Succes met het handmatig betalen van 27.000 facturen die waarschijnlijk naar minstens 5000 verschillende IBAN-nummers moeten.quote:Op woensdag 5 februari 2025 11:25 schreef MichaelScott het volgende:
Vanaf nu betalen ze helemaal nergens meer voor!
Overigens heb je geen systeem nodig om een betaling te verrichten, dat kan gewoon handmatig. Het is geen excuus om facturen niet te betalen.
Dat is het probleem van de gemeente, niet van de leveranciers. Dan huren ze maar 100 uitzendkrachten in om als typegeit te functioneren. Als ze direct begonnen waren met een oplossing dan waren het er nu geen 43.000 geweest.quote:Op woensdag 5 februari 2025 11:55 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Succes met het handmatig betalen van 27.000 facturen die waarschijnlijk naar minstens 5000 verschillende IBAN-nummers moeten.
Want waarom zou dit niet tegelijk kunnen?quote:Op woensdag 5 februari 2025 11:12 schreef ikweethetookniet het volgende:
NWS / Femke Halsema genomineerd als beste bestuurder van 2024
Gelukkig kan dit prima tegelijkertijd
Ja, alleen voordat je de procedures van de bank doorlopen hebt en al die 100 uitzendkrachten toegang hebben werkt het nieuwe systeem al.quote:Op woensdag 5 februari 2025 12:02 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Dat is het probleem van de gemeente, niet van de leveranciers. Dan huren ze maar 100 uitzendkrachten in om als typegeit te functioneren. Als ze direct begonnen waren met een oplossing dan waren het er nu geen 43.000 geweest.
Gewoon 2 maanden niet betalen slaat natuurlijk nergens op.
Of in de commerciele sector.quote:Op woensdag 5 februari 2025 12:30 schreef voetbalmanager2 het volgende:
'90 procent goed'.
Met dat argument moet een Amsterdammer eens aankomen als hij een rekening van de gemeente niet of veel te laat betaald.
Heeft dan ook niets met elkaar te maken.quote:Op zondag 16 februari 2025 00:11 schreef ikweethetookniet het volgende:
Valt reuze mee dit gaat slechts om 200.000.000 achterstand![]()
![]()
Ja 200 miljoen dus
https://fd.nl/politiek/15(...)-factureringssysteem
En Halsema viert gewoon feest want beste bestuurder geworden
Inderdaad wantquote:Op zondag 16 februari 2025 00:18 schreef Whiskers2009 het volgende:
Heeft dan ook niets met elkaar te maken.
quote:Inlopen betalingsachterstand van facturen hapert, wethouder noemt situatie zorgelijk
Zorgelijker dan vorige week, zo noemt wethouder Hester van Buren de huidige operatie om de betalingsachterstand van de gemeente in te lopen. "De versnelling die zou moeten optreden in de factuurverwerking om op het gemiddelde uit te komen, zien we helaas niet."
Gemeente Amsterdam heeft te maken met een behoorlijke achterstallige betaling van facturen. Er zijn nog tienduizenden facturen niet uitbetaald en daarom heeft Van Buren 700.000 euro opzijgezet om de te laat betaalde facturen van zzp'ers en andere opdrachtnemers zo snel mogelijk te betalen.
Maar het aannemen van extra mensen en het inzetten van extra geld om die achterstanden weg te werken, lijkt nog niet zijn vruchten af te werpen. Van Buren noemt het huidige beeld zelfs "zorgelijker dan vorige week". "Met het huidige tempo van factuurverwerking halen we het niet."
Van Buren zegt opnieuw versnellingsmaatregelen te nemen. Zo wordt extra capaciteit beschikbaar gesteld om al deze handmatige handelingen uit te voeren en worden robots gebruikt om het allemaal te kunnen automatiseren, waar mogelijk.
Ook worden afspraken gemaakt met grote leveranciers met veel facturen om te zien hoe voorschotten betaald kunnen worden en zegt Van Buren te werken aan het aanpakken van onderliggende oorzaken, zodat de problemen zich niet verder opstapelen.
https://www.at5.nl/artike(...)t-situatie-zorgelijk
Bij meer dan de helft van de facturen wordt gebruikgemaakt van een oude of ontbrekende inkooporder, zegt de wethouder. Dat betekent in de praktijk dat voor het afhandelen van deze facturen veel handmatige handelingen nodig zijn en dat leidt dan weer tot vertraging en betalingen buiten de betaaltermijn.quote:Maar het aannemen van extra mensen en het inzetten van extra geld om die achterstanden weg te werken, lijkt nog niet zijn vruchten af te werpen. Van Buren noemt het huidige beeld zelfs "zorgelijker dan vorige week". "Met het huidige tempo van factuurverwerking halen we het gemiddelde scenario niet."
Wat draag je zelf bij?quote:Op woensdag 9 april 2025 07:51 schreef arvensis het volgende:
Je hebt het er maar druk mee, TS. Persoonlijke wrok?
"We zijn to-taaal onvergelijkbaar met het bedrifsleven, dus standaard-software werkt niet bij ons. Onze systemen moeten altijd blijven draaien."quote:Op donderdag 17 april 2025 05:51 schreef raptorix het volgende:
En overheden, die weer denken dat ze zo speciaal zijn dat ze het concept van factureringssoftware opnieuw gaan uitvinden![]()
![]()
![]()
![]()
Als ik de berichtgeving ook las, denk ik dat ze AI inzetten, want ze schreven zoiets: Het systeem is nog niet volledig getrained.quote:Op donderdag 17 april 2025 07:49 schreef Bugno3 het volgende:
[..]
"We zijn to-taaal onvergelijkbaar met het bedrifsleven, dus standaard-software werkt niet bij ons. Onze systemen moeten altijd blijven draaien."OVERHEIDED
Het gaat niet om het betalen maar om het boeken , mar als de interne boeking niet akkoord is dan kan er ook geen betaling geboekt wordenquote:Op woensdag 5 februari 2025 12:07 schreef arvensis het volgende:
[..]
Want waarom zou dit niet tegelijk kunnen?
ja nou , som zijn er problemen ja als het loopt dan is het weer goedquote:Op vrijdag 14 februari 2025 23:01 schreef ikweethetookniet het volgende:
2000 zijn er betaald, maar 5000 nieuwe bijgekomen![]()
https://www.at5.nl/artike(...)atiek-is-weerbarstig
Randdebielen daar
Beetje inleren toch? Die zzp-monteur (die de gemeente mooi via een DAS rechtstreeks inhuurt) kan wel even wachten op z'n 37¤ per uur.quote:Op donderdag 17 april 2025 07:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als ik de berichtgeving ook las, denk ik dat ze AI inzetten, want ze schreven zoiets: Het systeem is nog niet volledig getrained.
Tja, ik kwam dit tegen in een rapportage van Maart:quote:Op donderdag 17 april 2025 08:06 schreef Bugno3 het volgende:
[..]
Beetje inleren toch? Die zzp-monteur (die de gemeente mooi via een DAS rechtstreeks inhuurt) kan wel even wachten op z'n 37¤ per uur.
Dat klinkt dat ze bij het maken van een nieuw systeem gelijk al een puinzooi hebben gemaakt, of 1 of andere idioot heeft besloten live te gaan met een systeem wat afgeraffeld en niet getest is.quote:GMT vraagt [het programmateam AFIS] de omvang, complexiteit van het vraagstuk en de
risico’s te schetsen. [Het programmateam AFIS] geeft aan dat sinds 20 januari 2025 alle facturen
in het systeem staan (niks is kwijt) het is alleen nog niet zichtbaar i.v.m. de servercapaciteit (die
is opgeschaald, maar dat duurt te lang).
Alsof je de benodigde servercapaciteit vooraf niet kunt inschattenquote:Op donderdag 17 april 2025 08:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
Tja, ik kwam dit tegen in een rapportage van Maart:
[..]
Dat klinkt dat ze bij het maken van een nieuw systeem gelijk al een puinzooi hebben gemaakt, of 1 of andere idioot heeft besloten live te gaan met een systeem wat afgeraffeld en niet getest is.
Of nog erger dat je niet eens kunt opschalen, ik heb in verleden systemen gebouwd zien worden waarbij men met veel te weinig testdata werkte, echter de software nam exponentieel veel resources in naarmate het aantal documenten in het systeem toenam, uiteindelijk heeft men na 3 jaar bouwen met 5 man de hele zooi de prullenbak in moeten gooien omdat de core niet bruikbaar was. Het zou mij niet verbazen als dit hier ook speelt, alleen weet gaat het vertellen....quote:Op donderdag 17 april 2025 08:12 schreef Bugno3 het volgende:
[..]
Alsof je de benodigde servercapaciteit vooraf niet kunt inschatten
allemaal ZZP , ja dat kan best , dat is bruto bruto met BTWquote:Op donderdag 17 april 2025 20:47 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ook even de financiële zaken doorrekenen
100 man 2,5 maanden kost 2,8 miljoen![]()
![]()
Dan kost een mannetje dus 11200 per maand![]()
Om handmatig een factuur in te tikken
Alle pr onder controle daarquote:Op donderdag 17 april 2025 23:06 schreef William_Papadin het volgende:
Totaal onacceptabel, maar in Amsterdam kan het blijkbaar wel.
het zit hem erin dat de procedure anders loopt het is een SAP dingetjesquote:Op donderdag 17 april 2025 05:51 schreef raptorix het volgende:
En overheden, die weer denken dat ze zo speciaal zijn dat ze het concept van factureringssoftware opnieuw gaan uitvinden![]()
![]()
![]()
![]()
Ik post nu maar alvast mijn verbaasde gezicht als volgende week blijkt dat het toch niet opgelost is.quote:Op donderdag 8 mei 2025 13:23 schreef ikweethetookniet het volgende:
Wethouder van Financiën Hester van Buren (PvdA) denkt nog steeds dat uiterlijk 19 mei de crisis rondom de invoering van het nieuwe betaalsysteem van de gemeente is opgelost. Dat meldde ze vanmorgen tijdens een nieuw debat over de problemen bij de implementatie van het AFIS-systeem.
Amsterdam heeft nóg meer tijd nodig om problemen rond facturen op te lossen, wethouder haalt ‘slechtste scenario’ nietquote:Op donderdag 8 mei 2025 13:33 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik post nu maar alvast mijn verbaasde gezicht als volgende week blijkt dat het toch niet opgelost is.
[ afbeelding ]
Ik heb het technische rapport gelezen, en was precies wat ik al dacht: Het systeem schaalt niet, en bij het testen heeft men met een te kleine set data getest, mijn inschatting is dat ze dit niet werkend gaan krijgen, wat ze nu doen is gewoon een lapmiddel en geen technische verbetering.quote:Op woensdag 21 mei 2025 00:16 schreef ikweethetookniet het volgende:
Van Buren stelt dat facturen weer op tijd worden betaald, fracties uiten zorgen om vooruitbetalingen
Waar eind februari de totale werkvoorraad (niet betaalde facturen) van de gemeente op ruim 43.000 lag, is dat nu gedaald naar ruim 13.000. Van Buren zegt dat ze met deze openstaande facturen "weer terug op het gebruikelijke niveau" zijn.
'Zorgen om vooruitbetalingen'
Het inlopen hiervan heeft onder meer te maken met de vernieuwde werkwijze van de wethouder om oude facturen tot 5.000 euro versneld uit te betalen. Dat zou het volgens Van Buren mogelijk moeten maken om zich volledig te richten op "een beheerst proces voor de facturen die nieuw binnenkomen".
Intussen heeft de VVD-fractie AT5 laten weten zich zorgen te maken over het vooruitbetalen. "Controle vindt pas achteraf plaats en dat leidt tot best wat administratie en extra kosten." Volgens de fractie kan de wethouder hierover vragen gaan verwachten. Meerdere partijen zouden de zorgen van de VVD steunen.
Waardering
Ook zegt ze dat het inlopen van de behoorlijke achterstand komt door het harde werken van de extra ingehuurde medewerkers, waar ze tevens in de brief naar de raad haar waardering voor uitspreekt. "Die hebben zich allemaal ingespannen om facturen zo snel mogelijk te verwerken en spoedbetalingen te verrichten."
"Door hun werk - dat geregeld doorliep tot in de avonden en weekenden - hebben we gezorgd dat ondernemers het geld kregen waar ze recht op hebben", vervolgt Van Buren.
Extra personeel ook komende tijd nodig
De komende tijd blijft dit extra personeel volgens haar van belang om versneld betalingen te kunnen doen om zo alle facturen weg te kunnen werken. "Het college is blij dat ondernemers weer tijdig hun geld ontvangen. Die situatie willen we uiteraard vasthouden." Wanneer alles weer op de rit is, zal de extra capaciteit worden afgebouwd, stelt Van Buren.
Ook wordt gekeken naar de modules van AFIS, oftewel: de manier van werken met het nieuwe betaalsysteem. De wethouder schrijft dat dat namelijk "nog niet soepel loopt". Daar worden aanpassingen aan verricht.
https://www.at5.nl/artike(...)om-vooruitbetalingen
Dank voor de infoquote:Op woensdag 21 mei 2025 08:31 schreef raptorix het volgende:
Ik heb het technische rapport gelezen, en was precies wat ik al dacht: Het systeem schaalt niet, en bij het testen heeft men met een te kleine set data getest, mijn inschatting is dat ze dit niet werkend gaan krijgen, wat ze nu doen is gewoon een lapmiddel en geen technische verbetering.
We gaan het zien, mijn ervaring is dat dit soort problemen niet eenvoudig op te lossen zijn technisch gezien, uiteraard kan ik het mis hebben, maar het is een beetje zoals met formule 1 autos, als je een structureel probleem hebt los je dat niet op met patches, maar kun je dat alleen doen met een volledige rebuild. Ik snap ook niet echt wat hier mis is gegaan, de business case lijkt me niet heel erg afwijkend van wat je normaal moet doen om facturen te verwerken. Het kan zijn dat het absolute voorwaarde was dat het op eigen systemen moet draaien, en dat die simpelweg underpowered zijn, maar mijn vermoeden is gewoon dat het slecht geïmplementeerd is, doorgaans stuurt men naar dit soort partijen niet de hoogvliegers omdat ze toch wel betalen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 08:54 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Dank voor de info
Overtreft mijn ergste verwachtingen![]()
Dit gaat dus veel langer duren en veel meer kosten
En we zijn dus weer voor gelogen door van Buren![]()
Waarom verbaast me dit niet
Volgens mij zat daar nou juist het probleem bij betalenquote:Op woensdag 21 mei 2025 20:07 schreef raptorix het volgende:
..doorgaans stuurt men naar dit soort partijen niet de hoogvliegers omdat ze toch wel betalen.
Nee ik heb wel met dit soort teams gewerkt, partijen als Cap G. sturen gewoon een blik juniors er naar toe, daar rekenen ze volle tarief voor, en dan is het raar dat het spaak loopt, al op een opdracht of 5 meegemaakt.quote:Op woensdag 21 mei 2025 20:46 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Volgens mij zat daar nou juist het probleem bij betalen![]()
Of ze hebben hun eigen factuur voor dit shit systeem nog handmatig verwerkt![]()
het probleem zit in de facturatie op bestelbon , eerst is er een bestelbon, die naar de leverancier gestuurd wordt en die bon moet met de leverantie door de crediteur digitaal aan de factuur gehecht worden en de crediteur moet dan de kostenplaats van de bestelbon op de factuur vermelden, en als dat alles ok is dan kan de factuur automatisch betaald en geboekt worden dat is het ideequote:Op woensdag 21 mei 2025 21:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee ik heb wel met dit soort teams gewerkt, partijen als Cap G. sturen gewoon een blik juniors er naar toe, daar rekenen ze volle tarief voor, en dan is het raar dat het spaak loopt, al op een opdracht of 5 meegemaakt.
Wim Beelen heeft het al maand geleden geroepen in de raadszaal het wordt 5 miljoen plus aan zzp ersquote:Op woensdag 21 mei 2025 23:28 schreef michaelmoore het volgende:
…
nu heeft men alle facturen zonder meer betaald, zonder opdracht , zonder kostenplaats en waarschijnlijk ook zonder autorisatie op betaling![]()
![]()
![]()
Dit gaat nog een zeer fors financieel staartje krijgen
Groen Links in Amsterdam is veel te druk met business class op en neer naar Tokio te vliegen voor de lolquote:Op donderdag 22 mei 2025 00:25 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Wim Beelen heeft het al maand geleden geroepen in de raadszaal het wordt 5 miljoen plus aan zzp ers![]()
Dan nog de onterechte betalingen die je nooit meer terug ziet
Dan nog de accountant die nooit een verklaring van goedkeuring af gaat geven
Man man man wat een cluster fuck is dit
Halsema in achteraf kamertje: We kunnen toch weer de ozb verhogen![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |