abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216557317
De gemeente heeft nog 27.000 facturen liggen die eigenlijk al betaald hadden moeten zijn. Dat liet wethouder Hester van Buren gisteren weten tijdens een vergadering van de Rekeningencomissie in de Stopera.

De achterstand kwam boven water toen de wethouder in de commissie vragen kreeg over de werking van het AFIS, sinds 1 januari het betalingssysteem waar de gemeente mee werkt.

Bronnen meldden eerder deze maand al bij AT5 dat een aantal freelancers in dienst van de gemeente veel te laat of nog helemaal niet was uitbetaald. Door de overstap naar AFIS konden facturen die na 5 december waren binnengekomen, tijdelijk niet worden verwerkt.

'Ramp'
In gesprekken op het intranet van de gemeente, die in handen zijn van AT5, uiten medewerkers hun kritiek op de uitrol van het nieuwe betalingssysteem. "De overstap is een ramp", zegt iemand, die stelt dat het een ongelukkige keuze van de gemeente was om rond de jaarwisseling van systeem te veranderen. "Midden in het griepseizoen. Hogere uitval, terwijl je juist iedereen nodig hebt."

"Het is geen kleine achterstand van zes weken als je als zzp'er op een deel van je inkomen zit te wachten om daarmee je hypotheek of huur te kunnen betalen, bijvoorbeeld", zegt een andere medewerker.

Op de vraag of de leveranciers van de gemeente al op de hoogte zijn gesteld ("Want er zullen geheid vragen komen als er zes weken vertraging of meer in de betalingen zit"), zegt een gemeentemedewerker dat dat nog niet is gebeurd: "Helaas blijkt dat niet van alle leveranciers een e-mailadres bekend is, waardoor we niet alle leveranciers al hebben kunnen informeren."

'90 procent goed'
De wethouder kan nog niet zeggen hoe de problemen precies zijn ontstaan. "Het schijnt een technisch probleem te zijn. Het is natuurlijk zo dat als je een systeem implementeert, dat dit soort dingen kunnen ontstaan."

Volgens Van Buren liggen de betalingsproblemen voornamelijk bij de facturen. "Het grootste deel van de implementatie is goed gegaan. Meer dan 90 procent van de inkoopcontracten zit in AFIS."

Dat de facturen niet betaald kunnen worden, is dus onder meer te merken bij zpp'ers die nu langer op hun inkomen moeten wachten. Van Buren zegt dat dat nu zo'n zes tot acht weken langer kan duren. "Mensen die begin december een factuur hebben ingeleverd moeten misschien nog iets langer wachten."

De wethouder zegt dat bedrijven of personen die hun geld sneller nodig hebben, aanspraak kunnen maken op een spoedprocedure.

Achterstand
Op dit moment heeft de gemeente dus bij zo'n 27.000 facturen een betalingsachterstand. Ter vergelijking: normaal gesproken worden er zo'n 25.000 facturen per maand bij de gemeente betaald. "We hebben onder meer uitzendkrachten aangetrokken om ervoor te zorgen dat de achterstand niet verder oploopt." Het is niet duidelijk hoe groot het totale bedrag van de betalingsachterstand is.

Het is niet voor het eerst dat de gemeente te laat is met het betalen van de rekeningen. In 2017 werd 40 procent van de rekeningen te laat betaald.

https://www.at5.nl/artike(...)erstand-van-facturen

Lekker bezig daar |:(
pi_216557337
Je zal als burger je facturen maar eens niet betalen......
pi_216557339
Achterstand niet-betaalde facturen bij gemeente nog groter dan gedacht, VVD en CDA vragen debat aan

Er blijken meer facturen open te staan bij de gemeente dan wethouder Hester van Buren gisteren liet weten. In plaats van 27.000 staan er in totaal ruim 43.000 onbetaalde facturen in de wacht vanwege de overstap op een nieuw betaalsysteem. Het verschil zit in het feit dat de cijfers van januari 2025 aanvankelijk nog niet waren meegerekend.

https://www.at5.nl/artike(...)cda-vragen-debat-aan

Oh het kan nog erger :|W
pi_216557412
Moet de gemeente weten.
  woensdag 5 februari 2025 @ 11:25:11 #6
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_216557490
Vanaf nu betalen ze helemaal nergens meer voor!

Overigens heb je geen systeem nodig om een betaling te verrichten, dat kan gewoon handmatig. Het is geen excuus om facturen niet te betalen.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_216557767
quote:
14s.gif Op woensdag 5 februari 2025 11:25 schreef MichaelScott het volgende:
Vanaf nu betalen ze helemaal nergens meer voor!

Overigens heb je geen systeem nodig om een betaling te verrichten, dat kan gewoon handmatig. Het is geen excuus om facturen niet te betalen.
Succes met het handmatig betalen van 27.000 facturen die waarschijnlijk naar minstens 5000 verschillende IBAN-nummers moeten.
  woensdag 5 februari 2025 @ 12:02:05 #8
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_216557825
quote:
10s.gif Op woensdag 5 februari 2025 11:55 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Succes met het handmatig betalen van 27.000 facturen die waarschijnlijk naar minstens 5000 verschillende IBAN-nummers moeten.
Dat is het probleem van de gemeente, niet van de leveranciers. Dan huren ze maar 100 uitzendkrachten in om als typegeit te functioneren. Als ze direct begonnen waren met een oplossing dan waren het er nu geen 43.000 geweest.

Gewoon 2 maanden niet betalen slaat natuurlijk nergens op.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_216557869
quote:
Want waarom zou dit niet tegelijk kunnen?
Protège moi de mes désirs.
pi_216557886
quote:
14s.gif Op woensdag 5 februari 2025 12:02 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Dat is het probleem van de gemeente, niet van de leveranciers. Dan huren ze maar 100 uitzendkrachten in om als typegeit te functioneren. Als ze direct begonnen waren met een oplossing dan waren het er nu geen 43.000 geweest.

Gewoon 2 maanden niet betalen slaat natuurlijk nergens op.
Ja, alleen voordat je de procedures van de bank doorlopen hebt en al die 100 uitzendkrachten toegang hebben werkt het nieuwe systeem al.

Ben het 100% met je eens dat die gemeente het niet bepaald handig heeft aangepakt en dat het niet het probleem van de leveranciers zou moeten zijn, maar dan maar even handmatig betalen is praktisch gezien ook vrijwel onmogelijk.
pi_216558021
'90 procent goed'.
Met dat argument moet een Amsterdammer eens aankomen als hij een rekening van de gemeente niet of veel te laat betaald.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 8 februari 2025 @ 12:38:05 #12
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_216594536
Gemeenten ontkomen niet aan bezuinigen: ‘Ozb zou volgend jaar anders met 40 procent omhoog moeten’

Een verhoging van de ozb van 40 procent: dat is zo’n beetje de enige manier waarop gemeenten ook de komende jaren hun dienstverlening op peil kunnen houden, blijkt uit berekeningen van de Vereniging Nederlandse Gemeenten. Volstrekt onrealistisch, zegt de belangenclub er meteen zelf bij, en dus dreigen forse bezuinigingen. En bereiden provincies zich serieus voor op het onder financieel toezicht stellen van gemeenten.

https://www.ad.nl/binnenl(...)oog-moeten~a2c282b3/

90% goed :|W
Ze staan bijna onder toezicht wegens wanbeleid :X
pi_216594611
90% goed? Ik werk mijn hele leven al in de IT, en dat zou voor elk project totaal onacceptabel zijn.
Als ik ondernemer was zou ik een stap naar de rechter maken en faillissement aanvragen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 14 februari 2025 @ 23:01:15 #14
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_216687257
2000 zijn er betaald, maar 5000 nieuwe bijgekomen :|W

https://www.at5.nl/artike(...)atiek-is-weerbarstig

Randdebielen daar :(
  vrijdag 14 februari 2025 @ 23:02:53 #15
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_216687287
Maar gelukkig gaan ze er volgende week over vergaderen :|W

Dat gaat echt helpen :(

https://www.at5.nl/artike(...)et-betaalde-facturen
pi_216687829
Ik krijg inderdaad nog heel veel geld van die Gemeente.

Kijken of het al overgemaakt is, of moet gaan procederen tegen die ambtenaren.
pi_216688167
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 12:30 schreef voetbalmanager2 het volgende:
'90 procent goed'.
Met dat argument moet een Amsterdammer eens aankomen als hij een rekening van de gemeente niet of veel te laat betaald.
Of in de commerciele sector.
99% otif. Anders capa's en straffen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 16 februari 2025 @ 00:11:21 #18
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_216697154
Valt reuze mee dit gaat slechts om 200.000.000 achterstand :o :|W

Ja 200 miljoen dus

https://fd.nl/politiek/15(...)-factureringssysteem

En Halsema viert gewoon feest want beste bestuurder geworden :R
  zondag 16 februari 2025 @ 00:18:08 #19
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_216697228
quote:
6s.gif Op zondag 16 februari 2025 00:11 schreef ikweethetookniet het volgende:
Valt reuze mee dit gaat slechts om 200.000.000 achterstand :o :|W

Ja 200 miljoen dus

https://fd.nl/politiek/15(...)-factureringssysteem

En Halsema viert gewoon feest want beste bestuurder geworden :R
Heeft dan ook niets met elkaar te maken.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zondag 16 februari 2025 @ 10:12:40 #20
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_216699672
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2025 00:18 schreef Whiskers2009 het volgende:
Heeft dan ook niets met elkaar te maken.
Inderdaad want

Ze voelt zich niet verantwoordelijk
Ze heeft daar geen actieve herinnering aan
Ze was er niet van op de hoogte
Als hoogste ambtenaar van de gemeente had ze daar geen zicht op

Logisch dus gewoon feest vieren en de rekening ach die betalen we wel wanneer we er zin in hebben

:|W
  zondag 16 februari 2025 @ 20:47:33 #21
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_216709905
twitter
pi_216843047
Hoe kon het zó fout gaan met de gemeentelijke facturen? "De wethouder is laconiek geweest"

Wethouder Financiën Hester van Buren wacht donderdag een spoeddebat over de chaotische implementatie van het nieuwe gemeentelijke factureringssysteem. Hoe kon het gebeuren dat duizenden facturen niet op tijd betaald konden worden? Op ons verzoek keek Mario Voorbij, expert op het gebied van betalingssystemen, naar alle brieven van de wethouder aan de gemeenteraad over de niet-betaalde rekeningen.

Tienduizenden facturen die nog niet zijn betaald, talloze zzp'ers die op hun geld wachten en een hersteloperatie van 7 ton: de implementatie van AFIS, het nieuwe factureringssysteem van de gemeente Amsterdam, is alles behalve soepel verlopen. Terwijl een deel van de problemen verholpen had kunnen worden als de gemeente een strak schema had opgesteld en zich daaraan had gehouden. Dat zegt Mario Voorbij, kenner op het gebied van digitaal factureren.

Voorbij is al bijna 20 jaar werkzaam in de wereld van betaalsystemen. "Ik ben niet bezig met de dagelijkse operaties, maar ben met name betrokken op de achtergrond bij grote verandertrajecten. Denk aan klant- en datamigraties, van het ene naar het andere systeem. Dat zijn vrij omvangrijke trajecten. Zo'n programma wordt in deeltrajecten opgesplitst, om de impact te spreiden en elk stapje zo beheersbaar mogelijk te houden."

U heeft de brieven van de wethouder aan de raad goed gelezen. Wat haalt u daaruit?
"Om te beginnen vind ik wel wat van de accuraatheid. Op het ene moment wordt gesproken van een livegang op 1 januari, dan op 6 januari. Geeft mij een beeld dat het rommelig verloopt. Volgens mij is er een draaiboek en een plan. Daar rammelt het een beetje. Ik mag hopen dat het programma zelf strakker is gestuurd."

Voorbij haalt ook het go/no-go moment aan, de datum waarop besloten wordt of de livegang van het nieuwe systeem door moet gaan of niet. "Dat was 13 december. Later in de brief staat dat er op 6 januari geen bevindingen meer waren vanuit het testen. Maar dat had je op 13 december moeten concluderen, niet op het moment van de livegang. Misschien was dat ook al het geval, daar heb ik geen inzage in. Maar voor mij komt het over als: we gaan live, we hebben nog bevindingen, maar we hebben tot 6 januari. De beantwoording laat ruimte over voor interpretatie."

In de brief bleef u even hangen op de gebruikte term 'inleren'.
"Een inkoopsysteem heeft een lerend vermogen. Iemand zet zijn factuurnummer aan de linker- of rechterkant; misschien zit er een handgeschreven factuur tussen, of wordt er steeds een ander lettertype gebruikt. Het leren kennen van die verschillende facturen, het inleren, kost tijd. Dat heeft men ook ondervonden in een testomgeving. Op een gegeven moment kwam men tot 90 procent herkenning. Dat is mooi."

"Maar dan komen ze ná de livegang erachter dat het systeem opnieuw moet gaan inleren. Dat is opmerkelijk, want dat is al geconstateerd in de testomgeving. In de beantwoording stond dat ze het geleerde in de testomgeving niet konden overzetten naar de livegang. Daar kan ik me op zich wel iets bij voorstellen."
"Maar dan nog: dan wéten ze dat het inleren tijd kost, maar dan kan het niet zo zijn dat ze de knop omzetten, live gaan en zeggen: er is vertraging want het systeem moet nog facturen gaan inleren. Een opmerkelijk deel van de beantwoording van de raadsvragen."

"Is het onderdeel van het plan? Of dachten ze: het komt wel goed?"

Een deel van de problemen had te maken met de performance van het probleem. Wat verstaat men daaronder?
"Vooropgesteld: ik ken hier niet de exacte inhoud, ik ga af op de beantwoording van de raadsvragen. Daarin stond dat er performanceproblemen zijn. Dan gaat het onder andere over het inleren en het inlezen van de facturen."

Heeft de gemeente getest op performance?
"Wat in de tweede set antwoorden van afgelopen maandag naar voren kwam, is een lijst van activiteiten om te komen tot een livegang. Daar staan gebruikersacceptatietesten op, functionele testen. Maar ik mis de performance test. Het kan zijn dat dat onder een andere test valt, maar het werd niet uitvoerig genoemd. Is het getest? Is het onderdeel van het plan? Of dachten ze: het komt wel goed?"

Wat voor indruk laat de beantwoording van de wethouder op u achter?
"Dat er zo laconiek wordt gereageerd en gehandeld, vind ik heel zorgelijk. Het gaat nu om betaalachterstanden. Stel dat die straks weggewerkt zijn, per 1 mei (de gemeente schat in dat de betaalachterstand uiterlijk 19 mei is weggewerkt, red.)." Maar dan zijn er volgens Voorbij nieuwe risico's. Het nieuwe factureringssysteem moet worden aangesloten op tientallen andere systemen binnen en buiten de gemeentelijke organisatie. "Maar er staan nog zo'n 13 implementaties om binnenkort aangesloten te worden. Ik zou eerst alle chaos opruimen en zorgen dat de voorjaarsnota op dit systeem goed gedraaid kan worden. Want nieuwe implementaties leiden tot nieuwe risico's."

"Je kan je afvragen waarom de wethouder niet kort op de bal heeft gezeten"

Voorbij is aanwezig bij het spoeddebat, dat donderdag om 9 uur 's ochtends begint op de Stopera. Hij is benieuwd of wethouder Hester van Buren goed doordrongen is van de ernst en omvang van de problemen. "Ik heb het idee dat de wethouder het onderschat heeft. De problematiek is best wel groot. Als je ziet hoe ze achter de feiten heeft aangelopen - en dat zie je ook in de beantwoording - kan je je afvragen waarom ze niet kort op de bal heeft gezeten. Ik vind dat de wethouder laconiek is geweest. Dat vind ik opvallend."

https://www.at5.nl/artike(...)-performance-inlezen

En is de wethouder al gepromoveerd :r :?
  woensdag 26 februari 2025 @ 17:21:14 #23
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_216843107
Gelukkig kan er nog wel een miljoen naar Gaza.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_216854621
Amsterdamse wethouder in problemen door facturenfiasco: ’We zien een patroon’

De Amsterdamse wethouder Hester van Buren ligt flink onder vuur omdat zij onvoldoende regie zou hebben gehad op een nieuw systeem dat duizenden ondernemers in de financiële problemen stortte. „We zien een patroon.”

Was Van Buren voldoende ’in control’ bij de invoering van AFIS, het nieuwe uitbetalingssysteem van de gemeente Amsterdam. Die vraag stond centraal in een spoeddebat donderdagochtend. Door een opeenstapeling van problemen wachten duizenden leveranciers nog op uitbetaling. Het openstaande bedrag liep op tot 200 miljoen euro en het kan nog tot in mei duren tot alles op de rit is.

Niet alleen oppositiepartijen vragen het zich af, ook coalitiepartijen GL en D66 bleken bijzonder kritisch op hun de PvdA-wethouder. „Het is onbestaanbaar dat de wethouder geen stevigere rol heeft ingenomen tijdens het proces”, zei VVD-raadslid Kune Burgers. Hij vond Van Buren afstandelijk en noemde dat onverklaarbaar.

De afgelopen weken ontstond een beeld van ambtenaren die de problemen zelf probeerden op te lossen en hun wethouder pas laat op de hoogte stelden toen bleek dat er toch ernstige situaties ontstonden. Inmiddels is er voor 700.000 euro aan extra mankracht ingehuurd.

CDA mist urgentie bij wethouder Hester van Buren
„Ik vind dat een wethouder die 8 miljard per jaar belastinggeld uitgeeft er bovenop moet zitten”, zei CDA-fractievoorzitter Rogier Havelaar. Hij mist urgentie bij Van Buren. „Waarom was de wethouder bij geen enkel cruciaal moment aanwezig?”, wilde hij weten. „Eén keer is een incident. Twee keer is toeval. Drie keer is een patroon.”

Itay Garmy (Volt) sprak van ’onvoldoende regie’ en zag eveneens een patroon. Het is niet het eerste hoofdpijndossier voor Van Buren. Garmy zag dat zij ’geen grip’ lijkt te hebben op de organisatie, terwijl Van Buren behalve wethouder Financiën ook Personeel en Organisatie in haar portefeuille heeft. „Dat baart ons zorgen.”

Dat was ook te horen bij de PvdD. „Het is niet de eerste keer dat zij verrast wordt”, zei Judith Krom. Cas van Berkel (JA21) zag een wethouder in ’gelukzalige onwetendheid’ terwijl betaalproblemen zich opstapelden en ’de rook uit de AFIS-servers steeg’.

’Zijn alle verloven ingetrokken?’
„Ik ben op zoek naar de urgentie vanuit de wethouder, zijn alle verloven ingetrokken?”, wilde Erik Schmit van coalitiepartij D66 weten. Hij vindt dat Van Buren als ’CFO van de organisatie’ elke dag bovenop dit soort dingen moet zitten.

Jenneke van Pijpen zag namens coalitiepartij GL dat de informatiepositie van de wethouder niet op orde was. „Dat is een fundamenteel probleem en we bespreken het niet voor de eerste keer”, zei ze. Maar ook daar is de wethouder verantwoordelijk voor, benadrukte zij. „Dit kan zo echt niet langer doorgaan.”

Van Buren zei dat AFIS het uitbetalen van facturen ’sneller, betrouwbaarder en makkelijker’ moest maken. „Daarom baal ik er ontzettend van dat er nu bij de introductie het tegenovergestelde gebeurt.” Ze zei zichzelf ook af te vragen of zij niet meer had kunnen doen de afgelopen weken.

Excuses
De wethouder bood ondernemers excuses aan voor de gang van zaken. „Mijn informatie zou ik zeker niet als voldoende beschouwen”, zei ze. Van Buren vertelde over een cultuur binnen de gemeente waarin ambtenaren problemen eerst zelf willen oplossen voordat ze naar hun wethouder stappen. Ambtenaren maakten een inschattingsfout, concludeerde zij. „Ik was heel graag eerder geïnformeerd.” Tegelijkertijd wil zij niet op de stoel van ambtenaren zitten.

Ze weersprak dat er sprake was van obstructie door ambtenaren, zoals Denk suggereerde. „Ik heb nog wel vertrouwen in het apparaat (van ambtenaren, red.).” De problemen hadden eerder gesignaleerd moeten worden, gaf ze toe. „Ik heb daar wel van geleerd, ik had daar echt meer op moeten doorvragen”, zei ze. Achteraf was het ook niet verstandig dat de introductie van AFIS niet aangemerkt werd als ’risicovol project’.

’Puinhoop’
Op verzoek van de VVD komt maandag aanvullende informatie. „Ik ben toch nog niet helemaal gerustgesteld”, zei Burgers (VVD). Meerdere partijen willen woensdag in de gemeenteraad opnieuw in debat over het fiasco. Dan is er ook de mogelijkheid om moties in stemming te brengen.

Ondertussen wachten duizenden ondernemers nog op betaling van hun factuur. JA21 wil dat de ’puinhoop’ binnen dertig dagen is opgelost. „Anders kan deze wethouder wat mij betreft naar huis”, aldus Van Berkel.

https://www.telegraaf.nl/(...)-we-zien-een-patroon

Goh ze gaan eens iemand afrekenen op wanbeleid :o
  woensdag 5 maart 2025 @ 23:08:53 #25
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_216942091
Geen meerderheid voor moties van treurnis, afkeuring en wantrouwen tijdens facturen-debat :|W


Politieke partijen gingen vandaag weer in debat met wethouder Hester van Buren (Financiën) over de te late betaling van facturen door de gemeente. Oppositiepartijen waren kritisch en dienden meerdere moties in, al kregen die geen steun van de coalitie. Lees in dit liveblog hoe het debat verliep.

20.40 uur

Debat afgelopen

Het debat is afgelopen. Lees hieronder in het liveblog hoe het verliep.

20.39 uur

Alle moties krijgen geen meerderheid

De motie van wantrouwen wordt alleen gesteund door JA21 zelf. De motie van afkeuring van de VVD kreeg ook geen meerderheid en de motie van treurnis ook niet.

20.17 uur

D66 en GroenLinks woest over motie

D66-fractievoorzitter Rob Hofland is boos over de motie van wantrouwen. Hij noemt het een zwaar instrument, dat nu minder zwaar is geworden door de actie van Van Berkel. Ook vindt hij dat het in de Stopera nu lijkt op de 'chaos in Den Haag'.

"Het zal eens tijd worden dat D66 het zwaarste instrument zou inzetten", antwoordt Van Berkel.

Hij krijgt meer kritiek. Zo noemt GroenLinks-fractievoorzitter Imane Nadif de motie 'afschuwelijk'.

20.09 uur

JA21 wil nu motie van wantrouwen

Cas van Berkel (JA21) spreekt nu van een motie van wantrouwen. Halsema wil weten of die motie op papier staat. De motie blijkt inderdaad zojuist uitgedeeld. Er vindt nu opnieuw een schorsing van vijf minuten plaats zodat iedereen de tekst in de motie kan lezen.

20.04 uur

Wethouder: wat mij betreft alles besproken

De schorsing is voorbij. Wethouder Van Buren gaat niet inhoudelijk in op op de motie van Burgers. Ze wijst erop dat ze alle vragen al beantwoord heeft. "Wat mij betreft hebben we alles al besproken en ben ik hier klaar."

JA21 wil nu verder debatteren in een zogeheten derde termijn. Dat mag na een korte discussie met Halsema.

19.53 uur

VVD komt terug op eerdere bijdrage, dient wel een motie in

Burgers was al uitgesproken en JA21-raadslid Cas van Berkel had daarna zijn bijdrage gedaan. Na de bijdrage van Van Berkel neemt Burgers weer het woord. "Voorzitter, ik heb in mijn bijdrage het woord motie niet genoemd. Wij dienen een motie van afkeuring in."

Burgemeester Halsema, die nu als voorzitter van de vergadering optreedt, vindt het vreemd. Ze schorst het debat tot 20.00 uur.

19.49 uur

VVD wil wethouder pas na evaluatie 'beoordelen'

VVD-raadslid Kune Burgers lijkt geen motie van afkeuring of motie van wantrouwen in te dienen. Hij zegt wel dat wethouder Van Buren gefaald heeft. "Na de evaluatie zullen we de wethouder streng beoordelen. En voor de VVD is elke vertraging onacceptabel."

Het is niet bekend wanneer de evaluatie van de gemeente af is, maar Van Buren zei eerder al dat die er pas komt als alle facturen weer op tijd betaald worden.

18.06 uur

Zo verliep het eerste deel van het debat

Er wordt in ieder geval een motie van treurnis ingediend, zo bleek vanmiddag al. Het debat gaat vanavond dus verder.

https://www.at5.nl/artike(...)jdens-facturen-debat

Om te :r

Gewoon door met wanpresteren dus

[ Bericht 3% gewijzigd door ikweethetookniet op 06-03-2025 20:27:54 ]
  zondag 9 maart 2025 @ 10:35:25 #26
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_217100368
quote:
Inlopen betalingsachterstand van facturen hapert, wethouder noemt situatie zorgelijk
Zorgelijker dan vorige week, zo noemt wethouder Hester van Buren de huidige operatie om de betalingsachterstand van de gemeente in te lopen. "De versnelling die zou moeten optreden in de factuurverwerking om op het gemiddelde uit te komen, zien we helaas niet."

Gemeente Amsterdam heeft te maken met een behoorlijke achterstallige betaling van facturen. Er zijn nog tienduizenden facturen niet uitbetaald en daarom heeft Van Buren 700.000 euro opzijgezet om de te laat betaalde facturen van zzp'ers en andere opdrachtnemers zo snel mogelijk te betalen.

Maar het aannemen van extra mensen en het inzetten van extra geld om die achterstanden weg te werken, lijkt nog niet zijn vruchten af te werpen. Van Buren noemt het huidige beeld zelfs "zorgelijker dan vorige week". "Met het huidige tempo van factuurverwerking halen we het niet."

Van Buren zegt opnieuw versnellingsmaatregelen te nemen. Zo wordt extra capaciteit beschikbaar gesteld om al deze handmatige handelingen uit te voeren en worden robots gebruikt om het allemaal te kunnen automatiseren, waar mogelijk.

Ook worden afspraken gemaakt met grote leveranciers met veel facturen om te zien hoe voorschotten betaald kunnen worden en zegt Van Buren te werken aan het aanpakken van onderliggende oorzaken, zodat de problemen zich niet verder opstapelen.
https://www.at5.nl/artike(...)t-situatie-zorgelijk
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 19 maart 2025 @ 20:55:22 #28
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_217110335
Inlopen betalingsachterstand van facturen hapert, wethouder noemt situatie zorgelijk

Gemeente Amsterdam heeft te maken met een behoorlijke achterstallige betaling van facturen. Er zijn nog tienduizenden facturen niet uitbetaald en daarom heeft Van Buren 700.000 euro opzijgezet om de te laat betaalde facturen van zzp'ers en andere opdrachtnemers zo snel mogelijk te betalen.

De facturen zijn goed voor zo'n 200 miljoen euro. De achterstanden komen door technische problemen bij het overgaan op een nieuw factureringssysteem, AFIS.

"Zorgelijker dan vorige week"

quote:
Maar het aannemen van extra mensen en het inzetten van extra geld om die achterstanden weg te werken, lijkt nog niet zijn vruchten af te werpen. Van Buren noemt het huidige beeld zelfs "zorgelijker dan vorige week". "Met het huidige tempo van factuurverwerking halen we het gemiddelde scenario niet."
Bij meer dan de helft van de facturen wordt gebruikgemaakt van een oude of ontbrekende inkooporder, zegt de wethouder. Dat betekent in de praktijk dat voor het afhandelen van deze facturen veel handmatige handelingen nodig zijn en dat leidt dan weer tot vertraging en betalingen buiten de betaaltermijn.

Nieuwe maatregelen

Van Buren zegt opnieuw versnellingsmaatregelen te nemen. Zo wordt extra capaciteit beschikbaar gesteld om al deze handmatige handelingen uit te voeren en worden robots gebruikt om het allemaal te kunnen automatiseren, waar mogelijk.

Ook worden afspraken gemaakt met grote leveranciers met veel facturen om te zien hoe voorschotten betaald kunnen worden en zegt Van Buren te werken aan het aanpakken van onderliggende oorzaken, zodat de problemen zich niet verder opstapelen.

Ondernemers die echt in de knel dreigen te komen als facturen niet betaald worden, kunnen eventueel spoedbetalingen krijgen.

https://www.at5.nl/artike(...)t-situatie-zorgelijk

700.000 euro extra kosten wethouder geen eens motie van treurnis mag gewoon blijven wanpresteren en de situatie wordt alleen maar erger :|W

Wat een zooitje randdebielen daar :(
  woensdag 26 maart 2025 @ 12:11:31 #29
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_217185668
Kosten Amsterdams ’facturenfiasco’ ruim verdriedubbeld naar 2,5 miljoen euro :') |:(

Stapel met te laat betaalde facuren slinkt wel _O-

Het Amsterdamse stadsbestuur moet nog veel meer geld uittrekken om het ’facturenfiasco’ op te lossen. Aanvankelijk ging het om 700.000 euro, maar dat is opgelopen naar zo’n 2,5 miljoen euro.

Wethouder Hester van Buren zet ’alles op alles’ overleefde moties van wantrouwen, afkeuring en treurnis.

Door een opeenstapeling bij de invoering van een nieuw betalingssysteem, bleven de facturen van duizenden leveranciers veel te lang liggen. Begin februari ging het om ruim 30.000 ondernemers, die wachtten op zo’n 200 miljoen euro.

Sindsdien werkt de gemeente met ’man en macht’ aan een inhaalslag. Onder meer door extra personeel in te huren. Maar de eerste 50 fte blijkt niet genoeg, deze week is er nog eens 60 fte extra ingeschakeld. Dat heeft wel een prijskaartje. De kosten van de inhuur lopen op tot zo’n 2,5 miljoen euro.

’Alles op alles’
Het aantal te laat betaalde facturen dat nog op de plank ligt, is de afgelopen vier weken wel geslonken van ruim 25.000 naar nu 12.800 facturen. Voor ondernemers die in de knel terecht kwamen, bestaat een speciale spoedregeling.

Spoeddebat
Van Buren moest zich al in twee spoeddebatten verantwoorden voor de chaos. Raadsleden verweten haar dat ze niet in controle was, te laat geïnformeerd werd door ambtenaren en zodoende ook de gemeenteraad te laat informeerde. Moties van wantrouwen, afkeuring en zelfs treurnis haalden echter geen meerderheid.

Wel is de directeur Financiën van de gemeente van dit dossier gehaald, waarna die besloot om helemaal te stoppen in deze rol. Zij blijft wel voor de gemeente werken.

Het enige dat wethouder Van Buren nog in problemen zou kunnen brengen, is als er op 19 mei nog te laat betaalde facturen liggen. Eerder bracht zij die datum naar buiten als slechtste scenario. Donderdag is er opnieuw een spoeddebat. Dan zal blijken wat raadsleden vinden van het prijskaartje om die deadline te halen.

https://www.telegraaf.nl/(...)aar-2-5-miljoen-euro

OZB maar weer omhoog :? :r
  vrijdag 28 maart 2025 @ 09:26:53 #30
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_217204133
Bekijk deze YouTube-video

Kijk vanaf 4:13

Het wordt 5 miljoen plus :o
pi_217204376
Gewoon het Pareto-principe toepassen: Alles onder de 500 euro gewoon betalen zonder uitgebreide controle en de 10-20% grootste facturen met voorrang behandelen. Dan heb je qua aantal en totaal som het meeste snel opgelost.

Maar goed, zo makkelijk zal het wel niet werken..
  vrijdag 28 maart 2025 @ 09:57:49 #32
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_217204408
Overheid & ICT genot deel 878
pi_217204543
Dit is zo herkenbaar. Alfa's zijn er trots op dat ze helemaal niets snappen van systemen en zullen dus ook altijd deze fouten blijven maken.
  dinsdag 8 april 2025 @ 20:45:39 #34
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_217321839
Betalingsachterstand gemeente niet ingelopen door "nieuwe bulk aan facturen"

Door een hoge instroom van nieuwe facturen lukt het de gemeente afgelopen week niet om de betalingsachterstand in te lopen. "We zien geen krimp in betaalde facturen", zegt wethouder Van Buren in brief aan de raad.

Volgens de wethouder kwamen de afgelopen week veel meer facturen bij de gemeente binnen dan normaal gesproken. "Met bijna 9000 facturen lag deze ongeveer 2000 hoger dan gemiddeld de afgelopen weken." Door die hoge instroom ziet Van Buren "geen grote daling in de totale werkvoorraad". Met dat laatste doelt ze op nog niet betaalde facturen.

Problemen met facturen
In januari werd duidelijk dat de gemeente na de implementatie van een nieuw inkoop- en betalingssysteem, AFIS, flinke betaalachterstanden heeft opgelopen. Het bleek te gaan om tienduizenden facturen. Daarna heeft de verantwoordelijk wethouder Van Buren aangekondigd fors in te grijpen om de problemen op te lossen.

Bulk
Daarnaast kwamen begin vorige maand veel facturen binnen. "Deze grote bulk aan facturen vallen nu, 30 dagen na invoering, buiten de betaaltermijn en daardoor zien we geen krimp in de werkvoorraad buiten betaaltermijn."

Volgens de gemeente neemt het aantal langst openstaande facturen wel langzaam af. "Maar de oudste facturen zorgen ook voor het meeste werk".

Vorige week werd al duidelijk dat het effect van de extra aangenomen medewerkers om de hersteloperatie van het factuurprobleem op te lossen, nog niet te zien is in de cijfers. Wel zei Van Buren "op de goede weg te zijn om de betaalachterstanden in te lopen". "

We zetten alles op alles om die achterstanden zo snel mogelijk weg te werken. Ze denkt dat het effect van de extra capaciteit de komende weken wél in de cijfers terug te zien is.

https://www.at5.nl/artike(...)we-bulk-aan-facturen

Goh verrassend dit :|W
Wim Beelen zei het al 5 miljoen plus :o
Van Buren natuurlijk gewoon laten zitten want verantwoorden is een keuze :r
pi_217323867
Je hebt het er maar druk mee, TS. Persoonlijke wrok?
Protège moi de mes désirs.
  donderdag 17 april 2025 @ 01:12:40 #36
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_217390279
Facturenfiasco gemeente houdt aan: aantal te laat betaalde rekeningen opnieuw nauwelijks afgenomen

Net als de afgelopen drie weken heeft de gemeente nog steeds 12.000 facturen op de plank liggen waarvan de betalingstermijn al overschreden is. Wethouder Hester van Buren (Financiën) spreekt van een 'vicieuze cirkel', ze hoopt dat een nieuwe aanpak gaat helpen.

Volgens Van Buren vragen de oudste facturen (er zijn nog steeds facturen van voor 2025) 'zoveel tijd, dat er onvoldoende capaciteit is om de nieuw binnengekomen facturen op tijd af te doen'. "Om die vicieuze cirkel te doorbreken, hebben we besloten de aanpak aan te passen. De capaciteit gaan we anders inzetten, namelijk primair gericht op het tijdig betalen van de facturen die nieuw binnenkomen."

"We denken dat dit de manier is om zo snel mogelijk tot een normale werkvoorraad en betaaltermijn te komen"

Hester van Buren - wethouder Financiën
De oudste facturen worden straks 'buiten het systeem' betaald. "We denken dat dit de manier is om zo snel mogelijk tot een normale werkvoorraad en betaaltermijn te komen. Dit vraagt een zorgvuldige uitwerking om fraude, rechtmatigheidsissues en dubbele betalingen te voorkomen. "

Het lijkt er daarmee op dat deze ondernemers voorlopig nog wel even moeten wachten. Van Buren zegt dat zij bericht krijgen over de mogelijkheid van een spoedbetaling, als ze tenminste in problemen dreigen te komen door de te late betaling. Eerder bleek dat zo'n spoedbetaling de gemeente telkens 250 euro extra kost. De gemeente keurde de afgelopen kleine twee maanden telkens wekelijks een paar honderd spoedbetalingen goed.

Meivakantie heeft invloed

Van Buren wijst er in haar brief van vandaag ook op dat 'het aantal productieve uren' in de meivakantie lager zal liggen door de vrije dagen en korte vakanties van ambtenaren. Volgens de wethouder hebben deze ambtenaren, die vaak in vaste dienst werken bij de crediteurenadministratie, al een tijd geen verlof kunnen opnemen. Ook moesten ze de afgelopen tijd ook in het weekend en de avond werken.

Het nieuw ingehuurde personeel werkt 'voor het grootste gedeelte' wel door in de vakantie.

De problemen rondom de achterstallige facturen bij de gemeente begonnen begin dit jaar tijdens het overgaan op een nieuw factureringssysteem, genaamd AFIS. Er vonden al vier debatten over de kwestie plaats. Tijdens een van die debatten kwam een groot deel van de oppositie met een motie van treurnis, maar coalitiepartijen zeiden juist het vertrouwen te hebben dat de wethouder de problemen oplost.

"Van 'mislukte implementatie' lijkt het erop dat we in een totaal fiasco, een complete mislukking, een ongekende flop terecht zijn gekomen"

Rogier Havelaar van het CDA, een van de partijen achter die motie, laat weten dat hij zich afvraagt of dit nog goed gaat komen. "We zien nog geen enkele versnelling terwijl deze wel was beloofd. Ik heb ook het idee dat nieuwe facturen veel minder makkelijk door het systeem floepen dan vooraf gedacht. Het college heeft nog de tijd tot 19 mei, maar van 'mislukte implementatie' lijkt het erop dat we in een totaal fiasco, een complete mislukking, een ongekende flop terecht zijn gekomen die de stad miljoenen kost."

https://www.at5.nl/artike(...)nauwelijks-afgenomen

:( :r Niks rancune gewoon een heel groot schandaal wat miljoenen kost zonder gevolgen voor de veroorzaker
pi_217390445
quote:
1s.gif Op woensdag 9 april 2025 07:51 schreef arvensis het volgende:
Je hebt het er maar druk mee, TS. Persoonlijke wrok?
Wat draag je zelf bij?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217390446
En overheden, die weer denken dat ze zo speciaal zijn dat ze het concept van factureringssoftware opnieuw gaan uitvinden :') :') :') :') :')
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217390674
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 05:51 schreef raptorix het volgende:
En overheden, die weer denken dat ze zo speciaal zijn dat ze het concept van factureringssoftware opnieuw gaan uitvinden :') :') :') :') :')
"We zijn to-taaal onvergelijkbaar met het bedrifsleven, dus standaard-software werkt niet bij ons. Onze systemen moeten altijd blijven draaien."

_O_ OVERHEIDED _O_
pi_217390689
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 07:49 schreef Bugno3 het volgende:

[..]
"We zijn to-taaal onvergelijkbaar met het bedrifsleven, dus standaard-software werkt niet bij ons. Onze systemen moeten altijd blijven draaien."

_O_ OVERHEIDED _O_
Als ik de berichtgeving ook las, denk ik dat ze AI inzetten, want ze schreven zoiets: Het systeem is nog niet volledig getrained.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 17 april 2025 @ 08:03:23 #41
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217390715
quote:
1s.gif Op woensdag 5 februari 2025 12:07 schreef arvensis het volgende:

[..]
Want waarom zou dit niet tegelijk kunnen?
Het gaat niet om het betalen maar om het boeken , mar als de interne boeking niet akkoord is dan kan er ook geen betaling geboekt worden

De wil is er wel maar de software van het nieuwe boekhoudpakket ( SAP) werkt nog niet , vaak door het ontbreken van de vereiste accorderingen
het aantal facturen loopt dan wel snel op


quote:
6s.gif Op vrijdag 14 februari 2025 23:01 schreef ikweethetookniet het volgende:
2000 zijn er betaald, maar 5000 nieuwe bijgekomen :|W

https://www.at5.nl/artike(...)atiek-is-weerbarstig

Randdebielen daar :(
ja nou , som zijn er problemen ja als het loopt dan is het weer goed
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217390728
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 07:57 schreef raptorix het volgende:

[..]
Als ik de berichtgeving ook las, denk ik dat ze AI inzetten, want ze schreven zoiets: Het systeem is nog niet volledig getrained.
Beetje inleren toch? Die zzp-monteur (die de gemeente mooi via een DAS rechtstreeks inhuurt) kan wel even wachten op z'n 37¤ per uur.
pi_217390745
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 08:06 schreef Bugno3 het volgende:

[..]
Beetje inleren toch? Die zzp-monteur (die de gemeente mooi via een DAS rechtstreeks inhuurt) kan wel even wachten op z'n 37¤ per uur.
Tja, ik kwam dit tegen in een rapportage van Maart:

quote:
GMT vraagt [het programmateam AFIS] de omvang, complexiteit van het vraagstuk en de
risico’s te schetsen. [Het programmateam AFIS] geeft aan dat sinds 20 januari 2025 alle facturen
in het systeem staan (niks is kwijt) het is alleen nog niet zichtbaar i.v.m. de servercapaciteit (die
is opgeschaald, maar dat duurt te lang).
Dat klinkt dat ze bij het maken van een nieuw systeem gelijk al een puinzooi hebben gemaakt, of 1 of andere idioot heeft besloten live te gaan met een systeem wat afgeraffeld en niet getest is.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217390748
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 08:11 schreef raptorix het volgende:

[..]
Tja, ik kwam dit tegen in een rapportage van Maart:
[..]
Dat klinkt dat ze bij het maken van een nieuw systeem gelijk al een puinzooi hebben gemaakt, of 1 of andere idioot heeft besloten live te gaan met een systeem wat afgeraffeld en niet getest is.
Alsof je de benodigde servercapaciteit vooraf niet kunt inschatten _O-
pi_217390855
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 08:12 schreef Bugno3 het volgende:

[..]
Alsof je de benodigde servercapaciteit vooraf niet kunt inschatten _O-
Of nog erger dat je niet eens kunt opschalen, ik heb in verleden systemen gebouwd zien worden waarbij men met veel te weinig testdata werkte, echter de software nam exponentieel veel resources in naarmate het aantal documenten in het systeem toenam, uiteindelijk heeft men na 3 jaar bouwen met 5 man de hele zooi de prullenbak in moeten gooien omdat de core niet bruikbaar was. Het zou mij niet verbazen als dit hier ook speelt, alleen weet gaat het vertellen....
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 17 april 2025 @ 19:42:29 #46
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_217395443
Wethouder over facturenfiasco: 19 mei alle achterstanden weggewerkt blijft haalbaar

Ondanks dat de stapel van te laat betaalde facturen van de gemeente nauwelijks kleiner wordt, blíjft wethouder van financiën Van Buren erbij dat 19 mei als uiterste datum om de achterstand weg te werken haalbaar is. Dat zegt ze vandaag in een interview met AT5. Al sinds begin januari zijn er gróte problemen met het betalen van facturen door de invoering van een nieuw betalingssysteem. "Ik wil het heel erg zorgvuldig doen."

Er liggen nog steeds 12000 onbetaalde facturen, het gaat dan toch niet goed?

"Wij willen die vicieuze cirkel doorbreken. Nu hebben we gezien dat oude facturen heel lastig zijn om via het AFIS-systeem te betalen. Als je daarop blijft focussen door er heel veel mensen op te zetten, komt de normale factuurstroom ook weer buiten de betaaltermijn. Daarom kiezen we er nu voor om de meeste capaciteit in te zetten op de nieuwe facturenstroom en de oude facturen even te isoleren en daar kom ik met een plan voor, hoe we die gaan betalen."

Dan is de afdronk toch dat het nu niet goed gaat?

"Nee, want het nieuwe systeem van AFIS daar hebben we een aantal bugs uitgehaald, dus de nieuwe facturen gaan goed door het systeem, maar het is heel ingewikkeld om voor de oude facturen de technische problemen op te lossen."

We zijn twee maanden verder en het is nog steeds niet opgelost

"Nee, maar ik heb ook nooit gezegd dat het in twee maanden zou zijn opgelost. Ik wil ook benadrukken: de spoeddesk loopt goed. Voor ons is het allerbelangrijkste dat er geen ondernemer of leverancier in de problemen. Daarom hebben we voorschotten uitbetaald en onorthodoxe maatregelen genomen."

U heeft verschillende scenario’s geschetst. Laten we het slechtste scenario erbij pakken, 19 mei, gaan de stad dat halen?

"We hebben scenario's geschetst omdat je niet als een kip zonder kop aan de slag wil gaan. Het meest slechte scenario is 19 mei. Ik wil alles op alles zetten dat er voor 19 mei weer een normale facturenstroom bestaat binnen de gemeente."

Is dat een belofte?

"Ik ga niks beloven. We weten niet wat we steeds tegenkomen. Het enige wat ik kan zeggen is dat we er alles aan gaan doen om dit voor elkaar te krijgen en dat we alles op alles zette om te voorkomen dat ondernemers of leveranciers in de problemen komen, daarvoor hebben we de spoedregeling."

Is 19 mei nog haalbaar?

"Na het reces kom ik met een plan hoe we die oude facturen buiten het AFIS-systeem gaan betalen. Nu dit scenario - dat de facturenstroom weer op een normale manier werkt, is het haalbaar. We moeten het nog verder uitwerken hoe we dat buiten het betaalsysteem. Ik vind namelijk ook belangrijk dat we geen verkeerde betaling doen. We moeten fraude en dubbele betalingen voorkomen. Ik wil het heel erg zorgvuldig doen en niet van 'oh ik sta onder druk en we moeten het allemaal gaan betalen'. Het is belastinggeld, maatschappelijk geld. Niet ons eigen geld. We moeten er zorgvuldig mee omgaan."

Van Buren bij de presentatie van de begroting - Foto: AT5
U heeft al 2,8 miljoen uitgegeven om het op te lossen. Is dat budget voldoende?

"Dit is een kostenraming voor de extra inhuur van personeel. Ik kom daarop terug bij de voorjaarsnota eind mei."

U bent maandag en dinsdag op retraite geweest voor de voorjaarsnota. Heeft u tegen collegeleden gezegd: we hebben meer geld nodig.

"Nee, daar ga ik niks over zeggen. Er is wel een verwachting om het AFIS-systeem verder te perfectioneren."

Dat kost extra geld.

"Dat zal. Daar heb ik een kostenraming van gemaakt en daar kom ik mee naar buiten met de voorjaarsnota."

Dat is dus meer dan 2,8 miljoen?

"Daar kom ik mee naar buiten met de voorjaarsnota."

U zegt net dat het allemaal maatschappelijk geld is wat we uitgegeven en dat er geen fraude moet worden gepleegd. Die 2,8 miljoen euro is ook maatschappelijk geld.

"Daarom zeg ik ook: we moeten het oplossen binnen het programma bedrijfsvoering. Daar moeten ook andere maatregelen genomen worden. Ik kom er met de voorjaarsnota mee naar buiten. We hebben een begroting van acht miljard."

Hoe veel mensen werken er eigenlijk aan?

"Gemiddeld zo'n honderd."

Snapt u dat Amsterdammers dan niet begrijpen dat nog twee maanden later facturen openstaan.

"Ik begrijp dat Amsterdammers het niet begrijpen. Ik wil het best nog een keer uitleggen dat het facturen zijn die niet via de systemen moeten."

U kunt ook iedereen op de afdeling elke dag een stapeltje geven: handel ze af.

"Dat hebben we ook geprobeerd met de oude facturen. Dat moet via het systeem en heeft veel issues. Dat kost veel tijd en is niet efficiënt. Daarom kijken we naar betalingen buiten het betaalsysteem, dat gaat wel alleen om oude facturen. Gemiddeld hebben we maandelijks ook 30.000 facturen. Het is in de orde van grote. Dat is voor de gemiddelde Amsterdammer bijna niet te overzien."

Heeft u het idee dat u als wethouder politiek gezien nog stevig in het zadel zit?

"Zeker. Ik zie het probleem. Ik doe d’r wat aan en ik pak het op. Ik ben wat dat betreft in control."

Omdat coalitiepartij D66 al eerder had gezegd: de datum van 19 mei is onacceptabel.

"Volgens mij zegt D66 dat niet meer, omdat ze nu ook wel begrijpen dat het niet zoveel zin heeft om een datum of deadline neer te zetten. Het gaat erom dat we zo snel mogelijk die normale factuurstroom weer hebben en dat ondernemers niet in de problemen komen. Ik heb nog steeds niet een ondernemer kunnen vinden die echt in de problemen zit. Wel dat ze het vervelend vinden dat de factuur later komt, maar ze zeggen: ja jullie zijn ook goed voor je geld. We worden wel betaald en anders doen we een spoedbetaling."


Heb je een (anonieme) tip, ervaring of informatie die je graag zou willen delen? Klik hier om rechtstreeks contact op te nemen met journalist Nicolaï Brannan of mail naar nbrannan@AT5.nl.

19 mei haalbaar _O- _O- _O- _O- _O- _O-
pi_217396142
Okee, even rekenen.
Er liggen dus nog 12000 onbetaalde facturen en er komen er 30000 bij per maand.

19 mei is over 5 weken (vanaf maandag). Zeg dat elke werknemer gemiddeld 4 dagen niet beschikbaar is in die periode en er zijn 100 mensen mee bezig, dan heb je 2100 mensdagen.

Aantal facturen: 12000 plus (((30k*12)/52)*5) 34600 is 46600 facturen in diezelfde periode.

Dus 1 mens moet dan per dag 46600 / 2100 = 22 facturen verwerken. Pakweg drie per uur. Moet te doen zijn.

Maarr.. dan moeten ze wel allemaal fulltimers zijn en ook allemaal met de echte factuur afhandeling bezig zijn. En eerdere cijfers lijken mijn berekening ook niet echt te bevestigen
  donderdag 17 april 2025 @ 20:47:20 #48
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_217396275
Ook even de financiële zaken doorrekenen
100 man 2,5 maanden kost 2,8 miljoen :') :|W
Dan kost een mannetje dus 11200 per maand :')
Om handmatig een factuur in te tikken 8)7
  donderdag 17 april 2025 @ 21:29:00 #49
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217396869
quote:
6s.gif Op donderdag 17 april 2025 20:47 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ook even de financiële zaken doorrekenen
100 man 2,5 maanden kost 2,8 miljoen :') :|W
Dan kost een mannetje dus 11200 per maand :')
Om handmatig een factuur in te tikken 8)7
allemaal ZZP , ja dat kan best , dat is bruto bruto met BTW
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 17 april 2025 @ 22:55:49 #50
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_217397937
Dat ze nog steeds niet weggestuurd is zegt genoeg over die kneuzenkermis daar in Amsterdam.

Bij elke fatsoenlijke organisatie was dit nu al lang opgelost.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')