Dat wil ik niet zeggen, daarnaast is mijn punt sowieso meer dat het een politieke keuze moet zijn die we zelf kunnen nemen.quote:Op donderdag 20 februari 2025 15:18 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als de crisis grotendeels een papieren ipv een ecologische crisis is, dan moet er toch ook wel aan te tonen zijn dat de natuur geen hinder ondervangt van de stikstofuitstoot?
Dat lijkt me niet, want dit betekent ook dat er geen onderbouwing is veel welke grens dan ook. Dan kan er dus ook helemaal niet beoordeeld worden hoeveel schade er nou daadwerkelijk ontstaat. De oude grens houdt sowieso geen stand, als de rechtbank wat anders wil zullen ze zelf met een grens moeten komen.quote:Op donderdag 20 februari 2025 15:44 schreef Faraday01 het volgende:
De stukken zijn inmiddels openbaar en blijkbaar is er geen wetenschappelijke consensus over een hogere rekenkundige grens. Oftewel Wiersma heeft weer hoop gegeven aan haar achterban die er niet is. Als dit de conclusie is dan weten we ook dat de Raad van State gehakt gaat maken van een hogere rekengrens.
Deze pik ik er even uit, weet je hoe dit 'onderzoek' uitgevoerd is toevallig? De NOS vertelt het je niet dus ik denk van niet.quote:Op donderdag 20 februari 2025 15:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar hier gaat het natuurlijk wel duidelijk ten koste van de insecten (niet voor niets 80% afname op de Veluwe: https://nos.nl/artikel/24(...)t-80-procent-gedaald),
Vandaar ook de ja aan het begin van de post. Er zijn duidelijk merkbare effecten van stikstof dat zou niemand moeten ontkennen. Echter de crux van het probleem zit er in dat die gebieden niet mogen veranderen. Door stikstof verzuurt de bodem en de planten die daar nu bestuivers aantrekken verdwijnen. Er zijn echter zat planten die gedijden op een zuurdere gronden die ook bestuivers aantrekken, die mogen er niet groeien want er is vastgelegd hoe dat natura gebied eruit moet zien. Dat is de papierentijger die er achter zit.quote:Op donderdag 20 februari 2025 15:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar hier gaat het natuurlijk wel duidelijk ten koste van de insecten (niet voor niets 80% afname op de Veluwe: https://nos.nl/artikel/24(...)t-80-procent-gedaald), zie ook de Radboud universiteit:
https://www.ru.nl/onderzo(...)ffecten-van-stikstof
https://www.ru.nl/onderzo(...)-groter-dan-verwacht
En ook hier:
https://groenkennisnet.nl(...)-stikstofdepositie-1
https://www.vlindersticht(...)an-vlinders-en-bijen
We zijn de bestuivers aan het uitroeien. China heeft dat al meegemaakt, daar bestuiven ze met de hand: https://www.mo.be/nieuws/(...)en-handwerk-geworden
Ook een heel slecht idee voor boeren, dus.
En er is ook een groot effect op de vogels. Vogels die zoals gezegd geen eieren meer kunnen leggen of met slappe, rubberen pootjes geboren worden door de effecten van stikstof. Zie mijn bron net, maar ook hier: https://www.natuurmonumen(...)oor-te-veel-stikstof
Je pikt er 1 uit, in plaats van dat je alles leest. Verder kom ik al 30 jaar echt heel veel op de Veluwe, dan kun je dit onderzoek alleen maar beamen, of het nu om 75 of 85% gaat. Minder is het iig niet.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:17 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Deze pik ik er even uit, weet je hoe dit 'onderzoek' uitgevoerd is toevallig? De NOS vertelt het je niet dus ik denk van niet.
Het werkt anders in het kader van de WNb. Als uit de Aerius berekening geen resultaat nihil blijkt, ben je vergunningplichtig en moet een passende beoordeling opgesteld worden. En aangezien de natuur al zwaar overbelast is, kan er geen vergunning verstrekt worden. Dat is precies waarom dit proefballonnetje vsn Wiersma kansloos is.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:16 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet, want dit betekent ook dat er geen onderbouwing is veel welke grens dan ook. Dan kan er dus ook helemaal niet beoordeeld worden hoeveel schade er nou daadwerkelijk ontstaat. De oude grens houdt sowieso geen stand, als de rechtbank wat anders wil zullen ze zelf met een grens moeten komen.
Eens dat een gebied per sé voor 100en jaren vastleggen op een moment dat het toevallig midden jaren 90 was onzin is. Als een gebied om een omstandigheid verandert, kan dat. Alleen: dat mag nooit ten koste gaan van bepaalde populaties dieren. Als een gebied cruciaal is voor een dier, er geen vervangend gebied is in binnen en buitenland (en ja, dankzij de rivierdelta hebben we daar veel van), dan is het in stand houden wel essentieel.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:20 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Vandaar ook de ja aan het begin van de post. Er zijn duidelijk merkbare effecten van stikstof dat zou niemand moeten ontkennen. Echter de crux van het probleem zit er in dat die gebieden niet mogen veranderen. Door stikstof verzuurt de bodem en de planten die daar nu bestuivers aantrekken verdwijnen. Er zijn echter zat planten die gedijden op een zuurdere gronden die ook bestuivers aantrekken, die mogen er niet groeien want er is vastgelegd hoe dat natura gebied eruit moet zien. Dat is de papierentijger die er achter zit.
Er is prima een balans te vinden door aan de ene kant de stikstofuitstoot te verlagen en aan de andere kant andere plantsoorten te laten groeien waardoor de insecten wel blijven, alleen dat mag niet want Natura gebied, mag niet veranderd worden.
Van Campen is altijd zo kritisch op Wiersma.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:24 schreef Faraday01 het volgende:
VVD ook enorm kritisch op Wiersma dus die gaat weer bakzeil halen.
Volgens mij is het zo dat dat resultaat nihil gebaseerd is op die niet-onderbouwde grens waar het nu juist over gaat. Als je onder de grens blijft ben je niet vergunningplichtig.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:23 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het werkt anders in het kader van de WNb. Als uit de Aerius berekening geen resultaat nihil blijkt, ben je vergunningplichtig
Rechters houden de overheid aan de wet. Gek he?quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:22 schreef Kickinalfa het volgende:
Kunnen we voortaan niet beter op rechters en leden van de raad van state stemmen.
Schijnbaar wordt daar het beleid bepaalt.
Iedereen wilt dat dat we weer aan de slag gaan, woningen gaan bouwen maar we laten onszelf gek maken door micro management op 0.0000001 gram stikstof.
Haal de grens omhoog voor vergunningen en ga aan slag met grote uitstoters ipv je tijd verspillen.
Het antwoord is dus nee.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je pikt er 1 uit, in plaats van dat je alles leest.
Luister even naar Van Campen, of is die te links voor je?quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:28 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het antwoord is dus nee.
Het is dus 1 persoon die bijna dagelijks een wandelingetje maakt. Geweldige observaties natuurlijk, heel wetenschappelijkDaarnaast is ecologie niet monocausaal zoals jij lijkt te denken, dat populaties veranderen is echt niet alleen maar te wijten aan stikstof. Jouw links geven dat nota bene aan en kunnen geen bewijs leveren dat het voornamelijk stikstof is.
Tja, de argumenten, als je dat zo mag noemen, zijn weer opquote:Op donderdag 20 februari 2025 16:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Luister even naar Van Campen, of is die te links voor je?
Nee, mijn geduld met een BNW'er als jij is op. Ga gewoon daar de mensen pesten, in plaats van hier de troll uithangen.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:30 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Tja, de argumenten, als je dat zo mag noemen, zijn weer op
Wat een irritant figuur ben jij zegquote:Op donderdag 20 februari 2025 16:30 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Tja, de argumenten, als je dat zo mag noemen, zijn weer op
Zo werkt dat niet. Nihil is 0,00 mol. Dus gewoon geen berekende neerslag als gevolg van een aanvraag.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Volgens mij is het zo dat dat resultaat nihil gebaseerd is op die niet-onderbouwde grens waar het nu juist over gaat. Als je onder de grens blijft ben je niet vergunningplichtig.
Dat is incorrect. Zie: https://www.tno.nl/nl/new(...)s-stikstofdepositie/quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:38 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Zo werkt dat niet. Nihil is 0,00 mol. Dus gewoon geen berekende neerslag als gevolg van een aanvraag.
Die ondergrens gaat dus veranderen. Er is geen wetenschappelijke onderbouwing voor en is zelf gekozen, dus daar kan gewoon verandering in komen.quote:Een wetenschappelijk verantwoorde ondergrens is de laagst te berekenen depositiebijdrage ten gevolge van een individuele bron die nog met voldoende zekerheid is toe te schrijven aan die bron. Daaronder worden de berekende bijdragen te onzeker.
De Nederlandse ondergrens van 0,005 mol/ha/jaar is beleidsmatig als benadering van 0 gekozen, vanwege het voorzorgbeginsel ten aanzien van de instandhoudingsverplichting van Natura 2000 gebieden. De gehanteerde ondergrens is niet wetenschappelijk onderbouwd.
Dat is toch min of meer hetzelfde. De grens is uit voorzorg op Nihil gesteld. En het aanpassen gaat dus niet zo maar gebeuren omdat uitgesloten moet worden dat er - ook door cumulatie - verslechtering van de staat van de natuur veroorzaakt wordt. Vergeet ook niet dat dit trucje van Wiersma verdacht veel lijkt op de PAS systematiek die bij de Raad van State gesneuveld is.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:55 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is incorrect. Zie: https://www.tno.nl/nl/new(...)s-stikstofdepositie/
[..]
Die ondergrens gaat dus veranderen. Er is geen wetenschappelijke onderbouwing voor en is zelf gekozen, dus daar kan gewoon verandering in komen.
Het is exact hetzelfde als zowel de PAS als de bouwvrijstelling, juridisch kansloos dus. Behalve als er een zeer stevig reductiepakket bij zit.quote:Op donderdag 20 februari 2025 17:04 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat is toch min of meer hetzelfde. De grens is uit voorzorg op Nihil gesteld. En het aanpassen gaat dus niet zo maar gebeuren omdat uitgesloten moet worden dat er - ook door cumulatie - verslechtering van de staat van de natuur veroorzaakt wordt. Vergeet ook niet dat dit trucje van Wiersma verdacht veel lijkt op de PAS systematiek die bij de Raad van State gesneuveld is.
Er lijkt een MvW aan te komen van Ouwehand. Gaat geen meerderheid halen, maar wel interessant wie er mee gaan stemmen.quote:Op donderdag 20 februari 2025 17:11 schreef Szura het volgende:
Ik begrijp dat Wiersma weer gesloopt wordt? Erg mooi.
komt eraanquote:Op donderdag 20 februari 2025 17:16 schreef Szura het volgende:
[..]
Blijf met die debiele domrechtse takes van onze rechtsstaat af, surrogaat-Geert. Als politici niet willen dat rechters beleid afschieten omdat het strijdig is met de wet, moeten ze maar beter beleid of wetten maken.
deskundigen zatquote:Op vrijdag 14 februari 2025 15:21 schreef Red_85 het volgende:
[..]
'ja maar het gaat er om wat IK wil en IK wil dat JIJ zo gaat leven zoals IK leef!!!'
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat zal ik blij zijn als deze 3 egoïsten geen podium meer kunnen krijgen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |