Dan blijft er dus een externe politieke druk op Europa waardoor we in een hogere mate blijven investeren in de Europese defensiequote:Op maandag 10 maart 2025 11:35 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dan kan zelfs binnen enkele maanden/jaren.
Het is niet gek gedacht dat Trump iets gaat proberen bij Groenland, Canada of het Panamakanaal. Om zijn populariteit (die nog wel gaat zakken als de Amerikanen merken hoe duur de tariffs worden) op te vijzelen.
Die druk is er nu wel. De VS trekt zich terug en Oekraïne krijgt het nog moeilijker.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:31 schreef sp3c het volgende:
[..]
Die druk is er nu ook niet en zelfs België is het budget aan het ophogen
Dat is wat anders, daarvoor hoeven we niet per se in defensie te investerenquote:Op maandag 10 maart 2025 11:38 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Die druk is er nu wel. De VS trekt zich terug en Oekraïne krijgt het nog moeilijker.
Bedenk je dat als Oekraïne verliest er een aantal dingen gebeuren:
- De bezetter en aanvallende partij wordt beloond, de internationaal erkende grenzen zijn dus niet meer zeker (en China kijkt naar Taiwan).
- Rusland kan niet stoppen met haar oorlogseconomie, Europa moet zich dus flink bewapenen langs de grens (een nieuw soort ijzeren gordijn).
- Met een verliezend Oekraïne komt er een grote vluchtelingenstroom op gang, omdat mensen niet onder de Russische bezetter willen leven.
Die druk wordt dus echt wel gevoeld.
Zoals al vaak gezegd: daar kan Poetin binnen een minuut een einde aan maken. Als enige.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:13 schreef Vliegbaard het volgende:
En elke dag worden er weer mensen onnodig afgeslacht.
Bnw doe ik liever in bnwquote:Op maandag 10 maart 2025 11:40 schreef Ulx het volgende:
[..]
Of dat ook echt zo zal zijn valt nog te bezien. All bets are off wat mij betreft.
Ja en zoals elke dag weer bewijst, dat doet hij niet... en dan?quote:Op maandag 10 maart 2025 11:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zoals al vaak gezegd: daar kan Poetin binnen een minuut een einde aan maken. Als enige.
Gaat het doorquote:Op maandag 10 maart 2025 11:45 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ja en zoals elke dag weer bewijst, dat doet hij niet... en dan?
Ze zijn alleen verdeeld over een groot aantal landen die dan dus onder een minimum aan militair kunnen komen te zitten.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:42 schreef sp3c het volgende:
[..]
Dat is wat anders, daarvoor hoeven we niet per se in defensie te investeren
Geef ze gewoon 100 eurofighters, 400 leopards en 1000 cv90's
Zijn er gewoon, kan morgen op de trein
Een maand geleden beweerde je ook heel stellig dat Trump niet zou gaan doen wat hij heeft gedaan. Dus het is misschien handig om daar niet meer al te stellig over te zijn.quote:
Probleem is dat landen ook wapens voor zichzelf willen houden. Dat wapens ook onderhoud en logistiek nodig hebben. En dat er geen 100 piloten in Oekraïne zijn voor de eurofighters (het westen levert geen piloten of boots on the ground).quote:Op maandag 10 maart 2025 11:42 schreef sp3c het volgende:
[..]
Dat is wat anders, daarvoor hoeven we niet per se in defensie te investeren
Geef ze gewoon 100 eurofighters, 400 leopards en 1000 cv90's
Zijn er gewoon, kan morgen op de trein
Dat hij het niet gaan doen is dan ook geen bnw, de wet verbied het simpelweg atmquote:Op maandag 10 maart 2025 11:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Een maand geleden beweerde je ook heel stellig dat Trump niet zou gaan doen wat hij heeft gedaan. Dus het is misschien handig om daar niet meer al te stellig over te zijn.
Inderdaad.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:40 schreef Ulx het volgende:
[..]
Of dat ook echt zo zal zijn valt nog te bezien. All bets are off wat mij betreft.
Dan geef jij het slachtoffer de schuld.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:45 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ja en zoals elke dag weer bewijst, dat doet hij niet... en dan?
True maar het kanquote:Op maandag 10 maart 2025 11:47 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Probleem is dat landen ook wapens voor zichzelf willen houden. Dat wapens ook onderhoud en logistiek nodig hebben. En dat er geen 100 piloten in Oekraïne zijn voor de eurofighters (het westen levert geen piloten of boots on the ground).
Hij roept het zelf, en tot nu toe maakt hij dat soort opmerkingen waar. Ik zie geen reden om te denken dat hij stopt met zulke acties. De poging komt zeker. Dat iedereen dat onderschat is zijn voordeel.quote:
Okquote:Op maandag 10 maart 2025 11:52 schreef Ulx het volgende:
[..]
Hij roept het zelf, en tot nu toe maakt hij dat soort opmerkingen waar. Ik zie geen reden om te denken dat hij stopt met zulke acties. De poging komt zeker. Dat iedereen dat onderschat is zijn voordeel.
Wat is de laatste keer dat Spanje die dingen had ingezet in de mate waarin ze in Oekraïne nodig zijn?quote:Op maandag 10 maart 2025 11:47 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ze zijn alleen verdeeld over een groot aantal landen die dan dus onder een minimum aan militair kunnen komen te zitten.
Van de Leo2a8 bestellingen per land de eerste 5-10 aan Oekraïne verkopen en zelf wat andere bestellen is denk ik wel een goed idee. Verzwak je jezelf niet mee, het duurt alleen wat langer voor je alles hebt.
Juist. Je maakt mij niet wijs dat die 150 continu voor oefeningen en trainingen worden ingezet terwijl ze in Oekraïne actief bijdragen aan verdediging van het Europese continent. Aan de achterkant ondertussen bijbestellen.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:52 schreef sp3c het volgende:
[..]
True maar het kan
De druk om het niet te doen door een escalerend conflict is er niet want die hebben we niet
Ik was er zelf ook niet voor om uit het actieve bestand te leveren maar de situatie is wat dat betreft wel enigszins veranderd de afgelopen weken want als de Amerikanen permanent wegvallen valt er wel een gat dat opgevuld moet worden
Dus nu ben ik eigenlijk wel voor (wel gelijk nieuwe bestellen), we hebben 150x cv90 meen ik, zet er maar 50 op de trein en bestel 150 nieuwe
Eerlijk is eerlijk, de man is knettergek en in staat om via welke weg dan ook af te dwingen dat hij nog een termijn (of tot aan zijn dood) president kan blijven. En anders schuift hij wel een zoon naar voren.quote:
Nou het is niet dat ze de hele dag stilstaan ofzoquote:Op maandag 10 maart 2025 11:56 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Juist. Je maakt mij niet wijs dat die 150 continu voor oefeningen en trainingen worden ingezet terwijl ze in Oekraïne actief bijdragen aan verdediging van het Europese continent. Aan de achterkant ondertussen bijbestellen.
Iemand moet die dingen ook besturen in Oekraïne hè.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:57 schreef sp3c het volgende:
[..]
Nou het is niet dat ze de hele dag stilstaan ofzo
Denk alleen wel dat het gemis tijdelijk opgevangen kan worden tot er nieuwe zijn
Denk idd dat hij 1 van zijn zoons naar voren schuift maar die zijn nog gekker en lijken niet zo'n goede volksmenner's te zijnquote:Op maandag 10 maart 2025 11:56 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Eerlijk is eerlijk, de man is knettergek en in staat om via welke weg dan ook af te dwingen dat hij nog een termijn (of tot aan zijn dood) president kan blijven. En anders schuift hij wel een zoon naar voren.
We zijn voorlopig nog niet van die idiotie af.
En Nederland? We kunnen probleemloos alle bestelde Leo2A8's laten afleveren in Kyiv.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:54 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wat is de laatste keer dat Spanje die dingen had ingezet in de mate waarin ze in Oekraïne nodig zijn?
Voor elk land, behalve Polen, de Baltische Staten en Finland / Zweden geldt dat hun materieel in Oekraïne meer bijdraagt aan de verdediging van hun land dan thuis. Natuurlijk moet je thuis wat achterhouden voor trainingsdoeleinden etc. maar in principe wordt het in Oekraïne nuttiger ingezet dan als het thuis in de loods staat.
Met uitzondering van lucht- en kustverdediging.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |