Dat jij een lachwekkende kennis hebt van Europa en Nederland, dat wisten we al.quote:Op zondag 16 februari 2025 20:24 schreef egayalS het volgende:
[..]
.je hebt volledig gelijk, maar ook dit kan mogelijk dienen om als wake up call voor de Europeanen.
Ja we zijn fucked zonder de Amerikanen. Dat besef zorgt voor een emotionele reactie of het nou is angst, boosheid , teleurstelling, verdriet. En wat emotie doet is, het brengt ons in beweging.
[..]
Overigens is dit een west Duitser, die opgegroeid is met het beeld van de bijna Heilige Amerikanen die hen hebben bevrijd van nazi Duitsland. Niet heel anders dan veel Nederlanders hoe ze naar de Amerikanen kijken. Als dat je referentiekader is, dan is het verdomd pijnlijk en bedroevend wanneer diezelfde Amerikanen je een vette dolk steek in je rug plaatsen. Om te huilen dus.
Oost Duitsers hebben dan vaak een andere kijk omdat ze door de Sovjets zijn bevrijd.
Sure. Maar wat het beste/eenvoudigste/handigste is voor gebied A is kan in gebied B nutteloos of nadelig zijn. Een gewone Leo2A5 zal ook wel inzetbaar zijn in Zweden, maar toch hebben ze die behoorlijk omgebouwd tot de strv122.quote:Op zondag 16 februari 2025 20:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ben nog geen defensie materiaal tegengekomen wat niet inzetbaar zou zijn in bv. Afghanistan maar wel in Noorwegen. Een Leo-2 doet het in Finland net zo goed als in Griekenland. Het enige waar je rekening mee moet houden als gebruiker zijn procedures en zaken als smeermiddelen. In arctische gebieden moet je je koelvloeistof voorverwarmer gebruiken (standaard ingebouwd) en kieper je er wat dunnere olie in. In droge woestijn achtige streken moet je vooral minder tot geen olie gebruiken voor je wapens ivm het zand en hoef je je niet zo druk te maken over het voorgloeien...
Defensie materiaal is klimatologisch gezien overal wel inzetbaar.
De schuld van Europa's huidige toestand is 100% de schuld van onze overheden die bevolkt zijn met lieden die te druk zijn met hun zelfverrijking in plaats de belangen van hun land voorop te stellen.quote:Op zondag 16 februari 2025 20:23 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
dit is juist het goeds dat trump doet. het hangt maar af van je perspectief. ik stond niet bepaald te juichen voor trump, maar ik ben wel blij dat de zwakheid van europa nu eindelijk volledig bloot staat.
het probleem is juist iedereen die dacht dat er nooit meer oorlog in europa zou zijn en dat we niet hoeven te investeren en alles goed en wel is.
we hadden verdorie sinds '08 (de russisch-georgische oorlog) onze militaire capaciteiten moeten versterken. in de plaats hebben ervoor gekozen om dat allemaal maar te laten verloederen
de schuld van europa's huidige toestand is 100% onze schuld.
Ja, die gebruiken nog een getrokken loop ipv een gladloop. Ook de Leo-1 heeft een 105MM getrokken loop. Is opzich geen enkel probleem natuurlijk.quote:Op zondag 16 februari 2025 19:25 schreef Ulx het volgende:
Alleen de Britten gebruiken nog een aparte loop voor hun tanks.
Programmeerbare munitie bestaat niet bij de Leo-2. Die heeft geen tempeerspoel aan het einde van de schietbuis zitten. De CV-90 kent dit principe wel (KETF munitie, Kinetic Energy, Time Fused). Met de Leo-2 laad je of KE of HE.quote:Ook de VS heeft het Rheinmetall kanon op de Abrams zitten. Maar zijn wel verschillen tussen de generaties van dezelfde tanks. Sommige (programmeerbare) munitie kun je niet (effectief) afvuren/gebruiken in een Leo2A4/5 maar wel in een A6/A7/A8.
Nee idd, geen CV90120 want dat is weer zo'n "Jack of all Trades" oplossing en dus verre van ideaal. De CV90 is een IFV en geen tank.quote:Maar dat is toch geen probleem? De 120L/44 van de Leo2A4 wordt wel weer gebruikt op de CV90120 en wat andere voertuigen. Die zou je dan dus moeten voorzien van de 120 L/55 van de Leo2A6. Maar die is wel een stuk zwaarder en zal de balans van dat voertuig veranderen. Wil je dat? Zo nee, wat dan? Geen CV90120?
Een crisis kan je maken of breken.quote:Op zondag 16 februari 2025 20:15 schreef Seeburg54 het volgende:
Iedereen die nog dacht dat Trump wat goeds zou doen als hij aan de macht zou komen mag nu wel even goed achter zijn oren krabben. Het is volstrekt duidelijk welke kant dit opgaat. Wil je alles wat er nu aan de hand is nog nuanceren, dan ben je dom of een slecht mens. Trump speelt Poetin alles toe wat hij wil, stort Europa in de uitverkoop en zuigt straks letterlijk én figuurlijk ons continent leeg. Hoezo onheilspellend, wat kan er misgaan?![]()
We zijn hier in Europa ziekelijk soft en naïef geweest, en zijn geen partij voor die schurken die nu de wereld hebben overgenomen. Met dank aan die achterlijken die Trump weer aan het bewind hebben gebracht. Klootzakken.
Wat voor zwakheid hebben we het over?quote:Op zondag 16 februari 2025 20:23 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
dit is juist het goeds dat trump doet. het hangt maar af van je perspectief. ik stond niet bepaald te juichen voor trump, maar ik ben wel blij dat de zwakheid van europa nu eindelijk volledig bloot staat.
het probleem is juist iedereen die dacht dat er nooit meer oorlog in europa zou zijn en dat we niet hoeven te investeren en alles goed en wel is. ik weet nog donders goed dat dat sentiment heel populair was. obama zei dat europa meer moesten spenderen en europeanen lachten hem in zijn gezicht uit of staken een dikke middelvinger op. ik kan me nog al die discussies herinneren op diverse internetfora. we hoeven geen geld uit te geven aan ons leger en wapens, we houden het lekker zelf voor waarschijnlijk allerlei onzinnige zaken. laat amerika maar voor de kosten opdraaien. lekker puh!
we hadden verdorie sinds '08 (de russisch-georgische oorlog) onze militaire capaciteiten moeten versterken. in de plaats hebben ervoor gekozen om dat allemaal maar te laten verloederen
europa's huidige toestand is 100% onze schuld. we hebben zwakke, ruggengraatloze leiders die ons keihard hebben genaaid door nietsdoen.
Trump pijpen smaakt lekker, niet waar?quote:Op zondag 16 februari 2025 20:18 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Is het niet beter de schuld te geven aan de Europese politici die decennia lang aan de defensieuitgaven hebben gespaard en daardoor dit probleem hebben laten ontstaan?
Een IFV met een zwaar kanon om bunkers in puin te schieten is toch niet verkeerd? Kom je tanks tegen moet je snel een Spike of wat voor raketten die dingen ook meezeulen afschieten.quote:Op zondag 16 februari 2025 20:34 schreef AchJa het volgende:
Nee idd, geen CV90120 want dat is weer zo'n "Jack of all Trades" oplossing en dus verre van ideaal. De CV90 is een IFV en geen tank.
Dan ga je dus richting zo'n Bradley oplossing:
Achteraf gezien was die JSF ook niet zo heel slim.quote:Op zondag 16 februari 2025 20:26 schreef AchJa het volgende:
dat geeft wel een beetje het sentiment aan wat er altijd gespeeld heeft, de schouders ophalen en zeuren over die dure JSF'en etc.
Juist, en daarom is dit een enge tijd. De lieden die momenteel onze overheid vormen vertrouw ik voor geen cent. We staan er niet goed voor, en ik wilde dat ik vertrouwen kon hebben, maar helaas.quote:Op zondag 16 februari 2025 20:35 schreef egayalS het volgende:
[..]
Een crisis kan je maken of breken.
Als het meezit zal het de EU lidstaten nog meer tot elkaar dwingen, wordt de samenwerking nog nauwer en zijn we aan het einde sterker. Iets wat de pro Eu politici willen.
Als het tegenzit zal de EU als project falen en uitelkaar vallen. Iets wat de anti eu politici willen. Ja ook Trump - en Putin Pijper, Wilders. Het is niet voor niks dat een nexit tot voor kort in zijn verkiezingsprogramma stond.
Dat kan elk ander land dat iets levert ook.quote:Op zondag 16 februari 2025 20:37 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Achteraf gezien was die JSF ook niet zo heel slim.
We zitten die Amerikanen weer voor vele miljarden te spekken. Daarbij, als de Amerikanen willen dat we de JSF niet inzetten, kunnen ze ons mooi dwarszitten met het onderhoud, de ontwikkeling en reserve-onderdelen.
Gewoon ruggegraat tonen en ga maar prive op je hotelkamer huilen. Dit zou het goed doen bij de DEI en woke brigades maar niet in het huidige geopolitieke toneel.quote:Op zondag 16 februari 2025 20:01 schreef luxerobots het volgende:
Wat moet hij dan doen? Boos worden? Dat is vast heel stoer, maar lost ook niets op.
Ga jij maar weer over genosieduh praten in het Israël topic in plaats van hier komen zieken.quote:Op zondag 16 februari 2025 20:37 schreef egayalS het volgende:
[..]
Trump pijpen smaakt lekker, niet waar?
Wat een natte waslap.quote:Op zondag 16 februari 2025 19:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik zit iig niet op huilebalken te wachten als het een keer tegenzit... Toon gvd ruggegraat ipv in janken uit te barsten fucking mietjes. De tijd van janken ligt achter ons.
Voorzitter veiligheidstop barst in huilen uit na roerige conferentie
Stalen tracks zijn ideaal in winterse omstandigheden. Met rubberen pads glij je het hele oefenterrein over, ja je kunt er kruispads op slaan bij bv een YPR of de Leo-2 maar bij een Leo-1/PRTL/Cheetah kon dat dan weer niet want geen losse pads.quote:Op zondag 16 februari 2025 20:06 schreef Ulx het volgende:
Niet geoptimaliseerd.
Voorbeeld van die stalen rupsbanden die grip kunnen verliezen. Kun je oplossen, maar dat heeft wel nadelen voor een wegdek. Wil je die standaard? Dat klinkt leuk, maar er rijden achter die tanks ook voertuigen op banden. Vrachtwagens met brandstof en zo. Die kunnen vervolgens niet lekker doorrijden omdat het wegdek naar de klote is.
Wal keert het schip wel. Maak ik me niet druk om.quote:Op zondag 16 februari 2025 20:38 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Juist, en daarom is dit een enge tijd. De lieden die momenteel onze overheid vormen vertrouw ik voor geen cent. We staan er niet goed voor, en ik wilde dat ik vertrouwen kon hebben, maar helaas.![]()
Jij hebt het altijd over kleine zaken, een man met een snikkende stem. Smeerolie voor een tank.quote:Op zondag 16 februari 2025 20:39 schreef AchJa het volgende:
[..]
Gewoon ruggegraat tonen en ga maar prive op je hotelkamer huilen. Dit zou het goed doen bij de DEI en woke brigades maar niet in het huidige geopolitieke toneel.
We zijn hopeloos verlorenquote:Op zondag 16 februari 2025 19:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik zit iig niet op huilebalken te wachten als het een keer tegenzit... Toon gvd ruggegraat ipv in janken uit te barsten fucking mietjes. De tijd van janken ligt achter ons.
Wat vind je eigenlijk van het personeelsbeleid van de VS? Die Hegseth heeft dat baantje alleen maar gekregen omdat hij zo aardig was voor Trump, niet vanwege zijn kennis of ervaring. Wat me daarom een schoolvoorbeeld van DEI lijkt. Of is zijn anti-vrouwen beleid niet woke en is het daarom niet erg?quote:
Misschien weet hij meer dan wijquote:Op zondag 16 februari 2025 19:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
We leven simpel gezegd nu op een gevangenisplein vol met bewapende en opgepompte bendeleden en stellen ons als een puisterige magere nerd die een debat wil houden over de eerlijkheid en bruutheid van zijn nieuwe omgeving op.quote:Op zondag 16 februari 2025 20:39 schreef AchJa het volgende:
[..]
Gewoon ruggegraat tonen en ga maar prive op je hotelkamer huilen. Dit zou het goed doen bij de DEI en woke brigades maar niet in het huidige geopolitieke toneel.
Is dat zo? Volgens mij heeft Poetin dat voor elkaar gekregen.quote:Op zondag 16 februari 2025 20:41 schreef Mikeytt het volgende:
Europa moet nu toch wel een wake up call hebben gekregen? Mongool eerste klasse Trump zorgt voor meer vaart in een week dan dat hele EU bij mekaar sinds 2014Ik zou me echt kapot schamen
EU steunde OEK in de revolutie om zich los te weken van Rusland. Ze zeiden: doe maar, we steunen.quote:Op zondag 16 februari 2025 20:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wat voor zwakheid hebben we het over?
Europa levert meer steun aan Oekraïne dan de VS.
Wat had je liever gezien, dat de EU een mobilisatie op touw zet en jou naar het front in Oekraïne stuurt om daar een post Sovjet conflict tussen 2 voormalig Sovjet landen uit te vechten?
Moet het wel werken en daar schort het nou net aan. Je wil als defensie gewoon het beste materiaal hebben en op vliegend gebied moet je vooral bij de Amerikanen zijn, daar kun je wat van vinden maar dat is nou eenmaal de realiteit. Zeker in een land als Nederland wat zich financieel niet kan permiteren om er een gemixte vloot op na te houden, wij moeten wel voor een multi-role toestel gaan.quote:Op zondag 16 februari 2025 20:11 schreef luxerobots het volgende:
Alleen maar slim toch om Europese wapens te willen?
Of wil je blijven vertrouwen op de Amerikanen?
Op de achtergrond gesprekken over een hand over van groenland of anders geen veiligheidsgaranties Baltische staten?quote:
Het was al 1939 in 2008 en 2014.quote:Op zondag 16 februari 2025 20:45 schreef Immerdebestebob het volgende:
Het is inmiddels weer 1939. Het niet-aanvalsverdrag is getekend en het gebied verdeeld.
Hmmmm.... het lijkt mij dan dat je verschil maakt tussen faciliteiten voor -en uitgaven tbv inzet aan NATO.quote:Op zondag 16 februari 2025 18:33 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nee, de NATO heeft aan kosten vooral kantoren en burgerpersoneel en zo. Standaard operationele zaken dus. Dat is niet heel veel geld.
Dit is emotie omdat je woedend op usa bent. Blijf koel en rationeel.quote:Op zondag 16 februari 2025 20:43 schreef Ulx het volgende:
[..]
Wat vind je eigenlijk van het personeelsbeleid van de VS? Die Hegseth heeft dat baantje alleen maar gekregen omdat hij zo aardig was voor Trump, niet vanwege zijn kennis of ervaring. Wat me daarom een schoolvoorbeeld van DEI lijkt. Of is zijn anti-vrouwen beleid niet woke en is het daarom niet erg?
Die hand over van Groenland is in de nieuwe geopolitieke realiteit helemaal niet zo gek. Wat gaat Denemarken doen als China en/of Rusland daar komen aanzetten?quote:Op zondag 16 februari 2025 20:47 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Op de achtergrond gesprekken over een hand over van groenland of anders geen veiligheidsgaranties Baltische staten?
Zou je wel moeten doen, want momenteel zijn er teveel factoren die zacht gezegd eng zijn.quote:Op zondag 16 februari 2025 20:41 schreef ExTec het volgende:
[..]
Wal keert het schip wel. Maak ik me niet druk om.
Je maakt twee denkfouten; de VS zijn heel lang de "good guys" geweest, tijdens de koude oorlog was de rolverdeling tussen de VS en zijn Europese NAVO partners heel duidelijk en, naar mijn weten, ook naar beider tevredenheid. Na de val van het communisme is in Europa echter de naïeve gedachte ontstaan dat de liberale democratie de geschiedenis gewonnen had en ook niet meer bedreigd zou kunnen worden. Daarmee is de Europese verdediging voor een groot deel wegbezuinigd met het idee dat de Amerikanen ons in het uiterste noodgeval wel zouden redden, zelfs nadat we hen grotendeels in de steek hebben gelaten in hun "war against terror".quote:Op zondag 16 februari 2025 20:24 schreef egayalS het volgende:
[..]
.je hebt volledig gelijk, maar ook dit kan mogelijk dienen om als wake up call voor de Europeanen.
Ja we zijn fucked zonder de Amerikanen. Dat besef zorgt voor een emotionele reactie of het nou is angst, boosheid , teleurstelling, verdriet. En wat emotie doet is, het brengt ons in beweging.
[..]
Overigens is dit een west Duitser, die opgegroeid is met het beeld van de bijna Heilige Amerikanen die hen hebben bevrijd van nazi Duitsland. Niet heel anders dan veel Nederlanders hoe ze naar de Amerikanen kijken. Als dat je referentiekader is, dan is het verdomd pijnlijk en bedroevend wanneer diezelfde Amerikanen je een vette dolk steek in je rug plaatsen. Om te huilen dus.
Oost Duitsers hebben dan vaak een andere kijk omdat ze door de Sovjets zijn bevrijd.
Hulde voor de analyse.quote:Op zondag 16 februari 2025 20:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
EU steunde OEK in de revolutie om zich los te weken van Rusland. Ze zeiden: doe maar, we steunen.
Kom bij ons, join onze militaire eenheid.
Eea lukt niet helemaal. Heej hallo Amerika, grijp ff in aub?
Laten wij lekker asml aan China leverenquote:Op zondag 16 februari 2025 20:37 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Achteraf gezien was die JSF ook niet zo heel slim.
We zitten die Amerikanen weer voor vele miljarden te spekken. Daarbij, als de Amerikanen willen dat we de JSF niet inzetten, kunnen ze ons mooi dwarszitten met het onderhoud, de ontwikkeling en reserve-onderdelen.
Als het europese NATO deel zich gewoon aan de afspraken had gehouden was er geen sprake geweest van kortzichtigheid.quote:Op zondag 16 februari 2025 20:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Maar dat is ook kortzichtig blijkt maar weer.
We moeten ook de eigen Europese industrie versterken alleen maar wapens in de VS kopen gaat ons in de toekomst niet helpen.
China en Rusland blijven daar wel van af hoor.quote:Op zondag 16 februari 2025 20:49 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Die hand over van Groenland is in de nieuwe geopolitieke realiteit helemaal niet zo gek. Wat gaat Denemarken doen als China en/of Rusland daar komen aanzetten?
Net zoals Rusland ook wel van onze internetkabels afblijft en geen Afghanen tot aanslagen in Duitsland aanzet?quote:Op zondag 16 februari 2025 20:51 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
China en Rusland blijven daar wel van af hoor.
Gelukkig hebben we dat biljoen niet eens nodig.quote:Op zondag 16 februari 2025 20:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als het europese NATO deel zich gewoon aan de afspraken had gehouden was er geen sprake geweest van kortzichtigheid.
Dit soort plaatjes zeggen gewoon genoeg:
[ afbeelding ]
Het is niet alsof Rusland de enige bedreiging is voor Europa. In de toekomst zijn er grote volksverhuizingen door de klimaatverandering te verwachten. Dan wil je ook wel e.e.a. kunnen afdwingen.quote:Op zondag 16 februari 2025 20:52 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Gelukkig hebben we dat biljoen niet eens nodig.
Als we Oekraïne elke maand 2 miljard leveren aan militaire steun, wordt Rusland er op termijn ook wel doorheen gedraaid.
Als china groenland aanvalt heeft zij een probleem.quote:Op zondag 16 februari 2025 20:52 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Net zoals Rusland ook wel van onze internetkabels afblijft en geen Afghanen tot aanslagen in Duitsland aanzet?
Of dat in 2022 Oekraïne niet zou binnenvallen?
De gekste verzinsels komen weer langs.quote:Op zondag 16 februari 2025 20:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
EU steunde OEK in de revolutie om zich los te weken van Rusland. Ze zeiden: doe maar, we steunen.
Kom bij ons, join onze militaire eenheid.
Eea lukt niet helemaal. Heej hallo Amerika, grijp ff in aub?
Het begon in 2008 al.quote:Op zondag 16 februari 2025 20:54 schreef phpmystyle het volgende:
Er lijkt hier ook de malle gedachte te zijn dat we de oorlog vam gisteren en vandaag kunnen beinvloeden door veel geld te investeren.
Investeren is nodig en belangrijk, maar dat zal pas over 5-10 invloed hebben. Militaire hardware, ontwikkeling, training en zulks is geen pakje koffie.
Ik snap wel waarom Amerika dat wil. Denemarken is gewoon geen geschikte beheerder voor dat gebied meer in het huidige geopolitieke speelveld.quote:Op zondag 16 februari 2025 20:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als china groenland aanvalt heeft zij een probleem.
Maar usa wil groenland al hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |