Het klopt inderdaad dat nucleaire energie niet door de gasleiding je huis binnen komt, zoals Eerdmans liep te brallen omdat hij huizen niet van het gas af wilde.quote:Op zondag 9 maart 2025 18:43 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Zoals dat nucleaire energie geen huishoudens kan verwarmen
Absoluut niet aangezien Ja21 en al die andere populisten denken dat je kernenergie door gasleidingen kan transporteren.quote:Op zondag 9 maart 2025 19:07 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ook dat was inderdaad een heel erg domme opmerking.
Het is letterlijk genoemd in de Kamer, dat hij 3,5 miljard toe ging zeggen. Hadden ze toen moeten opstaan. Hij herhaalde in Brussel dus alleen een belofte die hij in de Kamer al had gedaan. Bewindspersonen moeten toezeggingen in debatten nakomen, daar wordt zelfs actief op gecontroleerd.quote:Op zondag 9 maart 2025 19:39 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Zo apart is het niet? Ik kan me met geen mogelijkheid voorstellen dat Rutte zoiets op eigen houtje zou doen (dus zonder zijn kabinet, vicepremiers en coalitiepartners te informeren). Balkenende of Kok evenmin trouwens.
En ja, het volgt uit het hoofdlijnenakkoord en er is steun van een meerderheid van de kamer. Daar kan ik nog wel 20 voorbeelden van bedenken, waarbij het toch telkens heel raar zou zijn als de vakminister daar op eigen houtje in zou opereren, zonder afstemming in het kabinet.
Agema en Keijzer hadden toen moeten opstaan vanuit Vak K?quote:Op zondag 9 maart 2025 19:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is letterlijk genoemd in de Kamer, dat hij 3,5 miljard toe ging zeggen. Hadden ze toen moeten opstaan.
BBB en PVV stappen morgen naar Schoof, niet de ministers. En die partijen hadden in de Kamer moeten opstaan of nu hun mond moeten houden.quote:Op zondag 9 maart 2025 19:46 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Agema en Keijzer hadden toen moeten opstaan vanuit Vak K?
Of had Schoof gewoon even moeten herkennen dat dit een gevoelig thema is, en (op zijn minst!) zijn vicepremiers even moeten meenemen?
Hier zeggen Van der Plas en Wilders gewoon: wij sliepen tijdens het belangrijke debat of (waarschijnlijker) wij waren te laf om openbaar naar voren te lopen, wetende dat we om de oren geslagen zouden worden met feiten. Maar nu gaan we achteraf stampij maken om iets wat toegezegd is in een debat waar we zelf bij waren en wat we toen stil over ons heen lieten komen.quote:Partijleiders Caroline van der Plas van de BBB en Geert Wilders van de PVV gaan maandag in gesprek met premier Dick Schoof over de steun voor Oekraïne van 3,5 miljard euro die hij deze week onverwacht bekendmaakte. Ze willen dan tekst en uitleg, bevestigt Van der Plas na berichtgeving van het AD. Ze vindt het niet kunnen dat meerdere coalitieleiders en kabinetsleden verrast waren door deze mededeling.
Mensen die hier door verrast waren hebben het debat gewoon gemist. Nogal een schande dat Wilders en Van der Plas hier aangeven geen interesse te hebben in het belangrijkste kamerdebat van het moment.quote:Minister Schoof:
In de eerste plaats denk ik dat het goed is om nog een keer te herhalen wat Nederland in de afgelopen periode al gedaan heeft, en wat we nog steeds elke dag doen. Ik geef toe dat dat gebeurde met middelen die vanuit het vorige kabinet waren gereserveerd. Maar dat is niet onbelangrijk, want Nederland is een veel grotere contribuant geweest in de bijdrage aan Oekraïne dan al die, of een groot gedeelte van — ik moet dat iets voorzichtiger zeggen — de landen die u nu heeft genoemd. Dat is één.
Twee. Ik heb gezegd dat dit geld is waarbij het gaat om de continuering van de reeks. Als we kijken naar de afgelopen jaren en naar het hoofdlijnenakkoord dat "blijvend" zegt, en naar het regeerprogramma dat "onverminderde steun" zegt, dan zeggen we: als we die lijn doortrekken, dan betekent dat voor 2026 3,5 miljard. We gaan dan veel in de techniek, maar doordat we dat in 2026 zetten, kan Defensie vervolgens verplichtingen aangaan of eventueel ook de bedragen naar voren halen.
Mevrouw Yeşilgöz-Zegerius (VVD):
Ik moest er even over nadenken, maar ik denk dat ik het door deze verheldering richting de heer Jetten goed begrijp. Als we nu niks zouden doen, zou het nul zijn. Dit is extra geld. Het is 3,5 miljard conform de afspraken in het hoofdlijnenakkoord, maar dat was niet al door het vorige kabinet apart gelegd. We maken dus nieuw geld vrij. Nu ik hier sta, stel ik ook maar even de vraag die mijn vervolgvraag zou zijn geweest: indien het nodig is om bovenop die extra 3,5 miljard nog meer te doen omdat de acute situatie dat vraagt, misschien omdat de Amerikanen de pauze wat langer doortrekken, dan is het kabinet bereid om daarnaar te kijken en dan kunnen we daarin snel schakelen, natuurlijk indien de Kamer daar ook mee akkoord gaat.
Minister Schoof:
Kijken kan altijd, maar het is ook wel "in relatie tot". Dan zitten we waarschijnlijk gewoon in het normale proces van de Voorjaarsnota. Dan kunnen we daarover ook met elkaar afspraken maken.
Mevrouw Yeşilgöz-Zegerius (VVD):
Dat snap ik als antwoord. Laat ik dan zeggen dat wij als VVD vinden dat je moet staan voor wat nodig is. Maar dan komen we daarover snel met elkaar te spreken. Als het eerder nodig is, dan ongetwijfeld ook eerder.
De heer Omtzigt (NSC):
Dank voor de heldere toezegging om ook in 2026 hulp aan Oekraïne ter beschikking te stellen en die eventueel naar voren te halen. Mag ik ervan uitgaan dat dit zowel militaire als niet-militaire hulp betreft, zoals in de afgelopen jaren?
Minister Schoof:
Ja.
En Bikker ook:quote:De heer Van Baarle (DENK):
Sorry, nog op het vorige punt. Ik moet van iets verder komen dan de collega's. Dit is om even heel erg goed te begrijpen wat de minister-president net aangaf over die 3,5 miljard in 2026. Klopt het dat er voor 2026 in de begrotingen voor dit debat niks gereserveerd stond en dat de minister-president tijdens dit debat 3,5 miljard heeft toegezegd zonder onderbouwing? Ik probeer 'm gewoon even goed te begrijpen.
Minister Schoof:
Ik heb het volgende gezegd. In het hoofdlijnenakkoord en het regeerprogramma hebben we het over onverminderde en blijvende steun. Die volgorde is trouwens andersom. Als we dat financieel vertalen en als we kijken naar de afgelopen jaren, dan wordt er ongeveer 3,5 miljard per jaar uitgegeven. Daarom heb ik gezegd dat we datzelfde bedrag — dat is dus een vertaling van onverminderde en blijvende steun — zullen opnemen in de begroting voor 2026.
Ik zou als ik Schoof was gewoon de handelingen van dit debat uitprinten, aan Van der Plas en Wilders geven en zeggen: hier moeten jullie het mee doen, aankondiging genoeg.quote:Mevrouw Bikker (ChristenUnie):
Het is goed dat te horen. Ook dank aan de minister-president dat hij stevig inzet op het voortzetten van de steun aan Oekraïne — zo heb ik het beluisterd — en dan niet alleen financieel, maar ook militair en moreel. Ik denk dat al die aspecten belangrijk zijn. Heb ik de minister-president goed begrepen dat de 3,5 miljard die hij zojuist met collega Yeşilgöz wisselde, gewoon volgens de bestaande afspraken is die er reeds waren in het hoofdlijnenakkoord, dus dat die 3,5 miljard voortkomt uit de algemene middelen en niet de meevaller van het CPB is waar Wilders eerder over sprak in een samsam met ook goed denken aan alle andere noden die er zijn in Nederland? Dus komt deze 3,5 miljard uit de algemene middelen?
Minister Schoof:
Ja.
Dus.... het hoofdlijnenakkoord was 'onverminderde steun ' aan Oekraine.quote:Op zondag 9 maart 2025 19:59 schreef Hanca het volgende:
En Van Baarle vraagt nog om een verduidelijking:
[..]
En Bikker ook:
[..]
Ik zou als ik Schoof was gewoon de handelingen van dit debat uitprinten, aan Van der Plas en Wilders geven en zeggen: hier moeten jullie het mee doen, aankondiging genoeg.
Hoofdlijnenakkoord: blijvende steun. Regeerprogramma: onverminderde steun. Schoof voert dus het regeerprogramma (waar hij aan gebonden is) en niet het hoofdlijnenakkoord (wat niet van hem is, maar van de kamerleden van de coalitiefracties).quote:Op zondag 9 maart 2025 20:09 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dus.... het hoofdlijnenakkoord was 'onverminderde steun ' aan Oekraine.
En in de afgelopen jaren was die steun twv 3,5 miljard euro.
Dan heeft Schoof gelijk met die toezegging.
Minder dan 3,5 miljard per jaar willen is in strijd met het 'onverminderd' in het hoofdlijnenakkoord.
Ik vind dat Nederland een paar miljard extra moet geven als schenking.
Trump is nu overgelopen naar Poetin en trekt alle steun in... Europa moet die gaten opvullen.
Wilders moet duidelijk zijn wat hij wil : 3,5 miljard per jaar. of 5 miljard of veel minder.
Minder ? Oeps... NSC en VVD boos.
Wat is dit voor vreemd frame, de PVV heeft bij monde van Wilders gereageerd in dit debat. Het gaat ze er vooral om dat de PVV pas voor Schoof’s reactie (in de schorsing) te horen kreeg dat Schoof 3,5 miljard wilde alloceren voor 2026, BBB hoorde dit pas in het debat, omdat Henk Vermeer tijdens de schorsings zijn telefoon niet op nam.quote:Op zondag 9 maart 2025 18:57 schreef Hanca het volgende:
Uit het Kamerdebat:
[..]
https://www.tweedekamer.n(...)/detail/2024-2025/59
Misschien moeten de PVV en BBB en Agema eens luisteren als Schoof wat zegt in de Kamer.
Volgens mij heb je zelf het debat ook gemist als je dit framed, Wilders heeft er zelfs op gereageerd:quote:Op zondag 9 maart 2025 19:57 schreef Hanca het volgende:
Mensen die hier door verrast waren hebben het debat gewoon gemist. Nogal een schande dat Wilders en Van der Plas hier aangeven geen interesse te hebben in het belangrijkste kamerdebat van het moment.
quote:De heer Wilders (PVV):
Nog even over die 3,5 miljard. In het hoofdlijnenakkoord staat dat wij met elkaar hebben afgesproken dat we financiële, politieke en militaire steun blijven geven. In het regeerprogramma staat "onverminderd". Het woordje "onverminderd" staat niet in het hoofdlijnenakkoord. Daar zijn wij als fractie dus ook niet aan gebonden. Minister-president, u zegt: 3,5 miljard was het bedrag dat we gaven. Indachtig het regeerprogramma zegt u nu: opnieuw 3,5 miljard. Dat is uw goed recht, want dat heeft u getekend. Mijn vraag aan u, minister-president, is: realiseert u zich dat dat niet in het hoofdlijnenakkoord staat? Dat betekent dus dat ik nu ook niet kan instemmen met dat bedrag. Dat is mede afhankelijk van ... Ik vraag de minister-president om te reflecteren op wat ik heb gezegd, zowel wat betreft het extra geld voor de NAVO-norm als wat betreft het geld aan de Oekraïne. Ook als het gaat om de punten die wij belangrijk vinden, moet het substantieel zijn. Dat geldt voor een lagere gasrekening voor de mensen thuis, voor boodschappen en voor huren. U heeft mij niet nodig, want u heeft waarschijnlijk al een meerderheid voor de 3,5 miljard. Maar stel dat u er nog iets aan gelegen is om mijn partij mee te krijgen. Wij zullen die 3,5 miljard alleen steunen als er bij de Voorjaarsnotadiscussie ook in de door mij genoemde punten wordt voorzien. Anders kunnen we het niet steunen.
Wilders reageerde inderdaad veel later in het debat. Maar toen niet op hoge poten. En het stond ook al in het regeerakkoord, het is logisch dat de premier zich aan het regeerakkoord houdt. Dit gedoe is puur voor de bühne.quote:Op zondag 9 maart 2025 21:36 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Wat is dit voor vreemd frame, de PVV heeft bij monde van Wilders gereageerd in dit debat. Het gaat ze er vooral om dat de PVV pas voor Schoof’s reactie (in de schorsing) te horen kreeg dat Schoof 3,5 miljard wilde alloceren voor 2026, BBB hoorde dit pas in het debat, omdat Henk Vermeer tijdens de schorsings zijn telefoon niet op nam.
Het is niet zo dat ze het debat niet gevolgd hebben, het is zo dat ze het geen normale gang van zaken vinden dat ze niets van deze toezegging wisten.
[..]
Volgens mij heb je zelf het debat ook gemist als je dit framed, Wilders heeft er zelfs op gereageerd:
[..]
Kennelijk nog niet meegekregen dat Trump daar met hoe de wind staat, zomaar wat anders van kan vinden.quote:bron: nos 09mar25
Minister Veldkamp: 'Ik reken op nucleaire bescherming van Amerika'
Nederland rekent nog altijd op de bescherming van de Amerikaanse nucleaire paraplu, ondanks de verslechterde relatie tussen president Trump en Europa. Dat zegt minister Veldkamp (NSC) van Buitenlandse Zaken in gesprek met Nieuwsuur.
...
Toch rekent Veldkamp nog altijd op Amerika. "Artikel 5 van de NAVO - één voor allen, allen voor één - staat, dat is duidelijk. De NAVO is relevant, dat wordt ons ook door de VS verzekerd. Het is een robuust politiek-militair bondgenootschap. En ook de Amerikaanse atoomparaplu is daar. Dat is een gegeven."
Waarom zou Veldkamp niks anders kunnen roepen? Ik geloof dat ik wel scherpere uitspraken hoorde uit bijvoorbeeld Frankrijk. Hij zou juist kritischer moeten zijn zo lijkt hij wel een pushover, veel te goedgelovig.quote:Op maandag 10 maart 2025 00:15 schreef Vallon het volgende:
[..]
Kennelijk nog niet meegekregen dat Trump daar met hoe de wind staat, zomaar wat anders van kan vinden.
Enne, dat Artikel 5 is vooral politiek leuk om te roepen en in de praktijk staat nergens dat NATO landen dan ook die hulp moeten bieden. Ik snap natuurlijk Veldkampś poistiei dat die niet iets anders kan (op)roepen.
Ik ga benieuwd zijn wie namens wie in welke rol en strekking, die verzekering in de VS aan Veldkamp heeft bevestigd. Mij is verteld dat landen die volgens Trump's rekenmachine onvoldoende betalen, niet hoeven te rekenen op de VS.
Denk je niet dat het allemaal gewoon een toneelstukje is? Dat de VVD en NSC keihard hebben gezegd dat ze het regeerakkoord uit gaan voeren, en dat daar niet over te handelen valt. Dat toen is afgesproken dat de PVV voor de bühne nog wat mogen roepen, maar dat die 3.5 gewoon door gaat.quote:Op zondag 9 maart 2025 19:39 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Zo apart is het niet? Ik kan me met geen mogelijkheid voorstellen dat Rutte zoiets op eigen houtje zou doen (dus zonder zijn kabinet, vicepremiers en coalitiepartners te informeren). Balkenende of Kok evenmin trouwens.
En ja, het volgt uit het hoofdlijnenakkoord en er is steun van een meerderheid van de kamer. Daar kan ik nog wel 20 voorbeelden van bedenken, waarbij het toch telkens heel raar zou zijn als de vakminister daar op eigen houtje in zou opereren, zonder afstemming in het kabinet.
Met betrekking tot de VS is juist helemaal niets meer 'een gegeven' op dit moment.quote:Op maandag 10 maart 2025 00:15 schreef Vallon het volgende:
[..]
Kennelijk nog niet meegekregen dat Trump daar met hoe de wind staat, zomaar wat anders van kan vinden.
Enne, dat Artikel 5 is vooral politiek leuk om te roepen en in de praktijk staat nergens dat NATO landen dan ook die hulp moeten bieden. Ik snap natuurlijk Veldkampś poistiei dat die niet iets anders kan (op)roepen.
Ik ga benieuwd zijn wie namens wie in welke rol en strekking, die verzekering in de VS aan Veldkamp heeft bevestigd. Mij is verteld dat landen die volgens Trump's rekenmachine onvoldoende betalen, niet hoeven te rekenen op de VS.
Kan ook helemaal geen argumenten bedenken waarom het niet proportioneel is. Beetje vreemd argument. Het is eerder heel dat Nederland er nog niet 1 heeft. Maar het heeft altijd al zich gek verhouden tot de aanbevelingen van Greco.quote:Op maandag 10 maart 2025 07:51 schreef Hanca het volgende:
Stel je vraagt als minister advies over bijvoorbeeld een lobbyregister. Het antwoord van de adviseur is dan: goed idee, doen! Dan is het toch logisch dat je als minister, zeker als NSC minister die er speciaal zit voor het hoeden van de rechtsstaat, dat ook gaat doen? Maar blijkbaar is dat dan weer niet logisch...
https://www.volkskrant.nl(...)-advies-in~b1ec3af9/
Ik zou echt geen reden meer kunnen bedenken waarom iemand er ook maar over zou denken ooit in zijn of haar leven nog NSC te stemmen...
Ik kan wel redenen bedenken. Proteststem, je bent familie vam iemand op hun lijst, je bent lobbyist.quote:Op maandag 10 maart 2025 07:51 schreef Hanca het volgende:
Stel je vraagt als minister advies over bijvoorbeeld een lobbyregister. Het antwoord van de adviseur is dan: goed idee, doen! Dan is het toch logisch dat je als minister, zeker als NSC minister die er speciaal zit voor het hoeden van de rechtsstaat, dat ook gaat doen? Maar blijkbaar is dat dan weer niet logisch...
Ik zou echt geen reden meer kunnen bedenken waarom iemand er ook maar over zou denken ooit in zijn of haar leven nog NSC te stemmen...
Een proteststem gaat meestal niet naar een middenpartij en een lobbyist kan beter bij een partij zijn waar ook wat invloed te halen is. Familieleden heb je een punt, maar Omtzigt zal toch geen 70.000 familieleden hebben?quote:Op maandag 10 maart 2025 09:09 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik kan wel redenen bedenken. Proteststem, je bent familie vam iemand op hun lijst, je bent lobbyist.
Ah, maar dan valt heel de BBB fractie door de mand, en veel VVD-ers misschien ook wel.quote:Op maandag 10 maart 2025 07:51 schreef Hanca het volgende:
Het is een lobbyregister voor bewindspersonen.quote:Op maandag 10 maart 2025 09:11 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ah, maar dan valt heel de BBB fractie door de mand, en veel VVD-ers misschien ook wel.
Bij (top) ambtenaren die op persoonlijke titel moeten gaan bijhouden met wie ze spreken vindt ik het wel vergaan.quote:Op maandag 10 maart 2025 09:09 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik kan wel redenen bedenken. Proteststem, je bent familie vam iemand op hun lijst, je bent lobbyist.
Het is wel de bedoeling dat er wat details zouden zijn:quote:Op maandag 10 maart 2025 11:05 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Bij (top) ambtenaren die op persoonlijke titel moeten gaan bijhouden met wie ze spreken vindt ik het wel vergaan.
Voor kamerleden die min of meer openbaar hun werk doen kan ik het wel begrijpen.
Maar zonder details wat er besproken is weet je eigenlijk ook niet zoveel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |