Gebakken lucht.quote:Op donderdag 20 februari 2025 13:45 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Waar zijn de Vogel- en Habitatrichtlijnrapportage dan op gebaseerd?
Waarom bestaan dan al die data verzamelde instanties, hoe zou dit dan wel gemeten moeten worden en waarom wta je positief tegen stikstofreductie als je alle redenen als onzinnig bestempelt?quote:
Misschien moeten we daarvoor Faber even bellenquote:Op donderdag 20 februari 2025 07:28 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat was natuurlijk altijd al wel het geval. Hoe het uitwerkt hangt echter nogal af van de grensbewaking hier.
Door het te meten. Dat zeg ik toch? Er is geen data, data krijg je door te meten.quote:Op donderdag 20 februari 2025 13:57 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Waarom bestaan dan al die data verzamelde instanties, hoe zou dit dan wel gemeten moeten worden
Dat doe ik niet. Je hoeft niet constant allerlei dingen zelf te verzinnen hoor.quote:en waarom wta je positief tegen stikstofreductie als je alle redenen als onzinnig bestempelt?
Ok, hoe groot is de uitstoot bij Natura 2000 gebied Oude Maas? Valt dat op te maken uit deze beelden?quote:Op donderdag 20 februari 2025 14:10 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Satelliet-meetgegevens van ammoniak-uitstoot zijn gewoon beschikbaar, zelfs per dag.
https://iasi.aeris-data.fr/nh3/
Modellen zijn niet eens nodig en zorgen maar voor twijfel. Satelliet-gegevens geven harde feiten.
Dus desbetreffende instanties meten niks:quote:Op donderdag 20 februari 2025 14:14 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Door het te meten. Dat zeg ik toch? Er is geen data, data krijg je door te meten.
Excuses dat ik je ontkennende houding hier verwarde met "alle redenen als onzinnig bestempelt?". Ik probeer je gewoon te begrijpen en naar je luisteren en vraag dingen omdat ik verward ben op hoe je op mij over komt.quote:Dat doe ik niet. Je hoeft niet constant allerlei dingen zelf te verzinnen hoor.
Ik sta daar positief tegenover omdat ik het eens ben met de politieke afweging. Dat het grotendeels een crisis op papier is betekent niet dat het niet voor echte problemen zorgt natuurlijk. Op de langere termijn moeten er maatregelen worden genomen zodat Nederland weer meer zelf over haar natuur kan bepalen (had nooit op deze manier uit handen gegeven moeten worden) maar op de korte termijn moeten we die rechters die die verdragen interpreteren even tevreden stellen. Dat kan het beste door éénmalig flink de buidel te trekken en op te gaan kopen, zoals Schiphol bijvoorbeeld ook heeft gedaan.
Over enkele weken worden ze ingediend bij de ministerraad, toch?quote:Op donderdag 20 februari 2025 14:22 schreef Bugno3 het volgende:
Even voor de goede orde: een paar dagen geleden was er alom ophef over de asielplannen en het advies van de RvS. Wat is nu de status? Gaan ze nou aangepast worden? En wanneer?
Faber neemt enkele weken de tijd voor overleg met haar juristen meen ik, en dient ze dan in.quote:Op donderdag 20 februari 2025 14:22 schreef Bugno3 het volgende:
Even voor de goede orde: een paar dagen geleden was er alom ophef over de asielplannen en het advies van de RvS. Wat is nu de status? Gaan ze nou aangepast worden? En wanneer?
Faber neemt 'enkele weken' om het te onderbouwen (let op: bij Faber is enkele weken een bijna oneindig rekbaar begrip). Daarna gaat het naar de ministerraad. Daarna naar de Tweede Kamer, waar Omtzigt al meerdere amendementen heeft aangekondigd. Daarna naar de Eerste Kamer, waar de plannen ongewijzigd geen meerderheid hebben. Dit duurt zeker nog 2 tot 3 maanden, misschien nog wel veel langer, misschien zien we die wetten zelfs nooit terug (zo ging het tot nu toe met alles van Faber).quote:Op donderdag 20 februari 2025 14:22 schreef Bugno3 het volgende:
Maar men ervaarde toch een crisis?quote:Op donderdag 20 februari 2025 14:44 schreef Szura het volgende:
Volgens Schoof ligt het 7 maart in de ministerraad dus daarna weten we of en in hoeverre het aangepast wordt
Misschien wel net zo lang als de onderbouwing van de noodwet?quote:Op donderdag 20 februari 2025 15:02 schreef Hexagon het volgende:
Hoeveel weken heb je nodig om de onderbouwing
"We doen het gewoon precies zoals ik wil. En anders kabinetscrisis!!!"
uit te werken?
Als de crisis grotendeels een papieren ipv een ecologische crisis is, dan moet er toch ook wel aan te tonen zijn dat de natuur geen hinder ondervangt van de stikstofuitstoot?quote:Op donderdag 20 februari 2025 14:14 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik sta daar positief tegenover omdat ik het eens ben met de politieke afweging. Dat het grotendeels een crisis op papier is betekent niet dat het niet voor echte problemen zorgt natuurlijk. Op de langere termijn moeten er maatregelen worden genomen zodat Nederland weer meer zelf over haar natuur kan bepalen (had nooit op deze manier uit handen gegeven moeten worden) maar op de korte termijn moeten we die rechters die die verdragen interpreteren even tevreden stellen. Dat kan het beste door éénmalig flink de buidel te trekken en op te gaan kopen, zoals Schiphol bijvoorbeeld ook heeft gedaan.
Wanneer valt Sint-Juttemis bij Faber en Wildersquote:Op donderdag 20 februari 2025 15:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Misschien wel net zo lang als de onderbouwing van de noodwet?
Ja en nee. Hinder in de natuur is nogal een abstract onderwerp. Ten eerste hebben we geen echte natuur in Nederland, het is geen wildernis, het wordt onderhouden op basis van wat is besloten wat de natuur is.quote:Op donderdag 20 februari 2025 15:18 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als de crisis grotendeels een papieren ipv een ecologische crisis is, dan moet er toch ook wel aan te tonen zijn dat de natuur geen hinder ondervangt van de stikstofuitstoot?
Maar hier gaat het natuurlijk wel duidelijk ten koste van de insecten (niet voor niets 80% afname op de Veluwe: https://nos.nl/artikel/24(...)t-80-procent-gedaald), zie ook de Radboud universiteit:quote:Op donderdag 20 februari 2025 15:40 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Ja en nee. Hinder in de natuur is nogal een abstract onderwerp. Ten eerste hebben we geen echte natuur in Nederland, het is geen wildernis, het wordt onderhouden op basis van wat is besloten wat de natuur is.
Sommige planten hebben meer baat bij stikstof dan andere waardoor ze harder groeien ten opzichte van andere planten. Hierdoor veranderd de natuur en de biodiversiteit. Dat hoeft geen probleem te zijn zolang dat geen nadelig effect heeft op de insecten. Daar gaat het echter niet om. Er is bijvoorbeeld vastgelegd in de natura gebieden wat dat gebied is. Een heide gebied hoort heide te zijn, alles wat hierin verandering brengt is een slecht iets. Er is namelijk bepaald wat dit natuurgebied is en dat dient beschermd te worden.
Het tegenhouden van verandering in 'natuur' is op zichzelf een onnatuurlijk iets wat eigenlijk nergens op slaat. Dat is wat het deels een papieren tijger maakt. Het maakt ook niet uit of de verandering positief of negatief is, het gaat erom dat het niet mag veranderen.
Bij Wiersma komt het er na 6x trekken tenminste nog uit. Faber kan daar uren gaan staan zonder dat ze ook maar één antwoord op een vraag geeft.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:09 schreef Hanca het volgende:
Ouwehand gelijk duidelijk: als we meer dan 6 interrupties per kamerlid nodig hebben om het er uit te trekken, kunnen we deze minister beter naar huis sturen.
Dat wil ik niet zeggen, daarnaast is mijn punt sowieso meer dat het een politieke keuze moet zijn die we zelf kunnen nemen.quote:Op donderdag 20 februari 2025 15:18 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als de crisis grotendeels een papieren ipv een ecologische crisis is, dan moet er toch ook wel aan te tonen zijn dat de natuur geen hinder ondervangt van de stikstofuitstoot?
Dat lijkt me niet, want dit betekent ook dat er geen onderbouwing is veel welke grens dan ook. Dan kan er dus ook helemaal niet beoordeeld worden hoeveel schade er nou daadwerkelijk ontstaat. De oude grens houdt sowieso geen stand, als de rechtbank wat anders wil zullen ze zelf met een grens moeten komen.quote:Op donderdag 20 februari 2025 15:44 schreef Faraday01 het volgende:
De stukken zijn inmiddels openbaar en blijkbaar is er geen wetenschappelijke consensus over een hogere rekenkundige grens. Oftewel Wiersma heeft weer hoop gegeven aan haar achterban die er niet is. Als dit de conclusie is dan weten we ook dat de Raad van State gehakt gaat maken van een hogere rekengrens.
Deze pik ik er even uit, weet je hoe dit 'onderzoek' uitgevoerd is toevallig? De NOS vertelt het je niet dus ik denk van niet.quote:Op donderdag 20 februari 2025 15:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar hier gaat het natuurlijk wel duidelijk ten koste van de insecten (niet voor niets 80% afname op de Veluwe: https://nos.nl/artikel/24(...)t-80-procent-gedaald),
Vandaar ook de ja aan het begin van de post. Er zijn duidelijk merkbare effecten van stikstof dat zou niemand moeten ontkennen. Echter de crux van het probleem zit er in dat die gebieden niet mogen veranderen. Door stikstof verzuurt de bodem en de planten die daar nu bestuivers aantrekken verdwijnen. Er zijn echter zat planten die gedijden op een zuurdere gronden die ook bestuivers aantrekken, die mogen er niet groeien want er is vastgelegd hoe dat natura gebied eruit moet zien. Dat is de papierentijger die er achter zit.quote:Op donderdag 20 februari 2025 15:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar hier gaat het natuurlijk wel duidelijk ten koste van de insecten (niet voor niets 80% afname op de Veluwe: https://nos.nl/artikel/24(...)t-80-procent-gedaald), zie ook de Radboud universiteit:
https://www.ru.nl/onderzo(...)ffecten-van-stikstof
https://www.ru.nl/onderzo(...)-groter-dan-verwacht
En ook hier:
https://groenkennisnet.nl(...)-stikstofdepositie-1
https://www.vlindersticht(...)an-vlinders-en-bijen
We zijn de bestuivers aan het uitroeien. China heeft dat al meegemaakt, daar bestuiven ze met de hand: https://www.mo.be/nieuws/(...)en-handwerk-geworden
Ook een heel slecht idee voor boeren, dus.
En er is ook een groot effect op de vogels. Vogels die zoals gezegd geen eieren meer kunnen leggen of met slappe, rubberen pootjes geboren worden door de effecten van stikstof. Zie mijn bron net, maar ook hier: https://www.natuurmonumen(...)oor-te-veel-stikstof
Je pikt er 1 uit, in plaats van dat je alles leest. Verder kom ik al 30 jaar echt heel veel op de Veluwe, dan kun je dit onderzoek alleen maar beamen, of het nu om 75 of 85% gaat. Minder is het iig niet.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:17 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Deze pik ik er even uit, weet je hoe dit 'onderzoek' uitgevoerd is toevallig? De NOS vertelt het je niet dus ik denk van niet.
Het werkt anders in het kader van de WNb. Als uit de Aerius berekening geen resultaat nihil blijkt, ben je vergunningplichtig en moet een passende beoordeling opgesteld worden. En aangezien de natuur al zwaar overbelast is, kan er geen vergunning verstrekt worden. Dat is precies waarom dit proefballonnetje vsn Wiersma kansloos is.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:16 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet, want dit betekent ook dat er geen onderbouwing is veel welke grens dan ook. Dan kan er dus ook helemaal niet beoordeeld worden hoeveel schade er nou daadwerkelijk ontstaat. De oude grens houdt sowieso geen stand, als de rechtbank wat anders wil zullen ze zelf met een grens moeten komen.
Eens dat een gebied per sé voor 100en jaren vastleggen op een moment dat het toevallig midden jaren 90 was onzin is. Als een gebied om een omstandigheid verandert, kan dat. Alleen: dat mag nooit ten koste gaan van bepaalde populaties dieren. Als een gebied cruciaal is voor een dier, er geen vervangend gebied is in binnen en buitenland (en ja, dankzij de rivierdelta hebben we daar veel van), dan is het in stand houden wel essentieel.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:20 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Vandaar ook de ja aan het begin van de post. Er zijn duidelijk merkbare effecten van stikstof dat zou niemand moeten ontkennen. Echter de crux van het probleem zit er in dat die gebieden niet mogen veranderen. Door stikstof verzuurt de bodem en de planten die daar nu bestuivers aantrekken verdwijnen. Er zijn echter zat planten die gedijden op een zuurdere gronden die ook bestuivers aantrekken, die mogen er niet groeien want er is vastgelegd hoe dat natura gebied eruit moet zien. Dat is de papierentijger die er achter zit.
Er is prima een balans te vinden door aan de ene kant de stikstofuitstoot te verlagen en aan de andere kant andere plantsoorten te laten groeien waardoor de insecten wel blijven, alleen dat mag niet want Natura gebied, mag niet veranderd worden.
Van Campen is altijd zo kritisch op Wiersma.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:24 schreef Faraday01 het volgende:
VVD ook enorm kritisch op Wiersma dus die gaat weer bakzeil halen.
Volgens mij is het zo dat dat resultaat nihil gebaseerd is op die niet-onderbouwde grens waar het nu juist over gaat. Als je onder de grens blijft ben je niet vergunningplichtig.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:23 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het werkt anders in het kader van de WNb. Als uit de Aerius berekening geen resultaat nihil blijkt, ben je vergunningplichtig
Rechters houden de overheid aan de wet. Gek he?quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:22 schreef Kickinalfa het volgende:
Kunnen we voortaan niet beter op rechters en leden van de raad van state stemmen.
Schijnbaar wordt daar het beleid bepaalt.
Iedereen wilt dat dat we weer aan de slag gaan, woningen gaan bouwen maar we laten onszelf gek maken door micro management op 0.0000001 gram stikstof.
Haal de grens omhoog voor vergunningen en ga aan slag met grote uitstoters ipv je tijd verspillen.
Het antwoord is dus nee.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je pikt er 1 uit, in plaats van dat je alles leest.
Luister even naar Van Campen, of is die te links voor je?quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:28 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het antwoord is dus nee.
Het is dus 1 persoon die bijna dagelijks een wandelingetje maakt. Geweldige observaties natuurlijk, heel wetenschappelijkDaarnaast is ecologie niet monocausaal zoals jij lijkt te denken, dat populaties veranderen is echt niet alleen maar te wijten aan stikstof. Jouw links geven dat nota bene aan en kunnen geen bewijs leveren dat het voornamelijk stikstof is.
Tja, de argumenten, als je dat zo mag noemen, zijn weer opquote:Op donderdag 20 februari 2025 16:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Luister even naar Van Campen, of is die te links voor je?
Nee, mijn geduld met een BNW'er als jij is op. Ga gewoon daar de mensen pesten, in plaats van hier de troll uithangen.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:30 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Tja, de argumenten, als je dat zo mag noemen, zijn weer op
Wat een irritant figuur ben jij zegquote:Op donderdag 20 februari 2025 16:30 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Tja, de argumenten, als je dat zo mag noemen, zijn weer op
Zo werkt dat niet. Nihil is 0,00 mol. Dus gewoon geen berekende neerslag als gevolg van een aanvraag.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Volgens mij is het zo dat dat resultaat nihil gebaseerd is op die niet-onderbouwde grens waar het nu juist over gaat. Als je onder de grens blijft ben je niet vergunningplichtig.
Dat is incorrect. Zie: https://www.tno.nl/nl/new(...)s-stikstofdepositie/quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:38 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Zo werkt dat niet. Nihil is 0,00 mol. Dus gewoon geen berekende neerslag als gevolg van een aanvraag.
Die ondergrens gaat dus veranderen. Er is geen wetenschappelijke onderbouwing voor en is zelf gekozen, dus daar kan gewoon verandering in komen.quote:Een wetenschappelijk verantwoorde ondergrens is de laagst te berekenen depositiebijdrage ten gevolge van een individuele bron die nog met voldoende zekerheid is toe te schrijven aan die bron. Daaronder worden de berekende bijdragen te onzeker.
De Nederlandse ondergrens van 0,005 mol/ha/jaar is beleidsmatig als benadering van 0 gekozen, vanwege het voorzorgbeginsel ten aanzien van de instandhoudingsverplichting van Natura 2000 gebieden. De gehanteerde ondergrens is niet wetenschappelijk onderbouwd.
Dat is toch min of meer hetzelfde. De grens is uit voorzorg op Nihil gesteld. En het aanpassen gaat dus niet zo maar gebeuren omdat uitgesloten moet worden dat er - ook door cumulatie - verslechtering van de staat van de natuur veroorzaakt wordt. Vergeet ook niet dat dit trucje van Wiersma verdacht veel lijkt op de PAS systematiek die bij de Raad van State gesneuveld is.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:55 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is incorrect. Zie: https://www.tno.nl/nl/new(...)s-stikstofdepositie/
[..]
Die ondergrens gaat dus veranderen. Er is geen wetenschappelijke onderbouwing voor en is zelf gekozen, dus daar kan gewoon verandering in komen.
Het is exact hetzelfde als zowel de PAS als de bouwvrijstelling, juridisch kansloos dus. Behalve als er een zeer stevig reductiepakket bij zit.quote:Op donderdag 20 februari 2025 17:04 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat is toch min of meer hetzelfde. De grens is uit voorzorg op Nihil gesteld. En het aanpassen gaat dus niet zo maar gebeuren omdat uitgesloten moet worden dat er - ook door cumulatie - verslechtering van de staat van de natuur veroorzaakt wordt. Vergeet ook niet dat dit trucje van Wiersma verdacht veel lijkt op de PAS systematiek die bij de Raad van State gesneuveld is.
Er lijkt een MvW aan te komen van Ouwehand. Gaat geen meerderheid halen, maar wel interessant wie er mee gaan stemmen.quote:Op donderdag 20 februari 2025 17:11 schreef Szura het volgende:
Ik begrijp dat Wiersma weer gesloopt wordt? Erg mooi.
komt eraanquote:Op donderdag 20 februari 2025 17:16 schreef Szura het volgende:
[..]
Blijf met die debiele domrechtse takes van onze rechtsstaat af, surrogaat-Geert. Als politici niet willen dat rechters beleid afschieten omdat het strijdig is met de wet, moeten ze maar beter beleid of wetten maken.
deskundigen zatquote:Op vrijdag 14 februari 2025 15:21 schreef Red_85 het volgende:
[..]
'ja maar het gaat er om wat IK wil en IK wil dat JIJ zo gaat leven zoals IK leef!!!'
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat zal ik blij zijn als deze 3 egoïsten geen podium meer kunnen krijgen.
Het is toch een politieke keuze wanneer er een vergunning moet komen.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Rechters houden de overheid aan de wet. Gek he?
Als de politiek nu ook eens bezig gaat met zich aan de wet houden, komt er nooit meer een rechter die de overheid op de vingers hoeft te tikken.
Blijkt ook opnieuw uit dat Wiersma en haar PA gewoon enorm slecht sonderen met de fracties. Dit is al de zoveelste keer dat ze in een debat met alle camera’s erop de deksel op de neus krijgt.quote:Op donderdag 20 februari 2025 17:26 schreef Hanca het volgende:
Holman valt Wiersma ook wel behoorlijk af. Hij is altijd enorm genuanceerd in zijn uitspraken, maar tussen de regels door is hij gewoon boos over de manier van communiceren van Wiersma met haar 'ik heb de oplossing'.
Nee, dat is dus niet mogelijk, want dat botst met wetten en afspraken over natuurbehoud. En een wet maken die botst met een andere wet, dat kan niet.quote:Op donderdag 20 februari 2025 17:31 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het is toch een politieke keuze wanneer er een vergunning moet komen.
Maak de wet dat je de norm verhoogd en klaar.
En dat kan, nu ook al. De meerderheid van de projecten zullen niet meer uitstoten, de uitstoot gaat al jaren omlaag zelfs. Maar die ondergrens zit steeds in de weg. Het is het zoveelste papieren obstakel zonder enige onderbouwing of koppeling met de werkelijkheid. Door deze ondergrens worden nu projecten bemoeilijkt die verder dan 25 kilometer van welke natuur dan ook af zit, bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 20 februari 2025 17:04 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat is toch min of meer hetzelfde. De grens is uit voorzorg op Nihil gesteld. En het aanpassen gaat dus niet zo maar gebeuren omdat uitgesloten moet worden dat er - ook door cumulatie - verslechtering van de staat van de natuur veroorzaakt wordt.
Prima artikel, wat klopt er niet volgens jou?quote:Op donderdag 20 februari 2025 17:38 schreef Szura het volgende:
Telegraaf-artikel lijkt ook wel door BBB geschreven, flutkrant
https://www.telegraaf.nl/(...)ofessor-heel-robuust
Tja, dat laatste niet doen is een politieke keuze. En daarvoor is te weinig politiek draagvlak, dus blijven we voorlopig flink lopen kloten.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:22 schreef Kickinalfa het volgende:
Kunnen we voortaan niet beter op rechters en leden van de raad van state stemmen.
Iedereen wilt dat dat we weer aan de slag gaan, woningen gaan bouwen maar we laten onszelf gek maken door micro management op 0.0000001 gram stikstof.
Haal de grens omhoog voor vergunningen en ga aan slag met grote uitstoters ipv je tijd verspillen.
OF:quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:22 schreef Kickinalfa het volgende:
Helaas wel, met dit kabinet ga je niks of weinig oplossenquote:Op donderdag 20 februari 2025 19:04 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, dat laatste niet doen is een politieke keuze. En daarvoor is te weinig politiek draagvlak, dus blijven we voorlopig flink lopen kloten.
Maar ze doen wel lekker boos over asielzoekers.quote:Op donderdag 20 februari 2025 19:07 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Helaas wel, met dit kabinet ga je niks of weinig oplossen
Ja en daar gaat het toch omquote:Op donderdag 20 februari 2025 19:10 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Maar ze doen wel lekker boos over asielzoekers.
Dat probleem is ook veel te handig voor ze. Oplossen heeft dan geen meerwaarde. Dit kabinet maakt zeer cynischquote:Op donderdag 20 februari 2025 19:11 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ja en daar gaat het toch om
Al lossen ze zelfs dat issue niet op
Als ze het oplossen heeft de PVV geen bestaansrecht meerquote:Op donderdag 20 februari 2025 19:17 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat probleem is ook veel te handig voor ze. Oplossen heeft dan geen meerwaarde. Dit kabinet maakt zeer cynisch
En de VVD ook amper nog. Dus daarom lekker de problemen cultiveren.quote:Op donderdag 20 februari 2025 19:18 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Als ze het oplossen heeft de PVV geen bestaansrecht meer
Je kunt prima de grens ophogen en ondertussen iets doen.quote:Op donderdag 20 februari 2025 19:07 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
OF:
Je zorgt dat je geen broddelwerk aflevert dat door iedere simpele rechter afgeschoten kan worden.
Maar ja, het moet wel altijd aan een ander liggen he?![]()
Punt is dat je dan ook echt iets moet doen. Bijvoorbeeld zoals in België binnen een beperkt aantal jaren de piekbelasters wegsaneren. En daarvoor is politieke wil en moed nodig.quote:Op donderdag 20 februari 2025 19:30 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Je kunt prima de grens ophogen en ondertussen iets doen.
Er zijn wel meer belangen af te wegen voor een natie dan 0,005 mol stikstof.
Dit is wel een hele scherpe indien dat waar is en opzet is. Ik sluit het niet uit.quote:Op woensdag 19 februari 2025 16:14 schreef Fretwork het volgende:
Oh ik weet wel zeker dat ze er afstand van zouden nemen, maar wat heb je daar dan nog aan? Uiteindelijk heeft vooral Yesilgöz er bewust voor gekozen het debat op elk punt naar migratie te trekken (ook omdat dat de VVD zou vrijwaren van beleidsfouten in de afgelopen 20 jaar).
Maar waarom kan die waarde dan opeens x200? Lijkt me nogal een verschil.quote:Op donderdag 20 februari 2025 19:30 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Je kunt prima de grens ophogen en ondertussen iets doen.
Er zijn wel meer belangen af te wegen voor een natie dan 0,005 mol stikstof.
De helft laten stoppen is helemaal niet nodig en dan zitten we plots met heel veel hectare onbeheerde, verwilderende grond. Nee, ze moeten biologisch gaan met minder vee of agrariër worden (en dan ook biologisch, ivm de waterkwaliteit en de schade aan insecten van landbouwgif).quote:Op donderdag 20 februari 2025 19:54 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Maar waarom kan die waarde dan opeens x200? Lijkt me nogal een verschil.
Laten ze nou eindelijk eens zeggen dat de helft van de veehouders moet stoppen. Er zijn meer belangen dan die van boeren die onze leefomgeving verzieken.
Dat nareis op nareis bleek niet te kloppen. Dat kwam uit het niks en hebben ze plotseling het kabinet op laten klappen. Je zag toen ook dat Yesilgöz al naar voren geschoven werd, en die begon toen met absurde getallen te strooien: Duizenden nareis-op-nareizigers per jaar, bleken er 350 in 4 jaar. Het in de campagne elk punt naar de migratie trekken kon/kan iedereen zelf zien.quote:Op donderdag 20 februari 2025 19:53 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dit is wel een hele scherpe indien dat waar is en opzet is. Ik sluit het niet uit.
Je kunt moeilijk de vvd verwijten dat de PVV is aan komen zetten met een incompetente minister.quote:Op donderdag 20 februari 2025 20:48 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Dat nareis op nareis bleek niet te kloppen. Dat kwam uit het niks en hebben ze plotseling het kabinet op laten klappen. Je zag toen ook dat Yesilgöz al naar voren geschoven werd, en die begon toen met absurde getallen te strooien: Duizenden nareis-op-nareizigers per jaar, bleken er 350 in 4 jaar. Het in de campagne elk punt naar de migratie trekken kon/kan iedereen zelf zien.
Je wint populistische stemmen alleen met het verhaal dat het anders moet, dat hebben ze gedaan. Je ziet ze nu ook weer terugdraaien in hun toon, en meer inzetten op betrouwbaar leiderschap t.o.v. een Faber bijvoorbeeld.
Het staat iedereen overigens vrij hier zn eigen conclusies uit te trekken, slechts mijn interpretatie
Je kon van te voren uittellen dat er daar weinig geschikte kandidaten waren als het op ervaring aankomt, dat had de VVD natuurlijk wel kunnen weten. Zonder leden kom je dan uit bij de parels zoals Gom van Strien, Markuszower, etc.quote:Op donderdag 20 februari 2025 21:10 schreef Kickinalfa het volgende:
Je ku
[..]
Je kunt moeilijk de vvd verwijten dat de PVV is aan komen zetten met een incompetente minister.
Waarschijnlijk had een ieder andere bewindspersoon van de PVV nog meer klaargespeeld dan Faber.
Je kunt het de VVD wel aanrekenen dat ze het kabinet lieten klappen op een migratieleugen en dat ze vervolgens ook in de campagne het over migratie wilden hebben omdat ze dachten het te kunnen winnen van de PVV op dat onderwerp. Iedereen had kunnen zien aankomen dat als het enkel over migratie gaat PVV wint van VVD. Mensen willen het origineel niet de kopie.quote:Op donderdag 20 februari 2025 21:10 schreef Kickinalfa het volgende:
Je ku
[..]
Je kunt moeilijk de vvd verwijten dat de PVV is aan komen zetten met een incompetente minister.
Waarschijnlijk had een ieder andere bewindspersoon van de PVV nog meer klaargespeeld dan Faber.
De VVD speelt het slim ja, streng financieel beleid en laat de PVV/BBB maar zwemmen op de terreinen die ze als eigenaar zien.quote:Op donderdag 20 februari 2025 21:19 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Je kon van te voren uittellen dat er daar weinig geschikte kandidaten waren als het op ervaring aankomt, dat had de VVD natuurlijk wel kunnen weten. Zonder leden kom je dan uit bij de parels zoals Gom van Strien, Markuszower, etc.
Klever, Madlener en Agema kunnen ook op veel kritiek rekenen en buitenstaanders zoals Coenradie klappen dan weer op alleenheerser Geert.
In principe zijn alle 4 de partijen in het kabinet nooit gestopt met campagne voeren, en je ziet een duidelijke switch bij de VVD. Economisch gewoon hun plannen kunnen dichttikken en veel minder focus op asiel nu ze Faber zien zwalken.
Slim zou ik persoonlijk niet willen zeggen, uiteindelijk breek je vooral af waar je je jaren voor ingezet hebt.quote:Op donderdag 20 februari 2025 21:23 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
De VVD speelt het slim ja, streng financieel beleid en laat de PVV/BBB maar zwemmen op de terreinen die ze als eigenaar zien.
Er lag gewoon een pakket klaar waar de CU moeilijk over deed, die vonden hun principes/nareizigers belangrijker dan een stabiel kabinet.quote:Op donderdag 20 februari 2025 21:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Je kunt het de VVD wel aanrekenen dat ze het kabinet lieten klappen op een migratieleugen en dat ze vervolgens ook in de campagne het over migratie wilden hebben omdat ze dachten het te kunnen winnen van de PVV op dat onderwerp. Iedereen had kunnen zien aankomen dat als het enkel over migratie gaat PVV wint van VVD. Mensen willen het origineel niet de kopie.
Het is al kansloos om een kabinet op te blazen alleen maar om een paar zetels te scoren maar als het dan backfired zoals het deed blijkt het ook een slechte keuze van de VVD. Dat kabinet dat ze opbliezen zou pas over een jaar hoeven stoppen. In plaats daarvan zitten we nu 3-5 jaar zonder bestuur. Dat is afbraakpolitiek van de bovenste plank. Het enige voordeel is dat de PVV onkunde in de spotlight staat maar dat lijkt de kiezer niks te boeien.
Hoe bedoel je met afgebroken? Tot op heden wordt er weinig afgebroken (eigenlijk gebeurt er bar weinig)en al helemaal niet op de themas waarbij de VVD bekend staat?quote:Op donderdag 20 februari 2025 21:27 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Slim zou ik persoonlijk niet willen zeggen, uiteindelijk breek je vooral af waar je je jaren voor ingezet hebt.
Stikstofplannen van van der Wal , spreidingswet van Eric van der Burg en bijvoorbeeld transitiefonds voor de landbouw, allemaal themas waarvoor de VVD zich duidelijk hard heeft gemaakt.quote:Op donderdag 20 februari 2025 21:32 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Hoe bedoel je met afgebroken? Tot op heden wordt er weinig afgebroken (eigenlijk gebeurt er bar weinig)en al helemaal niet op de themas waarbij de VVD bekend staat?
Nou ja, de keuze van de VVD om met de PVV te gaan was natuurlijk een heel bewuste. Dat betekent ook een gekkie accepteren op immigratiequote:Op donderdag 20 februari 2025 21:10 schreef Kickinalfa het volgende:
Je ku
[..]
Huh? Het was toch juist de VVD die met extra eisen kwam? Er lag gewoon een uitgebreid pakket met steun van de ChristenUnie.quote:Op donderdag 20 februari 2025 21:30 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Er lag gewoon een pakket klaar waar de CU moeilijk over deed, die vonden hun principes/nareizigers belangrijker dan een stabiel kabinet.
quote:Dat ze het op asiel gooien in de verkiezingen was ook niet heel vreemd, want dat onderwerp stond iig in de top 3 als een van de belangrijkste themas.
En bij de VVD broeide dat onderwerp al tijden want Rutte kreeg daar niks voor elkaar.
Dat ze het niet winnen daarvan van de PVV eens.
populisme komt van populair, niets mis met een populaire meningquote:Op donderdag 20 februari 2025 21:43 schreef Fretwork het volgende:
Oh ja, en politiek is geen voetbalwedstrijd. Leuk als iets makkelijk scoort, maar een fatsoenlijke partij is gewoon laakbaar bij dom populisme.
Er wordt alleen maar afgebroken? VVD staat op vrijwel geen enkel thema bekend, nouja misschien hypotheekrenteaftrek en douceurtjes voor het bedrijsleven. Leugens, vergeetachtigheid, gebrek aan daadkracht en gebrek aan verantwoordelijkheids gevoel. Oh ja en uiteraard dat ze visie echt een afschuwelijk woord vinden.quote:Op donderdag 20 februari 2025 21:32 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Hoe bedoel je met afgebroken? Tot op heden wordt er weinig afgebroken (eigenlijk gebeurt er bar weinig)en al helemaal niet op de themas waarbij de VVD bekend staat?
De spreidingswet was onder de VVD wel een redelijk controversieel iets natuurlijkquote:Op donderdag 20 februari 2025 21:35 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Stikstofplannen van van der Wal , spreidingswet van Eric van der Burg en bijvoorbeeld transitiefonds voor de landbouw, allemaal themas waarvoor de VVD zich duidelijk hard heeft gemaakt.
Het is niet voor niks dat er binnen de VVD afsplitsingen lijken te ontstaan, of dat lokale bestuurders een brandbrief naar de partijtop sturen.
Er lag een pakket ja, de Kamerbrief was al zo goed als klaar, alleen de VVD bleef pushen op een paar duizend gezinsherenigingen om de CU ‘no way’ te laten zeggenquote:Op donderdag 20 februari 2025 21:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Huh? Het was toch juist de VVD die met extra eisen kwam? Er lag gewoon een uitgebreid pakket met steun van de ChristenUnie.
[..]
Een waarschijnlijk in elk geval grotendeels haalbaar pakket wat de totale migratie had kunnen verminderen. Maar de VVD had geen interesse. Die weten ook wel dat mensen geen VVD stemmen omdat ze graag meer geld naar de rijken zien gaan, die hebben migratie in het nieuws nodig.quote:Op donderdag 20 februari 2025 21:47 schreef Szura het volgende:
[..]
Er lag een pakket ja, de Kamerbrief was al zo goed als klaar, alleen de VVD bleef pushen op een paar duizend gezinsherenigingen om de CU ‘no way’ te laten zeggen
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)tot-grote-concessies
Precies maar blijkbaar zitten VVD'ers met de kop diep diep in het zand over waar hun partij voor staat. Deze partij moet echt koste wat kost uit komende regeringen worden gehouden.quote:Op donderdag 20 februari 2025 21:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een waarschijnlijk in elk geval grotendeels haalbaar pakket wat de totale migratie had kunnen verminderen. Maar de VVD had geen interesse. Die weten ook wel dat mensen geen VVD stemmen omdat ze graag meer geld naar de rijken zien gaan, die hebben migratie in het nieuws nodig.
Zolang we een rechtse meerderheid hebben wordt dat lastig. Ik zou uiteraard graag weer een kabinet CDA-PvdAGL zien, maar dat schommelt in peilingen nu rond de 40 zetels. Zelfs met D66 en CU er bij kom je nog niet in de buurt van een meerderheid. En als je dan een rechtse partij nodig hebt, dan liever VVD dan PVV of BBB.quote:Op donderdag 20 februari 2025 22:04 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Precies maar blijkbaar zitten VVD'ers met de kop diep diep in het zand over waar hun partij voor staat. Deze partij moet echt koste wat kost uit komende regeringen worden gehouden.
Als de campagne over de internationale situatie gaat, is de ervaren Timmermans meer dossiereigenaar dan Yeşilgöz.quote:Op donderdag 20 februari 2025 22:12 schreef -XOR- het volgende:
Yesilgoz zit waarschijnlijk voor de zekerheid de hele dag op een duizenddingendoekje want Wilders lijkt het sentiment omtrent de internationale situatie niet goed aan te voelen en als het daarop klapt is de VVD spekkoper.
Ja maar de stemmers van Wilders gaan natuurlijk nooit naar Timmermans en Brekelmans doet het op Oekraineterrein zeker niet onaardig.quote:Op donderdag 20 februari 2025 22:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als de campagne over de internationale situatie gaat, is de ervaren Timmermans meer dossiereigenaar dan Yeşilgöz.
De Wilders stemmers niet, maar zouden geen Ruttestemmers die bij VVD zijn blijven hangen Timmermans kunnen overwegen? Naar het schijnt stemden best veel Ruttestemmers ook Balkenende en dat waren inhoudelijk ook behoorlijk verschillende premiers.quote:Op donderdag 20 februari 2025 22:15 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ja maar de stemmers van Wilders gaan natuurlijk nooit naar Timmermans en Brekelmans doet het op Oekraineterrein zeker niet onaardig.
In deze internationale woeligheid was het zoveel beter geweest als Timmermans premier was geweest.
Is dat zo? Ze hebben toch helemaal geen verhaal over internationale politiek bij de VVD. Het was altijd schoothondje zijn richting Amerika maar nu lijkt me dat toch niet meer scoren. Ja Dylan probeerde de deur nog open te houden dat eventueel het allemaal wel meeviel. Daarmee valt ze zelf uiteraard hard door de mand.quote:Op donderdag 20 februari 2025 22:12 schreef -XOR- het volgende:
Yesilgoz zit waarschijnlijk voor de zekerheid de hele dag op een duizenddingendoekje want Wilders lijkt het sentiment omtrent de internationale situatie niet goed aan te voelen en als het daarop klapt is de VVD spekkoper.
Nouja als je erg rechts bent en je maakt je wel zorgen over de Russische dreiging dan denk ik dat Geert deze week geen beste beurt gemaakt heeft. En dat de VVD dan een wat meer solide keuze lijkt.quote:Op donderdag 20 februari 2025 22:19 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Is dat zo? Ze hebben toch helemaal geen verhaal over internationale politiek bij de VVD. Het was altijd schoothondje zijn richting Amerika maar nu lijkt me dat toch niet meer scoren. Ja Dylan probeerde de deur nog open te houden dat eventueel het allemaal wel meeviel. Daarmee valt ze zelf uiteraard hard door de mand.
Ik zou denken dat je dan op CDA of Volt of D66 stemt. Daarbij de heel rechtse mensen geloven toch allemaal dat er nu juist gouden tijden zijn aangebroken met hun idolen Musk en Trump.quote:Op donderdag 20 februari 2025 22:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja als je erg rechts bent en je maakt je wel zorgen over de Russische dreiging dan denk ik dat Geert deze week geen beste beurt gemaakt heeft. En dat de VVD dan een wat meer solide keuze lijkt.
Nou als je kijkt naar enkele users die PVV-types zijn zie dat er toch een heel aantal wel inzien dat Rusland een gevaarlijk land is en er wat moet gebeuren. Dat is verdeeldheid in zijn achterban.quote:Op donderdag 20 februari 2025 22:35 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik zou denken dat je dan op CDA of Volt of D66 stemt. Daarbij de heel rechtse mensen geloven toch allemaal dat er nu juist gouden tijden zijn aangebroken met hun idolen Musk en Trump.
Ik zei het ook al in AMV maar ik mag toch hopen dat onze regering ZSM onze veiligheidsdiensten loskoppelt van de Amerikaanse. Nu dat een fascistische dictatuur is, is het een extreem veiligheidsrisico om dat wel te blijven doen.
Ik denk dat de meeste Ruttestemmers dan eerder voor Bontenbal zouden gaan.quote:Op donderdag 20 februari 2025 22:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
De Wilders stemmers niet, maar zouden geen Ruttestemmers die bij VVD zijn blijven hangen Timmermans kunnen overwegen? Naar het schijnt stemden best veel Ruttestemmers ook Balkenende en dat waren inhoudelijk ook behoorlijk verschillende premiers.
Het wordt nu wel echt tijd om ook duidelijk stelling tegen de VS te nemen maar dat Oekraine alle steun verdient is toch wel steeds met met overgave uitgedragen.quote:Op donderdag 20 februari 2025 22:19 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Is dat zo? Ze hebben toch helemaal geen verhaal over internationale politiek bij de VVD. Het was altijd schoothondje zijn richting Amerika maar nu lijkt me dat toch niet meer scoren. Ja Dylan probeerde de deur nog open te houden dat eventueel het allemaal wel meeviel. Daarmee valt ze zelf uiteraard hard door de mand.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |