Succes met het handmatig betalen van 27.000 facturen die waarschijnlijk naar minstens 5000 verschillende IBAN-nummers moeten.quote:Op woensdag 5 februari 2025 11:25 schreef MichaelScott het volgende:
Vanaf nu betalen ze helemaal nergens meer voor!
Overigens heb je geen systeem nodig om een betaling te verrichten, dat kan gewoon handmatig. Het is geen excuus om facturen niet te betalen.
Dat is het probleem van de gemeente, niet van de leveranciers. Dan huren ze maar 100 uitzendkrachten in om als typegeit te functioneren. Als ze direct begonnen waren met een oplossing dan waren het er nu geen 43.000 geweest.quote:Op woensdag 5 februari 2025 11:55 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Succes met het handmatig betalen van 27.000 facturen die waarschijnlijk naar minstens 5000 verschillende IBAN-nummers moeten.
Want waarom zou dit niet tegelijk kunnen?quote:Op woensdag 5 februari 2025 11:12 schreef ikweethetookniet het volgende:
NWS / Femke Halsema genomineerd als beste bestuurder van 2024
Gelukkig kan dit prima tegelijkertijd
Ja, alleen voordat je de procedures van de bank doorlopen hebt en al die 100 uitzendkrachten toegang hebben werkt het nieuwe systeem al.quote:Op woensdag 5 februari 2025 12:02 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Dat is het probleem van de gemeente, niet van de leveranciers. Dan huren ze maar 100 uitzendkrachten in om als typegeit te functioneren. Als ze direct begonnen waren met een oplossing dan waren het er nu geen 43.000 geweest.
Gewoon 2 maanden niet betalen slaat natuurlijk nergens op.
Of in de commerciele sector.quote:Op woensdag 5 februari 2025 12:30 schreef voetbalmanager2 het volgende:
'90 procent goed'.
Met dat argument moet een Amsterdammer eens aankomen als hij een rekening van de gemeente niet of veel te laat betaald.
Heeft dan ook niets met elkaar te maken.quote:Op zondag 16 februari 2025 00:11 schreef ikweethetookniet het volgende:
Valt reuze mee dit gaat slechts om 200.000.000 achterstand![]()
![]()
Ja 200 miljoen dus
https://fd.nl/politiek/15(...)-factureringssysteem
En Halsema viert gewoon feest want beste bestuurder geworden
Inderdaad wantquote:Op zondag 16 februari 2025 00:18 schreef Whiskers2009 het volgende:
Heeft dan ook niets met elkaar te maken.
quote:Inlopen betalingsachterstand van facturen hapert, wethouder noemt situatie zorgelijk
Zorgelijker dan vorige week, zo noemt wethouder Hester van Buren de huidige operatie om de betalingsachterstand van de gemeente in te lopen. "De versnelling die zou moeten optreden in de factuurverwerking om op het gemiddelde uit te komen, zien we helaas niet."
Gemeente Amsterdam heeft te maken met een behoorlijke achterstallige betaling van facturen. Er zijn nog tienduizenden facturen niet uitbetaald en daarom heeft Van Buren 700.000 euro opzijgezet om de te laat betaalde facturen van zzp'ers en andere opdrachtnemers zo snel mogelijk te betalen.
Maar het aannemen van extra mensen en het inzetten van extra geld om die achterstanden weg te werken, lijkt nog niet zijn vruchten af te werpen. Van Buren noemt het huidige beeld zelfs "zorgelijker dan vorige week". "Met het huidige tempo van factuurverwerking halen we het niet."
Van Buren zegt opnieuw versnellingsmaatregelen te nemen. Zo wordt extra capaciteit beschikbaar gesteld om al deze handmatige handelingen uit te voeren en worden robots gebruikt om het allemaal te kunnen automatiseren, waar mogelijk.
Ook worden afspraken gemaakt met grote leveranciers met veel facturen om te zien hoe voorschotten betaald kunnen worden en zegt Van Buren te werken aan het aanpakken van onderliggende oorzaken, zodat de problemen zich niet verder opstapelen.
https://www.at5.nl/artike(...)t-situatie-zorgelijk
Bij meer dan de helft van de facturen wordt gebruikgemaakt van een oude of ontbrekende inkooporder, zegt de wethouder. Dat betekent in de praktijk dat voor het afhandelen van deze facturen veel handmatige handelingen nodig zijn en dat leidt dan weer tot vertraging en betalingen buiten de betaaltermijn.quote:Maar het aannemen van extra mensen en het inzetten van extra geld om die achterstanden weg te werken, lijkt nog niet zijn vruchten af te werpen. Van Buren noemt het huidige beeld zelfs "zorgelijker dan vorige week". "Met het huidige tempo van factuurverwerking halen we het gemiddelde scenario niet."
Wat draag je zelf bij?quote:Op woensdag 9 april 2025 07:51 schreef arvensis het volgende:
Je hebt het er maar druk mee, TS. Persoonlijke wrok?
"We zijn to-taaal onvergelijkbaar met het bedrifsleven, dus standaard-software werkt niet bij ons. Onze systemen moeten altijd blijven draaien."quote:Op donderdag 17 april 2025 05:51 schreef raptorix het volgende:
En overheden, die weer denken dat ze zo speciaal zijn dat ze het concept van factureringssoftware opnieuw gaan uitvinden![]()
![]()
![]()
![]()
Als ik de berichtgeving ook las, denk ik dat ze AI inzetten, want ze schreven zoiets: Het systeem is nog niet volledig getrained.quote:Op donderdag 17 april 2025 07:49 schreef Bugno3 het volgende:
[..]
"We zijn to-taaal onvergelijkbaar met het bedrifsleven, dus standaard-software werkt niet bij ons. Onze systemen moeten altijd blijven draaien."OVERHEIDED
Het gaat niet om het betalen maar om het boeken , mar als de interne boeking niet akkoord is dan kan er ook geen betaling geboekt wordenquote:Op woensdag 5 februari 2025 12:07 schreef arvensis het volgende:
[..]
Want waarom zou dit niet tegelijk kunnen?
ja nou , som zijn er problemen ja als het loopt dan is het weer goedquote:Op vrijdag 14 februari 2025 23:01 schreef ikweethetookniet het volgende:
2000 zijn er betaald, maar 5000 nieuwe bijgekomen![]()
https://www.at5.nl/artike(...)atiek-is-weerbarstig
Randdebielen daar
Beetje inleren toch? Die zzp-monteur (die de gemeente mooi via een DAS rechtstreeks inhuurt) kan wel even wachten op z'n 37¤ per uur.quote:Op donderdag 17 april 2025 07:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als ik de berichtgeving ook las, denk ik dat ze AI inzetten, want ze schreven zoiets: Het systeem is nog niet volledig getrained.
Tja, ik kwam dit tegen in een rapportage van Maart:quote:Op donderdag 17 april 2025 08:06 schreef Bugno3 het volgende:
[..]
Beetje inleren toch? Die zzp-monteur (die de gemeente mooi via een DAS rechtstreeks inhuurt) kan wel even wachten op z'n 37¤ per uur.
Dat klinkt dat ze bij het maken van een nieuw systeem gelijk al een puinzooi hebben gemaakt, of 1 of andere idioot heeft besloten live te gaan met een systeem wat afgeraffeld en niet getest is.quote:GMT vraagt [het programmateam AFIS] de omvang, complexiteit van het vraagstuk en de
risico’s te schetsen. [Het programmateam AFIS] geeft aan dat sinds 20 januari 2025 alle facturen
in het systeem staan (niks is kwijt) het is alleen nog niet zichtbaar i.v.m. de servercapaciteit (die
is opgeschaald, maar dat duurt te lang).
Alsof je de benodigde servercapaciteit vooraf niet kunt inschattenquote:Op donderdag 17 april 2025 08:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
Tja, ik kwam dit tegen in een rapportage van Maart:
[..]
Dat klinkt dat ze bij het maken van een nieuw systeem gelijk al een puinzooi hebben gemaakt, of 1 of andere idioot heeft besloten live te gaan met een systeem wat afgeraffeld en niet getest is.
Of nog erger dat je niet eens kunt opschalen, ik heb in verleden systemen gebouwd zien worden waarbij men met veel te weinig testdata werkte, echter de software nam exponentieel veel resources in naarmate het aantal documenten in het systeem toenam, uiteindelijk heeft men na 3 jaar bouwen met 5 man de hele zooi de prullenbak in moeten gooien omdat de core niet bruikbaar was. Het zou mij niet verbazen als dit hier ook speelt, alleen weet gaat het vertellen....quote:Op donderdag 17 april 2025 08:12 schreef Bugno3 het volgende:
[..]
Alsof je de benodigde servercapaciteit vooraf niet kunt inschatten
allemaal ZZP , ja dat kan best , dat is bruto bruto met BTWquote:Op donderdag 17 april 2025 20:47 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ook even de financiële zaken doorrekenen
100 man 2,5 maanden kost 2,8 miljoen![]()
![]()
Dan kost een mannetje dus 11200 per maand![]()
Om handmatig een factuur in te tikken
Alle pr onder controle daarquote:Op donderdag 17 april 2025 23:06 schreef William_Papadin het volgende:
Totaal onacceptabel, maar in Amsterdam kan het blijkbaar wel.
het zit hem erin dat de procedure anders loopt het is een SAP dingetjesquote:Op donderdag 17 april 2025 05:51 schreef raptorix het volgende:
En overheden, die weer denken dat ze zo speciaal zijn dat ze het concept van factureringssoftware opnieuw gaan uitvinden![]()
![]()
![]()
![]()
Ik post nu maar alvast mijn verbaasde gezicht als volgende week blijkt dat het toch niet opgelost is.quote:Op donderdag 8 mei 2025 13:23 schreef ikweethetookniet het volgende:
Wethouder van Financiën Hester van Buren (PvdA) denkt nog steeds dat uiterlijk 19 mei de crisis rondom de invoering van het nieuwe betaalsysteem van de gemeente is opgelost. Dat meldde ze vanmorgen tijdens een nieuw debat over de problemen bij de implementatie van het AFIS-systeem.
Amsterdam heeft nóg meer tijd nodig om problemen rond facturen op te lossen, wethouder haalt ‘slechtste scenario’ nietquote:Op donderdag 8 mei 2025 13:33 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik post nu maar alvast mijn verbaasde gezicht als volgende week blijkt dat het toch niet opgelost is.
[ afbeelding ]
Ik heb het technische rapport gelezen, en was precies wat ik al dacht: Het systeem schaalt niet, en bij het testen heeft men met een te kleine set data getest, mijn inschatting is dat ze dit niet werkend gaan krijgen, wat ze nu doen is gewoon een lapmiddel en geen technische verbetering.quote:Op woensdag 21 mei 2025 00:16 schreef ikweethetookniet het volgende:
Van Buren stelt dat facturen weer op tijd worden betaald, fracties uiten zorgen om vooruitbetalingen
Waar eind februari de totale werkvoorraad (niet betaalde facturen) van de gemeente op ruim 43.000 lag, is dat nu gedaald naar ruim 13.000. Van Buren zegt dat ze met deze openstaande facturen "weer terug op het gebruikelijke niveau" zijn.
'Zorgen om vooruitbetalingen'
Het inlopen hiervan heeft onder meer te maken met de vernieuwde werkwijze van de wethouder om oude facturen tot 5.000 euro versneld uit te betalen. Dat zou het volgens Van Buren mogelijk moeten maken om zich volledig te richten op "een beheerst proces voor de facturen die nieuw binnenkomen".
Intussen heeft de VVD-fractie AT5 laten weten zich zorgen te maken over het vooruitbetalen. "Controle vindt pas achteraf plaats en dat leidt tot best wat administratie en extra kosten." Volgens de fractie kan de wethouder hierover vragen gaan verwachten. Meerdere partijen zouden de zorgen van de VVD steunen.
Waardering
Ook zegt ze dat het inlopen van de behoorlijke achterstand komt door het harde werken van de extra ingehuurde medewerkers, waar ze tevens in de brief naar de raad haar waardering voor uitspreekt. "Die hebben zich allemaal ingespannen om facturen zo snel mogelijk te verwerken en spoedbetalingen te verrichten."
"Door hun werk - dat geregeld doorliep tot in de avonden en weekenden - hebben we gezorgd dat ondernemers het geld kregen waar ze recht op hebben", vervolgt Van Buren.
Extra personeel ook komende tijd nodig
De komende tijd blijft dit extra personeel volgens haar van belang om versneld betalingen te kunnen doen om zo alle facturen weg te kunnen werken. "Het college is blij dat ondernemers weer tijdig hun geld ontvangen. Die situatie willen we uiteraard vasthouden." Wanneer alles weer op de rit is, zal de extra capaciteit worden afgebouwd, stelt Van Buren.
Ook wordt gekeken naar de modules van AFIS, oftewel: de manier van werken met het nieuwe betaalsysteem. De wethouder schrijft dat dat namelijk "nog niet soepel loopt". Daar worden aanpassingen aan verricht.
https://www.at5.nl/artike(...)om-vooruitbetalingen
Dank voor de infoquote:Op woensdag 21 mei 2025 08:31 schreef raptorix het volgende:
Ik heb het technische rapport gelezen, en was precies wat ik al dacht: Het systeem schaalt niet, en bij het testen heeft men met een te kleine set data getest, mijn inschatting is dat ze dit niet werkend gaan krijgen, wat ze nu doen is gewoon een lapmiddel en geen technische verbetering.
We gaan het zien, mijn ervaring is dat dit soort problemen niet eenvoudig op te lossen zijn technisch gezien, uiteraard kan ik het mis hebben, maar het is een beetje zoals met formule 1 autos, als je een structureel probleem hebt los je dat niet op met patches, maar kun je dat alleen doen met een volledige rebuild. Ik snap ook niet echt wat hier mis is gegaan, de business case lijkt me niet heel erg afwijkend van wat je normaal moet doen om facturen te verwerken. Het kan zijn dat het absolute voorwaarde was dat het op eigen systemen moet draaien, en dat die simpelweg underpowered zijn, maar mijn vermoeden is gewoon dat het slecht geïmplementeerd is, doorgaans stuurt men naar dit soort partijen niet de hoogvliegers omdat ze toch wel betalen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 08:54 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Dank voor de info
Overtreft mijn ergste verwachtingen![]()
Dit gaat dus veel langer duren en veel meer kosten
En we zijn dus weer voor gelogen door van Buren![]()
Waarom verbaast me dit niet
Volgens mij zat daar nou juist het probleem bij betalenquote:Op woensdag 21 mei 2025 20:07 schreef raptorix het volgende:
..doorgaans stuurt men naar dit soort partijen niet de hoogvliegers omdat ze toch wel betalen.
Nee ik heb wel met dit soort teams gewerkt, partijen als Cap G. sturen gewoon een blik juniors er naar toe, daar rekenen ze volle tarief voor, en dan is het raar dat het spaak loopt, al op een opdracht of 5 meegemaakt.quote:Op woensdag 21 mei 2025 20:46 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Volgens mij zat daar nou juist het probleem bij betalen![]()
Of ze hebben hun eigen factuur voor dit shit systeem nog handmatig verwerkt![]()
het probleem zit in de facturatie op bestelbon , eerst is er een bestelbon, die naar de leverancier gestuurd wordt en die bon moet met de leverantie door de crediteur digitaal aan de factuur gehecht worden en de crediteur moet dan de kostenplaats van de bestelbon op de factuur vermelden, en als dat alles ok is dan kan de factuur automatisch betaald en geboekt worden dat is het ideequote:Op woensdag 21 mei 2025 21:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee ik heb wel met dit soort teams gewerkt, partijen als Cap G. sturen gewoon een blik juniors er naar toe, daar rekenen ze volle tarief voor, en dan is het raar dat het spaak loopt, al op een opdracht of 5 meegemaakt.
Wim Beelen heeft het al maand geleden geroepen in de raadszaal het wordt 5 miljoen plus aan zzp ersquote:Op woensdag 21 mei 2025 23:28 schreef michaelmoore het volgende:
…
nu heeft men alle facturen zonder meer betaald, zonder opdracht , zonder kostenplaats en waarschijnlijk ook zonder autorisatie op betaling![]()
![]()
![]()
Dit gaat nog een zeer fors financieel staartje krijgen
Groen Links in Amsterdam is veel te druk met business class op en neer naar Tokio te vliegen voor de lolquote:Op donderdag 22 mei 2025 00:25 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Wim Beelen heeft het al maand geleden geroepen in de raadszaal het wordt 5 miljoen plus aan zzp ers![]()
Dan nog de onterechte betalingen die je nooit meer terug ziet
Dan nog de accountant die nooit een verklaring van goedkeuring af gaat geven
Man man man wat een cluster fuck is dit
Halsema in achteraf kamertje: We kunnen toch weer de ozb verhogen![]()
En dat mag wat kosten 17.000 euroquote:Op donderdag 22 mei 2025 04:48 schreef michaelmoore het volgende:
Groen Links in Amsterdam is veel te druk met business class op en neer naar Tokio te vliegen voor de lol
Met 10 uitzendkrachten is die achterstand binnen 2 weken weggewerkt.quote:Op woensdag 5 februari 2025 11:55 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Succes met het handmatig betalen van 27.000 facturen die waarschijnlijk naar minstens 5000 verschillende IBAN-nummers moeten.
Waarom zet je er niet bij over welke gemeente dit gaat?quote:Op woensdag 5 februari 2025 11:08 schreef ikweethetookniet het volgende:
De gemeente heeft nog 27.000 facturen liggen die eigenlijk al betaald hadden moeten zijn. Dat liet wethouder Hester van Buren gisteren weten tijdens een vergadering van de Rekeningencomissie in de Stopera.
De achterstand kwam boven water toen de wethouder in de commissie vragen kreeg over de werking van het AFIS, sinds 1 januari het betalingssysteem waar de gemeente mee werkt.
Bronnen meldden eerder deze maand al bij AT5 dat een aantal freelancers in dienst van de gemeente veel te laat of nog helemaal niet was uitbetaald. Door de overstap naar AFIS konden facturen die na 5 december waren binnengekomen, tijdelijk niet worden verwerkt.
'Ramp'
In gesprekken op het intranet van de gemeente, die in handen zijn van AT5, uiten medewerkers hun kritiek op de uitrol van het nieuwe betalingssysteem. "De overstap is een ramp", zegt iemand, die stelt dat het een ongelukkige keuze van de gemeente was om rond de jaarwisseling van systeem te veranderen. "Midden in het griepseizoen. Hogere uitval, terwijl je juist iedereen nodig hebt."
"Het is geen kleine achterstand van zes weken als je als zzp'er op een deel van je inkomen zit te wachten om daarmee je hypotheek of huur te kunnen betalen, bijvoorbeeld", zegt een andere medewerker.
Op de vraag of de leveranciers van de gemeente al op de hoogte zijn gesteld ("Want er zullen geheid vragen komen als er zes weken vertraging of meer in de betalingen zit"), zegt een gemeentemedewerker dat dat nog niet is gebeurd: "Helaas blijkt dat niet van alle leveranciers een e-mailadres bekend is, waardoor we niet alle leveranciers al hebben kunnen informeren."
'90 procent goed'
De wethouder kan nog niet zeggen hoe de problemen precies zijn ontstaan. "Het schijnt een technisch probleem te zijn. Het is natuurlijk zo dat als je een systeem implementeert, dat dit soort dingen kunnen ontstaan."
Volgens Van Buren liggen de betalingsproblemen voornamelijk bij de facturen. "Het grootste deel van de implementatie is goed gegaan. Meer dan 90 procent van de inkoopcontracten zit in AFIS."
Dat de facturen niet betaald kunnen worden, is dus onder meer te merken bij zpp'ers die nu langer op hun inkomen moeten wachten. Van Buren zegt dat dat nu zo'n zes tot acht weken langer kan duren. "Mensen die begin december een factuur hebben ingeleverd moeten misschien nog iets langer wachten."
De wethouder zegt dat bedrijven of personen die hun geld sneller nodig hebben, aanspraak kunnen maken op een spoedprocedure.
Achterstand
Op dit moment heeft de gemeente dus bij zo'n 27.000 facturen een betalingsachterstand. Ter vergelijking: normaal gesproken worden er zo'n 25.000 facturen per maand bij de gemeente betaald. "We hebben onder meer uitzendkrachten aangetrokken om ervoor te zorgen dat de achterstand niet verder oploopt." Het is niet duidelijk hoe groot het totale bedrag van de betalingsachterstand is.
Het is niet voor het eerst dat de gemeente te laat is met het betalen van de rekeningen. In 2017 werd 40 procent van de rekeningen te laat betaald.
https://www.at5.nl/artike(...)erstand-van-facturen
Lekker bezig daar
betalen is geen probleem , het adminstratief verwerken en juist boeken en verantwoorden dat is het puntquote:Op woensdag 5 februari 2025 11:55 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Succes met het handmatig betalen van 27.000 facturen die waarschijnlijk naar minstens 5000 verschillende IBAN-nummers moeten.
Het draait op SAP, dus zou probleemloos met deze hoeveelheden facturen om moeten kunnen gaan. En tevens zou het eenvoudig moeten schalen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 08:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb het technische rapport gelezen, en was precies wat ik al dacht: Het systeem schaalt niet, en bij het testen heeft men met een te kleine set data getest, mijn inschatting is dat ze dit niet werkend gaan krijgen, wat ze nu doen is gewoon een lapmiddel en geen technische verbetering.
Klopt, met betrekking tot de SAP implementatie was dit ook volgens de best practices gedaan, echter een aantal cruciale zaken ontbraken, het lijkt me hier typisch een gevalletje doordrukken van een live-gang te zijn.quote:Op donderdag 22 mei 2025 11:16 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Het draait op SAP, dus zou probleemloos met deze hoeveelheden facturen om moeten kunnen gaan. En tevens zou het eenvoudig moeten schalen.
Ik weet natuurlijk niet wat er aan user-exits geknutseld is. Daar zie ik nog wel eens raadselachtige constructies voorbij komen.
Ja, leuk gezegd, maar dan heb je maar weinig kaas gegeten van hoe financiële procedures werken.quote:Op donderdag 22 mei 2025 05:59 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Met 10 uitzendkrachten is die achterstand binnen 2 weken weggewerkt.
Het lijkt soms alsof mensen tegenwoordig alleen maar redenen kunnen verzinnen waarom iets niet zou moeten kunnen, in plaats van waarom iets wel zou moeten kunnen.
Laat je toch niet zo snel uit het veld slaan man.
Zal wel een generatiedingetje zijn.
Hoe lang denk je dat het duurt voordat je een applicatie in Productie status hebt binnen de bankquote:Op donderdag 22 mei 2025 11:22 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Ja, leuk gezegd, maar dan heb je maar weinig kaas gegeten van hoe financiële procedures werken.
Om maar een paar dingen te noemen: hoe lang denk je bijvoorbeeld dat het duurt om alle procedures van de gemiddelde bank te doorlopen voordat al die uitzendkrachten toegang hebben gekregen tot de rekening? Of hoe leuk denk je dat auditors het vinden als je zegt "is niet nodig, we laten ze gewoon via een bestaand account inloggen zodat we geen tijd kwijt zijn"?
Uiteindelijk zal het inderdaad lukken, maar 2 weken is echt enorm optimistisch.
Maar prima joh, dan is het een generatiedingetje.
Het probleem is altijd , het bij de leverancier een deeltaak van de adminstratieve verwerking te willen neerleggen , die gaat dat niet doen , niet juist doenquote:Op donderdag 22 mei 2025 11:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Klopt, met betrekking tot de SAP implementatie was dit ook volgens de best practices gedaan, echter een aantal cruciale zaken ontbraken, het lijkt me hier typisch een gevalletje doordrukken van een live-gang te zijn.
https://amsterdam.raadsin(...)onnection_id=9306737
Ik moet zeggen dat btw-splitsing bij elke klant een gemene valkuil is. Maar dit had bij het testen duidelijk naar voren moeten komen. En fouten bij de datamigratie hadden er helemaal uitgevist moeten worden.quote:Op donderdag 22 mei 2025 11:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Klopt, met betrekking tot de SAP implementatie was dit ook volgens de best practices gedaan, echter een aantal cruciale zaken ontbraken, het lijkt me hier typisch een gevalletje doordrukken van een live-gang te zijn.
https://amsterdam.raadsin(...)onnection_id=9306737
quote:Op donderdag 22 mei 2025 11:22 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Ja, leuk gezegd, maar dan heb je maar weinig kaas gegeten van hoe financiële procedures werken.
Kom op: probeer nog meer redenen te bedenken waarom iets niet kan in plaats van waarom wel. Het is een talent kennelijk.quote:Om maar een paar dingen te noemen: hoe lang denk je bijvoorbeeld dat het duurt om alle procedures van de gemiddelde bank te doorlopen voordat al die uitzendkrachten toegang hebben gekregen tot de rekening? Of hoe leuk denk je dat auditors het vinden als je zegt "is niet nodig, we laten ze gewoon via een bestaand account inloggen zodat we geen tijd kwijt zijn"?
Uiteindelijk zal het inderdaad wel lukken, maar 2 weken is echt enorm optimistisch gedacht.
Maar prima joh, dan is het een generatiedingetje.
Je zegt precies hetzelfde als daarnet en ik kan er nog steeds niet meer van maken dan dat je geen verstand hebt van financiële procedures.quote:Op donderdag 22 mei 2025 12:20 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]![]()
[..]
Kom op: probeer nog meer redenen te bedenken waarom iets niet kan in plaats van waarom wel. Het is een talent kennelijk.
Vooral lekker op je luie gat blijven zitten
Ja ja. “Kan niet” “kan niet” “kan niet” “kan niet”.quote:Op donderdag 22 mei 2025 12:58 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Je zegt precies hetzelfde als daarnet en ik kan er nog steeds niet meer van maken dan dat je geen verstand hebt van financiële procedures.
Tevens zeg ik ook niet dat het in z'n totaliteit niet kan, ik zeg alleen dat je het niet binnen 2 weken geregeld hebt puur en alleen door een lading datakloppers binnen te halen. Even een privéfactuurtje betalen vanaf je eigen rekening is iets heel anders dan diezelfde factuur op een volledig compliant manier zakelijk te betalen in een groot bedrijf.
Ik heb al een paar keer onderbouwd waarom het niet zomaar binnen een hele korte termijn kan, maar dan zullen we de gemeente Amsterdam maar laten weten dat 2172619626795 van het FOK!-forum zonder enkele vorm van argumentatie zegt dat het wel binnen 2 weken kan.quote:Op donderdag 22 mei 2025 13:07 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Ja ja. “Kan niet” “kan niet” “kan niet” “kan niet”.
Nou weten we het wel
Ja, we weten het nou wel: zolang we maar redenen blijven verzinnen waarom het niet kan.quote:Op donderdag 22 mei 2025 13:46 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Ik heb al een paar keer onderbouwd waarom het niet zomaar binnen een hele korte termijn kan, maar dan zullen we de gemeente Amsterdam maar laten weten dat 2172619626795 van het FOK!-forum zonder enkele vorm van argumentatie zegt dat het wel binnen 2 weken kan.
Lezen is blijkbaar ook moeilijk, ik heb al vanaf het begin af aan al gezegd dat het wel kan maar niet in de enorm korte termijn van 2 weken die jij stelt. Maar ik hoor dan ook graag waarom jij denkt dat het wel kan, want verder dan "ja, mensen zijn tegenwoordig lui" kom je ook niet.quote:Op donderdag 22 mei 2025 13:49 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Ja, we weten het nou wel: zolang we maar redenen blijven verzinnen waarom het niet kan.
Jezus... Daar hebben ze toch verzamelfacturen voor uitgevonden.quote:Ongeveer 13,5% van de facturen in het eerste kwartaal (ca. 14.000 facturen), was afkomstig van drie leveranciers op het gebied van energie en netbeheer, waarvan bijna 45% kleiner is dan 100 euro
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kanquote:Op donderdag 22 mei 2025 14:44 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Jezus... Daar hebben ze toch verzamelfacturen voor uitgevonden.
dit komt niet alleen bij de gemeente Amsterdam voor he,quote:Op vrijdag 23 mei 2025 01:44 schreef ikweethetookniet het volgende:
De afgelopen maanden ging het er veel over: het fiasco rondom de invoering van een nieuw betalingssysteem voor de facturen in de stad. AFIS heet dat programma. U zou vandaag meer bekendmaken over het bedrag van deze hersteloperatie. Er was al 2,8 miljoen gereserveerd, maar u heeft meer nodig: in totaal 5,8 miljoen. Waar is al dat geld voor nodig?
https://www.at5.nl/artike(...)t-een-rijke-gemeente
nee, als er dan verschil van mening is dan stopt de betaling van de hele verzamel factuur,quote:Op donderdag 22 mei 2025 14:44 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Jezus... Daar hebben ze toch verzamelfacturen voor uitgevonden.
Hier dus nietquote:Op vrijdag 23 mei 2025 10:03 schreef michaelmoore het volgende:
….
Daarnaast is het inboeken van de betaling ook makkelijker met losse betalingen , dat is vaak zeer goed geautomatiseerd met de juiste factuur code
factureren ?? , daar moet de leverancier de bestelcode van de opdracht op vermeldenquote:
en dat staat los van de lading fraude facturen die nu verzonden gaat worden naar de gemeente , want de crimineel die slaapt nietquote:Op vrijdag 23 mei 2025 19:28 schreef ikweethetookniet het volgende:
Eerder dit jaar werd al bekend dat de te late betaling van facturen van ondernemers 2,8 miljoen euro kost.
Daar komt naar schatting nog drie miljoen euro bij voor het extra gemeentelijke personeel dat bezig is de problemen op te lossen.
Daarnaast is er 2,1 miljoen euro nodig voor de verdere uitrol van het nieuwe facturensysteem en 4,8 miljoen voor 'verbetering en doorontwikkeling' van hetzelfde systeem.
https://www.at5.nl/artike(...)oudt-hand-op-de-knip
2,8 + 3,0+2,1+4,8= 12,7 miljoen schade al
Dat zou dan een nieuwe klant zijn. Ik kan me niet voorstellen dat jouw idee realistisch is. Bestaande leveranciers zouden het kunnen proberen, dan komt het later uit en is het een onverschuldigde betalingquote:Op vrijdag 23 mei 2025 19:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en dat staat los van de lading fraude facturen die nu verzonden gaat worden naar de gemeente , want de crimineel die slaapt niet
O ja betalen zonder ratificatie ??? leuk he
je kunt het proberenquote:Op vrijdag 23 mei 2025 20:01 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dat zou dan een nieuwe klant zijn. Ik kan me niet voorstellen dat jouw idee realistisch is. Bestaande leveranciers zouden het kunnen proberen, dan komt het later uit en is het een onverschuldigde betaling
quote:Op vrijdag 23 mei 2025 20:17 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ik geef gewoon gratis advies:
Flikker Halsema en van Buren eruit en pluk ze helemaal kaal
Benoem deskundigen mensen van niet-Europese afkomst.
Klaar
https://x.com/DalesGeert63675/status/1924887561706652103quote:Op vrijdag 23 mei 2025 20:01 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dat zou dan een nieuwe klant zijn. Ik kan me niet voorstellen dat jouw idee realistisch is.
Bestaande leveranciers zouden het kunnen proberen, dan komt het later uit en is het een onverschuldigde betaling
quote:Gemeente betaalt steeds meer facturen, maar weet van duizenden niet of het terecht is
8 mei 2025, 11.50 uur · Door: Nicolai Brannan
Wethouder van Financiën Hester van Buren (PvdA) denkt nog steeds dat uiterlijk 19 mei de crisis rondom de invoering van het nieuwe betaalsysteem van de gemeente is opgelost.
Dat meldde ze vanmorgen tijdens een nieuw debat over de problemen bij de implementatie van het AFIS-systeem.
Op het hoogtepunt stonden er nog tienduizenden facturen open bij de gemeente, die de betaaltermijn hadden overschreden.
Vorige week zijn er 7000 facturen betaald zonder dat is bekeken of het wel terecht is. "
De daling lijkt bijna te mooi om waar te zijn", zegt VVD-raadslid Kune Burgers.
ze zijn ook allemaal van Groen Links die geiten en ze doen nooit iets verkeerdquote:Op vrijdag 4 juli 2025 18:51 schreef ikweethetookniet het volgende:
Wethouder en coalitiepartijen vooral kritisch op ambtenaren na rapport over facturenfiasco
Er is 'echt wel iets mis' in de ambtelijke organisatie. Dat zei wethouder Hester van Buren (Financiën) vanavond tijdens het zoveelste debat over het fiasco met het betalen van facturen door de gemeente. Dit keer werd er gesproken over het onderzoeksrapport dat vorige maand naar buiten kwam.
"Ik zal eerlijk zijn, toen ik het rapport gelezen had was ik boos, echt boos", zei raadslid Jenneke van Pijpen van coalitiepartij GroenLinks. "Niet per se op de wethouder zelf", voegde ze er meteen daarna aan toe. Want volgens Van Pijpen moet er vooral iets aan de cultuur, het gedrag en het 'gebrek aan eigenaarschap' bij de ambtenaren gebeuren.
"Bij de ambtelijke organisatie zijn heel veel fouten gemaakt"
Ook D66'er Erik Schmit haalde hard uit. "Bij de ambtelijke organisatie zijn heel veel fouten gemaakt", vond het coalitieraadslid. Volgens hem heeft dit voor 'ernstige impact op onze reputatie bij bewoners en ondernemers' gezorgd. CDA-fractievoorzitter Rogier Havelaar wees erop dat er normaal gesproken niet over ambtenaren gesproken wordt in de Stopera. "Ik vind toch wel dat de heer Schmit in een zin de hele ambtelijke organisatie voor de bus gooit."
Volgens Van Buren toonde het rapport aan dat de overstap op het nieuwe systeem vanaf de start 'zwaar onderschat' is. "Men dacht dat de verandering niet zo complex was, maar de belangrijkste les is dat het altijd complex is", zei de wethouder. Ze zei dat ze, net als de andere wethouders en de burgemeester, vindt dat er een gedragsverandering binnen de gemeente moet plaatsvinden.
"Ik vind het vervelend om te zeggen, maar cultuurverandering duurt heel lang"
Hester van Buren, wethouder Financiën
Nadat De Partij voor de Dieren en JA21 vroegen wat er nu precies mis was gegaan, zei Van Buren onder meer dat 'de verkokering' en 'de cultuur' niet goed zijn, dat de 'basis echt op orde' moet worden gebracht en dat de 'versterking van de relatie tussen beleid en uitvoering' beter moet. Dat zou wel tijd kosten. "Ik vind het vervelend om te zeggen, maar cultuurverandering duurt heel lang", zei van Buren. Ze zei dat het stadsbestuur die opdracht aan de nieuwe gemeentesecretaris gaat geven.
Adequaat
JA21 en het CDA waren niet gerustgesteld door haar antwoord. Zo vroeg Kevin Kreuger (JA21) of de wethouder het zelf wel aankon en zei hij zelfs dat ze bij al haar dossiers, zoals het afvalprobleem, achter de feiten aanloopt. Van Buren wees er meerdere keren op dat ze volgens het rapport juist 'adequaat' handelde. "Ik schuw het niet, pak het op, ben er open en transparant over en duik niet voor moeilijke problemen", vond ze.
Volgende week debatteren de raadsleden tijdens de gemeenteraadsvergadering opnieuw over het rapport. Kreuger liet al doorschemeren dat zijn partij dan opnieuw een motie van wantrouwen overweegt in te dienen.
https://www.at5.nl/artike(...)-over-facturenfiasco
Gelukkig de diegene die allemaal aanstuurt niet, oh wachtquote:Op zaterdag 5 juli 2025 15:11 schreef michaelmoore het volgende:
ze zijn ook allemaal van Groen Links die geiten en ze doen nooit iets verkeerd
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |