaat. Viel er afgelopen editie uit, iets wat ook al gebeurde in 2000, 2018 en 2019.
3524 Bette Midler - Beast of Burden
Opnieuw een cover, ditmaal met het origineel van de heren Jagger/Richards. Bette Midler scoorde er een hit mee, al is tegenwoordig de Stones-versie populairder in de Top 2000. Ik vind beide versies niet bijzonder veel van elkaar schelen: Bette is de betere zangeres maar heeft wel moeite het rauwe randje erin te houden. Dit stond in 2023 op 1997 en viel dit jaar weg, na daarvoor altijd in de lijst te hebben gestaan. Sinds 2018 stond het al lager dan de versie van de Stones, iets wat eerder alleen in 2012 gebeurde.
3523 Spargo - Just For You
De Nederdisco met combinatie van de hoge zang van Lilian Jackson en Ruud Mulder scoorde enkele hits in het begin van de jaren 80. Met Lilian en deze muziek klinkt het snel nogal camp, maar het is nog best lollig. In 2000 haalde dit plek 1781.
SPOILER: 3522-3501
De heren van Take That waren met zijn vieren op het moment van opnemen, want Robbie was vertrokken naar de Backstreet Boys, maar toch kozen ze niet voor klaverjassen maar voor patience
Deze matige grap is beter dan het merendeel van de besproken liedjes.
Al vind ik Evergreen en Zoek Jezelf nog wel een mooie klassiekers. Misschien meer geschikt voor de lijst waar Babs al naar hint.
Oeh de afgelopen blokken was het voor mij zoeken met een vergrootglas naar leuke nummers maar hier vind ik er opeens een aantal. Hoewel het kuffergehalte hier vrij hoog is zou ik deze Rod, Koot en Bie, Smokie, 21 Pilots, Eric Clapton, Linda Ronstadt, Mouth and MacNeal en Lipps Inc. wat hoger gezet hebben
Afgezien van dat Ruud Mulder Ellert Driessen moet zijn hier weinig op aan te merken.
Ik ging dit nog even door mijn controle gooien, maar dat heb ik dus niet meer gedaan
Die notering van Take That in 2010 komt hoogstwaarschijnlijk door de reünie met Robbie dat jaar. Toen waren ze ineens weer helemaal 'hot' en scoorden ze nog een hitje met 'The Flood'.
Op donderdag 20 maart 2025 19:13 schreef Chiappucci het volgende: Die notering van Take That in 2010 komt hoogstwaarschijnlijk door de reünie met Robbie dat jaar. Toen waren ze ineens weer helemaal 'hot' en scoorden ze nog een hitje met 'The Flood'.
Ongetwijfeld ja. The Flood heeft overigens ook in de lijst gestaan, maar daar mag je nog wel even geduld voor hebben.
Jij weet trouwens vast welke versie van Jersey Girl ze altijd draaien, dus bij dezen de vraag om dat even wereldkundig te maken zodat ik de juiste kan toevoegen.
[..] Jij weet trouwens vast welke versie van Jersey Girl ze altijd draaien, dus bij dezen de vraag om dat even wereldkundig te maken zodat ik de juiste kan toevoegen.
De laatste track van de LP/Cd box Live 1975-1985
[..] De laatste track van de LP/Cd box Live 1975-1985
Mooi, dan heb ik de goeie versie.
Ik snap dat je geen fan bent van Twenty One Pilots. Ze hebben maar één echt goed nummer, Car Radio, en die heeft naar mijn weten de Top 2000 nooit gehaald. Niet toegankelijk en daardoor niet bekend genoeg voor de Keuzelijst, denk ik.
Op donderdag 20 maart 2025 23:49 schreef LekkerWeertje het volgende: Ik snap dat je geen fan bent van Twenty One Pilots. Ze hebben maar één echt goed nummer, Car Radio, en die heeft naar mijn weten de Top 2000 nooit gehaald. Niet toegankelijk en daardoor niet bekend genoeg voor de Keuzelijst, denk ik.
Trees vind ik nog beter. Maar Car Radio is ook tof ja
Nog meer van hetzelfde. Maar ik zie wel dat we steeds dichter bij het moment komen dat ik denk 'ja, deze nummers zijn op zich wel lekker'.
3500 Cunningham - Norma Jean Wants to Be a Movie Star
John Collins Cunningham scoorde in 1975 een hitje met dit nummer. Later schreef hij nog wel nummers, zoals Rhinestone Cowboy van Glen Campbell. Dit is best een vermakelijk hitje, maar ook wel iets uit vervlogen tijden. De eerste 3 jaar stond dit in de lijst.
3499 Kane - Damn Those Eyes
De tweede single van Kane en de oudste die de Top 2000 heeft gehaald. Ik vind Kane zo slecht nog niet, het storendste blijft dat die man niet kan zingen, maar muzikaal is het vaak nog wel redelijke oké. Hier ook, muzikaal is deze plaat gewoon in orde. Hoogstens kun je nog klagen dat het wat saai is. In 2009 stond het op 1081, maar een jaar later was de plaat weer verdwenen. Dat bleek een klassiek 2010-'foutje', want sindsdien staat de band er altijd in.
3498 Jimmy Cliff - Reggae night
Geschreven door Latoya had Jimmy Cliff een hit met deze plaat, die ik toch niet echt onder de klassieke reggae schaar. Het heeft meer weg van de disco/funk van eind jaren 70, ook logisch met Kool and the Gang die de muziek inspelen. Wel een lekker nummer, maar wel een waarbij ik alleen het refrein echt onthoud. In 1999 mocht deze eenmalig deelnemen op plek 1742.
SPOILER: 3497-3476
Verder zitten hier best wat aardige nummers tussen. 'Damn Those Eyes' vind ik oprecht een mooi nummer van Kane en ook de inzendingen van Phil Collins, Donna Summer en Joe Dassin zou ik een stukje hoger zetten.
En hoewel 'With or Without you' ook niet mijn favoriet is, staat die op 3494 wel erg laag.
Ik vind Cunningham - Norma Jean Wants to Be a Movie Star misschien wel de ultieme Top 2000 plaat uit die beginjaren. Zo’n inwisselbaar hitje uit de jaren ‘70, waarvoor er nauwelijks reden was om die mee te nemen naar het nieuwe millennium.
Verder overigens één van de betere series tot nu toe, met een paar prima platen.
3522 Laura Jansen - Use Somebody 3514 Mouth & MacNeal - How Do You Do 3499 Kane - Damn Those Eyes 3486 Doe Maar - Is dit alles 3479 Paul de Leeuw & Simone Kleinsma - Zonder jou
Vooruit, omdat het de allerlaatste keer is laten we Hazes er nog maar eens mee wegkomen in dit blokje. En omdat het inderdaad een van zijn minder slechte is. Paul de Leeuw kan ik een dergelijke genade niet geven, alles hoger dan 4000 kan ik helaas niet accepteren, zelfs niet met de degelijk zingende Simone Kleinsma erbij. Laura Jansen had ik laatst al eens besproken, Kane... volgens mij nog niet toch? Ik kan eigenlijk maar 1 nummer van ze hebben en ik ga ervan uit dat die nog lang niet komt. How Do You Do en Is Dit Alles zijn beide liedjes die door artiesten worden uitgevoerd waar ik op zich geen hekel aan heb, maar hebben beide iets irritants waardoor ze hier wat lager zouden uitkomen.
3517 Eric Clapton - Wonderful Tonight 3510 Twenty One Pilots - Ride 3503 Billie Eilish - What Was I Made For? 3502 Linda Ronstadt - It's So Easy 3496 Indeep - Last night a DJ saved my life 3492 Acda en De Munnik - Als het vuur gedoofd is 3491 Phil Collins - Two Hearts
Benieuwd of je mijn favoriet van dit blokje van zeven - ik neem ze even samen - ook goed zou inschatten! Het is niet die van Twenty One Pilots (al haalt Ride wel nipt mijn top 1000, #920) en niet die van Billie Eilish, nochtans twee van mijn favoriete artiesten, maar ze hebben beide inderdaad betere platen. De eer gaat naar Phil Collins, van wie ik Two Hearts zijn mooiste vind. Waarom weet ik eigenlijk ook niet precies, het is wel een beetje zoetsappig, maar ook melodieus en ik ken het al sinds mijn vroege jeugd, dat helpt vaak ook wel wat. Dat laatste geldt trouwens ook voor Linda Ronstadt. Dan hebben we de oude A&DM, veel beter dan het nieuwe werk, Wonderful Tonight, ook zoetsappig maar een fijne schuifelklassieker, en tot slot nog iets relatief obscuurs van Indeep dat stiekem wel heel goed in elkaar steekt. De beide platen van Anouk vind ik wat aan de saaiige kant dus die halen dit lijstje niet dit keer.
Door dat gitaarloopje van Wonderful Tonight waan je je meteen op een terras op een warme zomeravond. Dat er verder niet zoveel spannends gebeurt is Slowhand vergeven. Ik vind t in ieder geval wel een fijne plaat.
Ik ga me nog eens verdiepen in die andere nummers van John Collins Cunningham, want deze 2 genoemde nummers zijn voor mij toch wel ultiem 70s MOR warm bad.
Twee keer onze Kink-favoriet. Sowieso wel een aantal platen die je op die zender langs hoort komen deze keer.
3475 Bread - Baby I'm-a want you
Weer wat softrock, easy listening, geef het een naampje. Deze is kort en ik vind hem nog wel leuk gemaakt, als er een band de koning is in dit genre, is het toch Bread. In de eerste twee top 2000's stond deze in het lijstje.
3474 Shawn Mendes - In My Blood
Shawn Mendes met een liedje dat eigenlijk typisch Shawn Mendes is. Gitaartje maar toch poppy, een beetje dat rauwe stemgeluid, Dotan-trommeltjes erbij. Ik vind het refrein top en het couplet niet. Dat is een recept voor deze positie. In 2019 kwam dit binnen op 1980, maar een jaar later met de stille trom vertrokken.
3473 Red Hot Chili Peppers - Snow (Hey Oh)
De peppers hebben uitstekende rocksongs met een funkinslag, stoer, uniek, gewaagd.. en dan is er dit nummer van Stadium Arcadium dat al een beetje lijkt op Tell Me Baby, maar met de stevige stukken eruit geknipt. De SkyRadio-versie van de Peppers. Ook heeeeeyoooh als tekst is natuurlijk niet geweldig. Het intro is nog wel goed, maar daarna blijft er weinig meer over. Het is niet voor niets de eerste van de band in dit lijstje van toch een sloot aan noteringen. Toch is het een van de populairste van de band, in 2009 binnen op 193 en jarenlang op 30 december te horen. Pas de laatste 2 jaar is het daar weggevallen met plaats 597 in de meest recente lijst.
SPOILER: 3472-3451
Op zondag 23 maart 2025 10:23 schreef Fred_B het volgende: Happy New Year en Walk Of Life te vaak gehoord neem ik aan? Want die horen toch wel gewoon bij de beste 2000 wat mij betreft.
Happy New year zonder twijfel, Walk of Life vind ik gewoon erg koddig met dat gewoehoe en dat loopje.
Een Krabmannetje, dus wel een beetje een gevalletje 'een kapotte klok geeft ook twee maal daags de juiste tijd weer'.
Prachtige omschrijving. Stiekem steekt stiekem best goed in elkaar. Eigenlijk klopt alles gewoon, maar er is net als in de tekst niets gedurfds aan. Een ruime voldoende, maar je wordt er niet écht warm van. Toch vind ik het wel één van de beste Krabmans.
Je kunt zeggen wat je wil van de rest van Goldbands (met producer Wieger Hoogendorp, gitarist van Caro Emerald) oeuvre, de mannen durven wel. 90% van de tijd slaan ze de plank volledig mis, maar een Noodgeval is wel een echte lekkere hit. Wellicht dat Hoogendorp dus Stiekem de plaat net iets beter heeft gemaakt dan wanneer het een pure Krabman-productie zou zijn.
Overigens is hier nog een leuk artikel over hoe Hoogendorp de mannen van Goldband, 'niet gehinderd door enige muzikale kennis' op sleeptouw nam en wat mij betreft wel de Bas Bron van de groep mag worden genoemd: https://3voor12.vpro.nl/a(...)band-a-la-carte.html
[ Bericht 19% gewijzigd door LekkerWeertje op 23-03-2025 11:33:45 ]
Stiekem klinkt me wel érg 'fluffy' in de oren, en niet op een leuke manier. Te berekend en koud. Maar goed, de 'berekening' klopte, want elke reguliere radiozender draaide dit dood.
Al die filters over de vocalen van Maan halveren (ze volledig weglaten is in de hedendaagse mainstream weer teveel gevraagd) had voor mezelf al gescheeld.
3456 Lewis Capaldi - Wish You The Best 3453 Eminem - Sing for the Moment
Over Capaldi heb ik al vaak genoeg zitten zaniken, dus even de focus op Eminem. Zijn formule met het sampelen van andere nummers en een stukje rap erop laten aansluiten werkt vaak best prima, in het geval van monsterhit Stan zelfs fantastisch. Hoewel dit nummer eenzelfde formule bevat vind ik hem hier de plank totaal misslaan. Er wordt totaal geen recht gedaan aan het origineel van Dream On en daardoor vind ik dit de zwakste van Eminem.
3473 Red Hot Chili Peppers - Snow (Hey Oh) 3469 Dire Straits - Walk of Life 3461 Maan & Goldband - Stiekem 3460 Madonna - La Isla Bonita 3458 Nik Kershaw - The Riddle
Oh hey het is de ultieme guilty pleasure! Stiekem vind ik echt een van de grootste oorwurmen ooit, vooral het stukje rond de bridge ga ik heel lekker op. Maar ik begrijp de lage positie uiteraard wel. Bij Dire Straits begrijp ik hem iets minder, dit is wat mij betreft echt weer een heerlijke klassieker, en zeker als je Why Worry te saai vindt is dit een heel solide optie. Bij RHCP ga ik juist wat minder lekker op hun standaardgeluid, Snow wijkt daar op aangename wijze van af. The Riddle en Isla Bonita tot slot, twee nummers die ik ken door covers maar waarvan ik ook de originelen goed kan waarderen.
[..] Heyah Mama verwacht ik nog eerder, aangezien die ook in de Extra 500 stond.
Omdat het de enige keuzelijster was. Maar mogelijk komt Alle Kleuren daarbij, nadat deze vanochtend werd gedraaid na de bekendmaking van het heuglijke nieuws.
K3 maakt alleen kans met wat op de keuzelijst staat.
[..] Dat is er nu dus één, maar daar kan er na vandaag eentje bij komen. Dat beperkte aantal is voor Gerts harem ook wel voordelig, weten we uit ervaring.
Hoe meer nummers, hoe kanslozer idd. Alleen oya lele lijkt me dan kansrijk.
Ik vind de Lidl een best overzichtelijke winkel. Gewoon 3 a 4 lange gangpaden. Alleen houdbare producten zijn er nog wel eens moeilijk te vinden. Misschien waren de heren van Kensington op zoek naar een blik ananas. Of een pak pleepapier. Zomaar twee dingen die er moeilijk te vinden zijn. Kensington zong daar natuurlijk helemaal niet over, maar het klinkt wel een beetje zo. Verder was het vooral meer van hetzelfde van de band, al is deze zo slecht nog niet. In 2015 voor het eerst in de lijst, een jaar later op 227 maar inmiddels weer weggezakt naar 1405.
3449 Billy Vaughn Orchestra - Wheels
Wheels hebben we al gehad van de Jumping Jewels - en van de Foo Fighters, maar dat is een heel ander nummer. Dit was in Duitsland een grote hit, in die typische stijl zoals veel instrumentale muziek die in die tijd had. Beinvloed door The Shadows, vanzelfsprekend. De eerste vijf keer deed Wheels mee
3448 The Motions - Why don't you take it
De eerste succesvolle band van Robbie van Leeuwen waren The Motions, geholpen door een productie van de Walker Brothers werd deze beatplaat een hit. Heel anders dan het bekendere Wasted Words, dit is echt gewoon een beatnummertje. Wel twee jaar te laat eigenlijk, dit soort muziek was aan de andere kant van het kanaal alweer verder geëvolueerd. In 2000 mocht deze meedoen op 1700.
SPOILER: 3447-3426
De houdbare producten staan voornamelijk in gangpad 3 en de papierrollen in het laatste gangpad, net na de flessenautomaat, kan niet missen.
Edit: ohnee, living in the past, daar zit nu nog een extra vriezer tussen.
Op maandag 24 maart 2025 21:05 schreef n00biedoobiedoo het volgende: De houdbare producten staan voornamelijk in gangpad 3 en de papierrollen in het laatste gangpad, net na de flessenautomaat, kan niet missen.
Edit: ohnee, living in the past, daar zit nu nog een extra vriezer tussen.
In het laatste gangpad heb je bij ons de vriezers ja. Ik weet dat er laatst 1 houdbaar product was dat ik ineens bij de koeken vond, maar geen idee meer welk product dat was.
3443 The Scene – Blauw 3441 Anneke Grönloh – Paradiso 3439 Caro Emerald - Tangled Up 3427 VanVelzen - Lovesong
Langzaam maar zeker bereiken we de lagere middenmoot en wat mij betreft is een Anneke Grönloh daar wel echt te oubollig voor, en VanVelzen te ongeïnspireerd. Nog een stukje lager zou ik de twee al eerder besproken artiesten neerzetten, al is Tangled Up wel minder storend dan A Night Like This, en merk je de slechte zang bij Blauw iets minder duidelijk dan bij Iedereen Is Van De Wereld. Dus in beide gevallen wel eens met de volgorde.
3450 Kensington – Riddles 3442 Kensington – Streets 3437 Tina Turner - Private Dancer 3435 3 Doors Down - Kryptonite 3434 Tom Odell - Another Love 3428 Belinda Carlisle - Heaven Is a Place on Earth
Groot alarm, want Alan Walker is onttroond! Another Love van Tom Odell is nu het hoogst genoteerde nummer uit mijn top 1000 dat langs is geweest in deze ranking, #46 in de editie van 2024 en #17 op een virtuele geschoonde lijst met alleen nummers die in de Top 2000 hebben gestaan. In juni breng ik overigens de 2025-editie uit, dus vanaf dat moment moet ik de rankings op een iets andere manier naast elkaar gaan leggen. Anyway, Another Love is voor mij echt een moderne klassieker, een prachtige opgebouwd melancholisch nummer over de pijn die je nog kan voelen van een vorige relatie. Ook de beide Kensingtons, Kryptonite en Heaven Is A Place On Earth haalden afgelopen jaar mijn favorietenlijst, al staat Streets op het randje van de afgrond (#989). Private Dancer staat iets verder van de actie af, maar is ook weer zo'n klassieker die bij mij nog lang niet aan de beurt zou zijn.
Toch alvast hieronder even een geschoonde top 100 van mijn kant, met dus alleen de bovenste 100 Top 2000-noteringen uit mijn eigen top 1000. (Volgt men het nog? ) Doorgestreept de nummers die langs zijn geweest bij Mex, onder voorbehoud van fouten zijn dat er volgens mij [edit] 21, dus nog 79 te gaan. Ik weet natuurlijk al dat ééntje het helemaal het tot het einde zal volhouden, namelijk #68, maar van een heleboel anderen ben ik erg benieuwd waar ze uit gaan komen. Overigens positief verrast dat mijn #9 nog niet is geweest, dacht dat Mex die echt vreselijk zou vinden.
SPOILER
[ Bericht 0% gewijzigd door DecoAoreste op 25-03-2025 14:47:04 ]
Ik zie er eentje die ik al gereviewd heb maar nog in de pijpleiding zit en er is er eentje uit de top 16 die bij het klikken ook in deze regionen stond maar die bij mij recent echt wel 'gevallen' is en daardoor mijn vetorecht daarover uitgesproken.
Ik zie er eentje die ik al gereviewd heb maar nog in de pijpleiding zit en er is er eentje uit de top 16 die bij het klikken ook in deze regionen stond maar die bij mij recent echt wel 'gevallen' is en daardoor mijn vetorecht daarover uitgesproken.
All Star inderdaad, en ik bedacht me The Final Countdown nog, dus dat maakt 21.
Die uit de top-16 moet dan haast Moth To A Flame wel zijn? Verder verwacht ik spoedig de laatste van Twenty One Pilots. Claude, Blaudzun en Gotye komen ook verder dan ik dacht trouwens.
[..] Die blijft nog erger in je hoofd zitten dan het Carnaval Festival-lied.
Die stond bij mij net boven Iedereen doet 't, dus dan is het wel heel erg.
Het eerste album van James Blunt was zo succesvol dat men het van de radio af wilden hebben, maar daarna was het succes beperkt. 1973 was nog wel een aardige hit en luistert op zichzelf lekker weg. Het blijft jammer van de knijpstem van Blunt, al kan ik hem stiekem af en toe nog wel hebben. Van 2009 tot 2013 stond dit in de lijst, maar helaas nooit op positie 1973. Het dichtste bij was 2009, op 1931.
3424 Roxette - Listen to Your Heart
Ik heb nooit zoveel met dit nummer van Roxette gehad. Ik weet niet of DHT feat. Edmee mijn eerste kennismaking was of dat ik het al kende, maar ik vind het toch iets te veel een kitscherige powerballad en vroeger vond ik het ook écht heel erg. Heeft daardoor voor mij ook een tijd geduurd om het overige oeuvre van Roxette op waarde te schatten. Inmiddels vind ik er wel mooie passages in zitten, maar het blijft toch op bepaalde stukken schuren. En het lijkt wel erg op Alone van Heart. Eigenlijk dus Listen to Heart in plaats van Listen to Your Heart. Pas toen het in oktober 2005 een hit werd in de eerdergenoemde coverversie, kwam dit in de Top 2000. 1003 in die editie en sindsdien een echte zaagmans-classic. Meestal net voor het midden van de lijst, afgelopen editie zelfs iets ruimer met plaats 1258.
3423 Bruce Springsteen - Human Touch
In 1992 bracht Bruce dit Human Touch op, zonder zijn trouwe E-street Band. Jammer, die maken toch zeker 65-70% van zijn nummers compleet. Nouja, Jeff Porcaro op drums is toch ook niet verkeerd, maar toch voelt dit nummer altijd wat 'leeg'. Ik vind dit wel het nummer waar Bruce meer uit had kunnen halen, op een of andere manier. In de Top 2000 wordt de leegte alweer 15 keer opgevuld. In 2009 en sinds 2011 mag deze meedoen.
SPOILER: 3422-3401
Supermassive Black Hole = een poging om iets teveel van datgene wat destijds hip was in één liedje te gooien. Er lijkt net te lang aan deze muur van geluid geprutst. En het had inderdaad andere vocalen verdiend.
Het had ook iets kunnen zijn uit de nadagen van Michael Jackson, maar dan met een andere vocalist.
[ Bericht 8% gewijzigd door Eightyone op 27-03-2025 10:52:19 ]
Die over met de trein naar Marokko zou bij mij wel echt nog maanden niet besproken worden en die over wat Sjors niet meer wordt zou ik ook hoger zetten. Verder zijn we nu wel op het punt van liederen die ik niet wegzap gekomen.
Op woensdag 26 maart 2025 19:12 schreef Fred_B het volgende: Gente Di Mare en Ferry ‘cross The Mersey horen wel minstens 2500 plaatsen hoger hoor.
We komen natuurlijk nu steeds meer bij nummers waarbij de meningen meer uiteen lopen.
3420 Tozzi & Raf - Gente di mare 3406 Michael Jackson - Heal the World
Geen echt vreselijke nummers in dit blokje voor mij, het gaat in beide gevallen hooguit om een paar honderd plaatsjes. Zo ongeveer alles wat ESF-gerelateerd is heeft afgelopen jaar sowieso wel een paar honderd plekjes straf gekregen hier, maar ook los daarvan vind ik Gente Di Mare niet zoveel aan. Italië eindigt toch al vaak onbenullig hoog en Tozzi kan echt veel beter. Dan Michael Jackson, natuurlijk een van de grotere namen maar wel een van zijn mindere nummers inderdaad, het glazuur springt nogal van de tanden.
3424 Roxette - Listen to Your Heart 3423 Bruce Springsteen - Human Touch 3416 Muse - Supermassive Black Hole 3411 Elton John - Can You Feel the Love Tonight
Andersom ook geen topfavorieten hier, maar Muse komt dan toch nog het dichtst in de buurt. Deze van Muse dan wel, want Sing For Absolution is wel erg middelmatig en mag hier op zich wel achterblijven. Human Touch is een van die Bruce-platen die wel op me begint te groeien, en die andere twee zijn juist meer nostalgisch - in het geval van Roxette inderdaad indirect door de DHT-versie.
Die rauwe stem van Marbles zou zich ook best lenen voor hardrock.
Ohja, dat deed ie ook, bij Rainbow, toen Ronnie bij Sabbath ging zingen.
Ohja, dat deed ie ook, bij Rainbow, toen Ronnie bij Sabbath ging zingen.
Oh, nooit geweten dat die van The Marbles kwam.
Ik zie dat die K500 alweer bijna komt. Dan weten we ook direct hoe Rob de Nijs en de harem van Gert er keuzelijsttechnisch voor staan straks in december. Verder zijn er in totaal in de eerste 3 maanden een stuk of 20 Nederlandse werken gedraaid die op 1 december niet op de keuzelijst stonden, met veel van de usual suspects uit Den Haag, Zeeland en Limburg. Eens zien of we daar wat wijzer van worden.
Op donderdag 27 maart 2025 10:50 schreef Tussle266 het volgende: Ik zie dat die K500 alweer bijna komt. Dan weten we ook direct hoe Rob de Nijs en de harem van Gert er keuzelijsttechnisch voor staan straks in december. Verder zijn er in totaal in de eerste 3 maanden een stuk of 20 Nederlandse werken gedraaid die op 1 december niet op de keuzelijst stonden, met veel van de usual suspects uit Den Haag, Zeeland en Limburg. Eens zien of we daar wat wijzer van worden.
Soms vind ik je cryptische beschrijvingen van artiesten of platen wat vaag of vergezocht, maar 'harem van Gert' kan ik 100% goedkeuren.
Op donderdag 27 maart 2025 10:50 schreef Tussle266 het volgende: Ik zie dat die K500 alweer bijna komt. Dan weten we ook direct hoe Rob de Nijs en de harem van Gert er keuzelijsttechnisch voor staan straks in december. Verder zijn er in totaal in de eerste 3 maanden een stuk of 20 Nederlandse werken gedraaid die op 1 december niet op de keuzelijst stonden, met veel van de usual suspects uit Den Haag, Zeeland en Limburg. Eens zien of we daar wat wijzer van worden.
En vergeet niet de top zoveel van de jaren 70 op Radio 5. Die krijgen we ook in april
Edit: ik zie dat die tegenwoordig in september zit
De 70´s softrock expres dendert door. En een blokje nummers dat echt wel lager had gekund - daar krijgen we er bij de volgende schifting ook nog een paar van.
3400 Train ft. Ashley Monroe - Bruises
Van comeback-Train vind ik dit nummer met countryzangeres Ashley Monroe de beste. De wisselwerking tussen de stemmen is prettig en leidt nog een beetje af van het zoveelste gelijkende Train-nummer waar ze proberen het succes van Hey, Soul Sister te herhalen. Maar over wie zingen ze nou eigenlijk? Hornsby? Springsteen? Willis? Allemaal tegelijk? Het zijn er immers meerdere. In de Top 2000 werden ze alleen in 2013 bezongen, op plek 1949 om precies te zijn. 3399 Jon Secada - Just Another Day
Dit blijft toch ook een bijzonder nummer. De achtergrondmuziek had voor mij ook van Depeche Mode kunnen zijn, hoewel dan uiteindelijk de elektronica wat meer aan moet zwengelen. De zang is goed, Jon Secada is echt wel een goeie zanger. Maar ik vind zang en muziek niet heel sterk op elkaar aansluiten. Muziek leidt eigenlijk te veel af van de zang als je het mij vraagt. Ik zou dit nummer graag in een iets rustigere vorm horen. Maar het is ook weer niet slecht en dus staat het hier. In 1999 in de lijst en daarna ook nog van 2001 tot 2003. Nog best hoog overigens, 2x bij de bovenste 1000.
3398 Status Quo - Ice in the sun
Ice in the Sun, geschreven door Marty Wilde, is er nog een uit de oude tijd van Status Quo. De tijd dat ze zich nog niet lieten leiden door de typische strakke hardrock uit de jaren 70, maar een ander geluid hadden. Ik zou die sound eigenlijk leuker moeten vinden en Pictures of Matchstick Men geeft dat ook weer, maar dit niet echt. Dit is me iets te springerig, maar het is wel echt die late jaren 60-sound. Heel anders dan je meestal van ze op de radio hoort. In 1999 stond dit op plek 1839.
SPOILER: 3397-3376
Op donderdag 27 maart 2025 16:23 schreef Mexicanobakker het volgende: De 70´s softrock expres dendert door. En een blokje nummers dat echt wel lager had gekund - daar krijgen we er bij de volgende schifting ook nog een paar van.
3400 Train ft. Ashley Monroe - Bruises
Van comeback-Train vind ik dit nummer met countryzangeres Ashley Monroe de beste. De wisselwerking tussen de stemmen is prettig en leidt nog een beetje af van het zoveelste gelijkende Train-nummer waar ze proberen het succes van Hey, Soul Sister te herhalen. Maar over wie zingen ze nou eigenlijk? Hornsby? Springsteen? Willis? Allemaal tegelijk? Het zijn er immers meerdere. In de Top 2000 werden ze alleen in 2013 bezongen, op plek 1949 om precies te zijn. 3399 Jon Secada - Just Another Day
Dit blijft toch ook een bijzonder nummer. De achtergrondmuziek had voor mij ook van Depeche Mode kunnen zijn, hoewel dan uiteindelijk de elektronica wat meer aan moet zwengelen. De zang is goed, Jon Secada is echt wel een goeie zanger. Maar ik vind zang en muziek niet heel sterk op elkaar aansluiten. Muziek leidt eigenlijk te veel af van de zang als je het mij vraagt. Ik zou dit nummer graag in een iets rustigere vorm horen. Maar het is ook weer niet slecht en dus staat het hier. In 1999 in de lijst en daarna ook nog van 2001 tot 2003. Nog best hoog overigens, 2x bij de bovenste 1000.
3398 Status Quo - Ice in the sun
Ice in the Sun, geschreven door Marty Wilde, is er nog een uit de oude tijd van Status Quo. De tijd dat ze zich nog niet lieten leiden door de typische strakke hardrock uit de jaren 70, maar een ander geluid hadden. Ik zou die sound eigenlijk leuker moeten vinden en Pictures of Matchstick Men geeft dat ook weer, maar dit niet echt. Dit is me iets te springerig, maar het is wel echt die late jaren 60-sound. Heel anders dan je meestal van ze op de radio hoort. In 1999 stond dit op plek 1839.
SPOILER: 3397-3376
En daar hebben we weer een stemnummer te pakken. Sandy Coast staat bij mij een stuk hoger, en raar vind ik de tekst ook niet. Het nummer gaat over een klasgenote waar hij vroeger verliefd op was en jaren later weer tegenkwam.
[..] Verder verwacht ik spoedig de laatste van Twenty One Pilots.
Called it! -schrap-
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.78 over. Afgezien hiervan weinig bespreekgevalletjes dit keer. Britney wel iets hoger sowieso, da's gewoon weer een stukje jeugdsentiment, en USA For Africa een stukje lager. Dat was hem wel.
Komende week mag je in ieder geval nog één keer strepen. Daarna duurt het zover ik kan zien wel even.
Ik sprak trouwens niet geheel de waarheid, er is er nog een andere die ook bijna komt. Daarna is het wel lang wachten, ik denk dat minimaal 60 nummers bij de bovenste 1000 staan.
Sandy Coast had ik ooit in mijn top 100 staan. Dat haalt ie nu niet meer, maar ik zou hem toch zeker 2500 plekken hoger zetten. Maar ik ben dan ook wel een liefhebber van de softrock uit de seventies waar Mexi niks mee heeft, zelfs als die uit de 80s komt.
Daar is ie al, de hit van Bert Kaempfert uit 1965. Moon Over Naples heette zijn instrumentale stukje, waar door Freddy Quinn overheen werd gezongen. Al Martino coverde het en maakte de bekendste versie. Best aardige easy listening, het luistert ook wel echt lekker weg. Maar de wow-factor ontbreekt. Stond er de eerste 12 jaar alleen in 2000 en 2009 niet in. 2009 is ook een jaar waarin een aantal nummers ontbreken die dan in de conservatieve lijst van 2010 ineens weer terug waren. Voor Al was het opvallend, in 2007 scoorde hij op 601 nog zijn hoogste notering. In 2009 stond hij overigens wel vierde in de Evergreen Top 1000, dat zet ook te denken.
3374 Imagine Dragons - Believer
Het liedje met snoeiharde drums waar Dan Reynolds in het refrein hard gaat schreeuwen en toch vind ik deze nog best leuk (al staat ook deze wel te hoog). Leg het maar uit. Muziek is een bijzonder fenomeen. In 2017 kwam dit binnen op 1178, een jaar later stond dit op 336 en sindsdien eigenlijk altijd wel zo rond plek 500 te vinden.
3373 Barbra Streisand - Papa, Can You Hear Me?
Opperkitsch van Yentl, maar ik vind het toch altijd wel fraaie opperkitsch. Alleen dat gepraat in het begin hoeft niet zo. Maar het 'Illuminate the light'-zinnetje met die strijkers erachter blijft wel ontzettend goed gedaan en ik vind het wel iets heel fijn mysterieus hebben allemaal. Kitsch is niet verboden als het wel goed is gedaan, al zal het voor mij ook geen absolute topper worden. In 2007 voor het eerst in de lijst op 358. Daarna is het (2008 niet meegerekend) welgeteld 3 keer gestegen, dat is niet echt een goed recept. 2021 was dan ook de laatste editie voor Babs.
SPOILER: 3372-3351
Op zaterdag 29 maart 2025 09:15 schreef Fred_B het volgende: We Built This City had wel een plek of 1000 lager gemogen. Dat zijn alle redenen waarom Veronica niet leuk is in drie minuten.
Bedoel je niet Radio 10 (Of Joe, nog erger)? Die hebben het Veronica van enkele jaren naadloos vervangen met hun formuleplaylist.
3370 June Lodge & Prince Mohammed - Someone Loves You Honey
Volgens mij is deze op Spotify nog altijd enkel in uitvoeringen zonder Prince Mohammed beschikbaar.
Op zaterdag 29 maart 2025 09:15 schreef Fred_B het volgende: We Built This City had wel een plek of 1000 lager gemogen. Dat zijn alle redenen waarom Veronica niet leuk is in drie minuten.
Ik ben het met mex eens. Ik vind dat ook een prima liedje. Lekker meezingen.
25x middelmaat, maar nog altijd meer vuur dan PSV.
3350 Robbie Williams - Morning Sun
Robbie Williams wordt geholpen door Trevor Horn op zijn album Reality Killed The Video Star. Het nummer Bodies is echt heerlijk, maar gek genoeg scoorde die niet in de Top 2000. Dit nummer, mogelijk geinspireerd door een Pokemonaanval - of gewoon door een niet al te koude Britse zondagmorgen, deed dat wel. Wel aardig, maar Robbie had hier zijn beste tijd al gehad. In 2010 stond dit op 1462.
3349 JJ Cale - Cajun Moon
Ik krijg plots zin in een heerlijke kruidenmix, maar Cajun Moon is gewoon een bluesrocknummertje van JJ Cale. Geen grote hit en echt een kort intermezzo, maar het haalde wel de Top 2000 in 2015 en 2017. 3348 Thin Lizzy - Whiskey in the Jar
Metallica is niet eens zo ver weg en Thin Lizzy komt ook al langs met deze. Ik kan concluderen dat ik niet zoveel met dit lied heb. Waarschijnlijk de bekendste versie, al zou dat wellicht ook aan Metallica of de Dubliners toegeschreven kunnen worden. Het was in ieder geval de enige versie in de Top 40 en stond elk jaar in de Top 2000 met 258 in 2000 als hoogste. Afgelopen editie echter op 1651.
SPOILER: 3347-3326
Nummers in de afgelopen twee blokjes die ik lager zou zetten:
3375 Al Martino - Spanish Eyes 3372 Freddie Mercury & Montserrat Caballé – Barcelona 3363 The Lumineers - Ho Hey 3357 Marlene Dietrich - Sag mir, wo die Blumen sind 3332 Sinéad O'Connor - Nothing Compares 2 U
Kijk eens aan, daar hebben we Sinead O'Connor, mooi tijdens het suikerfeest. Dit nummer vind ik bepaald geen feest, ik haal haar regelmatig aan als schoolvoorbeeld van een artiest met twee platen die ik heel ver uit elkaar vind liggen qua kwaliteit. Het briljante Troy komt gelukkig nog. Mex gebruikte het woordje 'effectbejag' bij een ander nummer, ik zou dat woord vooral gebruiken bij The Lumineers, die probeerden wel heel opzichtig een slaatje te slaan uit de folk-hype van die jaren, en slaagden er ook nog in. Dan hebben we een eclectisch allegaartje met de naam van Freddy Mercury erop, waardoor het automatisch zwaar overschat wordt, en dan nog tweemaal oubollige meuk die ze niet naar deze eeuw mee hadden hoeven nemen van mij.
Nummers in de afgelopen twee blokjes die ik hoger zou zetten:
3364 Sade - Your Love Is King 3360 Sade - Smooth Operator 3348 Thin Lizzy - Whiskey in the Jar 3343 The Cats – Lea 3339 Cyndi Lauper - Girls Just Want to Have Fun 3335 Shania Twain - You're Still the One 3334 The Monkees - I'm a Believer 3333 Eric Clapton - Tears in Heaven
Geen geschrap in mijn hoogste regionen, wel weer een aantal subtoppers. De verrassendste is wellicht Lea, als je kijkt naar de leeftijd én afkomst van die plaat zou je niet zeggen dat ik het op waarde zou kunnen schatten, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. De favoriet is echter Cyndi Lauper, ik vind dat nummer van haar gewoon vrolijk, niet eens zozeer gemaakt vrolijk. De andere zes haalden nooit mijn top 1000, maar zou ik waarschijnlijk ergens tussen 1000 en 2000 plaatsen, inclusief de beide platen van Sade (die derde vind ik wat minder dus laten we hier achter), deze versie van Whiskey In The Jar, en het drieluik eindigend met Tears In Heaven.
Morning Sun vind ik nog wel een leuke van RW uit zijn latere jaren. Niet te commercieel en hoor je ook vrijwel nooit meer op de radio. Verder zou ik die van Sinead en Shania een stukje hoger zetten en ik kan die van Londonbeat ook altijd wel waarderen.
Het valt me trouwens dankzij deze reeks van Mexicanobakker pas op hoeveel oubollige, onbekende meuk uit de jaren '60 en '70 er de eerste jaren in de Top 2000 stond. Het waren toen echt niet alleen de hits die de lijst haalden.
Op maandag 31 maart 2025 14:47 schreef Chiappucci het volgende: Morning Sun vind ik nog wel een leuke van RW uit zijn latere jaren. Niet te commercieel en hoor je ook vrijwel nooit meer op de radio. Verder zou ik die van Sinead en Shania een stukje hoger zetten en ik kan die van Londonbeat ook altijd wel waarderen.
Het valt me trouwens dankzij deze reeks van Mexicanobakker pas op hoeveel oubollige, onbekende meuk uit de jaren '60 en '70 er de eerste jaren in de Top 2000 stond. Het waren toen echt niet alleen de hits die de lijst haalden.
26 jaar geleden was er natuurlijk gewoon nog veel minder muziek, dan moet je al iets meer richting de bodem van het vat om aan 2000 noemenswaardige nummers te komen. En de selectieprocedure was nog een stuk minder verfijnd (niet dat-ie nu perfect is).
[..] 26 jaar geleden was er natuurlijk gewoon nog veel minder muziek, dan moet je al iets meer richting de bodem van het vat om aan 2000 noemenswaardige nummers te komen. En de selectieprocedure was nog een stuk minder verfijnd (niet dat-ie nu perfect is).
Die selectieprocedure filterde in elk geval van alles wat te hard was eruit voor de Radio 2-luisteraar. En in de eerste lijsten gold dat ook voor de jaren ‘90, met op het dieptepunt in 2000 maar 96 platen uit de 90s in de lijst. Dan kom je al gauw op wat oubollige radiomuziek uit in de begintijd.
Volgens mij was er in 1999 ondanks de veel beperktere keuze en de opgelegde kaders nog altijd gemakkelijk een lijst van 2000 prima platen te maken, het lukte de mens alleen ongeveer net zo goed als nu.
Er zitten tussen die platen die alleen de eerste 3 jaar erin stonden nog wel flink wat knallers hoor, maar grosso modo is er in die eerste jaren meer meuk geloosd dan kwaliteit
Op maandag 31 maart 2025 17:26 schreef Tussle266 het volgende: Volgens mij was er in 1999 ondanks de veel beperktere keuze en de opgelegde kaders nog altijd gemakkelijk een lijst van 2000 prima platen te maken, het lukte de mens alleen ongeveer net zo goed als nu.
Als ik zo'n Al Martino of Marlene Dittrich langs hoor komen denk ik wel: mwah, doe me dan Suzan en Freek maar.
[..] Als ik zo'n Al Martino of Marlene Dittrich langs hoor komen denk ik wel: mwah, doe me dan Suzan en Freek maar.
Dat wil ik best geloven, al zou ik zelf Suus en Freek alleen kiezen als de andere optie cyaankali is. Het is alleen wel zo dat er zelfs met de beperkingen en kaders ook in 1999 gewoon betere opties waren dan Al Martino, zoals er nu ook betere opties zijn dan Suus en Freek.
Wist je al dat Frank Beard de enige van ZZ Top was zonder baard?
[..] We hebben ook nog een leuk feitje over het einde van Mr. Blue Sky eventueel.
Was dat naakt ingezongen?
Gezien de betreffende tekst op dat einde zou dat wel lachen zijn
Daar hebben we een van de groten weer. Elvis is niet mijn grote held en dit nummer geeft voor mij wel aan waarom: Dit is niet echt spannend en wel erg veilig. Het is wel aardig gedaan hoor, maar ik zou het niet snel zelf aanzetten. In 2000, 2001 en van 2003 tot 2005 stond dit in de lijst.
3324 Queen - It's a Beautiful Day
Houden jullie ook zo van zeehondjes? Ik wel. Dat is mijn voornaamste herinnering aan dit nummer. Dat zeehondje kijkt ook zo lief he? Daar hoor je Freddie vooral dat stukje tekst zingen met de piano op de achtergrond. Dat is ook gewoon echt wel een mooi stuk, maar verder is dit gewoon een stukje zang van Freddie wat ze toevallig nog hadden en wat wel mooi klonk waar ook wat muziek bij moest komen. Het prijsstukje uit de reclame is echt serieus goed, maar dat zijn misschien 20-30 relevante seconden. De rest had niet gehoeven. In 2021 op 1692 binnengekomen en inmiddels vinden we dit lied al op plek 644.
3323 Claude - Ladada (Mon Dernier Mot)
Polderstromae had al ooit meegedaan aan The Voice Kids en kwam via talentenjachten in contact met vriend van de show Krabman. Samen bedachten ze hoe ze de Stromaesound in de markt konden zetten. Deden ze hier, bij de eerste poging, best leuk. Maar na een aantal keer hetzelfde liedje van Claude ben ik er wel een beetje klaar mee. Het gaat wel, maar doe mij maar gewoon de echte Stromae. Toch snap ik nog wel dat dit scoort, in 2003 op 646 en afgelopen editie zelfs op 528.
SPOILER: 3322-3301
Nog 1 blokje trouwens, en dan durf ik te stellen dat we voor mij persoonlijk aan de eerste echt prima nummers toekomen. Zal vast nog wel wat tussen zitten wat anderen saai of stom vinden (of dat ten onrechte net wat hoger is gekomen), maar de nietszeggende middelmaat is wel zo'n beetje geweest.
Waarbij het niveauverschil met de platen die ik een 10 zou geven nog altijd immens is.
Ik denk 1 op 5 ofzo. Waarbij wel een groot deel in het eerste deel.
Ha! Alweer goed gegokt, ik ken Mex zijn smaak minstens zo goed als hij de mijne. We schrappen Polderstromae (kudos voor het overnemen van die briljante bijnaam) zoals verwacht en houden er 77 over:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De eerstvolgende die ik verwacht is Gotye, die komt ook nu al een stuk verder dan ik had durven dromen.
En dan nog even de overige nummers die ik hoger zou zetten:
3322 Joost - Europapa 3315 Herman van Veen - Hilversum 3 3304 Status Quo - The Wanderer
Alle drie platen die een beetje op het randje van wel-of-niet in mijn top 1000 staan. The Wanderer heeft daarbij toch wel wat last van de Oos Joos-antibonus, want ik kan die intro niet meer horen zonder dat mijn hoofd meteen naar de bloemkolen gaat. En bedankt, pannenkoeken. Europapa was vorig jaar mijn #1000, al was dat natuurlijk ook wel een beetje expres; als hij gewoon zevende was geworden ofzo zou hij waarschijnlijk net erbuiten zijn gevallen. Hilversum 3 is dan toch mijn favoriet uit dit blokje, hang naar nostalgie doet het vaak wel goed bij mij en de muzikale omlijsting is ook zeer fraai.
En nummers die ik lager zou zetten:
3317 Alain Clark - Blow Me Away 3302 Dimitri van Toren - Hé, kom aan
Dimitri heeft een iets te grote 'wtf is dit nu weer'-factor voor mij. Ik kende hem trouwens al wel voor ik erachter kwam dat hij in de Top 2000 had gestaan - sterker nog, zelfs als kind heb ik hem wel eens voorbij horen komen - maar hij heeft er wat mij betreft niet zoveel te zoeken. Zelfs geen jeugdsentiment of guilty pleasure, gewoon vage meuk. Blow Me Away is minder storend dan Father and Friend, dus wel opnieuw eens met de volgorde, maar alsnog is dit wel een van de minste van dit blokje voor mij.
Op dinsdag 1 april 2025 14:50 schreef Mexicanobakker het volgende: Nog 1 blokje trouwens, en dan durf ik te stellen dat we voor mij persoonlijk aan de eerste echt prima nummers toekomen. Zal vast nog wel wat tussen zitten wat anderen saai of stom vinden (of dat ten onrechte net wat hoger is gekomen), maar de nietszeggende middelmaat is wel zo'n beetje geweest.
Waarbij het niveauverschil met de platen die ik een 10 zou geven nog altijd immens is.
Dat het niveau omhooggaat is duidelijk, maar ik heb het gevoel dat we nog wel de nodige grijze middelmaat, plaat zoveel van hofleveranciers of Nederlandstalige rommel moeten.
Nou ja goed, er moeten er ook nog 3300 komen natuurlijk.
[..] Dat het niveau omhooggaat is duidelijk, maar ik heb het gevoel dat we nog wel de nodige grijze middelmaat, plaat zoveel van hofleveranciers of Nederlandstalige rommel moeten.
Ik zit wel al zo'n 1000 nummers te wachten op Hind's Hall, Blurred Lines en I Am The Walrus. Denk dat dat de laatste 3 nummers zijn die ik écht kut vind die we nog niet gehad hebben.
Voor de rest idd nog wel een hoop overschatte rommel te gaan van U2, Queen, de Stones etc... de artiesten die er sowieso te vaak in staan/stonden.
Dimitri heeft een iets te grote 'wtf is dit nu weer'-factor voor mij. Ik kende hem trouwens al wel voor ik erachter kwam dat hij in de Top 2000 had gestaan - sterker nog, zelfs als kind heb ik hem wel eens voorbij horen komen - maar hij heeft er wat mij betreft niet zoveel te zoeken. Zelfs geen jeugdsentiment of guilty pleasure, gewoon vage meuk.
Het mooie aan de Top 2000 in die beginjaren was dat er, naast inwisselbare 60/70s deuntjes, in elk geval de nodige ruimte was voor bijzondere platen uit de muziekgeschiedenis. En dus niet Suzan en Freek of de 347e van George Michael. Dat is soms wat hit-or-miss voor de luisteraar, maar deze past daar wel bij.
[ Bericht 0% gewijzigd door Fred_B op 01-04-2025 16:42:04 ]
[..] Het mooie aan de Top 2000 in die beginjaren was dat er, naast inwisselbare 60/70s deuntjes, in elk geval de nodige ruimte was voor bijzondere platen uit de muziekgeschiedenis. En dus niet Suzan en Freek of de 347e van George Michael. Dat is soms was hit-or-miss voor de luisteraar, maar deze past daar wel bij.
George Michael heeft best een divers oeuvre, maar ik snap je punt.
[..] Dat het niveau omhooggaat is duidelijk, maar ik heb het gevoel dat we nog wel de nodige grijze middelmaat, plaat zoveel van hofleveranciers of Nederlandstalige rommel moeten.
De echte Nederlandstalige bagger hebben we wel gehad. Volgens mij moeten Nick en Simon en de 3Js nog 1x en die vind ik allebei prima, Marco ook nog 1x en Hazes is al uitgespeeld net als een Paul de Leeuw. Blof moet nog wel een aantal keer, maar daar heb ik niet zoveel tegen - iig niet tegen alle nummers.
Die artiesten die heel veel noteringen hebben gehad.. ja, die komen er ook in dit lijstje goed vanaf. Hebben ook gewoon vaak veel goede liedjes gemaakt.
[..] Het mooie aan de Top 2000 in die beginjaren was dat er, naast inwisselbare 60/70s deuntjes, in elk geval de nodige ruimte was voor bijzondere platen uit de muziekgeschiedenis. En dus niet Suzan en Freek of de 347e van George Michael. Dat is soms wat hit-or-miss voor de luisteraar, maar deze past daar wel bij.
De vraag is natuurlijk wel wie die ruimte maakte: de luisteraar, of de redactie.
[..] Het mooie aan de Top 2000 in die beginjaren was dat er, naast inwisselbare 60/70s deuntjes, in elk geval de nodige ruimte was voor bijzondere platen uit de muziekgeschiedenis. En dus niet Suzan en Freek of de 347e van George Michael. Dat is soms wat hit-or-miss voor de luisteraar, maar deze past daar wel bij.
zeg je nu dat Suzan en Freek niet tot het bijzondere uit de muziekgeschiedenis behoren?
Oja, Suus en Freek komen ook nog 1x maar dat is dus ook gewoon een prima song.
Overigens deel ik je mening over Life In The Fast Lane volledig. Zo'n heerlijk groovy nummer. Maar nooit in de Lijst gekomen (wel in de keuzelijst?). Heb er zelf eerlijk gezegd ook nooit op gestemd. Legt t meestal af tegen The Last Resort.
Op dinsdag 1 april 2025 22:07 schreef LekkerWeertje het volgende: Overigens deel ik je mening over Life In The Fast Lane volledig. Zo'n heerlijk groovy nummer. Maar nooit in de Lijst gekomen (wel in de keuzelijst?). Heb er zelf eerlijk gezegd ook nooit op gestemd. Legt t meestal af tegen The Last Resort.
Stond wel in de keuzelijst, ja. Mij zou het trouwens ook niet bepaald in de weg staan in de Top2000.
Nog even doorbijten, al zitten er wel al een paar nummers tussen waarvan ik denk: Hmmja, dit is echt niet verkeerd.
3300 The Everly Brothers - Ebony Eyes
Daar hebben we mijn vrienden Don en Phil, we hebben er meer dan 1500 liedjes op mogen wachten. Het grootste deel van dat tweetal komt in het derde kwart, maar Ebony Eyes vind ik wel minder dan de rest. Een beetje een zeiknummer van het duo, maar de samenzang blijft ook in deze smartlap fenomenaal. In de eerste 10 jaar stond dit in de lijst, maar daarna werden de Everlies langzaam te gedateerd.
3299 Simon & Garfunkel - Cecilia
Nog een duo, waarvan ik nooit een geheim heb gemaakt dat ik niet alles even goed vind. In die context hebben we de panfluitplaat al gehad, maar hier zit ook een dergelijk irritant xylofoontje in. Verder is het ook geen bijzonder lied. Wel aardig hoor, maar niet bijzonder. Dit stond er elk jaar in, met plaats 730 in 2001 als hoogste.
3298 Marco Borsato - Binnen
De voorlaatste deelname van Marco aan dit lijstje en wel gewoon een van zijn leukere. Uptempo is Marco geen wereldtop, maar gewoon prima. Zelfs al is het een Ewbank-lied pur sang, het luistert gewoon lekker weg en ik zing met plezier mee. In 2002 stond het voor het eerst in de lijst en 2 jaar later zelfs op 161, maar dat was toch niet voor eeuwig. In 2019 stond de plaat op 1274, maar 2 cancelacties later was deze plaat niet langer Binnen.
SPOILER: 3297-3276
Hier heb ik voornamelijk de naam Rob Stenders te noemen. Rob was, in zijn 1e jaar bj Veronica, nogal verkikkerd op Bea van Won Ton Ton. Zal ook vast wat extra airplay en roering opgeleverd hebben, want ze hadden het er nogal eens over bij Stenders & Van Inkel, het populairste radioprogramma destijds.
Ook was Rob wat eerder met het ontdekken van Ilse, maar de tv heeft altijd net wat meer impact dan radio.
[..] Take My Breath Away is wel van toepassing op Val Kilmer ja.
Overigens vrees ik dat er teveel dodenbonussen gaan zijn dit jaar om voor zulke indirecte bonussen ruimte te maken
Maar ik verwacht Bella Beer van Ron Brandsteder nog niet zo snel in de lijst.
Op woensdag 2 april 2025 19:43 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Ook was Rob wat eerder met het ontdekken van Ilse, maar de tv heeft altijd net wat meer impact dan radio.
Dit klopt ongetwijfeld, maar TV in die tijd was natuurlijk een medium wat echt een groot bereik had itt weetikwaar Rob toen weer zat op een radiozender die lang niet iedereen meer luisterde.
Rob zat op dat moment net weer op Radio 3 fm (de tijd van het kuiken met de zonnebril), na zijn mislukte KINKFM/Hitradio Veronica avontuur.
De Leeuw zat toen op de late avond, niet prime time.
Binnen is niet eens een van mijn favorieten van Marco Borsato, maar zou alsnog flink hoger eindigen hier. Aangezien het ook de voorlaatste kans is voor mij om een lans te breken voor deze muzikale mastodont van eigen bodem even een wat uitgebreidere toelichting. In het lijstje van Mex belandt hij veelal op een hoop met Paul de Leeuw en André Hazes, en net iets boven Jan Smit, maar dat is naar mijn mening dus onterecht. Om te beginnen zingt hij echt een heel stuk beter dan die andere gasten, wat toch niet geheel onbelangrijk is voor een zanger. Daarnaast zitten zijn meeste nummers ook wel echt beter in elkaar. Ja het zijn ook vaak covers vanuit het Italiaans, wat je gemakkelijk scoren kan noemen omdat het gepeupel doorgaans die Italiaanse originelen niet kent, maar een goede cover maken is ook een kunst en die beheerst hij uitstekend. Uiteindelijk is een lied laten componeren door Ewbank ook weer conceptueel niet heel anders dan iets coveren. En Marco is tot slot gewoon een ontzettende entertainer die echt geniet van zijn eigen muziek en dat ook uitstraalt, dat vind ik toch ook wel een pré. Hij is niet populair is bij de meeste muziekkenners, en nog minder nu hij maatschappelijk wat controversiëler is geworden, maar ik had zijn muziek toch niet willen missen.
Marco Borsato heeft thans nog 4 noteringen in mijn top 1000, waarvan De Bestemming (#638) de enige is die ook de Top 2000 heeft gehaald.
--
Afgezien hiervan eigenlijk behoorlijk eens met deze batch, veel degelijke maar ook niet heel bijzondere nummers die best thuishoren ergens in de lagere middenmoot. Zo'n Don't Know Why is wel symptomatisch voor deze regionen, een beetje saaiig maar prima luisterbaar.
Op woensdag 2 april 2025 20:18 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Rob zat op dat moment net weer op Radio 3 fm (de tijd van het kuiken met de zonnebril), na zijn mislukte KINKFM/Hitradio Veronica avontuur.
En natuurlijk zijn dag bij Power FM.
Marcootje staat bij mij wel hoger dan Paul de Leeuw (maar niet hoger dan Hazes nee)
In dit blok zitten toch een flink aantal nummers die bij mij makkelijk de top 1000 zouden halen. De liedjes van Tina Turner en Madonna vind ik heerlijke 80's klassiekers en uit mijn eigen jeugd vind ik de nummers van Marco Borsato, 2Pac, The Fray en Ilse De Lange ook prima aan te horen. En verder zou ik Street Life ook nog wel een stukje hoger plaatsen.
Van P!nk vind ik bijna alles na 2009/2010 vooral middelmaat.
Stel je voor dat deze optie bestond, niet alleen bij Marco, maar in het algemeen. Dat je gewoon bepaalde muziek kan missen. Ik gun de generaties na mij de vaccinatie met microchip die dat mogelijk maakt hoor.
[..] Stel je voor dat deze optie bestond, niet alleen bij Marco, maar in het algemeen. Dat je gewoon bepaalde muziek kan missen. Ik gun de generaties na mij de vaccinatie met microchip die dat mogelijk maakt hoor.
Weet niet, ongegeneerd zeiken op kutmuziek is ook gewoon leuk natuurlijk.
Dit is een blokje van 25 waarbij ik bij een radioshow zou zeggen dat het best een leuke show was. En dat is denk ik voor het eerst. Wel met een hoop niet-favorieten van de uitvoerende artiesten.
3275 Radiohead - High and Dry
De opener voor Radiohead is ook zo'n beetje het moment dat ik zeg dat we van de echt matige/nietszeggende nummers af zijn. Ik vind dit in het oeuvre van Thom & Co niet een topper dus daarom staat het hier. Thom zelf zal het nog te hoog vinden, hij vindt het achteraf grote bagger. Het is een ballad uit de muzikaal lichte Pablo Honey-tijd, maar haalde uiteindelijk de tweede plaat waar het qua stijl beter paste. Radiohead heeft eigenlijk nauwelijks grote fouten, maar dit behoort wel tot hun mindere werk. In de Top 2000 is dit ook zo'n beetje de minst scorende: Na de intrede in 2014 op 1984 bleef het tot 2019 onderin hangen om daarna 3 jaar afwezig te zijn, maar in 2023 haalde het weer nipt de lijst. Vorig jaar was positie 1532 ineens ruim de hoogste.
3274 Van Morrison - Bright Side of the Road
Gezellig deinen over de weg met Van. Niet mijn favoriet van hem, toch een beetje hoempapa. Wel geinige hoempapa en niet een nummer wat ik zo even zou wegzetten als nietszeggend, maar er komt nog zoveel mooiers. Dit stond op 2000, zoveel nummers op die positie hebben we niet gehad. Sterker nog, dit stond in 2000 op 2000. Vanaf 1999 tot 2017 stond dit in de lijst.
3273 David Bowie & Tina Turner - Tonight
Nog een topper die mag aftrappen als ik net zeg dat we aan de goeie muziek beginnen. Bowie is de laatste artiest van de tien meestgenoteerde artiesten die aftrapt, dat zegt wat over hoe goed hij is - en op nog 1 andere samenwerking na komt alles echt pas richting het laatste kwart. Dit nummer werd geschreven door Bowie en Iggy voor het album van laatstgenoemde, maar het werd de grootste hit in deze liveversie van Bowie en Tina. Een beetje reggaeachtig, daarom zal het wel niet mijn favoriet zijn. Wel een fijne wisselwerking tussen David en Tina. Altijd in de bovenste helft van de lijst en hoger toen Tina overleed dan toen David overleed, dat zegt wel iets.
SPOILER: 3272-3251
Het ging zo goed met dit blokje. Allemaal weinigzeggende nummers, of duidelijk mindere nummer van goede artiesten. Maar dan eindig je met the River.... die hoort gewoon in de top 100!
Op donderdag 3 april 2025 19:37 schreef Ozewiezewozewalla het volgende: Het ging zo goed met dit blokje. Allemaal weinigzeggende nummers, of duidelijk mindere nummer van goede artiesten. Maar dan eindig je met the River.... die hoort gewoon in de top 100!
Het is ook niet echt een ballad natuurlijk. Nouja, het eerste deel wel.
Om een of andere reden is het ook 80's night op Radio 2. Logisch ook, want het is niet alsof we een maand geleden een hele week aan de jaren 80 hebben besteed of zo. Hoe dan ook, die hele night heeft tot nu toe welgeteld 0 nieuwe opties voor de keuzelijst opgeleverd, wel zo geruststellend. Al zijn die tien jaren op dit moment waarschijnlijk ook wel het best dichtgetimmerd op de keuzelijst, natuurlijk.
Geen heel kwalijke platen in dit blokje, maar dit vind ik denk ik de minste. De zang van Mika is niet per se slecht maar werkt toch soms wat op de zenuwen, bij dit nummer wellicht nog het meest.
Nummers die ik hoger zou zetten:
3267 Rondé - Love Myself 3263 Dido - White Flag 3251 Bruce Springsteen - The River
Drie stuks die gemakkelijk de bovenste 1000 zouden halen hier, zeker op een geschoonde lijst. Toch ergens leuk dat een plaat als The River langskomt, hebben we wat meer te discussiëren. Maar ook ik vind het dus eigenlijk wel veel te vroeg daarvoor. Rondé staat natuurlijk niet met hun beste werk in de lijst, maar toch fijn dat ook het zeer poppy Love Myself het nog eventjes heeft volgehouden. Dido is gewoon een uitstekende zangeres en hoort met al haar werk (oké in Top 2000-termen gaat het dan om 2 en een half nummer) wel bij het bovenste kwart.
Op donderdag 3 april 2025 22:36 schreef Tussle266 het volgende: Om een of andere reden is het ook 80's night op Radio 2. Logisch ook, want het is niet alsof we een maand geleden een hele week aan de jaren 80 hebben besteed of zo. Hoe dan ook, die hele night heeft tot nu toe welgeteld 0 nieuwe opties voor de keuzelijst opgeleverd, wel zo geruststellend. Al zijn die tien jaren op dit moment waarschijnlijk ook wel het best dichtgetimmerd op de keuzelijst, natuurlijk.
Origin of Symmetry (met New Born en/of Citizen Erased als 'obscure' keuze) is zeker nog niet langs geweest bij de albumshow?
Misschien kan iemand anders hem ook nog eens proberen in te schieten?
[..] Origin of Symmetry (met New Born en/of Citizen Erased als 'obscure' keuze) is zeker nog niet langs geweest bij de albumshow?
Misschien kan iemand anders hem ook nog eens proberen in te schieten?
Nee, het enige stukje Muse dat niet op de keuzelijst staat dat dit jaar voorbij is gekomen is Hysteria. De Albumshow was afgelopen weekend overigens opgenomen, dat betekent dat de playlist niet herkend wordt. Ik heb ook niet geluisterd, dus ik weet niet of het er toen tussen zat. Er bestaat een kleine kans dat het precies verkeerd is uitgepakt, maar dat denk ik niet. Er komen nog wel kansen en anders is die Album 2-daagse met Pinksteren nog een goede optie, misschien als ze een paar mailtjes met dezelfde vraag krijgen, mocht je medestanders vinden.
Geen echte hoogvliegers maar toch een paar leuke nummers in die laatste worp wat mij betreft. En het intro van White Flag behoort toch wel tot de top 5 intro's van de gehele zwik
Als ze overigens een beetje rechtlijnig zijn bij 2, dan schrappen ze nu alle Bankzitters.
In de lijn daarvan: het valt me in de playlist op dat ze Kanye van al zijn feats hebben af geschrapt. Waar ze alles wat Diddy zelfs ooit maar eens geneuried had vorig jaar helemaal eraf tipp-exten, hebben ze nu dus een middenweg gevonden.
Op vrijdag 4 april 2025 12:04 schreef Tussle266 het volgende: Als ze overigens een beetje rechtlijnig zijn bij 2, dan schrappen ze nu alle Bankzitters.
In de lijn daarvan: het valt me in de playlist op dat ze Kanye van al zijn feats hebben af geschrapt. Waar ze alles wat Diddy zelfs ooit maar eens geneuried had vorig jaar helemaal eraf tipp-exten, hebben ze nu dus een middenweg gevonden.
Straks zetten ze All Falls Down nog als een solo Syleena Johnson op de keuzelijst
Op vrijdag 4 april 2025 12:04 schreef Tussle266 het volgende: Als ze overigens een beetje rechtlijnig zijn bij 2, dan schrappen ze nu alle Bankzitters.
[..] Niet dat ik dat heel erg zou vinden, maar: hoezo?
Het was een beetje baldadigheid, want het gaat toch niet gebeuren. Maar het gerucht is dat 1 van die clowns een minderjarige onder zijn arm meenam, maar er bar weinig op de bank gezeten werd. En aangezien de keuzelijst al flink werd uitgedund op basis van mogelijk zou het kunnen dat, leek dit me ook een goed idee.
Ik vermoed dat ik nog wel wat meer pijn ga doen met dit blokje.
3250 Simon & Garfunkel - Mrs. Robinson
Paul Simon schreef dit lied voor zijn duo, maar ook voor de film The Graduate. Sowieso geliefd in soundtracks en om te coveren, ik denk meteen aan The Lemonheads. Oh, en aan Joe DiMaggio natuurlijk. Ik weet niks van honkbal, dus daar moeten jullie het mee doen. Dit zullen jullie vast hoger zetten, maar mij doet dit niet zoveel. Het is wel gewoon een prima lied, maar de wow-factor is er voor mij niet. Dit stond er elk jaar in en is opvallend stabiel. Zo'n beetje altijd tussen 400 en 800 en er is ook geen duidelijke trend.
3249 Crosby, Stills, Nash & Young - Teach your children
Marrakesh Express en dit.. het zijn niet mijn favorieten van deze supergroep. Ik vind Deja Vu echt geweldig, echt een topplaat met 9 songs die allemaal ruim de bovenste 2000 halen en dit lied, wat voor mij echt te zoetsappig is. Een beetje wijsneuzerig. Wel mooie harmonieën weer, maar de andere nummers zijn beter. Niet volgens de Radio 2-luisteraar, dit was de enige die ooit de top 100 bereikte, in 2001 op plek 78. Inmiddels een stuk lager, op plek 1123. Maar wel altijd in de lijst.
3248 Laura Pausini - Strani amori
Een stukje San Remo met Laura Pausini. Dit is toch gewoon de mindere versie van La Solitudine. Ik heb wel een zwak voor Laura hoor en dit is wel gewoon een warm bad, maar ik kan niet ontkennen dat dit niet echt veel toevoegt tegenover La Solitudine. Dit kwam in 2009 binnen en stond er tot 2015 in, behalve in 2011.
SPOILER: 3247-3226
Mogelijk dus nog maar 2 keer de lijst der lijsten, aangezien de ntr verdwijnt na 2026. Hopelijk gaat het verder als samenwerking tussen de verschillende omroephuizen.
Wil toch even kwijt dat de term prostaatrock an sich weinig om het lijf heeft. Wat moet het zijn, vergrote prostaatrock, ontstoken prostaatrock, gekietelde prostaatrock..
Ja, als fan van Randy Newman en Simon en Garfunkel vind ik wel wat van dit blokje. Ook het Beatlesliedje over bukkake zou ik hoger zetten.
Het verschil tussen Strani Amore en La Solitudine is me nooit zo opgevallen
Op vrijdag 4 april 2025 18:53 schreef Fred_B het volgende: Dit is trouwens de eerste serie waarbij ik het idee heb dat meer dan de helft te laag staat.
Deze begrijp ik wel. Volgend blokje is qua namen helemaal immens, maar dat zijn wel allemaal “het 25e nummer van” enzo
Hier staan toch wel veel persoonlijke favorieten/semi-favorieten van mij:
Scarborough Fair De Bom (de beste Doe Maar, sterke tekst en qua muziek meer dan een Specials/Madness-ripoff) Mrs. Robinson Burning Love (lekker rocknummertje, misschien een beetje biased door Lilo & Stitch) 7 Seconds (Mexi gooit alle dingen om) Come Together, één van de beste Bietjes Keep the Faith
Over smaak valt niet te twisten, maar ik had dit niet verwacht.
Zolang (Walk Me Out in the) Morning Dew nog lang niet voorbij komt, valt het met de pijn wel mee Van alle grote liedjes die Mexi de afgelopen keer besproken heeft, zou ik niets echt missen.
Op vrijdag 4 april 2025 22:37 schreef BillDauterive het volgende: Zolang (Walk Me Out in the) Morning Dew nog lang niet voorbij komt, valt het met de pijn wel mee Van alle grote liedjes die Mexi de afgelopen keer besproken heeft, zou ik niets echt missen.
Ik vraag me af of ik iemands #1 al heb geraakt. Misschien Disturbed, maar verder nog niet denk ik.
[..] Ik vind het al lastig om te bedenken wat mijn #1 zou zijn. Laat staan dat ik verder maar iets van een volgorde zou kunnen neerzetten.
Heb je wel iets waar je 'altijd als eerste op stemt'?
De voorspelde galerij der groten. Dit blokje heeft qua artiesten echt een grote hoeveelheid aan noteringen.
3225 Bruce Springsteen - Trapped (Live)
Andermaal een livenummer van Bruce, ditmaal onderdeel gemaakt van het USA for Africa-project. Hij covert ditmaal wél Jimmy Cliff, al is ook hier de hand van Yusuf aanwezig: Hij produceerde die versie van het nummer. De versie van Bruce is wat rauwer en langzamer en kwam in 1981 voor het eerst op zijn setlists. Dit nummer duurt voor mij vooral te lang, zowel intro, couplet als refrein zijn 1 of 2x prima (al is alleen het refrein echt wel tof), maar gaan daarna snel vervelen. Gelukkig is daar altijd die ene toeteraar die nog voor een topsolo zorgt om het nummer toch alleraardigst te maken. In 2016 kwam dit binnen en de laatste jaren stijgt dit flink. Afgelopen editie zelfs op 552, waar het eerder nog rond zaagmans gedraaid werd.
3224 George Michael - One More Try
Gebroederlijk naast elkaar, die twee artiesten die in de Top 2000-reeks wel overdreven veel haat krijgen door wat te veel noteringen. Maar goed, ik kan ook weer niet ontkennen dat ze er echt wel iets te veel hebben. Ik bedoel, Fleetwood Mac is nog altijd niet besproken en Bowie hebben we ook recent pas 1x gezien en die kunnen een vergelijkbaar aantal noteringen in de lijst overleggen, terwijl Sjors en Bruce al een aantal keer zijn geweest.. Dit ook, best fraai, goed gezongen, maar in een Top 2000-week met 10 betere nummers van George Michael kan ik dit alleraardigste nummer best missen. Ik kan wel nog even obligaat Timmy T of DJ Boozywoozy noemen. In 2020 binnen en sindsdien altijd bij het onderste kwart.
3223 Elvis Presley - Don't Be Cruel
Er werd laatst geklaagd over 'Het zoveelste nummer van artiest 'x'', daar gaan we er vandaag dus een hoop van wegwerken en ook Elvis mag er weer aan geloven. Sorry aan alle liefhebbers, maar dit is echt het terrein van Elvis voor mij. Nummers die wel prima zijn, maar echte wow voor een persoonlijke favoriet missen. Wel lekker en zeker in de tijdsgeest een degelijke song. Niet voor niets veel gecoverd, bijvoorbeeld door The Quarrymen. Er zal vast een lezer zijn die het niets zegt, maar de doorgewinterde fan weet dat de voorloper van de Beatles is. Deze van Elvis stond er van 1999 tot 2012 in, met als hoogste positie 849. Nouja, behalve in 2000 dan, we weten dat dat een vrij random lijst was.
SPOILER: 3222-3201
Jeetje, zulke grote namen en niemand heeft een mening. Of nouja, iedereen heeft wat nuttigs te doen gehad.
Op maandag 7 april 2025 00:07 schreef Mexicanobakker het volgende: Jeetje, zulke grote namen en niemand heeft een mening. Of nouja, iedereen heeft wat nuttigs te doen gehad.
Ik kan hier inderdaad prima mee leven. Namen waar ik wel op stem of gestemd heb, maar niet deze nummers. Het riep inderdaad weinig emoties op.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
Op maandag 7 april 2025 00:07 schreef Mexicanobakker het volgende: Jeetje, zulke grote namen en niemand heeft een mening. Of nouja, iedereen heeft wat nuttigs te doen gehad.
De honderdste plaat van artiest huppeldepup roept zoals @livelink ook zegt weinig emotie op. Het zijn misschien individueel aardige platen, maar het maakt de Top 2000 eentoniger en minder interessant. En het merendeel vind ik eerlijk gezegd ook nog wel een stuk minder dan een “zoveelste” van de Stones ofzo.
Verder wist ik tot nu toe niet dat de Allisons met hun ESF-hit nog vrij lang de lijst hebben gehaald. Dat voelt voor mij toch als iets wat 25 jaar terug al uit de tijd was. En ik kan me herinneren dat ik ze een paar jaar terug in het landentopic van UK omschreef als een duo dat leed aan een ernstige mate van hoogbeschaafdheid, en dat denk ik nog steeds.
Beautiful Noise vind ik de beste uit deze serie. Ik ben niet zo van de hoempa, zeker als het van iemand als Guus Meeuwis, maar deze maakt me de spaarzame keren dat ik het hoor altijd meteen weer blij, en dat is toch een bijzondere kwaliteit van die plaat, die ik dan ook wel minstens 2000 plaatsen hoger zou zetten.
Degenen die ik eventueel hoger zou zetten zijn juist de minder grote namen in dit blokje
Shakin all over en Baby come back vind ik toch wel iconische nummers
Ik had deze Drumphil wel voor die met klaplong van een maand (denk ik?) geleden geruild. Die van Sjors vind ik ook prima. Maar dat zeg ik bij elke Sjors, ik snap ook wel dat die niet alle 18 bij de bovenste 1000 staan. Voor de rest is het niveau nu wel wat hoger dan de afgelopen weken, maar het is wel nog altijd allemaal playlistvulling.
Ik neem even weer twee blokjes samen, het helpt dat de recentste relatief weinig platen bevat waar ik een heel sterke mening over heb.
Nummers die ik lager zou plaatsen:
3243 Robert Long – Mien 3233 Manfred Mann - Ha! Ha! Said the Clown 3216 Adele - Rumour Has It
Ik heb nog even overwogen Volbeat hier te noemen omdat ik Sad Man's Tongue wel echt heel mager vind naar hun maatstaven, maar ze hebben genoeg intrinsieke kwaliteit dat-ie hier eigenlijk wel prima staat. Dus houd ik het op deze drie. De tekst van Mien vind ik eigenlijk helemaal niet zo sterk, het woord 'woke' zou ik niet in de mond nemen maar waarschijnlijk wel het woord 'strawman'. Manfred Mann heeft weer een beetje die zweem van oubolligheid waar ik vaak weinig mee kan, en van Adele ben ik zoals gezegd ook niet de grootste fan waarbij dit ook nog een van haar minste nummers is. Dat constant herhalen van de titel vind ik vrij irritant.
3250 Simon & Garfunkel - Mrs. Robinson 3242 Vanessa Carlton - A Thousand Miles 3237 Youssou N'Dour & Neneh Cherry - 7 Seconds 3235 Simon & Garfunkel - Scarborough Fair 3222 Phil Collins - Another Day in Paradise
Simon & Garfunkel zou ik inmiddels wel structureel onderschat noemen in deze lijst, jammer. Cecilia een paar blokjes geleden was inderdaad niet zo spannend, maar met deze twee én El Condor Pasa enige tijd geleden al besproken worden ze toch wel wat tekort gedaan naar mijn smaak. Ook Phil Collins heb ik al wel vaker in dit lijstje gezet, die heb ik in de breedte volgens mij ook wat hoger zitten dan Mex. De andere twee zijn dan weer meer one-hit wonders, waarbij 7 Seconds een stukje unieker is dan A Thousand Miles, maar laatstgenoemde wordt geholpen door een stukje jeugdsentiment en een toffe videoclip met een rijdende piano.
Voor het grootste deel eens met het vorige blok, al zou ik zelf Another Day In Paradise, Borderline en P.Y.T. wel een stukje hoger zetten. Dat is zeker materiaal voor de bovenste helft.
Op maandag 7 april 2025 13:20 schreef Scorpion_17 het volgende: Benieuwd wanneer we kunnen stemmen voor de koninklijke 500. Erg benieuwd naar het Rob-effect
Eind van de week toch? Dat staat volgens mij al 3 weken op de site. Rob zal wel flink scoren. Uiteindelijk zijn er sinds zijn dood ook 4 gedraaid die nog niet of niet meer op de keuzelijst stonden, dus mogelijk zien we ook wat uitbreiding in de opties.
Onder de Nederlandse niet-keuzelijst werken die de afgelopen maanden zijn gedraaid zitten verder o.a. Blof, Kane, Rowwen Heze, Tony Scott, Ferry Corsten, Van Halen (ja, ik weet het, maar NPORadio2 ziet het zo), Typhoon en nog wat anderen. In totaal een stuk of 20 tot 25. Benieuwd hoeveel we ervan gaan terugzien.
[..] Eind van de week toch? Dat staat volgens mij al 3 weken op de site. Rob zal wel flink scoren. Uiteindelijk zijn er sinds zijn dood ook 4 gedraaid die nog niet of niet meer op de keuzelijst stonden, dus mogelijk zien we ook wat uitbreiding in de opties.
Onder de Nederlandse niet-keuzelijst werken die de afgelopen maanden zijn gedraaid zitten verder o.a. Blof, Kane, Rowwen Heze, Tony Scott, Ferry Corsten, Van Halen (ja, ik weet het, maar NPORadio2 ziet het zo), Typhoon en nog wat anderen. In totaal een stuk of 20 tot 25. Benieuwd hoeveel we ervan gaan terugzien.
Van de toppers is alleen Joling een optie. Met dank aan Eddy Afkeur die dat zes keer per dag erdoorheen jaagt. Maar niemand stemt op Joling dus al zetten ze zijn gehele oeuvre erop, dan maakt het nog niks uit.
[..] Van de toppers is alleen Joling een optie. Met dank aan Eddy Afkeur die dat zes keer per dag erdoorheen jaagt. Maar niemand stemt op Joling dus al zetten ze zijn gehele oeuvre erop, dan maakt het nog niks uit.
Eddy Keur moeten ze lekker afvoeren naar radio Mi Amigo of het nieuwe Radio Noordzee
Zometeen kunnen we bespreken of Blondie de stemboost pakt, maar eerst even dit:
3200 Lenny Kravitz - Always on the Run
Daar is Lenny weer, ditmaal wordt hij een beetje op weg geholpen door Slash. Is ook te horen in het nummer, daar wordt hij fraai aangekondigd. Niks mis mee, lekker nummer, maar Lenny en ik.. ja ik heb dat wel vaak genoeg gezegd. Dit nummer stond er van 2009 tot 2017 in, maar keerde in 2020 al terug op plek 1527 en afgelopen editie werd de lijst ook net gehaald met plek 1986.
3199 The Weeknd - In Your Eyes
Op het album After Hours ging Abel Tesfaye nogal op de 80s-tour. Dat leverde een fantastische A-ha pastiche op, maar ook dit nummer, wat trager van aard met een saxofoonsolo. Zo zie je maar, die 80s muziek scoort ook nu nog. In Your Eyes haalde in 2021 en 2022 de lijst
3198 Rihanna - Love on the Brain
Dit blokje van 25 bevat een drietal nummers die vorig jaar debuteerden en we beginnen met Rihanna's Love on the Brain, dat de KKD al haalde en inmiddels dus ook de lijst. Komt mede door deelname in een reclame. Het is een beetje een mix tussen I'd Rather Go Blind en Perfect van Edje. 50% goed en 50% minder goed dus. Ik vind het van al die liedjes die op I'd Rather Go Blind lijken wel een fijnere. 1977 was de debuutpositie.
SPOILER: 3197-3176
Ik denk niet dat een drummer die overlijdt een grote stembonus geeft eerlijk gezegd.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
Op maandag 7 april 2025 18:19 schreef Felagund het volgende: Ik denk niet dat een drummer die overlijdt een grote stembonus geeft eerlijk gezegd.
Scheelt wel dat ze recent nog actief waren.
Daar is Lenny weer, ditmaal wordt hij een beetje op weg geholpen door Slash. Is ook te horen in het nummer, daar wordt hij fraai aangekondigd. Niks mis mee, lekker nummer, maar Lenny en ik.. ja ik heb dat wel vaak genoeg gezegd. Dit nummer stond er van 2009 tot 2017 in, maar keerde in 2020 al terug op plek 1527 en afgelopen editie werd de lijst ook net gehaald met plek 1986.
3199 The Weeknd - In Your Eyes
Op het album After Hours ging Abel Tesfaye nogal op de 80s-tour. Dat leverde een fantastische A-ha pastiche op, maar ook dit nummer, wat trager van aard met een saxofoonsolo. Zo zie je maar, die 80s muziek scoort ook nu nog. In Your Eyes haalde in 2021 en 2022 de lijst
3198 Rihanna - Love on the Brain
Dit blokje van 25 bevat een drietal nummers die vorig jaar debuteerden en we beginnen met Rihanna's Love on the Brain, dat de KKD al haalde en inmiddels dus ook de lijst. Komt mede door deelname in een reclame. Het is een beetje een mix tussen I'd Rather Go Blind en Perfect van Edje. 50% goed en 50% minder goed dus. Ik vind het van al die liedjes die op I'd Rather Go Blind lijken wel een fijnere. 1977 was de debuutpositie.
SPOILER: 3197-3176
3198 Rihanna - Love on the Brain 3197 OMI - Cheerleader (Felix Jaehn Remix) 3196 Macklemore - Hind's Hall 3192 Rowwen Hèze - Vlinder 3191 Robert Long - Liefste mijn liefste 3180 Boney M. - Rasputin 3179 Esther & Abi Ofarim - Cinderella Rockafella
Yikes. Wat een blokje. Weet je zeker dat dit geen 41-zoveel hoort te zijn ipv 31-zoveel? Lang geleden dat er zoveel matigheid bij elkaar stond; anderszins natuurlijk wel fijn om zoveel matigheid te schrappen. Daaronder in ieder geval Hind's Hall waar ik al lang op zat te wachten. Heeft wat mij betreft zoals gezegd evenveel muzikale waarde als De Boer Dat Is De Keerl.
3199 The Weeknd - In Your Eyes 3181 Eminem - The Real Slim Shady
The Weeknd is wel mijn favoriet van dit blokje, al is het eigenlijk wel een van de minste van The Weeknd. Eminem heeft ook nog wel genoeg betere. Zoals gezegd, matig blokje.
Zeg, dat kinderliedje over dat ze zo’n fijn appartement heeft en of Bruno ook op de housewarming komt is zeker niet te ontwijken in week 53?
Staat er verder al iets vast? Die van Post Malone op de Wallen was een tijdje wel populair op 2 en verder alles wat naar fopfolk ruikt momenteel, maar ik weet niet hoe dat allemaal in de breedte valt?
Op dinsdag 8 april 2025 13:07 schreef Tussle266 het volgende: Zeg, dat kinderliedje over dat ze zo’n fijn appartement heeft en of Bruno ook op de housewarming komt is zeker niet te ontwijken in week 53?
Staat er verder al iets vast? Die van Post Malone op de Wallen was een tijdje wel populair op 2 en verder alles wat naar fopfolk ruikt momenteel, maar ik weet niet hoe dat allemaal in de breedte valt?
Ik vind die Argentijnse voetballer ook wel een zekerheid, is ook echt een allemansvriend van Q tot Kink.
Ik denk ook dat we wel zeker zijn dat de vogeltjesdans de hoogste Billie wordt dit jaar. Misschien zelfs de hoogste Billie ooit. Die is ook met geen stok van de playlist af te slaan.
Countryliedje van rode Roan is nu Topsong he. Die hoeft wat mij betreft niet zo.. De nieuwe Pommelien is leuker dan dat gekweel samen met Jake dus misschien nog een kanshebber
Op dinsdag 8 april 2025 13:07 schreef Tussle266 het volgende: Zeg, dat kinderliedje over dat ze zo’n fijn appartement heeft en of Bruno ook op de housewarming komt is zeker niet te ontwijken in week 53?
Nog meer Bruno Sars, feest. Van die nieuwe Chappell Roan word ik ook niet extreem blij.
Ik ga er wel van uit dat Bad Dreams van Teddy Swims ook gewoon de lijst haalt, daar word ik een stuk blijer van.
[..] Nog meer Bruno Sars, feest. Van die nieuwe Chappell Roan word ik ook niet extreem blij.
Ik ga er wel van uit dat Bad Dreams van Teddy Swims ook gewoon de lijst haalt, daar word ik een stuk blijer van.
Die Bruno-a-like heeft toch ook dat coverbandprogramma gewonnen? Ik kijk wel echt uit naar 30 december op deze plek hoor. Dat wordt echt meer Bruno dan ooit.
Ach als je zijn oudste werken vergeet is Bruno nog zo'n beetje het minst storend van die nieuwere artiesten.
Ik vind de uptempo nummers prima. Locked out of heaven is zelfs een van mijn favo popliedjes uit de 21e eeuw. Maar die ballads zijn wel lastig te verwerken.