abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 9 maart 2025 @ 11:38:20 #251
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216983825
De progressieve NSC zetels vliegen inderdaad allerlei kanten op. D66, Volt, SP krijgen er allemaal bij.
  Moderator zondag 9 maart 2025 @ 11:39:19 #252
375570 crew  Cyan9
pi_216983845
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2025 11:32 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Op links zie je nu juist een fragmentatie voor wat betreft wie de linkse zetels van met name NSC afvangt. De hoop was dat een grote partij die zetels eerder naar zich toe zou trekken maar misschien gebeurt dat wel wanneer een verkiezingsstrijd een three horse race wordt.
Die kans is wel aanwezig, een soort VVD vs. PvdA scenario zoals in 2012.
Ongeďnteresseerd maar toch aanwezig.
  zondag 9 maart 2025 @ 11:40:38 #253
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216983866
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2025 11:39 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Die kans is wel aanwezig, een soort VVD vs. PvdA scenario zoals in 2012.
Ja, vandaar dat het nog veel te vroeg is om al te roepen dat de samengang electoraal onsuccesvol zou zijn.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_216984146
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2025 10:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dus de coalitie verliest 28 zetels en het Grote Linkse Blok van Timmermans weet er daarvan maarliefst eentje op te rapen. En dan nog blijven ze stug volhouden dat het allemaal heel succesvol is. Nou ja, als ze het zelf maar geloven.
Niemand heeft de illusie dat veel rechtse kiezers de PvdA overwegen. Behalve wat mensen die nooit links zouden stemmen, dan...

Voorlopig lijken ze wel grote kans hebben de grootste te worden en kunnen PvdA en GL niet meer tegen elkaar worden uitgespeeld (wat Rutte diverse keren deed).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_216987202
BBB en PVV willen in gesprek met Schoof:
https://www.nd.nl/varia/v(...)jarden-voor-oekraine

Ik stel voor dat Schoof zegt: dit hebben jullie te accepteren zonder enige andere eisen, anders ga ik wel langs de koning.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_216987237
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2025 11:37 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dit. De spiegel is echt nodig.
Weet je wie een spiegel nodig hebben de rechtse kiezers in Nederland. Alle rechtse partijen leggen het ruim af tegen PVV die al 1.5 jaar laat zien niks te willen en te kunnen. VVD laat de afgelopen decennia al zien vooral een zeer beperkte groep tevreden te willen stellen.
  zondag 9 maart 2025 @ 17:09:34 #257
436222 Japepk
Padvinder
pi_216988062
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2025 15:55 schreef Hanca het volgende:

Ik stel voor dat Schoof zegt: dit hebben jullie te accepteren zonder enige andere eisen, anders ga ik wel langs de koning.
Ik hoop vooral dat CDA, GL/PvdA en co al een sterk marketingapparaat aan het optuigen zijn om deze partijen hier flink mee om de oren te kunnen slaan tijdens mogelijke verkiezingen. Maak van 'de gewone Nederlander' eens een links speerpunt en laat het klimaat even in de coulissen staan. Dat kun je in de onderhandelingen wel weer op tafel leggen. Dan moet je echt wel een statement kunnen maken tegen Wilders.
't Echte en 't ware!
  zondag 9 maart 2025 @ 17:20:12 #258
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216988161
quote:

Wel willen regeren maar geen verantwoordelijkheid willen dragen wordt een steeds grotere spagaat voor deze twee partijen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_216988169
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2025 17:20 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Wel willen regeren maar geen verantwoordelijkheid willen dragen wordt een steeds grotere spagaat voor deze twee partijen.
PVV was altijd wel zo maar van BBB snap ik dit niet echt. Veelal oud CDA, VVD.
pi_216988195
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2025 15:59 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Alle rechtse partijen leggen het ruim af tegen PVV
Wat tevens een rechtse partij is toch? :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 9 maart 2025 @ 17:26:54 #261
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216988228
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2025 17:21 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
In principe volgen ze beide hetzelfde adagium dat alles dat niet in hun directe omgeving of in de onmiddelijkheid gebeurt niet hun probleem is.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 9 maart 2025 @ 17:33:11 #262
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_216988339
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2025 15:59 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Weet je wie een spiegel nodig hebben de rechtse kiezers in Nederland. Alle rechtse partijen leggen het ruim af tegen PVV die al 1.5 jaar laat zien niks te willen en te kunnen. VVD laat de afgelopen decennia al zien vooral een zeer beperkte groep tevreden te willen stellen.
Ja maar zij. Blijf dit vooral zeggen en je afvragen waarom linksprogressieve narratieven wereldwijd niet aanslaan.
pi_216988517
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2025 17:23 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Wat tevens een rechtse partij is toch? :)
Natuurlijk. Maar als je geen halve gare rechts persoon bent moet het toch steken dat liberale verhalen volledig de deur zijn gewezen voor populistisch gezwam. Die politiek heeft toch ook grote problemen als de andere rechtse partijen niet populairder zijn dan een partij die niks kan of wil.

Dan kun je als rechts persoon wel naar PvdA wijzen die ook niet bepaald groeit als kool maar dat lijkt mij gewoon een cope.
pi_216988574
quote:

Het is natuurlijk ook gewoon een rare actie om miljarden toe te zeggen, zonder dat je dat hebt afgestemd met je coalitie en zelfs niet met je kabinet.

Nu is het natuurlijk zo dat de coalitiepartijen ook voortdurend rare acties uithalen, dus Van der Plas en Wilders hebben een kilo boter op hun hoofd. Maar ik snap op zich wel dat ze hier verontwaardigd over zijn.
  zondag 9 maart 2025 @ 18:27:41 #265
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216988933
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2025 17:33 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ja maar zij. Blijf dit vooral zeggen en je afvragen waarom linksprogressieve narratieven wereldwijd niet aanslaan.
Dat komt omdat we in de Westerse wereld niet goed met digitale vrijheden zoals de vrijheid om desinformatie te verspreiden kunnen omgaan en onzin van feiten te kunnen onderscheiden.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 9 maart 2025 @ 18:43:03 #266
396550 Richestorags
pi_216989156
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2025 18:27 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat komt omdat we in de Westerse wereld niet goed met digitale vrijheden zoals de vrijheid om desinformatie te verspreiden kunnen omgaan en onzin van feiten te kunnen onderscheiden.
Zoals dat nucleaire energie geen huishoudens kan verwarmen of dat Biden geschikt was om te runnen voor een 2e termijn?

Als je denkt dat alleen rechtse politici liegen en desinformatie verspreiden ben je naďef of kijk je bewust weg.
  zondag 9 maart 2025 @ 18:44:28 #267
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216989180
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2025 18:43 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Zoals dat nucleaire energie geen huishoudens kan verwarmen of dat Biden geschikt was om te runnen voor een 2e termijn?

Als je denkt dat alleen rechtse politici liegen en desinformatie verspreiden ben je naďef of kijk je bewust weg.
Biden stond op het stembiljet? En ja, vanuit de rechterhoek komt er nu eenmaal veel meer bull shit dan vanuit linkse hoek.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_216989372
quote:
1s.gif Op zondag 9 maart 2025 17:53 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Het is natuurlijk ook gewoon een rare actie om miljarden toe te zeggen, zonder dat je dat hebt afgestemd met je coalitie en zelfs niet met je kabinet.

Nu is het natuurlijk zo dat de coalitiepartijen ook voortdurend rare acties uithalen, dus Van der Plas en Wilders hebben een kilo boter op hun hoofd. Maar ik snap op zich wel dat ze hier verontwaardigd over zijn.
Schoof heeft én het hoofdlijnenakkoord en de Kamer achter zich. In de Kamer werd dit ook al genoemd volgens mij. Dus zo apart is het allemaal niet.
pi_216989409
Uit het Kamerdebat:

quote:
Voorzitter. Er zijn veel vragen gesteld met betrekking tot de steun aan Oekraďne. De voortdurende steun vanuit Europa en Nederland is van fundamenteel belang. Daar kunnen we geen enkel misverstand over hebben. Zoals in het regeerprogramma staat, blijft dit kabinet Oekraďne actief en onverminderd steunen: politiek, militair, financieel en moreel. In de afgelopen jaren heeft Nederland zich voor 17 miljard euro aan steun gecommitteerd, waarvan 10 miljard euro voor militaire steun. We hebben altijd gezegd: als er meer nodig is, zullen we meer doen. Zo heeft het kabinet in de laatste twee maanden van 2024 al 2 miljard aan militaire steun gerealiseerd, door steun naar voren te halen. De huidige steun zullen we continueren. Dat is conform het regeerprogramma: onverminderde steun. Als we kijken naar de afgelopen jaren, moet u denken aan een bedrag van circa 3,5 miljard. Dit wordt gereserveerd in de boeken voor 2026 om de huidige omvang van de steun te kunnen continueren. De actualisatie van deze steun wordt verwerkt bij de Voorjaarsnota. Hiermee kunnen we geld naar voren halen als dat nodig is, om in 2025 extra verplichtingen aan te gaan. Dat betekent voor Oekraďne extra drones, munitie, artillerie en luchtverdediging. Het voortzetten van die onverminderde steun is niet alleen het juiste om te doen, maar is ook niets meer en niets minder dan in het Nederlandse belang.

De voorzitter:
Er is een vraag van mevrouw Yeşilgöz.

Mevrouw Yeşilgöz-Zegerius (VVD):
Als ik het goed begrijp: dit gaat over de steun die we nu al geven. Als we die willen voortzetten, niet alleen conform het regeerprogramma maar ook conform het hoofdlijnenakkoord, dan kost dat 3,5 miljard. Ik vroeg namelijk in mijn spreektekst wat dit dan voor nu betekent, en hoe dan. Ik wil het even checken. Als ik het goed begrijp, zegt de minister-president: als het eerder nodig is, kun je het naar voren trekken, maar dit is de steun die we voortzetten in de komende jaren, voor 3,5 miljard. Als het eerder nodig is, dan halen we het naar voren. Heb ik dat goed gehoord?

Minister Schoof:
Dat is, dacht ik, wat ik net heb gezegd. Daarmee heb ik volgens mij goed geluisterd naar velen in uw Kamer.
https://www.tweedekamer.n(...)/detail/2024-2025/59

Misschien moeten de PVV en BBB en Agema eens luisteren als Schoof wat zegt in de Kamer.
  zondag 9 maart 2025 @ 18:58:31 #270
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_216989417
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2025 17:09 schreef Japepk het volgende:

[..]
Ik hoop vooral dat CDA, GL/PvdA en co al een sterk marketingapparaat aan het optuigen zijn om deze partijen hier flink mee om de oren te kunnen slaan tijdens mogelijke verkiezingen. Maak van 'de gewone Nederlander' eens een links speerpunt en laat het klimaat even in de coulissen staan. Dat kun je in de onderhandelingen wel weer op tafel leggen. Dan moet je echt wel een statement kunnen maken tegen Wilders.
Gewoon een kleine compilatie maken van Agema die d'r scheur bij de interruptie microfoon open staat te trekken over 'de zorg' en dan even op een rijtje zetten wat ze zélf heeft bereikt en gedaan toen ze eenmaal minister was... Helemaal niets namelijk!

Moeilijk kan het niet zijn want er zijn uren en uren aan beeldmateriaal van dat verschrikkelijke mens.
  zondag 9 maart 2025 @ 19:00:35 #271
396550 Richestorags
pi_216989442
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2025 18:44 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Biden stond op het stembiljet?
Eraf gehaald toen het echt niet meer kon. Maare, kunnen we nou huizen verwarmen met nucleaire energie ;)

quote:
En ja, vanuit de rechterhoek komt er nu eenmaal veel meer bull shit dan vanuit linkse hoek.
Dit lijkt me een typische stelling waarvan jij vindt dat die klopt, maar heb je daar ook bewijs voor?
  zondag 9 maart 2025 @ 19:07:53 #272
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216989522
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2025 19:00 schreef Richestorags het volgende:
Maare, kunnen we nou huizen verwarmen met nucleaire energie
Ook dat was inderdaad een heel erg domme opmerking.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_216989548
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2025 17:21 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Ook veel ex-lokale partijen, zoals die Henk Vermeer.
pi_216989750
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2025 18:27 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Nee we geven veel te veel van die vrijheid weg aan de tech monopolisten. Maar nu Amerika antagonistisch naar osn aan het worden is kan de EU misschien wat wetgeving aannemen om digitale vrijheden van ons beter te beschermen. De tech bro's hopen het tegenovergestelde, dat als Amerika nu Europa verzwakt overheden dan maar gaan inbinden om bijvoorbeeld niks tegen X te ondernemen.
pi_216989898
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2025 18:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Schoof heeft én het hoofdlijnenakkoord en de Kamer achter zich. In de Kamer werd dit ook al genoemd volgens mij. Dus zo apart is het allemaal niet.
Zo apart is het niet? Ik kan me met geen mogelijkheid voorstellen dat Rutte zoiets op eigen houtje zou doen (dus zonder zijn kabinet, vicepremiers en coalitiepartners te informeren). Balkenende of Kok evenmin trouwens.

En ja, het volgt uit het hoofdlijnenakkoord en er is steun van een meerderheid van de kamer. Daar kan ik nog wel 20 voorbeelden van bedenken, waarbij het toch telkens heel raar zou zijn als de vakminister daar op eigen houtje in zou opereren, zonder afstemming in het kabinet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')