Dat hebben we besteld. Leverdatum over een paar jaar.quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:17 schreef Ulx het volgende:
[..]
We hebben gewoon nieuw materieel gekocht en de oude dingen aan Oekraïne gegeven. De munitie voorraden zijn ook weer op peil aan het raken.
Inzake dat, ze hebben geavanceerde command & control suites gehad. Fusion cells. Las vandaag dat er nog iets in die lijn geleverd werd.quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:33 schreef egayalS het volgende:
maar als je geen staande functionerende systeem met alles onder 1 commando hebt,
Je versimplicifeert een en ander behoorlijk. Dan moeten we wat meer de details in.quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:33 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nou, ze wilden initieel de aanval inzetten op Kiev en als men de kans had gekregen lijkt het onwaarschijnlijk dat ze niet waren doorgereden tot Lviv. Er was de enorme zelfoverschatting bij de Russen dat men Oekraïne makkelijk zou kunnen innemen en dan herinrichten naar eigen smaak. Misschien het land volledig annexeren, misschien het tot een tweede Belarus maken.
Dit is simpelweg gigantisch mislukt. Niet alleen hebben de Russen zichzelf overschat, maar ook Oekraïne en de steun voor het land onderschat. Mocht men de Krim en de Donbas kunnen behouden is dat in theorie 'territoriale winst' maar gezien de grote van Rusland eigenlijk geen significante overwinning die ook maar in de buurt komt met wat men voor ogen had.
Natuurlijk was het nog veel beter geweest als Oekraïne de Russen volledig had kunnen terugdringen tot in het eigen land en dan ook nog Koersk annexeren of zo, dat zou hilarisch zijn geweest. Maar de vraag is alleen hoe, want zoals dus aangegeven loopt het momenteel uit een stalemate, Oekraïne heeft ook te maken met flinke verliezen en eigenlijk is er simpelweg steun op de grond nodig van andere landen en die gaat er gewoon niet komen.
Wat dan ?quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:33 schreef ExTec het volgende:
[..]
Wat ever so slightly irriteert aan dit soort redenering is dat mensen zoals jij kijken naar hoe het nu gaat, blijkbaar zichzelf vertellen dat het per definitie altijd zo zal blijven, er veranderd helemaal nooit wat, en daarna gaan paniek voetballen.
Maar dingen veranderen dus wel degelijk.
We moeten serieus nog wel wat jaren afwachten voordat de eerste boeken komen die de processen omtrent het overleg van toen, én de feitelijke grondsituatie goed beschrijft.quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
Dat doe je niet door je peperdure parachutisten in het vuur te gooien
Laten we hier de "civiele hulp" uit China ook vooral niet vergeten. Zoals het westen recources in UA funnelt, funnelt de as Iran/China/Rusland ook allerlei recources Rusland in.quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:18 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Ze zijn compleet verslagen in Kharkiv en deels verslagen in Kherson?
Verder is het niet raar dat Oekraine het lastig heeft tegen Rusland dat volleidg wordt gesteund door Noord Korea en de tsetsjenen en de Iraniers, met talloze huurlingen uit Afrika en Azie en een leger dat ook deels wordt gevormd door geforceerde mobilisatie uit de bezette gebieden (tienduizeden).
Doen alsof Rusland in haar eentje staat slaat nergens op.
Ergens in 2030 hebben wij 50 leopard tanks.quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:37 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat hebben we besteld. Leverdatum over een paar jaar.
Wat doen we in de tussentijd bij oorlog? Pang pang roepen?
Precies, want zo lang duurt het nu, en godsonmogelijk dat het ooit sneller kan. Zoiets.quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:40 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Een nucleaire onderzeeboot bouwen duurt 5 tot 10 jaar.
Vergeet een halve eeuw aan Soviet wapen productie niet.quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:18 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Verder is het niet raar dat Oekraine het lastig heeft tegen Rusland dat volleidg wordt gesteund door Noord Korea en de tsetsjenen en de Iraniers, met talloze huurlingen uit Afrika en Azie en een leger dat ook deels wordt gevormd door geforceerde mobilisatie uit de bezette gebieden (tienduizeden).
Maar lukt het voor de rest een beetje? Dat waterdragen voor het kremlin narratief dat heel oekraine onder de voet lopen heulemaal niet de bedoeling was?quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
We moeten serieus nog wel wat jaren afwachten voordat de eerste boeken komen die de processen omtrent het overleg van toen, én de feitelijke grondsituatie goed beschrijft.
Ik durf het niet te zeggen. Maar we hadden toch al eens vastgesteld dat Poetin niet kijkt om 50 dode soldaten meer of minder? Dus over die parachutisten zal ie vast niet lang geprakkiseerd hebben.
Zou jij de Europeanen vertrouwen wetende dat een Scholz, volgens Boris Johnson aanvankelijk de Oekraïners aan hun lot wilde overlaten omdat "Oekraïne deze oorlog toch zou verliezen"?quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:31 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
In dat geval zal Zelensky nooit akkoord gaan en vertrouwen op zijn Europese bondgenoten. Toch...?
Dat dacht de VS net zo goed. Dat dacht iedereen.quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:44 schreef egayalS het volgende:
[..]
Zou jij de Europeanen vertrouwen wetende dat een Scholz, volgens Boris Johnson aanvankelijk de Oekraïners aan hun lot wilde overlaten omdat "Oekraïne deze oorlog toch zou verliezen"?
Dat zou ontzettend onverstandig zijn. Zodra wij de kans krijgen doen we een Srebrenicaatje.quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:44 schreef egayalS het volgende:
[..]
Zou jij de Europeanen vertrouwen wetende dat een Scholz, volgens Boris Johnson aanvankelijk de Oekraïners aan hun lot wilde overlaten omdat "Oekraïne deze oorlog toch zou verliezen"?
Rusland vecht tegen Oekraïne, niet tegen de NAVO. Er valt nog eerder het argument te maken dat Oekraïne tegen Rusland en Noord-Korea vecht. Daarnaast komt de Russische oorlogsmachine niet op gang, men heeft het nog altijd enorm lastig en heeft al veel meer verliezen geleden dan Oekraïne.quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je versimplicifeert een en ander behoorlijk. Dan moeten we wat meer de details in.
Laten we even vooropstellen dat Kiev ook bijna was gevallen, maar blijkbaar - en wat weten we nu pas- hebbben de Amerikanen in allerijl nog antitankwapens en manpads geleverd alvorens Kiev onder vuur werd genomen. De Russen hadden in Hostomel al voet aan de grond. Maar het is de UA-strijdkrachten nipt gelukt om de Russen te ontzetten. In het Oosten ging het de eerste dagen enorm snel, zie de kaartje van uur-tot-uur om te zien hoe de invasie verliep. Maar daar liepen de Russen vast in o.a Marioepol door heldhaftig verzet door onder andere het azov-bataljon. Poetin had vervolgens te maken met een bevolking die nog niet klaar was voor oorlog, en veel oude meuk was niet in combattante staat. Maar we zien inmiddels dat de oorlogsmachine aardig op gang is gekomen.
En laten we eerlijk zijn: de Russen vecht niet alleen tegen Oekraiene, maar ook tegen de NAVO. Een significant deel van onze wapens uit de EU hebben wij geleverd.
Rusland zal toch echt een aantal jaar nodig hebben om de wonden te likken. Daarom is het belangrijk dat ook de Europese landen énorm veel investeren in de defensie. Ik ben ook een voorstander voor het aanschaffen van meer kernwapens.quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:42 schreef phpmystyle het volgende:
Sowieso. Als de Russen kwaad willen doen ze dat op korte termijn, niet in 2037 als we de boel op orde hebben.
Het Kremlin kan mij de tering krijgen.quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:43 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar lukt het voor de rest een beetje? Dat waterdragen voor het kremlin narratief dat heel oekraine onder de voet lopen heulemaal niet de bedoeling was?
Kingdoms rise, kingdoms fall.quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:41 schreef AgLarrr het volgende:
Deze "deal" in UA is de voorbode van een geostrategische clusterfuck voor de VS. It's gonna be huuuuge.
Dat is dus puur wensdenken.quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:41 schreef ExTec het volgende:
[..]
Precies, want zo lang duurt het nu, en godsonmogelijk dat het ooit sneller kan. Zoiets.
quote:Amerikaanse defensieminister: 'VS verraden Oekraïne echt niet'
Dat de Verenigde Staten onderhandelingen willen beginnen met Rusland betekent niet dat ze Oekraïne laten vallen, verzekert de Amerikaanse defensieminister Pete Hegseth.
Het is "zeker geen verraad", bezwoer hij voor overleg met zijn collega's van de andere NAVO-landen.
De mededeling van de VS, buiten Oekraïne en Europese bondgenoten om, heeft hen onaangenaam verrast. Vooral ook omdat Hegseth bij voorbaat al belangrijke concessies aan Rusland aankondigde, klagen veel Europese landen.
Hegseth benadrukte dat geen land Oekraïne met zoveel geld en wapens heeft gesteund als de VS.
Maar "de hele wereld en de VS zijn nu gebaat bij en uit op een vrede door onderhandelingen", zei hij op het NAVO-hoofdkwartier in Brussel.
Dus als ik de strategisch zwaargewichten in dit topic goed begrijp moeten wij nu een hele grote bek tegen Poetin hebben en ons eigen plan trekken, en dan hopen dat Poetin het pas zat wordt als wij ergens in 2030 onze leopards krijgen.quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ergens in 2030 hebben wij 50 leopard tanks.
Misschien.
quote:Op donderdag 13 februari 2025 11:06 schreef NLGooner het volgende:
Rusland krijgt ukraine niet eens op de knieën, hoe willen ze de andere landen dan pakken?
De manschappen zijn ook niet oneindig.
En dit soort naief geneuzel is exact de reden dat we in de hoek zijn gezet.quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:10 schreef ExTec het volgende:
Ja, vandaar ook rus soldaten met paard en wagen, en zoals boven: op kamelen.
Want russia stronk, he.
quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:48 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)n-oekraine-echt-niet
[..]
Laten we maar eens afwachten wat de uiteindelijk casualtierate is bij beide partijen. We leven in een tijd waarin overheden doen aan preferente informatievoorziening. In geval van Oekraiene betekent dat lagere aantallen aan doden en gewonden melden omdat anders de vraag op tafel komt hoe zinvol de oorlog is en of dat het waard is. Ik geloof geen reet dat er een miljoen Russische doden of gewonden zijn gevallen, dan waren ze immers wel verslagen. En Oekraiene lijkt nu te gaan ronselen onder 18 jarigen en verzoekt Westerse landen om Oekraiense mannen (diplomatiek) terug te sturen.quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:46 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Rusland vecht tegen Oekraïne, niet tegen de NAVO. Er valt nog eerder het argument te maken dat Oekraïne tegen Rusland en Noord-Korea vecht. Daarnaast komt de Russische oorlogsmachine niet op gang, men heeft het nog altijd enorm lastig en heeft al veel meer verliezen geleden dan Oekraïne.
[..]
Rusland zal toch echt een aantal jaar nodig hebben om de wonden te likken. Daarom is het belangrijk dat ook de Europese landen énorm veel investeren in de defensie. Ik ben ook een voorstander voor het aanschaffen van meer kernwapens.
Een deel van dit topic is totaal van de pot gerukt.quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:49 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dus als ik de strategisch zwaargewichten in dit topic goed begrijp moeten wij nu een hele grote bek tegen Poetin hebben en ons eigen plan trekken, en dan hopen dat Poetin het pas zat wordt als wij ergens in 2030 onze leopards krijgen.
Nou, klinkt als een topidee. Poetin zal vast braafjes wachten tot wij ons volledig bewapend hebben
Dat.quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
En dit soort naief geneuzel is exact de reden dat we in de hoek zijn gezet.
Het valt allemaal wel mee want bejaarden, scheppen, wapens uit 1800, Rusland hangt in de touwen, Rusland staat op instorten, Ben Hur wagentjes en weet ik wat voor bagatelliserende retoriek er continu gebezigd werd. En zelfs nu er verschillende inlichtingendiensten de noodklok nog harder luiden wil het kwartje nog steeds niet vallen bij sommigen.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 13 februari 2025 12:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Absolutely no betrayal. No betrayal to be seen. Move along.
Okquote:Op donderdag 13 februari 2025 12:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
We moeten serieus nog wel wat jaren afwachten voordat de eerste boeken komen die de processen omtrent het overleg van toen, én de feitelijke grondsituatie goed beschrijft.
Ik durf het niet te zeggen. Maar we hadden toch al eens vastgesteld dat Poetin niet kijkt om 50 dode soldaten meer of minder? Dus over die parachutisten zal ie vast niet lang geprakkiseerd hebben.
quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zeker, maar ik ga het niet laten staan
Waarom lukt het de Russen dan niet? Sparen ze tanks voor een offensief? Waarom dan de bancaire charges?quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Het valt allemaal wel mee want bejaarden, scheppen, wapens uit 1800, Rusland hangt in de touwen, Rusland staat op instorten, Ben Hur wagentjes en weet ik wat voor bagatelliserende retoriek er continu gebezigd werd. En zelfs nu er verschillende inlichtingendiensten de noodklok nog harder luiden wil het kwartje nog steeds niet vallen bij sommigen.
Met welke middelen?quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:59 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Trump wordt gewoon buitenspel gezet. Let maar op.
Ja, wat altijd naadloos samen valt met wat het kremlin vind. Zal wel dat "onafhankelijke denken" zijn waar iedereen het over heeft.quote:
In tijden van crisis zul je vooral drones, raketten en granaten bouwen lijkt me.quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:40 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Wat dan ?
Een nucleaire onderzeeboot bouwen duurt 5 tot 10 jaar. Een diesel variant 3 tot 6 jaar. Dan heb je er 1.
Wat gaat er dan veranderen? Rollen die dingen vanaf volgende maand opeens met tientallen van de lopende band?
Vraag je liever af waarom Rutte 2% al niet meer genoeg vindt en inlichtingendiensten steeds meer hun zorgen uiten. Dat doen ze vast op basis van de berichten die verschijnen in de media en omdat het "de Russen toch niet lukt"...quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:59 schreef Ulx het volgende:
Waarom lukt het de Russen dan niet? Sparen ze tanks voor een offensief? Waarom dan de bancaire charges?
Nuja, er zit een groot verschil tussen de huidige staat van het Russische leger, wat wel in vrij erbarmerlijke staat is en hoe snel Rusland dat ook weer kan opbouwen MET alle lessen die zij hebben kunnen trekken uit deze oorlog.quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Je postte gewoon een AI plaatje man...quote:Op donderdag 13 februari 2025 13:09 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik kan de kamelen en paard en wagen gewoonzien.
Zit je weer eens stuk?quote:Dat jij vanwege die chip on your shoulder formaat grand canyon "MWEEEEE, IK ZIT AL EEN EEUWIGHEID IN HET LEGER EN ER IS NOOIT GELD VOOR LEUK SPEELGOED" een voorschot wenst te nemen mbt welke conclusies wie precies verbind aan de kamelen, komt voor jou rekening en niet voor die van iemand anders.
Klinkt als verstandig beleid om een crisis te initiëren terwijl je geen wapens hebt en daardoor noodgedwongen met lapmiddelen en handig knutselwerk de confrontatie met Rusland aan moet gaan.quote:Op donderdag 13 februari 2025 13:04 schreef Joppiez het volgende:
[..]
In tijden van crisis zul je vooral drones, raketten en granaten bouwen lijkt me.
Een high Tech onderzeeboot in snelvaart opleveren zit er niet in, maar daartegenover kun je wel innoveren. Bijv drones die torpedo’s en:of zeemijnen droppen of anti onderzeebootdrones.
Werken met de middelen die je hebt kan/moet altijd.
Ontken je dat er paarden ingezet worden?quote:Op donderdag 13 februari 2025 13:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je postte gewoon een AI plaatje man...
Neehoor.quote:Zit je weer eens stuk?
Waarom zou je voor de onderhandeling begint al zeggen dat Oekraïne grond op moet geven? Dat Oekraïne geen NAVO-lidmaatschap krijgt? En dat er geen Amerikaanse troepen in Oekraïne komen? Je geeft je standpunten toch niet op voorhand weg?quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:41 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Deze "deal" in UA is de voorbode van een geostrategische clusterfuck voor de VS. It's gonna be huuuuge.
Dat de Russen de lijn van Izjoem van Vovtsjansk (of Voltsjansk) zijn kwijtgeraakt is de grootste militair strategische blunder van Poetin en de Russische generaals. Al in mei 2022 wezen de militaire analisten erop dat deze lijn onvoldoende verdedigd werd met maar slechts drie bataljons.quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:18 schreef skysherrif het volgende:
[..]
los van het feit dat ik me afvraag hoe dan, zou ik het wel begrijpen. Amerika onder Trump ziet niets in de NAVO en zou er eigenlijk het liefst uit willen heb ik het idee. aangezien ze zich alleen maar op China lijken te richten,quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:59 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Trump wordt gewoon buitenspel gezet. Let maar op.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. en nu beweren dat Europa het zelf moet oplossen is de kans groter dat Europa ook echt zelf verder zal willen. tijd om de banden met Canada aan te halen zou ik zeggen"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
Wat heeft rusland nog over dan na het hele gekloot in ukraine? Ze vragen zelfs om kamelen en paarden... Mochten de russen ooit het in hun hoofd halen een EU land aan te vallen, is het wel klaar.quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:08 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik denk dat je het formaat van het Russische leger onderschat, en de slagkracht van Europa overschat.
En daarbij hebben we het meeste wat we hadden inmiddels naar Oekraïne gestuurd. Als je denkt dat Europa Rusland kan hebben zonder hulp van de VS heb je echt geen flauw idee waar je het over hebt:
[ afbeelding ]
De vraag is wat kunnen ze opbouwen, hoe snel kunnen ze blijven produceren en hoelang kunnen ze zo'n relatief groot deel van het BBP aan defensie uitgeven.quote:Op donderdag 13 februari 2025 13:21 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat heeft rusland nog over dan na het hele gekloot in ukraine? Ze vragen zelfs om kamelen en paarden... Mochten de russen ooit het in hun hoofd halen een EU land aan te vallen, is het wel klaar.
Ik denk dat jij de kracht van rusland overschat.
Mijn complimenten voor deze post, ik meen het.quote:Op donderdag 13 februari 2025 12:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je versimplicifeert een en ander behoorlijk. Dan moeten we wat meer de details in.
Laten we even vooropstellen dat Kiev ook bijna was gevallen, maar blijkbaar - en wat weten we nu pas- hebbben de Amerikanen in allerijl nog antitankwapens en manpads geleverd alvorens Kiev onder vuur werd genomen. De Russen hadden in Hostomel al voet aan de grond. Maar het is de UA-strijdkrachten nipt gelukt om de Russen te ontzetten. In het Oosten ging het de eerste dagen enorm snel, zie de kaartje van uur-tot-uur om te zien hoe de invasie verliep. Maar daar liepen de Russen vast in o.a Marioepol door heldhaftig verzet door onder andere het azov-bataljon. Poetin had vervolgens te maken met een bevolking die nog niet klaar was voor oorlog, en veel oude meuk was niet in combattante staat. Maar we zien inmiddels dat de oorlogsmachine aardig op gang is gekomen.
En laten we eerlijk zijn: de Russen vecht niet alleen tegen Oekraiene, maar ook tegen de NAVO. Een significant deel van onze wapens uit de EU hebben wij geleverd.
Scherp inzetten, paniek zaaien, reactie uitlokken.quote:Op donderdag 13 februari 2025 13:23 schreef oheng het volgende:
Die Trump is wel een meester onderhandelaar zeg.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |