Dit is idd duidelijk:quote:Op maandag 10 maart 2025 11:18 schreef Faraday01 het volgende:
Het advies van de Raad van State over de stikstof proefballon van Wiersma liegt er niet om
https://www.raadvanstate.nl/adviezen/@:148531/w11-25-00025-iv/
Het is de moeite waarom om het advies helemaal te lezen. Het rammelt echt aan alle kanten en het komt er op neer dat het broddelwerk is. Ook staan er paar zeer interessante passages in over de verantwoordelijkheden van de PAS melders zelf onder de wet en dat het zeer twijfelachtig is of er nog wel voldoende omstandigheden zijn om vanaf 1 maart niet handhavend op te hoeven treden.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is idd duidelijk:
De Afdeling advisering van de Raad van State is er niet van overtuigd dat het voorstel daadwerkelijk concreet uitzicht op zo’n adequate oplossing biedt.
Daar heb ik niet heel veel vertrouwen meer in.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:36 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het is de moeite waarom om het advies helemaal te lezen. Het rammelt echt aan alle kanten en het komt er op neer dat het broddelwerk is. Ook staan er paar zeer interessante passages in over de verantwoordelijkheden van de PAS melders zelf onder de wet en dat het zeer twijfelachtig is of er nog wel voldoende omstandigheden zijn om vanaf 1 maart niet handhavend op te hoeven treden.
En we weten dat er al gewerkt wordt aan rechtszaken om handhaving af te dwingen.
Hier gaan de VVD en NSC nooit mee instemmen dus Wiersma en Van der Plas hebben een groot probleem.
Hoezo? De VVD en NSC zijn op dit dossier - of eigenlijk alles waar Wiersma mee komt - uitermate kritisch. Een van de weinige portefeuilles waarop ze consequent tegen het kabinet ingaan. Wiersma en met haar de BBB staat al sinds het begin van de regeerperiode in de hoek.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daar heb ik niet heel veel vertrouwen meer in.
We gaan het zien.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:55 schreef Szura het volgende:
[..]
Hoezo? De VVD en NSC zijn op dit dossier - of eigenlijk alles waar Wiersma mee komt - uitermate kritisch. Een van de weinige portefeuilles waarop ze consequent tegen het kabinet ingaan. Wiersma en met haar de BBB staat al sinds het begin van de regeerperiode in de hoek.
Ze hebben bij een vorig debat al aangegeven dat ze Wiersma niet toestaan om de wet in te voeren en dan anderhalf jaar te wachten totdat uit een proefproces blijkt of haar proefballon op gaat stijgen. En met dit advies weten we dus dat zonder forse bronmaatregelen om stikstof te reduceren en de natuur te beschermen deze ballon nu al lek geprikt is.quote:
Leuk voor de buhne maar ze gaan het kabinet niet laten vallen dus tekenen ze bij het kruisje.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:55 schreef Szura het volgende:
[..]
Hoezo? De VVD en NSC zijn op dit dossier - of eigenlijk alles waar Wiersma mee komt - uitermate kritisch. Een van de weinige portefeuilles waarop ze consequent tegen het kabinet ingaan. Wiersma en met haar de BBB staat al sinds het begin van de regeerperiode in de hoek.
Holman en Van Campen voeren hier meestal gewoon oppositie tegen Wiersma, trekken samen op met vooral Eline Vedder van het CDA, maar ook wel met Bromet.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daar heb ik niet heel veel vertrouwen meer in.
Nee, dat doen ze dus echt zeer zeker niet.quote:Op maandag 10 maart 2025 12:42 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Leuk voor de buhne maar ze gaan het kabinet niet laten vallen dus tekenen ze bij het kruisje.
Dat is me bekend.quote:Op maandag 10 maart 2025 12:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Holman en Van Campen voeren hier meestal gewoon oppositie tegen Wiersma, trekken samen op met vooral Eline Vedder van het CDA, maar ook wel met Bromet.
Dit. Het pluche zit veel te lekker zacht.quote:Op maandag 10 maart 2025 12:42 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Leuk voor de buhne maar ze gaan het kabinet niet laten vallen dus tekenen ze bij het kruisje.
Nee, niets gemistquote:Op maandag 10 maart 2025 13:42 schreef Janneke141 het volgende:
Ik heb niet alles meer bijgelezen door de overdaad aan ruis in deze topicreeks, maar als ik de Volkskrant mag geloven dan komt het laatste plan van Wiersma dus echt neer op 'we schoppen de voetbal maar weer eens drie jaar naar voren'.
Of heb ik dan toch iets gemist?
Dat de RvS vanochtend een advies uitgebracht heeft dat niets aan duidelijk te wensen over laat.quote:Op maandag 10 maart 2025 13:42 schreef Janneke141 het volgende:
Ik heb niet alles meer bijgelezen door de overdaad aan ruis in deze topicreeks, maar als ik de Volkskrant mag geloven dan komt het laatste plan van Wiersma dus echt neer op 'we schoppen de voetbal maar weer eens drie jaar naar voren'.
Net zoals over de asielplannen van Faber, zeg maar.quote:Op maandag 10 maart 2025 14:17 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat de RvS vanochtend een advies uitgebracht heeft dat niets aan duidelijk te wensen over laat.
Delay and pray. De beste strategie als er geen strategieën meer zijn binnen de huidige constellatie.quote:Op maandag 10 maart 2025 13:42 schreef Janneke141 het volgende:
quote:Op maandag 10 maart 2025 14:28 schreef Perrin het volgende:
Politici zonder duidelijke visie of overtuigend verhaal ondermijnen de democratie door hun besluiteloosheid en zwalkend beleid.
Dit creëert een vacuüm waarin populisten juist gedijen. Zij presenteren schijnbaar eenvoudige oplossingen, tonen ogenschijnlijke daadkracht en spelen in op emotie in plaats van rede.
Psychologisch zoekt de kiezer zekerheid en richting. Wie dat niet biedt, verliest terrein aan demagogen die beloven wat men wil horen maar zelden leveren wat nodig is.
Kabinet Niksnut schaadt Nederland.
quote:Op maandag 10 maart 2025 14:35 schreef Faraday01 het volgende:
De NOS is ook wakker geworden:
https://nos.nl/artikel/25(...)oeren-in-onzekerheid
Regeren met aannames. Mooi man.quote:"Door maatregelen te nemen waarmee we de stikstofuitstoot reduceren, is de kans groter dat we handhavingsverzoeken kunnen afhouden." Volgens de RvS maakt de toelichting bij het voorstel echter niet duidelijk waarop deze veronderstelling is gebaseerd.
Er zijn belangrijker dingen dan boeren of Wiersma.quote:Op maandag 10 maart 2025 15:20 schreef Kickinalfa het volgende:
Uiteindelijk is het ook maar een advies orgaan, er zijn nu zaken die belangrijker zijn dan niet meetbare stikstof.
"Ja maar we doen wel een klein beetje (aan reductie), dus we gaan nu niets doen (aan handhaving)."quote:
Energietransitie, woningbouw. Maar laten we dat allemaal stilleggen obv een niet te meten hoeveelheid stikstof.quote:Op maandag 10 maart 2025 15:41 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Er zijn belangrijker dingen dan boeren of Wiersma.
De effecten van de uitstoot zijn uitmuntend meetbaar. En dat betekent simpelweg dat die uitstoot naar beneden moet. Dat is verder ook niet al te complex of omstreden.quote:Op maandag 10 maart 2025 15:20 schreef Kickinalfa het volgende:
Uiteindelijk is het ook maar een advies orgaan, er zijn nu zaken die belangrijker zijn dan niet meetbare stikstof.
Dit klopt dus gewoon niet.quote:Op maandag 10 maart 2025 16:31 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Energietransitie, woningbouw. Maar laten we dat allemaal stilleggen obv een niet te meten hoeveelheid stikstof.
Nee dat hoeven we natuurlijk niet te doen. Gewoon flink snoeien in de veehouderij.quote:Op maandag 10 maart 2025 16:31 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Energietransitie, woningbouw. Maar laten we dat allemaal stilleggen obv een niet te meten hoeveelheid stikstof.
quote:Ook stelt de RvS dat het wetsvoorstel een verkeerde definitie hanteert van het begrip 'legaliseren'. Het vinden van een oplossing voor PAS-melders is niet hetzelfde als "een illegale situatie legaal maken", aldus het advies. Met andere woorden: volgens de RvS moet de focus niet alleen liggen op het legaliseren van PAS-bedrijven, maar moeten er ook andere oplossingen worden gezocht om stikstofuitstoot terug te dringen. In het wetsvoorstel wordt niet duidelijk welke andere oplossingen de regering voor ogen heeft, aldus de RvS.
Ja dat kan, maar we hoeven die twee niet gelijk te stellen aan elkaar.quote:Op maandag 10 maart 2025 16:50 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee dat hoeven we natuurlijk niet te doen. Gewoon flink snoeien in de veehouderij.
Ik snap niet wat je zegt. Er moet toch altijd een ondergrens zijn. Niet meetbare waarden lijken me niet meetbaar.quote:Op maandag 10 maart 2025 17:24 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ja dat kan, maar we hoeven die twee niet gelijk te stellen aan elkaar.
Die rekenkundige ondergrens voor niet meetbare waarden kun je prima instellen los van de reductie.
https://www.binnenlandsbe(...)empelwaarde-stikstofquote:Op maandag 10 maart 2025 17:32 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik snap niet wat je zegt. Er moet toch altijd een ondergrens zijn. Niet meetbare waarden lijken me niet meetbaar.
Dus je wil die ondergrens wat hoger, nouja zo te zien gaat dat gebeuren. Uiteindelijk is de reductie belangrijk en het is vrij duidelijk waar die vandaan moet komen. Niet door het uitstellen van bouwprojecten of energietransitie in elk geval.quote:Op maandag 10 maart 2025 17:34 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
https://www.binnenlandsbe(...)empelwaarde-stikstof
"
De huidige ondergrens van 0,005 mol per hectare per jaar is in de praktijk niet meetbaar, maar kan alleen gemodelleerd worden
"
Punt is dat die zaken loskoppelen niet zo eenvoudig is aangezien de vergunningverlening alleen weer op gang kan komen als de uitstoot en daarmee de depositie aantoonbaar snel omlaag gaat. De olifantenpaadjes zijn gewoon uitgeput.quote:Op maandag 10 maart 2025 17:24 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ja dat kan, maar we hoeven die twee niet gelijk te stellen aan elkaar.
Die rekenkundige ondergrens voor niet meetbare waarden kun je prima instellen los van de reductie.
Dat is altijd het probleem met de (landelijke) politiek: de realiteit heeft niks te maken met de staat van de wereld, maar met wat er in het laatste relevante rapport staat.quote:Op maandag 10 maart 2025 17:52 schreef Janneke141 het volgende:
Ik blijf me erover verbazen dat mensen anno 2025 nog steeds geloven dat je de staat van de natuur kan verbeteren door ergens op een ministerie wat cijfers aan te passen.
Natuurlijk kan dat, dat is precies wat de EU en de rechters ook doen. Laten we nou niet net doen alsof die daadwerkelijk wetenschappelijk geinformeerd zijn.quote:Op maandag 10 maart 2025 17:52 schreef Janneke141 het volgende:
Ik blijf me erover verbazen dat mensen anno 2025 nog steeds geloven dat je de staat van de natuur kan verbeteren door ergens op een ministerie wat cijfers aan te passen.
En hoe moet je dat meten?quote:Op maandag 10 maart 2025 17:47 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Punt is dat die zaken loskoppelen niet zo eenvoudig is aangezien de vergunningverlening alleen weer op gang kan komen als de uitstoot en daarmee de depositie aantoonbaar snel omlaag gaat.
Nee dat kan niet want dan wordt het dus juridisch kwetsbaar. Men kan die ondergrens instellen zodra men serieus werk maakt van stikstofreductie, dan wordt het argument bij een rechter "dit beetje extra van de bouw doet er niet toe want we reduceren serieus middels plan X,Y en Z.quote:Op maandag 10 maart 2025 17:24 schreef Kickinalfa het volgende:
Vrij simpel, voer in is stikstofuitstoot uit het beest. En als dat niet afgevangen wordt op een of andere manier, dan levert dat uitstoot en dus depositie op. Dat is prima te berekenen.quote:
We hebben het niet alleen over boeren hé. Dus probeer het nog een keer. Daarnaast is het dus onmogelijk om te berekenen bij de huidige grens en is het niet duidelijk bij welke grens het wél te berekenen is.quote:Op maandag 10 maart 2025 18:00 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Vrij simpel, voer in is stikstofuitstoot uit het beest. En als dat niet afgevangen wordt op een of andere manier, dan levert dat uitstoot en dus depositie op. Dat is prima te berekenen.
Niet alleen, maar met de andere piekbelasters zijn wel gewoon harde afspraken gemaakt over reductie. Als je de veeboeren nabij natuurgebieden saneert, ben je vrij snel klaar.quote:Op maandag 10 maart 2025 18:01 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
We hebben het niet alleen over boeren hé. Dus probeer het nog een keer. Daarnaast is het dus onmogelijk om te berekenen bij de huidige grens en is het niet duidelijk bij welke grens het wél te berekenen is.
Ja leuk, maar dat is geen antwoord. Hoe moet je meten? Want dat is de vraag, waar ligt de grens vanaf waar je kunt meten? Zo simpel als jij het probeert voor te doen is het helemaal niet. Die andere piekbelasters waar je het over hebt kunnen nu ook vaak niets juist door die grens.quote:Op maandag 10 maart 2025 18:03 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Niet alleen, maar met de andere piekbelasters zijn wel gewoon harde afspraken gemaakt over reductie. Als je de veeboeren nabij natuurgebieden saneert, ben je vrij snel klaar.
Vervolgen wegens poging zware mishandeling lijkt me dan aangewezenquote:Op maandag 10 maart 2025 18:22 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
https://www.nu.nl/binnenl(...)%2Fwww.bnnvara.nl%2F
PVV-Statenlid erkent dat hij klimaatactivist aanreed bij provinciehuis Haarlem
Altijd klasse die club.
Bij landbouw is niks belangrijker dan stikstof, simpel.quote:Op maandag 10 maart 2025 15:20 schreef Kickinalfa het volgende:
Dat is niet zo, als het niet meetbaar is kunnen we ook niet zeggen dat het tot verslechtering leidt.quote:Op maandag 10 maart 2025 17:57 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Nu is het argument "we willen een ondergrens, maar verder niets doen en die extra stikstof en verslechtering nemen we voor lief" en dat vliegt niet.
Wat ook VVD en NSC keer op keer duidelijk maken, maar wat nog steeds niet landt bij het Boer Zoekt Vrouwtjequote:Op maandag 10 maart 2025 17:57 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Nee dat kan niet want dan wordt het dus juridisch kwetsbaar. Men kan die ondergrens instellen zodra men serieus werk maakt van stikstofreductie, dan wordt het argument bij een rechter "dit beetje extra van de bouw doet er niet toe want we reduceren serieus middels plan X,Y en Z.
Nu is het argument "we willen een ondergrens, maar verder niets doen en die extra stikstof en verslechtering nemen we voor lief" en dat vliegt niet.
Een stikstofdondergrens is een prima idee maar kan pas na of samen met een significante reductie.
Wiersma heeft als opdracht van de geldschieters van de BBB meegekregen om zo veel mogelijk tijd te rekken, en die opdracht neemt ze erg serieus.quote:Op maandag 10 maart 2025 20:35 schreef Szura het volgende:
[..]
Wat ook VVD en NSC keer op keer duidelijk maken, maar wat nog steeds niet landt bij het Boer Zoekt Vrouwtje
https://nos.nl/artikel/25(...)dvies-raad-van-state
Jammer dat ze het moment zo mee heeft. In elke redelijke coalitie zou ze ondertussen wel het haasje zijn. Ergens ook wel knap hoe ze zo stabiel zijn in het op elk punt elkaar bestrijden en niks doen.quote:Op maandag 10 maart 2025 20:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wiersma heeft als opdracht van de geldschieters van de BBB meegekregen om zo veel mogelijk tijd te rekken, en die opdracht neemt ze erg serieus.
Komt vanzelf, die hele ministeriële commissie bestaat natuurlijk enkel om Wiersma onder curatele te zetten en bij te sturen.quote:Op maandag 10 maart 2025 20:35 schreef Szura het volgende:
[..]
Wat ook VVD en NSC keer op keer duidelijk maken, maar wat nog steeds niet landt bij het Boer Zoekt Vrouwtje
https://nos.nl/artikel/25(...)dvies-raad-van-state
Ja maar ze hebben rode diesel en de V van Visserij!quote:Op maandag 10 maart 2025 21:38 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Komt vanzelf, die hele ministeriële commissie bestaat natuurlijk enkel om Wiersma onder curatele te zetten en bij te sturen.
Denk dat ze bij BBB binnenkort echt gaan vloeken dat ze landbouw hebben genomen en dat fonds hebben geschrapt. Is ook echt een dossier waarbij vanaf moment 1 de VVD en NSC hebben gezegd succes ermee, wij geloven er niet in.
Volgens de gemiddelde PVV-hufter op FOK! moet het gewoon toegestaan zijn om linkse mensen die in de weg staan overhoop te rijden.quote:Op maandag 10 maart 2025 18:33 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Vervolgen wegens poging zware mishandeling lijkt me dan aangewezen
Let it go Hexagon! Er zijn geen extreme meningen op NWS!!quote:Op maandag 10 maart 2025 22:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Volgens de gemiddelde PVV-hufter op FOK! moet het gewoon toegestaan zijn om linkse mensen die in de weg staan overhoop te rijden.
NWS / PVV statenlid reed klimaatactivist aan
Het doel van dat soort mensen is nooit de natuur verbeteren, maar gewoon door blijven uitstoten en tijdrekken.quote:Op maandag 10 maart 2025 17:52 schreef Janneke141 het volgende:
Als je de balans van dit kabinet op maakt is het een zeldzame combinatie van incompetente ministers die in een normaal kabinet grotendeels nooit voorgedragen zouden zijn. Er zijn een paar positieve uitzonderingen maar we kunnen nu al vaststellen dat dit kabinet een bijzonder (negatieve) plaats in de politieke geschiedschrijving zal krijgen.quote:Op maandag 10 maart 2025 21:36 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Jammer dat ze het moment zo mee heeft. In elke redelijke coalitie zou ze ondertussen wel het haasje zijn. Ergens ook wel knap hoe ze zo stabiel zijn in het op elk punt elkaar bestrijden en niks doen.
In de jaren 80 wilde de VVD al niet de minister van landbouw regelen vanwege de noodzaak tot impopulaire maatregelen vanwege de natuurquote:Op dinsdag 11 maart 2025 08:50 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Het doel van dat soort mensen is nooit de natuur verbeteren, maar gewoon door blijven uitstoten en tijdrekken.
Slechtste kabinet aller tijdenquote:Op dinsdag 11 maart 2025 08:58 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Als je de balans van dit kabinet op maakt is het een zeldzame combinatie van incompetente ministers die in een normaal kabinet grotendeels nooit voorgedragen zouden zijn. Er zijn een paar positieve uitzonderingen maar we kunnen nu al vaststellen dat dit kabinet een bijzonder (negatieve) plaats in de politieke geschiedschrijving zal krijgen.
Het ministerie is iig vaak de kleine partij in de maag gesplitst. CU zat er bij Rutte III en IV niet om te springen, bij Kok II was D66 niet echt enthousiast. Alleen het CDA heeft als grootste partij zelf het ministerie genomen, anders zat het altijd bij een andere partij.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 09:11 schreef Fretwork het volgende:
[..]
In de jaren 80 wilde de VVD al niet de minister van landbouw regelen vanwege de noodzaak tot impopulaire maatregelen vanwege de natuur
En toch moeten er op dat vlak impopulaire maatregelen genomen wordenquote:Op dinsdag 11 maart 2025 09:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het ministerie is iig vaak de kleine partij in de maag gesplitst. CU zat er bij Rutte III en IV niet om te springen, bij Kok II was D66 niet echt enthousiast. Alleen het CDA heeft als grootste partij zelf het ministerie genomen, anders zat het altijd bij een andere partij.
En ja, de reden is inderdaad vrij simpel: de enige reden dat dit ministerie bestaat is om noodzakelijke regels op te leggen aan de boeren. Daar wordt niemand echt populairder van. En het wordt dan helaas ook veel te vaak ontweken.
Het volk krijgt wat het kiest.quote:
Ergens wel extra vervelend dat Provinciale Staten en Tweede Kamer verkiezingen zo ver uit elkaar liggen. In de huidige flow waarin 10-15% van de stemmende populatie van de ene populist in de andere populist rolt krijg je dus situaties zoals nu.quote:
Ach ja. En als SBS6 weer eens een TV-debat houdt en de PVV neemt weer wat mensen mee die mee willen blaten in de populistische stroom, stemt het volk weer op de PVV.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 09:47 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Ergens wel extra vervelend dat Provinciale Staten en Tweede Kamer verkiezingen zo ver uit elkaar liggen. In de huidige flow waarin 10-15% van de stemmende populatie van de ene populist in de andere populist rolt krijg je dus situaties zoals nu.
Waarbij BBB veel macht heeft in de Eerste Kamer, PVV in de Tweede Kamer, maar dat had net zo goed FvD kunnen zijn een paar jaar eerder.
Mensen stemmen op iets waarmee ze het 6 maanden later al mee oneens zijn..
Het lijkt tegenwoordig bij design. We runnen toch ook altijd van die reclame spotjes om mensen te laten stemmen. Alsof je mensen daar voor wil aansporen, als mensen er zelf niet opkomen om te stemmen volgen ze politiek blijkbaar helemaal niet, laat die lekker thuis blijven.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 09:47 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Ergens wel extra vervelend dat Provinciale Staten en Tweede Kamer verkiezingen zo ver uit elkaar liggen. In de huidige flow waarin 10-15% van de stemmende populatie van de ene populist in de andere populist rolt krijg je dus situaties zoals nu.
Waarbij BBB veel macht heeft in de Eerste Kamer, PVV in de Tweede Kamer, maar dat had net zo goed FvD kunnen zijn een paar jaar eerder.
Mensen stemmen op iets waarmee ze het 6 maanden later al mee oneens zijn..
Ja daarom, en zo wordt de eerste Kamer ook steeds meer een politiek instrumentquote:Op dinsdag 11 maart 2025 09:55 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ach ja. En als SBS6 weer eens een TV-debat houdt en de PVV neemt weer wat mensen mee die mee willen blaten in de populistische stroom, stemt het volk weer op de PVV.
Tja, zo werkt het niet. Die mensen hebben helaas ook stemrecht, alleen geen zin om partijprogramma's door te lezen. Volgens mij heeft elk land wel onderbuikstemmers. De VS, Argentinie, de Italianen.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 10:09 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Het lijkt tegenwoordig bij design. We runnen toch ook altijd van die reclame spotjes om mensen te laten stemmen. Alsof je mensen daar voor wil aansporen, als mensen er zelf niet opkomen om te stemmen volgen ze politiek blijkbaar helemaal niet, laat die lekker thuis blijven.
Dat snap ik, ik bedoel ook niet dat je stemmen moet ontmoedigen. Maar ik denk ook dat je beter kunt stoppen met campagnes om mensen naar de stembbus te krijgen. Ik geloof niet dat mensen om domheid moeten worden uitgesloten. Maar ik geloof wel dat het niks toevoegd om mensen die zich niet erin verdiepen te laten stemmen en dat het in het ergste geval zelfs negatief effect kan hebben.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 10:16 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Tja, zo werkt het niet. Die mensen hebben helaas ook stemrecht, alleen geen zin om partijprogramma's door te lezen. Volgens mij heeft elk land wel onderbuikstemmers. De VS, Argentinie, de Italianen.
Je helpt de democratie niet door de democratie te slopen. En dat doe je wel als je minder aandacht gaat geven aan verkiezingen en partijen gaat verbieden.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 11:56 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat snap ik, ik bedoel ook niet dat je stemmen moet ontmoedigen. Maar ik denk ook dat je beter kunt stoppen met campagnes om mensen naar de stembbus te krijgen. Ik geloof niet dat mensen om domheid moeten worden uitgesloten. Maar ik geloof wel dat het niks toevoegd om mensen die zich niet erin verdiepen te laten stemmen en dat het in het ergste geval zelfs negatief effect kan hebben.
Ja of je moet misschien wat sneller partijen als PVV verbieden partijen die alleen democratie willen slopen en haatzaaien heb je niks aan. We kunnen ook zien hoe het afloopt als je denkt dat een systeem dat 200 jaar geleden is bedacht niet aan de huidige tijd aanpast. Kunnen we trouwens ook in Nederland zien het loopt volledig vast. Zelfs zo erg dat van die radicaal rechtse partijen dan maar vinden dat je rechters en wetten moet gaan negeren zodat er meer vrijheid is voor politici om wel negatieve veranderingen te kunnen doorvoeren.
Nee hoor anti-democratische partijen verbieden versterkt de democratie. Ze toestaan zoals jij wil is de democratie slopen. Net zoals kiezers die geen idee hebben wat ze doen verleiden om te stemmen naar wat hun algoritme ze opdraagt. Ik had niet van je verwacht dat je zo anti-democratisch bent.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 12:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je helpt de democratie niet door de democratie te slopen. En dat doe je wel als je minder aandacht gaat geven aan verkiezingen en partijen gaat verbieden.
Voorlopig hebben we hier nog steeds het allermooiste systeem om een land te regeren: eerlijke democratie waarbij elke stem even zwaar telt en er geen tientallen procenten aan stemmen weggegooid worden. Dat verdedigen is essentieel. Geen update nodig voor dat, hooguit de kennis van mensen verbeteren door er meer ipv minder aandacht aan te besteden.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 12:08 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Zoals ik al zeg democratie is een systeem dat updates nodig heeft. Het van binnenuit laten slopen door partijen als PVV eindigt uiteindelijk in een dictatuur of oligarchie.
Vind je de verplichting dat partijen democratisch zijn ook geen idee?quote:Op dinsdag 11 maart 2025 12:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voorlopig hebben we hier nog steeds het allermooiste systeem om een land te regeren: eerlijke democratie waarbij elke stem even zwaar telt en er geen tientallen procenten aan stemmen weggegooid worden. Dat verdedigen is essentieel. Geen update nodig voor dat, hooguit de kennis van mensen verbeteren door er meer ipv minder aandacht aan te besteden.
Precies ditquote:Op dinsdag 11 maart 2025 12:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voorlopig hebben we hier nog steeds het allermooiste systeem om een land te regeren: eerlijke democratie waarbij elke stem even zwaar telt en er geen tientallen procenten aan stemmen weggegooid worden. Dat verdedigen is essentieel. Geen update nodig voor dat, hooguit de kennis van mensen verbeteren door er meer ipv minder aandacht aan te besteden.
Dat vind ik nog wel een redelijke, maar partijen op inhoudelijke gronden verbieden moet echt niet makkelijker zijn dan nu (het kan wel, zie de NVU). Procedurele eisen stellen kan natuurlijk wel. En zo'n eis kan een open lidmaatschap en regelmatige ledenvergaderingen zijn, bijvoorbeeld doordat alleen een ledenvergadering kan besluiten mee te doen aan verkiezingen.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 12:16 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Vind je de verplichting dat partijen democratisch zijn ook geen idee?
Nee dat hebben we dus niet. Bijvoorbeeld lobbyen is legaal waarmee dus rijke mensen en bedrijven meer stem kunnen kopen. Zie bijvoorbeeld hoe grote bedrijven de regering onder druk zetten geen maatregelen te nemen in ons voordeel in hun nadeel. Ook hier zijn de media in handen van een klein aantal spelers die daarmee veel meer invloed hebben dan jij en ik. Bijvoorbeeld door te zorgen dat links altijd de schuld krijgt dat rechtse narratieven domineren.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 12:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Op deze manier ben je w.m.b. erger dan de PVV.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 12:32 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee dat hebben we dus niet. Bijvoorbeeld lobbyen is legaal waarmee dus rijke mensen en bedrijven meer stem kunnen kopen. Zie bijvoorbeeld hoe grote bedrijven de regering onder druk zetten geen maatregelen te nemen in ons voordeel in hun nadeel. Ook hier zijn de media in handen van een klein aantal spelers die daarmee veel meer invloed hebben dan jij en ik. Bijvoorbeeld door te zorgen dat links altijd de schuld krijgt dat rechtse narratieven domineren.
In elk geval is het idee dat het systeem perect is en amper updates nodig heeft hopeloos naief. We hebben het over een systeem waar we al 40 jaar weten dat we een mestprobleem hebben maar dat daar geen oplossing voor weet te leveren. Een systeem waar mensen wild worden van migratiestromen en ook daar beweegt het systeem totaal niet richting een oplossing. Een systeem waar we wel geld kunnen vinden voor oorlogstuig maar ons onderwijs niet voldoende middelen kunnen geven. Een systeem waarbij de overheid mensen kapot heeft gemaakt zoals bij het toeslagenschandaal, zonder dat dat consequenties had voor verantwoordelijken. Er verandert veel in de moderne wereld, onze democratie moet daar ook in mee. Het is vastgelopen en te weinig toekomstgericht, om het duurzaam te houden zal het anders moeten.
Op deze manier ben je erger dan PVV. Ik doe voorstellen om het democratische systeem te verbeteren. Dat doe ik omdat er in veel landen dezelfde problemen zijn. Niet omdat ik het wil afschaffen, omdat ik het wil beschermen en verbeteren. Iets wat helemaal geen nieuwe gedachte is, bijvoorbeeld waarom denk je dat partijen als D66 of Volt zijn opgericht. Je negeert volledig wat ik je uitleg dat stemmen al lang niet evenveel waard zijn, als iemand bijvoorbeeld een TV kanaal heeft is de stem van die persoon veel luider dan van iemand zonder. Zie bijvoorbeeld hoe rechtse partijtjes alla FvD financiering ophalen in ruil voor inspraak. Zo kan ook vermogen worden ingezet om de kracht van je stem te vergroten.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 12:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Op deze manier ben je w.m.b. erger dan de PVV.
Er zijn geen problemen die binnen ons huidige stelsel niet opgelost kunnen worden. Zie hoe Denemarken met een zeer goed voorbeeld van onze eigen polderdemocratie hun landbouwproblemen hebben aangepakt.
Jij wil onze democratie opofferen, in de gedachte dat het daardoor volgens jou beter zou worden. De kans dat het veel en veel slechter wordt is alleen vele malen groter. Een land dat zoals Hongarije de democratie af breekt wordt daar niet beter van en krijgt niet meer gelijkheid.
Wat je ook doet: iedereen evenveel stemrecht, elke stem telt even zwaar en partijen zo min mogelijk op inhoudelijke gronden verbieden zijn altijd essentieel. Ik woon nog liever in een land waar de PVV 60 zetels heeft, dan in een land waarin die partij om ondeugdelijke gronden verboden is.
(En ps: geld is absoluut geen probleem in onderwijsland)
Zeggen dat een partij leden nodig heeft om in een democratie mee te doen is helemaal geen arbitraire regel. Alle partijen moeten leden hebben, dat Wilders daar met een technicaliteit onderuit weet te komen zet de deur open voor navolging. De inhoud van de PVV heb ik hier niet eens meegenomen. Ik heb het erover dat een partij waar de leider geen verantwoording af hoeft te leggen aan wie dan ook niet democratisch is. Zonder leden hoeft Wilders aan niemand verantwoording af te leggen.quote:De Raad van State vraagt zich af waarom het kabinet partijen als de PVV niet dwingt om meer leden toe te laten.
Al kun je best twijfelen bij dingen als de invloed van de lobby, groot kapitaal of desinformatie. Maar om daarvoor maar groeperingen uit te sluiten van stemmen lijkt mij een aparte oplossing.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 14:03 schreef Hanca het volgende:
Ik gaf al aan dat ik best voor een verplichting van leden ben.
En de rest van jouw argumenten zie ik inderdaad grotendeels als afbraak van de essentie van de democratie, een democratie die in Nederland ook gewoon uitstekend functioneert.
Dat zat er dik in natuurlijk met die "toezegging" van Schoof.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 16:57 schreef KoosVogels het volgende:
Het is op dit moment echter onwenselijk dat we een coalitie hebben die niet op één lijn zit.
Ze zullen wel aan Eerdmans gevraagd hebben of hij hem wilde indienen, die is in de kamer al zo lang aan het bedelen voor bevestiging van het kabinet en relevantie door ze te steunen.quote:
Dat lobbyregister is ook gewoon een goed idee. Maar gooi nou alsjeblieft het kind niet weg omdat er een klein beetje viezigheid in het badwater zit.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 16:49 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Al kun je best twijfelen bij dingen als de invloed van de lobby, groot kapitaal of desinformatie. Maar om daarvoor maar groeperingen uit te sluiten van stemmen lijkt mij een aparte oplossing.
Nee asiel is het enige onderwerp dat ertoe doetquote:Op dinsdag 11 maart 2025 17:40 schreef MoreDakka het volgende:
De inflatie blijft maar oplopen, is er nog iemand in de politiek die zich daar mee bezig houdt?
Dat is sowieso onzin natuurlijk.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 17:41 schreef Szura het volgende:
[..]
Nee asiel is het enige onderwerp dat ertoe doet
Nee, de regering voert die motie stilzwijgend niet uit.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 18:10 schreef KaheemSaid het volgende:
Dus samen met Orban zijn wij nu tegen rearm Europe? Wat een mooi clubje politici hebben we nu!
Beter als Schoof gewoon opstapt. Hij steekt een keer zijn nek uit en wordt dus meteen teruggefloten. Daarbij ze zijn het dus werkelijk over elk onderwerp oneens in deze regering. De formatie is duidelijk mislukt en we worden al 1.5 jaar lang voorgelogen.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 18:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee, de regering voert die motie stilzwijgend niet uit.
Nee, laat nog maar een jaartje doormodderen. Nu nog net te vroeg, en als de Europese legertrein gewoon rijdt is het prima.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 18:19 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Beter als Schoof gewoon opstapt. Hij steekt een keer zijn nek uit en wordt dus meteen teruggefloten. Daarbij ze zijn het dus werkelijk over elk onderwerp oneens in deze regering. De formatie is duidelijk mislukt en we worden al 1.5 jaar lang voorgelogen.
Het is niet het moment om bestuurloos rond te dobberen. Daarbij heb je een te hoge achting van de Nederlandse kiezer als je denkt dat een jaartje doormodderen effect heeft.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 18:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee, laat nog maar een jaartje doormodderen. Nu nog net te vroeg, en als de Europese legertrein gewoon rijdt is het prima.
Ik zou toch zeggen dat momenteel genoeg uitdagingen hebben in dit land om 'nog een jaartje doormodderen' een bar slecht idee te vinden.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 18:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee, laat nog maar een jaartje doormodderen. Nu nog net te vroeg, en als de Europese legertrein gewoon rijdt is het prima.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |